Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GeldBlog - Terugkeer van het inflatiespook?

Maar nu, als een duveltje uit een doosje, is inflatie bezig aan een comeback.

Inflatie werd door het overgrote deel van de economen al jaren terug doodverklaard. Zo zouden vergrijzing en globalisatie een blijvende neerwaartse druk op de inflatie hebben. Waar vroeger inflatie (en daarmee de daarop gebaseerde rentes) decennia lang tussen de 10% en de 3% fluctueerde, is sinds 2001 de inflatie in een steeds nauwere bandbreedte gaan bewegen; rond de 1%. Dit terwijl de geldprinters van de ECB (en andere centrale banken) overuren draaiden. Vele economen stelden dan ook dat het onorthodoxe monetaire beleid van de centrale banken niet tot inflatie heeft geleid. Maar nu, als een duveltje uit een doosje, is inflatie bezig aan een comeback.

De claim dat er geen inflatie was, zelfs niet door monetaire fratsen zoals QE (Quantitative Easing), is erg selectief. Zoals eerder in dit blog is beschreven, is er wel degelijk inflatie geweest, maar heeft deze zich beperkt tot de financiële sector. Logisch, want de meeste extra liquiditeit bleef in de financiële markten hangen in plaats van door te stromen naar de reële economie. De inflatiemandjes (schatting wat de consument gemiddeld koopt) van de statistische bureaus houden hier echter geen of nauwelijks rekening mee, dus was de officiële inflatie altijd laag gedurende de monetair expansieve  campagnes.

Maar nu zijn er dus tekenen van inflatie in de echte economie; met name in de VS is dat nu goed merkbaar.  Zo zijn de prijzen van staal, bouwhout en koper (wereldwijd) flink gestegen.

Steel

Lumber

Copper

(En kijk eens wanneer deze trend van stijgende grondstoffen begon: 1971, toen Nixon het goudloket dichtgooide en de wereld naar een puur fiat geldsysteem ging.)

Nu is er in dit blog al bericht dat veel te maken heeft met tijdelijke factoren die samenhangen met de Covid-pandemie. Zo zijn vele aanvoerlijnen verstoord waardoor er een tijdelijke aanbodkrapte ontstaat. Ook aan de vraagzijde is er door Covid (thuiswerken, lage rentes, Covid-uitkeringen en einde Covid-restricties) veel veranderd; zo ervaart de Amerikaanse bouwsector nu een enorme hausse (pun intended).

De Fed stelt dan ook dat deze inflatie transitory is; het is maar een tijdelijk overgangseffect. Maar econome Lyn Alden denkt daar anders over. Zij heeft een leuke reeks tweets waarin ze haar argumenten uiteenzet. Zij stelt namelijk dat banken niet altijd verantwoordelijk zijn voor inflatie. Met andere woorden, dat banken de bredere geldhoeveelheid verhogen door leningen (en dus tegoeden) te creëren, hoeft niet altijd de enige reden voor inflatie te zijn. Echter, als de overheid de bestedingsteugels laat vieren, dan is inflatie zowat een zekerheid (zelfs als banken niet meedoen via leningengroei).

Lyn vergelijkt de huidige periode dan ook met de periode van de veertiger jaren:

The 1940s are interesting because they are most analogous to the 2020s. After a large private debt bubble partial deleveraging (1930s and 2010s), a period of economic stagnation and external catalyst eventually resulted in a massive fiscal response (1940s and 2020s).”

En in de veertiger jaren was de inflatie ook tijdelijk. Immers, door de oorlog werden aanvoerlijnen en de allocatie van kapitaal verlegd naar de wil van de Amerikaanse overheid. En na de oorlog was er het effect van de wederopbouw en het ontstaan van US consumerism. Maar iedere keer dat de inflatie plaatsvond, werd het nieuwe hogere prijsniveau behouden, waarna er weer verdere prijssprongen plaatsvonden.

Volgens Lyn laten de grafieken en de cijfers wellicht zien wat ons te wachten staat wat betreft inflatie; wat centrale bankiers ook zeggen, de inflatie die we gaan zien is zeer waarschijnlijk niet een tijdelijk effect, maar de eerste ruk naar boven.

Dit zou beteken dat we niet alleen inflatie gaan krijgen, maar dat de lange termijn trend in inflatie doorbroken gaat worden. Vele financiële experts en beleidsmakers kennen niks anders dan dalende of permanent lage inflatie (en rentes); alleen de oude rotten in het vak weten nog wat stijgende inflatie is en wat het kan beteken voor de economie en de financiële markten.

Hieronder het rendement van de S&P500 in periode 1940-1950. Gaat dit weer zo verlopen of niet?

Reaguursels

Inloggen

De prijs van olie en metalen is puur een kwestie van vraag en aanbod. Dat heeft niets met inflatie te maken, maar met de markt.

De inflatie is gepland door al dat drukken van geld door de overheden. Bij dezelfde hoeveelheid goederen een dubbele hoeveelheid geld betekent dat het geld de helft waard wordt. En omdat de overheid dat extra geld in handen heeft, is die waarde van de overheid gestegen. Een verkapte vorm van belasting dus. Gepland, opzet.

Patatter | 17-05-21 | 17:32
-weggejorist-
Troglodyte | 17-05-21 | 13:34

Mr.Pieter Lakeman zei het een paar maanden geleden al dat de rente gaat stijgen, dus ik wist het al.. Als Mr. Lakeman wat zegt, luister ik.

streknek | 17-05-21 | 11:11

Als je overheden het beheer van de Sahara geeft, is al snel het zand op. Aldus dhr. M. Rutte. En hij loog hier eens niet.
Haal de goudinwisselbaarheid eraf, dus een 'technische' rem lossen en een administratieve rem er op zetten via bv. de (centrale) banken en economen die ieder jaar wat mogen roepen, en het gaat mis. Een deel van de banken vond het natuurlijk al lang best, dat expansieve monetaire beleid.
Vergelijk communisme, ook daar had je een overheid die fictieve geldwaarde in lucht hield tot het echt niet meer kon. Wij hebben inmiddels ook zo'n economie gekregen met banken die Too big to fail zijn en een overheid die zich met alles bemoeit. Economie is niet voor bange mensen en politici zijn bang met een horizon tot de volgende verkiezingen.

Nichtsneues | 17-05-21 | 08:41

inflatie, maar dan niet van je loonstrook.

Ir. Wilhelmus | 17-05-21 | 02:42 | 1

Kerninflatie.

van Oeffelen | 17-05-21 | 13:20

Mama Mia, wat een keurige Jip&Janneke uitleg.
*Goud bijkopen doen gaat*

bastemeijer | 16-05-21 | 23:35

Is toch logisch als de mensen op bakken geld zitten dat ze niet uit kunnen geven. De horeca en het toerisme zijn normaliter grote uitgaven, nu niet.

Het wordt oenibel als de steunpakketten ophouden.
Eerst hadden we alleen re gratis geld knop van Draghi met geld dat vnl terecht kwam bij beleggers en grootkapitaal. Nu hebben we de mensen zelfvdie geen geld uit kunnen geven. Dje laatste groep stopt met uitgeven als ze hun baan verliezen. We zullen het meemaken in het post corona tijdperk.

HetIsWatAllemaal | 16-05-21 | 23:22

Als gevolg van de stijgende prijzen van grondstoffen moet ik ook mijn prijzen verhogen met zo'n 3%, werkzaam in de transport sector. Klein stukje stijging dus in de kosten van transport die waarschijnlijk ook weer doorberekend gaat worden in alles wat getransporteerd wordt. En vele kleine stukjes kunnen toch zomaar opeens voor inflatie gaan zorgen. Wellicht zien we dan Aegon ook weer eens op 21 af stevenen!!

rman | 16-05-21 | 22:46

Ja en nou?

dhrat | 16-05-21 | 21:59 | 1

hoort stem van Hans Teeuwen

Ir. Wilhelmus | 17-05-21 | 02:39

We gaan naar een bouwcrisis die zijn weerga niet kent. Projecten en woningen zijn verkocht voor een vaste prijs, maar de grondstofprijzen gaan nu met tientallen procenten de lucht in. De bouwkosten van een woning die op 1 januari 2020 voor 2 ton is verkocht, bedragen bij oplevering eind van dit jaar 3 ton. Dat kan niemand dragen.
Los daarvan, staalprofiel, houten plaatmaterialen, EPDM etc is bijna niet meer aan te komen. Isolatie gaat heel moeilijk, bitumen steeds lastiger. En prijsstijging na prijsstijging. Offertes een week geldig, of eigenlijk niet geldig, want je krijgt gewoon brieven dat niks meer geldig is en dat per gisteren de prijs 15% omhoog is. Maar dat maakt toch geen fuck uit, want van die 2000 meter die je nodig had leveren we over 6 weken misschien 800 en wanneer de rest komt weten we niet.

Dima Beeline | 16-05-21 | 21:59 | 3

Lekker gedaan door de roverheid. Onbetaalbare gronden, te dure bouwmaterialen en hogere belastingen. Klaasje Schwab krijgt zo wel heel gemakkelijk zijn gelijk

davidhasseltoff | 16-05-21 | 22:39

Gelukkig hebben we de goedkope bouwvakkers uit het Oostblok nog .

likmegaties | 17-05-21 | 03:16

@likmegaties | 17-05-21 | 03:16: Een oostblok bouwvakker die een greintje verstand heeft, rekent precies hetzelfde als een NL ZPP'er. Ergens tussen de 3 en 4 tientjes per uur.

Dima Beeline | 17-05-21 | 07:54

Een beetje meer inflatie is best wel prima. Overigens is tegenwoordig ontzettend veel voor niks gratis kost niets. Neem nou GeenStijl. of vrijmibo plaatjes, google books. En wie heeft er geen smartphone van ca 20.000.000.000 Euro of een auto die ontzettend veel beter is dan de Mercedes S Klasse uit het jaar 1990 van 150.000 Guldens?

AlexanderVissers | 16-05-21 | 21:57

De overheid spint garen in deze tijd dat schulden verdampen en de printer overuren draait voor het opkopen van trash. Waar we overigens ons geld nooit meer van terug zullen zien.

bigstone | 16-05-21 | 21:39

Bij het lezen van dit soort stukken, moet ik altijd aan deze man denken:
en.wikipedia.org/wiki/Basil_Moore
Professor of economics aan Stellenbosch University. Eigenlijk een erebaantje, want met pensioen. Enkele malen ontmoet, dan noemde hij me steevast "young man"
Was een Keynesian, de stroming in economics dat inflatie een doel moet zijn van centrale bankiers. Alleen weigerde hij met mij daar over te praten, de smaak en kleur van de nieuwe Tokara claret was belangrijker.

hotnot | 16-05-21 | 21:37

Bij die laatste grafiek worden begrotingstekorten omgezet in de opzet van oorlogsindustrie. Die fabrieken hebben later vol lopen produceren. Wat de economie aanjaagde. Daar is continu sprake geweest van waarde creatie.

Nu eindigen begrotingstekorten in op de meest vreemde plekken. Het vertaalt zich niet naar de reële economie. Het geld verdwijnt naar de achtergrond. Je gaat het niet zoals in het onderste plaatje terug zien in hogere koersen. Het eindigt in waanzin van de happy few. Paleizen, bootjes.

Steeds meer mensen, steeds minder werk. De grootste inflatie zie je in de prijzen van diploma`s en huizen. Millenials zijn 4x zo arm als boomers waren op dezelfde leeftijd. www.cnbc.com/2020/10/09/millennials-o... Voordat je inflatie KAN krijgen moet de consument wel KUNNEN besteden. Doordat de nieuwe generatie niet KAN beleggen in vastgoed (eigen woning), loopt het alleen maar verder uit elkaar. www.marketwatch.com/story/this-depres...

Een jaar geleden daalden de prijzen vanwege corona, in een crisis willen mensen cash ipv voorraad. twitter.com/JayCShambaugh/status/1392... Huidige inflatiecijfers zijn daarom vertekend.

De problemen zijn fundamenteel. Binnen de nieuwe economie is er voor veel minder mensen werk, veel werk verdwijnt naar derdewereldlanden met lage lonen en nauwelijks milieuregels en westerse overheidsfinanciën zijn de helft van hun geld kwijt aan inkomen reparaties bij burgers. Samen met de tollende geldpers van centrale banken is dit een eindspel. De finale wordt zo lang mogelijk uitgesteld, want een oplossing ontbreekt.

Feynman | 16-05-21 | 21:36 | 4

4x zo arm. Zo kan ik t ook. Inflatie kan kop opsteken omdat we kapitaal met 2-3x zoveel mensen moeten delen plus de kosten voor oorlogstuig, cybercrime en ontwikkelingshulp. Is er niet, moet dus ‘gecreeerd’ worden. Voorlopig geen reden tot dus met stijgende wereldbevolking.

Pieterman | 16-05-21 | 21:54

".De grootste inflatie zie je in de prijzen van diploma`s en huizen. Millenials zijn 4x zo arm als boomers waren op dezelfde leeftijd."

En hiermee heb je het afdoende samengevat. Het gros van de buklaven snapt dat helaas niet. Laat staan dat ze afdoende mitigaties kunnen bedenken, behalve halfzacht gereutel over meer politieke EU en dat Rutte toch zo'n goede peer en "leider" is. Maar goed, gelukkig kunnen ze zich laven aan de grote Maxima show.

MikeTheBull | 16-05-21 | 22:05

Heeft U ook aandelen?

van Oeffelen | 17-05-21 | 13:21
▼ 1 antwoord verborgen

Van beleggen weet ik maar één ding zeker; als deze schizo ergens in investeert, gaan de koersen direct richting absolute bodem. En natuurlijk, er zijn er zat die er goed aan verdienen, maar zo zitten wij net niet in elkaar.
Laatst aan anderen getracht uit te leggen; beleggers en ondernemers zijn mensen die minder snel bang worden. Zaak failliet / geld weg? Een ondernemer/belegger laat een traan, haalt de schouders op en start overnieuw.
Mevrouw schizo moet al haast een pilletje als ze de ouderwetse afsprakenkaart van de tandarts kwijt is. Alleen al de gedachte geld 'kwijt' te kunnen raken zou voor haar al reden genoeg zijn zich preventief te melden bij de thoraxafdeling.
C'est la vie.

EEnzame SchizofrEEN | 16-05-21 | 21:34 | 4

@zws-vl | 16-05-21 | 21:39: die 80.000 blijft 80.000 op de bank. Maar er kan minder benzine en minder huis en minder auto en minder vakantie van betaald worden ja.

Maar ik begrijp Schizo wel. Niet iedereen kan geld even wegstoppen in de doos van pandora. Want zo voelt dat bij hem.

sjef-van-iekel | 16-05-21 | 21:55

Wahahahaha en dan wil je een boot kopen???? je weet een boot geeft je twee gelukkige dagen, de dag dat je hem koopt en de dag dat hem verkoopt. je zit al gauw op 10% nieuwbouwkosten om hem varende te houden. een ole filtertje kost me al 60 euro per stuk.

miko | 16-05-21 | 22:02

Mevrouw Schizo mag zich een rijk mens rekenen met zoveel zelfkennis.

Hiram | 17-05-21 | 09:38
▼ 1 antwoord verborgen

Alles gaat zo enorm duur worden komende jaren.

sjef-van-iekel | 16-05-21 | 21:29 | 2

Waar baseert u dat op?

ultraman | 16-05-21 | 21:33

@ultraman | 16-05-21 | 21:33: nou. Grondstoffen zijn eerder al duur geworden. Dat was deze week door GS al geschreven. Kan gewoon niet dat dat niet doorberekend gaat worden. En nu wat inflatie eroverheen. Al die corona steunpakketten moeten ook nog terugbetaald worden. En dan vergeet ik nog wel wat denk ik.

De lonen gaan volgen natuurlijk uiteindelijk.

sjef-van-iekel | 16-05-21 | 21:51

Schulden hebben loont.

En Nederland zit braaf op 60% bbp.

Sukkels.

Knufter | 16-05-21 | 21:27 | 4

@Mr.Crowley | 16-05-21 | 21:29: nee zelfs dat amper.

We moeten het gewoon op laten lopen tot ca 150. Dan hebben we honderden miljarden om dingen mee te doen.

Knufter | 16-05-21 | 21:33

@Knufter | 16-05-21 | 21:33:
Als je tien jaar geleden een huis kocht voor 2 ton, doet dat die nu 3 ton.
Kijk naar wat de benzine kost.
Woonkosten in het algemeen zijn met een kwart gestegen
Die 60% bbp zegt helemaal niks. De boel is gewoon aan het vastlopen.

Mr.Crowley | 16-05-21 | 21:39

@Mr.Crowley | 16-05-21 | 21:39: als het vertrouwen in de euro of dollar weg is, flikkert het allemaal in elkaar. De politiek doet erg zijn best dat moment zo snel mogelijk naar voren te halen met hun steunfondsen die in de honderden miljarden lopen zonder uitzicht op afbetalen. Want dat doen ze dus gewoon niet. Hooguit garant staan. Je ziet nl. de schulden alleen maar stijgen. En steeds harder.

Nichtsneues | 17-05-21 | 08:46
▼ 1 antwoord verborgen

De inflatiecijfers van de afgelopen jaren zijn in mijn beleving gemanipuleerd, ieder jaar wordt alles duurder vooral levensmiddelen, woonlasten, vervoer, gas, licht, water en belastingen. Dus 1% stijging per jaar sinds 2001? Lijkt me erg optimistisch en net de prijsverdubbeling vanwege de euro buiten beschouwing laten.

voldemort | 16-05-21 | 21:26 | 6

Het inflatiecijfer is de kosten van levensonderhoud gestandaardiseerd door het CBS copnform EU afspraken. Dit is vlgs mij zonder huren en woonlasten die apart worden gevolgd maar als je het wilt weten lees dan de CBS uitleg.

AlexanderVissers | 16-05-21 | 22:01

Klopt. Als je in de supermarkt loopt dan is of de prijs in de afgelopen 5 jaar belachelijk veel gestegen danwel de inhoud is verkleind vergeleken met 5 jaar terug met name zie je dat in de kant en klare maaltijdpakketten.

Dwarsdenker | 17-05-21 | 06:54
▼ 3 antwoorden verborgen

Met het overlijden van de boomers (de rijkste generatie ooit) gaat er een hoop geld stromen naar de nu veertigers en vijftigers.

Dat gaat nog een feestje geven...

Wijze uit het Oosten | 16-05-21 | 21:22 | 7

Kunnen wij millenials eindelijk een eigen huis delen met onze broers en zussen.

De Eierbal | 17-05-21 | 00:44

Dansen op het graf van de hand die je voedde.... vandaar dat jullie 40-ers huizen kopen van een half miljoen, want alles komt goed als pa en ma dood zijn...

Ben5570 | 17-05-21 | 09:31
▼ 4 antwoorden verborgen

Zo lang lonen meestijgen met inflatie (of liefst iets meer) dan is het niet zo erg. Helaas gebeurt dat al decennialang niet

Vunzigheid | 16-05-21 | 21:22 | 1

De belastingen stijgen ook mee.

klaas24 | 16-05-21 | 23:29

Hoe gaan we dat straks op Mars allemaal doen? Iedereen wil naar Mars blijkbaar. Gaan de mensen (of hoe we ze dan ook noemen) op Mars geld lenen van een totaal andere planeet -de aarde- om een huisje te bouwen? Gaan de mensen op Mars gewoon lekker weer alles opnieuw uitvinden waaronder monetaire toestanden? Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je als inwoner van Mars, geld gaat lenen op de aarde. Al was het alleen maar omdat de huidige deurwaarderstarieven voor deurwaarders iets aan de te krappe kant zijn om helemaal op Mars ergens op een deur te bonken om geld te halen als er niet betaald wordt.

Leptob | 16-05-21 | 21:20 | 4

Dat is heel scherp.
Je begint met niets, dan bestaat er ook geen geld. De enige waarde die je hebt is arbeid. Je moet zelf voor je onderkomen zorgen, zelf voor je eten zorgen. Dat zal goud niet voor je regelen.
Er zal waarschijnlijk eerst een soort ruilhandel zijn.

Mr.Crowley | 16-05-21 | 21:35
▼ 1 antwoord verborgen

Pomp gewoon een deel (alleen wat je kan missen!!!, net als met beleggen) van je geld in crypto. Het is zeker heel grillig over de jaren maar overall gaat het voorlopig alleen maar up. Op de totale economie is de crypto nog steeds peanuts dus genoeg potentie.

Insan3 | 16-05-21 | 21:13 | 4

Als het up gaan niet gelijk is aan de inflatie schiet je er ook weinig mee op.

miko | 16-05-21 | 21:47

Dit is de weg

MokumsMoppie | 16-05-21 | 22:07

Pomp het dus gewoon in goud.

MikeTheBull | 16-05-21 | 22:14
▼ 1 antwoord verborgen

Enige manier om je te wapenen tegen inflatie is investeren, zo jong mogelijk beginnen met geld wegzetten, gedisciplineerd zijn en de tijd z'n werk laten doen. Geld op een spaarrekening is een gegarandeerd verlies.

Diederik_Ezel | 16-05-21 | 21:06 | 3

"Geld op een spaarrekening is een gegarandeerd verlies."

Dat is pas sinds we de euro hebben hoor.

Peter_K | 16-05-21 | 21:13

Investeren, tuurlijk, maar waarin?
Persoonlijk denk ik aan investeren in ervaringen, door een mooie boot te kopen (bijvoorbeeld een Hanse 458) en daar mee weg te varen, Nederland ver achter ons te laten.
Mochten we dan ooit nog eens permanent aan land moeten gaan leven, dan vragen we asiel aan in Nederland. De taal spreken we dan inmiddels wel, alhoewel arabisch niet onze eerste taal is.

EEnzame SchizofrEEN | 16-05-21 | 21:25

@EEnzame SchizofrEEN | 16-05-21 | 21:25:
Zee zwerver worden? nee, bah bah, die stinkende figuren die altijd staan te bedelen op hu crocs. En stiekem onderdelen van boten afschroeven om hun eigen kudtbootjes drijvend te houden.
En dan ankeren in mooie lagunes en niet in een marine maar wel de baai volschijten. En dan na 15 jaar, de boot achterlaten op een of ander caribisch eiland en dan terug naar nederland om daar de hand op te houden. ligt vol met die meuk in de west. Doe het niet, word geen marineclochard

miko | 16-05-21 | 21:45

Het wordt tijd dat DasKapital door de GeenStijl gedeflibrileerd wordt...

F. von Zeikhoven | 16-05-21 | 21:04 | 7

@Befketier | 16-05-21 | 21:13: gestuurd door je reaguursel las ik je nick als beftekkel... nou, dat was weer even een glimlach hier.

zws-vl | 16-05-21 | 21:42

Eens!

Dude heb je eten | 17-05-21 | 11:23
▼ 4 antwoorden verborgen

Cool. Altijd al de openhaard aan willen steken met Eurobiljetten van 100...

Odin | 16-05-21 | 21:00 | 3

Oh! Hebt u nog een open haard...?

F. von Zeikhoven | 16-05-21 | 21:08

Zelf heb ik inductie verwarming. Doet het prima met euromuntjes tot en met 5 cent. Kanniewantkoper zegt u? Hou er maar eens een magneetje bij, bij uw *kuch* koperen eurocentjes...

F. von Zeikhoven | 16-05-21 | 21:14

@F. von Zeikhoven | 16-05-21 | 21:08: Lol

Dwarsdenker | 17-05-21 | 06:57

Volgens mij zijn de grote verliezers van hoge inflatie spaarders en mensen met een laag inkomen. Als je een bezitter bent van bijvoorbeeld een bitcoin of een kunstwerk hoeft inflatie nog niet eens een probleem te zijn?
Ik ben nu een huizenbezitter en mijn hypotheek staat langdurig vast. De lasten die ik nu heb zullen in de toekomst relatief minder zwaar wegen tov mijn inkomsten?
Inflatie hoeft voor mij niet erg te zijn. Ben geen winnaar maar ook geen verliezer.

Dr.Platypus | 16-05-21 | 20:58 | 6

@Peter_K | 16-05-21 | 21:10:

Goederen kunnen niet inflateren. Ze blijven waard wat jij ze waard vindt. Dus koop duurzame dingen die je duurzaam nodig gaat hebben.

Anoniemtje | 16-05-21 | 21:29

Platje, ruil met een buurman.

Pieterman | 16-05-21 | 21:43
▼ 3 antwoorden verborgen

Triest. Overheidstekorten zijn blijkbaar alleen belangrijk als de democraten aan de macht zijn. Wanneer een republikeinse president geld aan het verkwisten is, is er lang niet zoveel bangmakerij over inflatie als nu. Het populistische gebral begint wat voorspelbaar te worden. Jammer dat men hier dat soort politieke beïnvloeding klakkeloos overneemt. We leven hier in in de VS.

* Il Principe * | 16-05-21 | 20:55 | 8

Kijk nog even naar de grafiekjes van grondstoffen over de afgelopen 12 maanden. Inflatie = meer geld dat op zoek is naar dezelfde hoeveelheid goederen. Dit is wat er momenteel gebeurt. Heeft niks met populistisch gebral te maken maar gewoon met economische wetmatigheden.

Plaktong | 16-05-21 | 21:48

@* Il Principe * | 16-05-21 | 21:18: Maar je snapt toch wel dat het verstandiger is je geld te steken in sectoren die geld opleveren in plaats van sectoren die alleen maar geld kosten? Zowel links als rechts hebben dingen die geld opleveren en geld kosten. Links investeert in academisch onderwijs, openbaar vervoer en melkertbaantjes dat geld oplevert, maar gooit geld weg met pro-cyclisch monetair beleid, de zorg, de bijstand, de plundering van grondstoffen en pensioenfondsen, clubjes, stichtingen, culturele instellingen die alleen op subsidie kunnen draaien en tot slot het subsidiëren van abortus en tegelijkertijd het bevorderen van onvoorwaardelijke immigratie.

Rechts investeert in werkgelegenheid en onderzoek door bedrijven, asfalt en Defensie. Defensie innoveert dingen die later weer door het bedrijfsleven kunnen worden gebruikt. Maar ooit rechts heeft dure hobby's. Wapentuig met overengineering, onnodig lange gevangenisstraffen, het compleet uithollen van de koopkracht van de onderklasse, te weinig belasting heffen en het faciliteren van de maffia en geloofsgemeenschappen waar geld in gaat, maar niks uitkomt

Desondanks denk ik dat hobby's van rechts financieel beter zijn onderbouwd dan link..

Alexander des Burgus | 16-05-21 | 23:50

@Alexander des Burgus | 16-05-21 | 23:50:
Zelden zo'n onzin gelezen.
Rechts stopt juist geld in hobby's die niets opleveren. Onderwijs levert enorm veel geld op, niet voor niets zit de meest innovatieve business rond (technische) universiteiten. Een herverdeling van rijk naar arm, zorgt ervoor dat de groenteboer in de buurt meer omzet heeft. Geld dat geparkeerd staat op de kaaimaneilanden, doet niets goeds voor de economie.
Rechts stopt geld in belastingverlaging voor Unilever en Starbucks, wat levert dat nu precies op? Unilever is vertrokken naar een land waar nog meer kadootjes worden gegeven. Starbucks concurreert met mkb wat WEL belasting moet betalen.

* Il Principe * | 17-05-21 | 08:56
▼ 5 antwoorden verborgen

De economie doet voor een groot deel gewoon wat het wil ,dan kunnen een paar zelfpijpende politici wel denken dat -als het goed gaat- het aan hun ligt, maar dat is gewoon niet zo.

Henk de Vries2074 | 16-05-21 | 20:54 | 1

De enige politicus die ooit iets goed voor zijn volk heft gedaan was Willem Drees.
Helaas lid van niet mijn partij destijds maar de man zag het goed in.
Alles wat daarna is gekomen bestond uit zelfpijpende politice. Bagger.

Dwarsdenker | 17-05-21 | 07:01

Wat betreft Nederland, de huizenprijzen zijn enorm gestegen. Je krijgt voor die extra centen niet meer huis. Woonlasten zijn voor de meesten de grootste kostenpost: koop, huur in de vrije sector. En zijn de lonen navenant gestegen? Nee. Dat noem je dan geen inflatie maar stagflatie. Een heleboel mensen worden armer. Vooral starters, jonge mensen zonder rijke ouders, in de Randstad, dat is sappelen. Wie profiteren ervan? De huisjesmelkers, hypotheekverstrekkers, de financiële sector waar al die quantitative easing poet naartoe is gegaan.

Sitting_targets | 16-05-21 | 20:51 | 6

@Xbitt | 16-05-21 | 21:03: Dan komt er zeker een correctie op die markt. 20-30% is zeker mogelijk. Maar dat klinkt veel dramatischer dan het is, of zou moeten zijn. Geen probleem voor wie niet recent een huis heeft gekocht, of wie net is verhuisd maar van plan is nog wel even te blijven. Mogelijk wel een probleem voor banken, als er hypotheken in het rood schieten dan gaan er daar bepaalde dashboards ook op rood. Kunnen ze mogelijk hypotheekhouders mee gaan lastig vallen en vragen om bij te storten. Maar dat is pas een probleem als die de rente en aflossing niet meer kunnen opbrengen (en wat mij betreft wordt dat vragen om bijbetalen bij wet verboden)

Muxje | 16-05-21 | 21:21

@Muxje | 16-05-21 | 21:21: kortzichtigheid van hier tot en met Tokyo. Tot in de beginjaren 90 (ja ja de boomer tijd!) kon een marktconform hypothecaire lening worden afgesloten, waardoor zelfs Jan met de Pet een huis kon kopen zonder risico (voor zowel verstrekker als lener). Pas met het loslaten van de 1-verdienersnorm zijn de koopprijzen de pan uit gestegen. En DAT was een perverse prikkel voor een stijging in onroerendgoedprijzen van tientallen rocenten met alle gevolgen van dien. En joh...... dat gaat niet goed werken he? In een deeltijdeconomie met volop echtscheidingen? Echt, dit soort kortzichtigheid is op zijn zachts gezegd tenenkrommend. En voor de simple men: nee: ik behoor niet tot die leeftijdsgroep. Maar ken wel mijn economische geschiedenis. In tegenstelling tot menig buklaaf.

MikeTheBull | 16-05-21 | 22:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Schulden moeten een beetje verdampen. Dat is veel leuker.

Leptob | 16-05-21 | 20:47 | 4

Ik heb dat in mn beurs dat is minder leuk.

Bjorn19851111 | 16-05-21 | 20:52

@Bjorn19851111 | 16-05-21 | 20:52:

Ja als je nu nog cash hebt dan ben je ook een beetje dom. Ik heb een hypotheek voor mijn huis en heb van mijn eigen geld landbouwgrond gekocht en crypto’s.

MargauxGrandCru | 16-05-21 | 21:07
▼ 1 antwoord verborgen

Miljarden per dag printen en dan denken dat als er geen extra productie tegenover staat er geen inflatie komt; dan moet je wel een domme eurofiele ECB'er zijn of 'n FED'er die zichzelf klem gezet heeft met dit wanbeleid.

FW Ta-183 Huckebein | 16-05-21 | 20:44 | 6

@Continuum | 16-05-21 | 21:04:
Leuk voor staatsschulden, dus voor staten
voor zo'n beetje iedereen blijft hun uitstaande schuld precies gelijk

Tobi | 16-05-21 | 21:39

@vluchtelingallergie | 16-05-21 | 21:24: nee, niet voor ons. Maar het zou het schulden probleem voor veel zuid Europese landen wel mooi oplossen. Hierdoor gaan ze (nog) niet failliet en blijft de eu langer bestaan.

--sjolmers-- | 16-05-21 | 22:02

@Tobi | 16-05-21 | 21:39: ook uw hypotheekschuld en andere schulden worden minder waard. Helaas gaan de meeste salarissen niet zo hard omhoog

Continuum | 17-05-21 | 00:04
▼ 3 antwoorden verborgen

QE genereert vaal geld, en dat geld gaat nu OVERAL rendement zoeken. Alles waar geld mee te verdienen is zal in waarde (in geld uitgedrukt) omhoog gaan. Feitelijk gaat daarmee de waarde van geld omlaag. Jammer voor degenen die van geld rond moeten zien te komen, en dat is ruim 99,9% van de samenleving.

Peter_K | 16-05-21 | 20:43 | 1

vaal - > veel

Peter_K | 16-05-21 | 20:44

Flatten the curve. Hups!

Quib | 16-05-21 | 20:43

De grote klap komt na de corona-crisis, stijgende inflatie, stijgende rente en nog veel meer geld vanuit het noorden naar het zuiden van Europa. Terwijl hier de ondernemers natuurlijk ook nog hun coronaschulden af moeten betalen.

klaas24 | 16-05-21 | 20:42 | 1

Koop een huis in Griekenland.

Pieterman | 16-05-21 | 21:41

Grafieken kunnen we er niet genoeg hebben het lijkt wel een hype.
Alleen heb ik niet zoveel goede ervaring met voorspellende/geschatte grafieke .
Ik heb vaak meer de indruk dat ze daar mee doen beïnvloeden.

Bjorn19851111 | 16-05-21 | 20:40 | 1

Sommige grafieken beginnen niet bij 0. Tsss...

Sitting_targets | 16-05-21 | 21:22

Economie is geen exacte wetenschap, dat blijkt.

kapotte_stofzuiger | 16-05-21 | 20:38 | 1

Geen exacte, maar wel een rationele wetenschap.

Grachus | 16-05-21 | 20:54

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino