Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

2 x de Volkskrant. Zoek de verschillen

Lekker koppen snellen!

De online kwaliteitstabloid Volkskrant vanochtend om 08:00 uur, en de online kwaliteitstabloid Volkskrant een half uurtje later. Leg in uw eigen woorden uit: WAT BEZIELDE DE WAKKERE EINDREDACTEUR VAN DIENST? Gratis rondleiding op een boerderij naar keuze voor de juiste inzender. Succes!

Reaguursels

Inloggen

Boeren deugen maar zijn wel kut bezig...

hmPrinsBernard | 29-07-22 | 18:41 | 1

Ik snap niet dat ze in hun eigen achterland de boel op stelten zetten. Heel Twente vast lijkt me niet per se de boodschap bij de juiste personen te brengen.

Het brein erachter | 29-07-22 | 21:41

Hoe staat dit in verhouding tot krakers en ontruimingen van gekraakte woningen volgens de Volkskrant?

TheseDays00 | 29-07-22 | 16:40 | 1

Nee dat zijn lieve snuivende dreadlocks die de progressieve gedachten beschermen tegen de kapitalische duivel.

dasechtgeenstijl | 29-07-22 | 17:03

Interessant hoe de MSM de ene activist als held en bewijs van slecht leiderschap van de gevestigde orde neer kan zetten en de andere activist als aso of terrorist. Waarom is activisme niet altijd goed of juist altijd fout? Waarom slaat de schaal in de MSM altijd dezelfde kant uit?

Kukooo1 | 29-07-22 | 14:19 | 2

Sterker nog. iemand die door het klootjesvolk terrorist wordt genoemd wordt al te vaak door de MSM als vrijheidsstrijder geëerd. En wil je hier in Nederland Sinterklaas vermoorden of Zwarte Piet op z'n gezicht slaan, dan krijg je podium om jezelf als kunstenaar te etaleren en je oproepen tot geweld te verkopen als metaforen' of als 'Homerische vergelijkingen". Het ene activisme is het andere niet, want achter het ene activisme schuilt een andere ideologie dan achter het andere, en de ene ideologie deugt en de andere niet. Wat de MSM eigenlijk zegt is dat boeren niet deugen, maar dat durven ze niet rechtstreeks te doen, dus nemen ze alles te baat om linksom of rechtsom 'bewijs' daarvoor aan te slepen. Ergo: de acties van de boeren deugen niet. De nuance in de berichtgeving is overigens ver te zoeken. Hoezo "de boeren"? Waarom is het hier niet, zoals bijvoorbeeld steevast als argument wordt gebruikt bij de berichtgeving rond moslimterrorisme, een kleine minderheid die het voor de grote groep verpest?

Schoorsteenveger | 29-07-22 | 16:01

@Schoorsteenveger | 29-07-22 | 16:01: Het antwoord op uw laatste vraag is eenvoudig: omdat men met twee maten meet, moslims zijn goed, want zielig en een minderheid. Boeren daarentegen zijn autochtoon en rechts, dus twee keer fout volgens bijv. de Joop.
Gisteren stond op die beruchte site een verhaal van August Hans den Boef, waarin werkelijk alle kenmerkende vooroordelen van de linkse Randstedeling over boeren de revue passeerden: boeren zijn extreem rechts, wonen in de bible-belt, denken allemaal net als Trump, zijn miljonair enz enz. Tenenkrommende flauwekul, maar bij de Joop gaat het erin als Gods woord in een apostel.
Links heeft een heel oude traditie van haat tegen boeren (en jagers, en vissers) en bij de VARA zijn ze daar nog altijd niet van genezen, in tegendeel zelfs, het lijkt wel steeds erger te worden.
Nog even, en ze gaan voorstellen om de koelakken op te sluiten in heropvoedingskampen.

KeesBruin | 29-07-22 | 17:41

l'Histoire se répète. Wordt Volkert al extra bewaakt?

Fuckinghell | 29-07-22 | 14:14
-weggejorist-
Rest In Privacy | 29-07-22 | 12:51 | 1

Waar zijn ze bij Antifa-agressie en 'defund the police' in Amerika, de afbraak van een Duitse stad door links en Wijnand Duyvendak?

SIogra | 29-07-22 | 12:25 | 1

Nergens, want de ultra-linkse stemmen zijn hard nodig om op het pluche te blijven.

Gladiator Fap | 29-07-22 | 13:52

Dappere agenten grijpen in.
Modus "makkelijk grijpbaar doelwit als bij 4 km snelheidsoverschrijding".
"Vader met kleine kinderen beboet voor ontsnappen aan boerenblokkade.
Het gezin reed als laatste in een lange rij van auto’s de snelweg af, om met hun jonge kinderen op de achterbank thuis te komen.
„Ik begreep dat er een boete kon volgen van maximaal 8700 euro. Ik was volgens de agenten heel gevaarlijk en het was crimineel gedrag.”
www.destentor.nl/binnenland/vader-met...

chausson61 | 29-07-22 | 12:24 | 3

@Lorejas | 29-07-22 | 12:44: Ook hulde voor die burgemeester trouwens .
Waar het me om ging was dat de gemakkelijke slachtoffers op de bon gaan ,terwijl die boeren volgens de politie moeilijk te vinden zijn .Die hebben al bewijsbaar voor ongelukken gezorgd.

chausson61 | 29-07-22 | 12:54
-weggejorist-
Leffe Blonde | 29-07-22 | 14:45
-weggejorist-
Mr_Pikibelly | 29-07-22 | 12:13 | 2

Zie het totaal verwrongen perspectief van de DPG-media: Hollandse IS-gangers (die bijv. journalisten in brand steken en/of Jezidi-vrouwen vermoorden) noemen ze in dit land liefkozend "uitreizigers", maar boeren/verzetstrijders die opstaan tegen de staatsinquisitie zetten ze weg als terroristen. Ik zie deze "journalisten"/"kranten" vooral als gewillige handlangers. Fortuyn-scenario revisited (slachtoffer deze keer de boerenstand).

Phantomas | 29-07-22 | 12:03 | 1

Zo is het. Dit is gewoon niets anders dan Newspeak van een Ministerie van Waarheid.
De door Omtzigt zo mooi omschreven innige band tussen media en politiek. De boeren mogen blij zijn met de alom aanwezige camera’s en de sociale media. Zo was te bewijzen dat ook laster door de politie dat boeren op politie inreden niet waar was, en bleek bv dat een agent gericht probeerde een boer dood te schieten.

De nieuwskoppen horen te gaan over onze overheid die geradicaliseerd is en steeds extremer en grimmiger de burgers aanvalt.
Dat gaat niet alleen om onteigening van boeren, maar ook de hoge instroom van migranten, het weggeven van huizen waar burgers recht op hebben. Het weigeren Groningers herstelbetalingen te doen. Het crimineel mishandelen van tienduizenden ouders en kinderen via de belastingdienst. Het criminaliseren van de oppositie. De diefstal van belastinggeld dat weggegeven wordt aan de EU als organisatie, of aan Italie waar de koopkracht gemiddeld veel hoger ligt dan in Nederland.

Nuuk | 29-07-22 | 14:53

Als je pro boeren bent ben je anti milieu dus is de kans groot dat extreem links gaat terroriseren

darmflora | 29-07-22 | 11:48 | 7

@gato | 29-07-22 | 13:26: en dan is iedereen weer geschokt voor de bühne om vervolgens te wijzen op de verharding van de maatschappij waarbij de conclusie neer zal komen op dat, je alles mag zeggen, maaaaaaaaarrr ze hebben er natuurlijk ook zelf wel een beetje om gevraagd.

Kukooo1 | 29-07-22 | 14:16

@Pensionista | 29-07-22 | 12:39: Vegan strijker die een bedrijf in de hens zet, maar daarbij ook zichzelf. Om er maar een te nomen.

Lu_Tze | 29-07-22 | 17:28

Die dierenknuffelaars snappen niet dat als er straks geen gas, elektra of vreten meer is, dat de bevolking de kettingzaag iedere boom zet en alles met een hartslag de pan in gaat.
Je hoeft geen bioloog te zijn te bedenken wat de impact daarvan op t ecosysteem gaat zijn.

Als ik moet kiezen tussen doodvriezen of verhongeren en alles dat brandt opstoken of alles afschieten wat remotely eetbaar is, dan weet ik het wel.

ReyNemaattori | 29-07-22 | 18:51
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Therapietje | 29-07-22 | 11:45 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Ludieke acties leggen het onvermogen van dit strenge regime bloot, maar is het genoeg om het kabinet tot bezinning te brengen?

kroel | 29-07-22 | 11:44

Uitstekende koppen van Volkskrant. Terreur moet je benoemen.

blikjegrolsch | 29-07-22 | 11:39 | 2
-weggejorist-
getergde kaasboer | 29-07-22 | 11:47

Achja de term terreur is sowieso aan inflatie onderhevig. 3 jaar geleden was de VK nog aan het jeremiëren over de rolkofferterreur in het Amsterdamse. Toerist, terrorist, poteto, potato.

amateurrr | 29-07-22 | 11:53

De Volkskrant lijkt zich op te maken voor een herhaling van de demoniseringstactiek, die bij Fortuyn ook zo goed werkte. Maar ze kunnen beter oppassen, een nieuw Volkertje gaat in het huidige klimaat niet goed aflopen.

Blauwpetje | 29-07-22 | 11:38 | 5

@Schoorsteenveger | 29-07-22 | 11:41: Exact. Ik heb mij vaak afgevraagd, wat er met Volkert zou zijn gebeurd als deze hele zaak zich in een Mediteraan of Zuid-Amerikaans land zou hebben afgespeeld.
Nederlanders zijn ongelofelijk makke schappen, maar zo zijn de mensen niet overal op aarde.

KeesBruin | 29-07-22 | 11:53

De media heeft weinig geleerd sinds de moord op Fortuyn en hun aandeel daarin qua demonisering. Ook binnen de politiek is dit historisch besef nauwelijks aanwezig. Ik zie Klaver toch regelmatig een Melkertje doen. Als ze het in Tweede Kamer dan toch voornamelijk over de toon willen hebben in plaats van de inhoud zou Vera Berkkamp daar ook wel iets alerter op mogen zijn, maar ja, incompetent en D66.

Ruikbaard | 29-07-22 | 11:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Kop om '12 uur': 'Wanneer komt de boer-duivel je halen?!?!'

konjodebonjo | 29-07-22 | 11:36

Is een standaard A/B-test, kijken wat de meeste clicks oplevert.

W_F | 29-07-22 | 11:35

Op de site van de NOS staat bij Nieuwsuur een kort interview met oud-landbouwminister Cees Veerman en Jacqueline Stekelenburg, hoogleraar Sociale verandering en conflict.
Die twee zeggen rake dingen over de miskleunen van het kabinet. De stikstofkaart moet van tafel (natuurlijk!), het kabinet moet toegeven dat ze gewoon grote fouten hebben gemaakt, en de communicatie moet veel beter.
Allemaal zaken die een waarnemer met een beetje gezond verstand trouwens ook heeft kunnen constateren, maar nu wordt het nog even door een paar kenners onderstreept.
Het is te hopen dat de politiek eindelijk eens bij zinnen komt in het stikstofdossier, want zo wordt het helemaal niks.

KeesBruin | 29-07-22 | 11:34 | 4

@W_F | 29-07-22 | 11:38: Dat maakt niet uit, dan gaat Remkes zich maar aanpassen aan de realiteit, en die is dat die kaart van tafel moet en dat het hele plan herschreven moet worden.
Dit is gewoon onwerkbaar, ondoordacht en bedroevend slecht gepresenteerd.

KeesBruin | 29-07-22 | 11:54

@KeesBruin | 29-07-22 | 11:54: Eigenlijk denk ik dat Remkes iets meer ruimte heeft gekregen nu nieuwe cijfers en berekeningen zo plotseling bij het ministerie van Financiën bekend zijn geworden.

Ruikbaard | 29-07-22 | 12:03

En zijn de NOS en Nieuwsuur (MSM weet je wel) ineens een betrouwbare bron? Blijft lachen met die reaguurders, cherrypicking op zijn best :-)

thereisnowhy | 29-07-22 | 14:11
▼ 1 antwoord verborgen

De Omvolkskrant.

Cor Netto | 29-07-22 | 11:31

Weet je wie er ook graag 'volks' voor woorden zette?

Dutchbeaurouge | 29-07-22 | 11:22 | 5

@Blauwpetje
Hoeveel Chinezen waren er dan nu geweest als dat niet was gebeurd? En qat voor een gevolgen had dat voor de wereld gehad (nu en in het verleden). Gewoon een vraag hardop. Ben eigenlijk wel benieuwd eerlijk gezegd. *urgus naar toekomst spiekt*

Shadow112 | 29-07-22 | 12:55

@Shadow112 | 29-07-22 | 12:55:
Irrelevante vragen want het is gebeurd. "What if" is pure speculatie en daar kun je iedere draai aan geven. Leuk voor Hollywood films maar voor de rest oninteressant. Oftewel as is verbrande turf.

Basil Fawlty | 29-07-22 | 14:03

Mao een held op links, gewoon rechts gelul. Mao heeft echt wel afgedaan, uiteraard vind je nog wel een gekkie die het voor Mao opneemt, maar dat is echt wel ff iets anders dan dat Links nog steeds met hem weg zou lopen.
Ach ja, feiten zijn ook maar een mening!

thereisnowhy | 29-07-22 | 14:16
▼ 2 antwoorden verborgen

De vraag die de Volkskrant stelt is op zichzelf een legitieme vraag. Maar dan toch meer eentje voor Het Filosofisch Kwintet waarin Clairy Polak al vragend grip probeert te krijgen op een wereld die ze nooit begrepen heeft en ook nooit zal begrijpen en de uitgenodigde wijsneusjes ad hoc de illusie proberen te wekken dat ze antwoorden hebben.
Het is een spook dat door de journalistieke wereld waart en overal, zichtbaar of onzichtbaar, te toon van het debat buigt en bundelt. Het is het spook van de moraal.
Journalisten zouden ons feiten aan moeten dragen, eventueel een schuchtere poging wagen om die feiten met elkaar in verband te brengen en voorzichtige hypotheses formuleren over de toestand in de wereld, antwoord geven dus op de vraag wat het geval is, wat er speelt, hoe de vlag erbij hangt, wat de tendens is, hoe het loopt, hoe het vaart. Maar ze zijn inmiddels de overtuiging toegedaan dat ze veel méér zijn dan dat, dat ze eigenlijk fakkeldragers zijn, voorsprekers, profeten, priesters en dat ze ons moeten vertellen of het goed gaat met de wereld, of we met z'n allen op weg zijn naar een betere samenleving, en vooral wie daarbij de goede lieden zijn en wie de slechte, wie geprezen moet worden en wie gelaakt.
Aan de tafes van de diverse lulprogramma's gaat het er elke avond ook al lang niet meer om wat de feiten zijn, wat de stand van zaken is, maar of dit of dat ten goede of ten kwade is, en vooral wie er deugt en wie er niet deugt. Wat besproken wordt is hoe de wereld zou moeten zijn in plaats van hoe de wereld is.
Hoe de wereld zou moeten zijn... Als je naar de kerk gaat en een donderpreek van de dominee over je heen laat gaan, dan weet je op z'n minst nog waar die donder vandaan komt. De Bijbel is de referentie, dat boek staat vol met morele geboden en verboden en met parabels die ons haarfijn vertellen wat volgens de Heere goed is en wat fout is. En er wordt je bij voortduring en in herhaling viirgehouden wat Jezus precies gezegd heeft, woordelijk, letterlijk. De Kerk schaamt er zich niet voor om moralistisch te zijn, voor de Kerk vallen feiten en morele geboden volledig samen, want het één is onlosmakelijk verbonden met het ander. God heeft tenslotte de mens geschapen om met hem morele spelletjes te spelen, bijvoorbeeld om een slang tevoorschijn te toveren die de vrouw verleidt en een vrouw te bedenken die de man verleidt en een man te scheppen die zich door de vrouw te laten vereliden, om ze vervolgens, die man en die vrouw, het Aards Paradijs uit te gooien. Dat vindt God leuk, die spelletjes met zijn eigen schepping. God is zelfbevrediging, gGod is een morele wereld die zichzelf pijpt, de wereld zoals die is zal nooit de wereld zijn zoals die zou moeten zijn, er is altijd schuld en boete, zonde en vergeving.
De Verlichting leek het één van het ander te kunnen scheiden, en te gaan geloven in een wereld waarin feitelijkheid en moraal te scheiden zijn en de Schepping iets anders, méér, is dan een moreel spelletje van een morele God. en uiteindelijk leidde die operatie tot het besef dat er geen Waarheid is, en dus ook geen waarheid zonder hoofdletter, dat we feitelijkheden bijeen kunnen vegen tot gammele theorieën die steeds bijgesteld moeten worden totdat ze niet meer voldoen en dan vervangen dienen te worden door nieuwe.
Maar we willen er niet aan, we willen niet leven in een feitelijke wereld waarin de moraal een toevallig menselijk bouwwerk is, we kunnen het niet aan om zonder morele bril naar buiten te kijken, we willen kleur zien, ónze kleur, de ware kleur, de echte kleur, de kleur van hoe het zou moeten zijn.
En onze journalisten zijn het die de rol van de pastoor en de dominee hebben overgenomen, die onze gidsen willen zijn, onze leiders, onze voorgangers in het gebed.
Maar het grote probleem is dat er geen Bijbel is waaraan ze refereren. Vanuit welke moraal opereert de journalist van dienst bij de Volkskrant, het NRC, het Parool? Vanuit welke moraal stellen Jort en Welmoed hun vragen, wat zijn de overtuigingen van Renze, van Eva? Wat is het Heilig Boek van het Staatsjournaal? Van de andere journaals?
De gewijzigde kop boven het Volkskrant-artikel zou zo uit een preek van een dominee kunnen komen. "Maar dan vraag ik U, beminde gelovigen, waar ligt de grens tussen protest en extremisme? En wanneer slaat extremisme om in terrorisme? Hoe kunnen wij voorkomen dat de Duivel bezit van ons neemt en...."
Journalisten wanen zich priesters, dominees, rabbijnen, imams, sjamanen. De feiten zelf, daar gaat het al lang niet meer om.

Schoorsteenveger | 29-07-22 | 11:21 | 22

@Louter Leuter | 29-07-22 | 14:52:
Nee hoor, dat heeft u helemaal mis, heb nog nooit in m'n leven 'live' een preek van een dominee ondergaan. Kom uit een katholiek nest, maar mijn ouders waren zeker niet fanatiek gelovig. Heb als kind de laatste stuiptrekkende jaren van het Rijke Roomse Leven ondergaan, maar geen enge verhaaltjes verder. Was een braaf jongetje maar misdienaar vond ik maar niks, ben als sopraantje wel lid van het kerkkoor geweest. Kan me nog de mis van Perosi herinneren. Die deden wij meerstemmig.
www.youtube.com/watch?v=Jx6CHjxcREI
Heb een klap van de molenwiek gekregen toen ik op (te) jonge leeftijd met het denken van Nietzsche werd geconfronteerd en ben daar eigenlijk nooit van hersteld. In één klap alle grond onder de voeten weg, voor altijd, niet meer te repareren, total loss. Heb het idee dat de Westerse filosofie zich daar ook nooit van hersteld heeft, maar da's een ander verhaal.

Schoorsteenveger | 29-07-22 | 15:30

@Schoorsteenveger | 29-07-22 | 15:30:
Bij deze mijn excuses. Als niet-Bijbelvaste jezuïtenleerling gebruik ik onder bepaalde omstandigheden een iets andere terminologie. Ook ik ben kritisch aangelegd en stel steevast de vraag: waarom? Dan wil ik argumenten, redenen, verklaringen horen en geen beroep op een of andere autoriteit. Zonder wrijving geen glans, en zonder dwarsliggers geen spoor.

Louter Leuter | 29-07-22 | 16:31

@Louter Leuter | 29-07-22 | 16:31:
Excuses aanvaard :-)
En inderdaad, een beroep op een autoriteit is wat mij betreft ook niet echt een sterk argument. De meest irritante lieden zijn degenen die zich op hun eigen autoriteit beroepen. Als ik, in een poging om de feiten op tafel te krijgen, de ander vraag "zou u die en die test even kunnen doen en mij dan mededelen wat u gevonden heeft?" en ik krijg dan als antwoord "waarom zou ik, ik zit al vijfendertig jaar in het vak en ik weet heus wel..", dan weet ik dat het weer een lange rit wordt.

Schoorsteenveger | 29-07-22 | 16:49
▼ 19 antwoorden verborgen

Hardwerkende mensen die voor hun lijfsbehoud en manier van leven opkomen zijn ineens terroristen. Als ze een kleurtje hadden gehad waren het allemaal Che Guevarra's geweest natuurlijk. Zo probeerde Jort Kelder Caroline ook al de extreem-rechtse hoek in te manoeuvreren, wat hem niet lukte, maar haar mede daardoor nu wel doodsbedreigingen oplevert. Kortom, de linkse elite loopt hem weer eens te knijpen en de MSM minions komen weer to the rescue.

R.F.Pickering | 29-07-22 | 11:19 | 2

Wat ik dan wel weer leuk vond is dat Jort de bekering van Maarten van Rossum naar D66 bekend maakte.
Vond die nosterpot niet fijn.

likdoorn | 29-07-22 | 11:37

Jort Kelder is gewoon de zoveelste lakei van de gevestigde orde. En in die functie moet je alles wat de gevestigde orde bedreigt affakkelen.
Dat is ook precies wat je zag gebeuren tijdens de opkomst van Fortuyn. De kranten en de tv wisten niet hoe hard ze moesten werken om die uitdager van de gevestigde orde af te branden. Wat ze uiteindelijk natuurlijk erg goed gelukt is, met dank aan Volkert.

KeesBruin | 29-07-22 | 11:46

De boeren hebben drie jaar de kans gekregen om iets te bedenken om hun bedrijf en leven te veranderen. Maar wat de boer niet kent, vreet ie niet. De hele boeren sector is al decennia een probleem: quota, subsidies, overproductie, intensivering, onvoldoende innovatie, 60% van beschikbare land. De symptomen zijn bijna eindeloos. Adapt or die. En nu het doodgaan is geworden, gaan ze schoppen, en nu zo hard dat mensen in gevaar komen. Asbest dumpen? Gaat het effe niet?

Teveel boeren aan de ene kant, te weinig mensen op de verdere arbeidsmarkt. Boerensector ombouwen naar meer technisch innovatief en adviserend voor de rest van de wereld. Er zijn kansen genoeg. Maar nee, das te lastig, dat willen ze niet. Boeren leven in het verleden. Iedereen moet maar buigen om hun te dienen. beetje alsof ze nog op een paard willen blijven rijden, terwijl iedereen al auto's heeft. Want ja, zo is het altijd gegaan toch? Mensen moeten maar rekening houden als ze op de snelweg rijden dat er een groep achtergestelden niet mee wilt veranderen. Te treurig voor woorden werkelijk. Dat krijg je van een eeuw intensieve vee- en inteelt.

ongemakkelijkzeg | 29-07-22 | 11:18 | 15

@Mr_Pikibelly | 29-07-22 | 12:20: ja, want de hongerige in de wereld kopen inderdaad varkens uit NL.

nederlandse boeren zijn wereldredders en niet gesubsidieerde opportunistische kapitalisten. Right.

ongemakkelijkzeg | 29-07-22 | 12:54

@ongemakkelijk, je hebt volkomen gelijk, goed hoe je het verwoord, maar hiero is de mening van de gevestigde reaguurders al vastgeroest, feiten komen niet meer binnen.
Boer = Held
Overheid = Schurk
Lekker overzichtelijk in een wereld die blijkbaar te vlug veranderd voor de zure reaguurders.

thereisnowhy | 29-07-22 | 14:29
▼ 12 antwoorden verborgen

Misschien moet LTO de overige agrarische belangenverenigingen in Europa ook gaan mobiliseren zodat de druk wat groter wordt en bevolking gaat voelen wat honger is!

MargauxGrandCru | 29-07-22 | 11:16 | 1

En dan beginnen met havermelk omgevingen.

MargauxGrandCru | 29-07-22 | 11:17

Ben gisteren langs het boeren protest gereden op de A35 bij afslag A1. Zag er zeer vredig uit allemaal. A1 was bereikbaar via vluchtstrook, alles verliep keurig netjes en er was geen sprake van gevaar voor wie dan ook. Zolang ze het op een geweldloze en veilige manier doen, heb ik er geen enkele moeite me. Eventueel oponthoud neem ik er gewoon bij. Ik steun de boeren.

Gravin v Kippenbouth | 29-07-22 | 11:15
-weggejorist en opgerot-
Fedde71 | 29-07-22 | 11:12 | 3

Lieden die gewillig afreisden naar het Kalifaat om zich daar bij IS te voegen om vervolgens de meest abjecte en walgelijke daden tegen de menselijkheid te plegen worden hier eufemistische "Syrië-gangers" of iets vergelijkbaar vaags genoemd. De boeren die daadwerkelijk voor hun bestaan vechten en uit pure wanhoop naar hardere middelen grijpen omdat ze anders simpelweg niet gehoord worden te Den Haag, krijgen het stempel "Terrorist". Een grotere cognitieve dissonantie is bijna ondenkbaar. Mijn hemel, wat is dit land het Noorden kwijt op het kompas.

Sjefke7807 | 29-07-22 | 11:10 | 5

En worden dan vervolgens ook nog eens teruggehaald naar Nederland onder het mom van zielug en krijgen alhier fopstrafje zodat ze over maximaal een paar jaar weer vrij rondlopen...

Gies van Agt | 29-07-22 | 11:19

Jihadbruidje, Kalifaatmeisje, zijn ook van die misselijkmakende en misplaatste verkleinwoordjes.

BadPatNL | 29-07-22 | 11:42

Juist, de keuze qua onderwerp waar men zich druk om maakt zegt meer dan de inhoud.

HerzlichWillkommen | 29-07-22 | 12:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Alternatieve kop:
Overheid word met de dag radicaler.
Gevaar voor burgers neemt toe.
Waar ligt de grens van autoritarisme, communisme of zelfs fascisme

nutsniet | 29-07-22 | 11:09

Fixed it: "Verzet tegen dictaten verhardt. Waar ligt de grens tussen protest, volksopstand of zelfs vrijheidsstrijders?"

Mickdestok | 29-07-22 | 11:09

Dit is nou constructieve journalistiek, een mooi eufemisme voor volksmennerij.

Ivoren Toren | 29-07-22 | 11:08

Van der Plas wordt bedreigd. Kelder en de Volkskrant voeden dat. Laat het maar duidelijk zijn.

RWrw | 29-07-22 | 11:08 | 2

Ze wordt bedreigd nadat ze zei niet alle acties te steunen. Uit welke hoek, denkt u?

Me_Giant | 29-07-22 | 11:20

@Me_Giant | 29-07-22 | 11:20: Leuke spin. Maar de bedreigingen komen toch echt van de gewapende tak van GroenLinks.

Ivoren Toren | 29-07-22 | 11:35

goede voorbeelden van geweldadig extremisme te vinden bij milieudefensie, RaRa, rote armee fraktion, antifa, kalifaat lone wolfs in groepsverbanden

HetOorAakel | 29-07-22 | 11:06

Aangezien de GeenStijl redactie zo vaak linkt naar Volkskrant artikelen zouden ze toch moeten weten dat ze die de laatste maanden enorm veel A/B testing doen met hun artikel titels. Dus de titels van hun belangrijke artikelen veranderen continu, waarschijnlijk om te zien waar het meest op geklikt wordt, het is hier vast niet zo dat er een andere journalistieke keuze is gemaakt.

TheOtherWhiteMeat | 29-07-22 | 11:05 | 2
-weggejorist-
TheGermans | 29-07-22 | 11:07

Alles voor het geld, ook de Volkskrant-medewerker wil een Tesla en vrijstaand huis.

HerzlichWillkommen | 29-07-22 | 11:09

AD laat iemand van de Amsterserdamse universiteit de boel duiden.
VK laat iemand uit Leiden aan het woord over de boeren.
Er wordt wel gepraat met boeren maar het oordeel over de boeren wordt geveld in de Randstad. De artikelschrijvers mogen best laten doorschemeren wat ze er van vinden een beetje. Maar ga niet hooggeleerden uit de Randstad de toestand op het platteland laten duiden. Dat kunnen we zelf. Ohnee, op het platteland wonen alleen simpele mensen. Daar praat je ""over"" en niet ""mee"".

Leptob | 29-07-22 | 11:02 | 1

Ik kan mij een leuke anecdote herinner hoe een oud collega (nu met pensioen) vanuit de schaduw van 020 naar 0591 verhuisde in the jaren 60 als klein jochie. Om later door kakfamilie de vragen ''hebben ze daar ook stromend water en electriciteit? En WC's?''

Ik denk nog steeds dat de gemiddelde Westerling denken dat we nog in turfhutten wonen.

Wc-kip | 29-07-22 | 11:06

Nog even en de sloten worden loopgraven en de beerputten schuttersputten.

Mr_Natural | 29-07-22 | 11:02

Inderdaad terechte vragen, waar houdt demonstratie op en begint terreur.

Beste_Landgenoten | 29-07-22 | 10:59 | 8

Je kunt rustig stellen dat de staatsterreur al is gevestigd.

De democratie ligt op zijn knieën. Kinderen worden bij hun ouders weggesleept, de verkiezingsuitslag wordt genegeerd, de NPO is de spreekbuis van de elite geworden die zich steeds meer verrijkt, vrijwel alle maatregelen tonen ernstige minachting van de bevolking.

Bolhoed | 29-07-22 | 11:15

Beste_Landgenoten | 29-07-22 | 10:59
Daar waar de oproerpolitie met honden, knuppels en waterkanonnen op ongewapende en ongetrainde burgers begint te rammen, daar houdt demonstratie op en begint de terreur.

der_feldwebel | 29-07-22 | 11:36
▼ 5 antwoorden verborgen

'EU-definitie van terrorisme
Volgens het EU-recht zijn terroristische misdrijven daden die worden gepleegd met als doel: een bevolking ernstig angst aan te jagen. de overheid of een internationale organisatie op onrechtmatige wijze te dwingen een handeling te verrichten of na te laten.'

Wat een tendentieuze kop!

Keutels | 29-07-22 | 10:57

Nou, gisteravond werd door een expert in - ik geloof - Nieuwsuur uitgelegd wat de definitie van terreur/terrorisme is en dat zijn deze acties nog lang niet. Lijkt erop dat de Volkskrant haar positie inmiddels heeft bepaald.
Maar goed, dat zijn we inmiddels wel gewend.

Graaisnaaiert | 29-07-22 | 10:57 | 7

@Aart4888 | 29-07-22 | 11:08: Elke demonstratie poogt politieke besluitvorming te beïnvloeden. Waarom anders demonstreren.

Duwbak_Linda | 29-07-22 | 11:11

@Duwbak_Linda | 29-07-22 | 11:11: zolang er geen gevaar is voor personen zitten ze meestal veilig. Die grens zijn de boeren al overgegaan. Niet vaak en niet heel ernstig, maar dit was kennelijk nog maar het begin volgens de hopman.

BobDobalina | 29-07-22 | 11:14

@BobDobalina | 29-07-22 | 11:14:
Ik vind die acties op de snelweg roekeloos en onnadenkend (gaat een keer fout) en dus over de grens. Geloof echter niet dat de intentie is om regering of bestuur omver te werpen of de bevolking te terroriseren.

Duwbak_Linda | 29-07-22 | 11:24
▼ 4 antwoorden verborgen

De eindredacteur radicaliseert.
Vrij snel ook zeg, dit in 30 minuutjes. Wauw.
Tijd voor de veiligheidsdienst om in te grijpen.
Of anders de GGZ crisis dienst.
Einde eigenbewoordingsuitlegdinges.

grapo | 29-07-22 | 10:55

Sowieso is het gebruik van de naam 'boeren' stigmatiserend. Het straalt negatief uit naar de boeren die wel lief zijn. Beter kunnen ze het voortaan over 'jongeren' hebben, niet iedere boer is een terrorist he...

Koekebakker | 29-07-22 | 10:54

Het verschil tussen het nieuws verslaan en het nieuws maken.

Zalluf | 29-07-22 | 10:54 | 1

Duiden. Ze berichten niet maar ze duiden en zijn er nog trots op ook.

Graaisnaaiert | 29-07-22 | 10:57

Soms heeft men extra azijn nodig.

Mahatma | 29-07-22 | 10:52 | 1

Zonder boeren geen azijn.

Mr_Natural | 29-07-22 | 10:53

¨De instroom van kansloze asielzoekers wordt extremer. De gevaren voor burgers nemen toe. Waar ligt de grens?¨
Kopen die krant!

squadra | 29-07-22 | 10:50 | 1

Gevaarlijker dan een stel koeien.

Graftak | 29-07-22 | 10:51

Aangezien het over land gaat, zou terraristen een betere naam zijn.

Mr_Natural | 29-07-22 | 10:50 | 2

Creatief taalgebruik altijd +1

soldier-of-fortuyn | 29-07-22 | 11:11

Het volk moest toch altijd zo nodig aan de macht van dat soort scribenten? Behalve als het ze niet uitkomt of als het volk Wilders stemt. Moreel volkomen failliet. En ze weten het niet,

Koekebakker | 29-07-22 | 10:49 | 1

Cognitieve dissonantie.
Binnensteden die afbrandden tijdens “protesten” vonden ze prachtig.

Graftak | 29-07-22 | 10:52

Ongezien gok ik op Joop Visser
-edit- fout gegokt

Lu_Tze | 29-07-22 | 18:26

Veeboeren weten als geen ander welke problemen ze veroorzaken. Ten eerste is de Nederlandse boer doorgaans goed opgeleid (we zijn immers niet voor niets wereldtop) en ten tweede houden ze verplicht een mineralenboekhouding bij. Ze weten best wat ze aanrichten. Dat boeren een levensstijl en geen beroep is lijkt mij duidelijk en dat zoiets opgeven niet makkelijk is ook. Maar soms moeten er harde beslissingen genomen worden of ze het nu leuk vinden of niet. Weet wel dat ze keihard liegen als ze beweren dat ze geen schade aanrichten met hun bedrijfsvoering.

Bigi Bana Boy | 29-07-22 | 10:47 | 5

@Graftak | 29-07-22 | 10:50: Geldt alleen voor Nederlandse boeren. Buitenlandse boeren zijn lief en in harmonie met de natuur.

Duwbak_Linda | 29-07-22 | 10:52

Nederland. Beroemd vanwege de schoonste landbouw ter wereld.

Maar nee; de betonlobby heeft besloten dat we meer overbevolking en vliegvelden nodig hebben, dus doen we alsof woonwijken, wegen en industriegebieden schoner zijn.
Wat voor mensen trappen daar nog in?

Dandruff | 29-07-22 | 10:54

Wat een aannames!! Ben gestopt met tellen, maar u verdient een prijs! Die neemt u vast ook wel aan?

zoute_drop | 29-07-22 | 10:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat is er in godsnaam op tegen dat mensen zich verzetten tegen de georganiseerde misdaad.
Zo mag ik onze overheid inmiddels wel betitelen inclusief de tweede kamer op een paar uitzonderingen na.

Hebbiehemookweer | 29-07-22 | 10:47

Dus een CDA'er gaat "namens de boeren" praten met een VVD'er die als "bemiddelaar" optreedt, begrijp ik dat goed? En wie daar razend over wordt is een "terrorist"?

J.P.Drapeau | 29-07-22 | 10:47

Stemmingmakerij vs. extreme stemmingmakerij.

Onkel Bratwurstbude | 29-07-22 | 10:46

Ieder regime heeft de neiging om tegenstanders te labelen als “terroristen” om zo de geesten rijp te maken voor extreme maatregelen van repressie tegen die tegenstanders (want het zijn toch terroristen). Jaren later worden diezelfde terroristen vaak gezien als verzetsstrijders die boven de grauwe massa uitstegen die het regime jarenlang hun gang liet gaan. Historie zal bepalen hoe de boeren van nu straks gezien zullen worden. Ik gok eerder op verzetsstrijders dan terroristen en u en ik waren de grijze massa die erbij stond en er naar keek, maar te lui was om achter hun toetsenbord vandaan te komen.

Mark zit te Dutten | 29-07-22 | 10:46 | 1

Misschien heeft die redacteur via het moederbedrijf in België een opdracht gehad: “Dik het nog ietsjes aan, dat zou Rutte blij maken”.

Muxje | 29-07-22 | 10:55

Alles is terrorisme totdat het kabinet gevallen is. Dan zijn het volkshelden. Zo is het altijd gegaan. Het zou wel fijn zijn om al die D66- en vvd-stemmers het land zien te ontvluchten.

Linke Soep | 29-07-22 | 10:46

Zoek de verschillen, Antifada, KOZP, Green peace, Urgenda.
Hint gesubsidieerde MSM goedgekeurde doelen en versus werkend volk met verkeerde ideeën.
Kan iemand zich nog herinneren de bom op het huis van Kosto, Theo, Pim.

Pensionista | 29-07-22 | 10:46 | 1

Die drie woonden samen?

Lorejas | 29-07-22 | 10:46

De angst dat de BBB een van de grootste partijen kan worden met v.d Plas aan het roer grijpt de linkse kerk wel erg in de keel niewaar?

antonconstandse | 29-07-22 | 10:43 | 2

Met de BBB blijven we in ieder geval wel in de EU! En dat lijkt mij winst.

Bigi Bana Boy | 29-07-22 | 10:48

"lijkt" inderdaad

Cousin Eddie | 29-07-22 | 11:17

Is toch altijd zo: Titel over de half uur veranderen voor beter clickbait. Je denkt er is iets nieuws maar niet dus.

redanx | 29-07-22 | 10:43

Iedereen die tegen het beleid van de regering ingaat is extreemrechts en tevens een voetbalhooligan en een racist (gewoon omdat het kan).

Patje | 29-07-22 | 10:42 | 1

En als die kritiek zich op het Coronavaccinatiebeleid richt ben je daarnaast ook een wappie en vrouwenhater (vrij naar Trudeau).

Kwakjeszalver | 29-07-22 | 11:53

De Volkskrant zou ook tegen de Franse Revolutie zijn geweest en de bestorming van de Bastille. Maar geweld en opstand is de enige remedie als je wilt dat je wordt gehoord. Praten met Remkes is zeer grote afleidingsmanoeuvre van de overheid om de zaak te traineren.

Point11873281 | 29-07-22 | 10:42

Simpel, die koptekst is te lang en te complex. De nieuwe is pakkender. Beetje sneu om overal wat achter te zoeken.

Bigi Bana Boy | 29-07-22 | 10:42 | 1

Nieuwe is drie woorden langer en eindigt met een vraag.

Duwbak_Linda | 29-07-22 | 10:45

De Volkskrant, ideale zure krant voor het zelf maken van augurken: men legt er een komkommer in en een dag later haal je er een augurk uit.

Lijkvocht | 29-07-22 | 10:41 | 3

Niet voor niets werd Ben de Graaf (a.k.a. 'Ben Azijn', niet meer onder ons) ooit door spelers van het NL elftal (ook van hen een aantal niet meer onder ons) in het zwembad gegooid.

zoute_drop | 29-07-22 | 10:49

Mag ik de Volkskrant wel opfikken in de openhaard, of krijgen we dan weer zure regen?

BansFrakker | 29-07-22 | 11:04

Ow, daarom heb ik steeds kriel als ik mijn aardappels met die krant afdek.

Lu_Tze | 29-07-22 | 18:36

Ik herinner me een linkse gek genaamd Vokert. Hoeveel linkse lui waren toen niet een beetje blij?

HetIsWatAllemaal | 29-07-22 | 10:40 | 2

Die van Fotuijn?

Bigi Bana Boy | 29-07-22 | 10:43

Er schijnt zelfs iemand een paard naar vernoemd te hebben...

Lu_Tze | 29-07-22 | 18:37

Ik lees sowieso geen krant meer, vang alleen rooksignalen op.

Kartelmaster2000 | 29-07-22 | 10:39

“Gandhi besloot hierop ook in India een geweldloze verzetsbeweging op poten te zetten om te protesteren tegen de slechte behandeling van de Indiërs. Dit resulteerde onder meer in verschillende protestmarsen en hongerstakingen. Ook maakte hij zich hard voor een economische boycot van Britse goederen. Verder riep Gandhi zijn volgelingen op zelf te gaan spinnen, stof te weven en kleding te maken.” Hierin liggen de mogelijkheden voor een lange strijd. Maar knikker eerst die voorman van LTO uit het bestuur. Het is nog geen tijd voor overleg en zeker niet door hem.

Schilder58 | 29-07-22 | 10:38 | 4

Geweldloos altijd +1, verder is did bewering een belediging van de onafhankelijke staat India. Zou me niet verbazen als daar enige jaren gevangenisstraf op staan . Vakantie India is dus een No Go Bob.

Schilder58 | 29-07-22 | 10:53

Dat erbij zetten helpt je niet.

Schilder58 | 29-07-22 | 12:08
▼ 1 antwoord verborgen

Die eerste kop was feitelijk juist, helder en direct. De tweede kop heeft vijf woorden die je zelf mag interpreteren.

Niet_Van_Hier | 29-07-22 | 10:37 | 1

Hersengymnastiek dus.

Lorejas | 29-07-22 | 10:47

In de papieren krant: "Boeren zijn terroristen. En dat is de schuld van Baudet"

small_town_dude | 29-07-22 | 10:37 | 2

Gelukkig. Dan weet ik ook weer wat ik vandaag moet vinden om niet aan de schandpaal genageld te worden.

Graaisnaaiert | 29-07-22 | 11:00

Waarom zijn al die linkse mensen toch zo tegen de boeren? Wie zijn toch die mensen? Wat willen ze dan? Onze prachtige landbouwweides met wilde bloemen, fietspaden, slootjes en vlinders omturnen naar Vinexwijken?

Boeddha18 | 29-07-22 | 10:36 | 9

@DeaconDrCrane | 29-07-22 | 10:49: in dat geval adviseer ik om niet meer in een auto te stappen. Uw blindheid is een gevaar voor uw mede-weggebruikers...

Enter Yeti | 29-07-22 | 11:08

Wat ze willen? U en ik en iedereen aan de vega. Waarbij voedsel dus uit de fabriek komt. Behalve sla, andijvie, en nog wat van die dingen die vies van het land komen. Dat willen ze.

zoute_drop | 29-07-22 | 11:40

@Enter Yeti | 29-07-22 | 11:08: Ik zie dat de propaganda is aangeslagen, bij u.

Lu_Tze | 29-07-22 | 18:49
▼ 6 antwoorden verborgen

Wie wind zaait, zal storm oogsten, en dan heb ik het niet over de boeren..

Mr_Natural | 29-07-22 | 10:36 | 1

Hoewel het natuurlijk ook toepasbaar is op de boeren.

Schadenfreude | 29-07-22 | 10:40

Iemand linkte in een topic gister de wikipedia lijst van alle aanslagen in Nederland. Als je sommige acties die daarin staan vergelijkt met wat de boeren doen valt het allemaal prima mee.

Daarnaast heel benieuwd wie de "boeren" waren die eerder deze week de puinopruimers zouden hebben bedreigd. Nergens een dashcam of mobiele opname?

Kartelmaster2000 | 29-07-22 | 10:35

Veel sympathie voor de boeren, maar begrijp niet dat zij zij met hun miljoenenbedrijven en grote verantwoordelijkheden voor hun families, dieren en bezittingen om jarenlange gevangenisstraffen te riskeren.

Jhkq | 29-07-22 | 10:34 | 5

@BansFrakker | 29-07-22 | 11:01: de overheid heeft al gezegd dat er niets veranderd gaat worden aan de plannen, die deur is meteen dichtgeslagen. Dus praten is door de overheid zelf al als zinloos bestempeld. Ze hebben teveel bluf gebruikt en zijn veel te hard met gestrekt been ingekomen. Dit is het voorspelbare resultaat. De gedachte was: ze buigen wel als we maar kei en keihard zijn. Nu buigen ze niet en piept de overheid in angst en onkunde als een muis in een val.

Dutchbeaurouge | 29-07-22 | 11:20

Hoezo miljoenenbedrijven? Die zogenaamde miljoenen zitten hooguit in de grond. Ze kunnen er niet van eten. Een boer met 100 koeien heeft moeite om de eindjes aanelkaar te knopen.
Ooit, zo'n 50 jaar terug, was ik knecht op een boerderij. De boer kon leven van de opbrengst van 12 koeien, 150 schapen en wat landbouw, vnl voerbieten. Dat het nu nauwelijks nog lukt met 100 koeien is veelzeggend, vooral dat het boerenbedrijf geen vetpot is.
Misschine is het in de land- en tuinbouw wat beter en in de bollenteelt zeker, maar van veeteelt houdt de boer net genoeg over om rond te komen.

Lu_Tze | 29-07-22 | 18:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Universitaire opleiding docent complotdenken, sinds wanneer bestaat deze opleiding?

TonAlias | 29-07-22 | 10:34 | 1

omdat sprookjes vertellen niet sexy en abominabel genoeg is.

nobodiesunmighty | 29-07-22 | 10:48

Kut boeren zijn boerinnen!

Ereveen | 29-07-22 | 10:34 | 2

Rookworst zonder "R" is ook worst.

Ruikbaard | 29-07-22 | 10:42

De Volkskrant: een Marxistisch Leninistische Terreur aanbidders krant die nu komt klagen over een paar boeren demonstreren? Ik heb werkelijk nog nooit zo'n achterbakse, nare, manipulatieve, laffe, met de macht collaborerende kudt krant meegemaakt. Het is een nationaal gevaar deze krant. Welke krachten zitten hier achter vraag ik me af? Het is natuurlijk allang een spreekbuis van de macht en vermomd het zich louter als een 'serieuze kwaliteitskrant'.

tobleroneisirritant | 29-07-22 | 10:33 | 3

'die' .. demonstreren

tobleroneisirritant | 29-07-22 | 10:34

'vermomt'. Ja, ik was nogal boos toen ik dit bakte!

tobleroneisirritant | 29-07-22 | 10:35

@tobleroneisirritant | 29-07-22 | 10:35: toch is uw stukje goed te lezen, ben het met u eens.
niemand lijkt te snappen dat meer afhankelijk van het buitenland worden geen goed idee is...
maargoed, ze hebben nooit honger gehad en kunnen zich dus niet voorstellen hoe dat is.
de kleinkinderen van de stedelingen die in 40/45 om eten smeekten bij diverse boeren (en het kregen, vaak zelfs voor niets) hebben een afkeer voor de kleinkinderen van dezelfde boeren

the_w | 29-07-22 | 16:25

Het gaat niet werken Volkskrant, NPO etc. Alleen de gearriveerden en stadsen die kijken en lezen nog de 'juiste media'. Hen die ze willen bereiken en beïnvloeden doen dat al lang niet meer. Daarom ontstaat er geen omslag, daarom neemt de steun nauwelijks af. Dat is een groot probleem voor V66.

Bovendien, de woede van inflaties van >10%, de nakende werkloosheid, de asielcrisis en het woke-gedram helpen ook al niet. Ze proberen op het moment het draaiboek corona te herhalen (ze zijn nog even aan het zoeken naar een echt goede nieuwe Willem Engel) maar ze snappen niet dat dit protest, deze onvrede zo veel breder gaat, het gaat zo viel dieper. Bij corona was men bang voor een virus dat zeker in het begin onbegrijpelijk was. Iedereen begrijpt een lege portemonnee aan het einde van de maand. Er leeft zoveel onvrede over de NL'se politiek en de richting die ons land op gaat. In de tussentijd heeft Den Haag het niet over de lege portemonnee (Kaag is MIA op alles financiën-gerelateerd), maar over CO2, stikstof, transseksuelen, apenpokken, het klimaat in 2100 en Oekraïne... Onderwerpen waarover de 'gewone man' zich niet dagelijks zorgen over maakt, die denkt namelijk aan het einde van de maand ipv het einde van deze eeuw. Dat gaat mis. De veenbrand komt boven de oppervlakte. En de koude winter moet nog beginnen.

JohnLocke | 29-07-22 | 10:33 | 1

Boerenprotest is eigenlijk een volksopstand, maar dat framed natuurlijk niet zo lekker bij de Volkskrant.

magirus | 29-07-22 | 11:09

Ik mis nog 'radicaal rechts' en 'fascisme' in de kop. Gemiste kans, VOLKSkrantje.

Duwbak_Linda | 29-07-22 | 10:33 | 3

extreem rechts ook

Boeddha18 | 29-07-22 | 10:38

Ik mis ook nog een link naar het Rusland van Putin, en eventueel nog een vleugje Holocaustontkenning? Ik denk dat dit de cirkel, na Trump en Le Pen er betrokken te hebben, pas echt rond zal maken.

BadPatNL | 29-07-22 | 10:43
-weggejorist-
deBoel | 29-07-22 | 10:33

Vooralsnog is dat 'asbest' hetzelfde als die Weapons Of Mass Destruction van Saddam. Pics - or it did not happen.

bisbisbis | 29-07-22 | 10:32 | 1

zijn de "boeren" die het gedumpt zouden hebben al geidentificeerd als zijnde boeren?

Lu_Tze | 29-07-22 | 19:02

KUTBOEREN !
Mag ik dat zeggen ? Ja dat mag ik zeggen. Ik vind het namelijk ook.

vogelpootje | 29-07-22 | 10:31 | 5

Gooi nog een verfbom tegen de deur van het partijkantoor van de FVD. Antifaatje.

Boeddha18 | 29-07-22 | 10:37
-weggejorist-
JDMslut | 29-07-22 | 10:39

Schede-agrariërs.

TonAlias | 29-07-22 | 11:01
▼ 2 antwoorden verborgen

behoorlijke jij-bak van de Telegraaf laven

Satria | 29-07-22 | 10:31 | 1

U bent lekker up to date. NOT!

Spring Bruissteen | 29-07-22 | 10:34

Rutte belde op met de opdracht de boeren nog iets harder te framen...?

Air van Boven Dorens | 29-07-22 | 10:31 | 2

Hij bel niet, maar stuurt enkel SMSjes…
Führerbefehl in 160 tekens.

Mark zit te Dutten | 29-07-22 | 10:35

@Mark zit te Dutten | 29-07-22 | 10:35: Demm, heeft ie zijn pinokia terug?

Lu_Tze | 29-07-22 | 19:04

TIP van den Kijkert: laat u niet uit elkaar spelen.

Verderkijkert | 29-07-22 | 10:31

Terrorisme, lieve Volkskrant, is het als er een boer met z'n John Deere een kerstmarkt ontvolkt. ( en dan tóch eens kijken of jullie ook zo terughoudend zijn bij het benoemen van de dader als bij dat soort gebeurtenissen te doen gebruikelijk...)

bisbisbis | 29-07-22 | 10:30 | 2

Verwarde boeren met een lage suikerbietenspiegel?

Von Bliksum | 29-07-22 | 10:33

@Von Bliksem lol. En uiteraad een "lone wolf".. of in dit geval, "lone deer(e)".

Lijkvocht | 29-07-22 | 10:45

Het is pas terrorisme als alle boeren een lange baard hebben en Allah Akhbar roepen.

BoerKoekoek | 29-07-22 | 10:30 | 1

Nee, dan is het vrijheid van religie...

Air van Boven Dorens | 29-07-22 | 10:32

Boertje pesten is makkelijk en scoort in de randstad. Fotootje, suggestieve tekst en zet hem achter de betaalmuur.
Echte journalistiek blijft een beetje achter.
Heb nog niet echt een goed commentaar gezien in die krant over de impact van het opheffen van deze sector. Een paar stukjes in de opinie van mensen die denken dat we ons dieet moeten aanpassen of ergens anders moeten gaan boeren of zelfs zeer inefficiënt een moestuin moeten gaan beginnen maar er zit geen wetenschaps verslaggever die kan het regerings beleid kan kritisch interpreteren. Bij eenzelfde dieet en zonder de Nederlandse efficientie en langere afstanden moet de CO2 en nitraat uitstoot wereldwijd namelijk toenemen.
Terwijl de wereld voedselvoorziening onder druk staat besluit Nederland dat ze het meest innovatieve voedsel systeem in een schraal parkje willen veranderen.

PipoClownde | 29-07-22 | 10:29 | 8

Subsidie voor voedsel is noodzakelijk om het betaalbaar te houden en strategisch ook best belangrijk om een zekere productie in het bimneland te houden. China koopt half Africa op om de voedsel veilig te stellen. Dubai bouwt grote voedsel plantage silo's om een beetje onafhankelijker te worden. Rusland gebruikt het Oekraïnse als gijzelaar.
Zonder de Nederlandse voedselgebieden maximaal te benutten zal er meer subsidie nodig zijn en zal dat geld naar het buitenland gaan. Subsidie op schaarse goederen is een nationaal/ Europees probleem en Nederland moet meedenken/ betalen. Een van de domste dingen die je kunt doen is om voor veel geld je productie areaal te vernietigen.
We staan al met de broek op de enkels omdat de Europa energie niet als een strategies belang zag, voedsel is nog wel een beetje belangrijker.

PipoClownde | 29-07-22 | 12:52

Voedsel kost geld, subsidie houd het betaalbaar. Als je de Nederlandse voedsel productie verminder dan moet er meer subsidie bij en zal het globaal gezien milieu onvriendelijker worden.

PipoClownde | 29-07-22 | 12:57

@nietzomoeilijk | 29-07-22 | 11:45: wereldwijd, zelfs in de rijkere westerse landen komen er steeds grotere voedseltekorten.
de autochtone bevolking krimpt, de enige rede waarom de bevolking groeit is omdat er steeds meer mensen bijkomen die vrijwel nooit voor zichzelf kunnen zorgen, hun kinderen en kleinkinderen ook niet.

en voor u is het vervolgens logisch de eigen voedselvoorziening enorm in te laten krimpen?
ik snap daar echt helemaal niets van, als uw (klein)kinderen straks minder kunnen eten dan waar ze behoefte voor hebben moet u onthouden: "dit wilde ik"

the_w | 29-07-22 | 16:20
▼ 5 antwoorden verborgen

Wij staan tesaam voor het gericht
voor goed of kwaad te kiezen,
een volk dat voor tirannen zwicht,
zal meer dan lijf en goed verliezen,
dan dooft het licht.

Captain_Dipshit | 29-07-22 | 10:29 | 1

Ja, nou, hierbij moet ik altijd denken aan de volgende regels: Ik heb het niet gezien, het is me verteld.. en zo voort. Ook een gedicht over wat er in het Weteringplantsoen is gebeurd, toen.

Lu_Tze | 29-07-22 | 19:14

Opruiing. Opstoken. Polariseren. Manipuleren. Lekker bevolkingsgroepen tegen elkaar opzetten.

Wat zo'n krant doet is veel gevaarlijker en schadelijker dan wat die boeren doen.

Maar dit is NL en alles is geoorloofd om de agrariërs kapot te maken. Liegen, manipuleren, opstoken.

Wat een diep treurig land is het geworden.

Dutchbeaurouge | 29-07-22 | 10:29 | 1

Je zou haast denken aan: verdeel en heers. Iets met geschiedenis die zich herhaalt.

Noobster | 29-07-22 | 10:35

Medewerkers Volkskrant corrupte propagandisten in dienst van de regering, landverraders en fanatieke Joseph Goebbels aanbidders?

Mark zit te Dutten | 29-07-22 | 10:28

Gisteren op Twitter discussie gehad met zo'n linksonhandige journalist van de Azijnbode die het gisteren al 'terrorisme' noemde. Ik vroeg 'm naar slachtoffers in de vorm van doden en/of gewonden en naar maatschappij ontwrichtende acties, behalve dan wat stront en stro op een snelweg. En dat de overheid dit keurig laat liggen voor de beeldvorming en niets meer of minder. Het is schandalig hoe de media in dit land al meer dan twee jaar overheidspropaganda voeren in plaats van hun eigenlijke job te doen. Maar ach, dat roepen we hier al sinds 2003.

Dubbelepunthoofd | 29-07-22 | 10:27

[Chorus]

C
De Volkskrant, de Volkskrant, de Volkskrant is een kutkrant
Dm C G
De Volkskrant is een kutkrant en een plaag voor het gezin
C
De Volkskrant, de Volkskrant, de Volkskrant is een kutkrant
Dm C G7 C
De Volkskrant wordt steeds dikker en d'r staat steeds minder in


[Verse]

A7 Dm
Vroeger was 'ie katholiek, een pijler van bedrog
G7 C G
Nu is 'ie niet meer katholiek, maar toch maar toch maar toch

Motorkater | 29-07-22 | 10:27 | 2

Is dit plaatje op Spotify te koop?

halfvolle glas | 29-07-22 | 10:33

Hoe het met de akkoorden zit weet ik niet, maar de tekst werkt prima op de melodie van Blackadder.

Ruikbaard | 29-07-22 | 10:49

De vraag is hier al vaker gesteld. Mag straks iedereen die zich benadeeld voelt of zijn zin niet krijgt dit soort acties verrichten? Hebben we nu ook opeens meer sympathie voor de Palestijnen? Of moeten we een commissie gaan oprichten die gaat bepalen achter welke doelen we wel mogen staan en welke niet.

BobDobalina | 29-07-22 | 10:27 | 16

@Bomenknuffelaar | 29-07-22 | 11:10: Het enige wat in deze discussie eigenlijk echt niet deugt is het hele stikstofverhaal. Dat rammelt aan alle kanten en is als argument voor reductie van deze uit de kluiten gewassen sector misplaatst. Wat ik niet begrijp is de onvoorwaardelijke steun (vooral door alt-right, Trump en geestverwante intelligentia) aan een sector waarbij best vragen te stellen zijn over Europese en Nederlandse subsidies, scheefgroei (waar een groot deel van de boeren moeite heeft het hoofd boven water te houden, lachen de multi miljonairs van de intensieve veehouderij die ook nog eens grootverdieners aan subsidies zijn zich kapot), en proportionaliteit. Op echt ieder puntje van kritiek of iedere suggestie van (macro economische) hervorming van deze sector reageert zij al jarenlang als door een wesp gestoken. De Nederlanders zijn daarin niet veel beter dan koploper Frankrijk. De huidige stikstofkwestie is natuurlijk een vuig '66 plan, maar tegen de achtergrond van jarenlang jammeren over "de kop van jut zijn" met quota en richtlijnen terwijl daaretegenover vette subsidies staan en halsstarrigheid tot hervorming, wekt hun huidig radicaal vandalisme niet bij iedereen sympathie...

nietzomoeilijk | 29-07-22 | 11:28

@nietzomoeilijk | 29-07-22 | 11:28: Dat van die stikstofkwestie ben ik wel met u eens. En de kop van de Volkskrant gaat hier helemaal aan voorbij.

Bomenknuffelaar | 29-07-22 | 12:30

@BobDobalina | 29-07-22 | 10:39:
de Pallestijnse kwestie is een kwestie waar 2 kampen 2 verschillende meningen hebben (en Israel vrijwel altijd minder slecht is dan de andere kant)
De vraag is, op een moment dat er zelfs in rijke landen minder eten te verkrijgen is, er een oorlog is die steeds groter lijkt te worden (rutte noemde het onze oorlog) of het aanpakken van je eigen voedselvoorziening niet levensbedreigend is.
ik vind van wel en ik ben benieuwd of u argumenten heeft die het tegendeel kunnen bepleiten.
wanneer je voedselzekerheid in gevaar komt is veel meer veroorloofd, 100% pro boer, ook als ik er 'last' van heb.

the_w | 29-07-22 | 15:38
▼ 13 antwoorden verborgen

Ach, wie leest de Azijnbode nu nog? Het vod dat rond verkiezingstijd een verhaal over misdragingen door Nederlandse militairen in Irak uit de duim zoog en dat later dunnetjes over deed met een volstrekt onjuiste berekening van het inkomen van een bijstandsmoeder. Neemt niet weg dat die kutboeren moeten kappen met hun ridicule acties, maar dat terzijde.

nietzomoeilijk | 29-07-22 | 10:26

Kopjes met een vraagteken kun je altijd met 'nee' beantwoorden. Zoöok "De Volkskrant glijdt nog verder af tot een betreurenswaardig opruiend vod. Kan het nog erger?"

FustViking | 29-07-22 | 10:26

Laat die Belgen lekker opzouten met hun journalistieke bagger.

amateurrr | 29-07-22 | 10:25

Boerenlientje had gelijk: BBB wordt te groot.
-
Demoniseren, dus, die hap.

bisbisbis | 29-07-22 | 10:25 | 4

@BoerKoekoek | 29-07-22 | 10:28:
Dat kwam er gisteren naar veel aandrang bij Op 1 wel uit ja. Die weldoorvoede BNR journalist kon er even niet omheen.

Ommezwaai | 29-07-22 | 10:37
▼ 1 antwoord verborgen

Eigenlijk gaat het met name om de toon, begrijp ik.

Spring Bruissteen | 29-07-22 | 10:25 | 1

Die thermostaat is juist om het gas en energieverbruik slim te reduceren.

Cunts-en-kitsch | 29-07-22 | 10:26

Boeren moeten slimmer aktie gaan voeren, ze hebben hun punt nu wel gemaakt, gaan ze door op deze manier dan zal het voor sommige mensen die nu nog hun sympathie hebben ,genoeg zijn.
In plaats van het issue , namelijk het volkomen waanzinnige, idiote, stikstof regiem in Nederland, gaat het alleen nog maar over deze akties, en komen ze geen stap verder.
Elke misstap wordt uitvergroot alsof het een mega ramp is terwijl de echte ramp die papieren idioterie uit Den Haag is. Dat verzonnen probleem. Dáár moeten de media het over hebben.

Zwizalletju | 29-07-22 | 10:24 | 4

Punt wel gemaakt? Hoe zie je dat? Het rariteitenkabinet blijft vasthouden aan onzinnige rekensommetjes en een papieren realiteit onder leiding van het onfeilbare RIVM. Een gesprek met Remkes gaat natuurlijk ook niks opleveren of ze moeten hem volgieten met jenever.

4HoogAantWater | 29-07-22 | 10:31

@4HoogAantWater | 29-07-22 | 10:31: Neem als boeren professor Han Lindeboom en Ronald Plasterk mee bij een 1e gesprek. Ze fileren het hele stikstof beleid binnen een paar minuten op een zodanige wijze dat Remkes er niet om heen kan.

Zwizalletju | 29-07-22 | 10:39

helaas wat John zegt: wat ze ook doen, de media zijn geradicaliseerd, zullen verzwijgen, liegen, bedriegen, dingen expres verkeerd interpreteren.
oftewel, zelfs al zouden boeren massale theekransjes houden, dan zouden ze er nog negatief over 'reporten'.
journalistiek bestaat haast niet meer.

the_w | 29-07-22 | 13:48
▼ 1 antwoord verborgen

Aan de wettelijke definitie van terrorisme voldoen ze waarschijnlijk al (artt 83, 83a, 173a en 176b Sr). Maar laten we dat snel vergeten want dat komt niet zo goed uit. Boeh volkskrant!

BobDobalina | 29-07-22 | 10:24 | 3

Een hoe zit het met extinction rebellion? Of onze beleidsmakers mbt de toeslagenaffaire?

Linke Soep | 29-07-22 | 10:44

@Linke Soep | 29-07-22 | 10:44: bij mijn weten hebben ze nooit ‘een gemeen gevaar voor goederen of personen’ veroorzaakt. Greenpeace wel met bijv het dumpen van betonblokken bij scheepsdoorgangen. Maar toen hadden we deze wetgeving nog niet.

BobDobalina | 29-07-22 | 10:50

De boeren hebben met hun acties de grenzen opgezocht en nu ook wel een beetje bereikt vind ik. Maar de terrorisme-kwalificaties van de Volkskrant zijn niet duidend, niet helpend en slaan met een letterlijke interpretatie van het wetboek van strafrecht de plank helemaal mis.

Bomenknuffelaar | 29-07-22 | 10:54

Stemmingmakerij is het.

Leptob | 29-07-22 | 10:24

De Volkskrant is kampioen in artikelkoppen waar een vraagteken achter staat. Geen enkele krant gebruikt dat suggestieve middel zo vaak als de Volkskrant.

Colin.Fart | 29-07-22 | 10:21 | 1

Aan de andere kant zetten ze niet zoveel tussen aanhalingstekens.
In het AD zou het zijn: Toon rond boerenprotest verhardt. Waar ligt de grens tussen 'protest', 'extremisme' of zelfs 'terrorisme'?

Mr_Natural | 29-07-22 | 10:22
-weggejorist-
Lucifer | 29-07-22 | 10:21 | 2

Die redacteur m/v/x zou 's een keertje het Vondelpark op moeten ruimen na een 'manifestatie' of gewoon een mooie zonnige dag.

Vesta | 29-07-22 | 10:19

De Volkskrant: De artikelen worden extremer en het gevaar voor de burger neemt toe.
De Volkskrant: De Toon verhardt, waar ligt de grens tussen journalistiek, extremisme of zelfs propaganda?
Zo, da's beter.

elfenstein | 29-07-22 | 10:16 | 1

haha netjes

poepie | 29-07-22 | 10:21

Mijn arme linksche babyboom ouders worden dagelijks geïndoctrineerd door dat verschrikkelijke staatskrantje, parodie op journalistiek geworden.

poepie | 29-07-22 | 10:16 | 2

Hoe ben jij dan hier toch terechtgekomen?

grietmetgroenefiets | 29-07-22 | 10:19

@grietmetgroenefiets | 29-07-22 | 10:19: Na mijn jeugdjaren op basis van virtue signaling braaf de meningen napraten van mijn ouders en hun omgeving (Marakesch is mooier dan Volendam, Pim Fortuyn is een enge rechtse fascist, migratie is verrijking voor Nederland etc), ga je op een gegeven moment toch de linksche doctrine doorbreken en zelf nadenken.

En dat maakt dat je op een gegeven moment vrijwel overal 100% tegenovergesteld over denkt, je kunt je voorstellen dat dat wel eens ongezellige kerstdiners oplevert ;)

poepie | 29-07-22 | 10:24

NOS doet er een schepje bovenop met puinstorting "VERMOEDELIJK met asbest". Wat een nare mensen zeg.

GormSuil | 29-07-22 | 10:16 | 6

Als iets vermoedelijk asbest is of lijkt op asbest, moet je het verwijderen alsof het asbest is.

Zoelense Hobbyboer | 29-07-22 | 10:26

De grond is wel verontreinigd met pfas, zoals alle grond in Nederland, met dank aan de grote bedrijven.

Kroondop | 29-07-22 | 10:37
▼ 3 antwoorden verborgen

Beste Volkskrant: Waar ligt de grens met terrorisme? Dat is simpel, terrorisme is wat jullie normaal gesproken een incident met een verwarde man noemen.

TheEgg | 29-07-22 | 10:15 | 1

Alle boeren zijn in de war. Dat gaat er niet in, boeren zijn nuchter. Ze kijken naar de cijfers en zeggen: dit klopt niet.

Kroondop | 29-07-22 | 10:30

Bamitoren, theo-is-dood, en Theodorus Goldbach vinden deze constateringen waarschijnlijk helemaal prima, er zal draagvlak zijn binnen de bevolking voor deze ophitsing door de media

prutsclown | 29-07-22 | 10:15

Boeren demoniseren, asielzoekers toelaten waar geen opvangcapaciteit is, autochtonen die de steden en inmiddels ook de dorpen eromheen ontvluchten voor bendegeweld, zorg vastgelopen. Mijn arme land.

Montesquieue | 29-07-22 | 10:14

Wat is framen leuk, hé? Het randstedelijk dedain druipt er vanaf. Evenwichtige journalistiek!
Rot toch op naar de stadsparkjes (waar men overigens altijd troep dumpt).

Deflatiemonster | 29-07-22 | 10:14

"De acties van de NL regering worden steeds extremer. De gevaren voor burgers nemen toe""
Dat had er moeten staan.

DeAapUitDeMouw | 29-07-22 | 10:13 | 9

@Een vrije paling | 29-07-22 | 10:24:
De LTO is er al lang niet meer voor de boeren maar is een verlengstuk van de overheid geworden.

2voor12 | 29-07-22 | 10:55

@Een vrije paling | 29-07-22 | 10:24: Ken Van der Tak (CDA) uit z’n Rotterdamse periode. Ik zou als boer niet al te blind afgaan op wat-ie zegt voor je te gaan doen.

Lubbberrtt | 29-07-22 | 10:58

Ommezwaai... zo had ik het nog niet bekeken.

rotator | 29-07-22 | 12:24
▼ 6 antwoorden verborgen

Tele past ook regelmatig de kop aan..

Nu is André weer bij Monique.

neonreclame | 29-07-22 | 10:13 | 3

Ik ken ook een André, komt wel erg dichtbij nu

Humsico | 29-07-22 | 10:17

Moderne kranten website hebben AI systemen die in een actieve site verschillende koppen voor artikelen tonen. De kop met de meeste kliks wordt gaande weg de voorkeurskop zodat zoveel mogelijk mensen tot klikken worden aangezet.

AntiZanicz | 29-07-22 | 13:37

#Teamboeren en verder zoekt de randstad het maar uit, het is wel klaar met die lui. Begin eerst maar eens met Schiphol en Tatasteel te pesten maar ja dat ligt blijkbaar een beetje moeilijker.

zwellevertje | 29-07-22 | 10:13 | 1

Schiphol pest zichzelf. Dat is dan wel weer makkelijk.

TheEgg | 29-07-22 | 10:16

Eindredacteur van dienst: Jan Paternotte.

Computer_says_no | 29-07-22 | 10:12 | 1

Ik lees liever de pennevruchten van zijn neef.

edelfigurant | 29-07-22 | 10:53

De demonisering van boeren in volle gang door volk dat zelf veilig in een, al dan niet gesubsidieerd, baantje in een kantoor achter een PC zit te typen en denkt dat hij zelf onmisbaar voor de samenleving is.

2voor12 | 29-07-22 | 10:12 | 2

En huili doen omdat ze godbetert een keer een half uurtje in de file staan op die ene dag dat ze niet thuis mogen werken, nadat ze 2 jaar lang zonder protest opgesloten zijn door de staat.

poepie | 29-07-22 | 10:14

@poepie | 29-07-22 | 10:14:
U vergeet op kosten van de zaak, maar wel zeiken over toiletpapier, koffie kosten en verwarming,....

Z-E-U-S | 29-07-22 | 21:37

Jaap Fischer zong vroeger al de Volkskrant is een kut krant.

Therapietje | 29-07-22 | 10:12 | 2

Daar moet ik ook altijd weer aan denken. Fischer zag het toen al. Als je ook maar een heel klein beetje sociaal en intelligent bent blijf je ver van dat soort media vandaan.

Koekebakker | 29-07-22 | 10:47

Maar of Trouw nou zoveel beter is ...

Lu_Tze | 29-07-22 | 19:35

Wij en hun. En wij hebben een mening over hun. En hun moeten bestreden worden

Leptob | 29-07-22 | 10:11 | 4

*binnensteden

Graftak | 29-07-22 | 10:48

@Graftak | 29-07-22 | 10:46: zoals door antifa, hun linkse bloedbroeders in vuile smerigheid. Dan mag je complete binnensteden aan gort slaan, in brand steken. Links is doodeng.

Normpje | 29-07-22 | 11:36

Moderne kranten website hebben AI systemen die in een actieve site verschillende koppen voor artikelen tonen. De kop met de meeste kliks wordt gaande weg de voorkeurskop zodat zoveel mogelijk mensen tot klikken worden aangezet.

AntiZanicz | 29-07-22 | 13:37
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl