BURGEROORLOG! 'Stikstofcrisis heeft alles in zich om totaal te ontsporen'
Het verzet start in Overijssel en Stroe
Strijdt u mee met de Haagse MilieuMilitie of sluit u zich aan bij het Boerenverzet? Denk er vast over na, want binnenkort start de burgeroorlog en dan moet u kant kiezen in de stikstofstrijd die het land verscheurt. Dat zeggen wij niet, maar dat stelt oorlogshitser Segers die waarschuwt voor een beschaafde burgeroorlog als gevolg van de stikstofmaatregelen. "Deze stikstofcrisis heeft alles in zich om totaal te ontsporen in een enorme polarisatie. Tussen stad en platteland, tussen de ene helft van Nederland tegen de andere helft van Nederland." Hooivorken, werkoveralls en trekkers versus papieren dossiers, maatpakken en dikke BMW's met chauffeur en dat allemaal voor die laatste beschikbare vierkante meters in een volgepropt Nederland. Een strijd die al begint in Overijssel, want daar komen alle lokale CDA-afdelingen in opstand tegen het stikstofbeleid met een boze brief aan het landelijke bestuur. De troepen verzamelen zich morgen al met 20.000 tot 30.000 man (m/v/trekker) sterk in Stroe en als de oorlog in Oekraïne wel iets duidelijk maakte, dan is dat een bataljon gedreven trekkerrijders zijn gewicht in goud waard is op het slagveld. Ondertussen trekt de Haagse elite (wie zijn toch die mensen?, red.) de loopgraven in het zand en maakt het zich op voor de onvermijdelijke strijd. Bouwen of boeren? Dit is het moment om uw kant te kiezen.
Reaguursels
InloggenWoon in die Randstad, maar zeker team Boeren!
Je suis boer
Niks polariseren. Afsplitsen! Muur om de Randstad en grenzen dicht. En als ze honger krijgen, mogen ze komen kopen. Restjes.
NRC
T J Meeus:
agrobedrijven van vermogende families die meedelen in rijkssubsidies en het boerenprotest voeden. Ofwel: politieke moed versus minipolitiek, particulier eigenbelang versus nationaal natuurbelang.
Met twee andere landbouwreuzen annex familiebedrijven is A-ware ook actief in het stikstofdebat: zacht op de Haagse relaties, hard op de inhoud. Het zijn de veevoedergigant Royal De Heus (omzet in 2020: 3,2 miljard, winst 125 miljoen), waarvan de eigenaar, de familie De Heus, volgens Quote de vijfde rijkste familie van het land is, met een eigen vermogen van 1,4 miljard euro. En de VanDrie Group (2020: omzet 2,3 miljard; winst 75 miljoen), een wereldspeler in mestkalveren. Het eigen vermogen van de familie Van Drie wordt geschat op 1,2 miljard euro.
Voor deze agrogiganten betekent een kleinere veestapel vrijwel zeker krimp van de omzet. De Heus zou minder veevoeder verkopen. Van Drie zou minder mestkalveren slachten. Voor zuivelgigant Royal A-ware speelt ook nog dat het bedrijf vrij recent zijn productiecapaciteit uitbreidde (met anderhalf miljard liter melk, in Heerenveen) en zijn afhankelijkheid van melkveehouders vergrootte: bedrijf zoekt boeren.
Zo hebben deze drie ieder voldoende motivatie om het stikstofbeleid te bestrijden. Particulier eigenbelang versus nationaal natuurbelang.
Hun PR is soms verfijnd, soms confronterend. Mensen moeten ervan doordrongen worden dat ze zonder landbouw geen voedsel meer hebben. Een oud ideetje van een nu bekend politicus. In 2017 organiseerde het bedrijfsblad Vooruit van De Heus een gesprek over het imago van de sector, waarin Caroline van der Plas (toen van de varkenshouderbond NVV) de aanpak lanceerde: „Wij maken uw voedsel.”
En dit jaar dreigde Agri Facts Tjeerd de Groot (D66) met gerechtelijke stappen na een kritische uitlating over de stichting.
Het is de harde kant van het verzet: stimuleer twijfel, pak critici aan.
Intussen staat het bestel zwakker dan ooit. Als de VVD instort – niet langer ondenkbaar – is de vorming van een nieuw kabinet gezien de versplintering niet vanzelfsprekend meer. Ook dat staat op het spel.
Zo plaatst het stikstofbeleid Den Haag voor elementaire keuzes. Tussen algemeen belang en dat van megavermogens. Tussen moed en minipolitiek. Tussen regeerbaarheid en iets dat gevaarlijk veel op de grote kladderadatsch begint te lijken.
Laten we wel wezen. Alles heeft zijn prijs.. de boer zeker en wij laten het betalen door die heks.
Boeren.
Team boeren! Leg het hele land maar plat.
Maak er een mooie opstand van tegen die hele regering. Dump net als Duitsland met Von der Leyen deed die mislukkelingen in Brussel en laat ze daar hun eigen politieke graf graven.
Hier Team Boeren !
Laat de koning bij Koninklijk besluit de beslissingen van de rechtbank inzake de stikstof beslissing terugdraaien, amnestie verlenen dus.
Opnieuw beginnen en dan alle vervuilers op tafel , ook daar boven die 850 meter en de nu vergunning loze bedrijven.
Vanmiddag in de T.
Zo'n uitspraak van Segers had Wilders eens moeten flikken, dan waren de rapen gaar.
Mooi tekst over een andere tijd waarin Boeren ook al de klos waren:
"Kom boerekrygers wees nou helde
Die dag van rekenskap is hier
Die vyand jaag nou oor ons velde
Staan jou man teen kanon se vuur"
Sowieso voor de boeren. D666 heeft als doel de boeren te treffen stikstofwetgeving is enkel maar het middel. Ik beschouw D66 als de vijand, een bezettingsmacht of iets van die strekking.
Ich bin ein Stroeer.
Dat hoorde ik Segers gisteren zeggen en het klopt allemaal aardig. Wat ik niet begrijp is dat die CU maar bezig blijft met vvd en 66 steunen. Die laatste partij spuugt op Christenen en dat weten ze echt wel bij de CU. De vvd van Rutte moet dan voor een toch wat keurige partij en eentje die wel een sociale agenda heeft, een verschrikking zijn? Waarom Gert Jan?
Boeren, die al duizenden jaren voor ons voedsel zorgen!
#iksteundeboeren
Kunnen we meerijden?
Het is curieus om te zien waar het partijkartel en moeras bang van wordt. Rellende andersgepigmenteerden? Nah. Witte klimaat soepsidieslurpers die de straat blokkeren? Neh. Rellende extreem (s)linksen? Boeie.
Iemand staat met een bbq voor een moskeet? Oppakken. Rellende vaccinwappies? Ja daar moet een knuppel in en een duitse herder aan de kont. Rellende boeren? Stuur het leger om politici te beschermen.
Er lijkt wel een patroon in te zien maar ik het aan een ieder over om de overeenkomsten en verschillen te ontdekken.
@Graaf_van_Hogendorp | 21-06-22 | 17:40: Dit dus inderdaad. Zodra het maar enigszins riekt naar Islam, lichtgetint, woke, xhlbtuvw, klimaat etc etc dan trekt met een fluwelen handschoen aan.
Asielzoekerscrisis, Jeugdzorgcrisis, Woningmarktcrisis, CO2uitstootcrisis, Stikstofcrisis, Schipholcrisis, Energiecrisis, Klimaatcrisis, Gascrisis.
Nee, we hebben een regeringscrisis
Onze regering bestaat uit een zooitje niksnutten die een cursus bestuurskunde of geschiedenis gevolgd hebben en dan denken overal verstand van te hebben maar in de praktijk problemen niet oplossen maar groter maken en nieuwe problemen creëren. Gesteund door een leger linksdraaiende leugenachtige topambtenaren die van de ene faalfunctie naar de andere faalfunctie hoppen.
Alles wordt beter met Rutte 4
@Mark van Leeuwen | 21-06-22 | 17:33: Ja, de intenties zijn zuiver dus gun die mensen de gelegenheid hun rotzooi van de afgelopen 12 jaar de komende 4 jaar op te ruimen EN MEER! Dat hebben ze beloofd dus... eh.
Mooi, vanaf vandaag ben ik dus een boer.
Als het in Nederland maar niet zo eindigd als met voormalig Yougoslavië.
Waarom niet eigenlijk? Republiek Amsterdam. Republiek Friesland. Verenigd Limburg en Brabant.
Vergeet de Achterhoek niet. Het Achterhoeks bevrijdingsfront is ondergronds al actief met bier drinken.
Achterhoek en Twente samen een staat?
Al het andere beleid staat zo enorm haaks op de stikstofplannen dat die moeilijk serieeus te nemen zijn
Team boer, Burp, sorry!
Rutte: 'het is onze oorlog'.
Zegers is die man , die de boer met z’n eigen Riek in de steekt
100% boeren 100% achterhoek loopgraven graven doet
Vraag aan Rob Jetten: wat is stikstof?
Verder is het natuurlijk duidelijk: D66 is van mening dat er meer mensen Nederland in moeten, boeren het veld (letterlijk) moeten ruimen en - mind you - in Vlieland een stikstofreductie (zoals een reaguurder terecht opmerkte) van 70-95% moet plaatsvinden. Nu zijn in Vlieland lokale partijen aan de macht, maar dat lost het probleem niet op: er zijn geen boeren, geen industrie. Je vraagt je af op welke manier iets gemeten wordt en wat het doel van een dergelijke stikstofreductie is.
Er klagen allerlei mensen dat er teveel stikstof (de hoeveelheid is overigens bij de vorming van de aarde vastgelegd, de mens kan er niets in veranderen) is. Het gevolg is het verdwijnen van heide en zandvlaktes. Een verschrikking hoor. Maar heide en zandvlaktes zijn geen eindstation in de natuur. Dat zou een bos zijn: nl.wikipedia.org/wiki/Heide_(vegetati...)
Overigens over de hoeveelheid stikstof, voor de alchemisten van D66, het volgende. In het verleden zijn er pogingen gedaan goud te maken. Het is een keer gelukt (in 1941 (!!)). Veel leesplezier D66 mensen (en anderen): www.wtamu.edu/~cbaird/sq/2014/05/02/c...
Stikstof is slechts een bliksemafleider, een middel om de boerengrond in staateigendom te krijgen.
Boeren die stoppen moeten hun grond als die verkocht wordt als eerste aan een overheid -waterschap, gemeente, rijk- te koop aanbieden.
De waarde van de grond zal dan dalen want andere boeren mogen er dan ook niets meer mee. Uiteindelijk, na een termijn van 5 tot 20 jaar zullen al die gebieden in overheidshanden komen. Voor een schappelijke prijs. En die kosten die gemaakt worden voor de aankoop zal via de inkomstenbelasting en stakingswinsten voor de helft direct terugvloeien naar de staatskast. Een kleiner deel indirect via vermogensbelasting (gestopte boeren moeten hun grond in box 3 zetten). Een verhoging van de belasting in box 3 ligt dan ook in het verschiet. Er is dan eerder animo voor verkoop want anders kost de grond geld.
Het merendeel van de heide is ontstaan door boskap ten faveure het groot Amsterdam.De heide is niet natuurlijk,eerst kappen ze het bos en daarna slopen ze Nederland.
Oke, en nu de oplossing. Nederland is in een fuik gelopen. Vanaf het begin van de Natura2000 campagne heeft de Nederlandse overheid zitten slapen. En vanaf eind jaren 90 is er bijna niets gebeurd om het probleem op te lossen. Ze hebben het voor zich uit geschoven, Bleker voorop. En nu kunnen ze simpelweg niet meer terug. De natuur-&milieubeweging heeft beet en zal nooit meer loslaten.
Nergens heb ik nog een voorstel gezien tot een oplossing.
Verdrag opzeggen waarin het achterlijke geregeld is,Nederland heeft zelf de gebieden aangewezen en zichzelf in een onhoudbare positie gemanouvreerd,onderzoeken of die zogenaamde natuurgebieden teniet kunnen worden gedaan,de wolf slaapt er geen nacht minder door.
Dat voorstel tot een oplossing is het sluiten van een aantal veehouderijen en het inkrimpen van de veestapel?
En dat is helemaal prima. Ons land wordt beter met minder vee.
Er staan geen Windmolens in Amsterdam
Er worden geen asielzoekers uit veilige landen opgevangen in Amsterdam
Er wonen meer mensen buiten de Randstad dan in de Randstad.
Zonder boeren geen vreten
Zonder ambtenaren een heerlijk leven.
Ik kies dus ondubbelzinnig voor de boeren en voor het platteland.
Heb je wel een in een woonwijk en dus niet op de dam gekeken hoeveel verlandiers er lopen. Dus er lopen genoeg asielzoekers of wat voor volk dan ook in Amsterdam...
Zonder vee, meer eten
@kapotte_stafzuiger | 21-06-22 | 17:09: eet jij veevoer dan?
@Nodeloos Kwetsend | 21-06-22 | 16:51: Dat zijn legale immigranten die tijdens Paars Nederland binnengekomen zijn.
Wat is eigenlijk het echte probleem hier?
Overbevolking en immigratie??
Waarom heeft meneer Seegers het daar niet over. Wil men zo verschrikkelijk graag deugen dat men de eigen bevolking dan maar voor de bus gooit. Gelooft Seegers nou echt dat er nog voldoende draagvlak is voor deze waanzinnige migratiestromen. Hij gelooft ook in het grote sprookjesboek maar je kunt mij niet wijsmaken dat hij niet doorheeft dat Nederland op deze wijze volledig naar de klote gaat...
Meneer Segers is een PvdA'r met een Bijbel
De club van tien miljoen.
Minder vee én minder bouwen op het platteland!
Dus meer vee in de stad ????????
@Uw Verzekeringsadvis | 21-06-22 | 16:37: prima plan! Als stedelingen vlees willen vreten moeten ze ook maar zelf tussen de rotzooi zitten.
Stompzinnige valse tegenstelling, bouwen en boeren gaat uitstekend samen, plus Deense model voor asielzoekers.
Kreeg net een een bericht binnen dat de stikstofreductie op Vlieland met 95% dient af tenemen.
Er zijn geen boeren op Vlieland. Er mogen geen auto's rijden. Hoe denkt men die reductie te behalen?
De gehele bevolking dan maar uitmoorden?
Lopen daar te veel biodiversiteitsdiertjes te schijten en de grond te bemesten?
Al stoppen alle boeren in NL dan nog is de reductie niet genoeg.
@Uw Verzekeringsadvis | 21-06-22 | 16:14: Al bestaat heel Nederland niet meer, de reductie zal dan nog steeds niet genoeg zijn.
Gedwongen emigratie...
@El Rico Grande | 21-06-22 | 16:49: Zoiets ja.
Met hele grote ventilatoren denk ik.
Keihard boeren..!
De keuze is inderdaad bouwen of boeren en niet natuur of boeren. Offeren we ons platteland op om huizen te bouwen voor de immigranten of kiezen we voor een leefbaar platteland ,met hoogwaardige agrarische ondernemingen.
Ik denk dat de keuze vrij duidelijk is als het volk zich uitspreekt in een referendum. VVD en de multinationals zullen wel huilie doen als de lonen-drukkende migratie van arbeiders en expats gaat afnemen. Dan moeten ze wellicht in een ander land een vestiging openen of wat mensen remote in dienst nemen. Of een paar procentjes minder groeien. En dan wel betaalbare woningen en minder drukte in het land zeker? De horror. Beter lekker doorgaan met de ingezette weg van meer migratie en leegtrekken van andere landen van zowel halve criminelen als van hun talenten.
Uiteindelijk wordt NL één hele grote stad als het zo doorgaat. De prangende vraag is dan: hoe gaat die stad heten? Ik vind alles best zolang het maar geen Amsterdam is.
@quigg | 21-06-22 | 16:22: Shithole...
En toch zou het me niets verbazen als alle niet Grote steden zijnde CDA afdelingen zich afsplitsen en een partij Omtzigt worden.
Dus dat het CDA alleen nog maar bestaat uit afdeling, Amsterdam, Rotterdam, Den haag en Utrecht. Met alle partij prominenten uiteraard
"Partij Omtzigt" is en blijft een utopie.....
China; 1171 kolencentrales !
De uitstoot die we besparen in 2030 door van het gas af te gaan wordt daar in 3 uur (!!!) uitgestoten.
En daarvoor wordt heel Nederland in de armoede gestort !
Dat daalt daar neer, niet hier. Over de ozonlaag zullen we het maar even niet hebben.
@Lukiluuk | 21-06-22 | 15:26: beste, het gaat om het totale plaatje, we kunnen niet alleen het klimaat boven Nederland herstellen, of hebt u een andere mening?
@Rdock | 21-06-22 | 15:44: gedeeltelijk. Samenwerking moet met Frankrijk, België, waait deze kant op. Duitsland naar ons bij oostenwind. Veel verder daalt het niet. Zeker niet van China naar hier. Maar dat is dus de stikstof, ammoniak uitstoot dieren groot aandeel. Ozon is even buiten beschouwing. Dan heb je nog de natte uitstoot, zure regen. Modellen gebaseerd op huidig beleid kloppen niet.
@Lukiluuk | 21-06-22 | 15:26: Halen we weer klimaat wat zou wijzigen door menselijke CO2 uitstoot en Stikstof(verbindingen)uitstoot door elkaar, van de stikstof uitstoot hebben we hier geen last van de CO2 volgens de klimaatwappies wel.
@Lukiluuk | 21-06-22 | 16:06: Valium helpt om rustig te worden. Ik zeg doen !
@Lukiluuk | 21-06-22 | 16:06: Kuth planeetje met alleen de Benelux aangevuld met eventueel Duitsland en Frankrijk.
Hoe zit het met stikstof in Duitsland?
Het thema stikstof bestaat eigenlijk niet in Duitsland, het is geen politiek issue. Het ligt in de aard van het beestje, Duitsland is een heel groot land met heel veel natuur en daar heb je niet zo veel last van het probleem als in het zeer dichtbevolkte Nederland.
Nou dan weet je het zeker wel... Hier wordt boer Harms omgeschoold tot programmeur. En bestellen we straks ons vlees in Duitsland.
EIN RINDERSTEAK BITTE!
De droge stikstof waait via Frankrijk/ België naar Nederland en van hier naar Duitsland. Alleen bij oostenwind niet. Ammoniak uitstoot gaat niet verder dan 400 meter. Dan geeft zo’n kaart dus te denken, geen veehouderij toch stikstof. RaRa.
@Lukiluuk | 21-06-22 | 15:23: het nu al bekende voorbeeld van Vlie-land.
Stikstof (houdende verbindingen) schijnen inderdaad nogal snel neer te slaan, dus aan randen van "natuurgebieden". In NL zijn alle gebieden zo klein dat het feitelijk allemaal "randen" zijn. We zijn dan ook het meest dichtbevolkte land van EU met de duidelijke ambitie van Rutte en zijn kompanen om verder uit te lopen op de rest. Daarnaast vind ik de biodiversiteit in een stadspark zeker zo aangenaam als een paar kleine plantjes op schrale zandgronden waar je verder geen vogel of sprinkhaan ziet.
In Duitsland zal het ook nooit een probleem worden want de Duitsers gaan geen manische problemen creëren die er helemaal niet zijn!
@Rdock | 21-06-22 | 15:47: Dat zou je met het sluiten van kerncentrales niet zo zeggen.
In 40-45 werd door Duitsland veel stikstof gebruikt, alleen heette het toen anders.
Zelfs als de helft van Den Haag wordt platgebrand, houdt men daar vast aan de stikstofnorm en de bureaucratische werkelijkheid. Een paar plantjes hier en daar op verschraalde zandgronden in natuurgebied afgezet met prikkeldraad ("biodiversiteit" ofzo) zijn immers belangrijker dan welzijn (lees: woningen, recreatie, vrijheid van beroep, etc) van *ben de tel kwijt* aantal mensen. De daling van stikstofwaardes is al decennia gaande, en prima om langzaam de boerenstand en aantal gehouden beesten wat te verkleinen (met natuurlijk verloop en bevorderen van meer biologische landbouw en minder megastallen) maar maak er geen crisis van voor alle nederlanders zoals nu. Domme schapen daar in Den Haag.
Als dit een burgeroorlog wordt, dan is het een noodzakelijke, een strijd die zal louteren, en vooral een strijd die de Haagse riolen zal doorspoelen. De stikstofcrisis is in essentie een door de politiek gecreëerde crisis, is een crisis die er niet had hoeven zijn als er op deugdelijke wijze was bestuurd. De machine is vastgelopen, zoals die ook in de toeslagenaffaire is vastgelopen, gewoon omdat het een slecht gebouwde machine is, eentje waar continu aan gemodificeerd en gerepareerd is, waardoor alle balans eruit verdwenen is en menig lager verkeerd belast wordt en gaat slijten en doorsmeren totaal geen zin meer heeft.
Klein voorbeeldje. 'Stikstofexpert' Jan Willem Erisman vertelt in onderstaand verhaal dat zelfs als je de doelstellingen onderschrijft je met gericht beleid de reductie die de landbouw zou moeten realiseren terug kunt brengen van 39 kiloton naar 25 kiloton. Dat scheelt nogal wat. Dus, voor alle duidelijkheid, zonder de doelstellingen te wijzigen en zonder de metingen in twijfel te trekken kun je in de landbouw zomaar 14 ton méér stikstof uitbraken dan wat nu beweerd wordt.
www.universiteitleiden.nl/nieuws/2022...
En dit is dus helemaal achteraan in de discussie, als de doorslaggevende beslissingen, met name het aanwijzen van de Natura 2000-gebieden, al lang genomen zijn. Kun je nagaan hoe zorgvuldig er toen, op het moment dat de romantici nog dachten dat we in Nederland naar willekeur konden definiëren wat natuur was en wat niet, gediscussieerd is.
Interessant om te lezen. Het gaat alleen wel steeds over de "oplossing". Voor mij is het probleem ("afname van biodiversiteit vanwege stikstof") echter niet heel duidelijk (wat is exact definitie?) of urgent. Zeker niet in het licht van wat klimaatverandering op wereldwijde schaal zal betekenen voor biodiversiteit. Het probleem is te klein, en de oplossing niet proportioneel. Wat ik me nog steeds afvraag: kunnen we niet de wet veranderen en alle natura2000 gebieden opheffen. Dan kan men vervolgens gewoon lange termijn plannen maken, ipv dit hijgerige crisisgedoe.
@Ir_HardGelag | 21-06-22 | 16:00: herziening van de natura2000 gebieden schijnt lastig te zijn en kan alleen bij urgente omstandigheden ( mijn woorden, het wordt anders omschreven).
Dus nee. Destijds had er met een andere bril naar moeten worden gekeken, maar dat is achteraf praten.
Rutte kwam toch met de stelling dat de oorlog in Oekraïne ook 'onze' oorlog is?
Nu, deze stikstofoorlog is pas de oorlog van ons allemaal. De kabinetjes Rutte hebben altijd verdeel en heers gespeeld. Nu ook weer. De boeren? Ach ja, dat zijn "maar die boertjes uit de provincie" tenslotte. Laat ze zich maar verenigen in hun FDF, ach joh, enkele tienduizenden daar worden ze in Den Haag niet koud of warm van. Gewoon wachten tot er een trekker per ongeluk een openbare vuilnisbak omver rijdt en dan de NPO en de hele MSM zich erop laten storten om hun gespeelde verontwaardiging eruit te kotsen over "vandalisme en geweld".
Maar deze oorlog is van ons allemaal. Want deze regeringen ontnemen steeds meer vrijheden, allemaal onder het mom van "crisis" over dit, of dat, zus en zo. Is het normaal dat een regering kinderen afneemt van hun ouders? Is het normaal dat ze mensen kapot laten maken door de belastingdienst? Maar ze vinden het overduidelijk wel fijn op deze manier. Niks polderen, niks overleggen, dat duurt allemaal veel te lang en ze zijn ongeduldig en mateloos arrogant geworden. Meteen, hup, verplichten, dwang toepassen, onteigenen, dreigen, politie inzet, nog meer dreigementen (Hugo weet waar je huis woont) bluffen, ik noem het intussen ordinair machtsmisbruik van een regering die het zelf echt niet meer weet.
En nu zijn het de boeren, dat raakt de meeste mensen niet. Dus verdeel, en heers. Maar wie zijn het straks? U en ik? Ze willen nú al het liefste achter je voordeur komen. Zo'n de Jonge die staat te blaten over warmtepompen verplichten. Verplicht van het gas af. Hoe lang U mag douchen zouden ze het liefste verplichten, welke auto U mag rijden, verplicht gezond eten, wat U betaalt voor Uw energie, het word allemaal afgedwongen. En straks, als de boeren onteigent zijn, welk oog valt dan op het grote huis van Uw ouders? Twee oudjes op 2000m2 grond in een villa? Onteigenen! U wilt een leuke RS6 rijden omdat U een succesvol bedrijf heeft? Mag niet! Afpakken! U heeft een leuk vrijstaand huis? Mag niet! Onteigenen!
Als je dit nu gelaten laat gebeuren, dan staan ze op een dag voor je deur, met 4 man om de gasmeter af te komen sluiten. Allemaal met een 'klimaatdrammer' logo op hun mouw en op hun zwarte pet. Het moet gvd eens afgelopen zijn met die eenzijdigheid, met het constante schelden op en demoniseren van de burgerij in NL door een groepje wereldvreemde klieren die alleen oog en geld hebben voor hun eigen problemen. De rest in NL kan kapót vallen. Er is "geen geld" om de explosief stijgende kosten van energie en voedsel te compenseren, maar er is wél geld, (25 miljard zelfs, 3 tot 4 duizend euro per huishouden) om te voorkomen dat er in natuurgebied Lemselermaten de 3mm kleine zeggekorfslak uitsterft. Dát geld is er wel? Maar de burger kan de tiefus krijgen?
En Kaag trekt een streep? Ik denk dat de NL'se burger eens een streep moet trekken, een hele dikke rode streep, dwars door dat bespóttelijke klimaatdictaat uit de koker van de grootste hypocriete farizeër Nijpels en dwars door deze stikstof idioterie. Anders zijn we straks allemaal de lul.
Oh man, ik geniet van uw schrijfsel. Het is zo waar allemaal.
Dutchbeaurouge | 21-06-22 | 14:59
U geeft de feiten heel juist weer. Hulde!
Helaas zien te weinig mensen dat.
Prima betoog, helemaal waar ook. Behalve dat u een belangrijke instantie mist, de grote man uit Davos die in 40 jaar tijd de regeringen heeft gepenetreerd en daarmee alles wat zij bekokstoven tot nationaal beleid kunnen maken. Rutte cs zijn enkel de uitvoerders, niets meer of minder
@redactie: knip, plak, nieuw topic!
Helemaal gelijk. Socialisme leidt overmijdelijk tot dictatoriaal gedrag. De vrije markteconomie is de vijand van socialisme.
*applausknop aanzetten doet*
Economieles volgens D66:
1. We geven andere landen 23 miljard zodat ze onze exportprodukten kunnen kopen.
2. We betalen de sector die de exportproducten maakt 25 miljard om daarmee te stoppen.
Opdracht: bereken het resultaat.
-5 zetels
- 6.000 koopkracht per NL belastingbetaler
Natuurlijke bodemorganismen leggen stikstof (N2) uit de lucht vast. De afbraak van de in de bodem vastlegde stikstof is de grootste bron voor de stikstofuitstoot. Het zou jaarlijks om 30 tot 250 kilo per hectare uit de bodem gaan. Dit is aanzienlijk meer dan de gecumuleerde uitstoot van stikstof in de landbouw, industrie en verkeer. De uitstoot daarvan komt niet verder dan 22,5 kilo. Niettemin gaan beleidsmakers ervan uit dat die uitstoot de biodiversiteit aantast en verzuring van bodems veroorzaakt. Om die reden is Nederland al 2 jaar gedompeld in een diepe stikstofcrisis, maar dat is onterecht.
Dat schrijft Geesje Rotgers van Agrifacts, de organisatie die feiten over de landbouw naloopt en vraagtekens plaatst bij het denkkader dat wetenschap, het RIVM, beleidsadviseurs en overheid hebben opgebouwd rond hét Nederlandse hoofdpijndossier van dit moment: stikstof. Bron: Foodlog
Soms gaan er jaren voorbij dat ik me geen enkele seconde druk maak over stikstof.
Ik heb mij zelfs nog nooit druk gemaakt om stikstof. Ook niet om boeren. Wel om politici. Hup boeren!
Ik hoop dat de volgende keer bij de 2e-kamerverkiezigen eindelijk het zgn. 'stikstofklimaat' eindelijk eens aan een boom wordt gehangen. Laten ze het maar aan China, India, etc. over. Een kabinet met de PVV, VVD, JA21, BBB en b.v het CDA behoort dan tot de mogelijkheid.
Maar dan moet je nog de bezem halen door al die D66-overheidsinstanties die zijn opgetuigd om ons land te vernietigen.
@Tiscali-2 | 21-06-22 | 14:52: En universiteiten
Begint helaas al op de middelbare school.
Wat dacht u van de komende provinciale statenverkiezingen ? Volgend jaar maart. Er komt veel op provincies af. Huisvesting asieleisers, stikstof. Het moment om een stempel te drukken !
@LucaBrasi | 21-06-22 | 15:04: Of toch liever wachten op de landelijke om een slag te slaan.
Als de verantwoording in de provincie komt te liggen, laat dan de provinciale helden van de VVD66CDACU het lekker zelf oplossen. De reset voor de landelijke komt dan hoop ik nog harder aan bij die flapdrollen die dit er door heen drukken.
Natuurlijk kies ik voor de boeren, onvoorwaardelijk. Die hele stikstofonzin lijkt wel in het leven geroepen om goedkoop land af te nemen. Laat het buitenleven zoals het is en de boeren gewoon boeren.
Op die gedachte betrap ik mijzelf ook.
'Stikstofcrisis' = Boeren weg = landbouwgrond over.
Landbouwgrond wordt Bouwgrond.
En de 'Stikstofcrisis' was toch "achteraf" bezien niet zo'n groot probleem, waardoor er dan vollop gebouwd kan worden "voor onze kinderen" (Mo en Fa met status)
Er wordt gewoon gezocht naar een stok om mee te slaan. Was het geen stikstof geweest, dan was het iets met diervriendelijkheid en veganisme of het hoge waterverbruik in de veeteelt geworden. Hier in de Zaanstreek wordt niet stikstof gebruikt als argument, maar de 'verbrakking' van bepaalde natuurgebieden. Daarmee willen ze de boeren ook wegjagen. Andere stok, zelfde resultaat.
U kunt kiezen voor de VVD en daarmee voor de projectontwikkelaars, D66 en daarmee voor de statushouders, de boeren en dan verandert er niets en blijft bedrijfsgroei in stand of het scenario dat we die 75% totale grond van NL voor de natuur en een nieuw soort boerenbedrijf behouden. Zegt u het maar.
VVD en D66 hebben overlap. De VVD wil het bedrijfsleven voorzien van zo goedkoop mogelijke arbeidskrachten en daarin faciliteert D66 met hun liefde voor import van deze arbeidskrachten. Die moeten dan weer ergens wonen en dat past weer fijn in het straatje van de projectontwikkelaars.
@Ruikbaard | 21-06-22 | 14:54: De overlap is met name dat ze allebei klimaatdoeleinden misbruiken ieder voor hun eigen doel: VVD voor goedkope grond aanschaf voor hun projectontwikkelaars vrienden en D66 om op die grond woningen te bouwen voor statushouders. Daar ligt ook een correlatie natuurlijk.
VVD en D66 zijn beide als een gezwel voor dit land.
Op naar de volgende crisis. De zorgkosten nemen veel sneller toe dan gedacht. Met Prinsjesdag verwachtte het kabinet nog dat de zorgkosten tot 2027 zouden oplopen tot 97,2 miljard euro. Minder dan een jaar later denkt het kabinet dat de kosten zullen stijgen tot wel meer dan €108 miljard. Opvallend is dat VWS van 5 miljard euro van de extra kostenstijging niet weet waardoor het komt. Dat VWS niet precies weet waar het geld van de premiebetaler aan wordt besteed is niet nieuw. De Algemene Rekenkamer tikt VWS elk jaar op de vingers vanwege het gebrekkige uitgavenbeheer. Burgers worden verplicht om premies te betalen voor de zorg. Dan mag je toch verwachten dat in elk geval duidelijk is waar het geld aan wordt besteed. Maar dat lijken ze bij VWS niet zo belangrijk te vinden. Burgers betalen toch wel. Voor volgend jaar verwacht het kabinet een stijging van de nominale premie met zo’n 14%, van gemiddeld €128 naar €147 per maand. In de komende vijf jaar verwacht het kabinet dat de premies met 36% zullen stijgen naar €187 per maand in 2027. De inkomensafhankelijke bijdrage voor de zorgverzekering zal met een vergelijkbaar percentage stijgen. Deze premiestijging is ruim meer dan de inflatie.
Dus het kabinet verwacht nog een miljoen niet betalenden binnen te halen?
@Jupiler10 | 21-06-22 | 15:03: in vijf jaar tijd? Zou zomaar kunnen.
@Jupiler10 | 21-06-22 | 15:03:
Minstens !!
Jullie prutsers in Den Haag hebben alles maar dan ook alles verknald onder leiding van de VVDer Rutte , maar hij is niet de enige die ons Nederland heeft verkwanseld en verkocht aan Brussel. Ik hoop nog mee te maken dat al diegene die hier aan meegewerkt heeft voor een rechtbank verantwoording moet afleggen.
Trots op de boer!
idd.... zonder onze boeren geen varkensvlees voor de rest van de wereld... mobile.twitter.com/JantenCate/status/...
@Gappie333 | 21-06-22 | 14:46: Stem Lientje, Boer, Burger, BBQ !!!!
@Ruikbaard | 21-06-22 | 14:47: idd. vergas nog meer beesten! maar owee als je wat milieu eisen stelt. dan is het huilie huilie.
@Gappie333 | 21-06-22 | 15:05: Wie doet hier nou huilie huilie, gappie? "als je wat milieu eisen stelt'? Een hele sector om zeep helpen met een lulverhaal over stikstof bedoel je?
Dit krijg je ervan dat D66 zichzelf in dit kabinet heeft gerommeld en de schade zal nog veel erger zijn als de boel een keertje ploft en dat gaat geheid een keer gebeuren wat mij betreft zo spoedig mogelijk..
Goed. Wat hij dus zegt in het filmpje. Als we recht tegenover de boeren staan en ze vragen "is er voor mij een toekomst" is het niet verstandig om te zeggen: "Jongens moet je luisteren, wij gaan onze klimaatdoelen halen koste wat het kost"
Dat moet je niet zeggen als je recht tegenover de boeren in kwestie staat.
Echter....
Als de boeren in kwestie thuis zitten, en je als politicus in de TK zit, of aan welke andere kamer, achterkamer, lobbykamer, of waar dan ook zit waar die boeren niet zijn, dan kun je *wel* zeggen: "Weet je, fuck de boeren. Wij gaan koste wat het kost alle klimaatdoelen halen, en wie er aan kapot gaat zal ons aan onze reet roesten"
Ok duidelijk. Ik hoop dat men snapt dat "de boeren" alleen niet genoeg kanonnenvoer zijn he, voor deze klimaatoorlog. Ze hebben het al gezegd: "nu zijn de boeren aan de beurt"
Wie is er morgen aan de beurt?
Ik denk de nieuwe Joden.
Maar wie zijn dat...
Vanuit mijn raam (ja ik ben een raamambtenaar) zie ik de Merkellego al opgestapeld worden en een paar stuks tankwal met zware beveiligde doorgangen zijn reeds klaargezet in Den Haag. Den haag is ready voor the battle
Ga eens snel thuiswe, eh, thuis uit het raam kijken! Reizen stoot stikstof en CO2 uit.
@Helpmedan | 21-06-22 | 16:12: thuis heb ik geen raam op mijn thuiswerkplek. En ik stoot zoveel stikstof en CO2 uit als ik zelf wil. Als ik daar klaar mee ben ga ik nog ff de oven in voor het laatste beetje uitstoot. Dikke doei!
Gewoon een grote luchtslang leggen en de lucht 1 meter over de grens ui België en Duitsland halen. Want daar is geen stikstof, de lucht helemaal schoon.
Het zal er toch niet aan liggen dat ze daar andere normen hebben?
We worden besodemieterd door die politici.
Aardige poging van Seegers om er een platteland versus stad probleem van te maken. Dat lijdt tenminste af van de polarisatie tussen volksvertegenwoordigers en stad+platteland.
Kabinet valt na de zomer.
Doe maar, het wordt toch niets meer met deze prutsers.
Doe liever maar voor de zomer. Doe liever maar vorige week.
Dagblad van het Noorden had een mooi en verhelderend gesprek tussen een hoogleraar en een boer over stikstof.
Het duurt 3 kwartier, maar je wordt er ook weer iets wijzer van. Zeker de uitleg over " natuur" gaf mij nieuwe inzichten. Alles staat of valt bij het onderhoud ervan, los van de stikstof-kwestie. En drie keer raden welke mensen een groot deel daarvan nu voor hun rekening nemen... de boeren!
youtu.be/D-UpsNhgsHM
Verhelderend. Dank je voor de link.
De term boerenverstand wordt binnenkort verboden denk ik.
Team Boer
Ze willen de stikstofcrisis oplossen met 25 miljard. Hebben ze in Den Haag enig besef wat 25 miljard voorstelt? Dat is elke werkdag 100.000 euro wegpiesen. En dat 1000 jaar op rij.
Is er enige onderbouwing al gegeven waarom ze die 25 miljard belastinggeld nodig hebben? Of is het uit de lucht gegrepen?
Ben dus team Boer.
Ze hebben die 25 miljard nergens voor nodig, maar we moeten over 7,5 jaar allemaal straatarm en zielsgelukkig zijn van die mafkees in Davos.
Moet je eens kijken wat je kunt bereiken als je er 50 miljard van maakt!
je hebt gelijk, dit soort bedragen worden afgesproken door mensen die er de ballen verstand van hebben.
@Nuchternederland | 21-06-22 | 14:34: Hoe groter de bedragen, des te meer blijft er over om in hun eigen zak te steken.
Iedere boer houdt ongeveer 10 anderen aan het werk verderop in de keten. Hoe ziet d66 de verdiencapaciteit van NL voor zich? Iedereen influencer, persoonlijk coach of werkzaam bij een NGO? Decadent 66 i.p.v. democraten 66 is m.i. een betere benaming voor deze zielloze partij. Maar uiteindelijk gaat ook d66 overstag omdat er steeds meer groepen zijn in de samenleving die ondanks hard werken niet goed meer kunnen rondkomen, erst das fressen dann die moral.
Iedereen bij het COA.
Die 10 anderen worden ook aan het werk gehouden met elders geproduceerde landbouwgoederen. Daar zijn die melkertbanen van boeren niet voor nodig. Andersom zou ook kunnen: van de subsidies die de boeren nu slurpen, kun je al die 10 anderen prima aan het werk houden. Een met belastinggeld kunstmatig in stand gehouden keten dus, ook wel uitkeringen genoemd.
iedere boer onderdrukt 10 andere mensen bedoel je? Uitbuiters
Iers en Argentijns rundvlees, haricot's vert uit Kenia, sperziebonen uit Egypte, blauwe bessen uit Marokko en Peru, druiven uit India en Zuid Afrika, tomaten, sinaasappelen en kersen uit Spanje, kiwi's uit Isreal, appels en peren uit Frankrijk, bananen uit Costa Rica........
Een kleine greep uit het gemiddelde aanbod in diverse supermarkten.
Cacaobonen, koffiebonen, vanille, specerijen, zuidvruchten etc. zijn niet inheems.
Dat importeert men dus ook. Maar Nederlandes boeren die " toch alleen maar subsidieslurpers zijn en alleen maar exporteren", mogen blijkbaar niet voor zichzelf opkomen.
Daarom wat mij betreft, TEAM BOER!
Veel mensen die roepen dat boeren grote subsidieslurpers zijn, gaan graag naar gesubsidieerde voorstellingen in schouwburg, toneel en naar tentoonstellingen over tot slaaf gemaakten. Dan is dit subsidie blijkbaar geen probleem
" toch alleen maar subsidieslurpers zijn en alleen maar exporteren"
En wat als importprijzen ineens te hoog worden? Toch beter om een troef te hebben, zelf niks meer te exporteren en voor onzelf te houden.
En raad eens waar de soja en avocado's vandaan komen, die de milieufreaks en aanverwant zo graag zien als vervanging van vlees.
Dan maakt het ze opeens niet uit dat het ingevlogen moet worden.
Maar de meest efficiénte en milieuvriendelijke boeren van de wereld, die moet je verbieden.
Volslagen gestoord.
De Boerwar deel II.
@Roos | 21-06-22 | 14:17:
Scherp!
@Nuchternederland | 21-06-22 | 14:19:
De ecologische voetafdruk is uiteraard veel groter bij al die import uit verre landen.
@Nuchternederland | 21-06-22 | 14:19:
Eensch!
@General Dripple | 21-06-22 | 14:17:
Inderdaad!
Men wil in het Haagse toch zo graag minder afhankelijk worden van "het buitenland"?
Dat is gek. Bij subsidieslurpers denk ik meteen aan Tesla’s en zo. Net als windturbines: draaien alleen op subsidie.
Groen verstand: Eet biovoedsel dat de halve wereld over gereisd is, rijdt een E-Auto want de vervuiling vindt dan plaats in China, Kongo etc, gebruik "vernieubare" energie want zie E-Auto.
Gerrit Hiemstra zit er regelmatig naast met het weer voor morgen, maar hij weet wel hoe warm het in 2050 wordt.
Zo lang het groene verstand van Klaver en Jetten door een groot deel van de Haagse Nederlanders als zaligmakend beschouwd wordt en Unilever, Philips, Siemens etc grof kunnen verdienen aan "onze" stupiditeit zal daar niets veranderen.
@DenkenDanDoen | 21-06-22 | 14:30: En waar komen de Tesla's vandaan?
Ook al import.
Ze zouden een elektrische DAF moeten bouwen voor milieudrammers.
Je weet wel, koekblik dat 80 km kan op de snelweg.
Al die producten die je noemt uit die verre oorden zijn goedkoper en lekkerder dan die wasserbomben en hormonenlapjes van eigen bodem. Met ons belastinggeld wordt dus een sector in stand gehouden omdat... Ja, waarom eigenlijk? Die boeren en cultuurgekkies zijn precies hetzelfde. Lalala, geld! Geef mij maar zo'n Argentijnse steak, kan geen Hollands stuk vlees tegenop.
@nietzomoeilijk | 21-06-22 | 14:36:
Gisteren bij de Landwinkel van de Groot in Maarssen geweest.
Verkopen spullen van hun eigen, naastgelegen land.
Prachtige grote tomaten en zoete kersen, heerlijke verse jonge tuinbonen en nog veel meer. En goedkoper dan in de supermarkt.
Slager van Es aan de A'damsestraatweg te 030, kiest zelf zijn dieren uit bij kleinschalige veetelers uit de omgeving.
Kan geen Ierse Angus of Argentijn tegenop.
Maar smaken verschillen, gelukkig.
@Nuchternederland | 21-06-22 | 14:36: Alstie dan weer achteruit ook net zo hard kan heb ik wel interesse.
@nietzomoeilijk | 21-06-22 | 14:36: Van Argentijnse steak schijn je uit je nek te gaan lullen ...
Het gaat niet over bouwen of boeren... D66 wil 30% van Nederland voor natuur reserveren (dat is in de praktijk, kado doen aan Natuurmonumenten).
Tot voor kort zou ik dit kunnen onderbouwen met een linkje naar het verkiezingsprogramma, maar dat is wonderbaarlijk verdwenen.
Natuurmonumenten... was dat ook geen onderdeel van de baantjescarrousel?
Deze onrust hebben we te danken aan D66 die de helft van de boeren weg wil hebben vanwege plantjes en migranten. Boeren hebben niets meer te verliezen en gaan er dus volop tegenaan. Mijn steun hebben ze, boeren houden de plattelandscultuur in stand, zorgen voor voedsel (im/export) en bieden tegenwicht aan het ongebreidelde volbouwen van Nederland. Zoals al het linkse idealisme een totaal gebrek aan realiteitszin ontbeert, zo zal ook dit klimaatbeleid voor een economische en culturele ramp zorgen. Daar komen ze zoals gewoonlijk pas achter als het leed geleden is en dan zijn de verantwoordelijken al lang uit beeld.
farmersdefenceforce.nl/strijdkas-tege...
Er van uitgaande dat klimaatverandering een feit is en er op veel plaatsen dus droogte dreigt, in de nabije toekomst ontstaan dan natuurlijk enorme problemen met de voedselproductie. Nu leven wij hier in de rivierdelta, deze geografische omstandigheid en onze unieke waterstaatkundige historie en kennis kunnen ervoor zorgen dat wij het hier vochtig genoeg houden kunnen. Als je dan ook nog de meest efficiënte boeren van de wereld herbergt en een prestigieuze landbouwuniversiteit, stel al deze factoren zijn aanwezig, wat zou dan je lange termijn strategie moeten zijn?
Even nagedacht, maar ik denk onteigening met dwang.
ja, dat lijkt me het beste.
Een feit? Tuurlijk joh. Welkom in Amersfoort aan zee, in 1998 zeer kundig voorspeld door klimaat profeet Al Gore.
@4HoogAantWater | 21-06-22 | 14:33: wat snap jij niet aan 'ervan uitgaande dat'
En iets wat in eeuwen is gegroeid en opgebouwd, kun je in één kabinetsperiode de nek omdraaien. Maar wat weg is is weg en komt nooit weer terug.
Er is al veel mis gegaan toen de landbouwhogeschool zich universiteit ging noemen... Dat trekt bbs-ers aan, zoals Tuur ze noemt, en die hebben geitenwollensokken aan in hun sandalen, in plaats van grote rubber kaplaarsen.
D66 wil intensieve menshouderij in plaats van vee.
Ik gaf Beste_Landgenoten Eens, maar deze klopt ook
Dit gaat niet alleen over boeren. Dit gaat over het kapot maken van provincie en platteland.
Het platteland kapot maken hebben de boeren zelf al gedaan. Of wil je die soortenarme monoculturen soms natuur noemen.
U komt dus uit de Randstad
@Bigi Bana Boy | 21-06-22 | 14:09:
Ik woon er, en met veel plezier. Heel veel mensen komen naar hier om te genieten van de natuur en de rust. Ben totaal niet onder de indruk van dit soort praatjes van mensen die niet verder komen dan hun tekentafel.
@Duwbak_Linda | 21-06-22 | 14:11: Natuur? Agrarische industriegebieden bedoel je?
@Bigi Bana Boy | 21-06-22 | 14:09:
Heel dat stikstof crisis draait nou juist om het BEHOUDEN van de monoculturen.
De extra stikstof zorgt juist voor extra diversiteit, wat de boom knuffelaars niet willen.
@Bigi Bana Boy | 21-06-22 | 14:12: Ja ik begrijp ook niet waarom Nederlanders (allemaal!) ieder jaar, het hele jaar naar hier komen om een dood stukje weiland te zien. Waarschijnlijk ramptoeristen.
@Duwbak_Linda | 21-06-22 | 14:16: Nee, maar het zijn stadsmensen die denken dat een veenweide natuur is. Omdat ze niet beter weten. Natuurlijk is het platteland heerlijk rustig, maar jij weet net zo goed als ik dat een weide of een maisakker ecologisch gezien woestijnen zijn. Het ziet er wellicht leuk uit, maar natuur is het niet.
@Bigi Bana Boy | 21-06-22 | 14:20:
dan denk ik dat we Flevoland en Noord Holland maar terug moeten geven aan het water. Is ook natuur.
voor de rest is er wel genoeg diversiteit in landschap.
@Bigi Bana Boy | 21-06-22 | 14:20: Er zit zoveel om een weiland heen joh. Het is juist de afwisseling die ons landschap zo mooi maakt. Kom achter die tekentafel vandaan. Kom naar hier en open je ogen. Dat een of ander zeldzaam plantje of bijzondere salamander zich hier niet staande kan houden, dat doet me echt helemaal niets. Er blijft genoeg moois over.
@Nuchternederland | 21-06-22 | 14:23:
Nou ja, Flevoland. Daar heb ik inderdaad weinig diversiteit en natuur gezien.
Morgen Boerenprotest! Ik bengeen boer maar laat de hele dag boeren uit solidariteit met de boeren. Doe jij mee?
En ik luister morgen de hele dag naar Mannenkoor Karrespoor, The Dutch Boys, Alexander Curly, Ivan Heylen en Normaal.
Ook sympathiek.
Logischerwijs Team Boer.
Boerenzakdoek aan de motor!
Kiezen tussen boerenlullen die mijn huis laten verzakken door een te laag waterpeil of milieuwappies die me vegaburgers willen opdringen!?
Keuzes Keuzes.
Een strijdlied, ode aan generaal De La Rey. De leider van de Boeren.
youtu.be/nlHqKJyo3GQ
Misschien kan Vader Abraham ook weer een lied schrijven.
koekoek, koekoek / Ja, Rutte moet in den hoek / koekoek, koekoek / Ja, Rutte krijgt voor z'n broek.
Heejpoppelepee, staat op m'n cd van Bok van Blerck.
Ik woon in de stad, sta aan de kant van de boeren. Het is te druk in het kikkerlandje!
Het gejank van militante boeren, die groep die overigens vooral bestaat uit grotere boeren, veehouders en de vooral veevoeder-bedrijven, stoken dit vuurtje op door met simplistische en misleidende slogans (geen boeren = geen eten) het volk op het verkeerde been te zetten.
Waar het simpelweg om gaat is minder ammoniak-uitstoot van grote en vooral de intensieve veehouderijen, de pluimvee en varkensfokkers (voor de export) en wat minder mono-cultuur en schaalvergroting. Allemaal zeer verstandig beleid met het oog op de toekomst, want de vooral de exportvlees gerichte sector die nu protesteert, kan veel beter voor eigen volk gaan produceren en dan iets minder kippen en varkens, want daar hebben we veel te veel van en de rommel blijft hier achter.
En als ze nu die mest even keurig zouden afvoeren en verwerken in plaats van een omvangrijk netwerk van mestfraudeurs, chauffeurs en verwerkers te onderhouden, hadden ze nog enig recht van spreken, maar dit gedreig met die trekkers, ik zeg: Laat de pantserwagens maar uitrukken om ze van de weg te schuiven. Niet dat benauwde, overheid. Maar aanpakken die terreur.
Dus de boeren zetten het volk op het verkeerde been???? Haha. Kijkt u wel eens in Den Haag?
Nee. Dan Schnautze!
Een woonwijk op een weiland zetten is goed. Infra, troep uit China, meer auto’s, winkelbevoorrading en zo kan ik eindeloos doorgaan. Laatst in het vliegtuig geen koeien gezien met een laptop, ipad, iphone etc. Die koeien bestellen geen auto’s en niets bij Ali Express. Ook boeken ze geen cruises etc. Hou toch op met die onzin.
Alle boeren in Nederland produceren maar een fractie van de hoeveelheid peop die jij hier dag in dag uit verspreidt.
Duidelijke analyse en volkomen mee eens!!
Zo is het! Aanpakken die ridicuul gesubsidieerde sector. Nu is het moment om door te pakken en een gezonde agrarische sector te realiseren, die zichzelf kan bedruipen en voedselveiligheid (in alle opzichten) in Nederland garandeert.
Pleur op met je woke gedram ga lekker de boeren producten boycotte zullen we zien of je nog steeds denk dat geen boeren geen eten symbolisch is
@weerwolf | 21-06-22 | 14:01: Sterk verhaal zeg. Heb je ook feiten en cijfers met die heldere geest van je, denker?
Eens met Beste_Landgenoten.
@nietzomoeilijk | 21-06-22 | 14:04: hahahahaha paraktijk is lastig he
@weerwolf | 21-06-22 | 14:01: Hier, een hint: Nederland exporteerde in 2021 voor een kleine 105 miljard euro aan landbouwgoederen en importeerde voor een kleine 73 miljard euro. Geen boeren, geen eten. Laat me niet lachen man. jij loopt wel vaker mee met makkelijke leuzen of niet?
@nietzomoeilijk | 21-06-22 | 13:59: Wat die subsidie betreft heb je volkomen gelijk. Nu is het wel zo dat de land- en tuinbouw en de veeteelt uit Europa zou verdwijnen zonder subsidies, maar feit blijft dat de EU vooral één groot agrarisch subsidie circus is. Maar daar hoor je de heten populisten niet over. Subsidie is zo vreselijk allemaal, behalve als het ons uitkomt.
@nietzomoeilijk | 21-06-22 | 14:11: die import is grotendeels doorvoer via de havens naar het achterland, een evengrootdeel hiervan zit ook weer in de exportcijfers. Nederlandse koeien eten 90 procent van eigen bodem.
Als het simpelweg alleen om de ammoniak uitstoot terug dringen is waarom mag er van jouw partij dan niet naar alternatieven gekeken worden.
Feynman had laatst een linkje hierover met een of andere machine.
Hier heb je een andere.
www.change.inc/agri-food/ammoniakkerb...
@Burgerking | 21-06-22 | 14:11: Welke praktijk? De praktijk van een totaal gesubsidieerde sector? Van een stel kutboeren die het land platleggen omdat ze hun zin niet krijgen? Wiens inkomen bestaat uit subsidies en dan nog zo'n grote bek hebben? De praktijk van mestfraude en ander gerommel? Bedoelde je die praktijk misschien? Nee, doe mij maar een biefstuk uit Argentinie: lekkerder en goedkoper.
@HD50 | 21-06-22 | 14:14: 30% van de landbouwimport blijft in Nederland. Anderzijds exporteren we jaarlijks voor zo'n 10 milard aan vlees. We zouden onze landbouwsector best anders kunnen indelen, kleinschaliger, van hogere kwaliteit, meer gericht op Nederland, minder afhankelijk van subsidies. Uiteraard moet het EU gedrocht hierbij ook worden aangepakt.
Beste Landgenoten… Waar ben jij het nou wel mee eens.. overal ben je tegen.. gespeend van enig verstand van zaken.
Man man..
Ah, u houdt van verdraaien, vals beschuldigen en laster, zie ik.
Bent u misschien een mager mannetje?
@Bigi Bana Boy | 21-06-22 | 14:12: Eens, dit moet EU breed worden aangepakt (en dus ook in NL).
Want dan kan die ammoniakuitstoot overgenomen worden door de 'new energy' industrie die massaal kijkt naar ammoniak als energiedrager (in plaats van waterstof).
@Nuchternederland | 21-06-22 | 14:24:
Laten we het eens hebben over de mestfraude? Echt een schandalige zaak. Die veefokkers zijn nog te beroerd om hun troep een beetje op te ruimen, nee, voor die extra eurootjes moet de zaak ook nog eens geflest worden. Op die manier vraag je uiteindelijk om een keiharde aanpak en ja helaas, die ga je nu dus krijgen. Eigen schuld ook nog zou ik zeggen, maar vooral van het CDA, die de boel willens en wetens 15 jaar vooruit schoof.
En nee, ik ben helemaal niet tegen boeren, integendeel, maar wel tegen het simplistische verhaal waarmee nu de agro-industrie en de vleesfokkers hun nering veilig willen stellen met grof geweld en intimidatie.
@nietzomoeilijk | 21-06-22 | 13:59: Aso! En onze bevriende buurlanden dan? Moeten die maar verhongeren?
@Beste_Landgenoten | 21-06-22 | 14:34: Je stelt dat iedere veeboer een fraudeur is. Dat is laster.
En de "harde" aanpak gaat niet over mestfraude-aanpak, maar over stikstofmodellen. En aangezien die niet gebaseerd zijn op metingen, staat dat geheel los van de werkelijkheid.
Wij worden het niet eens.
Kortzichtig gebazel, dit hele stikstof verhaal klopt van geen kant. Laat de overheid eerst eens het vertrouwen terugwinnen en zorgen dat ze hun zaken goed op orde hebben voordat we blijvende schade gaan aanrichten op een industrie en maatschappij. Als straks achteraf blijkt dat het allemaal anders moet kunnen we dat niet meer terugdraaien. De overheid is op zoek naar een snelle, kortetermijn oplossing en dat zijn vaak niet de beste oplossingen.
@Nuchternederland | 21-06-22 | 14:41:
Bijna iedere veeboer is een fraudeur ja, zeker in Brabant. Lees er eens wat over. Het is echt een smerige corrupte bende daar. Controleurs worden geintimideerd, iedereen doet eraan mee.
nos.nl/artikel/2387138-onderzoek-mest...
@Beste_Landgenoten | 21-06-22 | 15:03: Is een suggestief stukje tekst Beste, daar op de NOS site. Er staat nergens dat alle boeren frauderen. Dat er fraude gepleegd wordt zal ongetwijfeld, maar net zo goed als dat niet elke Marokkaan slecht is, is ook niet elke boer slecht.
@Peerkeoud | 21-06-22 | 16:33:
Elke Marokkaan is een boer.
Boeren uiteraard, die VVD projectontwikkelaars kunnen vast ook wel centjes verdienen zonder dat er land van boeren hoeft te worden afgepakt.
Jawel, maar minder.
Hup Boeren!, hooivork in de reet van Rutte/Jetten/Kaag/patersnotte.
Boeren zijn de nieuwe Geuzen!
Woon in de Randstad maar sluit me van harte aan bij de boeren als het nodig is. Dit is volgens mij echt de laatste drempel naar een stadstaat met 30 miljoen inwoners en daar zit ik echt niet op te wachten.
Als de politiek haar zin krijgt is er ook voor de randstedelingen geen rustpunt meer te pakken binnen 3 uur rijden. En dat is een doodenge ontwikkeling.
Vraag voor het OM; is dit niet een verkapte oproep tot extreem geweld? En dus strafbaar.
Als u er toe zou oproepen wel, als een kartelhond als Segers zulks bezigt dan ziet het OM het als vrijheid van meningsuiting.
@normanius | 21-06-22 | 13:54: Het was zomaar een onschuldige gedachte van mij
U bedoeld de oorlogs verklaring van Rutte
@weerwolf | 21-06-22 | 14:02: Misschien kan het OM zowel Rutte als Segers op dezelfde dag dagvaarden voor het oproepen tot geweld.
Een poging tot het oproepen van geweld lijkt mij ook strafbaar. Toch ??
Stikstofontkenners. Allemaal struisvogelkwekers die op hun vee zijn gaan lijken.
Het gaat niet om stikstof, het gaat om regeltjes misbruiken voor oneigenlijke doeleinden.
Ik ontken dat er een stofje is, dat als een verstikkende deken over de natuur neerdaalt.
Maar ik zal er wel naast zitten, ben geen specialist op dit gebied zoals drs. Jetten.
Ik herinner me die tuig demonstratie afgelopen weekend in Rotterdam.
Team Boeren hier.
Ja, maar die boeren he, die lopen niet met Palestinovlaggetjes rond dus dat is heel racistisch en niet inclusief.
@Graaisnaaiert | 21-06-22 | 13:53: En ze zijn blank, ook al zo racistisch.
Al schijnt er een marokkaanse boer te bestaan, maar daar moest ook dan meteen een programma over gemaakt worden.
Boeren, niet ouwehoeren. Dus geen #D66 hier.
Haagse fratsen zijn niet te vreten! Koeien billen wel!
Ben tegen D66. Ben altijd tegen D66.
Haagse MilieuMilitie is D66. Dus ik kies voor de boeren en hoop dat op de een of andere manier morgen een groot deel van Nederland vast loopt ook door niet aangekondigde protesten.
Zo zo zeg! Het CDA heeft er echt 15 jaar lang alles aan gedaan om iedere oplossing voor zich uit te schuiven en nu de shit de fan raakt, zeggen ze doodleuk dat ze tegen zijn. DAT zijn nog eens bestuurders. Pappen en nathouden en dan niet thuis geven. Prachtig.
Ze voelen bij het CDA de hete adem van de BBB in de nek en weten niet hoe snel ze moeten draaien. Maar het is allang te laat. Deze van oudsher grootboeren- en agrovoederbeschermers en straffe wegkijkers van de zeer omvangrijke mestfraude gaan heel hard electoraal worden afgerekend. En dat is dan ook helemaal terecht.
En nu nog een keer hetzelfde betoog met als thema de asielinstroom BL.
Bijna net zo hard als D66.
@therealbraindump | 21-06-22 | 13:50: vergeet hij /zij/ /de /het/ een maar even voor het gemak...
@Nuchternederland | 21-06-22 | 13:50:
Zeer zeker niet, D66 stuurt al jaren aan op hervorming van de veel te uitgebreide agro-sector en dan met name de grote vleesproducenten. Wat overigens geheel terecht en verstandig beleid is.
@Beste_Landgenoten | 21-06-22 | 13:56: Ik bedoel die electorale afstraffing. van 25 zetels naar 11 in de peilingen, dat is nogal een ineenstorting.
CDA en RABO waren jaren geleden een grote voorstander van de zogenaamde megastallen. Hier in de Achterhoek hebben ze ook geprobeerd het landschap te vervuilen met die enorme stallen voor duizenden koeien.
@meneer Q | 21-06-22 | 14:33:
Inderdaad. En nu zit men met de ellende van die politiek. Men wist het, zag het aankomen en bleef wegrennen.
Boeren beter dan roverheden!
{Wie/wat niet overigens ...]
De boeren moeten stoppen omdat dit kabinet meent dat daar de oplossing ligt. Het kabinet meende ook dat ze de opwarming van de aarde konden bedwingen, voorlopig draaien we weer op steenkool. Ook met de stikstof crisis zal het wel met een sisser aflopen. Zodra idealisme gaat botsen met realiteit verliest het idealisme.
Ik zou de stikstofplannen niet willen scharen onder "idealisme" maar gewoon onder "waanzin".
wel grappig want in heel west europa willen zij van de boer af....
De oorlog is nog niet voorbij in de Ukraine. De grote honger in de wereld moet nog beginnen. Wat is dan de conclusie …
Deze oorlog is wel onze oorlog.
Inderdaad. De individuele Nederlandse strijdkrachten hebben niet zo veel op met het linkse deugbeleid van de afgelopen jaren en zijn sowieso over het algemeen gelegerd in de 'Boerenrepubliek'.
Eh nee..
@niv01 | 21-06-22 | 13:52: Eh ja.
De steenrijke agro-bedrijven lachen zich de ballen uit de broek hoe gemakkelijk ze die boeren voor hun karretje weten te spannen.
www.nrc.nl/nieuws/2022/06/17/de-bedri...
Het zal wel loslopen, want er dreigt omzetverlies terwijl investeringen en verplichting zijn aangegaan op basis van een legale klantenkring. Wat de sector nodig heeft is rust, degelijk onderzoek en overleg, en tijdlijnen m.b.t. doelen, zodat ondernemers daarop kunnen sturen. het recente ad hoc 'beleid' richt vooral onnodige schade aan.
Ik vermoed zó maar dat die steenrijke agro-bedrijven graag steenrijk willen blijven. Die zitten écht niet te wachten op marktverstoring en bestuurlijk amateurisme. En als u ooit nog tegen een normale prijs uw komkommers en bloemkooltjes wilt kopen, u ook niet.
@Harry.Langezwaal | 21-06-22 | 13:43: het gehele investeringsklimaat wordt door Rutte 4 vakkundig om zeep geholpen. En ach, Tom Jan Meeus, een vooruitgeschoven media woordvoerder van d66 in de d66 krant bij uitstek, wat die van iets vindt interesseert mij niets.
Als de boeren verliezen dan lachen de steenrijke project ontwikkelaars zich de ballen uit de broek. Linksom of rechtsom, de burger heeft het nakijken.
Wat ervoor in de plaats komt is nog veel erger. Woonwijken met uweetwelwie die uweetwelwat gaan doen ten koste van uweetwelwie en zo de gecreerde schaarste en leefruimte nog verder beperken en dat gaat ten koste van ons.
Alleen daarom al is ieder weldenkend mens tegen uitkoop & onteigening van boeren.
@Graaisnaaiert | 21-06-22 | 13:50: Inderdaad, als je het op die manier bekijkt, de Quote 500 belangen, dan zijn die voor projectontwikkeling van de geroofde gebieden een stuk groter.
NRC vertelt dus maar de halve waarheid.
@Nuchternederland | 21-06-22 | 13:53:
"NRC vertelt dus maar de halve waarheid."
.
Uiteraard, maar dat is helaas niets nieuws en ook niet voorbehouden aan enkel het NRC.
@Graaisnaaiert | 21-06-22 | 13:50: Juist!
Kunnen we niet gewoon nieuwe verkiezingen uitroepen?
Gezien de peilingen staat amper een derde van de bevolking nog achter dit beleid.
De coalitie staat op 48 zetels, de opkomst is 60% van de kiesgerechtigden.
Dus uiteindelijk hebben maar circa 3 miljoen mensen nu nog vertrouwen in deze coalitie. Van de 18 miljoen.
Eén van de vier partijen moet eruitstappen. Een levensgevaarlijke leveringszekerheid op het spel zettende energietransitie, stromen statushouders waarvoor geen beleid is, redenen genoeg zou je zeggen en de partij die breekt kan dan gelijk punten scoren, waar de andere drie partijen vervolgens gezien zijn.
@Papa Jones | 21-06-22 | 13:49: zolang er geen massale opstanden uitbreken, blijft iedereen zitten waar hij/zij zit
@Nuchternederland | 21-06-22 | 13:46:
We hebben helemaal geen 18 miljoen stemgerechtigden in NL...
@redthehaghue | 21-06-22 | 13:56: maar dat zeg ik dan ook niet.
De Boer is Troef
Je suis Boer!
Boeren Boeren !
Weg met die elitaire kliek D66'ers en hun paar restzetels die ze nu nog vertegenwoordigen.
Zeg, Segers, zat ie niet in het vorige kabinet wat de stikstofregels bepaalde?
'tussen de ene helft van Nederland tegen de andere helft van Nederland.' zegt Segers. Dat is nogal een boude uitspraak want volgens mij zijn de stikstofdrammers in de minderheid en wellicht zelfs tanende.
Segers dacht, ik ga ook wat zeggen...
Doe ikzelf ook wel eens, maar niemand neemt mij serieus....
In Nederland wint meestal de minderheid. KOZP, Transgenders. 1% van de bevolking kan regels, wetten en tradities veranderen weten we nu.
Bij het VVD-congress was het 51%-49%
@small_town_dude | 21-06-22 | 13:41: Dat is alleen als het poc's zijn, want die zijn altijd zielug.
@koeberg | 21-06-22 | 13:48: sinds wanneer zijn de uitslagen van vvd stemmingen representatief voor alle Nederlanders?
Volgen mij heb ik een redelijk beeld van de gevolgen, dus.
Als wij als klein kutlandje in staat zijn om een groot deel van Europa te voorzien van voedsel èn met Rusland een stapje dichterbij de strategische waarde hiervan weet in te zien vind ik dit best een goede ruil. Wij wat minder biodiversiteit (dat is nml het enige waar het hier om gaat), maar een strategisch sterker Europa.
Afgelopen weken in de Achterhoek vertoefd. Onderweg zag ik overal het mooiste groen, vreedzaam grazend vee en een zeer divers planten en bomen palet tussen de akkers in. De boeren reden er hun rondjes, de mensen waren ontspannen. Genoten tot en met.
Teruggereden langs de randstad, en daar was het vooral het gebrek aan bovenstaande. Toeterende aggressieve finnen, nepgroen en beton. Een en al (horizon)vervuiling.
Thuisgekomen in de polder tussen het sappig groen, het vee en de boerderijen kan ik niet anders kiezen als voor team Boeren.
En zoals mijn Friese buren zeggen: Leaver dea as slaef!
Zelden het verschil zo krachtig gelezen. Ik vind het ook wat moeilijk voor te stellen dat het stikstofprobleem daar ontstaat als ik zo in de stad kijk (en ruik).
Uw eerste alinea, dat kan dus niet he. Mensen die ontspannen, rustig, veilig en vrij leven, daar maak je stadse politici en hun plannetjes overbodig mee dus uw omgeving moet en zal kapotgeprojectontnemerd worden.
@Doctor | 21-06-22 | 13:42: Het gaat ook niet om de uitstoot van de boeren, maar om het land dat ze bezitten. Hierop kunnen de vriendjes projectontwikkelaars hun lelijke betonnen dozen opzetten voor de niet zo ijverige importariërs.
En die grond is duur als je het moet opkopen, niet als je het afpakt.
Het gaat niet om stikstof, het gaat om geld en grondbezit. En natuurlijk op langere termijn - wie beheerst de voedingsstoffen. Want u moet en zal onder controle blijven.
Pak je vrijheden terug voor het te laat is.
Als voormalig Achterhoeker kan ik dat bevestigen. Voel me ook nog steeds thuiskomen als ik achter Doetinchem over de snelweg rij. Vooral dat tandje langzamer in alles wat ze doen, is al rustgevend.
Lastig. Als dierenvriend vind ik wel dat de bio industrie uiteindelijk moet verdwijnen. Gewoon vegaburgers eten. Zijn heerlijk. Pro boer als het een ecologische akkerbouwer is die ook nog eens hierbij innovatieve duurzame high tech toepast.
McStuiver: "Gewoon vegaburgers eten. Zijn heerlijk."
Kijk, door types als jou ga k koken.
Met je "bevel".
Met je "opdracht" voor je medemens.
Wie dénk je wel niet dat je er bent, Stuiver.
Heb ooit wel eens een vegaburger gegeten, vond het niet vies nee, maar vraag me aub niet wat voor ondefinieerbare troep en smaakjes ze in zo'n burger pleuren.
Geeij maar gewoon een stuk rund - niks meer, niks minder.
Dwingelandje.
gore zooi, vegaburgers. Nuff said.
Zo'n vegaburger met een waslijst aan zwaarbewerkte ingrediënten? Nee, dank je.
@chicago river | 21-06-22 | 13:45: Eet een Snickers
Vegaburgers heerlijk.... wahahaha. Teveel corona gehad?
Boeren vragen om te schakelen naar landbouw in plaats van veeteelt is al heel wat anders dan wat de VVD/D66 combine momenteel probeert te oogsten.
Sluiten van boerenbedrijven vermindert de vleesconsumptie niet, komt alleen niet meer uit NL
Verschillende vega producten geprobeerd, van verschillende merken en het enige wat ik proef, zijn kikkererwten. Reclame "De vegabiefstuk is niet van echt te onderscheiden..." Hoe de fack weet je dat, je eet geen vlees, en als je jezelf zo afzet tegen vlees waarom het het dan geen erwtenprut oid in plaats van verwijzingen naar vlees.
Tja, de randstad. Het was niks, het is niks en het gaat ook nooit wat worden…
Team boer all the way!
Valt genoeg te zeggen over boeren. Sentimenteel overtrokken met hun jodenvervolging-vergelijking, tikkie eigendunk ('wij werken veel harder dan de stadsmensen' mentaliteit).
Maar in een conflict met dit D'66-kabinet: boeren. 100%.
Ze werken toch ook harder?
@Doctor | 21-06-22 | 13:43: er zit in die hoek wel een stuk onderschatting van het werk van 'de stadsen', alsof die geen idee hebben wat hard werk is. Ondertussen is veel landbouw-werk ook gewoon gemechaniseerd en geautomatiseerd.
Wordt echt nog wel water bij de wijn gedaan. Zie ook: kolencentrales weer open, NB onder leiding van robot Jetten. Wahaha.
Heerlijk om te zien wanneer de harde realiteit linkse pluizen in het gezicht stompt
Doe niet zo naïef. Robbie heeft al beloofd dat er versneld klimaatmaatregelen genomen gaan worden om het openen van die centrales te compenseren. Het lachen zal u nog vergaan.
Kolencentrales open klinkt leuk maar er moet elders dan weer gecompenseerd worden voor de verhoogde Co2 uitstoot dus reken er maar vast op dat u straks nog maar 80Kmh op de snelweg mag.
Je ergert dat Nederland de Wereld Gaat Redden volgens D66.
Team boer natuurlijk!
Bij D'66 is het me overduidelijk wie toch 'die mensen zijn'. Maar bij de VVD blijf ik het mezelf afvragen...
De meeste regels zijn tot stand gekomen zonder inspraak van de boeren zelf. Die hebben honderden jaren ervaring en worden nu op een hoop gegooid en gemuilkorft. Veel boeren willen best (een beetje) veranderen, maar niet veranderd worden. En ook de multinationals en supermarkten spelen een rol. Steun boeren, en koop lokaal.
Zondag nog even een ritje met de stoomtrein gemaakt naar Boekelo door het Twentsche landschap. Het was allemaal groen. Zag relakste koeien, blije paarden en makke schapen en keurig onderhouden boerenlanden. Vreselijk.
Ah, Bello doet het nog?
@Plaque-doctor | 21-06-22 | 13:41: Het was www.nmld.nl/nl/object/1009
Zet eens een poll op dan GS, die ijsjes zijn vast al gesmolten.
Team Ratio hier.
Scenario’s uitwerken met verschillende niveau’s van stikstofreductie. Modelleren per scenario wat de effecten op de “natuur” (onze nationale tuinen) en de biodiversiteit zijn. Voor elk scenario uitwerken wat er nodig is om de reductie te bewerkstelligen (geld, economische effecten, maatschappelijke pijn). En dan bekijken welk scenario er qua afwegingen het gunstigste uitkomt.
En pas dán gaan we het over afspraken en verdragen hebben. Dit is een noodgeval, een kwestie die zo belangrijk is dat we er een aparte minister voor hebben aangesteld. Dat moet de EU maar even slikken, tenslotte vegen bepaalde landen al decennia lang hun reedt af met de per verdrag vastgestelde eisen aan de begroting.
Stap 1: auto's met chauffeur afschaffen voor ministers en staatssecretarissen. Kortingsbonnen voor fietsaankoop uitreiken (geen ebikes). Beter voor het klimaat.
Bouwen en boeren. Maar dan moeten we wel af van dit kabinet. Nog drie jaar Rutte en er zal alleen nog maar een geblakerd gat in de grond zijn waar eens Nederland was.
Eens, laat de PVV het maar eens 10 jaar proberen.
@ChatBot | 21-06-22 | 13:29: Boud idee, maar het overwegen waard. Een grotere bende kan het niet worden denk ik.
Ik heb me vanmorgen met het kapmes een weg moeten banen naar de supermarkt door metershoge brandnetels en distelstruiken. Geen doen. Dus veel minder stikstof! Grapje, team boer.
Brandnetels zijn nog best ok. Je moet er niet vól indonderen, zoals mn oom ooit deed (dat gaat je een hoop pakken karnemelk kosten).
Maar je kunt er heerlijke soepies van trekken, of thee van zetten.
Handschoenen aan, kapmes mee, en gáán!
Segers moet dan de handdoek in de ring gooien en opzouten, sowieso de religieuze partijen weren sgp, cda en denk idem.
Dat laatste is hier relevant omdat?
@JJMS | 21-06-22 | 13:27: Omdat je dat geloven maar lekker voor achter je voordeur moet bewaren en zeker niet met de politiek moet proberen te verweven.
DINO-hunting gaat nog eens groot worden in Nederland (Democratic in Name Only).
Ja team boeren. En niet zo'n beetje ook.
Er word in deze context zo'n ontzettend slap lúlverhaal opgehangen door die kút regering met dat smerig hautaine D66 gepeupel voorop. Leugens, leugens en leugens. Het word verkocht als 'natuurbehoud' (wat op zich ongeloofwaardig is want het is in den beginne al geen natuur maar zijn gekunstelde, hevig onderhouden parkjes waar de natuur de baas niet is maar de zoveelste 'natuurorganisatie' de boel geforceerd en tegen hoge kosten in stand wil houden) het heeft helemaal geen ene hóndendrol met natuur te maken.
Leugens. Manipulaties. Propaganda. En dát maakt me gvd boos. Stop toch eens met dat eeuwige liegen! Natúúrlijk worden mensen boos, als het jouw broodwinning is en er staat een politicus over je toekomst en inkomen, over je vrijheid van handelen te beslissen op basis van een en al leugens dan voel je onmacht. Maar als men die woede uit dan staat de politieke kaste te wijzen naar je en je een tokkie te noemen. "Want zo gaan we niet met elkaar om". Nee, "we" gaan wel dégelijk zo met elkaar om.
Het voorbeeld word toch al jarenlang gegeven door de liegende kloteklappers in Den Haag? Moraal is een last, vertellen die je bijna dagelijks. Die moraalloze slopers die het nodig vinden om grond te onteigenen van mensen, van belastingbetalende burgers, gewoon uit hebberigheid. Geldzucht. En dan gaan ze leugens verspreiden, pure láster, om een hele bedrijfstak te demoniseren. Zodat ze draagvlak kunnen creëren om die mensen eruit te pesten. En dan hun grijpgrage smerige handjes op de grond kunnen leggen om die vol te stampen met beton en golfplaat, asfalt en windmolens. Daar gaat het om. Het heeft niks nada nakkes nul komma nul te maken met natuur. En dat gelieg, dat smerige verdraaien van feiten, die eenzijdige berichtgeving, het meelopen van de MSM, de buklaven en de geldgraaiers, daar worden mensen boos van. Heel boos. En terecht. Dat is onrechtvaardigheid, en zó gaan wij NIET met elkaar om. Als dat wel zo moet? Prima. Maar verwacht dan ook geen rechtvaardigheid of bereidheid tot "dialoog" terug. Oké?
Raak. De nagel op zijn kop geslagen !!
Hear, hear.
Inderdaad het grote geld regeert en de gewone burger moet hiervoor wijken.
We moeten eerst eens beginnen met die parasieten van de Oranjes het land uit te schoppen. Dat is alvast een mooi begin.
Fantastisch, spijker, kop.
Uiteindelijk stemt Segers toch mee met de consultantspartij tegen de boeren.
dat denk ik dus niet
De decadentie van de politiek is aan het escaleren tot een hoogtepunt: ze willen van 150 naar 200 leden in de tweede kamer.
Kenmerk van een instortende maatschappij. We gaan het allemaal meemaken.
Als gladjanus Segers zich daar zorgen over maakt dan kan hij dit stoppen door u uit dit verschrikkelijke demagoge kabinet te stappen. Echter gladjanus als hij is blijft hij zitten.........
nu
Tegen Haagse maffia.
Meneer Segers is een natte wind in de regering.
Blij dat hij mee mag doen en zijn eigen achterban voor lul zet.
De man zonder ballen braakt maar wat uit en doet aan tweedeling.
Het geloof voorop en daarna als een lemming achter de andere 3 partijen.
Als ik maar mee kan doen is zijn adagium.
Realiteit ontbreekt bij deze kerk klerk.
Maar zijn tweedeling is wel duidelijk. Diegenen die vragen stellen bij de Stikstof "crisis" zijn de populisten, ultra rechts en moeten de mond gesnoerd worden. De andere helft die alles wat beweerd wordt over stikstof en het boerenbedrijf braaf slikken, is de fatsoenlijke deugende burger. En daar behoort hij toe schuilend onder de paraplu van VVD66. En daarom blijft hij zitten waar hij zit. Hij is namelijk de goede mens.
Boeren!!!
Laten we met GertJan bidden voor een goede uitkomst.
Niet dat ik perse pro-boer ben, maar ik vecht ik evt wel in dat kamp mee.
Kom maar. Heb hier een sabel liggen van de opa van mijn opa. Meer dan een meter lang. Met een kwast eraan. Is overigens gewoon legaal.
Als er goede argumenten waren, ondersteund door betrouwbare meetgegevens zou ik het eens kunnen zijn met het kabinet. Helaas worden de metingen selectief gedaan en de conclusies uit de resultaten zijn onnavolgbaar, dus sta ik aan de kant van de boeren.
Ik denk dat er met name in de biblebelt heel wat boeren CU stemmen of hebben gestemd. Die zullen toch ook zien dat die flapdrol van een Segers ALLE principes van zijn partij per opbod verkoopt in ruil voor het pluche?
van alle regerende partijen is de CU de enige die nog een beetje rechtlijnig is, ondanks wat er nu gesuggereerd wordt. Je hoeft t niet met GJS eens te zijn om dat te constateren. Die kun je een struk beter hebben dan de hypocrieten van de D666. Jetten vliegt net als zn bazin nog gewoon via de Kaagbaan naar zn plezierbestemming en opent kolen cq kerncentrales als m dat politiek beter uitkomt dan zn verkiezingsretoriek. Het hele kabinet in een V8 uit de G klasse, maar wel oreren dat we met de train moeten. Flapdrol is een functiebenaming in dat kartel.
Nee, de enige rechtlijnige partijen zijn CU en de SP. Je hoeft het niet met ze eens te zijn om dat te zien.
@Dr.Utker | 21-06-22 | 13:27:
Als CU rechtlijnig was geweest had het niet in deze regering gezeten. Bullshit dus.
Ik hoop van harte dat de gestaalde kaders van d69 hun Waterloo vinden in Stroe.
Het gaat zeker ontsporen maar Segers maakt een grote denkfout: Het is niet de stad tegen het platteland of de ene helft van Nederland tegen de andere. Het is het pluche tegen de boeren + de rest van Nederland. De peilingen tonen dat al een tijdje aan.
Ik geloof niet dat de stikstofcrisis an sich een burgeroorlog kan aanrichten, vooropgesteld dat Nederlanders daar überhaupt toe aan te zetten zijn. Dat gezegd hebbende zie ik nu voor het eerst wel voortekenen van ernstige onlust die ik nooit eerder gezien hebt. Er hangt een explosieve mix in de lucht. Stikstof, hyperinflatie, massale immigratiestromen, onhoudbare vluchtelingenproblematiek, woningnood, torenhoge energieprijzen, mogelijke black-outs door gas/olie tekorten. Het angstaanjagende is nog dat het veel politici in Den Haag volstrekt ontgaat of dat ze in ieder geval niet aanvoelen wat de stemming onder demense is. Mij bevalt het niet. Het broeit mij teveel. Dit gaat niet goed.
Eensch.. de lucht knettert.
Dat krijg je met een kabinet en tweede kamerleden waarvan een groot gedeelte absoluut geen kennis heeft over de eigen portefeuille.. Procesmanagers met een ambtelijke achtergrond die de politiek zien als een springplank naar een leuker baantje in de banencarrousel van het partijkartel. De bezem moet een keer goed gehaald worden door de Haagse zwijnenstal.
Ja, helemaal mee eens: het broeit veel meer maatschappelijk dan ambtenaren en politici denken. Deze gaswolk van burgerwoede kan bij een vonk gaan ontploffen. Kan stikstof zijn, maar ook iets anders.
Maar alle voortekenenen mijn waarde bigi, die heeft u als flauwekul ter zijde geschoven. niet bestaand, marginaal.... Nederlanders zijn lompe eikels maar wel redelijk. blijf de rede negeren (of dat nu links, rechts, pro of anti is) en ergens gaat er iets kapot. Nederland is niet voor niets een polder landje. en precies dat polderen daar gaat het al een fors aantal jaren gruwelijk mis.
En u, waarde bigi, heefdt daarin altijd een stevig standpunt genomen. dus die krokodillentranen mag u steken
@dinges_123 | 21-06-22 | 13:41: Ik ben boven alles een realist. Dat ik op bepaalde punten niet meejank in het populistenkoor, betekent niet dat ik het gevaar van die massale onvrede niet zie. Zo ben ik voor een totale stop op migratie van buiten de EU en tegen vluchtelingenopvang om de simpele reden dat er geen draagvlak meer voor is onder de bevolking. Daar kun je van vinden wat je wilt, maar voor mij is dat reden genoeg om er mee te stoppen.
Team Boer. zonder enige aarzeling.
Boerenoorlog + boerenrepubliek!
Ja, de geschiedenis en zou zich zomaar kunnen gaan herhalen richting een Derde Boerenoorlog. Nederland opgesplitst in de 'Republiek Amsterdam' en 'Boerenrepubliek'. Ben blij dat ik dan in het gedeelte van Boerenrepubliek woon. De 'Republiek Amsterdam' gaat dan nog wel merken dat je wollige consultantadviezen vol modetermen niet kan eten.
Team Boer
Maar ok we gaan politiek veranderen, maar hoe? Kabinet BBB, JA1 en de PVV? Of nog een ronde wachten zodat partij Omtzigt kan aansluiten en de overige partijen kunnen groeien en stabiliseren.
Het mooist zal zijn als ons Pieter, bij BBB aansluiting vind
Partij Omtzigt komt er niet. Die waslap is een goed kamerlid en verder niets.......
Blijft toch apart dat de regering het continue over polarisatie heeft. De "gekozen" volksvertegenwoordigers zijn elke connectie met de burgers kwijt, klooien maar wat aan, maar dan wel gaan zeuren over polarisatie. Polarisatie is de reactie van de burgers op kansloos beleid (voor zo ver er enige vorm van beleid is) vanuit Den Haag.
Ik ben team hooivork
Team Boer
Ik had hier nooit een mening over, totdat ik de mening van D66 wist.
FarriSegers heeft al bij de kabinetsformatie het volk verraden en aangetoond dat hij totaal onbetrouwbaar is dus mijn keuze valt op de boeren
@Therapietje | 21-06-22 | 13:15
Dát dus!
Gert-Jan doet net of hij er niet bijhoort bij die gemene boerenhaters, want Gert-Jan hoort niet bij dit kabinet die deze maatregelen neemt, oh wacht. Nou ja, dat wordt gewoon een meloentje doorslikken Gert-Jan. Enne, gratis tip om het vertrouwen in de politiek te herstellen. Ga gewoon achter je eigen beleid staan. En als je dan echt wat anders wil, blaas dan dit kabinet op, maar speel niet de flinke jongen met veel boerenliefde terwijl jijzelf ook verantwoordelijk bent voor de afbraak.
Daarbij, als GJ uit dit kabinet stapt is hij volgens de peilingen reeds verzekerd van zetelwinst. Win-win dus.
Team Milieu hier. Minder intensieve veeteelt en minder stikstof uitstoot.
Wel meer intensieve mensenhouderij?
@WasHetMaarMakkelijk | 21-06-22 | 13:50:
U snapt het.
Een betere wereld begint bij jezelf... 70% van wat je uitademt is stikstof... ik stel een /life commando voor..
Gewoon bouwen én boeren.
En oh ja, niet bouwen voor een onbegrensde stroom statushouders natuurlijk, laat de politiek eindelijk eens dat metersdikke bord voor hun kop weghalen.
> kant kiezen in de stikstofstrijd
Heb ik 11 juni al mogen doen, op het VVD-congress. De aanwezigen (en thuisstemmers) waren vrijwel precies gelijk verdeeld.
ALTIJD boer.
Ongezien team bouwen en boeren.
Dat is namelijk werken met de poten in de klei en dus de echte wereld.
Bureaucratisch geneuzel is leuk, maar de realiteit wint.
Hup team boer!
Eet Rambo.
Boeren. Zonde van ONS (niet die van winstjagende janluls in Den Haag) land!
Moet je geen New York van maken, is ongezond en ziet er niet uit.
Hooifork sharpened, sir.
Precies wat de bedoeling is van het plan. Een burgeroorlog. Zou Segers dat niet weten? Zijn ze het plan vergeten te vertellen aan hem? Zat er een meloen in zijn oor toen ze het vertelden?
Natuurlijk is het doel geen burgeroorlog. Want dat wint den Haag nooit. Het leger is verstandig en blijft er buiten. En ik wil wel eens zien wat er gebeurt als een peloton ME-ers een groep boeren tegen komt ipv bejaarde theedrinkers. Die durven al niet in te grijpen bij voetbalsupporters, en dat waterkanon van ze gaat echt die tractor-tank combinatie uit Oekraïne nadoen.
@TheEgg | 21-06-22 | 13:17: dat! En het leger heeft geen geweren en zeker geen kogels meer. Elke boer is een peloton slapjanussen waard. Je suis boer!
Gun iedereen een fijn leven, dat bovenop gesteld.. Maar! onder de voorwaarde dat het niet ten koste gaat van: 1. mijzel 2. mijn geliefden en 3. mijn land (wat daar van over is) Dus de berekening is simpel. Laat de boeren boeren.. F*ck het verzonnen stikstofprobleem.. Stop imigratie NU.. dan kan het huizenbouwen weer beginnen met de Nederlander voorop. Liever een dak boven mijn hoofd, brood in de kast, stukje vlees in de vriezer.. Dan kapotte boeren en een asielzoeker in het net vrijgekomen huurhuis naast mij.
Exact.
Dit dus.
stelt u zich verkiesbaar?
Hoeveel stikstof komt van over de grens, Ruhrgebied bijvoorbeeld?
Geen lastige vragen stellen. Stikstof stopt bij de landsgrenzen, dat weet iedereen.
Team boertie.. team fdf..
Bouwen of boeren is een ondeugdelijke tegenstelling die het gevolg is van onnodig lage stikstofnormen en het aanwijzen van snippergroen als natuurgebied. Ondertussen kies ik voor mezelf, want onze democratie en overheid zijn overduidelijk stuk, en aan Rutte hebben we zeker niks.
BOEREN !
Het is natuurlijk niet een keuze 'bouwen of boeren'.
Het is de keuze 'van realiteit losstaande machtspolitici vs. belangen van burgers'.
Er is er toch maar één al 12 jaar eindverantwoordelijk voor de polarisatie in Nederland en dat is Rutte/VVD. Een politiek kartel waar de belangen en koers al jaren duidelijk is: migratie, klimaat en meer zeggenschap EU. Zie het resultaat!
En zo is het. Het resultaat is totaal slecht. Als de economie deels stil komt te
liggen en we ook nog een strenge winter krijgen is het 12-jarige Rutte feest compleet.
De dalende lijn van de kabinetten Rutte zijn toch echt te danken aan de linkse inbreng. R2: PvdA en R3 en R4 met D66. Diezelfde eurofiele club die ook al in de kabinettenreeks van Balkenende alleen maar linksaf wilde, JPB die door kundig sturen Pechtold c.s. in de verkiezingen van 2002, 2003 en 2006 terug wist te brengen tot 3 zeteltjes, dus bijna opheffing. Juist ook deze yuppen partij die in de Paarse kabinetten zo'n controversiële rol had gespeeld (24 zetels in 94, weet u nog? Toen stond er niemand op een tafel te dansen als een schijnheil). De puinhopen van Paars, mede te danken aan PvdA én de afbraakpartij van Thom de Graaf, die nu zo lekker op het pluche zit bij de RVS. En zodra de PvdA maar in de oppositie zat zag je de zuurpruimen bij de Vereniging Arbeiders Radio Amateurs zoals Jack S en de NOS azijnlurkers als Ferry M al klaar staan om de regering belachelijk te maken op de kijkbuis. En datzelfde hypocriete zootje (" het redelijke midden" - redelijk voor wie dan??) van onze nationale deugbrigade zit prinsheerlijk op het Haagse pluche, te zwammen en te drammen, te dreigen als ze hun zin niet krijgen, te liegen en van en naar luchtkastelen te fietsen. En kijk ze eens deugen, met hun van binnen door seksschandalen verrotte "klimaat". De hypocrieten, want oh, Wilders en Carolientje toch! Dat de dag mag komen dat ze compleet tot nul weggestemd mogen worden, en gauw ook!
"De ene helft van Nederland tegen de andere helft", u bedoelt denk ik een plukje Randstedelingen en het Binnenhof in Den Haag versus De Rest Van Nederland.
Pas maar op, '66 is de stoottroepen in de vorm van roze-harige walvissen al aan het mobiliseren.
Er deugt zoveel niet aan de stikstofwet, dus sowieso team boeren.
onzin, ze hebben in tientallen jaren alles naar de kloten geholpen en verwachten daar nu gewoon mee door te mogen gaan. Alsof de volkstuintjes maar opgeheven moeten worden om nodeloos veevoer voor het buitenaldn te laten groeien.
@AntiZanicz | 21-06-22 | 13:48: voor lieden zoals u met zo'n onvervalste afkeer van boeren koester ik een diep medelijden. Waarom? Omdat u in elke supermarkt waar u komt met uw gewetenswroegingen zo vreselijk alert moet zijn niet een product te moeten kopen waarin ook maar ergens een spoor van voedsel voorkomt uit de productie van de door u zo verfoeide boeren. Sterkte!
Tip: de vele kant-en-klaar oplossingen van Knorr, Maggi e.a. zitten ze ook in - vermijden dus!
wat een proleten. Een beetje zelfreflectie hebben die boeren niet... ikke ikke ikke mentaliteit. Meebewegen ho maar.
Ik ben geen boer maar ik wil wel eten
Ik ben blij dat de boeren niet mee bewegen. Ik zou willen dat de regering eens wat minder mee beweegt met al die gesubsidieerde milieu clubjes.
Nee hoor. Zijn gewoon mensen die op het punt staan om alles te verliezen.
Ik heb zo een vermoeden waar uw opa en oma het vreten vandaan schooiden in 40-45 en dat ten gevolge heeft gehad dat u hier heden ten dagen mag rondlopen als die aanname juist is geeft u dat misschien enig nieuw en beter inzicht dat u zwets.
Boeren bewegen al tientallen jaren mee met de meest bizarre ideeën uit Den Haag. Het houdt een keer op.
@gnidegna | 21-06-22 | 13:12: Daar hebben we niet alle boeren voor nodig, kunnen er heel wat minder zijn.
@Shadow112 | 21-06-22 | 13:18: opa en oma hadden waarschijnlijk goed te eten. die kregen dat omdat ze zulke "goede burgers" waren
met idioten moet je niet meebewegen, die moet je uitlachen en negeren.
Wij wij wij ipv zij zij zij.
u heeft gelijk maar vreemd genoeg zijn veel mensen blij dat volstrekt gerechtvaardigd en essentieel beleid gesaboteerd zal getracht te worden. blij dat er weer advertenties clicks gehaald kunnen worden.
Vierkant achter de boeren!
Gert Jan, trek de stekker er eens uit. Denk eens aan je medemens. Nieuwe verkiezingen graag, want dit is en blijft een puinhoop met dit kabinet.
Lukiluuk | 21-06-22 | 13:09
Van Seegers heeft niemand iets te verwachten.
Gert Jan eet meloenen. Die komen niet van het Nederlandse land.
Team boeren!!
Boeren!
Kutboeren, gelukkig zijn sinds kort trekkers verplicht een nummerbord te hebben kunnen ze zo'n boer toch nog via de rechter aanpakken.
Je kunt er ook gewoon omheen rijden hè?
zijn de platen al gemonteerd? is daar al controle op? Er zou een blokkeer circuit in een trekker moeten zitten zodat bij misbruik de popo met een handzender zo'n ding kan stilzetten.
@AntiZanicz | 21-06-22 | 13:45:
"zijn de platen al gemonteerd?"
Sneuneus, kom je wel eens buiten? Of ben je te bang om je 'stad' uit te gaan?
@AntiZanicz | 21-06-22 | 13:45: zo'n blokkeer circuit zouden ze bij jou ook mogen inbouwen denk ik soms wel eens.
Boeren en burgers.
Altijd gezeik.
Landlubbers zijn het.
Allemaal.
Op zee heb je daar gelukkig geen last van.
Piraten en zeezeilerts.
Altijd gezeik.
Zeepissers zijn het.
Allemaal.
Op het land heb je daar gelukkig geen last van.
@bisbisbis | 21-06-22 | 13:35:
Zeg, mislukte dekzwabber, wil jij met een eerlijk zeeman de kachel komen aanmaken?
Je zegt het maar, hoor!
@Kapitein Sjaak Mus | 21-06-22 | 13:47: Je klinkt als kapitein Walrus uit de Bommelstrip: landlubbers en een eerlijk zeeman. Niet negatief bedoeld, eerder positief.
Wie proeft zijn taart nog wel?
J.e.n.s.e.n.
@broervandenhollander | 21-06-22 | 13:11: Ik ook, en jij?
Boeren! Duh…
REAGEER OOK