Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Agractie: Tijd voor nieuwe boerenblokkades

Oproep tot standstills op drukke plekken

Daar gaan we weer: meer boerenblokkades, meer gedonder op drukke wegen, meer trekkers in het nieuws, meer omgekeerde vlaggen en meer vertragingen. Het was eventje stil, maar de boerenacties komen terug. In ieder geval als het aan boerenbeweging Agractie ligt. "Volhouden en koers houden", zo klinkt de boodschap van Agractie-opperhoofd Erik Luiten. Hij roept de boeren op tot het organiseren van standstills op "drukke plekken bij je in de buurt" en daarmee legt Luiten de bal bij de boeren zelf. Die hoeven niet eens massaal in actie te komen, want we weten dat een klein groepje bereidwillige demonstranten al genoeg is om een paar snelwegen dicht te gooien. De timing van zijn video is uiteraard geen toeval, want vandaag babbelt stikstofonderhandelaar Remkes met natuurorganisaties over het gevoelige onderwerp, nadat eerdere gesprekken met boerenorganisaties helemaal niets opleverden. De kabinetsplannen zijn ondanks de voorgaande acties nog niet gewijzigd, dus trekken Neerlands agrariërs de teugels nog eens extra aan. Succes de komende tijd in de file.
UPDATE: Remkes noemt na afloop gesprek met natuurclubs "een zinvolle exercitie".
UPDATE: Supermarkten slaan gesprek met Remkes af. Vinden dat hij eerst weer met de boeren moet praten. 

Reaguursels

Inloggen

“ De overheid subsidieert het gasverbruik in de glastuinbouw, zodat Nederlandse tomaten en paprika's zich staande houden in de internationale concurrentie.

### Goed om te zien dat u mogelijk anderen inspireert met onze journalistieke content. We vragen u enkel voor persoonlijk gebruik onze content te kopiëren, om geen inbreuk te maken op onze Algemene Voorwaarden. Vraag anders naar onze bedrijfslicenties via klanten@fdmediagroep.nl ###

De glastuinbouw is goed bedeeld met zulke subsidies. De energiebelasting op gas is verlaagd. In de eerste schijf van deze heffing, tot 170.000 kubieke meter gas, betalen huishoudens 36 cent belasting per kuub. Voor groente- en sierbloemtelers is dat 6 cent. Ook in de tweede schijf zijn de telers voordeliger uit dan ondernemers in minder energie-intensieve sectoren. De kosten van de verlaagde tarieven zijn voor dit jaar begroot op €131 mln.

De glastuinbouw is goed bedeeld met zulke subsidies. De energiebelasting op gas is verlaagd. In de eerste schijf van deze heffing, tot 170.000 kubieke meter gas, betalen huishoudens 36 cent belasting per kuub.

Voor groente- en sierbloemtelers is dat 6 cent. “

Dus u mag 36 cent betalen, en de tuinbouw betaalt zes (6) cent.

Bron Financieel Dagblad 15 augustus 2022

theo-is-dood | 15-08-22 | 19:51

Als de boeren nu gebruik maken van hen boerenslimheid, dan houden ze alleen ludieke en publieksvriendelijke acties, het begrip voor hun standpunten zal dan nog verder toenemen, met als gevolg het wegstemmen van dit kabinet, bij de 1e kamer(provinciale staten) verkiezingen van volgend jaar go carolientje, ome geert, ome joost en de rest van de boerengezinde gemeente!!

de broeder | 15-08-22 | 19:27

Waarom leveren ze gewoon een week helemaal niets? Dan wordt pijnlijk duidelijk hoe hard we boeren nodig hebben

Antigoog | 15-08-22 | 18:31 | 5

Voor veel biggenhouders maakt dat niet uit. Zij zitten op voergeld zoals de branche dat noemt:

— Bij een voergeldcontract krijgt een contractnemer, iemand met varkenstallen, een vergoeding voor de inbreng van zijn stal, productierechten en arbeid. De contractgever zorgt voor varkens en voer, en betaalt vaak ook de kosten van de dierenarts.—

www.abzdiervoeding.nl/varkens/voergel...

theo-is-dood | 15-08-22 | 19:40

De lege schappen in de supermarkten bij de vorige boerenactie hadden niets te maken met het niet leveren door de Nederlandse boeren, maar met het blokkeren van de distributie centra. Een groot deel van het aanbod in de supermarkten is namelijk niet afkomstig van de Nederlandse boer, maar komt uit het buitenland. De stikstofmaatregelen treffen een heel groot deel van de boeren (akkerbouw en fruitteelt) ook niet of nauwelijks. Die maatregelen hebben vooral betrekking op de veeboeren, waarvan FDF voorvrouw Sieta van Keimpena een lichtend voorbeeld is. Nu zal ik niet beweren dat Sieta van Keimpena maatgevend voor alle boeren is, maar als mezelf respecterende boer zou ik noch door haar vertegenwoordigd, noch met haar geassocieerd willen worden. Campina heeft de samenwerking en het afnemen van haar melk dan ook niet voor de kat haar kut beëindigd. En wat de producten van de veeboeren betreft: daarvan verdwijnt 70%, zwaar gesubsidieerd en wel, naar het buitenland. Nu gun ik iedereen zijn of haar glaasje melk, als dochter van (heel lang geleden) een melkrijder ruik ik nog steeds de zure geur in het Manchester werkpak van mijn vader, dus bij mij komt melk er niet in. Ben wel dol op boter en kaas trouwens, dus als de toelevering daarvan stopt zal ik dat wel missen. Ja, we hebben wel degelijk boeren nodig, maar de intensieve veehouderij produceert echt veel te veel. Ik heb jaren op het platteland in Groningen gewoond en woon nu op het platteland in Friesland en zie hoe vaak er mest uitgereden wordt. Dat is simpelweg té vaak en soms met tussenpozen van amper twee weken. En ja, het is triest als mensen altijd boer hebben willen worden en dat nu niet meer kan. Maar er zijn zoveel mensen die altijd iets hebben willen worden en die wens niet in vervulling zagen gaan. Soms omdat het beroep op hield te bestaan, soms omdat er te veel van waren en soms was de opleiding leuk, fantastisch en geweldig maar zaten werkgevers er niet om te springen.

BenZen | 15-08-22 | 19:42

Omdat dat helemaal geen zak uitmaakt. Er zijn simpelweg genoeg boeren. Met zwaardere acties helpen zij zichzelf evenmin. Publiek pesten helpt niet en keert zich tegen de boeren. Als je wat wilt gooi dan het Binnenhof vol met stront ofzo. Blokkeer geen snelwegen. Normale mensen moeten namelijk gewoon werken voor hun geld.

hmPrinsBernard | 15-08-22 | 20:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Raad een ieder aan door te gaan met de geweldloze 24/7 vlaggen actie. Houd het hoofd koel. Zet meer vlaggen in de weilanden langs de grote weg. Verder gewoon wachten. In der Ruhe liegt die Kraft.

Schilder58 | 15-08-22 | 17:45

Natuur organisaties... hmm.. dat zijn die mensen die alleen bezig zijn om andere mensen dwars te zitten omdat BeTEr.VoOR.KliMieu (want de meesten zijn niet in staat om het verschil tussen klimaat en milieu te herkennen)

Waarom worden die mensen uitgenodigd? Die mensen hebben een mening, die heb ik ook, waarom nodigen ze mij niet uit?

Of zou het gewoon zijn dat die mensen een grote muil hebben en zichzelf tot doel gesteld hebben om bij alles wat op beschaving lijkt stokken tussen de spaken te steken?

Zou het niet beter zijn om eens te beginnen bij de basis van de discussie? Op basis van EXACT welke wetenschap worden hier beslissingen genomen? Kloppen de conclusies of zijn we bezig met modellen? (waarvan al ruimschoots is aangetoond dat ze niet kloppen)
Op basis van simpele wetenschappelijke regels is de hele discussie onderuit te halen, maar we blijven maar gesprekken organiseren.

Wie neemt wie in de maling?

DatInternetDingetje | 15-08-22 | 17:22

UPDATE: Supermarkten slaan gesprek met Remkes af. Vinden dat hij eerst weer met de boeren moet praten.

Wat moeten die weer, de boer een eerlijke prijs betalen en vervolgens de rekening bij de consument neer te leggen?

NLgaatnaardeklote | 15-08-22 | 16:50 | 1

De consument betaalt genoeg, supermarkten knijpen zowel consument als de producent uit.

voldemort | 15-08-22 | 17:00

Eerst wil ik graag eens de definitie van 'natuur' hebben. Volgens mij is er in NL alleen nog maar sprake van cultuur en is er geen vierkante meter originele natuur meer te vinden.

McSnor | 15-08-22 | 16:46 | 2

U vraagt om een definitie, en vervolgens geeft u er zelf een. Niet dat die klopt, maar goed, wat wilt u nu? Een definitie of anderen onderrichten?
Uw tweede zin, is standaard borreltafelpraat, die je overal in Nederland kunt horen spuien door mensen die absoluut geen benul hebben van de natuur.
Laat ik u even uit de droom helpen: alles is natuur, ook de mens. Het hele idee, dat je de werkelijkheid in twee stukken kunt verdelen, aan de ene kant de mens en zijn invloed, aan de andere kant 'de' natuur, of de echte natuur, de oernatuur, berust op een illusie.
Er is maar één werkelijkheid, en alles is natuur. Je kunt alleen spreken over de mate van menselijke beïnvloeding en de wenselijkheid of onwenselijkheid daarvan, maar discussies waarin beweerd wordt, dat er in Nederland geen 'echte' natuur meer zou zijn, zijn volslagen zinloos.

KeesBruin | 15-08-22 | 17:26

Als alle boeren nu eens hun belastingaanslagen links laten liggen. Eens even geen geld meer overmaken naar Minister Kaag in den Haag.

Je weet wel, dat geld waarvan die subsidiesponzen, ook wel bekend onder de term millieuorganisaties, betaald worden en rechtzaken tegen de staat mee aanspannen om iedereen hun wil op te leggen.

Onkel Bratwurstbude | 15-08-22 | 16:21 | 9

Ha ha, als er 1 groep subsidie slurpers zijn dan zijn het wel de boeren.
Zuivelboer hier om de hoek, 200 koeien, heeft bijna zes ton afgetikt gekregen de afgelopen zeven jaar.
Maar je hebt gelijk hoor, stoppen met alle subsidies, dan zijn we binnen een jaar goed op schema en is minstens de helft van de boeren gestopt. Boeren zonder subsidie is namelijk onmogelijk!

thereisnowhy | 15-08-22 | 18:59
▼ 6 antwoorden verborgen

Nederland is te klein om je druk te maken om die paar postzegeltjes aan natuur. Maar we weten natuurlijk donders goed dat die natuurclubs er alleen zijn om de politieke agenda te faciliteren. Zo blijft politiek Den Haag zoveel mogelijk uit de wind.

Berend_Breedreet | 15-08-22 | 16:08 | 2

Den Haag weet heel goed wie ze wel en niet subsidiëren.

Ivoren Toren | 15-08-22 | 16:35

@Ivoren Toren | 15-08-22 | 16:35: Ja, de landbouw en veeteeltsector, langzamerhand weggegooid geld. Stoppen dus.

Sapperloot | 15-08-22 | 17:13

Snelweg blokkades. Prima. Kunnen onze sympathiserende vlag-ondersteboven-hangers een keer voelen hoe het is om letterlijk achter de boeren te staan.

Bigi Bana Boy | 15-08-22 | 15:12 | 2

Ja, en???

Sinterbikske | 15-08-22 | 15:17

Als je in de auto zit moet je niet zeiken over vervuilende boeren. Ga eerst maar eens fietsen dan. Doei.

zwenkwieltje | 15-08-22 | 17:45

@NLgaatnaardeklote | 15-08-22 | 15:40:
Innovatie is de kracht van de Nederlandse landbouw.
Maar,... niet alweer naar de overheid rennen voor alweer een subsidie.

theo-is-dood | 15-08-22 | 18:43

@theo-is-dood | 15-08-22 | 18:43: Theo wat heb jij liever de ik dacht 6 miljard (bron Caroline) voor stikstofkrakers of 25+ miljard voor het uitkopen van boeren? Komt van onze centjes.

NLgaatnaardeklote | 15-08-22 | 19:03

Vaak weg? Om te demonstreren bedoelt u?

ijstijger | 15-08-22 | 20:58
▼ 3 antwoorden verborgen

Je hebt ook nog zoiets als verantwoordelijkheid richting de wereldbevolking. Al de overproductie van de NL landbouw werkelijk zo monsterlijk groot is (hoe meer je overdrijft, hoe sterker dit argument), kies je dus willens en wetens voor de hongermoord op het armste deel van de wereldbevolking.

Opvallend vind ik dat ‘66 altíj́d kiest voor het maximale aantal doden: abortus (zo min mogelijk belemmeren), levenseinde (desnoods onzorgvuldig erdoor proberen te rammen, niet vergeten de organen te roven), nauwe banden met en gratis geld voor regimes die bijvoorbeeld de aanslag op Rushdie aanmoedigen en vieren en nu dus een strijd op leven en dood (waarbij zelfs partijspecialisten gecanceld worden) om in een wereld waar al voedselschaarste is de voedselvoorziening onderuit te schoffelen.

erkomenanderetijden | 15-08-22 | 14:19 | 7

Vier drogredeneringen na elkaar. Knap hoor. 1.Overproductie hier heeft niks te maken met hongersnood elders. Waarschijnlijk zelfs contraproductief omdat het voedselproductie ter plaatse weg kan concurreren. 2 Pro abortus betekent minder dodelijke slachtoffers en ander leed. 3 je hoeft niet voor zelfgekozen levenseinde te zijn, dat impliceert soms wel uitzichtloos lijden. 4. wel eens meegemaakt dat iemand in je omgeving een orgaan nodig had om te overleven?Als bonus 5. Ook als er een gruwelijk regime heerst in een land, dan kan je vaak maar beter in gesprek blijven. 6. Een democratisch besluit wordt wat mij betreft bij voorleur uitgevoerd, kortom weg met die verwende, egoistische, asociale ondemocratische actieboeren. Leve de verstandige boer die bereid is zijn bedrijfsvoering aan te passen.

Sapperloot | 15-08-22 | 15:22

Polen produceert al, het is echt een denkfout. , De wereld produceert al voedsel en te weinig. Alsof er ergens een stuk Nederland braak ligt en daar gaan we nu produceren. Dat is niet waar. Wat wel zo is dat we meer voedsel nodig hebben.

Schilder58 | 15-08-22 | 17:13

Sapperloot denk opnieuw, natuurlijk zijn dat geen drogredenen. Voor ons bestaat het probleem van honger niet zo omdat we harde valuta hebben. Wij kopen graaien als eerste de avocados van de wereld markt. Als er dan nog over zijn kan een ander die kopen. Zouden we geen rijk land zijn dan is half Nederland in de weer vanavond om de moestuinen te bewateren.

Schilder58 | 15-08-22 | 17:19
▼ 4 antwoorden verborgen

De boeren zullen wel weer de gewone burgers pesten ,maar waar ze zijn moeten bij de milieu gekken en clubjes maar die laten ze met rust.

gerrit5042 | 15-08-22 | 14:06 | 10

@VW, alles ist vorbei | 15-08-22 | 15:22: Degenen die zich niet misdragen hebben zijn akelig stil. Ik heb nog werkelijk geen enkele boer gehoord die zich ferm heeft uitgesproken tegen de misdragingen. Zolang dat niet gebeurt, valt het kaf niet van het koren te scheiden.

nietzomoeilijk | 15-08-22 | 15:36

@nietzomoeilijk | 15-08-22 | 15:36: Dan heb je niet opgelet. En er gaat helemaal geen kaf van koren worden gescheiden en U gaat daar sowieso niet over.

vladimirows | 15-08-22 | 15:42

@gerrit wat is jouw mening?

Schilder58 | 15-08-22 | 17:21
▼ 7 antwoorden verborgen

Volgens Arnon Grünberg ziet niet iedereen de White Supremacy in de omgekeerde vlag.
Bij zijn stukje in de krant (hier reeds een topic) meent hij een inleiding te moeten geven op LinkedIn.
Des te opvallender zijn de reacties:

www.linkedin.com/posts/arnon-grunberg...

Roos | 15-08-22 | 13:56 | 3

Dat iemand nog naar die schertsfiguur luistert ontgaat me voortdurend. Wat een brabbelaar.

funda | 15-08-22 | 14:08

Reacties zijn niet mals.

Keutels | 15-08-22 | 14:11

"We hebben allemaal een neus, de één heeft een kleintje en de ander een reus".

jansma28542681 | 15-08-22 | 14:20

De pen is niet machtiger meer dan het zwaard, geef alle schrijvers een taser.

Mr_Natural | 15-08-22 | 13:53 | 2

Er bestaat ook nog de schietbalpen.

deKerrieKip | 15-08-22 | 14:52

Houdt goede moed broeders, volhardt in uw strijd, tracht het onheil te keren en weest gerust de beloning zal komen
Kortom: " fakkels en hooivorken is het devies".

Eminent | 15-08-22 | 13:48 | 1

Maar niet naar Den Kaag komen met die fakkel, dan word je behandeld als FVD'er.

funda | 15-08-22 | 13:50

Tijd voor een positieve reactie. Hoe zou het ook kunnen, en dat dan ook SAMEN met de landbouwsector:

— In 2005 introduceerde de VNC een ‘Deltaplan voor het landschap’. Een plan om het Nederlandse agrarische landschap in ere te herstellen na de ingrijpende ruilverkaveling, door het opnieuw in te richten en duurzaam te onderhouden. Jaap: “We richten ons met het Deltaplan op de randen van de akkers en de weilanden. De Ooijpolder is het eerste gebied waar het is uitgevoerd, een voorbeeld. Ons doel was om zoveel mogelijk soorten daarvan te laten profiteren. Toen het geld vanuit veel verschillende organisaties bijeengebracht was, is het plan in 5 jaar tijd door boeren en anderen in praktijk gebracht. In de Ooijpolder zijn 45 kilometer landschapselementen in de vorm van knipheggen, struweelhagen, knotbomen, bloemrijke slootranden, graskruidenstroken en plasdrasoevers aaneengeregen.”

“Essentieel in dit verhaal zijn de boeren. Zij zijn de aannemers, die de veranderingen in het landschap mogelijk maken. In ons plan zit verankerd dat zij daarvoor ook financieel beloond worden. Voor een periode van 30 jaar is deze overeenkomst gegarandeerd en dat heeft vrijwel alle agrariërs over de streep getrokken om mee te doen.”—-

Nederland Weer Mooi is een idee van VNC:

www.nederlandscultuurlandschap.nl/wat...

theo-is-dood | 15-08-22 | 13:48 | 2

Mooi toch?

Ichneumonidae | 15-08-22 | 13:55
-weggejorist-
ffnietnu | 15-08-22 | 15:29

„ Door het gebrek aan voorzieningen om de grote hoeveelheden mest te verwerken kwam veel toch op het land terecht. Dit zorgde voor ophoping van mineralen en zware metalen (bijvoorbeeld van koper dat als groeibevorderaar aan varkensvoer werd toegevoegd en zo in mest terecht kwam[1]) in de bodem en verontreiniging van het grondwater. Niet alleen kwam hierdoor de drinkwatervoorziening in gevaar, ook zorgde het voor bodemvruchtbaarheidsproblemen“

nl.m.wikipedia.org/wiki/Mestoverschot...

Reactie van de landbouwsector: geeft meer meer subsidie, dan lossen we het mestoverschot op

theo-is-dood | 15-08-22 | 13:37 | 6

Het was me wel wat in de jaren 80, u verwijst tenminste naar een wet van Winsemius en Brakx.
Dat is jammer want in cijfers die up to date zijn zou je zien dat de kippensector gezamenlijk een verbrander in Moerdijk heeft, dat er verschillende vergisters opgestart worden.

Humsico | 15-08-22 | 14:38

@Humsico | 15-08-22 | 14:38:
Er die bkoeren die kippen mest laten verbranden krijgen geld teo.
Hoe mooi kan het zijn.
Je afvalproduct brengt nog geld op.

VW, alles ist vorbei | 15-08-22 | 15:26
▼ 3 antwoorden verborgen

Er zijn meer die hier mee te maken hebben.
Er sluiten maneges bijvoorbeeld.
Dat zal Britt niet leuk vinden.

AdvocatusDiaboli | 15-08-22 | 13:31 | 2

Is het belangrijk wat Britt vindt dan?

laatmijmaareffe | 15-08-22 | 15:30

Manages zijn triest
Die paarden hebben er geen leven
Lekker sluiten

Therrie | 15-08-22 | 16:12

Hoe kan het eigenlijk dat er nu dreiging is dat de natuur kapot gaat?
Die uitstoot was 30 jaar geleden vele malen hoger en al die tijd moet dat toch effect hebben gehad op de natuur. Hoe kan het nou dat er nu acuut plantensoorten dreigen te verdwijnen als we al die tijd die uitstoot al hebben gehad. Had die natuur dan niet al lang kapot moeten zijn?

usb stok | 15-08-22 | 13:24 | 19
-weggejorist-
Humsico | 15-08-22 | 16:15

Vroeger had je ouderwetse stikstof , toen mensen nog trots waren op wat ze maakten.
Nu heb je moderne stikstof , veel doeltreffender, vervuilt en sloopt veel meer , veel sneller . In de tijd nodig voor het maken van deze tegel, zijn er alweer hectare na hectare tot de volgende ijstijd getekend

deathchant | 15-08-22 | 19:47
▼ 16 antwoorden verborgen

Het blijft merkwaardig dat iemand sympathie kan opbrengen voor een groep die omdat ze het ergens niet mee eens is iedere andere landgenoot met maatschappij-ontwrichtende acties ongezien de tyfus wenst. Die boeren denken maar aan twee dingen: geld en zichzelf.

nietzomoeilijk | 15-08-22 | 13:23 | 23

@nietzomoeilijk | 15-08-22 | 16:56: realistisch rechts gaat nog heel erg groot worden. De middenpartijen gaan het heel erg moeilijk krijgen met inflatiecijfers van 10% en meer en immigratiestromen die zij maar niet onder controle krijgen. En wat zou jij zeggen van de invoering van een correctief referendum, dan kan de bevolking zelf aangeven welke kant het op moet met Nederland.

therealbraindump | 15-08-22 | 17:08

@therealbraindump | 15-08-22 | 17:08: Op alle punten eens, zonder uitzondering. Ik heb destijds ook vol overtuiging mijn afkeuring van de EU laten blijken in het Oekraïne referendum (dat was niet eens corrigerend en ging niet over de EU, maar had voor mij wel die lading). Zolang het zover niet is, heeft iedereen zich aan geldende wet- en regelgeving te houden, of dat nu Extinction Rebellion is of de boeren. De vrijheden die die groepen zich toe-eigenen slaan nergens op.

nietzomoeilijk | 15-08-22 | 17:44

@nietzomoeilijk | 15-08-22 | 17:44: Nederland is m.i, een disfunctionerende democratie. Verkiezingen worden gehouden, lobbygroepen schuiven aan bij de formatie en 1 jaar later wordt er een akkoord gepresenteerd wat geen relatie meer heeft met de verkiezingen. De eerste kamer in Nederland zit nog steeds vol met kamerleden die tevens andere belangen hebben, absurd. De bestaande middenpartijen willen geen referendum omdat dit het bestaande politieke systeem doorkruist, men zal een keer de belangen van de kiezer gaan dienen. Immigratie, de EU, duurzaam beleid, er is een grote discrepantie tussen wat de middenpartijen voor beleid voeren en wat de overgrote meerderheid van Nederland wil. Het Nederlandse politieke bestel is m.i. een geleide democratie, het begint te schuren. De Nederlandse middenpartijen staan collectief met de rug naar de burger toegekeerd en vroeg of laat gaat dat een keer helemaal fout, de eindafrekening komt.

therealbraindump | 15-08-22 | 18:00
▼ 20 antwoorden verborgen

Wat dit land nodig heeft zijn meer Natura2000 postzegels. Begrijp niet waarom niet elke achter- en voortuin in een VINEX-locatie die kwalificatie nog niet heeft gekregen.
Het Vondelpark in 020? Gewoon Natura2000 gebied van maken.
Echt, flauwekul, dat groene gezeik in een stadsstaat als NL de facto al in menig opzicht is.

Ichneumonidae | 15-08-22 | 13:22 | 12

@theo-is-dood | 15-08-22 | 13:52: Google is uw vriend in deze. Er zijn echt mini gebiedjes, postzegels zo u wil, maar ook het Ijsselmeer. Gemiddelde is vast goed

Humsico | 15-08-22 | 15:00

@theo-is-dood | 15-08-22 | 13:52: `We zijn als land alleen niet gemiddeld groot, he? We zijn een van de kleinste landen en na Malta het dichtst bevolkt. We kunnen ons die Natura2000 flauwekul helemaal niet veroorloven.

Mbovenka | 15-08-22 | 15:02

@Mbovenka | 15-08-22 | 15:02: We kunnen ons al die mensen niet veroorloven. Er is ruimte zat in andere landen, ga daar lekker de asieleiser spelen.

ffnietnu | 15-08-22 | 15:33
▼ 9 antwoorden verborgen

En als de overheid als reactie op de oproep van Agractie-opperhoofd Erik Luiten eens één maand stopt met het uitdelen van gratis geld aan de complete landbouwsector?

Van RVO.nl:

Subsidies en voorwaarden 2022
Aanvragen kan vanaf 1 maart in de Gecombineerde opgave.

Basisbetaling 2022

Vergroeningsbetaling 2022

Extra betaling jonge landbouwers 2022

Betalingsrechten Nationale reserve 2022

Graasdierpremie 2022

Brede weersverzekering 2022

Kijk eens op Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, en zie dat er tien/twintig/dertig subsidieregelingen zijn voor de landbouwsector.

theo-is-dood | 15-08-22 | 13:17 | 11

@Theodorus.Goldbach | 15-08-22 | 13:35: Nergens zeg ik hier dat er geen baten zijn. Het probleem met een simpele ziel zoals jij is dat je geneigd bent tot zwart-wit/hokjes denken om je simplistische wereldbeeld in stand te houden. Misschien besef je je ooit nog wel eens dat de waarheid ergens in het midden ligt.

henkiedeboer | 15-08-22 | 14:09
-weggejorist-
Humsico | 15-08-22 | 15:03

@theo-is-dood | 15-08-22 | 13:42: daar ging mijn opmerking niet over. Het gaat over de omvang en de relevantie van de subsidies en die stellen niet veel voor. De plaat blijft bij hangen Theo.

therealbraindump | 15-08-22 | 16:35
▼ 8 antwoorden verborgen

Waar is het polderen gebleven? Natuurorganisaties die bij Remkes zitten, zeggen dat ze niet bereid zijn ook maar iets van water bij de wijn te doen. Zo komen we er toch niet uit in Nederland? Zelfs FDF is bereid acties te staken als teken van goede wil.

henkiedeboer | 15-08-22 | 13:16 | 3

Waarom zou je polderen als de rechterlijke macht ideologisch gezien al in je zak zit?

Barre_de_k | 15-08-22 | 13:26

Hup boeren. Protesteer maar volop. Zolang het niet gevaarlijk wordt en er geen mensen bedreigt worden door de woordenkunstenaars onder jullie, hebben jullie mijn 100%ige sympathie. Dat geldt niet voor de hatelijke wind die steeds meer aanwakkert uit de gebruikelijke tolerante windrichting..

Gladiator Fap | 15-08-22 | 13:13

Raarrrr (Michiel Romeyn)
Ik heb op het stemformulier nog nooit voor (of juist niet) kunnen kiezen bij de verkiezingen op partijen als:
- Agractie
- Lijst Vollenbroek
- One bigger EU (we hebben wel kunnen kiezen maar er is niets mee gedaan)
- Remkes for president
- [zelf aanvullen]

... en toch maken die in NL de dienst uit.

*Vakje van BBB, of Pieter zoeken doet op stemformulier ...

Het Licht | 15-08-22 | 12:56 | 4

Even update, niemand heeft voor EU en bv oorlog gekozen.Duurt waarschijnlijk een eeuw om de sloop te herstellen .getekend: de Dames lokatie Moeflon

2CVOcean | 15-08-22 | 13:05

Jij en ik kiezen alleen ja-knikkers in de Tweede Kamer en Gemeenteraden. Je moet maar afwachten welke sukkel minister of wethouder burgemeester er uit de hoge hoed van de carrousel komt.

MargauxGrandCru | 15-08-22 | 13:07

Een hoop besluiten staan ook in geen enkel verkiezingsprogramma. Daarentegen pochte de vvd in haar verkiezingsprogramma dat ze immigratie hard gingen aanpakken. Vervolgens staken ze traditiegetrouw de kop weer in het zand na de verkiezingen.

Guy_Tare | 15-08-22 | 13:08
▼ 1 antwoord verborgen

Burgers pesten zal de tanende populariteit van de boeren vast goed doen. Zolang ze zich m.n. richten op snelwegen als de A67 bij PVV city vind ik het overigens prima.

Diederik_Ezel | 15-08-22 | 12:56 | 3

Het lukt de politiek ook al decennia moeiteloos om tanende populariteit te overleven.

funda | 15-08-22 | 12:58

Ambtenaar?

MargauxGrandCru | 15-08-22 | 13:08

Zo tanend is die populariteit niet gezien het grote aantal omgedraaide vlaggen dat nog zichtbaar is. Een Duitse collega was onlangs voor het eerst in jaren weer in Nederland en zag naar eigen zeggen duizenden omgedraaide vlaggen en vroeg mij wat er aan de hand is in Nederland. In de Duitse media wordt er weinig over geschreven.

Guy_Tare | 15-08-22 | 13:12

Natuurorganisaties hebben tenminste nog wel het fatsoen om (wel/niet gemeend) begrip op te brengen voor de emoties van de boeren. In de comments toch wel een aantal reaguurders die boeren echt ongezien de tyfus haten zo te zien. Zo jammer.

Leptob | 15-08-22 | 12:54 | 12

@Après toi | 15-08-22 | 13:18: Boeren zijn een beroepsgroep die een conflict hebben met de overheid. Wat Remkes nu doet is oppositie invliegen.

Duwbak_Linda | 15-08-22 | 13:22

@Après toi | 15-08-22 | 13:18:
Dat doet er niet toe. U bent ook niet gekozen en toch wilt u graag een bestaan.

zwenkwieltje | 15-08-22 | 17:39
▼ 9 antwoorden verborgen

De basaltblokken brigade mag ook aanschuiven. Misschien nogmaals als middelvinger naar de vissers?

Humsico | 15-08-22 | 12:53
-weggejorist-
Skunk57 | 15-08-22 | 12:52 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Wat mij opvalt zijn de iele bleke fragiele mannetjes die de natuurclubjes vertegenwoordigen.
Die leven op noten en wat O2

sjengster | 15-08-22 | 12:52 | 2

Maar als je ziet wat ze 's nachts aan CO2 uitstoten slaat de schrik je om 't hart.

funda | 15-08-22 | 12:53

Tsja, allemaal van die doorgewinterde die-hard veganisten. En maar vitamine supplementen vreten anders komen ze zoveel tekort dat ze met een week omvallen

Kopieerapparaat | 15-08-22 | 13:09

Drukke ondernemers hoor die boeren. Waar halen ze de tijd vandaan om andere mensen die wel echt moeten werken te gaan treiteren? Ik zou als in de file staande loonslaaf Nederlandse boerenproducten gaan boycotten. Zal niet moeilijk zijn, want zoveel ligt er niet in de super van Nederlandse makelijk.

BobDobalina | 15-08-22 | 12:45 | 15

Boeren doen een keer goed demonstreren ipv op een aangewezen plek tussen de lintjes met wat flyers staan.

Als het maar niet te gek wordt. En als men na aankondiging van acties nog in de file staat dan is men echt zwakbegaafd.

sjef-van-iekel | 15-08-22 | 13:08

@Kartelmaster2000 | 15-08-22 | 13:03: Theo denkt niet dat er een administratie is etc.

Verder heeft een verzorgende een bosbeheerder een taxichauffeur of een politie ook dode momenten in de dag nacht. Worden ook gewoon als uren gezien.

sjef-van-iekel | 15-08-22 | 13:11
▼ 12 antwoorden verborgen

Protesteren tegen de overheid met dit soort gedoe is diezelfde overheid legitimeren en macht over jou toekennen.

Je moet helemaal NIETS vragen v/d overheid.
Ambtenaren mogen met de pet in de hand om eten komen vragen en of je alstublieft hun verzonnen munteenheid wil accepteren in ruil voor wat piepers en boerenkool want meer hebben ze niet. Behalve middels dwang politiejongens uit de lagere klassen sturen om onder dreiging van geweld je voedsel af te nemen voor de dikke pens van de koning.

calamiteiltje | 15-08-22 | 12:42 | 2
-weggejorist-
johnyl | 15-08-22 | 12:47

@johnyl | 15-08-22 | 12:47: Nou nou. Doe eens niet zo kortaf.

Elke munteenheid is natuurlijk verzonnen en kan alleen middels belastingdwang worden afgedwongen.
De dikke pens v/d koning staat gewoon voor de Opgeblazen overheid.

Leer lezen!

calamiteiltje | 15-08-22 | 13:00

Ik stel voor dat we Remkes verkeersregelaar maken.

Duwbak_Linda | 15-08-22 | 12:39 | 3

Moet ie wel eerst solliciteren.

Leptob | 15-08-22 | 12:43

Dan vallen er nog meer dooien dan nu.

zwenkwieltje | 15-08-22 | 17:29

Hup Team Boer!

Nog 5 weken tot Prinsjesdag, maak er dit jaar maar Boerendag van?!

BadPatNL | 15-08-22 | 12:39 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Laat ze even contact opnemen met de NS, dan kunnen ze samen begin september het land plat leggen.

Schemerlamp | 15-08-22 | 12:36 | 1

Die boeren kunnen best in hun eentje blaadjes op de rails leggen.

zwenkwieltje | 15-08-22 | 17:28

Waarom mogen milieu-clubjes ook meebabbelen? Ideologisch gemankeerde activisten zouden geen directe invloed op besluitvorming mogen hebben.

JJMS | 15-08-22 | 12:36 | 7

Bij WNF dacht ik aan de rode panda, niet aan de koeien..

Kartelmaster2000 | 15-08-22 | 12:56

Dit zijn milieu facisten. Zijn niet bereid tot compromis, geen gevoel voor wat er leeft in de samenleving, laat staan technologische oplossen.

henkiedeboer | 15-08-22 | 13:01

@johnyl | 15-08-22 | 12:40: Welnee, is gewoon verdeel en heers.
De grootste dwarsliggers buitenspel zetten door alle kleine meespelers te organiseren (net zoals in de landelijke politiek).

D-Fens_1963 | 15-08-22 | 13:13
▼ 4 antwoorden verborgen

Onderhand vluchten blanken al de steden uit omdat deze voor velen als onleefbaar ervaren word.
Als je boeren ook weggejaagd om er huizen met prio voor asieleisers te bouwen dan is er voor jonge hoog opgeleide autochtone jongeren geen kans meer om hier een toekomst op te bouwen.

Kortom, we krijgen een white flight en dit land gaat Zuid Afrika achterna.
Bij Ter Apel kun je je voorland nu bekijken.
en.wikipedia.org/wiki/White_flight

General McAuliffe | 15-08-22 | 12:35 | 3

Dit is exact het probleem.
Het stemvee beseft nog niet helemaal wat ze ontketend hebben met dit kabinet. Uiteindelijk rest voor de jeugd slechts emigratie.

ChatBot | 15-08-22 | 12:57

Wees gerust ook elders wordt het onleefbaar. In mijn stad is in 10 jaar multicultureel geworden. Je ziet de asielzoekers het centrum en de parken overnemen. Uiteraard in nieuwe wijken wordt deel toegewezen aan statushouders, waardoor bij mij in de buurt een straat bijna volledig allochtoon is. Allemaal nette mensen uiteraard, aldus links Nederland. Maar die hoeven daar niet heen zoals de politie.

GPZ550 | 15-08-22 | 12:58

@GPZ550 | 15-08-22 | 12:58:
Op den duur ontkomt niemand eraan, sociaal of fiscaal. Dit beleid veroorzaakt de ondergang van NL. Als je de sociale cohesie vernietigt en de Nederlandse normen en waarden vervangt door die van een moslimland, dan krijg je ook een moslimland, met alle gevolgen van dien.

ChatBot | 15-08-22 | 13:18

Hebben we er weer één, die zich uit de anonimiteit probeert te ontworstelen, ter meerdere eer en glorie van hemzelf: Agractie-opperhoofd Erik Luiten.

johnyl | 15-08-22 | 12:34

Het lijkt er op dat men de acties van boeren mede gebruikt, om te protesteren tegen het totale wanbeleid van coalitie .
Men laat het de boeren opknappen.
De enigen die het lef hebben om te demonstreren.
Voor de rest wat gemompel op internet en als men zelf last van protest demonstratie krijgt mopperen.
We zouden allemaal moeten demonstreren over het totale beleid.
Maar ja, dan moet je je stoel uit.

Mispel | 15-08-22 | 12:33 | 4

Zo werkt het - de meest wanhopigen met nog wat macht gaan het eerst tot echte actie over.

funda | 15-08-22 | 13:14
▼ 1 antwoord verborgen

Deze man doet in alle openbaarheid een oproep tot het plegen van strafbare feiten.

—-
Artikel 162
Hij die opzettelijk enig werk dienende voor het openbaar verkeer of het luchtverkeer vernielt, onbruikbaar maakt of beschadigt, enige openbare land- of waterweg verspert of een ten aanzien van zodanig werk of van zodanige weg genomen veiligheidsmaatregel verijdelt, wordt gestraft:
1met gevangenisstraf van ten hoogste negen jaren of geldboete van de vijfde categorie, indien daarvan gevaar voor de veiligheid van het verkeer te duchten is;
2met gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie, indien daarvan gevaar voor de veiligheid van het verkeer te duchten is en het feit iemands dood ten gevolge heeft.—/

NCTV, waar blijven jullie?

theo-is-dood | 15-08-22 | 12:32 | 3

Bijna goed Theo. Hij maakt zich inderdaad schuldig aan opruiing, maar dat is artikel 131 WvSR en niet artikel 162 (dat is als je het feit daadwerkelijk pleegt)

johnyl | 15-08-22 | 12:37

@johnyl | 15-08-22 | 12:37:
Klopt, maar een wetenschappelijke verhandeling over de verschillende deelnemingsvormen wordt veel te moeilijk.

theo-is-dood | 15-08-22 | 12:53

Dus als we de boeren niet hun zin geven blokkeren ze alles en ligt het land stil.
En als we de natuurorganisaties niet hun zin geven gaan ze naar de rechter en ligt het land stil op last van de rechter.
Hoe dan ook, we zijn sowieso fucked.

koeberg | 15-08-22 | 12:31 | 4

De vraag is wie BINNEN of wie buiten de wet opereert?

theo-is-dood | 15-08-22 | 12:36

maar wat als de wet je niet mee beschermt?

Briver | 15-08-22 | 12:40
▼ 1 antwoord verborgen

Ik sta voor achter mijzelf. Ik als Plattelandiër wil de boeren met hun beesten niet missen vanwege het landschap en de cultuur hier. Als ze op moeten rotten komt er wel iets voor terug. Wat weet ik niet. Maar kut is het zeker.

Leptob | 15-08-22 | 12:29 | 6

@Humsico | 15-08-22 | 12:57:
Ik lees voor de zoveelste keer geen enkel argument.

Van Varkensbedrijf.blo:

„ Het gemiddeld aantal varkens per bedrijf verdubbelde bijna van 1900 in 2011 naar 3400 in 2021. De grootste bedrijven zijn gevestigd in Limburg en Noord-Brabant met gemiddeld respectievelijk 5300 en 4800 varkens.“

Bron: www.varkensbedrijf.nl/fokkerij/vleesv...

theo-is-dood | 15-08-22 | 13:04

@theo-is-dood | 15-08-22 | 13:04:
En nu?
U spreekt over tienduizend biggen in een stal alsof dat normaal is. Dat ontkent u nu bij uw reactie. Was uw bedoeling om mijn reactie met argumenten te ondersteunen?

Humsico | 15-08-22 | 13:15

@theo-is-dood | 15-08-22 | 13:04: Varkenshouders hebben we hier niet zoveel in het Vechtdal. Meest melkveehouderijen waarvan de koeien buiten lopen en veel pluimveebedrijven in vrije uitloop systemen. We hebben een mooie streek hier en dat willen we graag zo houden.

Kopieerapparaat | 15-08-22 | 13:21
▼ 3 antwoorden verborgen

Twee normale zakdoeken kosten 1,29 bij de Zeeman maar 2 rode zakdoeken kosten tegenwoordig 2,29.

Brabeaulander | 15-08-22 | 12:28

Er stoppen elk jaar zo'n 1.000 boeren zonder opvolging. Probleem opgelost zou je denken? Maar dat is niet zo. Het meeste wordt opgekocht met winstoogmerk door andere boeren. Dit terwijl de boeren (gesteund door de banken en overheid) al decennia weet dat het allemaal de spuigaten uitloopt. "Geen boer, geen voer" roepen de wappie-anarchisten dan in koor met gierige boeren. Dan de absurde claim dat de overheid een boerenholocaust willen gaan plegen om huisjes te bouwen voor asielzoekers is dermate idioot dat geen weldenkend mens daar in trapt. Waar ik woon kan je duizenden huizen bouwen maar niemand wil er wonen. Behalve als je hier geboren bent of een rijke westerling bent om te genieten van de natuur. En nee, ook de importplattelandiers uit de randstad willen hier geen stedelijk gebied hebben. Ze zijn verhuist naar het rustige, saaie noorden om weg te wezen. Huizen moeten gebouwd worden in de randstad en dan niet in de lengte maar in de hoogte. Daar is het werk. Daar hebben we immigranten nodig en als we dan toch vluchtelingen opnemen stop ze dan ook maar in de randstad waar ze de meeste kans op een baantje hebben. TL;DR "ik steun de boer" is vertaald naar slim Nederlands "ik haat de overheid en steun blind een zooitje Quote 500 families want ik ben niet blij".

Theodorus.Goldbach | 15-08-22 | 12:28 | 37

@Theodorus.Goldbach | 15-08-22 | 13:07: dat had ik de eerste 600 keer al begrepen dat dat uw standpunt is in deze.
Blijft de vraag, wie gaat die vraag naar vlees opvangen op een manier die min of meer gelijk staat aan de normen van NL ?

deathchant | 15-08-22 | 18:43

@theo-is-dood | 15-08-22 | 13:00: dus overal een beetje vervuiling ( uw woorden) dan maar? Wat een drogredenering, u weet zelf ook best dat het weg gevallen Nederlandse vlees , wordt vervangen door troep , uit landen waar weinig tot niks voor elkaar is qua dierenrechten, milieu normen en dergelijke.
Want men moet goedkoop kunnen barbecueën

deathchant | 15-08-22 | 20:51
▼ 34 antwoorden verborgen

Nooit begrepen waarom de regering (of een ingehuurd iemand als Remkes) überhaupt gaat praten met de ongekozen vertegenwoordigers van 'natuurorganisaties'. Die zijn er in de eerste plaats voor de instandhouding van de eigen club.
Krankzinnig. Wie interesseert het nou ene moer hoe een club als Greenpeace etc. er over denkt?
In feite een ondermijning van de democratie.

Ichneumonidae | 15-08-22 | 12:27 | 23

@Theodorus.Goldbach | 15-08-22 | 12:31: Ik zie vooral een overschot aan veiligelanders. Dat vind ik ook zorgelijker dan een of andere verzonnen stikstofnorm.

Kopieerapparaat | 15-08-22 | 13:41

@koeberg | 15-08-22 | 12:33: Ik vind dat de boeren daarin wel meer rechten hebben. Het gaat om HUN bedrijf, HUN leven, HUN eigendom. Die milieudrammers bezitten 5 grassprieten en een disteltje. De rest "vertegenwoordigen" ze zogenaamd. Er is niets van hun bij en dus hebben ze minder spreekrecht.

Kopieerapparaat | 15-08-22 | 13:45

@theo-is-dood | 15-08-22 | 13:34: Akkerbouw, dat is het verbouwen van planten, gebruikt mest. Er wordt kunstmest ingevoerd om de tekorten aan te vullen, 25% van de totale stikstofgift is kunstmest lees ik op agrimatie. Betekent dus mesttekort lijkt me

Humsico | 15-08-22 | 14:31
▼ 20 antwoorden verborgen

Boeren schijnen ongehinderd alles te mogen doen wat een fatsoenlijke burger niet mag. Kentekens afplakken, de verkeerde kant oprijden van de snelweg, asbest langs de weg smijten en hooibalen in de fik steken. Er is maar 1 methode om deze terrorboeren te stoppen..... gewoon pantserwagens van het leger over de tractoren te laten rijden.

Ikblijfnietstil | 15-08-22 | 12:26 | 8

Jammer dan. Er is net jarenlang bezuinigd op het leger. Wellicht komem ze met pielkebuizen?

zwenkwieltje | 15-08-22 | 17:24
▼ 5 antwoorden verborgen

Nog even over dat WNF, een misselijkmakende alarmistenclub van heb ik jou daar: dezer dagen maken ze reclame op de radio, dat het klimaat op instorten staat, en dat er zowat geen koraalrif meer over is.
Vorige week nog was er een bericht van de Australische overheid, dat het Great Barrier Reef, dat al zo'n 30 gemonitord wordt, er nog nooit zo goed voor heeft gestaan!
Het WNF lult maar een eind weg. En met zo'n club gaat de minister aan tafel zitten? Schei toch uit, zeg!

KeesBruin | 15-08-22 | 12:26 | 10

Er is wat nuance. Het is niet zo dat het beter is dan ooit. Je kunt het vergelijken met dat het 100 was en door allerlei factoren naar 50 en dat het nu verbeterd naar 60. climatefeedback.org/claimreview/coral...

Risingson | 15-08-22 | 13:08
▼ 7 antwoorden verborgen

Inmiddels is de aap wel uit de mouw. D66 wil, koste wat kost, halvering van de veestapel. Dat gaat nu onder het mom van stikstof.
Ik ben groot voorstander van halvering, of beter nog totale verwijdering, van de d66 stapel.

Klaas_de_Waal | 15-08-22 | 12:26 | 7

@therealbraindump | 15-08-22 | 12:51:

— - Peter Johannes Wilhelmus Siebelt (Amsterdam, 1 januari 1946) is een Nederlands publicist, activist en beveiligingsexpert, die schrijft over links-radicalen in Nederland.—-

theo-is-dood | 15-08-22 | 13:07

@therealbraindump | 15-08-22 | 12:51: Daar is al veel over gepubliceerd, o.a. door Rypke Zeilmaker, maar die is helaas ook weer wat van het padje afgeraakt, met de Blauwe Tijger, en die complot-site waarvan de naam me nu even te binnen schiet.
Hoe dan ook, Zeilmaker heeft daar beslist goed werk in verzet, om wat verbanden en belangenverstrengelingen tussen NM, het Waddenfonds, het WNF en ga zo maar door, en het bestuur en de politiek in Nederland bloot te leggen. Het is inderdaad een incestueus zootje.

KeesBruin | 15-08-22 | 13:23
▼ 4 antwoorden verborgen

Wellicht moet de overheid deze keer wat beter controleren of de acties binnen de wet vallen en bij overtredingen optreden.

Red shirt | 15-08-22 | 12:25 | 2

En zo nodig kaders en wetten verder wijzigen zodat hun afbraakbeleid niet in gevaar komt.

funda | 15-08-22 | 12:26

Als ze dat ook doen bij linkse acties van anarchistenclubs als We are Here, KOZP of Extinction Rebellion Rebellion, Maar voor links wordt ook altijd een uitzondering gemaakt.

Toos Bevergeil | 15-08-22 | 12:41

Ik heb het gehad met al die demonstraties, tijd voor een demonstratie tegen demonstraties.

Mr_Natural | 15-08-22 | 12:25 | 3

Ik ben tegen.

funda | 15-08-22 | 12:27

Wat een volstrekt incompetent flutkabinet is dit Rutte4 toch. God en gerritje worden uitgenodigd, ook partijen die geen direct financieel belang hebben, om mee te komen praten over de toekomst van de agrarische sector. Bij het klimaatakkoord hanteerde Rutte3 precies hetzelfde model, lekker polderen met vooraf geselecteerde partijen om vooral zelf geen eigen verantwoordelijkheid te nemen. Het is m.i. sowieso al belachelijk dat Remkes het gesprek moet aangaan i.p.v. de verantwoordelijke ministers zelf. Het is niet vreemd dat dit land ten onder gaat aan allerlei crisissen wanneer het beleid hoofdzakelijk wordt vormgeven door lobbyisten van NGO's en het bedrijfsleven die deelbelangen nastreven i.p.v. het algemene belang voor de langere termijn.

therealbraindump | 15-08-22 | 12:24

Wat Godfried Bomans zegt.

'Ik beschouw de natuur meer als de afstand tussen twee steden' (1971).

Papa Jones | 15-08-22 | 12:24 | 7

@KeesBruin | 15-08-22 | 12:44: Ja, reuze interessant, maar ik zie niet in waarom de mening van Wolkers zwaarder zou tellen dan die van Bomans.

Papa Jones | 15-08-22 | 12:47

@Papa Jones | 15-08-22 | 12:47: Ik zeg ook niet dat de mening van Wolkers 'zwaarder telt", ik constateer alleen dat Wolkers de situatie met die eenzaamheid etc, aanzienlijk beter kon 'handelen' dan Bomans. En dat is zeker interessant, geeft te denken over je houding tegenover de natuur, je weerbaarheid etc.

KeesBruin | 15-08-22 | 13:25

@KeesBruin | 15-08-22 | 12:30: We hebben in Nederland al heel lang geen natuur meer. Alleen verschillende vormen van cultuurlandschap. Heidevelden, zandverstuivingen, de Veluwse bossen... allemaal ontstaan door ingrijpen van de mens.

Mbovenka | 15-08-22 | 14:04
▼ 4 antwoorden verborgen

Remkes gaat praten met 'de' natuurorganisaties.
Wie zijn dat? O.a. Greenpeace en het WNF.
Dat zijn in mijn ogen geen 'natuurorganisaties', maar extreme actieclubs, die zelf geen vierkante meter natuur beheren of beschermen. Lekker makkelijk roepen vanaf de zijlijn, zonder verplichtingen.
Alleen Natuurmonumenten beheert natuurgebieden, hoewel ik steeds meer de indruk krijg, dat voor die club, net als voor Staatsbosbeheer, de PR en het uitbouwen van de eigen organisatie de allerbelangrijkste doelen zijn, en de terreinen er maar een beetje bijhangen.
Hoe dan ook, met clubs als Greenpeace en het WNF moet je helemaal niet praten over deze materie, dat zijn geen serieus te nemen gesprekspartners.

KeesBruin | 15-08-22 | 12:23 | 2

Of deelnemen aan een lesje van IVN.

Roos | 15-08-22 | 12:27

Het zijn wel serieuze hinderaars, vanochtend op de radio gaven ze aan dat Greenpeace desnoods naar de rechter stapt om te voorkomen dat de tijd die de boeren krijgen, of de waarden waaraan ze moeten voldoen worden aangepast, want een verdrag, daar ga je niet nog eens over onderhandelen, daar moet je je (koste wat het kost, vooral als een ander er voor opdraait) aan houden, dat mag niet worden opgebroken voor onderhandeling.
Noem het dan gewoon een dictaat.

Dezenaamhier | 15-08-22 | 13:27

En zij wilden meer vaccinaties voor LHTBQers toch? Ik hoop dat ik alle eisers nog uit elkaar houd, maar voorlopig gaat het nog goed.

John McClane | 15-08-22 | 12:23

Heeft de Rabobank zich hier al van gedistantieerd?

Duwbak_Linda | 15-08-22 | 12:21 | 2

Precies, zoals bij de Tour.

funda | 15-08-22 | 12:24

Niet zover als ik me heb gedistantieerd van de rabobank.

Klaas_de_Waal | 15-08-22 | 12:28


Prima, de democratie is kapot.
Ik neem het voor lief.

Actiegroepen en de heulende rechtelijke D66 kliek bepalen het beleid, nadat ze de EU gemasseerd hebben om hun plannen te borgen.

De wens van het volk is volledig geblokkeerd.

Bolhoed | 15-08-22 | 12:21

Hij moet het wel beter uit z’n hoofd leren als hij een video opneemt.
Ik neem het overigens ook op voor de boeren!

laurentius | 15-08-22 | 12:21

Alle acties worden geframed door de NOS dus misschien kan het charme offensief beter op de emotie spelen. Beetje advertentie ruimte kopen op tiktok en youtube en je bent klaar..

Kartelmaster2000 | 15-08-22 | 12:21 | 1

Ja maar straks gaat de NOS nog die tik tok reclames framen

RandyBiel | 15-08-22 | 12:23

De overheid zit gevangen in een zelf gecreëerde onmogelijke positie waarin de extremen zich manifesteren. Vollenbroek en de zijnen die NL terug naar de pre-historie willen qua stifstofuitstoot en aan de andere zijde de boeren die noodgedwongen en gesubsidieerd door dezelfde overheid niet anders kunnen dan alleen de forse uitstoot nog iets verder te beperken.

Remkes is niets anders dan een noodgreep om tijd te kopen voor een oplossing die er niet gaat komen. Het lijkt de EU wel tijdens de zoveelste financiele crisis. Nu maar hopen dat de boeren niet al te gevoelig zijn voor helicoptergeld.

_pacman_ | 15-08-22 | 12:20 | 3

Je eerste constatering dat de overheid zich on een onmogelijke zelfgecreerde positie bevindt is juist. Wat je daarna over Vollenbroek schrijft slaat dan weer helemaal nergens op.
Vollenbroek spreekt de overheid aan op de door de overheid zelf opgelegde regels. Een recht wat iedere Nederlander heeft eb misschien wel vaker uitgeoefend zou moeten worden.
Laat al die onzinnige ambtenaartjes en instemmende, lakse kamerleden daar maar eens over nadenken...

eilende Zebra | 15-08-22 | 12:27

@eilende Zebra | 15-08-22 | 12:27: Probleem is dat Vollebroek dat doet onder de noemer "algemeen belang" en de rechter daar in mee gaat dat deze heer het algemeen belang vertegenwoordigd.

NietHenkLooij | 15-08-22 | 12:37

Vollenbroek maakt misbruik van z'n recht, dat weet u zelf ook wel. Vollenbroek is geen heideplantje en de natuur die hij bezit wordt niet bedreigd. Zulke lui hebben de bouw platgelegd zonder belanghebbende te zijn. Meteen van tafel vegen zulke querulanten.

Bakkeleures | 15-08-22 | 12:38

Gelukkig leggen ze het internet niet plat, door graafwerkzaamheden.

Jozes | 15-08-22 | 12:20 | 1

FDF beschikt nog niet over satellieten met lasers, maar wie weet in de nabije toekomst.

funda | 15-08-22 | 12:31

Doe wat nodig is !!

Dit conflict gaat veel verder dan alleen boeren en CO2.

Men is het zat, of het nu de non-rendabelel asielzoekers, energietransitie, water of CO2 betreft.

Ervaringsdeskundige | 15-08-22 | 12:19 | 5

@obi1 | 15-08-22 | 12:54:
Correct !! Het volk is dome en lui. Men wilt groen maar geen windmoels in de nabije buurt, mens wilt vluchtelingen helpen maar er moet geen centrum in de buurt komen. Zo verrekte hypocriet.

De boeren zijn tot nu te enigen die een streep getrokken hebben. Het volk is daar te laf voor. Vandaar dat WE de boeren moeten blijven steunen, ondanks dat er misschien soms acties zullen zijn die niet op onze sympathie mogen rekenen.

Ervaringsdeskundige | 15-08-22 | 13:10
-weggejorist-
funda | 15-08-22 | 13:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Het schijnt ondertussen niemand meer op te vallen hoe ongelooflijk uitzonderlijk het is dat zelfs de boeren het nodig vinden om daadwerkelijk fysiek te protesteren.
Vooral op links zie je natuurlijk clubs die hun hele leven weinig anders doen, maar voor boeren is dit ongekend. Ook de risico's die ze nemen.

funda | 15-08-22 | 12:19 | 7

@funda | 15-08-22 | 13:26: want?
Dit is in het verleden vaker gedaan.

Als boer kun je ook op stations gaan staan en melk of andere producten van uitdelen. En voorlichting geven.
Snelwegen blokkeren in eigen regio schiet niet op.

Roos | 15-08-22 | 13:32

@Roos | 15-08-22 | 13:32:
Veel kan, maar ik vertrouw de boeren het oordeel over hun eigen acties toe.

funda | 15-08-22 | 13:38
▼ 4 antwoorden verborgen

Hoe langer die grootgrondbezitters het volk lastigvallen, de te minder bijval men krijgt. Pleur gerust op als het elders zoveel beter boern is.

geenjagergeenneeger | 15-08-22 | 12:18 | 10

@geenjagergeenneeger | 15-08-22 | 12:31:
Er is één ding nog dommer dan subsidies.
Subsidies geven aan boeren om minder uitstoot te bewerkstelligen, dat lukt ze al jaaaaren heel goed, steeds minder stofjes, en ze vervolgens alsnog de nek omdraaien, foetsie investeringen, foetsie kennis en foetsie boer. Nee, dan doe je het echt fantastisch hoor.

elfenstein | 15-08-22 | 12:58

Grootgrondbezitters? De Rabobank ja. Die boeren hebben de leningen uit hun oren komen.

Mbovenka | 15-08-22 | 14:00

Ik zie steeds meer omgekeerde vlaggen aan gevels en posters op ramen bij particulieren dus ik denk dat het wel meevalt met de afname van solidariteit.

zwenkwieltje | 15-08-22 | 17:19
▼ 7 antwoorden verborgen

Oh, goed om te weten. Zo dus eerst even langs de suup voor een sixpackje alvorens op pad te gaan, mochten ze er staan dan hebben ze tenminste wat te drinken.

elfenstein | 15-08-22 | 12:16

In onze geschiedenis. Wanneer heeft demonstreren geholpen?

Is dit nog nieuws? | 15-08-22 | 12:14 | 9

@Mr_Natural | 15-08-22 | 12:17: U is een natuurtalentje, mooie spitsvondigheid daar houd ik van.. woordneuken is het mooiste dat er is;)

Smoelensmid | 15-08-22 | 12:20

De hagenpreek in Steenvoorde.

Schemerlamp | 15-08-22 | 12:31
▼ 6 antwoorden verborgen

100 % voor de boeren. En blokkeer den Haag even op de 1e dag na het reces.

woestijnvos | 15-08-22 | 12:13 | 5

Ook Team boer, doe wat nodig is.

ChalinaRosa | 15-08-22 | 12:27

@Dr.Platypus | 15-08-22 | 12:22:
Heel goed dat u zo opmerkzaam bent.
U zorgt er zelf natuurlijk voor dat niemand u agrarische producten ziet kopen want dat kan natuurlijk ook niet meer als u solidair bent met de antiboeren lobby.

General McAuliffe | 15-08-22 | 12:29

@Dr.Platypus | 15-08-22 | 12:22:
Denk je na het schrijven van je trieste en warrige bijdrage nou niet even "mooi, maar ik klik niet op de verzendknop want zo best is het nou ook weer niet. Laat maar."

eilende Zebra | 15-08-22 | 12:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Het is niet alsof boeren nu pas weten dat ze moeten verduurzamen. Hadden ze allemaal al decennia kunnen zien aankomen. Maar ze kozen er voor om met de hulp van de Rabobank (insert probleemwijken meme) juist de problemen groter te maken.

JWZ_JMK | 15-08-22 | 12:13 | 11

De boeren hadden geen andere optie. Niet omdat ze zo van het boerenbedrijf houden ("al drie generaties in de familie") of van gras, of dieren, of groen. Het is zoals altijd gewoon de pecunia. De meeste Nederlandse veehouders zijn miljonair (niet geheel toevallig is Erik melkveehouder), door subsidies van de overheid (is Den Haag wel weer goed voor), en een markt die netjes door de EU op slot wordt gehouden (hebben ze ook nog wat aan die EU).
Een boer in Gelderland weet dat hij met z'n gemiddelde intelligentie/opleiding + netwerk op geen enkele andere manier zo rijk kan worden, zelfs Elon Musk zou in het kale Gelderse grasland geen miljoenenbedrijf uit de grond kunnen stampen (tenzij een boerderij). Als taxichauffeur zou boer Erik letterlijk een fractie verdienen wat ie nu omzet, en de geur van Euro's maakt veel boeren erg fanatiek.

Festen | 15-08-22 | 13:05

Wat doet u zelf om te verduurzamen?
Geen vlees meer eten? Auto al de deur uit gedaan? (En ja, ook die tesla met z'n vuile accu).

zwenkwieltje | 15-08-22 | 17:15
▼ 8 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl