Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Minder verkeersdoden. Adviesclub: "Helmplicht!!"

Rubberen tegels op de hoofden van bejaarden

Kijk eens aan. Goed nieuws van het verkeersdodenfront. In 2021 overleden minder mensen in het verkeer dan in 2020, het jaar dat iedereen binnen zat. Bovendien zijn het steeds vaker bejaarden die het loodje leggen en je hoeft heus geen dorhoutzeggende vragensteller met een kritische blik te zijn om dat minder erg te vinden dan dode jongeren. Maar! Dat is even buiten SWOV Nederland gerekend, de 'belangrijkste verkeersveiligheid-adviseur van het kabinet' volgens het AD in AD. Die wil namelijk een HELMPLICHT voor alle 60-plussers. En je hoeft heus geen dorhoutzeggende vragensteller met een kritische blik te zijn om te zien dat een helmplicht voor 60-plussers bij 'positieve' resultaten (namelijk: alle bejaarden blijven de hele dag binnen en sterven van eenzaamheid in plaats van in het verkeer) wordt uitgebreid naar 55-plussers, en dan ook maar voor kinderen want BLIJF VAN ONZE KINDEREN AF en daarna ook maar voor de rest want het is toch niet te handhaven om iedereen de hele tijd maar naar zijn leeftijd te vragen bij al die staatshelmcontroles op straat. En dan zitten we uiteindelijk met een algehele fietshelmplicht die ervoor zorgt dat een awesome Nederlandse ding, namelijk FIETSEN, ook alweer kapot is gemaakt. Doodgaan in het verkeer is geen besmettelijke ziekte. Geen fietshelm dragen als bejaarde met een matig evenwichtsgevoel is een slecht idee, maar het is vooral gevaarlijk voor bejaarden met een matig evenwichtsgevoel die geen fietshelm dragen. Of, nog erger, voor bejaarden met een matig evenwichtsgevoel op een e-bike. Maar dat is weer een ander verhaal

Blauwe lijntje gaat omlaag!

Ook ANWB niet helemaal goed bij zijn kokosnoot

Social

Reaguursels

Inloggen

Helm verplicht voor 60+?
Ik gok dat er dan sprake is van leeftijdsdiscriminatie. Dus gaat niet door of gaat voor iedereen gelden.

Schadenfreude | 13-04-22 | 17:19

Nou, iedereen weer terug in de auto

Johan1235 | 13-04-22 | 16:43

opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/7193...
Hier de CBS cijfers over verkeersdoden 1996 t/m 2020.

Gelet op de bevolkingsgroei en bijvoorbeeld het gegeven dat een zestiger anno nu gewoon moet doorwerken tot 67 jaar en dus dagelijks op zijn fiets moet stappen, is het allemaal storm in een glas water.

En ja, er is een vrouwelijke arts van wie de moeder is overleden na een fietsongeluk. Zij maakt zich nu sterk voor zo'n helm met groot fanatisme.

De overheid vindt het prima: die hebben al uitgerekend hoeveel btw dat gaat opleveren als er miljoenen helmpjes over de toonbank gaan. En verlekkeren zich aan de boetes die zij kunnen gaan uitschrijven.

Wat een totaal verrot land is NL toch geworden...

Wering | 13-04-22 | 15:24 | 1

U raakt daar een kwestie, die ik steeds vaker zie. Dat iemand persoonlijk iets overkomt, iets wat ze (diep) raakt. Vervolgens gaan ze actie voeren en worden daar steeds fanatieker in. Om terug te krijgen wat ze zijn kwijtgeraakt of om de pijn te verlichten.

Arachne | 13-04-22 | 21:13

Ik dus straks als een gekke henkie een helm op bij het fietsen, terwijl om me heen hele roedels bezorgcowboys rondscheuren en 9 van de 10 fietsende of brommende adolescenten voortdurend op hun mobieltje kijken tijdens verkeersdeelname. Want er wordt gehandhaafd mensuh!

batvoca2 | 13-04-22 | 15:17

Prima.. ik heb nog een goedpassende helm van mijn Opa op zolder liggen.... met zachtleren grijze kinriem & kippengaas er overheen... soort bloempotmodel..

grapjasz | 13-04-22 | 13:28

Ik draag een helm, heb mn zus overtuigd. Knal je met je hoofd op een klein steentje zit er een deuk in je hersenpan en weken maanden wellicht revalideren Vandaar mn keuze. Als je de enige bent is t lastig. Was een van de eerste een reflector vest. Nu zie je er velen. Ik doe dit voor mezelf en hoop t niet nodig te hebben. Raad het een ieder aan. Is geen schande. In de winter een skihelm lekker warm is

Schilder58 | 13-04-22 | 13:12 | 1

Je kunt natuurlijk ook onder een rubber steen gaan leven en heel hard duimen dat elk noodlot aan je voorbij gaat.
Ik prefereer prettig te leven.

eilende Zebra | 13-04-22 | 14:05

3 van de tien vaak oudere dames rijden op een voor hen te hoge fiets.
Bloedlink.

De Profundus | 13-04-22 | 13:04

Een e-bike heeft trapondersteuning maar de elektrische fietsen die ik zie rijden tegenwoordig, die rijden brommers eruit en daar zitten de trappers er op voor de sier. Dat is dus een gemotoriseerd voertuig en dient verzekert zijn, net als die kutsteppies.

redthehaghue | 13-04-22 | 12:40 | 10

@ofarim | 13-04-22 | 12:43:
Maar wat is daar mis aan? We kunnen niet met z'n alle eeuwig blijven leven!

eilende Zebra | 13-04-22 | 14:06

@jansma28542681 | 13-04-22 | 14:16: ik wil best nog een keer ‘nietes’ zeggen maar u kunt ook even het linkje lezen waarin u zult lezen dat hij zijn helm kort ervoor had afgedaan. Wat verklaart waarom er beelden zijn waarop hij wel een helm draagt.

_pacman_ | 13-04-22 | 14:18
▼ 7 antwoorden verborgen

Het is evident waar het probleem zit: bij de e-bikes en bij het appen op de fiets.
Zoek daar dan ook de oplossing, en val niet alle fietsers lastig met een helmplicht, waarvan het positieve trouwens zeer twijfelachtig is. Ja, er vallen dan minder doden in het verkeer, maar omdat de mensen minder gaan fietsen, zullen er meer hart- en vaatziekten zijn.
Huidige stand van zaken: 80 fietsdoden per jaar versus 37.000 doden door hart- en vaatziekten.

bintang | 13-04-22 | 12:30 | 1

We hebben dus een onderzoek nodig dat aantoont dat een helm helpt tegen hart en vaatziekten.

Drukvandaag | 13-04-22 | 14:10

Heeft de man ook al ideeën over het uniform en de bewapening van de fietshelm-Gestapo?

Opajoop | 13-04-22 | 12:28 | 2

Ja, geweaun BOAs.

sjef-van-iekel | 13-04-22 | 12:42

Daar zal ongetwijfeld een nieuwe adviescommissie voor in het leven worden geroepen.

geile pater | 13-04-22 | 12:43

De Nederlandse Nanny State wordt met de dag erger en beklemmender.

Louter Leuter | 13-04-22 | 12:26

Dus omdat al die oude lijken te hard rijden op elektrische fietsen voor hun trage reactievermogen, moet iedereen maar weer een helm op. Gewoon begrenzen die elektrische fiets boven de 20 km/u schakelt de hulp af en rijd je op eigen kracht.

vinzDH | 13-04-22 | 12:19 | 5

Zijn jullie op je teentjes getrapt stelletje âhwe lijke.
Is gewoon plat Haags caffietent taa,l andere benaming voor bejaarden "âhwe lijke". Jankballen

vinzDH | 13-04-22 | 12:56

Ach, dit oude lijk hoeft straks alleen maar een helm op, tegen de tijd dat jij zo oud bent is het vast nog veel erger.

quigg | 13-04-22 | 12:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Rekensommetje gemaakt... 3 op de 100.000 inwoners van Nederland overlijdt jaarlijks in het verkeer. Je gunt het niemand om zo opa of oma of een kind of partner te verliezen... Maar 3 op 100.000....
Waarvan plenty wegens te hard rijden in een eenzijdig ongeval. En inderdaad een riedeltje 70-plussers die veuls te hard gaan met de e-bike..

Maar hoe vaak kwam het in uw leven dichtbij, zo dichtbij dat een van uw naasten daadwerkelijk overleed in het verkeer? Mijn meest dicht bijstaande was familie van aangetrouwde familie van mijn familie. Een heel erg treurig verhaal, maar 3 op 100.000....

Alle belangenclubjes schieten uiteindelijk door, om maar relevant te blijven...
Zo'n Algemene Wielrijders Bond die magazines uitgeeft, verzekeringen aanbiedt en vakanties verkoopt bijvoorbeeld.

WasHetMaarMakkelijk | 13-04-22 | 12:03 | 1

Ach ja, de rubbertegelmaatschappij is de droom van menig drammer.

eilende Zebra | 13-04-22 | 14:09

Wat hebben ze eigenlijk buiten te zoeken. Je hebt 50 jaar de tijd gehad om een beetje rond te kijken buiten, waarom moet dat nu dan nog. Het is ook nooit genoeg voor boomers. Ze willen ook nergens iets voor doen. Ik heb al meerdere keren voorgesteld om gladiatoren gevechten te houden tussen boomers waarbij de winnaar het pensioen van de verliezer krijgt. Dit is gewoon ethisch verantwoord want je hebt het zelf in de hand. Maar nee, het moet en/en, en Piet en Henk willen een pensioen verhoging, het is kiezen of delen.

Kale dodo | 13-04-22 | 12:00

Ik snap dit echt niet. Per gereden fietskm hebben we in NL een van de veiligste fietnetwerken ter wereld. Algemeen bekend in vervoerskunde is dat als je de fietshelm verplicht het risico voor fietsers op langere termijn vergroot door roekelozer gedrag van fietsers en minder rekening houden door automobilisten. Zie UK en VS. Google risico homeostase ook maar eens. If it ain’t broken, don’t try to fix it. Prutsers.

SkanakinAyewalker | 13-04-22 | 11:58 | 3

Hoe kan "algemeen bekend zijn" wat gebeurd als je een helm verplicht als een helm nergens verplicht is?

Ging men ook roekelozer rijden toen de helm op de motor verplicht werd? of de gordel in de auto? Onzin.

redanx | 13-04-22 | 12:04

@redanx | 13-04-22 | 12:04:
Neem een grote groep mensen die regelmatig fietst en deel ze op in 2 groepen. 1 groep gaat een tijd met helm fietsen de andere blijft zonder helm fietsen. Doe af en toe een onderzoek door middel van vragenlijsten en of achter iemand aanrijden en gedrag observeren. Conclusies van dergelijke onderzoeken is dat fietsers met helm op iets (maar niet veel) meer risico nemen en dat automobilisten enorm veel associaler gaan rijden met betrekking tot die fietsers. Alternatief, doe een paar vragenlijsten en kijk hoeveel mensen de fiets laten staan als ze verplicht zo'n dop op moeten. Voorspel dan aan de hand van bekende negatieve effecten van minder bewegen hoeveel doden dat extra oplevert. Is echt geen ingewikkeld onderzoek.
Bijvoorbeeld:
nacto.org/wp-content/uploads/2015/07/...
Enigzins tegengeluid: cps.ca/documents/position/bike-helmet... <- kijk vooral hier ook naar de genoemde bronnen, er word netjes verwezen naar de meest relevante onderzoeken.

"Ging men ook roekelozer rijden toen de helm op de motor verplicht werd? of de gordel in de auto? Onzin."
Ja. Minder goed meetbaar vanwege de algehele snelle trend van dalende verkeersdoden maar dit effect is wel geconstateerd ja

Gregovic | 13-04-22 | 12:42

Australië idem. www.icebike.org/bike-helmet-laws/
Tevens heeft men bewezen dat het invoeren van helmplicht zorgt voor een verminderde volksgezondheid omdat er minder mensen gaan fietsen en daardoor meer mensen overlijden door een ongezondere levensstijl vanwege een tekort aan beweging.

Veteranus | 13-04-22 | 13:36

Betutteling.............. kent u dat woord? Betutteling door een stel incompetente klootzakken daar in de Haag! Zo dat lucht op, ik zie ineens dat het zonnetje schijnt, vanmiddag nog maar even een eindje fietsen.

Eminent | 13-04-22 | 11:53

Er wordt vooral ingegrepen richting de automobilist die verplicht langzamer moet rijden en voorrang verlenen ook waar fietsers geen voorrang hebben (fietspad met haaientanden bij kruising), maar laten ze eens wat doen aan het veelal ongediciplineerde fietstuigh dat te pas en te onpas voorrang neemt en met elektrische fiets met 40+ km/u over de pietspaden vliegt.

darmflora | 13-04-22 | 11:49 | 1

Autobrein redenatie.

Bubske | 13-04-22 | 12:49

Toen ik midden jaren 80 van de vorige eeuw nog naar de MTS fietste kwam er al zo af en toe het idee naar voren van fietshelmen, al dan niet verplicht. Dus dat is zo'n luchtballon die ze eens in de zoveel tijd opgooien, om te kijken of hij ditmaal wél blijft hangen.

Met_baard | 13-04-22 | 11:38

De ouderen mochten dood gaan aan Corona en aan eenzaamheid, maar niet in het verkeer. Last iedereen eens zijn/haar eigen verantwoordelijkheid nemen en doen wat hij/zij verantwoord vindt.
Trouwens: dode jongeren in het verkeer = meer donoren. Dat zou D66 toch aan moeten spreken.

Leffe Blonde | 13-04-22 | 11:28

Elke dag 3 uur = ca 10.000 uur in 10 jaar.

Leffe Blonde | 13-04-22 | 11:26

Zijn toch ook gewoon hoop oudjes die nu in plaats weg kwijlen achter het raam nu op stap gaan met de ebike? daarnaast is de overstap naar autoloos ook veel makkelijker voor ouderen door de Ebike (waarschijnlijk zie je een stuk minder ongevallen met auto's en 70+ers).

flask | 13-04-22 | 11:25

Bij een werkdag van 8 uur zijn 10.000 uur 3,4 jaar elke dag 8 uur fietsen. Als een kind 2 uur per dag zou fietsen, elke dag van het jaar dan duurt het 13.7 jaar. Dus een kind dat op zijn 4de gaat fietsen en echt elke dag 2 uur fietst kan op 17.7 jaar eindelijk fietsen. Klinkt wel redelijk toch.

Blauwpetje | 13-04-22 | 11:17 | 1

Ik zat precies die berekening te maken. Wat een zeldzame, feitenvrije onzin van de ANWB.

Stijlicoon | 13-04-22 | 11:23

Totale chaos. https://www.youtube.com/watch?v=ynwMN3Z9Og8

Zapata10 | 13-04-22 | 11:16 | 2

https://www.youtube.com/watch?v=pqQSwQLDIK8

Zapata10 | 13-04-22 | 11:20

Als plattelander schrik ik me helemaal rot. Wat een bende.

ChalinaRosa | 13-04-22 | 11:35

Op mijn stadsfiets draag ik nooit een helm. Op mijn getunde ebike (35km/u) voor woon-werkverkeer draag ik wel altijd een helm. Ik ben daarin een uitzondering.
Tegenwoordig dragen de meeste wielrenners trouwens een helm, dat was een paar jaar geleden nog anders. Idem met skiën overigens; 20 jaar geleden droeg niemand een helm, tegenwoordig een groot deel van de skiërs wel. Mensen zijn ijdeltuiten en kuddedieren; als niemand een helm draagt dan gaan zij er ook geen dragen; als de meerderheid een helm draagt dan gaan ze ook een helm dragen. Om die kuddedieren sneller over de streep te trekken dan hopen dan het over 10 jaar gemeengoed is zou een helmplicht zeker kunnen helpen.

DePsych | 13-04-22 | 11:13

Ze doen maar lekker jong

sander3488 | 13-04-22 | 11:11

Regeren is vooruitzien. Als je dit doorvoert zitten we dadelijk met nog meer boomers. Beter verhogen ze de maximum snelheid tot 80 kmh voor elektrische fietsen, maarja, dan moet je dus vooruitkijken en daadkrachtig zijn.

Kale dodo | 13-04-22 | 11:09 | 3

Winwin situatie: meer huizen, meer ruimte, minder AOW, minder pensioenuitkeringen, minder druk op de zorg etc.

meneer Q | 13-04-22 | 11:24

@meneer Q | 13-04-22 | 11:24: En nu maar hopen dat jij zo snel mogelijk sterf is ook een win/win situatie.

Nietgek | 13-04-22 | 12:25

En meteen heel GS in de tegenaanval. Typerend voor NL. Ik heb in Amerika en Zweden gewoond, daar draagt 85% gewoon een helm. Ook vind ik in die landen het verkeerd netwerk 1000 x beter dan ‘drempel/rotonde/verkeersbordenmania’ Nederland. Het is voor je eigen veiligheid. Die kleine van 3 hier thuis draagt altijd een helmpje op z’n fiets. De oudste is bmx-er en draagt z’n coole helm ook gewoon naar school. En die ouwe kudtwielrennert (ik draag geen spandex) draagt ook altijd een helm.

Kutwielrennert | 13-04-22 | 11:09 | 6

In de VS zie je dan ook zelden fietsers buiten misschien de grote steden en persoonlijk vond ik het autoverkeer in de VS ook maar gewoon zwaar kut. Fietsen doet men daar dan ook voornamelijk voor ontspanning en niet utilitair zoals in veel NL gebeurt. De wegen in de VS (voornamelijk ervaring met de staten Oregon, NY en NJ) vond ik onoverzichtelijk, slecht doordacht, weinig structuur, regelmatig bijzonder matig onderhouden en verschrikkelijk lage maximum snelheden op heel veel wegen. Doe mij dan maar het ‘drempel/rotonde/verkeersbordenmania’

Gregovic | 13-04-22 | 12:52

Men noemt dit ook wel vrijheid van meningsuiting. Gelukkig kan het nog. Nog wel.

Harry.Langezwaal | 13-04-22 | 12:57

Amerika is een op de auto gebaseerd land en Zweden is niet vlak.
Aan de Belgische kust is een helm niet nodig; in de Ardennen wel.

Arachne | 13-04-22 | 21:04
▼ 3 antwoorden verborgen

De gemiddelde nederlander is gekleed voor de bestemming, niet voor de rit, juist daarom is de fiets een goed alternatief.
Helmen verplichten zal meer mensen de auto injagen waarmee de leefbaarheid en toegankelijk van steden alleen maar afneemt.

Heel slecht idee.

Joris-maar-weg | 13-04-22 | 10:56

Hoe gaat dat gehandhaafd worden?!
Op elk fietspad een BOA?
Chip in je helm, zodat je e-bike aankan?
QR-code?

Yellow Shark | 13-04-22 | 10:46 | 1

Als je dat wilt handhaven, moet je gewoon de verzekeringen laten eisen dat mensen een helm dragen. Overigens ben ik meer een voorstander van de airbag voor fietsers fan een helm. Hier in Kopenhagen zie je ze al minstens 6 jaar volop.

DanskeRob | 13-04-22 | 10:53

Oh ja en intussen gaan we qua bewoneraantallen omhoog:

Drukkere wegen, meer verkeer/tijd over dezelfde weg, meer kans op aanrijdingen.

Maar nee das vast geen probleem…

timmey | 13-04-22 | 10:45 | 1

Die 900 import per week kunnen allemaal niet fietsen. Wel fietsen stelen, dat gaat prima.

_pacman_ | 13-04-22 | 10:48

"Ik heb deze helmpje aan" als slogan voor de Postbus51 campagne dan maar.

_pacman_ | 13-04-22 | 10:45 | 1

Zou nog werken ook.

Kutwielrennert | 13-04-22 | 11:10

Hier in Rubbertegelië (vroeger heette het land Nederland) vinden ambtenaren dit uiteraard prachtig.

Een mini probleem(is het überhaupt een probleem?) opblazen, nieuwe wet(ten) erbij, meer controles en meer boetes-> meer richting staatskas.
De formule is zo simpel..

timmey | 13-04-22 | 10:43 | 1

Minder vrijheid van bewegen voor normale mensen.
Gestoord.

ChalinaRosa | 13-04-22 | 11:07

Hou je veilig!

thanseeuwen | 13-04-22 | 10:40

Over een paar jaar kunnen bejaarden veilig overal naartoe fietsen in de Metaverse. Zonder helm. *selecteer Veluwe, checkbox zonnig, +15- kilometer. Enter.

small_town_dude | 13-04-22 | 10:40

Helmplicht vanwege 80 dooien. What's next? Iedere blinde verplicht een airbag laten dragen?

Dubbelepunthoofd | 13-04-22 | 10:37

Probeer eerst maar een uit te zoeken waarom er zoveel eenzijdige ongelukken gebeuren, waarvan vele met dodelijke afloop , van de weg geraakt en tegen een boom geknald. , uitgeweken voor een vlieg , met de navigatie , radio of smartphone liggen te pingelen ... o.i.d.

Nico_the_Sparrow | 13-04-22 | 10:36 | 1

Ik dacht dat het voornamelijk komt doordat ze veul te hard gaan met hun e-bikes en dan ontaardt een valpartij al gauw in ernstige schade aan de al broze schedels en botten.

drastic | 13-04-22 | 11:14

Ga een voorspelling doen, helmplicht gaat niet alleen voor elektrische fietsen gelden.
De branche zal daar tegen zijn.

likdoorn | 13-04-22 | 10:34

Verplichting? Is d66 al voor?

zokanhetookja | 13-04-22 | 10:33 | 1

Dictatuur66 is daar zeker voor...

Nico_the_Sparrow | 13-04-22 | 10:40

E-bikes zijn funest voor de algemene conditie. Je hoeft alleen maar een beetje je benen op en neer te bewegen om moeiteloos ca. 25 km/u te rijden. Hoe vaak ik in zware tegenwind al niet ben ingehaald door een lui peddelende bejaarde op zo’n e-bike, die moeiteloos tegen de wind in fietst. Dat kan dus alleen maar als de lichamelijke inspanning (erg) beperkt blijft. Ouderen die verder gewoon redelijk fit zijn zouden zo lang mogelijk op een gewone fiets moeten blijven rijden.
Bleke, vadsige scholieren daarentegen (tegenwoordig bijna allemaal op een e-bike) zouden verplicht op een gewone fiets moeten rijden. De lichamelijke conditie van die groep is alarmerend slecht. Oh ja, en geen helmplicht! Dat wordt in dit land alleen maar een handvat voor verdergaande veiligheidshysterie.

Lefty-Messup | 13-04-22 | 10:33 | 1

Nee hoor, e-bikes zijn gewoon goed voor de algemene conditie. De gemiddelde afstand die per e-bike gereden wordt is een stuk hoger dan op een gewone fiets. Meer mensen fietsten er door naar het werk. En ook ouderen kunnen langer en verder fietsen dan vroeger.

Kasseibijter | 13-04-22 | 13:28

Onhandige, stijve, zuinige en eigenwijze bejaarden op e-bikes zorgen voor 70% van de zwaardere fietsongelukken.

Iedere wielrenner of MTB-er met 3 hersencellen of meer rijdt allang met een helm op en voor de slome stadsfietser is het weer overkill.

Ergo: helmplicht voor bejaarden. Problem solved. Dat zal dan worden geframed als ageism (ja, ik heb opgelet) maar we kunnen het ook uitleggen als positieve discriminatie en dan mag alles.

_pacman_ | 13-04-22 | 10:27 | 5

@small_town_dude | 13-04-22 | 10:35: Sinds juli 2019 is een telefoon vasthouden op de fiets al verboden. Koptelefoon / oortjes zijn formeel (nog) niet verboden maar als dat gevaarzetting oplevert, wat het al snel doet, kun je er ook voor bekeurd worden

_pacman_ | 13-04-22 | 10:43

Of e-bikes gewoon verbieden.

Gregovic | 13-04-22 | 12:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Zoals usb stok hierboven al aanhaalt: Veel bejaarden overlijden aan de complicaties van een heup fractuur. Dan helpt die helm natuurlijk niks.
Wat wel helpt: Zorg ervoor dat die bejaarden beseffen dat ze niet ineens 25 kmh moeten gaan fietsen als ze tot voor kort niet boven de 12 uit kwamen.

Daarnaast vind ik als liberaal, dat alles waarbij het risico voor "jezelf" is, zo min mogelijk gereguleerd moet worden. Eigen verantwoordelijkheid. Zeker aangezien we hier over volwassenen praten.

TheEgg | 13-04-22 | 10:26 | 1

Dat dus. Mensen zijn toch geen gevangenen van de staat.

ChalinaRosa | 13-04-22 | 11:10

Tja.

Moeders en / of vaders met kinderen in hun hippe bakfiets.

Moeders en / of vaders met kinderen achter op hun fiets.

Opa's en oma's en ouderen op de (elektrische) fiets.

Jongeren en kinderen op de fiets.

Ambtenaren, hup hup snel snel, op de fiets.

Gister nog een man op de fiets met een aangelijnde hond naast hem rennend.

Mensen van alle leeftijden en in alle soorten en maten.

Wekelijks zie ik ze , zelf als fietser of automobilist op weg, alsof het de normaalste zaak van de wereld is , vol door rood rijden.

Sommigen kijken niet eens naar links of rechts, knallen gewoon de kruising op, het rode licht bestaat simpelweg niet voor ze.

Ze willen doorrijden , niks of niemand zal ze tegenhouden.

Met verwondering sta ik dan samen met de andere fietsers te kijken naar de debiele risico's die dit soort lui nemen.

En dan denk ik niet meteen aan die fietsers in kwestie , maar aan alle weggebruikers die dit soort volidioten zonder geduld moeten ontwijken , vol op de rem moeten gaan staan en ze eventueel kunnen aanrijden / doodrijden.

Wat bezielt ze?

Dr.Mabuse | 13-04-22 | 10:20 | 2

Dat is in één woord samen te vatten: "Ik"

TheEgg | 13-04-22 | 10:27

Nederland één van de veiligste landen van de wereld betreffende verkeer...... zeer dicht bevolkt en allemaal fiets, brommers, scooter, auto of motor. Er is dus niks aan de hand en doden zullen er blijven vallen. En toch blijven er een paar "verkeersdeskundige" zeiken over onveiligheid. Streven van VVN is 0 verkeersdoden. Hoe van het padje ben je dan om dit na te streven?

Blonde Nel | 13-04-22 | 10:20 | 1

Wij mogen niet meer dood.

bisbisbis | 13-04-22 | 10:29

Wat valt allemaal onder een fietser tegenwoordig? E-bike, Segway, bakfiets, wielrenner...?

Jos Tiebent | 13-04-22 | 10:18

Een uur per dag fietsen, 27,4 jaar lang, dan kom je aan 10.000 fietsuren. Voor een rijbewijs B heb je gemiddeld 50 uur nodig aan praktijkervaring (aan de hoge kant)

B.agger | 13-04-22 | 10:15

Als je mensen nou wettelijk verplicht om binnen op een stoel te gaan zitten en vooral niet te bewegen totdat ze doodgaan, dan hebben ze erg weinig risico gelopen.

Wat zouden de mensen daar eigenlijk van vinden?

marcoplarco | 13-04-22 | 10:14 | 1

Mag je je dan wel doodvervelen?

Charred_Metal | 13-04-22 | 15:53

Helmplicht combineren met geriatrische profilering en accu-profilering.

Egerius | 13-04-22 | 10:14

Een helm op bij het fietsen, nee dank u.
Doe dan maar zij-wieltjes of een dubbel achterwiel.
Dan is het vallen afgelopen en wordt het lastig om nog dood te gaan tijdens het fietsen.
Knie- en polsbeschermers? Want niet dood maar gehandicapt is ook niet goed.

De finale eindbaas | 13-04-22 | 10:14

Mooie Duitse helm besteld op EBay punt de.
Met 2 van de bliksemschichten voor snelheid en een doodshoofd.

Osdorpertje | 13-04-22 | 10:14

Schaf die milieu vervuilende e-bikes gewoon af.

B.agger | 13-04-22 | 10:11 | 3

Precies, allemaal een Harley kopen, veel leuker.

elfenstein | 13-04-22 | 10:13

Groot gelijk, dan kunt u morgen gewoon weer achterstevoren op een varken naar het werk rijden.

Loodje | 13-04-22 | 10:14

@Loodje | 13-04-22 | 10:14: Met mijn benen mankeert niks. Een normale fiets is een stuk comfortabeler dan een varken.

B.agger | 13-04-22 | 11:01

Gewoon de Jetson One kopen uit Zweden. Heel misschien verkrijgbaar met soepsidie voor bijstandsgerechtigden en mensen met een karig loontje. Hoeveel magische hartstikke flinke soepsidie zullen we bieden, 1500 euro?
filmpje, zonder bommen en guns:
www.youtube.com/watch?v=NSCvsW-z2LE

nobodiesunmighty | 13-04-22 | 10:07

Fake news van de autolobby. Het autoverkeer in Nederland is nog nooit zo gevaarlijk geweest als nu, met al die appende max verstappen-wannabe's. En dan maar net doen alsof de fietsers het probleem zijn. Schandalig.

Zenzeo | 13-04-22 | 10:06 | 4

Ik kijk wel eens de auto’s in en het is echt rampzalig hoeveel mensen inderdaad op hun telefoon zitten. In een auto is er eens eentje bijna op mij geklatst. Als ik mijn voorrang had doorgezet, dan had die geplakt in mijn zijkant.

Op de fiets heb ik overigens nooit bijna ongelukken. Ik denk dat de truck is om de bestuurder aan te kijken en oogcontact te maken bij kruispunten enzo. Ik veronderstel nooit voorrang.

Dr.Platypus | 13-04-22 | 10:12

@Dr.Platypus | 13-04-22 | 10:12: Dat heb ik ook geleerd uit mijn motorrijders jaren. Vanaf 1978 tot 2018 motor gereden en ook woon werk. Zomer en winter. Nog nooit iets gehad. Ook niet met de auto of met de fiets. Anticiperen is het halve verhaal. En ga hard daar waar het kan, anders niet.

Zapata10 | 13-04-22 | 10:21

@Grijskijkert | 13-04-22 | 10:11:
Ja, en dat je die in Kropswolde tegenkomt, alla. Maar ze claimen in het Paasweekend ook de halve kust, waar natuurlijk half Nederland al gaat uiwaaien, tsja en dát gaat dus niet.

Pontius Vulgaris | 13-04-22 | 10:22
▼ 1 antwoord verborgen

Nee meneer agent, die motor zit daar alleen om mij persoonlijke genoegens te bezorgen.

elfenstein | 13-04-22 | 10:06

Helmplicht zou ik niet doen. Dood zal je niet zo snel gaan maar dat hersenletsel maakt je leven toch wel wat minder aangenaam (en dat van je omgeving). Goede voorlichting geven en de voorbeelden laten zien van de mensen die gevallen zijn en geen lekker leven meer hebben. Werkt veel effectiever.

deministerpresident | 13-04-22 | 10:05 | 1

Mark Rutte fietst zonder helm --> kijk naar het resultaat!

Monkey Cabbage | 13-04-22 | 10:17
-weggejorist-
Pimhadgelijk | 13-04-22 | 10:04 | 1

Geen haar op mijn hoofd die er over piekert om op een fiets te stappen. Denk even mee: geen abs, geen airbags, twee wielen te weinig en de kreukelzone ben jezelf. Dat zo'n ding de openbare weg op mag, ongelooflijk.

Jemoesteensweten | 13-04-22 | 10:03 | 2

Volgens mij ga jij al op je bakkes bij de gedachte alleen al van zeep op de douchevloer.

Grijskijkert | 13-04-22 | 10:07

U vergeet, er zit geen dak op en de zitplaatsen zijn driewerf ruk.

normanius | 13-04-22 | 10:11

Als die vrouw op de foto bejaard is, dan ben ik een peuter.

small_town_dude | 13-04-22 | 10:01 | 1

Heb jij je groentjes al gehad vandaag? En je moet je schoenveters strikken.

Red shirt | 13-04-22 | 10:04

Is het niet zo dat veel oude mensen medicijnen gebruiken waar je eigenlijk helemaal de weg niet mee op mag?

Mr_Natural | 13-04-22 | 09:59 | 1

Niet alleen oude mensen hoor, je krijgt tegenwoordig na enig aandringen een hele colllectie funky pijnstillertjes mee van ome dokter.

elfenstein | 13-04-22 | 10:07

Graag ook keukentrapjes verbieden..

P47Thunderbolt | 13-04-22 | 09:59 | 1

Ook daar een helm op.

Hollandmix | 13-04-22 | 16:54

Je kan maar ergens van slag van raken.

swassannuf | 13-04-22 | 09:59

Een helmplicht helpt niets tegen gebroken heupen.
Een snelheidsbeperker op elektrische fietsen voor 60+ heeft veel meer zin.
Soms zie je zo'n oude trol met 25km/h totaal ongecontroleerd over een kruising of rotonde vliegen en is het dankzij de alertheid van de overige verkeersdeelnemers dat het fossiel ongeschonden aan de overkant komt.

JanVergoor | 13-04-22 | 09:58 | 1

Gezien uw taalgebruik is het u gegund zeer oud te worden, en nog langdurig getuige te mogen zijn hoe er naar u gekeken en over u geoordeeld wordt. Succes!

zoute_drop | 13-04-22 | 10:03

Als je elke dag een uur fietst. Zijn dat dus 10.000 dagen. Ofwel 27 jaar.
Aangenomen dat je vanaf je 5e kan fietsen ben je 32.
Dan hebben de meeste al een rijbewijs. En verkeersinzicht.

Hebben ze weer een alfa-wetenschapper bij de ANWB ingehuurd voor de stukjes?

AdvocatusDiaboli | 13-04-22 | 09:58 | 1

Als je al 27 jaar alles op de fiets doet heb je ook geen rijbewijs nodig ;)

High speed duck | 13-04-22 | 10:02

Ah, het aantal verkeersdoden is sinds 2009 gestabiliseerd, aldus het CBS. Paniek bij lobbyisten en politici. Want zonder nieuwe initiatieven kun je je duurbetaalde baantje niet meer verantwoorden natuurlijk. Daarom iedereen een helm op. Een hardnekkig verschijnsel bij teveel goedbetaalde politici en aanverwante kneuzen op te weinig beleidsuitdagingen waar je je stempel op kunt drukken zonder ook echt persoonlijk risico te lopen. Daarom moesten er regenboogzebrapaden komen. Daarom moesten we ovchipkaart-schapen worden. Daarom moesten we VOG's aanvragen om je schoenveters te mogen strikken. Daarom moet het internet op slot kunnen bij dreiging. Daarom moesten we roken in de kroeg (en daarna overal) verbieden. Daarom moest de alcoholgrens omhoog. Daarom moesten er kijkwijzers komen. En wat zijn we er allemaal mee opgeschoten? We zijn van de Verlichting linea recta in het autistoceen geschoten. Godverdomme wat word ik moe van dit schrijnend gebrek aan intellectuelen en gezond verstand.

Paty | 13-04-22 | 09:58 | 4

U heeft een punt (op sommige dingen dan hè). Dat van politici en regenboogpaden bv. Maar feit is en blijft dat er inmiddels, demografisch gezien, een hele horde kneuskleuters onder ons is voor wie de kwalificatie "compleet van de ratten bezeken" nauwelijks dekkend is. Dan ontkom je soms niet aan wet- & regelgeving. Omdat er nu eenmaal hersenverweekten onder ons zijn met een zwaar verschraald idee van "gezond verstand". "Als het nergens staat dan mag het want anders Noord Korea" heeft er wel voor gezorgd dat Nederland een regeltjes paradijs is geworden waar het raamstaar gilde maar wat druk is met ontwikkeling, vergunningverlening en handhaving. Triest maar met 18+ miljoen en groeiend in een klein kneuterlandje als het onze, is er helaas geen ontkomen aan.

Grijskijkert | 13-04-22 | 10:24

@Grijskijkert | 13-04-22 | 10:24: Er is wel een ontkomen aan, zorgen dat die 18+ weer naar de 14 miljoen gaat. Stop met import van onverenigbare culturen, deporteer kanslozen. We kunnen niet iedereen helpen door ze in dit land toe te laten. Daar is het land te klein voor en moet het een noord-korea worden. Dankzij de mensen die nog steeds op Rutte stemmen.

ffnietnu | 13-04-22 | 10:57

Die groepjes die dat allemaal behartigen zijn er zeker wat mee opgeschoten.

Charred_Metal | 13-04-22 | 15:58
▼ 1 antwoord verborgen

In één woord: Nope!
Ik fiets graag vanwege gezondheid en milieu. De helm met mijn gewone fiets gaat niet op. Dan stal ik nog liever in de auto.

Ben een beetje klaar met het deugfacisme, vertrutting of hoe je het wilt noemen.
Ik word voorbij gekacheld door grijze mensen met een e-bike. Velen zijn wijs genoeg om die helm zelf op te doen. Diegenen die het niet doen maken een keuze.
Met mijn trapkracbt fiets ik 15-22km/u. Dat zijn prima snelheden die ik met mijn leeftijd prima aankan. Voorbij de 50+ maak ik wel een nieuwe overweging.

Dr.Platypus | 13-04-22 | 09:58 | 3

Helmplicht zou dan ook (m.i.) moeten gelden bij snelheden vanaf 25 km/u, hogere leeftijd etc. Denk dat een plicht wel zinvol is, maar handhaven zou niet nodig moeten zijn. Het gaat ook een beetje om een cultuuromslag. Nederlanders zijn niet gewend om met een helm op te fietsen. Dat was in het verleden ook niet echt nodig omdat we hier niet snel hoge snelheden bereiken, aparte fietspaden hebben enz. Nu met de opkomst van de e-bike gaat het wel nut hebben. Mensen moeten zich dat gaan realiseren.

RideFreeOrDie | 13-04-22 | 10:07

Een fietspedelec gaat 45km/u en dat lijkt mij sowieso verstandig. Een gewone e-bike gaat tot 25km/u.
Boven de 25 moet je al een helm. In de prakatijk fietsen die e-bikes chronisch 24-25km/u en altijd dicht tegen de max.

Dr.Platypus | 13-04-22 | 10:16

@RideFreeOrDie | 13-04-22 | 10:07: Volgens mij was het vroeger stukken rustiger op de weg. = minder frusties in autootjes die gas/stroom willen geven.

ffnietnu | 13-04-22 | 10:25

Lekker handig ook om te handhaven. Krijg je een soort van etnische profilering weer bij de politie.
'Waarom houdt u mij staande?'
'U heeft zo'n oude kop. Daar hoor een helmpje op.'

Leptob | 13-04-22 | 09:58 | 1

Dat wordt (nog meer) dringen bij het meldpunt.

Grijskijkert | 13-04-22 | 10:28

Misschien moeten we maar eens gaan nadenken over een sterilisatie plicht. Cancel dat Nederlandse volk maar.

sLinksAmsterdam | 13-04-22 | 09:56

6 weken geleden nog gevallen met de fiets en geen blijvende schade aan over gehouden.

Kaas de Vies | 13-04-22 | 09:56 | 2

Weet U dat zeker? U valt in herhaling.

Leptob | 13-04-22 | 09:59

Gheghe

R. Skickr | 13-04-22 | 10:00

6 weken geleden nog gevallen met de fiets en geen blijvende schade aan over gehouden.

Kaas de Vies | 13-04-22 | 09:56 | 1

Als ik jou was zo ik toch maar even één afspraak maken bij de huisarts.

Charred_Metal | 13-04-22 | 16:01

6 weken geleden nog gevallen met de fiets en geen blijvende schade aan over gehouden.

Kaas de Vies | 13-04-22 | 09:55 | 3

weet je dat zeker...?

Dr.Utker | 13-04-22 | 09:56

Wij hebben zo onze twijfels

Red shirt | 13-04-22 | 10:00

Ik zit dagelijks op mijn fiets.
Kom alleen de garage niet uit.

swassannuf | 13-04-22 | 10:01

Vroeger als je als ridder te paard stierf was je een held. Maar nu mag je alleen achter de geraniums dood gaan.

Forwaards | 13-04-22 | 09:52 | 1

Ridders droegen altijd een helm, en toch stierven ze bij bosjes.

small_town_dude | 13-04-22 | 09:56

Goed idee, kom ik helemaal niet meer uit de auto.

knutsel_ | 13-04-22 | 09:51

Omdat een stel bejaarden niet kunnen fietsen, moet ik dadelijk een helm op? Waanzin. Maar zodra het verplicht is pak ik nooit meer de fiets maar enkelt nog de auto, motor of scooter.

R. Skickr | 13-04-22 | 09:51 | 3

wel een begrensde elektrische scooter hè? die tweetakt minarelli met 70cc kan echt niet meer.

Dr.Utker | 13-04-22 | 09:56

@R. Skickr | 13-04-22 | 09:57: die mag ook. ik adviseer wel een aantal upgrades om te voorkomen dat u wordt ingehaald door een rokende bejaarde zonder helm op een Van Moof

Dr.Utker | 13-04-22 | 10:23

Op een elektrische fiets rijden is iets anders dan fietsen. Fietsen hoeft niet kapot/ met een helm, alles wat niet met spierkracht wordt aangedreven wel.

Centicuub | 13-04-22 | 09:51 | 1

Ook bejaard en onhandig?

R. Skickr | 13-04-22 | 09:52

Vrij veilig, vrij met een helm op.

Mr_Natural | 13-04-22 | 09:51 | 3

@Mr_Natural | 13-04-22 | 09:56: Ook een soort rubberen tegel. *zucht*
De scene met de levensgrote condooms. Ken je wel denk ik.

Duwbak_Linda | 13-04-22 | 09:58

Volgens mij is de gemiddelde snelheid op een stadsfiets ongeveer 15km per uur. Dan is 10.000 uur fietsen een equivalent van 150.000 kilometer - Die moeten ze dan afleggen in de leeftijd van 3 tot 18 jaar. Dan zou een kind dus ongeveer 30 km per dag moeten fietsen, elke dag - totzover de ANWB.

Prof_Bukmaar | 13-04-22 | 09:51

Mijn vrouw is met de helm op geboren, Daarom krijgt ze nooit een ongeval.

small_town_dude | 13-04-22 | 09:49 | 1

Mijn twee kinderen ook.

gato | 13-04-22 | 09:51

In Spanje, als een schoolklas gaat fietsen, rijdt er achter en voor een politie auto.

gato | 13-04-22 | 09:48 | 8

@gato | 13-04-22 | 09:52:
Grappig.
In Nederland rijdt mijn Nederlandse chauffeur en in Spanje ook mijn Nederlandse chauffeur.

We lijken best veel op elkaar.
Welke nationaliteit heeft jouw butler?

Kaas de Vies | 13-04-22 | 09:55

@Kaas de Vies | 13-04-22 | 09:55: Heb er twee, twee Nederlanders.

gato | 13-04-22 | 09:58

We hebben niet eens genoeg agenten om aangiftes op te nemen, laat staan iedere schoolklas te begeleiden...

ReyNemaattori | 13-04-22 | 10:00
▼ 5 antwoorden verborgen

Binnenshuis moet de helm ook verplicht worden, de meeste ongelukken gebeuren in en om het huis.

Mr_Natural | 13-04-22 | 09:48 | 1

Ik stond laatst op een keukenpapier, nog nooit zo bang geweest.

Centicuub | 13-04-22 | 09:52

Sumo worstel pak aan op de fiets. Lekker warm in de winter

AlfredJodokes | 13-04-22 | 09:48

Het land van de dominees slaat weer toe hoor...

heldheino | 13-04-22 | 09:46

Ik heb een paar jaar als ICTer en ouwe lul in het centrum van Utrecht gewerkt. Dus op de elektrische fiets vanuit ons dorpje iedere dag. Anders ga je failliet aan de parkeer kosten. Nou met al dat studentenvolk daar en kids die naar school moeten heb je geen helm nodig maar een compleet harnas om het vege lijf te redden. Niet normaal wat een ongelooflijke verkeerschaos van mensen die schijt hebben aan links rechts regels en stoplichten.

Zapata10 | 13-04-22 | 09:46 | 3

En hoe vaak ik er wel eentje op zijn snufferd heb zien gaan na wat nachtvorst of blaadjes op de weg. Ontelbare keren. En dat ging niet zachtzinnig.

Zapata10 | 13-04-22 | 09:51

@sander3488 | 13-04-22 | 09:53: Zolderkamer? Eh nee, we hebben een vrij groot afbetaald huis in een leuk dorpje, maar de zolder gebruiken we voor opslag en de was.

Zapata10 | 13-04-22 | 10:02

Voetgangers moeten ook een helm op, die zijn het meest kwetsbaar in het verkeer.

Mr_Natural | 13-04-22 | 09:46 | 2

LOL! Zo absurd is het idd.

Ichneumonidae | 13-04-22 | 09:48

En voetballers dan ook een helm op! Hoevaak komen de koppen tegen elkaar?

P47Thunderbolt | 13-04-22 | 09:55

ANWB had zich eerder al verslikt in het rekeningrijden. Geen idee wat hun achterban (betalende leden!) wil. Het lijkt wel een vakbond.

Duwbak_Linda | 13-04-22 | 09:45

In Vlaanderen fietst bijna iedereen een fietshelm, en daar zijn meer verkeersdoden dan in Nederland. Die fietsers rijden zichzelf meestal niet dood, die worden dood gereden, beter investeren ze in fietsroutes en opvoeden van automobilsten en truckers.

small_town_dude | 13-04-22 | 09:44 | 1

Daarom hebben we in Nederland zoveel gescheiden fietspaden ipv een fietssuggestiestrook.

ReyNemaattori | 13-04-22 | 10:47

Heerlijk toch al die mensen die dik betaalde (semi) overheidsbaantjes hebben en precies weten wat "goed' is voor de mens. Niet meer roken, geen alcohol, geen vlees, helm dragen op de fiets, veiligheidsgordel, kreukelzones in de auto, safe-spaces als weginrichting etc. Alle plezier wordt uit het leven geperst. Wat rest is een leven als in Noord-Korea.

Zemko | 13-04-22 | 09:44

offtopic : sinds wanneer mogen we alleen reaguren op de laatste drie items? is dat recent ingevoerd?

Dr.Utker | 13-04-22 | 09:44

Een zwemvest dragen op de waterfiets moet ook verplicht worden.

Mr_Natural | 13-04-22 | 09:44

Een helmplicht voor E-bikes. Mijn droom komt uit. Dat maakt gelijk een einde aan de 'E-bikende' babyboomvrouwtjes. Hop hop kabinet, even voortmaken.

Grachus | 13-04-22 | 09:44

Welke CDA-er mag die helmen gaan leveren?
Ruik alweer een foute tender aankomen.

ChatBot | 13-04-22 | 09:44 | 1

Hugo weet van niks.

Acidstain | 13-04-22 | 09:47

Goedkope helmpje uit China om niet.

van stampij | 13-04-22 | 09:43

Dus een 60 plusser moet verplicht een helm op wanneer hij op de fiets naar de voltooid leven euthanasie kliniek fietst?

homieguerneville | 13-04-22 | 09:42

Nee. En ook niet als ik later groot ben.

Lorejas | 13-04-22 | 09:41

Ze hebben ook wel gekke fietspaden gemaakt in Nederland. Een fietspad, die naar noord en zuid gaat. Dus de kinderen die naar school gaan en de kinderen die naar huis gaan op een fietspad. Vroeger had je een fietspad rechts en een fietspad links. Ik weet niet of dat overal in Nederland is, maar laatst was ik in Nieuwegein, zag zo een fietspad, plus een weg naar de parkeergarage erdoor heen. Dus je kijkt rechts, links ondertussen is rechts weer druk , ga zo maar door. Van de zotte, dacht ik.

gato | 13-04-22 | 09:41

Graag dan een helm met ingebouwd gehoorapparaat. Die trotse dove bejaarden op een speedbike. Kamikaze!

Acidstain | 13-04-22 | 09:41

Ik lees dat er 3 keer zoveel mannen als vrouwen sterven in het verkeer. Dus ik zou willen voorstellen dat iedere mannelijke verkeeersdeelnemer zich voortaan voor de duur van de reis indentificeert als vrouw.

small_town_dude | 13-04-22 | 09:40 | 5

Dan kan ik niet in mijn eentje fietsen, de onbedaarlijke drang om te kletsen moet bevredigd worden.

Acidstain | 13-04-22 | 09:46

@Lorejas | 13-04-22 | 09:42: ik fantaseer wel eens dat ik een vrouw ben, dan speel ik de hele tijd met mijn tepels en dat is nog gevaarlijker als je aan het fietsen bent.

small_town_dude | 13-04-22 | 09:46

En de non binaire verplicht op de middelste rijstrook.

horsteknots | 13-04-22 | 09:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Verplichte zijwieltjes?

Spartaan1888 | 13-04-22 | 09:40

10.000 fietsuren? Ik fiets mijn al een tijdje naar school, naar mijn werk, uur per dag. Zeg 200 dagen per jaar. Dan kan ik als zestig ben veilig aan het verkeer deelnemen?

Otto Normal | 13-04-22 | 09:39 | 1

Maar dan moet je dus wel een helm op!

C1O2 | 13-04-22 | 09:42

Forza Debilisering.

Duwbak_Linda | 13-04-22 | 09:39

Moet straks van de EU, een of andere gare lobby die hesjes en helmen wil verkopen blijft daar maar pushen.

dugo | 13-04-22 | 09:38 | 2

Precies wat is gebeurd met de winterbanden. Werd al gesproken over een verplichting. Mijn buurman houdt nog stug vol. Zijn winterbanden zitten er nog onder. Er kan per slot van rekening nog een nachtvorstje komen.

nednied | 13-04-22 | 09:42

Yes, genoeg Siewertjes die dit soort businessmodellen hebben.

Zeurders | 13-04-22 | 09:45

Dit krijg je met de verzuiling in de advisering; alles met risico verbieden, of protectie verplichten, en over 10 jaar nog harder zeuren dat AOW en pensioenen onbetaalbaar worden.
Waar is de zelfbeschikking en keuzevrijheid gebleven?

Harry.Langezwaal | 13-04-22 | 09:38

Risico mijden tot het leven onmogelijk wordt gemaakt. Wie geen risico’s accepteert, durft ze ook niet te nemen. Bovendien geef je meer macht aan de staat, je geeft namelijk eigen verantwoordelijkheid uit handen, de staat gaat bepalen en zelf hoef je niet meer na te denken. En bij alles wat mis gaat naar papa en mama overheid kijken.
Niets is dodelijker voor innovatie en vooruitgang dan risico mijdend gedrag, zo creëer je een dociel slaafs volk.

ratelaar | 13-04-22 | 09:38

Verdorie, alweer te laat om aandelen rubbertegelindustrie te kopen.

Zeurders | 13-04-22 | 09:38

Ooit moet je met een brommerhelm en een kussenpak boodschappen doen bij de Appie, met handschoenen en onder begeleiding van een veiligheidscoach. Tieft op aub.

Zeddegeizot | 13-04-22 | 09:37

Moet niet gekker worden. Straks gaan ze ook nog verbieden om met drank op te fietsen.

Zack Hooi | 13-04-22 | 09:37

Hoeveel bejaarden gaat er met dat fietsen dood aan een hoofdwond? Drie?
De meeste vallen om en hebben een gebroken heup. Dat weet ik niet zeker, maar lijkt me de moeite waard goed uit te zoeken.
Overigens vind ik het instellen van een verplichting al helemaal geen staatstaak, bovendien zou het leeftijdsdiscriminatie zijn - iets wat bij kinderen relevant kan zijn, maar voor 60-plussers?

Ichneumonidae | 13-04-22 | 09:36 | 5

@usb stok | 13-04-22 | 09:41: Of gewoon door ouderdom. Ben je echt oud, dan ga je zo ongeveer overal aan doodt. Bijvoorbeeld aan de griep, ik noem maar wat.
Lijkt het toch nog steeds een risico dat een volwassene zelf moet inschatten, hebben we geen overheid en angsthazen voor nodig.

Ichneumonidae | 13-04-22 | 09:46

@Ichneumonidae | 13-04-22 | 09:46:
Nee ik heb het specifiek over overlijden na een heupfractuur, wat in veel gevallen dus voorkomt. Dit komt uit een studie.

usb stok | 13-04-22 | 09:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Ook hilarisch : volgens het Anwb moet een kind 3.5 jaar lang 8 uur per dag fietsen voordat hij veilig aan het verkeer deel kan nemen.

Jeggeworist | 13-04-22 | 09:36

Dat verhaal van die 10.000 uur hebben ze geleend van de olympische beweging. 10.000 uur trainen brengt je naar de Olympische Spelen.

Glasgow Argus | 13-04-22 | 09:35 | 3

Ja, zo herken ik dat getal ook. 10.000 uur klaverjassen => wereldkampioenschap in zicht.

Otto Normal | 13-04-22 | 09:40

Wat levert 10000 uur PornHub dan op?

Ananas Skaiwokker | 13-04-22 | 09:51

@Ananas Skaiwokker | 13-04-22 | 09:51: Eelt op de hand en een schraal lid (zei een vriend)

Kees Maf | 13-04-22 | 09:54

fietsen afschaffen. dat is pas een hollandse oplossing

Dr.Utker | 13-04-22 | 09:35 | 1

Wegenbelasting voor fietsen! Dat is pas een NL oplossing.

ChatBot | 13-04-22 | 09:45

Een helmplicht in een auto zou veel meer doden besparen dan op de fiets.

PipoClownde | 13-04-22 | 09:35

Ze verongelukten niet DOOR zonder fietshelm maar MET zonder fietshelm. Trap er niet in !!

En o ja, uiteraard beschermt een fietshelm niet voor 100%. Zie je wel !! Fietshelmen werken dus niet !!

Diederik_Ezel | 13-04-22 | 09:35 | 2

Je zou het aan de volwassenen zelf kunnen overlaten, hoe moeilijk is dat?

Ichneumonidae | 13-04-22 | 09:44

10000 fietsuren voor een kind. Dus vanaf je 3e levensjaar elke dag een uur fietsen en dan ben je op je 30e een kind dat goed kan fietsen.

Makes a lot of sense ANWB!

mikkel79 | 13-04-22 | 09:33 | 3

Bij 200 werkdagen met een uur fietsforenzen per dag doe je via woon-werk verkeer 50 jaar over het bereiken van 10000 fietsuren. En juist op die leeftijd gaat het aandeel fatale fietsongevallen omhoog. Dus hoe meer je fietst, hoe slechter je gaat fietsen, hoe groter de kans dat je eraan overlijdt.

Ananas Skaiwokker | 13-04-22 | 09:49

De ANWB heeft een stagiair alleengelaten met het Twitter account. En dan ook nog eens een stagiair die het vak rekenen op school gemist heeft.

marcoplarco | 13-04-22 | 10:11

Rekenen is tegenwoordig in de politiek (en de ANWB is tegenwoordig vooral een politieke lobby-club) helemaal passé.
Een nulletje meer of minder, maakt allemaal niet uit. Dat is iets voor beta's, en beta's dat is techniek. En weet je wat ook techniek is? Auto's en die vermoorden alle ijsbeertjes. Beta's zijn daarom inherent slecht, net als hun vaardigheden.

Daarom denkt de helft van de schooljuffen tegenwoordig ook dat 2+3 zes is...

TheEgg | 13-04-22 | 10:22

Fietsen is gewoon een stuk gevaarlijker geworden de afgelopen jaren. Er rijden meer kamikaze piloten op het fietspad, zelfde als toename verkeershufters op de weg. Een helmplicht hoeft van mij niet, maar enig besef van het gevaar van jouw kokosnoot die op het asfalt klapt mag wel.

Jeggeworist | 13-04-22 | 09:33 | 4

@Ichneumonidae | 13-04-22 | 09:39: Het zelfde doen voor de gordelplicht dan maar?
Mensen zijn gemiddeld genomen niet bijster intelligent en de helft van de mensen is dommer dan gemiddeld dus de overweging aan hen zelf laten is zeer onverstandig. Voor veel mensen moet je als overheid het denkwerk voorkauwen, anders gaat het mis. Kijk maar naar het vaccineren en de mensen die meenden het goed te weten en tóch op de IC belandden, dankzij het niet nemen van een vaccin. Wil je dat?
Een helm voorkomt niet alleen doden maar met name heel veel hersenletsel, ook bij jongeren. In menig land is de helm op de fiets heel gewoon maar in Nederland vreemd genoeg niet en dat is niet goed.

Bakkeleures | 13-04-22 | 09:59

@Bakkeleures | 13-04-22 | 09:59: survival of the fittest. Mooie tegenbeweging tov de Idiocracy-trekjes van onze samenleving.

fric.spec. | 13-04-22 | 12:03

@Bakkeleures | 13-04-22 | 09:59: In menige landen zijn veel zaken heel gewoon, die wij hier niet aangenomen hebben. Wij zijn niet menig land.

Arachne | 13-04-22 | 20:49
▼ 1 antwoord verborgen

Overheidsfantasten willen NUL verkeersdoden in 2050. Dat is alleen haalbaar wanneer er helemaal geen verkeer meer is.

Glasgow Argus | 13-04-22 | 09:32 | 4

Inderdaad, fantasten.

ratelaar | 13-04-22 | 09:40

De dood staat al jaren op de index. Is gewoon taboe. Dus op naar de nul doden op alle fronten! Waar een wil is, is een fietspad. Zoiets.

Ichneumonidae | 13-04-22 | 09:41

Dezelfde ideologie om heel Nederland van het gas af te halen.

Jos Tiebent | 13-04-22 | 10:17
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen