Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bassiehof – Zo probeert D66 de Eerste Kamerverkiezingen te beïnvloeden

RvS en Omtzigt waarschuwen: Stem uit buitenland gaat zwaarder wegen

De Tweede Kamer stemde donderdag over de Wet kiescollege niet-ingezetenen. Nederlanders die in het buitenland wonen, mogen niet stemmen voor de Provinciale Statenverkiezingen. Aangezien de leden van Provinciale Staten vervolgens de Eerste Kamer kiezen, hebben deze niet-ingezetenen geen invloed op de samenstelling van de Eerste Kamer. 

Het kabinet wil dit veranderen door niet-ingezetenen de mogelijkheid te geven de leden van een speciaal kiescollege te kiezen. Dat kiescollege heeft dan als enige taak het kiezen van de leden van de Eerste Kamer.

Nederlanders in het buitenland stemmen anders

Dit D66-plan – ik schreef er drie jaar geleden al eens een stukje over – kent verschillende haken en ogen. Nederlanders in den vreemde stemmen namelijk totaal anders dan in Nederland. Zo werd tijdens de Europese Verkiezingen in 2019 GroenLinks de grootste partij onder Nederlandse kiezers in den vreemde. “Beter dat de Raad van State nog even goed naar dit voorstel gaat kijken en met name een oordeel vormt over hoe de buitenlandse stem wordt meegewogen in de samenstelling van de Eerste Kamer”, sloot ik dat stukje destijds af.

Sinds deze lente ligt dat advies van de Raad van State er. Interessant: het College heeft kritiek op die stemwaarde van een stem uit het buitenland. Dat zit zo: het aantal geregistreerde kiesgerechtigden wordt in het wetsvoorstel bepaald door het aantal mensen dat zich heeft laten registreren voor de verkiezing van het kiescollege. Sinds 2017 is voor Nederlanders in het buitenland die willen stemmen echter sprake van een permanente registratie waarbij uitsluitend eenmalige registratie noodzakelijk is.

‘Een onevenredige invloed’

De Raad van State in haar advies: “Een kiezer die eenmaal geregistreerd is, blijft in het register opgenomen, ook als deze persoon daarna niet daadwerkelijk deelneemt aan de verkiezingen. Zolang een dergelijke kiezer zelf geen actie onderneemt, blijft deze dan wel meetellen als geregistreerde kiezer. Hierdoor ontstaat, zeker na verloop van tijd, het risico dat het aantal geregistreerde kiezers steeds meer gaat afwijken van het aantal daarvan dat daadwerkelijk een stem uitbrengt. Mocht de opkomst van de kiezers buiten Nederland voor het kiescollege veel lager zijn dan de opkomst bij de verkiezing voor de Provinciale Staten, dan zou dit door de voorgestelde berekeningswijze van de stemwaarde kunnen leiden tot een onevenredige invloed van degenen die van buiten Nederland wel stemmen.”

Resumerend: een stem van een Nederlander in het buitenland kan zwaarder wegen dan die van de Provinciale Staten. En zoals hierboven aangetoond kan bijvoorbeeld GroenLinks daar baat bij hebben.

Video – Pieter Omtzigt legt het in een minuut uit

Pieter Omtzigt vatte de problemen met het wetsvoorstel donderdag in een stemverklaring samen:

Social

Maar D66 – u weet wel, die partij die zich altijd beroept op democratische waarden om ze vervolgens bij het grofvuil te zetten – houdt gas op de lolly. Het voorstel wordt eind deze maand in de Eerste Kamer besproken en alles moet snel, snel, snel zodat het D66-plan nog voor de Provinciale Statenverkiezingen in de Staatscourant staat.

En als de Senaat stemt zoals de Tweede Kamer, gaat dat nog lukken ook. Opvallend: Caroline van der Plas (BBB) vindt het allemaal prima. Mooi man, die nieuwe bestuurscultuur. 

De uitslag in de Tweede Kamer

Reaguursels

Inloggen

Ik ben van mening dat als je geëmigreerd bent dat je dan niet meer moet stemmen op politieke partijen in Nederland, om de simpele reden dat jij geen onderdeel meer uitmaakt van deze maatschappij, en alle politieke besluiten die hier genomen worden totaal geen effect hebben op jouw dagelijkse bestaan. Ik heb zelf jaren in Australië gewoond en gewerkt, en mij al die jaren niet bemoeid met de Nederlandse verkiezingen, dus vandaar dat ik vind dat ik dit mag zeggen. Ik heb het hier niet over mensen die tijdelijk in het buitenland verblijven, of Nederlanders in den vreemde, maar over mensen die besloten hebben permanent te emigreren, want die kunnen zich beter actief bemoeien met hun directe, nieuwe leefomgeving.

VBO_B_Niveau | 18-09-22 | 18:31 | 1

Als je werkt in NL en je suf betaald aan belastingen op inkomen, maar wel in een ander EU land woont, mag je niet stemmen terwijl je veel meer bijdraagt aan NL dan 99 % van de rest die wel in NL woont.

van_Zelfsprekend | 18-09-22 | 20:30

Je weet toch hoe ze de Turken rondsolen in Nederland? Als jij stemt krijgt jouw neef thuis een leuke baan. Zal straks in Nederland niet anders worden.

HaaiBaai | 18-09-22 | 18:10

Zo is er ook al eens voorgesteld, ik dacht door x66 of GL, om de stemgerechtigde leeftijd te verlagen naar 17. Ze weten dat die kinderen nog naïef zijn en daardoor vooral links stemmen. Dat voorstel zouden ze heus niet doen als duidelijk was dat de meerderheid op de pvv zou stemmen.

Ride_On | 18-09-22 | 17:04

Ik vind dat Nederlanders in het buitenland helemaal niet mogen stemmen voor verkiezingen in Nederland.

MeppieRocks | 18-09-22 | 16:53 | 1

Wel als je in NL werkt en 50% belasting betaald,? Wel de lasten , niet de lusten.

van_Zelfsprekend | 18-09-22 | 20:32

Dus als we bergen immigranten uit bijvoorbeeld Turkije toelaten, dan kunnen ze na 10 jaar terugkeren naar hun land en vanuit daar onze politiek beïnvloeden?

Rechtsdraaiend | 18-09-22 | 16:49

Als je weg bent, dan moet je niet eens meer willen stemmen. Behalve links want dat volk wil hun mening opdringen

3Xniks | 18-09-22 | 16:33

Nicht erwünschte mitfresser verwijderen!

PIS-Alchimis | 18-09-22 | 16:04

Heb 43 van de beste jaren van mijn leven aan NL gegeven en gedurende die tijd flink bijgedragen op diverse manieren, ik blijf dus gewoon mee praten en nu zelfs mee stemmen voor(de verder idiote) eerste kamer, jammer dan voor de gene die daar blijkbaar niet tegen kunnen. Tot nu toe heb ik nog geen cent van de door mij opgebouwde rechten heb gezien, wel fijn dus dat ik toch nog een beetje invloed kan uit oefenen dmv een stem.

zwellevertje | 18-09-22 | 15:22

Behoorlijk opgeblazen verhaal. Nederlanders in den buitenlande mogen al sinds jaar en dag stemmen voor de 2e kamer, dus stemmen voor de 1e kamer is niet onlogisch. Dat de methode die daarbij gevolgd wordt eventueel ooit zou kunnen leiden tot het zwaarder wegen van een stem, pfff, kom op zeg. Laten we eerst maar eens zien OF dat überhaupt gebeurt. En zelfs ALS dat gebeurt betekent het nog altijd niet dat een bepaalde partij ineens heel erg bevoordeeld wordt. Immers is het aantal buitenlandse stemmers beperkt, en de neiging tot een bepaalde kant op stemmen slechts beperkt aanwezig.

Kortom, laat gaan.

nieuwe_Deen | 18-09-22 | 15:22 | 3

Inderdaad, en ook behoorlijk kort door de bocht dat dit een D66 smerigheid zou zijn, daar zitten heel wat generalisaties en aannames tussen, maar dat mag blijkbaar als het doel is D66 bashen. Zo zie ik het. En dan nog: Nu telt geen enkele buitenlandse stem mee voor de Eerste Kamer, daar hoor ik Bassie dan weer niet over.

Beste_Landgenoten | 18-09-22 | 15:33

@Beste_Landgenoten | 18-09-22 | 15:33:

Niks bashen, de feiten kloppen. De voorgestelde rekenmethode klopt niet bovendien wordt dit plan er veel te snel doorheen gedouwd.
Als je wil dat buitenlandse stemmen ook in de eerste kamer meetellen kun je daar ook een one man one vote systeem voor bedenken.

Dandruff | 18-09-22 | 15:58

Gratis gegarandeerde stemmen voor het linkse blok. Wat meegroeit met de mate van globalisering. Met een beroep op moderniteit. De huichelaars.

Allemaal | 18-09-22 | 15:02

Hoeveel rechtse Nederlanders zijn Nederland ontvlucht? Kon nog wel eens goed voor ons "rechtsradicale", "facsistische", "racist" boze-witte-mannen uit kunnen pakken.

funkyd | 18-09-22 | 14:24 | 5

@peterdh | 18-09-22 | 15:06:

Lijkt me wat kort door de bocht. Waarschijnlijk zit het hem meer in allerlei baantjesmachines. Types als Melkert en Kaag hebben jarenlang in het buitenland gezeten.

Hoe heette die PvdA-vrouw ook alweer die woonsubside aanvroeg voor haar tweede woning in de VS? Ze vond het uitzicht van haar eerste (gratis van de VN gekregen) woning in de VS niet zo boeiend namelijk. Vanwege de ophef beloofde ze "als boete" een jaar lang voor het symbolische bedrag van 1 euro te "werken" (= wereld rondvliegen om VN-blabla te doen). Ze was toch al rijk, met gratis 1 huis, dus waarom niet?

Naast alle echte en fop- functies in EU en VN zijn er ook nog taloze non-gouvernementele organisaties die leven van belastinggeld. Die mensen hebben dus baat bij grote geldpotjes voor linkse hobby's, dus daar stemmen ze ook op.

Dandruff | 18-09-22 | 15:53

Heb 6 jaar in Nieuw-Zeeland gewoond, ben , ondanks dat ik nu weer in Nederland woon (ivm familie) zelfs Permanent Resident. Heb steeds gestemd als dat kon en dan wel op PVV/JA21.

Kievit | 18-09-22 | 16:33

de bewuste PvdA topper is Eveline Herfkens, een ex echtgenote van wijlen Ed van Thijn en vm MinBuza, had groter schate fans binnen Buza, bekend als de VvE, de vrienden van Eveline .

vranac | 18-09-22 | 22:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Gisteren naar het prinsjesdag protest in Den Haag geweest van de SP. Duizenden mensen op de been ondanks de regen. Hoofdpreker Lilian Marijnissen maar ook diverse andere sprekers zoals Ewald Engelen. Daarna kilometers geregisseerd door Den Haag in een optocht.

NOS zond helemaal niets uit maar wel van een kleine demonstratie in Servië van de pride. Alleen hart van Nederland en omroep West...

