Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nederlanders kunnen niet meer fietsen

Is dit ons land nog wel?

Dit is niet alleen het Nederland waarin toeristen binnenkort niet meer in Amsterdamse coffeeshops hangen, maar ook het Nederland waar we niet zo goed zijn in fietsen. Volgens de rubberen tegels van VeiligheidNL was twee derde van de verkeersslachtoffers die afgelopen jaar op de spoedeisendehulp verschenen een fietser en bijna de helft daarvan 55 jaar of ouder. De bejaarde en pre-bejaarde Kampioenstelletjes crashen 42 procent vaker met hun stalen ros dan tien jaar geleden en de grote boosdoener lijkt de e-bike: die vreselijke natuursloper die alleen maar populairder wordt. Die machine die broze bejaarden met een te hoge vaart over Neerlands fietspaden en dijkjes katapulteert totdat ze ontdekken dat hun reactiesnelheid niet meer is wat het geweest is. En zo belanden al die wannabe Mathieu's in het ziekenhuis en laten de statistieken zien dat Nederlanders niet kunnen fietsen. Nederlanders! De bevolkingsgroep die traditioneel leert fietsen voordat ze kunnen lopen. Het land waar die tweewielers zo populair zijn dat we blijkbaar twee sloten nodig hebben om te zorgen dat ze niet verdwijnen. Het land waar we het allemaal op een oude fiets leren, maar waar de oudjes op de fiets nu wel onze reputatie door het slijk halen. Jammer weer. 

Reaguursels

Inloggen

Draag op de e bike een helm en in de winter een ski helm, die is lekker warm. Voor mn 25 km e bike heb ik nu een pedelec helm gekocht. Net even wat steviger. Als ik met een helm een revalidatie kan voorkomen of verkorten waarom dan niet. Een e bike is echt geweldig. Raad dus een helm sterk aan. Daar krijg je geen spijt van.

Schilder58 | 12-04-22 | 19:26

Fake news, in de wereld gebracht door de autolobby om te verdoezelen dat het overgrote merendeel van de verkeersongelukken wordt veroorzaakt door otootjesrijders.

Zenzeo | 12-04-22 | 15:59

Moet je die boze KOP zien van zo’n accufietser!

Verderkijkert | 12-04-22 | 15:07 | 1

Ja! Daar wilde ik net wat over schrijven! In de mooie omgeving waar ik woon zijn veel paden aangelegd in de natuur waar bij mooi weer de gepensioneerden op de e-bikes weigeren opzij te gaan voor wandelaars. Ik doe een paar stappen opzij om hen te laten passeren en krijg niet eens een 'dank je wel' of vriendelijke knikje. Ook altijd hetzelfde beeld: pa voorop, moeke met haar chagrijnige kop erachteraan. En boos dat ze zijn als de bankjes onderweg, waar ze hun lauwe koffie en kleffe broodjes kaas naar binnen willen werken, bezet zijn door andere e-bikers. Echt, die vreselijke chagrijnige smoelen van die lui. Als je het zo erg vindt om te fietsen, blijf dan in Godsnaam thuis.

Toos Bevergeil | 12-04-22 | 18:06

Cyborgs zijn geen mensen of fietsers.

Neuth | 12-04-22 | 15:00

Het meest komische aan die lui met zo’n elektrische scooter met hulp trappers is dat je ze met enige regelmaat hoort zeggen: “ja, 25 kan hij. Maar harder wil niet, dan rent hij af”. Haha nee, maar dan moet je ‘t ineens zélf doen en dan lukt het niet. Als ik ze op mijn fietsje inhaal zie je ze altijd even gluren waar mijn batterij zit, maar die heb ik niet.

Ceristimo | 12-04-22 | 14:47 | 3

Wellicht een slecht idee voor bejaarden want die rijden zich nu al deaud, maar da's vooral een kwestie van zelf wat in elkaar sleutelen met een setje van aliexpress of die begrenzer laten unlocken.

ReyNemaattori | 12-04-22 | 15:11

Jaloers?

Sjakkie van de Hoek | 12-04-22 | 15:33

"Haha nee, maar dan moet je ‘t ineens zélf doen en dan lukt het niet ...." ... die van mij weegt 27,5Kg ... dus nee ... zelf trappen wordt wat zwaar op vals plat :-)

Toon_Hermans_Zitterd | 12-04-22 | 16:06

Niet heel vreemd als je met (brom)fietsen door een druk centrum heen scheurt. Met mobiele telefoon in de hand en koptelefoon op. Dit is inderdaad ons land niet meer maar voor elke onverlaat waar ze ook vandaan komen.

Tommi | 12-04-22 | 14:31 | 2

(brom)fietsen, en vergeet de auto's niet.

Zenzeo | 12-04-22 | 16:00

Ik bedoel die electrische fietsen die 30 gaan.

Tommi | 12-04-22 | 17:00

Wanneer ik snel ga op de Ebike ging was het buiten de stad en alleen waar het rustig en verantwoord was. Momenteel alleen de benenwagen of homebike, maar het fietsen komt op een dag hopelijk ook weer terug!

Jan, Leiden | 12-04-22 | 14:21 | 1

Let's hope so Jan, je bent in ieder geval goed bezig!

Lorejas | 12-04-22 | 14:26

Ojee, ik zie de bui al weer hangen. Moet ik straks zeker zo’n tuttig helmpje op, met mn vanmoof.

ventilatiesysteem | 12-04-22 | 14:19 | 1

Heb je niet sowieso een helm nodig op die snelle dingen?

ReyNemaattori | 12-04-22 | 15:15

Als voetganger word ik voortduren geconfronteerd met fietsers op de stoep. Het fietsterrorisme neemt hand over hand toe. Vraag je de gemeente Utrecht om te handhaven zeggen dat dat geen prioriteit heeft. Neem mijn verdediging nu maar in eigen hand met een wandelstok met een metalen punt en een massieve knop. Wanneer ik schrik van een fiets op de stoep raak ik ze altijd en ik leer nieuwe woorden. Fijne dag allemaal.

Zemko | 12-04-22 | 14:08 | 1

Fietsers wijken uit naar de stoep omdat de rijbaan te onveilig is vanwege de scheurende auto's.

Zenzeo | 12-04-22 | 16:01

Gewoon leren deelnemen aan het verkeer als een echte Amsterdammer....op elkaar letten en duidelijk maken wat je gaat doen middels gebaren en oogcontact....dat mensen dat pertinent niet doen buiten(en inmiddels ook binnen) Amsterdam was als geboren en getogen wel behoorlijk wennen toen ik Amsterdam achter mij liet.

GazonMaaierMan | 12-04-22 | 14:07 | 1

Ja, fietsers met licht bijvoorbeeld. Had ik nog nooit gezien....

Lorejas | 12-04-22 | 14:27

Het is een verschuivend patroon...

Eerst waren het de bromfietsen, dus die naar de weg.
Toen waren het de snorfietsen, dus die gaan binnenkort naar de weg met helmplicht.
Iedereen en zn moeder stapt over naar een e-bike en jaagt de snorfietsen voorbij. Totaal geen handhaving, geen controles niks.

Tel daarbij het gedrag van fietsers die net zo roekeloos rijden en de gevaar setting is geboren.

kentekenen, en verplicht verzekeren die rommel. en daarnaast handhaven of de snelheidssensor niet verplaatst, of anders aangepast is. Verder de fietshelm verplichten.

a.l.d.i | 12-04-22 | 13:58 | 1

Hahaha handhaven xD
In de afgelopen +/- 5 maanden heb ik letterlijk 2 blauwe plaatjes gezien die <30 reden, de rest reed allemaal 45+(want niet of nauwelijks bij te houden met een speed pedelec). Twee van die landwalvissen erop zonder helm en gassen maar.

Als dát al niet gehandhaafd wordt, dan zie ik niet in waar ze de capaciteit vandaan moeten halen om álle ebikes in het land te controleren?

ReyNemaattori | 12-04-22 | 15:20

Op het pleintje hiernaast voor de supermarkt ingang staat zelfs een officieel gebodsbord dat hier fietsendieven actief zijn en dat je je stalen ros met minimaal twee sloten dient vast te leggen. Er heeft zelfs twee keer een maand zo'n matrixbord gestaan, op karretje. Iets waarvan je denkt dat dat als eerste gejat wordt. Maar die bleef staan.

Van een vriendin is de elektrische fiets gestolen, uit een met camera's bewaakt fietsenhok van de instelling waar ze verblijft. De instelling zei daarna dat ze geen verantwoording hebben, dat de camera's niks gezien hebben, en dat de camera's na twee dagen over elkaar's bestand heen opnemen. En als je dan pas na het weekend gaat kijken...

Met_baard | 12-04-22 | 13:34 | 1

Gelukkig was het nog geen Pasen

broekzakbellert | 12-04-22 | 14:30

Tussen 10.00 en 12.00 alleen nog 60-plus met e-bike en scootmobiel de weg op laten. Van 12.00 tot 14.00 de puinhopen een groot gat in buldozeren. Zijn we wat sneller van die grijze golf verlost. Verder tussen 22.00 - 3.00 hetzelfde wat betreft scooters&co, 3.00-5.00 ook de rotzooi wegbuldozeren.

puszuiger | 12-04-22 | 13:27 | 1

Die scootmobiels moeten ze gewoon van het fietspad verbannen.

peterdh | 12-04-22 | 13:35

Gisteren nog even een leuk fietstochtje door onze hoofdstad gemaakt tijdens de spits. Is ondertussen 1 grote bouwput met afgesloten of halve fietspaden. In 1 uurtje fietsen heb ik 1 jonge meid op haar bek zien gaan omdat ze werd afgesneden door een 70+er op zijn scootmobiel die meteen een hele kankertirade naar die arme meid die nog op de grond lag smeet. En 1 ongeluk, wederom door een scootmobiel die het nodig vond om door achterop een fietser te rijden die moest stoppen voor haaietanden en aankomend verkeer.

peterdh | 12-04-22 | 13:16

Met verbazing zie ik inderdaad meermalen zo'n oude van dagen met een pleuris gang mij inhalen, ik op de boodschappen fiets wel te verstaan met een gemiddelde van 20 km/hr. En dan wanneer je ze tegen komt de gehele breedte van het fietspad of zelfs een B-weg innemend niet op tijd naar rechts gaan omdat ze door de snelheid de afstand tot mij niet kunnen inschatten. Maar wat mij nog meer verbaast zijn de electrische MTB's. Fiets ik met het zwart voor mijn ogen die 20% helling op, komt zo'n jong (m/v) mij voorbij gejakkerd. Goed, de stuur techniek houdt je, maar hoe zit het met de conditie van die lui?

forecastle | 12-04-22 | 13:15 | 1

Ik denk dat het aantal hart- en vaatziekten zal toenemen.

Al zijn brommers al langere tijd beschikbaar, nu is het voor iedereen mogelijk.

Conditie verslechterd, scootertjes, elektrische steps en fietsen. Zijn er op de markt. En dat icm alle suikerbommen zoals monster energie en red bull etc.

vierbier | 12-04-22 | 13:26

“We gaan absoluut niet naar een cannabisvrij Amsterdam, coffeeshops horen bij de stad,” zegt Halsema. “Maar er is ook een enorm verlangen om het toerisme bij te sturen. Onze vrijheid mag geen vrijbrief zijn voor grote groepen jongeren om in de grachten te kotsen omdat ze te veel geblowd en gedronken hebben.”

Budgettoeristen dus die een paar dagen Amsterdam bezoeken om te blowen en te zuipen.

AdvocatusDiaboli | 12-04-22 | 13:04

Je bent toch niet snugger wanneer je op tachtigjarige leeftijd op je blote reet op een fiets gaat zitten. Ik ben 56 jaar en begin al lelijk te worden.

Red shirt | 12-04-22 | 13:00 | 3

Dan kun je dus nu al in je blote reet gaan fietsen?
Heb jij even geluk.

Trouwens, wat heeft lelijk zijn nou weer te maken met goed kunnen fietsen.
He-le-maal niets.

Wat wel typisch is dat in je blote kont door Amsterdam lopen niet wordt geaccepteerd, maar fietsen wel. Vooral in groepen.

AdvocatusDiaboli | 12-04-22 | 13:09

Die man is nog maar 49, en heel zijn leven vegetariër.

_washier | 12-04-22 | 13:18

@AdvocatusDiaboli | 12-04-22 | 13:09:
Mwoa in je blote kont door Amsterdam fietsen zie ik nog regelmatig gebeuren, vooral in de zomer. Die zie ik trouwens nooit ongelukken veroorzaken. Grote groepen fietsers op allemaal diezelfde kleur fietstjes die te pas en te onpas stil gaan staan op fietspaden, wegen en slingerend van links naar rechts op fietspaden voor het eerst in hun leven proberen te fietsen zie ik echter dagelijks. Die zie ik wel regelmatig ongelukken hebben of veroorzaken. Wat ik dan ook wel weer grappig vind is dat de gemiddelde Amsterdamse fietser die door zo'n groep amateurfietstoeristen wordt "belaagd", gewoon zijn schouders ophaalt en verder fietst zonder een hele tirade af te steken, maar het gewoon accepteert als zijnde; tja hoort er nu eenmaal bij. 99% van de fietsers ontwijkt die groepen fietsterroristen ook gewoon behendig.

peterdh | 12-04-22 | 13:22

Die meneer op de foto fietst zonder schoenen. Ook heel gevaarlijk.

squadra | 12-04-22 | 12:57

Babyboomers zullen voor problemen blijven zorgen, net zolang tot God er finaal de stekker uit trekt. Hun dieet, bestaande uit 90% Chardonnay, is ook al niet bevorderlijk voor stevige botten.

Nonkel Frituur | 12-04-22 | 12:55

Volgende halte na het fietsen: schoolzwemmen helemaal afschaffen.

Steeds minder kinderen halen zwemdiploma's A, B en C om goed te kunnen zwemmen.
Ouders vinden dat drie diploma's te veel tijd en geld kost.
Steeds minder scholen bieden schoolzwemmen aan.

Waterfietsen invoeren.

AdvocatusDiaboli | 12-04-22 | 12:53 | 4

Schoolzwemmen?? Hier op het platteland niet nodig. Gewoon in de sloot gooien en zekeren het rap . Geen dure "diploma's" voor nodig. Zwemmen kost trouwens tegenwoordig overal een smak geld voor een paar uurtjes in het subtropisch zwemparadijs.
Of de parkeerwachter bij de bosplas klopt je het geld uit de zak. Zwemmen straks alleen voor de gesubsidieerden onder ons.

strawdog | 12-04-22 | 13:18

Schoolzwemmen werd te gevaarlijk, vanwege aansprakelijkheid voor de school bij ongevallen en dergelijke. Gevolg dat kinderen dus niet meer leren zwemmen en nu gewoon buiten de lesuren verzuipen.

FrankVeer | 12-04-22 | 13:29

@strawdog | 12-04-22 | 13:18:
Nu is het natuurlijk wel handig om te kunnen zwemmen, maar in de zomers zijn de zwembaden toch al bezet door Finse terroristen. Daar helpt geen zwemdiploma tegen. Misschien wel een wapenvergunning. Kunnen ze die niet invoeren op scholen. Praktisch gezien hebben ze daar meer aan omdat dat tuig nu zonder vergunning met wapens rondloopt.

peterdh | 12-04-22 | 13:39
▼ 1 antwoord verborgen

Wil iemand die open deur dicht doen, het tocht hier nogal..

Wijze uit het Oosten | 12-04-22 | 12:53

Wat een onzin.. De grote sloper is natuurlijk de mobiele telefoon. Even navigeren, swipen, selfie maken... KRUNZJ!!

Lex Trumbauer | 12-04-22 | 12:52

Oma en opa op de razendsnelle elektrische fiets zijn levensgevaarlijk. Maar ze doen maar alleen vaak zie ik gevallen dat ik denk je snap zelf wel dat 15 kmh zat is voor jou?

Baksteenbakker | 12-04-22 | 12:50

Fikubu's... dat ze allemaal maar in de sloot rijden.

miko | 12-04-22 | 12:48

Nederland waarin toeristen binnenkort niet meer in Amsterdamse coffeeshops hangen...... Gaan we weer, dit is al mislukt! hier! www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-... geen dank next!

ikdenkwat | 12-04-22 | 12:43 | 2

Prima toch. Van dat drugstoerisme wordt niemand met zuivere intenties beter.

de IJsman | 12-04-22 | 12:46

Dit bericht is met gejuich ontvangen bij de straatdealers!

P-unit | 12-04-22 | 12:53

Je bedoelt de elektrische fiets waarmee je harder kunt dan wij vroeger (officieel) met zware brommer en helm op mochten?

Als we nou eens een rijbewijs daarvoor invoeren?

Patatter | 12-04-22 | 12:40 | 2

Er moeten erst nog vijf commissies en tachtig consultants naar kijken, maar dit kun je al mijlen van tevoren zien aankomen.

Ivoren Toren | 12-04-22 | 13:02

Voor een snelle ebike is een rijbewijs en helm allang verplicht?
Gewone ebikes gaan niet veel harder dan je op een gewone fiets makkelijk kan halen, tenzij je cardiovasculair beperkt bent...

ReyNemaattori | 12-04-22 | 15:31

Dit zag je natuurlijk mijlenver aankomen. Alles wordt maar op het fietspad geflikkerd in dit land: stints, e-bikes en speed-elecs (of hoe die krengen ook mogen heten) bakfietsen en diverse smaken brommers/scooters: alles om te voorkomen dat de dikkerd eens in beweging zou moeten komen als de auto eens laat staan. Ik zeg: alle vervoermiddelen met enige vorm van ondersteuning (zijwieltjes uitgezonderd) voorzien van kenteken en de weg op flikkeren. Is het zo voorbij met die onzin.

de IJsman | 12-04-22 | 12:40 | 4

@Mokum Kosher | 12-04-22 | 12:50: Gooien ja?

DeKees | 12-04-22 | 12:54

Mee eens, zeker binnen de bebouwde kom.

LD69 | 12-04-22 | 13:13
▼ 1 antwoord verborgen

Hier in Utrecht zijn er iets van 10.000 bordjes opgehangen met "Snorfietsen niet toegestaan". Het maakt uiteraard weinig indruk op de veelal licht-getintiërs die met 2 of 3 man knus op snorfiets of scooter zitten. Al helemaal niet op de bezorgbrommers met geel verzekeringsplaatje, dus misschien moet er nog een tweede bordje worden gehangen met nadere duiding. En natuurlijk het constante ge-app op de telefoon.

-veggiejurist- | 12-04-22 | 12:38 | 5

Als je een bordje ophangt moet je ook handhaven, en dan niet 2 x per jaar, daar is waar het mis gaat. Er is amper handhaving en zo ook amper pakkans.

Mopar | 12-04-22 | 12:52

@MK27 | 12-04-22 | 12:40: Wat zou je niet durven op te schrijven? Dat de fietspaden worden gedomineerd door rifgebergtemakaken? Ik constateer enkel een feit. Maar de zaken benoemen is helaas niet de modus operandi hier in Nederland en de oorzaak van nog veel meer andere ellende zoals autobranden, et cetera.

-veggiejurist- | 12-04-22 | 13:25

Ik heb er dan ook nog nooit één langs de kant zien staan die op de bon wordt geslingerd. Sterker nog, ik heb de politie er al vele malen langs zien rijden zonder iets te doen. Aan het begin werkte het nog aardig, maar ja zodra ze erachter kwamen dat er toch niet gehandhaafd wordt is het terug naar het fietspad natuurlijk.

R.F.Pickering | 12-04-22 | 13:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Fietsen is een traditioneel, gezond, goedkoop en milieuvriendelijk alternatief voor autogebruik. Dit kan niet krachtig genoeg gestimuleerd worden. En graag wat bredere fiets[paden a.u.b. Die smalle stroken met aan weerszijden zo'n nutteloze en gevaarlijke betonnen richel moeten breder. Dan kun je elkaar veilig inhalen.

LucaBrasi | 12-04-22 | 12:37

Nederland kan helemaal niks meer! Niets.

In-To-Graphics | 12-04-22 | 12:36

Welke Nederlanders??

MK27 | 12-04-22 | 12:36

Dan begrens je die fietsen toch op 15km/u of zo.
Hard zat voor de oudjes. Reactiesnelheid en zo.
Het gaat niet om de snelheid, maar om de oude garde nog een beetje in beweging te houden.

AdvocatusDiaboli | 12-04-22 | 12:34

Gisteren zag ik ook weer zo'n dik wijf op een elektrische fiets. Ik wilde haar nog iets ludieks naroepen, iets van "hee je kan beter zelf fietsen, dan raak je die dikke reet misschien nog eens kwijt!", maar ze was veel te rap weg.

John McClane | 12-04-22 | 12:33 | 4

Die dikke reet komt omdat ze de hele dag niks uitvoeren. Lui, lui en nog eens lui. Zo´n dikke reet zit wel lekker, heb ik me laten vertellen.

Stratum | 12-04-22 | 12:43
▼ 1 antwoord verborgen

Verplicht een airbag op je fiets?

Mr_Natural | 12-04-22 | 12:31

Oudere fietsers zijn niet de oorzaak maar de slachtoffers. Op e-bikes moet je nog steeds trappen en boven de 25 km/h stopt de ondersteuning en moet je het zelf doen.
Oorzaak: duurdere brandstof, dus meer fietsers op te smalle fietspaden in twee richtingen. Jeugd die lak hebben aan alle regels en overal tussendoor scheuren. En absoluut geen handhaving van de verkeersregels meer.

Leffe Blonde | 12-04-22 | 12:30 | 3

Nou, trappen... je moet de pedalen rond bewegen zonder enige kracht. Ik heb het eens geprobeerd. Heeft met bewegen niet veel te maken.

John McClane | 12-04-22 | 12:35

Volgens mij heb je zelf geen electrische fiets want hier klopt niks van. Makkelijk boven de 30 met ondersteuning, nee de fiets is niet geprepareerd maar af-fabriek.

Mopar | 12-04-22 | 12:54

Afhankelijk van je controller neemt vanaf 25 de ondersteuning lineair af. Ebike van vrouwlief levert nog iets van 100Watt tot 27km/h(en gewoon 350-500 watt <25km/h), daarboven is pas echt de cutoff. Ik fiets namelijk meestal 26,8-27,2(afwisselend) op dat ding, voornamelijk omdat 't een slagschip is(zo'n Cortina) wat onmogelijk sneller voort te trappen is, op mijn wielrenfiets haal ik die 27km/h terwijl ik ontspannen overeind zit met m'n handen op de rug.

ReyNemaattori | 12-04-22 | 15:40

Ik vrees dat de regelneven nu al een stijf plassertje krijgen van het vooruitzicht ons weer te kunnen gaan betuttelen.

Blauwpetje | 12-04-22 | 12:27

Niet alles thuis laten bezorgen. Haal zelf je spullen... je leert fietsen (en het is gezond voor de billen )

Itastijl | 12-04-22 | 12:27 | 5

Te bedenken dat er gasten zijn in de bloei van hun leven die uit gemakzucht een e-bike hebben maar 's avonds op zolder wel op de hometrainer gaan sporten.

keestelpro | 12-04-22 | 12:32

@keestelpro | 12-04-22 | 12:32: net als die mensen die desnoods op de stoep parkeren om maar zo dicht mogelijk bij de sportschool te staan, om daarna op de loopband te gaan rennen.

John McClane | 12-04-22 | 12:34

@John McClane | 12-04-22 | 12:34:
Haha zeer typisch ja. :-)

keestelpro | 12-04-22 | 12:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Het zijn niet alleen bejaarden die veel te hard op die elektrieke fietsen rondscheuren.
Zo'n fiets heeft veel te dunne bandjes en matige remmen.
Kuilen en oneffenheden beinvloeden het stuurgedrag Dat nog buiten het feit dat het overige verkeer de snelheid slecht kan inschatten.

bqbq | 12-04-22 | 12:27 | 2

Ik zie hier vooral veel jongeren (maaltijdbezorgers e.d.) rondrijden op de elektrische fiets.
En verkeersregels? Die gelden voor hen kennelijk niet.

MK27 | 12-04-22 | 12:39

@MK27 | 12-04-22 | 12:39: Om heel eerlijk te zijn bestonden die vroeger in mijn jonge jaren ook niet... als je de overkant levend kan halen was 't gaan xD

ReyNemaattori | 12-04-22 | 15:43

Ik kan een wheelie trekken op mn Puch Maxi.

Computer_says_no | 12-04-22 | 12:27

Wat is die Halsema toch een typisch links/communistische aristocraat. Niemand wil een verbod op wietverkoop aan toeristen, iedereen kan zien dat het de illegale verkoop in de hand werkt en zelfs de raad is tegen. Dus wat doe je dan als ongekozen grachtensloerie? Doordrukken!

JWZ_JMK | 12-04-22 | 12:26 | 1

Misschien wil ze de straatverkoop een beetje helpen. Anders hangen die gastjes een beetje rond andere vervelende zaken te doen.

bqbq | 12-04-22 | 12:29

Weet je wie er wel heel goed kon fietsen ?

likmegaties | 12-04-22 | 12:25 | 3

Mark Rutte

Papa Jones | 12-04-22 | 12:30

Johan Vlemmix bij Ter Land Ter Zee & In De Lucht. #plons

keestelpro | 12-04-22 | 12:34

Bernard Hinault.

Nuchternederland | 12-04-22 | 12:35

Rotondes waar fietsers in twee rijrichtingen overheen mogen.. knettergek!

Egerius | 12-04-22 | 12:23 | 2

Erger ik me ook al jaren aan. Wat kan er nou mis gaan?

keestelpro | 12-04-22 | 12:24

Klopt. Levensgevaarlijk.

swassannuf | 12-04-22 | 12:26

Hierbij wil ik het begrip 'E-boomers' introduceren. Veel plezier ermee, ik zie het dan vanzelf wel terugkomen in de dikke van Dale.

ProFail | 12-04-22 | 12:23 | 3

Lees de cijfers.. het zijn juist de jongeren die oververtegenwoordigd zijn in de ongevallen.

horsteknots | 12-04-22 | 12:25

He knotshorse, lees het artikel. Gaat het over jongeren op de e-bike? Nee he?

ProFail | 12-04-22 | 12:30

de E-boomer zelfst.naamw. (m./v.)
Uitspraak: ['Ie-bumər]
Afbreekpatroon: e·boo·mer
Verbuigingen: eboomers (meerv.)

iemand die geboren is tussen 1945 en 1965, is omgekomen door een ongeluk met een elektrische fiets en daarmee een woning vrij maakt voor woningzoekenden.

Deflatiemonster | 12-04-22 | 12:37

Nou, als ik die oudjes met hun electro bikes over de rotondes zie vliegen. Als ze ooit een noodstop moeten maken is het bingo.

Der Schnitzeljäger | 12-04-22 | 12:21

Ik koester mijn gespierde benen en rij dus nog steeds rond op mijn Gazelle Primeur uit 1993.

Papa Jones | 12-04-22 | 12:20 | 2

Die waren wel super slecht.

Kaas de Vies | 12-04-22 | 12:27

@Kaas de Vies | 12-04-22 | 12:27: Alles doet het nog. Alleen hij blijft in zijn drie staan. Lekker stampen als je de brug op rijdt.

Papa Jones | 12-04-22 | 12:32

Die rotondes waar fietsers voorrang hebben is ook Russisch roulette.

prutsclown | 12-04-22 | 12:19 | 6

@Papa Jones | 12-04-22 | 12:22:
Er zou gewoon 1 standaard regel moeten zijn. De ene rotonde hebben fietsers voorrang, bij de ander staan er haaientanden en moeten ze stoppen. Gewoon gevaarlijk verwarrend.

keestelpro | 12-04-22 | 12:25

@keestelpro | 12-04-22 | 12:25: Eensch. Ik dacht meer aan dat fietsers ook uit de tegenovergestelde richting komen, en dat alles voorrang heeft als je de rotonde verlaat. Dat is toch al een tijdje.

Papa Jones | 12-04-22 | 12:29

Volgens mij is de richtlijn(uit 1998!) best simpel: binnen de bebouwde kom hebben fietsers voorrang, daarbuiten het gemotoriseerde verkeer

Als je niet weet waar je je bevindt, hoor je sowieso niet achter 't stuur.

ReyNemaattori | 12-04-22 | 15:47
▼ 3 antwoorden verborgen

Corona heeft nog niet genoeg effect gehad.

Glasgow Argus | 12-04-22 | 12:19

Altijd weer die boomers.

thanseeuwen | 12-04-22 | 12:16

2/3 van de verkeersslachtoffers is fietser. De rest is waarschijnlijk in meerderheid op N wegen verongelukt.... Maar we hebben de snelheid op de snelwegen verlaagd... Dat is pas aanpakken

geenjagergeenneeger | 12-04-22 | 12:15 | 4

@Papa Jones | 12-04-22 | 12:23: Dat valt alles mee, lees maar eens wat het fonds slachtofferhulp hierover neerpent op hun website:

Aantal ongelukken in het verkeer in Nederland op de fiets
Tussen 1999 en 2019 daalde het aantal omgekomen fietsers met 11%. Het aantal 70-plussers dat omkwam met de fiets (inclusief e-bikes) steeg in deze periode met 68%.

Het hoogste aantal dodelijke fietsslachtoffers was in 2000 (233), het laagste aantal in 2010 (162). 2017 was het enige jaar dat er meer dodelijke slachtoffers waren met de fiets dan met de auto (206 tegen 201). In 2018 was het aantal fietsdoden met 228 een derde van alle verkeersdoden. In 2019 daalde dit cijfer naar 203.

_pacman_ | 12-04-22 | 12:26

@_pacman_ | 12-04-22 | 12:26: Ik doelde op de bewering dat 1/3 in meerderheid op N-wegen zou zijn verongelukt.

Papa Jones | 12-04-22 | 12:38

@_pacman_ | 12-04-22 | 12:26: Kijk een naar de kilometers die op de fiets worden gemaakt en in de auto. En tussen 1999 en 2019 daalde het aantal omgekomen automobilisten met 60%.

redanx | 12-04-22 | 15:28
▼ 1 antwoord verborgen

Iedere keer ben ik onder de indruk van de plakkracht van kukident, wanneer ik weer een omaatje met 28km/u over slecht betegelde fietspaadjes zie denderen.

edelfigurant | 12-04-22 | 12:15 | 2

Laatst zag ik er een waar het gebit klapperend probeerde haar in te halen.

Therapietje | 12-04-22 | 12:18

Ze zouden het op de banden moeten smeren.

Blauwpetje | 12-04-22 | 12:35

Bejaarden. Nog zo'n categorie mensen die denken het alleenrecht te hebben op welvaart, welzijn en de gehele NL-se infrastructuur.

_pacman_ | 12-04-22 | 12:15 | 2

Ik snap niet waarom roken, drinken en vet eten zo goedkoop zijn? Als je gepensioneerd bent zou dat gewoon gratis moeten zijn

JeanDragage | 12-04-22 | 12:27

Hoe lang moet je nog?

AdvocatusDiaboli | 12-04-22 | 12:37

De vraag die je moet stellen is zouden die bejaarden nog op de fiets stappen als er geen e-bikes zouden zijn. Ondanks de elektrische ondersteuning moet je nog steeds zelf trappen. Deze inspanning levert een netto winst op het gebied van de volksgezondheid op.

Bubske | 12-04-22 | 12:15 | 1

Ik vind het wel bijdragen aan mobiliteit, dus ik juich het toe. Echter, de handel mag zich wel afvragen of ze snelle fietsen (20 en sneller) aan oudjes zouden moeten verkopen. Mijn moeder is 78 en heeft onlangs een 'flyer' gekocht. De productnaam zegt genoeg denk ik. Dat ding vlamt, daar is menig wielrenner jalours op.

edelfigurant | 12-04-22 | 12:21

Ook veel fietsers zijn vaker bezig op hun telefoon dan met het verkeer.

Reebensteeltje | 12-04-22 | 12:15

Moet je eens bij een gemiddelde basisschool kijken. De bejaarde fietser moet daar net om 8.25 uur met een razende snelheid langs. En remmen ho maar want ze zijn op het fietspad en voelen zich gesteund door hun eigen gelijk. Het is van een weerzinwekkend egoïsme dus deze cijfers verbazen me niets.

de Voorzittert | 12-04-22 | 12:13

E-bike brokkenpiloten op 1. Maar onderschat mobiele telefoon zombies ook niet. Goh, wat zou handhaving uit kunnen maken?

Deflatiemonster | 12-04-22 | 12:13

Niet gek. Veel van die goedkope e-fietsdingen hebben een motor in de naaf van het voorwiel en geen (goede) krachtsensor in de trapas.
Bij de minste belasting op de trappers, levert de motor vaak al 80% of meer vermogen.
Als de fietser dan bij de bocht om gaan al begint te trappen als het wiel niet volledig recht staat, dan is de kans groot dat het voorwiel 'eronderuit' glijdt en de fietser ten val komt en klapt zo met z'n onbeschermde hoofd op de straat.

Onkel Bratwurstbude | 12-04-22 | 12:13 | 1

Voorwielaandrijving is sowieso zelfmoord op een fiets, beetje regen of ijs betekend bij de minste sturing asfalt happen... ik zou nooit op zo'n ding durven rijden.

Middenmotor of achterwielnaaf ftw!

ReyNemaattori | 12-04-22 | 15:51

Fietsersbond wil ook maatregelen, n.l. maximumsnelheid van 20 km op de fietspaden... Lees het artikel op de site van AT5. Helaas omdat ik een Zwitsal ben kan/ mag ik geen link plaatsen.

Xbitt | 12-04-22 | 12:13 | 7

@bobby33 | 12-04-22 | 12:18: Zo'n helm werkt wel, alleen anders dan je zou denken: Dan stoppen ze meteen allemaal weer met e-bikes kopen. Probleem ook opgelost.

TheEgg | 12-04-22 | 13:25

@bobby33 | 12-04-22 | 12:18: Ga uit van tussen 0 en 0,5% met helm. En dat ook op de motorfietsen (want dat zijn E-Bikes).

redanx | 12-04-22 | 15:23

@Abject | 12-04-22 | 12:32: Gaat dus een groot verkeersinfarct worden al die ebikes met 25km/h op de rijbaan en als er dan teveel dooien vallen dan is het verplicht een helm en rijbewijs.

Dan kun je net zo goed een speedpedelec kopen, dan kun je tenminste nog met 't verkeer meekomen.

ReyNemaattori | 12-04-22 | 15:54
▼ 4 antwoorden verborgen

Kappen met al die e-bikes geven/verkopen aan mensen die ze totaal niet nodig hebben. Laat staan aan kinderen. Als je 3 a 4 km naar school moet fietsen heb je dat echt nergens voor nodig. Maar nee, dwing daarvoor in de plaats maar iedereen met een helm op te fietsen. Volgende stap, spendeer een miljardje of wat en verbouw alle fietspaden met extra chicanes, drempels flitsers, etc. Want waarom gezond verstand als het ook idioot kan.

soggert | 12-04-22 | 12:12

Is dat Jimmy op de foto?

UnderTheDevil | 12-04-22 | 12:12 | 4

LOL. Hij ziet er niet snel uit. Wel eenzaam. XD

keestelpro | 12-04-22 | 12:27

@keestelpro | 12-04-22 | 12:27: Eenzaam voor even. Zoals je ziet heeft hij een kinderzitje achterop en is hij nu op weg naar de creche om zijn kleindochter op te halen.

nednied | 12-04-22 | 12:52

@keestelpro | 12-04-22 | 12:27: Jajaja, de eenzame fietser, lol!
Ik hoop wél dat ik dit beeld weer uit mijn hoofd krijg, een volgende keer dat dit album ter sprake komt.

Papa Jones | 12-04-22 | 13:02
▼ 1 antwoord verborgen

Ga eens met een gewonen fiets proberen van het ene dorp naar het andere dorp te komen. Je wordt gewoonweg van het fietspad af geduwd door de niets ontziende bejaarden die met een rot snelheid voorbij komen gevlogen en denken dat ze overal voorrang hebben. Levensgevaarlijk die E-bikes. Vervolgens zorgen ze ervoor dat we dadelijk allemaal een helm op moeten terwijl het altijd weer dezelfde zijn die de ongelukken veroorzaken

bobby33 | 12-04-22 | 12:10

En bij 70% van de ongevallen is geen andere persoon betrokken staat er ook nog bij. Het ligt dus niet aan het verkeer of zo, die boomers rijden gewoon zelf in zeven sloten tegelijk.

Blauwpetje | 12-04-22 | 12:09 | 2

Bomen steken ook steeds vaker zomaar over. Omzagen die dingen en vervangen door rubber muren.

2voor12 | 12-04-22 | 12:10

Tjah, met 12 kmh kon je rustig die scherpe bocht nemen. Dus dat moet nu met 25. En ook dat hobbeltje komt nu 2 keer zo snel op je af, met 4-voudige energie.

TheEgg | 12-04-22 | 12:13

Wat kunnen Nederlanders eigenlijk nog wel?

vliegende knorrepot | 12-04-22 | 12:07 | 2

Kletsen, kletsen en kletsen over van alles en nog wat.

ChalinaRosa | 12-04-22 | 12:35

Verkeerd stemmen!

upgent | 12-04-22 | 12:47

Ja ik draag wel een fietshelm.. op een illegaal opgevoerde Ebike is dat wel zo verstandig ;)

Smoelensmid | 12-04-22 | 12:07 | 1

Same, al is-ie niet opgevoerd... it's by design.

ReyNemaattori | 12-04-22 | 15:57

Misschien kun je even een linkje zetten naar de statistiek waarin staat dat de brokkenfietsers vnl. bejaarden (67,5+) zijn

bergsbeklimmer | 12-04-22 | 12:06

Roep ik al jaren. Fietsers die al jaren niet meer boven de 12 km/h uit kwamen, rijden dank zij de elektrische fiets ineens 25. En weten dus niet hoe ze hun snelheid moeten aanpassen aan de situatie, hoe ze om moeten gaan met drukke verkeerssituaties, en veranderen natuurlijk net als wielrenners in mongolen die denken dat ze overal voorrang hebben.

TheEgg | 12-04-22 | 12:05 | 2

De echte toppers wat betreft idioterie zijn de ligfietsers. Die menen echt dat ze overal voorrang op hebben.

2voor12 | 12-04-22 | 12:06

@2voor12 | 12-04-22 | 12:06: Het extreme voorbeeld hiervan is meneertje Vollenbroek. Die heeft behalve altijd voorrang ook altijd gelijk.

JanBrel | 12-04-22 | 12:15

Nee, ik ga geen fietshelm dragen.

Lorejas | 12-04-22 | 12:05 | 5

Omdat ik op een oud barrel fiets. Harder dan 15 gaan die twee gebochelde wielen niet.

Lorejas | 12-04-22 | 12:48

@HankHill | 12-04-22 | 12:36: er zijn ook mensen die in banaan kano's fietsen. Dan is zo'n vlag wel handig als je in een mkv rijdt.

Jos Tiebent | 12-04-22 | 13:43

@Jos Tiebent | 12-04-22 | 13:43: MPV, stomme autocorrect!

Jos Tiebent | 12-04-22 | 13:45
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen