Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

RIVM hield vrees voor coronaCATASTROFE geheim

"Gaat u maar rustig slapen"

sweet memories

Weet u nog, 13 februari 2020? Hier op de GeenStijl zaten we inmiddels op dag 22 van de corona-update-topics, en kennlijk wisten ze zelfs bij het RIVM dat de kans dat het met die hele corona gierend uit de klauwen kon lopen verre van denkbeeldig was. Maar ondertussen werd het volk rustig gehouden met de letterlijke boodschap dat "we ons geen zorgen hoeven te maken over het COVID-19.".  De samenleving bleef #OnverdeeldOpen terwijl Jaap van Dissel TWEE WEKEN LATER nog een keer zou dat je carnaval alleen in kleine groepen viert. Achteraf weten we hoe fout dat was, maar dat wisten ze dus twee weken eerder ook al BIJ HET RIVM ZELF, blijkt nu uit deze uitstekende ReWobconstructie van de NOS. Gortigste onderdeel is misschien nog dat het RIVM in een reactie uitlegt dat scenario-denken iets anders is dan voorspellen. Als corona-crisis íéts heeft laten zien, dan is het wel dat ze bij het RIVM geen ene kut begrepen van scenario-denken, omdat ze zelf handelden op basis van de (misleidende) ervaring dat het meestal wel losloopt met van die schijnbaar verschrikkelijke virussen des doods. Als je scenario-denken wel snapt, dan begrijp je dat je je dan JUIST moet voorbereiden op het slechtste scenario. Nou ja. Je hoeft geen overwerkte begrafenisondernemer in Brabant te zijn om te kunnen constateren dat het RIVM daar niet bepaald in is geslaagd. 

Interne mail RIVM

RIVM in video, 13 februari

Hoe dan?

Social

Reaguursels

Inloggen

Tja, en nu is dit krantenartikel van eind februari 2020, waar Pieter Omtzigt vandaag via Twitter naar verwijst, weer actueel geworden. www.ad.nl/politiek/vvd-hekelt-overbod...

Vuurspuger | 13-02-22 | 22:07

En Bruno Bruins kon dit bedrog niet aan.

Mispel | 13-02-22 | 21:55

Aura Timen doet het gewoon met haar baas, die met die vieze baard met gele aanslag van de pijptabak.

laurentius | 13-02-22 | 21:31

Als je scenario-denken wel snapt, dan begrijp je dat je niet MOET voorbereiden op het slechtste scenario maar een risicocalculatie en inventarisatie cq afweging van de schade van voorbereiding. Dit is ook bij het klimaat zo. Er is een scenario dat alle dijken 20 meter hoger moeten. Betekent niet dat je dat ook maar moet doen alvast. Er is ook een scenario wat dat doet voor de economie en het uitzicht. De uiteindelijke weging is dan mensenwerk.

Samengevat: scenario's leiden ALTIJD tot een menselijke afweging op het belang of de waarschijnlijkheid en worden soms inderdaad weggelaten. Niet altijd terecht, achteraf. Maar goed welkom in de realiteit.

GeenAccount | 13-02-22 | 21:05 | 1

Had het niet beter kunnen verwoorden, dank.

guldenmiddenweg | 13-02-22 | 21:35

Hier: CBS sterftecijfers per week sinds 1995:

opendata.cbs.nl/portal.html?_la=nl&am...

De doden week charts, waar wij tzt. ook op komen te staan.

Ga maar aan het werk, voer je data in, bijv. Excel, SPSS of Statistix (of : whatever) en laat de grafiek maar zien, alle weken vanaf 1995 en besluit zelf maar wat je er van vindt en vond.

nobodiesunmighty | 13-02-22 | 20:23 | 2

Kan je neit vergelijken wat je conclusie ook is. Omdat er zoveel meer variabelen meetellen. Stel je had geen lockdown dan had je misschien wel 100x meer doden gehad.

TheManiac | 13-02-22 | 20:40

@TheManiac | 13-02-22 | 20:45
Net als in Zweden?

Pekketrikker | 13-02-22 | 21:15

Is de IC-capaciteit inmiddels opgeschaald?
- Tot zover mijn bijdrage, voor ik weer weggejorist wordt …
Ik kan mij wel weer boos maken , maar dat heeft kennelijk geen enkele zin.

Analia von Solmsch | 13-02-22 | 20:21 | 2

Volgens mij gebeurt er nog niks mee. Met beiden.

nobodiesunmighty | 13-02-22 | 20:24

Nee niet in oplossingen gaan denken

jeweettochniet | 13-02-22 | 20:34

Rijksinstituut voor Manipulatie. Volkomen onafhankelijk en betrouwbaar.

Cor Netto | 13-02-22 | 20:16

Op 28 januari 2020 hebben we mondkapjes gekocht. Zo moeilijk was het niet. Van een incubatietijd van 2 weken kun je niet winnen. Mijn dochter en ik wisten toen zeker dat er een pandemie zou komen. Ik had dit trouwens voor jaren gezien op tv het belang van incubatietijd en verspreiding van een ziekte. Ik heb in maart 2020 twintig miljoen doden voorspeld. We liggen op schema. Als je terugkijkt zijn denk ik twee zaken die eruit springen te weten de mondkapjes en de verzwegen TRIAGE in de verzorgingshuizen. Daar waar de morfinepomp werd opengedraaid om ouderen/zwakkeren waardig te laten sterven, na toestemming arts. (Ik heb geen alternatief, maar zo is het gegaan).

Schilder58 | 13-02-22 | 20:13

Laat maar.

Lochos | 13-02-22 | 19:34

Dus in het scenario-denken wereldje moet je bij het plannen van wat dan ook, uitgaan van het slechtste scenario?
Dat lijkt mij vrij onwerkbaar.

Lochos | 13-02-22 | 19:25 | 3

Vannacht kan er een vliegtuig neerstorten op uw huis, of een satelliet, of een meteoriet. Of een meteoriet in de Noordzee die een tsunami veroorzaakt waardoor bijna heel Nederland verzuipt. Er kan een kernbom worden afgeworpen. Een autobom die bij uw huis tot ontploffing wordt gebracht.
Het is statistiek.
En daarom voorspellingen tegenover scenario's. Slaap zacht.

guldenmiddenweg | 13-02-22 | 19:31

Tuurlijk, missertje van Mosterd. Maar dat het RIVM voordat de poep de vent raakte de verkeerde boodschap naar buiten bracht mag duidelijk zijn. Ik - en velen met mij - begrepen exponentiële groei heel wat beter dan de statistici. En de hamsteraars en pleepapierpakkers ook. En ‘geen ene kut’ is een prachtige uitdrukking.

The-loopy-cowboy | 13-02-22 | 19:44

Ik kan me uit die periode nog goed een Twitter tijdlijn in Elsevier herinneren waarin het RIVM mensen die zich zorgen maakten onbeschoft afpoeierden. Het RIVM is een gevaarlijke klotenclub. De tijd die ze verspilden aan afpoeieren hadden ze moeten besteden aan de adequate inkoop van beschermingsmiddelen voor verpleegtehuizen. Er heeft daar nogal wat personeel onbeschermd moeten werken. Iedere aan Covid overleden of chronisch ziek geworden zorgmedewerker is hen en onze overheid verwijtbaar!

BenZen | 13-02-22 | 19:18 | 1

Bovendien prutte heeft de voorraad beschemingsmiddelen aan China verpatst,men zegt wel dat regeren vooruitzien is,waarvan akte.

Ben best benieuwd naar een Tribunaal ( hoorzitting/ rechtszitting)waar ongetwijfeld de herinnering weg is en in het heetst van de strijd de slecht mogelijke beslissingen zijn genomen.

Coolcalmcollected | 13-02-22 | 19:30

Nieuws wat geen nieuws is.

geheelvergeter | 13-02-22 | 19:17

De cijferaar van het RIVM heeft al in januari van 2020 alarm geslagen. Kennelijk is daar toen weinig mee gedaan en is men gaan wachten.

RocketMan | 13-02-22 | 19:13

Je kunt hierover niet verbaasd zijn. Het RIVM is een ambtenaren club en ambtenaren kunnen niks. De echte losers zijn ambtenaren. In "normale" tijden heb je er hinder van in "crisis" tijden (zoals een pandemie) blinken ze uit in incompetent gedrag en handelen. En het gaat nog veel slechter worden........

Blonde Nel | 13-02-22 | 19:08 | 6

Helemaal eens met u !

Mispel | 13-02-22 | 19:32

@guldenmiddenweg | 13-02-22 | 19:18: ik run een winstgevend bedrijf, desondanks die idioten. Tis enkel hindernis. De ambtenaren die ik ken, vinden dat zelf vaak ook. Kunnen ook onmogelijk nog voor een normale werkgever aan de bak. Die willen ze simpelweg niet meer hebben.

Denkhetnjet | 13-02-22 | 19:35

@Blonde Nel | 13-02-22 | 19:32: Gefeliciteerd met uw mooie schuur op NL bodem. Over die grond is nagedacht en heeft een bestemming gekregen (bijv. landbouwgrond of industrie). De bodem zelf moet voldoen aan bepaalde eisen (milieutechnisch) en dat is een goede zaak. Uw mooie schuur mag ook geen 75meter hoog zijn en in een gifgroene kleur worden geverfd. Daar worden ze in de buurt niet blij van, dus zijn daar ook regels voor. Etc. etc.
Kortom, over alles is al nagedacht. En binnen die kadertjes mag u opereren en bent u geheel vrij om een mooie schuur te bouwen.

guldenmiddenweg | 14-02-22 | 08:10
▼ 3 antwoorden verborgen

In dat linkje naar dat al heel vroeg het virus in China volgen door GeenStijl, blijkt dat Lafayette in de derde tegel gelijk had mbt de toekomst van het virus.

Nuuk | 13-02-22 | 19:07 | 1

Even terug-gekeken. Hind-sight toch wel bizar wat Geenstijl & Reaguurders destijds al voorspelde...

Deze viel me ook op, 8e tegel van boven:
Maar wat nu als het coronavirus een uit de hand gelopen experiment met een 2.0 versie van het sociaal krediet systeem blijkt te zijn?

PapaBorgia | 14-02-20 | 09:27 | 1 | favorietblock

Headshrinker | 13-02-22 | 19:12

Zullen we Kaasdevries er op af sturen?

blikjegrolsch | 13-02-22 | 19:05 | 1

In de/het vorige topic was dat relevanter.

guldenmiddenweg | 13-02-22 | 19:06

Ondertussen een gloednieuw RIVM kantoor in aanbouw in Utrecht, pleur die lui in een of ander antikraakpand

hotbrasil | 13-02-22 | 19:02 | 1

Daar zouden ze in 2019 al hun intrek nemen, alweer zo'n faalproject van de overheid. Het zal inmiddels ook wel veel meer hebben gekost dan dat er oorspronkelijk was begroot.

Leon Tosti | 13-02-22 | 19:36

RIVM heeft gelijk, je hoeft je nooit zorgen te maken.
Wat niet wil zeggen dat alles goed komt.

Zeurders | 13-02-22 | 18:57

Maar waarom doet de journalistiek ineens haar werk, willen ze Mark Rutte eindelijk gaan lozen ?

Wattman | 13-02-22 | 18:56 | 3

WEF wil em vervangen voor iemand die wel die troep er door gejast krijgt ;)

dumbfarmer | 13-02-22 | 19:00
-weggejorist-
Ferrer | 13-02-22 | 19:11

Je zou haast aan tribunalen gaan denken.

blikjegrolsch | 13-02-22 | 18:56

Hoog tijd dat het hele ambtenarenapparaat eens geprivatiseerd wordt.

Mr_Natural | 13-02-22 | 18:55 | 2

Idd en gedecimeerd, met zeer beperkte budgetbevoegdheid en persoonlijke aansprakelijkheid. Van neutraliteit proportionaliteit en moreel kompas is immers al decenia geen sprake meer.....

2CVOcean | 13-02-22 | 18:58

Moeten ze dan allemaal als zzp'ers aan het werk? Weet je wel hoe duur dat is?

Alexander des Burgus | 13-02-22 | 20:38

Sjemig, dus toen corona nog potentieel catastrofaal was werd het gedownplayed en toen eenmaal bleek dat het wel enigszins meeviel met dat killer-virus werd de boel overdreven opgeblazen in de modellen?

Thuinman | 13-02-22 | 18:54

al die gasten die daar in den haag rondlopen in die subsidie clubs en kamers moesten ze gewoon eerst verplichten 2 jaar verplicht in dienst te gaan in het leger. Je leert er niet veel dat je kunt gebruiken in de maatschappij, maar in ieder geval wel dat je opdraait voor je eigen gemaakte klerezooi en als je ietsje hoger zit, dat je altijd aanhoud: hoop op het beste, maar bereid je altijd voor op het ergste..
Voor sommigen zou een goeie schop onder die pluchekont ook niet verkeerd zijn.

dumbfarmer | 13-02-22 | 18:49 | 3

Die gasten komen niet door de keuring.

Noobster | 13-02-22 | 20:08

Allemaal S5.

abeltasman | 13-02-22 | 21:03

Achteraf kijk je de koe in de kont.

Met de kennis van toen was het worst kaas scenario maar één van de mogelijkheden.

Wijze uit het Oosten | 13-02-22 | 18:49 | 3

Kom nou, we zijn in de sandwich genomen.

Mr_Natural | 13-02-22 | 18:49

Iedereen die kon nadenken en de info uit China bekeek kon inschatten dat er wat aan de hand was wat potentieel hierheen zou komen en invloed gaat hebben. 'Met de kennis van nu', 'nieuwe inzichten', 'met de kennis van toen' en 'geen actieve herinnering' is tegenwoordig dé manier om alle amateuristische falen goed te praten.

area78 | 13-02-22 | 18:59

Als we nu gewoon alle grenzen potdicht houden, kunnen we gewoon altijd naar de kroeg. Of China hermetisch afsluiten.

kleybeuker | 13-02-22 | 18:47 | 1

Goed idee. Een Chinese muur er omheen. Dat niemand dat eerder heeft bedacht...

B*tchmeister | 13-02-22 | 20:48

Resumerend;
Is
Vergissen
Menselijk?

Antwoord: Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap.

Normpje | 13-02-22 | 18:44 | 1

Onzin, dieren vergissen zich ook regelmatig, het bewijs ligt langs de weg en onder windmolens.

Mr_Natural | 13-02-22 | 18:46

Maar hoe is het nu met Bruno Bruins?

van Oeffelen | 13-02-22 | 18:42 | 3

Ik ga er van uit dat ie in de wachtgeldregeling zit. Ik denk in ieder geval niet dat we medelijden met Bruno hoeven te hebben.

VanBukkem | 13-02-22 | 18:46

Directeur van HTM in Den Haag. Was erg snel hersteld van zijn inzinking. -edit- inmiddels als “adviseur” betrokken binnen Raad van State. -edit- “ Voormalig zorgminister Bruno Bruins is benoemd tot lid van de raad van commissarissen bij Intravacc, het Nederlandse overheidsinstituut voor vaccinonderzoek”. Hahaha!

JJMS | 13-02-22 | 18:46

Kunt u dat zelf niet opzoeken?

dathoujetoch | 13-02-22 | 18:56

Zo is het ook goed dat een oncoloog die wel iets ziet op z'n foto zijn mond houdt, want ja, waarom zou je meteen van het ergste uit gaan, soms valt het best mee, je wil mensen toch niet in paniek brengen.

Knufter | 13-02-22 | 18:42

Wat hebben jullie toch tegen ambtenaren, ze doen toch niks?

Diederik_Ezel | 13-02-22 | 18:39 | 2

Niks doen en toch fouten maken, ambtenaar zijn is een vak apart.

Mr_Natural | 13-02-22 | 18:41

Dat is precies wat er tegen ambtenaren is.

blikjegrolsch | 13-02-22 | 19:06

Goh, je verwacht het precies en het blijkt dan nog veel erger.

opblaasschaap | 13-02-22 | 18:36

Mensen die veel fouten maken worden ambtenaar, wat moeten ze anders?

Mr_Natural | 13-02-22 | 18:35 | 2

Sommigen worden minister van gezondheid, maken fouten en falen, en worden minister van huizen

dathoujetoch | 13-02-22 | 19:12

Banencarousel

B*tchmeister | 13-02-22 | 20:51

Fout op fout op fout op fout op fout op fout.

Samenvatting van het RIVM voor ten minste de periode 1-1-2020 tm heden.

Baksteenbakker | 13-02-22 | 18:33 | 2

Rivm is ook verantwoordelijk voor de stikstofmetingen in NL. Moet je de gemiddelde boer hier eens over horen.
Het is een grote incapabele bende.

Crankhead | 13-02-22 | 18:47

@Crankhead | 13-02-22 | 18:47: RIVM wordt betaald om het gewenste overheidsbeleid te ondersteunen, niet om een kritisch onafhankelijk geluid te laten horen.

Zeurders | 13-02-22 | 18:59

we zijn toch zo blij met onze rechtsstaat en onze transparantie.
De meest open democratie van de planeet.
Stiekem iets doen of liegen kan hier niet.

pejoar | 13-02-22 | 18:30

Overwerkte Begravenis ondernemer in Brabant? Pfff hou toch op man, lees de statistieken en vergelijk ze met 2018

“Oversterfte door corona:

In de koude maanden van het jaar (ruwweg van half november tot half april) sterven er gemiddeld meer mensen dan in de rest van het jaar. Als er sprake is van kou of er komt veel griep voor dan stijgt de sterfte boven de ‘normale’ sterfte uit. Men spreekt dan van oversterfte. Dit gebeurde bijvoorbeeld in 2018, toen een lang durende griepepidemie plaatsvond. In achttien weken tijd overleden er ruim 9 duizend mensen meer dan normaal is voor die periode. Na een periode van oversterfte is de sterfte doorgaans lager dan normaal voor die periode.

In 2020 was er oversterfte als gevolg van de uitbraak van COVID-19. In de eerste negen weken van de coronapandemie bedroeg de oversterfte naar schatting bijna 9 duizend mensen. Dit is ongeveer evenveel als tijdens de griepepidemie in 2018”.

Bron: www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/welvaa...

Vlasbaard | 13-02-22 | 18:29 | 5

@papa jones; dat is nog steeds 9000 maar in 9 weken in plaats van 18.
En dat is over sterfte pannenkoek
Je begrijpt mijn punt niet

Vlasbaard | 13-02-22 | 20:09

@Vlasbaard | 13-02-22 | 20:09: Ok, rekenwonder! Wanneer hebben begrafenisondernemers het drukker: bij 9000 doden in 18 weken, of bij 9000 doden in 9 weken?

Volgens jou maakt dat niet uit.

Papa Jones | 13-02-22 | 20:39

@papa jones; ouwe puntenneuker, het gaat er toch om dat er verhoudingsgewijs met 2018 toch niet heel veel bijzonders aan de hand is qua over sterfte? Lekker belangrijk dat de Begravenis ondernemer het wat drukker heeft.

Vlasbaard | 13-02-22 | 21:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Het virus komt niet naar Nederland, carnaval viert men in kleine kring, mondkapjes werken niet (werd later 'men gebruikt ze verkeerd' wat heel wat anders is), transmissieroute kinderen - een flutonderzoek onder 148 huishoudens- waarop beleid werd bepaald, vaccinatie vs besmettingsrisico anderen etc etc.
Het maakt niet uit als je de antwoorden (nog) niet volledig hebt, maar fabeltjes presenteren als feiten en daar een beleid op voeren heeft me echt vaak geërgerd.
En ik ben toch iemand die wel achter het gevoerde beleid staat.

letopuwzaak | 13-02-22 | 18:28 | 4

Ik vond het zelf ook wat frustrerend dat iedereen die wel naar de feiten en realistische mogenlijkheden kijkt óók een wappie werd genoemd (op 1 hoop met de echte wappies). Want je zou maar denken dat een virus uit een Wuhan lab ontsnapt kan zijn (werd 2 jaar ervoor voor gewaarschuwd), je zou maar denken dat nietmedische mondmaskers geen virusdeeltjes filteren (staat letterlijk in de handleiding), je zou maar denken dat ventilatie belangrijk is, dat vliegtuigreizen niet door mogen gaan ivm verspreiding; dat was in 2020 onbespreekbaar

area78 | 13-02-22 | 19:11

je vergeet ook nog de aerosol ontkennings periode

tek | 13-02-22 | 19:14
▼ 1 antwoord verborgen

Het woord tribunaal is al gevallen, geloof ik.

VanBukkem | 13-02-22 | 18:28 | 1

Niet kapot??

miko | 13-02-22 | 18:29

Hoeveel slachtoffers heeft het Virus hier geëist? Best wel veel reaguurders die na een lange staat van dienst zich in dit soort topics lieten gaan en in de isolatie gingen voor altijd.

miko | 13-02-22 | 18:27 | 2

Wel gekregen, goed ziek en benauwd geweest.

Maar still going strong.

Wijze uit het Oosten | 13-02-22 | 19:11

@Wijze uit het Oosten | 13-02-22 | 19:11: geloof niet dat ie dat bedoelde. Even goed fijn te lezen dat je genezen bent.

Joyce | 14-02-22 | 14:43

Het wordt tijd dat het eerlijker gaat worden in Nederland, direct bijna 50jaar gewerkt waar blijft die AOW en Pensioen waar je voor gewerkt hebt?

de uitbater | 13-02-22 | 18:26 | 2

Formuliertje invullen, na 50 jaar moet dat wel lukken.

dathoujetoch | 13-02-22 | 18:58

Dan hadden we linkser moeten stemmen. Alleen wel weer vervelend dat zij vervolgens ook de pensioenen voor het complete Midden-Oosten ook gaan betalen.

Alexander des Burgus | 13-02-22 | 20:42

Gaan we nu roepen dat er niet te hard paniek is gezaaid?
Hou op zeg. Ik was destijds heel tevreden met de rustige houding vanuit het RIVM en zou willen dat ze dat al die tijd hadden volgehouden. Ze hadden toch niks kunnen doen als er een andere houding was aangenomen.
Nee mensen, het probleem was niet dat het RIVM niet te snel paniek ging zaaien het probleem was dat ze dat later wel gingen doen (en nog steeds doen!).

C1O2 | 13-02-22 | 18:23 | 4

@omanders | 13-02-22 | 18:26: Dat was in de hele wereld zo'n beetje hetzelfde.
Hadden we echt niet kunnen voorkomen.

C1O2 | 13-02-22 | 18:30

@omanders | 13-02-22 | 18:26: Klopt, dat was een bultje ja. Waardoor? Alle relevante variabelen samen? Welke dan?

nobodiesunmighty | 13-02-22 | 19:20

Probleem is juist geweest 'het komt hier niet, kleine kans'

In combinatie met internet dat weldegelijk liet zien dat het serieus was en hiernaartoe kwam.

Maar toen het minder ernstig bleek voor 97% van de mensen was het kwaad al geschied. Er is veel te lang volgehouden dat het ultra dodelijk was. Dit beleid van de afgelopen 2 jaar moeten we nooit meer doen.

Deze hele pandemie is een grote informatieoorlog geweest tussen de 'goeie' en 'slechte'.

Bij een toekomstige echt zware uitbraak zijn we flink de lul verwacht ik.

sjef-van-iekel | 13-02-22 | 19:50
▼ 1 antwoord verborgen

Op alle bestuurlijke posities in dit land tieren leugens, bedrog en corruptie welig. Maar wijs vooral met de vinger naar landen als Polen, Hongarije etc etc. Rutte, de jonge, Sophie van t Geld etc. Dat die lui zichzelf nog in de spiegel durven aankijken is een bijzondere prestatie.

Professor Bacterie | 13-02-22 | 18:20

Voorshands is duidelijk waarom De Bruin er de brui(n) aan gaf.

Colin.Fart | 13-02-22 | 18:19

Ik herinner me nog een actualiteitenrubriek, tijdens die eerste piek in 2020, waar die Timen te gast was, en een nabestaande/patiënt die het niet-ingrijpen haar toen al voor de voeten wierp. Die minzame blik van haar... alsof ze naar een insect keek dat ze het liefst zou vertrappen.

Papa Jones | 13-02-22 | 18:18 | 1

Ja, dat was onvoorstelbaar. En dan te bedenken dat onze TB-aanpaak ooit een voorbeeld voor andere landen was. Ooit..

omanders | 13-02-22 | 18:25

Wil iemand eens gaan roeren waar het stinkt en schoppen waar het pijn doet?

Dit is toch allemaal niveautje. Ja... Zucht.. En... Nu...?

Ik heb een hint-tipje.

Ga eens kijken naar de kamerleden die geld verkwisten en helemaal niets doen voor hun achterban en al helemaal niets doen voor Nederland.

Dit? Mjaaaa... Het is een beetje hondenpoep schreeuwen over een duivenkakje.

GrandMechantLoup | 13-02-22 | 18:18 | 2

Nee, sorry. De reactie van Nederland begin 2020 was traag en heeft vele doden veroorzaakt. Men had tenminste kunnen zeggen: 1) Carnaval slaan we over en 2) iedereen die terugkomt uit Lombardije blijft twee weken thuis.

Dit moet we onder ogen gaan zien.

omanders | 13-02-22 | 18:23

U vat d66 wel goed samen eigenlijk.

JJMS | 13-02-22 | 18:38

Huiskamervraag: wie is de echte/hoogste directeur van het RIVM? Jaap van Dissel is fout. Heeft u die directeur van het RIVM weleens gezien of gehoord in de media de afgelopen 2 jaar? Ik begin inmiddels te begrijpen waarom hij zich hulde in stilzwijgen.

Pekketrikker | 13-02-22 | 18:18 | 6

@guldenmiddenweg | 13-02-22 | 18:40: U heeft zeker ook een punt en ik ga er in mee om dan Van Dissel te noemen. Maar als het Instituut in brand staat verwacht ik ook iets van de hoogste baas. Iets meer dan de brandweer bellen ....

Pekketrikker | 13-02-22 | 18:44

@Pekketrikker | 13-02-22 | 18:44: waar heb jij gezeten de afgelopen 18 maanden? van Dissel heeft hier bij GS de schuld van alles gekregen, als hij iets voorstelde dan was het of te veel of te weinig. Te weinig IC bedden ? Jaap van Dissel. Modellen die niet overeen kwamen met de werkelijkheid, Jaap van Dissel. Bakken met mest kreeg hij over zich heen.
En dat allemaal door reaguurders die alles blindelings geloofden wat een dansleraar en een paar mislukte huisartsen hun voorlogen terwijl ze vaccins die dubbelblind getest zijn op honderd duizenden vrijwilligers bestempelden als ongetest en niet werkend. Stelletje kwaadaardige onbenullen

neolib | 13-02-22 | 19:20

@neolib | 13-02-22 | 19:20: hmmm... mondkapjes helpen niet, geen directe vliegverbinding met wuhan, carnaval in kleine groepjes... wie is hier nu de kwaadaardige onbenul... de gemiddelde leeftijd van de coronadode ligt nog altijd bóven de gemiddelde levensverwachting in NL...

VolleBak | 13-02-22 | 19:52
▼ 3 antwoorden verborgen

Gelukkig komen de feiten pas naar boven in een parlementaire enquete en dat gaat nog duren. Rutte is er verguld mee, nog langer het volk voorliegen en dan treed je gewoon weer eens af.

dathoujetoch | 13-02-22 | 18:15 | 2

En daarna waarschijnlijk Rutte V.

J-van-de-Bontekoe | 13-02-22 | 18:27

Ook het middel van parlementaire enquete is al lang uitgewerkt. Niemand kijkt daarnaar. Ze maken het saai, langdradig, liefst in een of andere vakantieperiode, en liefst als er bijvoorbeeld net een oorlog in Oekraine uitbreekt of zo.

En als je op vrijdag aftreedt kun je maandag gewoon weer aan het werk dus hinderlijk is zelfs aftreden niet, duurt best lang, zo'n weekend.

Knufter | 13-02-22 | 18:46

"Als je scenario-denken wel snapt, dan begrijp je dat je je dan JUIST moet voorbereiden op het slechtste scenario."
Zucht... GS die de hele tijd zit te roepen dat de samenleving weer 'open' moet, terwijl er ook nu vast wel een 'slechtste scenario' te bedenken valt waarin een open samenleving gelijk staat aan 'we gaan allemaal deaud'.

Je moet kijken naar risico's van elk scenario. Waarbij risico een combinatie is van KANS en impact. Er is een scenario dat er nu een mutatie ontstaat waardoor we morgen allemaal doodgaan maar de kans daarop is vrij beperkt, daarom steken we onze maatregelen niet per definitie in op dat slechtste scenario.

fric.spec. | 13-02-22 | 18:13 | 6

@guldenmiddenweg | 13-02-22 | 18:34: fair point.
Maar uitgaan van 'het slechtse scenario' leidt alleen tot onwerkbare situaties tot het einde der tijden. Er is altijd wel een gitzwart scenario te bedenken welke tot een zware lockdown noopt. Bijvoorbeeld het scenario 'morgen komt een nieuwe variant die 4x besmettelijke en 10x dodelijker is dan omicron'. Sturen op het zwartste scenario is gewoon niet zo handig.

fric.spec. | 13-02-22 | 21:11

@fric.spec. | 13-02-22 | 21:11: Zie mijn reactie op Lochos | 13-02-22 | 19:25. Er is dus vrijwel nooit sprake van een presentatie van een allerzwartst scenario. Zie ook de reactie van GeenAccount | 13-02-22 | 21:05. Daar kon ik me ook wel in vinden.

guldenmiddenweg | 13-02-22 | 21:34
▼ 3 antwoorden verborgen

Wel of niet carnaval zou geen zak uitgemaakt hebben...

Louter Leuter | 13-02-22 | 18:12 | 5

Nee, corona in Brabant, de eerste en grootste besmettingshaard, niks met dat ordineere carnaval te maken. Ja hoor. Last het voortaan altijd Aswoensdag zijn, in Brabant, iedere dag.

dathoujetoch | 13-02-22 | 19:15

@dathoujetoch | 13-02-22 | 19:15: Had inderdaad niets uitgemaakt. Ski-vakanties en zakenreisjes naar Noord-Italië, waar een Chinese enclave zit van leerhandelaren en niet stopzetten personenvliegverkeer én Chinees Nieuwjaar.

Joyce | 14-02-22 | 15:07
▼ 2 antwoorden verborgen

In twee jaar afbreken wat jullie in honderd jaar hebben opgebouwd. #Onafhankelijk RIVM.

Pekketrikker | 13-02-22 | 18:09

Ja grappig, als je dat van twee jaar geleden naleest.
En een jaar daarna verkiezingen. De VVD wint want die hebben ons zo goed door de corona crisis heen geloodst. Echt dit volk, wat heeft het nog voor zin om dit volk met ratio te benaderen?

Zapata10 | 13-02-22 | 18:06 | 1

"Corona komt waarschijnlijk niet naar Nederland. Want er zijn geen directe vluchten uit Wuhan naar Nederland" RIVM 2020

Fijn_dat_je_er_bent | 13-02-22 | 18:20

Bij de laatste lockdown gingen ze uit van het zwartse scenario en dat was ook niet goed.

SterF... | 13-02-22 | 18:05 | 6

@SterF... | 13-02-22 | 18:07: Haha nee sorry. Ik wil het wel begrijpen, maar dat lukt me niet. Het gaat hier om de preventieparadox. Duidelijker kun je het bijna niet hebben. Scenario's versus voorspellingen.

guldenmiddenweg | 13-02-22 | 18:12

@guldenmiddenweg | 13-02-22 | 18:12: als je voorspelling maar hoog genoeg is kun je dus altijd spreken van een preventieparadox.... of van een k*t voorspelling, dat kan ook..

VolleBak | 13-02-22 | 19:49
▼ 3 antwoorden verborgen

Berekend

Overheid neemt bevolking niet serieus.

Kaas de Vies | 13-02-22 | 18:04 | 2

Denken enkel de prutsers die niet mee kunnen komen.

Meestal onterecht, soms terecht.

GrandMechantLoup | 13-02-22 | 18:20
-weggejorist-
Midlifecrises | 13-02-22 | 18:27

"Als je scenario-denken wel snapt, dan begrijp je dat je je dan JUIST moet voorbereiden op het slechtste scenario."

Dat hebben ze gedaan bij Omikron. Snelle leerlingen daaro bij de RIVM.

Duwbak_Linda | 13-02-22 | 18:03

Ik heb de afgelopen twee jaar niet één OMT-er (m/v/x/enz.) voorbij zien komen die ik geen totale idioot vond.

Cor Netto | 13-02-22 | 18:02

Wij hier wisten het al, zonder medische opleiding. Door die Chinese fillempjes, alleen dat ‘massale’ omvallen op straat is onjuist gebleken.

Normpje | 13-02-22 | 18:01

30.000+ (and still counting) oversterfte slachtoffers later..... roepen om "VRIJHEID!" (met nóg meer slachtoffers tot gevolg)

Woppie | 13-02-22 | 18:00 | 12

Lang heeft het niet geduurd Woppie,...

miko | 13-02-22 | 18:24

@Wayfaring stranger | 13-02-22 | 18:23: hangt er maar vanaf, in voorgaand jaar was er ondersterfte. Er was dus een overschot aan dor ho.... kwetsbare mensen.

VolleBak | 13-02-22 | 19:48
▼ 9 antwoorden verborgen

Als iets onbetrouwbaarder is dan het RIVM dan is het de NOS wel.

Broekpaling_bezitter | 13-02-22 | 18:00

Modellen en scenarios maken doe je in kleine groepjes.

SailingDuck | 13-02-22 | 17:59

Om ziek van te worden.

Normpje | 13-02-22 | 17:59

Goh, een goede twee jaar later wordt het journaille een beetje wakker en gaat opeens
kritische stukjes tikken in plaats van het overtypen de laatste besmettingscijfers.

JJMS | 13-02-22 | 17:59 | 5

Vast vanwege iets te veel kennissen en familieleden die het onder lockdowns financieel steeds zwaarder hebben gekregen de afgelopen 2 jaar. Ach wie hou ik voor de gek? Het is omdat ze er zelf last van hebben.

Deflatiemonster | 13-02-22 | 18:08

@impy | 13-02-22 | 18:06: Dan kan je in 95% van de gevallen het commentaar van die journalisten overslaan.

Zapata10 | 13-02-22 | 18:10
▼ 2 antwoorden verborgen

Niemand vertrouwt de NOS toch? Waarom nu opeens wel?
(Alvast preventief, behalve voor Broekpaling_bezitter)

guldenmiddenweg | 13-02-22 | 17:58 | 1

Wellicht dat het vertrouwen in de NOS hier in de panelen wat tanende is, de rest van het land ziet het als 'zeer betrouwbare nieuwsbron'. GS = Feekniels, aldus die laatste groep.

Lochos | 13-02-22 | 19:19

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl