Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Edwin Wagensveld wil Koran verbranden

Maatschappelijke dialoog in optima forma

Het meest doorgesudderde lapje vlees op de barbecue van het nationale islam"debat" laat weer eens van zich horen. Edwin Wagensveld wil aanstaande zaterdag om twee uur 's middags op het Stationsplein van Rotterdam de Koran gaan verbranden en heeft daarvoor toestemming van de gemeente Rotterdam gekregen (tenminste, de demonstratie is nog niet op voorhand verboden). Met het verbranden van het boek wil Wagensveld aantonen dat je helemaal niet religieus hoeft te zijn om je als een enorme debiel te gedragen. Zinnetje om verder over na te denken via De Kanttekening. "De IslamOmroep, die er in 2020 niet in is geslaagd om een publieke omroep te worden maar wel online actief is gebleven, is fel tegen deze demonstratie." Het wordt weer: gezellig. 

Reaguursels

Inloggen

Blijft raar dat Nederlands rechts dit niveau maar niet wil ontstijgen...

Nederlanddraaitdoor | 20-10-22 | 17:59 | 1

Mee eens. Aan de andere kant ook heel raar dat er lui in onze maatschappij leven (ik noem geen namen) die helemaal flippen van zo’n verbranding, hoe sneu die actie ook is. We wonen immers niet in een moorddadige staat als Iran of saudi Arabië. Althans, dat dacht ik.

Ride_On | 20-10-22 | 18:12


Verspil je tijd nu niet met islam (of welke religie dan ook). Halsema knuffelde ze ook, en zie wat er van komt? Petitie tegen geweld willen ze niet ondertekenen. Thee drinken heeft geen zin, de ware aard komt vanzelf naar boven.

De koran verbranden heeft weinig zin; hij zou beter een call-in youtube kanaal beginnen met de simpele vraag; waarom geloof je in Allah? Je zou denken dat de gemiddelde moslim dat weet; maar helaas.

BenDeLier | 20-10-22 | 16:42 | 1

Die laatste vraag over het waarom heb ik jaren terug ook gesteld aan een paar moslim collega's. Ze wisten oprecht geen antwoord te geven behalve dan "zo ben ik opgevoed"
Goed n=3 maar dit zie je terug bij vrijwel elke religie.

Able-Archer | 20-10-22 | 23:36

Sneue actie, maar op zich geen bezwaar om religieuzen uit hun heilige tent te lokken.

Zeurders | 20-10-22 | 15:48

Mooi toch? Laat die man maar net zo veel Koran's verbranden als nodig is om Moslim's onverschillig te maken wat wij niet-moslims met Koran's doen. Christenen gaan tegenwoordig ook niet meer massaal lopen janken als een of ander linksgekkie een bijbel in de fik steekt, maar daar was heel wat iconoclasme voor nodig.

ZijkstraalDoetPlasje | 20-10-22 | 15:32

De man is eigenlijk gewoon een held he. Want welke echte nederlander moet nu wel wat van die islam rotzooi hebben?

TonyMontana010 | 20-10-22 | 15:30 | 3

Geestelijk gestoorden?

Gaat het niet dan? | 20-10-22 | 16:48

@Gaat het niet dan? | 20-10-22 | 16:48: Verwarde mensen.

jan huppeldepup | 20-10-22 | 19:16
-weggejorist-
Strontbroek | 20-10-22 | 21:28

Islam is een vorm van facisme en dat tolereren wij want vrijheid van godsdienst. Mag Wagensveld hier dan tegen protesteren? Lijkt mij wel..

Geilbaard | 20-10-22 | 15:04 | 2

Ja, daar ben ik het mee eens.

donkeyman | 20-10-22 | 15:17

@donkeyman | 20-10-22 | 15:17: Precies dat. Verbranden dat haatschrift. En als daar rellen van komen, de relschoppers op water en brood. *verder dromen doet*

doitdoit | 20-10-22 | 15:43

Suicide by Koran-burning?

Sneerpoets | 20-10-22 | 15:01

Boekverbranden is niet netjes, daarom is het boek van Salman Rushdie ook nog nooit in brand gestoken.

Veepert | 20-10-22 | 14:55 | 1

Omdat het in de islamitische wereld niet te koop was misschien?

jan huppeldepup | 20-10-22 | 19:17

Weer zo'n lul met vingers. Een amoebe is sterker in 'persoonlijke effectiviteit' (=management jargon).

tobleroneisirritant | 20-10-22 | 14:53

Gewoon zonder al te veel reuring op het haardvuur gooien geeft zeker te weinig ophef?

B.agger | 20-10-22 | 14:45 | 2

Yep.
Misschien moet er nog eerst flink met sandalen op worden geslagen.

Veepert | 20-10-22 | 14:56

In de biomassacentrale doen ze het prima.

Zeurders | 20-10-22 | 15:49

Ik vroeg me vandaag in de bieb af waarom dit boek hier in Nederland gemaakt is, over een dapper meisje op haar eerste hajib dag.
www.bol.com/nl/nl/p/het-mooiste-blauw...
(Lol@spelfouten reviews)

Alquest | 20-10-22 | 14:28

Allerlei geloven met een Heilig Boek krijgen in Nederland volop de ruimte. Sterker nog, er wordt door justitie bewust weggekeken als er strafbare feiten plaatsvinden.
Zo’n strafbaar feit is een besnijdenis laten uitvoeren door iemand die GEEN arts is.
Zie het volgende voorbeeld:
“ Uit onderzoek van Nieuwsuur blijkt dat in de dagelijkse praktijk ook niet-artsen religieuze jongensbesnijdenissen uitvoeren. En dat is tegen de wet. De Inspectie Gezondheidszorg gaat naar aanleiding van ons onderzoek in gesprek met niet-artsen die besnijdenissen uitvoeren, of dat van plan zijn te gaan doen.
De Inspectie Gezondheidszorg en het ministerie van Volksgezondheid treden tot nu toe niet op tegen niet-artsen die jongetjes besnijden. Een woordvoerder van de Inspectie geeft als reden: "In de afgelopen vijf jaar tijd hebben wij geen meldingen ontvangen van besnijdenissen waarbij iets is misgegaan, die zijn uitgevoerd door iemand zónder BIG-registratie."
Herman Loonstein is in het dagelijks leven advocaat. Hij besnijdt sinds 1984 baby's in joodse kring. "Er komt geen overheid aan te pas en dat is maar goed ook want het is een religieuze gebeurtenis waar de overheid niets mee te maken heeft", zegt Loonstein.

De advocaat vindt dat hij een bekwame besnijder is omdat hij ooit een examen aflegde bij het N.I.K. (Nederlands Israëlitisch kerkgenootschap) en sindsdien naar eigen zeggen een kleine 2000 keer besneed. De Inspectie of een andere overheidsdienst heeft hem nooit gecontroleerd. "Als ze me zouden benaderen, dan vraag ik: 'wie is u?' Ik heb niets met de Inspectie te maken."

theo-is-dood | 20-10-22 | 14:11 | 3

Hugin en Munin zaten in de boom die nog niet was omgehakt.
Alle mensen van de stam die in de thing spraken waren het erover eens.
Seidhr is van de volva en iets met paarden.
Lieden die onweerbaren schenden zijn nooit drengr.
Iedereen blijft met de gore tengels van onweerbaren af.
Strohalm om strohalm.
LZVE

hallevvezool | 20-10-22 | 14:30

Besnijden kun je toch ook zelf doen, je neemt een schaar enne....................... zap.

jan huppeldepup | 20-10-22 | 19:19

Tja het wordt natuurlijk al een stuk frisser.

knutsel_ | 20-10-22 | 14:01

Edwin Wagensveld een moslimcriticus vinden is een beetje zoiets als stellen dat Hitler een jodencriticus was. Je kan inhoudelijke kritiek hebben op culturele excessen en of religie per definitie maar niet lekker enkel islam eruit pikken. Dat is nogal hypocriet.

Schout-bij-Nacht-J | 20-10-22 | 13:59 | 8

Nee hoor. Je kunt en mag een religie aanspreken wanneer deze de meeste rottigheid met zich meebrengt. Waarom niet? Wat is daar hypocriet aan? Je zou dom zijn als je op iedere nattescheet religie zou aanslaan. Dus leg uit s.v.p.

doitdoit | 20-10-22 | 15:52

Toe maar! Want Erwin Wagensveld gaat dit kennelijk opvolgen met het omleggen van 6 miljoen moslims? Dat is nou een holocaust waar ik persoonlijk nog niet in geloof, beste Arnon

ZijkstraalDoetPlasje | 20-10-22 | 17:01

Speciale variant van de wet van Godwin. Wie moslims kwetst is als Hitler: Wet van Grunberg

ZijkstraalDoetPlasje | 20-10-22 | 17:05
▼ 5 antwoorden verborgen

Wat een gedoe weer om religie. Het verbranden van boeken is niet verboden. Als je meent stennis te moeten schoppen omdat iemand anders een zelfgekocht boek gaat verbranden dan moet je kennis maken met de wapenstok van de lange arm van de wet. Tenminste, zo zou het in een democratie moeten zijn.

DePsych | 20-10-22 | 13:59 | 1

De Islam is geen religie sec, maar een politiek systeem (met sharia wetgeving) doorweven met religieuze bla bla

selectief verontwaar | 20-10-22 | 14:08

Prima dat dit gebeurd.
Hoe snel mensen beledigd of gekwetst zijn is totaal geen item dus hier ook niet.
Er is maar 1 religie waarop het verboden is kritiek op te leveren en dat is de islam.
Zelfs islamieten mogen geen kritiek leveren. Zelfs serieuze wetenschappers en historici is het verboden om onderzoek te doen naar de roots van de islam want alleen moslims hebben toegang tot alle informatie.
Alle geloven zijn scrutinezed behalve islam.
En denk er om dat je een fatwah riskeert (zelfs na vele jaren zoals bij Salmon)
Alleen al daarom is het goed dat je korans verbrand, het liefste dagelijks, zodat na een aantal jaren alleen nog enkele imans in Pakistan boos worden.

pejoar | 20-10-22 | 13:57

Verbrand ze allemaal en ook alle drukkerijen. Zijn we eindelijk van die idioterie af.

Gaat het niet dan? | 20-10-22 | 13:57

Wagensveld is onze Rasmus Paludan:
Rasmus Paludan (Noord-Seeland, 2 januari 1982) is een Deens-Zweeds politicus en advocaat. Hij is oprichter en leider van de rechtse politieke partij Stram Kurs ('Strakke Koers'), ook wel Hard Line genoemd.
In september 2020 werd Paludan toegevoegd aan de dodenlijst van Al-Qaeda, waarna de
beveiliging werd aangescherpt.

Wikipedia

theo-is-dood | 20-10-22 | 13:53

Heb er geen probleem mee dat deze persoon de koran verbrand.
Heb er als gelovige (maar niet in alles)ook geen probleem mee als iemand de bijbel in brand steekt.
Ik trek de grens bij wc papier want daar veeg ik mijn reet mee af.
Van de koran en de bijbel krijg ik zo.n zwart gat.

Geenomgekeerderacist | 20-10-22 | 13:41 | 1

Het probleem is dat Pegida de Sharia wetgeving door onze strot duwt. Volgens de Sharia MOET de koran in de fik gezet worden of begraven worden als je niet van plan bent de koran te gebruiken dan wel aan iemand te schenken.

Cobarde | 20-10-22 | 13:54

“ om je als een enorme debiel te gedragen.”

Ik ben zeer benieuwd wie in de shitstorm die opsteekt zich als de grootste debiel gaat gedragen. Maar ik denk niet dat dat wagensveld zal zijn.

theo-is-dood | 20-10-22 | 13:35 | 4

@theo-is-dood mooi filmpje wel

Baksteenbakker | 20-10-22 | 14:41
▼ 1 antwoord verborgen

Edwin Wagersveld wil zwaar lichamelijk letsel oplopen is wat ik lees

Baksteenbakker | 20-10-22 | 13:28 | 5

@Kowalski11 omdat je weet wat de reactie is, het is geen baanbrekende onderzoek ofzo. In dat kader is het dom doen, en ik weet dat ik maar een simpele jongen ben. Maar waar ik vandaan kom is dom doen vaak klappen krijgen.

Baksteenbakker | 20-10-22 | 13:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Van mij mag iedereen elk willekeurig boek verbranden. Ga je goddelijke gang.

Louter Leuter | 20-10-22 | 13:27

Da's olie op het vuur gooien....
Beetje dom.

MK27 | 20-10-22 | 13:16 | 1

Leg uit. Wat is de consequentie van een symbolische boekverbranding alhier voor het leven van een Pakistaanse moslim? Niks, niemendal, nada. Of het zou moeten zijn dat religieuze volksmenners er heil in zien om die Pakistaanse moslim kwaad te maken en, in het verlengde daarvan, de een of andere slapende cel hier wakker te maken die een aanslag gaat beramen. Nee, je moet hier van alles maar beter niet meer doen, want ja, het ligt zo gevoelig bij die ander. Morgen of overmorgen kan er helemaal niks meer, want is alles olie op het vuur gooien.
Ik weet het nog, destijds, dat hier in Nederland de moslims de straat op trokken met skpandoeken warop geschreven stond "Rushdie moet dood". Hen werd geen strobreed in de weg gelegd. Vandaag de dag schalt de Azaan over de wijk en hebben we braaf geleerd om maar geen olie op het vuur te gooien.

Schoorsteenveger | 20-10-22 | 15:07

Twee jongetjes op de speelplaats die druk bezig zijn om elkaars voetbalclub af te kraken en elkaars moeder voor alles en nog wat uit te maken terwijl de rest van de leerlingen lekker met elkaar aan het voetballen zijn.

Johanvb | 20-10-22 | 13:15 | 1

Was het maar zo simpel.

Zeebonkus | 20-10-22 | 14:39

Mag gewoon.

mundusvultdecipi | 20-10-22 | 13:12

Er zijn twee soorten van boekverbranding.
De ene soort is de waarlijk verfoeilijke, dat is die welke systematisch bepaalde boeken uit de roulatie wil halen, met als einddoel dat niemand ze meer kan lezen. De soort dus die simpelweg geschreven woord wil weghalen uit de werkelijkheid, wil "ausradieren" zoals onze oosterburen het zo mooi willen uitdrukken. De soort dus die eenzijdig wil bepalen wat u en ik mogen lezen en wat niet.
De tweede soort is die welke de verbranding als een symbolische daad ziet, zoals ook andere verbrandingen als het in de fik steken van een vlag of een foto, of andere vernielingen zoals het neerhalen van een standbeeld. De soort dus die wil zeggen "ik lust datgene wat voor u geld als een heilig symbool in het geheel niet, en heb er ook geen respect voor, en dat wil ik graag zo duidelijk mogelijk tot uiting brengen door één exemplaar van wat u als heilig symbool ziet te verbranden of anderszins te vernietigen."
De boekverbranding die Wagensveld voorstaat is duidelijk van de tweede soort, hij is hier niet van zins om alle Koran's te vernietigen zodat de moslims hun Heilig Boek niet meer kunnen lezen, ook al wil hij dat zoals Wilders dat ook wil op termijn wel.
De eerste soort verfoei ik, de tweede soort verfoei ik niet in zijn algemeenheid. Of een symbolische verbranding al dan niet acceptabel is laat ik graag afhangen van de specifieke context, dus ook van de vraag welk symbool er symbolisch verbrand wordt en waarom. In Iran verbranden vrouwen symbolisch hun hoofddoek, met gevaar voor eigen leven, uit protest tegen hun systematische onderdrukking.
En, zomaar een vraag, wat is het principiële verschil tussen het symbolisch verbranden van een symbool en het opdringen van een symbool?

Schoorsteenveger | 20-10-22 | 13:05 | 10

@Duwbak_Linda | 20-10-22 | 13:30:
Veel kunst vind ik ultiem banaal. Wie zijn wij om te bepalen of een provocatie plat is of surft op banale ophef? Wellicht is Wagensveld een groot kunstenaar en zien wij, zijn tijdgenoten dat niet. Daar kun je om lachen, maar veel van wat in deze dagen als kunst versleten wordt kan met weinig moeite worden beschouwd als banale provocatie. Neem zo'n figuur als Tinkebell.
En nog wat anders, ik voel achter die verontwaardiging rond het handelen van Wagensveld angst, angst voor de gevolgen van zijn daden, en de neiging tot "soumission". We vinden het extra banaal omdat we het weg willen denken, we verzinnen extra argumenten om wat hij doet te veroordelen omdat we geen zin hebben in het gedoe. Maar eerlijk gezegd, ik weet niet precies waar de provocaties van Theo van Gogh omslaan in die van Wagensveld, en waarom, als de acties van Wagensveld banaal zijn, die van van Gogh dat niet zijn. En dan kunnen we van van Gogh opschuiven naar Hans Teeuwen, en van Hans Teeuwen naar Hans Jansen. Jansen was voor mij overigens méér dan een wetenschapper, hij was kunstenaar, hij gebruikte een andere taal dan zijn vakgenoten, provoceerde ook moedwillig.
Een experiment: organiseer op een groot plein, op de Dam in Amsterdam bijvoorbeeld, een manifestatie, een project. Verbrand een Bijbel, de Tenach en de Koran, náást elkaar, en wacht dan lijdzaam af wat er gebeurt. Soms moet je provoceren, dat vinden de vrouwen in Iran ook.

Schoorsteenveger | 20-10-22 | 14:24

@Duwbak_Linda | 20-10-22 | 13:30:
Hier, dit is in Mei dit jaar gebeurd.
cvandaag.nl/90925-bijbel-verbrand-tij...
Politie had in eerste instantie helemaal geen zin om in te grijpen maar maakte uiteindelijk dan toch maar een proces-verbaal op. Niks van in het nieuws geweest, geen ophef, nada. En waarom niet? Omdat het in de fik steken van een bijbel heel anders wordt gewaardeerd dan het in de fik steken van een koran. Omdat we niet meer bang zijn van christenen maar als de dood voor moslims.

Schoorsteenveger | 20-10-22 | 17:11
▼ 7 antwoorden verborgen

Laat hem maar lekker stoken.

Kowalski11 | 20-10-22 | 13:05

Hou toch op met die onzin. Leidt alleen maar tot meer ellende.

Ad Hominem | 20-10-22 | 13:04 | 2

Bent u bang voor de gevolgen?
Dan heeft Wagensveld al gelijk gekregen nog voordat hij dat boek aansteekt.

elfenstein | 20-10-22 | 13:09

Boekverbranding van welke oorsprong dan ook dient sowieso geen doel. Dat wijst de geschiedenis toch al heel nadrukkelijk uit?

Jan, Leiden | 20-10-22 | 12:58 | 1

Boekenverbrandingen dienden als doel het niet meer mogen lezen van die kennis. Dat is hier niet het geval, hij wil hier provoseren en dat dat getolereerd wordt. Hij verdenkt de Islam ervan dat ze niet tolerant zijn. Op het moment dat moslims het geen probleem vinden dat er korans worden verbrandt stoppen ook de koranverbrandingen..

Geilbaard | 20-10-22 | 13:10

Idee voor deze sukkel: maak een spandoek met een cartoon van een brandende koran en ga daarmee rond paraderen.

puszuiger | 20-10-22 | 12:58 | 1

Wat is het verschil? Waarom mag van jou het een niet, maar het ander wel? Of begrijp ik je verkeerd?

Schoorsteenveger | 20-10-22 | 13:06

Laat ie nu stiekem een bijbel verbranden ipv een koran. Een paar blauwe ogen rijker en een aantal bedreigingen later heeft ie zijn punt gescoord. Maar hij hoeft het niet aan te tonen dat de intoleranten intolerant zijn, we weten het al. Vergeet niet het 1 love bandje te dragen bij de demonstratie dan heb je twee mooie gebaren.

Low battery | 20-10-22 | 12:58

Verspilling weer van taxpoet.

U-boot | 20-10-22 | 12:57

Ik ondersteun en begrijp deze demonstratie daarmee bewijs je dat je in Nederland mag provoceren, als anderen daar niet tegen kunnen is het hun zaak maar ze kunnen ook gewoon iets leuks doen bv een potje bidden of naar de hoeren gaan. Iedereen ziet zo vaak dingen waar hij of zij aanstoot aan kan nemen of gewoon niet..

Geilbaard | 20-10-22 | 12:54 | 2

Wij zijn laatkapitalisten. Wij nemen nergens nog aanstoot aan, want niets is ons nog heilig. Wij leven nergens voor. Wij worden simpelweg geboren, leven ons leven en gaan dood. C'est ca.

Duwbak_Linda | 20-10-22 | 12:57

Onzinnige actie. Je verbrandtoch ook geen werken van de gebroeders Grimm?

Mahatma | 20-10-22 | 12:54 | 3

Ik vind Hans en Grietje wel echt een waardeloos werk, geschikt voor de open haard.

Spring Bruissteen | 20-10-22 | 12:59

Geen goede vergelijking, als hun boeken een religie zouden inhouden waardoor mensen sterven of verminkt worden zou dat ook een goede zaak zijn..

Geilbaard | 20-10-22 | 13:02

Nou, Dr. Seuss is inmiddels niet meer policor, dus wat dat betreft...

ReyNemaattori | 20-10-22 | 13:55

Ja maar stel hè, stel een of andere nitwit imam uit een of ander shithole land krijgt dit te zien. Hij roept vervolgens zijn ongeletterde achterban op om LEGO te boycotten. Ja, dan hebben we dus én geen gas, én geen LEGO. Ja wat dan?

Duwbak_Linda | 20-10-22 | 12:53

Als een LHTBQC++ activist een Koran verbrandt, welke kant kiest links dan?

small_town_dude | 20-10-22 | 12:53 | 3

Die hoor je dan hun kruis openscheuren vanwege de spagaat waar ze in terecht komen.

2voor12 | 20-10-22 | 12:57

De kant van de moslims, want momenteel gekwetst dus zielig. De linkse deugmensch heeft een moreel kompas van een kleuter met het continuiteitsbesef van een goudvis.

ZijkstraalDoetPlasje | 20-10-22 | 16:02

Als een moslim homo's bedreigd wordt er toch voor de moslim gekozen. Had de homo maar niet op straat iets moeten doen zoals lopen.

brie-de-penis | 20-10-22 | 16:16

Het doet er eigenlijk niet toe wat je van deze actie vind, maar ik denk niet dat de moslims dit accepteren. Al hoe wel ze altijd de mond vol hebben van respect en vrijheid van mening uiting. Hij werd al bijna vermoord toen hij in Rotterdam wilde BBQ.

speed48 | 20-10-22 | 12:52 | 1

De Islam is gewoon niet tolerant, misschien sommige moslims wel maar de meeste vinden wat er in dat boek staat de waarheid..

Geilbaard | 20-10-22 | 12:58

Het mooie is, moslims worden leip bij alleen de gedachte al en laten weer hun ware aard zien. Tijdje geleden is dit in Zweden ook gebeurd, en in meerdere steden waren en rellende booslims. Natuurlijk kreeg dit in Nederland niet veel aandacht, want ja negatief nieuws over moslims mag niet.
Het moet eens ophouden dat mensen met de dood bedreigd worden bij kritiek op de Islam. Een sprookjesboek verbranden is wel provocatief, maar die moslims moeten toch echt eens kritisch naar zichzelf kijken.

usb stok | 20-10-22 | 12:52 | 2

Die religieus gehandicapten grijpen elke gelegenheid aan om hun agressie te tonen. Totaal intolerant op zo'n enorme schaal dat je het niet eens kunt meten. Altijd in de slachtofferrol, schermen met de vrijheden die we hier hebben om ons er meteen mee te onderdrukken of te bedreigen. Die hele Islam is gestoeld op onderdrukking, het dom houden van mensen, angst aanjagen et cetera. Hoe is zoiets anno 2022 in godsnaam mogelijk. Ons land, wat zeg ik, heel Europa gaat erdoor naar de kloten. Het paard van Troje is binnen en er komen steeds meer imbecielen uit.

Graeme Reaper3779 | 20-10-22 | 14:23
-weggejorist-
El.Cheapo | 20-10-22 | 12:52

Hmm ja dit is wel erg makkelijk provoceren. In het centrum van de islamisering het centrale boek van de islam verbranden.

Dan is het nuttiger om op gewiekste wijze de linksen en moslems tegenover elkaar te zetten zoals met die armband.

HerzlichWillkommen | 20-10-22 | 12:51

En hij denkt dat dat de oplossing is? Je had mijn Kampf kunnen verbranden maar denk je werlijk dat dat 6.000.000 Joden en Zigeuners geredt had? Nee de koran en bijbel in het onderwijs bij maatschappij leer duiden in de juiste context. De geschiedenis heeft vele aanknopingspunten om de fouten van deze boeken op zijn plaats te zetten. Vooral inzetten op de verlichting in de westerse geschiedenis
Die een waar kantelpunt was in ons denken. Als we het aan de waan van de dag overlaten kunnen morgen de boeken van Hume, Erasmus, Spinosa en Darwin samen met de wetten van Mendel op de vuurkorf.

I.Q. NUL | 20-10-22 | 12:50 | 1

Veel succes met het duiden in de juiste context van de koran op een vmbo.

Spring Bruissteen | 20-10-22 | 12:52

''Edwin Wagensveld wil aanstaande zaterdag om twee uur 's middags op het Stationsplein van Rotterdam de Koran gaan verbranden'.''

Irritante, domme lul, die Wagensveld. Ik heb - hier op GS oa - altijd van alles en nog wat aan en op te merken op die achterlijke islam en zijn volgelingen, en veel ook, maar dat domme, zinloze provoceren van Wagensveld - BBQ-en met varkensvlees vlak voor een moskee; korans verbranden - slaat nergens op.

Wagensveld zou zich eens wat rekenschap moeten geven van de aloude uitspraak: waar men begint met het verbranden van boeken, eindigt men met het verbranden van mensen.

Dr_Johnson | 20-10-22 | 12:49 | 4

Dat klopt niet helemaal. Ik heb wel eens eens een boek in de open haard gegooid dat vreselijk saai was. Ik ben er tot op heden niet aan toegekomen om de auteur er achteraan te gooien.

BobDobalina | 20-10-22 | 12:52

@BobDobalina | 20-10-22 | 12:52: Jaja, dat kon ook helemaal niet meer toen je Das Kapital in de openhaard mieterde.
Zo lust ik er nog wel een paar.

Ichneumonidae | 20-10-22 | 13:01
▼ 1 antwoord verborgen

Eigenlijk zou hij met blikken soep over de Koran moeten gooien. De linkse spagaat hierover zou kostelijk zijn.

spanarchist | 20-10-22 | 12:49

Ik ben heel tolerant. Ik heb de koran in mijn boekenkast. Hij staat tussen de duivelsverzen en de bijbel in.

Jan de Vries | 20-10-22 | 12:48

Het meest vervelende van deze actie is dat het de deugers weer de kans geven alle moslimcritici in een bepaalde hoek te duwen.

spanarchist | 20-10-22 | 12:45 | 1

Yep, Wagensveld gaat direct in de line up met usual suspects.

Mr_Natural | 20-10-22 | 12:47

Gewoon die verbrandingen aankondigen op verschillende plekken, met wat geluk bewijzen die religekkies zelf het probleem. Net als die Deense gast die aankondigde Korans te verbranden in Zweden: hele wijken in Stockholm afgebroken om niets, want er werd uiteindelijk niets verbrand.

Als de aankondiging van iets waar je op tegen bent alleen al gronde is om te rellen: you're the problem.

ReyNemaattori | 20-10-22 | 12:43 | 2

Ja, ontluisterend was dat.

Diotima | 20-10-22 | 12:47

Aparte manier van suïcide plegen.

Uw Verzekeringsadvis | 20-10-22 | 12:43 | 2

Ik vraag me af of de verzekering uitkeert.

Mr_Natural | 20-10-22 | 12:49

Ah, een clown met een gevaarlijke voorstelling. Vlaggen, boeken of andere symbolen verbranden, ik heb het er niet op.

Ik vraag me af wat het antwoord van de Islam Omroep is bij de vraag of het verbranden van bijvoorbeeld de Israëlische vlag strafbaar zou moeten zijn.

Zoelense Hobbyboer | 20-10-22 | 12:42 | 2

Ik ook niet, maar het is zijn vrijheid om te doen wat ie wil zolang hij maar niet anderen benadeeld of wetten overtreedt.

ReyNemaattori | 20-10-22 | 12:46

Ik denk dat de Islam Omroep een aangetekend pakketje lucifers zou opsturen.

drekzooi | 20-10-22 | 13:12

Zouden de conservatieve jongeren in Rotterdam al op de hoogte zijn van deze actie?

Spring Bruissteen | 20-10-22 | 12:39

Ik zou niet weten waarom je deze demo zou moeten verbieden tenzij er veel geweld zou komen uit moslimhoek en de gemeente zijn veiligheid niet meer kan waarborgen. Ik hoop alleen niet dat dit snel als excuus wordt gebruikt. De gemeente moet er maar voor zorgen dat er een politiemacht op de been is om hem te beveiligen.

BobDobalina | 20-10-22 | 12:37 | 5

Onzin. Hij moest juist vertrekken ivm dreigende sfeer.

Drembil | 20-10-22 | 14:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik ben allergisch voor dat soort provocaties. Je bereikt er behalve onnodige onrust en agressie geen ruk mee. Domme aandachtshoer is het.

slootschurftklootzak | 20-10-22 | 12:37 | 4

Ach hij doet maar. Hij heeft er alleen zichzelf mee als Pakistan weer een zelfmoordberggeit naar Nederland toe stuurt.

Alexander des Burgus | 20-10-22 | 12:42

@Alexander des Burgus | 20-10-22 | 12:42: Totdat uw 'zelfmoordberggeit' zich vergist en Alexander des Burgus aanziet voor Edwin Wagemans.

Red shirt | 20-10-22 | 13:04

Activisten ketenen zichzelf al zich jaar en dag aan kerncentrales, bomen, vrachtwagens, de weg, schepen en boorplatformen. Of ze laten dieren vrij uit fokkerijen, gooien al het zuivel uit het schap. Of ze blazen Makro's of DNB filialen op. Of smeren meren verf op bontjassen of filialen van autobedrijven. OF ze blazen politici op en schieten ze door hun hoofd. Ik bedoel: Er zijn TANKS INGEZET bij krakersrellen ffs! De boeren werden direct als terroristen weggezet door links, maar vergeten even het geweld dat ze zelf hebben gebruikt.

Resultaat: er is in geen 40+ jaar een kerncentrale gebouwd in NL, nertsen fokkerijen weg, gedwongen transitie van fossiel af(zowel in vervoer als verwarming), steeds meer wordt vegan de enige optie in bedrijfs/overheidskantines, bont is passe. Inmiddels zitten die klimaat drammers gewoon in de regering en de 2e kamer of de Raad van State, overal extra belastingen op toe te voegen, want klimaat, onderdrukking weet ik wat.

Ongeacht of je het hier mee eens bent, de boodschap is wel:
geweld en terreur wérkt, als je maar lang genoeg volhoudt.

ReyNemaattori | 20-10-22 | 14:05
▼ 1 antwoord verborgen

Als moslims humor zouden hebben, zouden ze er allemaal naartoe gaan met een brandblusser en Wagensveld compleet laten verdwijnen in het schuim.

Mr_Natural | 20-10-22 | 12:37 | 6

Veel moslims schelden met "kk-dit" en "kk-dat" ..... dus ze hebben eerder gevoel voor tumor.

SoepKip | 20-10-22 | 12:54

Afhankelijk van het type brandblusser is dat gewoon mishandeling, dat schuim en poeder kunnen irriterend zijn voor de ogen, slijmvliezen en luchtwegen.

Maar goed, ze zijn allang experts in het gebruik van irriterende stoffen om hun standpunten af te dwingen... dus zou wel passen bij het stereotype.

ReyNemaattori | 20-10-22 | 14:07

Ben bang dat je gewoon de complete brandblusser op je voorgevel krijgt.

Plaque-doctor | 20-10-22 | 18:14
▼ 3 antwoorden verborgen

Als zoiets effect zou hebben had ik allang op het Binnehof de programmaboekjes van enkele politieke partijen verbrand.

Mr_Natural | 20-10-22 | 12:36

Boeken verbranden is onsmakelijk, maar er is ruimte voor binnen onze maatschappij. We zijn immers inclusief en tolerant.

Egerius | 20-10-22 | 12:35 | 1

Inderdaad, het is niet wederzijds. Just one way.
-

Bernhard de II | 20-10-22 | 12:41

Wat vind ik als gristen als er een bijbel verbrand wordt door moslims? Afkeurenswaardig. Dan vind ik het ook een slecht plan om Korans te gaan verbranden.

thanseeuwen | 20-10-22 | 12:34 | 1

Maar, is er ook (zware) beveiliging nodig indien u aankondigt een bijbel te verbranden? (Retorische vraag.) Dit is tekenend voor de mate van verlichting en vrijheid onder de aanhangers.

_Roy_ | 20-10-22 | 12:46

Popcorn, bier en nootjes. Ik kom kijken.

Kansenparel | 20-10-22 | 12:32 | 2

Neem ook marshmallows mee.

Mr_Natural | 20-10-22 | 12:33

Op een ochtend bij de gemeente Rotjeknor
"Hey, iemand wil een Koran verbranden"
"Geef maar toestemming, maar dan wel voor de grootste moskee van de stad"
"OK"
"En vergeet niet een brief naar de moskee te sturen dat die mafklapper er aan komt en wanneer"
"Moeten we ook agenten er naar toe sturen om te voorkomen dat het escaleert?"
"Nee, juist vooral niet"

Osdorpertje | 20-10-22 | 12:29

Je kunt vinden van die Wagensveld wat je wil maar bang is hij niet. Denk niet dat dit een handige actie is maar als hij dat wil moet hij dat vooral doen, vrijheid he.... Verder is het vreemd dat iedereen het maar gewoon lijkt te accepteren dat die Wagensveld wel eens den hals overgehaald kan worden dankzij dit soort niet zo handige acties, da's eigenlijk best wel triest. Een beetje "je suis Charlie" maar het is wel z'n eigen schuld als er iets gebeurt.

zwellevertje | 20-10-22 | 12:29 | 5

@zwellevertje | 20-10-22 | 12:36: Vrijheid blijheid maar het is m.i. wel zo dat er van de ene groep uiterst veel getolereerd wordt en de reacties vanuit traditioneel Nederlandse invalshoek/cultuur er op juist afgekeurd worden. Zogenaamde gelijke behandeling etc. Het gaat ook telkens steeds verder. Zeg maar eens dat je vanuit je eigen cultuur iets vindt en mensen beginnen te proesten. Dat is nou eenmaal voorbehouden aan alles en iedereen die uit den vreemde afkomstig is. Beschamend achterlijk ook, alsof je je altijd maar moet schamen voor "eigen" zaken. Zijn ook ineens regels tegen te verzinnen zodra daar ook maar iemand aanstoot aan neemt.

Drembil | 20-10-22 | 12:41

Ach ja, zo gaat dat. De één verbrandt een boekje, de ander haalt een keeltje open.
-

Bernhard de II | 20-10-22 | 12:43

@Bernhard de II | 20-10-22 | 12:43: Juist, kleinigheidjes blijf je altijd houden.

zwellevertje | 20-10-22 | 12:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat boek heeft voor vele mensen zeer grote waarde, dus dan ga je zoiets gewoon niet doen. Net zoals het ook niet grappig is om een iPhone stuk te smijten terwijl andere mensen daar een nacht voor een rij liggen (gebeurt dat nog?). Hoe belachelijk het onderwerp ook is, dat is gewoon treiteren en treiteren is eigenlijk nooit echt leuk noch nuttig.

John McClane | 20-10-22 | 12:28 | 1

Eens... alsof je gaat demonstreren voor de vrijheid om bij een tankstation te kunnen barbecuen.. Play stupid games, win stupid prices.

zonder_moeite | 20-10-22 | 12:36

We kunnen gewoon ook een beetje respect hebben voor moslims. Maar dan laten we ons de wetten voorschrijven door de moslims. Dus we moeten erop in blijven hakken door de koran te verbranden en mohammed cartoons te maken. Eerlijk: ik weet het gewoon niet. Weet niet wat het beste is.

Leptob | 20-10-22 | 12:27 | 7

@Spring Bruissteen | 20-10-22 | 12:46:
Als atheist (nouja, Pastafari eigenlijk, ik wilde ook wel eens een god hebben die het dan gedaan heeft, wel handig soms) mogen die kudtklokken ook allemaal een kurk d'r in krijgen. Takkeherrie, ik probeer dan te slapen na een lange nacht werken ok? Het kan me echt niet boeien wie of wat je bent, zodra je iets van plan bent waar andere mensen die niet van jouw kluppie zijn last van hebben mag je opzouten en je lawaaispul ergens steken waar zelfs god niet durft te kijken.
Of zullen we dan doen dat Zijne Noedeligheid schijnt te willen dat je iedere zondag om 8 uur 's morgens Slayer op standje 11 draait op de grootste soundsystem die je budget toelaat? Lijkt me wel leuk eigenlijk, de zegeningen van religieus zijn, je kan shit flikken die voor normale mensen onbereikbaar of zelfs strafbaar is.
Zin om bij jonge kindertjes hun geslachtsdelen te verminken nu, heel raar....

elfenstein | 20-10-22 | 13:01

@Spring Bruissteen | 20-10-22 | 12:46: Ik heb weinig problemen met beide. Maar ik ken wel mensen die horendol worden van de kerkklokken op zondag. Ik weet niet of cultureel erfgoed een goede reden is voor een uitzondering, maar je zou wel kunnen stellen: wie was er eerst. Als die kerk dat al decennia lang doet, dan moet je niet klagen als je net in de buurt bent komen wonen. En hetzelfde zou ook gelden voor een moskee die al decennia lang de oproep tot gebed doet (die zijn er bij mijn weten echter niet, het is een recent verschijnsel en dan heeft de buurt dus de oudste rechten)

Muxje | 20-10-22 | 13:04
▼ 4 antwoorden verborgen

Zolang moslims een hoop "stennis" (understatement) blijven maken om dergelijke acties, bewijzen ze de noodzaak ervoor.

_Roy_ | 20-10-22 | 12:27 | 3

Kondig eens aan dat je in je Feyenoordshirt een Ajaxshirt gaat verbranden voor de Arena.

Mr_Natural | 20-10-22 | 12:29

@Mr_Natural | 20-10-22 | 12:29:

Moslims = hooligans ?

Mijn punt is, dat op het moment dat het kan, moslims daadwerkelijk verlicht zijn. Hoeveel bagger is er immers door links over het Christendom gespuwd in de afgelopen decennia? Moesten we voor aanslagen vrezen? Neen! (Ben zelf geen Christen trouwens.)

Kijk, ik vind het een weinig chique actie (om me mild uit te drukken), maar het zou moeten kunnen in een daadwerkelijk vrije samenleving.

_Roy_ | 20-10-22 | 12:39

@_Roy_ | 20-10-22 | 12:39:
Islam en voetbal, veel normale mensen maar ook groep extremisten die alle aandacht opeisen.

Mr_Natural | 20-10-22 | 12:45

Dit is een interessant experiment in meerdere opzichten. Als het van de wet mag, dan zou dit niet moeten worden verboden. Zelfde met bepaalde politieke partijen. Als ze wettelijk niks illegaals doen waarom dan een cordon sanitaire. Als het op hetzelfde moment een rechter een uitspraak doet over stikstof is het ineens wel bindend. Laat goed zien dat de politiek de wet alleen gebruikt wanneer het haar uitkomt en anders zich verlaagd tot stemmingmakerij. Wat dat betreft verschillen ze niet zo veel van de wappies waar ze het zo graag over hebben.

henkiedeboer | 20-10-22 | 12:26

Is is vast wel een milieuwet die deze actie verbiedt.

Mr_Natural | 20-10-22 | 12:26

Een Koran verbranden op het plein voor Rotterdam Centraal doet mij denken aan de deathwish van Charles Bronson. Toch maar eens een kijkje nemen zaterdag. T is om de hoek

Scrabble | 20-10-22 | 12:24 | 1
-weggejorist-
elfenstein | 20-10-22 | 13:05

Het wordt door elke reaguurder op GS afgekeurd zo te zien. En ik had niet anders verwacht. Wat zijn we toch extreem alhier.

letopuwzaak | 20-10-22 | 12:23 | 9

@BobDobalina | 20-10-22 | 12:39:
Van mij mag het ook, maar ik juich het niet toe en vind het van een laag niveau. Ja, jij bent wel een van de ergsten hier Bob:-)

letopuwzaak | 20-10-22 | 12:43

Dhimmitude.

Diotima | 20-10-22 | 12:49

We? Spreek voor uzelf.
Van mij mag ie die koran in de hens zetten, hell doe d'r ook nog een palestijnenvlag bij. Die vrijheid hebben we hier in Nederland en vrijheden zijn niets waard als je er geen gebruik van maakt. De vrijheid van Wagensveld om dat boek te verbranden gaat bij mij ten alle tijde voor de gekwetste religieus, de enge verbieders van vrijheden omdat het hun niet zint maar het op een imaginair vrindje in de hemel gooien om hun achterlijkheid tentoon te spreiden. Dan liever ome Wagensveld met z'n BBQ en z'n lucifers. Ben ik best extreem in, ook.

elfenstein | 20-10-22 | 12:51
▼ 6 antwoorden verborgen

Chips, bier, en popcorn. Als dit doorgaat - twijfelachtig, maar wie weet- dan zullen wij zonder meer de zoveelste demonstratie zien van hoe extreemlinks en islam samen gaan - in de vorm van Antifa, dat niet gerekend mag worden tot de grootste fanclubs van Wagenveld.

bisbisbis | 20-10-22 | 12:22

Is goed joh. Niet janken als je tegelijkertijd onthoofd, gestenigd en gevierendeeld wordt.
Je vraagt je af door wie zo'n provocateur wordt betaald...

Graaisnaaiert | 20-10-22 | 12:22 | 2

Ik vind niet dat we het normaal moeten vinden dat mensen hun leven niet zeker zijn vanwege het verbranden van een boek. Hoe debiel en beledigend (dat zou het met een bijbel ook zijn bijvoorbeeld) ik die actie ook vind; dat je er vervolgens vermoord kan worden mogen we niet tolereren.

Hommel | 20-10-22 | 12:28

@Hommel | 20-10-22 | 12:28:
Dat is vers 2. Het gaat om deze achterlijke actie an sich. Waar slaat dat op, een boek verbranden. Ik steek Mein Kampf toch ook niet in de hens en dat terwijl een deel van de familie aan den lijve heeft ondervonden waar zo'n boekie toe kan leiden...

Graaisnaaiert | 20-10-22 | 13:25

Domme axie, nergens voor nodig.

Asteroid-B612 | 20-10-22 | 12:22

Ik denk dat de burgemeester op het laatste moment de zaak gaat verbieden.

wiers | 20-10-22 | 12:22

Heb niks met de islam, maar wat is de meerwaarde van deze actie? Laat iedereen in z'n waarde en pleur lekker op met je opruiende actie.

Waakvlam | 20-10-22 | 12:21

Edwin speelt met vuur. Na het boek gaat Wagensveld in de fik.

gestoptmetroken | 20-10-22 | 12:20

Wat is dat voor stemmingmakerij door De Kanttekening? "Zo was er het stigmatiserende voorstel van de gemeente Amsterdam, om enkel moskeeën te vragen een verklaring te tekenen waarmee ze zouden aangeven tegen geweld jegens LHBTI’ers te zijn."
Dat voorstel is toch ook naar kerken en synagogen gegaan?

Spring Bruissteen | 20-10-22 | 12:20 | 2

Ja.

aamert | 20-10-22 | 12:22

Doe maar.

Laat maar zien waar islam / moslims toe in staat zijn.

Eduardo- | 20-10-22 | 12:19

Dit soort acties ondergraaft het effect van rationele kritiek op islam en islamisering. Nu gaan alle deugers weer 'islamofobie' roepen en blijft het probleem onbesproken. Maar dat snapt zo'n tokkie niet.

J.P.Drapeau | 20-10-22 | 12:19 | 6

Precies, men heeft zich al gewonnen gegeven en past zich al aan aan uitheemse gewoonten en gebruiken.

Drembil | 20-10-22 | 12:27

@elfenstein | 20-10-22 | 12:23:
-
Hè, niet zo flauw, alstublieft. Met de huidige toelatings- / statustoekennings-/ huisvestingpolitiek wonen er binnekort slechts vier miljoen islamieten in dit land, dus waar maakt u zich druk over?

bisbisbis | 20-10-22 | 12:29

@bisbisbis | 20-10-22 | 12:29:
Tegen die tijd is er alvast één elfenstein minder in dit land te vinden, dus alle ruimte he? Ik ben dan even weg naar een land waar ze wél doorhebben dat moslims vooral heel leuk zijn in hun eigen land, goed beeldmateriaal voor het 8 uur journaal maar verder moet dat niet gaan.

elfenstein | 20-10-22 | 12:34
▼ 3 antwoorden verborgen

Volgens mij is dat helemaal niet gezond als die rook met al die chemicaliën uit de inkt in je speklapje op de BBQ trekken.

Osdorpertje | 20-10-22 | 12:19

"The traditional way of disposing of used or damaged copies of the text of the Quran is by burning it"

Phreack | 20-10-22 | 12:17 | 2

Inderdaad. Het woord van Allaaf kan dan weer opstijgen naar de Hemel.
Wil je indruk maken moet je de koran door de plee trekken.

houtvlot | 20-10-22 | 12:31

Er is een verschil tussen demonstreren en opruien, gewoon verbieden.

Mr_Natural | 20-10-22 | 12:16 | 1

mee eens

Dutch_Viscount | 20-10-22 | 12:32

Laat dat gewoon, bij zulke acties vallen er tijdens tegen protesten altijd doden in pakistan. Dat is t niet waard. Het draagt nergens aan bij.

Schilder58 | 20-10-22 | 12:15 | 1

Dat er idd vaak doden vallen in landen als Pakistan (in dit soort gevallen) geeft toch ook wel aan dat er iets mis is met de islam.
Hier in NL heb je er idd. niks aan.

Ichneumonidae | 20-10-22 | 12:18

Boekverbranden. Net alsof Edwin en zijn malloten ooit een boek hebben gelezen.
Weten ze überhaupt wel hoe een boek eruit ziet?

JanVergoor | 20-10-22 | 12:14 | 3

Sterke tegel.

elfenstein | 20-10-22 | 12:18

Mein Kampf zal hij best wel gelezen hebben. (Of het luisterboek gehoord.)

Mr_Natural | 20-10-22 | 12:18

Stapel faxen. Huh, wat is een fax?

TheseDays00 | 20-10-22 | 12:26

'But when you talk about destruction
Don't you know that you can count me out (in)'
Aldus The Beatles, waar ook weleens dingen van zijn verbrand.

Mr_Natural | 20-10-22 | 12:13

Fahrenheit 451.

Kapitein Sjaak Mus | 20-10-22 | 12:12

Van dom rechts naar debiel rechts... Lieve God wat is het moeilijk een rechtse politieke beweging neer te zetten als dit type provocateurs de toon zet. Hoe krijgen we dan de stem van de redelijke mensen onze kant op?

adhd-je | 20-10-22 | 12:12 | 4

Het is heel links om tegen het geloof te zijn hoor! U bent bekend met Freek en consorten?

Hiram | 20-10-22 | 12:26

@Red shirt | 20-10-22 | 12:24: wat heeft politiek rechts in hemelsnaam te maken met hoofddoekjes en homofobie? Ik ben libertarisch, rechts dus. En iedereen moet zelf maar weten wat hij op zijn hoofd zet en wie hij/zij/het neukt. Maar ik vind wel wat van het waterhoofd dat onze overheid is geworden. En van hun bemoeienis met elk aspect van ons leven. Naar mijn idee ben ik dan heel redelijk rechts.

Vandeanderekant | 20-10-22 | 12:39
▼ 1 antwoord verborgen

Triest figuur

Diederik_Ezel | 20-10-22 | 12:11

Gezellig, boekjes branden, lapje varkensvlees erboven.. Misschien nog wat cartoons erbij en een paar heaumeaux uitnodigen. Puik idee.

Wilde Slechtdoener | 20-10-22 | 12:11

Waarom niet een boek van Baudet, levert veel meer publiciteit op.

Einde van de Domheid | 20-10-22 | 12:09 | 1

Onzin,daar komen mss 10 mensen tegen in opstand.
Terwijl deze meneer met wat geluk/pech mss wel duizenden (Pakistani,Iraniers etc..) zal weten te 'motiveren'. En een fatwa krijgt ie er dan als bonus bij...

roberto9715 | 20-10-22 | 12:21

Voor de fanatiekelingen is het westen belichaamt alles dat verwerpelijk is.
Een periode van onwetendheid en barbarij, van voor de Islam (jahiliyah)
De profeet was de laatste.
De Islam is de meest volmaakte en perfecte religie dat alles bevat.
De Koran is het beste boek dat ooit aan de mensheid is gegeven.
En als je deel uitmaakt van het beste team op aarde, dan voel je je superieur.
En ben je puur en rein.

Ongelovige Westerlingen moet je een beetje medelijden mee hebben.
Zoals je in een dierentuin naar domme beesten kijkt.
Islam is een imperialistische religie geweest, wat de politieke ambities betreft, net als het Christendom ooit.
De mensheid moet gered worden, jij moet gered worden.

Dus dan gaat een Koran in de fik zetten niets helpen.
Dan bevestig je alleen maar wat de fanatiekelingen denken.
Zet halen de schouders op, want je bent een domme westerling, of ze worden boos.

En die fanatiekelingen gaan nog steeds niet bij zichzelf te rade, of hun verhaal wel klopt, waar ze dat hebben opgedaan, waar het vandaan komt en waarom ze daar aan blijven meedoen, en of die claim van de perfecte waarheid wel gedaan kan worden.

AdvocatusDiaboli | 20-10-22 | 12:08 | 2

Je kunt natuurlijk ook de domheid van islamisme als stropop gebruiken voor een oordeel over betreffende landen en culturen..... O wacht, wij hoeven helemaal niet te oordelen......

Einde van de Domheid | 20-10-22 | 12:13

@Einde van de Domheid | 20-10-22 | 12:13: eh, zij dus ook niet!

Einde van de Domheid | 20-10-22 | 12:13

Als ie nou volgende week vrijdag gaat dan is het 35 graden en dan kan de bbq ook mee.

Sinterbikske | 20-10-22 | 12:08

Ach ja, bij de in Duitsland wonende wapenhandelaar Edwin Wagensveld moet de schoorsteen ook roken natuurlijk.

Edwin: 'Hahaha, weet je nog, dat incident in Keulen? Al die aanrandingen tijdens de jaarwisseling? Nou, hahaha, ik heb nog nooit zulke goede zaken gedaan, iedereen kwam pepperspray kopen.'

Theodorus.Goldbach | 20-10-22 | 12:08 | 6

@entwederoder | 20-10-22 | 12:20:
Haha, ik ken Tinks een klein beetje, haar als bron aanhalen is als bezweren dat je oom Dagobert heet en een heus geldpakhuis heeft waar je kan zwemmen. Artikeltje gelezen, het staat bol van de haat jegens Wagensveld, of hij het daadwerkelijk zo gezegd heeft waag ik wel te betwijfelen, zelfs al is het zo dan nog mis ik de context. Zou het kunnen dat ie dat zei met een valse lach, van triestigheid? Dat de pepperspray wekenlang uitverkocht was na die toestanden in Keulen geloof ik graag, eerder denk ik dat de man er half bij stond te huilen omdat ie dondersgoed wist wat de aanleiding was en hoe verrot dat gegeven is. Dat tinkebel dat niet doorheeft of het weglaat, dat snap ik dan wel weer, ze is eerst en vooral kunstenaar, dan activist en pas helemaal aan het einde een soort van journalist, maar dan wel eentje van de Gonzo school, zwaar aandikken, verdraaien en brengen als een soort actiefilm.

elfenstein | 20-10-22 | 12:30

@elfenstein | 20-10-22 | 12:30: Alles wat tot nu over haar bekend is geworden of wat ze zelf aanricht wees daar idd al op. Vrij narcistische dame lijkt me.

Drembil | 20-10-22 | 12:48

@Drembil | 20-10-22 | 12:48:
Lees het stukje maar, de vooringenomenheid spat eraf werkelijk, ze haat alles aan die man, "Wagensveld's aura is ondraaglijk" of zo'n soort brol schrijft ze daar. Leuk wijf, mooie actie met die kat en dat handtasje, verder niet al te serieus nemen, ze is een agent provocateur in de beste traditie maar haar aanhalen als bron om een vent met een brandend boekje te kenschetsen? Nope, doe maar niet.

elfenstein | 20-10-22 | 12:54
▼ 3 antwoorden verborgen

Boekverbranding op straat, ik heb daar toch een nare smaak van in mijn mond. Ja ik weet het, Godwin's law, maar misschien moeten we dat maar gewoon niet meer doen.

koeberg | 20-10-22 | 12:08 | 1

Voor je het weet sneuvelen er 's nachts ruiten.

Kapitein Sjaak Mus | 20-10-22 | 12:15

De fik er in jongens, dan pak ik alvast chips nootjes en bier om te kijken hoe extreem hierop gereageerd gaat worden door de aanhangers van het geloof van de vrede.

Veepert | 20-10-22 | 12:06 | 5

@Lubbberrtt | 20-10-22 | 12:19: ik denk dat we er op kunnen vertrouwen dat een paar individuen het weer gaan verpesten voor de rest.

Veepert | 20-10-22 | 12:37
▼ 2 antwoorden verborgen

Er zijn wel meer boeken die hiervoor in aanmerking komen.

B2 | 20-10-22 | 12:06

> wil Wagensveld aantonen dat je helemaal niet religieus hoeft te zijn om je als een enorme debiel te gedragen

Niet nodig. Dat toont Thierry Baudet bijna dagelijks aan.

koeberg | 20-10-22 | 12:06

Biomassa
Dat boek is supersaai
Pleur maar in het vuur

RickTheDick | 20-10-22 | 12:06
-weggejorist-
JTKDM | 20-10-22 | 12:05 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Met deze info gaat Achmed Aboutaleb echt niet akkoord met deze “demo”..
En terecht, want je kunt er op wachten dat heel Rotje in de fik gaat, enkel door een domme actie van een aandachtshoer.

Ruimedenker | 20-10-22 | 12:02 | 5

Nee, Rotje gaat in de fik vanwege heel veel religieus gemankeerde kleautzakjes met te lange teentjes. De heer Wagensveld is slechts de aanleiding maar het had evengoed een door de popo beetje ongelukkig overhoop geschoten drugsdealertje kunnen zijn geweest. Zullen we ons eens focussen op het tuigh dat de boel in de fik steekt en niet op die ene vent die probeert om daarvoor te waarschuwen?

elfenstein | 20-10-22 | 12:06

Beter bukken dan een standpunt verdedigen toch?

Drembil | 20-10-22 | 12:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Domme aandachtsklojo, werkt averechts, intelligente woorden van dominee Gremdaat repareren de domheid veel beter in dit land.

hagelkruis | 20-10-22 | 12:01 | 2

'Averechts'. Mooi woord in dit verband. De man is extreemrechts en daardoor averechts. Zo hebben we ook ter rechter zijde van de VVD averechtse partijen die altijd om veel aandacht vragen. Ik stel voor 'm erin te houden.

Red shirt | 20-10-22 | 12:10

Oneens.... het is 1 van de weinig dapperen onder ons die zijn nek durft uit te steken, ik heb het dan over Wagensveld.... dit gezwel is al zo'n 55 jaar onder ons, ik heb ze begin jaren 60 zien binnenkomen en dacht toen al als jonge knul, wat doen die lui hier?

Ja, die komen het vuile werk doen wat de Hollanders weigeren te doen, zeiden de volwassenen toen tegen mij.
Maar nu ruim een halve eeuw verder zitten wij hier mooi met een probleem.

Keyboardspeler | 20-10-22 | 13:26

Wel of niet gewenst; de reactie zal weer boekdelen spreken!
Die Wagensveld toch, wat wil hij nou eigenlijk bewijzen?
Dat we een 5e colonne aan intolerant taffesvolk hebben laten voortwoekeren hier ofzo?!

Aal-van-Minervui | 20-10-22 | 12:00 | 1

Die laatste zin waarschijnlijk maar grote kans dat hij meer last krijgt van landgenoten die juist die groep gaan verdedigen want zielig.

Drembil | 20-10-22 | 12:09

Als je de koran download en dan delete....
Mag dat?

Is dit nog nieuws? | 20-10-22 | 12:00 | 11

Ik zou 'm nog eerst helemaal uitprinten en dat in de kachel kieperen. Lekker warm.

elfenstein | 20-10-22 | 12:47

@Duwbak_Linda | 20-10-22 | 12:09: Idee voor een virus waarbij je opslag snel vol is:
Copy, copy, copy.
Ineens device vol met kopieën van het heilge boek...
En verwijderen!? Dat mag niet...

Is dit nog nieuws? | 20-10-22 | 13:39
▼ 8 antwoorden verborgen

Tja Edje, ik vind de islam ook heel kudt, maar boeken verbranden vind ik minstens zo kudt.
De nazi’s deden dat ook en die vind ik ook kudt.
Demonstreren kan op vele manieren, maar provocatief heilige boeken verbranden en/of varkensvlees braden bij de moskee is echt te kinderachtig voor woorden.
Daar is een woord voor:
Aandachtshoer.
Waarom knip je niet een stuk van je haar af?

Ruimedenker | 20-10-22 | 12:00 | 2

Dat 'heilige' kun je maar beter weglaten.
FSM roeleert!

Ichneumonidae | 20-10-22 | 12:02

Loco-burrie Simons zal ongetwijfeld opdracht krijgen vanuit Argentinië. Daar zit Aboutaleb op dit moment. Snoepreisje voor deze PvdA'er met vervuilende vliegmasjien.

goedverstaander | 20-10-22 | 12:00

Ik dacht ooit eens holle kubus met ondoorzichtige vlakken zonder inhoud te maken en deze tentoon te stellen op de dam. In de media zou ik dan bekend maken dat er een afbeelding van een profeet in zou zitten (zit er dus niet in). Ik ben wel benieuwd wat dit voor reactie teweeg zou brengen in een bepaalde gemeenschap, echter wil ik nog wat langer van mijn leven genieten en heb ik dit idee in de ijskast gezet.

R.j.deVries | 20-10-22 | 11:59

We hebben mensen nodig zoals Haenen, die problemen durft te benoemen. En dat moeten we met zijn allen doen en steeds weer doen.
Aan dit soort acties heeft niemand wat, laag niveau.

letopuwzaak | 20-10-22 | 11:58 | 7

@Papa Jones | 20-10-22 | 12:10: Gratuite en gespeelde verontwaardiging, slechts bedoeld om schouderklopjes uit het eigen kringetje te krijgen.
Laat hem eens beginnen daar waar hij het verschil kan maken maar dat is te pijnlijk, want het betekent de eigen bubbel bekritiseren.

spanarchist | 20-10-22 | 12:16

@spanarchist | 20-10-22 | 12:16:
Op tv benoemen dat homohaat uit de moslimhoek komt, vind ik ontzettend dapper en fantastisch.
Wat jij nu doet is aanmatigend. Vanuit je luie stoel zeggen dat een ander iets meer of anders moet doen of aan symboolpolitiek deed. Vreemd.

letopuwzaak | 20-10-22 | 12:21
▼ 4 antwoorden verborgen

Hij kan hem beter in de allahsbrander gooien.

Mr_Natural | 20-10-22 | 11:57 | 1

Meaui!

VP732 | 20-10-22 | 12:08

Ik hoop voor Edwin dat hij een goede levensverzekering heeft. In Pakistan en omstreken gaan ze vermoedelijk nu al de straat op om te protesteren.

quigg | 20-10-22 | 11:57 | 2

Hij zou zelf niet zo gek veel hebben aan een levensverzekering.

Ichneumonidae | 20-10-22 | 11:59

Oei, dit is een enorme trigger voor moslims. Wie zijn nou de grootste debielen? Van Wagensveld? Of mensen die heel boos worden hierover om een wit voetje bij Allah te kunnen halen?

Diotima | 20-10-22 | 11:56 | 2

Is Allah blank dan?

MargauxGrandCru | 20-10-22 | 11:58

@MargauxGrandCru | 20-10-22 | 11:58: Volgens mij licht getint, hoe dan ook... lees net iets over Aboutaleb in het AD waarin citaat : ""Burgemeester Aboutaleb zei het toen belangrijk te vinden dat Pegida zijn boodschap kan uiten, ‘hoe giftig die boodschap ook is’.""

Hoe giftig noemt Aboutaleb dat, kritiek op de islam... laten WIJ als ongelovige honden (zoals jullie ons noemen) nu de Koran een giftig boek noemen?
Ik heb er dan ook geen enkel probleem mee dat Wagensveld dit gaat doen...... hoewel hij weleens meer iets beloofde te gaan doen, maar dat ging niet door wegens gebrek aan belangstelling, of dat er enkele 100'en moslims hem stonden op te wachten.

Doe dit eens met de Katholieken/Gereformeerden... dat je de bijbel gaat verbranden, er zal dan niemand komen opdagen, behalve dan misschien mijnheer de Dominee die met een stichtelijk woord tot hem zal spreken, maar uiteraard geen doodsbedreigingen zal uiten..... dat is nu eenmaal HET verschil tussen het Christendom en de Islam.

Keyboardspeler | 20-10-22 | 13:11

De tekst van de koran staat ook gewoon op internet.
Internet dan ook maar verbranden?
www.bijbelhoek.nl/koran

Ichneumonidae | 20-10-22 | 11:55

Islam is vrede. Fatwah in 3,2,1.. Verbranden is onzinnig. Er zijn andere dingen die je met de qoran kan doen die je in ieder geval tijdelijke verlichting geven bij gebrek aan gehamsterd popla.

Mokum Kosher | 20-10-22 | 11:54

Met boekverbranding ben je in illuster gezelschap.

TheseDays00 | 20-10-22 | 11:54

Pannenkoek. Ik zie de islam ook niet als toegevoegde waarde hier, maar dit soort acties hoeven van mij ook echt niet.

Clavo | 20-10-22 | 11:53 | 1

Dat is niet de vraag. Vind je dat het verboden is?

ches | 20-10-22 | 14:50

Provoceren om het provoceren. Totaal zinloos kleutergedrag.

brutus68 | 20-10-22 | 11:52 | 1

Wagensveld heeft nooit een boodschap of doel, anders dan klieren. Hij doet 't vooralsnog alleen bij moslims maar het hadden net zo goed vegetariërs kunnen zijn of pastafari. Hij schept er een enorm welbehagen uit kennelijk. Geen aandacht geven.

Bakkeleures | 20-10-22 | 13:21

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl