NAVO-koemarkt: Zweden levert Koerdische man uit aan drone-supermacht Turkije
De bazaar hoef je Turken niet uit te leggen
Ja heel vervelend nieuws voor een partij in een Anatolische stammenstrijd waarvan we afhankelijk van de windrichting doen alsof we een van de partijen daadwerkelijk steunen. "Zweden heeft een Turks-Koerdische man aan Turkije uitgeleverd omdat hij een link zou hebben met terrorisme. Hiermee komt Zweden tegemoet aan een van de eisen van Turkije om het land toe te laten tot het NAVO-bondgenootschap. De uitgeleverde man vroeg asiel aan in 2015, nadat hij in Turkije veroordeeld was tot een gevangenisstraf van bijna zeven jaar. Volgens Turkije zou hij banden hebben met de Koerdische militante beweging PKK. Na zijn uitlevering is de man gisteren gevangengezet in Istanbul, meldt de Turkse staatszender TRT."
Maar dan nu het belangrijke nieuws: de eerste testvlucht van BAYKAR Technology's nieuwe KIZILELMA drone. De testvlucht duurde weliswaar maar een paar seconden, maar ook die paar seconden kunnen fantastisch zijn. Wiki beschrijft het toestel als een "jet-powered, single-engine, low-observable, supersonic, carrier-capable, unmanned fighter aircraft." En daar hebben we niks aan toe te voegen omdat we verder helemaal niks weten.
Reaguursels
InloggenWie is de Zweedse Demmink?
Mooi volk, Turken! Echt een toevoeging voor de NAVO ook.
Kizilelma met de i zonder puntje : rode appel
De Zweden, altijd moreel zo hoog op het paard. Nu te chanteren door een Turkse dictator die ons overigens allemaal in de tang heeft.
Drone supermacht dankzij Amerika die spionage Turk liet afstuderen aan MIT, afdeling luchtvaart.
Tuurlijk, als je je inschrijft voor een studie lucht- en ruimtevaarttechniek ben je een spion. Drones bouwen is niet superspannend alleen zijn maar weinig bedrijven bereid tot het bouwen van moordmachines en nog belangrijker is de defensieindustrie superconservatief en nog niet bereid te geloven in het idee dat een vliegtuig een stuk effectiever kan opereren zonder kwetsbare zak botten erin
@kobuskuch | 04-12-22 | 20:59:
Wel of geen opzet, in Amerika alle kennis opdoen om vervolgens in Turkije oorlogsmateriaal met die vergaarde kennis te bouwen. Noem het zoals je wilt, het naïeve westen met de globalistische ideeën leert nu langzaam een lesje.
Nah, dan kunnen ze in de Kenniseconomie achter de Noordzeeduinen een hand geven: die van Urenco mogen zich als leraar van de vader van de Pakistaanse - en de Noord-Koreaanse - atoombom, Abdul Qadeer Khan, dankzij hun totale naïviteit de grootvader van die ramp noemen. Nu leidt datzelfde land massaal Chinezen op om t.z.t het Westen aan de kant te kunnen schuiven.
Ik lees dat dit type Drone "KIl ze allemaal" heet.
Is best veelbelovend.
Was dat die man die een tijdje geleden op tv was? Zo ja, schandalig. Geeft de NAVO iets minder het morele recht om af te geven op Rusland.
Is Mehmet Ai Agca trouwens al weer vrij? Of leeft ie niet meer? Gebeuren altijd spannende dingen daar op rechtsgebied.
“Der Besuch der alten Dame” — remake.
Het Westen maakt met Turkije dezelfde fout als met Rusland ben ik bang. Omdat we economische en strategische belangen hebben zien we alle vijandige handelingen door de vingers. Turkije wil nu de 'energie hub' van Europa worden. Nou dat moet je maar doen. Het is naief om te denken dat een land als Turkije rationele keuzes maakt. Dat dachten we van Poetin ook. Daarnaast moeten we ons ook afvragen wat het NAVO bondgenootschap eigenlijk waard is met een land dat zich reregeld vijandig opstelt.
Turkije is een economische dwerg (amper de economie van Nederland), hun tech loopt nog steeds behoorlijk achter (zoveel stellen die drones ook niet voor), maar veel van wat ze hebben investeren ze in het leger, dat zal niet voor niets zijn lijkt mij.
Nou, Turken zijn niet zo onderdanig als Russen. Als de druk op de ketel te hoog wordt dan spreekt men zich uit. En dat zag al je al bij de laatste lokale verkiezingen waar Erdo Istanbul verloor, ondanks zware manipulatie, en een gezegde daar is: Als je in Istanbul wint win je het land en vice versa. Hij verloor dus maar ook in Ankara verloor hij. Izmir en Antalya zijn standaard seculier, hoe hard hij ook probeert omdat, al dan niet legaal, te draaien. Die blijven seculier.
Vandaar dat hij en zijn trawanten nu 25 kleuren geel schijten want het ziet ernaar uit dat hij dik gaat verliezen dus alles op alles wordt gezet tot en met fraude toe om hem aan de macht te houden want het moment dat hij valt dondert het hele kaartenhuis in elkaar en is het of levenslang of vluchten naar een bevriend midden-oosten land voor Erdo. Qatar, Oman oid.
Ze hadden moeten zeggen: “turkije uit de NAVO en die Koerd blijft bij ons”, de tyfus…
U bent mijn vriend.
Turkije, het land waarvan de president Nederlanders overblijfsels van fascisten noemde. Om allerlei redenen is het een nare staat. Maar ja, een regionale grootmacht die in het zuiden aan Rusland grenst en de toegang tot de zwarte zee controleert leek ongetwijfeld handig begin jaren '50. En laten we eerlijk zijn, dat is het nog steeds.
@Tashtego | 04-12-22 | 17:24: Laat ze lekker de eigen boontjes doppen.
@Tashtego | 04-12-22 | 17:24: Babies en maagdenbloed, hmmmm, lekker hoor.
Juist. Als alle andere NATO-landen met Zweden en Finland exact dezelfde overeenkomst sluiten als het NATO-verdrag = met name art 4 en 5, dan kan Turkije hooguit in geval van een oorlog als buitenstaander toekijken.
Een terrorist is een terrorist, oppakken en uitleveren dus. Wel knap dat die Turken naast pantoffels, en Rummikub ook zulke drone's maken.
T is meer: je bent een terrorist want ik noem je een terrorist.
Zweden heeft Mahmut Tat, die was veroordeeld tot 6 jaar en 10 maanden gevangenisstraf wegens lidmaatschap van de terreurorganisatie PKK/KCK, uitgeleverd aan Turkije.
Volgens het nieuws van AA ging Tat in 2015 vanwege zijn gevangenisstraf naar Zweden en vroeg daar asiel aan, maar kreeg een weigering.
Tat werd een tijdje geleden door de politie in Zweden opgepakt en naar een detentiecentrum in Mölndal gebracht. Tat, wiens procedures vervolgens werden afgerond, werd per vliegtuig naar Turkije gestuurd.
Ik heb wel eens op Tat golf club Belek gespeeld Komt wel dichtbij zo
@BASinnic | 04-12-22 | 16:59:
Mooie club. Pijnbomen, uitzicht op zee en tricky.
Ah dus die man is nu aan de Turken overgeleverd
Dat met die drones. Je ziet dat kleine slimme drones de toekomst hebben. Grote zijn duur en haal je zo neer. En als een kleine verloren gaat is het niet erg. Je ziet het aan de Iraanse en alle nieuwe loitering suïcide drones, zeer effectief, goedkoop, ver bereik. Laten we nu de JSFs maar inruilen.
Laatste nieuws is dat die Iraanse drones niet tegen vorst kunnen. Weet niet of het waar is.
Je weet veel.
Hoe gaat het in Oekraïne met de Iraanse drones?
En er komen vast ook wel anti-drone-drones.
Laten een bommetje op een vleugel plakken.
Of verstoren de GPS.
Just stay out of the Thunderstorms: www.youtube.com/watch?v=JpscHOoGIqQ Sprookjes.Dat hele elektromagisme. Begeerte is de bron van alle lijden: www.youtube.com/watch?v=pKX2_fLwUxI
Sykes-Picotverdrag
Verdeel en heers.
Nu nog een neurale AI die raad weet met dogfights en ontwijkmanouvres.
Zweden.
Als NATO/NAVO lid.
Vanaf de oprichting van dit genootschap betalen wij als Nederland.
En Zweden? Pas vanaf nu.
Hadden wij ook kunnen doen.
Jarenlang "neutraal" zijn en bij "dreiging" lid worden.
Had ons kapitalen gescheeld.
Haha. We betalen al jaren te weinig. 2% hebben we in NAVO verband afgesproken. Jaar in jaar uit is het zo'n beetje alleen USA, Polen, UK, Baltische Staten en Turkije die zich daar aan houden.
Nederland doet 1,5% ofzo.
@jcvjcvjcvjcv | 04-12-22 | 17:42: Dan alsnog. 1.5% Per jaar wat Zweden dus aan achterstallige premie kan afdragen.....
Zelfs als niet nato-lid hebben ze de defensie op orde gehouden zover ik weet, misschien wel beter dan wij.
Zeden heeft al decennia heel veel meer aan defensie uitgegeven dan de ergste NLe nachtmerrie. En al die tijd is er een uitstekende uitwisseling van informatie, tot zelfs onderdelen, componenten en zelfs complete wapens geweest. Ga eens kijken, wat er allemaal aan US onderdelen in de Saab's jagers zitten.
"The “Total Defense” focus in the Swedish government’s defense budgetary plan aims to raise military spending to 2% of gross domestic product by 2026. The defense budget is on course to grow by $800 million in 2023 "
Dus eigenlijk kunnen de Zweden eisen, dat dat Wijsvingerlandje achter de Noordzeeduinen eindelijk eens aan z'n verplichting gaat voldoen.
In 2023 zal het Defensiebudget 1,66% van het bruto binnenlands product (bbp) gaan bedragen; in 2022 is het 1,47%. Het Europees gemiddelde stijgt overigens ook, van 1,68% in 2021 naar 1,94% in 2024.
We laten dus onze defensie nog steeds betalen door de Amerikaanse belastingbetaler. Wel continue afgeven op dat land.
Dat Koerdistan is nooit een land geweest dus een ieder die aanslagen pleegt omdat af te dwingen is een terrorist. Dat die vervolgens uitgeleverd worden waardoor Turkije nieuwe NAVO landen erkent en wat ten goede aan mijn veiligheid en van mijn kinderen kan ik alleen maar toejuichen.
Vrijheidsstrijders...? Mag dat tegenwoordig nog?
Etnisch gezien kan je het een land noemen, verdeeld over Turkije, Iran, Irak, Syrië. Die landen hebben vreselijk huisgehouden in die Koerdistan. Het zal vast wel dat er door de PKK onverkwikkelijke zaken gebeurd zijn, maar de oorsprong ligt in verzet, net zoals dat ooit zo was met Ierland en de IRA. Ook Ierland is nooit een land geweest. Oekraïne, Kazachstan, Indonesië en ga maar door, ook niet. Misschien dat er wel in een ver verleden een soort land was dat voorganger was. Wat Nederland, Duitsland, Italie feitelijk ook hadden.
Wat nu gebeurd is ziek. De Turken mogen de hele toetreding van Finland en Zweden gijzelen omdat daar de politieke tak van de PKK, of andere vrijheidsstrijders, ongemoeid worden gelaten. Voor toetreding worden nu mensen (weet niet of ze terrorist zijn) uitgeleverd aan een land waar een despoot aan de macht is. Echt iets om trots op te zijn als NAVO zijnde.
Die Koerden hebben een zeer belangrijke bijdrage geleverd aan het verslaan van islamitische staat.
De gebieden in Irak en Syrië waar enige jaren de facto een eigen land voor de Koerden was, heeft zich niet misdragen.
Mensen in Syrië, Turkije, Irak en Iran die van Koerdische cultuur zijn, maar door grenzen verdeeld. Als iedereen door je land crosst en met geweld weer inpikt, dat lukt dat niet zo goed om daar een land van te maken.
@Nuuk | 04-12-22 | 16:03:
Ierland is nooit een land geweest?
Ga uw schoolgeld terugvragen.
@Nuuk | 04-12-22 | 16:03: Kennis van me gaat naar kapper met asielachtergrond. Is dus een gevluchte Koerd die in z'n eentje duur pand huurt waar alleen contant betalen mogelijk is. Was onlangs 4 weken dicht want op vakantie. Waarheen ? Naar Turkije want daar wonen z'n vrouw, kinderen en familie.
"Dat Koerdistan is nooit een land geweest dus een ieder die aanslagen pleegt omdat af te dwingen is een terrorist."
Geweld gebruiken om een staat af te dwingen is precies wat wij deden in de 80-jarige oorlog. Filips II had naar waarheid kunnen zeggen dat er daarvoor nooit een onafhankelijke Nederlandse staat is geweest dus ophouden met dat verzet.
@CLoVis | 04-12-22 | 16:07:
Mijn schoolgeld is prima besteed geweest. De staat Ierland is in 1921 los gekomen van het Verenigd Koninkrijk en een zelfstandig land geworden. Daarvoor waren er natuurlijk onafhankelijke rijkjes geweest in Ierland (zoals dat in elk land op de wereld geweest is) van Kelten, Vikingen, Schotten, maar geen Ierland als land. Er is wel enkel eeeuwen sprake geweest van een soort kroondomein binnen het Verenigd Koninkrijk, met ook een, Engelse, koning, maar dat wil je toch niet een zelfstandig land noemen.
@Nuuk | 04-12-22 | 16:21: Er was wel een soort hoge koning op een gegeven moment, maar een eenheidsstaat is het nooit geweest. Maar die regel dat je al eens eerder onafhankelijk geweest moet zijn om je onafhankelijkheid te bevechten is zot. Zoals ik hierboven al stel, voor de 80-jarige oorlog was er ook nooit een onafhankelijke Nederlandse staat geweest. In het algemeen zijn de staten die er nu zijn allemaal ooit begonnen, eens moet de eerste keer zijn.
@Cornelis12
Dat hele Koerdische verhaal is niet goed vs fout maar misschien fout vs fout of goed vs goed. Geeft het een naam maar het is troebel. De Koerden bestaan uit stammen ( en.wikipedia.org/wiki/Kurdish_tribes ) en daar heb je er die pro Turkije zijn en die anti Turkije zijn. Zo gebruikte Ataturk bepaalde Koerdische stammen om zijn klusjes te laten oplossen die het daglicht niet konden zien ivm extreme soeni moslimgroepen. Daar werden ze voor betaald of hun de onafhankelijkheids wortel voor de neus te hangen. Maw ze zijn altijd speelbal geweest van de politiek. Ander voorbeeld de marxistische PKK ex-voorman Abdullah Öcalan die inmiddels wegrot in een gevangenis op een eiland in de zee van Marmaris had helemaal niet de steun van alle Koerden. Slechts bepaalde groepen ondersteunden hem maar andere groepen wilden er niks mee te maken hebben en wilden rust aan hun kop en niet dat marxistisch gelul.
Maw de Koerden kun je best wel vergelijken met de stammen in Afghanistan. Iedereen heeft zijn eigen belangen, overtuigingen etc. en dat kan van dorp tot dorp verschillend zijn. Wat ze wel veelal wel gemeen hebben is een vorm van onafhankelijkheid en dat vinden ze zeer belangrijk. Leven in Turkije, Syrie en Iran prima maar ze willen met rust worden gelaten.
@Basil Fawlty | 04-12-22 | 17:25: Het is een volk zonder eigen land waarvan een deel wel nationale ambities heeft. Eigenlijk net als de Basken, al hebben die wat minder interne conflicten lijkt het. En ze leven natuurlijk in een veel stabielere regio.
@Tashtego | 04-12-22 | 17:34:
Zoiets idd. Basken zijn de Koerden light. Lol!
Er bestaan mensen die vrijwillig naar dat land gaan
Nederlanders kunnen zich wel een grote broek aan trekken, maar dat is onterecht.
Is iedereen Abdullah Öcalan al weer vergeten?
Nederland deed dit eerder met Hüseyin Baybasin www.trouw.nl/nieuws/hoge-raad-blijft-...
De telefoontaps waarmee hij is veroordeeld zijn verkeerd vertaald en nadere bestudering van de opnames geven een niet continu en niet continu differentieerbaar geluidssignaal. Geluid is de echte wereld is altijd continu en continu differentieerbaar, dat de opnames dat niet zijn, is voor natuurkundigen niet verklaarbaar. Enige optie die overblijft is dat de opnames zijn bewerkt. www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/aflui...
Het onderzoek in Turkijke tegen Demmink heeft niet plaatsgevonden, daarmee werd de vervolging beëindigd. nos.nl/artikel/2107114-turkije-werkt-...
De man die jarenlang schreef over pedonetwerken zit vast. Ondertussen zijn we bekend met de lolita-express www.newsweek.com/who-flew-jeffrey-eps... Epstein didn`t kill himself.
Een Turkije onder veroordeeld dicator Erdogan heeft geen plek in de EU of NAVO. " The mosques are our barracks, the domes our helmets, the minarets our bayonets and the faithful our soldiers.. " news.bbc.co.uk/2/hi/europe/2270642.stm...
Ondertussen zit Jullian Assagne nog steeds vast tussen de meest ernstige moordenaars, verkrachters en andere beesten. The New York Times, The Guardian, Le Monde, El Pais and Der Spiegel vragen om zijn vrijlating. www.lemonde.fr/en/international/artic...
Deze uitlevering van een Koerd aan een regime dat schuldig is aan genocide op Pontische Grieken, Assyriërs, Armenen en Koerden is een teken van zwakte.
Amen.
Heerlijk. Demmink. Oude complot verhalen, smullen op de zondag middag.
Assange is een hacker en een boef, die in opdracht van de Russen werkte. Geen enkel medelijden mee.
@Après toi | 04-12-22 | 16:43: www.youtube.com/watch?v=HfvFpT-iypw & en.wikipedia.org/wiki/Foreign_interve... & Als je daar geen toezicht op wenst, ben je een blinde kiezer.
Finland lid van de NAVO in ruil voor het uitleveren van een terrorist is een goeie ruil. En iedereen die dit moreel verwerpelijk vindt, zou ik tegen willen zeggen: ga lekker aan de worteltjestaart met kruidenthee en bedenk met je woke clubje welk schilderij nog gecanceld moet worden.. gaat de rest verder met het echte leven.
Ik bedoel Zweden natuurlijk, maar het zou fijn zijn als Finland ook binnenkort lid is.
Als het een terrorist is.. is dat bewezen?
Fijne bondgenoot gaat dat worden, Zweden.
Vuil spel
Denk dat Sinterklaas betrokken is
Omdat de Sint ook een Turk is?
Tenzij de DARPA een beetje vaart maakt hebben de Turken de primeur van de eerste drone die ontworpen is om ook (beperkt) luchtgevechten aan te gaan.
www.middleeasteye.net/news/turkey-air...
Gezien de snelheid en overige beperkingen zal het wel beperkt blijven tot het onderscheppen van andere drones en trage toestellen zoals helikopters, maar als die techniek ook weer volwassener is geworden is het einde verhaal voor de gevechtspiloot, wiens kunnen sterk beperkt wordt door G-krachten en het derhalve af gaat leggen tegen een veel wendbaardere drone.
www.forbes.com/sites/davidhambling/20...
Overigens: als het Westen nu besloten heeft dat Turkije een prima functionerende rechtsstaat is, dan moeten we dus alle Turkse asielzoekers per direct retour sturen.
Erdogan is geloof ik niet zo woke.
Kan de rest van het Westen een voorbeeld aan nemen.
About time.
Wie precis liet ook al weer de Koerden in de steek? Dan nu de oorlog met China: Pringles. Het lijken net chips, maar het is drek. Onze minister van Economische Zaken snapt heur bargaining chips wel degelijk, welke handelsoorlog precies, monsieur Biden?
Onnavolgbaar, wafer thin www.youtube.com/watch?v=FUGBmFUHguM Dat vleugje industriepolitiek. Het zal toch niet?
Erdogan vernedert het Westen opnieuw. Maar goed, je moet er wat voor over hebben de waardengemeenschap bij elkaar te houden!
Erdogan komt op voor de belangen van zijn land. Dat zouden meer landen moeten doen.
@Duwbak_Linda | 04-12-22 | 15:44: Ik denk eerder de belangen van zijn ziekelijke regime.
@drs. Levi Samsonov | 04-12-22 | 15:49: Het is een krachtig signaal.
@Linda; dat deed Stalin ook.
@ploppy | 04-12-22 | 15:52: Ieder land doet dat. Behalve wat gekke Henkies in EU.
@Duwbak_Linda | 04-12-22 | 15:53: Ik zou ernstig overwegen naar zo’n land te emigreren. Is Wit Rusland iets voor jou?
@Ridde Rogter | 04-12-22 | 15:59: Ach doe niet gelijk zo kinderachtig. Ik zeg nergens dat ik het een fris regime vind.
@Duwbak_Linda | 04-12-22 | 15:44: Dat doet de ayatollah Kamenei ook.
Hahaha, waardengemeenschap. Het wordt er niet beter op voor de leden van de waardengemeenschap sinds de waardengemeenschap de lakens uitdeelt.
@Duwbak_Linda | 04-12-22 | 15:53: De grootste gekke Henkie zit in NL aan het roer.
Nog even wachten en dan gaan de navo bondgenoten Turkije en Griekenland weer oorlog voeren. Heel betrouwbaar deze bondgenoot.
De Turken zijn uitstekende onderhandelaars.
Klopt! En het Westen ietwat onnozel,dat helpt nogal...
Jammer dat Turkije nooit goed kan uitleggen waarom er Koerden zijn die van Turkije loswillen en waarom dat niet gewoon lekker kan mengen met Turkije.
Ze moeten toch een reden hebben om zich te willen scheiden.
Hoho, het zijn terroristen die de heilstaat van Allah trachten te ondermijnen omdat ze bezeten zijn door demonen, de infidels!
Wel even bij de les blijven! Hamdilah!
Kun je van de Catalanen en Noord-Ieren ook afvragen, maar ik kan me voorstellen dat na een reeks terreur aanslagen het antwoord pertinent nee blijft.
En ze hebben nog een paar fans ook. www.youtube.com/watch?v=S3FGWPMjl6M
Gelikt filmpje hoor. Ik ben best wel benieuwd wat dat apparaat echt allemaal kan.
Mensen vermoorden.
Als Turkije zijn zin zou krijgen zouden ze het liefst alle Kurden vastzetten of uitzetten naar Irak of Syrië. Terrorisme en PKK roepen schijnt nu te werken.
Met hun Kuzulelma drone's.
Lastige zaak rond Mahmut Tat. Turkije heeft pesthekel aan PKK en PKK pesthekel aan Turkije. De man zou slechts een simpele buschauffeur zijn (volgens PKK), lid van een terroristische organisatie (volgens Turkije).
Feit is dat Mahmut Tat na z'n belachelijk lange veroordeling (kleine 7 jaar voor lidmaatschap PKK, niet eens beschuldigd van geweld/aanslagen/plannen) naar Zweden is vertrokken om asiel aan te vragen. Dat werd in 2018 -dus voordat plannen voor aansluiting EU er waren en onder oude, meer linkse regime in Zweden) afgewezen, vast ook niet zonder reden. De man stond dus al met 1 been in t vliegtuig terug naar Turkije.
Gaat dit over dezelfde man die onlangs nog werd geïnterviewd door Nieuwsuur?
Hoeveel wapens exporteert Zweden per jaar?
Minder dan Turkije.
-
www.statista.com/statistics/267131/ma...
Gek hè, dan moet ik ineens weer aan die pooier Saban Baran denken.
Zo herkenbaar. Iedere keer als de naam of de foto van Erdogannef voorbij komt heb ik dat. Ook in andere gevallen heb ik dat. M.n. bij het achterom kijken in de ochtend.
Huwelijksmarkt tussen hoogopgeleide Turkse vrouwen en Zweedse mannen. Bestaat al heel lang. Beiden hebben een voordeel. De man krijgt zijn ontbijt en pantoffels op tijd en de vrouw is niet veroordeeld tot een domme snor zonder respect voor zijn vrouw.
Ooooohhhhh... VANDÁÁR die 'diverse' IKEA reclamespotjes!
Ik word een Zweed, krijg ik ook mijn pantoffels en ontbijt op tijd.
Ben ik 24 jaar geleden toch met de verkeerde hoopopgeleide Turkse vrouw getrouwd want die levert geen ontbijt en pantoffels die zegt nml: Je weet waar het staat zoek het maar uit.
Lol!
Tsje... je zou toch met zo'n duf wijf opgescheept zijn, die je je pantoffels nabrengt... Het is de hond Bello niet... En ontbijt... maak ik graag zelf klaar.
Aan het technologische land Turkije kan Nederland nog is een voorbeeld nemen. We zijn nog niet in staat een zweefvliegtuig te bouwen en de Turkije bouwt al een tweede generation van Bayraktar dronen, die een oorlog kunnen maken en breken. Waar zijn die mensen van Fokker gebleven die zo'n ding in een weekeinde konden ontwerpen. Zijn we land vol van sociaal en street werkers, psychologen en asieladvocaten geworden en met te weinig ingenieurs en vakarbeiders die wat kunnen. Armes Nederland.
En we hebben zoveel Turkis hier! Oh dus niet de ingenieurs, doktoren en intellectuelen. Bestaat er een soort van Rif in Turkije, dan hebben we die dus. Maar ze kunnen wel tuteren. Dat dan weer wel.
Je vergeet de buurtvaders. Maar jij hebt natuurlijk helemaal gelijk. We zijn ingehaald door de mensen die wij zo graag "geitenneukers" noemen. Nederland kan niets meer.
@dathoujetoch | 04-12-22 | 15:16:
-
Als mijn Turkse zakenrelaties hier voorbij komen, dan zijn ze absoluut geschokt door het gehalte aan achterlijke Anatolische schaapsherders en Mercedes-patsertjes... ze vragen zich hardop af, waar wij in dit land mee bezig zijn (ik heb het ze de afgelopen jaren ook maar niet meer laten zien, iets met geprojecteerde schaamte)
Het feit dat we onder de indruk zijn van Turkse technologie is een aardige indicatie van de staat waarin ons land zich bevindt, wees er maar trots op...
@Mokum Kosher | 04-12-22 | 15:22: Alle surplus capaciteit gaat op aan het verzorgen en verwennen van instromiërs, iets waar die Turken veel minder moeite insteken.
Zo ingewikkeld zijn die drones nu ook weer niet. Een beetje hobbyist klust een autonoom vliegende jet in elkaar, met spullen van de HobbyKing uit China. Camera erin, gps en vliegen maar. Het probleem van die drones is juist dat iedere lul ze kan maken.
Verhaal gaat jan dat Turkije die basis technologie van Isreal heeft gekregen voordat ze ruzie met elkaar kregen (Israel gaat nml echt niet zijn laatste tech aan die proleet geven). Nu is dat zoals B_L ook al aangeeft geen echte hoogstaande technologie maar die landen zijn er dol op om hoog van de toren te blazen als ze iets basaal in elkaar flanzen. Bekijk Rusland met hun "fantastisch" leger. Blijkt dus een grote sof te zijn voor de Russen want het is allemaal rommel.
Overigens de mensen met hersens hebben Turkije al lang verlaten en zijn aan het werk in VS, Canada, VK, Australie etc. Maw braindrain daar.
Maar als er een drone industrie is heb je ook een anti-drone industrie en die is zich nu heel snel aan het ontwikkelen.
Hoho, Nederlanders bouwen de eerste zonne-auto. In Finland, dat wel.
www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5242738...
@Basil Fawlty | 04-12-22 | 16:56: Braindrain of massale bedrijfsspionage?
Poetin pleegt genocide op de Oekraïners. We staan allemaal achter Oekraïne en doen (bijna) alles om ze te helpen, want Poetin is een schurk.
Erdogan pleegt genocide op de Koerden. We kijken allemaal de andere kant op en steunen hem in het geniep, want Erdogan is een hooggewaardeerde bondgenoot.
Maar wij zijn niet hypocriet, hoor.
Niet alleen op de Koerden. Toch?
@F. Jacobse | 04-12-22 | 15:15: Nee, de Armeniërs ook natuurlijk. En Poetin is ook niet te beroerd om nog even een ander volk uit te roeien als hij klaar is met de Oekraïners.
Genocide vind ik toch echt iets overtrokken. Het is niet alsof de kampen in Turkije vol zitten met Koerden of dat de Koerden bij de tienduizenden vermoord worden. Massamoord, of politieke dwang zouden meer in de lijn liggen.
Erdogan komt tenminste op voor zijn land en haar inwoners, waaronder ook Koerden. En bij ons? Wij hebben Kaag. Die meent dat ons belang ligt bij het belang van terroristen als Hamas of Teheran.
@Mokum Kosher | 04-12-22 | 15:24: Erdogan komt op voor de Koerden?
Hahahaha!
Turkije heeft geen noemenswaardige koolwaterstof voorraden. Oekraine daarentegen...
Zelfde herhaling van zetten als in Libië, Irak, Syrië, Iran: net zolang de boel opstoken tot het ontploft en dan onder cover van humanitaire hulp of het menselijke doen voor 'de bevolking', daar even 'democratie' komen brengen.
Elke keer tuinen onze politici erin en denken te strijden voor het goede en het kwaad uit te roeien, terwijl de meeste van die oorlogen niet eens hadden plaats gevonden als wij(nouja vooral de Amerikanen) überhaupt niet overal de boel destabiliseren, wapens uitdelen of etnische groepen tegen elkaar uitspelen met beloftes voor een eigen staat, om het geopolitieke overwicht te behouden.
@Is dit nog nieuws? | 04-12-22 | 15:52: Erdogan komt op voor 1. zichzelf. 2. zijn familie. 3. de islam. In die volgorde, en een vierde is er niet.
@Mokum Kosher | 04-12-22 | 15:24:
"Erdogan komt tenminste op voor zijn land en haar inwoners, waaronder ook Koerden."
Proest. Tuurlijk:
twitter.com/4rj1n/status/882716776387...
Niks aan de hand mensen, gewoon doorlopen.
@MAD1950 | 04-12-22 | 16:14:
Kleine correctie.
1) voor zichzelf en zijn bankrekening 2) voor zichzelf en zijn bankrekening 3) voor zichzelf en zijn bankrekening 4) zijn bitchie hobbezak ingepakte vrouw anders krijgt hij vanavond niks te eten (lol) 5) zjin familie en hun bankrekeningen 6) zijn kruiperige trawanten en hun bankrekeningen 7) de islam. Nummer 8 is onbekend.
Blijkbaar ziet Zweden het lidmaatschap als landsbelang en heeft het een overweging gemaakt om dat te realiseren. Dat is naar voor de betrokkene die uitgeleverd wordt en beangstigend voor voor degenen die nog in Zweden zitten, maar ik begrijp de keuze van Zweden wel.
Was het niet (tamelijk extreem?) rechts dat aan de macht is in Zweden? In dat geval verbaast de uitlevering van een Koerd mij iets minder. De vroegere regeringen van Zweden hielden wel hun rug recht. Maar oké, kennelijk ben ik bevooroordeeld.
Zijn wij beter dan, waar was ook al weer de armband one love tijdens de WM? En waar de rechte rug bij aankoop van olie, in principe zijn we allemaal hypocriet, de een een beetje meer als de ander.
@jan huppeldepup | 04-12-22 | 15:16: Mee eens. Maar een man uitleveren aan Erdogan is toch wel wat erger dan geen armband maar een speldje dragen. En dat de regering rechts is, is alleen maar toeval natuurlijk.
Rechts vormt een minderheidsregering in Zweden. Voor dergelijke beslissingen hebben ze altijd steun van de democratische partij nodig.
@CLoVis | 04-12-22 | 15:27: Ah, dus links is medeschuldig?
@cugel | 04-12-22 | 15:39:
Dat is de enige mogelijkheid; zonder goedkeuring van links zouden ze zulke besluiten nooit kunnen uitvoeren.
@cugel | 04-12-22 | 15:39:
His final asylum application was denied last year by the Swedish Migration Agency.
@CLoVis | 04-12-22 | 15:51: Toch houd ik de nieuwe, rechtse, regering verantwoordelijk.
Dus wij kunnen nu ook mensen uitleveren aan Turkije. En aan Marokko. En aan welk land dan ook.
Deal?
Liefst gedrongen uitleveren.
Moeten ze er wel eerst om vragen...
@UnderTheDevil | 04-12-22 | 15:08: kan toch gewoon eenzijdig?
Ik zie het verband tussen die Koerd en die drone nog niet helemaal..
Olaf Palme.
Probeer te denken als een Thierry: hij ziet overal verbanden.
We citeren Airplane: Have you ever been in in a Turkish Prison? Alles beter dan Zweden: last night www.youtube.com/watch?v=dJ4mZtfQeDI
U kent uw klassiekers…
Midnight Express.
What's your vector Victor?
@Kapitein Sjaak Mus | 04-12-22 | 15:05:
En Airplane
youtu.be/9E9ftsaHtWw
@Osdorpertje | 04-12-22 | 20:34:
Oeps, beter lezen.
Dacht dat het eerste over Jefferson Airplane ging. De rockband uit de jaren zeventig.
De vormen doen me een beetje denken aan de F-35.
Het was wachten op drones met een grotere snelheid. De meeste drones zijn veel te traag.
Dat heeft met radarreflectie te maken, daardoor lijken de “stealth” kisten op elkaar. Lijken ook een beetje een druppelvorm te hebben hè?
"Volgens Turkije zou hij banden hebben met de Koerdische militante beweging PKK."
Volgens Turkije heeft iedereen behalve de kring rond Erdogan zelf banden met de PKK en anders wel die knakkers in Syrië.
En met die nieuwe desinformatiewet in Turkije (waar de EU vast naar aan het kijken is als voorbeeld, en anders D66 wel) waarmee je minstens 3 jaar de bak in gaat als je ook maar iets verkeerds durft te denken of uiten over Erdogan, is iedereen gewoon altijd verdacht.
Inderdaad, biijzonder eng die wet. Is nml vol censuur nu. Nu is lokale onafhankelijke journalistiek in Turkije sinds Erdo aan de macht is al niet meer mogelijk, vraag het aan de vorige eigenaar van Hurriyet, hij kreeg iets van 50 rechtszaken aan de broek vanwege "foute" uitspraken en heeft toen maar in arren moede de boel verkocht vooral omdat hij geen zin had om de rest van zijn leven in de bak te zitten. En met deze wet kan de lange arm uit Ankara iedere Turk aanklagen in het buitenland die maar denkt of het waagt om die proleten sultan te bekritiseren op tv/radio en vooral social media want daar kreeg hij zelfs in eigen land geen vat op. Want VPN internet en de mensen kunnen het echte nieuws lezen en dat vindt hij niet leuk.
Best wel onhandig dus 2 paspoorten waarvan 1 Turks. cynische knipoog.
M’n reactie op KleybeukerT in de kroeg vanmorgen:
“De eerste Koerd is uitgeleverd…
Weet je, na de bomaanslag van 13-11-22 heeft de Turkse luchtmacht 500! doelen bestookt in Syrië en het grensgebied met Irak.
Het staat nog niet eens vast dat de daders van de aanslag in Istanbul Koerden zijn, IS is ook een optie.
Vooralsnog heeft Erdogan preventief alvast wat Koerden vermoord.
Zweden wil ineens wel heel graag lid worden….”
En waarschijnlijk gaat Zweden nog meer Koerden uit de drones flikkeren.
Nooit wilden ze iets met de NAVO en nu wel, dat daar een stel Koerden voor gefolterd gaan worden is geen issue voor die beschaafde Zweden.
How dare you!
Verloochenen heet dit. Heel erg.
Aan de andere kant, wat doen Turkse Koerden in Zweden?
Ik ken een vent die Koerd is maar gaat op vakantie naar Turkije. Never ook maar één Euro naar mijn toekomstige moordenaars brengen.
Waarom wordt NAVO lidmaatschap niet periodiek getoetst? Het mag duidelijk zijn dat Turkije hele andere belangen heeft. Wel een mooi plekje om anderen te chanteren.
@kleybeuker | 04-12-22 | 15:05: zou ook zo moeten met EU lidmaatschap
@kleybeuker | 04-12-22 | 15:05: Turkije kan in z'n eentje heel west europa aan.
Ja, nu ga ik nooit meer naar Ikea, oh wacht.
REAGEER OOK