Mooi zo'n Nederlandse Omroep Stichting...

Wattman | 18-09-22 | 14:18 | 6

@ZOMG | 18-09-22 | 15:53:

Haha, zien en zien. Als je met eigen ogen kijkt zie je meer dan alleen die infantiele goednieuwsshow van de staatstelevisie.

Wattman | 18-09-22 | 16:18

@Osiris | 18-09-22 | 14:52:

Inderdaad, we moeten natuurlijk wel in de VVD sprookjes blijven geloven dat het hier fantastisch is.

Wattman | 18-09-22 | 16:20

Bij protesten wordt je onmiddellijk door de hele vaderlandse pers geridiculiseerd of je wordt genegeerd als het ze niet aan staat. Demonstraties die in het pulletje passen, bij voorkeur over het klimaat de letterbak of iets kleurgerelateerd, worden breed uitgemeten.

osolemio | 18-09-22 | 17:42
▼ 3 antwoorden verborgen

Woon permanent in Oost Europa en kom zeker niet meer terug naar Nederland hooguit alleen voor bezoek van kinderen en andere familieleden.
Volg het nieuws en wil graag stemmen voor de eerste kamer maar op welke rechtse partij is moeilijk te zeggen.
Jullie kunnen je beter druk maken over een gekozen burgemeester, in de stad waar ik woon is een uitstekend ambtelijk apparaat, vergunningen en infrastructuur worden snel uitgevoerd.
Vandaag andere zorgen want er was een volwassen beer op straat in de vroege ochtend.

polderaar | 18-09-22 | 14:04

Ik woon op Aruba en stem altijd mee voor de 2e kamer, daar heb ik me inderdaad eenmalig voor opgegeven. Maar ik stem dan ook niet op een kartelpartij, ter geruststelling voor jullie. Ik ontving een mail met een mogelijkheid om me alvast aan te melden voor dit nieuwe kiescollege, daaruit de onderstaande zinsnede:
"Het staat vast dat de kiescollegeverkiezing er komt. Het is alleen nog onbekend wanneer: in het voorjaar van 2023 óf in 2027. Het is verstandig om nu alvast een registratieverzoek in te dienen."
Ik heb me inmiddels al aangemeld en het lijkt er dus te komen, is het niet nu, dan voor de volgende ronde in 2027.
En dan is het maar goed dat ik een zware stem heb.

Gele Beer | 18-09-22 | 13:56

Ik zou zo graag willen dat Pieter Omtzigt een eigen partij opricht en dan met 24 leden in de Tweede Kamer gaat zitten. En dan niet in de coalitie of oppositie maar gewoon als eigen partij. Dan kan hij iedere keer naar wens stemmen en zo de dingen wezenlijk veranderen naar de wens van de kiezer.

VolgendjaarkrygikAOW | 18-09-22 | 13:21 | 8

Ja, want Pieter Omtzigt is een geweldig bestuurder. Daarom
greep hij de kans om als Staatssecretaris schoon schip te maken ook met beide handen aan.

de IJsman | 18-09-22 | 14:05

@de IJsman | 18-09-22 | 14:05: Omzigt is inderdaad een geweldig bestuurder. Die weten namelijk wanneer ze een positie niet moeten innemen.

Lu_Tze | 18-09-22 | 14:21
▼ 5 antwoorden verborgen

Pieter Omtzigt zegt het ook wat ik al die tijd roep. Hoe lager de opkomst hoe liever, des te meer telt mijn stem. Dikwijls twee keer, toen met dat GeenPeil referendum bijna drie keer.

VolgendjaarkrygikAOW | 18-09-22 | 13:14 | 2

Dat explodeert toch in je gezicht. Als mensen niet komen opdagen komt dat omdat ze het niet uitmaakt. Als je dan een soort van de democratie kaapt dan krijg je die volop terug de volgende ronde. Zie Trump vs. Clinton, meeste Amerikanen dachten ach, Hillary wint toch wel, prima. Zie Trump vs. Biden, er gingen veel meer mensen naar de stembus dan ooit niet om voor Biden te stemmen maar om tegen Trump te stemmen. Ook straks met de mid-terms gaat het er toch om spannen dit terwijl normaal gezien de oppositie wint. En toch geven de meeste analisten de Democrats een kans om de meerderheid te houden. Niet omdat mensen zo voor de Democrats zijn maar omdat ze zo tegen de MAGA Republicans o.l.v. Trump zijn.

Theodorus.Goldbach | 18-09-22 | 13:45

@Theodorus.Goldbach | 18-09-22 | 13:45:
Droom verder. In de V.S. is een aanzienlijk deel van de bevolking ook helemaal klaar met dat woke gezeur. Trump of geen Trump.

kortebroek | 18-09-22 | 16:19

Hmmm, ik zit er over te denken om binnen nu en vijf jaar naar het buitenland te gaan verhuizen, en dan is dit wel interessant want, hoe meer ik voor massa-immigratie stem des te minder er in het land gaan wonen waar ik op dat moment woon want ze willen al allemaal naar nederland, en dan zorg ik er vanuit het buitenland voor dat dat zo gebeurt voor mijn eigen goed, net zoals ik ze nu allemaal de grens over wil flikkeren naar belgie of duitsland of maakt eigenlijk niet uit waar zolang het maar niet naar het land is waar ik naartoe verhuis.

brie-de-penis | 18-09-22 | 13:06 | 3

In het land waar u wilt gaan wonen zult u de buitenlander zijn. Ik hoop niet voor u dat er in uw toekomstige land ook een brie-de-penis rondloopt. Anders loopt u de kans zelf 'over de grens geflikkert' te worden. Dan zit onze brie opeens zelf in België of Duitsland.

Red shirt | 18-09-22 | 14:00

@Red shirt | 18-09-22 | 14:00: In het buitenland wonen is ver van erg. Je moet je een beetje aanpassen, maar het gaat op de meeste plekken prima.

donkieshot | 18-09-22 | 16:10

@Red shirt | 18-09-22 | 14:00: Ik ben al flink aan het oefenen qua mentaliteit, om me aan te passen, nu alleen meer alcohol drinken en ik kom een heel eind

brie-de-penis | 18-09-22 | 17:49

Lekker belangrijk.Begint op het Russische kies stelsel te lijken.
Het maakt niet uit wie op wie stemt en van waaruit de poppetjes zijn toch al bekend.

ruuf | 18-09-22 | 13:04 | 8

@Slough | 18-09-22 | 13:25:

Hoezo? Wilders is veruit de beste politicus van die hele kliek. Als Lientje een beetje verstand heeft dan bedankt ze voor de eer. Lientje 1 zal nog sneller instorten dan Wilders 1 wat ik je brom.

Theodorus.Goldbach | 18-09-22 | 13:49

@DankeSchon | 18-09-22 | 13:35:

Och er zijn fouten gemaakt maar al met al was met tot voor kort het wel eens dat Rutte IV de beste optie voor Nederland was. De meerderheid dus. Nu niet meer. Als het slecht gaat krijgt de huidige regering de schuld, of dit nu wel of niet gefundeerd is. En ja, Wilders 1 zal het voordeel van de twijfel krijgen van het stemvee. Maar de excuusjes worden natuurlijk vrij snel leeg. Enig idee hoeveel mensen te goeder trouw Trump hebben gestemd omdat ze dachten dat hij met de juiste adviseurs wel te 'managen' viel? Na enkele maanden zagen ze in dat het een ramp was. Spraken zich publiekelijk uit, of op social media. Verbrandde hun lidmaatschap van de GOP. Praatjes vullen immers geen gaatjes.

Theodorus.Goldbach | 18-09-22 | 13:56

@Theodorus.Goldbach | 18-09-22 | 13:12: Of het volgende kabinet nu kneiter links, enorm rechts of welke andere samenstelling gaat hebben maakt weinig uit. De enorme puinhoop van twaalf jaar Rutte wordt niet zo maar opgelost en een volgend kabinet zal het ook niet lang uithouden. Daarbij geloof ik niet alle lijken al uit de kast zijn gevallen, dus waarschijnlijk komt er nog wel het nodige door Rutte en co veroorzaakte ellende om de hoek kijken. Met de huidige club incompetente Tweede Kamerleden gaan we het i.i.g. niet redden en een nieuw "gekozen" (waarschijnlijk weer een moeizaam bij elkaar gepolderd) kabinet zal nauwelijks grip kunnen krijgen op de puinhopen welke Rutte achterlaat. Ik ga niet mee in je vooronderstelling dat veel Nederlanders geloven dat Wilders de problemen wel even gaat oplossen. De kiezers beseffen echt wel dat het jaren en jaren gaat duren voor een volgend kabinet daadwerkelijk iets kan betekenen na Rutte.

Ruikbaard | 18-09-22 | 15:42
▼ 5 antwoorden verborgen

Tja je moet wat als D’66 en GroenLinks om het plebs onder de duim te houden. Vanuit de historie zijn er voorbeelden van dictators die op gelijksoortige manieren aan de macht zijn gekomen. Bassie is tegen geweld maar waarom? Dit is ook een vorm van geweld.

Zemko | 18-09-22 | 12:52 | 8

@Dandruff | 18-09-22 | 13:07:
Een schone taak voor de ouders van deze kinderen om ze uit te leggen hoe d66 te werk gaat.

Sjeintje | 18-09-22 | 13:21
-weggejorist-
Dandruff | 18-09-22 | 13:43
▼ 5 antwoorden verborgen

En dan nog. Als we dit hele weegsysteem toch zouden aanpassen, ook in Nederland, dan hebben partijen met relatief hoge uitslagen in provincies met een lage opkomst daar groot nadeel van. Hoe stemde Limburg ook alweer? En welke partij was daar groot? Be careful what you wish for, PVV'ers

Beste_Landgenoten | 18-09-22 | 12:50 | 3

Snap je niet dat dit een principekwestie kan zijn die boven partijbelang uitgaat?

Ander voorbeeld, ik heb niks met d66 maar heb hier wel altijd afstand genomen van de onbewezen roddels over metoo-ende d66-ers.
Want onschuldig tot tegendeel bewezen is.
Dergelijke principes horen boven je persoonlijke voorkeuren te staan.

Dandruff | 18-09-22 | 13:02

@Beste_Landgenoten | 18-09-22 | 15:30:

Niet dat ik weet, je bent in de war met iemand anders.
Maar ook vanuit het buitenland zou ik dit standpunt verdedigen.

Dandruff | 18-09-22 | 16:04

Wat nog veel erger is: dat Limburgers Nederlands stemrecht hebben. Het is geen volwaardige provincie maar een gouvernementeel aanhangsel. Bij Friezen ligt het nog gecompliceerder, maar daar hoor je al helemaal niemand over.

Hetkanverkeren | 18-09-22 | 12:49 | 1

Ik ben geen Limburger maar ik ben blij dat Limburg bij ons zit. Daarentegen mogen ze hele stukken van de randstad wat mij betreft nog liever gisteren dan vandaag afspitten.

kortebroek | 18-09-22 | 16:23

OT, wanneer zijn er eigeluk weer peilings ?

beavis | 18-09-22 | 12:49

Schandalig dat de kamer zich weer niet aan de algemene regels houdt: geen veranderingen doorvoeren in een verkiezingsjaar. En helemaal schandalig dat die stem circa 3* zo zwaar gaat meetellen.

JeannedArc | 18-09-22 | 12:46 | 5

@Après toi | 18-09-22 | 13:26:

Oh werkt dat zo, en dan nog. Het is een wetsvoorstel. Dit zou dus pas van toepassing zijn na de verkiezingen. Als "ze" het er wel doorheen drukken voor de verkiezingen dan heb je iets om je kwaad over te maken. Vooralsnog is het er niet. Niet dat die stemmen echt een verschil zullen maken in de uitslag maar soit.

Theodorus.Goldbach | 18-09-22 | 13:59

Het zou je toch niet moeten verbazen. Zelfs in demissionaire staat kon men het niet laten om er toch besluiten doorheen te jassen wat eigenlijk volgens de wet niet zou mogen.

Ruikbaard | 18-09-22 | 15:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Niemand iets als "Ik heb altijd een vrij zware stem gehad"?

Nah ja. Padoem Pats.

Lorejas | 18-09-22 | 12:41

Het zal nog niet eens 1 Eerste Kamerzetel verschil maken, dus zoveel invloed heeft het alvast niet. Dan nog is het slechts een wetsvoorstel, waarvoor ook de Raad van State een negatief advies uitbrengt, juist om het genoemde. Dat dit voorstel het zou halen is dus al minimaal, zonder wijzigingen over de weegfactor.

Echter, de huidige situatie is ook niet rechtvaardig, want buitenlandse stemmen tellen nu helemaal niet mee voor de Eerste Kamer. Dat de wet moet wijzigen op dit punt is logisch, de vraag is alleen hoe. En ja, daarbij mag stemmingmakerij best achterwege blijven, zeker van de man die Oekraïne buiten de NAVO wil houden wegens een embleem op een rugzak.
www.parlement.com/id/vls0kw35fgtv/nie...

Beste_Landgenoten | 18-09-22 | 12:41 | 10

@amateurrr | 18-09-22 | 12:58:

Er zitten geen aannames tussen. Veel expats stemmen gewoon niet. Ik kende maar 1 Belg die wel ging stemmen maar dat is omdat Belgen stemplicht hebben.

Theodorus.Goldbach | 18-09-22 | 13:14

@Theodorus.Goldbach | 18-09-22 | 13:14:
- Zelfs als het voor 2023 lukt maakt het niets uit = aanname, zie nergens de onderbouwing.
- Veel expats stemmen helemaal niet, teveel moeite = aanname, wederom geen onderbouwing.
- En die we stemmen hebben een verwaarloosbaar effect op de uitslag = aanname, met de holle term verwaarloosbaar.

Leuk dat je die Belg kent, maar ook dat is een argument van niks.

Zo kunnen we natuurlijk geen volwassen discussie voeren.

amateurrr | 18-09-22 | 13:21

Oud-Groenlands boerenspreekwoord: 'hier niet woon - hier niet stem'.

bisbisbis | 18-09-22 | 13:49
▼ 7 antwoorden verborgen

Ook hiervoor geldt: Hebben ze niks beters te doen?

knutsel_ | 18-09-22 | 12:39

Lastig verhaal of mensen met een Nederlands paspoort die woonachtig zijn buiten Nederland mogen stemmen. Ik woon ruim 25 jaar buiten Nederland, maar ben zeer betrokken bij Nederland en de politieke onderwerpen die spelen. Ik heb inmiddels besloten om niet meer naar Nederland terug te keren vanwege het totale wanbeleid en de aankomende puinhopen van de Euro. Anders wordt mijn pensioenpot, die in box 3 zit, door de overheid leeg gehaald.
Ik denk dat veel Nederlanders in het buitenland graag invloed hebben (of denken te hebben) op de politiek via een stem omdat ze misschien terug gaan komen in Nederland.
De angst voor mensen in het buitenland met een dubbele nationaliteit, die langs culurele scheidingslijnen gaan stemmen, is begrijpelijk. Als je permanent hebt gekozen voor een ander land dan heb je inderdaad minder belang bij (ingebeelde) invloed in Nederland. Een oplossing zou kunnen zijn om alleen Nederlanders in het buitenland met enkel de Nederlandse nationaliteit te laten stemmen. Die stemmen zouden dan even zwaar moeten wegen als een stem die is uitgebracht in Nederland.
Ik stem overigens op partijen die het beste voor hebben met Nederland en dat zijn partijen die het collectivisme en het communistische gedachtengoed actief bestrijden.

Pje911 | 18-09-22 | 12:39 | 10

@Theodorus.Goldbach | 18-09-22 | 13:16: Er zijn genoeg mensen met een behoorlijke opleiding en baan die FvD, JA21 stemmen. Maar ook mensen die misschien minder hoog opgeleid zijn en gewoon logisch nadenken, zien dat dit beleid in Nederland niet te houden is. Of ze nu wel of niet werken.

Pje911 | 18-09-22 | 13:38

Ambassades zijn Nederlands grondgebied.
En als je het belangrijk vind kom je toch naar Nederland om te stemmen

pejoar | 18-09-22 | 14:21

@pejoar | 18-09-22 | 14:21: Dat is best raar. Het gaat volgens jou toch om de binding met Nederland en niet waar je stemt?

Pje911 | 18-09-22 | 14:39
▼ 7 antwoorden verborgen

Ik denk dat er een groot verschil is tussen Nederlanders die tijdelijk in het buitenland verblijven en Nederlanders die zich permanent elders hebben gevestigd. Met name die laatste groep heeft denk ik weinig binding met de Nederlandse politiek.

Geregistreerd of niet, zo’n stem is denk ik “vervuiling” van de democratische stem van het Nederlandse volk. En aangezien het lastig/ te arbeidsintensief wordt om het verschil tussen tijdelijke en permanente Nederlandse expats uit te zoeken, denk ik niet dat het bovenstaande plan een goed idee is.

Osiris | 18-09-22 | 12:31 | 2

De vervuiling komt vooral door de berekening, waardoor de buitenlandse stem een onevenredig grote inbreng krijgt. Het is niet "1 mens 1 stem", zoals bij de verkiezingen hier.

In hoeverre ze binding hebben met NL is een andere discussie. Een relatief groot deel van de kiezers in NL heeft ook geen enkele binding met ons land. Zie denk, bij1 en gl, maar zeker ook regeringspartijen d66, cda, cu en vvd.

Dandruff | 18-09-22 | 12:43

@Dandruff
Precies. De rekenmethode verzwaart de genoemde vervuiling. Ik zie het praktische nut van dit plan echt niet.

En wat de binding van mensen betreft die opende partijen stemmen die u schetst, tja daar kun je over discussiëren. Maar ik vind hoe dan ook dat de stem van een inwoner van Nederland niet minder moet wegen dan die van een niet-ingezetene.

Osiris | 18-09-22 | 13:42

Dit is gewoon puur gerrymandering.
Nog niet zolang geleden door de NOS aangemerkt als het gif van de democratie.
nos.nl/l/2255374
Way to go, ex-Democraten '66

Lijkvocht | 18-09-22 | 12:28

Wat is hier eigenlijk het probleem? Dat burgers is den vreemde vaker progressief stemmen. Tja, hier merkt iemand op de expats vaker hoger opgeleidt zijn en vaker progressief stemmen. Of er een correlatie bestaat tussen opleiding en stemgedrag weet ik niet maar ik kan mij voorstellen dan burgers met een goed verstand progressief stemmen
Daarnaast wordt er een probleem met een onevenredige zwaarte van dat kiescollege genoemd. Dat lijkt mij vervolgens niet zo moeilijk op te lossen: het kiescollege dient evenredig de opkomst in het buitenland te vertalen naar de zwaarte van hun stem.

Red shirt | 18-09-22 | 12:28 | 6

@Red shirt | 18-09-22 | 12:36:

Het gaat niet om wel of niet progressief, het gaat om wel of geen one man one vote Principe. Gewoon eerst even lezen.

Misschien is dat wel de reden dat naar eigen zegen "hoger opgeleiden" vaker progressief stemmen. Omdat ze zich niet eerst even inlezen in de nadelen van oa overbevolking, afschaffing energie en voedsel, blanco cheques naar Zuid Europa, corruptie en baantjesmachines, subsidiëren van criminaliteit en extremisme, eenzijdige ontwapening, etc.

Om met Pechtold te spreken; "ik heb het verdrag niet gelezen dus ik stem voor".

Dandruff | 18-09-22 | 12:54

Uit een stemonderzoek: "Het meest opvallende is dat hoger opgeleiden, vooral universitair geschoolden, een sterke neiging naar links hebben. Daarnaast valt op dat vrouwen een sterkere voorkeur voor links hebben dan mannen, evenals respondenten met een migratieachtergrond"

Abu Bachouca | 18-09-22 | 13:13

@Abu Bachouca | 18-09-22 | 13:13:

Maar is dat intelligentie, naïviteit of sociale druk?
Rechtvaardigt een universitaire studie dat je je niet inleest?

Hoeveel linkse ideeën hebben ooit goed uitgepakt?
Linkse "intellectuelen" hebben een halve eeuw achter socialistische moordenaarsregimes aangelopen. En lopen nu achter islamitische moordenaarsregimes aan.
Goed denkwerk.

Ook de onhaalbare energietransitie; ongecontroleerde massaimmigratie; het subsidiëren van criminaliteit en extremisme; aanpak van voedselproductie tijdens wereldwijde voedselschaarste; een peperduur toeslagencircus waardoor Jan Modaal minder koopkracht heeft dan Koos Werkeloos; etc. Allemaal linkse idealen.
Wie daar oprecht in gelooft heeft geen universitair denkniveau. Een of andere fopleiding theaterwetenschappen of communicatiewetenschappen bewijst geen intelligentie.

Dandruff | 18-09-22 | 13:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Oh wow, dus als ik vanuit Bulgarije gestemd had bij de afgelopen verkiezing dan had mijn stem eindelijk eems wat waard geweest.

Misschien zal ik mijn Nederlandse vrienden daar eens informeren. Want ja een kans om Anti stemmen dubbel te laten tellen moeten we niet laten vergaan. Alles beter dan vvd66.

Kami sama | 18-09-22 | 12:27 | 1

Nee, want bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer speelt dit probleem niet.

ZOMG | 18-09-22 | 12:38

Hoe kan een partij nu eigenlijk stemmen voor het verkleinen van de invloed een kiezer op Nederlandse bodem? Alsof wij ooit mogen stemmen over zaken in het buitenland.
Ik krijg zin om een boze brief te versturen want ik kan geen goede reden vinden.

Deflatiemonster | 18-09-22 | 12:27

wie heeft deze pizza's betaald?

Wauter Bos | 18-09-22 | 12:25 | 1

Niet belangrijk. Wel belangrijk is wat er op die pizza's zit.

nikolaos | 18-09-22 | 13:04

Dit is gewoon gerrymandering European style.

geenjagergeenneeger | 18-09-22 | 12:22

Alleen al het feit dat ik contact moet zoeken met een Nederlandse overheidsinstantie, weerhoudt me van stemmen uit het buitenland.
Maar ook als het simpel zou zijn zou ik het niet doen.
Waarom zou ik mogen meebeslissen (grapje) in een land waar ik niet woon.

entredeuxverres | 18-09-22 | 12:22 | 1

Mijn sentiment ook.

ChatBot | 18-09-22 | 12:24

Dus dan krijgen de Marokkanen en Turken met ook een Nederlands paspoort en die hier alleen maar pro-forma wonen voor de uitkering, maar semipermanent verblijven in hun thuisland verblijven dus een zwaardere stem?

Jan_Pietersen | 18-09-22 | 12:20 | 1

Zoals iemand anders ook al aangeeft:
Stel je hebt een dorpje waar 10 mensen met een NL paspoort wonen en alle 10 hebben zich geregistreerd om te stemmen. Echter gaat er maar 1 ook echt stemmen en die stemt GL, dan stemmen die andere 9 automatisch ook GL ongeacht of ze dat bij zelf wel gaan stemmen ook gedaan zouden hebben. Zo ontstaat die zwaardere stem.

normanius | 18-09-22 | 12:25

Groen Links de grootste onder niet-ingezetenen?
Dan zal het liggen aan de kringen maar hier barst het van de Nederlanders en hebben toch echt rechtse voorkeuren als ik ze hoor “op café”.

J.Cash | 18-09-22 | 12:18 | 2

Ja, in rechtse kringen wordt steeds gezegd dat mensen het beu zijn en naar het buitenland vertrekken. Maar klaarblijkelijk zijn het de progressieven die het daadwerkelijk doen. Of die rechtse droeftoeters stemmen vervolgens niet meer iwanneer ze eenmaal in het buitenland zijn, dat kan natuurlijk ook.

Red shirt | 18-09-22 | 12:31

@Red shirt | 18-09-22 | 12:31:
Ik denk dat de progressieven meer de Turken en Marokkaanse en uiteraard de linkse armoedzaaiers zijn. Uiteraard stemmen die links.

De succesvollen met geld zoals hier in het mooiste dorp van Vlaanderen gebruiken hun verstand, en stemmen rechts.

J.Cash | 18-09-22 | 13:31

Opvallend toch hoe snel men bij D66 zaken wil doordrukken waar een kleine groep voordeel bij heeft maar de gewone burger juist niet.
Kunnen ze wel gaan miepen over de koffertjes met geld uit het buitenland voor PVV of FvD maar je gaat toch denken dat hier juist buitenlandse poppetjes geplaatst zijn.

Deflatiemonster | 18-09-22 | 12:17 | 1

Die joker op de foto heeft eindelijk een taak gekregen die goed bij hem past,meer moeten ze niet van hem maken.

Coolcalmcollected | 18-09-22 | 12:20

Er was laatst een onderzoek dat de meeste mensen het asielbeleid niet steunen, 75%.

Onwelgevallige cijfers dus NOS moest even een nieuw gemanipuleerd onderzoek opstellen met sturende vragen. En ineens steunt 61% het Nederlandse asielbeleid

Knap gedaan.

Wattman | 18-09-22 | 12:16 | 6

@Wattman | 18-09-22 | 13:15:

Ligt aan de vraagstelling natuurlijk. Als je vraagt "vind je dat Nederland mensen asiel moet geven die gevlucht zijn voor vervolging, geweld en oorlog?" Dan zeggen de meeste mensen wel ja.

Als je vraagt "Ben je het eens met het huidige asielbeleid?" zullen heel veel mensen nee zeggen. Zowel de mensen die tegen buitenlanders zijn als de mensen die vinden dat de meeste buitenlanders een aanwinst zijn ondanks dat er rotte appels tussen zitten.

Theodorus.Goldbach | 18-09-22 | 13:23

@Theodorus.Goldbach | 18-09-22 | 13:23:
De belangrijkste vragen staan hier:
www.ioresearch.nl/actueel/meeste-nede...

1. "Kunt u aangeven in hoeverre u het eens of oneens bent met de volgende stelling:
Het is onze morele plicht om asielzoekers fatsoenlijk op te vangen in Nederland"

2. "De basis van het Nederlandse asielbeleid is gebaseerd op internationale verdragen en Europees recht. Hierdoor heeft Nederland de plicht om mensen de kans te geven hier asiel aan te vragen. Mensen die vluchten voor oorlog en geweld horen volgens de wet bescherming te krijgen.

Dit geldt ook voor iemand die zijn of haar land van herkomst ontvlucht vanwege gegronde vrees voor vervolging. Redenen voor vervolging kunnen zijn: ras of nationaliteit, godsdienst, politieke overtuiging of het behoren tot een bepaalde sociale groep. Asielzoekers uit landen die door Nederland als veilig zijn aangemerkt krijgen doorgaans geen asielverlening.

Steunt u het hierboven beschreven uitgangspunt?"

3. "Stel dat uw gemeente via een referendum of een enquete aan u had gevraagd of u het acceptabel zou vinden dat er in uw gemeente een azc zou komen, wat had u dan geantwoord?" Basis: heeft azc in de buurt.

"Wat zou u ervan vinden als er een azc met circa 300 asielzoekers bij u in de buurt komt (in een straal van 500 meter)? Basis: heeft geen azc in de buurt.

De vraag is of deze vragen voldoende diepgang hebben en mogelijk sociaal wenselijke antwoorden stimuleren. Wat bijvoorbeeld opvalt is dat het niet gaat over aantallen vluchtelingen (afgezien van de wat willekeurige 300 asielzoekers voor een azc), over de ruimhartigheid van de opvang en over het terugstuur- en gezinsherenigingsbeleid. Ook is het populairste antwoord op vraag 3 'Acceptabel, onder voorwaarden'. De vraag is dan wel wat die voorwaarden zouden zijn maar daar wordt niet op doorgevraagd in de eenvoudige survey die is gebruikt.

Hoe dan ook is de brede conclusie 'meeste Nederlanders steunen asielbeleid' zoals gerapporteerd door de NOS twijfelachtig.

Het gehele onderzoek staat trouwens hier:
065.wpcdnnode.com/ioresearch.nl/wp-co...

radiatorknopje | 18-09-22 | 13:47

@radiatorknopje | 18-09-22 | 13:47:

Ik doe zelf ook mee aan IO research maar ben verrassend genoeg niet uitgenodigd om mee te doen. Men weet uit het verleden dat ik PVV gestemd heb..

Dankjewel voor de link.

Wattman | 18-09-22 | 13:55
▼ 3 antwoorden verborgen

Stemt Max Verstappen eigenlijk in Monaco of in Belgie?

Piet Karbiet | 18-09-22 | 12:16 | 2

Heeft een Nederlands paspoort.

gato | 18-09-22 | 12:41

Joh, als je hier niet woont, heb je geen stem. Krijgen we straks van die Turkse taferelen dat ih buitenland wonende turken bepalen dat erdogansje ad macht is en blijft. Straks gaan dus nederlandse immigranten in Grand Rapids Michigan bepalen welke regering we hier hebben... het moet niet gekker worden.

richardsp1 | 18-09-22 | 12:15

D66, waarom die D nog in de partijnaam staat geen idee. Alles wat naar eerlijke burger invloed riekt moet stuk, of het een referendum is of een rechtvaardigekiesstelsel.. arme Hafmo... Wat een raar systeem, 3 dubbel meer invloed in nederland begrijp ik omdat alle potentiële buitenland stemmen naar verhouding van het aan werkelijke buitenland stemmen om gezet worden.

Daarbij mogelijk ook nog dubbel stemrecht. Land van daar en hier . Dus heb je 2 keer invloed op democratische verkiezingen in de wereld. Als het one man one vote principe niet meer heilig is dan wil Ik wil met maar 1 nationaliteit evenveel invloed op bestuur het liefste ook in 2 landen. Kan dat even geregel worden? Ik voel me 2e rangs wereldburger en heel erg gediscrimineerd! Raar he?

wie zal het zeggen | 18-09-22 | 12:13 | 1

D staat tegenwoordig voor dictatuur.

Justin_Case | 18-09-22 | 12:38

Ik snap BBB/Caroline wel. Als Caroline haar agrarische achterban in den vreemde kan mobiliseren, spint ze daar maximaal garen bij. En het lijkt me helemaal niet zo moeilijk om de buitenlandse agrariërs direct te targetten of zelfs te benaderen. Die data ligt gewoon op de plank bij leveranciers en vakgroepen. Een algemene campagne via vakbladen/nieuwsbrieven met interviews en betaalde advertenties. Een reeks artikelen online inclusief een stappenplan hoe te stemmen. Is in een week op te tuigen. (looptijd is wat anders). En eventueel mailings/persoonlijk schrijven via snailmail.

edelfigurant | 18-09-22 | 12:12 | 3

Denemarken zit er vol mee maar het stemmen per post geeft ook risico's, Biden had opeens ook heel veel stemmen.

voldemort | 18-09-22 | 12:16

@voldemort | 18-09-22 | 12:16:
Canada ook, inderdaad puur opportunisme van BBB. Totdat het in je gezicht ontploft en D66 of GL er met het gros van de stemmen vandoor gaat omdat ze nog net een tandje geraffineerder te werk gaan.

amateurrr | 18-09-22 | 12:28

Het kan dat BBB een plan heeft, het kan ook dat de eenvrouwsfractie zich niet zo goed heeft ingelezen. Dat lijkt mij aannemelijker in dit geval. Carolines basis zit hier, boeren in bijvoorbeeld Canada is een niche.

Dandruff | 18-09-22 | 13:50

Ha, volgens het journaal zojuist blijkt uit een steekproef dat 61% van de ondervraagden het huidige asielbeleid steunt. Wut? Bij een referendum stemde 65% tegen de Europese Grondwet en die uitslag werd in de prullenbak gesmeten. Wat is dit nu weer voor selectieve propaganda?

Piet Karbiet | 18-09-22 | 12:11 | 5

Zag het ook, puur gestuurde propaganda.

Wattman | 18-09-22 | 12:21

Ja dat is dezelfde statistiek die ook altijd wordt gebruikt om de populariteit van het koningshuis te meten.

Zapata10 | 18-09-22 | 12:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Tegen het stemrecht voor Nederlanders in het buitenland?

Het zou namelijk kunnen dat er veel expats op GroenLinks stemmen. Zo'n 60% van de mensen die expat zijn zijn onder de 30 en vaker hoogopgeleid. (Zo'n 75%-80% expats zijn onder de 45). Die stemmen inderdaad vaker progressief en komen ook vaker weer terug.

Lijkt me niet erg democratisch om daar op tegen te zijn.

Maar als je tegen bent wees dan consequent. Gewoon het stemrecht opschorten voor alle Nederlanders die in het buitenland wonen. Dan mogen alle (pre)pensionado's in den vreemde ook niet meer stemmen. Ook niet voor voor de 2de kamer. Die zouden best eens vaker PVV of God verhoede FvD kunnen stemmen immers en die keren minder vaak terug.

Theodorus.Goldbach | 18-09-22 | 12:11 | 15

@Sinterbikske | 18-09-22 | 12:56:

Bij mijn weten moet je tenminste x maanden consequent aanwezig zijn om in Nederland ingeschreven te blijven. M.a.w. als de overheid je niet of nooit kan bereiken omdat je een huis hebt wat je zwart onderverhuurt of dat leegstaat dan kan je best in de probleem komen. Heb ik ooit gehoord maar ik weet het niet zeker. Hoe dan ook het lijkt me niet handig om op twee plekken belastingen te betalen.

Theodorus.Goldbach | 18-09-22 | 13:27

@amateurrr | 18-09-22 | 12:51:

Het kan mij niets schelen. Ik vind dat spijkers op laag water zoeken over iets wat eigenlijk symbolisch is. Het is nu niet dat GroenLinks volgend jaar de macht gaat grijpen of meer zetels gaat krijgen. Het is echt je druk maken om helemaal niets. En nogmaals ik vind dat je helemaal niet stemrecht nodig hebt als je niet in Nederland woont.

Theodorus.Goldbach | 18-09-22 | 13:30

@Theodorus.Goldbach | 18-09-22 | 13:30:
Maar waarom dan de kieswet nu al aanpassen als het toch allemaal niets uitmaakt? Waarom niet eerst de zaken uitzoeken? Het gaat niet om GL, het gaat over impact en onevenredigheid op de PS.

U bevestigd mijn eerste tegel. Gemakzuchtig wegkijken terwijl de kieswet wordt aangepast zo vlak voor de verkiezingen is uw keuze.

amateurrr | 18-09-22 | 13:40
▼ 12 antwoorden verborgen

Stel, je woont in Spanje. Daar verzuipen ze in de EU-subsidies, vooral betaald door Nederland. Dus stem je als ex-pat bij de Nederlandse verkiezingen op een pro-EU-partij die veel geld naar Spanje wil sturen. Dat kan nu dus. Zo snel mogelijk mee stoppen.

goedverstaander | 18-09-22 | 12:05 | 12

@goedverstaander | 18-09-22 | 13:21:
Dat is een groot deel van de stemmers in het buitenland. En het treft duizenden mensen. Dus je zult er wat mee moeten als je beleid maakt.

Sjors W. | 18-09-22 | 13:44
▼ 9 antwoorden verborgen

Sluipend wordt de democratie door D66 om zeep geholpen.

Wat ook stoort is dat Kaag vaak en nu Jetten ook met het debat na prinsjesdag gewoon geen verantwoording af wensen te leggen in de tweede kamer. De minister van Energie die in de grootste energiecrisis sinds tijden niet komt opdagen, een echte democratie onwaardig.

Wattman | 18-09-22 | 12:01 | 1

Bezopen. Onbestaanbaar. Stuur maar een staatssecretaris of hoge ambtenaar naar dat congresje in de VS.

Piet Karbiet | 18-09-22 | 12:14

Hier moet toch veel meer aandacht voor zijn? Het zoveelste middel dat die hautaine, elitaire kudtpartij gebruikt om maar zoveel mogelijk de burger buitenspel te zetten. Wetende dat alle expats, globalisten en dergelijke missionarissen toch linksig stemmen - ze dragen de nadelen er toch niet van.

Het is überhaupt van de zotte dat er waarde wordt gehecht een nep-Nederlanders die hier niet eens zijn. Draag de gevolgen met ons of bemoei je er niet mee.

Wilde Slechtdoener | 18-09-22 | 11:56 | 6

@elfenstein | 18-09-22 | 12:12: Je moet wel even goed lezen jochie. Het gaat juist NIET over de provincie. Daar zullen Nederlanders in het buitenland ook niet in de toekomst voor kunnen stemmen. Het gaat om het stemmen voor de leden van de Eerste Kamer.

Waffa Nkulo | 18-09-22 | 12:18

@Waffa Nkulo | 18-09-22 | 12:07: kijk nog eens naar de laatste zin: draag de gevolgen met ons of bemoei je er niet mee. Zo is het. En dan mag u wat mij betreft zelf weten wat voor een Nederlander u wilt zijn, een echte of een neppert.

Veepert | 18-09-22 | 12:18

@Veepert | 18-09-22 | 12:18: Ik woon al jaren in het buitenland en heb weinig feeling meer met de Nederlandse politiek, en daarom stem ik ook niet meer voor de Nederlandse TK. Het is echter onterecht dat een Nederlands staatsburger die in het buitenland woont wèl voor de TK mag stemmen, maar niet voor de EK. Los hiervan, ik laat me niet door een of andere blaaskaak hier vertellen dat ik geen 'Nederlander' ben omdat ik niet meer in het trieste en verloren Vaderland woon.

Waffa Nkulo | 18-09-22 | 12:39
▼ 3 antwoorden verborgen

Voor welke provincie mag een expat of pensionado in pak 'm beet USA, Curaçao, Frankrijk of Spanje stemmen? Hoe wordt dat bepaalt?

gemeentereiniging | 18-09-22 | 11:56 | 2

Misschien de laatste plaats van inschrijving?.. in mijn geval heb ik nog een huissie in nederland, dus die provincie zou ook logisch zijn..( ga niet zeggen waar, de vorige keer moest ik al bijna huilen van jullie nare opmerkingen.. * woki modus on *

broervandenhollander | 18-09-22 | 12:00

Nu mogen ze dus überhaupt niet stemmen voor de provinciale staten. Het idee is dat er een kiescollege komt, dus dat het hele buitenland zeg maar één provincie vormt. Denk ik tenminste, ik zou eigenlijk het document van de RvS moeten lezen.

Tashtego | 18-09-22 | 12:14

Pizza's zijn eigenlijk vieze slappe natte boterhammen, zo'n beetje net als die vent die ze draagt.

uisge baugh | 18-09-22 | 11:55 | 4

@SterF... | 18-09-22 | 12:09:
Ik denk dat uisge pizza heerlijk vindt maar een lekkere vileine opmerking wilde maken over die natte tosti op de foto.

elfenstein | 18-09-22 | 12:13

@SterF... | 18-09-22 | 12:09: Nooit, die bestaan niet, mijn Italiaanse vriend uit Rome zegt "dat vreten alleen zuid Italianen" maar eigenlijk vindt hij iedereen onder Rome Afrikanen.

uisge baugh | 18-09-22 | 12:18
▼ 1 antwoord verborgen

Engeland hier. Ik stem lekker FVD.

Zeebonkus | 18-09-22 | 11:55 | 3

BNP, bedoelt u?

Kapitein Sjaak Mus | 18-09-22 | 12:01

Ik wilde een tijdje geleden op UKIP stemmen maar die stond niet op de lijst. Lokaal alleen tories, labour en de libertarians. Het is hier nog droeviger dan in Nederland in de politiek.

Zeebonkus | 18-09-22 | 12:05

Doet de "Monster Raving Looney Party" (met Screaming Lord Such) nog mee in the Youkay ?

Grijskijkert | 18-09-22 | 12:17

Dik 30 jaar weg van het gezonken schip.. dus dat stemmen is al een hele tour.. digi d.. die ik niet heb.. en de code kunt U gemakkelijk afhalen bij de buitenland desk haarlemmermeer.. het paspoort vernieuwen was al een hoop gezeik..
Meneer.. we hebben geen gegevens van U in de database.. ja logico.. 1992.. waren we net met de atari aan het spelen..
U moet kunnen aantonen dat U nederlander bent, en geen spanjaard.. ik zeg tegen dat gekke mens, mijn naam en het geluid wat uit mijn bakkes komt is toch redelijk nederlands he.. waar is het vluchtelingen loket.. daar maak ik meer kans.
Met wat inventiviteit.. ( dat ik hier niet ga posten ) kon ik na een half jaar het NL paspoort afhalen, bij datzelfde gekke gestoorde baliemens.. De meeste zijn allemaal compleet leip daar in NL

broervandenhollander | 18-09-22 | 11:54 | 5

Ja vooral dat laatste. Die blauwe kleaute enveloppen vallen gewoon op de deurmat. Heel veel Polen en ander EU volk hier in Engeland krijgen dat allemaal niet. Ik ben werkelijk de enige van alle buitenlanders die ik ken die door zijn eigen overheid zo geirriteerd en lastig gevallen wordt.

Zeebonkus | 18-09-22 | 12:08

Gewoon op Schiphol doen, foto maken binnen 5 minuten paspoort.

gato | 18-09-22 | 12:56

@Zeebonkus | 18-09-22 | 12:08: Iedere week 4 belastingformulieren, voor pensioen uit Nederland, ieder jaar naar de burgermeester je levend laten verklaren, Brieven van CVB, het gaat maar door, Nederland hou er eens mee op.

gato | 18-09-22 | 12:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Dit Europa heeft Nederland niets gebracht. Monetair is het een zooitje, de schulden uit het zuiden (meer dan 2300 miljard?) gaan straks richting u en ik en naar andere noordelijke landen. Politiek gezien heeft u steeds minder te vertellen, het inflatie probleem heeft eveneens een politieke oorzaak, zie monetair, de Oekraïne is daarbij slecht een hele nare catalisator. Veiliger is het niet geworden, qua handel zit er ook al 20 jaar geen schot in.
De enige die bij Eurodisney garen spinnen zijn de eurofiele politici die het erg mans vinden om hun beroerde stempel te drukken op het wensdenken van een 1 europa. Dan voelen zij zich heerlijk belangrijk, nitwits dat ze zijn. Elke logica gaan ze voorbij, hun voorspelbare antwoord op elk probleem is meer Europa.
Politici kunnen geen problemen oplossen, dat hebben ze nooit gedaan. Prossertjes als het zijn veroorzaken ze meer problemen dan ze oplossen.
De Europese eenwording heeft gefaald, een eurofiel politicus zal dit echter nooit toegeven.
Ze kunnen ook niet anders, dan zijn ze hun leuke baantjes en status kwijt.
En wat is er voor een politicus nu belangrijker dan status?

donkieshot | 18-09-22 | 11:54 | 2

Keurig opstel.. ik geef een 9..

broervandenhollander | 18-09-22 | 11:56

Zoals hans timmerfrans al zei: je moet een crisis niet oplossen maar gebruiken,dat zie je nu actueel in Nederland gebeuren.

Coolcalmcollected | 18-09-22 | 12:14

En als die buitenlanders opeens overwegen rechts zouden gaan stemmen dan weet d66 niet hoe snel ze dit weer moeten afschaffen.

lekgoot | 18-09-22 | 11:54 | 1

Je bedoelt: dan weten PVV en FVD niet hoe snel ze opeens voor zijn. Opmerkelijk trouwens dat Turken in het buitenland rechts conservatief stemmen (Erdogan heeft ze hard nodig) maar Nederlanders in het buitenland links.

Wedergeboren | 18-09-22 | 12:04

Waarom weegt een stem uit het buitenland zwaarder,dat begrijp ik niet.

Jee-Dee | 18-09-22 | 11:53 | 4

@Gizmo579 | 18-09-22 | 11:57:
En dat is dus volkomen geschift. Een stem is een stem, de lui die te beroerd waren om te stemmen hebben simpelweg geen stem, zo simpel is het.

elfenstein | 18-09-22 | 12:03

@Gizmo579 | 18-09-22 | 11:57: Leuk, ik als grensbewoners aan de Nederlandse kant heb veel kennissen en familie wonen aan de Belgische kant. Dat worden veel stemmen voor Geert.

NLgaatnaardeklote | 18-09-22 | 12:08
▼ 1 antwoord verborgen

Dat een Nederlander, wonende in het buitenland een stem uit kan brengen, prima. Ik vind wel dat die stem juist minder waarde zou moeten hebben, bijvoorbeeld 50%. De in het buitenland wonende heeft tenslotte ook minder last van het beleid. Stemt iemand in het buitenland GroenLinks, betekent dat meer van die klotemolens die hier komen te staan, niet in het buitenland. Stemt iemand in het buitenland D66 met hun klimaatobsessie, betekent dat hier onbetaalbaar gas, niet in het buitenland. De stem van een Nederlander die hier niet woont, moet naar ratio meewegen met de effecten die deze persoon ervan ondervindt.

Kopieerapparaat | 18-09-22 | 11:52 | 8

@Moresnetunited | 18-09-22 | 12:26: Jawel, maar veel van het beleid heeft tegenwoordig directe invloed op de leefomgeving. Daar hebben zij geen last van. Sommigen betalen hier wel belasting en hebben op een andere manier misschien nog wat met de Nederlandse overheid te schaften, maar er is ook veel wat hen niet raakt, maar ons wel. Daarom waarde toekennen naar rato en dat vastzetten voor iedereen in het buitenland.

Kopieerapparaat | 18-09-22 | 12:33

Met alle belastingverdragen mag een gedeelte van deze groep dus lekker meebetalen aan de belasting en voor de rest hun bek houden.

Ik woon zelf in het buitenland en ik heb echt meer dan een telegraafdraad en de courant van 3 weken oud. Het nieuws volgen is geen probleem, en als ik sommige mensen in Nederland hoor denk ik dat ik de politiek en het nieuws meer volg dan mensen in Nederland.

Wat vind je trouwens van mensen die wel gestemd hebben en pas daarna geëimigreerd zijn, zou hun stem dan wegvallen. Of mensen die niet gestemd hebben en weer remigreren, mogen ze dan wel weer stemmen? Je ideeën over algemeen stemrecht zijn iets te simpel voor deze wereld, jouw beeld past meer in de tijd van het telegram.

Cum infamia | 18-09-22 | 18:19

@Cum infamia | 18-09-22 | 18:19: Lees eerst mijn post even opnieuw. Ik zeg dus dat dit naar rato zou moeten. Je betaalt mee, prima. Mag je meestemmen. Maar als jij GL stemt zodat we nog meer van die vogelversnipperaars krijgen, heb jij daar dus geen last van en zeg je doodleuk, ik heb er wel aan bijgedragen, maar jullie mogen ze hebben. Daarom vind ik dus dat jou stem minder waard zou moeten zijn. Mensen die terugkomen etc. mogen de volgende keer weer voor 100% meestemmen. Al die statushouders stemmen ook niet alsnog. Wie gestemd heeft en vertrekt, heeft mazzel. Gerommel in de marge. Daarnaast is het ook beter om mee te beslissen in het land waar je woont. Daar heb je veel meer aan.

Kopieerapparaat | 18-09-22 | 19:06
▼ 5 antwoorden verborgen

Helemaal best, als die lui in het buitenland dan ook twee keer zoveel belasting aftikken per uitgebrachte stem. Meestemmen = meedokken, even zien of ze er dan nog zo'n behoefte aan hebben.

elfenstein | 18-09-22 | 11:52

Ik maak me meer zorgen over niet-Nederlanders die in het buitenland Nederlandse uitkeringen, subsidies en toeslagen ontvangen.

laurentius | 18-09-22 | 11:51

Er valt wat voor te zeggen nu de 1e kamer in toenemende mate een politieke rol speelt (ipv een 'chambre de réflection' zoals ze dat vroeger waren). Maar nogal ongelukkig om dat zo kort voor de verkiezingen te doen.

rederijker | 18-09-22 | 11:50 | 2

Niet ongelukkig, eerder weloverwogen. D666 voelt de bui hangen en probeert met dit soort slinkse, democratieondermijnende trucjes te redden wt er te redden valt. In feite zouden ze om dit soort grappen eens goed onderzocht moeten worden door de AIVD, wat speelt er daar eigenlijk achter de schermen allemaal mee, wie stuurt dit soort ongein, wat is het masterplan?

elfenstein | 18-09-22 | 12:06

'Nogal ongelukkig' haha. Doortrapt zul je bedoelen.

Pieter Omtzigt schrijft er dit over:
De Venetië commissie zegt heel duidelijk:
Pas de kieswet niet aan in het jaar voor de verkiezingen
(Deze verkiezingen vinden in maart 2023 plaats, over zes maanden en het moet nog door de Eerste Kamer)
Reden: je weet teveel wie er baat bij heeft

LD69 | 18-09-22 | 12:39

Wie stemmen er in het buitenland? Toch vooral expats met goede banen, voor een baan als magazijnmedewerker ga je niet naar het buitenland. Die zullen stemmen op gevestigde middenpartijen; de SP en de PVV hebben er geen baat bij zullen we maar zeggen.

Tegelijkertijd zit je natuurlijk wel met het gegeven dat de eerste kamer een landelijk orgaan is dat (indirect) via de provincie gekozen wordt. Dat is een probleem als je vindt dat Nederlanders in het buitenland wel landelijk, maar niet lokaal of provinciaal mee zouden mogen stemmen. Je zou er voor kunnen kiezen om de eerste kamer direct te kiezen, of om mensen die in het buitenland wonen geen überhaupt geen stemrecht te geven. Of de zaken laten zoals ze nu zijn, als je met deze discrepantie kan leven.

Tashtego | 18-09-22 | 11:49 | 3

GS zit vol met 'zodra ik met pensioen kan vertrek ik naar democratische heilstaten als Hongarije en Bulgarije'. Die zullen toch wel netjes PVV blijven stemmen vanuit den vreemde...

Of...

Of roepen ze maar wat en gaan ze nooit *wereld in duigen vallen doet*

Sjors W. | 18-09-22 | 11:55

@Sjors W. | 18-09-22 | 11:55: Die zullen er wel zijn, maar het zijn er niet zo veel denk ik. Volgens dat onderzoek van de Stichting Nederlanders buiten Nederland uit 2019 was GL dus nr 1.

Tashtego | 18-09-22 | 12:00

Wat denk je van mensen met AOW of WIA die weer in het land van herkomst zijn gaan wonen? Lekker op DENK stemmen want Farid.

Roos | 18-09-22 | 12:05

Bizar voorstel. Als je buiten Nederland woont dan ook geen invloed. Waarom zou je invloed mogen hebben over hoe belastinggeld wordt uitgegeven terwijl je dat zelf niet betaalt?

Vula | 18-09-22 | 11:48 | 9

@Moresnetunited | 18-09-22 | 12:34: Nee, bepaling in een systeem van impact. Waar is het gevoerde beleid het meest op van toepassing en wat merkt degene in het buitenland hiervan. Belasting veranderd meestal niet zo heel veel, dus de waarde daarvan telt minder, bijvoorbeeld 30%. Leefomgeving wel met al die turbines en zonneparken, dus dat telt voor bijvoorbeeld 70% mee. Daar heeft iemand in het buitenland geen enkele last van, dus is zijn stem in dit voorbeeld 30% waard.

Kopieerapparaat | 18-09-22 | 12:59

@Roos | 18-09-22 | 12:08:
Roos, ik heb ongeveer een decennium voor Nederlandse bedrijven in het buitenland gewerkt. Ik betaal in die landen belasting, maar Nederland heeft baat bij de winst, en er werken Nederlandse belastingbetalers op centrale afdelingen mee aan onze projecten.

Terugkeer is altijd het plan geweest. Pensioen, huis en familie hier. Stikstofproblemen raken mijn omgeving direct.

En ik zag in mijn werk direct de gevolgen Nederlandse internationale betrekkingen. Dat merken wij in acquisitie, maar zelfs in hoe mensen met je omgaan.

De categorie 'dat soort mensen' is groot, in bedrijfsleven en overheid, en ze hebben een hoog opkomstpercentage.

Ik weet niet hoe groot de club aow/wia die Nederland volledig vaarwel hebben gezegd waar jij je druk om maakt is, en of die uberhaupt echt op komen dagen (is het een papieren probleem of een echt probleem?)

Maar uiteindelijk is je binaire oplossing (niemand stemmen) in mijn ogen niet de weg.

Sjors W. | 18-09-22 | 13:10

@Kopieerapparaat | 18-09-22 | 12:59:
Ik ben als expat tijdens een periode van 'diplomatieke spanningen' gelinkt aan een geblondeerde politicus fysiek bedreigd om mijn Nederlandschap. Ambassadepersoneel kreeg het ook voor de kiezen. Collega's met kinderen werd gevraagd ze thuis te houden van de internationale school.

Had mijn stem daarna 200% moeten tellen? Ik vind van niet, maar het is wel heel directe impact van stemgedrag en politieke keuzes.

Sjors W. | 18-09-22 | 13:21
▼ 6 antwoorden verborgen

Recent pas -in 1986-kregen buitenlanders pas stemrecht in dit land. Niet in het jaar 10 vC. Dat kan dus teruggedraaid worden, het is geen universeel grondrecht. Ik kan ook niet in 2 of 3 landen stemmen. Dat stemrecht werd alleen ingevoerd omdat de PvdA en het CDA dachten zo stemmen te winnen, omdat hun traditionele achterban toen al aan het weglopen was.

Piet Karbiet | 18-09-22 | 11:46

Anno 2022 moet het mogelijk zijn via DIGiD te stemmen.
Gemakkelijk,snel te tellen,betrouwbaar.
Voor hen die hier moeite mee hebben,service locaties inrichten.
Ook even burgemeesters kiezen.
Hele circus van stembureau waar meestal weinig opkomst is kan dan opgedoekt worden.
Denk niet de huidige bovenonsgestelden daar mee eens zijn.

De Profundus | 18-09-22 | 11:45 | 9

@De Profundus | 18-09-22 | 12:11: Ik weet het niet hoor. De vraag is of zoiets uiteindelijk eerlijk verloopt. Gezien de manier van werken van sommige partijen de afgelopen jaren, zou ik niet direct durven stellen dat deze partijen zoals VVD en D66 niet in staat zijn om verkiezingsfraude te plegen. Ik zie ze ervoor aan dat ze de leden van die raad van toezicht nog proberen om te kopen met mooie baantjes of wat dan ook. Dat beeld is vooral ontstaan door hun slinkse werkwijze constant. Liegen, verdraaien, valse beschuldigingen, etc. Bij de VVD is men van mening dat liegen moet kunnen en zaken op de rand van illegaliteit geen probleem zijn. Dit rekken ze steeds wat verder op en de integriteit van de lieden daar is ook geen punt, hoe fout ze ook zijn. D66 heeft dat minder, maar is ronduit vals en gemeen. Hoe draaide D66 het referendum de nek om. Hoe werd Remkes te kakken gezet. Hoe werd Omtzigt op een uiterst vieze en vuile manier bejegend. Dat soort vertrouw ik op geen enkele wijze een mogelijkheid toe om verkiezingsuitslagen te manipuleren. Gewoon omdat ik bang ben dat ze het zullen doen, vanwege hun onbetrouwbaarheid.

Kopieerapparaat | 18-09-22 | 13:10

@De Profundus | 18-09-22 | 12:11: Een raad van toezicht met oud politici erin?

klaas24 | 18-09-22 | 13:14

@De Profundus | 18-09-22 | 11:59:
En wie controleert die software? En wie controleert of die software is gebruikt? En wie controleert de controleurs?
Op dit moment is het ook voor gewone burgers mogelijk om mee te doen aan het stemmentellen. Zodra dat achter een schimmige service verdwijnt wordt het risico op grootschalige fraude veel groter.

lekgoot | 18-09-22 | 14:44
▼ 6 antwoorden verborgen

Madam Kaag woont feitelijk niet eens in Nederland. Het gedachtegoed van de Democraten sinds 1966 is grenzeloos.

squadra | 18-09-22 | 11:44

Het land ontvluchten omdat alles naar de klote gaat. Vervolgens om te trollen stemmen op partijen die het land nog verder naar de klote helpen.
En middels het voorgestelde nog een grotere invloed hebben met je trol-stem. Klinkt als een puik plan!

naglfar | 18-09-22 | 11:44

Was het niet ook dat zelfde D66 wat de stemrechtigde leeftijd naar 16 jaar wil verlagen?

normanius | 18-09-22 | 11:43 | 6

@rederijker | 18-09-22 | 11:57: Nou, nou ,nou dit is wel heel erg onredelijk. Gaan we leeftijdsdiscriminatie in het spel brengen?

ChalinaRosa | 18-09-22 | 12:12

@rederijker | 18-09-22 | 11:57: Veel zaken waar de kamer en het kabinet dagelijks mee bezig zijn treffen ouderen wel degelijk. Sterker nog, juist die vergezichten ontbreken op het moment nogal; onze premier moet daar niets van hebben.

Muxje | 18-09-22 | 12:16

Mijn (intelligente) konijn wil ook stemrecht.

squadra | 18-09-22 | 12:31
▼ 3 antwoorden verborgen

Het is nu ook al zo dat een stem in de ene provincie zwaarder telt dan in de anderen, als in die ene relatief weinig mensen gaan stemmen. Dat heb je in een districtenstelsel, en het lijkt mij allemaal niet zo problematisch, ook al klopt het aantal geregistreerden niet helemaal. Daar is eventueel best iets aan te doen.

Van veel groter belang vindt ik het principe dat mensen die in het buitenland wonen over dit soort zaken kunnen meestemmen. De 2e kamer, prima, maar verder niet.

Muxje | 18-09-22 | 11:42 | 2

Nee, Tweede Kamer ook niet. Ga maar lekker stemmen bij de verkiezingen in het land waar je woont.

goedverstaander | 18-09-22 | 11:48

@goedverstaander | 18-09-22 | 11:48: Niet mee eens, veel Nederlanders in het buitenland houden een sterkte band met Nederland en komen ook vaak weer in Nederland wonen. Ze blijven ook Nederlands burger. Ik zou ook niet willen dat expats, arbeidsimmigranten of asielzoekers hier mogen stemmen voor de 2e kamer. Dan zul je toch echt eerst Nederlands staatsburger moeten worden.

rederijker | 18-09-22 | 12:01

Hoe meer Nederlanders er kunnen stemmen hoe beter. De democratie moet een feestje zijn.

Après toi | 18-09-22 | 11:40 | 1

Alleen als elke stem een gelijke waarde heeft.

naglfar | 18-09-22 | 11:45

Wie zijn toch die Vollidioten die op Debiel 666 stemmen??

NACademicus | 18-09-22 | 11:39 | 2

Boetnlaanders, dus.

elfenstein | 18-09-22 | 11:54

Mensen die Nederland zo snel mogelijk de vernieling in wensen?

ChalinaRosa | 18-09-22 | 12:14

Op Urk stemmen ze ook anders dan gemiddeld. Prima plan om dit soort mensen uit te sluiten van het stemrecht.

Komjehiervaker | 18-09-22 | 11:38 | 2

Eigenlijk geldt dat voor iedereen buiten de randstad.
Of maak daar maar meteen buiten de ring A10 van.

Kapitein Sjaak Mus | 18-09-22 | 11:42

@Kapitein Sjaak Mus | 18-09-22 | 11:42: Dan krijg je als gemiddelde deze ranglijst: GL, PvdA, D66, VVD, BIJ1. Prima plan wat mij betreft.

Komjehiervaker | 18-09-22 | 12:01

Siciliaanse taferelen bij D66.

Ruimedenker | 18-09-22 | 11:37

Veel geëmigreerde boeren?

NLgaatnaardeklote | 18-09-22 | 11:44
▼ 1 antwoord verborgen

In NL zijn alle personen boven de 18 stemgerechtigd =geregistreerd. Hoeveel mensen daarvan komen stemmen doet bij gewone verkiezingen niet ter zake, bij de PS verkiezingen is de toch al lage interesse nog lager omdat de werkzaamheden veel te wazig zijn. Persoonlijk zie ik dus geen verschil bij in het buitenland woonachtige stemgerechtigden. Het verschil met in NL wonen is dat je je actief moet aanmelden, iets wat politiek bewustelozen al bij voorbaat niet doen, op dat punt zijn de "buitenlandse" kiezers dus al in het nadeel.

Voor degenen die vinden dat je "nergens aan mee doet" of "er niets te stemmen is", vele "buitenlanders" hebben een inkomen uit Nederland, betalen in NL belasting, woonlandzorg, ziektekosten.

Of mijn pensioen verhoogd/verlaagd wordt, de AOW of andere uitkering verhoogd/verlaagd wordt, belasting verhoogd/verlaagd wordt en nog veel meer heeft direkt invloed op mijn leefomstandigheden, mag ik daar alsjeblieft dan ook over meestemmen.

bergsbeklimmer | 18-09-22 | 11:36 | 4

Nee. Het gaat u uitsluitend om uw eigen zaakjes maar niet over (sociaal nogal zwaar wegende) zaken als immigratie, criminaliteit, energie enzovoort. Als u heeft besloten elders te gaan wonen, moet u daar maar stemrecht proberen te verwerven.

Lochos | 18-09-22 | 11:51

@LD69 | 18-09-22 | 11:49: Pensioen heb jezelf betaald in Nederland, dus mag je toch stemmen erover.

gato | 18-09-22 | 12:26

@gato | 18-09-22 | 12:26:
Emigreren heeft consequenties. Een vinger in de pap houden klinkt voor u aantrekkelijk maar kom dan gewoon aan tafel zitten.

LD69 | 18-09-22 | 12:47
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ben voor het systeem van 1 = 1.
Dus 1 stem is ook 1 stem.
Dat zal wel ouderwets zijn

Roos | 18-09-22 | 11:36 | 6

Roos toch!
One man, one vote kàn toch niet meer?
Dat moet echt veel inclusiever!

Kapitein Sjaak Mus | 18-09-22 | 11:59

@Kapitein Sjaak Mus | 18-09-22 | 11:59: mag ik van jou uit de categorie diversiteit...
*kwartetspel uit de kast trekt*

Roos | 18-09-22 | 12:09

@Roos | 18-09-22 | 12:09: Jaaaaa ik wil meedoen, mag ik meedoen? *onopvallend alvast joker in de vestzak verstopt*

anja | 18-09-22 | 17:08
▼ 3 antwoorden verborgen

Tsja er zitten een hoop Cosmopolieten, lees D66ers in het buitenland he..?! ;)

Smoelensmid | 18-09-22 | 11:36 | 1

Precies, die vinden het leuk het plebs nog een trap na te geven.

gestoptmetroken | 18-09-22 | 11:41

Stemmen moet alleen mogelijk zijn voor mensen die in Nederland wonen.
Het mag niet zo zijn dat mensen, die(tijdelijk) niet in NL wonen invloed kunnen uitoefenen op de besluitvorming.

Ruimedenker | 18-09-22 | 11:35 | 6

@ZOMG | 18-09-22 | 11:37: Niet voor de Gemeente, logisch, welke gemeente, je woont toch nergens in Nederland.

gato | 18-09-22 | 12:23

Datzelfde zag je bij de Turken in Nederland, die massaal op Erdogan stemden, Turkije met een dictator opzadelden en er zelf geen hinder van ondervinden.

Toki | 18-09-22 | 12:26

@gato | 18-09-22 | 12:23: ik had het nu over buitenlanders in Nederland, die mogen wel stemmen. Ruimedenker had het over het stemmen beperken tot "mensen die in Nederland wonen" en dat is te ruim in mijn optiek.

ZOMG | 18-09-22 | 12:42
▼ 3 antwoorden verborgen

Even terug naar het begin.
Niet-Ingezetenen zijn mensen die niet (meer) in Nederland wonen.
Waarom zouden die ook al weer moeten meestemmen?

AdvocatusDiaboli | 18-09-22 | 11:34 | 3

Maar in Spanje mag ik alleen voor de Gemeenteraad kiezen.

gato | 18-09-22 | 12:03

@gato | 18-09-22 | 12:03: In Nederland mogen niet-Nederlanders ook niet stemmen voor de Tweede Kamer (EU-ingezetenen wel voor de gemeenteraad en niet-EU-ingezetenen onder voorwaarden).

ZOMG | 18-09-22 | 12:05

Omdat zij Nederlander zijn en zij dat willen blijven. Zij betalen belastingen en sociale heffingen. En wat heel belangrijk is zij kunnen geen tweede nationaliteit aannemen zonder de Nederlandse te verliezen.

I.Q. NUL | 18-09-22 | 18:02

Die pizzabezorger is klaar voor een topfunctie bij uber.

Sinterbikske | 18-09-22 | 11:33 | 2

Kan ook zó het kabinet in.

Kapitein Sjaak Mus | 18-09-22 | 11:41

@Kapitein Sjaak Mus | 18-09-22 | 11:41: Is gewoon een beveiliger.

gato | 18-09-22 | 12:20

Mag alleen voor de Tweede Kamer stemmen, als ik formulieren aanvraag, wat ik niet doe.
Houden zo.

gato | 18-09-22 | 11:32

Nederlanders die dit land ontvlucht zijn mij ook nog een d66 dictatuur kunnen opleggen. Kan het nog erger.

U-boot | 18-09-22 | 11:32 | 1

Ze zouden u een PvdA goelag in kunnen stemmen... Of een GL hel.

Lochos | 18-09-22 | 11:39

Democratie is een spel dat overal in de wereld gespeeld wordt,echter de regels zijn overal verschillend.

Theodorush | 18-09-22 | 11:30 | 1

Desondanks is ie overal paradoxaal, in staat om zichzelf op te heffen.

wijsvinger | 18-09-22 | 11:34

Het is een slecht plan, dus het zal worden doorgevoerd. Zoals bijna altijd wordt het tegenovergestelde gedaan van wat goed of logisch is.

de ondode dichter | 18-09-22 | 11:29

Precies dezelfde tactiek van d66 om deelname van Nederland aan de EU in de grondwet vast te leggen. De democratische spelregels zo voorgeven dat deze in het eigen voordeel zijn en ondertussen het raadgevend referendum in no-time uit-faseren. Wat een vreselijke partij is d66 geworden.

therealbraindump | 18-09-22 | 11:28

Ik heb langdurig meerdere malen in het buitenland gewoond maar nooit bij Nederlandse verkiezingen gestemd, omdat ik vind en vond dat ik me daar als niet-inwoner niet mee moet bemoeien. Wat is het trouwens ook voor onzin dat Nederlanders in den vreemde hier stemrecht hebben terwijl het gros hier geen cent belasting meer betaalt. Hiernaast moet mijns inziens het Erdoğan-effect worden voorkomen: Turken in Nederland die hun vaderland (mede) een regelrechte dictatuur in stemmen.

goedverstaander | 18-09-22 | 11:27 | 3

Sterker nog, het percentage Turken hier dat conservatief stemt ligt vele malen hoger dan de Turken in Turkije.

Roos | 18-09-22 | 11:34

@Roos | 18-09-22 | 11:34: Precies, dat weet ik. Nederland zou zich niet moeten bemoeien met het 'democratische' proces in Turkije, maar zou op zijn minst het fysiek stemmen bij Turkse verkiezingen in ons land kunnen verhinderen. Laat Turkije dat maar op een andere manier regelen.

goedverstaander | 18-09-22 | 11:39

Ja, dat is de turkse trots. Op papier nederlander, maar in de beleving en het wereldbeeld nationalistisch turks. Het verlangen naar het herstel van het groot-ottomaanse rijk is hun drijfveer.

wijsvinger | 18-09-22 | 11:42

Wel makkelijk, politieke lobby projecten op de burgers van Nederland verhalen, terwijl je er zelf niet meer woont en er dus niet aan meebetaalt. Zo vals als maar kan.
Mogen wij ook meestemmen met het buitenland? Wat er bijvoorbeeld gebeurt in de straat waar een voormalig Nederlander woont? Waarom niet dan?

Kouwe Kees | 18-09-22 | 11:27

Ik zou willen zeggen dat dat onverstandig is maar ze hebben er veel te goed over nagedacht, dus.
Oftewel, het lijkt er verdacht veel op dat ze de laatste noodrem gezond verstand ook nog willen politiceren c.q. verwoken. Een richting die ik niet op wil, maar goed, aan de wurggreep waarin de mainstreamkliek ( 120 van de 150 zetels ) dit land al decennia lang gijzelt is niet te ontsnappen.

Graaisnaaiert | 18-09-22 | 11:27

Ik zeg het al heel lang en doe het nog maar een keer, als je (als Nederlander) nog een poos in Nederland wil wonen stem dan PVV.

keistad | 18-09-22 | 11:27 | 7

@druif | 18-09-22 | 11:33:
Jaja... alsof de PVV 16 jaar aan de knoppen heeft zitten draaien.

Paaldanseres | 18-09-22 | 12:03

@Paaldanseres | 18-09-22 | 12:03: ook in de oppositie kun je dingen voor elkaar krijgen, zie GroenLinks en PvdA, maar dat de PVV al 16 jaar aan de zijlijn staat is helemaal aan Wilders te danken. De wil tot samenwerking is natuurlijk totaal afwezig bij de hem.

druif | 18-09-22 | 12:52

@druif | 18-09-22 | 12:52: De keer dat ie samenwerkte en CDA uiteindelijk de stekker eruit trok kreeg PVV de schuld. Ze hebben echt een eerlijke kans gekregen toch?

Harry_Witkamp | 18-09-22 | 13:38
▼ 4 antwoorden verborgen

D66 is de Nederlandse Vietcong. Overal infiltreren om zo boel naar de klote helpen.

Opajoop | 18-09-22 | 11:26

Zo'n beetje de helft van de GS redactie / stukjesschrijvers zal hier blij mee zijn.

Zwizalletju | 18-09-22 | 11:26

Een stem is een stem, moeilijker dan dat moet je het niet maken.

Wijze uit het Oosten | 18-09-22 | 11:24

Zijn pizza's (inclusief doos) klimaatneutraal?

TheseDays00 | 18-09-22 | 11:24 | 3

Nee, want pizzadozen mogen niet bij oud papier maar moeten bij het restafval.

BrutusBosch | 18-09-22 | 11:28

@BrutusBosch | 18-09-22 | 11:28: Als de pizzaoven een houtoven is en de dozen worden verbrand om energie op te wekken smaken die klimaat neutrale pizzas anders al heel wat beter;)

Smoelensmid | 18-09-22 | 11:34

Hoewel ik even afgeleid ben door die leuke meneer met die pizzadozen (doe mij maar een margarita met zwarte olijven): #teamomtzigt.

MickeyGouda | 18-09-22 | 11:24 | 8

@Après toi | 18-09-22 | 12:48:
We zijn in gesprek, toch?:-)

letopuwzaak | 18-09-22 | 15:30
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik hou niet van Turkse stembureaus in Nederland. Ben ook tegen het stemrecht in Nederland van Nederlanders die in het buitenland wonen. Een beetje van een afstand bepalen wat goed is voor hullie. Nee.

Leptob | 18-09-22 | 11:24 | 5

Ben ook tegen stemrecht voor steuntrekkers, , WAOers, WIA klanten, AOWers, bijstandstrekkers en andere gratisch geld ontvangers . Beetje bepalen wat goed is voor hullie zonder ook maar iets bij te dragen.

zwellevertje | 18-09-22 | 15:17

@zwellevertje | 18-09-22 | 15:17: Dan moet je niet in een socialistisch land wonen. Misschien is Afrika iets voor je, gewoon ieder voor zichzelf. Maar dan ook niet gaan janken als je onverwacht niet meer in je eigen levensonderhoud kan voldoen. Stuur je wel een kaartje?

Hersenletsel | 18-09-22 | 15:33

@Hersenletsel | 18-09-22 | 15:33: Als ik als NLer in het buitenland, die z'n bijdrage ruimschoots geleverd heeft, niet mee mag stemmen, mogen opvreters al helemaal niet mee stemmen, daar gaat het mij om. Trouwens, heb je enig idee wat NL voor mij als NLer in den vreemde doet als ik in de problemen kom? Met je "socialistisch land"....

zwellevertje | 18-09-22 | 16:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Als op deze manier verkiezingen beïnvloed gaan worden zijn de voor stemmers de laatsten die nog kritiek op Hongarije mogen hebben.

Sinterbikske | 18-09-22 | 11:22 | 2

De kritiek op Hongarije en Polen vanuit het partijkartel is sowieso al totaal lachwekkend als je ziet hoe ze hier zelf met democratie omgaan.

2voor12 | 18-09-22 | 11:24

Inderdaad, de pot verwijt de ketel..

Burgers knevelen, waar ter wereld is dat nog im Zwang?

KlaagGraag | 18-09-22 | 11:44

Helemaal helder waarom dit zo niet moet, eigenlijk verder geen discussie nodig, zo lijkt het. Hoe kunnen de voor-stemmers dit dan verdedigen?

John McClane | 18-09-22 | 11:18 | 3

Partijbelang. En hier ziet u de partijen die opteren voor een eventuele deelname aan een volgende regering.

Zapata10 | 18-09-22 | 11:24

Vraagt u dat maar aan de BBB die ook voorstemt.

BrutusBosch | 18-09-22 | 11:31

Ik snap dat wel, veel boeren gieren gillend de grens over alwaar onzinnige milieuregels niet van toepassing zijn.

Ommezwaai | 18-09-22 | 12:23

Uurtje koffiepauze. Altijd goed.

On topic: dit is een bekend verschijnsel.
Al die lui die vanuit een emigratieperspectief reaguren, weten ook allemaal beter hoe het er hier aan toe zou moeten gaan.

Ik heb altijd het gevoel dat er diepe spijt en heimwee aan ten grondslag ligt.

Kapitein Sjaak Mus | 18-09-22 | 11:18 | 2

Terwijl het “daar” altijd beter schijnt te zijn…

Normpje | 18-09-22 | 11:39

En ondanks dat houden al die geëmigreerde reaguurders stemrecht. Ondanks dat de meesten dat niet willen. Die zullen ook niet gaan stemmen en daarmee krijgen de useful idiots die vanuit het buitenland GL stemmen meer invloed. Daarom is het geen goed idee.

Harry_Witkamp | 18-09-22 | 12:03

Tel er bij Denk maar een paar zetels bij ...

johnyl | 18-09-22 | 11:17 | 2

Net of die stemmen.

SterF... | 18-09-22 | 11:24

Maar het zal wel aangenomen worden. Hoe minder democratie, hoe beter zal D66 denken.

Bataafje | 18-09-22 | 11:17

Je woont in het buitenland dus heb je niets meer te maken met een nederlandse provincie en is er ook niets te stemmen. Hoe simpel kan het zijn.

2voor12 | 18-09-22 | 11:17 | 3

Da's veel te logisch en dus geen overweging in deze politieke koehandel.

PolarWolf | 18-09-22 | 11:25

Je moet goed lezen. Nederlanders in het buitenland zullen ook volgens deze nieuwe wet niet voor de provincie kunnen stemmen. Alleen voor de Eerste Kamer.

Waffa Nkulo | 18-09-22 | 12:04

Andere kant op heb je als buitenlander in Nederland ook niet altijd stemrecht. Zo mag hij wel stemmen voor de gemeenteraad maar niet de tweede of eerste Kamer.

Super Grover | 18-09-22 | 12:35

Mensen in het buitenland doen nergens aan mee .

Minus Richels | 18-09-22 | 11:17 | 2

Die mensen die schrijven zich in bij een zoon of dochter in NL, ontvangen AOW en pensioen in La Douce France. En stemmen ook nog wat ze al een miljoenjaar eerder altijd stemde.

Lochos | 18-09-22 | 11:35

Schrijf je uit uit Nederland en ga zien hoe je alsnog stemrecht houdt. Je wordt gewoon geregistreerd in Den Haag

Harry_Witkamp | 18-09-22 | 11:59

Ah. De pizzadrager van het slechtste kabinet ooit.

Jos Tiebent | 18-09-22 | 11:17 | 2

Let nou even op de toon!

Lorejas | 18-09-22 | 11:31

De meesten zijn pizza’s met ananas of gruwel sahara vlees. Fout of nog fouter. De politici bedoel ik.

Normpje | 18-09-22 | 11:36

Hè? Wat een absurd voorstel.

Hebben ze dat afgekeken van de verkiezing van Erdogan? Waarbij Turkse stemmers uit het buitenland zwaar gewicht in de schaal legden?

Bataafje | 18-09-22 | 11:14

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl