Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

"Dramatisch" aantal verkeersdoden, lobby pleit alweer voor privacyslopende maatregelen

Aantal verkeersdoden stijgt met -4 (huh?)

lol stockfoto ANP

Even voor de duidelijkheid: wij zijn niet tegen veilig verkeer ofzo. Maar! Het lobbyverhaal dat hedenochtend op de voorpagina van de T. verschijnt is toch wel gek genoeg om even een paar roze vraagtekens bij te zetten. Kort samengevat zijn er veel meer verkeersdoden dus het is tijd voor "rijbewijssloten, snelheidsbegrenzers, alcoholsloten en het blokkeren van smartphones bij hogere snelheden": uw privacy moet nog meer kapot. 

Ten eerste het "dramatisch" aantal doden van 578. Dat is namelijk 4 minder (!) dan de 582 van vorig jaar, toen het aantal verkeersdoden ook al gedaald was (en een andere lobbyclub in het AD pleitte voor een helmplicht). Maar waarom spreekt de Telegraaf dan van een stijging? Dat komt omdat deze cijfers niet van het CBS afkomstig zijn, maar uit STAR, oftewel de cijfers van onder meer de politie zelf. In deze cijfers zijn, zo lijkt het, mensen die in het ziekenhuis overlijden na een verkeersongeval niet meegenomen. 

Volgens deze methode waren er vorig jaar 491 doden, en dan is 578 inderdaad een stuk meer. Maar het aantal 'nameldingen' schommelt nogal en is de laatste twee keer steeds met 4 procentpunt gedaald, van 26 naar 22 naar 18 procent. Als je die lijn doortrekt kom je over 2022 uit op 662 doden, ongeveer evenveel als in 2019 en minder dan in 2018. Als je rekent met het percentage van vorig jaar kom je op 685 doden, wat ietsje meer is dan de 678 uit 2018, maar geen "dramatische stijging". (Disclaimer: als nu in april het aantal doden enorm gestegen is mag u ZIE JE WEL ZIE JE WEL roepen). 

En dan is er nog het eeuwige lobbyverhaal dat, nou ja, de lobby eraan hangt. Want vorig jaar (toen er dus uiteindelijk minder doden vielen dan het jaar ervoor) stonden Paul Broer van de politie en Hans van Maanen van de Vereniging van Verkeersslachtoffers óók al in de Telegraaf te roepen dat het nu echt een keer tijd was "rijbewijssloten, snelheidsbegrenzers, alcoholsloten, blokkeren van smartphones bij hogere snelheden" (het enige verschil met de quote van dit jaar is het woordje "en", GS). 

Het geheel wordt afgerond met een volstrekt neutrale "analyse" van Gijsbert Termaat, die toevallig precies hetzelfde vindt als de mensen die hem de primeur hebben toegespeeld. En zo ligt de schuld in het debat over verkeersveiligheid bij U STOMME BURGER en is de oplossing om U STOMME BURGER nog meer privacy te laten opgeven zodat de overheid u kan controleren. Dezelfde overheid, die nu vrolijk buiten schot blijft, maar ondertussen keihard faalt bij het handhaven van straffen voor verkeershufters en het veiliger maken van kruispunten des doods. Toet toet. 
HUH UPDATE: Bij RTL Nieuws gaat het opeens niet meer om dodelijke verkeersslachtoffers, maar om het aantal dodelijke ongelukken. JA HALLO WAT IS HET NOU?

Reaguursels

Inloggen

In de jaren 70 vielen er in het verkeer zo'n 4.000 doden per jaar. Nu 40 jaar later, 4.000.000 mensen erbij zijn het er een kleine 600 doden. Elke dode is natuurlijk eentje te veel, maar accepteer ook eens dat deelname aan het verkeer nu eenmaal een risico met zich mee brengt. Anders worden we straks verplicht om alleen maar te gaan lopen (hetgeen ook gevaarlijk kan zijn).

Sjompie | 03-01-23 | 19:47

Hadden de slachtoffers een positieve coronatest? en de daders? Dan zijn het corona doden en coronadaders.
Indien niet getest heef de overheid gefaald. Sywert!

nobodiesunmighty | 03-01-23 | 18:54

Heeft Groen66/PvdD al gepleid voor een landelijk verkeersverbod?

darmflora | 03-01-23 | 18:37

Zal wel zo helmplicht worden in de auto.

Nietgek | 03-01-23 | 17:50

Is in deze berekening ook de bevolkingsgroei meegenomen? of de toenemende vergrijzing waarvan een groot deel nog achter het stuur mag kruipen? Als we op 5 jaar tijd met 500.000 inwoners zijn gegroeid en het aantal doden blijft relatief gezien stabiel lijkt mij dat juist een positieve
trend.

VerganeGlorie | 03-01-23 | 17:02 | 2

Nou, positief hoor, 78 verkeersdoden, jeetje nou, poepoe.

Zenzeo | 03-01-23 | 17:18

@Zenzeo | 03-01-23 | 17:18: tragisch, maar statistisch gezien, op een bevolking van 18 miljoen totaal onbenullig.

Pontius Vulgaris | 03-01-23 | 17:25

Zou een vuurwerkverbod helpen of roken permanent verbieden?

Hetisnietaanteraden | 03-01-23 | 16:59

Steeds meer van die malloten die 150+ gaan rijden in de bebouwde kom en in straatraces. Waar het dan fout gaat zijn er dikwijls vijf of meer doden. Dat telt snel op in de statistieken dan. Kunnen ze niet eens uitvogelen wat die gasten bezielt om zo hard te gaan rijden waar je maar 50 kan of zo?

DitjaarkrijgikAOW | 03-01-23 | 16:33 | 1

Schijt aan alles, dat 'bezielt' ze.

Zenzeo | 03-01-23 | 17:19

Pakkans debiel....
"Ik word toch niet gepakt." Dat denken meer en meer mensen als ze met drank op achter het stuur kruipen. Gevolg is dat er meer automobilisten met een slok op de weg op gaan. Zorg dat de drankrijder weer het gevoel krijgt dat hij of zij wél gepakt kan worden, zeggen deskundigen tegen NU

Ouderen...
De politie ziet dat er afgelopen jaren beduidend meer ongelukken zijn met elektrische fietsen. Daar zijn vooral ouderen bij betrokken.

Maar onze privacy is de grootste vijand van veilig verkeer. Stop de waanzin.

Feynman | 03-01-23 | 15:02

Afgezet tegen een groeiende bevolking die afgelopen jaar onder andere verrijkt is met plus minus 200.000 extra import Nederlanders is het zelfs een sterke daling!

At_Dawn_They_Sleep | 03-01-23 | 14:39 | 1

Zeker als je bedenkt dat een deel van deze nieuwe NLers het verkeersinzicht van een goudvis hebben.

klimgek | 03-01-23 | 16:50

Zitten in die getallen ook de efietsen, ebikes en pedalecs verwerkt? De snelheidsverschillen nemen op de fietspaden nogal toe. Tijdje terug voor het eerst van mijn leven een fietsongeluk gehad. Sinds jaar en dag dezelfde route naar en van de supermarkt. Opeens schreeuwt iemand "Mijnheer, mijnheer, pas op!" En knal zat die jongeman tegen mij aan. Hij ging zo hard door de wijk dat hij niet kon remmen. Behalve een pijnlijke pols en een horloge op de grond (door zijn stuur), geen verdere schade. Het is net als met skiën, je moet altijd kunnen remmen.

Louter Leuter | 03-01-23 | 13:42 | 1

Ik fiets al bijna 40 jaar, maar heb toch echt wel een paar klappers meegemaakt. Dan wel met katjelam naar huis fietsen, mensen die geen voorrang verlenen op rotondes, en uiteraard nt tijdig uitklikken met wielrennen.

Je kan altijd remmen, vraag is alleen of je snel geneog stil staat. Als mensen gewoon op t fietspad stappen zonder te kijken, dan sta je niet snel genoeg stil... ook nt zonder hulpmotor

ReyNemaattori | 03-01-23 | 17:19

ze verzinnen maar een eind weg, Nederland heeft het oudste wagenpark van de EU. dus alvorens al die spyware tot uw vooertuig is doorgedrongen duurt nog wel even. Mooi al die miljeutaxen en deugaccijnzen op nieuwe autos. is heet klimaat echt effectief bij gebaat.

dinges_123 | 03-01-23 | 13:23 | 1

En waarom zijn het de oudste autos? Ja... Natuurlijk

Louter Leuter | 03-01-23 | 13:35

Zero verkeersdoden, zero covid, zero klimaatverandering etc...
Hé hallo mag er tussendoor ook nog geleefd worden?
Flikker op met je extremistische idealen.
Natuurlijk moet er beleid zijn dat streeft naar het beperken van slachtoffers maar de lat zo hoog leggen dat het ideaal onbereikbaar is waanzin.
En de prijs die ervoor betaald wordt is ieder sprankje van vrijheid en privacy.

keestelpro | 03-01-23 | 13:04 | 1

Hallelujah. Elk risico wordt uitgesloten terwijl het leven 1 groot risico is. China heeft laten zien dat het zero dit zero dat voor geen ene meter werkt. Sterker nog, het komt dubbel zo hard terug.

Casus Lou | 03-01-23 | 13:19

2,5 % van de mensen sterft in t verkeer in de wereld.
600 mensen is gewoon veel. Drugs, telefoon, drank, snelheid daar kunnen we allemaal wat aan doen zonder enige bemoeienis van de overheid.

Schilder58 | 03-01-23 | 12:50 | 1

Ik denk dat het zonder bemoeienis van de overheid vele malen erger zou zijn.

Kowalski11 | 03-01-23 | 12:56

Tjah, als je de cel in moet vanwege je misdragingen,
dan heeft dat ook een flink effect op je privacy...

hotmint | 03-01-23 | 12:48

Het grappige is nog wel dat Nederlanders dit zichzelf aandoen, maar te dom zijn om dat zelf door te hebben.

el burro | 03-01-23 | 12:44

Macht, geld, en controle. De rest zal ze een worst wezen. Over 10 jaar als je een bak koffie gaat drinken op het Malieveld wordt je auto op afstand uitgezet, je kwam te dicht bij een protest. Of als je te dicht bij een snackbar komt.

keistad | 03-01-23 | 12:26

Wordt alleen maar erger met de vergrijzing, mijn tante van 80 rijdt de ene deuk naar de andere in haar auto, maakt de raarste onbewuste verkeersovertredingen zoals tegen de richting in rijden. Heb mijn moeder al gezegd dat ze niet meer met haar mee moet rijden, echt levensgevaarlijk.

Dan hoor is dus van mijn moeder dat de CBS keurig echt een wasse neus is, ze hoefde namelijk enkel een soort van oogtest te doen, dat ze een auto niet meer kan besturen (horte en stoten van de auto bij schakelen door koppeling) & zo dement als een konijn is, hoorapparaat niet in doet want zit irritant, boeit niemand bij het CBR.
Ik zou zeggen laat die mensen na hun 70ste ofzo om de 2 of 3 jaar een kort rondje rijden door het verkeer met een examinator om te kijken of het nog veilig is...

Tini | 03-01-23 | 12:14 | 1

Mijn moeder heeft ook net de oogtest gedaan. Moest zo’n letterkaartje oplezen vanaf een laptop scherm. Deed dat niet foutloos want ze was haar bril vergeten. En hop, gewoon weer 5 jaar verlengd. Nu is mijn moeder best een veilige weggebruiker. Maar die test slaat echt nergens op.

BrulSpin | 03-01-23 | 12:54

Importeer ieder jaar meer dan 100.000 mensen in dit land met de maatschappelijke opvattingen van een taxichauffeur uit Bagdad EN sta tegelijkertijd toe dat jongelieden met een HEMA-sleutelhanger bij wijze van fietsverlichting zich door het verkeer begeven - zonder enige vorm van omgevingsbewustzijn wegens oogjes op het scherm en oortjes gevuld met oortjes EN vervang het onderdeel 'voertuigbeheersing' tijdens de rijopleiding voor lesjes 'milieukunde'.

bisbisbis | 03-01-23 | 11:54 | 3

Ik moet zeggen: tegenwoordig geven die Hema sleutelhangers meer licht dan een ouderwets gloeilampje aangedreven door een dynamo.
De koplamp van een elektrische fiets van een tegenligger is zelfs verblindend, dus geef mij maar de sleutelhanger.

Analia von Solmsch | 03-01-23 | 12:00

@Analia von Solmsch | 03-01-23 | 12:00: nog erger dan geen verlichting: elektrische fietsen met dat lampje richting de sterren

geenjagergeenneeger | 03-01-23 | 12:14

Stop een met kletsen, ga over tot bestrijding van lachgas en verdovende middelen.
Hoeveel slachtoffers zijn er door electrische fietsen in het verkeer, fietsers die op elkaar botsen, of tegen een stilstaand object te rijden.
Het is te makkelijk om de automobilist met de vinger te wijzen.

VW, alles ist vorbei | 03-01-23 | 11:39

Was de T vroeger niet een NSB-blaadje?

Zeddegeizot | 03-01-23 | 11:38 | 1

Nog steeds.

ariedeknaller | 03-01-23 | 12:10

Indeling naar leeftijd?
Indeling naar gebruik verboden middelen.
Indeling naar sekse?

B75sinds2007 | 03-01-23 | 11:37

Nederland is één van de veiligste landen ter wereld om je door het verkeer te bewegen zeker in betracht nemende dat we hier op een postzegel met 17.5 miljoen (geregistreerden, niet geregistreerden zonder rijbewijs of enige ervaring in druk verkeer niet meegerekend) enkele miljarden km's per jaar afleggen. De echte overtreders (rood licht, roekeloos hardrijden door bebouwde kom, rijden met drugs of onder invloed etc etc) worden eigenlijk nooit gepakt en alswel dan krijgen ze een flutstrafje. Wel wordt de gewone burger bestraft als hij 4 km te hard op de snelweg rijdt, er geen werken bel op de fiets zit of je achterlichtje niet werkt. Het gaat dus niet beter worden maar de verkeerden krijgen wel meer bekeuringen........

Blonde Nel | 03-01-23 | 11:35 | 2

WAAR heeft u laatstelijk waargenomen dat er mensen bekeurd werden wegens geen bel of geen fietsverlichting???

bisbisbis | 03-01-23 | 11:58

Het krantenbericht waarvan je wist dat het ging komen. Kleine voorspelling: 2 januari 2024 staat hetzelfde bericht in de krant.

DenkenDanDoen | 03-01-23 | 11:33 | 1

Maar dan met de niet nodige nieuwe verplichtingen. Zie : Helmplicht snorscooter.

[x]-Ongeschikt | 03-01-23 | 13:57

Vlaanderen (6,5 miljoen inwoners) noteert voor 2021 310 verkeersdoden. Eigenlijk doet Nederland het dus bijzonder goed. Lagere maximumsnelheid, beter wegdek - zeker bij regen - en veel minder onlogische want goedkoop opgeloste verkeerssituaties.

drs. Levi Samsonov | 03-01-23 | 11:32

De daders worden aangesproken terwijl de slachtoffers voor een (groot) gedeelte zelf verantwoordelijk zijn door onverantwoord gedrag. Wat wel heel vaak gebeurd:
Fietser voor je steekt hand uit om linksaf te slaan, en zonder om te kijken zwenkt opeens die kant op alsof er voorrang verleend moet worden. Soms zonder hand uit te steken met Smartphone die alle aandacht opeist. Zelfs met auto die dertig rijdt kan dit makkelijk tot een dodelijk slachtoffer leiden. Gek genoeg lees je nooit over het roekeloze gedrag van sommige slachtoffers die als het ware voor de auto springen omdat ze levensmoe zijn.

dijkbewaker | 03-01-23 | 11:27 | 1

Er zijn nu eenmaal van die "zwakke" verkeerdeelnemers zoals voetgangers en fietsers, het maakt niet uit hoe iets gebeuren kan, degene met de motorvoertuig is altijd verantwoordelijk.

En dat nemen stomme mensen te serieus, alsof het dan nog wat uitmaakt wanneer je met een dwarslaesie op straat ligt, vanzelfsprekend zal de verzekering moeten vergoeden, alleen lig je dan als degene die voorrang afdwingen in de kreukels en draag je wellicht de rest van dat leven een luier. (Hey, maar die luiers worden wel vergoed.)

Ik zou zelf meer voorstander zijn van echt zware straffen voor verkeershufters, er zijn verschillen in wat men ongecontroleerd op een dwaze manier veroorzaakt, en wat gewoon domme pech of een klein moment van onoplettendheid is.

BadPatNL | 03-01-23 | 11:39

"Smartfoons die zichzelf bij hogere snelheden uitschakelen."
Dan denk ik, ok, hoe ga je dat implementeren zodat het om de smartfoon van de bestuurder gaat en niet om de smartfoon van je medepassagier(s), waaronder die jengelende kinderen achterin?
En verder, ach. De strop wordt weer een beetje harder aangetrokken. Zoals ieder jaar wel eigenlijk. De klootzakken pak je er niet mee maar het wordt voor ons allemaal weer een stukje minder aangenaam en echt straffen ( verdubbeling van de boete bij elke volgende overtreding op een vergelijkbaar gebied , zoals bumperkleven, snelheidsovertredingen, door rood licht rijden etc. etc. ) gebeurt toch niet.

Graaisnaaiert | 03-01-23 | 11:25 | 3

Auto rijden geeft een bepaalt gevoel van vrijheid. Vrijheden zoals we ooit kenden worden met het jaar verder beperkt. Een pivot in onze geschiedenis, vreemd dat de meesten het zomaar accepteren.

davidhasseltoff | 03-01-23 | 11:34

Moet jij eens opletten hoe snel de bestuurder zich aan de maximale snelheid gaat houden als de bijrijder en het jengelend kroost ineens zonder sociale media zit.

Charred_Metal | 03-01-23 | 12:02

Denk dat dit te maken heeft met corona. Het publieke transport was toen rampzalig. En dat ze nu ineens beginnen over 'de burger', is mij vreemd.

Thoth | 03-01-23 | 11:19

Continu dat gedraai en geneuk met cijfers en statistiek en mensen nemen het allemaal maar klakkeloos aan. Hetzelfde flikken ze met stroom verbruik. Continu posts dat we ondanks alles steeds meer stroom verbruiken. Dat ze er per jaar 250.000 nieuwe mensen bijhalen wordt dan natuurlijk niet vermeld. Wat wil je dan? meer mensen en dezelfde gemiddelden? Dit land verdiend wat het krijgt.

Rare Daab | 03-01-23 | 11:17 | 1

Wie zijn 'ze'? En waar heeft uw getal '250.000' betrekking op? 'Nieuwe mensen'? Wie zijn dat? Asielzoekers? Arbeidsmigranten? Studenten vanuit buiten Europa?

Red shirt | 03-01-23 | 12:07

Net op Radio 1 interview met een Drentse Provincie Bestuurder snap nou waarom er geen zak gebeurt, zelden zo een slappe ouwehoer gehoord, schandalig, hij blijft onderzoeken laten doen dat dan weer wel, zucht.

Uw Verzekeringsadvis | 03-01-23 | 11:14

Men gaat uiteraard niet in op het totale gebrek aan handhaving. De grootscheepse alcoholcontroles zijn afgeschaft en ook wordt niet of nauwelijks actief gecontroleerd op verkeersovertredingen. Het gros van de boetes die worden uitgeschreven zijn voor snelheidsovertredingen op de snelwegen, maar daar gebeuren niet de meeste dodelijke ongevallen. Ook is de hogere snelheid op de snelweg niet de nr. 1 oorzaak van dodelijke ongevallen. Vaak wordt dit veroorzaakt door ongevallen tussen sterke en zwakke verkeersdeelnemers of het gebruik van verboden middelen. Dit kan worden tegengegaan door betere handhaving en betere voorlichting. Ik ben dan ook een groot voorstander van het verzwaren van de eisen die worden gesteld aan het rijbewijs. Er zou meer focus gelegd kunnen worden op defensief rijden en ook zou je kunnen denken aan een verplichte slipcursus om de bewustwording te vergroten. Dat helpt denk ik meer dan een snelheidsbegrenzer in elke auto. Die voorkomt niet dat iemand dronken en met een telefoon in de hand zich, door de snelheidsbegrenzer netjes aan de snelheid houdend, in de zijkant van een andere auto boort. Je moet ervoor zorgen dat die persoon helemaal niet in de auto stapt, omdat hij 1. weet dat ie dan gepakt wordt en 2. zelf beseft dat dat een slecht idee is.

VonMeuse | 03-01-23 | 11:13

Zolang ons verkeersstrafrecht een lachertje is zal het allemaal niet helpen.

Cor Netto | 03-01-23 | 11:07

Het moet met de huidige AI toch wel mogelijk zijn om op camerabeelden bestuurders te herkennen die met hun telefoon zitten te kloten? Rust een legertje van drones uit met camera's en laat die op willekeurige locaties het verkeer in de gaten houden. De pakkans voor verkeersdelicten moet omhoog.

lekgoot | 03-01-23 | 10:59 | 3

Nee.

Kaas de Vies | 03-01-23 | 11:17

Hang er meteen een paar raketten onder, zodat je overtreders per direct van de weg af kunt schieten.
*Bayraktar neuriet*

Graaisnaaiert | 03-01-23 | 11:27

Lees eens een boek van George Orwell.

DenkenDanDoen | 03-01-23 | 11:29

Vroeger hadden ze ook geen kenteken plaat op hun koets … je kunt dit niet tegenhouden het is de prijs van de vooruitgang en die is niet te stoppen! Te kort aan agenten ambtenaren enz en dit komt weer door een vooruitgangs uitvinding genaamt antieconceptie ! En zo voort .. wil niet zeggen dat ik het er mee eens ben, maar denk dat dit de enige manier word om onze samenleving leefbaar en veilig te houden helaas.

postbus51 | 03-01-23 | 10:54

STOMME BURGER, inderdaad, dat mag wel eens gezegd worden van al die idioten die door woonwijken scheuren en op de snelweg zitten te appen achter het stuur. Waarvan akte!

Zenzeo | 03-01-23 | 10:52

Lobby is geïnstitutionaliseerde uitholling van volksvertegenwoordiging.
Winstneemindustrie die vruchten nemen uit de arbeid die de met appjes afgeleidde, tot geestelijk armoedige opgeleidde en hypotheek en marktgeleidde drager van de lasten en een BSN heeft moeten afgeven.

Verkiezings- en referendumuitslagen tonen soms dat het domme volk altijd de verkeerde keuzes maakt.

hallevvezool | 03-01-23 | 10:50

Een dashcam wordt nog eens verplicht.

Jan de Vries | 03-01-23 | 10:47

Nadere analyse zal uitwijzen dat een stijging ten laste komt van fietsers, voornamelijk e-bikende bejaarden die zichzelf eenzijdig deaud rijden. Het aantal dodelijke slachtoffers in en door een auto daalt jaar op jaar. Ik neem aan dat er geen alcoholsloten etc op de ebikes zullen worden aangebracht. Nutteloos idee dus weer.

BoerKoekoek | 03-01-23 | 10:44

Casper van Wijngaarden cup ontvangen? Dan permanente rijontzegging/inname rijbewijs en netto 10 jaar zitten. Geen discussie meer mogelijk.

Quattro Stagioni | 03-01-23 | 10:41 | 1

Discussie: zonder controle heeft verbieden geen enkele zin.
Als je al een l*l bent om onder invloed een (vracht)auto te gaan besturen zal de aan- of afwezigheid van het roze papiertje geen derriere uitmaken.

klimgek | 03-01-23 | 16:59

Een overvol land met een afbrokkelende geestesgezondheid en toenemende hoeveelheid migranten die het niet zo nauw nemen met hun alcoholgebruik en verkeersregels.
Too much, too many Péople too much, huh huh huh huh.

zuurtjeregen | 03-01-23 | 10:41 | 1

Ja maar .... dat is man en paard noemen... en we hebben in Nederland afgesproken dat we dat vooral niet doen. Dat zou tot gerichte oplossingen kunnen leiden en dat heet dan weer discriminatie.

me163komet | 03-01-23 | 10:53

Hoeveel leden telt de Vereniging van Verkeersslachtoffers eigenlijk?
En kun je ook lid worden zonder al teveel letsel? Ik neem aan dat Hans van Maanen er via een hersenschudding ingekomen is.

Sneerpoets | 03-01-23 | 10:36 | 1

Veel rustende leden vermoed ik

zuurtjeregen | 03-01-23 | 10:42

Autootje huren in Duitsland. Lekker je neus vol poederen en wat pillen in je mik en dan die vervelende overstekende mensen en fietsers van jouw weg jagen. Als het toch fout gaat, kun je ze vast nog wel de schuld geven want ze kunnen zich niet meer verdedigen als ze in stukken gereden zijn.
En dan denkt zo'n burgerhatende ambtenaar ook nog eens mee met dat tuig door de gewone man te treiteren met gluurkastjes en meer kosten.

Deflatiemonster | 03-01-23 | 10:34 | 1

Dan heeft de politie het gedaan, want zij handhaaft niet.

Jan de Vries | 03-01-23 | 10:36

Wel weer een mooi argument om het digitale paspoort in te voeren. Kastje in de auto, scanner, rood lichtje, auto start niet.
Of is dat wappie?

marcoplarco | 03-01-23 | 10:34 | 3

Ja

Roos | 03-01-23 | 10:45

Ronaldo, je kunt het zo zien: het beleid is er om de overtreder aan te pakken, niet het onschuldige slachtoffer.

Jan de Vries | 03-01-23 | 10:34

We zijn als volk gewoon een stel egoïstische teringleijers geworden.
Rijden met alcohol of lachgas want fuck de rest, alleen jijzelf bent belangrijk.
Pakkans is nihil. En als je toch wordt gepakt is de straf een lachertje, als het al niet iets is om mee te pronken.

frickY | 03-01-23 | 10:28

Landelijk is lachgas jaarlijks goed voor zeker 25 doden. Lachgas is sinds 1 januari verboten in het verkeer. Of dat verbod helpt is de vraag.

Als ik naar uit uitsplitsing kijk naar de verkeersdoden (27) in Friesland, dan valt het volgende op:
-De meeste slachtoffers zijn tussen de 80 en 90 jaar oud
-Acht van de elf verkeersdoden op de fiets waren minstens 70 jaar oud. Vijf van hen zaten op een elektrische fiets.

goedverstaander | 03-01-23 | 10:28 | 2

Wat is uw punt?

Jan de Vries | 03-01-23 | 10:35

Dan vallen de cijfers nog mee, want met die vergrijzing erbij, vallen er toch nog min vier doden.

echtpaul | 03-01-23 | 10:47

Gut, na 2 seconden nadenken weet ik al dat "blokkeren van smartphones bij hogere snelheden" 'm niet gaat worden, en dan is er een hotemetoot die dat in z'n verlanglijstje laat staan?
- Ik rij met 160 door de bebouwde kom, handsfree aan de telefoon die er plots mee stopt, ik ga meteen kijken wat er aan de hand is...
- Mijn vrouw wil per sé rijden en ik sta als passagier doodsangsten uit en wil hulpdiensten bellen.
- Ik rij achter iemand aan die doorgereden is na een ongeval en wil de politie aanwijzingen geven.
Etcetera, etcetera...

Sneerpoets | 03-01-23 | 10:26 | 2

U rijdt met uw vrouw in barensnood naar het ziekenhuis en wilt de eerste hulp bellen. Gewoon even parkeren. Ha!

goedverstaander | 03-01-23 | 10:29

Ik zit in de trein GS te lezen....

ParadiseLost | 03-01-23 | 12:28

Ik voorspel dat we straks met 22 mio medelanders nog veel meer verkeersdoden per jaar mogen optekenen.

Joffri | 03-01-23 | 10:21 | 2

Niet als we allemaal in die '15 minuten' stad wonen en onze auto wordt afgepakt wegens fossiele brandstof, CO2 of stikstof. Er worden al woontorens voor duizenden mensen gebouwd zonder parkeergelegenheid.

4HoogAantWater | 03-01-23 | 10:33

Als je over een parkeerterrein loopt zie je ze al appen achter het stuur, blondjes in een SUV kunnen geen minuut zonder de telefoon. En dat is een een parkeerterrein vol met andere auto's, mensen, boodschappenwagentjes, fietsers. Het zou fijn zijn als ze kijken wie ze omver rijden.

voldemort | 03-01-23 | 10:21 | 2

Racist!
Spreekt u ook over rooien, kroeskoppen of brunettes?

zuurtjeregen | 03-01-23 | 10:35

Wat een onzin om blondines hier bij te slepen.

Roos | 03-01-23 | 10:46

Zou de bevolkingsgroei van Nederland met , laat ik het voorzichtig uitdrukken, minder voorzichtige en rustige mensen, nog iets van invloed zijn geweest?

Nuchternederland | 03-01-23 | 10:21 | 1

Ik had er vorige maand al twee genoemd die met hun Zuid-Mediterraanse namen voor het bankje stonden voor aanrijdingen met hoge snelheid en fatale afloop van mensen met oerhollandse namen..

Sneerpoets | 03-01-23 | 10:29

Voor een deel komt het aan het slappe rechtssysteem aangezien een deel van de doden komt op naam van notaire hardrijders en alcoholmobilisten. Min of meer gelijk aan de fluwelen handschoen richting raddraaiers, winkeldieven, zakkenrollers. Deels blijft het dikke pech, struikelen en met je hoofd op een stoeprandje vallen, automobilist met een hartaanval. We leven in een echte wereld, niet in een droomwereld waar 0 verkeersdoden zullen zijn.

Gebakschep | 03-01-23 | 10:17

Hoe meer verkeersdoden, hoe lager de pensioengerechtigde leeftijd.

McSnor | 03-01-23 | 10:17 | 1

Elluk nadeel hepsu fordeel.

McSnor | 03-01-23 | 10:18

Ach , zo lang je bij Rotterdam nog met je dronken kop met een veel te hoge snelheid door rood rijdend een compleet gezin de dood injaagt en je volgens de verkeerswet maximaal 9 jaar cel kan krijgen zou ik eerst maar eens de wet gaan aanpassen om verkeersaso's die rampen veroorzaken harder aan te pakken. Er zijn landen die daar levenslang voor opleggen.

Overigens, blokkeren van smartphones bij hogere snelheden vind ik een goed idee.... U zit in de trein, bus of U bent passagier in de auto, en U kunt geen gebruik maken van de telefoon. De conducteur in de trein wordt gemolesteerd, en niemand die de politie kan waarschuwen. Da's dan weer een stukje bedrijfszekerheid voor aso's.

me163komet | 03-01-23 | 10:15

Zaten we in 2021 niet in meer lockdowns/avondklok situaties tov 2022? Hadden we dus sowieso minder verkeer op de weg in 2021?

Hans Kwalzan | 03-01-23 | 10:15 | 1

Dat is het mooie van statistiek, je kan er alles uit laten komen wat je wil.

W_F | 03-01-23 | 10:23

En ik maar denken dat alcohol een schone en veilige brandstof is.

010_capelle | 03-01-23 | 10:14

We worden geregeerd door communisten (die van het type: iedereen is gelijk, maar ik ben net een beetje meer gelijk). Naast dat dit altijd in een drama eindigt met miljoenen doden, zie je in de aanloop ook altijd dezelfde gedragingen, zoals een bloedhekel hebben aan privacy en elk excuus aangrijpen om de bevolking privacy en bewegingsvrijheid te ontnemen.
Geheel in lijn met het handboek is het uiteraard allemaal voor de goede zaak, volgens de propaganda kanalen die zichzelf vrije pers noemen.

Het is allemaal zo ontzettend doorzichtig, als je er een keer doorheen geprikt hebt. 1984, Animal farm. We noemen het allemaal klassiekers, en het merendeel van de mensen ziet het gebeuren en stampt er alsnog met 2 voeten in,

TheEgg | 03-01-23 | 10:14 | 2

Belangrijk in de aanloop naar dit soort systemen is een weifelende/ falende overheid die maar niet doorpakt met de huidige criminaliteit zodat mensen om harde maatregelen gaan vragen.

me163komet | 03-01-23 | 10:17

Regels zijn voor anderen, uitzonderingen zijn voor jezelf.

Jan de Vries | 03-01-23 | 10:40

Of je nu de cijfers van STAR of CBS neemt , feit blijft dat geen jaar het zelfde is qua omstandigheden van allerlei aard.
Afgezien daar van is het nonsens om een absoluut getal als leidende maatstaf te nemen. Druk het uit in doden per verkeersdeelnemer, weggebruiker of persoon etc Dan zul je zien dat het cijfer ongetwijfeld niet stijgt maar wellicht verder daalt.

Zwizalletju | 03-01-23 | 10:12

De overheid die het prima vindt om de breedte van de wegen enorm te versmallen.

WellusNietus | 03-01-23 | 10:12

Vind het eigenlijk wel meevallen gezien de hoeveelheid gekkigheid die te zien is op de wegen.

Rattus | 03-01-23 | 10:12

Een helmplicht zou wel een goed idee zijn. Voor voetgangers, die lopen namelijk de grootste kans op hoofdletsel.

W_F | 03-01-23 | 10:11

Als een verkeershufter, alcomobilist of junk onder invloed wordt gepakt, dan is de straf altijd een ontzegging voor bepaalde tijd. Als dit fenomeen nu eens wordt aangepakt met een permanente ontzegging/ongeldigverklaring van het rijbewijs, dan zou dat behoorlijk schelen. En dan gewoon na twee keer (of zelfs één keer) prijs korte metten maken.

Ridocar | 03-01-23 | 10:11 | 2

En geen uitzonderingen meer als je denk een rijbewijs nodig te hebben voor je werk. Als je in een rolstoel terecht komt dan is je werkgever ook verplicht om alternatief werk aan te bieden.

W_F | 03-01-23 | 10:14

Ja omdat iemand die toch al lak had aan regels zich netjes aan een rijverbod gaat houden. Dat werkt nu al niet. De pakkans moet omhoog.

Mean Dean | 03-01-23 | 10:49

Sneeuwscooters zijn ook heel gevaarlijk

de visser | 03-01-23 | 10:08 | 1

Gevaarlijker dan rally auto's.

W_F | 03-01-23 | 10:24

Het basis problem is, dat er te weinig politie is om normaal te handhaven. Daardoor zien we allerlei trucs verschijnen om de handhaving automatisch te maken, of om overtreden onmogelijk te maken. In die eerste categorie vallen de rood-licht flitsers en de traject-controles. Op zich, als niet-overtreder weinig problemen mee. Ik hoef niet mee te betalen.
Het wordt een probleem, als de niet-overtreders ineens moeten betalen. Rijbewijssloten, snelheidsbegrenzers, alcoholsloten: allemaal kosten voor mensen die zich netjes aan de wet houden.
En natuurlijk: alle huur-auto's krijgen een rijbewijs-slot waarmee alle rijbewijzen, van Syrisch tot Argentijns gelezen kunnen worden (ik heb een beetje inzicht hoe duur dat apparaat gaat worden: da's niet een paar tientjes). Alcoholsloten met spuitbusjes perslucht, of gewoon ballonnetje wat opgeblazen werd voordat er gedronken werd. Waze en Google Maps die geblokkeerd worden boven de 50 km/uur. Of treinreizigers die ineens geen GS meer kunnen lezen als de trein op volle snelheid is.
Het enige wat helpt is wat meer politie, maar daar ja, dat kost geld.

ParadiseLost | 03-01-23 | 10:08 | 3

Het is niet dat we minder belasting betalen.
De burger betaalt dubbel.

Kaas de Vies | 03-01-23 | 10:12

Het basisprobleem is de overtreder.

Jan de Vries | 03-01-23 | 10:19

Precies, zoek dat uit en pak het aan, maar dan ben je aan het profileren en dat mag niet. Die mensen hebgen het al zo moeilijk.

Ray Skak | 03-01-23 | 10:24

Vanochtend had ik weer zowat een fietser onder mijn auto en dat gebeurd regelmatig. Niet aan mijn kant want ik zal wel moeten remmen maar omdat die lui echt argeloos zonder te kijken voorrang claimen waar ze het niet hebben.

Sinclair | 03-01-23 | 10:08 | 2

En vaak nog niet eens verlichting voeren zodat ze in het donker uit het niets lijken te verschijnen.
Maar als jij hem/haar platrijdt ben jij voor de verzekering aansprakelijk want hij/zij is de zwakkere verkeersdeelnemer.

me163komet | 03-01-23 | 10:20

@me163komet | 03-01-23 | 10:20: Ik zie overeenkomsten met het Israël-Palestina conflict (maar dat zie ik met heel veel dingen...)

Sneerpoets | 03-01-23 | 10:33

Onze overheid, ten dienste van ons burgers, kan niks beters meer bedenken dan verbieden en controleren. Is dit nu het gevolg van onze democratie of het gebrek aan democratie. Feit is dat nu vele incapabelen bovenop de apenrots zitten.

kortebroek | 03-01-23 | 10:06 | 4

Nee, alleen verbieden want het handhaven gebeurt niet.

Kaas de Vies | 03-01-23 | 10:09

@Roos | 03-01-23 | 10:09:
Ik vind dat er meer aandacht aan eigen verantwoordelijkheid besteed moet worden. Handhaving gaat mis maar overheid wil dit compenseren door ons dag en nacht te kunnen bespioneren. Waarschijnlijk om ons in de toekomst automatisch een zware boete te doen toekomen.

kortebroek | 03-01-23 | 11:00

@kortebroek | 03-01-23 | 11:00: wijzen op eigen verantwoordelijkheid werkt alleen bij mensen die over deze competentie beschikken. Een hele groep mensen heeft die niet en bereik je dus niet met voorlichting. Het bekende voorbeeld is "je bent een rund als je met vuurwerk stunt". De doelgroep is vooral jongere mannen, maar voorlichting op deze manier komt echt niet aan en is weggegooid geld.

Idem voor de jongeren met petjes die te hard rijden. Onlangs nog de rechtszaak van de man die 3 mensen heeft doodgereden, omdat hij > 100 km te hard reed. Verweer was notabene dat hij op een voorrangsweg reed. Geen greintje verantwoordelijkheidsgevoel of empathie naar de nabestaanden.

Nee, eigen verantwoordelijkheid is tegen dovemansoren gericht. Ik ben het met u eens om niet iedereen de dupe te laten zijn van de zware overtredingen van een bepaalde groep. Volgens mij blijft dan inzetten op handhaving over.

Roos | 03-01-23 | 11:10
▼ 1 antwoord verborgen

Eigenwijs kudtvolk zijn we. Alles weten we beter. Of het nou om verkeer, Corona, CO2, klimaatverandering of vuurwerk gaat, we laten ons niks vertellen. Stijgen de cijfers dramatisch? Dan zijn die cijfers fout of gemanipuleerd. Echt, het doet mij niks meer. Verkeersdoden, longkanker, afgerukte vingertjes en kapotte oogjes? Sterf maar allemaal. Meer ruimte en kansen voor mij. Oh ja, gelukkig en gezond nieuwjaar nog voor al mijn reagurende vriendjes en voor de redactie!

Bigi Bana Boy | 03-01-23 | 10:05 | 1

We worden steeds ouder met zn allen.

Het is niet dat we alles beter weten, het is dat de overheid zich steeds meer met ons leven wil bemoeien.
Deze anti-liberale controle reflex van middelmatige mensen die hun eigen grieven als uitgangspunt nemen om anderen vanuit morele superioriteit hun wil op te leggen.

ratelaar | 03-01-23 | 10:18

Wanneer automobilisten, op de fiets stappen of te voet gaan zijn ze direct alle verkeersregels vergeten en worden het enorme klootzakken op de weg die de meest waanzinnige risico's nemen.

uisge baugh | 03-01-23 | 10:05

Verbod op smartphones in de auto is geen gek idee.

pete1023 | 03-01-23 | 10:01 | 5

Verbod op bestuurders in de auto is nog beter.

zwenkwieltje | 03-01-23 | 10:05

@DankeSchon | 03-01-23 | 10:04: Verbod op muziek in de auto. Je kan er om lachen maar doe maar eens onderzoek naar wat er aan stond tijdens een ongeluk. Ambulances klagen ook steeds meer dat hun waarschuwingssignalen niet gehoord worden in de auto voor hen.

W_F | 03-01-23 | 10:19

@DankeSchon | 03-01-23 | 10:04: een jammer in de auto die de smartphone bij een bepaalde snelheid uitschakelt. Helaas zal er wel weer een slimmerik zijn die dat weet te omzeilen. Maar je kunt ook denken aan een rijverbod als je betrapt bent. Twee maanden en bij elke overtreding daarna een maandje erbij. Na twee jaar schone lei.

pete1023 | 03-01-23 | 10:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Simpel: if [petje] then [blokkeer gaspedaal]

Lorejas | 03-01-23 | 10:00 | 2

En : if [kurva] then [uitzetten motor]

Roos | 03-01-23 | 10:10

En: if [opgefokt koppie] then [auto afpakken]

Lorejas | 03-01-23 | 10:25

Telefoon gebruik is denk ik hoofdzaak no. 1.
Snel even….bam!

Normpje | 03-01-23 | 10:00

Kom elke dag de meest grote idioten op de weg tegen.

Afgelopen jaar aantal politiewagens op de snelweg kan ik op 2 handen tellen en hou ik vingers over.

En zie daar de oorzaak. Verkeershufters die van de weg worden gehaald is hooguit 4% waarna de rechter de strafmaat naar beneden bijstelt.

Rotterdammert1965 | 03-01-23 | 09:59 | 3

Politie kampt met gehoorproblemen.

Pleegzuster B | 03-01-23 | 10:06

Daar is op zich wel wat voor te zeggen, het is gezien het aantal slachtoffers op snelwegen gewoon redelijk veilig om op snelwegen snel te rijden. Dat de prioriteit van de belastingdienst daar ligt wil nog niet zeggen dat die van de politie daar ook moet liggen.

W_F | 03-01-23 | 10:31

@W_F | 03-01-23 | 10:31: Levert anders genoeg botsingen op waarna lange files ontstaan met lang wachten wat weer agressie opwekt.

Rotterdammert1965 | 03-01-23 | 11:02

Een andere invalshoek, gegeven dezelfde cijferbrij. In het krijgsbedrijf is "the golden hour" een bekend gegeven. Dat verwijst naar de tijd waarbinnen traumachirurgie na in het gevecht opgelopen verwondingen de meeste kans van slagen heeft. Ondertussen sluit het ene ziekenhuis na de andere ambulancepost: wettelijk voorgeschreven aanrijtijden zijn iets uit het verleden.

Uit dit soort bij elkaar geraapte definitiestamppot valt geen zinnige conclusie te trekken, maar de effectiviteit van hulpverlening bij zware verkeersongevallen lijkt mij wel degelijk zinvol om zorgvuldig te meten. Zeker als je kijkt naar de enorme berg aan wetten en maatregelen formeel onder het mom van verkeersveiligheid.

Er is een goede reden om geen stuiver uit te willen geven aan de Vlaamse pers in dit land.

Hetkanverkeren | 03-01-23 | 09:58

Gisteren de vuurwerklobby, vandaag de veilig verkeers-lobby. Ben benieuwd wie morgen de voorpagina mag hebben voor een stukje verbods-activisme naar de mensen toe.

Glasgow Argus | 03-01-23 | 09:58 | 4

Verbod op overheidsbemoeienis lijkt me wel wat.

zwenkwieltje | 03-01-23 | 10:07

Race peuters met stepverbod.

Pleegzuster B | 03-01-23 | 10:08

De veganlobby. Verbod op vlees.

Nuchternederland | 03-01-23 | 10:23
▼ 1 antwoord verborgen

Beter straffen
Harder en vooral consequenter

Zomaar een voorbeeldje:
Binnen 30km gebied, boven 5 km te hard 20 euo per km te hard, boven 50km, + 1/2 jaar rijontzegging. 50 euro per km te hard, boven 100km te hard, 100 euro per km te hard + jaar rijontzegging
Dus een tot malloot gemaakte die besluit om 100 door een woonerf te gaan stampen, riskeert een jaar ontzegging plus een boete van 7000

Geen gelul met rechters, (die zijn toch allemaal van Nee66) gewoon bij officier laten, busje komt zo en dikke brief van cjib..

Drank zelfde verhaal, boven 0,5promile, half jaar ontzegging plus 500 boete, halfjaar ontzegging, boven de 1 promile 2 jaar ontzegging 4000 boete..
Geen verzachtende omstandingheden, gewoon uitvoeren..

Iedere overtreder maakt een bewuste risicoafweging, OOOH ZE PAKKEN MIJ TOCH NIET, willens en wetens noemt de wet dat..
Er kan geen excuus zijn.. drank op, neem een hotel/taxi/schoonpa whatever

AldNuut | 03-01-23 | 09:57 | 3

Probleem is de pakkans. Dat u de staatsloterij wint is hoger dan u door de politie van de weg wordt gehaald wegens asociaal rijgedrag.

Rotterdammert1965 | 03-01-23 | 10:01

@Rotterdammert1965 | 03-01-23 | 10:01:
Snelheid is appeltje eitje uiteraard.. bij drank inderdaad de pakkans. daarom ook de risicolat flink omhoog trekken, zodat een persoon toch es nadenkt van heb ik nog een paar duizend euro ergens voor die 6 biertjes en oei half jaartje fietsend naar mn werk 20 km verderop, wat zijn die biertjes me waard..

Beetje die gedachtegang kweken, denkt u ook niet

AldNuut | 03-01-23 | 10:05

@AldNuut | 03-01-23 | 10:05: Ik zeg u, dat station van streng straffen zijn we allang voorbij. Geldt trouwens ook voor de zware criminaliteit.
De angst voor zware straffen is er niet meer.

Zijn wel andere oplossingen voor, echter dat zou mij een ban van een maand opleveren als ik die hier opschrijf.

Rotterdammert1965 | 03-01-23 | 11:04

Geen rijbewijs met een IQ onder de 70, 2 x sikker achter stuur is nooit weder een rijbewijs, zonder rijbewijs? Auto door de schredder. Het is allemaal niet moeilijk...

redthehaghue | 03-01-23 | 09:57 | 3

Beter is geen rijbewijs voor mensen met een IQ onder de 110.

Gizmo579 | 03-01-23 | 10:01

@Gizmo579 | 03-01-23 | 10:01: Nog beter is geen rijbewijs voor bevolkingsgroepen met een gemiddeld IQ onder de 101.

Bootvisser | 03-01-23 | 11:46

Groepsvorming van wielrenners op de weg mogen met ingang van vandaag Verboten! worden. dat dan weer wel.

Guusje Nadorst | 03-01-23 | 09:56

Iemand nog een ballonnetje?

NLgaatnaardeklote | 03-01-23 | 09:55 | 1

Het ballonnetje was al: helmplicht voor snorfietsers, terwijl dit voertuig er juist was voor bromfietsers die geen helm op wilden.

Leffe Blonde | 03-01-23 | 10:03

Het verhaal van Termaat is gekloond en voorpagina nieuws in de papieren /digitale versies van het Haarlems Dagblad , Leidsch, Noord Hollands etc onder de titel ' Veel meer verkeersdoden' digitalekrant.haarlemsdagblad.nl/stat...

Zwizalletju | 03-01-23 | 09:53

Misschien de lat maar eens wat hoger leggen bij het CBR. Ik zie de grootste idioten rondrijden.

Hommel | 03-01-23 | 09:51 | 2

begin eens met de top van het CBR

Ouwe Semelaar | 03-01-23 | 09:57

Gebrek aan controle veroorzaakt dat.
Flitsen op 4 km. te hard waar dat verkeersveiligheidtechnisch gezien niets uit maakt lukt nog prima. Verder totaal faal.
Dus iedereen aan het alcoholslot, smartphone blokkades etc.
DDR/1984 rules!

J-van-de-Bontekoe | 03-01-23 | 10:05

Goh, wat een opwinding over een stukje van Gijsbert Th. in de 'kwaliteitskrant' T.
Het aantal verkeersdoden vergelijken met een ander voorbij jaar zegt niets, nada.
Voor een goede analyse zou ik van dit aantal willen weten
- in welke leeftijdscategorie ze vallen
- in welke 'snelheidsgebieden': 30 / 50 / 80 / snelwegen
- in hoeveel gevallen is sprake van dood door schuld (t.g.v. alcoholgebruik, lachgas, etc.).
- bij 'dood door schuld' een leeftijdscategorie van vermeende daders.
- tijdstippen/momenten (overdag / 's nachts / weekdagen / weekenddagen).
Tot dan is het artikel geen aanleiding tot 'opwinding', alhoewel iedere te betreuren verkeersdode er een teveel blijft en een ramp voor nabestaanden.

PPuk | 03-01-23 | 09:51 | 2

en hoeveel zaten er op de (elektrische) fiets?

GroningerBelg | 03-01-23 | 10:19

Het gaat om het doorvoeren van anti-privacy maatregelen.
Want als je naar de echte oorzaken kijkt, dan blijken er vooral heel veel fietsers met(dodelijk) letsel te zijn, en dat zit dan weer bij de elektrische fietsen.
En daar ligt het probleem vooral bij de combinatie hoge snelheid en daar niet meer aan gewend zijn.
Concreet: Ik fiets op trapfiets tegen de 30 kmh. Jaren opgebouwde conditie en ervaring. En weet dus ook dat automobilisten die snelheid niet verwachten, en houdt daar rekening mee. Nu heb je ineens allerlei (halve) bejaarden die op de elektrische fiets stappen. Al jaren niet meer boven de 15 kmh uit gekomen. En ze voelen zich nog jong (<65) en laten dus meteen die fiets ook van de begrenzing afhalen. En dan klappen ze dus met 30 kmh tegen de vlakte omdat een gladde weg ineens veel gladder is bij die snelheid, klappen ze tegen die paal aan omdat je bij die snelheid nou eenmaal wat meer bochtentechniek nodig hebt, klappen ze tegen een auto omdat die ze niet met die snelheid verwacht, vooral niet in hun blinde hoek.
Kijk alleen maar naar de positie op de weg van elektrische fietsers. Ze beheersen hun voertuig gewoon niet. Maar ja, het geld valt te halen bij de automobilisten, en voor het inperken van privacy geld elk excuus.

TheEgg | 03-01-23 | 10:25

Wat was het, 1972 toen het aantal verkeersdoden op zo'n 3200 lag? Dat, met een fractie van de verkeersdrukte van nu. Je kan stellen dat het verkeer er zeker 20 x veiliger op is geworden. Zo niet meer.

Beste_Landgenoten | 03-01-23 | 09:51 | 3

Twijfel je aan de intenties van een lobby?

Kaas de Vies | 03-01-23 | 09:52

tja, dat heb ik ook al vaak gepost. Vroeger nam men het maar zoals het kwam. De regering en de EU zag er toch een noodtoestand en heeft effectief ingegrepen. Alleen al de veiligheidsriem maakt zo 'n groot verschil, helmplicht brommers. alcoholbestrijding achter het stuur. Fietspaden, enz. Nu zou er nog 200 af moeten kunnen. O.a. door snelheidsbegrenzing op e-fiets , auto in buurten, telefoon uit in de auto.

AntiZanicz | 03-01-23 | 10:19

Het is natuurlijk voor een groot deel veiliger geworden door extra beveiligingsmaatregelen bij verkeerspunten, veiligere auto's, verbeterde wegen etc. Niet zozeer door het rijgedrag. 20x lijkt me overigens wat overdreven. Er zijn 3x maal zoveel auto's, maar ook meer en betere wegen. Vanaf 2014 ging het dodental trouwens weer omhoog.

Kowalski11 | 03-01-23 | 10:27

De essentie van dit verhaal: de T is een kutkrant die zich leent voor lobbyen.

Schadenfreude | 03-01-23 | 09:49 | 3

psies. Dat, dus.

PPuk | 03-01-23 | 09:52
-weggejorist-
AntiZanicz | 03-01-23 | 10:17

Tja.
Onze overheid.
Laat ik het kort houden.
Kan niets.

J-van-de-Bontekoe | 03-01-23 | 09:48

Ergens in Brabant werd ik vorig jaar bijna van mijn fiets gereden door een lichtgetinte, die al rijdende met z’n hoofd achterover en ogen dicht in z’n Volkwagentje door rood reed.
Hij kon niks zien, ging toch de bocht om. Als u het niet gezien heeft snap ik dat u aan mij twijfelt. Maar echt, verdoofd door lachgas denk ik. Bizar. Politie bellen? Geen kenteken kunnen zien zo snel.

Normpje | 03-01-23 | 09:48 | 2

Dit fenomeen heb ik vaker gezien. De stoel op meerwaarde manier verlaagd, waardoor het hoofd net boven het dashboard uitkomt.

Roos | 03-01-23 | 09:53

Statistieken zijn altijd voor velerlei wegen uitlegbaar. Is iemand die achter het stuur een hartaanval krijgt en sterft ook een verkeersdode?

Haberdoebas | 03-01-23 | 09:48 | 3

Of in een ambulance?

Kaas de Vies | 03-01-23 | 09:49

@Kaas de Vies | 03-01-23 | 09:49: Overlijden doet met bij aankomst ziekenhuis.

sparka | 03-01-23 | 10:04

@sparka | 03-01-23 | 10:04:
Dan zullen de cijfers bij ziekenhuizen niet best zijn.

Verbieden en op slot!

Kaas de Vies | 03-01-23 | 10:10

Doorgeslagen focus op veiligheid. Een bepaalde mate van risico hoort bij het leven, net als domme acties van automobilisten. Op een bepaald omslag punt (en daar zitten we in mijn beleving al) kost elke voorkomen verkeersdode disproportioneel veel meer dan het oplevert.
Als je doel 0 verkeersdoden is, dan ben je niet goed snik. Wat controle, openheid en minder privacy betreft, dat is een goede maatregel voor bestuurders, maar dan van de overheid. Gooi hun telefoons open, sla alle berichten en gesprekken automatisch op en plaats microfoons en camera’s waar die lui ook verschijnen in overheidsgebouwen.
Niet de burger maar de overheid moet beteugeld, gecontroleerd en in het gareel gedrukt.
Met je fantasieloze totalitaire reflex!

ratelaar | 03-01-23 | 09:47 | 4

@J-van-de-Bontekoe | 03-01-23 | 09:53:
Alleen onderstreept dat het onvermogen om dus iets te doen tegen notoire verkeershufters. Te vaak is het dat bij een geweldsincident of een verkeershufter die een dodelijk ongeluk veroorzaakt dat het een ‘bekende van de politie’ was.
De overheid is zo incompetent dat zelfs foto’s van de kroongetuige inzake Riduan Taghi meerdere malen uitlekken.
Dáár ligt het probleem. En bij het gebrekkige geheugen, de nokia’s die maar 5 berichten kunnen opslaan en de betrokkenheid bij maar niet aan.
Clowns!

ratelaar | 03-01-23 | 09:58

@ratelaar | 03-01-23 | 09:58:
Zoals ik hieronder nog ergens vermeld.
“Onze overheid kan niets”.
Het kan wel, maar niet hier, of nu.

J-van-de-Bontekoe | 03-01-23 | 10:01
▼ 1 antwoord verborgen

Veel idioten rijden ook zonder drank als imbecielen en zonder enige verantwoordelijkheid. Schijt aan alles en niet verzekerd, niet gekeurd, geen rijbewijs, stoned, pillen, coke en lachgas etc. En die blijven dat doen, totdat ze zich hopelijk een keer doodrijden zonder anderen mee te slepen.
Niet alleen op alcohol fixeren.

laurentius | 03-01-23 | 09:47 | 1

De pakkans is nihil en de straffen zijn dermate laag dat de D66 rechters in hun gezicht worden uitgelachen.
Zolang de straffen een lachertje zijn, zal dit gedrag blijven, met waarschijnlijk maar helaas nog velen onschuldige doden tot gevolg.

Gizmo579 | 03-01-23 | 09:59

Het vervelende is dat de personen die veel dodelijke ongelukken veroorzaken, zelf het er levend vanaf brengen.

Hardrijders, "jongeren" en zekere arbeidsmigranten die van schnapps houden.
Afgelopen jaar nog een gezin van 3. De veel te hard rijder had geen greintje pijn. Sterker nog, het was hun eigen schuld aldus de doodrijder, want hij had voorrang. Dat hij ruim 100 km te hard reed, was blijkbaar bijzaak.

Taakstrafjes en domme verplichte cursusjes weerhoudt moordenaars op wielen niet van hun asociale weggedrag.

Roos | 03-01-23 | 09:47 | 1

Een verbod op dure huurbakken met Duitsch kenteken.

de visser | 03-01-23 | 10:04

Als je bij het CBS even filtert op soort verkeersdeelnemer of de leeftijd van het slachtoffer, dan kom je erachter dat het vooral midden in de stad, bij lage snelheden misgaat. Het slachtoffer is een voetganger of fietser, meestal bejaard. De meeste daders hebben een rijbewijs en zijn gewoon nuchter..

Zou je een sterke daling willen, dan moet je inzetten op fietsverlichting, keiharde handhaving van zebrapaden, ophouden met complexe verkeerssituaties in binnensteden creëren in de hoop dat mensen afremmen en stoppen met zinloos geflitst. Verkeershandhaving is mensenwerk, we hebben agenten nodig die voorrangsfouten en risicovol gedrag herkennen en bestraffen.

Kennelijk is de schatkist belangrijker dan een leeg kerkhof.

Feynman | 03-01-23 | 09:43 | 2

Leeg kerkhof is makkelijk, allemaal verplicht in de biomassacentrale.

Zeurders | 03-01-23 | 09:44

hahaha, agenten bij de zebra's en verkeerslichten. De bekende AD/Telegraaf wensch. Dit terwijl de samenleving zeer bedreigd wordt door zware criminaliteit uit het Oosten, Zuiden, Midden-Oosten en Zuid-Amerika. Danga wij oude vrouwtjes helpen oversteken. In de buiten gebieden stoppen mensen gewoon voor de zebra, bij ons ook.

AntiZanicz | 03-01-23 | 10:15

Onder 'u, de stomme burger' bevindt zich een substantieel deel dat een motorvoertuig verandert in een moordwapen zodra men achter het stuur stapt. Ongelukken gebeuren af en toe, daar doe je helaas weinig tegen. Maar hoe vaak zijn ze te voorkomen? Hoe vaak moeten we nog horen dat er weer een totaaldebiel voor de veertiende keer is betrapt op rijden zonder rijbewijs en/of met een half krat bier in z'n mik? Wanneer gaan we zulk volk nu eindelijk eens een paar jaar opbergen?

Spaanders | 03-01-23 | 09:42

Zodadelijk komt de overheid weer met een kekke EPP om het allemaal pico bello voor de domme burger te regelen.

Zeurders | 03-01-23 | 09:41

In 1970 gingen er jaarlijks 3500 de pijp uit op de weg

YoMoms | 03-01-23 | 09:41 | 1

In 1975 werd de autogordel voorin verplicht.

Spaanders | 03-01-23 | 09:45

Een verbod om te skiën zie ik er ook nog wel eens komen.

laurentius | 03-01-23 | 09:40

"rijbewijssloten; ik heb een rijbewijs. Snelheidsbegrenzers; ik houd mij aan de toegestane snelheden. Alcoholsloten; ik zit nooit achter het stuur met een slok op, Blokkeren van smartphones bij hogere snelheden; Ik gebruik nooit mijn telefoon wanneer ik rij, laat staan bij hoge snelheid" Conclusie: Als de bovengenoemde maatregelen worden genomen dan zal ik daar geen last van ondervinden. Zouden er meer moeten doen. Dus niet zo zeiken.

forecastle | 03-01-23 | 09:39 | 3

Maar je wordt wel gecriminaliseerd en je geeft nogal wat privacy op.

Je bent dus onderdeel van het probleem.

Kaas de Vies | 03-01-23 | 09:45

Als bijrijder wil ik graag mijn telefoon kunnen gebruiken zonder overheidsbemoeienis.

Andersdenkend | 03-01-23 | 10:06

Ok, dus als er 20 mensen meer komen te overlijden door een verkeersongevallen is er paniek maar als er er 10-15% oversterfte is dan kijkt men de andere kant op en wordt er geen onderzoek naar gedaan...

4HoogAantWater | 03-01-23 | 09:38 | 2

verkeersongevallen zijn vaak te vermijden, ziekte heerste en sommigen overlijden daar aan. Om extrem oversterfte te voorkomen zijn lock-downs geweest en is er vaccin toegediend aan degenen die wijs genoeg waren.

AntiZanicz | 03-01-23 | 10:13

@AntiZanicz | 03-01-23 | 10:13: Als je weigert om oversterfte te onderzoeken dan kan je ook niet claimen dat het onvermijdelijke sterfgevallen zijn. Claims moet je onderbouwen met feiten, niet met loze kreten.

marcoplarco | 03-01-23 | 10:32

De schuld leggen bij de overheid, niet bij de overtreders, kent u die uitdrukking?

dathoujetoch | 03-01-23 | 09:38 | 1

Chinees model voor de burgers, kent u die al?

zwenkwieltje | 03-01-23 | 10:17

Ik zag gisteravond die jankert van een Jesse Klaver op TV met zo'n huilgezicht dat we nu echt het vuurwerk moeten gaan verbieden. Als hij nu een echte serieuze politicus is dan eist hij vandaag een verbod op autorijden.

Spongebob77 | 03-01-23 | 09:38 | 4

@AntiZanicz | 03-01-23 | 10:11: Het ontgaat u dat doden, zwaargewonden en vernielingen niets te maken hebben met het legale vuurwerk in Nederland maar wel met illegaal vuurwerk (dat kun je niet nóg eens verbieden), drugs- en drankgebruik en wederom een ernstig gebrek aan handhaving en optreden door de politie.

Bakkeleures | 03-01-23 | 10:27

@AntiZanicz | 03-01-23 | 10:11: Het ontgaat u dat mensen zo nu en dan een uitlaatklep nodig hebben om de lol in het leven te kunnen zien. Als alles veilig moet zijn en niets met risico meer mag dan worden we geboren om een levenlang achter de geraniums te wachten tot we doodgaan.

marcoplarco | 03-01-23 | 10:31

@marcoplarco | 03-01-23 | 10:31: precies. en zo is dat. als het aan Klaver en collega's ligt dan mogen we dadelijk helemaal niets meer, afgezien van werken en belasting betalen

Spongebob77 | 03-01-23 | 10:35
▼ 1 antwoord verborgen

De bedoeling was 10 jaar geleden om veel lager te zitten. Door de telefoon achter het stuur en lachgas of andere middelen is er een toename sindsdien en de gewenste daling afwezig.
Ook de e-bike en andere e-dingen helpen niet echt. Veel ongelukken en ook met doden. Een geluk daarbij is dat het meest bejaarden of millenials zijn.

AntiZanicz | 03-01-23 | 09:35 | 1

Dit is geen gezond reaguursel

Schilder58 | 03-01-23 | 12:52

Ik zei het al bij het oudejaars topic.
2023: Meer Verboten!

Guusje Nadorst | 03-01-23 | 09:34 | 1

Te beginnen vanaf heden een helm op de snorfiets...

Ommezwaai | 03-01-23 | 09:51

Laatste alinea is de spijker op den kop.

Analyseer eens de impact van het NIET handhaven.

Kaas de Vies | 03-01-23 | 09:33 | 3

Exact dat. Ik zie altijd het zelfde type veroorzakers in de nieuwsberichten:
- Bloedsnelle BMW's met snuivende en lachgasademende amoebes
- (witte) bestelbusjes
- Bejaarden
- Hardrijders
- Frequente verkeershufters met een combinatie van bovenstaande

Als je in Nederland ongestraft hard kunt rijden met Flitsmeister aan en er niet op alcohol of drugs wordt gecontroleerd, dan krijg je dit nooit voor mekaar. Alle technische oplossingen ten spijt, er helpt niets tegen hardrijders en mensen die geen voorrang verlenen of tegen alcoholisten die nooit zijn opgepakt.

Dus bestel snel mobiele snelheidssurveillance, controleer intensief op gebruik van telefoons, bumperkleven en ander asociaal gedrag en zet regelmatig een fuik op om alcomobilisten te pakken en straf ongenadig hard.

Ik was laatstelijk in Finland, daar gebeurt dat intensief en daar rijdt iedereen keurig als een heer. Een verademing. Hard rijden kun je daar op het circuit.

En mensen die roepen dat alle vrijheden dan worden afgepakt: in Nederland menen alle laagschedeligen dat ze Max Verstappen zijn maar dat zijn ze niet.

Bakkeleures | 03-01-23 | 10:13

@Bakkeleures | 03-01-23 | 10:13: Mijn idee. Schaf als overheid om te beginnen maar honderd onopvallende surveillanceauto's aan en zet verkeershufters goed zichtbaar aan de kant. Krijgen die agenten zeker thumbs up van de overige weggebruikers.
Maar nee, gluiperige flitscontroles kosten minder en leveren veel meer op. Dan is de keuze snel gemaakt en kan de goedwillende automobilist een dikke middelvinger krijgen.

Here's Freddy | 03-01-23 | 11:09

@Bakkeleures | 03-01-23 | 10:13: Hard rijden is niet altijd het probleem daar wordt veel aandacht aan besteed omdat het makkelijk automatisch verdienen is. Het is vooral niet opletten en te hard rijden voor de situatie. In Finland fietsen ze soms aan de zijkant van de doorlopende wegen, zijn ze wel breder dan hier maar dan nog mocht je er 95 ofzo. Er zijn ook stukken waar je twee uur lang geen enkele auto tegen komt.

voldemort | 03-01-23 | 11:11

Ik opteer voor wijksloten.

Bepaalde bestuurders mogen met hun golfjes / audi's etc hun wijk niet meer uit, gelukkig kunnen ze mijn wijk niet meer in maar ik denk graag met jullie mee.

Kaas de Vies | 03-01-23 | 09:32

Dood gaan is niet leuk maar het hoort er wel bij.

Plukkieplukkie | 03-01-23 | 09:31 | 4

Prima, maar dan liever in alle rust en niet op de motorkap van een GTI met petje.

Zoontzettendklaarmee | 03-01-23 | 09:33

Hoe weet jij dat het niet leuk is? Ik kan het iedereen aanraden.

Zeurders | 03-01-23 | 09:38

Uit de categorie "doodgaan is een keuze"?
Dan zijn er betere opties te bedenken dan door een dronken bestuurder op de motorkap worden genomen.

Roos | 03-01-23 | 09:50
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland