Kindertjes houden nog steeds van roken & drinken. Mag u raden wat de oplossing moet zijn
EN HOE HEB JIJ DIE PEUKEN BETAALD, CHANG?
Een of ander saai rapport over gezondheid en welzijn van 11- tot 16-jarigen met als verdrietigste conclusie: jongeren vinden vapen cool. Terwijl: die volslagen mietenactiviteit is niet cool, vapen is voor sukkels. Het nieuws dat veel media echter uit dat rapport halen is dat 43 procent (!) van de meisjes in het voortgezet onderwijs emotioneel wrakkig is. Dat wisten wij allang; 1x per maand is Samantha supergiftig. En wat doe je dan, als je niet zo lekker in je vel zit? Zuipen en roken natuurlijk! Precies de insteek van de Volkskrant: "Het kabinet doet te weinig om roken en drinken onder jongeren te ontmoedigen." Blablabla te veel jongeren drinken en roken OVERHEID DOET NIETS, want de campagne NIX18 werkt niet. En wat kan de overheid volgens zo'n Trimbos-miep wél doen? "Zoals snel de prijzen van drank en sigaretten verhogen (...)." Die Trimbos-nerds zijn vroeger in groep 8 gepest door rokende Rodney en daar hebben ze nu nog reflux van. Ho... ge... re..... prij..... zen. Dit land kent slechts één tactiek als ontmoedigingsbeleid: alles duurder maken. Heffen, belasten, accijnzen, zodat het onbetaalbaar wordt voor iedereen. Weten de kindertjes welke markt NIET wordt verkracht door staatsbemoeienis? DE DRUGSMARKT.
Reaguursels
InloggenPeukvrouwen op de Vrijmibo daarentegen, zijn beter voor de gezondheid dan een geile vaper ;)
Vapen, het beste middel tegen roken dat er is. Dus wat doet de overheid? Die ontmoedigd het (smaakjesverbod en meer van dat soort onzin). Terwijl in de landen om ons heen de overheden het juist steeds meer zien als de oplossing om het roken tegen te gaan. Zelfs België is om, en dat wil wat zeggen; daar waren ze eerst nog strenger dan in NL.
In landen zoals UK, waar de vapeshops zelfs in de ziekenhuizen zitten, zie je dan ook duidelijk dat het werkt. Als mensen een goed, en vooral veel minder schadelijk alternatief hebben, dan stoppen ze wel met roken.
En die totale leugen dat vapen een opstap zou zijn naar roken is natuurlijk totaal debiel. Ik denk dat ik het aantal mensen in NL dat van vapen naar roken is overgestapt op de vingers van 1 hand kan tellen.
Kijk deze film maar eens, dan weet je waarom je vapen als middel tegen roken in moet zetten. Als de regering dat niet heel snel doet, zouden ze eigenlijk aangeklaagd moeten worden voor moord, of op zijn minst het ernstig in gevaar brengen van de volksgezondheid.
www.youtube.com/watch?v=7PT1TRo3b4M&a...
Oh ja, en mocht je het je afvragen. Ik vape al een aantal jaren. Na een paar weken vapen heb ik nog 1 keer een sigaret opgestoken; dat was meteen het meest smerige dat ik ooit in mijn leven gedaan heb. Sindsdien 100% rook-vrij.
Roken is een vorm van automutilatie. Sommige mensen zijn echt bereid om zichzelf te verminken voor een beetje aandacht. Best triest als je erover nadenkt.
Voor iedereen die vapen cool vindt, kijk eens naar "8 out of 10 cats does countdown" vanaf 9:10 www.youtube.com/watch?v=isyYDxxXMjk
Helemaal raak, Mosterd! De jeugd wil iets te experimenteren hebben, hoort bij het opgroeien zeg maar. Vroeger was dat zwakalcoholische drank en de sigaret. Nu is dat de drankjes van pa en ma plunderen voor het stappen gaan, en daarna lachgas, pillen en de jointjes. Zou zo uit het verkiezingsprogramma van D66 kunnen komen. En als drugs ook nog eens semi-legaal en goedkoper dan een paar peuken worden....
Ik vape, ik ben een sukkel
In de keuze om te roken, drinken, fastfood te eten, urenlang tv te kijken of te gamen speelt de prijs geen rol van betekenis. Er is voor een ongezonde leefstijl gekozen en de prijs daarvan wordt voor lief genomen. Prijsverhogingen leiden dan ook niet tot een andere leefstijl, maar maken de ongezonde leefstijl slechts duurder.
Misschien is het verhelderend om de vraag eens omgekeerd te stellen: als we de sportschool gratis maken, zou je dan een fanatieke sporter zijn?
Terzijde: prijsverhogingen werken doorgaans statusverhogend, wat het te ontmoedigen gedrag alleen maar aantrekkelijker maakt.
@Stijlicoon | 14-09-22 | 13:13: Plus nog een extra voordeel. Als het niet blijkt te helpen is de staatskas er in ieder geval wel beter van geworden....
Liever een gaper.
Zelfde leeftijdscategorie?
Nou ik heb 10 keer liever iemand die vaped in mijn buurt dan een roker. Geen vieze stank van sigaretten die in je kleding kruipt of een bek die naar asbak ruikt. Het is minder slecht dan sigaretten maar ja de peukenlobby hoort dat liever niet.
Ik moedig collega's altijd aan om vooral te blijven roken, goed voor de pensioenpot. Vinden ze dan meestal niet leuk en gezellig om te horen. Rokers gaan vaak eerder dood, vooral doorroken dus (maar niet in mijn buurt graag, lekker in je rookhokkie)
@Heer_Wob | 14-09-22 | 11:55: de waarheid is ook vaak niet leuk.
@Heer_Wob | 14-09-22 | 11:55: wacht.. roken is dodelijk??
Dat zouden ze echt op de pakjes moeten zetten ofzo..
Vreemde conclusie van dat vapen. Als je het rapport leest staat er middelengebruik:
'Het gebruik van de e-sigaret is scherp gedaald van 25% in 2019 naar 14% in 2021'.
Dus zo cool vinden de 11-16 jarigen het niet meer. Dus zelfs zonder alle bemoeienis van onze regering met een verbods-, en regulerings-verslaving daalt het gebruik scherp. Blijf vooral doorgaan met je er niet mee bemoeien, dat lijkt goed te werken.
Plottwist: dit is precies wat het kabinet/de overheid wil…
Verbieden drijft de prijzen en de criminaliteit op, de mocromaffia vaart er wel bij.
Alle D66’er hier vinden hasj roken prima maar sigaretten niet, snapt u het nog?
@Rdock | 14-09-22 | 11:19: Jazeker wel, de mocromafia klaagt toch ook nog niet.
@Rdock | 14-09-22 | 11:19: Ja, niet roken: spacecake!
Er zitten weer genoeg moraalridders op dit draadje!
In elk geval één die ons daarop moet wijzen, ga bij het CBS werken.
@CleaudeSacke | 14-09-22 | 11:29: bedankt voor de tip, erg vriendelijk.
Een leeftijdsverbod dat elk jaar een jaar opschuift. Bijvoorbeeld kinderen uit het jaar 2006 en jonger verbieden om sigaretten te kopen. Rookvrije generatie.
Ja want kinderen onder de 18 drinken ook niet
Mijn ervaring: rokers en drinkers zijn gezellige mensen terwijl gezondheidsfreaks voortdurend praten over kankers, nierfalen en hoe duur dat allemaal is.
Ik hou meer van gezellige mensen.
Wel lekker overzichtelijk, twee soorten mensen.
@John McClane | 14-09-22 | 11:04:
Na een paar borrels is mijn wereldbeeld altijd een stuk overzichtelijker.
Ja gezellig, rochelende en kuchende mensen.
Mijn ervaring is dat rokers geen gezellige mensen zijn. Ze stinken namelijk verschrikkelijk.
@Après toi | 14-09-22 | 11:09: u bent vast te slim om niet te gaan roken en hoe zit dat dan met drugs en alcohol?
@Spring Bruissteen | 14-09-22 | 11:09: Dat ook nog eens.
@Spring Bruissteen | 14-09-22 | 11:09: wat heeft stinken met gezellig te maken?
@Spring Bruissteen | 14-09-22 | 11:09:
U bent zelf wel gezellig ?
Mijn ervaring is dat het meestal stinkende mensen zijn met weinig opleiding die zichzelf voor de gek houden omdat ze verslaafd zijn. Het is maar wat je gezellig vindt.
@Rdock | 14-09-22 | 11:11:
Veel. Ik vind het wel zo prettig als het gezelschap waar ik in verkeer een beetje fris ruikt.
@Spring Bruissteen | 14-09-22 | 11:16: en de geur van alcohol uit je strot is prima toch? Smerige kegels!
@Rdock | 14-09-22 | 11:18:
Niet iedereen die een biertje of wijntje drinkt slaat er meteen 10 op een avond achterover.
@Diederik_Ezel | 14-09-22 | 11:15: ik lees het al, u bent veel te slim en bovenal super intelligent.
@Spring Bruissteen | 14-09-22 | 11:20: niet iedereen rookt een pakje sigaretten per dag.
@LD69 | 14-09-22 | 11:14:
Dat oordeel laat ik aan mijn omgeving over. En zoals John McClane hierboven al aangeeft: tussen rokers/drinkers en gezondheidsfreaks zit een groot grijs gebied.
Mijn ervaring rokers gaan eerder dood, kosten ons veel geld dat we zelfs met deze belastingen niet terug krijgen. Ze stinken en zijn vol zelfmedelijden.
@John McClane | 14-09-22 | 11:04:
Nuance gaat je niet helpen vriend. Heeft geen zin.
Uiteindelijk stammen wij af van de amoebe en in wezen zijn wij mensen dat nog steeds: een verzameling samenwerkende amoeben. En als het er op aan komt 'denken' we ook als een amoebe: "ik lust jou wel of ik lust jou niet.
En elke beslissing die we nemen, hoe genuanceerd ook, is na analyse en uitsplitsen te omschrijven als een reeks lust-ik-wel/lust-ik-niet stapjes.
Voor veel mensen is het aantal stapjes te groot en dan wordt de beslissing onoverzichtelijk en uitgesteld of zelfs niet genomen. En dan worden de mensen onzeker van zichzelf. En minder gelukkig (43%).
Voorbeeld uit de praktijk: de uiterst genuanceerde hipster die na lang dralen een koffie bestelt: Een ijskoude, Ristretto, 10 shot, venti, met breve, 5 pompjes vanille, 7 pompjes karamel, 4 Splenda, [en] gegoten, niet geschud.
Is deze hipster gelukkig ? Hij/zij etaleert vooral onzekerheid.
Ik bestel altijd een gewone koffie, en een heel enkele keer, als ik me iets minder in m'n vel voel, een cappuccino. (Nooit na 11 uur trouwens).
@Rdock | 14-09-22 | 11:10: Geen drugs en soms een glaasje champagne.
@Après toi | 14-09-22 | 11:47:
Want u wil niet ongezellig zijn op 1 januari ?
@LD69 | 14-09-22 | 11:14: Te gezellige mensen worden uiteindelijk vaak vanzelf gezwellige mensen. Mijn ervaring is dat ze dan niet te harden zijn vol zelfbeklag rancune en spijt. Ik ga liever met verstandige mensen om dan met gezellige want die gezelligheid is maar heel betrekkelijk en dat verstand is er niet uit te rammen. Ik sluit mij aan bij de verstandige Ezel hieronder . Je hoeft niet meteen een gezondheidsfreak te zijn als je verstandig bent.. Huize smoelensmid is het vaak heel gezellig met een lange eetatfel waar 25 man aan kunnen schuiven knetterend haard vuur en grote flessen wijn, dat ik zelf niet rook en drink wil niet zeggen dat ik mijnvrinden niet schenk of een grote doos Oud Kampen op tafel slinger... Echte gezelligheid komt altijd van twee kanten!
@Smoelensmid | 14-09-22 | 14:13:
Dank voor je antwoord.
Voor gezelligheid heb je inderdaad gezelschap nodig, al hoeft het geen 25 man te zijn. Maar gezelligheid vereist ook een minimum aan gelijkgestemdheid en mijn ervaring is dat de aanwezigheid van notoire betweters en puriteinen vaak een andere stemming meebrengt. Of teweegbrengt. En wat Ezel betreft, hij is nogal vol van zijn eigen overtuigingen en ik denk niet dat hij zo gezellig is. Verstandig wellicht maar te eenkennig voor een goeie grap.
In 3 VWO kregen we tijdens een van de eerste scheikundelessen al uitgelegd wat roken met je doet. Iets met een proefopstelling en een sigaret die rook uitblies. Het zag er ontzettend smerig uit, en iedereen begreep meteen dat roken vies en gevaarlijk is. Ik heb het over meer dan 20 jaar terug.
Ik denk alleen dat voorlichting voor minder intelligente kinderen nauwelijks helpt. Ze snappen het niet, of willen het niet snappen.
Ik ken genoeg vwo’ers die roken en daarbovenop ook nog eens drugs gebruiken, uw stelling klopt niet!
Daarom een pakje sigaretten naar 30 euro.
@Diederik_Ezel | 14-09-22 | 11:17: en een biertje of wijntje ook naar 30 euro!
Voorlichting werkt nauwelijks. Het gaat niet om begrip maar om emoties.
Het ligt aan veel factoren. Iemand die streng wordt opgevoed , heeft sneller de behoefte om iets te doen wat niet mag. Grenzen opzoeken is heel normaal als kind. Een jong kind dat thuis niet mag snoepen is veel meer gebrand op snoep dat een vriendje dat in mate mag snoepen.
Daarnaast speelt groepsgedrag een rol.
De enige mensen die voor het eerst gaan roken zijn jongeren. Een volwassene die nog nooit heeft gerookt begint daar op zijn 40e niet meer aan .
Dat is niet voor niets.
Scheikunde lessen op het VMBO?
Mijn leraar Nederlands bietste bij mij een sjekkie en rookte hem in het klaslokaal op, zo ging dat eind zeventiger jaren van de vorige eeuw.
Ja, van die petri-schoteltjes met vliegjes en beestjes erin. En als je daar dan het sap van 1 sigaret bij gooide gingen al die beestjes dood. Kijk eens hoe giftig !
Ik dacht "Ja nogal wiedes, die tabaksplant maakt die nicotine aan juist om zich tegen insekten te beschermen".
Wij zijn verworden van een volk dat dijken (... wat? hele Deltawerken!) bouwde tot een volk van huilerige mietjes en watjes, natte tosti's en gesubsidieerde, geïnstitutionaliseerde drag queens. En dat allemaal omdat wij vooral geen eisen moeten durven stellen aan mensen, omdat iedereen 'er mag zijn' en omdat wij vooral niet moeten willen inzien en/of erkennen dat sommige mensen nu eenmaal sterker, slimmer of rijker zijn dan andere mensen.
Dat hebben wij allemaal zélf gedaan ... omdat wij ooit geloofden dat als je overheden je leven laat bedillen en bestieren de wereld vanzelf een betere plek wordt.
-
Dat - en internet.
Is niet alleen in Nederland, ook Japan ging van een krijgercultuur naar whatever the fuck ze nu hebben
@ReyNemaattori | 14-09-22 | 11:34:
-
Ja, en met de Zoeloe's gaat het de laatste tijd ook al niet al te best.... Die krijgercultuur was natuurlijk maar een héél klein gedeelte van de Japannerts. De rest hield eeuwenlang wijselijk zijn mond. (Zoiets als wij hier dreigen te krijgen, zeg maar, tegen de tijd dat onze geachte Minister van Justitie en haar ruggengraatloze ambtenaren de vrijheid van meningsuiting om zeep hebben geholpen)
Als de overheid echt zo begaan is met het helpen bij het stoppen met roken, waarom verbieden ze dan niet het toevoegen van additieven aan de tabak. Die door de tabaksindustrie toegevoegde stoffen bespoedigen en versterken de verslaving met als doel klantenbinding. Nee onze overheid verzekert liever de accijnsinkomsten, hetzelfde bedrag opgebracht door minder contribuanten.
Pure tabak is waarschijnlijk een stuk minder giftig. Maar de overheid heeft deze stap overgeslagen.
Ik dacht dat roken inmiddels al onbetaalbaar was geworden, maar het valt nog mee. Misschien toch maar weer eens beginnen.
In elk geval is het slecht voor de jeugd om de krant te lezen.
Ouderen worden emotioneel wrakkig van dit nieuws over jongeren. Kom op Jumbo, gooi de ruggengraat in de aanbieding
eerst even overleggen met meneer van E.
@strawdog | 14-09-22 | 11:06: Die luistert geboeid mee!
De enige oplossing is een Overheid die zich niet overal mee bemoeit en de verantwoordelijkheid voorkeuzes terug legt bij de burger en die burger ook de gevolgen laat dragen van die verantwoordelijkheid met als ultieme consequentie dat die burger doodgaat aan zijn eigen gedrag. Dus roken=doodgaan aan lonkanker. Drugs gebruiken=doodgaan aan drug.
Xtc-pillen gebruiken houd de mocro maffia in stand en wellicht ga je er ook dood aan, zo is er altijd wel wat.
Verander het imago van roken. Bouw aan een imago waaruit blijkt dat roken iets is voor losers en zwakkelingen. Of juist voor bejaarden met plasluiers.
Geen enkele puber die dan nog wil roken.
Alsof dat niet alláng op alle mogelijke manieren geprobeerd is ... overheden en belangenclubs hebben eenvoudigweg niet het instrumentarium om door te dringen tot jongeren - en de door overheden ingehuurde dure adviesbureau's al helemaal niet. Tegen de tijd dat een overheidscampagne in de bushokjes hangt, hebben drie generaties ambtenaren er een plasje over gedaan en is hij hopeloos achterhaald. Weggegooid belastinggeld.
En alcohol is prima toch?
Valt wel mee, bij mij op school rookt nog een 20tal van de 1400 kinderen ( voortgezet onderwijs)
Ligt heel erg aan waar die school staat en het type onderwijs dat wordt gegeven.
Ouders zouden op basis van dit soort cijfers een schoollkeuze moeten maken in plaats van een openhuis dag met gehuurde plantenbakken om de school op te leuken.
De drooglegging in Amerika heeft ook geweldig geholpen in de jaren dertig van de vorige eeuw.Moonshiners werden rijk. Families werden rijk. Ze konden zelfs later een president leveren. Clandestiene sigarettenfabrieken hebben we in dit land ook niet. Sinds we de rosse buurten en tippelzones hebben teruggedrongen bestaat er gelukkig geen prostitutie meer. Wat hebben een toch een slimme overheid.
Al die mensen worden vast niet depri door de betutteling en bemoeizucht van onze gutmenschen.
Een waar woord.
Ondeugden zijn een soort onkruid en het is goed om het in toom te houden. Maar onze slimme overheid probeert het volledig uit te roeien. Maar onkruid vergaat niet, het vindt gewoon een andere weg.
Ik zie verder weinig over hoe sociale media hier een aandeel in heeft. Ik vermoed dat het aandeel namelijk behoorlijk is.
43% van de meisjes heeft mentale problemen?
Dat getal is niet serieus te nemen. Waarschijnlijk is het een hype onder de meiden " ohw ik voel me zo deepjiee vandaag, zo owkwajjjd ". " Nou ik ben al wel twee dagen deepjiee"...
Over het verschil met jongens: jongens gaan dit soort dingen niet zeggen. Als ze al een probleem hebben, slopen ze wel een bushokje of trappen een fiets een krom wiel.
Verder zou ik zeggen, vooral geen campagnes!
Die jongeren moeten al van alles vinden. Klimaatgeneuzel, energieproblemen, gender gewauwel enz.
Kappen met die flauwekul en ga ze gewoon weer les geven. Topgrafie en spelling weer terug (de meesten hebben geen benul waar een plaats ligt) en af en toe een schoolfeest waar ze teveel drinken en een sigaret roken. Ja slecht, maar ouders: geef ze ruimte en laat ze fouten maken.
Precies dat Roos.
Roken en tabaksverkoop verbieden. Simpel als dat.
Die Kant gaan we op.
„ Het verder terugdringen van de verkooppunten van tabaks- en aanverwante producten vindt de komende jaren plaats in een paar stappen:
2022 Verbod op alle sigarettenautomaten, bijvoorbeeld in cafés en snackbars.
2023 Verbod op de online verkoop van tabak.
2024 Verbod op de verkoop van tabak bij supermarkten.“
Alsof criminelen niet genoeg geld hebben reeds?
Drooglegging en War on Drugs hebben kartels en crimelords rijk gemaakt.
Verbieden helpt niet...
Correllatie: wij mochten vroeger op het schoolplein in de pauze roken, wij hadden weinig klasgenootjes met psychische problemen. Nog een correllatie: 2020 en 2021 is er nogal losgegaan door de ongeluksmachine die overheid heet, een jaar later staat het schoolplein vol psychische wrakken.
Die heuptasjes die men tegenwoordig draagt waren vroeger ook voor mietjes, nu is het cool.
Tijden veranderen
Die heuptasjes zijn nog steeds voor mietjes.
Heuptasjes zijn nog steeds verre van cool! Alleen totale losers hebben er 1.
Ergens lijkt me die 43% me ook wel een verhaaltje om meer soepsidie te krijgen.
Tabak en alcohol mogen niet verstrekt worden aan minderjarigen, de wet om de jeugd gezond te houden is er al, maar het naleven daarvan, daar wenst men geen cent of moeite in te steken dus wederom schuift de overheid het gebrek aan handhaving af op de burger, door het duurder te maken, door meer regels op te stellen, door dingen maar helemaal te verbieden.
Zo is dat, want als een supermarkt die drank verkoopt aan een minderjarige voor straf een week dicht moet zou de controle wel anders zijn.
Dus drank en sigaretten moeten duurder worden, maar wiet, hash en pillen niet. Die zijn zeker goed voor je, of zo. Ziehier de schizofrene wereld van onze beleidsmakers.
Met de huidige energieprijzen zal de wiet ook wel duurder worden.
De wiet/hasj-verkoop 40 jaar gedogen en de winkeltjes coffeeshop noemen... dat is een schizofrene hypocriete Hollandziekte.
@hagelkruis | 14-09-22 | 10:21:
Georganiseerde criminaliteit waarin honderden miljoenen euro’s omgaan. Verantwoordelijkheid voor liquidaties. Honderden woningbranden door illegaal afgetapte stroom voor plantages.
Wordt gedoogd...
@theo-is-dood | 14-09-22 | 10:42: grof weg 70 weedgerelateerde branden en dat is 2% van de branden die bij verzekeraars binnen komt
@tek | 14-09-22 | 10:47:
Bron?
@theo-is-dood | 14-09-22 | 10:42: De eerdere schattingen omtrend de omvang van de drugsmarkt in Nederland kwamen uit op een bedrag van pak hem beet 40 miljard.
Mooi voorbeeld van de nutteloze en extreem vrouwelijke overheid.
Ik zou naar Hongarije emigreren
Want als je niet vrouwelijk bent/wilt zijn moet je je wel thuis voelen in een half criminele quasi dictatuur?
@mundusvultdecipi | 14-09-22 | 11:05: Nee, wel een beleid op basis van gevoel rn emotie ipv feiten en ratio. En dat wordt idd vrij vlot dictatoriaal als je dan de tegenstrijdigheden gaat benoemen.
De NLse overheid doet idd te weinig om roken terug te dringen. Tabaksindustrie is een criminele business die erop gericht is kinderen zo jong mogelijk verslaafd te maken. Sigaretten zitten ramvol verslavende rotzooi en de helft v/d rokers sterft direct aan het roken en 1/3e vd rokers haalt niet eens z'n pensioenleeftijd.
De positieve kant is dat er huizen vrij komen.
Natuurlijk... maar de overheid verdient ook achterlijk veel geld met rokende en drinkende mensen. Nog los van de gezondheidsvoordelen. Ze zijn eerder dood.
Stel je voor dat je nu als eerste sigaretten op de markt zou willen brengen. Volstrekt kansloos.
@BBRDWR | 14-09-22 | 10:11: Rokers maken ook veel kosten doordat ze meer gebruik maken van zorg en minder werken. Heb weleens schattingen gezien dat het netto effect ongeveer 0 is.
@Diederik_Ezel | 14-09-22 | 10:13: Dat is niet zo. Mensen gaan op gevorderde leeftijd nu eenmaal erg veel zorg vragen, er moet pensioen / AOW betaalt worden en economisch zijn ze allang geleden afgeschreven.
Een roker die rokers-gerelateerd ziek wordt heeft vaak een betrekkelijk kort doch duur ziekteverloop wat zich enkel qua zorgkosten verhoudt tot de hoogbejaaarden-doelgroep. Alle overige kostenbesparingen op een kort leven steekt de overheid in zijn zak.
@_pacman_ | 14-09-22 | 10:19: wie zegt dat je perse korter leeft er zijn zat rook en alkohol gerelateerde kankers beschreven waarbij je oud kan worden en toch aan nazorg arbeidsongeschiktheid en ziekte verloop klauwen met geld kost aan de maatschappij.. neem alleen al min kroon en brug werk van 15000 euro als gevolg van mijn bestralingen en dan heb ik het nog niet over de tonne kosten de operaties en bestralingen gehad los van de AOV uitgekeerd tot mijn 65e. Het is allemaal veel diepgravender dan alleen een paar jaar korter leven geloof me heus het kost de maatschappij klauwen met geld.
@Smoelensmid | 14-09-22 | 10:36: Da's waar. Maar statistiek gaat over grote aantallen. En dan blijkt een roker gemiddeld een jaar of 6,7,8 (de uitkomsten lopen iets uiteen per onderzoek) korter te leven dan een niet-roker.
Het aloude 'mijn opa is 96 geworden en vredig gestorven met een sigaar op zijn lip' is en blijft een uitzondering.
@Diederik_Ezel | 14-09-22 | 10:13:
“ Heb weleens schattingen gezien dat het netto effect ongeveer 0 is”.
Dus je hebt op internet een berichtje gevonden dat je vooroordelen bevestigt. Knap hoor.
@_pacman_ | 14-09-22 | 10:39: Dat zijn minder maar dus wel veel duurdere jaren ;) bli dat hier in huis niemand rookt ook niet van de aangetrouwden neven en nichten ooms en tatntes , is het dan toch een sociaal dingetje of hoger lager opgeleid?
@LD69 | 14-09-22 | 10:55: Was gewoon een keurig overzichtsartikel in het NTvG.
www.ntvg.nl/artikelen/de-rekening-van....
"In ‘harde’ euro’s ontlopen de kosten en baten elkaar niet veel, waardoor er geen duidelijke business-case voor antirookbeleid is."
@LD69 | 14-09-22 | 10:55: Je klinkt als een zwaar verslaafde roker.
Ik heb rokers lief. Ten eerste betalen ze een hoop belasting, dus ik moet dan iets minder betalen. Ten tweede betalen ze hun hele leven AOW en sterven dan met 64.
AOW is geen potje he.
@Lorejas | 14-09-22 | 10:08: U maakt er een potje van, ik betaal iedere maand premie voor de Volksverzekeringen is:
Algemene Ouderdomswet (AOW)
Algemene nabestaandenwet (Anw)
Wet langdurige zorg (Wlz)
@jan huppeldepup | 14-09-22 | 10:19: AOW is een omslagstelsel, geen kapitaaldekkingsstelsel
Lorejas ziet dat goed.
@jan huppeldepup | 14-09-22 | 10:19:
Die premies betaalt u niet voor zichzelf. AOW is geen spaarsysteem. U betaalt AOW-premie voor de groep die NU AOW ontvangt
En overigens is de 18% AOW premie al niet meer voldoende om alle AOW-uitkeringen te betalen
Financieel gezien is dit inderdaad een waarheid als een koe. Gezond leven is een goede investering, maar garanties heb je niet natuurlijk. In verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst
@Ichneumonidae | 14-09-22 | 10:20: Interessant doenerij. Uiteindelijk heeft de roker die premie betaalt. Het is compleet irrelevant of dat voor zichzelf of voor een ander is.
@_pacman_ | 14-09-22 | 10:34: Mss moet je het comment van jan huppeldepup nog eens doorlezen. Mij lijkt dat daarin de suggestie ligt dat die voortijdig gestorven rokers voor de kat z'n kut hebben betaald.
Althans, zo las ik het. Kan me vergissen.
@Ichneumonidae | 14-09-22 | 10:38: Klopt, en dat maakt de reaguursels die gaan debiteren over omslagstelsels of potjes compleet onzinnig en overbodig.
@Ichneumonidae | 14-09-22 | 10:38: Dat hebben ze ook. De enige reden waarom t omslag stelsel werkt is ondat ze er uiteindelijk zrlf van kunnem genieten. Als je er niet van gaat kunnen profiteren, betaal je idd voor de kat zn kut...
@Lorejas | 14-09-22 | 10:08: Nee, het is geen potje. Maar mensen die vroeg sterven zorgen er wel voor dat de AOW betaalbaar blijft.
Waar komt die regel- en bemoeizucht toch vandaan ? Is dat jaloezie of oprechte zorg voor de jeugd ? En is het belangrijk om 92 te worden ipv 89 ? In de jaren toen ik opgroeide jaren '60 en '70 was er veel individuele en persoonlijke vrijheid en werd er gediscussieerd over idealen en solidariteit. Nu wordt er alleen maar gesproken over vrijheidsbeperkende maatregelen en wat goed is voor de ander. Ik mag toch aannemen dat de doorsnee Nederlander heel goed in staat is om zelf de keuzes te maken wat goed of slecht voor hem/haar is.
Oh?? Inmiddels is vijftig procent van de bevolking te dik. Van die groep is een deel zelfs morbide obees. Die Mensen krijgen geheid suikerziekte, en daar mogen we dan weer met z’n allen voor betalen.
Solidariteit is heel goed, maar niet als die solidariteit altijd maar één kant op werkt
Die vraag stellen als je gezond bent en nooit tegenslag hebt gehad is gelal in de ruimte, als je zoals ik drie keer de kanker dood in de ogen hebt gekeken genezen bent van een nierfalen en alles er voor over hebt om gezond oud te worden zegt ja! het is heel belangrijk om alles te doen om gezond oud te worden, mijn moeder werd 92 zonder enige vorm van medicatie of behandeling dat is een heel groot voorecht ook voor de kleinkinderen om nog zo een oma gekend te hebben, de beide Oma en Opa van de Limburgse tak waren rokers en drinker en hebben hun pensioen niet eens gehaald mijn kinderen hebben ze niet eens gekend.. Vandaar waarschijnlijk dat ze erg bezorgd zijn om hun eigen ouders nu... Uw aanname, nee de doorsnee Nederlander is niet goed in staat keuzes te overzien.. daarom is hij doorsnee gebleven in de race naar de top.
@theo-is-dood | 14-09-22 | 10:10: www.youtube.com/watch?v=slwgXXVXM3I&a...
@theo-is-dood | 14-09-22 | 10:10: Ik ben natuurlijk voor het stimuleren van gezond leven, maar de oplossing ligt mijn inziens bij de opvoeding. Overheidbemoeienis moet tot een minimum beperkt blijven. En ja wat meer solidariteit van uit de overheid met degene die het wat minder hebben zou geen overbodige luxe zijn. Het VVD bewind heeft een prestatie maatschappij gecreëerd waar status en geldverdienen belangrijker is, dan hoe we met elkaar omgaan. Dan zou toch wel anders kunnen lijkt me.
@Smoelensmid | 14-09-22 | 10:17: De vraag blijft natuurlijk of het geholpen zou hebben als de overheid allerlei regels had ingevoerd. Dat er steeds minder mensen roken komt mijn inziens door het besef dat het ongezond is, niet door rookverboden.
@johnyl | 14-09-22 | 10:22:
Kijk nou eens wat u schrijft! Overheidsbemoeienis tot een minimum beperken, en een zin verderop roept u op tot meer solidariteit????
@theo-is-dood | 14-09-22 | 10:26: Ik had gehoopt dat u de nuance ( het subtiele onderscheid ) wat ik bedoel zou begrijpen....
@johnyl | 14-09-22 | 10:26: klopt heeft met informatie voorziening en kennis te maken, daar slaat de overheid als het op de jeugd aankomt misschien wel de plank mis.. een kleine verplichte maatschappelijke stage op een oncologie afdeling zou al wonderen kunnen verrichten
Het lijkt niet op oprechte zorg voor de jeugd. Zou er oprechte zorg voor de jeugd zijn dan zou het onderwijs sterk moeten verbeteren.
Op mijn werk is drugs een groter probleem onder jongeren. De zakjes snus vind je sinds het rookverbod regelmatig terug bij het schoonmaken van het pand, MDMA gaat mee in broodtrommels en lachgas verhandelen ze op het parkeerterrein. Ik denk met weemoed terug aan de tijd dat de jeugd regelmatig een frisse neus haalde, omdat op het terrein nog gerookt mocht worden.
Mogen we weten aan welke instelling voor hoger onderwijs u verbonden bent?
U werkt bij een instelling voor verslavingszorg, zo mogen wij wel aannemen?
@bisbisbis | 14-09-22 | 11:10: Nee, dat niet. Maar we zien wel dat roken wordt vervangen door snus sinds het niet meer mag.
In plaats van gezonde dingen goedkoper te maken
Ongezonde dingen duurder maken zodat gezonde dingen goedkoper zijn. Dat is de eeuwige tactiek.
Het systeem van de belastingdienst kan een verlaging van het BTW tarief niet aan. Hoorde je ze bij de verhoging van 19% naar 21% niet over, maar goed.
4 maanden geleden cold turkey gestopt na bijna 40 jaar lang gerookt te hebben, en niet zo'n beetje ook.
Gefeliciteerd maar u behoorde tot de reeds afgeschreven doelgroep van verstokte rokers die niet gevoelig zijn voor prijselasticiteit. Het idee is om jongeren vooral niet te laten beginnen. En nu niet bij het eerste zuchtje tegenwind in uw leven weer een pakje kopen!
Help mij ook van de accijnzen af aub.
Nog iets belangrijks: niet zo een verzuurde ex-roker worden.
Geweldig gedaan!!
Proficiat !
En wat ga je met het uitgespaarde geld doen, de energierekening betalen ?
Tja hoe duurder je roken maakt, hoe interessanter het wordt omdat het een statussymbool wordt! Net als dat een hoop mensen klauwen vol geld uitgeven aan kledig met opgestreken namen. Hoe duurder, hoe meer jongeren het willen om te pochen
Nou niet overdrijven, ik rook alleen maar Adidas sigaretten en die smaken prima.
Haha, en maat van me zegt dat (cynisch) ook altijd. Ik begin met roken als een pakje 30 euro is, ziet iedereen hoe rijk ik ben.
Een jongetje van zes jaar oud zit op de stoeprand een sjekkie te roken als oom agent langskomt:
-Sinds wanneer rook jij, jongeman?
-Sinds ik voor het eerst met een vrouw naar bed ben geweest, agent.
-Oh ja? En wanneer was dat dan?
-Dat weet ik niet meer, toen was ik dronken.
Emotioneel wrakkig? Laat je ombouwen.
Roken moet verplicht worden. Kinderen horen gewoon af en toe bij een sigaar of pijprokende opa op schoot te zitten. Dat zijn de liefste opa's. Het opabeeld wordt helemaal kapot gemaakt door opa's die veel te druk zijn zoals met sportschooldingetjes enzo.
Ja precies, wie moet je anders in elkaar slaan om aan een peuk te komen.
Wat no erger is; het is zo slecht voor het klimaat! Eigenlijk zou er een punten systeem moeten komen, die bepaalt hoeveel C02, Stikstof en andere dingen je mag gebruiken. En men zou dat punten systeem moeten koppelen aan een onderhuidse chip. Doe je iets dat slechts is voor het klimaat, dan gaat dat ten koste van je punten aantal en of aan hoevaak je nog naar de kroeg mag of hoevaak en hoever je nog mag reizen. Dat zal het plebs wel afleren om te vapen, roken, zuipen, n**ken!
Volgens de mensen die het weten zou het verbieden van de reclame voor sigaretten het ultieme middel zijn om het roken van rookwaar te doen stoppen. Not. Was van de week in Haarlem voor een jamsession en ziedaar de reclamezuilen met het bericht, uiteraard in het Engels, dat de reclame voor vlees niet meer te zien zal zijn in Haarlem. Totale bezopenheid natuurlijk, maar iemand loopt weer lekker binnen. Want wat zal het effect zijn van het niet tonen van reclame voor vleesproducten op het eetgedrag van de burgers? Nul. Niemand zal nu denken, goh, ik zie geen reclame voor het eten van vleesproducten; ik ga stoppen met het eten van vleesproducten. En het Mexicaan Steak house zal in deemoed voor het stadsbestuur zijn zaak sluiten of op zijn minst de tekst verwijderen op het restaurant dat spreekt van Steak house. Elk restaurant of kroeg zal het menu dat buiten te lezen is schonen van de teksten waar in bitterballen voorkomt. Zie je het voor je? Een Broodje Pom mag dan weer wel leesbaar vermeldt worden omdat de meeste mensen niet weten dat het kip bevat.
Wel een goed idee, eerst de reclame voor vlees verbieden en dan heel groot op de zuilen zetten dat je de reclame voor VLEES hebt verboden.
Je moet natuurlijk wél even vooraf luid en duidelijk aankondigen dat je deugt ... ( - bij voorkeur op kosten van de gemeenschap...)
Als ik een gemiddeld intelligente jongere zou zijn, zou ik beledigd zijn door de NIX18- campagna. De doelroep was kennelijk omachreven als zwakzinnig. Buitendien ben ik dat gejank over mentale problemen van jongeren zat. Ruggegraat en mentale weerbaarheid zijn ver te zoeken. En dan dat meewarige geknik van ‘deskundigen’ op dat vlak. Om te kotsen. Een trap onder hun hol hebben ze nodig.
Een trap onder hun hol? Die 'deskundigen' ja.
Dienstplicht weer invoeren. Niet om het leger te versterken, maar om de jongeren (meiden en jongens) inderdaad weerbaar te maken en zien dat luxe niet een vanzelfsprekend iets is.
@johnyl | 14-09-22 | 10:08:
Zal je zien hoeveel er vrijstelling krijgen want ziek zwak misselijk en heeft de een of andere stoornis. Krijg je de beoogde doelgroep alsnog niet aan de bak.
Wij hadden Marlboro & Smurfensnot en ‘n fles Congo in de brugklas.
Wij deelden de naald.
Wees een bink. Rook en drink.
Maar de kindertjes die op straat opgroeien en weigeren deel uit de maken van de Nederlandse samenleving mogen geen alcohol van hun godsdienst, dus dat is gelukkig geen probleem.
Ik zie achterlijk veel zwarte ballonnen overal op pleintjes en parkeerplaatsen liggen. Als ouders (helaas) de opvoeding uitbesteden aan onderwijsn en de overheid onderwijs uitholt. Dan krijg je jongeren zonder ideeën, inspiratie of perspectief. Er is geen accijns die hem tegenhoudt naar instant prikkels als social media, maar ook alcohol, tabak, nox... Whatever.
Na 20 jaar roken ben ik nu 4 jaar gestopt zonder problemen en het was een eitje.
Hoe? Een powerpoint presentatie van 4 uur (met rookpauzes) voor 5 tientjes.
Er zijn meerdere bedrijven die een dergelijke cursus geven met hoge succespercentages, geef die dan wat subsidie ipv die enge plaatjes op de sigarettenpakjes die niet helpen.
Ik zat bij ikstopermee.nl, aanrader.
Dat is effectief! Was dat de Ludovico technique?
www.youtube.com/watch?v=uSQApGLbgNg
Zo te zien heeft de inflatie ook bij die stichting keihard toegeslagen. Tien tientjes inmiddels.
wszystkodopalenia.pl/97-tanie-papiero...
Op sigarettenverpakkingen staan foto’s van k*nkerpatienten? Is dat nu normaal?
Het nieuwe normaal ja, kennelijk loopt het op de afdeling KNO Oncologie de spuigaten uit.. Ik heb er gelegen met min tongkanker als enige niet roker.. dat is erg confronterend.
Precies, vroeger was roken rond je 15e cool en nu is dat pillen slikken. Doe daar maar wat aan.
Bedankt voor uw reactie. We gaan meteen hard aan de slag om de accijnzen op alcohol fors te verhogen!
- Uw overheid
Ha!
Gaan we weer..
De wereld in twee stukken hakken.
Wel/niet
Links/rechts
Patat/friet
Ajax/Feyenoord
Roken/niet roken
Vlees/vega
Vaccineren/niet vaccineren.
Ga maar lekker wapvingeren naar elkaar.
Ik verlang terug naar de jaren 90.
De wereld is zo hypocriet en bekrompen geworden.
Leven en laten leven.
Hoe zwaarder de overheid het verneukt, hoe meer afleidingscampagnes er komen om het volk tegen elkaar op te naaien ipv haar leiders.
Leven en niet laten leven, ook zoiets.
Toen ik jong was rookten mijn vrienden en ikzelf pijp, om indruk te maken op de meisjes.
De jongedames waren in die tijd gek op pijpen.
Vroeger... dat is bijna Golden Fiction.
Houdt me vast!
Nog even en heel dit land lijkt op Gert-Jan Segers. Man man man.
* kuch *
Eeh, sorry, Mosterd.
Tikfoutje?
Jongeren vinden niet vapen cool, jongeren vinden een wapen cool.
Slechts 43% van tienermeisjes is ongelukkig??? Dat rapport kan niet kloppen! Dat moet bijna 100% zijn. Het zijn tienermeisjes.
Met dit soort Nieuws opent het journaal. Terwijl er een oorlog in Europa gaande is....
Je hebt gelijk, het moet bijna 100% zijn.
Het is dan ook: 43% van het tienermeisje is ongelukkig. Een stukje boven de navel en dan omhoog.
jaja, het zal de schuld van de buren en samenleving zijn. Roken is slecht en het beste is om zoveel mogelijk mensen volwassen te zien worden zonder dat ze gerookt hebben.
panorama.nl/artikel/485652/douane-ond...
Zou die van Rutte er ook tussen zitten?
Dat komt omdat allerlei losers druggebruik nog steeds als cool voorstellen. Ook de GS-redactie doet daar soms aan mee trouwens. En het is natuurlijk helemaal niet cool, maar als tiener met geen sociale status ben je wel gevoelig voor dergelijke beeldvorming.
Roken is voor tokkies, dat hadden we hier toch afgesproken?
Maar godverdomme, wat is het lekker.
De enige afspraak die u kunt maken is er eentje met uzelf. Als uw wederhelft u dat toestaat, uiteraard.
Wat een klinkklare onzin. Tabak is een natuurproduct dus dat kan alleen maar gezond zijn.
*wegduikt*
Frank Zappa noemde het ooit zijn favoriete groente.
Het is uiteindelijk een soort van biomassa dus welke linksdraaiende gek kan daar op tegen zijn. Jetten is nog aan het uitzoeken of je er ook huizen mee kunt verwarmen.
De overheid moet het roken en drinken juist aanmoedigen. Dan krijgen die kindertjes ook eindelijk het idee dat ze iets goed doen en zitten ze meteen lekkerder in hun vel.
Dat de overheid dat zelf niet kan bedenken, het kostte mij twee minuten.
En het spekt de kas!
Als het roken geen taxpoet meer oplevert verzinnen ze wel wat anders, suikertax, vettax, de mogelijkheden zijn eindeloos want in principe is alles slecht voor je als je er veel van eet.
Uit dat grafiekje in het linkje kun je opmaken dat 4x zoveel meisjes instabiel zijn als jongens.
Dat vind ik toch wel erg vreemd. Iemand verklaring?
instagram en Tiktok. die meiden zien een wereld die niet echt is maar waar ze wel onderdeel van willen zijn. Voeg daar een gedeelte slutshaming bij en dan gaat het hard op die leeftijd.
Ik weet niet hoe dat getest is, maar als de vragen waren: hoe voel je je? Wat voor cijfer geef je dit en dat, dan geven meisjes daar andere antwoorden op dan jongens, lijkt mij zo. Jongens willen die vragen helemaal niet, die zetten overal een 7 neer en klaar.
Denk ik hoor.
@General Dripple | 14-09-22 | 09:43: Dat zou idd zomaar kunnen. Jongens vergelijken zich, naar mijn idee, veel minder vaak met andere jongens dan dat meisjes dat met andere meisjes (of vrouwen) doen.
Zitten trouwens wel veel jongens op Tiktok, voornamelijk om te kloten. Instagram ken ik verder niet zo goed.
@grietmetgroenefiets | 14-09-22 | 09:46: Lijkt me ook wel plausibel. Bij veel jongens hoef je niet aan te komen met geleuter over gevoeletje hier, gevoeletje daar.
Vrouwen zijn gewoon van nature labiele wezens. Na het volbrengen van hun biologische taak zou men het beste een eiland voor hen reserveren. Daar kunnen ze mekaar naar hartelust vervelen met praatjes over breipatronen en Tena Lady. Op die manier blijven enkel de jonge exemplaren in het straatbeeld, wat uiteraard de gezondheid van de mannen ten goede komt.
Verklaring nee, bewijs ja: WOMEN DRIVERS PARKING THEIR CARS. The Best of All Times Fails Compilation
m.youtube.com/watch?v=8QIuMlYRAFo
Dit zijn alleen de meisjes die geen vriend hebben. Zodra ze een vriend hebben, hebben ze houvast en is het probleem voorbij. Daar komen ook de begrippen sterke en zwakke geslacht vandaan. Hoe het bij LHBTIQAPC zit weet ik niet.
Ik zie al jaren veel labiliteit in ons vrouwelijk personeelsbestand. Het lijkt de laatste jaren erger te worden. De burn-outs groeien inmiddels tot de hemel.
Gelukkig is 90% niet labiel, maar er zitten er een paar bij.............
@johnyl | 14-09-22 | 10:13: Haha, zodra die meisjes een vriend hebben beginnen de problemen pas. Wat me overigens wel opvalt is dat tienermeisjes tegenwoordig vaak vanaf hun veertiende, vijftiende dezelfde vriend hebben en houden. Dat ken ik helemaal niet.
@theo-is-dood | 14-09-22 | 10:03: dank, eindelijk weer eens heerlijk gelachen!
Wees een bink, rook en drink! En af en toe een lijntje.
Ah. Je was me voor met de familie Doorzon.
@Lorejas | 14-09-22 | 09:54: nee klepzeiker toch? De slogan dan. Ronnie D was dan wel weer de drugdealer. Klepzeiker had af en toe mooie posters in de achtergrond of vliegtuigjes die overvlogen met teksten als ‘vandaag dacht ik bij mezelf, morgen bij mijn zuster’.
Staat me iets bij van een vliegtuigje met een banner er achter? Doorzon volgens mij? Ik weet het antwoord echt even niet.
Ik las dat, tijdens een introductieweek van Groningse studenten op Ameland, de toiletten urenlang niet gebruikt konden worden vanwege het massale gesnuif. Gaat de goeie kant op zo.
Goh, een campagne van de overheid werkt niet.
Dus omdat ouders hun kinderen niet opvoeden moet ik 9 euro betalen voor een pakkie.
Dat wordt straks 40 euro, pauper!
Heb je zelf ook kinderen? Grote kans dat je kinderen ook gaan roken. Met andere woorden: roken stimuleert roken, oftewel je bent zelf onderdeel van het probleem.
@petrucci | 14-09-22 | 09:52: nee.
En nu?
En nu moet jij 9 euro betalen voor een pakkie
Begrijp die longartsen niet. Beetje lopen kankeren op rokers. Willen ze zichzelf overbodig maken?
Het zijn niet alleen de longartsen, bij KNO is bijna alle pathologie veroorzaakt door roken alcohol en orale sex Roken veroorzaakt ook mede andere kankersoorten, zoals alvleesklierkanker, borstkanker, baarmoederhalskanker en blaaskanker.
@Smoelensmid | 14-09-22 | 10:02: Wat is dat toch met die orale sex? Tijd voor een campagne 'van oraal naar terminaal?'
Had Michael Douglas geen keelkanker, die door beffen was veroorzaakt volgens hem? Met die uitspraak was mevrouw Zeta Jones overigens niet zo blij, kan ik mij nog herinneren
@Leptob | 14-09-22 | 10:10: Ik leerde het in de jaren 70 al tidens mijn studie met Pathologie van de mondholten het is onomstotelijk. HPV
Het opperwezen verhoede dat tabakswaren in de criminele illegaliteit verdwijnen. Dan wordt roken stukken goedkoper en is de overheid de controle helemaal kwijt.
Is al aan het gebeuren. Komt veel uit het voormalig oostblok.
Reeds nu al is tien procent van de sigaretten in Nederland afkomstig van smokkel.
Google „ papierosy“ , dan weet u dat een pakje Marlboro in Polen €2,50 kost
@theo-is-dood | 14-09-22 | 09:45: Niet. Pakje Marlboro (geen namaak) kost in Polen rond de 4,- afhankelijk van de wisselende koers van de Zloty schommelt het een beetje. Voor 2,50 rookt u ook in Polen vermoedelijk Roemeens vergif.
@_pacman_ | 14-09-22 | 09:48:
Mijn vakantie in Polen is inderdaad een paar jaar geleden. De prijzen voor sigaretten stijgen omdat daar in EU-verband afspraken over zijn gemaakt
Ze weten alles aan te pakken om geld binnen te halen.
Roken vind ik overigens wel achterhaald als je dat nu nog doet.
Ik rook me nog steeds de tyfus, maar ben dan ook uitgesproken reactionair. Die combi kan toch wel door 1 deur toch?
@Ichneumonidae | 14-09-22 | 09:37:
Ow ja joh. Ik doel op mensen die er nu nog mee beginnen.
@overVecht | 14-09-22 | 09:41:
Alleen vmbo-sgolieren doen dat nog
@theo-is-dood | 14-09-22 | 09:48: de kindertjes hier met VWO/Gymanasium hadden ook veel rokertjes om zich heen, echter geen van de smoelensmidjes paft waarschijnlijk omdat ik met de juiste argumenten op ze ingepraat heb Tell/show/do ;)
@Smoelensmid | 14-09-22 | 10:06:
Heel goed!
@overVecht | 14-09-22 | 12:54: Slijmerd.
Roken is reeds belachelijk duur gemaakt. Enerzijds omdat het zo lekker verdient voor de overheid, anderzijds omdat enige ontmoediging van jeugd echt wel op zijn plaats is.
Mijn anekdotische praktijkervaring met het heden en vroeger is dat er veel en veel minder wordt gerookt en gedronken door jeugd <18. Dat zal met beprijzing te maken hebben maar er is ook een cultuuromslag gemaakt dat tabak roken simpelweg niet zo 'cool' meer is, behalve bij de doelgroep die we geen jeugd noemen maar jongeren bij opsporing verzocht.
Zet dat even tegenover gebruik van andere middelen zoals ballonnen en miauw miauw en je weet weer wat de echte stand is van de jeugd. Ik zie ze liever roken en drinken dan die voorgenoemde meuk gebruiken.
Wat een gelul, Mosterd. Vapen is juist ontzettend echt wel cool.
Klopt, jeugd is massaal smaakjes aan het hamsteren want het verbod komt eraan. Waarom weet eigenlijk niemand precies te duiden maar verbieden is nu eenmaal de eerste reflex van onze overheid, of verhogen van de belasting erop natuurlijk.
Ik krijg er jeukschurft van op m'n gezicht.
@_pacman_ | 14-09-22 | 09:36: Online bestellen willen ze ook gaan verbieden. Dan maar fysiek met das klimaatvergasser naar Duitsland.
@kleybeuker | 14-09-22 | 09:37: Dan koop je het toch niet? Vrijheid.
Je klinkt als iemand die veel bitterballen eet.
@Duwbak_Linda | 14-09-22 | 09:38: Exact. Terwijl ik het wel cool vind. Maar ja, jeuk.
@Après toi | 14-09-22 | 09:42: Gisteren nog op hole 19.
Uw overheid heeft het beste met u voor.
Vergeet de EU niet.
Precies. Ipv roken en drinken geef je die kids gewoon een snuif. Komt het allemaal goed.
Gelijk aan de poedersuiker, half werk is voor heuptasje dragers.
@HankHill | 14-09-22 | 09:57: Witte Reus. Nog beter.
Tientallen kippen en hanen ‘terroriseren’ al twee jaar Helmondse woonwijk: ‘Moet ik ze in de soep gooien?’
HELMOND - Tientallen hanen, kippen en kuikens scharrelen nu al zeker twee jaar door een deel van de Helmondse Bloemenbuurt. De bewoners worden er knettergek van, zeker nu het er steeds meer worden. ,,Het gekakel gaat 24 uur per dag door.”
Schandalig !!! Overheid doet weet niets!!! ;)
afschieten. Hoe moeilijk kan het zijn. Of mobiliseer de buurt en hou een drijfjacht. Iedereen gaat bij het minste of geringste op de rug liggen en wijzen naar de overheid. Ik snap hierdoor prima dat de kinderen van deze mensen mentaal niet heel weerbaar zijn en bij een beetje tegenslag meteen van het padje zijn.
Waarom zou je ze eigenlijk niet in de soep gooien?
@pibasso | 14-09-22 | 10:10:
Het is daarmee het zoveelste bewijs dat de Nederlandse burger met elke probleempje naar de overheid rent.
Gratis eten in deze tijden en nog janken.
@theo-is-dood | 14-09-22 | 10:35: yep. Over enig probleemoplossend vermogen beschikken is bij velen nogal veel gevraagd Theo.
Voor 2030 is een peuk duurder dan een snuif Columbiaans marcheerpoeder.
REAGEER OOK