Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ongemakkelijk item NPO over ongemakkelijke omgang media met ongemakkelijke Meloni

Mag omroep HUMAN nog aanschuiven bij het journalistieke overleg van de NPO?

Iedereen heeft het wel altijd over Linda de Mol enzo, maar het allerslechtste programma op de Nederlandse televisie van afgelopen weekend was toch echt 'Mediastorm' van Omroep HUMAN. Er zaten vier items in en het was vier keer pet. Het gesprek over de transgenderwet met journalisten die ervan schrokken dat Kamerleden weleens de krant lezen is al door het Parool afgefikt, dus dat laten we lekker. Het middelbareschoolopstel De gesproken column van Marieke Kuypers waarin ze video's op TikTok over Johnny Depp en Amber Heard vergeleek met roddels aan het hof van Lodewijk XVI deed ons teveel aan Frolo van Jolo bij 'De Leugen Regeert' denken. En het item waarin op een ongenuanceerde manier een genuanceerd Volkskrant-artikel over een Nigeriaanse maatregel tegen buitenlandse acteurs door de mangel werd gehaald, maar waarin vervolgens exact dezelfde reclame als in het Volkskrant-artikel werd getoond, was toch een beetje te onbeduidend.

Dus we gaan voor Giorgia Meloni. Vijf minuten ongemak over het ongemak van de media met Meloni. Lekker meta. Fragment hierboven, kloosried hieronder. 

ROOS ABELMAN: We beginnen met Emma Curvers. Zij schrijft voor De Volkskrant over media en bespreekt bij ons wat haar deze week is opgevallen. 
GS: Nou we zijn benieuwd. 

ROOS ABELMAN: Emma, welkom, fijn dat je er bent.
GS: Een beetje dubbelop dit hè. Welkom, dat betekent al 'fijn dat je er bent'.   

EMMA CURVERS: Dankjewel.

ROOS ABELMAN: Waar wil je het over hebben?

EMMA CURVERS: Nou, we gaan het hebben over Giorgia Meloni, en de worsteling, zou je kunnen zeggen, in de media, om haar te typeren. En haar partij.
GS: Oeh. Een worsteling, altijd leuk, daar kun je ons middenin de nacht (of om tien over tien 's avonds) voor wakker maken. Wij zouden zelf Giorgia Meloni, afhankelijk van ons humeur, typeren als 'ouderwets rechts', of 'ongezellig rechts', of, als we weer eens een hele middag YouTube hebben zitten kijken, 'op de rand van het konijnenhol dansend reactionair'. 

ROOS ABELMAN: Zullen we even kijken hoe dat de afgelopen tijd week klonk?

EMMA CURVERS: Ja.

INSTARTJE MET DRIE KORTE FRAGMENTEN:
EenVandaag: "De radicaal-rechtse en conservatieve Giorgia Meloni lijkt volgende week met haar partij Fratelli d'Italia de verkiezingen te gaan winnen."
NOS Journaal: "Giorgia Meloni: ultra-conservatief, nationalistisch, eurosceptisch"
RTL Nieuws: "Italië maakt een ruk naar rechts, de radicaal-rechtse partij Fratelli d'Italia van Giorgia Meloni en haar rechtse blok hebben de verkiezingen gewonnen"

ROOS ABELMAN: Nou, dat is een ratjetoe hè?
GS: Huh? Een ratjetoe? In twee van de drie voorbeelden wordt ze 'radicaal-rechts' genoemd. EenVandaag gebruikt daarnaast de term ultra-conservatief en het NOS Journaal noemt Meloni ook conservatief, maar zonder 'ultra'. Bovendien zijn de omschrijvingen 'nationalistisch en 'eurosceptisch' helemaal niet in tegenspraak met het etiket 'radicaal-rechts'. Als het ene programma zegt dat het morgen 'hard gaat regenen' en het andere dat er 'veel neerslag' valt, is het dan ook een ratjetoe? Dit is echt een beetje klagen om het klagen, alsof je er een punt van wilt maken dat iemand 'welkom, fijn dat je er bent' zegt, terwijl dat een volkomen normale uitdrukking is. 

EMMA CURVERS: Ja, het was een beetje een zootje. We hadden 'radicaal-rechts',  [er verschijnen drie koppen met het woord 'radicaal' in beeld, een van die drie koppen gaat niet over Meloni en haar partij maar over de hele regering], we hadden 'extreem-rechts' [één kop in beeld, van Curvers' eigen Volkskrant, over Meloni zelf], we hadden 'uiterst rechts' [twee koppen in beeld over de coalitie als geheel], 'nationalistisch rechts' [één kop, het Parool, over de partij], toen gingen we weer een stuk naar links, naar 'centrum-rechts' [een FD-kop, ook over de regering en niet alleen over Meloni] en toen gingen we weer helemaal naar 'ultra-rechts' [één kop, Trouw, over Meloni zelf], aan die kant van het spectrum, dus het, ja, het varieerde nogal.
GS: Wat nogal varieerde zijn de onderwerpen van de  hier aangehaalde artikelen: Giorgia Meloni, haar partij of haar coalitie. Die drie dingen door elkaar halen is, hoe zullen we dat nou zeggen, een beetje een zootje. 

ROOS ABELMAN: Ja, waarom is dat denk je? Denk je omdat ze bang zijn dat er een soort waardeoordeel aan zit, dat ze daarom zo voorzichtig zijn?
GS: Huh? Eerst was het een zootje, nu is het opeens 'voorzichtig'. Is 'radicaal-rechts' een voorzichtige term? Is 'ultra-rechts' een voorzichtige term? Is 'extreem-rechts' een voorzichtige term?

EMMA CURVERS: Ja, ik denk, verslaggevers voelen natuurlijk de behoefte, of de noodzaak, om goed te typeren met wie we hier te maken hebben. Zodat wij dat allemaal begrijpen, wat er in Italië aan de hand is, wat er in de EU aan de hand is, wat dat betekent. Maar er is aan de andere kant ook best wel een angst, denk ik, om iets te demoniseren of je heel ver te verwijderen van een bepaalde partij, en dat ligt ook weer heel gevoelig.
GS: Nogal een ratjetoe, deze analyse. 

ROOS ABELMAN: Zijn er wel nieuwsmedia geweest die voor de wat hardere lijn kozen waarvan je zegt 'oeh, dat is een term...'

EMMA CURVERS: Ja, ja.

ROOS ABELMAN: Die is best eh... 

EMMA CURVERS: Zeker, ja ja.
GS: Jongens wat gebeurt hier. 

EMMA CURVERS: 'Fascisme', absoluut. Dat is niet ver weg, waar Meloni is, want haar partij komt natuurlijk voort uit een fascistische partij...
GS: Ah. Meloni is dus een fascist?

ROOS ABELMAN: En er zijn dus ook media die die term gebruikt hebben?

EMMA CURVERS: Ja, zeker, ja. In Nederland niet heel veel, de Groene Amsterdammer noemde haar een fascist, onomwonden.
GS: Oh ja, de Groene Amsterdammer. Daar geven ze het fascisme ook de schuld als de koffie op is.

EMMA CURVERS: Internationaal ook wel best wel wat publicaties die gewoon zeiden, 'It's a girl, fascist'. Ghe. En de term 'neo-fascisme' of 'post-fascisme' eigenlijk vaker, viel ook wel.
GS: En waarom dan? Waarom kiezen zij voor die term en veel anderen niet? Is dat alleen vanwege angst om te demoniseren? Gaat het daar nog over in dit item? Komt er, we durven het bijna niet te vragen, nog een beetje inhoud?

ROOS ABELMAN: En je wilde in dit verband ook nog eventjes NU.nl er specifiek uitlichten hè? Waarom?
GS: Hebben die Meloni ook een fascist genoemd?

EMMA CURVERS: Zij gingen eerst voor 'extreem-rechts', wat je bij meer kranten en media ook zag, en hebben dat uiteindelijk aangepast, want zij zeiden: wij kiezen de definitie van de AIVD. En die zeggen: 'extreem-rechts' geldt voor partijen die anti-democratisch zijn, de rechtsorde willen verstoren en dat is Meloni nou kennelijk ook weer niet precies. Dus toen hebben ze het weer aangepast en nu heet ze 'radicaal-rechts'. En daar is wel de meeste overeenstemming over.
GS: Maar het was toch een ratjetoe? En een zootje? En er was toch die angst voor demonisering? En dan blijkt er nu opeens overeenstemming (op de Groene Amsterdammer na) en een inhoudelijke reden te zijn voor het gebruik van de term 'radicaal-rechts'? Wij zijn even in verwarring hoor. Is er nou wel verwarring of niet?  

ROOS ABELMAN: Zie je deze worsteling bij media nou alleen rondom haar en haar partij? Of zie je het ook op ander plekken terugkomen?
GS: Bij 'Mediastorm' van HUMAN, bijvoorbeeld. 

EMMA CURVERS: Nee, het speelt al heel veel langer, ook rondom allerlei Nederlandse rechtse partijen, zie je dat er vaak gezocht wordt naar de juiste woorden, FvD, JA21, PVV al een hele tijd. Het is natuurlijk ook niet altijd makkelijk om politieke partijen in te delen, alleen maar met links en rechts hè, je hebt ook nog andere assen, conservatief-progressief. Maar ja, het maakt wel duidelijk dat er een heleboel in beweging is.
GS: 'Duidelijk' is niet het woord waar wij aan zaten te denken, maar hee. 

ROOS ABELMAN: Ja.

EMMA CURVERS: In Europa, in Nederland. En dat we zoeken naar manieren om daar woorden aan te geven. 

ROOS ABELMAN: Komt die worsteling daar vandaan denk je?
GS: Wij hebben geen idee, maar we hebben wel een donkerbruin vermoeden dat de worsteling van de HUMAN-redactie met dit item daar vandaan komt. 

ROOS ABELMAN: Dat het zoveel beweegt, en vooral ook op die rechteras en we iedereen graag toch een plekje willen geven ergens?

EMMA CURVERS: Ja. Nou ja, je merkt dus dat het midden een beetje naar rechts verschuift, ook in Nederland, en die termen zijn natuurlijk relatief aan het midden. Dus wat je misschien twintig jaar geleden 'extreem-rechts' zou noemen, zou je misschien nu alweer iets minder rechts noemen.
GS: 'Extreem-rechts', of, om de twintig jaar geleden in zwang zijnde terminologie te gebruiken: 'Jij vuile, kale nepprofessor, jij hebt de intelligentie van Adolf Hitler en de charme van Heinrich Himmler! Jij leeft van haat en daarom hoop ik dat je in die dark room van je zo gauw mogelijk aids krijgt.'

ROOS ABELMAN: Oh ja.

EMMA CURVERS: En dat zie je ook rondom Meloni, dat eigenlijk, toen ze nog een beetje in de niche zat, werd ze eigenlijk toch al gauwer 'extreem-rechts' genoemd en nu ze dan aan de macht is zie je dat mensen misschien een beetje beginnen te denken van 'hoe moeten we dat nou eigenlijk precies noemen' en iets voorzichtiger worden.
GS: Ahaa. Het gaat dus om een ontwikkeling in de tijd van de typering van Meloni. Vroeger was ze 'extreem', nu is ze 'radicaal'. Waarom worden daar dan geen voorbeelden van gegeven? Waarom hebben we dan vier minuten lang te horen gekregen dat het deze week een ratjetoe was, terwijl vrijwel alle media Meloni 'radicaal-rechts' noemen en dat blijkbaar een hele bruikbare term is? 

ROOS ABELMAN: Worden ze voorzichtiger, ja. En er ontstaan ook nieuwe termen hè, zoals deze...
GS: Pfoeh, we zijn bijna klaar. De enige manier waarop dit item nog erger zou kunnen worden is als nu opeens Jort Kelder opduikt.

INSTART  OP1:
JORT KELDER: "Wat is dat, is er een soort wereldbeweging nu gaande dat, nou ja, 'pittig-rechts' kan je toch wel zeggen, als we dit zien, zich achter de boeren opstelt?"
CAROLINE VAN DER PLAS: "Pittig rechts?"
GS: Nee nee nee niet Jort Kelder altijd maar weer die Jort Kelder op de NPO.

ROOS ABELMAN: Caroline van der Plas vroeg zich ook af: wat is dat en waar zit dat? Ja. Emma, wat leert dit ons nou?
GS: Goeie vraag. 

EMMA CURVERS: Dat er heel veel verandert. Dat we zoeken naar woorden en hun betekenis. Dat we proberen om nieuwe houvast te vinden, eigenlijk, en daarmee de politieke realiteit in de ogen kunnen kijken.
GS: Huh?

GS: Wat?

GS: Nee. Maar. Echt.

GS: We zoeken naar woorden en proberen houvast te vinden om de politieke realiteit in de ogen kijken, maar dit leest toch meer als een verslag van That’s the Spirit - Talk XXL dan als een samenvatting van een item over een al dan niet fascistische politica. Maar ja. Er verandert veel. Heel veel.

ROOS ABELMAN: Dankjewel. 

Reaguursels

Inloggen

Ach ja, die zwartmakerij hoort erbij. Prima dame die Meloni, duidelijk winnaar en wat fijn dat Italië waarschijnlijk de eerste vrouwelijke premier krijgt. Of is het thema 'vrouwen aan de top' niet meer interessant wanneer de betreffende vrouw niet links is?

Zoelense Hobbyboer | 04-10-22 | 06:57

Het waarom van Meloni’s succes wordt angstvallig niet benoemd. Nog niet. Eerst nog eens goed stigmatiseren. Dan tellen argumenten ook niet meer zo.

LucaBrasi | 04-10-22 | 06:38

Ze zeggen klootzak of lul, maar zeggen ze nu ook lelijke dingen die verder gaan?

Reaaalist | 04-10-22 | 00:13

Emma Curves best een goede pornonaam.

Beste_Landgenoten | 03-10-22 | 23:51

Die Emma ziet er wel leuk uit, alleen jammer dat ze aan de verkeerde kant van de geschiedenis staat.

TRUMP | 03-10-22 | 22:47
-weggejorist-
Leviticus_ | 03-10-22 | 22:15

vrouwen zijn op het gekke af geobsedeerd door wöorden en hun betekenis - die elk moment weer kan veranderen. Ik begrijp vrouwen niet...
laat maar

de ouwe vos | 03-10-22 | 22:10

Hehe, dit ga ik echt niet lezen. Ik kijk alleen wie verloren heeft bij GeenStijl en dit moest kijken om een stukje te schrijven.
Heel veel sterkte...

Openstijl | 03-10-22 | 22:01

Waarom niet een hyperlinkje naar het programma, kunnen we zien en horen wat er gezegd wordt... had een hoop moeite bespaard om het allemaal letterlijk op te schrijven.

johnyl | 03-10-22 | 21:53 | 1

U kunt terugkijken wat u maar wilt, daar heeft u toch geen hyperlinkje op GS voor nodig? Daarnaast bent u kennelijk niet bekend met het fenomeen kloosried.

Spring Bruissteen | 03-10-22 | 22:01

Emma Curvers noemt conservatief-progressief als alternatief voor rechts-links om politieke partijen in te delen.
Hierover schreef Ivar Scheers een scherpe observatie:
"Thus, conservatism has undeniably become the new counterculture. And whilst slowly losing its control over the shaping of public opinion, the modern Left is likely to become increasingly repressive to stifle opposing voices – verbally and otherwise, thereby not only drifting further away from reason, but also alienating the vast amount of moderates and reasonable people in its own ranks, who may not always agree with conservatives on the substance of issues, but do subscribe to the same Western values of free speech, free assembly and equal rights conservatives aim to defend."
Kan geen link plaatsen maar volledige artikel is eenvoudig te vinden: Ivar Scheers, Why conservatives are winning the culture war.
Artikel is uit de tijd van de verkiezing van Trump, maar is erg actueel en relevant als je naar het huidige politieke klimaat in Europa kijkt.

Spring Bruissteen | 03-10-22 | 21:52 | 1

Ze noemt het als tweede as, niet als alternatief. Ze heeft blijkbaar ook een keer het kieskompas ingevuld.

Me_Giant | 04-10-22 | 07:23

Kunnen we het niet eens een keer over écht iets belangrijks hebben?
André Hazes en het hondje van Gordon?

nobodiesunmighty | 03-10-22 | 21:18 | 1

En hoe is het met de poes van Marloes?

echtpaul | 03-10-22 | 21:59

Het midden gaat naar rechts? Kan iemand aangeven waar, ik moet het gemist hebben tussen al die keren dat iedereen naar links ging.

Battery!!! | 03-10-22 | 21:11 | 6

@cugel | 03-10-22 | 21:26:

SGP zijn geen fascisten.
PVV zijn geen fascisten.
JA21 zijn geen fascisten.
BBB zijn geen fascisten.

Dat noem je gewoon ver rechts (SGP) en ver populistisch-rechts. Niemand heeft er wat aan maar sommige mensen hebben het nodig zo te zien. De droom van een "rechts" kabinet wat Nederland (die mensen dus) gaat redden spat toch gegarandeerd uiteen zodra deze zondagamateurs het grote werk moeten gaan doen. Blaten van de zijlijn is makkelijk, regeren, en zeker AL je beloftes waarmaken is andere koek.

Theodorus.Goldbach | 03-10-22 | 21:44
▼ 3 antwoorden verborgen

de televisie is bij mij nu toch al een kleine twintig jaar de deur uit, van de schrijvende pers heb ik al iets langer afscheid genomen. Beide vanwege onbenul, èènpartijdigheid en/of activisme.
In mijn omgeving ken ik niemand, op een paar oude besjes van over de zeventig na, die nog afstemmen op NPO, RTL, radio en tv.

Toch krijg je natuurlijk wat houtsnippers mee, ongewild, van alle bomen die daar op het mediapark omgehakt worden. Dankzij Geenstijl. Mediatorm. Klinkt als de pot helemaal volschijten tot net onder de rand. Doorspoelen lukt niet meer.

Vervelendste vind ik nog wel, dat ik daaraan meebetaal. Wat kost die stierenpoep per jaar ook al weer? Driehonderdmiljoen ofzo?

Heurtebise | 03-10-22 | 21:11 | 3

Bijna een miljard....

knutsel_ | 03-10-22 | 21:16

Hier omgekeerde. We zijn weer wat gaan luisteren, maar wel heel selectief. Niet alles gaat over politiek namelijk. 'De Taalstaat' is we aardig als de Nederlandse taal je lief is. Leuke podcast voor in auto.

AdvocatusDiaboli | 03-10-22 | 21:34

Stop met het betalen van staatsbelasting en je komt in een bevrijding die heilzaam zal blijken. Als dat niet tot de mogelijkheden behoort, dan moet je niet lopen zeiken, want ben je onderdeel van het systeem dat je zogenaamd verfoeid.

aflaatverkoper | 03-10-22 | 22:37

Iets van televisie. Lekker belangrijk ook.

Asteroid-B612 | 03-10-22 | 21:10

"Journalisten" (en anderen) zouden eens een jaartje verslag moeten doen en commentaar moeten geven zonder het woord "rechts" te gebruiken. Lijkt me een aardige challenge. Voor wie echt verstand van zaken heeft zou dat geen enkel probleem moeten zijn.

J.P.Drapeau | 03-10-22 | 21:10

Fijn stukje duiding voor de mense, nu weten we weer helemaal waar we aan toe zijn. Wat zal ik vannacht lekker slapen.

Berend_Breedreet | 03-10-22 | 21:08

Ik vind Bassie intelligenter lullen. Allemachies.

Deksmaat | 03-10-22 | 21:01

Meloni heeft de EU nodig zoals De Santis Biden nodig heeft:
Florida needs Washington
Hurricane Ian is expected to cost billions, and rebuilding could take years. Facing such devastation, Florida’s governor, Ron DeSantis, has traded his anti-left rhetoric for a more diplomatic tone as he seeks President Biden’s help. The shift has prompted accusations of hypocrisy. When Hurricane Sandy hit the Northeast in 2012, DeSantis, then a congressman, voted against aid, calling the assistance fiscally irresponsible.

Dus ja, als we nu eind dertiger jaren leefden was Meloni gewoon fascistisch geweest. Maar dat kan nu niet dus is ze gewoon hypocriet nieuw rechts.

NRC (Caroline de Gruyter) schrijft:
De vraag of Giorgia Meloni wel/geen fascist is, houdt velen bezig. Ze lijkt als geen ander aan te voelen hoe Poetins oorlog in Oekraïne de Europese politiek verandert. Ze herpositioneerde haar partij om daar maximaal van te profiteren. Atlantisch, Europees, pro-Oekraïens – gaan andere radicaal-rechtse partijen haar voorbeeld volgen?
Ook radicaal-rechts gooide daardoor het roer al om. Matteo Salvini stapte met Mario Draghi, de redder van de euro, in een regering en staakte zijn aanvallen op Brussel. Marine Le Pen wil Frankrijk ineens niet meer uit de eurozone halen.
Veel radicaal-rechtse partijen willen geen exit meer. Nee, ze willen de Europese politiek in – om Europa van binnenuit te veranderen.
Meloni opereerde tactischer. Vanuit de oppositie vijlde ze haar programma bij: pro-NAVO, pro-Oekraïne en zelfs pro-euro. Ze beschouwt de munt nu als ‘bescherming’ – niet onverstandig met een recessie en begrotingsmalaise in het vooruitzicht. Het enige wat ze bleef doen, is tieren tegen migranten en hameren op ultraconservatieve waarden. Dat domineerde haar campagne en verdoezelde haar geopolitieke draai.
Gilles Gressani, directeur van Le Grand Continent, noemt Meloni’s opstelling „techno-soevereinisme”: ze accepteert het oude, technocratische Europa van markt, bedrijven en consumenten, én het nieuwe, geopolitiek soevereine Europa dat burgers tegen de boze buitenwereld moet beschermen. Als ze hiernaar handelt als premier, „belichaamt zij niet een fascistische revival, maar een nieuwe politieke formule”. Klassieke partijen kunnen hun borst natmaken.

cugel | 03-10-22 | 20:54 | 4

@Duwbak_Linda: en nu ben ik te laat om hem onder jouw tegel nog te kunnen wissen. Sorry. Moeten we aan Joris overlaten.

cugel | 03-10-22 | 20:57
▼ 1 antwoord verborgen

Ronaldo, Ronaldo.... Jij snapt vrouwen gewoon niet.
Die klessebessen nu eenmaal graag over van alles en nog wat als het maar geluid opleverd welke de ongemakkelijkheid van de eenzaamheid verdrijft.
In die woordenstroom moet je de essentie zien te achterhalen - rekening houdend met de logica absurdum die ze bedrijven om als soort te overleven in veranderende tijden.
De tijden veranderen continue en vrouwen weten als geen ander zich aan te passen. Door het geklets heen proef je de voorbereiding om te confimeren aan een nieuwe Mussolini.

aflaatverkoper | 03-10-22 | 20:50

Het lult en het lult maar.

Moeten we niet gewoon stoppen met het hele rechts/links verhaal?

Keutels | 03-10-22 | 20:49 | 1

Progressieven denken nu eenmaal graag in hokjes. Zo hoor ik in het hokje ultra rechtse witte cis man met een mening die er niet toe doet.

Berend_Breedreet | 03-10-22 | 21:14

Jeeezus Christus wat een oppervlakkige, inhoudsloze bullshit. Dit is dus wat je krijgt als je klassieke vormingsidealen uit het raam gooit en verruilt voor oppervlakkige opleidingen "journalistiek", puur georiënteerd op processen, niet op inhoud.

DeterioraSequor | 03-10-22 | 20:42 | 1

'processen', is dat een ander woord voor deugen?

Zenzeo | 03-10-22 | 20:48

Baudet moet eens goed naar deze dames luisteren hoe je insinueert. Maar ja, Baudet en luisteren...

Deflatiemonster | 03-10-22 | 20:35 | 2

Wat Baudet hier nu weer mee te maken heeft...

Zenzeo | 03-10-22 | 20:52

@Zenzeo | 03-10-22 | 20:52: Nou, hoe je insinueren en hoe je ermee wegkomt. Wel bij de les blijven.

Deflatiemonster | 03-10-22 | 21:27

Roos Abelman is de reden dat ik gestopt ben met BNR te luisteren in de auto. Wat een wereldvreemde en vooringenomen clown is dat zeg, als de mening haar niet aanstond mensen niet uit laten praten en met slappe verwijten en aantijgingen komen om het onderbreken goed te praten. Derhalve sla ik dit fragment maar even over, aan de duiding van GS te zien is dat ook beter voor mijn bloeddruk.

amateurrr | 03-10-22 | 20:32

Ook HUMAN worstelt ermee dat het steeds lastiger wordt om alles wat je te rechts vindt meteen maar als fascistisch af te fakkelen.

Schoorsteenveger | 03-10-22 | 20:32 | 3

Vindt? Ze komt uit de partij van Mussolini aanhangers. Het is eerder bizar dat er bij sommige mensen geen enorm vraagtekens zijn bij deze dame.

Theodorus.Goldbach | 03-10-22 | 20:42

@Theodorus.Goldbach | 03-10-22 | 20:42:
Het gaat in dit item in het geheel niet over de vraag of mevrouw, zoals jij hier beweert, fascistisch is. Het gaat erover dat binnen de media het niet meer zo vanzelfsprekend is om de fascisme-kaart te trekken. De zaak Meloni is een exempel, naast een aantal andere die ook met naam en toenaam de revue passeren.

Schoorsteenveger | 03-10-22 | 20:51

Groen Links komt o.a. voort uit de CPN (voor de jongeren onder ons -> communisten -> ultra extreem links). Hoor je u en velen ook nooit over...

At_Dawn_They_Sleep | 04-10-22 | 00:40

Human met een professioneel duidingsprogramma, oftewel politiek correcte hersenspoeling.

thanseeuwen | 03-10-22 | 20:29 | 1

Dat ze nupuntennel meenemen in de discussie duidt al op onvermogen.

Deflatiemonster | 03-10-22 | 20:36

Ben soms zó ontzettend zat van het gezeik in dit land. Had ik maar een blokhut in Wyoming.

Duwbak_Linda | 03-10-22 | 20:27 | 10

@Zwizalletju | 03-10-22 | 21:03: Een andere bijnaam is "Potato State". (Wiki).
Ik kom oet Grunn, eerappellaand No 1. Gezien, gedaan.

Duwbak_Linda | 03-10-22 | 21:21
▼ 7 antwoorden verborgen

Ultra mega nazi fascistisch extreem rechts.

Rattus | 03-10-22 | 20:27 | 1

Het wereldbeeld van de simpelen van geest als Kaag, Klaver, Kuiken, onze eigen KKK.

smdyasc | 03-10-22 | 20:50

Ik verbaas me er al heel lang over dat er nog mensen zijn die blijkbaar tv kijken.

goettel | 03-10-22 | 20:23

Als Kiezer.

Don't make me seasick. You wouldn't like me if I'm seasick. Sta je met beide benen op vaste grond. Evengoed groen aanlopen. Voor Sigrid Kaag: www.youtube.com/watch?v=iKr9wZpjBqE

Die nieuwe stuurvrouw: ik blijf maar over de reling hangen.

Hetkanverkeren | 03-10-22 | 20:23

Niet door te komen, dit.

Kernsplijter | 03-10-22 | 20:16

Man, man, wat een ontzettend dom gewauwel.
Dit is dus het summum van de gewaardeerde NPO?

ZZP-er | 03-10-22 | 20:12

Het midden schuift helemaal niet naar rechts. Het politieke midden schuift naar de plek waar landsgrenzen vervagen, waar internationale samenwerkingsverbanden de boventoon voeren, waar identiteit enkel aan onderdrukte minderheden wordt gegund, waar de geschiedenis en tradities van de meerderheid een stok wordt om mee te slaan en waar religie geen religie heet maar sciëntisme.

HerzlichWillkommen | 03-10-22 | 20:07

"Vijf minuten ongemak over het ongemak van de media met Meloni."

Zo lastig is dat toch niet voor de media. Meloni komt van een open fascistische partij.

2 mogelijkheden. Of ze is (nog steeds een) een fascist. Of ze heeft het fascisme afgezworen en is net zoals de Zweden Democraten (ook vroeger openlijk fascistisch) nu Sociaal Nationalistisch Rechts Conservatief. Wat dat ook in hemelsnaam mag betekenen.

Of het fascistische wolven in schaapskleren zijn of juist helemaal niet moeten we maar gewoon met argusogen bekijken.

Hoewel een razend populaire ideologie vorige eeuw heeft het weinig goeds gebracht en is derhalve m.i. niet voor herhaling vatbaar.

1 ding is zeker de ideologie van fascisme zal zeker nog razend populair zijn onder extreemrechts maar die gaan zichzelf natuurlijk niet extremistisch of radicaal noemen. Vinden ze ook vast niet van zichzelf. Vonden de fascisten destijds immers ook niet van zichzelf. De nazi's hadden echt niet zoiets van "wij gaan de geschiedenis in als grootste monsters in de geschiedenis, woohoo!"

Theodorus.Goldbach | 03-10-22 | 20:06 | 12

@Theodorus.Goldbach | 03-10-22 | 21:35: dictatoriale samenlevingen zijn samenlevingen met een extreem sterke staat waarbij er geen individuele vrijheden meer zijn. En juiste rechts georiënteerde mensen zijn vrijheidslievend en niet dol op teveel invloed van de staat. En woke links kun je toch moeilijk progressief noemen Theo, eerder regressief. Food for thought Theo, en daar laat ik het even bij.

therealbraindump | 03-10-22 | 21:46

@Theodorus.Goldbach | 03-10-22 | 21:29: Mussolini had zijn roots in het communisme/marxisme. Later pakte hij de ideeën op van wat we nu fascisme noemen. Maar de oorspronkelijke wortels lagen wel degelijk bij arbeidersorganisaties uit Frankrijk. Lange tijd werd het opkomen voor die bevolkingsgroepen links genoemd.

Pardoes | 03-10-22 | 22:01

@therealbraindump | 03-10-22 | 21:16:
Juist. Mooi beschreven. Ik wil er nog aan toevoegen dat Fascisme, het Communisme en de Theocratie uiteindelijk vijanden zijn van de Open Samenleving. Als het enigszins mogelijk is passen ze censuur toe.

LD69 | 03-10-22 | 23:27
▼ 9 antwoorden verborgen

Over That's the Spirit gesproken: dat artikel las ik bij toeval gisteren al. Fascinerend hoeveel mensen er volkomen buiten de realiteit staan.

Spring Bruissteen | 03-10-22 | 20:05 | 1

Dit lijkt me de beste analyse.

Bataafje | 03-10-22 | 20:10

In Italië straffen ze een falende regering door op iets anders te stemmen.
Wij straffen een falende regering door nog een keer op ze te stemmen

Osdorpertje | 03-10-22 | 20:05 | 2

Ja, en je ziet aan de pijnlijke, gefronsde blik in Ruttes ogen dat hij daar echt onder lijdt /sarc. Volgend jaar zien we het weer bij de verkiezingen: “ik zal de regering in Den Haag echt eens een lesje leren: in plaats van een regeringspartij stem ik nu op Groen Links of op Volt. Dat zal ze leren!” En vervolgens klagen we als er in de politiek volstrekt niets verandert.

Spie | 03-10-22 | 20:35

Precies, en dan ook nog hopen op een ander programma * zucht *

At_Dawn_They_Sleep | 04-10-22 | 00:33

Ik bekeer me dan maar tot fascist.

ZZP-er | 03-10-22 | 20:04 | 1

Faxist..

ZZP-er | 03-10-22 | 20:05

Je zou verwachten dat feministes overal ter wereld de champagne open zouden trekken omdat een vrouw premier wordt van een van de grootste euro-landen tevens lid van de G8.
Maar nee, vrouwen aan de macht deugen alleen als ze links zijn, zoveel is duidelijk.

BoerKoekoek | 03-10-22 | 20:04

Laten we ruilen: zij Kaag, en wij Melloni.

ZZP-er | 03-10-22 | 20:03 | 2

Wat hebben de Italianen ons aangedaan? Nou! Nou!?
Ik stel voor: zij Meloni èn wij Meloni.

Nuuk | 03-10-22 | 20:05

Als premier exportland moeten we streven naar de export van alles en iedereen die naar D66 ruikt, tijd voor de wederopbouw, samen kunnen we het.

smdyasc | 03-10-22 | 20:08

Dat krijg je als je dingen niet wilt benoemen. Dan ga je overal omheen draaien. Ongemakkelijk links dus.

Dubbelepunthoofd | 03-10-22 | 20:02 | 2

Dat krijg je als men nog steeds denkt dat het door de VVD geleidde kabinetten rechtse politiek is. Dat men niet door heeft dat de VVD gewoon een management partij is en het geen drol uitmaakt of ze naar links moeten bewegen als Brussel dat verordonneerd.

Peerkeoud | 03-10-22 | 20:06

De dag dat humanisme links werd.

zokanhetookja | 03-10-22 | 19:59 | 1

Spijker.
Kop.
Raak.

Wijze uit het Oosten | 03-10-22 | 20:43

Ik ben oprecht dankbaar dat deze onbewust onbekwame millennial journalist voor mij de wereld wil duiden. De journalist in de rol van hoeder van de juiste politiek correcte moraal, bah.

therealbraindump | 03-10-22 | 19:59

Wat is dat toch met die embedded filmpjes? Een telefoon, tablet (beide Android) en een laptop (Windows) spelen het filmpje alle drie niet af.

koeberg | 03-10-22 | 19:56 | 3

Op een iPhone krijg je geen tietenvrijdag. Gooi medelijden op me.

The-loopy-cowboy | 03-10-22 | 20:05

Het blijkt de Brave browser te zijn. Edge geeft een reklame plus het filmpje.

koeberg | 03-10-22 | 20:14

Vanwaar toch de obsessie met de NPO bij rechtse mensen en media. Meest waarschijnlijke is het succes van de publieken in Nederland waardoor telegrof en talpa of vdende diensten maar een marginale rol en deel hebben van de publiekskoek. Door de NPO om te zagen hoopt men bij de ondermaatse commerciëlen weer wat te kunnen winnen.

AntiZanicz | 03-10-22 | 19:53 | 8

@Grachus | 03-10-22 | 20:19: Het voldoet juist uitstekend en dat is het probleem voor de niet zo goede commerciëlen.

AntiZanicz | 03-10-22 | 21:02

Het kost wat, maar dan krijg je ook niks. Er gaat bijna een miljard per jaar heen. En wat krijgen we ervoor terug? Voorgekookte soep. Ik kan me niet herinneren dat ik ze op goede onafhankelijke en kritische onderzoeksjournalistiek heb kunnen betrappen. 1 miljard per jaar... En daar krijgen we boer zoekt vrouw voor terug.

Boeddha18 | 04-10-22 | 04:42
▼ 5 antwoorden verborgen

In de Achterhoek is een bedrijf dat Gewoon Hout heet. Die verkopen dus gewoon hout. Hebben ze misschien ook..? Nee, gewoon hout. Die hebben geen zoektocht naar woorden en hun betekenis nodig om de werkelijkheid in de ogen te zien. Misschien moeten ze eens met die lui gaan praten.

Lijkvocht | 03-10-22 | 19:51 | 3

De Coop-supermarkt heeft een hele productlijn g'woon.

koeberg | 03-10-22 | 19:58

Maar da's dan weer marketing-gewoon. En daarmee dus juist niet gewoon.

Lijkvocht | 03-10-22 | 20:07

@koeberg | 03-10-22 | 19:58: En de Coop verdwijnt als zoveelste formule ook binnenkort g'woon uit het straatbeeld.

Leptob | 03-10-22 | 20:26

Dat je vroeger bij RAI Uno maar een keer het woord neger hoefde te gebruiken en dat al die moederskindjes meteen weer wisten hoe het zat: www.youtube.com/watch?v=vbvyNnw8Qjg

Hetkanverkeren | 03-10-22 | 19:50

Goede close read. Gelukkig zijn er op er op Geenstijl geen reaguurders die zo krampachtig links-rechts hokjesdenken.

goedverstaander | 03-10-22 | 19:48 | 3

Onbewust zijn ze er wel.

Adriel | 03-10-22 | 19:54

Pragmatisme, dat is mijn leus: "Nederland is een als een populair feestje, er willen wel 47 miljoen mensen bij aanwezig zijn. Helaas kunnen we er maximaal zevenduizend per jaar toelaten op jaarbasis." Zo, de kern van ons nieuwe asielbeleid.

Rhenium | 03-10-22 | 20:00

Lol. Hij heeft nu wel een heel topic voor zich alleen. Waar blijft-ie eigenlijk ?

LD69 | 03-10-22 | 20:20
-weggejorist-
aartvantiemenvanjand | 03-10-22 | 19:45 | 2

Noem het zoals je wil, maar van de oerconservatieve denkbeelden van deze dame word ik niet vrolijk en ze matchen deels met dat conservatieve gedachtegoed van het wereldwijde rechts. Waarin er eigenlijk geen echte plaats is voor homo’s, mensen met vreselijk lijden gewoon moeten creperen tot ze dood zijn, vrouwen de kinderen moeten dragen van hun verkrachters, en meer van dit soort middeleeuwse onzin.

BobDobalina | 03-10-22 | 19:44 | 8

@Spring Bruissteen | 03-10-22 | 20:11: wat is het punt. Ik mag geen kritiek hebben op haar standpunten? en denk je dat heel italie blij is met haar? En jjms praat al dezelfde demagogische poep. Als morgen een enorme groenlinkse partij de verkiezingen wint in duitsland die auto’s wil verbieden staan de panelen vol met mensen die hun afschuw uitspreken. ga je het dan hebben over de andere standpunten van die partij of pakken we de koe bij hoorns.

BobDobalina | 03-10-22 | 20:24

@BobDobalina | 03-10-22 | 20:24:

Tering wat een warrig verhaal. U beticht mij van demogogie? Wie wil ik behagen met mijn tegel? Ik daag u alleen uit iets verder te denken dan alleen verkrachte vrouwen bij abortus.

JJMS | 03-10-22 | 20:34

@JJMS | 03-10-22 | 20:34:
Er zijn nu eenmaal mensen die eendimensionaal denken. In Afrika hebben ze daar sowieso een handje van.

aflaatverkoper | 03-10-22 | 22:05
▼ 5 antwoorden verborgen

Het gaat er blijkbaar niet meer om wat iemand denkt, je moet zo gauw mogelijk een zelfbedacht vakje in en dat is dan alles.

De woorden extreem en ultra zijn weer niet van lucht.
Extreem links, extreem rechts.
Een beetje links of een beetje rechts, of gewoon lekker fijn rechts dat kan niet meer.
Gewoon ergens iets van vinden.

We schieten meteen in de kramp.
Alles moet met een uitroepenteken, net als in een stripverhaal.
Identiteitscircus. Laat dat maar aan ON over.
Kan rechts beter niet in meegaan.

AdvocatusDiaboli | 03-10-22 | 19:43

Dat gezeur over rechts. Bij rechts denk ik aan partijen met een groot 'kunnen we verdomme eens even weer normaal doen' gehalte. Links is het borderline deel van de democratie. Het is nooit goed. Alles moet steeds anders enz.

Leptob | 03-10-22 | 19:43 | 1

Zo denk ik er ook over Leptob.

Peerkeoud | 03-10-22 | 20:14

Welbeschouwd bestaat heel de deugdzame NPO uit complotwaanzinigen, tijd voor opheffing en terugkeer naar echte journalistieke waarden.

smdyasc | 03-10-22 | 19:37

uitstekend artikel

Ir. Wilhelmus | 03-10-22 | 19:36

Gelukkig is de NeeDDRlandse media niet compleet links…

Wijze uit het Oosten | 03-10-22 | 19:36

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl