Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GeldBlog — Inflatie is nu ineens een blijvertje

Vraag is echter, wat we daarna krijgen? 

Inflatie was dood verklaard en dan weet men de woorden die gaan volgen: “Lange leve de inflatie!” En inderdaad, inflatie is alive and kicking. En nu weer laten economen en centrale bankiers van zich spreken door te stellen dat het “lage inflatie voor altijd” systeem dood is. Wellicht hebben ze het deze keer wel bij het rechte eind.

Overigens was die stelling dat inflatie dood was, onjuist. Al sinds het begin van de Quantitative Easing (vanaf 2008, als we de Fed als leidraad nemen) (QE) programma’s waar centrale banken staatsschulden (en soms ook andere schulden en aandelen) opkochten met “geprint”geld, waren er economen die waarschuwden dat dit inflatie zou veroorzaken. Helaas was dit groepje in de minderheid en ze werden door de maakbare samenleving economen om de oren geslagen met de inflatiecijfers van o.a. het CBS en Eurostat. Maar die cijfers zijn gebaseerd op een mandje van goederen en lieten niet heel het verhaal zien.

Het “geprinte geld” heeft namelijk wel degelijk gelijk inflatie veroorzaakt in financiële waarden zoals aandelen, obligaties en vastgoed (Wall Street in plaats van Main Street). Dat was ook de bedoeling, want deze stijgende prijzen van deze bezittingen, vormden in wezen een herkapitalisatie van de banken (onderpandwaarde ging weer omhoog, waardoor de banken weer gezond werden).

Enfin, de inflatie heeft zich nu ook eindelijk laten zien in het befaamde mandje. En dan nog bleven de mainstreameconomen volhouden dat het tijdelijk zou zijn (”transitory”). Natuurlijk is alles “transitory” als de tijdspanne maar lang genoeg is; zelfs de Weimar-inflatie was dan tijdelijk van aard. Dus de discussie kan beter gevoerd worden over hoe lang, hoe hoog de inflatie zal zijn en of het een regime change betreft. 

Social

De GeldBlog-lezer heeft al een tijdje kunnen lezen over wat voor inflatie ons te wachten stond. Nu ook weer, blijft inflatie aan de bovenzijde verrassen. Dit zal nog een tijdje aanhouden gezien nog niet alles is doorgeprijsd; er zit een vertraging in. Maar de beste oplossing voor inflatie, is inflatie. Immers, hogere prijzen zorgen voor lagere vraag. De centrale banken voelen zich nu echter genegen om het heft in eigen hand te nemen en zelf de vraagdestructie te bewerkstelligen.

Social

Ze doen dit door de rentes te verhogen en de QE-programma’s stop te zetten zoals de ECB dat wil gaan doen, of om deze zelfs terug te draaien (Quantitative Tightning, QT) zoals de Fed dat nu gaat doen. Tezamen met veel andere problemen, is het niet bepaald moeilijk om de conclusie te trekken dat er economisch guur weer voor de deur staat. Voornoemde mainstreameconomen echter, rennen nog steeds achter de feiten aan op dit punt.

Dus gelukkig is er het GeldBlog om u weer van een goede voorspelling te voorzien: inflatie blijft nog even verrassen aan de bovenzijde, komt dan omlaag, maar iets minder hard dan verwacht, dan zakt economie steeds verder door de knieën wat een stagflatie situatie betekent. Daarna verdwijnt de inflatie en slaat de stagflatie om in deflatie (aangezien iedereen bezittingen van de hand moet doen terwijl er heel weinig kopers zijn waardoor de prijzen flink dalen).

Vraag is echter, wat we daarna krijgen? Gaan we ooit terug naar het ultra lage inflatie regime wat we van 2000 tot en met 2020 hebben gekend, of krijgen we wat anders? Wel, bij een bijeenkomst van centrale bankiers wordt nu duidelijk dat deze periode niet meer terug wordt verwacht! We gaan volgens vele centrale bankiers een nieuw inflatie-regime in waar inflatie structureel hoger zal zijn dan de voornoemde periode.

Social

Nou is 2% inflatie al hoger dan voornoemde periode, maar de significantie van deze uitlatingen moet niet worden onderschat. Centrale banken zullen dus met nieuwe (of juist ouderwetse)  gereedschappen de inflatie te lijf moeten gaan, wat extra onzekerheid met zich meebrengt. Verder, mocht deze aanname van structureel hogere inflatie juist zijn (is al eerder over geschreven hier), is het nog maar de vraag wat de centrale banken kunnen doen. Schulden staan op record hoogtes, de productiviteitsontwikkeling is zo slap als de ChristenUnie, vergrijzing slaat toe, grondstoffen worden steeds schaarser, begrotingstekorten lopen op en de afgedwongen Groene Transitie veroorzaakt nog meer aanbod-vraag dislocaties. En dit alles met opgezwollen centrale bank-balansen (waar alle troep op staat die zij hebben gekocht en nu dus eigenlijk zouden moeten verkopen).

Het lijkt er steeds meer op dat de centrale banken zichzelf in de hoek hebben geverfd (mooi anglicisme). Wellicht dat de deflatieperiode die ik voorspel voor 2023/2024, hen wat lucht kan geven, maar links of rechtsom zal een normalisering van monetair beleid tot veel pijn leiden. Zullen centrale banken durven doorzetten? Kan dit überhaupt nog zonder een systeemcrisis te veroorzaken? En zal de politiek niet ingrijpen en andere trekpoppen de ECB laten besturen om zo de gratis geld gekte proberen voort te zetten?

Wat vast staat is dat we roerige monetaire en economische tijden tegemoet gaan (ze waren overigens al roerig, maar nu ook voor het zicht). Het zal zijn zoals een amoureuze relatie; erg interessant, heet, maar vaak ook uiterst pijnlijk. Gelukkig zal het GeldBlog u op de hoogte houden van alle relevante ontwikkelingen. Altijd handig, iemand die u vertelt dat de koffie heet is. 

Reaguursels

Inloggen

Mocht u niet meer kunnen rondkomen door de torenhoge prijzen voor gas, boodschappen en dergelijke, dan is er 1 oplossing !
Word boer !!!
Er is 25 miljard vrijgemaakt om de boeren uit te kopen.
25.000.000 !!!
Ik heb een postzegel grond gekocht met 2 varkens en ik laat mij uitkopen.
Tot op de Bahama's.

Ben7943 | 04-07-22 | 01:16

Inflatie is het gevolg van een tekort aan productiemiddelen (grondstoffen, arbeid) of een teveel aan ruilmiddelen (geld). Of allebei zoals nu. Beiden drijven de prijzen omhoog.

Nu hangt het ervan af of particulieren, bedrijven en staten veel schuld hebben. Die wordt immers afgelost met inkomen, omzet of belastingen. Als dat niet stijgt blijft er minder over om af te lossen omdat alles duurder wordt. Als de schuldaflossing stagneert kan hij niet volledig geherfinancierd worden, iets wat sowieso door de sterk gestegen rente een probleem wordt. Om toch aan verplichtingen te kunnen voldoen zullen particulieren bezit verkopen, bedrijven prijzen verlagen en overheden hun taken versoberen.

Schuld is de cruciale factor. De schuldsanering die eigenlijk in 2008 had moeten worden ingezet is door een succesvolle bankenlobby tegen gehouden. Maar dat is uitstel, geen afstel. De periode 2008-2024 had het Grote Geld nodig om hun eigen waardeverlies elders te compenseren. Daartoe zijn allerlei bestaande verschijnselen tot 'wereldcrisis' uitgeroepen: klimaat, corona, oorlogen, stikstof enz. Kijk goed wie hiervan profiteren. En wie niet. Grote kans dat u bij de laatste groep hoort.

Als de mondiale schuld eenmaal afgewaardeerd is doordat de bevolking het verlies heeft genomen is er ineens geen klimaathysterie, pandemiehysterie, oorlogshysterie en stikstofhysterie meer. U wordt wijsgemaakt dat het beleid succesvol is geweest. En u blijft berooid maar opgelucht achter dat u nog leeft.

Lopendbuffet | 03-07-22 | 23:20

De vraag is; wat krijgen we daarna??
Nou, ik denk burgeroorlog, de boeren hebben de aanzet gegeven en BBB staat voor Boeren Burger Beweging dus de burgers zullen volgen. Kan toch ook niet zo doorgaan, we gaan helemaal naar de sodemieter.... als we dat al niet zijn..... het roer moet z.s.m. 360 graden om.

dubbelicious | 03-07-22 | 23:12 | 1

Jaja. Daar schieten we dus niks mee op.

Wim_Kut | 03-07-22 | 23:42

Staat zoveel geld de economie inpompen en daarmee de productie van alles wereldwijd zo opjagen niet haaks op alle klimaatdoelen etc..?

Woodywoodhacker | 03-07-22 | 22:42

Verassing: de rijken worden rijker, om de armen heeft niemand meer.

Appsole | 03-07-22 | 22:28 | 1

Trickle down

Stijl_Loos | 03-07-22 | 23:39
-weggejorist-
squadra | 03-07-22 | 21:28

Dus dezelfde centrale bankiers die eerder de oplopende inflatie afdeden als een tijdelijk fenomeen (terwijl een blind paard kon zien dat dit niet zo was) moeten we nu geloven als ze beweren dat de inflatie permanent is?

Joris Beltsin | 03-07-22 | 20:50 | 1

Als en bankier of een "gerenomeerde" econoom iets zegt moet je het tegenovergestelde geloven.

Muxje | 03-07-22 | 21:45

We zitten mondiaal klem. Hogere rente betekent hogere schuldenlasten, en dat kunnen de meeste landen nirt betalen. Dan moet er bezuinigd worden, en u betaalt dat. Dan maar lage remte en dus hoge inflatie. De burger betaalt. Zie het als extra belasting.

zeeman73 | 03-07-22 | 20:48 | 2

Inlatie is inderdaad verborgen belasting. Zo pakt de EU middels de inflatie elk jaar een paar procent van het BBP van de Eurozone. En dat was van het begin af aan de bedoeling.

Ivoren Toren | 03-07-22 | 21:11

Alle Europese landen zijn failliet, zo simpel is het maar ze proberen het kunstmatig hoog te houden door geld bij te drukken, hoge inflatie, hogere prijzen, hogere accijnzen bla bla bla etcetera.

dubbelicious | 03-07-22 | 23:15

Links om of rechts om zal het Jan met de pet wel weer zijn die echt met de problemen wordt opgezadeld

dikketietenhardetepl | 03-07-22 | 20:45 | 1

Tuurlijk, álles maar werkelijk alles waar geld mee is gemoeid komt terecht bij de eindconsument en dat zijn we dus allemaal.

dubbelicious | 03-07-22 | 23:16

Inflatie is een delta en zal niet blijvend zijn. Supply chain issues (o.a. van chips) zullen tzt opgelost worden en olieprijs daalt ook alweer wat.

Diederik_Ezel | 03-07-22 | 20:16 | 4

Ja en het weer wordt ook beter.

Sinaslolly | 03-07-22 | 20:47

Alleen de inflatie op de commodities zal wel eventjes doorstijgen. Over een jaartje of twee wanneer de oorlog in Oekraïne en de hongersnood over zijn daalt de inflatie vast wel weer.

Alexander des Burgus | 03-07-22 | 22:11
▼ 1 antwoord verborgen

Ultra lage inflatie regime van 2000-2020 is voorbij. Dus een paar generaties zijn opgegroeid met weinig inflatie en moeten even flink omschakelen?

Hoe gaan ze dat doen als 20-er 30-er 40-er?

sjef-van-iekel | 03-07-22 | 20:07

Ik ben vandaag begonnen met Deflatie in aantocht van Mecking te lezen. Mocht hij nog steeds huren, dan heeft hij wel een enorme boot gemist. Verder komt de voorspellingen toch nooit helemaal uit. Of kan iemand zeggen in welke fase van Kondratieff cyclus we nu zitten?

@Sassoo, ik heb zo een beetje idee dat de huidige inflatie toch deels door Rusland en andere olie/gaslanden worden veroorzaakt. Productie kosten zijn sterk gekoppeld aan energiekosten. Of niet? Idem in de jaren 70 toen olieprijs fors omhoog ging in combinatie met geld geprint & loskoppeling van dollar van goud om Vietnamoorlog en sociale voorzingen in VS te kunnen bekostigen.

Ierse_Setter | 03-07-22 | 20:03 | 2

Kondratieff cyclus. Opgaand, er gebeurt van alles. Van het op industriële schaal omzetten van zout naar zoetwater, biotechnologie, verzin het maar. Voorlopig nog steeds hard op weg naar de 'singularity'.

Otto Normal | 03-07-22 | 21:11

Nee, alle grondstofprijzen inclusief energie waren al een hele tijd hard aan he stijgen, dat Rusland daarna ging kloten in Oekraine maakt het erger maar is geen oorzaak.

Monkey Cabbage | 04-07-22 | 02:42

Allemaal richting de agenda van klausje. Maar je zult gelukkig zijn.

davidhasseltoff | 03-07-22 | 20:01 | 2

En met 5 miljard mensen minder, maar daar gaat het nu niet over!

Mr Moore | 03-07-22 | 22:02

@Mr Moore | 03-07-22 | 22:02: daar gaat het juist over, helaas zien velen het zo niet. Maar goed, klausje zal ook falen.. kost helaas wel wat

davidhasseltoff | 03-07-22 | 22:51

Als die KMAR wagentjes die nu op weg zijn naar Schiphol eens een goudtransport zouden regelen van Italië naar Nederland. Die spaghettivreters doen er toch niks mee.

HankHill | 03-07-22 | 19:56

Deze hoge inflatie is voor 75% de schuld van de EU en haar ECB, door het ontzien van de zuidelijke landen. Er is binnen de EU al van alles opgetuigd om de zuidelijke landen tegemoet te komen. Hun schulden zijn almaar groter geworden, ondanks de opkoop programma's. Meer geld drukken zorgt voor inflatie, mede dankzij het slappe gedrag van onze bestuurders

Tonyvanwychen | 03-07-22 | 19:48 | 4

Idd, simpel als dat en de onderdanen van Rutte zijn de lul.

Uw Verzekeringsadvis | 03-07-22 | 20:18

@Diederik_Ezel | 03-07-22 | 20:18: Appelstroop is gemaakt van appelstroop en zit verpakt met een deksel aan de bovenkant, duh.
Een belangrijke factor voor de inflatie in eurodisney is het beroerde monetaire beleid van de ecb en de centrale banken. De wereldwijde sociale en ecomische malaise verstrekt het.

donkieshot | 03-07-22 | 20:40

Goed om te horen dat alleen de EU inflatie heeft.

Weethetallemaalniet | 03-07-22 | 21:35
▼ 1 antwoord verborgen

Ach, zolang je de noodzakelijke dingen nog kunt betalen zing je het wel uit. Gewoon snijden in luxe en overbodige zaken, van even geen bioscoopje pakken of een paar terrasjes minder per maand ga je niet dood.

Graaisnaaiert | 03-07-22 | 19:36 | 3

Dat mag dan misschien gelden voor u en voor mij maar er zijn genoeg mensen die hard werken en die steeds moeilijker rond kunnen komen, er is echt wel wat aan de hand Graaisnaaiert.

therealbraindump | 03-07-22 | 19:47

Lekker kort door de bocht snaaiert, voor velen met 1,5x modaal is het al moeilijk genoeg om rond te komen.

Justin_Case | 03-07-22 | 20:34

Zo krijg je dus een economische crisis

Stijl_Loos | 03-07-22 | 23:42

Heb ooit het boek "geldmoord" gelezen. werd toen weggehoond als koekwouzenboek. Maar ondertussen benadert het wel akelig de huidige financiële situatie in de wereld (EU).

De_dorpsgek | 03-07-22 | 19:35 | 1

Van Edin Mujagic die ook 'Keerpunt 1971' heeft geschreven en overweegt een nieuw boek in het verlengde van 'Keerpunt 1971' te schrijven.

HankHill | 03-07-22 | 19:53
-weggejorist-
De Profundus | 03-07-22 | 19:31

Nee, is gewoon al erg lang de situatie in Japan.

* Il Principe * | 03-07-22 | 19:25

Nee, dat is gewoon politieke zelfmoord, want dan gaat men klagen over recessie en braindrain, omdat het een kutland is zonder toekomst.

Alexander des Burgus | 03-07-22 | 22:21

Banken en overheden doen weer precies hetzelfde als eind jaren '70,
Milton Friedman- Money & Inflation,
youtu.be/B_nGEj8wIP0

steekmug | 03-07-22 | 19:21

Kortom de Euro betekent iedereen net zo arm, als zuid Europa. Daarmee is de euro het failliet van iedereen . JP bedankt voor je landverraad

3Xniks | 03-07-22 | 19:19 | 19

@therealbraindump | 03-07-22 | 21:17:
Welnee, EU was met de VS in een strijd voor de aantrekkelijkste exportvoorwaarden. Lage koers tov dollar was het doel. Vanaf de kredietcrisis was de VS al als een gek geld aan het drukken. Trump deed daar nog een schep bovenop, en Biden uiteindelijk ook. Net als in Europa. Japan zit al veel langer in die modus van enorme hoeveelheden geld drukken. Er is niets uniek aan het ECB beleid.

* Il Principe * | 03-07-22 | 22:18

@* Il Principe * | 03-07-22 | 22:18: de EU voert geen monetair beleid, dat doet de ECB. U bent m.i. nu de geschiedenis aan het herschrijven. De afspraak was dat de ECB de opvolger zou moeten worden van de bundesbank. Dat is, mede t.g.v de whatever it takes uitspraak van draghi niet gelukt. De monetaire financiering en de verzwakking van de euro is een direct gevolg van de beslissing om clubmed binnen de eurozone te houden. Heeft niets met Trump of Biden te maken

therealbraindump | 03-07-22 | 22:33

@therealbraindump | 03-07-22 | 22:33:
Tsja, je zit toch een beetje toe te redeneren naar wat je graag wil zien. Afspraken van 30 jaar geleden vs wat er de afgelopen 15 jaar gaande is... Duik er eens in zou ik zeggen ipv simpelweg naar Zuid-Europa te wijzen. Is iets te simpel.

* Il Principe * | 03-07-22 | 22:57
▼ 16 antwoorden verborgen

Deze voorspelling deed glazen-bolkijker Klaasje Knot ( €400.000,-/jaar ) in April 2022 :

"In het basispad komt de economische groei in 2022 en 2023 samen
ongeveer 0,2 procentpunt lager uit dan voorspeld door DNB in december.
Voor de inflatie zijn de verschillen groter. In het basispad komt de inflatie
uit op 6,7% en 2,8% (in 2022 en 2023). Dat was 3,0% en 2,9% in de
december-raming.

Weg met die vent !

el_es | 03-07-22 | 19:18 | 3

Nou moet u niet zo lullig doen tegen de chef van de DNB. De DNB houdt zich tegenwoordig ook bezig met duurzaamheid, inclusie en diversiteit! En dat is ook wat waard...

therealbraindump | 03-07-22 | 19:29

@therealbraindump | 03-07-22 | 19:29: de dnb is een groot fascistisch bolwerk, zij maken de regels, doen de controle en als er problemen zijn is er geen externe bemoeienis die daar verandering in kunnen brengen. Anderzijds moet je er natuurlijk ook niet aan denken dat een politicus a la erdogan inspraak krijgt. Maar een beetje sturing zou geen kwaad kunnen.

Snoorderlag | 03-07-22 | 19:37

@Snoorderlag | 03-07-22 | 19:37: de ECB, en daarmee dus ook de DNB, zijn politieke instituten geworden die politieke doelstellingen nastreven terwijl dat het domein zou moeten zijn van de politiek via begrotingsbeleid.

therealbraindump | 03-07-22 | 19:43

En toch kan ik me niet aan het idee onttrekken dat er veel in prijs verhoogd word , omdat het kan. Als je er naar vraagt is vaak het antwoord , ja maar alles wordt duurder dus ik ga maar erin mee. Gewoon hebzucht. Verkopers zien niet in dat die paar stuivers die ze nu pakken . Over een tijdje er bij gelegd worden ,omdat men zich uit de markt prijst. Ik denk dat het ook nog eens slecht is voor het behoud van trouwe klanten. Die voelen zich genaaid ,

deathchant | 03-07-22 | 19:15 | 2

Als jouw gasrekening omhoog gaat dan gaat de gasrekening van de groenteboer ook omhoog. En datzelfde geldt voor de gasrekening van akkerbouwer en transporteur die aan de groenteboer leveren.
En al deze bedrijven betalen net als jij en ik ook meer aan de pomp. Het is logisch dat dat wordt doorberekend.

En datzelfde geldt ook voor de alle kosten in elke andere sector van producent tot winkel. In veel sectoren komt daar jarenlange sluiting vanwege corona bij dat moet worden terugverdiend, of het tekort aan grondstoffen om diverse redenen (oa klimaatbeleid, lockdowns, oorlog Oekraïne). Daarnaast is de voortdurend veranderende wet- en regel- geving in veel sectoren een flinke kostenpost. De overheid is zoals altijd het grootste probleem.

Dandruff | 03-07-22 | 21:32

Blij dat ik in december al had besloten om de prijzen met 10 a 15% te verhogen! Scheelde toch weer.

klaas24 | 03-07-22 | 21:52

De inflatie in Nederland is jarenlang kunstmatig laag gehouden. Dit kon omdat de vakbonden geen vuist kunnen maken om loonsverhoging af te dwingen (te weinig leden, promotie van het polder-model) en omdat we een groeiende groep mensen afschreven en er daardoor steeds minder geld naar die groep hoefde. En nu komen we op het punt, dat dit niet meer mogelijk is. O.a. door de internationale omstandigheden zou je nu zo grote groepen mensen moeten afschrijven, dat het onwerkbaar wordt. Dus in plaats ven groepen mensen te pakken, pakken we iedereen (door b.v. benzineprijzen te verhogen).
Maar uiteindelijk is het probleem, dat we met fiat-geld werken. Er is geen absolute waarde van het geld, en de ECB kan geld bijdrukken zolang als de niet-EU landen nog vertrouwen hebben in de Europese economie. Er is geen basis meer. Aan de andere kant is terug naar de gouden standaard ook niet echt een optie.

ParadiseLost | 03-07-22 | 19:12

28 landen, waarvan 20 ofzo in de Euro, in balans houden is bijna onmogelijk.
Dat NL, DK, België, Duitsland duurder zijn, is jammer voor ons.
Wij moeten de Europese kar tenslotte trekken.

Ruimedenker | 03-07-22 | 19:08

Inflatie is een exponentiele functie. Extreme inflatie is een extreem exponentiele functie. Dat kun je niet heel lang volhouden. Zelfs als je naar de jaren '80 kijkt, dan nog duurde de extreme inflatie niet heel lang.

konjodebonjo | 03-07-22 | 19:04 | 1

Onzin. Ga eens naar het bejaardenhuis om een praatje aan te knopen met iemand die vroeger een zak snoep kocht voor een stuiver.

* Il Principe * | 03-07-22 | 19:26

Schietpartij in winkelcentrum Kopenhagen. Nog geen details bekend.

Arnold Layne | 03-07-22 | 18:55 | 12
▼ 9 antwoorden verborgen

De GeldBlog is altijd iets om vooruit naat te kijken. Niet omdat het goed nieuws voorspeld maar omdat ik hier lees wat ik ook zie gebeuren. Het vervelende is dat dit niet wordt gezien door de beleidsmakers en dus is de blog puur voor eigen gewin.

paninikoek | 03-07-22 | 18:54 | 1

De beleidsmakers zien het ook wel maar die spelen hun eigen spel.

Ivoren Toren | 03-07-22 | 21:17

Dan kunnen we nu officieel stellen dat de Euro getransformeerd is van een degelijke Duitse Maybach naar een totaal verrotte Renault Espace.
Club Med heeft gewonnen. Ieder land dat nu nog overstapt naar de Euro is compleet getikt.

Haberdoebas | 03-07-22 | 18:50 | 3

Als netto-ontvanger is het nog prima te doen. Eindelijk wat stukjes fatsoenlijk asfalt in Moldavië als ik daar volgend jaar niet op vakantie ga

WasHetMaarMakkelijk | 03-07-22 | 19:02

Hoezo was de euro ooit een Maybach? Het was altijd al een derde hands Fiat.

msg2 | 03-07-22 | 19:19

@msg2 | 03-07-22 | 19:19: helemaal in het begin niet. Maar na het onderonsje tussen Schroder en Chirac ging het mis.

Haberdoebas | 03-07-22 | 20:56

God wat mis ik DasKapital
En euh, ze hebben er weer een puinhoop van gemaakt. Hoop dat dit nu eens de eurozone gaat opblazen zoals wij die nu kennen.

boerk | 03-07-22 | 18:49 | 2

DasKapital zou ik heel graag weer terug zien ja.

Abject | 03-07-22 | 19:08

En Rutger Bergman en linkse economen dan met hun modern money theory die verklaarden dat overheden gewoon ongestraft geld konden bijdrukken? Bleken toch linkse illusies?

henniebal | 03-07-22 | 18:49 | 1

Ik doe er ff een kruisje bij zetten op het lijstje...

Snoorderlag | 03-07-22 | 19:40

Inflatie was en is toch altijd al een blijvertje geweest?
Verder is het me te lekker weer.

WasHetMaarMakkelijk | 03-07-22 | 18:44 | 1

Nederland heeft eeuwenlang nauwelijks inflatie gehad. Toen was de gulden gekoppeld aan de goudprijs.

Ivoren Toren | 03-07-22 | 21:19

Maar nu is het dus heel Europa+VS die hoge inflatie gaan krijgen? Dan krijgt zo'n beetje heel de wereld last van inflatie toch?
En waarom zou ik me zorgen moeten maken als ik een baan heb? Lonen gaan dan ook stijgen, nietwaar?

Barre_de_k | 03-07-22 | 18:42 | 1

Niet heel Europa heeft last van hoge inflatie. Is afhankelijk van factoren zoals oa energie.

Bataafje | 03-07-22 | 19:16

Gisteren een cappuchino bij de bezinepomp- idd niet de meest luxe locatie- 3,75....amper 1,5 jaar geleden nog 2 euro...

Fra Lippo Lippi | 03-07-22 | 18:41 | 6

@boerk | 03-07-22 | 19:00: ik ga wel wel een thermoskan koffie de stad in in verg, op terras zitten wordt een luxe, plus het is qua prijs gewoon schandalig. Vreemde is dat ze wel altijd vol zitten. Echt, de stad in gaan lijkt synoniem aan schransen.

Fra Lippo Lippi | 03-07-22 | 19:03

In Madrid kostte mij een kopje cappuccino €3,50 en een glaasje cola zero €4,- Ook daar gaat het hard. Uit eten is daar tegenwoordig bijna net zo duur als in Nederland een paar jaar terug.

Ierse_Setter | 03-07-22 | 19:55

Hopelijk duurt het nog lang voordat blikjes baco €12 per stuk bij de supermarkt kosten.

HankHill | 03-07-22 | 20:02
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat doet Gerrit Zalm tegenwoordig eigenlijk?
En Balkenende (met z'n na het zuur komt het zoet), nog steeds bij de ING?
Het al allemaal wel weer worden weggewuifd als "gevoelsinflatie" en de inhoud van "het mandje" zal ook wel gedeeltelijk geheim blijven om de cijfers maar te drukken.

Dezenaamhier | 03-07-22 | 18:41 | 6

@Neuteboom-Citroen | 03-07-22 | 18:52: zondag vooraan in de kerk, en de overige 6 dagen Nederland compleet de vernieling in helpen ja.
Iederen zag t al aabkomen, Griekenland en wat hebben we allemaal niet voorbij zien komen, referenda genegeerd, niets verademends aan hoor

boerk | 03-07-22 | 18:55

Balkenende heeft geen actieve herinnering meer aan het bewijs voor WMD's dat hij met eigen ogen gezien zou hebben.

W_F | 03-07-22 | 19:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Het zou wel handig zijn om te horen hoe je jezelf effectief kan bewapenen tegen de geld ontwaarding.

Moeten we dollars kopen? Goud? Vastgoed van de hand doen?

Of gewoon stil blijven zitten om geknipt en geschoren te worden?

Dan doet deze informatie er ook niet veel aan.

Denkhetnjet | 03-07-22 | 18:37 | 11

@TheProphet | 03-07-22 | 18:51: kan. Maar in veel.landen is een huizentekort. Vooral landen met hoge migratie. Daar kan gewoon niet tegenop gebouwd worden. Dat tekort blijft dus gewoon en is prijsophogend.

Bataafje | 03-07-22 | 19:58

@donkieshot | 03-07-22 | 18:59:
Bij dalende markten is het toch alsnog verstandiger cash reserves aan te houden, ondanks inflatie? Anders is het dubbelop.

TheProphet | 03-07-22 | 20:06

Wel grappig dat de idioten die eerst heel hard crypto schreeuwden nu muisstil zijn.

Joris Beltsin | 03-07-22 | 20:57
▼ 8 antwoorden verborgen

Stagflatie. al is inflatie niet iets wat ons overkomt, het is een beleid waar bewust voor gekozen wordt.

aliealaaf | 03-07-22 | 18:34

Daarna?
Betalen voor de wederopbouw van de Oekraïne...

Is dit nog nieuws? | 03-07-22 | 18:32 | 4

Als Rusland opgetieft is daar een lapje grond kopen en een huis bouwen. Het is niet verder dan pakweg de Algarve.

matatwork | 03-07-22 | 18:38

@matatwork | 03-07-22 | 18:38: behalve dat er in de Algarve gelukkig geen Ukrainers wonen, het wel mooi weer is en minder corrupt.

aliealaaf | 03-07-22 | 18:42
▼ 1 antwoord verborgen

God en alle bedrijven en middenstanders profiteren door het heersende sentiment..
Iedereen verhoogd ongecontroleerd en ongelimiteerd...
Waarom...
Omdat anderen het ook doen en het kan e

Troyan horse | 03-07-22 | 18:30 | 2

Deels. Die bedrijven en middenstanders krijgen op hún beurt ook weer te maken met hogere grondstof/inkoop prijzen. Het is voor de meesten een ratrace die nergens toe lijdt. Slechts enkelen profiteren.

Neuteboom-Citroen | 03-07-22 | 18:33

Enigszins geflatteerd verhaal dit. Krijg er een beetje flatulentie van.

Montgomery Burns | 03-07-22 | 18:27

Ondertussen in het Parool. Wethouder Rutger Groot Wassink. “Ik ben het er helemaal mee eens dat statushouders een woning moeten krijgen, ik gun ze niets liever.

Er zijn volgens hem te weinig woning. Zou hij nou zelf denken dat dit met de huidige gang van zaken ooit opgelost gaat worden?
Geen woord over minderen. En de oorspronkelijke Amsterdammer mag het uitzoeken.

bitterpete | 03-07-22 | 18:25 | 3

Met die slavernijvergoeding komt tsunami op tsunami richting NL

Acidstain | 03-07-22 | 18:38

Het is wel het beleid waar de Amsterdammer voor gekozen heeft.

Barre_de_k | 03-07-22 | 18:45

Natuurlijk moeten die statushouders een woning krijgen, alleen niet hier!

sgaapje | 03-07-22 | 21:34

Een zakje rundergehakt: tot voor niet zolang geleden 2.19. Nu: 3,49, En dan hebben we nog de chrrrrristen-tax op bier die 'liberaal' Rutte lachend tot stand heeft helpen komen: 13,50 voor een Kratje pils in de Bonus, daar waar deze vorig jaar een tientje kostte. Daaarna moet de wagen nog volgetankt worden, en mag ik 120 euro per maand meer aftikken voor energie.

Neuteboom-Citroen | 03-07-22 | 18:23

Hier is mijn voorspelling: Het westen is nu als het Italie van de 20ste eeuw, en inflatie and devaluatie worden normaal.
Omdat we weinig meer produceren, zal rente verhoging daar weining aan doen.

wobble | 03-07-22 | 18:23

Goeie grap, dat inflatiemandje. Ondertussen wordt Jan Modaal gewoon bestolen. En hoe zit het met de spaarrente en loonsverhogingen? Die blijven gewoon achter. Je verwacht het niet.

Deflatiemonster | 03-07-22 | 18:20 | 1

Dan moet Jan Modaal eens wat verstandiger worden. Lid worden van een vakbond en niet steeds voor rechtse partijen stemmen.

* Il Principe * | 03-07-22 | 19:24

"Het zal zijn zoals een amoureuze relatie; erg interessant, heet, maar vaak ook uiterst pijnlijk"

Relaties met narcisten dan ook vooral. Wat het economische dilemma ook uitstekend beschrijft. Een system purge van deze geestelijke aandoening in vooral alle collectieve, cirkeljurk vormen. Scheelt héél véél geld namelijk.

GeenAccount | 03-07-22 | 18:20 | 1

Nakkie gehad?

BobDobalina | 03-07-22 | 18:22

Ik geloof er niks van dat de periode van lage rentes voorgoed voorbij is. Er zijn onderzoeken waaruit blijkt dat een vergrijzende bevolking een van de oorzaken is van een lage rente: www.fraserinstitute.org/article/inter...

De inflatie is nu met name veroorzaakt door de energieprijzen, verstoring aanvoer aanbod door corona en in beperkte mate door arbeidskrapte (de klassieke inflatieoorzaak). Verhogen van de rente kan dan wellicht averechts gaan werken. Er is al vraaguitval en die wordt dan versterkt.

Maar goed ik ben geen econoom.

BobDobalina | 03-07-22 | 18:18 | 8

@therealbraindump | 03-07-22 | 19:23: mijn punt is dat juist de monetaire verruiming nu niet de primaire oorzaak lijkt (maar wel een versterkend effect hebben). Ik noem daarvoor verschillende argumenten maar daar heb ik nog geen reactie op ontvangen.

BobDobalina | 03-07-22 | 20:14

@BobDobalina | 03-07-22 | 20:14: ik heb u wel degelijk al antwoord gegeven. Voor de Oekraïne crisis, voor dus, bedroeg de inflatie al 6%. Door de gestegen prijzen voor energie en grondstoffen is deze nog een keer gestegen. Geldverruiming leidt uiteindelijk altijd tot inflatie. En wanneer dat niet het geval zou zijn zou Robert Mugabe van Zimbabwe postuum de nobelprijs voor de economie moet krijgen.

therealbraindump | 03-07-22 | 21:10

@therealbraindump | 03-07-22 | 21:10: en ik schreef dat die 6% al een gevolg was van de hoge energieprijzen van voor de oorlog (remember de problemen met het aflopen van gascontracten voor huishoudens?) en de aanvoerproblemen. Natuurlijk begrijp ik dat geld bijdrukken leidt tot inflatie alleen heb ik die causale relatie nu nog niet waargenomen (we hebben al ruim tien jaar een lage rente en een ecb met QE).

BobDobalina | 03-07-22 | 22:56
▼ 5 antwoorden verborgen

Chocomel is nu in de aanbieding; twee pakken voor 2,49, drie maanden geleden was het 2 pakken voor 1,99. Als ik het NOS journaal moet geloven is het de schuld van Putin en niet van de ECB.

Brabeaulander | 03-07-22 | 18:16 | 4

Blijft leuk, een probleem oplossen door het aanpakken van een niet bestaande oorzaak.

Smeggel | 03-07-22 | 18:53

Je kan die aanbieding ook overslaan en geen chocomel kopen, scheelt weer 2,49.

steekmug | 03-07-22 | 19:54

Maar liefst 1,7% cacao. Wellicht overschakelen op een pak Blooker cacao en de chocolademelk zelf maken, stukken goedkoper en gezonder.

HankHill | 03-07-22 | 20:07
▼ 1 antwoord verborgen

Ja de inflatie blijft en zal stijgen. Dan misschien een wereldoorlog om een zondebok te hebben. Het was niet de QE van de ECB maar Putin.

Anno Niem facebook | 03-07-22 | 18:14 | 1

Doe nou niet...... mensen willen alleen een leuke waarheid.

Smeggel | 03-07-22 | 18:52

Hartstikke handig.
*aai over bol geeft*

SterF... | 03-07-22 | 18:12

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl