Oorlogsupdate. Oekraïense tegenaanvallen bij Kherson, Rusland gooit alles op Severodonetsk
Dag 115 van de oorlog +++ Joehoe daar zijn we weerrrrr
Het is weekend, verschroeiend heet en dus een goed moment het weer eens te hebben over 'de' oorlog. Dag 115 zitten we inmiddels, het topic 'LIVEBLOG - Aanval Rusland op Oekraïne begonnen. Het is raak' voelt zo wel een eeuwigheid geleden. Het zwaartepunt voor Rusland lag de afgelopen tijd, en ligt nu nog steeds, bij Severodonetsk. De verovering van de stad gaat niet snel, maar vooral met behulp van voortdurende zware artillerie wel gestaag. Meer en meer Russische troepen en materieel worden door de uitploeg naar het Severodonetsk-Lysychansk-front gestuurd om de stevige Oekraïense verdediging omver te werpen: tanks, APC's, voertuigen en zwarte artillerie worden aangevoerd uit andere plekken in Luhansk, uit Kharkiv en uit Rusland zelf (Belgorod). "The Russian military has concentrated the vast majority of its available combat power to capture Severodonetsk and Lysychansk at the expense of other axes of advance and is suffering heavy casualties to do so."
De laatste dagen zien we wat meer voorspellingen dat Rusland gaat winnen - applaus - en dat zou dan een enorme 'schok' zijn. Welnee: Rusland is hoe dan ook de bovenliggende militaire macht en Oekraïne kan alleen 'winnen' (eigenlijk heeft iedereen al verloren) met een zwik westerse wapens in combinatie met een gezonde dosis moreel, vaderlandsliefde en motivatie, zeker afgezet tegen die Russische knuppels, van wie een groot deel geen idee heeft wat ze nou precies aan het doen zijn. Die 'kentering'-stukken zijn dan ook wat voorbarig: overal deelt Oekraïne speldenprikken uit en soms zo veel, dat het geheel gezien kan worden als een heus tegenoffensief. Niet alleen in de regio Kharkiv, waar de thuisploeg al weken het offensief voert, een aantal dorpen heeft terugveroverd en de Russen nu weer in de tegenaanval moeten, maar ook in het diepe zuiden van het land. Bij Kherson bijvoorbeeld, een van de paradepaardjes van Poetin: de stad russificeerde in rap tempo (over op Moskou-tijd, internet omgeleid via Rusland, uitdelen paspoorten, houden referendum), maar Oekraïne heeft het front weer geopend (draad hier). De troepen zitten nu op zo'n 15 kilometer van de stad. Ondertussen buitelen de Europese leiders over elkaar heen om een handje (of een knuffel) tegen mogen geven aan Zelensky. Scholz, Macron, Johnson, Draghi; ze waren er allemaal, de voorbije dagen, en allemaal willen ze vrede. Maar hebben ze ook een oplossing? Nee, die hebben ze niet.
Fenomenale POV van het International Legion bij Severodonetsk
Ploink
Social
Social
Social
Reaguursels
InloggenTriest dat het westen dat wapentuig nog niet geleverd heeft. Zou echt DE gamechanger zijn
wartranslated.com/
Mooie site, onder andere met vertaalde onderschepte telefoongesprekken van Russische soldaten.
- - So, here’s what you need to know:
In 2021, Russia provided 40% of all the natural gas consumed in the EU.
In 2021, Russia provided over 25% of the oil consumed in the EU.
If you think that those quantities of hydrocarbons can be replaced by producers in Nigeria, Iran, Saudi Arabia or some other far-flung location, you are sadly mistaken. Europe is walking headlong into the biggest energy crisis in its history,- -
Nu zelfs Rob Jetten waarschuwt voor een mogelijke energiecrisis- zie heden de T. - worden ook de andere Europese regeringsleiders wakker.
Gaat de EU werkelijk stoppen met Russisch aardgas en olie? Ook als er door andere producenten niet voldoende kan worden geleverd? Gaan we dan bepaalde industrietakken stilleggen? Aardgas rantsoeneren?
In DL zijn ze al verder. Daar is de discussie nu of de thermostaat op 18 of 16 graden moet.
Vraag me af hoe ze dat gaan controleren
Dank je Mosterd! Deze update wordt zeer gewaardeerd. En meteen weer heel wat beter en uitvoerig dan de meuk die je in mainstream vindt.
Aanvulling op de vraag of Westerse leiders ook een oplossing willen betreft nuance. De oplossing die er is, willen ze niet.
Zij willen enkel een oplossing die past in een situatie waarbij zij zo min mogelijk betrokken raken in het conflict. Die nuance is belangrijk want het betekent dat Het Westen maar in zeer beperkte mate iets voor Ukraine wil doen. En het laat ook nog eens de optie open om ´vrede´ te kunnen sluiten met Rusland tegen voor Ukraine nadelige voorwaarden.
Veel Oekrainers willen geen ingrijpen van het westen, ze willen wapens!!! En het zelf oplossen.
@Geilbaard | 18-06-22 | 19:50:
Dat zou kunnen. Ingrijpen van Het Westen is natuurlijk het meest gerechtvaardigd na een uitnodiging/oproep van de regering in Kiev.
Domme Heleen Mees - schreef een dom artikel (VK) over dat Rusland zijn positie als hofleverancier van gas in de wereld kwijt is. Domme Heleen Mees weet niet -leest niets. India gaat nog dit jaar extra contracten ondertekenen voor een nieuwe gas deal. China heeft dat al gedaan - Putler kan straks voor miljarden extra in 2025 gas leveren aan China.
Putler heeft EU (niet Europa) helaas niet (meer) nodig - niet voor zijn gas niet voor erkenning als 'wereld'leider.
Er wordt al enige tijd gebouwd aan een tweede gaspijpleiding naar China via Mongolië. India wil graag dat die naar India wordt doorgetrokken. Maar die is pas over 2 jaar klaar.
Rob Jetten wordt wakker:
“ Jetten slaat alarm over levering energie komende winter”
Uit de T.
De Duitse industrie valt komende winter stil. Dat gaat er gebeuren. Wat denkt u allen dat dat betekent voor Zelensky?
Je zou ook kunnen vragen wat dat - op de iets langere termijn - zou betekenen voor Rusland.
Als Rusland zo stom is, om Duitsland op de knieën te dwingen door de zaak lam te leggen, is het over en uit voor de Russen in hun relatie met het Westen.
Gewoon het IJzeren Gordijn weer optrekken, en laat de zaak daarachter maar volledig in de stront zakken. Met een land dat zich zo gedraagt, kun je geen zaken doen, dat is een Maffiastaat, waar je gewoon niet mee kunt samenwerken.
Rusland wordt dan vervolgens leeg getrokken door China en gaat een slechte toekomst tegemoet.
@KeesBruin | 18-06-22 | 17:45:
Europa heeft geen keus! We krijgen komende winter een energietekort
@KeesBruin | 18-06-22 | 17:45:
Lezen Kees: ig.ft.com/europes-race-to-replace-rus...
De Financial Times heeft het uitgerekend.
Zelensky is straks de gebeten hond. Maar de echte schuldigen zitten in Brussel maar ook de Rutte's van de lidstaten.
Sancties opleggen voordat er überhaupt gekeken is naar een alternatief. Boze man Orban riep dat weken geleden al
@theo-is-dood | 18-06-22 | 17:52: Dank voor de link, Theo. Nu geen tijd om het helemaal goed door te nemen, maar de teneur heb ik al gezien.
Daarom, d.w.z. omdat Rusland ons op de korte termijn in de tang kan nemen met het aardgas, schreef ik ook dat de consequenties zich voor Rusland "op de iets langere termijn" zouden gaan voordoen.
Ik bedoel, je denkt toch niet dat, als Poetin zo gek is om Duitsland werkelijk lam te leggen, het Westen niet zal gaan streven naar een totale onafhankelijkheid van Rusland. Dan duurt het wat langer, maar, zoals ik al zei, met zo'n stelletje sloebers als dat volk in het Kremlin wil je toch helemaal niets meer te maken hebben, in termen van afhankelijkheid?
@NLgaatnaardeklote | 18-06-22 | 17:56: Orban is een Putler knuffelaar - het is de arrogantie van de VSEU dat hier mis is.
De zogenaamde vernietiging van de Russische economie blijft uit en dat is nodig voor een regime change.
Wat denkt u dat dat betekent voor de economie?
@Jupiler10 | 18-06-22 | 19:00:
—- Washington’s Economic Sanctions on Russia: Success or Failure?
The Russian currency (the Ruble) has rallied to a five-year high.
Russia’s commodities are raking in windfall profits
Russia’s trade surplus is projected to hit a record high this year
Russia’s oil and gas sales have risen sharply
There’s no evidence that Washington’s sanctions have achieved the objective of “weakening” Russia or damaging its economy. There is, however, considerable proof that the sanctions have backfired and inflicted a heavy toll on their supporters and their people. And while it’s hard to quantify how much damage has actually been done, we’ve tried to identify specific categories where the impact has been most dramatic. The sanctions have:
Triggered a sharp rise in food and energy prices. (soaring inflation)
Caused major disruptions in global supply-lines (Deglobalization)
Greatly increased food shortages and the likelihood of famine
Precipitated a severe slowdown in the global economy _ —
@theo-is-dood | 18-06-22 | 19:06: Dank. Dat zijn feiten. En iedereen merkt het in zeer negatieve zin. Wat denk je dat er gebeurt wanneer de industrie stilvalt en wat daar de gevolgen van zijn. Ik durf het me helemaal niet voor te stellen.
@KeesBruin | 18-06-22 | 17:45: Die relatie is wat Rusland betreft al een hele tijd dood. Zeker nadat Merkel in een recent interview openbaarde, dat Duitsland al direct bij het sluiten van de Minsk-2 akkoorden niet van plan was om Oekraïne die akkoorden te laten nakomen. In Rusland is dat heel slecht gevallen omdat dat aangaf dat Duitsland op het moment van ondertekening te kwader trouw handelde. Ik denk dat dat ook een rol speelde bij het besluit om Nordstream1 plat te leggen, naast het feit dat Canada die apparatuur niet vrij wilde geven.
Zou het willicht zo kunnen zijn, dat Rusland Duitsland gewoon economisch te gronde wil richten?
@Spie | 18-06-22 | 19:44: Als we het over "te kwader trouw handelen" hebben, dan kan Poetin beter even in de spiegel gaan kijken.
Mogelijk wil Poetin Duitsland te gronde richten. Dat zal hem niet lukken, Duitsland komt er wel weer bovenop. Duitsers zijn geen Russen, tenslotte.
Ik zou zeggen: kijk eens even naar de periode van ná WO2. Duitsland lag totaal in puin, Rusland had op dat moment weliswaar een enorme schade door de oorlog opgelopen, maar had het sterkste leger op het continent, had volop grondstoffen etc. Binnen enkele decennia was Duitsland er al véél beter aan toe dan Rusland. Dat moet u toch ook te denken geven.
Denys Davidof op youtube is een aanrader.
youtu.be/1WXL_URnw1U
Voordat ik de ads moet aanzien, waarom?
Een redelijk evenwichtige uitleg over de dagelijkse gang van zaken, door een welopgeleid persoon, feitenchecks en zo goed mogelijk voorkomen van desinformatie.
Wel als Oekraïns burger, niet als scheidsrechter.
Als we alle gelukzoekers een inburgerings cursus aan het Oekraïnese front toezeggen onder de vlag van het is ook onze oorlog zou de toestroom dan opdrogen?
Schei toch uit met je "next level", dat komt er niet. En als Den Haag plat zou gaan, ga jij mee in de afrond, denk daar maar aan, voor je weer een malle wens dropt.
Nou vraag ik mij af wat het Rusland zal gaan kosten om al dat platgebombardeerde gebied weer op te moeten bouwen. Die grootste staalfabriek in de as gelegd. Duizenden doden en een gebied van wat, 5x Nederland aan puin. En het was een succes jonguh!
Iedere Oekraïner van 32 of ouder was bij geboorte een Rus.
U verwart het staatsburgerschap van de CCCP met een Russische etniciteit. Aantoonbaar onjuist, in de Sovjet-Unie waren Oekraïeners gewoon één van de vele etniciteiten.
Overigens kunnen etniciteiten zomaar ‘ontstaan’ als het politici goed uitkomt. Denk aan Palestijnen, Macedoniërs, Moldaviërs etc.
Nee. Oekraine maakte net als Rusland deel uit van de USSR.
@Weetje71 | 18-06-22 | 16:39: Macedonië is een land ouder dan de meeste moderne staten, dat bestond al als volk / regio / koninkrijk in de oudheid...
Zoek gerust eens het begrip HOLODOMOR op
Een Oekraïner is geen Rus, ga je eerst maar eens wat inlezen.
@Weetje71 | 18-06-22 | 16:39: Europeanen.....
Zelfs als dat waar zou zijn (en dat is het niet) wat dan nog, m.a.w. wat is uw punt?
Incorrect, elke Oekraïener was een Soviet ingezetene.
Logopedie oefeningen:
zeg 10x snel Severodonetsk.
We (EU+USA) hebben noot ECHT willen helpen.
Duitsland (helmen, schandalig), Frankrijk (Macron beloofde Oekraïne nog eens zes houwitsers??), GB (2000 antitankwapens, Serieus GB?), Spanje (alleen defensieve middelen !!)
USA te weinig, te laat en te moeilijk...
Alles voor de buhne... dat dan weer wel.
Verdiep je eens, vooral in de aanvoer vanuit de UK, Polen, Tsjechië en de Baltische Staten.
Spanje wou 40 Leopard tanks leveren aan Oekraïne maar Duitsland hield dat tegen.
Lees wat Kissinger zei: www.unz.com/mwhitney/kissinger-nails-...
@theo-is-dood | 18-06-22 | 17:36: Kissinger is juist diegene die ervoor gezorgd heeft dat China nu zo economisch machtig is. En hij was ook degene die het hardst tegen de plannen van Trump in ging.
@Alexander des Burgus | 18-06-22 | 19:07:
Leg eens uit of plaats een linkje
@theo-is-dood | 18-06-22 | 17:36: Kissinger is dood of hoort dat te zijn.
Ik heb begrepen dat Rutte de oorlog heeft verklaard aan mother Russia. Wanneer gaat hij het goede voorbeeld geven en vertrekt hij samen met Sieg Kaag (emancipatie dames) naar het front? Succes in het schuttersputje Marxje... vergeet je helm niet.
Laat hem dan ook ollongren meenemen en niet te vergeten Rob en Gert Jan.
Maar wij willen ook een bufferstaat tegen Rusland! Dus een NAVO-inval in Oekraine is daarom geheel gerechtvaardigd. In ieder geval niet minder gerechtvaardigd dan de Russische eisen daaromtrent. Rusland vind ik een dreiging voor ons en daarom wil ik wat afstand. Dus wanneer rollen onze tanks nu eindelijk eens de grens over?
Onze tanks zijn de grens al over.
Jaren geleden verkocht.
Waarom in Oekraïne? Het deel grenzend aan Oekraïne dat vóór 1455 of zo niet bij Rusland hoorde. De daar aanwezige bevolking wel graag ook een enkeltje Moskou.
@Beste_Landgenoten | 18-06-22 | 15:14
Eens.
Alleen om de Russische invasie van een soevereign land (ook nog eens Europees) en de slachting die daar nu plaats vindt en om de door Russen geopenbaarde toekomstplannen voor het gebied, zouden moreel een NAVO interventie rechtvaardigen. Maar ook nog om heel veel andere redenen. Het maakt Rusland heel duidelijk dat ze niet verder kunnen gaan. Het voorkomt wellicht een nog grotere vluchtelingenstroom. Het brengt Putin wellicht eerder aan de onderhandelingstafel.
@Lafayette | 18-06-22 | 19:15:
Waar halen mensen toch die onzin vandaan dat Oekraïne ineens Europees is ?
@Ronnie | 18-06-22 | 19:54:
Het werelddeel Europa strekt zich tot de Ural en Caspische Zee. Dat is gewoon hoe het is. Ik verneem graag waarom je het onzin vindt.
Rusland het enige land ter wereld, dat meer asielzoekers paspoorten uitgeeft dan Nederland
Gelijkgekleurden?
Wel mooi, dat Russische referendum in Cherson. Daarvoor moeten hier de handjes toch op elkaar gaan, nietwaar? Ik bedoel, de wil van het volk...
Even een steek onder water geven?
Hij is fijn, ik zat van de week te jammeren dat dit topic er niet meer was, maar kijk nu! Ga zo door mannen.
Internationale politiek maakt kennis met het fenomeen "belofte" van M.Rutte.
"Nederland draagt nauwelijks bij aan Oekraïense steun: geen daden maar woorden
De Nederlandse regering vindt de oorlog in Oekraïne heel erg, maar drukt tegelijkertijd de snor als het gaat om een financiële bijdrage, blijkt uit cijfers. De Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Duitsland trekken als vanouds wel de portemonnee."
www.welingelichtekringen.nl/economie/...
Zijn die bijdragen per hoofd van de bevolking berekent?
Hoeveel verdienen de genoemde landen per land via de wapenindustrie?
@NLgaatnaardeklote | 18-06-22 | 13:08: precies dat, Nederland heeft weinig handel in wapens. Wat radar materiaal van Thales. Daar houdt het mee op.
@Linke Soep | 18-06-22 | 13:20: Oh? Nederland staat op de 10de plaats qua wapen export in de wereld.
Het Nederlandse lager had al niks, dan valt er ook weinig weg te geven. Voor de schuldige kijk naar Henk Kamp.
@Zapata10 | 18-06-22 | 13:33: Moet je ook even uitzoeken wat daar onder valt. Ook heeft Nederland schijnbaar geen wapen fabrieken meer.
decorrespondent.nl/7894/hoe-nederland...
@NLgaatnaardeklote | 18-06-22 | 13:40: Maar wel weer halffabricaten. Zonder dat zet je geen wapen in elkaar,
Duitsland?
Nederland kan niks alleen blablabla zijn ze goed in en onder tussen zwakt alles af , alleen gelukszoeker naar NL laten komen zijn ze goed in
Intussen blijken Russische oligarchen nog altijd op vakantie in met name - Jawel ... Frankrijk. Antibes, Cannes, St. Tropez, Parijs .. Monaco .. En dan zijn er nog Marbella (Spanje), en Portofino (Italië). Kortom, jet-setten terwijl het thuisland in Oekraïne genocide begaat. Het gaat hier om mensen / families die niet zo ver van Putlin zelf afstaan (Wat vindt men in het Kremlin hier nu zelf van, i.v.m. alle minachting onze kant uit), en in eigen land buiten Moskou vakantie vieren in gebieden toegewezen aan Russische staatshoofden.
Een ervan betreft ene Anastasia Verbovaia (anastasia_verbv). Directe familie, betreft die-hard aanhangers van het Russische regime. Weer een andere, ene Irina Rak - Verblijft in Parijs en Zuid-Frankrijk (irak3333). Gewoon openbaar in te zien, via de wijven-app "instagram".
Blijkbaar vliegen ze alsnog hier naartoe in privé jets, ondanks alle luchtvaart sancties die momenteel eigenlijk voor Rusland gelden. Echt, ongelofelijk. En daar staat Macron dan, in Kyiv met Zelensky op de (PR ?) foto, de man die het zo ont-zet-tend zwa-haa-aar heeft met de oorlog in Oekraïne. Terwijl zijn land tegelijkertijd Russische oligarchen, rijk geworden met corrupt geld verdienen, blijft verwelkomen.
Geloofwaardigheid in sancties zou toenemen indien dit soort volk, de toegang aan de deur wordt geweigerd.
Geloof-waardig. Geloven is een werkwoord wat niet klopt, want het werkt niet, waardig, daar is weinig te vinden bij bestuurders, ook al vinden ze zelf dat ze waardigheidsbekleders zijn, dus ja, het is vermoedelijk een grap. Even afwachten of dit de eerzte sancties in de geschiedenis gaan worden die een klein groot land nog kleiner kan gaan maken. Katalysator zijn mensen uit de regio Oekraïne en Rusland. Gehaktballen zijn lekker, vooral met eieren, meel, ketoembar en sjoasaus erin.
Chelsea is like a ghost town. Blair and Brown legden de rode loper uit voor de oligarchen.
Dat had door NLnaardeklote geschreven kunnen worden.
@guldenmiddenweg | 18-06-22 | 13:10: Rutte krijgt alles kapot met inlegvelletjes.
@guldenmiddenweg | 18-06-22 | 13:10: psst
Geen zorgen, onze oorlog begint woensdag as. Zie TT pagina 109.
Moet het helaas nogmaals herhalen want veel mensen vergeten het:
Rusland zit al sinds 1992 te hameren om de Krim en Donetsk (en volgens mij nog een andere regio, maar weet het even niet uit m'n hoofd) van Oekraïene terug te krijgen. Deze gebieden waren gegeven aan Oekraïne in 1951 ter "bevordering en samenwerking van de Sovjet staten".
Zullen ze stoppen als Oekraïne deze gebieden op zou geven? Weten we niet. Kans is aannemelijk want dit zit immers in hun eisen 'pakket'. Ze willen een buffer tussen Europa en Rusland en deze gebieden zitten er tussenin.
Of het logisch, moreel verantwoord en 'normaal' is voor een land om dit te doen... Geen idee, we zijn geen Russen en kruipen in een Russisch hoofd om dit te verantwoorden is lastig voor ons 'wersterlingen'.
Maar momenteel hebben we een globale wereld economie die compleet in puin begint te storten, Afrikaanse 'vluchtelingen' die door voedselschaarste nóg meer reden krijgt om naar Europa te vertrekken en China die in samenwerking met Rusland eigenlijk alles nog redelijk onder de knie houdt. We zijn immers enorm afhankelijk geworden van die 2 molochs, die gewoon alles samen doen.
Het is een shitshow, laat het gewoon voorbij zijn en er goede afspraken over maken. Dat als díe afspraken eenmaal verbroken worden (door Rusland OF Europa/Amerika/NATO) dat je dan maar écht alle connecties kan verbreken en je maar als 2 rancuneuze buren verder moet gaan.
Uitspraken uit het verleden door westerse leiders zijn geen leidraad voor de toekomst. Sommigen van deze leiders hebben ook nog een korte aktieve herinnering. Heeft iemand nog iets van Merkel gehoord onlangs?
Rusland wil helemaal geen "buffer" met Europa, Rusland wil gewoon het Grote Russische Rijk heroprichten, en daar horen OekraÏne en Wit Rusland bij. Als ze Oekraïne en Belarus hebben, grenzen ze toch ook weer gewoon aan Europa?
Het gaat Poetin gewoon om macht en territorium niet om 'buffers' of 'veiligheid'.
@KeesBruin | 18-06-22 | 13:31:
Tsja. De op papier tweede militaire grootmacht in de wereld zou veiligheidsgaranties en buffers willen en vooral geen NAVO aan haar grenzen (terwijl dit al zo is). En mensen geloven dat. Hoe naïef ben je dan?
@KeesBruin | 18-06-22 | 13:31: Zoiets als de Monroe doctrine toch maar dan Russisch?
Ik wil ook een buffer én een ijzeren gordijn. Afrika vluchtelingen hebben alle reden om naar Rusland te trekken, om te beginnen zijn ze nogal dol op Rusland, daarnaast heeft Rusland de grootste graanschuur ter wereld en bovendien is Rusland degene die de voedselschaarste creëert. Een ijzeren gordijn aan onze kant dus, zodat degene die het probleem veroorzaakt heeft het ook op moet lossen.
Als ik Rusland en China zou zijn , zou ik dat toch een prima basis vinden om verder vanuit te werken...
Alles onder controle zoals we hier zeggen..
Fijn, deze update!
Hedenmorgen in het T-nieuws, Rutte: ’Oorlog in Oekraïne is ook onze oorlog, daar moeten we het eens over worden. De Nederlandse bevolking moet bereid zijn de gevolgen daarvan ook in de portemonnee- te dragen'.
Ondanks mijn sympathie voor de Oekraïne decreteert meneer de premier dit zomaar even zonder het u of mij te vragen. Iets voor een referendum misschien of is dit weer een manoeuvre een buitenlandse afleiding te creëren voor zijn binnenslands veroorzaakte ruïnes(puinhopen en zijn, en die van de VVD met coalitiepartners, visieloze besluiteloosheid? Misschien wil Sophie wel, maar mag niets van de nee-schuddende baas.
Hij wil ze bij de EU terwijl er over gestemd is.
Deze flapdrol die zelfs ,over het door hem gecreëerde asielgepruts roept, dat kan toch niet .
Alsof hij een koning is ,die machteloos vanaf een troon toekijkt hoe het gepeupel bezig is.
Hij is de prutser zonder enige visie die de boel de boel laat en achteraf iets zegt over ,er worden fouten gemaakt maar dat ligt nooit aan mij.
@pejoar | 18-06-22 | 12:38: Heeft u een hooivork?
@Een vrije paling | 18-06-22 | 12:42: de punten dienen wel geslepen te worden en ingesmeerd met uitwerpselen.
Maakt toch niet uit wat die pannenkoek zegt. Of wat-ie doet of hoe je hem noemt. Totaal ongeschikt is-ie!
Als 'ie boos wordt, moet ze huilen.
Ik ben bepaald geen Rutte fan, maar in dit geval decreteert hij helemaal niets. Rutte doet niets meer of minder dan iets vaststellen.
@BenZen | 18-06-22 | 14:07: Hij stelt vast dat het ook onze oorlog is, alleen moeten wij het volgens hem het daar nog wel over eens worden. Lekker joch toch! Hij stelt vast, maar wij hebben er maar mee in te stemmen en de knip te trekken. Zoiets als vrijwilligers eerst. Jij, jij en jij! Mee eens zeker BenZen?
@Een vrije paling | 18-06-22 | 15:29: Nee vrije paling, in het geheel niet. Die oorlog bestaat en is niet door Rutte begonnen. Die oorlog heeft zijn weerslag op het gehele westen en wordt (Poetins woorden, niet de mijne) gevoerd tegen het westen, want wij zijn allemaal decadente nazi's. Wát we ook doen, deze oorlog zal tot prijsstijgingen leiden en zélfs al zouden we Oekraïne laten barsten en de bevolking volledig laten uitroeien, dan nóg gaan de gasprijzen niet omlaag. Gas is een wapen om Europa te ontwrichten en daarmee is Poetin al decennia bezig.
De casus belli is er allang voor Nederland…. MH17
De bevroren Russische tegoeden gebruiken voor compenstie van de nabestaanden.
Dat is alvasr fair
Klinton was Vrede
Oboema was Vrede
Baaiden is Vrede
Wat hebben die ermee te maken?
Ik vermoed een subtiele verwijzing naar de republikeinse en werkelijke president der vrede Trump?
@_pacman_ | 18-06-22 | 12:38:
Die kampioen drone-aanvallen? Die gast die de Amerikaanse democratie wilde afschaffen?
@* Il Principe * | 18-06-22 | 12:40: Don't shoot the messenger. Ik probeer alleen uw vraag te beantwoorden.
Ursula is ook Vrede
en Frans tuurlijk ook
Als je echt, echt vrede wilt kunnen we niet om Frans heen
@* Il Principe * | 18-06-22 | 12:40:
En Venezuela wilde binnenvallen om 'de olie te stelen'.
@Theodorus.Goldbach | 18-06-22 | 12:54: Venezuele heeft de ziel (en grondstoffen) verkocht aan Rusland en China. De productiecapaciteit holt achteruit omdat ze westerse expertise missen voor onderhoud en uitbreiding, en van exploratie hebben ze al helemaal geen kaas gegeten. Overigens zou NL zich wel wat harder mogen opstellen omtrent de territoriale wateren daar want rondom de eilandjes is genoeg te vinden wat momenteel Venezuela zich toe-eigent.
@fokkewoelf | 18-06-22 | 12:46:
En als Frenske op je gaat zitten ben je zo plat als een dubbeltje
@_pacman_ | 18-06-22 | 13:00: Waarom zou Nederland tot elke prijs vast moeten willen houden aan Curaçao? Curaçao is nog veel corrupter dan Oekraïne. Ik zou zeggen: als Maduro een aantrekkelijk bod doet, mag hij het hebben.
Ik zou willen dat Oekraïne opgeeft en gaat praten met de Russen.
Geef die kutrussen die oostelijke strook en zorg dat er vrede komt. Er wonen 8 miljoen Russen in die gebieden dus laat toch zitten.
De enige die echt lijden zijn altijd de gewone mensen die gewoon hun ding willen doen.
Er zijn al genoeg burgers gedood .
Ja fijn, een frozen conflict.
Maar: hoe weet je dat Putin daar stopt? Putin stopte ook niet na het inpikken van die deelrepubliekjes. En Putin stopte ook niet na het inpikken van de Krim.
En zoals Putin tegenwoordig praat, lijkt het erop dat hij heel Ukraine ziet als iets dat niet hoort te bestaan.
Het is goed mogelijk dat blijvende vrede alleen aan de andere kant van een uitputtende oorlog te vinden is.
Als Oekraïne nu "opgeeft", zoals u schrijft, zullen de Russen er alleen maar een schepje bovenop gaan gooien en meer territorium gaan eisen.
Werkt niet, in 2014 gaf Oekraïne de Krim op, 6 jaar later toch weer oorlog.
Stel je nu eens voor: België valt zonder oorlogsverklaring Nederland binnen. Bij Amsterdam en Utrecht worden de Belgen teruggeslagen, maar ze bezetten wel Limburg en Eindhoven en het lukt Nederland niet meteen om die gebieden terug te veroveren. Ga jij dan roepen: "Ik zou willen dat Nederland opgeeft en gaat praten met de Belgen. Geef die kutbelgen Brabant en Limburg en zorg dat er vrede komt"?
@MAD1950 | 18-06-22 | 12:30: Heeft België ons ooit de provincies Gelderland, Zeeland, Utrecht en Zuid-holland geschonken in 1951 voor een goede samenwerking tussen Sovjet staten?
Mij gaat het alleen om onschuldige mensen.
Meer wapens betekend meer doden. Niet praten betekend meer doden.
Ik denk dat Putin, na een overgave van Oekraïne, zal vinden dat hij respect heeft verdient en dat het conflict dan beheersbaar is.
Ze blijven dan als Oekraïne voortbestaan als een buffer tussen oost en west.
Zelinsky kan dan proberen de corruptie op te lossen zodat er toekomst voor zijn land is.
Putin wil het Groot Russisch Rijk terug. Na Oekraïne.. China wil Taiwan terug, China heeft dingen afgesproken met Rusland. Hint:oorlog op twee fronten,bedenk zelf maar
@W_F | 18-06-22 | 12:25: Die oorlog was niet gestopt.
appels en peren.
Duidelijk dat je geen historisch besef hebt
Daar zit alle industrie en het meerendeel van de grond- en delfstoffen, net als voor de kust van De Krim overigens. Daarmee is bezet gebied het economisch hart van Oekraine en tegelijkertijd daarom het interessante gebied voor de Russen. Daarnaast is het aan de Oekrainers laten van die gebieden terwijl Oekraine 'verwesterd' een bedreiging voor Rusland's olie- en gastransporten naar het gulzige westen.
Zo, na deze bijles weet u weer waarom geen van beiden vrede wenst met een halfbakken compromis.
Oekraïne heeft niks op te geven. Ze hebben uit te voeren wat de Amerikanen willen, en dus de Europeanen, of ze zullen daarvoor tot in lengte der dagen worden gestraft, politiek en economisch.
De Amerikanen hebben zich gecommitteerd aan dat ze blijven vechten tot de laatste Oekraïner. Voor de Amerikanen is dit een geopolitiek beslissende slag: is of is niet het unipolaire moment definitief over en uit. Voor hun niet onderhandelbaar. De Russen hebben zich gecommitteerd aan het ontsluiten van de Krim en het in hun ogen bevrijden van de Russen/ Russischtaligen in Oost-Oekraïne. En ze staan niet toe dat Oekraïne zich aansluit bij de Navo. Die werkelijkheid willen ze creëren op de grond en dit plan brengen zij ten uitvoer. Voor Rusland is dat een existentiële zaak. Dat wil zeggen niet onderhandelbaar.
Dat gewone mensen er het meest onder te lijden hebben boeit helemaal niemand. Als dit iemand zou boeien zou het spectaculair ineffectieve en meestentijds juist contraproductieve sanctiemiddel op veel meer weerstand stuiten dan het doet. In feite is het een van de meest populaire, mediagenieke en politiek veilige symbolische non-acties die er te doen zijn.
@MAD1950 | 18-06-22 | 12:30: Goed idee wel. Nijmegen krijgen ze er dan ook bij als blijk van goede wil.
@LangeTijdGeleden | 18-06-22 | 12:33:
Dat "schenken" van landen tijdens de USSR: Waarom gaat iedere Poetin-versteher ervan uit dat de USSR Rusland als haar enige representant op aarde was? Als de USSR iets "weggaf", dan kan Oekraine evenveel aanspraak maken op de USSR "legacy" als Rusland, want was daarvan een volwaardig en ik mag hopen voor de USSR, gelijkwaardige staat.
Om het eens om te draaien: Hoe kan het dat Rusland zich zomaar als soevereine heeft uitgeroepen, dat Russen zich opeens als "Russen" zijn gaan identificeren? Zijn het niet eigenlijk Oekraïners, die vergeten zijn dat ze Oekrainers zijn? Dat ze heropvoeding en de-Russificatie nodig hebben? Ik zeg: Oekraine, annexeer jullie afvallige ex-Sovjetstaat nu eens!
@KeesBruin | 18-06-22 | 12:21:
Ja, eerst Oost Polen, dan heel Polen, dan Oost Duitsland, dan heel Duitsland, dan de Achterhoek...
@LangeTijdGeleden | 18-06-22 | 12:36: ach gut. Huilie voor de Russen. Ja. Ze nemen gewoon een land in. Een land waar ze niets te zoeken hebben en waar ze moordend, verkrachtend en plunderend rondtrekken. En tussen 2014 en 2022 is er niets gebeurd dat niet door de Russen aangestuurd is. Het wordt hoog tijd dat er eens iets gebeurt tegen dat klotenvolk. Klaar mee.
Waarom Nijmegen? Geef ze Amsterdam..
Wanneer de Duitsers zware wapens gaan sturen is vooralsnog onbekend.
Duitsland moet zich schamen.
@KeesBruin | 18-06-22 | 12:23: Duitsland is niets verplicht tegenover Oekraïne.
@guldenmiddenweg | 18-06-22 | 12:28: jawel, hun belofte om wapens te sturen. Belofte maakte schuld, weet je nog?
Stoz is aan het stolzen: beloven en niks leveren. Zou hij een Russische spion zijn?
*gniffel gniffel met vuistje doen
@guldenmiddenweg | 18-06-22 | 12:28: Nee, niemand is iets verplicht aan Oekraïne. Je kunt ook de andere kant opkijken en Rusland lekker Oekraïne laten afslachten.
Duitsland stelt zich bedroevend zwak op, voor het machtigste land in Europa. Ze hebben nog steeds last van een schuldcomplex over WO2 en hebben pacifistische neigingen, althans de elite van Duitsland. Het wordt hoog tijd dat ze wat realistischer worden in Duitsland. Poetin stopt niet voor mooie praatjes en redelijke argumenten.
De Duitsers hebben goede betrekkingen met de Russen.
Ze kunnen niet zonder gas dus vandaar.
@pejoar | 18-06-22 | 13:38:
ig.ft.com/europes-race-to-replace-rus...
@guldenmiddenweg | 18-06-22 | 12:28: O nee? De belangen van Oekraïne zijn door de Duitsers verkwanseld om Poetin te plezieren en te paaien. Oekraïne is door de Duitsers vleugellam gemaakt, Duitsland is misschien niets verplicht tegenover Oekraïne, maar wél medeverantwoordelijk voor de situatie waarin Oekraïne zich nu bevindt en zéker medeverantwoordelijk voor de grootheidswaanzin van Poetin.
Vaderlandsliefde. Wat was dat ook alweer??
Uit volle borst het Wilhelmus zingen en daar gepast stemmig bij kijken.
@matatwork | 18-06-22 | 12:51: Is dat alles, nou dat valt eigenlijk best mee. Zo, nu weer geld verdienen, niks mis mee.
@matatwork | 18-06-22 | 12:51:
Laat ik die nou niet meer zingen...
Begin toch idee te krijgen dat situatie bij Severodonetsk volgens plan is van de russen. Een uithoek met een trechteraanvoer waar oeks met 100den gelijk de meatgrinder ingestuurd worden. Russisch artillerie draait overuren.
Ja dat dacht Falkenhayn ook bij Verdun.
Ah fijn dat dit topic weer terug is. Vers van de pers. Er is weer een Russisch schip gekelderd nabij Slangeneiland. Je zou bijna zeggen dat er een vloek op rust.
www.msn.com/nl-nl/nieuws/Buitenland/o...
Vloek. Ik zou zeggen Amerikaanse informatie.
Sprinklers in plaats van water nevel en te weinig lenspomp capaciteit. Allemaal lekker goedkoop maar als je te lang blijft blussen dan zinkt het schip.
Mooi zo, hoe meer Russische schepen er afborrelen, des te beter!
@KeesBruin | 18-06-22 | 12:24: volgend jaar zomer scubadive oord.
''Scholz, Macron, Johnson, Draghi; ze waren er allemaal, de voorbije dagen, en allemaal willen ze vrede. Maar hebben ze ook een oplossing? Nee, die hebben ze niet.''
Dat kun je hen - of wat breder, de EU - ook nauwelijks verwijten. Het is niet zo dat er niets gedaan wordt: Rusland heeft te maken met zware sancties en boycots, en Oekraïne wordt voorzien van wapens. Je kunt je als EU niet rechtstreeks in die oorlog mengen, het risico op (nucleaire) escalatie is daarvoor te groot.
Maar wat m.i. in ieder geval geen oplossing is, is het besluit Oekraïne het kandidaat-lidmaatschap van de EU cadeau te doen. Eérst moet het land aan de voorwaarden voldoen, en daarna zien we verder, niet zoals het nu wordt: we verlenen ze het kandidaat-lidmaatschap en daarna gaan ze hun stinkende best doen om aan de voorwaarden te voldoen. Nederland nam hier eens een keer de juiste positie in en was voorstander van die eerste, logische volgorde. Maar nu Duitsland, Frankrijk, en Italië anders hebben besloten, zwicht Rutte zonder slag of stoot, hetgeen compleet in de lijn der verwachtingen lag: Nederland is in internationaal verband een bangig schijtland, dat eerst kijkt wat de grote jongens doen, niet uit de maat durft te lopen, en alleen maar graag schouderklopjes wil krijgen van de grote jongens.
Ook al is er in Polen en Hongarije van alles mis, en vind ik het goed dat Brussel die landen (financiële) strafmaatregelen oplegt, toch zou Nederland eens wat meer een voorbeeld aan die landen moeten nemen: die zijn in ieder geval niet te schijterig om de irritatie van Brussel op te wekken, als ze echt vinden dat ze het gelijk aan hun zijde hebben:
"Hongarije blokkeert een EU-akkoord over de invoering van een minimumtarief voor winstbelasting voor grote multinationals. Net nu Polen na maanden zijn veto tegen de daarvoor bestemde EU-richtlijn intrekt, werpt Boedapest allerlei onverwachte bezwaren op. Met het beoogde minimumtarief van 15 procent voor multinationals moeten alle 27 lidstaten instemmen.''
Ik vraag mij af wat Polen daar voor gekregen heeft om die veto in te trekken al vermoed ik dat het met het corona steunpakket heeft te maken. Ik vraag mij ook af wat Hongarije af wil dwingen.
En waarom gebruikt Nederland deze tactiek niet.
@NLgaatnaardeklote | 18-06-22 | 12:05: NL gebruikt die tactiek niet, wij zijn 'solidair' met de EU. Lees: wij laten ons continu naaien door Brussel.
Oké, af en toe doet Rutte wat stoer of lastig tijdens een EU-top. Puur voor de Bühne, voor het thuisfront, voor de stemmen. Uiteindelijk tekent Rutte altijd gewoon bij het kruisje.
De "zware sancties en boycots" zijn momenteel meer aan het 'backfiren' naar Europa en Rusland heeft ondertussen deze sancties en problematiek ruimschoots opgevangen door met China te handelen en de Roebel met de Chinese munt te indexeren.
Laten dat nou net 2 landen zijn waar heel de wereld van afhankelijk is waarvan we 1 uitsluiten die gewoon via het andere land kan door blijven etteren.
@KeesBruin | 18-06-22 | 12:27: Rutte stelt zich op als een filiaalchef van de EU die orders opvolgt van het hoofdkantoor i.p.v. een autonome winkelier die alleen meedoet aan die ontwikkelingen die goed zijn voor de eigen winkel. De loyaliteit van Rutte ligt allang niet meer bij de burgers van dit land, de achterban van de vvd of bij de vvd leden, Rutte is loyaal aan de overlords in Brussel.
@therealbraindump | 18-06-22 | 12:51: Wat u over Rutte zegt, geldt in feite voor de hele politieke mainstream in Nederland en de West-Europese landen; ze zijn er niet voor de burgers, maar voor de EU en hun bazen bij de grote bedrijven en de banken. De burgers hebben het nakijken. De democratie bestaat alleen nog in naam, in werkelijkheid leven we al lang in een oligarchie.
@therealbraindump | 18-06-22 | 12:51: Erger nog: onze eigen burgers komen bij dit kabinet op de aller-allerlaatste plaats. We hebben het een paar dagen geleden nog gezien: Rutte c.s. zijn meer solidair met de bewoners van de Parijse achterbuurten dan met de eigen bevolking!
Oef, die laatste scene komt zowat letterlijk uit "Enemy at the Gates".
Gelukkig zat Vasily Zaistev niet aan de andere kant.
.
Het treurige is dat me de huidige aanpak de juist lijkt;
Veel, moderne wapens blijven leveren en flinke economische sancties aanhouden, maar niet de economische nucleaire optie (alle energie kopen stopzetten)
.
Rusland daar laten "opbranden" en voor de "moeite" en "save face" uiteindelijk een stukje Donetsk geven. (Ja jammer, maar anders stoppen ze nooit).
Maar het gaat helaas nog wel even duren voor het zover is.
Ik hoor wat je zegt. Over de economische nucleaire optie: Europa heeft er nu voor gekozen om te stoppen met Russisch gas. Dat is een goede keuze; we kunnen niet langer vertrouwen op Russische leveranties, Putin is maar al te bereid om ons hiermee te chanteren.
Europa's hoop is dat we over de komende drie jaar Russische gasimporten tot feitelijk 0 kunnen afbouwen, maar dat Rusland in de tussentijd nog wel blijft leveren, zodat we niet in de problemen komen.
Nu de grote vraag: blijft Rusland leveren in de tussentijd? Rusland heeft leveringen aan grote delen van Europa al stopgezet. En dat al in de zomer.
We moeten ons wel voorbereiden op geen gasleveringen uit Rusland deze winter, domweg omdat Rusland niet of nauwelijks verkoopt.
@HarmenB | 18-06-22 | 12:25:
"Nu de grote vraag: blijft Rusland leveren in de tussentijd? Rusland heeft leveringen aan grote delen van Europa al stopgezet. En dat al in de zomer."
Dat is bluf. Rusland heeft onze euro's hard nodig.
Rusland valt niet te face saven. Zie Germanistan jaren 20 30 40. Hier idem. Ze zullen door gaan. Ook na Donetsk. Ze zijn vanaf 2000 geconditioneerd: groot Rusland. Minder is er niet. De enkelen, vele duizenden, die niet meegingen en de maffiastaat in ontwikkeling zagen, zijn daar weg (omdat ze kunnen), velen zijn armer geworden en gaan afgestompt mee.
@HarmenB | 18-06-22 | 12:25:
Onder druk wordt alles vloeibaar. Wij zullen moeten overschakelen en in de tussentijd dan maar alles op alles zetten om uit onze eigen bodem te persen wat kan ( EU/Bondgenootschap breed ). En natuurlijk de schade en gedupeerden ruimhartig compenseren, dan maar tegen kostprijs aanbieden en laat de tussenhandel de tyfus krijgen. Ik crisistijd hebben we geen tijd voorzelfverrijkende lastpakken, dat heeft covid ons wederom duidelijk gemaakt. Ik zeg, actie. desnoods middels knalharde nationalisatie als de markt het verdomt om mee te werken. En Parijs, en Vollenbroek, en Poetin, en die 1,5 graad, en de economie, en leveringscontracten met Belgie en de Pruis, het kan even niet anders. Doorpakken nu.
Het is goed dat we proberen te voorkomen dat Poetin geheel Oekraïne inlijft. Immers in dat scenario zouden Rusland en NATO via Polen weer een directe grens hebben. Met Poetins volgende project: Polen neutraliseren. En waar dat toe leidt zien we nu gebeuren.
Nee Rusland zal nooit de NAVO direct aanvallen. Dan is het meteen over en uit met Rusland.
Als we echt willen voorkomen dat Poetin heel Oekraïne inlijft dan moeten we het nog niet veroverde deel bezetten en niet wachten tot de Russen aan de poorten van Kyiv en Odessa staan.
@RocketMan | 18-06-22 | 12:30: Bezetten? Oftewel het land opdelen? Scheiding bij de Dnjepr?
@RocketMan | 18-06-22 | 12:30:
Dat hadden we al in 2004 moeten doen. Nu is het te laat.
@RocketMan | 18-06-22 | 12:30: Wacht even, wij moeten Oekraïne gaan bezetten?
Rusland heeft diverse directe grenzen met het NAVO-gebied: Noord-Noorwegen, de Baltische landen en Polen (met het Kaliningrad oblast). Als Finland NAVO-lid wordt, krijgt het NAVO-gebied 1340 kilometer extra grens met Rusland.
@Zapata10 | 18-06-22 | 13:23: Dat is inderdaad niet erg verstandig. We zijn door onze wapenleveranties al betrokken genoeg. Als we ons er direct mee gaan bemoeien, lopen we het risico dat Poetin op een knop gaat drukken.
Het hele russische leger op 1 plek, dat geeft mogelijkheden....
Als Rutte het heeft over 'ons' of 'saamhorigheid' dan weet je dat het poen gaat kosten. Is er al een nummer geopend waarnaar de minima hun 800 euro energievergoeding kunnen gireren?
Verloop van de strijd is redelijk te volgen op liveuamap.com/. Rest van de berichtgeving uit de MSM laat ik maar voor wat het is.
De 2-daagse kaarten op militaryland.net/ukraine/invasion-day... zijn ook netjes, al is de beschrijving er bij soms met een blauw-gele bril.
Hadden ze nou maar direct die kleine kans gegrepen na het succes van Kiev, de Zelensky regering de ruggensteun gegeven door hem onder druk te zetten te onderhandelen en een akkoord te sluiten met Rusland, wat gebied afgestaan, terug naar een Minsk type stand-off, afgezien van Navo en neutraal geworden. Maar goed catastrofe is wat men wilde en nog steeds wil. Gefeliciteerd alvast met het weergaloze succes. En trouwens ook met de prachtige successtory van de sancties. Allemaal geweldig.
In zeker opzicht heb je gelijk alleen Hitler nam ook even Polen in en sloot daarvoor nota bene een vredesverdrag met Stalin. Chamberlain dacht ook met Hitler wel even een verdrag te sluiten. Hitler lijfde ook even TjecheSlovakije in.
Poetin had ook kunnen stoppen bij de Krim.
Je eigen bevolking opofferen om verkracht, gemarteld en vermoord te laten worden? Mhwa nee.
En over een paar jaar weer meer weggeven?
Twee problemen met jouw idee:
1.) Zou Rusland een compromis hebben geaccepteerd na Kiev?
2.) Hoe weet je dat Rusland niet na een paar maanden een nieuwe poging zou lanceren? Putin lijkt verdomd vastberaden.
Afzien van de NAVO en 'beutraal' worden is nauurlijk het domste wat je kan doen als je buurman een fascistische psychopaat is. En Oekraïne boekt al een enorm succes: het laat zien dat het Russische leger een tandeloze beer is. die alleen kan winnen door hun overmacht aan Zombies het slachtveld op te sturen. Hoe langer en meer Rusland bloedt, hoe beter. Zelfs de Wierd Dukachtigen en andere Putin-versteher houden nu hun grote mond..
Terug naar Minsk zou een optie zijn, maar erg onwaarschijnlijk dat Rusland de Krim weer terug zou geven.
@bananabanana | 18-06-22 | 11:42: Wat ik me dan aldoor afvraag is of dat eeuwige uitmaken voor Chamberlain van mensen die waarschuwden tegen de dwaasheid van oorlogen niet vanzelf een keer verveelt? Deze aartsluie, armetierige en in de Irak oorlog helemaal tot de draad toe versleten drogreden wordt dan ook nog iedere keer gebracht alsof we ons de diepste wijsheid wordt geopenbaard van een imposante scherpzinnigheid geest.
@Festen | 18-06-22 | 11:46: Propaganda is fijn voor de gewone man en is goed voor de moraal. (Zeker als, zoals het gelekte inlichtingenrapport in de Independence duidelijk maakt deze onder grote druk van de realiteit staat.) Dat wil ik dus helemaal niet betwisten, maar de mensen die de dingen beslissen zouden dat in het belang van het land en het volk dat ze vertegenwoordigen wel moeten doen op grond van de realiteit, niet op grond van de propaganda en de daarbij horende karikaturale vijandsbeelden, en daarbij dan ook realistisch zijn.
Ondertussen kan het gewone volk blijven worden opgehitst tot het ook voor hen tijd is om weer terug te keren naar de weerbarstige realiteit. Ook daarin speelt de media dan een voorname rol.
@Mazzelstof | 18-06-22 | 12:03: Munchen en Chamberlain is geen in steen gebeitelde waarheid, dat klopt.
Maar Munchen en Chamberlain is wel een belangrijke vraag bij elk conflict.
Stel dat we met Rusland een compromis sluiten, en ze krijgen een deel van Oost-Oekraine. Hoe groot is de kans dat Putin dan a la Hitler het volgende jaar vrolijk de oorlog weer opstart?
Ik ben bang dat die kans heel groot is: Putin pikte in 2008 een stukje Oost-Oekraine in. In 2014 pikte hij Kiev in. Nu heeft hij een totale invasie uitgevoerd en hij heeft geprobeerd Kiev en Charkov en Odessa te veroveren.
Putin maakt ook duidelijk dat in zijn ogen Oekraine niet bestaat, hij ziet het duidelijk als een stuk Rusland.
Ik denk dat de kans levensgroot is dat Putin bij welk compromis ook al heel snel - binnen een jaar bijvoorbeeld - het opnieuw probeert.
Ik zou geen compromis met hem riskeren. Ik denk dat het risico te groot is.
Maar hoe groot zie jij dat risico? Dat is de vraag.
@HarmenB | 18-06-22 | 12:29:
"Ik ben bang dat die kans heel groot is: Putin pikte in 2008 een stukje Oost-Oekraine in."
Georgië.
"In 2014 pikte hij Kiev in"
De Krim.
We moeten wel Oekraïne steunen. Stel je voor dat Rusland Oekraïne terugverovert. Gelooft er iemand dat Putin dan daar stopt? De man is op een missie.
Als Putin wint, dan kan heel Oost-Europa gedestabiliseerd worden. En wij zitten daar direct naast.
Net zo erg: het kan China aanmoedigen om Taiwan binnen te vallen. En als je de invloed van de Russische invasie op de Nederlandse economie al erg vindt, hou je dan maar vast als China Taiwan binnenvalt.
Maar als we nu Rusland kunnen laten doodbloeden op Oekraïne, dan kunnen we Oost-Europa beschermen en China afschrikken.
Het is kostbaar om Rusland te stoppen in Oekraïne. Maar het is veel goedkoper dan wat we mogelijk moeten doen als Rusland wint.
Precies dit.
We moeten niet vechten tegen Rusland, maar tegen het regime van Poetin.
Misschien hadden we gewoon daar de MacDonald's enzovoort moeten houden en via die kanalen mensen informeren.
De waarheid is de grootste vijand van Poetin. De grootste vijand van Oekraïne is Poetin.
Breng de waarheid in stelling en het zal invallen als een bom op het Kremlin.
Dus hij gaat dan ook NAVO leden aanvallen? Nee denk ut niet.
Maar wat als er nou al gewoon al lang over onderhandeld is en er slechts vergeten is, om de Oekrainers te vertellen dat hun land wordt opgesplitst?
Zou China dan alsnog Taiwan innemen? En weet u wat een vacuumbom is?
Oekraïne gaat Rusland flink verzwakken en Oekrainers gaan hun land helemaal terugveroveren (inclussief Krim) met behulp van westerse wapens. Dat is de enige mogelijkheid zodat wij ook sterker tegenover China staan.
Zware artillerie leveren. Raketartillerie voor grote afstanden. Dat kan de balans doen omslaan. Te weinig en niet op tijd leveren zal Europa duur komen te staan.
Dat Rutte nu pas constateert dat deze oorlog ook onze oorlog is, is veelzeggend. Dat had hij op dag 1 kunnen zien.
Lijkt wel erg op de hand van Poetin te zijn.
Welke nuanceringen zijn er nodig? Echt serieus.
Fijn dat dit liveblog er weer is, de aandacht voor de oorlog moet niet verslappen. Dat is precies waar Poetin op zinspeelt.
Rusland is continue in het offensief en de vraag is of ze genoeg tijd en middelen krijgen om te herstellen. Ook al zijn ze met veel meer het tij kan zo keren. Wanneer de westerse (raket)artillerie zijn vruchten begint te werpen kan er wellicht wel een omslagpunt worden bereikt.
Verder ben ik benieuwd of het Oekraine lukt om een paar Russische units af te snijden. Er zijn denk ik kansen bij Kherson en Bij Izium.
Blijkbaar zijn wij in oorlog en moeten we lijden:
"De oorlog in Oekraïne is ook onze oorlog. Dat zei premier Mark Rutte vrijdag na de wekelijkse ministerraad. Volgens de minister-president moeten we het daar ’eens over worden’ en moet de Nederlandse bevolking bereid zijn de gevolgen daarvan -ook in de portemonnee- te dragen."
Met dat constante valse saamhorigheidsgedram (onze oorlog, ze horen bij de EU) merk ik bij mezelf dat mijn neutrale stellingname vervaagd.
Ik wil niet lijden voor dat corrupte land en ik wil niet dat ze bij de EU komen. Een verloop van de oorlog die daar invulling aan geeft is het verloop waar mijn keuze naar uit gaat.
Ofwel Oekraïne wordt Russisch, ofwel het wordt EU op ten duur. Er zijn niet echt alternatieven. Als Oekraïne deze oorlog verliest, zal Rusland doorgaan met veroveren.
@* Il Principe * | 18-06-22 | 11:24: Wat gaat Rusland daarna veroveren dan?
Andere mensen hebben moeten lijden voor jouw vrijheid. Je moet niet zo zeuren.
@flame_me | 18-06-22 | 11:28: Ah je bedoelt die meer dan twintig miljoen Russen?
@* Il Principe * | 18-06-22 | 11:24: Ik vermoed dat je zelf niet in de gaten hebt van wat je schrijft maar je hebt gelijk. Russisch of EU maar in de toekomst zeker niet meer soeverein. Net zoals Nederland overigens.
@Zapata10 | 18-06-22 | 11:27:
Geen idee.
Sinds 2008 Georgië, Oekraïne 2x, Transnistrië, Syrië.
Het liefst willen ze blijkbaar terug naar het gebied ter grootte van de Sovjet-Unie.
Het is onze oorlog volgens Rutte. Ik adviseer hem derhalve met zijn hele kabinet zo snel mogelijk naar Londen te vluchten.
Idioot.
@* Il Principe * | 18-06-22 | 11:35: Midden oosten voeren tal van landen hun oorlogjes. En ja, Rusland beschouwd het hele gebied wat vroeger tot groot Rusland behoorde als hun achtertuin. Zoiets als de Monroe doctrine.
Putin heeft gezegd dat de ineenstorting van de USSR "de grootste catastrofe van de 20e eeuw" is geweest. Dat is een behoorlijk heftige uitspraak, gezien het historische verleden van zijn land. Putin heeft het inkapselen van de voormalige Oostbloklanden door de EU/NAVO min of meer over zich heen laten gaan, maar Oekraine is een ander verhaal. Dat is onbespreekbaar en onacceptabel voor hem. Na het uiteenvallen van de Sovjet Unie had je daar miljoenen mensen die allemaal onze spulletjes wilden kopen en ons welvaartsniveau wilden. Maar toch hield het westen dat vijandsbeeld aardig in stand. En nu zitten we met the fried pears.
@Zapata10 | 18-06-22 | 11:45:
Niet vergelijkbaar met de Monroe doctrine als het betekent dat Rusland de landen ook echt wil bezetten.
@Asteroid-B612 | 18-06-22 | 11:55:
De sprookjes dat het allemaal de schuld van de NAVO is, kunnen bij het huisvuil nu Poetin zich vergelijkt met Peter de Grote. Het gaat gewoon om gebiedsuitbreiding.
@Asteroid-B612 | 18-06-22 | 11:55:
" Maar toch hield het westen dat vijandsbeeld aardig in stand."
Dit is onzin. Rusland mocht zelfs bij de NAVO. Je draait de zaken om. Waarom doe je dat? Is dat een soort van zelfhaat? If anything, hebben we Poetin te lang behandeld als een 'vriend'. Dit terwijl al in 2004 duidelijk was dat Rusland helemaal niet de intentie had om onze vriend te zijn.
Makkelijk, passief op je reedt blijven zitten en wel zien hoe de hazen rennen na dit conflict. Terwijl je er ook invloed op kunt hebben, wie je handelspartner en geopolitieke bondgenoten worden en blijven.
Maar ja. Visie en "Vies" verschillen ook maar 1 letter van elkaar. Vies in de zin van "vieze handen" dus.
Een verwoest land in oorlog zo snel mogelijk lid laten worden van de EU?
Daar was het nou juist Poetin om te doen, enkel niemand wil bij zijn regime horen.
De subsidieclub EU speelt dat niet handig, zoals gebruikelijk, maar Poetin snapt op zijn beurt niet dat landen niet hunkeren naar de Sovjet tijd. Zijn tijd.
Ja.
Op de Telebelg lees ik dat het dag 116 van de oorlog is, GS houdt het op 115. Met zo'n willekeurige snipperdag win je de oorlog natuurlijk nooit.
Rusland lijkt er op niet te kunnen winnen, maar Oekraïne kan zeker niet winnen. Rusland is groot, zeer groot en de Russen kunnen altijd verder terugtrekken om daarna met meer resources en verliezen gestaag terug te vechten (zoals ze dat in het verleden ook gedaan hebben). Dit gaat een uitputtingsslag worden dat Oekraïne, met een bevolking twee keer zo groot als Nederland (zonder de watjes, millennials en snowflakes, dat dan weer wel), gaat uitputten. De oplossing zal op een of andere wijze op het diplomatieke vlak gezocht moeten worden.
Valt tegen met die Russische resources. Ze vechten nu zelfs met T-62 tanks.
Veel meer zwaar wapentuig ernaartoe en laat Oekraïne de Russische beer zijn klauwtjes afhakken. Veel anders zit er niet op.
@* Il Principe * | 18-06-22 | 11:17: Inderdaad, de russen krijgen steeds oudere zooi en Oekraïne steeds moderner materieel.
@Sqbar | 18-06-22 | 11:20:
Oekraïne krijgt nog steeds te langzaam te weinig spullen.
Het Russische volk wordt angstvallig dom gehouden door een paar idioten van de staatsmedia. Poetin grootste vijand is de waarheid. Als de waarheid naar boven popt heeft Poetin zijn oorlog verloren en zal het Russische volk met het schaamrood op de kaken zich net zo schamen voor de wandaden als de Duitsers na de ontmaskering van de nazi's.
Op en gegeven moment is er gebrek aan van alles wat niet aangevuld kan worden.
@bananabanana | 18-06-22 | 11:26:
Schamen de Russen zich voor de wandaden van de Sovjets? Lenin, Stalin of Beria?
@* Il Principe * | 18-06-22 | 11:26: Het blijft de vraag of het voldoende za zijn ja.
@bananabanana | 18-06-22 | 11:26:
Een deel wel, een deel weet ook wel wat er nu aan de hand is. Maar de zwijgende meerderheid heeft andere prioriteiten of denkt nog steeds in de narratief dat het moederland wordt aangevallen door de Nana-combinatie ( Navo/Nazicombi ). Daar win je de oorlog ook niet mee, met dat soort blinde schapen.
Eerst moegestreden door de woningcrisis gedurende 5 jaren en nu dient deze crisis zich aan. Jammer maar helaas
Is dat geen scène uit Wolfenstein 3D?
Eva, auf wiedersehen!
youtu.be/Eo6w5R6Uo8Y hier een heldere uitleg van Putin’s doel: het bezit en exploitatie van de nog onontgonnen gasvoorraden onder oostelijk Oekraïne en de Zwarte Zee. Shell had al een concessie bij Kharkov en waren er al begonnen te bouwen aan de installatie maar konden vertrekken toen de Russen het gebied overnamen.
Nergens voor nodig.
Rusland klotst en rammelt van de natuurlijke hulpbronnen.
Ze zijn alleen te stom om er iets fatsoenlijks mee te doen.
@Kapitein Sjaak Mus | 18-06-22 | 11:11: klopt, met een grote maar, alles ligt in zeer moeilijk begaanbare gebieden, deze bronnen zijn makkelijker aan te boren.
@infidel103 | 18-06-22 | 11:17:
Lui, gemakzuchtig.
Ja, zo komen ze natuurlijk nooit van dat vooroordeel af.
Tja, deze dictator moet z'n eigen rijkdom instant houden en de slijmballen om heen zijn ook vrienden die geld kosten.
Oekraïne heeft nog steeds erg zwaar. Ze verliezen elke dag veel mannen en hebben nog steeds te weinig (zware) wapens. Althans dat heb ik afgelopen dagen begrepen. Met uitzondering van UK en VS geven wij nog steeds te weinig wapens aan Oekraïne. Deels politiek en deels omdat we niet veel wapens hebben en dat is ook weer een politiek besluit geweest om op legers te bezuinigen.
Voor geïnteresseerden, de onderstaande link geeft Russische verliezen weer afgezet tegen het aantal wat ze in het begin hadden. Iemand die het in een echte link wil omzetten?
https://wwwPUNTminusrusPUNTcom/en/
www.minusrus.com/en/
Wat zou het Nederlandse pauperleger aan grote hoeveelheid zware wapens kunnen geven...
Oekraïne heeft ook een ander (tijdelijk) probleem: Een deel van de troepen is nu in opleiding in het buitenland om westers materieel te kunnen bedienen. Die komen straks (samen met het materieel) weer terug op eigen bodem.
Boris wil vooral internationaal deugen omdat hij thuis voortdurend onder vuur ligt.
@BrutusBosch | 18-06-22 | 11:11: beggars army!
@Sqbar | 18-06-22 | 11:13: ja dat geeft hopelijk een enorme steun in de rug.
Ben wel benieuwd wanneer we die HIMARS en PzH2000 in actie gaan zien. Waarom die training van de PzH2000 zo lang moet duren is mij niet helemaal duidelijk. De Franse CAESAR is al in gebruik in Oekraïne.
Onleesbare codeberichten.
Eén van de vele treurige bij-effecten van iedere oorlog.
Het zal niet alleen opleiding zijn voor inzet van het materieel maar ook hoe ze tactisch het beste te gebruiken. In feite wordt Oekraïne in sneltreinvaart omgeschoold tot de NAVO norm
De opleiding voor de PzH wordt door de mensen van Scholz gedaan. Dan weet je dat er tijd wordt gerekt of het er helemaal niet van komt. Hoe dan ook het gaat maar om een klein aantal van die dingen. Die gaan het verschil niet maken. NL kan er ook niet meer weggeven, We hebben er zelf nog maar een paar. De duitsers kunnen er met hun 185 wel wat meer missen maar Scholz…
Van schijtpartij naar schietpartij deze ochtend.
Nou, met de juiste viscositeit is een treffende combi mogelijk, kan ik u vertellen. Een flipperkast is er niks bij...
In plaats van dat Poetin Rusland naar een welvarend land heeft geleid, waar het alle potentie toe had, heeft hij het tot een schurkenstaat gemaakt met een totalitair bewind. Hij is blijven hangen is z'n KGB tijd en leeft in z'n eigen bekrompen paranoïde wereldje.
Hij slacht de Oekraïnse bevolking af onder het mom van bevrijding. Hij snapt niet dat niemand zit te wachten om onder het juk van zijn regime te leven. Hij snapt niet dat er ook heel veel mensen zijn, die niet alleen door zijn propaganda machine worden voorgelicht. Die mensen zien de exorbitante zelfverrijking van een dictator, die het clubje om hem heen verrijkt en verder schijt heeft aan alles en iedereen.
Het Russische volk en de rest van de wereld zullen hem niet missen, het is tijd voor zijn pensioen. Dat is de enige oplossing om de vernietiging door deze dictator te stoppen.
Het enige wat hij nu nog doet is een paar naïeve landen bespelen met graan en vriendjes zoeken met soortgelijke regimes.
Net als Hitler is het waarschijnlijk niet mogelijk om met hem te communiceren.
Vergeet maar dat hij het niet snapt. Hij snapt het prima en geeft geen zier om het leven van de eigen landgenoten.
@Therapietje | 18-06-22 | 11:04:
Hij zou het voorbeeld van Hitler kunnen volgen of nog een laatste keer shinen als Mussoline op het Rode plein. De man heeft teveel bloed aan z'n handen.
Ach nog 2 maandjes.
C/P TT
Oekraïne wil de vredesgesprekken met
Rusland eind augustus hervatten.Dat
heeft de Oekraïense hoofdonderhandelaar
gezegd in een gesprek met de zender
Voice of America.
Oekraïne verwacht aan het einde van de
zomer een betere onderhandelingspositie
te hebben,als Rusland door een serie
tegenaanvallen is teruggedrongen.De
Russen hebben voornamelijk in het
oosten en zuidoosten van Oekraïne
terreinwinst geboekt.
Ik hoop het maar eerst maar eens zien hoe snel de hiervoor benodigde wapens arriveren. Wat dat betreft blijven "wij" schaamteloos in gebreke, vind ik. En ja, ik weet, velen zijn dat niet met mij eens. Mensen die nog steeds denken dat het "ons" niet aangaat, dat Oekraine maar neutraal moet blijven - alsof zij daarover gaan op dit moment -, dat het ons centjes gaat kosten - alsof het ons niet nog veel meer gaat kosten als Poetin wel de zeggenschap heeft over Oekraine inclusief Odessa, olie- en gasvelden en graan etc. etc.
Maar ja...
Vreselijk, die "gebroken geweertjes", die mensen die denken dat "we" het alleen wel kunnen redden, die mensen die denken dat we maar de knop om hoeven te zetten om terug in 1995 te zijn.
Prima volk hoor om een biertje mee te drinken, een vleesje mee te braden of een concertje mee te bezoeken. Maar iets diepgaander, neuh.
De definitie van een speciale actie is zeer vlug, met minimale inspanning, maximale efficiëntie een kleinschalige ingreep uitvoeren om één helder doel te bereiken. Deze "speciale actie" voldoet aan geen van al die eigenschappen.
Lijkt op seks dus.
Gelukkig is het nu ook "onze" oorlog. Volgens Rutte. De keizer Nero des vaderlands.
2017…. Het lijkt zo lang geleden.
amp.nos.nl/artikel/2159402-rutte-krij...
Hitler was een idioot om Rusland aan te vallen, een front van 5.000 kilometer was niet te doen. En zelfs met zijn Tiger-tanks kon hij niet op tegen duizenden kleien tanks van de Russen.
Ja. Verschil is alleen dat Rusland nu de aanvaller is ipv dat het wordt aangevallen. En vergeet dat lend-lease niet he, waardoor we Stalin de mogelijkheid gaven om door te vechten ( + de doctrine aan de pers dat we hem vooral met Uncle Joe moesten aanduiden en niet mochten schrijven over zijn misdaden en genocides ). Iets waar toen al veel verzet tegen was, met name Patton moest daar niets van hebben, die wilde zelfs met de resten van het verslagen Duitse leger optrekken tegen de bolsjewiek en met de kennis van achteraf gezien was dat voor de Oost-Europese landen niet eens zo'n heel gek idee geweest. Wij waren vrij, zij leefden 45 jaar lang in terreurstaten.
Hebben we wel heel makkelijk praten, hier.
@Graaisnaaiert | 18-06-22 | 11:04: Landlease kwam pas goed op gang in 1941. Toen waren de terugval bij Moskou en Stalingrad al gebeurd.
@Graaisnaaiert | 18-06-22 | 11:04:
Stalin overtreft Hitler op menig vlak wat (oorlog) misdaden betreft.
Beide waren radicale, despotische en meedogenloze dictators maar Stalin was / is feitelijk gezien de ergste van de twee.
Maar tja, Hitler en de nazi's die krijgen de "eer".
@Dr.Mabuse | 18-06-22 | 11:24:
Ik ga niet vergelijken. Poetin is nu het probleem en die moeten we knalhard aanpakken. Stalin was een gemiste kans / water onder de brug maar we hebben gezien wat daaruit voort is gevloeid en laat dat alsjeblieft een les zijn voor hoe we Poetin moeten aanpakken. En in het verlengde daarvan Xi Jinping want ook daar zijn "we" nog veel te naief in. Het enige waar wij in investeren is bevolkingsgroei en "kennis", verbouwen van vreten wordt uitgefaseerd, de maakindustrie het continent afgetrapt en straks weten we alles maar hebben en kunnen we helemaal niks meer. En dan? Bedelen op de blote knietjes bij Moskou en Peking zeker of we tegen woekerprijzen hun hapjes en appjes mogen kopen zeker. Kom nou toch. Levensgevaarlijke ontwikkeling dit.
Kurva! Een Poolse tegelzetter kan zijn hart ophalen in die garage.
Rutte gooit Nederland voor de troika.
We zien wat we willen zien.
We zien wat ze willen zien.
Wie was er eerst?
"Het is een hete dag vandaag", en toen sprong de luchtdoelkannonier over de railing van het schip in het water. "We hebben hem nooit meer gezien".
Pacific 1945.
De white tip oceanic had een prima dag.
Dus als Rusland een beetje haast maakt met die winst dan komen ze automatisch bij de EU begrijp ik?
Winnen ze het songfestival ook nog!
Ik moet zeggen dat ik dit topic toch een beetje heb gemist de laatste tijd.
Nog niet op de camping met TV tje? Kijkend naar ter land, ter zee en in de lucht, circuit van Zandvoort, 1979?
youtu.be/x-O-sI9Xq08
Wordt het niet een tijd om daadwerkelijk met een economische oorlog met Rusland te starten? Handel stilleggen, grenzen dicht, nul energie afnemen, iedere Rus die hier is oppakken en interneren.
Want nu zitten we te wachten tot Oekraïne is doodgebloed en wij gaan het stukje dat over is straks oplappen omdat dat bij de eu hoort.
Dat raakt ons harder dan Poetin.
U wilt twintig Euro voor een liter benzine betalen en 15 Euro voor een brood?
Nul energie afnemen! Wacht nog even, bijna winter dat zal die Russen leren. Hebben die Russen die hier zijn misschien nog geluk mits de gevangenissen nog warm gestookt kunnen worden, de gewone Nederlandse burger vriest dood.
We kunnen ze het beste laten doodbloeden door op te schalen wbt wapenleveranties. Dat kost ze veel meer stootkracht en levert ze veel meer vertraging op dat sancties en confiscaties., zeker omdat dat allemaal ruim van tevoren wordt aangekondigd en ook nog eens traag wordt uitgevoerd.
Maar ja, kiezen en principes, dat zijn 2 dingen waar een hoop regeringen niet zo van gediend zijn.
Maar dat Belgorod blijft een pain in the ass en ik zou dat toch als legitiem doelwit willen verklaren. En verder hebben wij tot nu toe opgeschaald op het moment dat het al te laat was. Tenenkrommend frustrerend. Ik denk dat we verder moeten gaan dan te zorgen dat Oekraine nog steeds aan een paar draadjes bungelt. Ik denk dat we ervoor moeten zorgen dat Poetin de keus heeft tussen verdedigen/consolideren en terugtrekken. Een soevereine staat aan onze achtertuin wordt aangevallen door een bewezen agressor, dan staan alle seinen toch op diep donker rood en is het gezwatel over "een neutrale Oekraine" allang een gepasseerd station.
@Komjehiervaker | 18-06-22 | 10:48: daarom noem ik een economische oorlog. Oorlog gaat altijd van au tot hele erge au.
@Zapata10 | 18-06-22 | 10:50: karikaturen zijn soms leuk, soms niet. Nu niet. Bangepoeperds met ruggengraat van pudding hier in Nederland.
@SpinozaKoerbagh | 18-06-22 | 11:45: Het volkje wat hier woont heeft maar 1 agenda. Pecunia. Dat is al eeuwen zo. Ja ook al tijdens de tachtigjarige oorlog. De kaaskoppen werden echt boos vanwege de tiende penning. Nederlanders hebben geen ideologie, kennen geen vaderlandsliefde, alleen maar poen telt.
Dacht gisteren gewoon Zelensky gezien te hebben hier bij de Plus. Twee druppels water. Ik pakte een krat bier en hij een sixpack Radler 0.0. Zal mij niet verbazen als hij het echt was.
Ik zag hem gisteren bok de Gamma. Hij had een donkergroen T-shirt aan en was overduidelijk van plan keihard te gaan klussen.
Radler 0,0? Uw schoonmoeder komt op visite?
@goedverstaander | 18-06-22 | 10:52:
Volgens Leptob's bijdrage, de schoonmoeder van Zelensky. Dat betekent dan weer dat Zelensky getrouwd is.
@skoftig | 18-06-22 | 10:54: Volgens de overleveringen is Zelensky niet getrouwd. Zijn schoonouders konden geen kinderen krijgen.
Idioten.
Poetin&friends kunnen in ieder geval in de geschiedenisboeken bij geschreven worden in het bij de hoofdstukken massamoordenaars.Dat hebben ze toch maar weer mooi voor elkaar.
Zekers, maar hij doet weinig anders als vele leiders voor hem in andere oorlogen.
Bestoken van steden om terreur uit te oefenen gaat terug tot het begin der tijden.
@Zapata10 | 18-06-22 | 10:48: whataboutism is a bitch. Het blijft schokkend dat dit nu gebeurt en we moeten er echt wat mee. En dan bedoel ik niet quasi-diepzinnig relativeren vanuit de luie stoel.
@SpinozaKoerbagh | 18-06-22 | 11:47: Dan ben je heel selectief geschokt. Dat soort van luitjes heb ik niet zoveel mee.
@SpinozaKoerbagh | 18-06-22 | 11:47: Overigens we? Ken ik u? Wie we?
Dat dit in 2022 nog werkelijkheid is is eigenlijk waanzin.
Gaat de komende 33 miljoen jaar door. Tenzij ons DNA substantieel wijzigt en er ander gedrag ontstaat wat beter overleven mogelijk maakt, zonder al deze zeik.
Het zou gek zijn als het niet meer gebeurde.
U bent niet echt bekend met de ware aard van homo sapiens, begrijp ik?
@Ommezwaai | 18-06-22 | 10:46:
De enige oorlogshitser die ertoe doet zit in het Kremlin, of heeft u dat toevallig gemist?
@Ommezwaai | 18-06-22 | 10:46:
"Feitelijk verklaart u Rusland de oorlog.
Zónder overleg met uw baas, de Nederlandse Tweede en Eerste Kamer."
.
Die stemmen toch wel voor, daar hoeft JD zich geen illusies voor te maken. En verder stapt JD wel heel makkelijk over diverse incidenten heen, niet in het minst MH17 maar ook Russiche hacks, spionage en destabiliseren van landen in het oosten van de EU, ons stromen vluchtelingen op het dak jagen, een vliegtuigkaping boven Polen etc. etc. En dat is dan alleen nog maar de afgelopen 8 jaar.
Maar goed, JD denkt dus kennelijk ook nog dat de wereld ophoudt bij Lobith.
@Ommezwaai | 18-06-22 | 10:46: Jan toont in dit stukje alleen maar aan dat hij een struisvogel is. Als we Oekraïne niet full force steunen maken we Poetin alleen maar nog veel en veel machtiger. En Poetin had de EU al zo'n beetje in de zak door de afhankelijkheid van de EU van Russische fossiele brandstoffen, andere delfstoffen en graan en dergelijke.
Jan geeft zich blijkbaar liever zonder slag of stoot over aan de Russische maffia daar in het Kremlin...
@Aristotalloss | 18-06-22 | 11:03:
Yep. Sommige mensen hebben nog steeds niet door dat de wereld veranderd is. Geopolitiek gezien na 9/11, Europees gezien na het verdrag van Maastricht en Europees en geopolitiek gezien op 24/2.
Echt, sommige mensen hebben zo weinig histrosich besef en blijven zich maar focussen op hun eigen kleine kringetje. Ik kan daar met de kop niet bij. We vliegen in 12 uur naar China. De andere kant van de wereld. Dan hou je je ogen toch open, of ben ik nu knettergek?
@Graaisnaaiert | 18-06-22 | 10:55:
Nee.. Maar u vindt blijkbaar dat we onze krijgsmacht hiervoor opgeofferd mag worden? Niet mee bemoeien.
Rusland wilde ooit toetreden tot de NAVO, weet u nog?
@Graaisnaaiert | 18-06-22 | 11:08: Inderdaad! Veel te veel mensen hebben nog een dorpse mentaliteit terwijl we in de tijd leven waar we live kunnen spreken, videobellen, televisie maken e.d. vanuit de verste uithoek van deze planeet. We leven nu in een tijd van 'blok-vorming'; de NAVO, de EU, 'het Westen' mòet z'n grenzen zo ver mogelijk uitbreiden om relevant te blijven en te voorkomen dat andere ons totaal gaan overschaduwen.
@Ommezwaai | 18-06-22 | 11:14: "Rusland wilde ooit toetreden tot de NAVO".
Dus u wilt dat de Hells Angels ook onderdeel mogen worden van de politie? De Russische bevolking moet eerst maar eens zorgen dat ze die mafiosi uit het Kremlin jagen en een beschaafde democratie worden.
@Aristotalloss | 18-06-22 | 11:18:
Appels en peren..
Ik ben en blijf van mening dat het onze oorlog niet is.
Maar goed idee, Hells Angels willen wellicht wel doorpakken..
@Ommezwaai | 18-06-22 | 11:22:
Daar is Poetin het niet mee eens dus jouw mening doet er niet toe. Deed er sowieso niet toe maar soit. Verder wilde Boris Jeltsin NAVO-lid worden. Dat mocht van de NAVO. Die hebben gezegd dat Rusland aanvraag kan doen. Poetin stak er een stokje voor.
Die actie op die laatste trap ook. Ziet er uit als een spel paintbal met real ammo
Is het niet een beetje te warm om oorlog te voeren?
Ik weet niet wat het weertje daar doet.
Code geel.
Koude oorlog is inderdaad te prefereren boven hete strijd.
REAGEER OOK