'Kans lijkt klein dat Nederlandse banken spaarrente verhogen' JA NOU EN

Welk spaargeld?
Hartstikke leuk uitgezocht hoor, door het Algemeen Dagblad, over spaarrente van de banken - de kans is klein dat de banken de spaarrente gaan verhogen. Helaas gaat ons geld op aan BTW, accijns, motorrijtuigenbelasting, inkomstenbelasting, loonbelasting, afvalstoffenheffing, energiebelasting, onroerende zaakbelasting, rioolheffing, grondwaterheffing en verder natuurlijk ook gewoon nog naar brood, kaas, eieren, water, licht, de verkeersboetes van Dilan Dinges, aardappelen, koffie, een beetje peut voor in de auto en net iets meer dan de rest gaat tegenwoordig naar de energierekening zodat we aan het einde van het geld een heel ongezellig stukje maand overhouden. Dus: welk spaargeld eigenlijk?
Reaguursels
InloggenOh ja haha de nl belastingdienst en overheid weet er wel raad mee. Heel veel euro’s onterecht bij spaarders weghalen wegens fictieve spaarrente. Dus bij negatieve rente net doen alsof de spaarder 7% rente heeft gekregen. Kan gewoon hier in dit land.
Nou en? Nou, omdat je je munteenheid moet beschermen en niet waardeloos moet laten worden. Anders wil niemand meer euro's! Dat is nu juist aan de hand en volgens mij ook een belangrijke reden waarom er überhaupt inflatie is. Iedereen die kapitaalkrachtig is sorteert voor op waardeloos geld door assets zoals vastgoed en aandelen op te kopen, daar meer winst uit te halen, om het vervolgens weer in eigen aandelen te stoppen.
En ook persoonlijk. Ik heb altijd netjes gespaard, dus mijn arbeid opgeslagen in de munteenheid die de overheid mij biedt en vervolgens wordt mijn bankrekening geplunderd door de inflatie. Dikke inflatie zonder rente = diefstal.
Dollar
Belfius
De rest zoek je zelf maar op.
En met een klein beetje risico kun je P2P leningen overwegen (mijn "verlies" in 2,5 jaar tijd nog geen 2 euro). Rendement 3,9 procent. Nederlands bedrijf en bij faillissement o.i.d. ben je je geld niet kwijt.
En tot 10k volstaat een bankrekeningnummer en een mailadres. Wil de naam hier niet noemen, zoek (nee niet met Google) op 'alternatief spaarrekening'.
Waarmee dan zoeken? Duckduckgo?
Bigbank geeft op dit moment 0,65 procent (gratis, geen verplichtingen). En zij doen ook nog aan service, hebben een gewoon mailadres, reageren binnen 24 uur (niet nodig overigens) en lossen in die tijd 'n probleempje ook nog echt op.
Dat is mij in al die jaren bij de Rabobank en SNS nog nooit gelukt.
En ja uiteraard is het niet veel maar nog altijd 65 keer meer dan bij de Rabo-wij-haten-onze-klanten-bank. En voor de gelukkige die het wel lukt, is een paar euro achter de hand houden wenselijk.
Geld? Spaarrente? Wat is dat? Kan ik dat vergelijken met Crypto en stakingsopbrengsten?
De Euro was toch niet echt een goed idee, met de nadruk op niet.
Dat was voor oplettenden, al duidelijk voordat ie nog maar gelanceerd werd..... Kutmunt.
Niet zeiken maar stemmen dus. PS2023. Als kabinet plus PvdA en GL de meerderheid in de eerste kamer behouden dat is de kou en het bankroet de wil van het volk geweest.
No chance. Waarom denk je dat ze de energietegemoetkoming niet nu erin gooien? Precies.
Bij verkiezingen die niet als "belangrijk" worden gezien, zoals voor de provinciale staten of europa, is de opkomst vaak laag en heeft men de neiging om op extremen te stemmen. Omdat dan in de de 2e kamer niet opeens de PVV 40 zetels heeft, want dat willen de mensen niet. Ook de reden dan FVD het daar de vorige keer zo enorm goed deed. En met velerlei aanleidingen om op een uiterste te stemmen, verwacht ik nogal wat van de PS verkiezingen in 2023. Game on!!
Volgens het CBS heeft het gemiddeld Nederlandse gezin bijna 50K spaargeld dus Rutte heeft nog ruimte genoeg om de burger nog iets harder uit te knijpen.
Zegt niets over de verdeling natuurlijk. Als 1 op de honderd gezinnen 50 miljoen heeft en de rest niets, zit je daar ook op. Waarschijnlijk heb je het trouwens niet over spaargeld maar over vermogen. Overwaarde van het huis dus.
@* Il Principe * | 07-09-22 | 11:10:
Oeps, 5 miljoen ipv 50 dus.
Ik heb echt geen 50K was dat maar waar, wel hebben wij nog wat spaargeld maar ik kom maandelijks nu flink tekort dus de bodem van die spaarpot komt snel in zicht en ja, dan hebben we een groot probleem. En nee, wij doen geen rare dingen, gaan zelfs nooit op vakantie.
Kun je nagaan wat een lariekoek dat CBS opschrijft! Er zijn meer dan een miljoen gezinnen die nabij of onder armoedegrens leven en die tellen dan zeker niet mee of ze hebben inderdaad 50k. Weer zo’n niets zeggende opmerking: wat is een gemiddeld gezin?
De verdeling is heel ongelijk, dus dat gemiddeld wordt flink opgedreven door een aantal mensen die miljoenen hebben. De mediaan voor een gezin is een kleine 15k en er is een hele grote groep die gewoon van salaris tot salaris leeft.
Gemiddeld ja, dat betekent dus enkelen hebben veel, de meesten weinig/niets.
Gemiddeld ja, dat betekent dus enkelen hebben veel, de meesten weinig/niets.
@Mckenna | 07-09-22 | 15:06:
Bedoel je de modus?
de mediaan ligt denk ik bij 10.000 euro
Dit is een mooie tijd om grote schulden te hebben. Ook daar is de rente laag namelijk.
Inflatie verdampt ook schulden ja. Maar voor mensen met weinig schuld, is het toch voornamelijk nadelig.
Volgens mij wordt de inflatie op het moment vooral gedreven door de hoge energieprijzen. Dan kun je de rente wel verhogen om consumptieve uitgaven te drukken maar mensen gaan echt niet liever in de kou zitten zodat ze meer kunnen sparen.
Rutte heeft lang de economische wind mee gehad. Al zijn gepruts werd bedekt onder bergen poen. Nu de gratis poen weg is, blijkt pas echt dat je met liegen, draaien en ontwijken geen land kan besturen.
Helaas kan ie nergens anders terecht en is ie de enige die niet over z'n nek gaat als ie met Kaag vergadert. Dus nog 3 jaartjes wachten op verlossing van ons moederskind op gympies
Ha ha, ik kan nog bier kopen want ik kan al van het gas af en hou nog spaargeld over.
Dan heb je toch iets niet goed gedaan in het verleden want ik kan dat met een gasaansluiting en hr+ cv. En heb in de tuin geen bergen gezaagde wegwerppallets liggen.
;)
@steekmug | 07-09-22 | 10:36:
Hé, hoe weet jij dat nou? Ik raak al bekend. Wow!
*krampachtig aan laatste centje vasthouden doet*
nog eens een keer de serieuze vraag: Moet ik nu mijn geld uitgeven omdat het straks niks meer waard is, of moet ik mijn geld nu bewaren omdat er nog slechtere tijden aankomen?
Koop aandelen in de olie- en gasindustrie.
Kopen wat je nodig hebt, eigenlijk zoals altijd. Heb je veel over (tienduizenden of meer) dan (laten) beleggen.
Geld bewaren (€) is met de huidige inflatie een slecht idee.
Uitgeven als je een hoog verdienvermogen hebt. Omzetten in inflatiebestendige assets als je verwacht dat de poep de ventilator gaat raken.
@theo-is-dood | 07-09-22 | 09:58: Of de wapenindustrie. We moeten praktisch blijven.
@Ichneumonidae | 07-09-22 | 09:59:
Daar ben je al veel te laat mee
Koop zonnepaneken ermee. Lekker vangen. Beleg het in onroerend goed, dat stijgt mee met de inflatie. Los je hypotheek af.
Je geld alleen uitgeven aan iets wat lang waardevast blijft of waar jezelf heel lang gebruik van zult gaan maken, loont in deze situatie.
@VolgendjaarkrygikAOW | 07-09-22 | 10:04:
Zonnepanelen zijn binnenkort alleen nog handig als je er ook een pak accu's bij hebt. Terugleveren levert nu al minder op dan wanneer je je eigen stroom weer terugkoopt en binnenkort kan het zelfs zo zijn dat ze je teruglevering helemaal niet meer willen. Zit je dan met je berg panelen die alleen overdag de wasmachine en de warmtepomp laten draaien, tegen de avond zit u dan alsnog in de middeleeuwen.
@elfenstein | 07-09-22 | 10:24: Klopt ook, ik heb nu een flinke batterij en denk eraan om nog een bij te kopen. Hier krijg je er nog 1000 euro subsidie op dit jaar zelfs.
Je moet het zo snel mogelijk uitgeven, maar niet aan instant consumptie. Dus aan toiletpapier, groente in blik dat soort zaken. Twee voordelen: je hoeft het straks niet meer hyper geinflateerd aan te schaffen en je kan het straks als ruilmiddel gebruiken voor zaken die je voor je instant consumptie nodig hebt.
Koop aandelen in voedselindustrie. Mensen moeten immers blijven eten. Tip: JBS SA
Koop airco's + zonnepanelen. Kun je mee verwarmen op stroom, efficiënter dan met gas. En in de zomer lekker koel, als het salderen stopt verdien je toch bijna niks aan teruglevering. Of zet je geld om in zilveren munten, goud of andere waardevaste zaken. In aandelen zit teveel lucht, net als in huizen (in NL) dus dat zou ik mijden.
"de kans is klein dat de banken de spaarrente gaan verhogen.''
Ik dacht dat de ECB de rente wel met 0,5 of 0,75% gaat verhogen. Ik weet niks van economie, maar ik begrijp wel dat het enige probate middel om de inflatie in te perken is: verhoging van de rente, waardoor geld duurder wordt, er minder geleend wordt, meer gespaard, er minder wordt uitgegeven, en de prijzen niet verder stijgen.
De enige die het totaal anders ziet is Erdogan van Turkije, maar die heeft nu ook al een inflatie van 80%.
Ja, het punt dat gemaakt wordt is dat de banken wel meer rente krijgen op hun geld (ECB) maar ze dit niet doorgeven aan de klant middels een verhoogde rente op je spaargeld. Dit mag echter geen verrassing heten.
Onderstaand het medicijn dat FED president Paul Volcker heeft ingezet:
“ Hij werd algemeen gezien als de man onder wiens Fed-voorzitterschap de Verenigde Staten de "stagflatiecrisis van de jaren 1970" hebben overwonnen. De inflatie, die met 13,5% in 1981 een hoogtepunt bereikte, werd verlaagd naar 3,2% in 1983.[8] Dit had echter wel een prijs. De "Volckerschok" had aan de ene kant de ernstigste economische crisis in bijna vijftig jaar (1981-1983) tot gevolg, maar legde aan de andere kant wel de basis voor ruim twintig jaar economische groei (1984-2007).
Volcker verhoogde de federal funds rate die in 1979 gemiddeld 11,2% was, tot een piek van 20% in juni 1981. De prime rate steeg in 1981 tot 21,5%.“
Door de rente te verhogen druk je de inflatie de kop in.
Echter, in de Eurozone gaan de knoflooklanden dan failliet
@theo-is-dood | 07-09-22 | 10:02: De knoflooklanden gaan (zijn) sowieso failliet. Het enige dat de ECB doet is hun (onze) lijdensweg verlengen.
@theo-is-dood | 07-09-22 | 10:02:
"Echter, in de Eurozone gaan de knoflooklanden dan failliet''
Ja, zoiets las ik ook al, en dat de ECB daarom toch erg voorzichtig is met het verhogen van de rente. Maar die landen - Italië voorop - moeten nu echt maar eens gedwongen worden orde op zaken te stellen met hun begrotingen en tekorten. Ze leven er vrolijk op los en geven alles uit aan ''Frauen und Schnapps'' (zoals Jeroen Dijsselbloem destijds zei), wanneer het economisch voor de wind gaat, maar bij de minste tegenwind - corona, recessie - is Leiden meteen in last, waarbij voor Leiden dan Italië, Griekenland, Spanje, en ten dele ook Frankrijk gelezen moet worden. En de zg 'bail-outs' mogen dan weer verzorgd worden door de noordelijke lidstaten.
En al die steunfondsen, coronafonds enz. dat wordt ook gewoon ongezien bijgedrukt. Onhoudbaar. Ook al gaven de knoflooklanden het niet uit aan vrouwen en shotjes maar aan bruggen en fruit, geld wat je niet hebt, kun je niet uitgeven. Ik althans niet....
Zo negatief allemaal. Crisis hebben we nodig. Er wordt zo vaak gezegd 'samen komen we er sterker weer uit' of zoiets. Geniet van deze crisis. Straks is alles nog veel mooier dan het al was!
Leptob | 07-09-22 | 09:51,
Ik ben benieuwd, hoe ?!
Of ben je sarcastisch Leptob ?!
In verbaal is zulks makkelijk te herkennen, maar in schrift is dat wat moeilijker.
@Bad - Casey | 07-09-22 | 09:54: Is inderdaad sarcastisch bedoeld. Ben wel vaker sarcastisch maar denk nooit aan een melding zoals 'sarc/off'.
@Leptob | 07-09-22 | 09:57,
Duidelijk beste.
Ik dacht dat al, anders vroeg ik het niet, gna.
Sarcasme of niet, toch zit er een kern van waarheid in wat je zegt Leptob. Tijdens de coronacrisis leken mensen heel even een hernieuwde waardering te krijgen voor elkaar en de simpele dingen in het leven. Helaas ging het er in een rap tempo weer vanaf, maar het was er wel even.
@MickeyGouda | 07-09-22 | 10:02,
Dit is eng en geen sarcasme.
www.telegraaf.nl/nieuws/1352238618/ka...
En
www.telegraaf.nl/nieuws/1638810232/je...
En
www.ad.nl/politiek/minister-hoekstra-...
In mijn ogen staan deze gasten los van de realiteit ?!
Zo zie ik er het ook. Franse revolutie, de wereldoorlogen. Het waren nare perioden, maar ze brengen wel vooruitgang. We hadden nu al een hele tijd last van een soort culturele stagnatie.
Bilt bek better.... Goed plan!
Banken zijn tegenwoordig niet meer dan een digitale oude sok onder het bed. Goh, waarom sparen (al jaren) steeds minder mensen?
U praat onzin. Het spaarsaldo van de Nederlandse bevolking is enorm gestegen.
— Sinds het uitbreken van de coronacrisis sparen Nederlanders gemiddeld veel meer dan daarvoor—/
economie.rabobank.com/publicaties/202...
Als je nou van een onderwerp geen verstand hebt, blijf dan buiten de discussie
@theo-is-dood | 07-09-22 | 10:06: niet gecorrigeerd voor inflatie. En dat getal (de CPI) is nog zwaar onderschat. Als je bijvoorbeeld naar vastgoed kijkt dan hebben we het over honderden procenten inflatie in slechte enkele jaren terwijl lonen stilstonden en mensen geen enkel rendement op spaargeld kregen.. Om maar even een beeld te geven van hoe snel je euro's waardeloos worden.
Dat is altijd het leuke, de rente gaat altijd omhoog als de bank eraan verdient, maar nooit op je spaargeld. Benzineprijs idem, heel vlug omhoog, altijd langzaam naar beneden. Heb toch het idee dat er opzet in het spel is.
Joh, wie had dat 'niet' verwacht.
Daar kun je Novitsjok op innemen inderdaad.
Over " Dilan Dinges " gesproken,
Politiek weer op z'n smalst!
www.youtube.com/watch?v=CHeFBs-eiK0
Als je opmerking zo dom is dat zelfs Harry Vermeegen stilvalt, ben je echt uitzonderlijk dom.
@UnderTheDevil | 07-09-22 | 09:58,
Hahahaha.
U bent uitgenodigd voor een inspirerend gesprek met Harry Mens op zondagochtend!
Voor sommigen levert een procent spaarrente heel wat op; “ Man die 12,5 miljoen euro cash bij zich had is voormalig dakloze
De man bij wie vorige maand in een huis in Eindhoven 12,5 miljoen euro aan contanten werd gevonden, was een voormalige dakloze van Georgische afkomst. Dat meldt De Telegraaf.“
www.omroepbrabant.nl/nieuws/3214800/m...
Nou fijn voor die man dat hij blijkbaar toch een baantje heeft gevonden.
Toeslagen stapelen levert een mooi zakcentje op.
Zonder moreel is het nog steeds vruchtbare grond hier.
Zo zie je maar: zelfs met 12,5 miljoen cash kun je nog niks huren.
Oh wacht, 12,5 miljoen Turkse Lira....
ECB rente moet omhoog anders gaat europa naar de kloten
Mee eens. Laat die Italianen maar eens een beetje zweten.
Hoera!
Eindelijk een geschoold econoom in de panelen!
Kunt u dit eens uitleggen aan een eenvoudig zeeman?
@Après toi | 07-09-22 | 09:40: Dat zweten gaat de ECB dan doen, want die heeft in feite massaal die Italiaanse staatsleningen opgekocht. En de Griekse. En de Portugese. En de Franse.
En wanbetalingen kunnen alleen voorkomen worden door extra leningen te verstrekken.
waarmee de piramide alleen groter en spitser wordt.
Dat gaat niet gebeuren. De knoflookcoalitie heeft nu ook de ECB overgenomen.
Het is niet voor niets dat Jens Weidmann uit protest is afgetreden als directeur van de Bundesbank, de Duitse centrale bank.
Zie Reuters: “ FRANKFURT, Oct 20 (Reuters) - Bundesbank President Jens Weidmann, a relentless critic of the European Central Bank's ultra easy monetary policy, will step down more than five years early, opening the door for Germany's new government to pick a less confrontational successor.
Weidmann said he would leave for personal reasons on Dec. 31, just days after the ECB is set to make a crucial decision on winding down pandemic-era stimulus that has revived growth but also pushed inflation to its highest rate in over a decade.“
Als de rente omhoog gaat, gaan een want al Europese landen failliet en dan gaat de Euro er aan. Het is kiezen tussen de galg en het rad. Beter dat Nederland het zinkend schip verlaat en de Euro vaarwel zegt
@Fijn_dat_je_er_bent | 07-09-22 | 09:53: Nederland wil vaak als vooruitstrevend te boek staan.
Laat Nederland dan als 2e, na Engeland, uit de EU stappen.
@Fijn_dat_je_er_bent | 07-09-22 | 09:53: En jij denkt dat onze economie dán niet tankt? 't is inmiddels een keuze tussen galg, rad of verdrinking.
Europa gaat linksom of rechtsom naar de klote. Dus niks doe of verhogen maakt weinig uit. De ECB heeft zichzelf in een hoek geschilderd door niet eerder te stoppen met gratis geld. Nu kun je doen wat je wil, het pakt altijd onzalig uit.
Spaarrente omhoog zal wel weer heel slecht zijn volgens Sassen van Elsloo want dan hebben demense weer meer geld en dat creëert meer vraag en dan stijgen de prijzen nog meer en daarmee temper je de prijzen niet, of een andere kromme redenering, verbied reclames in de openbare ruimte voor sparen en rente en hou het volk straatarm is het beste /sarcasme modus off.
Het zou al leuk zijn als je van de spaarrente de vermogensbelasting zou kunnen betalen. En dan te bedenken dat die belasting 30% van die rente zou moeten zijn.
Altijd overal bezwaar tegen maken. Anders vis je, ook al blijkt de geheven belasting onwettig, achter het net.
Hoeveel AD kan een mens verdragen op een dag?
Het AD en de Telegraaf zijn allebei heel erg vochtig vandaag over Maxima want die haalt miljoenen voor ons binnen met haar vliegreisjes. Wat een rijkdom zullen we kennen door Maxima in deze moeilijke tijden.
Dat hele verkeersboetesysteem is sowieso een inkomstenbron voor de overheid en om heel veel ambtenaren aan het werk te houden. Diegenen met veel geld lachen om welke hoogte dan ook en kachelen vrolijk verder. Afschaffen dus en vervangen dus door een puntensysteem. 25 punten een half jaar rijontzegging. Telefoneren tijdens het fietsen, agent een vuisthamer meegeven.
Invoering van het Finse systeem: verkeersboete is daar inkomensafhankelijk.
Zijn er eigenlijk nog mensen die eerlijk tegen anderen durven te zeggen dat ze voor een bank werken? Ik zou wat anders verzinnen.
Werken voor de voedselbank hoef je je niet voor te schamen, dat wij zo'n (vice) MP hebben des te meer.
Euh... ik doneer wel eens bij een bank. U weet vast wel.
Ik durf als thuiswerker wel toe te geven dat ik op de bank werk.
als er al rente verhoogd wordt is dat rente die u moet betalen.
dat klopt, mijn bedrijfsfinanciering is in een half jaar van 2,2 % naar 4,2% gegaan.
Op creditstanden 0%, nog steeds.
Bij een recordlage ECB-rente verlagen / beboeten de banken wel, maar als de ECB de rente verhoogt, ja, dan krijg je nog steeds niks haha. En dan straks weer de PR-afdeling een mooi duurzaamheidsverslagje laten schrijven, 'because we care!'
Wel met gender- en kleurtjes-inclusieve foto's erbij, natuurlijk. "Alles voor een betere toekomst".
Kijk eens bij de NIBC
@Nuchternederland | 07-09-22 | 09:38: 'Anne-Fleur, zoek me een neger voor op de cover!'
@theo-is-dood | 07-09-22 | 09:49: www.nibc.com/media/2748/nibc-sustaina... bekeken, maar ik mis je punt.
Het grote nivileren is dan eindelijk begonnen. Snap alleen niet zo hoe de overheid het geld bij de energiebedrijven gaat ophalen, maar daar zal binnenkort wel een speciale tax voor volgen oid
Inderdaad, eerst iedereen giga veel laten betalen, dan de gigawinsten van de energiebedrijven extra belasten, en de onderkant van de samenleving waar je bang voor bent als overheid, een toeslag geven. Vast wel iets voor Kaag om dit zo te gaan doen.
Ergo: nivelleren is een feeksje.
En die extra tax berekenen de bedrijven weer door naar de consument.
@steekmug | 07-09-22 | 09:32:
Zoals altijd.
Met elke verhoging.
@J-van-de-Bontekoe | 07-09-22 | 09:49: Met andere woorden: de overheid krijgt steeds meer grip op burgers en burgers raken vrijheden kwijt in doen en laten wegens afhankelijk zijn van diezelfde overheid.
@steekmug | 07-09-22 | 09:54:
Maar de mensen willen niet anders!! Voor elk probleem of ongemak rennen ze naar die overheid.
De Nederlandse overheid is in de ogen van het volk een geluksfabriek.
Als je kat ziek is, dan moet de overheid de dierenarts betalen, zie Regeling ADAM in Amsterdam
@theo-is-dood | 07-09-22 | 10:20: Komt omdat de meeste mensen op de pof leven en als het dan tegenzit moet bijvoorbeeld ADAM helpen.
Vicieuze cirkel die heel moeilijk te doorbreken want wie wil er nou "minderen" ten opzichte van buren cq bekenden.
Oh wat errug allemaal, inmiddels is hier in Frankrijk de super benzine 1,43 bij sommige tanks stations en de prijs voor een kwh electra blijft ook gewoon iets meer dan 17 cent. Maar ja, die klootzak van een Macron kan natuurlijk nooit op tegen de geweldige Rutte en Kaag, dat dan weer niet.
Macron moet wel want de Fransen trekken zo hun hesjes aan.
In Frankrijk hebben ze nog echte oppositie.
@J.Cash | 07-09-22 | 09:37: Macron is nog steeds niet erg populair maar dit doet hij vrij goed idd, verder is hij druk bezig om (nog meer) olie en gas in
Algerije te kopen, ook een boevennest maar nog steeds beter dan Poetin's Rusland.
Frankrijk heeft ook een staatsschuld van 113% van het BNP. Lekker makkelijk om de financiële problemen door te rollen naar de volgende generatie. Die het nog veel moeilijker gaat krijgen. Minder actieven die werken en belasting betalen en meer ouderen, zieken en vooral meer “diversiteit”.
@theo-is-dood | 07-09-22 | 09:53: Daar staat dan weer tegenover dat NL een privaat schuld heeft van 274 % van het BPN en gelukkig heeft NL zo weinig inactieven en problemen met diversiteit dat ze er minstens 1000 probleemgevallen per week extra binnen halen, nog voor er sprake is van gezinshereniging , dat is ook een oplossing natuurlijk.
@zwellevertje | 07-09-22 | 09:46: Macron heeft vooral geluk dat de Fransen in de jaren 50-60 massaal gekozen hebben voor kerncentrales, waardoor hun afhankelijkheid van gas minimaal is i.v.m. Duitsland of Oostblokkië. Gecombineerd met een staatsschuld van meer dan 100% BNP, lijkt er idd oneindig geld te zijn.
@zwellevertje | 07-09-22 | 10:10: Frankrijk zit op 195% BNP qua private schulden, tel je daarbij de staatsschuld op van 113%, dan staan ze er net eigenlijk net zo slecht voor als NL: namelijk 308% om 326,1% schuld t.o.v. BNP.
Die 20% is dan geneuzel in de marge.
@ReyNemaattori | 07-09-22 | 11:11: Ik was het niet er over begon maar dat gezever dat NL "het" zoveel beter doet dan de andere is vooral op gebakken lucht gebaseerd, dat mag best ook wel eens gezegd worden.
De meeste mensen met spaarsaldo's hebben het dus al opperdepop?
www.manners.nl/hoeveel-sparen-nederla...
Als de rente omhoog gaat, dan klapt Italië. Dus ook de Euro
Eerst hun goudvoorraad opsouperen dan.
Dat klopt helemaal, en het is voor de ECB dus kiezen tussen de rente fors verhogen en de euro laten klappen, of de inflatie laten oplopen zodat rijke socialistische landen zoals NL, solidair zijn met de Zuid-Europese landen.
Of Griekenland. Ik zag laatst iets van 468 miljard euro "geleend" van landen, al afgelost 10 miljard. Nou dat schiet op zeg. En ik kan me nog zo'n Jan Kees de Jager ofzoiets voor de geest halen (alleen ik denk ik zo) die toen zei: elke cent PLUS rente krijgen we terug hoor! (Nooit meer iets van gehoord, van die de Jager niet en dat zogenaamde geld terug niet)
@Nuchternederland | 07-09-22 | 09:30: waarom niet en de rente verhogen en inflatie laten oplopen en ook nog eens solidair zijn?
De EU en de ECB waren toch bezig met een nieuw soort plannetje zodat de noordelijke EU landen de zuidelijke EU landen via een achterdeurtje kunnen steunen las ik in het nieuws.
@steekmug | 07-09-22 | 09:37: ja, dat is men nu aan het doen door de toenemende spread tussen de Italiaanse (sterker stijgend) en Duitse (minder sterk stijgende) rente af te toppen, en het meerdere bij te lenen/kopen.
@onesizefitsall | 07-09-22 | 09:36: Vreem, 20 augustus was dit nog het nieuws: "Griekenland is na twaalf jaar eindelijk af van het strenge toezicht van de eurozone op zijn financiën. Het is volgens de eurolanden voldoende opgekrabbeld van de financiële crisis om weer zelf over de schatkist te waken".
Als je toch 0% rente krijgt, kun je net zo goed al je geld cash opnemen.
of een of ander zeldzaam edelmetaal voor kopen
Ga ik vanmiddag doen, moet tanken.
Maar de rente op leningen wel?
Bij ING zit je met een lening al snel op zo'n 8% rente. Bij dezelfde Ing in België betaal je ineens maar 2% voor dezelfde lening. Dat komt omdat banken sinds 1996 jouw hypotheek of lening direct op de markt in stukjes mogen hakken en beleggingsproducten ervan maken. In België is dit niet toegestaan.
@Suncatcher | 07-09-22 | 09:24:
dat kan niet, bijna alle verkooprentes liggen op IRS+liquiditeitstoeslag+klantopslag = minimaal 4% nu
@Nuchternederland | 07-09-22 | 09:31:
5,5 % Staat op de ING site.
@Suncatcher | 07-09-22 | 09:24:
Dat doen letterlijk ALLE banken. En wat zou het probleem daarvan ook zijn? Uw contractueel overeengekomen leningsvoorwaarden veranderen immers niet
Mensen klagen massaal maar komen niet in actie. Vroeguh waren er allang massale stakingen, betogingen e.d. uitgebroken. Lijkt wel om de mensen bang zijn geworden / klem zitten. Neem nu de stakingen bij het openbaar vervoer vandaag in NH. Als je echt je statement had willen maken had je dat afgelopen weekend bij dat feestje van die bebrilde huisjesmelker moeten doen.
Vroegah bezaten mensen wel niets maar ze hadden ook geen schulden. (paupers kregen geen leningen) en dus konden ze gemakkelijk in opstand komen want ze waren nauwelijks te raken. Tegenwoordig hebben bijna alle mensen schulden. Van hypotheek tot aan auto en Wehkamp. En schulden is slavernij. Voor landen, voor mensen.
Men kan dus letterlijk honderden zoniet duizenden euro's extra afpakken van het inkomen van burgers zonder dat dat voor (EU) politici en multinationals gevolgen heeft omdat de netto belastingbetalende burgers door blijven zwoegen.
Roof van de Eeuw.
Die boetes dat is wel zo'n raar verhaal.
Een boete moet als gedragscorrectie werken.
Het gaat dus altijd over het effect ten opzichte van je koopkracht.
En die dondert nu omlaag.
Maar volgens minister Dilan Yesilgöz werkt dat niet zo en is het logisch dat de boetes ook duurder worden omdat inflatie.
Die logica legt ze nergens uit.
En een boete moet als gedragscorrectie werken, maar is elk inkomen gelijk is.
Dus als je genoeg poen hebt, voel je die boete nauwelijks, en dus werkt de gedragscorrectie niet.
Dat is iets anders dan dat je hetzelfde aantal dagen in de cel doorbrengt.
De VVD vindt blijkbaar dat als je meer poen hebt, je ook wat gevaarlijker door het verkeer mag
Mensen rijden al met samengeknepen billen door de hoge brandstofprijzen.
Gezinnen moeten straks hun auto wegdoen omdat de energie te duur wordt.
Een boete op het minimum komt al keihard aan, zeker nu.
Maar wat echt zorgelijk is:
het lijkt te wijzen op het ontbreken van besef van 'de overheid' van de economische situatie waar een grote groep burgers zich in bevinden.
Anders zou je dit pas doen op het moment dat de koopkracht van mensen weer toeneemt.
En dat je een zacht stemmetje gebruikt met een glimlachje is heel leuk, maar dat maakt niet uit.
Boeren en burgers kijken onder aan de streep hoe het voor hen uitpakt.
Dus,
denk even in de menselijke maat, Dilan, niet als een VVD-er.
Doe het niet.
Dit dus, het is niet meer recht te praten.
Hou toch over boetes. Is iets wat je voor 99% zelf in de hand hebt.
Kom dagelijks de meest asociale op de weg tegen, kunnen de boetes niet hoog genoeg voor zijn.
Wederom het bewijs dat wat er ook nog allemaal moge gebeuren, hoe gek het ook nog mag worden, dit kabinet blijft koste wat kost zitten. Ze hebben een missie, niet zeker welke precies maar hij moet uitgevoerd worden binnen deze regeerperiode. Wat er daarna komt? Geen idee maar best gaat het zijn. Ik verwacht nog meer van dit soort totale waanzin, steeds gekker, steeds meer, steeds verder van het padje.
Het meest bijzondere is dat het kabinet geen loon—prijs spiraal wil. Maar als jezelf bewust zaken duurder gaat maken geef je juist het signaal af aan werknemers dat ze minimaal 10% loonsverhoging moeten gaan vragen. Economisch bezien draagt deze verhoging dus ook nog een verkeerde boodschap uit.
@Rotterdammert1965 | 07-09-22 | 09:15:
Prima, die aso's doen dat vaak ook omdat ze genoeg geld hebben voor de boetes, echte consequenties zitten er verder niet aan. Zullen we dan een scandinavisch model invoeren, boetes naar hoogte van inkomen? Een arme sloeber die 5km te hard rijdt betaalt 2 tientjes, zeg maar 20% van z'n weekbesteding, een dikke vetnek misschien wel 2 ruggen, ook 20% van z'n weekbesteding. Dán pak je ook de aso's die nu lekker doorkachelen omdat het toch zowat gratis is, die boete.
@elfenstein | 07-09-22 | 09:20: Tof plan. Gaat straks degene met een hoog inkomen bij de bakker € 20 voor een brood betalen en een bankzittende aardappel € 0,50.
Het belastingsysteem is al progressief, lijkt me al erg genoeg en werkt ook nog eens demotiverend, zeker in combinatie met het uitkeringen-en toeslagencircus.
@Rotterdammert1965 | 07-09-22 | 09:15:
Je doet net alsof alleen aso's de boetes krijgen.
Het gaat meestal per ongeluk.
Je rijdt 65 waar je 50 mag en pang! 200 euro
Of een weg vraagt om 80, je hebt een bord met 50 gemist en pang!
Je laat een scheetje op je stoel en pang! weer een boete.
Niemand krijgt voor de lol een boete, en zit je op het minimum dan komt dat al kanonhard aan. Dan heb je elke euro nodig. Die mensen zitten nog drie dagen te vloeken dat het ze overkomen is.
Je bent te laat omdat de kleine ziek is, ruzie thuis, je vader ligt op sterven.
Misschien door de stress van je hoge energierekening of je hele financiële situatie.
@Ichneumonidae | 07-09-22 | 09:24:
Nee, want het gaat om een gedragsverandering in het verkeer.
Dat is heel wat anders dan een brood of cake kopen.
Als jouw kind wordt aangereden door een aso die te hard rijdt omdat de boete geen effect heeft, hoe zou je dat vinden?
@Ichneumonidae | 07-09-22 | 09:24:
Nee, dit is voor boetes, zoals Rotterdammer zegt is dat vermijdbaar, heb je zelf in de hand. De prijs van een brood heeft daar niets mee te maken, die moet iedereen kopen en kan dan kiezen tussen de goedkope luchtbaksels van de aldi of gaat naar een dure bakker. Bovendien werkt dit systeem in scandinavië al heel lang heel goed, notoire aso's heb je daar niet of nauwelijks omdat het resultaat voor zowel arm als rijk hetzelfde is: pijn in de knip.
@AdvocatusDiaboli | 07-09-22 | 09:30: Mij gaat het er om dat de progressie in het belastingsysteem dat allemaal al wegzuivert. Dat vind ik meer dan genoeg. Zeker in combinatie met het door mij genoemde uitkeringen-en toeslagencircus.
Dat iemand met een hoog inkomen een boete dan minder voelt dan iemand met een laag inkomen - dat is dan maar zo.
Iemand met een hoog inkomen heeft ook minder last van hogere energieprijzen.
@AdvocatusDiaboli | 07-09-22 | 09:28: Er zijn genoeg aso's, ook ik soms. Heb vaak genoeg een boete gepakt. Af en toe wat burgerlijke ongehoorzaamheid mot kunnen. Maar ik gun het ze niet meer, dus concentreren op de snelheid, regels en boodschappen haal ik in Duitsland.
Oeps dubbele post.
@Ichneumonidae | 07-09-22 | 09:24:
Iemand met geld heeft een hogere levenstandaard. Dat is natuurlijk prima. Dat gaat over dingen voor jezelf kopen.
Maar als het gaat over wat je met andere mensen te maken hebt, wordt het anders.
Verkeersboetes gaan over gedragsverandering, over risico dat je neemt met andermans leven. Niet over jezelf.
En het kan niet zo zijn dat omdat jij meer poen hebt, je meer risico mag nemen met andermans leven.
@elfenstein | 07-09-22 | 09:32: Gaat mij om de hoogte van de boete naar rato van inkomen. Volstrekt bespottelijk.
En ja, mensen met geld hebben van de meeste prijsstijgingen of van dingen als boetes minder last. Dat lijkt me prima. Het alternatief zou zijn iedereen een even hoog inkomen te geven. Gaat natuurlijk nooit gebeuren.
@Ichneumonidae | 07-09-22 | 09:39: Denivelleren is een feestje!
@AdvocatusDiaboli | 07-09-22 | 09:37: Nounou, je drijft wel een beetje over met 'meer risico mag nemen met andermans leven'.
Een boete komt bij een armere harder aan dan bij een rijker iemand, dat is inderdaad zo. De suggestie dat rijkeren dus maar wat kunnen aankloten op de weg komt mij nogal hysterisch voor.
De meeste ongelukken worden veroorzaakt door mensen die net hun rijbewijs hebben, soms spelen culturele factoren een rol, met te veel drank op achter het stuur gaan zitten etc.
Ik heb, als ik op de snelweg rij, niet bepaald de indruk dat het de rijkeren zijn die verkeersovertredingen begaan 'omdat ze het kunnen betalen'. Zou eerder denken, integendeel.
@Après toi | 07-09-22 | 09:41: You're my niggah.
@Ichneumonidae | 07-09-22 | 09:39:
"Gaat mij om de hoogte van de boete naar rato van inkomen. Volstrekt bespottelijk."
Leg uit waarom dat bespottelijk is dan.
Het gaat niet over een duurdere auto of een groter huis voor jezelf.
Dat is prima.
Het gaat over andere mensen, over hun veiligheid en hun leven. Niet in een ziekenhuis belanden. Iemand iets aandoen.
@Ichneumonidae | 07-09-22 | 09:39:
Advocatus' tegel, daar sluit ik mij bij aan. U kan het snappen of het niet willen snappen, even goede vrinden.
@AdvocatusDiaboli | 07-09-22 | 09:45: Zie 09:44.
Zie hier net comment staan over puntensysteem. Is in Frankrijk ook zo.
Dat maakt deze hele discussie overbodig.
@Ichneumonidae | 07-09-22 | 09:57:
Nee, niet. Wezenlijk verschil tussen inkomensafhankelijke boetes en puntensysteem is dat je bij een puntensysteem de veelrijder, de vertegenwoordiger, de taxichauffeur etc... onevenredig pakt. Zeker in Nederland trajectcontrole/flitspalenbosland. Inkomensafhankelijke boetes pakken je hard maar rechtvaardig, puntensysteem pakt uiteindelijk je rijbewijs, en daarmee wellicht ook je baan af. Ik zie liever die inkomensboete.
@Ichneumonidae | 07-09-22 | 09:50: Dat verhaal geeft alleen maar aan dat je het inderdaad niet snapt. Nog 1 keer: boetes zijn bedoeld om een gedragsverandering te bewerkstelligen. Om dat op een eerlijke manier te bereiken, moet de financiële pijn voor iedereen gelijk zijn. Daarvoor zijn dus inkomensafhankelijke boetes nodig, simpelweg omdat 100 euro voor Jan Uitkeringstrekker niet hetzelfde is als voor Kees Tienkeermodaal.
@AdvocatusDiaboli | 07-09-22 | 09:28: de meeste hebben cruise control. Gebruik dat ding.
@elfenstein | 07-09-22 | 09:20: de aso zitten ook vaak in de bijstand met bepaalde bijverdiensten die ver boven mijn jaarinkomen uitstijgen wat niet traceerbaar is.
Gewoon opletten.
Rij al 25 jaar boetevrij en op de cruise control op 105 waar 100 mag.
Krijg je echt geen bon.
Meestal is er wel wat meer aan de hand. Namelijk niet opletten en bellen achter het stuur en dan snelheidsborfen missen.
En als je op flitsmeister vertrouwd om verder hard te rijden ben je gewoon een loser en niet klagen als de bon dan op de mat valt.
De Belastingdienst zou naar de beurs moeten gaan, daar zou ik aandelen van kopen.
Of het CJIB.
Die 22 miljard toch maar 'ns gaan uitgeven dan. Daar kun je een hoop kachels voor kopen
www.rtlnieuws.nl/economie/life/artike...
Kun je toch 2 a 3 kerncentrales van bouwen, genoeg stroom voor een derde van het land...
Al gaat de spaarrente nu naar 5%, ach weet u wat, does gek: 11%
Dan maakt het nog niks uit, uw geld wordt per minuut minder waard, sneller dan dat u er rente op kan trekken. Welgemeende tip: investeer in offgrid, koop houtkachels, zonnepanelen, windwokkels en accu's. Dat levert straks meer op dan uw geld op de bank laten staan voor de rente. Mocht u die spullen niet zelf nodig hebben, laat ze dan even staan in de garage ofzo, zeer binnenkort kan u er dan mee ruilhandelen voor eten of andere nuttige zaken.
En als ik mijn eigen pensioen moet gaan betalen, en daarvoor veel spaargeld aan moet houden?
beleggen is leuk, ben professioneel in die branche werkzaam geweest, maar met je eigen geld werken is toch wat anders, dan is Cash nog steeds King.
De hypotheek valt niet te betalen met houtkachels, al snap ik uw idee prima. (er voor zorgen dat je eerste levensbehoeftes niet afhankelijk zijn van spaargeld)
@Nuchternederland | 07-09-22 | 09:34:
Om de inflatie te compenseren, dus dan verdient u nog niets aan uw spaarcenten, zou de rente al net zo hoog moeten zijn als die inflatie. Alles wat die rente minder is kost u geld, u teert in op uw appeltje voor de dorst. Ik ga er vanuit dat het nog veel erger gaat worden en dan heb je helemaal niks meer aan wat cijfertjes op een site van de bank. Dan heb je wel wat aan hele simpele basics, eten, energie en ruilmiddelen. Vertel me over een jaar maar dat ik het helemaal mis had, maar deze winter kon je wel eens meer aan een lasapparaat en een paar lege gasflessen hebben om houtkachels van te maken dan aan het geld op uw zilvervlootrekening. Met investeren bedoel ik, voor de duidelijkheid, dus niet op de beurs maar in uzelf, spullen, u zou het zelfs preppen kunnen noemen maar dan niet met blikken bonen in de kelder.
@Nuchternederland | 07-09-22 | 09:34: Ik moet mijn eigen pensioen betalen, ben maar wat blij dat ik in mijn actieve leven mijn huis met zonneenergie een elektrische auto energie onafhankelijk heb gemaakt dat scheelt mij maand na maand klauwen met geld waar ik niet eerst inkomsten belasting over af hoef te dragen een soort winst verdubbelaar dus..
Zilvervlootsparen levert zeker iets op zegt SNS. Want 0,10 procent rente staat op de SNS site. Feest!
youtu.be/9GLCeL8qM-E
Kan me nog wel herinneren als kind dat het iets van 10% was. Heel slim van de banken, zo wordt je opgevoed met het idee dat sparen heel rendabel is.
@Zeurders | 07-09-22 | 09:45:
Dat was in de jaren zeventig en tachtig. Aangeslingerd door FED president Paul Volcker
Kijk bij NIBC
@theo-is-dood | 07-09-22 | 11:04: Wow, 0,05 % bij de NIBC. Nee, dank u, dan liever 0.65% bij Renault via Raisin.
Die verhoging van de verkeersboetes, zit ook al zo'n kromme redenatie achter. Zoveelste fluim in de bek van de burger.
Verkeersboetes heb je in ieder geval nog zelf in de hand wat je eraan uit wil geven.
@Rotterdammert1965 | 07-09-22 | 09:10: Een bon is zo gescoord.
@Rotterdammert1965 | 07-09-22 | 09:10: gaat het niet echt om, al heb je natuurlijk gelijk. Het gaat om het zoveelste stukje beleid dat op basis van prut dreigt te worden gemaakt.
Niet zo heel veel moeite mee eerlijk gezegd. Als je bijvoorbeeld ziet hoeveel mensen er nog bellen achter het stuur mag die boete van mij naar €10.000
@Rotterdammert1965 | 07-09-22 | 09:10:
Kromme redenatie.
Het gros van de boetes betreft een kleine overtreding. Een paar kilometer te hard of zo, of net een kwartier te laat terug bij je auto.
Het is natuurlijk niet zo dat de meeste bekeuringen worden uitgeschreven aan mensen die moedwillig in overtreding zijn.
@Behangdelul | 07-09-22 | 09:28:
Als je veel op de weg zit zie je hoe gevaarlijk dat is. Niet zo zeer het bellen met de gsm in de hand wat sowieso niet meer nodig is. De meeste auto’s hebben een ingebouwd handsfree systeem.
Het appen, sms’en, facebooken dat is het gevaar.
@J.Cash | 07-09-22 | 09:48: Vergis je niet: bellen, ook handsfree, leidt net zoveel af als op andere manieren met je telefoon frutten. Je kan maar 1 ding tegelijk goed doen (en ja dames, jullie ook).
Sparen. Wat was dat ook weer. En rente... eh... Rente is natuurlijk Haram, dat moesten we niet willen met zijn allen. Mocht u nog ergens een spaarvarken bezitten, dan kunt u dat gratis inleveren bij het gemeentelijk dépot voor niet-inclusieve objecten. Deze coulanceregeling geldt tot 1 oktober 2022. Daarna zal er streng gehandhaafd worden.
In spanje betaal je tussen 1,2 tot 1,8% voor 30 jaar rentevast tegen 80% markt to loan ratio.
Wat doen de Nederlandse banken?
En waarom kan een EU burger zo moeilijk hypotheekshoppen in de EU?
Exact! Leugens op lobby op leugens op lobby etc.
Nexit!
Koop een huis in Spanje en laat dat door een Spaanse bank financieren.
@Après toi | 07-09-22 | 09:39:
Of koop een huis in Nederland en laat dat door een Spaanse bank financieren.
Europees aanbesteden, open grenzen voor diensten en producten, toch?
@Kapitein Sjaak Mus | 07-09-22 | 09:47:
Moet je wel een N.I.E nummer hebben, áls het je al zou lukken om zo een hypotheek af te sluiten.
@Kapitein Sjaak Mus | 07-09-22 | 09:47: Da's alleen voor de bobo's, he. Niet voor het plebs.
Je moet geld, als je nog wat hebt, aan het werk zetten. Je spaargeld is in vergelijking met een jaar geleden immers al twaalf procent minder waard geworden. Als je meer dan een ton op de bank hebt nog minder.
Officieel zet je met spaargeld de bank aan het werk.
Maar de ECB heeft unlimited geldvoorraad ter beschikking gesteld en daarom willen ze niet voor jouw spaargeld betalen.
Dat spaargeld waarvan inmiddels zeker 15% is verdampt
Nou Mosterd, er zijn genoeg reaguurders in de panelen die zich rijker voelen dan dat ze daadwerkelijk aan vermogen hebben, er zitten reaguurders tussen die onder het nulpunt hangen, maar er zit zeker een grote groep die wel wat spaarcentjes bezitten en die zouden wel wat extra rente kunnen gebruiken op die spaarcentjes.
De banken worden terecht door het AD in de schijnwerpers gezet voor dit punt, de rente op hypotheken en leningen zijn redelijk wat gestegen, de spaarrentes blijven nu te ver achter.
Het lijken de brandstofproducenten wel, zouden dezelfde aandeelhouders er achter zitten?
Helemaal niet interessant, 1% of 2% rente. Beter investeren in verduurzaming of vastgoed.
Banken zijn zichzelf in een rap tempo overbodig aan het maken en ik betwijfel of ze dat zelf in de gaten hebben.
Fysieke kantoren zijn een zeldzaamheid maar de kosten stijgen elk jaar voor het doen van online transacties. Heel vreemd allemaal terwijl je ook geen rente krijgt en voor elke scheet moet betalen, zoals voor het storten van geld (wat in dit land nog een wettig betaalmiddel is).
Op de linkerbaan van de monetaire snelweg komt echter blockchain aan, knipperend met de lichten omdat de banken met hun Ligier 45-km autootje op de linkerbaan plakken, niet wetend wat eraan zit te komen.
Met blockchain (dat al voor heel wat toepassingen wordt gebruikt, ook voor crypto) kun je namelijk een betaling doen aan een ander zonder dat daar een bank voor nodig is (en ontvangen ook natuurlijk). Volkomen veilig.
Je kunt zo dus ook geld uitlenen aan iemand die een huis wil kopen en van een groot aantal mensen een klein bedrag lenen. Je kunt mijn spaargeld een tijdje lenen, tot ik het nodig heb, en dan betaal je mij een afgesproken rente en als mijn spaargeld nodig is voor een aanschaf dan leen je weer bij iemand anders en langzaam betaal je iedereen terug.
Zonder bank.
Met name de RaBobank heeft de laatste decennia laten zien geen enkele meerwaarde te bieden naast het faciliteren van transacties, die bank kun je missen als kiespijn.
Nog een paar jaar, dan heb je een bank alleen nog nodig als tussenstation om salaris of uitkering op te ontvangen en dan gaat het linea recta de blockchain in.
Dag bank.
@Bakkeleures | 07-09-22 | 09:18:
Ik geef u op een briefje dat zodra Coin$ daadwerkelijk een impact beginnen te krijgen en uw scenario realiteit wordt, die blockchainhandel sneller gereguleerd, belast of domweg verboten wordt dan u blockchainfraudeur kan zeggen.
@First Contact | 07-09-22 | 09:07: Nee rijk ga je er niet van worden, het gaat mij om de manier van het uitpersen van de citroen, het kapitaal van de klant bij een bank.
@elfenstein | 07-09-22 | 09:50: Wat dacht je van het idee dat centrale banken die blockchain architectuur kapen om zelf een gecentraliseerde
digitale munt op te zetten?
Dan heb je álle nadelen van blockchain(internet vereist, programmeerbare 'munten') gecombineerd met alle nadelen van manipuleerbare / bijdrukbare fiat value.
Overigens Mosterd, staat het aantal besparingen van de Nederlanders op een absoluut toppunt, dacht 400 miljard.
Te veel liquiditeit in de markt waar niemand op zit te wachten.
Sparen is sowieso voor losers
www.telegraaf.nl/financieel/965957407...
Spaarrente, ik heb het nog meegemaakt. Met je spaarbank boekje naar de bank (ja dat bestond toen nog jongens, soort van winkel in de buurt waar je gewoon kon binnen stappen).
Jaaa. Met boekje. En soms je eigen spaarpot. Als je handig was kon je die met twee messen stiekum legen.
Spaarzegels van een kwartje kopen vrijdagmiddag's op school en dan in je spaarboekje plakken.
De PTT zal nog weleens gemist worden
Met zo'n groot tralie-rek waar je net je boekje en je geld onderdoor kon schuiven.
@slim blontje | 07-09-22 | 09:03: Jaren ‘80 Rabobank.
@slim blontje | 07-09-22 | 09:03:
Ja, dat deed ik vroegah - eerste helft jaren 60 - ook op de lagere school. Ik mocht van mijn moeder dan elke twee zegeltjes kopen om een spaarkaart te plakken (niet in je spaarboekje), en een volle spaarkaart leverde dan 2 gulden op - of 4, dat weet ik niet meer. Maar die bracht je dan naar het kantoortje van de Nutsspaarbank om de hoek; inderdaad met zo'n ouderwets traliewerk voor de toonbank. En de bankmedewerker legde je spaarboekje dan onder een soort stempelmachine die je nieuwe tegoed erop stempelde. Ik voelde me dan altijd heel rijk, weet ik nog wel.
Later ook altijd braaf gespaard met de zg Zilvervloot. Dat moest je geloof ik 10 jaar volhouden en dan kreeg je aan het eind een premie van 10% over je gespaarde tegoed.
Andere tijden, inderdaad. Maar je leerde er wel een oud-Nederlandse, misschien calvinistische, spaarzin van aan. Ik weet niet hoe de jeugd die spaarzin tegenwoordig wordt aangeleerd. OF de jeugd tegenwoordig überhaupt nog wel spaarzin wordt aangeleerd.
@Dr_Johnson | 07-09-22 | 09:45:
elke week.
@Dr_Johnson | 07-09-22 | 09:46:
om op een spaarkaart.
Wij hadden nog zo'n ijzeren spaarkist met allemaal gleufjes en nummers erbij op de basisschool die je vroeger nog wel eens aan de wand in café's zag om alvast vooruit te sparen voor de drankjes.
REAGEER OOK