Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

50% ambtenaren begrijpt eigen ambt niet: "Steeds meer gekweld door politieke leiding"

Ja onaantastbare schaduwmacht-makkers kom nou

Gewoon even een paar citaten uit het verslag over een onderzoek door  I&O Research onder 2.275 ambtenaren bij het Rijk, gemeenten, provincies, waterschappen en uitvoeringsorganisaties als de Belastingdienst. 

Wat blijkt? 47% van de ambtenaren [ongekozen] lijkt niet te begrijpen dat ze gewoon behoren tot de uitvoerende infrastructuur van politici [gekozen, behalve burgemeesters maar die erkennen we niet]. 

"Volgens het onderzoek zegt 18 procent van alle ambtenaren dat beleid niet (altijd) volgens zijn of haar opvattingen wordt gemaakt. Bijna een derde van de ambtenaren ervaart ‘politieke druk’ in het werk, en ruim een kwart heeft situaties meegemaakt waarbij de publieke zaak niet gediend was.

Ja maar: als ambtenaar doen je opvattingen er geenszins toe. 'Politieke druk' in de ambtenarij bestaat niet want alle druk is daar politiek, daarom is het de ambtenarij. En het is niet aan ambtenaren om vast te stellen of de 'publieke zaak' ergens mee gediend is of niet, want ambtenaren bepalen niet wat de publieke zaak is.

"„Topambtenaren worden steeds meer gekweld door de wensen van de politieke leiding. Dat wisten we al. Maar uit dit onderzoek blijkt dat lagere ambtenaren die ontwikkeling ook merken.”"

Ja maar: het enkel uitvoeren van "wensen van de politieke leiding" is letterlijk je enige mandaat.

"In november vorig jaar beklaagden vijftig topambtenaren zich in een brief aan onder meer premier Mark Rutte (VVD) en minister Hanke Bruins Slot (Binnenlandse Zaken, CDA) over die spanning tussen politiek en ambtenarij. Ze schreven: „Ambtenaren moeten hun werk kunnen doen zonder het risico te lopen in het politieke debat te worden getrokken.”"

Ja maar: ambtenaren worden pas "in het politieke debat getrokken" als ze zelf abusievelijk denken dat hun politieke opvatting ook maar in de verste verte een factor van belang is en daar vervolgens zelf naar beginnen te handelen.

Maar goed, dit krijg je natuurlijk als vacatures in de ambtenarij geen specifieke vakkennis meer vragen, maar enkel "politieke sensitiviteit" en "politieke antenne".

Reaguursels

Inloggen

Dat heb je overal. In het verleden kon ik me soms ook niet vinden in wat de baas wilde etc. Als loonslaaf voer je uit wat de baas wilt voor een ambtenaar zou dat hetzelfde moeten zijn .

EmilioEsteves | 23-06-23 | 00:11

En dan te bedenken dat:

- 10% van de beroepsbevolking ambtenaar is

- 1 op de 17 Nederlanders ambtenaar is

- er bijna net zoveel ambtenaren als Nederlandse studenten zijn

Anomiemus | 22-06-23 | 23:46

Goh, als er nu een paar ambtenaren eens kijken of ze ballen in hun broek hebben (m/v) en eens openbaar maken dat rutte een vervelende driftkikker is waar niet mee te werken valt …
Maar ik ken dit soort ambtenaren, slomer volk ken ik niet, praten als Stoffel de schildpad.
(Ik weet dat jullie GeenStijl zitten te F5-en, ik bedoel jullie ja!)

Analia von Solmsch | 22-06-23 | 21:30 | 1

PS: het hele Binnenhof is ontruimd voor een goudgerande renovatie,
Heel het Binnenhof!? -neen.
Een klein dorpje genaamd het Torentje en Algemene Zaken heeft zich succesvol verzet:
Toevallig net het Kroon domein van rutte.
Tiens.

Analia von Solmsch | 22-06-23 | 21:33

Het NRC-artikel is een beetje warrig. Ambtenaren die iets moeten doen anders dan zij zelf zouden wensen: sorry, dan zit je verkeerd. Maar het ambtelijk apparaat in Nederland is wel enorm overbelast i.r.t. wat er vanuit de politiek verwacht wordt zodat de politici weer wat te twitteren hebben. Dat is óók de realiteit, en een belangrijke reden waarom de publieke sector dlecht levert. Als er om die reden weerstand komt begrijp ik het wel en heb er ook begrip voor. Beetje het verschil tussen niet willen en niet kunnen.

Lopendbuffet | 22-06-23 | 19:54

Ehh... licht het aan mij of is het juist de BEDOELING dat politiek zich tegen beleid van ambtenaren aanbemoeidt? Zijn die politici daar niet precies voor gekozen elke zoveel jaar (itt tot de ambtenaren).

fric.spec. | 22-06-23 | 19:34 | 1

Kijk nou eens naar onze ministersploeg. Uiteindelijk zeg je dus dat ambtenaren zonder nadenken het beleid moeten uitvoeren dat zwaargewichten als Hugo De Jonge, Dilan Yesilgoz, Alexandra van Huffelen, Mark Harbers en Christianne van der Wal. Ze moeten ook de morele koers varen van Mark Rutte, qua opslag van informatie, en de betrokkenheid tonen met de gewone man, zoals Sigrid Kaag dat zo goed kan.

Als het kabinet weer aan een of ander IT project begint, dan wil ik daar gewoon een ambtenaar hebben zitten die sterk genoeg in de schoenen staat om te zeggen 'Hugo, a) het kan praktisch niet, b) het is wellicht illegaal om deze data te verzamelen en c) de consequenties van gegevensdiefstal zijn zoveel groter dan de marginale winst die je met dit kutproject kunt behalen'. Of een ambtenaar die zegt 'Guusje, je stiefzoon is heel leuk, maar zo werkt het rijksinkoopbeleid niet'.

Als simpele ambtenaren die druk van overijverige of nagenoeg corrupte politici niet aankunnen - en ze zijn geen simpele ambtenaar geworden omdat ze zoveel druk aankunnen - dan is dat gewoon een probleem.

Betreft het een Secretaris-Generaal die zand in zijn vagina heeft omdat hij/zij het politiek niet eens is met een keuze? Dan is het weer een ander verhaal. Maar volgens mij ging deze enquete meer over hele gemiddelde ambtenaren die gewoon stempels willen zetten en dan om vijf uur bij moeke op de bank wortelstamp eten.

Sjors W. | 22-06-23 | 19:46

Ooit een ambtenaar meegemaakt die zelf aangaf dat als hij zich in dat geval aan de wet zou houden, dat niet goed zou zijn voor zijn carrière binnen de overheid. Er zijn bazen en boven bazen, de wet is slechts een formaliteit. Als ambtenaren zelf op het idee komen om een integriteitsverklaring op te stellen en ondertekenen, dan weet je wel hoe laat het is.

W_F | 22-06-23 | 18:53

Groenlinks heeft het landelijke Ambto-netwerk van gemeente ambtenaren. PVV stelde ooit vragen maar de minister zag geen probleem

Nichtsneues | 22-06-23 | 18:38 | 1

Alle druk is politiek? Nee dus, dan snap je echt niet hoe een ambtelijk apparaat behoort te werken. Dat ambtenaren in dienst van het volk staan betekent ook niet dat ze moeten doen wat de volksvertegenwoordiging zegt. In grote bedrijven zie je hetzelfde: de leiding geeft doorgaans geen directe opdrachten aan de lagere echelons, of zelfs aan de lagere managers.

Hoe werkt het dan wel? Regels, strategie, en beleid. De politieke leiding zet de koers uit en maakt beleid, en ziet toe op de effectiviteit en de naleving van de regels. De lagere ambtenaren voeren dat beleid uit binnen die regels. Zo werkt het.

Werken de regels niet? Dan pas je die waar nodig aan, je gaat niet ambtenaren vertellen de regels te negeren. Werkt het beleid niet? Dan stel je het beleid bij, je gaat niet individuele ambtenaren bijsturen. Helaas is dat laatste inmiddels schering en inslag, en vaak is niet duidelijk of de politicus de ambtenaar aanspreekt op uitvoering van het beleid, of deze vraagt om af te wijken van de regels als een persoonlijke gunst. Bijvoorbeeld om een vriendje toch die vergunning te verlenen, of om de inkoper die mondkapjes toch bij die kennis in te laten slaan.

Muxje | 22-06-23 | 18:15 | 2

Eens, dit stuk slaat de plank mis. Uiteindelijk wil je dat een ambtenaar zich voldoende veilig/gedekt voelt om nee te zeggen tegen een heel dom of (borderline) illegaal plan, of er op wijst dat een redelijk plan met de beperkte middelen of krappe tijdlijn niet is te realiseren, of zegt 'he je stiefzoon is vast heel lief maar zo werkt inkoop niet'.

Sjors W. | 22-06-23 | 18:53

Klopt. Ter aanvulling. Elke uitvoeringsorganisatie heeft capaciteitsgebrek. Daarom moeten er keuzes worden gemaakt en juist daar zie je ook ongewenste bemoeienis van de politiek. De politiek, meer in het bijzonder kabinetsleden, bepalen vaak de agenda naar de waan van de dag. Krijg ik met dit issue veel gezeik in de media of kamer, aanpakken! Staat dit probleem niet zo op het vizier van media en kamer, laat maar liggen. Maar juist de ambtenaar weet wat er echt speelt in het veld, waar de grote belangen zitten of bv fraude. En daar wordt dan, tot grote frustratie van de ambtenaar, niet naar gehandeld en moet er voor de bühne werkzaamheden worden verricht naar een wassen neus.

Zijl5824 | 22-06-23 | 19:51

Leidt gekweld ook tot geweld?

Met_baard | 22-06-23 | 18:13

Als je je werk uitvoert volgens de wet kom je niet in een debat stelletje mafklappers!

SailingDuck | 22-06-23 | 18:09

Niet in dienst van het volk. Net als de politici die niet ten dienste van het volk zijn.

El Rico Grande | 22-06-23 | 18:01

Ik durf te stellen dat de huidige problemen in dit land grotendeels zijn veroorzaakt door dit schaduwmacht gewauwel. Politici denken alleen aan de korte termijn, ambtenaren zitten er juist voor de lange termijn. De sloop van ons ambtenarenapparaat klonk leuk maar heeft vooral ellende opgeleverd: de overheid kan niks meer zelf, moet voor grof geld externe expertise inhuren en niemand is meer verantwoordelijk voor wat dan ook.

Zoiets | 22-06-23 | 18:00 | 1

Externe inhuur hoeft op zich niet. Het is best aanwezig maar deze mensen lijden niet onder de parafencultuur en beleidslijnen. Handig.

Nichtsneues | 22-06-23 | 21:41

Drain the swamp!

knutsel_ | 22-06-23 | 17:55

Laatst vroegen ze aan Femke Halsema "Hoeveel ambtenaren werken er in Amsterdam?"
"Ongeveer de helft" antwoorde ze.

Osdorpertje | 22-06-23 | 17:51 | 2

"Laatst", was dat in 1953?

Schriever | 22-06-23 | 18:12

Of je maakt gewoon een gewaagde keuze; je spoelt de wc-pot door en gaat in de zorg werken. Ja of bie de Lidl, kijk maar.

Duwbak_Linda | 22-06-23 | 17:48

De niet begrepen ambtenaar:
"In het begin kon ik gewoon uit het raam kijken"
"Later werd daar van hogerhand een poster opgehangen"
"Ik voel mij daardoor belemmerd"

Osdorpertje | 22-06-23 | 17:47 | 1

De glazenwasser gaat ook de ladder niet meer op.
Regels,regels en nu kunnen jullie niet meer naar buiten kijken.

De Profundus | 22-06-23 | 19:04

Als dat dezelfde ambtenaren zijn die hebben bedacht dat gemeentes straks een vinger in de pap krijgen bij de verkoop van koopwoningen,, dan lig ik niet wakker van hun ongemak.

MickeyGouda | 22-06-23 | 17:45

Vraag voor de kenners, weet het zelf niet; Is er voor ambtenaren iets geformuleerd dat lijkt op de hipocrates eed van artsen? Bestaan er verplichtingen in hun ambt dat ze een zorgplicht hebben naar de burgers toe?

Dude heb je eten | 22-06-23 | 17:44 | 7

@ratelaar | 22-06-23 | 17:57:
Elke indiensttredende ambtenaar moet een eed afleggen.
Sinds 2006 moet een ambtenaar bij zijn aanstelling een eed of belofte afleggen. Voor ambtenaren die op dat moment al in dienst waren, geldt deze verplichting niet. Nieuw aangestelde ambtenaren moeten altijd een mondelinge ambtseed afleggen ‘ten overstaan van en in aanwezigheid van een getuige', zoals bijvoorbeeld een P&O-medewerker,

seasicksteve | 22-06-23 | 18:06

"Op basis van de Ambtenarenwet moeten alle nieuwe werknemers de eed of belofte afleggen. Na het afleggen van de eed of belofte ondertekenen de werknemer en de afnemer van de eed of belofte een formulier. Dit formulier wordt opgenomen in het persoonsdossier. Werkenden die niet in dienst zijn, zoals inhuurkrachten en stagiaires, ondertekenen een integriteitsverklaring. Daarin staat dat zij de integriteitsregels zullen naleven." Handhaving zal wel weer geen prioriteit hebben. vng.nl/sites/default/files/2021-12/vn...

W_F | 22-06-23 | 19:00
▼ 4 antwoorden verborgen

En luisteren naar Rinus Otte! Ja? En je kop houden.

Colin.Fart | 22-06-23 | 17:42

Gewoon bek houden en beleid uitvoeren.

Is dit nog nieuws? | 22-06-23 | 17:40

Geen medelijden mee.
Een normaal mens vertrekt als het werk hem niet meer bevalt.
Stelletje bureaustoelplakkers.
Trouwens, genoeg medelanders om, in het kader van diversiteit, in hun plaats aan te nemen.
Gister had ik toevallig burgerzaken van de gemeente aan de lijn.
Die vent sprak echt zeer gebrekkig Nederlands. Gênant gewoon.
Nadat ik tot 3 keer toe mijn oer Nederlandse naam had moeten spellen en hij het steeds bleef uitspreken als Ver Sjeik heb ik de hoorn erop gegooid.
Daarna net zo lang teruggebeld tot ik een Nederlander aan de lijn had.

entredeuxverres | 22-06-23 | 17:40

Nee hoor, als je het hele artikel leest is het juist goed nieuws. Het blijkt maar weer eens dat mensen geen robots zijn. Als zoveel mensen morele problemen hebben met de politieke leiding dan is dat een teken dat er iets mankeert aan die leiding.
'De meeste morele dilemma’s komen overigens voor bij personeel in de zorg (55 procent) en bij de politie (53 procent). Ambtenaren in de zorg vinden dat burgers tekort wordt gedaan, terwijl bij de politie vooral leeft dat beleidskeuzes niet in het belang van burgers zouden zijn.'

grietmetgroenefiets | 22-06-23 | 17:39 | 2

Op papier heb je gelijk, maar ik kan je uit ervaring wel verzekeren dat het gros van de ambtenaren kinks georiënteerd is en vooral moeite gaat hebben en dingen gaat weigeren uit te voeren of saboteren, wanneer er bv ineens een meer rechts beleid uitgevoerd moet gaan worden (althans zo is het wel bij OCW en SZW)

Quantum Suicide | 22-06-23 | 17:54

@Quantum Suicide | 22-06-23 | 17:54:
Wat is de laatste keer dat er rechts beleid is uitgevoerd in Nederland?

Sjors W. | 22-06-23 | 18:55

47% van de ambtenaren, dat zo'n beetje alle ambtenaren van buiten de 4 grote steden.

Andersdenkend | 22-06-23 | 17:39

Niets zo onbetrouwbaar als de overheid, zo zeggen bestuurders zelf. Het zijn bestuurders zoals, wethouders, gedeputeerden en ministers die uit eigen belang keuzes maken die ons kapitalen kosten. De prijs voor het ‘wegkijken’ van de moderne bestuurder is enorm. Ambtenaren moeten daarop meebewegen. Niet omdat ze dat willen maar omdat ze dat moeten. Ambtenaren hebben lange termijn belangen en bestuurders persoonlijke en korte termijn belangen. Rutte, bijvoorbeeld, is er trots op dat ie geen visie heeft. Puur opportunisme die op veel dossiers miljarden kost.

RWrw | 22-06-23 | 17:39

"De wensen van de politieke leiding". Wat betekent dat ? Als dat betekent: "Wijkt af van de eigen politieke opvattingen", dan is dat iets wat de ambtenaar heeft te slikken.

Maar als de wensen onhaalbaar, onbereikbaar of gewoon idioot zijn, wat dan ?

SjonnieC | 22-06-23 | 17:31 | 1

Dat eerste gebeurt echt wel vaker en dan wordt bestuurders het leven moeilijker gemaakt door de ambtenaren.

ChalinaRosa | 22-06-23 | 19:19

Dit is inmiddels een maatschappelijk probleem in bijna alle sectoren, de prijs van deugen en WOKE. Heeft u een eigen mening die niet strookt met uw leidinggevende? Voor u 10 anderen. Dat die andere 10 geen ene pleuris van uw werk begrijpen doet er niet toe. Als ze maar netjes in de pas meelopen. En dat is precies waarom de kwaliteit van bijna alles in dit land gigantisch achteruit holt. Het niet meer om WAT je kunt, maar om HOE je bent.

CornholioNL | 22-06-23 | 17:31 | 1

*gaat* naar boven gooit.

CornholioNL | 22-06-23 | 17:32

Wie heeft dit onderzoek laten uitvoeren?
D. Wiersma?

Kapitein Sjaak Mus | 22-06-23 | 17:30

Ambtenaren moeten tegen wisselingen van de wacht kunnen. Elke vier jaar dus. Als ze dan last van hun geweten krijgen moeten ze maar een ander vak kiezen.

Colin.Fart | 22-06-23 | 17:28 | 3

Ambtenaren en geweten?

Ing. eslapen | 22-06-23 | 17:41

De waarheid ligt wat mij betreft in het midden/hangt af van de situatie. Betreft het een secretaris-generaal die vindt dat een nieuwe regeringspartij onfris is? Of aanpassen of de eer aan jezelf houden.

Maar als jij Lulletje Rozewater Inkoop bent en je sterk onder druk wordt gezet door de vriendjes en vriendinnetjes van Guusje Ter Horst, terwijl je weet dat je eigen organisatie je niet gaat dekken, dan vind ik dat lullig en onrechtvaardig, zeker omdat de ambtenaar in kwestie gewoon het vastgestelde beleid wil uitvoeren.

Sjors W. | 22-06-23 | 19:02

@Sjors W. | 22-06-23 | 19:02: wat inkoop betaalt voor spullen is vaak voor de helft of minder te koop in de winkel.

Nichtsneues | 22-06-23 | 21:45

Wat zegt het rapport over de aard van de bezwaren? In het algemeen zijn ambtenaren heel loyaal in het uitvoeren van een politieke opdracht. Maar stel dat een minister vraagt om de Kamer onvolledig te informeren. Waar ligt dan de loyaliteit van de ambtenaar? Loyaal aan het verzoek van de minister of loyaal aan de Kamer die volledig wil worden geïnformeerd?

Reaguurguurderguurst | 22-06-23 | 17:28 | 1

De minister.

Colin.Fart | 22-06-23 | 17:30

Zouden Marcel und Gais hier nog
aandacht aan besteden?

Kneiterlinks stel, toch grappig.

Verderkijkert | 22-06-23 | 17:25

Ambtenaren moeten begrijpen dat ze niet zomaar de waarheid kunnen vertellen als de politiek alles bijeen liegt.
Het totaal plaatje moet wel op een lijn liggen.

Regentenstijl | 22-06-23 | 17:22

Ja maar: het enkel uitvoeren van "wensen van de politieke leiding" is letterlijk je enige mandaat.
:
Niet mensen aannemen op basis van competenties maar op basis van minderheid/afkomst.

Welkom.

Is dit nog nieuws? | 22-06-23 | 17:21

Precies, dwangwet asielzoekers gewoon uitvoeren. Niet piepen. Dat is besloten door gekozen politici.
Een mooier argument hadden ze in Den Haag nog niet gevonden.

guldenmiddenweg | 22-06-23 | 17:20

Hoog tijd dat er eens flink tegen die lui wordt geschreeuwd!

Kapitein Sjaak Mus | 22-06-23 | 17:19

Een onhoudbaar contrast met het feit dat beleidsopvattingen uit de ambtelijke hoek standaard zwartgelakt zijn na een WOO verzoek, omdat zij zich niet kunnen verdedigen. Van de andere kant: wat weet zo'n ministertje of staatssecretatarisje er nou eigenlijk van?

L' Etat, c' est moi. Maar dan duizenden van die zonnekoninkjes.

Hetkanverkeren | 22-06-23 | 17:19

Wel interessant dat ze tegen morele twijfels aanlopen.

"Zij vinden bijvoorbeeld dat de burger niet geholpen is bij beleid dat zij moeten uitvoeren, dat beleid ethisch of wettelijk niet deugt."

"ruim een kwart heeft situaties meegemaakt waarbij de publieke zaak niet gediend was."

„Ik ervaar het steeds meer als probleem dat er binnen de overheid allerlei machtsspelletjes gespeeld worden en dat de burger daar geen bal mee opschiet.”

„Het streven van de overheid lijkt steeds meer gericht op ‘het uit de wind houden van bewindspersonen/het kabinet’, dan op het oplossen van de grote maatschappelijke opgaven.”

"dat er onder politieke druk keuzes worden gemaakt die niet in het belang zijn van de publieke zaak."

"Ambtenaren in de zorg vinden dat burgers tekort wordt gedaan, terwijl bij de politie vooral leeft dat beleidskeuzes niet in het belang van burgers zouden zijn."

Het was toch al raar dat zoiets als de toeslagen-schandaal of Groningen zo lang kan blijven doorgaan, terwijl er bij de overheden mensen zitten die vinden dat er iets aan klopt.
Wat gebeurt en dan precies op het snijvlak van politiek en ambtenarij?

En hoe zijn we hier als land nu weer in terecht gekomen...

AdvocatusDiaboli | 22-06-23 | 17:18 | 5

En dan is het niet zo gek dat de "gewone burger" zich belaagd voelt/weet door de overheid die op alle mogelijke manieren met hem/haar bemoeit, conditioneert, cencureert en sanctioneert met als uiteindelijk resultaat een surveillancestaat waarin iedereen, van links tot rechts, niet meer echt vrij is.

Here's Freddy | 22-06-23 | 17:31

Toch raar, want ambtenaren moeten ook bestuurders adviseren en hen behoeden voor domme dingen. Er wordt kennelijk steeds minder van hogerhand geluisterd.

Deflatiemonster | 22-06-23 | 17:38

De hele machine draait om het kabinet te laten zitten. Goed dat er nog een paar ambtenaren tussen zitten die beseffen dat ze op aarde zijn om de burger te dienen.

Wattman | 22-06-23 | 17:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Als je als ambtenaar na iedere verkiezing een andere kant op moet rennen zou ik toch ook zoveel mogelijk voor mijn eigen richting gaan en die dan een beetje met de verschillende richtingen laten meebewegen. Maar sowieso, we te veel te duur betaalde ambtenaren die wel vaker dingen niet in het publieke belang doen (zoals belastinggeld over de balk smijten).

rman | 22-06-23 | 17:17

Grappig. In Frankrijk vervangt de politiek na de verkiezingen sowieso ook alle topambtenaren. Om de reden dat ze verlengstuk zijn van de politiek.

Beste_Landgenoten | 22-06-23 | 17:17 | 5

In de VS idem dito.

MargauxGrandCru | 22-06-23 | 17:33

@4HoogAantWater | 22-06-23 | 17:22: En door "positieve discriminatie" of hoe het ook mag heten zijn er heel wat totaal ongeschikten omhoog gevallen naar leidinggevende posities.

Here's Freddy | 22-06-23 | 18:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Beste @Spartacus, u begrijpt het niet helemaal. "Politieke druk" kunt u immers ook lezen als "druk die wordt ervaren om iets *anders* te doen dan simpelweg de toepasselijke wetgeving uit te voeren" - ofwel ordinaire corruptie (en nee, dat is niet beperkt tot omkoping). Die zogenaamde Rutte-doctrine, bijvoorbeeld, dát is nou wat men "politieke druk" kan noemen.

OverdaanDerOnderheid | 22-06-23 | 17:16 | 2

Ja, zo lees ik het stuk van NRC ook. Er worden onrechtvaardige doctrines gevraagd om uit te voeren en dat brengt die ambtenaren in gewetensnood. Dan denk ik inderdaad aan het toeslagenschandaal of het schandaal met niet compenseren schade huizen door gaswinning. Die enquêtes komen ook niet uit de lucht vallen. Ambtenaren functioneren beter denk ik wanneer de wetten en zaken 2e Kamer op orde zijn !

Jan, Leiden | 22-06-23 | 17:26

@Jan, Leiden | 22-06-23 | 17:26: Is ook weer zo jongens

Spartacus | 22-06-23 | 17:29

Waarom hebben ze bij het gemeentehuis ook een wacht-streep bij de voordeur?

Om de ambtenaren die laat komen niet te laten botsen met de ambtenaren die vroeg weg gaan.

Plukkieplukkie | 22-06-23 | 17:14 | 1

Plukkieplukkie | 22-06-23 | 17:14 Oude mop, maar iets anders, waarom hebben de loopgangen een middenstreep, juist..... en waarom kijkt een ambtenaar 's ochtends niet uit het raam, nou dan heeft ie 's middags niets te doen.

Vitale-Reaguurder | 22-06-23 | 17:26

Nuance in het artikel is overigens wel dat sommige ambtenaren aangeven last te hebben van "office politics". Maar goed, die apenrots is helaas overal aanwezig behalve de sociale werkplaats of bij vrijwilligerswerk. En zelfs dan zal het tot uiting komen of Pietje bij het raam aan een bureau wilt zitten in plaats van naast Marieke met haar vieze theesmaakjes...

Kartelmaster2000 | 22-06-23 | 17:12 | 1

Ook bij de sociale werkplaats, en juist bij het vrijwilligerswerk.

Louter Leuter | 22-06-23 | 17:36

Dit vindt de meester niet leuk. Ga maar in de hoek staan.

UnderTheDevil | 22-06-23 | 17:11 | 1

Ook onder het randje Edgar

Beste_Landgenoten | 22-06-23 | 17:17

Een ambtenaar zegt: „De opvang van asielzoekers en Oekraïners, het uitvoeren van het klimaatbeleid. Verschrikkelijk, maar ik moet eraan meewerken.” Mja hoe wordt dit geduid : een raamambtenaar die 12 jaar visieloos VVD coalitie zat is? Een PVV ambtenaar? een Extinction Rebellion ambtenaar? zoveel vragen en onduidelijkheden

HetOorAakel | 22-06-23 | 17:10

Hetzelfde is op universiteiten aan de gang. het ondersteunend personeel, doorgaans allemaal gestudeerde mensen beïnvloeden de boel volop!

De Treinende Rechter | 22-06-23 | 17:05

Ik ben decennia geleden 10 jaar rijksambtenaar geweest en ik weet nog precies wat ik in die 10 jaar uitgevoerd heb.

Mr_Natural | 22-06-23 | 17:04 | 6

@neonreclame | 22-06-23 | 17:11: funda | 22-06-23 | 17:06
Toen ik mijn rijexamen ging doen heb ik de dag ervoor de hele afdeling gebak getrakteerd. 'Is dat niet een beetje voorbarig?' vroeg een collega. Ik zei: 'Welnee, een rijexamen is een fluitje van een cent, zeker weten dat ik slaag, en als ik zak trakteer ik jullie de hele week elke dag op gebak.'
Nou, dat was feest die dag, iedereen hoopte dat ik ging zakken en iedereen probeerde me zenuwachtig te maken maar ik lachte alles weg.
Wat ze niet wisten is dat ik de dag daarvoor al geslaagd was...

Mr_Natural | 22-06-23 | 17:19
▼ 3 antwoorden verborgen

Nou de politiek voert doorgaans ook niet de plannen uit die ze hadden beloofd tijdens de verkiezingscampagne. Je zou maar voor de overheid werken anno 2023.
Ik zou iedere nacht wakker liggen van gewetensbezwaren.

keestelpro | 22-06-23 | 17:04

Wet = Uitvoeren. Man man man wat een idioten. Straks natuurlijk weer op 'inclusiviteitstraining'. Regenboog vlaggetje erbij. Och wat is dat toch belangrijk allemaal.

nerugaer | 22-06-23 | 17:03

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland