Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nederland Gevallen. We kopen definitief vaker elektrische fietsen dan normale fietsen

Is dit hoe we de energiearmoede te lijf gaan ja?

In 2021 werden er 923.000 fietsen verkocht en voor het eerst was meer dan de helft daarvan elektrisch. "De afzet van e-bikes daalde ten opzichte van 2020 weliswaar met 12,5 procent tot 478.000 stuks, desondanks nam het marktaandeel toe van 49,8 tot 51,8 procent." Wie zijn die mensen? Als het aan het E-bike-industrieel-complex ligt kunnen ze in ieder geval niet jong genoeg beginnen, het lijkt Big Pharma wel. 

Hadden de scheepsjongens van Bontekoe eigenlijk elektrische fietsen? Nederlanders zijn tegen alles bestand behalve Duitse invasie en het WEF juist omdat we generaties lang tegen de wind en regen in met een Mies achterop over de dijk naar het dorp fietsten. 

Een volk dat voor E-bikes zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen; dan dooft het licht. Een Nederlander zonder die ten diepste Nederlandse uitvinding - de fiets, zonder elektrische motor - is op voorhand gekneveld. En we laten het gebeuren.

SCHOOLKINDEREN IN DE KRACHT VAN HUN LEVEN???

VROEGE DERTIGERS IN DE KRACHT VAN HUN LEVEN???

Reaguursels

Inloggen

Denk niet dat een electrische fiets goedkoop is per km. Zal hier het merk niet noemen maar heb 2 nieuwe electro motoren inmiddels, heb ook 20000 + km gereden. Een accu erbij gekocht om vol vermogen te kunnen fietsen met wat meer km's. Rij zo n 5000 km /jaar. Schat dat de fiets ruim meer kost dan 25 cent/km en dan reken ik de electriciteit niet. Wel een leuke hobby en het rijdt heerlijk.

Schilder58 | 16-03-22 | 05:03

Als een land plat is heb je geen e-bike nodig. Tja, altijd wind tegen maar dat is normaal of lijkt het alleen maar zo omdat ik zo hard fiets.

EmilioEsteves | 15-03-22 | 19:10

Ik heb wel eens de stelling gehoord dat de vrouwen in Nederland over significant mooiere benen beschikken dan de rest van de wereld vanwege onze fietsen van kind af aan. Maar dat is dus nu ook verleden tijd.

Sans Comique | 15-03-22 | 18:16

Bij mij in de buurt zie ik steeds meer (rijkeluis)koters op 'fietsen' met héle dikke banden met een rótvaart over het fietspad scheuren. Geluidloos. Dit is wachten op ongelukken.

Zenzeo | 15-03-22 | 17:55

Moet steeds als ik weer zo´n kantoorslaaf (kijk mij eens fit doen) eentje zie denken aan Wall-e, die film waarin de mensen als vette blops in een ruimteschip leven....
Het is geen man die niet zelf tegen wind in fietsen kan.

Jan Lange3373 | 15-03-22 | 17:52 | 1

Precies waar ik aan dacht; vette blobs, lurkend aan een rietje.

Sneerpoets | 15-03-22 | 18:54

Zie nog niet zoveel electrische
Tandems,heb je wel goed huwelijk voor nodig.
Is bij die boomers nog maar de vraag.
Valt deze oudere jongere op.

De Profundus | 15-03-22 | 17:02

En maar zeuren over dat mensen te dik worden. Zelfs fietsen kunnen ze niet meer zonder godverdomme een batterij erop want 'moe' of 'zwaar'. The fuck. Heb een bakfiets zonder batterij, ik ben 60 en rij de meeste mensen zonder batterij er uit in Amsterdam. Luie varkens. Oh, en al die deugers niet afvragen waar de grondstof van die kutbatterijen vandaan komt he? En wie dat uit de mijnen haalt!

misty pain | 15-03-22 | 15:48 | 1

Hahah angry man yells at cloud

Icewallowkum | 15-03-22 | 16:00

Hoe ben ik ooit mijn middelbare school tijd doorgekomen. Elke dag door weer en wind op de fiets naar school, altijd wind tegen. Als mijn ouders nog zouden leven zou ik ze aanklagen wegens kindermishandeling.

Nee, dan mijn kinderen, Hoe zijn die ooit hun middelbare school tijd doorgekomen. Elke dag door weer en wind op de fiets naar school, altijd wind tegen. Als hun ouders nog zouden leven zou ik ze aanklagen wegens kindermishandeling. o, wacht ...... .

bergsbeklimmer | 15-03-22 | 15:23 | 1

Het eerste deel van je leven wordt verpest door je ouders, het tweede deel door je kinderen.

Sneerpoets | 15-03-22 | 18:55

Van die mensen die een elektrische fiets kopen omdat ze denken dan gezond bezig te zijn en af te vallen. Nee zo werkt dat dus niet als die fiets al het werk doet...

elco485 | 15-03-22 | 14:54 | 3

De fiets doet niet al het werk

Icewallowkum | 15-03-22 | 15:04

Hoe wrang, dat al die jonge, gezonde GL-stemmers er niet mee zitten om een fiets te kopen die energie verbruikt en waarvan het verwijderen van de accu straks weer hoofdbrekens oplevert.

MickeyGouda | 15-03-22 | 13:36 | 1

En waarvoor de grondstoffen door de armste (en vaak jongste) Afrikanen uit smerige mijnen wordt gewonnen. Hoor je GL/D66 en al die deugers ook nooit over

misty pain | 15-03-22 | 15:50

Op dit moment fiets ik er niet mee, maar heb zeker genoten van de E-bike met langere afstanden in die toen naargeestige covid-periode.

Jan, Leiden | 15-03-22 | 13:24

Je hebt zo hier en daar wat gebieden in Europa waar het provinciale bestuur al 20 jaar fietspaden aanlegt.
En dan heb je dus toerbussen die stoppen in het natuurgebied, 50 ebikes staan klaar. 50 senioren rondje van 40-50 km fietsen. Terug in bus, naar hotel, volgende dag nieuwe plek, nieuwe fietsen.

Alquest | 15-03-22 | 13:19

Op de een of andere manier geloof ik geen reet van dit verhaal.... Het lijkt me pure, linkse-klimaat-gekkie-propaganda om deze fietsen te promoten.

Omnisofos | 15-03-22 | 13:18

Lekker milieu vriendelijk al die elektrische fietsen met Lithium accu’s bommen erop. Wat gaat er gebeuren over 10 jaar met al die chemische zooi. Worden gewone fietsen nu goedkoper want zijn groener.

vinzDH | 15-03-22 | 13:10

Wat had ik graag een e-bike, de verlichting, het regenpak, de winterjas, de handschoenen, al die versnellingen van nu gehad toen ik naar school fietste 20 km heen 20 km terug. 's ochtends wind tegen 's middags wind tegen. Alhoewel het was toen ook wel lekker bij heel mooi weer en het regent maar 4% van de tijd. Maakt je ook wel een beetje hard. (200*40*6=ongeveer 50000 km). Rij nu wel lekker op een e-bike, heerlijk.

Schilder58 | 15-03-22 | 13:01 | 3

Je zag vroeger (30 jaar geleden) vrijwel geen kinderen die te dik waren. Dat kwam o.a. omdat er op een gewone fiets naar school gefietst werd, en dat waren vaak behoorlijke afstanden. Kinderen van toen waren veel fitter dan de papzakjes van nu.

Toos Bevergeil | 15-03-22 | 14:26

@Toos Bevergeil | 15-03-22 | 14:26: dat, en door het gebrek aan frisdank en vette hap, en vooral het hele dag voor een beeldscherm zitten.

elco485 | 15-03-22 | 14:58

@Toos Bevergeil | 15-03-22 | 14:26: En als jr dan toch een dikke tegenkwam riep je "Hee dikke!".
Maar dat mag tegenwoordig ook niet meer...

