Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Baanbrekend onderzoek vliegtuigherrie: 'Vliegtuigen zorgen voor overlast'

Als in: 'Meer omwonenden hebben last'

Prachtig onderzoek weer van het RIVM, bekend van 'nee joh corona komt deze kant niet op'. Dit keer: mensen hebben last van vliegtuigen. WOW. De hinder 'lijkt' zelfs groter dan vroeger. Dat is ook mentaal, omdat er toch niemand luistert. Je kan klagen tegen overlast (van vliegtuigen, van wegen, van windmolens), je kan klagen bij Schiphol, je kan klagen bij de politiek, je krijgt het toch door je strot gedrukt, en als dat niet lukt, krijg je het wel langs een andere weg door je strot gedrukt, zoals met het misleidende gekleuter met die jaargemiddelden. En dan ís er de mogelijkheid wat druk op Schiphol te verlichten, er ligt een mooi baantje in Lelijkstad, wordt die optie door vliegtuigladingen Corendonianen weggenimbyd. Immers: wel met de digitale hooivorken door het Twitter-landschap als Rob Easyjetten de vliegprijs naar Alicante dreigt te verhogen, ook met de digitale hooivorken door het landschap als de vakantievluchten op 1,8 km over jouw huis komen. Daar hadden ze dus die 'belevingsvlucht' voor, om mensen te doen geloven dat het allemaal wel meevalt. Maar du moment je een 'belevingsvlucht' aankondigt is iedereen al in paniek. En als er toch niemand luistert, of je hebt het gevoel dat er niemand luistert, dan wordt het ook alleen maar erger, en dan hoor je zelf iedere vlieg. Ach ja, Schiphol, je hoeft er niet te wonen. Sterker: Nederland, je hoeft er niet te wonen.

Reaguursels

Inloggen

Wat een gezeur. De afgelopen 3 jaar zijn juist vrijwel alle lawaaige 4-motorige wide-body vliegtuigen uit de vaart gehaald. En de narrow-body vliegtuigen worden langzaamaan allemaal vervangen door toestellen grotere, stillere motoren. De nieuwe groeiregels voor schiphol zijn gebonden aan een geluids en co2-plafond dat elk jaar lager wordt. Kortom: Het is al stukken beter dan voorheen, en vanaf hier gaat het alleen nog maar stiller worden.

bamitoren | 21-02-23 | 14:36 | 2

Ik woon onder een aanvliegroute. Het is niet stil. Het is echt hard als je in je tuin zit. En dan woon ik op 16km van die landingsbaan! Ik ben regelmatig in herrie plekken als Bangkok, Seoul en Shanghai, maar de geluidsirritatie is nergens zo hoog als onder een aanvliegroute of naast een spoorlijn.

Jeggeworist | 21-02-23 | 14:45

Het draait natuurlijk niet alleen om het aantal decibellen per vliegtuig. Veel belangrijker is het aantal vluchten; op welke tijdstippen; en vanaf welke banen. Die laatste 2 puntjes hebben ook weer te maken met het eerste puntje dus het aantal vluchten op een dag.
Het vliegverkeer neemt toe dus ook de overlast.

Tja, en de normen van geluid en co2-uitstoot worden tegenwoordig niet gemeten maar *berekend*, op basis van nietszeggende gemiddelden. Dat is in veel discussies een eh, discussiepunt.

Dandruff | 21-02-23 | 16:12

Daar hebben we de 'Dan ga je toch ergens anders wonen'-Pavlov weer. Ik heb last van slagschaduw van een nieuwe windmolen voor m'n deur; 'Dan ga je toch ergens anders wonen'...oh nee wacht...

De leugen regeert | 21-02-23 | 13:30

Ergens last van hebben is ook een keuze.

zwenkwieltje | 21-02-23 | 12:30 | 2

Iets negeren ook.

Zomaarwat | 21-02-23 | 12:37

Kent u die uitdrukking: alles is echt heel erg?

donkieshot | 21-02-23 | 14:12

Alle ballen op Amsterdam.

Jan de Vries | 21-02-23 | 12:10 | 1

Er vliegt al heel weinig over Amsterdam. Die ratten hebben twee banen ver van hen vandaan gelegd en hebben nu wel de lusten en niet de lasten.

Amsterdam en hun opportunistische egocentrische rotmentaliteit is belangrijk onderdeel van het probleem.

Zomaarwat | 21-02-23 | 12:38

Sluit alles maar. Terug naar paard en wagen, zeilschepen etc. Zal je zien dat ze gaan zeiken over de stikstofuitstoot van paarden.

darmflora | 21-02-23 | 12:07

klagers huis uit sleuren en doven er in.

NerdAlert | 21-02-23 | 12:06 | 1

Wat een fantastisch idee! Toe maar. Hear hear. Dé oplossing.

Bedankt hè!

Zomaarwat | 21-02-23 | 12:39

Mooi, dan kunnen die luchthaven met een gerust hart de strot omdraaien, net als de landbouw, visserij en ga zo maar door. Gelukkig hebben we de "kennis economie" nog, wat dat ook moge wezen.

Klaas_de_Waal | 21-02-23 | 11:52 | 1

Nee, je moet dat in redelijkheid managen. Dat ontbreekt al 40-50 jaar en de leugen regeert.

Dan krijg je deze vliegellende en deze mentaliteit.

Zomaarwat | 21-02-23 | 12:41

Jaren en jaren en jaren op hemelsbreed 5 kilometer van Zestienhoven/Rotterdam-the Hague Airport gewoond, geen noemenswaardige hinder ondervonden van het vliegverkeer. Terwijl er bepaald niets mis is met mn gehoor. Het is er minder druk dan op Schiphel, maar vraag me desondanks af of het nou werkelijk allemaal zo erg is.

Lubbberrtt | 21-02-23 | 11:42 | 1

Lol. Zelfde ervaring. En die toestellen kwamen echt laag over. Mijn pap zwaaide weleens een zusjes en ik deden mee.
Wij vonden en best wel spannend al die vliegende vogels.

toetssteen | 21-02-23 | 13:54

Valt het niemand op dat voortdurend vooral vakantievluchten worden genoemd in de discussies over Schiphol. En dat gesuggereerd wordt dat de gewone hardwerkende burger niet meer naar hun all-inclusieve hotel in Turkije zou mogen vliegen? Er wordt zand in uw ogen gestrooid. Bewust. Omdat de waarheid is dat het grootste deel van de vluchten op Schiphol vooral transitpassagiers vervoeren. Maw men probeert uw aandacht af te leiden van wat de werkelijke kwestie is n.m.l. winst voor de aandeelhouders van Air France/KLM. Over manipuleren gesproken.

Bigi Bana Boy | 21-02-23 | 11:28 | 3

Ja, én winst voor Schiphol die nota bene voor iedere landings- en opstijgactie geld ontvangt.

Dat bedoel ik met 'redelijk managen'. Dat is niet aan de orde. Leugens en eigen belangen regeren en dan is framing in de media, dus manipulatie, en zijn jij-bakken naar gedupeerden snel onderdeel van het wapenarsenaal.

Zomaarwat | 21-02-23 | 12:43

@Zomaarwat | 21-02-23 | 12:43: Nou ja, veel mensen denken dat ze super kritisch zijn en nemen overal fake news te ontwaren, maar dit zien ze dus niet. Iedereen jankt over dat de gewone man niet meer op verkensie mag, terwijl ze niet zien wat er werkelijk op Schiphol gaande is, namelijk ruim baan voor transitpassagiers van de KLM.

Bigi Bana Boy | 21-02-23 | 12:54

Wow, landingsgeleden. Een vliegtuig betaald overal landingsgeld.. schande!
Dood aan het kapitaal enzo.

donkieshot | 21-02-23 | 14:14

Een paar jaar geleden is hier bij Eindhoven Airport het opstijg protocol aangepast: de vliegtuigen gaan direct vol gas als ze een paar meter van de grond zijn "om zo snel mogelijk uit de geluidszones te geraken" - dat lukt natuurlijk, maar wel 2x zo luid.
Mijn vermoeden is dat dit een truc is om de geluidsnormen te omzeilen (meer herrie maar korter), en de hoeveelheid lawaai is oorverdovend erger dan voorheen.

Monkey Cabbage | 21-02-23 | 11:24 | 1

Het was nog nooit zo stil als toen die IJslandse vulkaan uitbarstte.

Dat bleek niet van de overvliegende vliegtuigen te komen, maar van de enorme herrie die in de verte vliegende vliegtuigen blijkbaar standaard maken.

Daarnaast is het naast een echte herrie, gewoon erg vies. CO2 kan men roepen maar het is gewoon vieze uitstoot.

Nu maakt men zich eindelijk druk over de Hoogovens. Zodra de lobby vermindert resp de macht van KLM en Schiphol verminderen, zal men zich eens durven objectief te verdiepen in de enorme impact van Schiphol op de gezondheid van mensen in Nederland. Ik vrees dat het dan natuurlijk wel 20 jaar later is. En 40 jaar té laat. Maar beter laat dan nooit.

En hopelijk begon men reeds gisteren.

Zomaarwat | 21-02-23 | 12:08

Tip voor het rivm: met poepen komt er stront uit mijn gat

bart2653 | 21-02-23 | 11:11

In de 20e eeuw van 5 naar 15 miljoen mensen.
Deze eeuw van 15 naar minimaal 30 miljoen mensen. Als we "geluk" hebben tenminste. In werkelijkheid versnelt die bevolkingsgroei de laatste jaren weer.
Dus ja, dan moeten we allemaal een beetje opschuiven richting overlast zoals vliegvelden.

Plus dat vliegen niet alleen populair is bij klimaatdrammers. Jan Met-de-Pet wil ook wel eens weg, en dat geldt ook voor Pjotr w-Petski en Ahmed al-Petti. Als je miljoenen Oost Europeanen en Afrikanen hierheen haalt ligt het voor de hand dat die ook regelmatig heen en weer vliegen. Dat is ze ook niet kwalijk te nemen, zou ik ook doen als ik daar zou wonen.

Dandruff | 21-02-23 | 11:06 | 2

Of iets populair is, dat was roken ook, of Jan met de Pet 'ook wel eens weg wil', dat kan ook zonder te vliegen en of Achmed of Ali wel eens zijn thuisland wil bezoeken (tsja, wat zal ik daarvan zeggen, niets maar even), dat lijkt mij onvoldoende reden om het vliegen niet te beteugelen.

Zomaarwat | 21-02-23 | 12:04

@Zomaarwat | 21-02-23 | 12:04:

Ik vlieg zelf niet vaak maar zal anderen ook niks verbieden. Dat zou maar leiden tot een d66-kastestelsel waar alleen de deugelite mag vliegen en dat moeten we niet willen.

Mijn punt is vooral dat niet Schiphol maar de bevolkingsgroei hier debet aan is. En dat geldt voor nog tientallen problemen zoals files, overvol OV, verstedelijking van het Groene hart, verdwijnen natuur- en landbouw- gebieden, volbouwen overstromingsgevoelige uiterwaarden, capaciteitstekorten energievoorziening (ook dankzij de "transitie" naar onbetrouwbare energie), etc.

Vliegen aan banden leggen lost dat allemaal niet op. En iemand die hier eenmaal is gun ik zijn vliegreizen naar zijn families, dat zoudennjij en ik ook doen als we in Polen zouden gaan wonen.

Politiek en media zouden er eens eerlijk over moeten zijn dat dit soort overlast nou eenmaal bij overbevolking hoort. Hoe meer Nederlanders hoe meer vliegvelden, (spoor-) wegen, industriegebieden, distributie- en winkel- centra, kantoorparken etc. Laat ik de windmolenparken die minimaal 200% van NL in beslag gaan nemen nog even buiten beschouwing.

Dandruff | 21-02-23 | 16:34

Frans Halsema (is dat de vader van Femke?) had op Zondagmiddag ook altijd zo'n last van DC9's in Buitenveldert.
youtu.be/rf6-YdUXX_A

Osdorpertje | 21-02-23 | 11:05 | 2

Een DC-9 maakt veel meer lawaai dan een Boeing 737 anno nu.

Rhenium | 21-02-23 | 13:56

Hé, die foto is de massagepraktijk aan de Nieuwemeerdijk! Inderdaad de vliegtuigen blazen nog net de schoorsteen er niet af..

Colin.Fart | 21-02-23 | 10:42 | 1

Dat zou niet bepaald een happy ending zijn.

Lubbberrtt | 21-02-23 | 11:36

Willen jullie meer of minder vliegtuigen?

VBO_B_Niveau | 21-02-23 | 10:42 | 7

@Zomaarwat | 21-02-23 | 11:58:
Omdat het het mooiste is wat er is zodra je het over de lange afstanden hebt. Ik ben zelf opgegroeid in de tropen, en zelfs ook een keer met een (vracht)schip van Singapore naar Rotterdam gevaren. Het is geen optie in deze tijd, maandje om er te komen, weekje(s) bij familie, en maandje weer terug. Daarnaast heb ik voornamelijk klanten buiten Nederland. En voor wat betreft die "enorme milieuvervuiling", dat valt wel mee.

Vertel mij wat over jouw mobiliteit? Waar komt jouw eten vandaan? De producten die je hebt en gebruikt?

Louter Leuter | 21-02-23 | 13:18

@donkieshot | 21-02-23 | 12:28:
Ik had net die regel weer verwijderd... over plastic, de MW's van datacenters etc. (was de reactie al even geleden begonnen maar werd geïnterrumpeerd...)

Louter Leuter | 21-02-23 | 13:21

Ik denk dat voor bepaalde mensen de volgende stap kindschaamte is. Dat lul je er bij die lui zo in.

donkieshot | 21-02-23 | 14:17
▼ 4 antwoorden verborgen

RIVM in 2033: omwonenden op 1km van voor hun strot geduwde Windturbines ervaren toch meer overlast dan gedacht. Beveelt gemeentes aan vaker met hen in gesprek te gaan om draagvlak te verhogen.

Jeggeworist | 21-02-23 | 10:28 | 1

Ik lees het toch goed: om ze te paaien met aandacht. Wat een achterlijke attitude. Iets voor de kleuterschool.

Zomaarwat | 21-02-23 | 11:59

Schiphol, je hoéft er niet op het vliegtuig te stappen.

Zenzeo | 21-02-23 | 10:09 | 1

Laat dat 'er' maar weg.

En als je wel moet, dan heb je alsnog gelijk.

Zomaarwat | 21-02-23 | 10:43

In Nederland woon ik onder een van de twee behoorlijk populaire vertrekroutes vanaf EIN (de Chinooks en Apaches die overkomen maken het meeste lawaai - minder dan sommige brommers overigens).
In het VK woon ik onder het begin van het populairste glijpad naar LHR (alle 380s komen hier vrij laag over), het is dezelfde windrichting van de uitvliegroute van LCY, daarnaast volgen de militaire helikopters het water (en komen de Chinooks en Apaches over - ze willen wel eens blijven hangen).
Ik heb er geen last van vliegtuigen, wel van brommers, ghettoblasters (incl jongeren op een fiets die geen oortjes willen en vinden dat jij mag meegenieten), en motoren.

Louter Leuter | 21-02-23 | 10:06

Woon nu ruim 20 jaar in het Metropoolregio Amsterdam NOORD.
Voorheen kwamen die lawaaischoppers m.n. in de periode juni t/m september van 06.00 tot 08.00 uur en na 22.30 uur over.
Nu is het met de regelmaat van de klok, zeker 350 dagen p.j.: takkenherrie.

MK27 | 21-02-23 | 10:01 | 6

Het aantal vluchten is ook sterk gestegen maar o o o als het weer eens moet dalen.

Decennialang zijn de geluids- en vervuilnormen opgerekt.

Nu roept men dat dát de norm is.

Vliegen is niet gewoon, het is buitengewoon, vervuilend op vele manieren.

Zomaarwat | 21-02-23 | 10:44
▼ 3 antwoorden verborgen

Uitgaan van gemiddelden bij lawaai is natuurlijk bezopen en misleidend. Het gaat om het aantal momenten op een dag en het tijdstip dat een vliegtuig een bepaalde geluidsnorm in dB overschrijdt.

Colin.Fart | 21-02-23 | 10:01 | 1

Precies. Mooi die geluidsnormen. Mag de x dB niet overstijgen. 24x per dag meten en wat blijkt: gemiddeld minder dan x.

Bullshit zo een methode. U heeft helemaal gelijk.

Trouwens óók steeds weer opvallend geluid dat benéden de kritsche wettelijke grens is, kan zeer irritant zijn.

Die metingen die zijn bedacht, zijn niet conform de menselijke maat. De wetgever is dus niet goed bezig geweest. Maar uit opportunistische overwegingen, doet men net of de wet volgen tot de gewenste resultaten leidt.

Ja, voor degenen die herrie maken wél ja.

Zomaarwat | 21-02-23 | 12:13

Mensen ervaren steeds meer overlast, doordat het drukker wordt in NL.
Drukker qua mensen, drukker qua huizen op plekken die minder geschikt zijn.
Zoals onder aanvliegroutes.
En die irritatie stapelt zich inderdaad op, en dan is zo'n vliegtuig een druppel die de emmer doet overlopen.
Want zeg nou zelf, dat constante gedreun van een warmtepomp van de buren, maakt je toch erg prikkelbaar voor andere geluiden.
Over warmtepomp gesproken, er schijnt een onderzoek min of meer stil gehouden te zijn dat warmtepompen een giga impact hebben op het milieu.
Weg met die dingen.

Nuchternederland | 21-02-23 | 09:58 | 6

Die warmtepompen en hun stampterreur en blaasterreur van airco's, die worden zoals gebruikelijk genegeerd. Dito die van de heilige windmolens.

Hoe lang duurde het voordat de politiek de 2-tact brommer aanpakte? Toen die was uitgestorven zo ongeveer. Knap toch?!

Zomaarwat | 21-02-23 | 12:19
▼ 3 antwoorden verborgen

Trouwens heel herkenbaar:
de geluidslast rond Schiphol wordt sinds jaar niet gemeten, nee,
maar met een model berekend.
Geen of nauwelijks geluidsmetingen op de grond, want dat “kan niet”(?).
Nou, we weten inmiddels hoe creatief we zijn met rekenmodellen, Coronaverspreiding, stikstof, klimaatopwarming …
Alles wordt vanachter het bureau berekend.

Analia von Solmsch | 21-02-23 | 09:57 | 3

Waarom geluidsmetingen vanaf meetpunten op de grond niet kunnen: er zou maar een knetterend brommertje langs komen en dan is de meetreeks niet meer betrouwbaar. I kid you not.

Analia von Solmsch | 21-02-23 | 10:02

Alles wordt tegenwoordig ook vanachter het bureau gecontroleerd met stapels papier en berekeningen, dus helemaal in stijl.

funda | 21-02-23 | 10:05

@funda | 21-02-23 | 10:05: En ik roep zo maar: er klopt geen reet van.

* iets teveel modellen en hun uitkomsten en de bijbehorende consultants gezien *

Zomaarwat | 21-02-23 | 12:22

Ik zag vanmorgen vroeg allemaal lichtjes op de Kaagbaan ... het zal toch niet?

funda | 21-02-23 | 09:56 | 3

Ik ben bang dat ze , net zoals vroeger, een landingsbaan uitzetten met fakkels. The horror mensen, fakkels.

Nuchternederland | 21-02-23 | 09:59

Staan ze daar ook al met fakkels?

Harry_Witkamp | 21-02-23 | 10:01

Yippee kayee motherf*cker

small_town_dude | 21-02-23 | 10:03

Hé Koerhuis. Wiste ge dat?

apek00l | 21-02-23 | 09:56

Over door je strot duwen gesproken:

Digitale informatiebijeenkomst gemeente Amsterdam.

Waar gaan we die windmolens planten...?? 13-03-2023 kunnen we onze mening geven.....

neonreclame | 21-02-23 | 09:46 | 2

Dat kan nu ook, geen verschil, lokale overheid die naar burgers luistert eindigt als de Mos

P. Breidel | 21-02-23 | 09:51

@P. Breidel | 21-02-23 | 09:51:

Dat dus....

neonreclame | 21-02-23 | 09:53

"Sterker: Nederland, je hoeft er niet te wonen". Dat is het hele idee van de EU Superstaat. Wordt eens wakker.

forecastle | 21-02-23 | 09:45 | 1

"Nederland, je hoeft er niet naar toe te komen" lijkt me een geweldig effectieve campagne.

funda | 21-02-23 | 09:50

Platteland? Dat bestaat eigenlijk niet in Nederland.

Schadenfreude | 21-02-23 | 09:45 | 3

jawel hoor. Maar niet verder vertellen, het is hier nu nog lekker rustig.

small_town_dude | 21-02-23 | 10:01

Niet? Heel Nederland is toch plat (en laag)? Inc. de autochtone bevolking.

D-Fens_1963 | 21-02-23 | 10:04

Ongeveer vijftig procent van het grondgebied van Nederland is landbouwgrond.

Zenzeo | 21-02-23 | 10:12

Mensen uit de stad willen landelijk gaan wonen, maar wel vlak bij de stad, en het liefst voor weinig. Dan vinden ze een mooi huisje in Zwanenburg of Oude Meer en dan gaan ze klagen dat ze vliegtuigen horen.
Dat is hetzelfde soort mensen die een woonboerderij op het platteland kopen en dan procedures starten tegen boeren omdat het er stinkt.

Osdorpertje | 21-02-23 | 09:42 | 5

Ja en? Als je overlast ervaart heb je het recht daarover te klagen, ieder mens heeft recht op woongenot.

Zenzeo | 21-02-23 | 10:14

@Zenzeo | 21-02-23 | 10:14:
Die boer met zijn stallen zat daar al meerdere generaties, dat had zo'n boomer uit de stad kunnen weten toen hij daar z'n woonboerderij kocht.
En hetzelfde als je een huis onder de aanvliegroute van een landingsbaan koopt, dat huis was niet voor niets zo goedkoop.
Als jij als laatste komt kan je niet ineens woongenot gaan claimen over iets dat daar al heel lang zit.

Osdorpertje | 21-02-23 | 10:39

@Zenzeo | 21-02-23 | 10:14:
Als je op het platteland gaat wonen dan weet je dat jeaf en toe overlast (als je het zo wilt noemen) van mestlucht zult gaan ervaren. Als je dat niet wilt dan moet je er niet gaan wonen.

lekgoot | 21-02-23 | 10:42
▼ 2 antwoorden verborgen

Misschien kan Amstelveen ergens een Klaagmuur neerzetten.

small_town_dude | 21-02-23 | 09:42 | 1

50 jaar geleden hadden ze een klaaglijn, die hielp ook niet want door de herrie van de overkomende vliegtuigen, en dat was toen nog echt herrie, was je toch niet te verstaan.

bergsbeklimmer | 21-02-23 | 09:56

Flinke windmolen daar neerzetten, dat zal ze leren dat vliegend tuig,
snipperen zul je..

AldNuut | 21-02-23 | 09:41

Wat is het verschil tussen last en overlast?

Mr_Natural | 21-02-23 | 09:38 | 4

Kennis

P. Breidel | 21-02-23 | 09:39

*netvliezen wist*

funda | 21-02-23 | 09:48
▼ 1 antwoord verborgen

in enkele wijken onder de rook van Schiphol wordt je elke 10 minuten opgeschrikt door brommers en scooters die met veel lawaai over het fietspad scheuren. Voor het portiek staan spugende jongeren, de tuin ligt vol met peuken en chipszakken. 's nachts komen er met veel kabaal bmw's de straat door. Honden blaffen een uur aan een stuk. Maar ja, die vliegtuigen, dat is makkelijker klagen.

small_town_dude | 21-02-23 | 09:38 | 2

Misschien wordt er ook wel geklaagd over al die andere zaken. Maar dat komt niet in de krant.

Zenzeo | 21-02-23 | 10:15

Door die vliegtuigen zijn de omstandigheden mede geschapen. Maar dat terzijde.

Zomaarwat | 21-02-23 | 12:25

Overlastontkenners. Immigratiefans. Klimaathysterici.

funda | 21-02-23 | 09:37

Het RIVM......
Voor de stikstof wordt de bij het vliegverkeer in Nederland de uitstoot tot 1000 meter hoogte berekend. Hierboven telt het dus niet mee en wordt er dus geen eerlijk beeld geschetst, in tegenstelling tot onze buurlanden die ook boven de 1000 meter de uitstoot meerekenen. Onze boeren moeten boeten en stoppen, terwijl er geen eerlijke berekening van het vliegverkeer wordt gemaakt.
Duik hier eens in Geenstijl en blijf in deze stront roeren. Lelystad mag alleen hierom nooit open.

pibasso | 21-02-23 | 09:35 | 8

Ook leuk om eens naar te googlen: AvGas. Voor gebruik in kleinere vliegtuigen. Op de grond is lood toevoegen "not done"- in de lucht niet..

Reagiertank | 21-02-23 | 11:44

Jij doet mij sterk denken die twee (HR) dames die ik in Hong Kong tegenkwam (en die aan een "universiteit" werkten - het HBO Arnhem Nijmegen). En zo tegen vliegen over de Veluwe en Lelystad. Het gesprek was van korte duur toen ik ze vroeg hoe ze naar Hong Kong waren gekomen.

Louter Leuter | 21-02-23 | 12:52

@Louter Leuter | 21-02-23 | 12:52: hahaha, klasse. Van die GL-miepjes of D66 mutsen.

pibasso | 21-02-23 | 15:04
▼ 5 antwoorden verborgen

Mot je eens in Leeuwarden noord gaan wonen metal die straaljagers.

Hadena | 21-02-23 | 09:26 | 2

Heavy metal

P. Breidel | 21-02-23 | 09:28

@P. Breidel | 21-02-23 | 09:28:
Burn baby, after burn.

Louter Leuter | 21-02-23 | 12:08

Ach, Schiphol is druk doende met het "uitkopen" van boeren in de omtrek. Het mag wat kosten die "stikstofruimte".

Ommezwaai | 21-02-23 | 09:26 | 4

Boeren uitkopen terwijl de landbouw juist stikstofoxiden en koolzuurgas opneemt in de planten. En een bak zuurstof produceert.

Dr. Worstenbroodje | 21-02-23 | 09:48

@gato | 21-02-23 | 09:44: Is dat die milieu socialist die EU 200.000,= netto in Brussel verdient?

P. Breidel | 21-02-23 | 10:07

En in stilte. De ratten.

Zomaarwat | 21-02-23 | 12:27
▼ 1 antwoord verborgen

Als er meer mensen in Nederland komen wonen, hebben ook meer mensen overlast.

NaughtiusMaximus | 21-02-23 | 09:23 | 1

Ja hahaha, vooral van mekaar ;-)

D-Fens_1963 | 21-02-23 | 09:32

Ik ben Renault piloot en merk wel dat als ik afrem op de motor er meer geluidsoverlast ontstaat.
Zal in de toekomst vroeger van het gas afgaan.

steekmug | 21-02-23 | 09:21 | 5

@D-Fens_1963 | 21-02-23 | 09:36: dat is buiten teleportatie gerekend. Dát is de toekomst. Renault zit daar al bovenop, is publiek geheim.

VP732 | 21-02-23 | 09:39

@VP732 | 21-02-23 | 09:39: Ga ik zeker niet doen. Kans op hacks en al van wat er niet nog meer mis kan gaan met die computers tegenwoordig.
Voordat je het weet sta je aan het front in Oekraïne of zoiets .

D-Fens_1963 | 21-02-23 | 09:49

Ik heb eens een Renault gehad, die ging altijd zelf van het gas af. Was niet mijn beste keuze toen.

Ray Skak | 21-02-23 | 09:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Londen, Parijs en inmiddels ook Frankfurt zijn groter dan Schiphol.

Hoe zou het daar gaan???

wilderst | 21-02-23 | 09:21 | 1

LHR (Heathrow ligt op een lullige plek, toegeven Croydon was niet te handhaven); bij westelijke winden gaan alle aanvliegroutes over de stad, inclusief het circuit). In Amsterdam beginnen ze al te piepen als bij een stormachtige wind over de stad gevlogen wordt - en nee dan zit je niet meer op een terrasje met een quinoa latte ultra dulce decaf).

Louter Leuter | 21-02-23 | 11:09

Ik ken mensen die naast een snelweg gingen wonen en daarna meteen een klacht indienden wegens geluidsoverlast. Ik ken mensen die naar het strand gingen en bleven klagen dat er zand tussen hun boterhammen zat. Wat een volk.

small_town_dude | 21-02-23 | 09:21 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

Als al die vlagomdraaiende ‘het klopt niet’ figuren die allemaal populistisch stemmen omdat we hier zo’n kudtland hebben nou gewoon eens opflikkeren? Scheelt een enorme hap uit de overbevolking. Ik las gisteren van een reaguurder dat Bulgarije zoveel beter was dan Nederland. Minder corruptie, betere infrastructuur, minder criminaliteit, betere woningen….. is dat niks? Lijkt mij ideaal.

Bigi Bana Boy | 21-02-23 | 09:21 | 12

@J-van-de-Bontekoe | 21-02-23 | 09:38:
Nederland.
Ja heeft de beste zorg, de grootste huizen en auto’s.
Het beste onderwijs.
Ik lees het iedere dag op het Belgische heden.nl.

J.Cash | 21-02-23 | 09:52

@J.Cash | 21-02-23 | 09:52:
Ach.
Tja. Daar kom ik niet.
Vandaar dat ik niet weet dat Nederland nog zo’n gaaf land is.

J-van-de-Bontekoe | 21-02-23 | 09:56
▼ 9 antwoorden verborgen

Als we nu per direct alle vliegvelden sluiten zorgen ze nog maar 1 keer voor overlast.

Kaas de Vies | 21-02-23 | 09:18 | 1

Vliegvrije zondag?

funda | 21-02-23 | 10:20

Groenlinks en D66 houden alles tegen om het lawaai te verminderen op schiphol .want Lelystad airport mag niet los en het is nu een miljoenen verslinde project

gerrit5042 | 21-02-23 | 09:16

Als je ooit eens dichterbij startende vliegtuigen hebt gestaan, dan weet je wat een verschil het type vliegtuig maakt. De nieuwe generatie vliegtuigen is ongelooflijk veel stiller dan de oudere generatie. Dat merk je overigens ook als je erin zit.
Eind vorige eeuw zijn ze toen begonnen met de oude stage 1 en stage 2 vliegtuigen te weren, en ineens werd overal de vloot vernieuwd.
Gewoon een kwestie van belasting op oudere vliegtuigen omhoog en dan komt die vernieuwing wel

Joost Maghetweten | 21-02-23 | 09:16

Hoeveel omwonenden zijn er eigenlijk bij gekomen in 18 jaar?

Jos Tiebent | 21-02-23 | 09:14 | 3

Ik gok maar wat. 700 per week * 52 * 18 = 655.200?

Nivelleermarionet | 21-02-23 | 09:19

In 2003 kwam de Polderbaan erbij, met eindeloos taxiën…

Analia von Solmsch | 21-02-23 | 10:15

Een groot deel dan de vliegbewegingen rond Schiphol hebben vooral te maken met transitpassagiers, i.e. mensen die niet Nederland als bestemming hebben. KLM verdient zijn geld met transitoverkeer naar verre bestemmingen. Hun Europese netwerk is vooral bedoelt om passagiers naar de ‘hub’ Schiphol aan te leveren. De vraag is hoeveel overlast en gezondheidsschade we bereid zijn voor de aandeelhouders van Air France/KLM te incasseren. En voor wie de werkgelegenheidskaart wil spelen, bij mijn weten staat men niet bepaald in de rij te springen om op Schiphol te gaan werken.

Bigi Bana Boy | 21-02-23 | 09:14 | 1

Stonden ze ook niet bij: onderwijs (sinds basisonderwijzer 5500 p/mnd krijgt is dit opgelost). Staan ze ook niet bij: gezondheidszorg, ambtenarij, Het Spoor, busbedrijven, horeca, ambachtslieden, havenbedrijf etc etc.

P. Breidel | 21-02-23 | 09:38

De afgelopen jaren zijn het vooral activistische klachten. Een kleine groep klagers die tientallen keren per dag een melding maken. Heeft verder weinig met daadwerkelijke overlast te maken maar vooral anti-luchtvaart zijn.

Zalluf | 21-02-23 | 09:13 | 4

@shimanski | 21-02-23 | 09:22: In Rotterdam ook van die beroepsklagers. Met destijds elke week een vaste klacht over een lawaaiige Toepolev. Op een goede dag kwamen er weer hoopjes klachten over dat ding binnen… maar het bleek dat hij helemaal niet betrokken was, vanwege motorproblemen. Hij was alleen per ongeluk als “vertrokken” op het vluchtschema gezet.

Muxje | 21-02-23 | 09:32

@Muxje | 21-02-23 | 09:32:
Schiet mij te binnen. Bij ons kwam de Antonov An-225 R.I.P. laag over. Ik was aangenaam verrast over het geluidsniveau.

Louter Leuter | 21-02-23 | 12:03
▼ 1 antwoord verborgen

Ik snap nog steeds niet dat ze die banen van Lelystad Airport niet zo hebben aangelegd dat ze over 't Ijsselmeer kunnen aanvliegen & vertrekken.

Ja is een stukje om vanuit 't zuiden, maar op 1000km boeit 50 meer of minder ook niet.

ReyNemaattori | 21-02-23 | 09:12 | 1

Om de simpele reden dat je met een vliegtuig graag tegen wind wil landen en opstijgen. In Nederland hebben we vooral zuidwesten wind, dus hebben ze in '73 besloten de baan in die richting te leggen.

naglfar | 21-02-23 | 09:28

Nieuwe routes komen ook over Utrecht e/o.
www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/534...
Dwz, ook over ons dorp zeg maar.
Ik vind dat geen ramp.
Het dorp ligt ook aan de A27.
Geluid hoor je 24/7.
Nergens in de randstad is het stil, maar het went.

Ruimedenker | 21-02-23 | 09:11 | 2

Uhhhmmm..
Nergens in Nederland is het stil.
Beetje vol hè.

J-van-de-Bontekoe | 21-02-23 | 09:33

Zo misten wij Soesterberg in Maarssen

P. Breidel | 21-02-23 | 09:48

Zijn we onderhand niet een zeurland geworden? Kunnen we nergens meer tegen? Moorkoppen?, negerzoenen?, blanke vla?, zwarte magie?, dik en vet in boeken van Roald Dahl? Nederland Pamperland.

antonconstandse | 21-02-23 | 09:11

Woke en de deugpolitie geeft onevenredig meer overlast.

donkieshot | 21-02-23 | 09:09

"Nederland, je hoeft er niet te wonen."

Dat klopt.

Schout-bij-Nacht-J | 21-02-23 | 09:09 | 2

Mosterd deelt grond uit buiten het gebied waar ondermeer de gedepopuleerde inboorlingen ontsproten. Als sprinkhaans op roofbouw.
Hoppa, volgende akker.
Wie standhoudt of wegrent, we benne een stakker.

hallevvezool | 21-02-23 | 09:15

Ik heb er wel mijn eigen toko dus weggaan is geen optie. We moeten er maar het beste van maken.

pibasso | 21-02-23 | 09:43

Klagen die mensen in Oekraine niet over dat vleigtuiglawaai, laat staan die tanks? Daar hoor ik niemand over. Schiphol moet blijven, anders kan Qaq Kaag niet over de wereld reizen als er of lastige debatten zijn in de Kamer, of als ze ergens Vrede moet stichten. Schiphol haalt de milieunormen niet, nooit. Leef er mee.

dathoujetoch | 21-02-23 | 09:08

Ag hou toch op dat gezeik komt van import en Juppen. Ik woon mijn hele leven onder de rook van Schiphol en ik merk er niks van. Her is een kwestie van gewenning dus zeik niet.

AsbestTerrorist | 21-02-23 | 09:07

Als je wakker hebt gelegen van het gehuil van Messerschmitts, klinkten die straalmotoren als muziek in de oren. Stelletje verwende blagen.

John McClane | 21-02-23 | 09:05

Ja maar straks zijn alle vliegtuigen geruisloos want elektrisch.

Mr_Natural | 21-02-23 | 09:04 | 2

Dan krijg je weer het gezoem van die laadpalen waarover men gaat klagen.

Harry_Witkamp | 21-02-23 | 09:48

Het zal je verbazen hoeveel geluid een zweefvliegtuig produceert als ie laag over je heen scheert (een uil, die is bizar stil - en gaat wat langzamer -, maar het aeroakoestisch geluid van de grenslagen, en het wervelvlak achter de vleugel is lastiger nog stiller te krijgen).
Elektrisch of niet, bij elke aandrijving gaat om de versnelling van een deel van de lucht (actie is reactie). Daarmee zijn er ook afschuiflagen en juist die hoor je.

Louter Leuter | 21-02-23 | 10:57

Stelselmatig helicopteren boven woonbuurt(en).
Naast de mensen wekken ze ook flirren en lidarren.
Zware kisten die rog een rondje moeten doen
Drie minuten later nog eens overkomen.
Het levert het land zoveel op,
en de onderwonenenden geheel geen long en zenuwschade.

hallevvezool | 21-02-23 | 09:04 | 1

Dat zijn politiehelikopters die boeven aan het vangen zijn. Dat kun je checken via flightradar24: hoor je een helikopter, maar zie je hem niet op de radar: politie.

JWZ_JMK | 21-02-23 | 11:58

Ik begrijp totaal niet waarom Nederlanders altijd willen vliegen. De rest van de wereld komt toch altijd lopend hiernaartoe?

Nivelleermarionet | 21-02-23 | 09:04 | 1
-weggejorist-
Harry_Witkamp | 21-02-23 | 09:47

Oh ja stukje over geluidshinder. Precies nu ze over Amsterdam vliegen wegens verbouwing van een landingsbaan. Opmerkelijke timing.

Beste_Landgenoten | 21-02-23 | 09:00 | 5

@Harry_Witkamp | 21-02-23 | 09:46: Dat is wat ik uit onderstaand citaat begrijp. Er schijnen wel minder vliegbewegingen zijn geweest.
"In de studie vergelijkt het RIVM de ervaren hinder in 2002 en in 2020. Dankzij de corona-pandemie telde Schiphol in dat laatste jaar aanmerkelijk minder vliegbewegingen (401.000 versus 227.000). En toch was de ervaren overlast in 2020 omvangrijker."

Een in dat artikeltje gegeven verklaring is bv dat in 2020 meer mensen thuiswerkten en meer van dat lawaai merkten.

Ichneumonidae | 21-02-23 | 09:58

Groot onderhoud aan een baan toch?

Louter Leuter | 21-02-23 | 10:52

@Ichneumonidae | 21-02-23 | 09:58: Dan moeten het haast wel beroepsklagers geweest zijn. Voor de meeste mensen hun ervaring waren en eigenlijk bijna geen condensstrepen meer in de lucht te zien na maart 2020. Ook reguliere aanvliegroutes werden minder gebruikt (waarschijnlijk door het lagere aantal vluchten).

Harry_Witkamp | 21-02-23 | 11:47
▼ 2 antwoorden verborgen

geloof ik best, maar dat vliegveld ligt daar best al een tijdje.... denk dat de meeste mensen die daar nu wonen zelf gekozen hebben om lekker in de buurt van Amsterdam, en lekker goedkoop (dus beetje in de herrie) te wonen, omdat de stiltehuizen net iets te duur waren. Ik zou zeggen, stem met je voeten en trek weg uit die lawaaibuurt, dat zal ze leren! maar dit gezeik is werkelijk belachelijk, had je dat huis in de eerste plaats maar niet moeten betrekken.

geen_kwijl | 21-02-23 | 09:00 | 5

@Louter Leuter | 21-02-23 | 10:51: Dat doe ik niet, ik doe alles met de luxewagen, de laatste keer was 2011 naar de US of A

pibasso | 21-02-23 | 11:34

@pibasso | 21-02-23 | 09:41: treurig dat U daar last van heeft. Wellicht verhuizen? Er zijn voldoende mensen die graag betaalbaar bij Amsterdam in de buurt willen wonen (snap ik zowieso niet), U zult vast een mooie prijs krijgen, en wellicht veel meer rust en ruimte als U elders gelukkiger gaat wonen

geen_kwijl | 21-02-23 | 11:50

@geen_kwijl | 21-02-23 | 11:50: Ik woon in het Oosten van NL, op ruim 100 km van Amsterdam. Slechter aanname, aangezien ik bij 1 op de 5 tegels tekeer ga over die kudtstad waar ik nog niet dood begraven wil liggen

pibasso | 21-02-23 | 15:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Als Schiphol niet mag groeien, dan worden wij allemaal niet een béétje armer, maar heel veel armer. En wij weten al ruim honderd jaar dat vliegtuigen geluid maken. Daar kun je techniek op loslaten. En met hindsight: was het nu werkelijk zo’n slecht idee om Schiphol naar de Noordzee te verplaatsen?

bisbisbis | 21-02-23 | 09:00 | 2

De Noordzee moet toch vrij blijven voor windmolens? Zie je wel, Robocop Jetten weet heus wel wat hij doet.

Nivelleermarionet | 21-02-23 | 09:12

Ja is een zeer slecht idee.

Louter Leuter | 21-02-23 | 09:49

Vliegtuigen zijn nuttig. Schiphol is nodig en het is geen herrie, maar geluid. Erger je aan iets wat echt overlast geeft in plaats van steeds minder geluid elk jaar. Ik had een paar jaar geleden nog uitzicht, nu vol met huizen, herrie en de straat geblokkeerd.

TheseDays00 | 21-02-23 | 09:00

Water is nat, de zon is warm, staal is hard.

Adriel | 21-02-23 | 08:59

Hé GS. Jullie vergeten "RIVM, ook bekend van het Aerius-rekenmodel" (met de nadruk op "model").

Heurtebise | 21-02-23 | 08:59

Rob Jetten deugt dus die mag vliegen…

eerstneukendanpraten | 21-02-23 | 08:56

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl