PLOP. Goedemorgen! China boos op VS na ballongate
Zei daar iemand clown world?
PLOP
Goedemorgen en welkom in 2023, het jaar waarin de geopolitieke verhoudingen keihard PANG doen. Gisteravond schoot de VS een Chinese ballon uit de lucht, die een spionageballon zou zijn. En nu is China boos. "Het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken heeft zondag zijn "ernstige afkeuring" uitgesproken en bezwaar aangetekend tegen de militaire actie van de Amerikanen. In de verklaring noemt het ministerie het gebruik van geweld door de VS "een overduidelijke overreactie", die in strijd is met internationale praktijken." Daar heeft China wel een punt, want normaal gesproken vouw je er gewoon een hondje van, als je een ballon tegenkomt. Sowieso past een ballon uitstekend in de Chinese strategie van jolige dingen inzetten om data van iedereen en zijn moeder te verzamelen. Benieuwd of Joe Biden volgende week ook TikTok uit de lucht plopt.
The balloon has been plopped
Social
Social
Reaguursels
InloggenWas laatst nog bij de Chinese toko, komt wel heel dichtbij zo.
Kapot eng!
Je zou denken dat men wel een foefje had om de ballon op zo'n dusdannige manier neer te halen dat men ook die hele unit die er onder lijkt te halen veiligstelt voor onderzoek.
Nee dus. En kan jij er een bedenken? Zie mijn tegel onder de jouwe.
Met een goeie katapult lukt het wel, joh...
Even te lui om mijn tweet te vertalen, dus hier in het Engels:
I was thinking of helicopters or VTOLA's but neither can hover at that height. So next best would be also a new fast ascending (or deployable) and navigatable balloon to meet the enemy balloon at short distance. That, or else deploy weighted nets on top of the enemy balloon...
Or else Elon's thingies, which are already perfectly able to reach and hover at that altitude.
En de laatste die ik kan bedenken is, niet de balon kapot schieten maar met duizend afgevuurde speldjes duizend kleine lekjes veroorzaken waardoor het ding gedwongen zachtjes en gecontroleerd zal gaan dalen.
Maar hoe zit het met die ballon over Zuid-Amerika?
Biden: “We got him!”
Waarom denk je dat WWIII al begonnen is? Is een serieuze vraag, de input van andere reaguurders wordt ook op prijs gesteld.
@De_fluitlokker | 05-02-23 | 15:40:
De classifcatie van een wereldoorlog en van wanneer tot wanneer die dan heeft plaatsgevonden is iets wat na de oorlog wordt gedaan.
WO1 werd niet als zodanig genoemd na de moord op Franz Ferdinand.
WO2 werd niet als zodanig genoemd na de inval in Polen.
WO3 wordt vooralsnog niet ala zodanig genoemd na de inval in Ukraine.
Een oorlog, dus niet een veldslag, wordt sowieso door historische pas achteraf geduid en beschreven (meestal door de overwinnaar). De eerste schermutselingen lijken dan vaak geen grote oorlog maar die kunnen jaren later wel als het begin genoemd worden. Wat begint als een conflict in Ukraine kan een reeks van gevolgen hebben die later bijelkaar onder 1 grote noemer bekeken worden. Een conflict met China wordt op die manier samengevoegd met een conflict in Europa.
@Lafayette | 05-02-23 | 16:06: Bedankt voor je uitleg. Mocht het escaleren dan is WW3 al begonnen denk ik.
Meerdere data komen idd in aanmerking. Die van de val van de Berlijnse muur of de machtsovername door Jeltsin zullen het niet worden vermoed ik. 9/11 heeft een bepaalde charme door het drama en de nasleep toont de militaire beperkingen van de VS aan en de wijdverbreide haat in de ‘onvrije’ wereld tegen de VS. Maar vermoedelijk zal het toch het EU optreden in Kiev worden (Maydanplein) of het afzetten van die Russischtalige president, dan we de annexatie van de Krim. Of simpelweg het voortdurende uitbreiden van de NAVO zonder enige vorm van veiligheidsgaranties aan Rusland. De tijd zal het leren.
Vraag is hoe deze WOIII wordt uitgevochten. Het zou ook zomaar kunnen dat het een soort gewapende vrede/koude oorlog blijft met proxystrijd, spionage, handelsbelemmeringen en online aanvallen.
Hoera, happy end!!! Ik volg al dagen de berichtgeving over "De Ballon". Voor de lol. De Amerikanen hebben dat kreng nog net ff neergehaald voordat die uit het oog verdween. Gewoon een F-22 erop af sturen en met een sidewinder van 400.000 dollar de ballon neerhalen. En vervolgens een Biden die journalisten te woord staat met een piloten Ray-ban bril en de piloten bedankt voor hun bijdrage.
Goed opgelet.
Nope
Roswell was ook gewoon een Chinese ballon. Aliens ammehoela.
Goed om af en toe de sterke leider uit te stralen, wanneer de peilingen dalen en twijfels rijzen:
Biden popt een Alibaba ballon
Obama popt Osama
Bill een Havana sigaar in ovale kantoor
Bush junior en senior war on terror en de olievelden van Irak , Kuweit
en als laatste Rutte laat een Turkse minister klemrijden door de DSI
Ballon heeft wat poedet met leuk nieuw covid-mutantje uitgestrooid.... aluhoedje weer afzetten doet.
Zouden de Chinezen werkelijk zo dom zijn om een spionageballon zo open en bloot boven Amerika te laten vliegen?
Hoe zouden msm gereageerd hebben indien onder het bewind van Trump een Chinese ballon was neergehaald?
Vragen, allemaal vragen...
Het is de strategie van slachtoffer zijn (als de VS ingrijpt) en als de VS niks gedaan had was Biden zwak geweest dus zou China de volgende keer het weer kunnen doebmet als gevolg binnenlandse en buitenlandse homeles.. een beetje de strategie van de Islam..
Satellieten vliegen ook zichtbaar boven regio’s op Aarde, maar ja de ruimte is van iedereen. Ik neem aan dat dit gezien mag worden als het binnendringen van het luchtruim van de VS? Hoe hoog vliegt zo’n ding eigenlijk en tot hoe hoog is er nog sprake van “nationaal luchtruim”?
Ik ben benieuwd of ze nog brokstukken van de apparatuur kunnen bergen en er iets uit op kunnen maken.
Trump en MSM kan ik je wel zeggen: “Trump is een fascist die onverantwoordelijke risico’s neemt, die zonder iets te weten over de ballon die Zo Maar! Uit de lucht knalt, dat hij aan de knoppen zit van het nucleaire arsenaal zeg”.
Ze hoeven het niet eens te bedenken, dit rolt er zo uit. De MSM zijn hun eigen AI.
@Nuuk | 05-02-23 | 12:55: Het luchtruim reikt tot aan de mesosfeer, dus ongeveer 50 km hoogte. Die ballon had dus behoorlijk veel hoger moeten vliegen.
Oud-President Trump is er nog steeds trots op geen enkele militaire actie te hebben geïnitieerd. Hij zou de ballon gewoon hebben laten vliegen.
@Amazing Tukker | 05-02-23 | 13:44: de Taliban zal voor hem een standbeeld oprichten.
@Amazing Tukker | 05-02-23 | 13:44:
www.forbes.com/sites/mattnovak/2023/0... drie keer maar liefst
@Amazing Tukker | 05-02-23 | 13:44:
Dat hij geen enkele militaire actie zou hebben geinitieerd is dus onzin.
@Lafayette | 05-02-23 | 15:37:
Trump heeft drie keer een Chinese spionage ballon laten overvliegen en heeft niets gedaan.
@* Il Principe * | 05-02-23 | 15:44:
Ok. Met betrekking tot ballonen welliicht. Trump heeft wel degelijk bommen laten gooien in Syrie o.a.
Nu heeft China weer een excuus om wat satellieten van de VS uit de lucht te schieten (liefst diegenen die verderop ook over Oekraïne komen) en dan is de VS natuurlijk weer over de zeik.
Luchtruim en (low) earth orbit zijn totaal verschillenden zaken, zowel natuurkundig als juridisch.
China. Het meest kwaadaardige land in de wereld op Rusland en Noord-Korea na. En de EU maar zaken met hen willen doen. En China maar semi-condutoren leveren aan Rusland.
Wat zijn semi condutoren? Een soort van amateur dirigenten?
@Kaas de Vies | 05-02-23 | 11:38: Dat zijn halve leiders, zoals Rutte.
Het Westen heeft China en Rusland rijk gemaakt, zelfs toen Trump daar iets aan probeefde te doen ging het maar door.. De oorlog in Oekraïne heeft eindelijk de ogen geopend van het Westen een beetje geopend.
Ik zou er niet zeker van zijn dat Rusland kwaadaardiger is dan China.
Rusland toont z'n ware gezicht, de Chinezen lachen vriendelijk en moorden ondertussen dissidenten& minderheden uit, koloniseren de wereld met schuld en liegen, net als de Russen, de boel bij elkaar.
@Nonkel Frituur | 05-02-23 | 11:53: ik las halfgeleiders, wat maakt het uit, er komt altijd wat ander uit dan wat erin gaan.
@Geilbaard | 05-02-23 | 12:26: Wat oud-President Trump voor de microfoon zei en wat hij in de praktijk deed waren twee compleet verschillende dingen. Pas onder President Biden is er regelgeving ontstaan om de kennis-export naar China te verminderen.
Dit is gewoon even aftasten. Kijken of het lukt en hoe de ander reageert.
De Russen doen hetzelfde met hun onderzeeers bij Zweden, en fighter planes boven Engels luchtruim, enz. De Amerikanen en Britten zelf trouwens ongetwijfeld ook. Dit is een oude beproefde taktiek die we ook zagen bij de mafia gangsters in het Chicago in de 30-er jaren : Eventjes het territorium van de rivaal in, en afwachten hoe er wordt gereageerd. Doen ze niets, dan ga je een stukje verder.
Opa Biden heeft zwaardere kloten dan menigeen denkt.
Valt hij daarom elke keer om ????
Opa Biden leest (meestal) gewoon voor van het papiertje of de auto-cue.
Soms niet en dan gaat 'ie brabbelen.
Maar niet zo zwaar als nodig is, hij had allang 't bevel moeten geven dat ding uit de lucht te schieten voor het boven land kwam.
@Niamh | 05-02-23 | 11:13: Als hij echt zware kloten zou hebben zou hij niet de hele tijd om dreigen te vallen, maar werkten die kloten als contragewicht
Hoe weten die yanks dat het ding uit China komt? Ik zou hem gewoon uit de lucht schieten, en afwachten wie daarna reageert
Er staat made in China op.
Dat is zoals een Belgische spion. Die herken je aan zijn auto waar in grote letters 'spion' op staat.
Ik denk gewoon een proefballon.
Ik ook.
Het wordt pas spannend als de Chinese marine en luchtmacht structureel actief wordt aan de andere kant van de oceaan - net buiten, soms net binnen territoriale wateren van de VS. Op zichzelf legitiem; doet de VS al decennia andersom.
Het is nú al spannend van Japan tot zuidelijk Vietnam. China doet alsof die hele zee louter van China is en werpt kunstmatige eilanden op die tevens als marinebasis handig zijn en visvangst en het delven van grondstoffen vér van huis zou moeten rechtvaardigen.
Dus eerst ontkennen dat dat ding van jouw is, en dan zeiken dat ie neergehaald wordt. Ok...
Die Yanks hebben deze ballon al van ver aan zien komen. Zou het misschien niet gewoon een. Weerballon zijn geweest uit China die uit koers is geraak? De US maakt er een pr stunt van om zo de meute klaar te maken voor een oorlog met China. De mainstream media smullen van dit verhaal dat is verdacht. Was het niet deze ballon dan was er wel een ander incident geweest om de boel met China op te stoken.
Alles kan. Maar dit is Frankly justfied. Opdonderen uit andermans luchtruim zonder toestemming.
Een ballon die heel toevallig over een militaire basis met kernwapens afdrijft ?
Een ballon lijkt zo onschuldig dus wat dat betreft goed gekozen, veel trappen in het Chinese verhaal.
Er is geen enkel belang mee gediend om oorlog te voeren met China. Het is echter China die om de haverklap provoceert. Met Taiwan bedreigen, de regio met opgespoten eilanden buiten hun territorium waar buurlanden nogal onrustig van worden. Het namaken van alles en nog wat met inferieure kwaliteit met het stickertje als zijnde het echte product. De wereld afgrazen van unieke grondstoffen. en ga zomaar door.
@dijkbewaker | 05-02-23 | 11:01: De wereld besmetten met het Coronavirus niet te vergeten
En met die slecht gemaakte pleuris zooi.
@dijkbewaker | 05-02-23 | 11:01: De macht van de US is aan het afnemen. Ze weten dat ze over een aantal jaar niet meer de nr1 zijn in de wereld. Kijk maar naar het debacel is Oekraine. China haalt de US op alle vlakken in. Dit is de laatste stuiptrekking van een eenmalige wereld leider.
@dijkbewaker | 05-02-23 | 11:01: Raar is dat, landen die zo belachelijk groot zijn, Rusland en China dus, maar vinden dat ze nog steeds niet genoeg territorium hebben.
@zaaddodende pasta | 05-02-23 | 11:27:
Maar voordat het zover is zal er wel een oorlog tussen die 2 en de rest uitbreken. De vraag is niet of maar wanneer.
@zaaddodende pasta | 05-02-23 | 11:27: de VS staat militair technologisch gezien lichtjaren voor op de rest van de wereld, inclusief China
Amerikanen deden precies hetzelfde projekt Genetrix.
Anomaly 6.
De VS koopt ook locatiedata van mobiele telefoons. Zodat het zijn burgers kan bespioneren. De UK doet het ook. Spanje deed het ook. En NL is geen uitzondering.
Er zijn meerdere manieren om je telefoon af te luisteren, berichten te lezen, je locatie te achter halen.
The Butterfly Effect 2.0:
De ontploffing van een ballon kan leiden tot de ontploffing van de hele aarde.
Please, doe niet zo paniekerig. Je lijkt wel een soort van gillende keukenmeid. "We gaan eraan!!!"
Lol
En toen, en toen, kwam er oorlog. Veroorzaakt, door China. En toen, en toen, waren alle bedrijven en overheden opnieuw niet voorbereid. Werden ze opnieuw verrast. Potverdikkie zeg. Ongelofelijk.
Commentaar van Dhr. Paternotte, Tweede Kamer, d.d. 10.01.2024 : "Ja, niemand zag aankomen dat China zo agressief zou worden". Opnieuw met de broek op de enkels, verrast ..
Wij, het volk, de reaguurders, kunnen dingen zien aankomen en voorspellen zonder dat we hoeven te handelen. Handelingen hebben gevolgen. Die last dragen wij niet.
Als je altijd op alles en iedereen schijt heb je al gauw je broek op je enkels.
@Duwbak_Linda | 05-02-23 | 10:31: Keurig verwoord. En de VS kunnen dit niet laten gebeuren. Dus dit is één grote aftastactie. Van beide kanten.
De oorlog die veroorzaakt is door China, die is al bezig, in Oekraïne.
Natuurlijk kan je zeggen dat Putin begonnen is, en zo is het ook, maar hij kreeg toch wel érg veel aanmoedigingen van die Chinese derde hond die met het been gaat lopen.
Vreemd genoeg kan je vandaag economisch collaboreren met de vijand zoveel je wil, niemand durft reageren.
@Duwbak_Linda | 05-02-23 | 10:31: Ho ho - Spreek voor jezelf / mede reaguurkazen
@Nederlandop1 | 05-02-23 | 10:54: Mijn excuses, de mening van @Nederlandop1 heeft uiteraard wel gevolgen voor de internationale orde. Waarvan akte.
@Duwbak_Linda | 05-02-23 | 10:31: Niet handelen heeft ook gevolgen: energie tekorten, deindustrialisatie, meer co2 uitstoot door bruinkool gebruik, algemene teruggang van levensstandaard, verlies van geopolitieke macht, meer schulden, hogere inflatie.
@ReyNemaattori | 05-02-23 | 12:36: Klopt maar ons wel of niet handelen wordt niet internationaal gewogen. Althans, mijn wel of niet handelen als Godvrezende burger en eenvoudige reaguurder (die overigens altijd gelijk heeft, terzijde).
de Chinezen zijn erg leergierig, willen dus zelf alles weten over het weer, zelfs tot in Noord en Zuid Amerika
Wat ik niet snap: met een beetje satelliet hou je alles in de gaten. Daar hoef je toch geen weerballon voor op te laten?
Dat heet provoceren. Het gaat niet om de inlichtingen zelf.
Langzamer, langer boven een gebied kunnen laten hangen word hiermee mogelijk.
De nep ontkenningen, verdraaiingen en de desinformatie afkomstig vanuit Peking, zijn ook al begonnen (Het is wel erg 'toevallig' dat militaire basissen van de Amerikanen precies en nauwkeurig werden overvlogen).
Was het niet gewoon een ufo?
Hoe groot is een schoolbus? Voor de beeldvorming.
1/3e Chinese spionage ballon.
Een bus is een meter of twaalf lang en drie meter hoog.
Maximaal 2.59 bij 13.7 meter. In de VS en Canada dan.
China is trouwens erg gauw en veel boos, zeker naarmate het machtiger wordt. Dat land krijgt steeds meer praatjes, en wapens om die praatjes kracht bij te zetten.
China wil revanche voor de "Eeuw van Vernedering". Daar zijn die Chinezen nog lang niet over uitgejammerd. Door hun hele geschiedenis heen hebben de Chinezen hun buren geterroriseerd, als ze daar maar even de macht voor hadden. Dat is de manier waarop het volgens hun moet gaan: China moet de baas spelen over de anderen, niet andersom.
Enfin, van China hebben we voorlopig het laatste nog niet gezien. Het zou een zegen zijn geweest als China was blijven hangen in dat domme communisme, en het Westen China niet zo ongelofelijk had geholpen met het gratis verstrekken van kennis en zich zo had laten bespioneren en uitmelken door de Chinezen.
Maar dat is nakaarten, China is nu het 'Gele Gevaar' geworden, waarvoor jaren terug, destijds zonder gegronde redenen overigens, gewaarschuwd werd.
Ok en wie heeft China in die eeuw vernedert?
@Kaas de Vies | 05-02-23 | 10:09: Ik beken schuld. Ik heb wel eens ‘sambalbij’ grapjes gemaakt bij de afhaalchinees.
@Bigi Bana Boy | 05-02-23 | 10:13: en dat terwijl Sambal van origine uit Indonesië komt.
Alles lieten we daar maken want het was zo goedkoop. En de Chinezen maar reversed engineering op volle kracht. Korte termijn winst tegenover een lange termijn strategisch plan. Ook overal studenten toelaten op lucht en ruimtevaart studies. De Chinezen alle grondstoffen in Afrika laten winnen.
De boven ons gestelden hebben lang liggen slapen... Trump heeft ons pas wakker geschud door openlijk kritisch te zijn.
Ben eigenlijk nog nooit een aardige chinees tegengekomen. Eentje die oprecht geïnteresseerd is en na dertig, veertig jaar niet nog steeds dezelfde vraag van de sambal stelt.
Zo zie je maar weer, dat krenken dat krenken toch, we zouden het eens als een kunstvorm moeten gaan zien, dan zou de wereld "a better place" zijn, iedereen doet elkaar pijn en we vinden dat allen fijn.
(zouden sprinkhanen ook elkaar krenken?).
Dat worden herstelbetalingen.
@Dr. Blechtrummel | 05-02-23 | 10:16: Het lijkt er dan ook op dat u zelf ook nooit het initiatief heeft genomen om een praatje aan te knopen. Die Chinees denkt namelijk precies hetzelfde over u.
Chinese regering heeft vele honderden miljoenen mensen uit de extreme armoede getild.
@Wattman | 05-02-23 | 10:15: Trump gaf dat al heel lang aan, nog voordat hij eraan dacht president te willen worden.
@Rotterdammert1965 | 05-02-23 | 10:48:
Ja klopt en velen hadden de houding van overdrijf niet zo malle Trump.
@Kaas de Vies | 05-02-23 | 10:09: De Britten, Fransen, Duitsers, Denen, Portugezen, Amerikanen en later de Japanners. Begint na het einde van de eerste opium oorlog.
De Chinezen hebben wel degelijk wat om "over te jammeren", bijv. de Japanse invasie van Mansjoerije. Bij wat de Japanners daar aan onmenselijkheden en wreedheden hebben uitgevreten waren de Duitse SS manschappen bij wijze van spreken een stelletje padvinders bij.
@Asteroid-B612 | 05-02-23 | 12:18: Oh jazeker, er is de Chinezen heel wat aangedaan door de Jappen en het Westen. Maar mijn punt was, dat China zelf geen haar beter is. Kijk de geschiedenis van China er maar op na. De Han-Chinezen hebben hun macht over hun omgeving eeuwenlang uitgebouwd, puur imperialisme. Het is met China dus toch ook weer erg veel 'de pot verwijt de ketel' geklaag.
In hindsight vermelden dat er in het verleden zonder gegronde reden gewaarschuwd werd voor het gele gevaar is natuurlijk wel een beetje een tegenstelling.
Als de huidige situatie onwenselijk is en hier werd decennia geleden al voor gewaarschuwd, dan was dat dus volledig gegrond als er nagelaten wordt te handelen en de voorspelling uitkomt.
@KeesBruin | 05-02-23 | 12:32: Ik ben niet zo heel bekend met de geschiedenis van China om eerlijk te zijn. Wel is mij bekend dat de Chinese communisten naar schatting tussen de 9 en 100 (!) miljoen van hun "eigen" mensen vermoord. Nogal een ruime marge dus. Wat men in het westen vaak vergeet, of zich waarschijnlijk niet eens van bewust is, is de Taiping rebellie in de 19e eeuw. Dit is waarschijnlijk het dodelijkste conflict in de menselijke geschiedenis geweest, en kostte volgens sommige historici tussen de 70 en de 90 miljoen Chinezen het leven (doden door ziektes en hongersnood meegerekend). Dat is bijna TIEN keer het aantal slachtoffers tijdens WO1, en ruim het dubbele van WO2.
En waar ging nou allemaal over ? Een of andere mafkees die beweerde dat hij de BROER VAN JEZUS CHRISTUS was. Serieus. Zoek het maar op.
Jaren en jaren geleden las ik al Suske en Wiske's waarin gesproken werd over het "gele gevaar". Het zal wel meevallen.
Storm in een glas water. Het weer in de VS lijkt me toch niet staatsgeheim nummer 1.
Nee, zojuist gelezen, Mount Washington, New Hampshire -43 graden met windstoten tot 177km/h waardoor gevoelstemperatuur van -78!
Toeval?
@hotbrasil | 05-02-23 | 10:14: Suggereer je dat de weerballon verantwoordelijk is voor de extreme kou? Wat opmerkelijk is, zijn de extreem lage temperaturen die de VS met regelmaat teisteren alsof er geen opwarming bestaat maar afkoeling. Een klap in het gezicht voor de klimaat bobo's. China doet niet mee aan de klimaatgekte wat weer een puntje voor hun is. Alleen aan de milieu kant -niet te verwarren met het klimaat wat vaak op een hoop gegooid wordt- is het nog lang niet op orde.
We gebluikten hem alleen maal voor de buienladal!
Dat China, gaat nog eens heel groot worden.
Dat is het al, helaas.
Het is opvallend lekker weer deze winter. Wellicht willen de Chinezen weten hoe dat hier geregeld wordt.
Extreem koud zul je bedoelen: www.telegraaf.nl/nieuws/1183209592/ko...
Het plan van de Chinezen is alvast gelukt.
Even testen hoe de Amerikanen gaan reageren, even een diplomatieke rel veroorzaken. Even een worm aan de hengel hangen.
Hebben ze belangrijke data gekregen? Misschien niet, misschien wel. Het maakt niet uit, want de echte test is de reactie van Biden als de gegevens boven water komen.
Verder begrijp ik niet waarom ze niet gewoon boven land (bij aankomst aan de westkust) een heel klein gaatje in de ballon konden schieten, of er een extra gewicht aan bevestigen, om zodoende een langzame daling in te zetten.
Haha een klein gaatje, het is geen kinderfeestje waar je met een speld ballonnen laat klappen.
Dat gaat een beetje lastig op 30 km hoogte.
Het kwam via het noordpuntje van Alaska binnen, via Canada naar de vs.
@Capt. Iglo | 05-02-23 | 10:08:
met een laser misschien.
@Capt. Iglo | 05-02-23 | 10:08: Het was eigenlijk iets minder dan 20 km maar nog altijd te hoog voor een gevechtsvliegtuig om ernaast te gaan vliegen. Maar hadden ze niks kleiners dan een Sidewinder-raket? Nu ligt de boel in een miljoen brokken uit mekaar.
Maar dat was misschien ook wel de bedoeling van Biden. Ik denk niet dat hij écht spionage-data wil terugvinden.
@BrutusBosch | 05-02-23 | 10:15: In dat geval kan ik die rare Trump enkel gelijk geven. Dan hadden ze meteen moeten schieten. In Alaska en het westen van Canada woont geen hond.
@Nonkel Frituur | 05-02-23 | 10:22: Dat heeft ie namelijk allemaal thuis liggen.
Laat de reacties maar lachen. Op zich geen gek idee. Tenslotte kunnen ze ook een wagentje op mars laten rijden.
@Rotterdammert1965 | 05-02-23 | 10:49: Intussen lees ik dat sommige gevechtsvliegtuigen wel degelijk tot 20 km hoog kunnen vliegen, naast die ballon dus. Kleine gaatjes erin schieten met een laser, of zelfs met een gewone kogel, had toch een optie moeten zijn.
Maar dan moet je niet zo suf als een konijn zijn, zoals Biden, en meteen in actie schieten, in Alaska.
Maar, wat zijn nu de weersvooruitzichten?
Koude oorlog met hier en daar hete strijd.
@Kapitein Sjaak Mus | 05-02-23 | 10:05: maar daarna stralend weer
Ballonnetjes opblazen is gevaarlijk. las dat dan je longblaasjes kunnen knappen.
Heeft mijn man twee keer gehad, twee keer geopereerd, dus pompje pakken en trappen maar.
Het leek hem na de ervaring van de eerste keer nog altijd een goed idee?
@goedverstaander | 05-02-23 | 10:04: Is ook een manier om onder haar verjaardag uit te komen.
@Dr. Blechtrummel | 05-02-23 | 10:09: Edit: 'haar' moet zijn hem/haar/ingewikkeld.
@goedverstaander | 05-02-23 | 10:04: Zegt die lul naast me, wist ik, zit hij jaren lang al die opblaasdingen van de kleinkinderen op te blazen.
China wil haar eigen project HAARP hebben, dus kijkt ze naar wat de VS doet. /s
Een proefballonnetje oplaten, kent u die uitdrukking?
Ik vermoed dat we daarmee te maken hebben. Die Chinezen weten natuurlijk ook wel dat dat ding zo naar de VS vliegt en overduidelijk zichtbaar is. De Amerikanen hadden dat ding al veel eerder moeten neerhalen, China heeft daar niks te zoeken.
Ze waren aan het wachten tot dat ding boven zee vloog om eventuele ongelukken te voorkomen vandaar dat ze zo lang gewacht hebben.
@Capt. Iglo | 05-02-23 | 10:04: Dat heb ik gehoord ja, maar ik vind het een zwak argument.
@KeesBruin | 05-02-23 | 10:10: ik vind het wel een redelijk en geloofwaardig argumenten, zij weten immers niet precies wat er in die ballon zit en wat er aanhangt.
Iedereen doet zijn voordeel met de ontstane situatie.
Hey Joe, where you goin' with that gun of your hand?
Hey Joe, I said, where you goin' with that gun in your hand?
Verbaas me nog het allermeest dat die ballon überhaupt zover is gekomen. Ik had verwacht dat het ding al lang was onderschept door één of andere super radar en vanuit de ruimte stuk was gelaserd. Is het Amerikaanse defensie schild toch niet helemaal waterdicht.
Of bewust door laten vliegen. Het is een schaakspel.
Maar die Chinezen, ze hebben toch ook satellieten?
Deze kan misschien ook allerlei andere signalen opvangen vanaf de grond, wat voor satellieten lastig is. Het zal in ieder geval niet voor fotografie zijn denk ik.
En al die mensen met zonnepanelen van Huawei.
@tiku99 | 05-02-23 | 09:59: Hing er geen kaartje aan van de afzender? Voor hetzelfde geld zat er trouwens een eletromagnetic pulse bom in.
m.alibaba.com/product/1600301896847/6...
*nieuwe bestellen doet*
Zag laatst nog ballon bij de buren. Komt erg dichtbij weer.
Mijn buurvrouw heeft er zelfs twee.
Chinese?
@Beste_Landgenoten | 05-02-23 | 09:58: Ik denk het niet. Ze zijn kleiner dan drie schoolbussen per stuk. Er zitten wel grote ventielen op.
@Beste_Landgenoten | 05-02-23 | 09:58: Lol.
Even Apeldooln bellen.
Goh zeg, spionage. Wie had dat voor mogelijk gehouden? Nooit gedacht dat (grote) landen dat deden. Ik ben zwaar geschokt.
En die Chinezen lopen kennelijk 50 jaar achter dat ze nog ballonnen moeten gebruiken. Op een beetje satelliet beeld kan ik aan de kleur van mijn auto zien of ie bij mij voor de deur stond of bij de buren. En dan ga je een ballon gebruiken waarvan je na een meter al geen invloed meer hebt op waar deze heengaat? En die moet dan 4000km lang precies daar vliegen waar jij hem hebben wil?
@ZomaarEen | 05-02-23 | 09:59:
Kan beter radio berichten registeren.
Nou de ballontagecommissie heeft ernstige bezwaren tegen het toetreden van China tot de spionnenvereniging.
@Kaas de Vies | 05-02-23 | 10:02: als de vs voor geheime radioberichten de boel niet versleuteld dan kun je ook gewoon met een ontvanger op straat gaan staan. Verder lijkt me de muziek van Elvis en de rest niet geheim genoeg om een ballon voor te sturen. En als het om de mening van de gemiddelde amerikaan gaat heb ik medelijden met de mensen die al die opgevangen onzin moeten afluisteren.
Altijd weer die cliniclowns met z'n jollige ballonetjes aan Bidens rustbed ...
Ik vind dat deze zaak wel erg opgeblazen wordt.
Maar wat zat er nu in die ballon, weten ze dat al, of is hij gezonken in de Oceaan.
Dat ding werd gespot bij Alaska en da’s een teringeind van China.
Die Chinees had dus alle tijd om zelf in te grijpen of landen in te lichten.
Er vliegt overigens een tweede ballon.
Deze hangt ergens boven Zuid-Amerika.
Toeval??
Ga eens aan mijn schoonzoon vragen, die zit nu in Montevideo, bij zijn family.
2025?,
www.hln.be/buitenland/amerikaanse-gen...
Nee, dat gaat niet want Gates moet dan weer een virus de wereld in schieten, ter preventie van oorlog.
Wat veel spionage-/weerballonexperts hier. Nooit geweten dat dit een pleisterplaats was voor deze beroepsgroep. En dan ook nog eens met specialistische kennis over het al dan niet neerhalen van zo'n apparaat, de werkelijke reden dat het ding daar vliegt en de diepere strategie achter alle ophef er omheen. Ik dacht dat hier alleen virologen kwamen.
Hoho, vergeet de geopolitieke en militaire experts even niet he.
Reaguurders die denken dingen te moeten duiden terwijl ze fluit noch reedt weten. Die zie je hier ook.
De oorzaak is meestal eenvoudig, zo ook met alle “experts” hier:
www.toolshero.nl/psychologie/dunning-...
Nee die heb je hier niet
Ik wil het geen vliegen noemen. Het is enkel drijven in de luchtstroom. Oncontroleerbaar.
@MargauxGrandCru | 05-02-23 | 09:55: Dit onderzoek heeft toch ooit die alternatieve Nobelprijs gekregen? De satirische variant, zeg maar. Al die jaren in de panelen doen mijn denken dat een echte Nobelprijs ook wel op zijn plaats is. De waarheid als een koe, zeggen we dan.
@MargauxGrandCru | 05-02-23 | 09:55: Leuk om te lezen, had er nog nooit van gehoord. Het geeft wel een weergave hoe het komt, dat mensen doordraven of stoppen.
Volgens mij wat het een proefballon voor de chinese versie van Starlink internetdiensten.
Duizenden internetballonnen in de stratosfeer binnenkort...
Belachelijk, de Chinezen hebben Phileas Fogg toch ook niet neergehaald?
De Enola Gay lieten ze ook ongemoeid.
Fogg had Jean Passepartout bij zich.
Die kon lekker koken, daar hebben Chinezen respect voor.
Dat nou de eerste atoombom door een Gay gedropt werd. Toen al.
China is al voorbij een kritische drempelwaarde qua kennis, en economische en militaire massa. En beschikken op alle plekken in de wereld over essentiële grondstoffen. China streeft de USA en Europa over maximaal 5 jaar op alle fronten voorbij. Goedschiks of kwaadschiks. Misschien hebben we Rusland nog nodig.
En China heeft ons als consument ook nodig nodig..
@tiku99 | 05-02-23 | 10:00: nog nodig bedoel ik natuurlijk.
De vraag is of het een probleem is. Herinnert u zich nog de laatste keer dat de Chinezen oorlog hebben gevoerd? Én de Amerikanen?
@Raskut | 05-02-23 | 10:02: stel je vraag even aan de Tibetanen, de Oeigoeren, de Vietnamezen, de Indonesiërs en de Indiërs.
Blijft een raar verhaal. Chinezen begrijpen toch ook, dat de amerikanen zo'n ding gaan zien. Als het een weerballon is hadden ze hem zelf boven de stille oceaan kunnen neerschieten of de amerikanen waarschuwen ,dar ie eraan kwam. Zijn de chinezen heel dom of zit er een list achter? vraag is nog niet beantwoord.
Filma list & bedlog.
De Chinezen zijn een beetje aan het jennen.
Japanners doen toch aan Yennen?
Was het maar zo'n Fins ballonnetje, dan hadden ze nu allemaal kunnen lachen.
Flikker op met die chinezen
Net iets op alie besteld, hoop dat het toch nog wel aankomt..
Het was de maagballon voor Frans Timmermans.
Toen bleek dat ie alsnog te klein was lieten ze dat ding gefrustreerd los.
De Chinezen zijn direct begonnen een grotere maat te maken.
LOL
Don't look up, het is een afleidingsmanoeuvre.
Terwijl alle Muricans omhoog staren, komen de Chinezen ondergronds het land binnen?
Dit laatst de Hindenburgramp toch in een ander perspectief.
Allemaal onzin dit. De Yanks laten die zogenaamde spy-balloon het hele land over vliegen, zodat de ballon dus zijn werk kan doen, en halen hem dan pas neer? Heel onlogisch.
Het doel was toch media aandacht?
Sommige dingen hè……..
Over dat gat in de pijp, Nord Stream, hoor je ook niets meer.
Je moet ook niet alles willen weten.
@Ruimedenker | 05-02-23 | 09:38: De Duitsers zijn er vrij duidelijk over. Gisteren toevallig in het nieuws:
dvhn.nl/buitenland/Geen-aanwijzingen-...
@Ruimedenker | 05-02-23 | 09:38: Ik heb chatgtp nog eens gevraagd welke belangen Rusland zou kunnen hebben om Nord Stream te saboteren. Lang verhaal kort; die zijn er niet.
Een ballon gebruiken is ook onlogisch. En spionage? Het land waar de apple watch wordt gemaakt en miljoenen drones zou voor een geheime missie een ballon gebruiken die met het blote oog op kilometers afstand te zien is? Dan moet je als vs wel denken dat ze in China nog in 1960 leven. De spanningen tussen het westen en de rest van de wereld escaleren alsmaar verder en steeds sneller. Dat is niet goed. De wereld staat op scherp en heeft geen WO III nodig. Maar het lijkt er veel op dat de eensgezindheid die westerse leiders willen uitstralen naar de rest vd wereld voor steeds grotere problemen zorgt. Dus de-escaleren graag en snel een beetje dus stoppen met dit soort mini incidenten op te blazen tot iets wat het nooit kan zijn.
@Ruimedenker | 05-02-23 | 09:38: Zou het toch graag weten, zeker nu wij de prijs daarvoor betalen. Zie ook linkje in comment van goedverstaander.
@goedverstaander | 05-02-23 | 09:43:
Ah!
Iedereen heeft een vermoeden, maar ik denk niet dat de Amerikanen toegeven de opdracht te hebben gegeven.
Een rookgordijn.
@ZomaarEen | 05-02-23 | 09:48: Eens.
@goedverstaander | 05-02-23 | 09:43:
Dank u voor de info!
@Ruimedenker | 05-02-23 | 09:48: Eens.
Hoe zijn die ‘Muricanen er eigenlijk achtergekomen dat het een Chinese ballon betreft?
Windrichting.
China heeft zelf aangegeven dat het een onderzoeksballon van hun is via een persbericht.
Door de bak babi pangang met bami die eraan hing?
‘Made in China’ stond erop
De twee pekingeenden in het mandje eronder kwaakten Chinees.
Overreactie van Amerika.
Lijkt me een gewone weerballon want waarom zou je een ballon sturen met spionageapparatuur?
Dat is nou het geniale, niemand verwacht dat.
Waarom niet? Je bent China en je stelt je op het wereldtoneel steeds assertiever op. Je bouwt nonstop aan een gigantisch leger, je bezet eilandjes in de zuid chinese zee om buurlanden te bedreigen, je begint wereldwijd de grondstoffenhandel te domineren. Hoe duidelijk wil je het hebben?
Nee niemand zou verwachten dat een chinese ballon (toegegeven door de Chinezen zelf) boven Amerika de temperatuur meet en verder niet wat spy spul aan boord heeft. Ugh...
@Kill_Blinton | 05-02-23 | 09:36: dat heet vrije markt economie.
Waarom zou China geïnteresseerd zijn in het weer in noord-amerika?
@Mr_Natural | 05-02-23 | 09:29: Neem mij bij voorbeeld. Ook ik verwacht dat totaal niet. Helemaal niet.
In 80 dagen de wereld rond deel II.
Vin’k geen ballan.
Heeft nog lang geduurd
Was het niet gewoon een tekstballon, die ontsnapt was uit een Suske & Wiske?
De rek is eruit, het lek is boven water.
Logisch dat de US het niet vertrouwden, weelballonnen bestaan niet.
Gebakken lucht dus?
It was just a giant text balloon.
Was het een bemande ballon, of is dat nog niet bekend?
Bemand? Met zo'n mand eronder bedoelt u?
Er wordt nog uitgezocht of het gaat om een mobiel Chinees politiebureau.
Spioneren met zo'n groot ding, is als spieden door twee gaten in een krant. Dat ziet niemand of ik snap het niet helemaal.
Precies mijn gedachte.
Ze hadden m beter boven de andere oceaan kunnen neerschieten. Dit is een beetje mosterd na de maaltijd.
Die ballon was op weg naar Europa.
Dat zou buiten de territoriale wateren van de VS zijn en dan is het illegaal om dat ding nog neer te halen.
Was dat niet gewoon zo’n wensballon die ze toevallig ook in China produceren?
Ik dacht dat de Chinezen het over een baron hadden die ze terug wilden.
Dlommels dlommels en nog eens dlommels
"you can make it in a big balloon, but you better make it soon"
Get here
Oletta Adams.
Oleta.
Ik neem aan dat Oleta het hier over een condoom heeft?
@tis_wat | 05-02-23 | 09:27:
Nee, dan zou het zijn: "you can come in a big balloon"
@Mr_Natural | 05-02-23 | 09:29: mijn Engels is niet zo best.
Als domme en inhalige westerse landen zonder toekomstvisie hebben China veel te machtig gemaakt dmv alles door hun te laten fabriceren.
Wat kan zo'n ballon wat een satelliet niet kan?
@Mr_Natural | 05-02-23 | 09:19:
Is goedkoper en kan je massaal produceren.
Als China vandaag beslist om t westen niet meer te bevoorraden dan klapt hier de boel. Wat te denken van medicijnen etc.
@Tjatiswat | 05-02-23 | 09:21: Yep maar dat hadden we nooit zo ver moeten laten komen. Geldt ook infrastructuur e.d.
Dat was nog niet zo erg, maar diezelfde westerse landen hebben toegelaten dat daardoor ook alle kennis die kant op is gegaan. Ze zijn met (veel) meer en er is geen houden meer aan.
@Tjatiswat | 05-02-23 | 09:21: En wat te denken van grondstoffen!
www.telegraaf.nl/nieuws/1939156125/wo...
De spanning tussen het Westen en China/Rusland gaat de komende jaren alleen maar verder oplopen!
En zo wordt de essentiële rol van Oekraïne ook steeds duidelijker!
Mosterd na de maaltijd, dat neerschieten. Die ballon had al een redelijk traject afgelegd en waarschijnlijk al veel data verzonden.
Een ballon neerschieten met een raket...alsof je een konijn schiet met een RPG...Beetje overkill
Precies. Een blaaspijp met een pijltje was voldoende geweest.
Vloog een beetje te hoog voor pijl en boog.
Beter hadden ze verarmd uranium munitie gebruikt.
Onderschat konijnen niet: youtu.be/XcxKIJTb3Hg
China boos want de VS schieten hun ballon kapot. Dat is dus dezelfde ballon waarvan ze eerder zeiden dat ze niet wisten van wie die was en waarvoor die was. Onbegrijpelijke leugenaars die chinezen
Ze hadden er geen actieve herinnering aan.
Waarom hebben ze hem niet voorzichtig naar beneden gehaald? Lijkt me dat dat ding vol zit met interessante dingetjes.
Begrijp ik ook niet. Wat heb je daar meer voor nodig dan een heel erg groot schepnet (omvang 3 schoolbussen)?
@Ichneumonidae | 05-02-23 | 09:12: Kan toch ook gewoon met een lasso?
@Komjehiervaker | 05-02-23 | 09:14: Ding vloog op 18 km hoogte, maar moet te doen zijn ja.
Die dingetjes kun je gewoon op aliexpress bestellen.
Een ballon, een ballon, een ballonnetje
Een ballonnetje, dat danst in de wind
Aan een draadje naar de zon
Gaat zo'n lekker dikke, rooie, mooie luchtballon
Een ballon, een ballon, een ballonnetje
Een ballonnetje, dat danst in de wind
Aan een draadje naar de zon
Gaat zo'n lekker dikke mooie
Lekker dikke rooie
B'lon, b'lon, b'lon
©Toon Hermans
www.youtube.com/watch?v=Cn1vJk3ooRE
Ik had eigenlijk verwacht dat ze dat ding in zijn geheel wilden hebben om via reverse engineering te kijken wat het deed. Neerschieten had natuurlijk ook aan de andere kant gekund toen de ballon binnenkwam zeilen.
Toen was hij boven land. Maar had je liever gezien dat ze er een touwtje om knoopten en hem naar beneden trokken?
@Komjehiervaker | 05-02-23 | 09:13: met een dikke steen aan het uiteinde.
99 Luftballons
Auf ihrem Weg zum Horizont
Hielt man für UFOs aus dem All
Darum schickte ein General
'Ne Fliegerstaffel hinterher
Alarm zu geben, wenn's so wär
Dabei waren dort am Horizont
Nur 99 Luftballons
99 Düsenflieger
Jeder war ein großer Krieger
Hielten sich für Captain Kirk
Es gab ein großes Feuerwerk
Die Nachbarn haben nichts gerafft
Und fühlten sich gleich angemacht
Dabei schoss man am Horizont
Auf 99 Luftballons
99 Kriegsminister
Streichholz und Benzinkanister
Hielten sich für schlaue Leute
Witterten schon fette Beute
Riefen Krieg und wollten Macht
Mann, wer hätte das gedacht
Dass es einmal soweit kommt
Wegen 99 Luftballons
Wegen 99 Luftballons
99 Luftballons
99 Jahre Krieg
Ließen keinen Platz für Sieger
Kriegsminister gibt's nicht mehr
Und auch keine Düsenflieger
Heute zieh' ich meine Runden
Seh' die Welt in Trümmern liegen
Hab 'n Luftballon gefunden
Denk' an dich und lass' ihn fliegen
Nog 98 luftballons te gaan.
great minds
Ik had vroeger ook zo'n buurman, als er een bal per ongeluk in z'n tuin kwam, stak hij hem lek.
Dat doe ik ook. Er zijn hier in de buurt een paar irritante pestventjes die zo hun lesje (hopelijk) hebben geleerd.
@de IJsman | 05-02-23 | 09:13: u steekt die pestventjes lek? Ik volg het even niet
@dathoujetoch | 05-02-23 | 09:21:
Streng maar rechtvaardig.
@de IJsman | 05-02-23 | 09:13:
Die pestventjes hebben tijd en zijn over niet al te veel jaartjes opeens best groot.En komen dan eens op een vrijdagnacht langs dat huis van die eikel, en dan is je schutting weg, hek plat en iedere plant in je tuin verplaatst.
Heb k wel eens gehoord.
@Alquest | 05-02-23 | 09:28: Geef ze eens ongelijk. Ballenprikkers zijn de ware pestventjes..
Ik vond laatst wel 5 leren ballen in de tuin. De meeste half vergaan. Dat joch van de overburen natuurlijk... zijn ouders hebben een speelgoedwinkel.
Ja, waarom belt-ie niet aan, denk je dan. Nou, dat deed hij ook in het begin, en ik haalde dan altijd vrolijk de bal. Ik zal zelf wat keren de bal in een tuin geschoten hebben. Maar aanbellen durfde ik nooit, klom altijd over de schutting heen.
Dit ventje belde dus wél keurig aan. Maar mijn vrouw was altijd piswoest, als ik een keer niet thuis was en zíj́ dus opendeed. Ging ze naderhand bij míj́ klagen...
Tja. Wel een mooi stilleven. Vrouw inmiddels het huis uit, en vijf halfvergane ballen in de tuin.
@Papa Jones | 05-02-23 | 09:51: Wat een ellende, alleen door wat ballen, zijn geeneens bollen.
Hallo VS, er zeeft een op hol geslagen ballon jullie kant op. Onze excuses daarvoor.
Zo zijn Chinezen niet.
@MargauxGrandCru | 05-02-23 | 09:15: Exact. Dan was het “Solly hool vool ballon”
Gewoon het draadje van de ballon volgen en ze hebben de daders.
Vast een paar clowns.
Kaiser Wilhelm 2 kon mooi verwoorden, war volgens hem de juiste manier was om Chinezen te benaderen
historiek.net/de-hunnenrede-1900-van-...
En nu gauw weer terug naar defcon 3 alstublieft. Defcon 2 mag de doemsklok ook wel een minuut naar voren. (Die idioten zitten dus nog maar 1 niveau van "volgens hun" geoorloofde inzet van Kernwapens. Als Defcon 1 ingezet wordt dan is Amerika af als handelspartner. en zouden we direct uit de VN en Nato moeten stappen.
Laat maar, was regionaal ivm die ballon
www.defconlevel.com/european-command-...
@pieterS | 05-02-23 | 08:59: ach, ach, boos om niks.
youtu.be/zBLMWKEvShQ
Toon Hermans zag het al
Oorlog met ballonnen, ik vind het een grote vooruitgang.
Je krijgt er wel fantastische platenhoezen van, is ook winst.
@elfenstein | 05-02-23 | 08:55: Ik zie hem voor me maar ik kan er niet opkomen.
@uisge baugh | 05-02-23 | 09:02: iets met 99
@uisge baugh | 05-02-23 | 09:02: iets met K3.
@uisge baugh | 05-02-23 | 09:02: Animals - Pink Floyd
Volgende keer wil ik een kussengevecht zien.
@elfenstein | 05-02-23 | 08:55: Ik snap em niet ...
@Het Licht | 05-02-23 | 09:43: Ik snap em nu wel ...
Het wordt tijd voor een Chinese lente. Ook voor de gemiddelde Chinees is het al lang niet meer leuk in die stelende commis-heilstaat.
Hoe lang?
@AnitaDik | 05-02-23 | 09:02: staat er toch? " al"
Is een Chinees.
Als er nog een kaartje aanhangt moeten ze die wel terugsturen anders is het zo sneu.
Worden Biden en Xi misschien wel penvrienden.
@laurentius
Gewoon doen. Deaud gaan we allemaal.
U bent nieuw hier? Of u wil de luie reaguurder een scroll arm geven op de zondagochtend...
@redthehaghue | 05-02-23 | 08:52:
Deze manier van reaguren is juist enorm oldskool. Van voor de subguursels.
Biden was nog wat geheime documenten kwijt, bleek dat opa ze voor de kids aan een mooie ballon had opgehangen.
Voorkomen is beter dan Chinezen.
Waarom moest je voorkomen? Dan heb ik toch liever nr 20 van de Chinees, of ben je vrijgesproken?
Buiten dat het wel eens een spionageballon zou kunnen zijn, is dat ding gevaarlijk voor alle luchtverkeer.
Begrijpelijk dus dat je dat ding neerhaalt.
Laten we de zaak niet verder opblazen.
Die Chinamen moeten gewoon hun muil houden en hun troep niet laten slingeren en de Amerikanen moeten niet doen alsof spioneren zo gek is.
Zin in Loempia nu!
Ja, zo'n extra grote luxe, super ontbijt.
Amerika mag in eigen luchtruim ongeidentificeerde objecten neerschieten tot de raketten op zijn. De reactie van de Chinees is duidelijk, how dare you om onze ballon, boven jullie eigen grondgebied te beschadigen, die is van ons en daar blijf je af!
Ik ben dan even pleepapier en jodiumpillen hamsteren, zo terug.
K vind die kleine loempiaatjes van de Vietnamees ook altijd goed te nassen. Voor de snelle trek / snack. Er staat er een in Vlaaardingen en Rdam Stadhuisplein om de hoek. Lekker bij je Duitser 12 %
Het luchtverkeer op 20km hoogte? Daar vliegen geen vliegtuigen hoor. Zo lang dat ding hoogte houdt, is er wat dat betreft niks aan de hand. Wordt pas vervelend als 'ie gaat dalen. Niet zo paniekerig doen joh.
@Bakkeleures | 05-02-23 | 09:13:
En wat moeten we doen als deze gaat dalen?
Niks nieuws onder de zon, www.youtube.com/watch?v=kBRwNQBGA-w
"Benieuwd of Joe Biden volgende week ook TikTok uit de lucht plopt. "
Laten we het hopen.
Meerdere ideeën en werkwijzen van Trump worden gewoon door en uitgevoerd door Biden en z’n buddy’s.
Zou mij niets verbazen als TikTok voor de bus wordt gegooid.
Waarom?
Zit zelf niet op TT, maar krijg geregeld appjes met toch wel aardige filmpjes. Uiteraard staat er ook op TT veel bagger, maar dat is bij bv YT niet anders.
Betere simulatie dan dit ga je niet krijgen. Goede oefening dus.
Die hierboven? Onder: "The balloon has been plopped"
Een in stukken geschoten ballon is veel belastender voor het milieu dan een hele. Slechte actie van de VS.
Milieu ? Pff , Die raketten in de Oekraïne , elke dag weer opnieuw , die zijn allemaal milieu vriendelijk.....
@Nico_the_Sparrow | 05-02-23 | 08:50:
Kom óp, Nic!
Mussen zijn slim.
Dat kan je beter!
Nou Nena, kom er maar in...
Lol. Maar laten we even afwachten irgendwo dit gedaan is.
Ah zo'n soort grap wilde ik ook al maken. Duitse ballonnen zei u? Hoeveel? 99?
Ik wilde vanavond eigenlijk Chinees bestellen maar daar zie ik toch maar van af.
Hopelijk wel. K*tchinezen.
Wel stoer om een ballon uit de lucht te schieten.
Voor de bühne dan.
Môgge allen.
China? Zei er iemand Xhina?
m.youtube.com/watch?v=qiyUf-OZz0U
Chinese percussion marimba variant van Hans Zimmer - you're so cool theme. Van film True Romance. Met Patricia Arquette! Die met die lieve hoektandjes.
Prachtig, zowel film als soundtrack. En dan natuurlijk Patricia.
Die in het groene jurkje is mijn favoriet. Die ramt er toch op los
Terecht dat de VS heeft ingegrepen. China krijgt een veel te grote muil.
Zo is het!
En dan als China boos zijn.
Ik geloof er helemaal niets van, die lachen zich het apenzuur van de hele mediaheisa en inzet van de nieuwste jets en tankers om een lullig weerbalonnetje.
De leugen dat China boos heeft gereagereerd is alleen voor het Amerikaanse volk om bevestiging te krijgen dat het een spionageballon was. Nog een paar "incidenten" en alle neuzen staan weer dezelfde kant op betreffende China.
Dat ze boos zijn betekent alleen maar dat er wel degelijk voor hen een groot belang achter zat waarschijnlijk. Goed dan dan dat ze het hebben neergehaald.
@Sneerpoets | 05-02-23 | 08:39: je hebt teveel Thierry Baudet gekeken op tv...
@zorgan | 05-02-23 | 08:46: Was de VS boos op Rusland toen ze Gary Powers in een U-2 neerhaalden bij Sverdlovsk (Yekaterinburg)? "Embarassed" is het juiste woord.
@Jan, Leiden | 05-02-23 | 08:40:
Precies , zo is het..
@zorgan | 05-02-23 | 08:46: Komt die nog ooit op TV dan?
@Sneerpoets | 05-02-23 | 08:52: Net zoals copy right door de chinezen wordt opgevat als het recht om alles te kopiëren, kan ik me zo voorstellen dat de Chinezen inderdaad persoonlijk beledigd zijn dat hun spionageballon omlaag geschoten is. Want natuurlijk hebben zij het recht om andere landen te bespioneren.
@TheEgg | 05-02-23 | 09:29: Ze zullen ongetwijfeld het woord "hypocrisie" hebben laten vallen. www.pbs.org/newshour/world/one-year-a...
Ladies and gentlemen, we got ‘m.
Hoe groot is zo'n ballon ongeveer gegeven dat de brokstukken verspreid liggen over 13 kilometer?
Echt een ballon
Hij past makkelijk in een busje
Met gas past hij makkelijk in een container
Op hoogte (door weinig luchtdruk) kunnen ze wel 4 keer zo groot worden, afhankelijk van gewicht en materiaal
Mahjah 18km hoog, dus dat dwarrelt naar beneden
Voorbeeld van een kleine (ahum)
www.nasa.gov/sites/default/files/styl...
Volgrns de kranten was dat ding ter grootte van 3 bussen. Weet niet of er stadsbussen of beschuitbussen werden bedoeld.
Ik denk eerder dat de hoogte belangrijker is. Iets wat op 20km hoog uit elkaar spat plus wind.
@Bull-Sunnyboy | 05-02-23 | 08:35: De kranten weten het ook niet en zeggen dan maar "gigantisch"
Dank aan allen. Het is lastig inschatten op de foto's.
@Bull-Sunnyboy | 05-02-23 | 08:35: inches, yards, busses, miles...
Zo groot als twee bussen las ik ergens.
"Het Pentagon zei dat de ballon de grootte heeft van drie schoolbussen en op zo'n 18 kilometer hoogte vloog."
Uit het linkje in het topic.
@Ichneumonidae | 05-02-23 | 08:44:
Duidelijk overheen gelezen dan. Dank.
@Tiscali-2 | 05-02-23 | 08:39: wat voor bussen? Buisman bussen, Collectebussen, VW bussen, Schoolbussen?
Half voetbalveld.
Nog een wonder dat ze het ding zolang hebben laten 'ballonnen', niks te zoeken doei..
Dus dat 'Hek' moet hoger ;))
Enneuh neuzelen over een weerballon, lol, die zijn al afgeschreven van het moment van oplaten
Maar let op, dat gaat de sinaasappel wel uitmelken, *popcorn*
Nou daar staat de held, alsof hij Manfred von Richthofen was en de ballon met z'n knalrode Albatros D. driedekker persoonlijk uit de lucht geschoten heeft.
Fokker hè…
De driedekker was een Fokker.
Nog wat over die foto; wordt hij met twee telefoons gefilmd terwijl hij gepijpt wordt door een kortharig persoon? Staan die beelden al online?
@Sneerpoets | 05-02-23 | 08:35:
Welke foto?
@Kaas de Vies | 05-02-23 | 08:37: Die hierboven? Onder: "The balloon has been plopped"
@J-van-de-Bontekoe | 05-02-23 | 08:34: En een tweedekker...
en.wikipedia.org/wiki/Fokker_D.VII
@J-van-de-Bontekoe | 05-02-23 | 08:34:
nl.m.wikipedia.org/wiki/Manfred_von_R...
Zie het onderdeel "hoogtepunt":
"Op 16 januari 1917 kreeg hij het bevel over een eigen eskader, Jagdstaffel 11, en op 26 juni van dat jaar over Jagdgeschwader 1; een groep van vier 'staffeln' (eskaders), alle met eigen bonte beschilderingen, door de Engelsen Richthofen's Flying Circus genoemd. De groep was samengesteld uit Duitse elitevliegers, waaronder zijn broer Lothar, en Von Richthofen was erop gebrand de vijand te laten weten dat ze met de besten van het vak te maken hadden. Zijn persoonlijke Albatros D.III was geheel rood geschilderd, wat hem de bijnaam 'Rode Baron' opleverde "
Zie ook de Biggles boeken van W.E.Johns, degenen over WO1
@TheEgg | 05-02-23 | 09:26: Fokker maakte vliegtuigen. Ook tweedekkers.
Maar de beroemde driedekker van von Richthofen is een Fokker.
Ook maakte Fokker trouwens toen een ééndekker die als jager werd gebruikt.
En Fokker maakte niet als enige driedekkers als jager in die tijd, het Engelse Sopwith was de eerste fabrikant.
@TheEgg | 05-02-23 | 09:26: Manfred vloog de twee- en driekker; Fokker Dr.I
donhollway.com/redbaron/
Nix Von Richthoven.
Nix Fokker.
In Amerika hebben ze Snoopy.
In een Sopwith Camel.
@cugel | 05-02-23 | 09:35:
Von Richthofen heeft in nog meer vliegtuigen gevlogen. De driedekker heeft op één of andere manier de grootste indruk gemaakt.
Waarbij de grootste bijdrage van Fokker aan de militaire (en eerste instantie de Duitse) luchtvaart het synchronisatie systeem tussen machinegeweren en propellers is geweest. Dit is later door politieke druk ook aan de geallieerden geleverd.
@J-van-de-Bontekoe | 05-02-23 | 09:40: Hmm. Het lijkt erop dat de Engelse en Duitse Wikipedia het niet helemaal met elkaar eens zijn. De Dr1 was inderdaad een driedekker, maar op de Engelse Wikipedia gaat het vooral over de rode D.VII. De Albatrossen die Richthofen vloog (Engelse Wikipedia: D.III, Duitse Wikipedia: D.II en D.V) waren ook dubbeldekkers.
En zo te zien liet hij ze allemaal rood verven.
30 km hoogte met een Fokker vliegen is wel een beetje veul.
@TheEgg | 05-02-23 | 09:55: De D Vll was een Fokker tweedekamer, die in 1917 grote furore maakte en bij de capitulatie voorwaarden specifiek genoemd werden als zijnde in te leveren oorlogs buit. Fokker wist desondanks een behoorlijk aantal de grens over te smokkelen en aan de Russen te verkopen.
@Tisjammer | 05-02-23 | 10:43: tweedekker
@J-van-de-Bontekoe | 05-02-23 | 09:44:
Ja, ook gehoord. Dat synchronisatie systeem was knap.
REAGEER OOK