Here's Freddy | 15-03-22 | 15:28

Het lijkt hier in de stijlloze burelen wel een socialistische dictatuur waar demense wel even gaan bepalen hoe we ons naar school of werk transporteren...

IJschpegel | 15-03-22 | 12:55

Zelfs ondergetekende dikke reaguurder fietste naar school en natuurlijk niet met een ebike, hoe duur wil je het hebben? Alsof schoolgaande kinderen niks kosten? Ook nu nog heb ik geen ebike. Veel te duur.

thanseeuwen | 15-03-22 | 12:37

Paupers.
Ik fiets niet en heb ook geen eigen auto.
Ik ben reuze milieuvriendelijk want ik laat mij door een auto met chauffeur rijden.
Mijn privé-CO2 uitstoot in deze is dus nul.
*Vrije interpretatie naar Boebie Brugsma*

Kwakjeszalver | 15-03-22 | 12:27

Toename van obesitas in 1, 2, 3...

Niet alleen fietsen, de jeugd hangt ook meer voor de playstation (die er vroeger ook niet was).

(voor de goede orde; ik fiets nog ouderwetsch op mankracht)

Louter Leuter | 15-03-22 | 12:13 | 3

Vroeger hadden we de Commodore 64, Atari en de Nintendo 8 bit:)

Waargaathetheen | 15-03-22 | 12:29

@Waargaathetheen | 15-03-22 | 12:29: En daarvoor hadden we touwtjespringen, de tol, pijltjeschieten en Cowboy-en-indiaantje spelen.
Niks geen elektronische vrijetijdsvervangers. Toen ook geen obesitas.

Kwakjeszalver | 15-03-22 | 12:35

En wat dacht je dan van energydrank en andere suikerrotzooi. Toen dronk je gewoon water, soms met een beetje ranja als je geluk had.

elco485 | 15-03-22 | 15:00

snap het wel, met de elektrische fiets/scooter naar de sportschool om daar eens lekker te zweten.

Satria | 15-03-22 | 12:10

Ik fiets dagelijks. Zoals dat bedoeld is: op spierkracht. Mijn enige capitulatie aan het comfort is een naaf met drie versnellingen.
Elk fietspad hier in 020 is inmiddels ontaard in een ratrace-baan vol geëlektrificeerde bejaarden & verwende pubertjes op "stoere" Super-73's.

Peter Emile | 15-03-22 | 12:06 | 1

zulke sneue dingen, die wannabe-choppers

Satria | 15-03-22 | 12:11

Ik vertik het om voor onze pubers een elektrische fiets te kopen. Huppakee, ouderwetse spierkracht. 600 meter heen en 's middags in weer en wind terug!

King75 | 15-03-22 | 11:59 | 1

Die fietsen zien er ook niet meer uit, na een paar jaar schoolgebruik. Alles staat buiten tegenwoordig. Fietsenkelders zijn zóóó vorige eeuw.

Papa Jones | 15-03-22 | 12:04

Volgens mij zijn er best wel veel mensen die fietsen in dit land. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat er tegenwoordig aan toe gaat. Sinds ik 30 jaar geleden mijn eerste auto kocht heb ik uiteraard nooit meer gefietst. Net zo min als dat de was nog in de rivier wordt gedaan na de aanschaf van de wasmachine, of het huis met de hand schoon gemaakt na de aanschaf van een stofzuiger. Maar je ziet inderdaad best wel veel mensen op zo'n e-bike zitten tegenwoordig. Tenminste, hier in NL. Uiteraard zijn er genoeg landen op de wereld waar je dit soort exotische zaken niet tegenkomt. Dat kan dus ook blijkbaar, leven zonder fiets.

BoerKoekoek | 15-03-22 | 11:56 | 3

"... uiteraard nooit meer gefietst."

Wat sneu. En wat voorbeeld voor de jeugd. Wees er maar trots op.

Louter Leuter | 15-03-22 | 12:15

@Louter Leuter | 15-03-22 | 12:15: dank u, dat ben ik zeker. Ik heb inderdaad wel medelijden met de jeugd. Hoge studieleningen voor ibooks en koffie. Geen geld voor de aanschaf van een auto. Geen geld voor een behoorlijk huis. Veroordeeld tot huurstudio en fiets. Sneu idd.

BoerKoekoek | 15-03-22 | 12:37

Zeker ook geen telefoon maar rooksignalen neem ik aan.

Nietgek | 15-03-22 | 12:38

Misschien kunnen ze een helmplicht gaan invoeren om de boel veiliger en wat minder aantrekkelijk te maken voor de ijdele scholier.

Daarnaast de fabrikanten verantwoordelijk houden voor het snelheid begrenzen van die dingen. De individueel hiervoor aanpakken gaat nooit werken. Maar als Vanmoof elk jaar een boete krijgt omdat hun begrenzer te makkelijk te omzeilen is, zullen ze wel iets moeten doen. En zo niet, dan een mooie extra voor de staatskas.

nooitgrappig | 15-03-22 | 11:54

Dit is dus symptomatisch voor de f*****g hypocriete dubbele transitie moraal die we erop na (b)lijken te houden.
Net als de elektrische (sport)wagens en SUV’-s van 2000 kg plus.

D-Fens_1963 | 15-03-22 | 11:48 | 1

En vervolgens wel extra belasting op 'Ongezonde' voeding gaan heffen want wat worden we toch dik.

elco485 | 15-03-22 | 15:05

Als je werk 25 kilometer verderop is en je kunt de auto laten staan door gebruik van een e-bike, is het wat mij betreft te rechtvaardigen.

RobertS | 15-03-22 | 11:43 | 2

Uurtje heen, uurtje terug. Prima, maar wel afhankelijk van de werktijden...

Air van Boven Dorens | 15-03-22 | 12:03

@Air van Boven Dorens | 15-03-22 | 12:03: Dat is dan wel een uurtje op het randje van de begrenzer (≈25km/h) trappen. Nog niet echt comfortabel.

SailingDuck | 15-03-22 | 12:20

Als het resultaat is dat na aanschaf van een e-bike de auto dan vaker blijft staan is het wel degelijk winst. Ik kan echter uit ervaring vertellen dat dit niet het geval is. Ik ben zondig op dit vlak.

Thuinman | 15-03-22 | 11:43

Ik fiets nog steeds op wilskracht. Geen accu voor mij…

Southpark | 15-03-22 | 11:36

Van fietsen krijg je een bierbuik

Dutch_Viscount | 15-03-22 | 11:36 | 5

Veel racefietsers hebben idd een bierbuik. Ik weet niet of er een causaal verband is of dat er een correlatie is. En voor electrische fietsen??

Koning Willy | 15-03-22 | 11:55

@Koning Willy | 15-03-22 | 11:55:
Méér buik! Is aerodynamisch ook zeer verantwoord!

Louter Leuter | 15-03-22 | 12:17

Je moet ook niet bij elk café stoppen….

thanseeuwen | 15-03-22 | 12:41
▼ 2 antwoorden verborgen

Ja duh, veel fietsen worden nu uberhaupt niet geproduceerd, omdat er ook meer winst gemaakt wordt op elektrische fietsen. Mijn vrouw wilde vorig jaar een nieuwe gazelle bestellen, maar die werd pas jan. 2023!! in productie genomen. Een nieuwe elektrische fiets bestellen was geen probleem daarentegen.

DerBrabo | 15-03-22 | 11:35

Tijd voor duidelijk spelregels. E-bike mag indien:
- dagelijkse afstanden enkele reis > 10 km (vrouw) en > 15 km (man)
- lichamelijke beperking ongeacht leeftijd
- indien niet aan bovenstaande wordt voldaan, 10 cent ecotax per afgelegde kilometer

RideFreeOrDie | 15-03-22 | 11:30 | 1

Sexisme! Geen onderscheid tussen geslachten.

Koning Willy | 15-03-22 | 11:56

Let wel, omgerekend zijn de vervangingskosten van de accu per gereden km groter dan de kosten van benzine per km voor een Honda C50 brommer.

Lebowski72 | 15-03-22 | 11:24 | 4

Zou je ook een berekening voor de Kreidler RS kunnen maken? Dan kunnen we in huize Olifant een weloverwogen keuze maken.

schuilnaam.olifant | 15-03-22 | 11:54

Ha!.... De Honda C50!....
Dat was de ultieme ziekenfonds-controleurs-brommert in de jaren '60 en '70.
Viertakters. Met van die beenbeschermers.
Oerdegelijke vervoermiddelen!

Maar er ging wat mij betreft niets boven de Kreidler Florett. Zo'n rooie, met een zwart tankje:

assets.catawiki.nl/assets/2020/6/18/7...

Peter Emile | 15-03-22 | 12:16
▼ 1 antwoord verborgen

De e-bikers zijn tenminste wel relaxter dan die rare wielrenners die zichzelf veel te serieus nemen en vinden dat andere mensen dat ook moeten doen en dat iedereen voor ze opzij moet.
Nee trappende sukkels, het is een heel dom gezicht in die rare gekleurde pakkies en bloedirritant.

AdvocatusDiaboli | 15-03-22 | 11:23 | 3

Maar ook daar is de elektrische variant sterk in opkomst.

nuchterbekeken | 15-03-22 | 11:55

Mamils zijn vreselijk. Nu het weer beter wordt kruipen die weer uit hun holen om kuddegewijs de wegen onveilig te maken.

matatwork | 15-03-22 | 12:16

MAMILs... Middle Aged Man In Lycra

Louter Leuter | 15-03-22 | 12:19

Zie in het winkelcentrum alhier nu ook al vaak kinderen op die elektrische steps voorbij komen. Kinderen zijn vaak trouwens van allochtone persuasie. Ik weet dat in die kringen het adagium geldt dat gebruik van eigen spierkracht gelijk staat aan het vertoeven in de onderste kaste of hoe dat ook daar in de couleur locale mag heten.

UpdateAvailable | 15-03-22 | 11:23

Lekker milieuvriendelijk.

Sierstrip | 15-03-22 | 11:08

Lekker op de elektrische fiets naar de sportschool, want we moeten wel een beetje fit blijven nietwaar?

Zeurders | 15-03-22 | 11:05

Lekker toch, op je bestemming zonder weerstand. Sporten is gewoon kut.

quatro32 | 15-03-22 | 11:05

Kinderen bewegen toch al zo weinig en dan ook nog op je 10e een e-bike. What's next, een knotje?

Acidstain | 15-03-22 | 11:04

Mijn fiets is een Batavus oude sportfiets van aluminium. Weegt "niets" en loopt extreem soepel. De ouderdom is er niet vanaf te zien. Ook al stijgt de verkoop van elektro fietsen, de oude fietsen doet niet iedereen weg. Dient als reserve want als de elektro ermee kapt gebeurd dat altijd op het verkeerde moment.

dijkbewaker | 15-03-22 | 11:01 | 1

Zeker als je er 's nachts bij springtij op uit moet.

SDI | 15-03-22 | 19:06

Watjes. Vanaf april bij lekker weer naar kantoor fietsen. 30km heen en 30 km terug. Bijna even snel als met de auto. Gewoon trappen he, op sharkpower.

WhiteShark | 15-03-22 | 11:01 | 4

Is it a bird? Is it a plane? No, it's sharknado!

Kameraansteker | 15-03-22 | 11:12

Dus jij bent zo'n collega die met een knalrode kop en grote zweetplekken onder zijn oksels en zeiknatte rug zijn mede kantoorslaafjes een hele goede morgen wenst?

Geertje W | 15-03-22 | 12:03
▼ 1 antwoord verborgen

Er staat een fout in het artikel. Jullie schrijven dat de verkoop van elektrische fietsen stijgt, maar jullie bedoelen natuurlijk de verkoop van elektrische snorfietsen. Op een elektrische fiets rijden lijkt in de verste verte niet op fietsen en is eigenlijk alleen voor luie mensen.

Laat de smoesjes maar komen:
- Anders kom ik bezweet aan (ga eens wat vaker fietsen, zodat je conditie krijgt. Dan zweet je ook niet zo);
- Ik laat er de auto voor staan (alleen als de zon schijnt, je alsnog wind mee hebt en het niet verder is dan 3 km);
- Het is zo lekker snel (dan moet je harder trappen).

VonMeuse | 15-03-22 | 11:00 | 1

Luiheid kun je ook positief waarderen, uitslover.

Ichneumonidae | 15-03-22 | 11:09

Goed zo, ook erg groen, want die elektriciteit komt toch al uit het stopcontact, zonde om daar geen gebruik van te maken

skoftig | 15-03-22 | 11:00 | 1

Daarom hebben wij van die doppies erin geduwd. Eeuwig zonde van al het overige deugen anders.

NiCeY | 15-03-22 | 11:02

MET tegenwind bij ontketende verbolgen bejaarden in het wiel blijven zitten.... heerlijke uitvinding!

renootje | 15-03-22 | 11:00 | 1

Bejaarden op een Speed Pedelec, ongeleid projectiel met remvertraging.

Acidstain | 15-03-22 | 11:06

Niet alle vooruitgang is beter. Elektrische fietsen zou ik z.s.m. uitstellen, het zorgt voor verminderde lichamelijke activiteit. Als tegenargument wordt vaak gebruikt dat fietsen als vrijetijdsbesteding nu voor een grote groep is weggelegd. Echter, zijn dat vaak ook de mensen die zich tijdens of na een fietsritje belonen met een taartje of een extra koekje, want we zijn zo goed bezig.

Dat gevoel heb ik ook bij die flitsbezorgers, gegarandeerd je boodschappen < 10 min. thuis. Tja, je zou ook eens van je luie krent afkomen en zelf je boodschappen doen. Dat soort partijen hoeven van mij geen krediet te krijgen.

Von Bliksum | 15-03-22 | 10:59 | 1

Enerzijds: gelijk. Anderzijds: boven 25 km/h stopt de ondersteuning. En helling-op moet je ook behoorlijk bijtrappen. Kom anders maar eens mee op de hellingen van de Mont Ventoux.

Leffe Blonde | 15-03-22 | 11:34

Mijn vrouw probeert mij al jarenlang aan een electrische fiets te krijgen. Maar deze jongen zwicht niet en maakt daartegen een statement: gewoon ouderwets op eigen spierkracht doorfietsen.

Amsterdamsko | 15-03-22 | 10:58 | 3

Je vrouw moet elke keer op je wachten, omdat 'deze jongen' het tempo niet kan bijhouden?
Begrijp je vrouw wel, ja.

Ichneumonidae | 15-03-22 | 11:06

Waarom is er nog geen fiets met een accu die oplaadt terwijl je fietst?
De accu gebruik je voor je elektrische apparaten.
Hoe meer je fietst, hoe meer energie je bespaart.

Mr_Natural | 15-03-22 | 10:58

Ik ben 56, ik hoop het nog zo lang mogelijk uit te stellen, een e-bike, gewoon omdat ik het kan!

Ray Skak | 15-03-22 | 10:54 | 1

Ik vind het heerlijk, lekker gewoon op de fiets, zonder zo'n malle accu die je dan ook nog weer af moet koppelen en meenemen en als hij leeg is heb je geen licht ( overkwam een maat laatst van me, moest 's avonds zonder licht terug en het trapte ook nog eens zwaarder en nee, hij woont maar op 20 minuten fietsen ).
Luie huilstruiken zijn het ook tegenwoordig.
Vroeger, een half uur naar school, een half uur terug op de fiets door weer en wind. En als je daarna met de maten nog de stad in wilde, sja, eerst naar huis want de hond moest worden uitgelaten en m'n ouders werkten allebei. Dus snel naar huis op de fiets, de hond het bos doorjagen op de fiets, daarna weer terug naar de stad op de fiets totdat het tijd was om naar huis te gaan op de fiets want je moest niet te laat zijn voor het eten. En het was hartstikke normaal want iedereen deed het zo, behalve die paar luie figuren met hun brommertjes. Maar goed, dat waren vreemd genoeg ook de figuren die op de brommert patat en peuken gingen halen, zagen er nooit echt gezond uit.

Graaisnaaiert | 15-03-22 | 11:02

Meer zelf trappen. Meer afvallen dus goed tegen de corona.
En goed voor de mentale weerstand. Soms heb je tegenwind.

AdvocatusDiaboli | 15-03-22 | 10:52 | 4

Ik heb altijd tegenwind.

Duwbak_Linda | 15-03-22 | 11:33
▼ 1 antwoord verborgen

Decadentie, de een volk en cultuur in langzaam verval. Vetkwabben, een leven in lelijkheid en ontdaan van seksuele aantrekkelijkheid. Mentale inkakking door verwaarlozing van het lichaam. Tenzij de elektrische fiets wordt gebruikt om 20+ km te forenzen in weet en wind.

Schwanzeleber | 15-03-22 | 10:52

Ik heb een fiets op gas, een Gaselle.

Mr_Natural | 15-03-22 | 10:51 | 5

Ik een Fukushima, trapt wel zwaar als ik de elektrische motor uitZet

skoftig | 15-03-22 | 11:02

Ik een zonnepaneel achterop om de accu bij te laden

Therapietje | 15-03-22 | 11:11

Ik word altijd uitgelachen op mijn Yamahahaha....

Lorejas | 15-03-22 | 11:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Dagelijkse fiets-forensen hier, gewoon o pspierkracht.
Paar dingen die ons al veel eerder opvielen:
ouderen die 'plotseling' weer op de fiets langskwamen. Soms met behoorlijk tempo, alleen alsof het nog net zo druk was als in hun jeugd, dus zwabberend over de weg. Als die met hun leeftijd en die snelheden en die hoogte op hun plaat gaan, breken ze in tientallen stukken; fijn voor het ziekenhuis, kost gelukkig niks.
Het aantal jongeren dat een 'goedkope' e-bike kopen is fors, maar die dingen gaan na een jaar of anderhalf stuk en tja, accu is niet langer verkrijgbaar, stekkertjes zijn vreemde (chinese) vormpjes, storingen; dus maar een nieuwe fiets. Kost gelukkig niks.
Die batterijen zijn meestal van het type lithium-ion, waar bijvoorbeeld kobalt in zit. Nu is dat niet heel erg makkelijk te winnen en zit iedereen er op te azen (elektrische auto's willen ook batterijen gebruiken), laat dat nu uit Congo komen waar het serieus slecht geregeld is, maar hé, dat kost ons hier niks.
Maar het ergste vinden we nog wel, dat door dat gezever over die e-bikes de prijzen van normale fietsen ook omhoog lijken te gaan; voor een leuke fiets (dus niet die van de fietsgigant, een simpele dozenduwer die vooral chinese waar doorschuift) betaal je tegenwoordig al rap anderhalve rug...
En voor de rest doet iedereen maar. Hier gaat de familie gewoon stug maar oh zo gezond elke dag op het analoge fietsie.

EEnzame SchizofrEEN | 15-03-22 | 10:50 | 1

Ik heb voor de kinderen fietsen van Decathlon, uitermate betaalbaar en redelijke kwaliteit, heb er nog nooit voor terug naar de fietsenmaker voor hoeven gaan.

UpdateAvailable | 15-03-22 | 11:16

Lamstralen

miko | 15-03-22 | 10:49

Dertigers op een elektrische fiets zijn zonder uitzondering ontzettende sufkutten. Hele leven staat in het teken van de zoektocht naar zoveel mogelijk comfort.

JJMS | 15-03-22 | 10:49

De fiets is om te zuipen, rij liever met 12 kmh tegen een lantaarnpaal.

Voor al het andere vervoer fabriceert BMW de boxer GS.

Baksteenbakker | 15-03-22 | 10:49 | 1

Beste is om paar meter voor lantaarnpaal de stoeprand al even aan te tikken zodat u net voor de lantaarnpaal zachtjes op uw zij valt. Aldus de ervaringsdeskundige.

Lorejas | 15-03-22 | 11:20

Het aantal 20-plussers met overgewicht ligt in Nederland tegenwoordig ook op 51%. Toeval?

Spaanders | 15-03-22 | 10:46

Dit topic en de comments zijn zo ongeveer alle boomer memes bij elkaar. De "Ik moest vroeger 65 kilometer door sneeuw en ijzel fietsen, word je hard van" boomer. De "elektrische fietsen zijn voor luie mensen, ik heb er zelf ook één maar ik heb em ECHT nodig" boomer. De "elektrische fietsen zijn alleen voor oude mensen (zoals ik)" boomer. De "ik fiets zelf nergens naartoe want ik heb een dikke auto dus vind het daarom onzin dat andere mensen wel waarde zien in een elektrische fiets" boomer. Episch.

Do-na-zi | 15-03-22 | 10:44 | 7

En dan wel na een jaar terug naar de fietsenwinkel om daar te zeiken dat er minder kilometers uitkomen dan beloofd. Luie donders met hun verkapte scooters. "Nee, ik rij altijd in eco stand." Yeah right. Elke verjaardag mag ik die verhalen aanhoren van mijn broer die een fietsenwinkel heeft en al jaren met die zeikerds te maken heeft. Leuk als er ook gasten bij zijn met een e-bike.

Deflatiemonster | 15-03-22 | 10:56

@zuurtjeregen | 15-03-22 | 10:52: Je bedoelt de uitvinding van het wiel.
Kan het me nog herinneren. Nog vreselijk om moeten lachen, er waren er die het nut er niet van zagen.

EEnzame SchizofrEEN | 15-03-22 | 10:57
▼ 4 antwoorden verborgen

" Een volk dat voor E-bikes zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen "
Prima, dan blijf ik lekker in de auto zitten.

RandyBiel | 15-03-22 | 10:43

Als m’n scooter kapot is, gaat ie het oude ijzer in en koop ik een VanMoof.
Een streekproduct.
Ik vind het niet erg om te fietsen, maar ik moet niet hoeven te trappen.
Niets viezer dan nat, bezweet op je werk aan komen, of in de kroeg.

Ruimedenker | 15-03-22 | 10:43 | 5

Jij komt bij t Tropenmuseum vandaan dan?

Baksteenbakker | 15-03-22 | 10:50

@ReyNemaattori | 15-03-22 | 10:49: Voor tientje heb je app (voor VanMoof) en rij je 37 km/u. Prima snelheid. Meeste wielrenners, of wat daar voor doorgaat, haal je in.
Plus, gewone kleding aan en niet van die maffe wielrenpakjes - lijken wel apen.

Ichneumonidae | 15-03-22 | 10:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat is de verhouding verkochte e-bikes en verkochte scooters? Worden er minder kuchende scooters verkocht nu er meer e-bikes zijn verkocht?

ffnietnu | 15-03-22 | 10:43

Lekker man. 2 weken geleden als volwaardig yup een Urban Arrow elektrische bakfiets aangeschaft. De Volvo staat ondertussen meer stil dan dat 'ie rijdt (en dat scheelt knaken met zo'n geblazen 5-cilinder). Zoontje blij, papa blij (want kan nu krat bier halen met de fiets), het vrouwtje blij (want er wordt aan het buikje gewerkt)

Tom Aatje | 15-03-22 | 10:42 | 6

Een bakfiets kopen en er nog eerlijk voor uitkomen ook, dapper. Ik woon in zo'n dorp waar er nogal veel rondrijden. Altijd dezelfde types, wonen in dezelfde jaren 30 huizen, geconcentreerd in bepaalde buurtjes, dragen dezelfde kleertjes en vaak een model 3 op de oprit. Je bent toch echt wel je ballen verloren als je op zo'n ding gaat zitten, vind ik dan. De 5 cilindertjes van volvo maken een hoop goed zullen we maar zeggen. Zo lang het geen c70 is uiteraard.

Hunter S. Thompson | 15-03-22 | 10:58

@Spring Bruissteen | 15-03-22 | 10:48: Er wordt aan het buikje gewerkt, niet weggewerkt.

icicle | 15-03-22 | 10:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Over een paar jaar heb je een E-tour de France.

de euro middenweg | 15-03-22 | 10:41 | 1

Sommigen hebben dat al geprobeerd!

R.F.Pickering | 15-03-22 | 11:59

Heeft zo'n electrische fiets ook een usb-gleuf zodat je je telefoon kan opladen?

Leptob | 15-03-22 | 10:39 | 2

En wifi natuurlijk zodat je je ritjes de hele tijd op tiktok kan streamen.

2voor12 | 15-03-22 | 10:43

@ Leptob | 15-03-22 | 10:39:
Degene die ik besteld heb wel.

CLoVis | 15-03-22 | 11:32

Man pakt een fiets met een slechte zware aandrijving (Nexus), plakt er een loodzware accu en een motor aan zodat de fiets nog zwaarder en niet te tillen is maar het trapt daardoor wel lichter.
Fuck it... Ik koos gewoon lekker voor een lichtgewicht Koga met een Alfine naaf en rij al die ebike jongeren met hun dikke luie lijf gewoon voorbij.

pdvd | 15-03-22 | 10:39 | 7

@ffnietnu | 15-03-22 | 12:00: Rohloff is wel de meest pornonaaf die je kunt hebben. Ik ging van een 5 jaar oude (en toen al afgeschreven Gazelle) naar een Koga Venya 6.0 met Alfine naaf. Geen stroeve ketting meer, veel minder onderhoud en lekker weer in weer uit zonder gezeik. Om over het gewicht van het frame maar te zwijgen.

pdvd | 15-03-22 | 13:41

@ffnietnu | 15-03-22 | 10:42: Ook ik heb dus maar een beperkt budget... Maar dit was al een giga vooruitgang... en ja wel een belt... want ketting is echt uit de tijd.

pdvd | 15-03-22 | 13:42

@EEnzame SchizofrEEN | 15-03-22 | 10:55: trek district 3 met riem voor 1200 euro, was de laatste...fietst zoooo licht , heerlijk.

Fra Lippo Lippi | 15-03-22 | 18:37
▼ 4 antwoorden verborgen

Een kind op een E-bike zetten zou bij wet verboden moeten worden.

de Voorzittert | 15-03-22 | 10:36 | 1

Dat was ook mijn idee... Te achterlijk voor woorden.

bwi | 15-03-22 | 10:38

Wordt het ook een stuk minder interessant dat mijn fiets gejat wordt... mooi

videtur | 15-03-22 | 10:33

Ik ga zo even fietsen. E-fietsen wel te verstaan.

sjef-van-iekel | 15-03-22 | 10:33

Wacht maar tot de overheid straks alle elektrische fietsen een helm verplicht vanwege het gestegen aantal ongelukken.

Blauwe Wafel | 15-03-22 | 10:33 | 2

Ideaal om zo het onderscheid te zien tussen de gewone fietser en de snelheidsmonsters. Want nu is het vaak verdomd lastig inschatten als je er zo eentje tegenkomt.

2voor12 | 15-03-22 | 10:39

@2voor12 | 15-03-22 | 10:39: Mss nieuwe bril kopen? Van 'normale' wielrenners heb je heel wat meer last. Beter: alleen maar last.
Vrijwel iedereen die op een E-bike rijdt kent gewoon z'n maatschappelijke, sociale en spiegologische verantwoordelijkheid en gaat niet met de auto naar de sportschool, maar op z'n E-bike.
Overigens is het gebruik ook wel begrijpelijk met onze huidige brandstofprijzen.

Ichneumonidae | 15-03-22 | 10:51

Stelletje zeikmutsen. Ik heb een e-bike en 2e auto verkocht. Woon werk is 9 km. Als het mooi weer is normale fiets, als het zeik weer is de e-bike. Ik fiets lekker langs de file

Zander | 15-03-22 | 10:32 | 6

je kunt gewoon ook een goede fiets kopen die lekker licht fietst in plaats van een middelmatige met een motor om de slechte kwaliteit en naaf te compenseren (wat velen doen)

pdvd | 15-03-22 | 10:41

@IJschpegel | 15-03-22 | 10:36: Hoho, voow woon-werk is niet zonder meer prima. 9km is gewoon een pisstukje dat je gewoon op een sportieve fiets kunt rijden. Zeikweer of niet. Al siert het het Zander nog wel een beetje dat met mooi weer de gewone fiets wordt gepakt en de auto is verkocht. Hij had 2000 euro kunnen besparen door geen e-bike te kopen.

RideFreeOrDie | 15-03-22 | 11:19

@RideFreeOrDie | 15-03-22 | 11:19: IK fiets de 10 heen en 10 terug iedere dag ook gewoon op het fietsje. Niks geen akku... regen ik nat... dan wordt ik vrolijk door te beseffen dat dit de reden zou zijn om een auto te kopen... en ik dat dus niet gedaan heb en dus een bak geld bespaard heb en daar heerlijk een paar keer extra per jaar van op vakantie kan... en wat is nou erger... een paar keer natregenen of niet op wintersport (of whatever voor vakantie) kunnen....

pdvd | 15-03-22 | 13:44
▼ 3 antwoorden verborgen

Met een gewone fiets is het mogelijk om stroom op te wekken.
Ik zal er niet al te diep op in gaan voor het geval Rob Jetten mee leest.
Maar je kunt tegelijkertijd aan je conditie werken en netflix kijken op je 65 inch TV als je de hele tijd 120 tot 170 watt weet op te wekken.

Osdorpertje | 15-03-22 | 10:32

Laatst voor het eerst op een elektrische fiets gezeten. Vind het ideaal. Alsof je altijd wind mee hebt. Overweeg dit serieus als alternatief voor auto (2e) voor woon/werkverkeer.

Duwbak_Linda | 15-03-22 | 10:31

Hé, kleine meid, op je elektrische kinderfiets,
de zon draait steeds met je mee-hee.
Hé, kleine meid, op je elektrische kinderfiets,
De zomer glijdt langs je heeeen.

J.P.Drapeau | 15-03-22 | 10:31

Al die grondstoffen door arme kinderhandjes in Afrika en de Balkan gewonnen. Zielug.

Dr.Utker | 15-03-22 | 10:31

Schoolkinderen op een e-bike...

Dit land is stuk, definitief.

Wijze uit het Oosten | 15-03-22 | 10:29 | 2

Lekker prijzig ook

Blauwe Wafel | 15-03-22 | 10:30

Het parkeerterrein van de sportschool in de buurt staat ook vol met auto's. Vervolgens moeten de bestuurders eerst een tijd een warming-up doen terwijl ze die ook gewoon op de fiets er naar toe hadden kunnen doen

2voor12 | 15-03-22 | 10:33

923.000 fietsen à 500watt accu per stuk. Dat is 461.000 KW totaal. Laadt dat ding 3 keer per week op: 52 x 3 = 156. 156 x 461.000 KW = Nog net geen 72 miljoen KW/ 77 MW. En die stroom wordt gemaakt van scheetjes van regenboog eenhoorns.

YoMoms | 15-03-22 | 10:28 | 2

En maak dit sommetje nu eens voor electrische auto's.

CLoVis | 15-03-22 | 11:29

@CLoVis | 15-03-22 | 11:29:
Die vervangen een andere brandstofauto en na 50.000 km is een elektrische auto vele vele malen schoner en vooral efficiënter. Zelfs als je dit oplaadt met ‘grijze’ stroom. In het voorbeeld van de fiets wordt er ineens elektriciteit toegevoegd op iets dat het normaal niet gebruikte. De fiets. Die tieners die naar school rijden gingen niet eerst zelf met de auto. Dit verbruik komt er dus gewoon bovenop.

YoMoms | 15-03-22 | 12:06

Er werd toch al veel minder gefietst, voor de komst van elektrische fietsen. Men pakt al snel de auto. De komst van elektrische fietsen heeft geleid tot meer fietskilometers dan op een fiets zonder hulpmotor. Dat is een plus.

koeberg | 15-03-22 | 10:27 | 1

Juist. Als je w/w-afstand een km of 15-20 is, is een elektrische fiets een uitstekend alternatief. Bij langere afstanden vaak ook nog wel, net waar je zin in hebt.
Ben dat dus wel met je eens, is zeker een plus.

Ichneumonidae | 15-03-22 | 10:36

Eind vorig jaar VanMoof gekocht. Rijdt fantastisch (met appje van € 10 gaat maximumsnelheid naar 37 km/u, af fabriek is dat 25 km/u), je hoeft geen helm op en je actieradius gaat flink omhoog.
Geen seconde spijt van gehad, bovendien lijkt het dan ook nog of je aan je conditie werkt. Wat niet zo is, dus voor jongeren tot 40 jaar gewoon verbieden.

Ichneumonidae | 15-03-22 | 10:26 | 4

Als mensen met dit soort gehypte rommel al blij zijn... roflol...

pdvd | 15-03-22 | 10:41

Jeej, je hoeft geen helm op, heerlijk! Tot je met 37 per uur op je muil gaat. Veel plezier met kwijlen in je rolstoel dan.

RideFreeOrDie | 15-03-22 | 11:22
▼ 1 antwoord verborgen

Moralisme viert weer hoogtij. Stelletje nare calvinisten!
Koop gewoon lekker zo'n ding als je er gelukkig van wordt.

zuurtjeregen | 15-03-22 | 10:26 | 1

Dat ja, een mens kan overal wel over zeiken. Al die gewone fietsen moeten van het gas af, maar daar hoor je dan weer niemand over.

Ichneumonidae | 15-03-22 | 10:32

Vorig jaar auto verkocht en zo'n ding samen met een regenpak gekocht. Beste beslissing ooit. Vooral dat laatste

Boterkoekblik | 15-03-22 | 10:25

Ik ben een fervent fietser, altijd geweest. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit op een elektrische fiets gezeten, dus ik kan eigenlijk niet oordelen. Ik kan me wel nog de dag herinneren dat ik me het schompes tegen de wind in fietste, en ik voor het eerst in mijn leven een bejaarde moest inhalen met de grootst mogelijke inspanning. Was wel een tamelijk lullig moment.

Kowalski11 | 15-03-22 | 10:25 | 1

nog lulliger is om ingehaald te worden door een rokende bejaarde met overgewicht die luchtig rondjes trapt.

Dr.Utker | 15-03-22 | 10:26

Het is wel een ideaal alternatief op auto of ov voor het woon werk verkeer

Bakje Friet | 15-03-22 | 10:23

Dit is echt droevig!!! Bij de basisschool ook genoeg ouders, 30'ers, met een elektrische fiets, waarom!????
Dit past helemaal in de WOKE samenleving, we worden slap. Wacht maar al staan hier straks de Russen of Chinezen, dan met zn alleen als lemmings de Noordzee in, met de elektrische fiets, dat dan weer wel, angsthazen!

pane | 15-03-22 | 10:23 | 3

Als het alternatief is dat zoonlief met de auto naar school wordt gebracht, dan vind ik de elektrische fiets een verbetering.

koeberg | 15-03-22 | 10:31

Wat is meer WOKE, een electrische fiets kopen of heel hard klagen dat mensen geen electrische fiets zouden moeten kopen? Ik denk het eerste.

Ja_hoor | 15-03-22 | 10:41

Ik wacht even rustig op het moment dat het artikel over de door de strot gedrukte vrouwen quotum verschijnt hier.... ik ga daar wel los op... alhoewel.... JFC kan dat zooitje snowflake kids niet gewoon schop onder hun reedt krijgen en fietsen?

Hellsmurfje | 15-03-22 | 10:23

Mag dat wel van Urgenda/pcl qua millieu?

swassannuf | 15-03-22 | 10:22

Dat ouderen die kopen is nog te volgen.

Helemaal absurd zijn jongeren die met de e-bike naar de sportschool gaan.

AdvocatusDiaboli | 15-03-22 | 10:20 | 1

Exact, zie ze hier allemaal langs fietsen naar "school", kunnen ze zich daar alvast al lerend voorbereiden op de afvalhoop batterijen (30 AA staaf) waar de wereld niets mee kan. In een Tesla zitten 1200, dat dan weer wel, beetje erger.

zonnedauw | 15-03-22 | 10:26

Als alternatief voor de auto ben ik enorm blij met mijn iets opgevoerde elektrische fiets. Ik zou nooit 20 kilometer heen en terug met mijn gewone fiets naar kantoor fietsen.

schuilnaam.olifant | 15-03-22 | 10:19 | 8

Nodig zeker niet, maar ik heb de afgelopen 10 jaar wel bewezen dat ik de voorkeur geef aan de auto boven de analoge fiets voor een dergelijke afstand.

schuilnaam.olifant | 15-03-22 | 10:47

@2voor12 | 15-03-22 | 10:29:
Dus iedere gebruiker van electriciteit steunt Putin;
nooit geweten dat hij zoveel medestanders heeft.

CLoVis | 15-03-22 | 11:00

@koeberg | 15-03-22 | 10:37: Je kent me niet.... ik fiets liever een uur tenzij het echt megakudt weer is of ik haast heb vanwege andere verplichtingen. Dan nog steeds heb je, wanneer je niet bejaard of gehandicapt bent geen e-bike nodig voor 20 km fietsen. Dat is echt complete BS, dat heet conditie.

Hellsmurfje | 15-03-22 | 11:43
▼ 5 antwoorden verborgen

Fietsen is voor pauperige landrotten.

* Kromhout starten doet en trossen los gooit *

Kapitein Sjaak Mus | 15-03-22 | 10:19 | 2

Waar gaat de waterfietstrip naar toe vandaag?

BrutusBosch | 15-03-22 | 10:23

Binnenschipper?

MargauxGrandCru | 15-03-22 | 11:40

Mijn buurvrouw had eerst een gewone fiets waarmee ze naar het werk fietste en een lekkere strakke kont, sinds drie jaar heeft ze een elektrische fiets en een dikke kont

MargauxGrandCru | 15-03-22 | 10:17 | 3

Is er van voren ook nog duidelijke verandering waar te nemen?

squadra | 15-03-22 | 10:20

Doelt u op de vorming van de zogeheten voorbibs ?

zuurtjeregen | 15-03-22 | 10:28

Ik heb een gewone, de bier-fiets, en een elektrische. Groot misverstand is dat je niet meer hoeft te trappen of geen weerstand hebt. Ik trap hem rond met 28-30 kmpu en ik vind het geniaal. Na een uur ben je nog steeds wel moe etc

Behangdelul | 15-03-22 | 10:16 | 5

Klopt en met een nieuwe opvoer chipsset fietst ie ook nog eens als een komeet door het Limburgs heuvelland extra power is nooit verkeerd ;)

Smoelensmid | 15-03-22 | 10:19

Ik pak nu namelijk wel eens de fiets ipv de auto voor langere stukken. En ja dat komt door de elektrische fiets.

Behangdelul | 15-03-22 | 10:20

Herkenbaar, de ondersteuning stopt ook bij die van mij bij de 25 km/uur en laat ik nu op de rechte stukken toch bijna altijd die 28-30 km/uur rijden. Want dat rijd toch het lekkerste, en het snelste, in de hoogste versnelling met weerstand op de trappers.

Voor ik de fiets had, reed ik elke dag met de auto, of anders trein naar het werk, nu ik de fiets heb is zo'n beetje 60/40 in het voordeel van de fiets. In de laatste 2 jaar een 5500 km met dat ding gereden, puur woon werk verkeer, beter iets dan niets, want met die oude fiets begon ik er nog geen eens aan.

Mijn conditie was niet goed, het is nog steeds niet van niveau van een topsporter, maar het is duidelijk vooruit gegaan.

En na de 4000 km gereden te hebben komen ook nog eens de financiële voordelen erbij kijken, de accu begint wel wat minder te worden, maar die nieuwe betaal ik lachend samen met de onderhoudsbeurt.

BadPatNL | 15-03-22 | 10:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat een boomers hier. “Tv op zolder”-kamerwarriors.

Normpje | 15-03-22 | 10:15

Ons leger had in mei 40 nog een Korps Wielrijders. Indien toen onze stalen rossen waren voorzien van e-technologie, hadden de valschermschelmen der NAZI´s een twee maal zo zware kluif gehad aan ons Vaderland.

squadra | 15-03-22 | 10:14

Geen e-bike voor mijn pensioen (dat nog heeeel ver weg is). Ik zou me als een invalide voelen.

Bad_Pritt | 15-03-22 | 10:13 | 1

Ebikes zijn 2 wielige scootmobiels.

keestelpro | 15-03-22 | 10:15

Zou Rutte er ook al een hebben?

UnderTheDevil | 15-03-22 | 10:13 | 1

Rutte heeft er een op batterijen.

Glasgow Argus | 15-03-22 | 10:14

Is fietsen nog wel fietsen als de fiets alles zelf doet?
Ik ga liever fietsen dan nietsen.

keestelpro | 15-03-22 | 10:13

Het verkoopt omdat je minder inspanning hier te doen. Ik zelf verkies een gewone fiets.

Super Grover | 15-03-22 | 10:12 | 1

Hangt er van af waar je woont.. in het Limburgse heuvelland is het best een goede Dagelijkse manier van vervoer.. De ene na de ander scholier die voorbij komt is maar wat blij met zijn Ebike iedere dag weer met een zware schooltas bergje op bergje af...

Smoelensmid | 15-03-22 | 10:22

Mijn e-bike is in bestelling. Ik heb me 60+ jaar het tyfus getrapt en ga het mezelf maar eens een keer gemakkelijk maken.

CLoVis | 15-03-22 | 10:12 | 5

Je stopt niet omdat je oud wordt, je wordt oud omdat je stopt.

Lucifer | 15-03-22 | 10:49

Op een gewone fiets trappen is levensverlengend. De inspanning zorgt voor betere doorbloeding en je onderhoud je spieren. Maar hoe eerder jij dood gaat, des te meer blijft er in de pensioenpot zitten voor andere.

nooitgrappig | 15-03-22 | 12:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Als vervanger voor de auto, prima toch. Als vervanger voor de gewone fiets, vooral sneu.

SamV | 15-03-22 | 10:12 | 3

Precis dit. Ik ken best een aantal mensen die nu de elektrische fiets naar hun werk pakken i.p.v. de auto. Dat lijkt me een goede zaak. Scholieren die nu elektrisch fietsen i.p.v. de bus, ook prima. Vervoer op gewone fiets vervangen door elektrisch: minder prima, al moet men dat ook gewoon zelf weten.

Kees Maf | 15-03-22 | 10:21

Ik ken toch wel wat senioren die een elektrische fiets hebben aangeschaft als vervanger van de gewone fiets. Met als resultaat dat ze veel vaker fietsen. Ik vind dat niet sneu.

koeberg | 15-03-22 | 10:49

Gemiddeld verbruikt zo'n fiets voor 40 euro per jaar aan elektriciteit. Rekensom: 478.000 x 40 = ruim 19 miljoen euro !! Vroeger fietsten we met kuitspieren en spaarden het milieu en een hoop geld...

gasboer | 15-03-22 | 10:11 | 4

Geld moet niet alleen rollen maar ook rijden..;)

Smoelensmid | 15-03-22 | 10:23

Aan de andere kant nemen mensen nu vaker een E-fiets dan de auto naar het werk. Ook worden kinderen minder vaak naar school gebracht. Neemt niet weg dat de meeste mensen het niet nodig hebben.

Sneerpoets | 15-03-22 | 19:12
▼ 1 antwoord verborgen

Zo’n speed pedelec lijkt me wel wat.

_pacman_ | 15-03-22 | 10:11 | 2

Is top! Was voor mij, woon/werk, sneller dan met de auto.

rifraf | 15-03-22 | 10:21

@rifraf | 15-03-22 | 10:21: Fiets hier ook al weer een jaar of vier op een speed pedelec en voor veel (kantoor)mensen is het een prima alternatief, onbezweet aankomen, in de frisse buitenlucht zijn en geen files en veel door het groen fietsen:

- 21 km woon-werk deed ik 30 minuten over
- 34 km woon-werk deed ik 55-60 minuten over
- 25 km woon-werk doe ik nu 45 minuten over

Is wel een investering van gemiddeld 4-8K afhankelijk van type speed pedelec, heb zelf een Stromer gekocht en dan ben je snel verkocht. Maar het scheelt je een sportschoolabonnement. Daarnaast zie het als een alternatief voor een tweede auto die qua aanschaf + brandstof + belastingen al heel snel meer gaat kosten.

Wybe Wabes Abbema | 15-03-22 | 12:15

Dat is een beetje het krankzinnige van deze tijd, mond vol over klimaat maar jongeren in de kracht van hun leven zijn te beroerd om zelf de spieren aan het werk te zetten. Wat is het nut dat een 17-jarige zich per ebike, estep of per scooter verplaatst. Hebben ze al zo een druk en belangwekkend werk/studie-schema dat ze toegevoegde energie nodig hebben om zich te verplaatsen?

UpdateAvailable | 15-03-22 | 10:11 | 2

Ik zag al 12-jarigen op hun van Moof op weg naar de hockeytraining.

BrutusBosch | 15-03-22 | 10:16

Nou, ze gaan wel naar de fitness hoor. Met mobieltje en al, om selfies te maken. Hebben kennelijk tijd teveel.

Graaisnaaiert | 15-03-22 | 10:55

Voor mij zeker geen elektrische fiets, ik ga wel met de auto, dit weekend de benzine in belgie 17 cent goedkoper. Dus zo'n drie kwartjes minder dan hier. Wij moeten daar tot 1-april (grap?) op wachten.

pa_niek | 15-03-22 | 10:10 | 3

Kwartjes? Vertel eens opa, hoe werkt dat?

SamV | 15-03-22 | 10:14

@SamV | 15-03-22 | 10:14: Nou das heel eenvoudig , als je ooit je pensioen en je AOW in guldens betaalde omdat je guldens verdiende dan reken je toch altijd nog terug.. ik kan het me nog heugen dat een Tandarts ziekenfonds halfjaars controle 8 guldens opleverde.. daar kun je nu niet eens je assistente van betalen. het is dat ik goed geboerd heb en geinvesteerd in de juiste beleggingen maar ik vraag me zeker wel eens af hoe anderen met een nominaal salaris zich na de Euro hebben moeten redden.. of niet dus..;)

Smoelensmid | 15-03-22 | 10:30

Voor woon werk verkeer is het wel interessant, mits je binnen een half uur ver weg woont van de zaak. Beter dan in de file staan, als je in een grote stad moet zijn. Batterijen zijn allerminst "groen" maar hey, jullie geloven er blijkbaar in want het partijkartel die deze sh*t als "groen" bestempelen krijgt steeds 80% van de stemmen.

Graaf_van_Hogendorp | 15-03-22 | 10:10 | 2

@Glasgow Argus | 15-03-22 | 10:21:
Yes. Very true. Maar toch trappen we er met zijn allen in.

Graaf_van_Hogendorp | 15-03-22 | 10:33

Waren er maar e-bikes geweest in de jaren '80. Dat had me een hoop mopperend fietsen tegen de wind in door de polder bespaard.

Selassie | 15-03-22 | 10:09 | 4

Zelfs een paar keer midden in de polder afgestapt en gaan lopen omdat dat sneller ging dan tegen die schijtwind en regen in trappen

Behangdelul | 15-03-22 | 10:19

@2voor12 | 15-03-22 | 10:15:
Je fietste gewoon door want er was geen alternatief. En te laat op school kreeg je ook nog eens op je donder van de concierge.
Generatie Klaaghaas tegenwoordig.

Graaisnaaiert | 15-03-22 | 10:53
▼ 1 antwoord verborgen

Ik schep er altijd genoegen in om op mijn ouderwetse mama-fiets (ja echt) die e-bikes in te halen. En dan hoop dat ik dat ze gauw moeten afslaan, want echt lang hou ik dat niet vol natuurlijk.

John McClane | 15-03-22 | 10:09

De e-bike is een geweldige uitvinding voor onze ouden van dagen/krasse knarren, die zich nog graag op de fiets voortbewegen, omdat 'beweging' gezond is, maar die het toch erg moeilijk krijgen bij een straf tegenwindje.

Maar alles en iedereen die jonger is dan 70 zou zich moeten schamen voor een e-bike. En die debielen die je op een zg speedpedalic voorbij stuiven met 45km per uur, zouden van het fietspad verbannen moeten worden naar de rijweg.

Dr_Johnson | 15-03-22 | 10:09 | 5

@Dr_Johnson | 15-03-22 | 10:15:
Klopt, had het over van Moof's en Swapfietsen en dergelijken. Die mogen max 25km/u wat eigenlijk te langzaam is.

Graaf_van_Hogendorp | 15-03-22 | 10:32

Dr_Johnson | 15-03-22 | 10:09 |
Helemaal mee eens en het ergste vind ik nog dat middelbare scholieren elektrisch aangedreven naar school fietsen. Zelfs het laatste restje broodnodige beweging met wat spierkracht die jongelui nodig hebben wordt teniet gedaan.

Gravin v Kippenbouth | 15-03-22 | 12:16
▼ 2 antwoorden verborgen

Pa zei vorige week 'de electrische fiets is voor jou. Jij bent de enige die er nog geen heeft. En misschien stap je dan ook eindelijk eens een keer op de fiets.'
Maar dan moet ie wel eerst dood gaan.

Leptob | 15-03-22 | 10:09

Nog meer kamikazes die met ruim 40 km/uur tussen alles door slalommen en vooral niet kijken of dat kan. Want als fietser schijn je een speciale onaantastbare status te hebben.

2voor12 | 15-03-22 | 10:08 | 3

Precies, fietsers die sowieso alle regels ann hun laars lappen worden nu, met deze snelheden, levensgevaarlijk.

Datzullenwenogweleen | 15-03-22 | 10:13

@Datzullenwenogweleen | 15-03-22 | 10:13:
Vooral de speed pedelec figuren menen dat ze alleenheersers op de weg zijn. En dan schreeuwen en gillen als niet iedereen voor ze opzij gaat.

2voor12 | 15-03-22 | 10:21

Veruit de meeste mensen voeren hun fiets niet op. Standaard ondersteunt de fiets tot 25km/u.

koeberg | 15-03-22 | 10:45

Wie kent ze niet, de oom en tantie die pretenderen weer erg gezond 80km te hebben 'gefietst'. Nee je hebt 80km op een brommer gezeten waarbij je benen, zonder weerstand en inspanning, een beetje omhoog en omlaag zijn gegaan.

Woodywoodhacker | 15-03-22 | 10:07 | 1

Dat klinkt als een maat van me. "jamaar je fietst wel een stuk verder". En zichzelf ondertussen afvragen hoe het toch komt dat die pens niet kleiner wordt.

Graaisnaaiert | 15-03-22 | 10:50

Elektrische fietsen geven ook de obesitas-epidemie een zetje in de rug.

Spring Bruissteen | 15-03-22 | 10:07

Niks mis mee met dat electrische spul en goed voor je conditie ook! Ikzelf ga al jaren gezond naar de sportschool en deadlift intussen met gemak 950 kg met heftruck ondersteuning...

Pittzz | 15-03-22 | 10:07

Laatst volgens een Vlaams onderzoek dat het verschil in inspanning tussen een ebike en een scooter te verwaarlozen is. Dus alle pittige kroketten die denken gezond bezig te zijn : koop een normale fiets. Om over de jeugd en hun slasausbenen nog maar niet te beginnen.

R.F.Pickering | 15-03-22 | 10:07 | 1

Letterlijk gisteren één gekocht. Reden: autorijden is onbetaalbaar en in de regio waar ik woon is alles goed te doen op een fiets. Maar met koters of vracht is een elektrische (bak) fiets handiger. Maar goed, tegen de tijd dat vedergewicht Jetten dat begrijpt zal er wel weer meer belasting over worden geheven.

Rollins | 15-03-22 | 10:07 | 2

Dit ja. Maar dan krijg je dus wel alle moralistische vingerwapperaars over je heen.

Selassie | 15-03-22 | 10:11

Stijging verkoop e-Bikes gaat gelijk op met toename obesesers.

Carlos_I | 15-03-22 | 10:06

Vroegah, toen ik nog met de eigen kracht aangedreven fiets naar school ging, werden die dingen bij de vleet gejat en dan jatte je er soms zelf maar een terug omdat het anders zo'n end lopen was naar huis. Ik zou dat duur ding niet in een schoolstalling durven zetten.

SeingaltUNo | 15-03-22 | 10:05

Ik kar nog steeds rond op mijn Gazelle Primeur van 30 jaar oud.
Mijn bejaarde rijwielhersteller was apetrots dat hij De Laatste Achteras had weten te bemachtigen, toen de mijne brak vorig jaar.

Papa Jones | 15-03-22 | 10:05

Tegenwoordig zelfs scholieren?? Je bent wel echt bejaard als je een elektrische fiets nodig hebt, zeker in het volledig platte NL. Geen wonder dat de helft van NL te zwaar is.

Diederik_Ezel | 15-03-22 | 10:05

Mooiiii nog meer batterijen, prima voor het milieu allemaal. Lekker groen bezig hoor. Hartstikke duurzaam, al die grondstoffen die daarvoor gedolven moeten worden en die nooit meer terugkomen.

John McClane | 15-03-22 | 10:04 | 2

Van die gigantische elektrische bakfietsen van PostNL op het fietspad bijvoorbeeld, met allemaal stickers erop dat het zo groen is. Laat dat bij fietsen nu net andersom zijn.

R.F.Pickering | 15-03-22 | 10:11

Ja, prachtige verkooppraatjes. Een vriend van me had het erover dat die elektromotor er alleen voor ondersteuning was. Nou ja, mijn moeder heeft er nu een dus ik heb eens gekeken hoe dat is om ermee te fietsen als de motor uit staat. Dat is geen feest kan ik je zeggen.

nikolaos | 15-03-22 | 10:21

Een elektrische fiets kost gemiddeld 2500 euro. Wat een totale waanzin. Hoeveel bijzondere techniek zit er nou in zo'n ding? Fabrikanten lopen er lekker mee binnen.

Jeggeworist | 15-03-22 | 10:03

Elektrisch fietsen is beweging zonder inspanning. Slecht voor kinderen en volwassenen.

Koning Willy | 15-03-22 | 10:02 | 2

Mijn neefje van twee en een half heeft een e-3 wheeler en raast ermee door het winkelcentrum. En ach, die scootmobielen doen het ook. U hebt gelijk.

squadra | 15-03-22 | 10:19

Dit is zó waar mijn koning! En slecht voor het milieu. Hetgeen vor hele volksstammen vreemd in de oren klinkt want elektrisch = goed

J.Dokstijl | 15-03-22 | 13:26

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl