Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Diederik Samsom (PvdA) MOLENAAR

GreenPeace-activist lobbyde op landbouwministerie voor verplichte uitkoop boeren

Frans Timmermans, executive vice president of the European Commission, right, walks through the COP27 U.N. Climate Summit, Friday, Nov. 18, 2022, in Sharm el-Sheikh, Egypt.

In mei 1945 - toen we na 5 jaar Duitsche bezetting plus hongerwinter nog 1 week te eten hadden in Nederland - werd PvdA-er Sicco Mansholt, boer aan de Cultuurweg in de Wieringermeer, aangesteld om Nederland weer van voedsel te voorzien. Dat lukte. Binnen no time had iedereen weer aardappels met jus op het bordje en nog een gehaktbal ook. Andere tijden, terug naar de onze. In maart 2023 - een week na de Provinciale Staten-verkiezingen - werd bekend wie er achter de Grote Boerenmoord van de 21ste eeuw zit. DIEDERIK SAMSOM (PvdA), het carpacciovretend feldwebeltje van de obese rijkscommissaris Frans Timmermans, heeft namens de Europese Commissie bij Nederland op aangedrongen om boeren HET PISTOOL OP DE SLAAP TE ZETTEN. Wat een heerlijke opsteker voor alle provincies waar BBB een coalitie mag gaan vormen met wat er nog over is van de PvdA.

Reaguursels

Inloggen

Vader Abraham is alive! en hij heeft zijn kaalsmurf meegenomen.

Harrie-Couvert | 22-03-23 | 21:29

Nog steeds geen nieuwsitem op het Staatsjournaal.

Glas-Plas-Was | 22-03-23 | 18:15

Het grootste kenmerk van links is het op grote schaal liquideren van mensen.

van_Zelfsprekend | 22-03-23 | 17:24

Dijkverzwaring.

hallevvezool | 22-03-23 | 15:25
-weggejorist-
seasicksteve | 22-03-23 | 14:42

Het is natuurlijk wel gewoon zo dat bij een gedwongen onteigening de boer volledig schadeloos gesteld mag worden en bij een vrijwillige onteigening dat is verboden op grond van de regels m.b.t. staatsteun.

Als de BBB het voor het zeggen krijgt, dan ontvangt een boer in de nabijheid van een Natura2000-gebied die wil stoppen maximaal de marktwaarde van de grond. We weten dat die gebieden in waarde aan het dalen zijn en dat het voor die boer dus financieel onaantrekkelijk is om te stoppen.

Als dezelfde boer wil stoppen als de overheid zegt verplicht te gaan onteigenen dan mag de staat alle vermogensschade compenseren. Dus het verlies aan waarde van de grond, inkomensderving etc. etc.

Aangezien onder beide regimes boeren vrijwillig zullen gaan stoppen is het mij vrij helder dat je dat liever wilt doen als de overheid dreigt met verplichte onteigening.

VonMeuse | 22-03-23 | 14:00 | 1

U zegt eigenlijk: door de EU & axigroepen en activistische ambtenaren zitten we in de stikstofshit en door de EU moeten we liegen en bedriegen om iets te kunnen.

Fijn die EU.

Zomaarwat | 22-03-23 | 14:34

zou graag ff met die gasten alleen in het bos lopen.

wappiedepappie | 22-03-23 | 13:58 | 1

Wat een mooie zin, hahaha. Maar alle begrip.

Zomaarwat | 22-03-23 | 14:36

Landbouwvrijstelling: een belastingregeltje speciaal ingevoerd voor de landbouwsector.

De in 2007 ingevoerde 'cultuurgrondvrijstelling', opgenomen in artikel 15, lid 1, onderdeel q Wet op belastingen van rechtsverkeer (hierna: WBR), is een vrijstelling van overdrachtsbelasting voor de verkrijging van cultuurgrond die gedurende tien jaren bedrijfsmatig wordt geëxploiteerd ten behoeve van de landbouw.
Waarom hoeft een boer GEEN overdrachtsbelasting te betalen? En een middenstandsgezin dat de winkel verkoopt WEL?

theo-is-dood | 22-03-23 | 13:27

Ligt dicht bij Pieterburen, ben je straks voor je het weet de hele dag zeehondjes aan het doodknuppelen.

MargauxGrandCru | 22-03-23 | 13:03 | 1

Verkeerde topic!

MargauxGrandCru | 22-03-23 | 13:06

Wat een vieze activistische rat.

shimanski | 22-03-23 | 13:00 | 1

RaRa.

Coolcalmcollected | 22-03-23 | 13:47

en uiteraard komt dit pas na buiten na de verkiezingen, anders had dat de PvdA wel erg veel stemmen gekost.

Puntjes-maker | 22-03-23 | 12:51 | 1

Precies! Mijn eerste gedacht ook.

Zomaarwat | 22-03-23 | 14:36

Zie hier een een/tweetje tussen deze twee ratten. Volgens van Joop van Riessen moet de PVV leider Wilders gemold worden en de rest van de PVV ers deporteren. En ziet u de instemming van die andere rat.
www.youtube.com/watch?v=RNqccq0aHlU

von Amsberg | 22-03-23 | 12:36 | 4

Nogmaals filmpje gekeken. Onvoorstelbaar dat deze verkapte oproep tot moord op een democratisch gekozen politicus en het deporteren van zijn kiezers niet tot juridische vervolging heeft geleid. En maar roepen dat er geen sprake is van klasse justitie in dit land.

At_Dawn_They_Sleep | 22-03-23 | 13:31

@At_Dawn_They_Sleep | 22-03-23 | 13:31: Geen klassenjustitie, maar wat de Duitsers noemen "Gesinnungsjustiz". In Nederland kom je overal mee weg als je een politiek correcte mening hebt, maar word je keihard aangepakt als je mening afwijkt van die van de machthebbers.

MAD1950 | 22-03-23 | 14:10

@Ruud5 | 22-03-23 | 13:08: Die gek zat bij de politie. Uw beste vriend zeg maar.

Geen vijanden meer nodig.

Zomaarwat | 22-03-23 | 14:57
▼ 1 antwoord verborgen

Laatste reactie en doe hier jullie voordeel mee. Neem een optie tot koop op agrarisch of bouwland naast een natura 2000 gebied.

sjaakdeslinksesul | 22-03-23 | 12:36 | 10

Welk risico?

sjaakdeslinksesul | 22-03-23 | 14:01


Al die boeren rondom natura 2000 gebieden zitten op goud met hun gronden. Mag wellicht niet binnen je politieke kader liggen, maar is dus wel zo.

sjaakdeslinksesul | 22-03-23 | 14:09

@sjaakdeslinksesul | 22-03-23 | 14:09:
Dan zijn we er. Juist daarom gaan die u geen optie verkopen voor een prijs waar u nog winst op kunt pakken. Het gaat mij niet over politieke kaders maar uw loze advies.

Er zijn overigens legio risico's, zoals of er al dan niet uitkoop zal plaatsvinden, en zo ja, tegen welke prijs en wanneer er dan eens gecasht worden. Het lijkt me ook niet ondenkbaar dat de overheid speculatieve belangen (dus zonder rechtstreeks materieel belang in het arbeidsinkomen van een gezinsbedrijf) simpelweg buiten spel zet. Sta je dan met je optie die je toch al niet kon kopen.

Joris Beltsin | 22-03-23 | 14:40
▼ 7 antwoorden verborgen

Je gaat bijna naar een Nexit verlangen met dit soort EU "democraten" aan het roer.

Dutch_Viscount | 22-03-23 | 12:28 | 1

"Bijna"?

RM666 | 22-03-23 | 13:16

Praat eens met een gemiddelde boswachter of natuurbeheerder als je op zondag met je lelijke wijf, verwende kudtkinderen en stinkhond door de ‘natuur’ loopt. Als je zo’n wantrouwen tegen wetenschappers, actiegroepen en politici hebt, vraag dan eens of we een stikstof/milieuprobleem hebben aan mensen die midden in de natuur staat en wel precies weten waar ze het over hebben.

Bigi Bana Boy | 22-03-23 | 12:27 | 7

@ratelaar | 22-03-23 | 12:56: Ratelaar, je kunt beter niet zulke stellige uitspraken doen over zaken waar je niet al teveel verstand van hebt.

KeesBruin | 22-03-23 | 13:17
▼ 4 antwoorden verborgen

dus PvdA en ex Greenpeace laat D66 de hete kastanjes uit het vuur halen, well played PvdA

HetOorAakel | 22-03-23 | 12:27 | 2

Als je niet in een kabinet zit, hoe had je dat dan willen regelen?

Bigi Bana Boy | 22-03-23 | 12:28

@Bigi Bana Boy | 22-03-23 | 12:28: Door kwik en kwek vanuit de EU. Moet wel hetzelfde gedachtengoed hebben PvdA en D66

HetOorAakel | 22-03-23 | 12:30

Dan moeten de adviezen over klimaat nog komen. Joh, onteigen gewoon de hele industrie. Dat is de meest makkelijke manier om de doelen te halen.

Verder de hele redenering dat vrijwillige uitkoop in strijd is met andere eu regels voor staatssteun is het meest lachwekkend omdat die zelfde commissie continu uitzonderingen maakt zoals vorig jaar met de energiecrisis.

Nog het meest schokkend is hoe makkelijk naar onteigening wordt gegrepen terwijl het gewoon in strijd is met de rechten van de mens. Het kan wel maar alleen als er een zwaar maatschappelijk belang is en geen alternatieven.

JanP999 | 22-03-23 | 12:23 | 1

Industriegrond is vaak vervuild, het gaat niet om klimaat.

Veepert | 22-03-23 | 17:23

In plaats van de geijkte Gin & Tonic (m'n Nexitje) zal ik heden met een glas rode wijn toosten op de fantastische overwinning van BBB, met de koppen van Samsom en Timmermans in gedachten onder het motto "Daar gaat weer een rooie".

Een vrije paling | 22-03-23 | 12:21

RA RA wie had dat nou gedacht van deze overspelige rat ?

van Dam | 22-03-23 | 12:02

Eerst de PvdA om zeep geholpen en nu mag hij de boeren slopen.

Meuntjes | 22-03-23 | 11:57

"Volgens de modellen" hoorden wij als gevleugelde woorden regelmatig in de Coronatijd. Allemaal heel "complex". Zou het misschien mogelijk zijn zo'n prognose modelletje m.b.t. stikstof los te laten op een Nederland met een deel uitgekochte boeren alvorens werkelijk tot deze daad over te gaan? Gaarne een echt integer, onafhankelijk onderzoek, zonder sturende politici en lobbyisten. Wat zou het leuk zijn indien mocht blijken dat de hoeveelheid stikstof gelijk of toegenomen is. Natuurlijk een weeffout in het modelletje volgens de criticasters of zijn wij de afgelopen jaren besodemieterd. Interessante tijden nietwaar?

Een vrije paling | 22-03-23 | 11:48 | 1

De wetenschappers en filosofen die de wetenschappelijke definitie het woord 'model' vastlegden liggen nu te tollen in hun graven.
Maarja, die spraken al bijna geen Engels, laat staan dat ze van marketing hadden gehoord.

funda | 22-03-23 | 11:55

Let the Games begin!

Janlul | 22-03-23 | 12:31

En we gaan ze uit hun holen roken

Janlul | 22-03-23 | 12:32
▼ 6 antwoorden verborgen

Als dassen tegenwoordig het spoorboekje bepalen in delen van ons land, dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het nog niet zo slecht gaat met de natuur in Nederland. Leve stikstof, leve de natuur.

Peerkeoud | 22-03-23 | 11:38 | 1

Leve de Das, en leve Bernard Hinault.

funda | 22-03-23 | 11:43

Niet normaal. Volgens die Tjeerd de Groot is 90% van onze natuur ziek en 99% van het water ook. Hoe dan? De parken staan er prachtig bij, recent stond Sneek in de Top 10 van beste vakantiebestemmingen, een boottocht door de Amsterdamse grachten op no. 1 volgens Tripadvisor. Er komen jaarlijks vele miljoenen Duitsers op bezoek. Zijn die allemaal blind? Half Afrika wil hier wonen. Stuur die psychopaten van X66 a.u.b. terug naar hun klinieken.

Piet Karbiet | 22-03-23 | 11:35 | 9

@BobDobalina | 22-03-23 | 11:53: Bij mooi weer wordt er hier massaal in officeel toegewezen plekken gezwommen: de Amstel, het Buiten IJ, Sloterplas, Entrepotdok, Denk je dat mijn vader met zijn vrienden 66 jaar geleden in de Amstel zwom? Dan werd je voor gek verklaard. Dat water was er voor transport en de industrie. Niet voor recreatie. Te vies.

Piet Karbiet | 22-03-23 | 12:15

@Piet Karbiet | 22-03-23 | 12:15: zeker waar. 20 jaar geleden zou ik ook niet in Amsterdam in het water zijn gesprongen. Tegenwoordig wel. Dat veel dingen beter zijn dan vroeger wil nog niet zeggen dat het goed is.

BobDobalina | 22-03-23 | 12:19

@BobDobalina | 22-03-23 | 11:53:
Veel binnenwateren zijn helemaal geen natuur maar winningsplaatsen van zand en grind, kunstmatige vijvers of waterbergingsplaatsen. De blauwalgen daar zijn dan ook alleen een probleem voor zwemmers.

Joris Beltsin | 22-03-23 | 12:21
▼ 6 antwoorden verborgen

Kaag heeft met 'stilstand of vooruitgang' haar stikstofplan en agressieve dwangmaatregelen inzet gemaakt van de verkiezing en het komt misschien een beetje hard aan maar omdat ze na een hele week nog steeds niet snapt wat er is gebeurd zal ik het antwoord van de kiezer nog maar eens herhalen:
Douw maar in je reedt!
En het is misschien even slikken maar het CDA ziet dat wel zitten en zoekt naar een manier om dat in te brengen zonder vieze handen te krijgen. Zelfs Rutte is even sprakeloos maar die is nergens vies van wanneer zijn torentje onder vuur ligt. Deal with it, Kaag.

magirus | 22-03-23 | 11:35

Samson die zo succesvol kernenergie in NL heeft tegengehouden en met droge ogen beweert dat biomassa CO2 neutraal is.

bijna_raak | 22-03-23 | 11:33

Hieronder merkte reaguurder 'Skoftig' om 11:09 terecht op, dat het wat merkwaardig is, dat de NOS nu pas met dit brisante nieuws komt, ná de verkiezingen, i.p.v. ervoor.
Dat had ik me met mijn suffe kop nog niet gerealiseerd, maar inderdaad, heel opvallend.
De NOS deed dat onderzoek samen met het platform 'Follow the money'. Zouden er bij FTM mensen 'pissed off' zijn geweest, omdat de NOS dit nieuws bewust achterhield, om te voorkomen dat het BBB 'in de kaart zou spelen'?
Ik durf er welhaast vergif op in te nemen, dat het zo is gegaan.
De NOS heeft het nu, onder druk van FTM, alsnog gepubliceerd. Zo is het, vrees ik, gegaan.

KeesBruin | 22-03-23 | 11:30 | 2

U bent wat paranoïde, is het niet?

Red shirt | 22-03-23 | 13:40

@Red shirt | 22-03-23 | 13:40: Projectie. Kijk eens in de spiegel.
En gezien de reacties in de MSM over de verkiezingsuitslag helemaal geen rare gedachte.

Deflatiemonster | 22-03-23 | 19:36

Minister Carola Schouten 2019: ,,In de jaren 70 waren wij ongeveer 20 procent van ons inkomen kwijt aan voedsel. Dat is nu 10 tot 12 procent. Voedsel is ongelofelijk goedkoop geworden.’’

Alles is weer goedgekomen vakminister Carola, het Nederlandse volk is u dankbaar en de Nederlandse kiezer halveerde uw CU.

funda | 22-03-23 | 11:25 | 2

De woonquote, het deel van het besteedbaar inkomen wat de Nederlander nu kwijt is aan wonen, is afgelopen decennia gestegen richting 40%. Wonen is daarmee juist duur geworden.

Ad_Hoc | 22-03-23 | 12:11

Dat is het mooie van steeds dingetjes die je verhaal ondersteunen eruit pikken, en politici leren dat op kosten van de belastingbetalers als de beste.

funda | 22-03-23 | 12:24

Dit stukje draagt bij aan een enorme devaluatie van de godwin.

lekgoot | 22-03-23 | 11:23

wat is er eigenlijk verkeerd aan het handelen van Samson? Hij geeft een helder advies (duiding) over hoe Brussel de NL situatie ziet wat betreft stikstof en welke maatregelen eventueel zouden kunnen helpen. Ik ben het grotendeels oneens met deze gekte en de vertaling die onze coalitie eraan heeft gegeven, maar even los van die mening, op zich toch niets verkeerd aan dit handelen van Diederik Samson? Off Topic, Als vette Frans zich daadwerkelijk zorgen maakt over de Klimaat en Natuurbehoud, dan lijkt me minder migratie import een meer effectieve manier om op langere termijn alle doelen te halen. Minder migratie = minder huizen, minder uitstoot, minder verbruik, meer budget voor maatregelen die EN uitstoot reduceren EN natuurvriendelijk zijn...

klaverboerdenham | 22-03-23 | 11:23 | 8

@Muxje | 22-03-23 | 11:35: het staat iedere boer die wil stoppen vrij om zijn land te verkopen aan de hoogst biedende partij. Dus als je nog een paar ton op de bank hebt zitten zou ik nu strategisch wat grond gaan opkopen.

sjaakdeslinksesul | 22-03-23 | 12:14

@Muxje | 22-03-23 | 11:35: iemand in privé bevoordelen is ook al staatsteun? Ben geen expert op dit gebied maar die begrijp ik niet. Ik denk overigens eerder dat het vrijstellen van boeren van de EU stikstofregels kan worden gezien als een vorm van oneerlijke concurrentie.

BobDobalina | 22-03-23 | 12:15

Wat er zo verkeerd aan is??
Het stiekeme gedoe !!
Niet alleen van die twee clowns maar ook van de rest van het gepeupel!
Het lobbyen van deze twee raddraaiers was ook bekend in Den Haag maar men hoorde hier alleen maar van de Wal met haar: mag niet van Brussel!
Zondag weer bij Buitenhof Dik Trom!!
Waarom moest dit geheim blijven?

Mispel | 22-03-23 | 14:17
▼ 5 antwoorden verborgen

In een toekomstvisie van het rijk staat dat alle landbouwgrond straks in handen is van internationale conglomeraten

Groningsezaak | 22-03-23 | 11:22 | 3

Die kant gaat het overal altijd met alles al op, zonder te willen generaliseren natuurlijk.

funda | 22-03-23 | 11:27

Dat is een logisch gevolg, als je globalisten en Eurofielen de vrije teugel geeft en je eigen democratie bij het oud vuil zet.

KeesBruin | 22-03-23 | 11:31

Blackrock zit al overal met een vinker vinger in en aast op de Nederlandse landbouwrond. Neo-kolonisme. Zoals de Britten op de grondstoffen van de Boeren in Transvaal en Oranje Vrijstaat een eeuw geleden. Toen ging dat alleen wat wreder en groffer.

Piet Karbiet | 22-03-23 | 11:43

PVDA en Groen links het onkruid van Nederland.

kuus | 22-03-23 | 11:21

Hij zegt dat hij LNV alleen heeft gewezen op de verschillende Europese regels rond onteigening en uitkoop. Fijn zo!

Bouwfraudeur | 22-03-23 | 11:20 | 8

@sjaakdeslinksesul | 22-03-23 | 11:58: We kunnen ook beginnen met wat meer gezond verstand bij de definitie van wat 'Naturaxxxx' eigenlijk is en welk nummer we erachter hangen, en met welk doel.
En in hoeverre het dichtbevolkte Nederland zonder echte eigen natuur aan dezelfde EU regels opgehangen moet worden als grote landen met veel bossen en oppervlaktewater, om maar eens wat verschilletjes te benoemen.

funda | 22-03-23 | 12:15

@sjaakdeslinksesul | 22-03-23 | 12:20: Daarom is het allang tijd dat we al die opzettelijke grenzen die de overheden opwerpen (om verantwoordelijkheid te kunnen ontlopen) eens te slechten.
De BBB kan daar met gezond verstand dingen in gaan bereiken, en bij nieuwe verkiezingen de neuzen dezelfde kant opkrijgen. Als EU en kabinet blijven tegenwerken: afstraffen als kiezer.

funda | 22-03-23 | 12:29
▼ 5 antwoorden verborgen

Nog even, ruim 75% van wat deze boeren produceren gaat naar het buitenland. Bij een halvering van het aantal boeren zal dus helemaal niemand honger lijden.

BobDobalina | 22-03-23 | 11:19 | 15

@BobDobalina | 22-03-23 | 11:57:
Het agrocomplex en boeren zijn innig verstrengeld, alleen een tafelgeleerde ziet die twee als onafhankelijk. Ja, de percentages zijn relatieve aandelen in het BBP en omdat voedselconsumptie daar slechts een klein deel van uitmaakt, zijn het ook weer de tafelgeleerden zo de lokale eiwitten en calorieën meten te kunnen bagatelliseren.

Joris Beltsin | 22-03-23 | 12:08

En van wat er naar het buitenland gaat kopen we koffie, thee, cacao, kiwi’s en dat soort producten terug.

Plantendokter | 22-03-23 | 12:14

Maar de prijzen schieten wel omhoog. Voor de hele wereld.

Deflatiemonster | 22-03-23 | 19:39
▼ 12 antwoorden verborgen

Zouden zo'n Samsom en Timmermans nou een beetje beseffen, wat er kan gaan gebeuren, als er op grote schaal boeren onteigend gaan worden vanwege de stikstof? Of zou het ze gewoon geen moer kunnen schelen?
Hoe dan ook, als dat gaat gebeuren, grootschalig onteigenen, tegen de wil van de boeren, dan kon het wel eens erg heet gaan worden, letterlijk en figuurlijk.
Je hoeft je dan niet te verbazen, als er mensen door het lint gaan, en bij wijze van 'wraak' een natuurgebied in de fik gaan steken. Ik keur dat als natuurbeschermer ten zeerste af, maar je moet er in een totaal gepolariseerde samenleving wél rekening mee houden.
Lang geleden hadden we een kleine 'boerenoorlog' in Hollandscheveld, zie Wikipedia. Dat was in 1963, zestig jaar geleden dus, maar nu staat er nog wel wat meer op het spel dan destijds.
Als de provincies niet uitkijken, en daadwerkelijk gaan onteigenen, kan het in het ergste geval uitlopen op moord en doodslag, of minimaal op een veldslag tussen boeren en hun supporters en de overheid.
Ik benijd de mensen van de provincies en de andere betrokkenen niet!

KeesBruin | 22-03-23 | 11:18 | 11

@BobDobalina | 22-03-23 | 11:21: er is niemand die beweert dat vlees eten gezonder is dan geen vlees eten. Dat moet iedereen zelf weten

Plantendokter | 22-03-23 | 12:48

@BobDobalina | 22-03-23 | 11:21: zonder boeren is er inderdaad geen eten. We hebben hier in Nederland de beste, efficiëntste en minst vervuilende boeren te wereld. Triest dat een beroepsgroep waar ik zelf onderdeel van ben zo afgekraakt wordt. En waarom ?

Plantendokter | 22-03-23 | 12:51

@BobDobalina | 22-03-23 | 11:50:
Welnee
Er zijn honderden boeren die wel willen stoppen, morgen desnoods.

Onmogelijk vanwege bizarre regelgeving en kafkaëske ambtenarij.

Het werkelijke probleem is de totaal ontspoorde technocratie.

Op elk dossier overigens.

vander F | 22-03-23 | 13:12
▼ 8 antwoorden verborgen

"Diederik Samsom heeft namens de Europese Commissie Nederland geadviseerd om een deel van de boeren te verplichten zich te laten uitkopen."

+

"Formeel gaat de Europese Commissie niet over de wijze waarop Nederland zijn stikstofdoelen haalt. Brussel controleert weliswaar of lidstaten zich aan alle Europese regels houden, maar het is voor een groot deel aan de landen zelf om te bepalen hoe ze aan de vastgestelde natuurdoelen voldoen. De Europese Commissie kan daarbij wel advies geven."

=

De stikstofnorm is doelbewust zodanig laag opgesteld dat onteigening het enige mogelijke middel was, omdat onteigening het doel was, niet een middel om tot enig doel te komen.

ReyNemaattori | 22-03-23 | 11:17 | 3

Sterker nog, de EU heeft helemaal geen stikstofnormen opgelegd.

kortebroek | 22-03-23 | 11:19

Dit dus. En wat kortebroek zegt. De stikstofoogkleppen op en keihard bek houden roepen, dat is de manier van dit kabinet geweest om de boeren weg te gaan jagen, maar nodig is het niet.

Peerkeoud | 22-03-23 | 11:50

De stikstof norm is zo laag gemaakt dat deze bij voorbaat onhaalbaar is. Zelfs als alle landbouw, verkeer en industrie uit Nederland verdwenen is. Een overvliegend vogeltje overschrijd nog de norm als het wat laat vallen. Zouden we de Belgische en Duitse norm hier hanteren, dan hoeft er geen boer te stoppen. En staat de natuur in die landen ook op instorten ???

Plantendokter | 22-03-23 | 12:21

Straks alle Chinezen boos op Samsom, want daar gaat hun varkensvlees uit Nederland.

Après toi | 22-03-23 | 11:16 | 6

Ik houdt inmiddels een kleine 90 varkens in mijn berging, opportunist die ik ben. Als we dat allemaal doen, komt het wel goed.

BobDobalina | 22-03-23 | 11:22
▼ 3 antwoorden verborgen

Samson en Timmermans zitten naar mijn smaak ook achter de extreem uit de hand gelopen verhoging van fossiele energiebronnen. Zij zijn de aanjagers geweest die de oorlog in Oekraïne hebben misbruikt voor hun eigen gewin. Timmermans heeft zich ergens in 2021 al uitgelaten over het kunstmatig fors duurder beprijzen van fossiele brandstoffen om meer druk en dwang uit te oefenen op de energietransitie.

Harrie-Couvert | 22-03-23 | 11:14 | 1

Ja, zo zie je maar dat hoge, door Nederlanders bekleedde, posities in Brussel ook niet altijd even voordelig uitpakken voor ons land.

Peerkeoud | 22-03-23 | 11:52

Rare opmerking van Samson trouwens, over oneigenlijke staatssteun. Die regels bestaan om concurrentievervalsing tegen te gaan, maar bij het beëindigen van bedrijven kan daar toch geen sprake van zijn. Hoe het juridisch exact zit weet ik niet, maar het zou me niks verbazen als Samson dondersgoed weet dat er waarschijnlijk helemaal geen probleem is met vrijwillige uitkoop en de regels rond staatssteun, maar dat hij dat gebruikte als smoes om Nederland een bepaalde kant op te duwen. Vandaar ook een gesprek in plaats van een memo.

Muxje | 22-03-23 | 11:13

Ik vind "de Grote Boerenmoord" nogal polariserende woorden. Er mag best wat minder vee in Nederland worden gehouden. En ik herinner me ook nog boerenjeugd bij rtl van een jaar of 16 die nog niet eens waren begonnen, maar het een recht vonden om boer te worden. Beetje apart. De wereld verandert altijd en als je vader typemachine- of faxverkoper was, kun je toch ook niet blijven volhouden dat je die traditie moet voortzetten en dat het in je bloed zit.

Middensteun | 22-03-23 | 11:11 | 18

@funda | 22-03-23 | 12:20: nee. Dit gaat om fiscale faciliteiten voor bedrijfsopvolging. Er zijn aparte faciliteiten voor innovatie.

BobDobalina | 22-03-23 | 12:34

@funda | 22-03-23 | 12:56: waarom geven we ze niet allemaal gelijk een miljoen. Kunnen ze iedereen de moeder innoveren. Dit zijn echt tamelijk vergezochte argumenten. Je vergoelijkt een ongelijke fiscale behandeling door er op te wijzen dat ze het geld heel nuttig kunnen besteden. Ja dat kan. Als jij mij geen belasting laat betalen kan ik dat geld gebruiken om straathonden te verzorgen. Helaas is dit geen argument om mij minder belasting te laten betalen.

BobDobalina | 22-03-23 | 13:12
▼ 15 antwoorden verborgen

Ik heb al langer het idee dat de meeste shit die uit Brussel over ons heen wordt uitgestort afkomstig is van Nederlandse eu parlementariërs of eu commissieleden afkomstig is. Een corrupte donkergroengrijze club engerds.

Jan van Haerlem | 22-03-23 | 11:10 | 3

Het is een 'netwerk' van ngo's, politici en bureaucraten, die buiten de democratie om, via de ideale route, namelijk Brussel, hun agenda's willen doordrukken.

KeesBruin | 22-03-23 | 11:20

@KeesBruin | 22-03-23 | 11:20:
En via de "Postcodeloterij" en betaalde media.
Netzoals er waren 50 bedrijven voor extinction, en dan zoek je ze op en komt erachter dat bijna elke activist ZZPer is voor de subsidie aanvraag, maar het ataat indrukwekkend in de media 30 directeuren

patrick023 | 22-03-23 | 11:32

Dat is het mooie van overheden die zich verder en verder opsplitsen.
Het is nooit hun schuld, het is altijd een ander deel van de overheid, dat vervolgens ook weer een ander deel van de overheid aanwijst.

En bij geschillen kun je altijd bij De Rechter terecht, die vervolgens Het Wetboek (opgesteld door de overheid) interpreteert.
Als de rechter tijd, en jij geld hebt natuurlijk.

funda | 22-03-23 | 11:38

Zeer opmerkelijk dat de NOS dit in het nieuws gooit. Wat weer niet zo opmerkelijk is, is dat dit een week na de verkiezingen komt en niet ervoor.

skoftig | 22-03-23 | 11:09 | 4

Scherp gezien!

KeesBruin | 22-03-23 | 11:20

Timing (week na) en kanaal (NOS) zijn inderdaad opmerkelijk. Daar zit nog wel wat ruimte om verder te graven.

Nitro | 22-03-23 | 11:40

Terugschrijdend inzicht.

funda | 22-03-23 | 11:42
▼ 1 antwoord verborgen

De varkensfokkers staan in de rij om mee te mogen doen met uitkoopregelingen.

— Ruim 500 varkensboeren uit het zuiden en oosten van Nederland hebben interesse in de uitkoopregeling van de overheid.
De varkenshouders krijgen een bedrag per varken en een vergoeding voor het waardeverlies van de stallen.
Een gemiddeld varkensbedrijf in Noord-Brabant met 500 zeugen en drie stallen kan rekenen op zo’n 700.000 euro.

www.businessinsider.nl/boeren-uitkope...

Sowieso stoppen ongeveer 3000 boeren per jaar met hun bedrijf.

theo-is-dood | 22-03-23 | 11:09 | 3

In dat tempo zouden er in 18 jaar 0 boeren over zijn, en is er helemaal geen sprake van een stikstofcrisis, enkel een planningscrisis: schuif de datum op van 2030 naar naar 2051 en het probleem lost zich vanzelf op.

ReyNemaattori | 22-03-23 | 11:32

Dat ze stoppen zegt eigenlijk genoeg dat boer zijn niet zo lucratief is als vele randstedelijke yuppen denken.

Deflatiemonster | 22-03-23 | 19:44

Hier in de buurt rijdt er iemand rond in een auto met op de achterruit de tekst: voor het eerst in 20 jaar stem ik geen PVDA meer.
Nou bedankt he, lul.

Bochel | 22-03-23 | 11:06

Jut en Jul zien kans (als zij die krijgen) om heel NL naar de kloten te helpen..
Ongelofelijk hoeveel mensen er nog steeds geloven in deze voormalige arbeiderspartij, maar ja met het pluche inzicht.. dan begrijp je het wel..

aardv@rk | 22-03-23 | 11:06

Diederik 'eerlijk verhaal' Samsom. Verhitte vlekken in d'r nek Attje, Volgevreten Drama Queen Timmerfrans. Mijlen en mijlenver staan ze van wat ooit de PvdA was. De enige PvdA'er waar ik nog respect voor op kan brengen is Hans Spekman en Arib. De rest zijn regenteske figuren en inwisselbaar voor ongeacht welke VVD'er of D66'er dan ook.

osolemio | 22-03-23 | 11:06 | 4

Arib is juist de MEEST regenteske

theo-is-dood | 22-03-23 | 11:10

Hans "nivelleren is een feestje" Spekman, respect? Echt niet.

Nuchternederland | 22-03-23 | 11:13

@Nuchternederland | 22-03-23 | 11:13: Het gaat er niet om of ik het met hem eens ben, ik vind hem nog een echte sociaal democraat. Net zoals ik respect heb voor van der Staaij terwijl ik het inhoudelijk volstrekt oneens ben met de SGP.

osolemio | 22-03-23 | 11:16
▼ 1 antwoord verborgen

Ik hoorde mevrouw van der Plas gisteren nog zeggen dat ze graag op bezoek wilde gaan bij Timmermans om uit de eerste hand te vernemen hoe de Europese Commissie er werkelijk in stond. Dat vond ik wel wat naïef, om uitgerekend in die slangenkuis een oplossing denken te vinden.

Joris Beltsin | 22-03-23 | 11:04 | 5

Lijkt me uitstekende pro/activiteit

Bouwfraudeur | 22-03-23 | 11:26

@Jan, Leiden | 22-03-23 | 11:22: Afhankelijke staten zullen zich sneller schikken naar Brussel, omdat zij dan de leverage hebben om een staat helemaal te slopen.

ReyNemaattori | 22-03-23 | 11:33

Juist niet. Dat Samson een paar D66 ambtenaartjes met een verkeerde boodschap naar huis stuurt is niet zo gek. Of Timmermans Caroline met een niet aan te tonen boodschap naar huis stuurt lijkt me dan weer minder voor de hand liggend.

Laat ze maar aantonen dat het allemaal zo moet zoals die D66 mensjes allemaal vinden dat het moet. Laat ze maar aantonen dat de oplossingen van anderen niet juist zijn. Ook binnen D66 zijn stikstofspecialisten die niet gehoord worden omdat de oplossing die men heeft onterecht heilig heeft verklaard

Peerkeoud | 22-03-23 | 12:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Weer een streek van de coalitie trap er niet in. Nu weer verschuilen achter een adviseur van de Europese commissie die een PvdA’ert is wat weer goed uitkomt. Nee regering, biezen pakken en wegwezen.

Tiscali-2 | 22-03-23 | 11:02

Diederik Samsom en Frans Timmerfrans geven aan wat er mis is met de arbeiderspartij PvdA.
Diederik Samsom was een milieu activist die alles beter weet en niks op heeft met arbeiders.
En Frans Timmerfrans wilde alleen maar een belangrijke functie op internationaal niveau en heeft mogelijk nog minder op met arbeiders.
En samen trekken ze ten strijde tegen de gewone man.

Osdorpertje | 22-03-23 | 11:00

Uitgekotst door de kiezer (van 39 naar 10 zetels), maar gelukkig had Diederik op tijd Dikke Frans aan een baantje geholpen in Brussel. Dus kon Dikke Frans nu wat terug doen door Diederik te helpen aan een baantje in Brussel. Zoals ze bij de PvdA altijd zeggen: "solliciteren, hahahahaha". En zo kan Uitgekotste Diederik weer lekker gaan vertellen hoe het hoort in Nederland.

wapster | 22-03-23 | 10:59

En Tjeerd was weer directeur op Landbouw en ook zo iets bij de EU. Dus zo lopen de lijntjes met Timmermans,&co. Het beste is om hun koppen op wc-papier af te drukken en zodat ze vervolgens in het riool terecht komen. Dan zijn deze bestuurders daar waar hun thuis is. Of iemand beter idee dan je reet er mee af vegen?

adhd-je | 22-03-23 | 10:59

Alles is toegestaan om het volk buitenspel te zetten.

zokanhetookja | 22-03-23 | 10:59

Jammer dat dit nieuws niet een weekje eerder naar buiten is gebracht. Dan had BBB nu mogelijk 18 of 19 zetels in de Eerste Kamer gehad. (Hopelijk ten koste van de Partij van de Armoede.)

Wie heeft er trouwens op Timmermans of Samsom gestemd?

benjeallanggek | 22-03-23 | 10:56 | 4

Samsom heeft Timmermans aan zijn baantje geholpen en Timmermans heeft daarna Samsom aan zijn baantje geholpen.

En weet je wat nou grappig is? In het regeerakkoord van Pinokkio II, opgesteld door Diederik, was afgesproken dat mensen pas recht op een bijstandsuitkering krijgen nadat ze 4 weken zelf op zoek zijn geweest naar werk. Want werk heb je toch zo gevonden? Bel gewoon een vriendje!

wapster | 22-03-23 | 11:20

Bij de verkiezingen voor het EP werd de PvdA de grootste. Een lage opkomst. Had men toen wat massaler (tegen) gestemd zoals vorige week zaten wij nu niet met die charlatans opgescheept. Fact.

Piet Karbiet | 22-03-23 | 11:52

@Piet Karbiet | 22-03-23 | 11:52: Precies. Die onnozele stemmers werden opgehitst door de mogelijkheid van een Nederlander op het hoogst haalbare in Europa, wat zou dat fantastisch zijn. Nou, Nederlanders op hoge baantjes hoeven niet altijd voor Nederland of de Nederlander te zijn, dat merken we wel.

Peerkeoud | 22-03-23 | 12:07
▼ 1 antwoord verborgen

Oink.

Bad - Casey | 22-03-23 | 10:53

Wie gaat het landbouwbeleid bepalen? De BBB stemmer? Nee natuurlijk niet, Diederik Samsom wel.

thanseeuwen | 22-03-23 | 10:52

Die Samsom komt overal mee weg, alleen maar omdat ie zo aantrekkelijk is.

skoftig | 22-03-23 | 10:51 | 1

En omdat hij een vrouw is, toch?

Nuchternederland | 22-03-23 | 11:14

Stikstof was toch een Europees grensoverschrijdend 'probleem'? Een veel betere oplossing is dan natuurgebieden outsourcen naar Europese landen met voldoende ruimte, bijvoorbeeld Zweden>
En de dappere keuze maken om minder hoge ambities te hebben qua natuurbescherming in Nederland dan de huidige praktisch onhaalbare doelen.

Zeurders | 22-03-23 | 10:51

Ik zal de laatste zijn die de EU/D66/weggepromoveerde PvdA-ers verdedigt en vind ik Timmerfrans en Samsom ongelooflijke zeikerds, maar hecht wel aan de feiten. Samsom heeft gepleit verplichte uitkoop omdat vrijwillige uitkoop door de EU als staatssteun kan worden gezien, waardoor die route uiteindelijk minder goed uitpakt voor NL en de uitgekochte boeren. Het issue hier is dus niet dat Samsom pleit voor verplichte uitkoop (en waarschuwt tegen de problemen waar je bij vrijwillige uitkoop tegenaan loopt), maar meer dat EU-regels een NL oplossingsrichting voor een papieren probleem in de weg staan, en dat de dames en heren in Den Haag weer eens wat roepen zonder te checken of dat wat ze roepen, wel haalbaar is binnen de regels waarvoor ze al jaren bukken.

BennieJolink | 22-03-23 | 10:51 | 3

Nee. Hij heeft de stikstofhetze verder opgevoerd door te stellen dat Nederland in de vangrail is gereden, de natuur enorm zou lijden en dat van der Wal meer dan gelijk heeft.

Joris Beltsin | 22-03-23 | 11:00

De EU lijkt wat dat betreft steeds meer op Natura2000 in het groot: we tekenen bij het kruisje, klikken langs de algemene voorwaarden, en komen er dan achter dat we onszelf op slot hebben gezet. Op de grote thema’s kunnen we zelf geen beleid meer maken, dat komt uit Brussel, van andere landen met andere belangen, of van lui met een eigen agenda. Ik voelde me al niet zo senang bij Timmerfrans als klimaat-tsaar, je moet een conservatieve politicus op die post zetten, geen wereldverbeteraar.

We mogen graag lachen om de Engelsen met hun brexit, maar laten we oils eens naar onszelf kijken.

Muxje | 22-03-23 | 11:01

@Joris Beltsin | 22-03-23 | 11:00: Ik denk ook dat NL in de vangrail is gereden, maar voornamelijk door eigen schuld. Als je als lidstaat braaf bij de EU gaat vertellen dat je door een idioot lage stikstofgrens wat plantjes gaat redden ten koste van wat je inwoners belangrijk vinden, gaat de EU toetsen aan de maatregelen waar je zelf mee bent gekomen. Bureaucratisch, maar dat is hoe het werkt. Wat je dus nodig hebt, zijn politici en ambtenaren die weten hoe ze in de EU dingen handig kunnen regelen, en die de consquenties kunnen inschatten van wat ze roepen en (meer nog) waar ze in Brussel voor tekenen (met of zonder instemming van de Tweede Kamer, toch Huffelpuf?). NL heeft dit laten liggen en de boel niet handig aangepakt, en is daardoor in de vangrail gereden.

BennieJolink | 22-03-23 | 11:10

Timmermans heeft een enorm ego en egoïsme wat hij weet uit te venten met fraaie visie's en plannen. Samson is in de basis nog steeds een rattige activist. Veel plezier met deze mensen.

Ray Skak | 22-03-23 | 10:50

Niets mis mee.

drfiets | 22-03-23 | 10:49

Beetje tendentieus natuurlijk, wel begrijpelijk omdat het een PvdA-er is maar om even te nuanceren: "Samson wees er onder meer op dat de Europese Commissie ‘vrij streng’ is over vrijwillige uitkoopregelingen maar bij een verplichte uitkoop is de Commissie juist minder streng, zei Samsom. Daardoor kan Nederland in een verplichte regeling juist hogere bedragen bieden of gunstigere voorwaarden om te stoppen voor boeren"

johnyl | 22-03-23 | 10:48 | 5

@KeesBruin | 22-03-23 | 10:53: klopt. europese wetten gaan boven de nationale wetten. Dat is de europese integratie. we proberen ons staande te houden in de wereld door een verenigde staten van europa te vormen. lukt aardig hoor. Heeft nederland veel voordeel bij.

zeeman73 | 22-03-23 | 10:57

@zeeman73 | 22-03-23 | 10:57: het voordeel dat Nederland heeft geldt alleen als je meer als 100k verdient, de rest is de sjaak.

Bankivahoen | 22-03-23 | 11:05

@zeeman73 | 22-03-23 | 10:57: "Nederland" heeft er geen voordeel van, alleen de multinationals en een bepaalde kaste. De rest van de bevolking is de sigaar dankzij Europa.
En de democratie wordt de nek omgedraaid door de EU.

KeesBruin | 22-03-23 | 11:40
▼ 2 antwoorden verborgen

"Hij wees erop dat al een tijdje een vrijwillige uitkoopregeling ter goedkeuring in Brussel ligt, maar dat de Europese Commissie meestal vrij streng is over dat soort regelingen. Bij een verplichte uitkoop is de Commissie juist minder streng, zegt Samsom. Daardoor zou het ook mogelijk zijn om hogere bedragen aan boeren te betalen of boeren onder andere gunstige voorwaarden te laten stoppen.". dit kunt u lezen op de NOS app. Daar gaat het om. Niet zo gek toch?

zeeman73 | 22-03-23 | 10:48 | 5

De NOS app. Gelooft u die? Of moet de mogelijk electroale schade worden beperkt?

dathoujetoch | 22-03-23 | 10:56

@KeesBruin | 22-03-23 | 10:55:
Vind collaborateurs best wel een goede term voor degenen in Europees parlement en commissie die meehelpen de individuele onafhankelijkheid te verkwanselen.

Jan, Leiden | 22-03-23 | 11:28

@Jan, Leiden | 22-03-23 | 11:28: Ik gebruik die term al een poosje. De meesten vinden dat natuurlijk veel te kras, maar hoe noem je iemand die de nationale soevereiniteit verkwanselt aan een vreemde mogendheid? Dat is naar mijn idee toch echt een landverrader, oftewel een collaborateur.

KeesBruin | 22-03-23 | 11:42
▼ 2 antwoorden verborgen

Het is gewoon een sadist.
Onder het mom van zijn krankzinnige hersenspinsels boeren proberen kapot te maken.
Tevreden glimlachend in slaap vallen omdat de energieprijzen door het plafond schieten.
Wetende dat het burgers hun leven verruïneerd.
Laf op de koop toe.
Met zijn: ik geef alleen advies hoor, het is aan de lidstaten om te beslissen.
Meneer de volksvertegenwoordiger.

entredeuxverres | 22-03-23 | 10:48

De doelstelling van de EU is om de invloed van democratie tot nihil te reduceren daarom zijn extreemlinkse organisaties als Greenpeace, Oxfam, Artsen zonder Grenzen, Milieu-defensie, Vluchtelingenwerk et cetera ook allemaal fan van de EU. Dat Samsom persoonlijk de democratie dwarsboomt, past dan ook prima in de doelstellingen van de EU. Ik hoop van harte dat Samsom hiervoor juridisch vervolgd kan worden wegens machtsmisbruik.

Tarak | 22-03-23 | 10:47 | 1

Mee eens, ook wat betreft al die ngo's van linkse snit. Die zijn allemaal dol op de EU, want zo kunnen ze met hun handlangers op ongekozen posities gewoon hun agenda doordrukken. En zo krijgen ze desnoods ook nog bakken subsidie toegeschoven.
Het is een oligarchie van ongekozen bureaucraten en bestuurders, die aan niemand verantwoording hoeven af te leggen en gewoon prinsheerlijk hun gang kunnen gaan.
Kijk bijv. ook hoe die afschuwelijke Von der Leyen opereert, die meid doet maar raak, doet toezeggingen links en rechts, spreekt voor haar beurt, niemand die haar een strobreed in de weg legt.
Haar voorganger Juncker wandelde geregeld ladderzat in het rond bij officiële aangelegenheden. Hij kon gewoon tot het eind van de rit blijven zitten.
Het is een door en door beschamende vertoning, die hele EU>

KeesBruin | 22-03-23 | 10:59

Oh, dus die lamlul van een Samsom is ook aan een mooi betaald baantje geholpen door de PvdA.
Salonsocialisten dat zijn het.
En Samsom ook nog eens een milieucrimineel. Of is dat verjaard of zo?

Nonik Neem | 22-03-23 | 10:47 | 1

Hij is geen crimineel. Iemand die op ondemocratische en terroristische wijze voor het klimaat strijdt is boven elke twijfel en wet verheven.

skoftig | 22-03-23 | 10:50
-weggejorist-
Radix | 22-03-23 | 10:46 | 2

Ik vraag mij af waar de haat voor de Nederlandse boer vandaan komt bij links?

Schepvogel | 22-03-23 | 10:44 | 4

Boeren zijn zelfvoorzienend.
Iemand die z'n eigen broek kan ophouden is de aartsvijand van links, dat welig tiert onder (vermeende) slachtoffers en afhankelijken.

ReyNemaattori | 22-03-23 | 10:50

Omdat ze Nederland willen omtoveren tot één grote stad en de boeren zitten in de weg. En omdat er een nieuwe klimaatreligie is ontstaan die je kunt vergelijken met de Islam (haat richting alles wat anders is) en we hebben de Christelijke normen en waarden overboord geflikkerd.

keistad | 22-03-23 | 11:13
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Mispel | 22-03-23 | 10:44

Een ongekozen adjudant van een eveneens ongekozen bobo van de Europese Commissie vertelt de Nederlandse regering dat ze Nederlandse boeren moeten gaan onteigenen.
Wie is er nu eigenlijk de baas in Nederland? Drie keer raden!

KeesBruin | 22-03-23 | 10:43 | 2

Kaag!

Blonde Nel | 22-03-23 | 10:49

@Blonde Nel | 22-03-23 | 10:49: Oké, je bent me te slim af, hahahaha!
Maar toch heb ik gelijk, want Kaag=de EU, dus het komt op hetzelfde neer.

KeesBruin | 22-03-23 | 11:00

Waarom zie ik geen enkel volledig artikel (ook hier niet) over het meerjarig verlies van D66/Kaag? Daar blijven ze maar verliezen, maar iedereen schrijft over CDA, Rutte en nu weer PvdA/EU. Zijn alle Nederlandse journalisten D66 aanhangers ofzo?

pane | 22-03-23 | 10:42 | 5

De vraag stellen is hem beantwoorden

Paty | 22-03-23 | 10:45

@Zeurders | 22-03-23 | 10:44: Die ligt nu vast al ergens te scharen in een klein hotelletje in het noorden des lands met een goede vriendin van D'66 Freule Ollongren

HAL 9000 | 22-03-23 | 10:47

Ik dacht dat dat wel algemeen bekend was? Misschien bestaat er een VVD-journalist, maar ik ken hem niet. Je hebt wel gelijk trouwens. Ik denk dat vanuit alle politieke richting, muv de gristelijke, het CDA de favoriete partij is om uit te lachen en te kleineren. wegens associate met jaren 50 spruitjeslucht. Dat houdt pas op als heel Nederland geseculariseerd of geislamiseerd is. (dat laatste zie ik overigens niet gebeuren)

skoftig | 22-03-23 | 10:48
▼ 2 antwoorden verborgen

"Ook Frankrijk werkt aan een landbouwakkoord: startende boer hartelijk welkom"
www.rd.nl/artikel/1005316-ook-frankri...
Artikel zonder abo leesbaar ,pop up wegklikken
"Bovendien worden de Franse burgers bij het proces betrokken. In januari start een internetconsultatie voor het brede publiek. Leerlingen en studenten uit het groene onderwijs krijgen een enquête voorgelegd. Bewoners van het platteland gericht naar hun mening gevraagd. "

chausson61 | 22-03-23 | 10:42 | 3

ja, daar hebben ze nog ruimte en grond beschikbaar. Het platteland loopt daar leeg en landbouwgrond dreigt ongebruikt te blijven. Prima plan als NL boeren daar terecht kunnen. Kijken of de fransen straks nog zo blij zijn met de nederlandse varkensindustrie.

zeeman73 | 22-03-23 | 10:45

@zeeman73 | 22-03-23 | 10:45:
De Fransen hebben dezelfde problemen met de stront van de intensieve varkensfokkers.

“ Maar Europa kent een top-3 in plaats van een top-2. Samen met Denemarken en Nederland mag de Franse regio Bretagne zich mede-koploper noemen in Europa. Meer dan de helft van de varkensstapel bevindt zich in deze meest westelijke regio van Frankrijk. Vanaf de Normandische grens tot aan de meer dan 200 kilometer verder westelijk gelegen kustplaats Brest bevinden zich in de groen glooiende heuvels talloze varkensbedrijven. In totaal telt Bretagne zeker 8 miljoen varkens en meer dan 7000 varkenshouders in een gebied dat ongeveer net zo groot is als heel België.”

Problemen:

“ Spoor giftige algen leidt naar veeteelt Bretagne
Die vervuilen tientallen kilometers strand in Bretagne. Velen wijzen een beschuldigende vinger naar de intensieve veehouderij in de West-Franse regio. Bretagne is het grootste veeteeltgebied van Frankrijk en die boeren staan niet bekend om hun milieuvriendelijkheid. 60 procent van alle Franse varkensbedrijven, 45 procent van de pluimveehouders en 30 procent van de kalverfokkerijen is er te vinden.

Dat berekent de associatie van de waterbedrijven en rivieren in de regio. “We hebben hier een zo grote concentratie veehouderijen dat de grond en het water de toestroom aan nitraten gewoon niet aankunnen.” Voor regionaal politicus Le Drian is de boodschap dan ook duidelijk. “Die bedrijven moeten met de grootste mogelijke spoed aan strengere eisen gaan voldoen.”

Uit De Boerderij: www.boerderij.nl/spoor-giftige-algen-...

theo-is-dood | 22-03-23 | 11:03

BBB heeft nog een lange mars door de instituties te gaan.

Colin.Fart | 22-03-23 | 10:41 | 1

Daarom maakt de verkiezingsuitslag helaas niet zo veel uit. Gramsci en Rudi Dutschke hadden dit ook door. Duurt nog wel een jaar of 10-20 voor we de verkiezingsuitslag verwerkt zien in het dagelijks leven.

skoftig | 22-03-23 | 10:44

Allemaal niet meer nodig; kijk eens wie het eerste een eind maakt aan de wereld zoals we die nú nog kennen: klimaatcatastrofe of Poetin met z'n nuclear arsenaal.

meneer Q | 22-03-23 | 10:41 | 2

De hysterie over 2 graden temperatuurstijging, terwijl er toch landen genoeg zijn met warmere temperaturen waar - gelet op de overbevolking - geen probleem is om als mensheid voort te bestaan. Ons aanpassen kunnen we wel.

Zeurders | 22-03-23 | 10:46

@Zeurders | 22-03-23 | 10:46:
Gedeelten van Afrika zijn al onbewoonbaar geworden met temperaturen van rondom de 50 graden. Deze grens begint ook naar het noorden te trekken met op termijn temperaturen van rondom 50 in de Middellandse-Zeegebieden. Verder in de toekomst komen ook wij aan de beurt.

meneer Q | 22-03-23 | 12:04

Die Frans komt zo te zien uit de tijd dat Sicco de boel weer op de rails had en er meer dan genoeg te vreten was.

Martin Jokt | 22-03-23 | 10:40

Twee hele enge mannekes;
Bolle Frenske en Greenpeace Died.
Beide links, PvdA en een bloedhekel aan de blanke belastingbetalende Nederlanders.
Ben ze beu, spuugbeu deze 2 engnekken.

MK27 | 22-03-23 | 10:40

Die foto is genomen in Sharm el-Sheikh Egypte. Ik vraag me af hoeveel elektrische auto's er in Egypte inmiddels rondrijden, en hoe het met het stikstofbeleid daar staat?

Patrick-Haemers | 22-03-23 | 10:40 | 2

Ja, maar ze zijn er klimaatneutraal met de biologische fiets naar toe gegaan.

dathoujetoch | 22-03-23 | 10:42

Na het bezoek van alle groene bobo’s ( 412 extra vluchtbewegingen) is er geen ene moer veranderd in Sharm- el- Sheikh. De dagelijkse grenspatrouillevluchten van de Egyptische en Israelische en Saoedische en Jordaanse luchtmachten zijn weer hervat ( die waren voor de bijeenkomst even stilgelegd), everything back to normal. Alsof ze er nooit geweest zijn.

bisbisbis | 22-03-23 | 10:47

Het is in de aard natuurlijk de diep christelijke Joodse schuld exploitatie van de moderne edoch nog steeds niet vrije mens

Rene strijland260746 | 22-03-23 | 10:39

Als dit een week eerder bekend was gemaakt, zou de BBB nog groter zijn geweest.

HaaiBaai | 22-03-23 | 10:39 | 1

Dan weet u gelijk waarom het niet een week eerder bekend is gemaakt. Speelt die bruinhemden / bruinlaarzen alleen maar in de kaart.

_pacman_ | 22-03-23 | 10:40

Als we van boeren hier af zijn, kan de EU beter beargumenteren dat we van Oekraïne afhankelijk zijn, en ze EU-lid maken.

frickY | 22-03-23 | 10:38

De kwaadaardigheid druipt er vanaf. Welk achterbaks landbouwland in Europa wil de sterke positie van Nederland verzwakken? Frankrijk?

Zeurders | 22-03-23 | 10:38 | 3

Zou goed kunnen. De Nederlandse visserij is ook mede door toedoen van de Fransen op leven na dood.

forecastle | 22-03-23 | 10:43

Sterven na dood denk ik dat je bedoelt

clockandhammergame | 22-03-23 | 10:50

We hebben helemaal geen stikstof probleem. Het is een op papier gecreëerd probleem om te zorgen dat er een drogreden gevonden kon worden om de boeren van hun land af te helpen. Dit om meer woningbouw mogelijk te maken. Ook de ammoniak uitstoot nam de afgelopen 30 jaar met 2/3 af. 70 jaar geleden hadden we net zoveel koeien als nu, ongeveer 1, 57 om 1,6 miljoen. Toen waren er 410.000 boerenbedrijven, nu nog maar 53.000 , 1/8 nog maar. De auto’s gingen in dezelfde tijd van 140.000 naar 8,9 miljoen, laat staan het vliegverkeer, van 350.000 passagiers naar 58,2 miljoen op Schiphol.
Dus waar blijft dat boerenverstand, juist bij de BBB. Want in 070 hebben ze dat niet !

Hebbiehemookweer | 22-03-23 | 10:38

Samsom en Timmerfrans.

Twee PvdA’ers met een positie die niet verklaarbaar is voor een splinterpartij uit Nederland.

Wijze uit het Oosten | 22-03-23 | 10:36

De gevaarlijkste mensen zijn heel intelligent en Marxist. Sommige hebben miljoenen doden op hun naam staan. Samsom nog niet, maar hij weet natuurlijk ook omdat ie er uit ziet als een vies slijmerig stuk vlees dat zijn hoofdtaak is om die brave tuinkabouter met die betrouwbare baard, waar blijkbaar veel mensen sympathie voor opbrengen, de meest gruwelijke ideeen in te fluisteren. Dat Europa daarmee ten onder gaat is een acceptable offer.

skoftig | 22-03-23 | 10:36 | 1

Nou...Hitler was geen Marxist hoor.
Saddam ook niet.
Poetin ook niet (olichargen en macht).
Kim Jong-un ook niet (Noord Korea is economisch gezien helemaal niet communistisch).

AdvocatusDiaboli | 22-03-23 | 10:42

Volgens mij heeft Samson er slechts op gewezen dat bij verplichte/gedwongen uitkoop de EU veel minder barrieres opwerpt en dat de bedragen die kunnen betaald worden aan de boeren daarom dan ook veel hoger zijn.
Aannemende dat uitkoop van een deel van de agrarische industriebedrijven onontkoombaar is (en dat is het), is dit een advies in het voordeel van de boeren.

zeeman73 | 22-03-23 | 10:36 | 3

Waarom is het onomkoombaar, graag feiten!

Bankivahoen | 22-03-23 | 10:42

@Bankivahoen | 22-03-23 | 10:42: Geen moeilijke vragen aan een zeeman. Zit op zee, vangt af en toe wat op tussen het harde werk en zegt maar wat. Was zelf 40 jaar lang zeeman. Weet er alles van af.

forecastle | 22-03-23 | 10:47

Ah kijk, een fan

Nitro | 22-03-23 | 10:48

Mislukte politicus die door oppermislukkeling Frenske in de Brusselse baantjesdraaimolen is geholpen en daar zonder aan iemand verantwoording af te leggen alsnog zijn knokige activistenvingertjes in de Nederlandse pap heeft. Hoe bestaat het.

JJMS | 22-03-23 | 10:35

Nederland stemt met partijen als CDA/VVD/BBB/SGP/JA21/PVV/BVNL/FvD overwegend (centrum)rechts waarom kom ik dan op veel belangrijke posten communisten en socialisten tegen???

MargauxGrandCru | 22-03-23 | 10:33 | 2

Vanwege de Grote Mars door de Instituties.

LD69 | 22-03-23 | 10:37

Communisten? We hebben alleen die paar verdwaalde types in Groningen.

AdvocatusDiaboli | 22-03-23 | 10:44

Fijn he die EU, waar splinterpartij PVDA de dienst uitmaakt zonder dat iemand ze koos.

Wattman | 22-03-23 | 10:32

De activisten-generatie van Samson (maak maar eens een sociogram van Milieu-offensief(huu huu paard Volkert) t/m vandaag zijn absoluut niet de mensen die dit overvolle landje van intelligente oplossingen kunnen/willen voorzien. Tja en wbt de boeren; 40% heeft geen opvolger dus met rustig intelligent beleid is er best een 15-jarig slim plan te maken.

hagelkruis | 22-03-23 | 10:32 | 2

Agrarische schaalvergroting gaat net als in andere sectoren razendsnel, per dag stoppen er vier bedrijven productie wordt door grotere bedrijven overgenomen. Veel agrarische bedrijven hebben ook al buitenlandse vestigingen.

MargauxGrandCru | 22-03-23 | 10:36

@MargauxGrandCru | 22-03-23 | 10:36:
Vroeger had elk dorp één of meerdere zelfstandige kruidenier(s) nu heb je nog enkele supermarktketens en zo gaat het ook met agrarische bedrijven.

MargauxGrandCru | 22-03-23 | 10:37

De VVD vindt: Nederland moet vol want dat vindt VNO-NCW ook. Plus: hun pyramide-scheme van supermarkten en betonstorters zou omdonderen wanneer de bevolking in aantal afnam. Meer mensen moeten meer huizen, wegen, voorzieningen. Dat clasht met natuurafspraken.

konjodebonjo | 22-03-23 | 10:32

Er lijken wat tegenstijdigheden in het artikel van de NOS te zitten (*) maar dat een groot deel van onze EU vrienden de concurrentie van de Nederlandse boeren liever kwijt dan rijk is, lijkt mij niet zo opmerkelijk. Wie ik wel mis in dit stikstoftoneelstuk is onze belangrijkste klant, Duitsland. Duitsers moeten ook eten.

(*) Een EU die strenger is bij vrijwillige dan gedwongen maatregelen?!

Hetkanverkeren | 22-03-23 | 10:31 | 1

Dus de voedselproductie wordt verplaatst.
En dan ben je weer bij af.
Alleen hebben we dan een paar plantjes erbij in Nederland, en ergens anders niet.

Wat ze bij de EU ook zouden kunnen doen is Duitsland en Nederland als 1 land zien en dan de uitstoot berekenen.
Of ga eens uit van de hoeveelheid Co2 en stikstof per kilo voedsel en wie dat afneemt en wie dat consumeren.
Is het opeens wel goed.
Dus afhankelijk van hoe je rekent, is hetzelfde wel of niet goed.
Rara politiepet.

AdvocatusDiaboli | 22-03-23 | 10:38

Zolang wetgeving uit Brussel boven de onze staat is deze democratie niks meer dan een toneelstukje.
Wij zijn onze Soevereiniteit kwijt, in Vak K zitten geen Volksvertegenwoordigers meer, zij krijgen hun marsorders vanuit Brussel, de NAVO, de VN etc.
Het zijn huurlingen.
Stem ze weg.

Abject | 22-03-23 | 10:31

De meeste stemmen op die rechtspopulisten als Fortuijn, Wilders, Baudet en nu Van der Plas zijn proteststemmen van mensen die maatschappelijk gefrustreerd zijn. En het is tijd dat deze frustraties erkend worden door een partij als de VVD die de afgeloppen decennia crissisen heeft gestapeld. Dit neemt niet weg dat feiten onder ogen gezien moeten worden. We hebben erstige problemen met de intensieve veehouderij. Dit moet gesaneerd worde. Over de wijze waarop kan gesproken worden maar dat het op korte termijn moet gebeuren staat vast.

Red shirt | 22-03-23 | 10:30 | 6

..... gesaneerd.... Lekker duidelijk. Lekker concreet. Allee de 'intensieve" veehouderij aanpakken, de rest hoeft blikbaar niet. Verkeer, vliegtuigjes, industrie, ga maar fijn door. De boeren laten we het wel oplossen.

dathoujetoch | 22-03-23 | 10:38

U heeft weer lekker gesard. Fijn zo.

ExitTrajectum | 22-03-23 | 10:49
-weggejorist-
Dude heb je eten | 22-03-23 | 10:52
▼ 3 antwoorden verborgen

@redactie: Maar gaat de aanleg van de Lelylijn (inclusief uitkoop van alle boeren onder dit mom) nu nog wel door nu BBB zoveel zetels krijgt?

Wie is BBB in de (vier) noordelijke provincies? Hoe staat Van der Plas erin?

mozaard | 22-03-23 | 10:30 | 2

Moeten we nu gaan framen dat BBB anti openbaar vervoer is? Off topic een beetje?

dathoujetoch | 22-03-23 | 10:32

@dathoujetoch | 22-03-23 | 10:32: 1. Zo'n trein rijdt niet door de lucht. 2. Hoe nodig en hoe gewenst is het? Nut & noodzaak.

Lelylijn heeft ook impact op woningbouwafspraken in deze vier provincies (tav inbreiden/uitbreiden/verstedelijken buitengebied/aangroei groeikernen/etc). Landelijke visie is hierin bepalend, maar: waar staat BBB voor - zowel landelijk als provinciaal?

Volledig ón topic (Mansholt indachtig).

mozaard | 22-03-23 | 13:58

We weten dat dit land (en de EU) sinds de jaren ‘80 is uitgeleverd aan de post-modernistische, onze rechtsstaat ondermijnende, links-mens die de overheid met steeds meer taken heeft opgezadeld die actief overheidsingrijpen vereist ipv ons beschermd tegen diezelfde overheid. Daar gaat in toenemende mate een sterk moraliserend karakter vanuit wat ertoe heeft geleid dat de overheid bepaalt wat goed is en wat niet, en niet langer de burger, wiens brood men toch eet. Dat wordt steeds lastiger aangezien de belasting continue omhoog moet om al die nieuwe ‘verworvenheden’ te kunnen bekostigen. Maar terug naar die moraliserende overheid die nu gaat over goed en kwaad, met in haar kielzog de rechter die per zaak scheidsrechter wordt over wie nog wel ergens wat van mag vinden en wie niet. Wie het in elk geval niet (meer) zijn, zijn de boeren en burgers die op basis van rede en niet emotie hun zaak voor het gerecht bepleiten. De achtergestelde groepen (grappig hoe die term thans wordt uitgelegd) mogen zich ondertussen op een voorkeursbehandeling verheugen, ongeacht ds inhoudelijke merites der zaak. Met nu dus vanuit de PvdA koker (maar het had evengoed uit de koker der CDA, D66 of VVD kunnen komen for that matter) de frontale aanval op degenen die ons van ons voedsel voorzien. Uiteindelijk is de ruif leeg en breekt de pleuris uit. Zo ging het ook in Frankrijk met de Franse Revolutie. De vraag is hoe lang we nog moeten wachten op die revolutie. Hopelijk lukt het dit keer zonder overgangsperiode vol terreur en burgeroorlog. Maar ik ben er steeds minder gerust op.

Paty | 22-03-23 | 10:30

Achterliggend doel EU: omvolken van Nederland en andere Europese landen. Want is zo mooi. Meer grond = meer bouwen = meer import kunnen verwerken.

Met dank aan de waardeloze VVD en D66 stemmer.

appeltjesgroeneweide | 22-03-23 | 10:28

Ik moest net wel een traantje wegpinken toen de hongerwinter ter sprake kwam.

Wat als de boeren nou gewoon genoeg produceren om standaard heel Nederland te voorzien van voedsel?

Maar verder ook niet he. Geen gedonder met export. Daar zijn we ook te dichtbevolkt voor.

Papa Jones | 22-03-23 | 10:26 | 8

@Papa Jones | 22-03-23 | 10:42: We verdienen ons geld wel ergens anders of zo. Ja,best wel.

dathoujetoch | 22-03-23 | 10:46
▼ 5 antwoorden verborgen

Diederik Samson is als vegetariër de CO2 compensatie van Frans Timmermans die een heel varken alleen opeet.

MargauxGrandCru | 22-03-23 | 10:25 | 1

Alle boeren in de vleesmolen!

TheseDays00 | 22-03-23 | 10:30

Tristate City?

Flightless bird | 22-03-23 | 10:23 | 1

Amen, netjes opgemerkt. Dat is de echte reden klimaat geven ze niks om.

keistad | 22-03-23 | 10:28

Samsom is de man die ik altijd zal herinneren als de lijsttrekker die zijn gehandicapte dochter inzette voor electoraal gewin terwijl hij tegelijkertijd zijn gelukkige gezinnetje bedroog door zijn assistente te neuken.

Dat is Samsom.

_pacman_ | 22-03-23 | 10:23 | 6

".... don't do as I do....."

viejohuevon | 22-03-23 | 10:28

Een rancuneuze narcist die via omwegen probeert de zaken naar zijn hand te zetten. En inderdaad een aardige machtspositie heeft bereikt. Helaas….

ExitTrajectum | 22-03-23 | 10:29

Ja ok, hij heeft ook positieve kanten, maar daar gaat het nu even niet om he!

John McClane | 22-03-23 | 10:49
▼ 3 antwoorden verborgen

Anderhalve week eerder en de PvdA was morsdood geweest. Maar zelfs dat het domme Kuiken nog gevierd.

Dubbelepunthoofd | 22-03-23 | 10:23

Lakei en koning bolbuik.
2 figuren die we liever kwijt zijn dan rijk.
Het zakkenvullen is echt een pvda ding, zie bovenstaande plaatje.
De een vreet zich vol en de ander kijkt er naar.
De eu euro's zijn heerlijk om van te genieten.
Het afserveren van Nederland en de Nederlanders doen wij ( bovenstaande luizen ) graag.

Zitvlak | 22-03-23 | 10:22 | 3

25.000 netto-omzet maand, excl vaste onkostenvergoeding van nog eens zo’n 15.000 en excl zeer riante premievrije pensioenregeling. Dat is wat die vreselijke man maaandelijks krijgt overgemaakt voor zijn gereutel. Samsom zal daar net iets onder zitten.

_pacman_ | 22-03-23 | 10:25

@_pacman_ | 22-03-23 | 10:25: en zoals Samson (dik boven BLK-norm) zijn en er nog meer dan 20.000 (!) van die lieden die uit de EU-ruif eten. Wie zijn toch die mensen......

oblix | 22-03-23 | 10:30

Noord-Korea en Rusland hebben laten weten dat ze voedselhulp gaan sturen aan dat zooitje armoedzaaiers aan de Noordzee. Ze verwachten echter wel dat we in ruil daarvoor die bolbuik van de EU de deur uittrappen.

Nivelleermarionet | 22-03-23 | 10:21 | 1

U was me voor met ,, bolbuik,, .

Zitvlak | 22-03-23 | 10:23

www.rivm.nl/stikstof#:~:text=De%20bel.... Kijk hier eens goed naar van het RIVM en besef dan dat boeren al de grootste bijdrage aan reductie hebben geleverd en dat als je de hele landbouw om zeep helpt je niet de doelen van deze heren haalt, plus alles uit het buitenland op slechtere wijze laat produceren en hier naar toe moet gaan sjouwen. Als laatste: de bijdrage uit het buitenland gaat dan stijgen als percentage, naar enorm, hahaha, als het niet zo treurig was. Kansloos.

TheseDays00 | 22-03-23 | 10:21 | 1

we hebben o.a. de plofkippen uit UKR als voorbeeld dat je die, ondanks alle waarschuwingen vooraf, er toch bij krijgt ondanks dat je dat absoluut niet had gewild (en in klap in het gezicht van je horigen is).

oblix | 22-03-23 | 10:34

Als ze de bouw zouden verdubbelen zou de bijdrage in stikstof van 0.3% naar 0.6% gaan.
Totaal niet relevant of significant dus.
En als het huis er staat is het klaar.
Dan staat er een huis.
Een koe of een varken eet je op.
En dan heb je weer een koe of een varken nodig.

Maar omdat iemand zo 'slim' is geweest naar de rechter te stappen over een principekwestie, moet de hele stikstof-impact van te voren worden uitgerekend, wat een enorme vertraging geeft in de bouw van huizen.
Dus van beschikbare woningen.
En het slaat nergens op, want die huizen moeten er toch komen.
Het heeft dus helemaal geen effect, dat vertragen van de bouw.

Dat de rechter die niet-relevantie niet heeft meegenomen is een raadsel.
Misschien weer een cumulatie van idealististiese alfa-studies zeker of zo.

Het valt altijd mee als je niet naar de gevolgen kijkt.

AdvocatusDiaboli | 22-03-23 | 10:21 | 3

Het is toch te gek dat de stikstofuitstoot voor de bouw van huizen teveel is, maar de auto’s van de bewoners die er vervolgens dagelijks rond gaan rijden geen probleem zijn.

Sinterbikske | 22-03-23 | 10:29

@Sinterbikske | 22-03-23 | 10:29:
Die bewoners gaan dat toch wel doen.
Zeker als ze ver van hun werk wonen omdat ze na gezinsuitbreiding niet kunnen verhuizen of een andere baan vinden.
Dus dat maakt geen verschil.

AdvocatusDiaboli | 22-03-23 | 10:33

Jaar in en een jaar uit 2,5 runderen op 1 hectare grond, of een 100-110 woningen op dezelfde hectare grond met gemiddeld zo'n 2,1 inwoners per woning.

Computer says: Woningen zijn een veelvoud meer belastend voor milieu en klimaat dan grasland met rundvee.

BadPatNL | 22-03-23 | 10:40

Twee ongekozen klimaatdictatortjes,
twee ongekozen klimaatdictatortjes, aan de top van de grootste ondemocratische, ongekozen papieren unie ooit. Die, verblind door machtswellust, de godganse westerse economie naar hun groene pijpen willen laten dansen. Wanneer houdt deze poppenkast eens een keer op..

Conan de Rabarber | 22-03-23 | 10:19

De PvdA heeft voor het marginale splinterpartijtje dat het is wel een hele dikke vinger (pun inteded) in de pap.
Het begint op te vallen dat het vooral die activisten types zijn die hun wil opleggen in het bestuur van Nederland. Doodenge figuren die als ze de kans hebben vol autocratisch zouden gaan. Degenen die het hardst schreeuwen en vingers wijzen naar andere EU landen waar leiders met autocratische trekjes regeren.
Buitengewoon naargeestig figuur die Samson, vroeger een beetje shell saboteren, nu de boeren onteigenen. De Partij van de Arrogantie veroorzaakt armoede in Nederland (Partij van de Armoede) en tornt aan de bestaanszekerheid van hun klassieke achterban, de arbeider met de kleine beurs.
Stuur ze naar huis!
Waar komt die onvrede toch vandaan? Nou door die enge kansloze randfiguren die de democratie misbruiken als vehikel voor hun eigen machtswellust.
Weinig ruimte of flexibiliteit bij de Europese Commissie, vuile huichelaar, Samson en Timmermans zitten in de weg.

ratelaar | 22-03-23 | 10:19 | 8

@Leffe Blonde | 22-03-23 | 10:27:
Communisme eindigt altijd in autocratie. Omdat de theorie een ding is en de praktijk iets anders.
De meest zelfingenomen zelf verheerlijkers voelen zich aangetrokken, in woord zijn het heiligen in daad zijn het net mensen met alle tekortkomingen. Zelfdeceptie en een onwaarachtig leven kenmerkt dat soort figuren.
In hun ogen is het communistische experiment tot nu toe verkeerd uitgevoerd, en zij zijn de figuren die het wel goed kunnen denken ze.

ratelaar | 22-03-23 | 10:48
▼ 5 antwoorden verborgen

Diederik raadpleegt den oude Dikke van Dale voor PvdA voorheen arbeiderspartij, tegenwoordige digitale versies woordenboeken schijnen iets anders weer te geven.

william7055 | 22-03-23 | 10:19

Het stikstofprobleem is maar een kleinigheidje als ik dat vergelijk met de enorme en stress en druk die de knopen van het overhemd van Timmerfrans moeten ervaren.

Jan Laefcutte | 22-03-23 | 10:18

Zie het als de laatste stuiptrekking van een rat.

laurentius | 22-03-23 | 10:18

Al koop je 100% van de boeren uit, dan nog halen we de kritische depositie waarden niet. www.nrc.nl/nieuws/2023/02/10/nieuwe-a... Het stikstofbeleid heeft alleen al om die reden geen enkele kans om succesvol te zijn.

Feynman | 22-03-23 | 10:17 | 5

@Feynman | 22-03-23 | 10:27:
Idealistische groengekkies uit de grote stad weten toch helemaal niets van de chemie van boeren. Die zien alleen zielige beestjes in filmpjes op tiktok en denken dat alle boeren enorme dierenkwellers zijn die op een schavot horen. De rede is allang verdwenen, dit gaat ondertussen hard tegen hard, eten vs ideologie. Heeft u wel eens een progressieveling meegemaakt die nadacht over de praktische gevolgen van zijn idealen? Ik ook niet.

elfenstein | 22-03-23 | 10:32

@Feynman | 22-03-23 | 10:27: Noem me maar complotdenker, maar m.i. gaat het er alleen maar om de boel zo veel en grondig mogelijk om zeep te helpen om dan "to build back better".

viejohuevon | 22-03-23 | 10:33

Het maakt niet uit of dat "beleid" succesvol is. Waar het om gaat is dat er, net als bij de "Green Deal" van Timmerfrans, een zwart gat wordt geopend, waar alleen maar geld bij moet. Het is nooit genoeg. Het zal nooit genoeg zijn, er moet altijd nog meer geld bij. Dat zegt Timmerfrans nu al : "Het is een begin, maar nog lang niet genoeg, er moet veel meer bij." Mark my words, dit zullen we hem nog heel vaak horen zeggen. En waar komt dat geld vandaan ? Bij de burger. Die mag dat allemaal betalen. En ook dit is een vorm van globalisme.

Asteroid-B612 | 22-03-23 | 10:44
▼ 2 antwoorden verborgen

En weer een reden om uit die idiote politieke unie die we EU noemen te stappen!

Hunter_27 | 22-03-23 | 10:17

Wordt hoog tijd dat we al die gesubsidieerde meepraatclubjes(ook eu) de deur uitzetten.Het is mooi geweest.

van stampij | 22-03-23 | 10:17

Ik snap echt niet dat onze regering zich zo uitgeleverd heeft aan Brussel dat dit allemaal mogelijk is. De Denen diverse ‘opt out’ regelingen op regelgeving, de Duitsers hebben een ‘opt out’ bedongen voor bijvoorbeeld de pensioenen en Nederland maar alles overdragen aan Brussel. Onvoorstelbaar.

HoniSoit | 22-03-23 | 10:16 | 4

Waar in zoveel landen nationalisme mainstream is, is anti-nationalisme de gangbare ideologie onder onze bestuurselite. In de praktijk betekent dat dus 40 jaar lang huizen met voorrang weggeven aan buitenlanders, wegkijken bij criminaliteit door asielzoekers en alles bij het kruisje tekenen in Brussel want wij willen zo graag 'koploper' zijn.

martymcfly | 22-03-23 | 10:27

,,Ik snap echt niet dat onze regering zich zo uitgeleverd heeft aan Brussel?''

Zou het niet andersom zijn?

Dat Brussel ons ondertussen al jaren uitlevert aan een regering die Nederland mag voor ze mag besturen?

BadPatNL | 22-03-23 | 10:44

Braafste jongetje van de klas. Je koopt er verder niets voor maar Eurofielen denken dat dat scoort. Bij wie precies is onbekend.
Kijk even naar Rutte, en daarvoor nog Balkenende, dat zijn vroeger altijd letterlijk de braafste jongetjes van de klas geweest. Altijd confictvermijdend, nooit met je vuist op tafel slaan, eeuwige consensus ook als het niet in je belang is. Alsof Brussel een soort hoger, goddelijk doel dient waar uitsluitend uitmuntende ideeën worden geboren, waar we nóóit voor mogen gaan liggen.
Dat slappe vaatdoeken beleid van blind ja-knikkende dwazen, heeft ons gebracht waar we nu staan; de grootste netto betaler van de EU zonder mening of iets dat op een ruggengraat lijkt.

Ad Fundum | 22-03-23 | 12:53
▼ 1 antwoord verborgen

Dus als ik het goed heb begrepen is Nederland met de auto in de vangrail gereden, bijsturen helpt niet meer, en daarom moeten er nu nieuwe wegen aangelegd worden. Kan.
Wat die boeren ermee te maken hebben is mij dan weer een raadsel. Maar misschien is het een beter idee om wat boeren met de trekker te laten komen om Nederland weer uit de vangrail te trekken. Lijkt me iets minder omslachtig.
't Is maar een ideetje.

grietmetgroenefiets | 22-03-23 | 10:16

Partij van de aarsnaaiers.

knutsel_ | 22-03-23 | 10:16

D66 bleek de beste campagnestrateeg in huis te hebben voor BBB bij de laatste verkiezingen.
Voor de komende verkiezingen denkt de PvdA ,"Dit kunnen wij ook".

chausson61 | 22-03-23 | 10:15

Ik weet niet wie het is, maar weg ermee.

Adriel | 22-03-23 | 10:14

Groenlinks. Dictatoriaal partijtje gestuurd door (o.a.) de "heer" Soros. Net zoals Kaag die niet toestond dat de "heer" Soros in de 2de. Kamer aangevallen werd. Door wie ben ik vergeten.

viejohuevon | 22-03-23 | 10:14

Elk jaar 1 mei. Rode rozen in bejaardenhuizen uitdelen. Doen ze dat nog ?

Zwizalletju | 22-03-23 | 10:13 | 1

Ik vermoed van wel, want daar zit hun laatste stukje achterban... kan net 1 zeteltje schelen.... wie van de jongere generatie gaat nog stemmen op de PVDA, zij hebben klap na klap gehad tijdens diverse verkiezingen, het zal nooit meer een partij in de 2e kamer worden met 50 zetels, ze mogen blij zijn als het er 10 zijn.

Keyboardspeler | 22-03-23 | 10:17

The plot thickens...

Dude heb je eten | 22-03-23 | 10:13

Dus die omhooggevallen Greenpeace activist probeert via zijn positie in Brussel de Nederlandse boerenstand de nek om te draaien.

Dit laat nogmaals blijken dat het niet om stikstof gaat, maar puur activistisch om de veestapel te halveren.

je suis bier | 22-03-23 | 10:12

Ik heb nooit begrepen hoe activist Samsom tot de gevestigde orde toegelaten kon worden. Irrationele, extremistische denkbeelden heeft die man.

Trekhaas | 22-03-23 | 10:11 | 2

Destijds was 't haakje "hIJ Is EeN WeTEnSChAppEr!11!" genoeg om veel linkse volgers achter hem te krijgen

Hans Kwalzan | 22-03-23 | 10:12

Net als D66?

De_fluitlokker | 22-03-23 | 10:13

Frans heeft zo te zien last van jeukende aambeien.

gestoptmetroken | 22-03-23 | 10:10 | 1

Zijn broek zakt af. Weer teveel rollade gevreten gisteren.

UnderTheDevil | 22-03-23 | 10:14

Drum rolt en smaakt een stuk beter dan Samson , Samson smaakt naar plastic .

D.Andrews | 22-03-23 | 10:10

Gelukkig is de rol van de PVDA vanaf Mei zeer klein geworden als de nieuwe Statenleden geinstalleerd zijn... dat gaat in de meeste provincies een rechtse koers worden met BBB, VVD, CDA en wellicht PVV of andere kleine rechtse partijen.

Tenzij Carolientje haar principes opzij zet (die zij ons de laatste 2 jaar heeft laten horen in de 2e kamer), zo ja.... dan is het snel over met die partij als er na Mei ook 2e kamerverkiezingen komen, dus dat gaat nog best spannend worden.
OF.... dat de gevestigde partijen in achterkamertjes een coalitie gaan bekokstoven ZONDER BBB...... dus dat er een cordon sanitaire komt wat ook de PVV is overkomen.

Keyboardspeler | 22-03-23 | 10:10 | 2

Dus er moeten weer vele nieuwe baantjes gecreëerd worden voor uitgerangeerde PvdA’s.

MargauxGrandCru | 22-03-23 | 10:13

Eea begint wel helderder te worden. Twee Nederlanders, uitgekotst door Nederland, dan maar ongekozen vol obsessieve haat ons landje proberen te raken waar ze kunnen.

John McClane | 22-03-23 | 10:09 | 3

Dit dus.

knutsel_ | 22-03-23 | 10:15

Ja, echt bizar dat lui die met pek en veren Den Haag zijn uitgejaagd nu via Brussel alsnog macht kunnen uitoefenen. De democratie functioneert niet meer zoals het hoort.

Trekhaas | 22-03-23 | 10:17

@Trekhaas | 22-03-23 | 10:17:
Is wel ideaal voor bestuurders: een beetje shoppen tussen Den Haag en Brussel en wat ze het beste uitkomt gebruiken. Maar inderdaad verre van democratisch.

MargauxGrandCru | 22-03-23 | 10:23

Wie heeft Samson daar gekozen?

dathoujetoch | 22-03-23 | 10:09 | 6

@Louter Leuter | 22-03-23 | 10:12:
Nederlandse kabinet.

MargauxGrandCru | 22-03-23 | 10:14

De rode Khmer

Trekhaas | 22-03-23 | 10:14
▼ 3 antwoorden verborgen

Dankzij Samson hebben we nu geen kerncentrales maar dure energie en daar komt nu nog onbetaalbaar voedsel en misschien wel hongersnood bij. Waarom willen communisten Stalin, Pol Pot en Samson altijd boeren uitroeien?

MargauxGrandCru | 22-03-23 | 10:08 | 5

Omdat je mensen makkelijker in het gareel kan houden als ze voor hun eten afhankelijk zijn van jou. Wie de voedselstroom beheerst heeft de macht.

elfenstein | 22-03-23 | 10:14

@elfenstein | 22-03-23 | 10:14:
Zit wat in. Al vermoedt ik bij types als Samson ook een diepe haat tegen mensen die vlees en vis eten.

MargauxGrandCru | 22-03-23 | 10:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Pvda is toch hetzelfde als GroenLinks zo ondertussen?

Hadena | 22-03-23 | 10:08 | 1

Erger nog. GL heeft tenminste nog principes. Abjecte principes, ja, maar de PvdA is totaal vergeten waar ze vandaan komen en huppelen vrolijk mee met Jesse, zich niet beseffend dat de werkende Nederlander die opvreters met hun klimaatgedram al heel lang grondig zat is.

elfenstein | 22-03-23 | 10:13

Wij kennen het gezicht van het oude fascisme. Zijn dit de gezichten van het groene fascisme?

Zemko | 22-03-23 | 10:07 | 1

Ja.

elfenstein | 22-03-23 | 10:11

Inderdaad. Walgelijk filmpje.

entredeuxverres | 22-03-23 | 10:52

Zou je ook kaal worden van stikstof, dan begrijp ik ze wel.

uisge baugh | 22-03-23 | 10:07

green peace is green WAR geworden

captain-caveman | 22-03-23 | 10:07 | 2

Ja want ze gaan ook nog eens de zoveelste rechtszaak beginnen om 2030 meer naar VOREN te halen, 2025. Terwijl in de huidige wet gewoon 2035 staat.

Wattman | 22-03-23 | 10:40

@Wattman | 22-03-23 | 10:40: Als het moreel evenwicht / verantwoordelijkheidsgevoel verstoord word door doorgedrukte absurde wetgeving word het een verplichting om zulke wetgeving te negeren.
De papieren waarheid is namelijk niet de werkelijke waarheid.

captain-caveman | 22-03-23 | 13:12

Wanneer gaan ze het eindelijk doorkrijgen in Den Haag? Frankrijk is via de EC gewoon een grote concurrent in de landbouw en visserij aan het uitschakelen.

BASinnic | 22-03-23 | 10:06 | 5

De Fransen zijn heel goed in dit spel. Ze willen de laissez-faire van zuid Europa en de welvaart van noord Europa en tot nu toe lukt ze dat goed.

Trekhaas | 22-03-23 | 10:30

Ze gaan straks twee jaar later met pensioen en steken het hele land in de fik. Of ja, Marokkaanse jeugd die niks met pensioen te maken heeft, steekt alles in de fik.
Maar toch, die Fransen gaan tenminste de barricades op voor hun idealen (wat je ook van die idealen vindt) maar dat zie je in Nederland nauwelijks. Er rijden wat tractoren in 't rond en meer niet. Triest.

Bakkeleures | 22-03-23 | 10:49

Juist, en iedereen die een beetje heeft opgelet, weet dat dat hele Europese gedoe na de oorlog is opgezet door Frankrijk. Om Duitsland voor eeuwig aan de ketting te leggen, en Frankrijk alsnog, via de achterdeur, de baas in Europa te maken.
Kijk naar de "redding" van Griekenland en de Euro, die in werkelijkheid alleen maar om de Franse banken draaide, kijk naar de liquidatie van de Nederlandse pulsvisserij en nu de landbouw. Die Fransen lachen zich suf om die debiele Nederlanders.

KeesBruin | 22-03-23 | 10:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Smerige politieke spelletjes over de ruggen van de boeren en burgers. Walgelijk!

Spartaan1888 | 22-03-23 | 10:06

Wanneer gaan ze

BASinnic | 22-03-23 | 10:05

Green Peace terrorist

NotWoke | 22-03-23 | 10:03

Allemaal voor de natuur

RickTheDick | 22-03-23 | 10:02 | 3

Samsom is volgens Wikipedia vegetariër en is dus van hetzelfde soort als Tjeerd de Groot: zij zien het liefst alle veeteelt uit NL (en de hele wereld for that matter) verdwijnen. Dit soort mensen staat - mogelijk - met alle verkeerde motieven in deze discussie die uitsluitend over stikstof zou moeten gaan. Diervriendelijkheid - laat staan vegetarisme - is gewoon een totaal ander onderwerp! Ik ben ook voor een diervriendelijke behandeling van dieren maar dat kan binnen de veeteelt sector!

Aristotalloss | 22-03-23 | 10:30

Allemaal voor de bouw, de wegenbouw, de windmolenparken en de asielzoekerij, zul je bedoelen.
De natuur is niet meer dan een bliksemafleider in dit hele verhaal, de vlag die de lading moet dekken. Maar in werkelijkheid draait het alleen maar om het vlot trekken van allerlei economische activiteiten.

KeesBruin | 22-03-23 | 10:48

@KeesBruin | 22-03-23 | 10:48: Ook dat!
Godzijdank lijkt de Nederlandse bevolking dit vuile spel grotendeels te doorzien!

Aristotalloss | 22-03-23 | 10:52

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl