Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE - Het Zwaar Omstreden PvdA-Congres

Fuseren kun je leren!

Ook geen zin in gras maaien, de schuur schilderen of onkruid wieden met zo'n kekke gasbrander? Gelukkig is daar het online partijcongres van de PvdA! Dat was ooit een grote volkspartij voor arbeiders die allemaal een abo op de VARA-gids hadden en massaal naar de Rooie Haan Radio luisterden. Maar arbeiders hebben we in Nederland al lang niet meer, die zitten allemaal thuis met een uitkering naar SBS6 te kijken, terwijl ze goedkoop bier uit blik drinken. We hebben geen idee wie er tegenwoordig de baas is bij de PvdA, en het is nog maar de vraag of de PvdA na vandaag überhaupt nog bestaat. Volgens PvdA-bolwerk De Staatsomroep heet de partij na vandaag GroenRood, Volkspartij voor Eerlijker en Groener, Groener&Socialer, PvdA-GL, Partij voor Mens en Klimaat of simpelweg LINKS. En dat vinden wij uiteraard fantastisch, want op naar de 0 zetels. Chips, nootjes en bier (uit een flesje).
UPDATE: PvdA senaatsfractie stopt alvast te bestaan, gaat samen met GroenLinks

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
Kaagstartbaan | 11-06-22 | 18:06

Grappig dat PvdA en GL zich linksblijven noemen.
PvdA: leenstelsel, korten op WAO, verhuurdersheffing... hoe vaak kun je je eigen achterban verraden?
GL: bakfietsenlinks in de Amsterdamse grachtengordel.

Nee mensen, dit zijn geen linkse partijen, dit zijn hooguit middenpartijen met soms erg rechtse trekjes.

Peter-the-Great | 11-06-22 | 17:20

Dat sektarische gekrakeel op de flanken van de politiek draagt er zorg voor dat het nooit wat wordt met die partijen. Ik geloof niet in al die splinterpartijen.

Bigi Bana Boy | 11-06-22 | 16:40

Afijn, ik klik even op dat filmpje al is natuurlijk dat congres allang voorbij. Krijg ik toch een stroom PvdA-coryfeeën te verwerken, niet normaal. En ik zweer het - allemaal types die je ooit van alles beloofden maar echt niks voor elkaar kregen.
Op Spekman na allemaal pluchevlooien. Die had ze al in zijn trui.

Als je nog niet weet waar je een keertje op moet stemmen moet je even kijken.
Weet je in ieder geval dat je de PvdA opnieuw kan doorstrepen.

Tierelier | 11-06-22 | 16:35

Zo te lezen hebben we al te maken met een vochtig wit onderbroekje.
Het enthousiasme is overweldigend in dat digitale bejaardentehuis.

Zapata10 | 11-06-22 | 16:29

wie interesseerd dit nou?? aandachts-trekkers 1e klas

plofplofbanana | 11-06-22 | 14:57

De babyboomerleden stemmen wel voor. De sociaaldemocratische achterban is zo goed als verdwenen. De fusie is feitelijk een overname en vehikel voor GroenLinks carrierepolitici. Hopelijk kan de SP wat groeien al zal die partij voor velen toch te radicaal zijn.

thanseeuwen | 11-06-22 | 14:56 | 1

Niet radicaal maar geen Eurofielen. Dat vinden Meeus en andere Eurofielen niet leuk.

Zapata10 | 11-06-22 | 16:31

Het zoveelste bewijs dat de PvdA niet meer opkomt voor de arbeiders met een kleine beurs. Als je niet voor 100 euro naar Londen mag vliegen maar voor ruim 400 met de trein zou moeten, dan weet je dus dat je als Jan met de Pet niet meer bij deze partij moet zijn. Na het eerdere leenstelsel en de verhuurdersheffing weer een nieuw verraad aan de PvdA-kiezer. Mensen, word wakker!

Peter-the-Great | 11-06-22 | 14:08 | 1

Een van de meest succesvolle leugens die marxisten ooit hebben verspreid is dat ze opkomen voor arbeiders met een kleine beurs. Buiten enkele sociaal democraten geeft geen een marxist om de arbeider. Ze zien hun als the means of production - arbeiders die werken voor de apparatchik in zijn datsja.

De meeste neo libs (geinspireerd door marxisten maar niet links laat staan sociaal democraten) walgen openlijk van de arbeider tegenwoordig. Ze kunnen hun minachting nauwelijks verhullen. De arbeiders zijn namelijk niet in opstand gekomen voor ze. En dat hebben ze onthouden.

Daarom hun verleg in focus naar andere 'minderheden' in de hoop dat die wel hun paradijs realiseren. Vandaar hun liefde voor massa immigratie naar het westen, om minderheden te kweken die voor ze vechten.

Graaf_van_Hogendorp | 11-06-22 | 14:30

London Leuke trip trouwens met de trein, duurt ca 2 uur langer. Ik doe meestal Munchen ook met de trein ook dat duurt ook 2 uur langer ongeveer. Parijs is ideaal met de trein. Brussel niks te zoeken. Het comfort in de trein is wat voor mij zwaar weegt. Verder mag voor mij iedereen vliegen.

Schilder58 | 11-06-22 | 14:04 | 4

@Basil Fawlty | 11-06-22 | 14:09:
Dit keer een trein naar het westen die niet mag rijden. Het is weer eens wat anders.

Frau Merkel | 11-06-22 | 16:32

@Frau Merkel | 11-06-22 | 16:32:
Lol!

Basil Fawlty | 11-06-22 | 16:59

@Basil Fawlty | 11-06-22 | 14:09: Verbouwing? Alweer? De laatste is van een paar jaar geleden, 2018 meen ik. Kunnen die haspelaars het niet gewoon in één keer goed doen?

MAD1950 | 11-06-22 | 17:57
▼ 1 antwoord verborgen

Het zoveelste bewijs dat de PvdA niet meer opkomt voor de arbeiders met een kleine beurs. Als je niet voor 100 euro naar Londen mag vliegen maar voor ruim 400 met de trein zou moeten, dan weet je dus dat je als Jan met de Pet niet meer bij deze partij moet zijn.

Peter-the-Great | 11-06-22 | 13:49

Er waren eens 3 partijen, de KVP de CHU en de ARP. Die fuseerden en vormden het machtige CDA. CDA, staan nu op 8 zetels?

homieguerneville | 11-06-22 | 12:57 | 2

Jawel, maar dat is pas sinds kort, hè, hoewel ze daarvoor ook al een paar jaar onder de 20 zetels uitkwamen.

Echter, de fusie die tot het CDA leidde, was destijds wel een goede zet: het heeft de neergang van die christelijke partijen toch ca 40 jaar kunnen tegenhouden.

Ik ben ervan overtuigd dat een eventuele fusie van PvdA en GL de teloorgang niet zo lang gaat tegenhouden. Zeker, het zal aanvankelijk leiden tot een bescheiden zetelwinst, volgend jaar bij de PS verkiezingen, en over drie jaar bij de TK verkiezingen. Daarna zal dat fusie-effect al snel gaan wegebben, en zullen ze de weg van het CDA gaan.

Dr_Johnson | 11-06-22 | 13:04

@Dr_Johnson | 11-06-22 | 13:04:
Inderdaad, fusie CDA was in de analoge tijd. Dit is een fusie in de digitale tijd en dan is het snel afgelopen met de pret als je niet levert.

Basil Fawlty | 11-06-22 | 13:57

Wel aardig van de PVDA dat ze die D66 jongeling nog even aan het woord lieten.

Niet_Van_Hier | 11-06-22 | 12:48

PvdA? O ja, nu weet ik het weert. Was dat vroeger niet een politieke partij?

Rest In Privacy | 11-06-22 | 12:45

"Gelukkig is daar het online partijcongres van de PvdA!''

Is een soort achterhoedegevecht, een doodsreutel, een irrelevante bijeenkomst van over het algemeen old-timers, die niet beseffen dat ze een anachronistisch Jurassic Park vormen.

Dr_Johnson | 11-06-22 | 12:36

PVDGR met zijn allen naar 0 zetels.

Hypno2050 | 11-06-22 | 12:20

Het hele grote probleem is dat niemand met de PVV durft samen te werken. Daarom krijg je nu een gedrocht als VVD aangevuld met alles van links.

HaaiBaai | 11-06-22 | 12:05 | 2

Heeft niet met durf te maken, maar met het cordon sanitaire dat de zittende baantjescarroussellers had afgesproken in de hoop dat succesvolle nieuwkomers als de PVV zouden verdwijnen. Werkt natuurlijk niet als je zoveel kiezers straal negeert, en dat al 20 jaar lang.

Zeurders | 11-06-22 | 12:12

@Zeurders | 11-06-22 | 12:12:
Hoezo werkt het niet? 80% van onze medelanders stemt baantjescarrousellers. Werkt uitstekend dus.

Graaf_van_Hogendorp | 11-06-22 | 12:23

Ik kap er mee. Deze mensen zijn bezig met intenties; daar kan het volk z'n brood niet mee smeren. doei!

fokkewoelf | 11-06-22 | 12:02

De sociaal democratie in Nederland is al lang dood, had niet gehoeven, kijk naar de Denen, maar ja dat zijn dan weer extreem rechtse sociaaldemocraten hoorde ik.

Blauwpetje | 11-06-22 | 11:51 | 1

Doe mij dat dan maar. Ben er recentelijk nog geweest. Wat een fijn land is dat. Jammer alleen dat je daar als buitenlander geen huis mag kopen, oh wacht.

Julius Pace Car | 11-06-22 | 12:35

Als VVD en D66 zich ook bij de fusie aansluiten, dan weten we ten minste dat we echt naar de afgrond rennen.

gestoptmetroken | 11-06-22 | 11:48

Een tweedeling creëeren tussen arbeid en management is ronduit dom. Iedereen die zijn werk goed doet kan en dient daarvoor gewaardeerd te worden en het is domme arrogantie om op handenarbeid neer te kijken. Het woord zegt het al: samenleving. We leven samen en ik respecteer iedereen die daar een bijdrage aan leeft. En het tegendeel is ook waar: ik heb een hekel aan rechts-egoïsten die enkel hun eigen zakken willen volproppen zonder een substantiële bijdrage te leveren.

Red shirt | 11-06-22 | 11:48 | 4

@Kouwe Kees | 11-06-22 | 11:54: Scherp.

NLgaatnaardeklote | 11-06-22 | 11:58

@NLgaatnaardeklote | 11-06-22 | 11:58:
Ja joh, heel menselijk ergens: als jouw smaakje iets verkeerd doet, dan mag het. Erg lastig om je elke keer tegen te verzetten, voor ieder van ons.

Kouwe Kees | 11-06-22 | 12:01

Zakkenvullende egoisten zijn niet partij- of ideologisch gebonden, Red Shirt. Was het maar zo makkelijk.

Graaisnaaiert | 11-06-22 | 12:23
▼ 1 antwoord verborgen

Wat een inspirerende mensen allemaal.

Grachus | 11-06-22 | 11:45

De enige bij de PvdA die me nog inspireert is Lutz Jacobi, maar die heeft zich terug getrokken in de provincie.

Arnold Layne | 11-06-22 | 11:37

Mooi ook: Nieuwe gein.
Daar is het en dat is het.

Kouwe Kees | 11-06-22 | 11:34

Zit net even te kijken; gaat nu over "jongeren". MBO-studenten komen voorbij. Dat is zoooo typisch. Zijn geen studenten namelijk. Zijn leerlingen. Niks mis mee. Maar dit is dus hoe socialisten "op komen" voor hun lieve poppetjes. In plaats van zeggen dat MBO-ers ook recht hebben op een OV-kaart gaan ze ze student noemen. Huishoudsters werden ooit interieurverzorgsters zonder er een gulden meer aan over te houden. Socialisten zijn floepers.

fokkewoelf | 11-06-22 | 11:34 | 2

Je zult sanitair manager bedoelen.

Rest In Privacy | 11-06-22 | 12:46

Floepers???

Von Knarrenstein | 11-06-22 | 13:30

Wat nu grappig zou zijn: als iemand zou persifleren dat de motie afgeraden moet worden 'want het partijprogramma was al heel links', zoals die tuthola van het partijbestuur net serieus zei.

Prze***walski | 11-06-22 | 11:32

Fusie van de PvdA met GroenLinks/Moslimbroederschap betekent in feite dat de splitsing van 1909 tussen SDAP (later PvdA) en SDP (communisten, later CPH en CPN) ongedaan gemaakt wordt. Geen goede zaak.

J.P.Drapeau | 11-06-22 | 11:31 | 2

Ach, het woke-geneuzel zal de boventoon gaan voeren. Het zal uiteindelijk goed zijn voor rond de 10 zetels.
De laatste ouderwetse rooien zullen zich wel aansluiten bij de SP.

SterF... | 11-06-22 | 11:49

De ouwe Drees heeft niet voor niets al in de jaren '70 zijn lidmaatschap opgezegd...

Lu_Tze | 11-06-22 | 12:04

Wat een kansloze bedoening, een vast contract bestaat niet... Mijn vrouw heeft vorige week nog haar vaste contract ondertekend. Bij haar werkgever...

Linke Soep | 11-06-22 | 11:30

Het einde van de sociaal-democratie in Nederland? Het heeft zijn functie gehad in het verleden, vooral in de jaren 50, maar opa begon wel een beetje raar te meuren natuurlijk.

SterF... | 11-06-22 | 11:27 | 2

Sociaal democratie in EUropa (en Union Dems in 'murica) was al een tijdje overleden. Wat we nu zien zijn neo libs afgewisseld met opgewarmde lijken.

Graaf_van_Hogendorp | 11-06-22 | 11:30

Ik denk juist dat er ruimte is voor sociaal-democratie in Nederland (en Europa). PVDA is echter geen sociaal-democratie meer. Ze kunnen net zo goed opgaan in D66 of VVD, of 1 groot VVD met een linker en rechter vleugel, want echt verschillen zijn er niet meer. Zeg ik als oud-PVDA'er.

Bataafje | 11-06-22 | 11:37

Zóoo elitair, bier uit een flesje! Bah.

SaintNick | 11-06-22 | 11:22 | 1

De echte arbeider drinkt uit 0.5l blik. Gelukkig zit daar geen een arbeider.

Graaf_van_Hogendorp | 11-06-22 | 11:26

Hilarisch.. Ze ondersteunen het om minder te vliegen, maar wel in combinatie met de aanleg van snellere treinverbindingen.

Uit zo'n reactie blijkt wel weer de vlotheid van deze dynamische partij. Tegen de tijd dat die treinen aan de eisen voldoen, ligt deze generatie PvdA-ers al 6 feet under.

Roos | 11-06-22 | 11:21

"Dankjewel. Keurig!"

"Ja, kom maar".

Ik haak af.

Dr.Mabuse | 11-06-22 | 11:16

Ik zag gisteren in dat NPO programma Sophie en nog een gozer Jessie tegenover Caroline zitten. Waar Caroline haar verhaal onderbouwde door te verwijzen naar onderzoeken wilde Jessie haar verhaal onderuit te halen met zijn eigen 'kennis', wat een losser.

NLgaatnaardeklote | 11-06-22 | 11:16 | 2

Jesse verward "eigen kennis" wel vaker met "eigen wereldbeeld"

normanius | 11-06-22 | 11:21

PvdA-Congres 2022
215 nu aan het kijken
57 minuten geleden begonnen met streamen

215.

Kolere.

Dr.Mabuse | 11-06-22 | 11:15 | 4

Dat zijn wel heel veel PvdA leden. Denk dat de helft journo's zijn.

Graaf_van_Hogendorp | 11-06-22 | 11:27

Wie nu nog PVDA steunt/stemt is niet een persoon die überhaupt naar de politiek kijkt.

Joffri | 11-06-22 | 11:28

Inmiddels
265 watching nowStarted streaming 112 minutes ago
Dat is echt krankzinnig weinig, bedenkende dat er geenstijl reaguurders en journalisten en random voorbijgangers bij zullen zitten, dus dat zijn dan hooguit 100 pvda leden.
(terwijl je blijkbaar als lid online mee kan stemmen met de moties aldaar, dus er is echt een reden om als lid mee te kijken)

TheOtherWhiteMeat | 11-06-22 | 11:56
▼ 1 antwoord verborgen

De wereld is knettergek geworden. Ik lees een halve FD-kop: bedrijfsleven waarschuwt voor sleutelrol China energiemarkt.
Alsof we dat niet van mijlenver hebben kunnen aan zien komen. En wat deed het bedrijfsleven? Dat liet en laat de oren hangen naar alle prietpraat die (oorspronkelijk) de linkse / groene (maar nu ook de nominaal rechtse) politiek al een paar decennia over ons uitstort. Allemaal in ruil voor een “groen blazoen”.

Hebben wij nog een “socialistische” partij nodig als je ziet dat de VVD al jaren bezig is onze energie-afhankelijke economie om te bouwen tot een aanbod gestuurde markt waarin op een kwaad moment de bakker alleen nog brood bakt als het waait?

Die zogenaamde socialisten (ik noem een timmermans) geven helegaar niets om het klootjesvolk waarvoor zij altijd zeggen het te doen. Dat geldt ook voor die Kuiken in d’r Jomanda-jurk. Dat mens staat druipend van het zweet voor de camera’s en heeft maar één ding in haar hoofd: het partijleiderschap.

Als laatste wijs ik nog maar even op het volgende: Er is HELEMAAL niets groens aan die hele Jesse Klaver en de “onderkant van de samenleving” heeft ook niets van hem en zijn partij te verwachten.

fokkewoelf | 11-06-22 | 11:11

Ik speelde ooit de opper hoflakei Henri.

In de eindmusical op de lagere school te Voorburg , heel lang geleden.

De locatie was de activiteiten aula , die nu niet meer bestaat want de school is ooit deels afgebroken en het voorste (mooiste) deel is nu al jaren een groot woonhuis.

En wij stonden daar zenuwachtig op het piepkleine podium met een mooi zelfgemaakt decor.

Henri was een verwaande kerel. En doorlopend ging er van alles mis.

Maar de ouders vonden het prachtig. Net als wijzelf.

Deze beelden van dit gezellige kleine zaaltje met slechte acteurs op het podium en tevreden klappende ouderen brengt me weer terug in de tijd,

Dr.Mabuse | 11-06-22 | 11:11 | 2

Dan levert dit congres toch nog iets goeds op.

Roos | 11-06-22 | 11:16

Hoe laat begint de bingo?

Lu_Tze | 11-06-22 | 12:22

Onbegrijpelijk dat Plasterk loyaal blijft aan die club.

tectonicos | 11-06-22 | 11:10 | 1
-weggejorist-
sgaapje | 11-06-22 | 11:20

Hoeveel zetels heeft dit boomer clubje tegenwoordig? 6?

Diederik_Ezel | 11-06-22 | 11:08

De ene club is links idioot en de andere club is idioot links, en de enige overeenkomst is dat ze beide nog nooit iets fatsoenlijks hebben gedaan voor Nederland
Dus dat kan alleen maar een grote bloedbonje worden, op naar de 0 zetels.

tsjajaja | 11-06-22 | 11:07

Als ik moet kiezen: liever de bestuurders van de PvdA dan de wereldvreemde wensdenkers van GroenLinks. Dit cultuurverschil is lastig te overbruggen. En weten ze inmiddels al bij welke Europese fractie wordt aangesloten: de Groenen of de Sociaal-democraten?

de IJsman | 11-06-22 | 11:03 | 2

Er zijn geen bestuurders meer te vinden die niet wereldvreemd zijn. Het westen heeft een aparte kaste opgetuigd van ambtenaren en politici die in hun eigen bubbel leven en naar een doel werken.

Graaf_van_Hogendorp | 11-06-22 | 11:07

In gelul kun je niet wonen, maar je kunt er tegenwoordig prima mee besturen.

Duwbak_Linda | 11-06-22 | 10:56 | 4

Ik ben blij dat Jan Schaefer dit allemaal niet mee hoeft te maken.

Graaf_van_Hogendorp | 11-06-22 | 11:06
▼ 1 antwoord verborgen

Zou er geen muziek zitten in een Partij voor Partijlozen, de PvP?
Die partij doet dan niks, hoef je ook de schijn niet op te houden. Zou er zo lid van worden.
Weet wel zo ongeveer waar ik nooit op zou stemmen, maar waarop dan wel - een stuk lastiger.

Ichneumonidae | 11-06-22 | 10:56 | 2

Ik ken een Engelsman die een hoop poen had gewonnen met " het langst je hand op een automatische houden" of zo
Hij begon de upp, the unrepresented people party. Het doel was zetels te winnen in het Engelse parlement en die dan leeg laten.
Iedere keer zou je dan die lege zetel(s) zien op tv .hij had allemaal mooie campagne voertuigen , zwart oranje stadsbussen .
Er bleek er een wet te zien die verbiedt het leeglaten van zetels, helaas is het dus niks geworden met de upp.
De man heeft nu een schimmig verhuisbedrijf in Amsterdam.

deathchant | 11-06-22 | 12:12

Als deze fusie er doorheen komt gaan we taferelen krijgen die de LPF, DENK, PVV, #MeToo, FvD, Bij1 en de Nacht der Lange Messen ruimschoots gaan overstijgen. Ruimschoots.
*nootjes en tonic klaarzet"

Graaisnaaiert | 11-06-22 | 10:55 | 2

Een oud cabaretier riep eens: rechts heeft zijn belang als mening, links haar mening als belang". Als je niet vecht in de baantjes'carrousel, kan iedereen mee.

ZoekEenVrijeNick | 11-06-22 | 11:04

Dit is gewoon een vrijwillig voortijdig levenseinde van de PvdA. En laat ik het op dat gebied nu helemaal eens zijn met D66.

Duwbak_Linda | 11-06-22 | 11:09

Is dat nu een VVD er op het podium met die dikke buik.

Therapietje | 11-06-22 | 10:55

Loopt soepel daar in Nieuwegein. Ik adviseer permanent te schorsen, dan zal er niets meer verkeerd gaan.

Joffri | 11-06-22 | 10:51

Mooi zo'n overzichts-shot. Het hele probleem van Nederland in één beeld samengevat.

marcoplarco | 11-06-22 | 10:48 | 2

Teveel oude witte mensen?

Graaf_van_Hogendorp | 11-06-22 | 10:49

Mensen die louter praten over werk in plaats van zelf de handjes te laten wapperen?

Graaisnaaiert | 11-06-22 | 10:57

Dit hele treurige schouwspel is het bewijs dat sociaal democratie in EUropa overleden en begraven is. Het is marxisme en neo liberalisme (en nee dat is niet hetzelfde als het echte liberalisme) wat de klok slaat.

De volgende stap is de fusie tussen D66 en VVD (ALDE) - gevolgd door de fusie tussen ALDE en het gedrocht wat hieruit komt.

Een klap in het gezicht voor Willem Drees sr. en zijn generatie aber schade alles ist vorbei.

Graaf_van_Hogendorp | 11-06-22 | 10:47 | 2

U vergeet het calvinisme, waarmee dergelijke stromingen zijn gelardeerd: wij hebben schuld en moeten daarvoor boeten.

wijsvinger | 11-06-22 | 10:58

@wijsvinger | 11-06-22 | 10:58:
Er is weinig calvinisme overgebleven bij de PvdA. Ook hun soort is al lang overleden en/of uitgerangeerd. PvdA zijn neo libs, net als het gros van GL. Vandaar dat ze willen fuseren.

Graaf_van_Hogendorp | 11-06-22 | 11:05

Goh. Ze hebben moeite met de verbinding.

marcoplarco | 11-06-22 | 10:46 | 1

Als er een metafoor ooit klopte.....

skoftig | 11-06-22 | 10:47

PvdA en GL naar 0 zetels, Justin Bieber die niet meer kan optreden, houdt het nou nooit op? Waarom, waarom?

skoftig | 11-06-22 | 10:44 | 1

Dan gaat PvdD naar 20 zetels.

Bataafje | 11-06-22 | 11:41

Groener en Socialer? Hoe gaan ze dat afkorten dan?

squadra | 11-06-22 | 10:43 | 4

Royaal zit er in, en ook Graaien. Alles uiteraard alleen voor de Politburo-leden van het eerste uur.

skoftig | 11-06-22 | 10:47

Inkoppertje: GS.
Ook nodeloos kwetsend.

Roos | 11-06-22 | 10:56

IA. Iedereen Arm.

Lorejas | 11-06-22 | 11:00
▼ 1 antwoord verborgen

Dit alles is simpelweg een symptoom van een groter fundamenteel systeem dat de Nederlandse politiek heet. De versnippering is ontstaan door alle one-issue kijk mij eens belangrijk zijn egocentrische personen die geen van allen enig publiek doel na streven, noch dienstbaar zijn aan de samenleving, noch enoge visie en vaardigheid om de huidige probleme. Op te lossen. Daarom dat het lijstje problemen alleen maar groter wordt!

NL is het meest individualistische land ter wereld: ieder voor zich en god zoek het maar uit…

De politiek is de grote voorganger geworden van hoe het niet moet in een samenleving: kleine kleuters die over elkaar heenbollen en bij minste geringste huilie huilie doen want ik heb altijd gelijk en als jij dat niet vindt ben jij gemeen!

Ik zeg verkopen en dan met z’n allen lekker in Zuid Europa gaan wonen!

Als_je_me_nou | 11-06-22 | 10:40 | 3

Zuid Europa? Lekker? Voor geen goud.

Roos | 11-06-22 | 10:43

Alles rond de Middelandse zee deugt niet.

uisge baugh | 11-06-22 | 10:53

Ik zou zeggen, met z'n allen naar Afrika, en wat daar zit hierheen verschepen. (dat willen ze toch zo graag) ontwikkelen we het daar in een jaar of 50 weer op tot wat Nederland zo'n 25 jaar geleden was. Tegen de tijd dat wij klaar zijn is NL verworden tot een kaalgevreten woestijnlandschap in constante staat van stammenstrijd.

normanius | 11-06-22 | 10:54

Problemen met de wifi? Zijn die PvdA-ers nu al door hun databundeltje heen dan?

Baron_von_Rijswijck | 11-06-22 | 10:40

Onkruid wied ik met een staalborstel aan een (Gardena-)stok, da's toch ook best kek? Verder PvdA ongezien de tiefus, maar vvd66 etc. nog veul meer.

Prze***walski | 11-06-22 | 10:39

Zit in de zaal. Met D66-T-shirt en vvd-petje.

RickTheDick | 11-06-22 | 10:38 | 2

Ik zag je zitten rechts van het midden

Therapietje | 11-06-22 | 11:00

Mss had je die bloksnor even moeten weghalen...

Ichneumonidae | 11-06-22 | 11:04

Wel mooi dat het beroemde "nivelleren is een feestje" van Spektrui toch bewaarheid wordt.

skoftig | 11-06-22 | 10:38 | 1

Decimeren is een feestje?

Joris Beltsin | 11-06-22 | 10:38

Ik denk dat de orgasmekloof een struikelblok gaat worden.

Joris Beltsin | 11-06-22 | 10:37

Wie zijn toch die mensen?

Frau Merkel | 11-06-22 | 10:37

Wat gaat dat traag.

Niet_Van_Hier | 11-06-22 | 10:35

Links fuseert. Rechts versplintert.

Schadenfreude | 11-06-22 | 10:34 | 2

Prima. Dat breekt het kartel op.

Frau Merkel | 11-06-22 | 10:37

Wat is nog rechts en wat is nog (s)links? Ik zie een paar populistische partijen maar wat het politieke landschap domineert zijn de globalisten. Het maakt niet uit hoeveel partijen daarvan zijn, ze opperen als collectief.

Daarom is het hele verhaal van fuseren tussen Partij van de Armoe en Groen(s)Links zo zinloos. Ze zijn al een eenheid.

Graaf_van_Hogendorp | 11-06-22 | 10:44

Als het maar ribbelchips is.

Frau Merkel | 11-06-22 | 10:33

Ik zie met genoegen aan dat links aan het verzuipen is maar op afstand (ik woon niet in NL) heb ik gemerkt dat 'rechts' een enorme puinhoop heeft gemaakt van het land. Wees er maar trots op.

Sofa1 | 11-06-22 | 10:33 | 3

Nederland is in verval. En dat is inderdaad treurig om mee te maken.
Zo rijk en er dan dit van maken. En helaas gaat dit niet meer verbeteren.

Bataafje | 11-06-22 | 10:34

De VVD is onder Rutte kneiterlinks geworden.

Ommezwaai | 11-06-22 | 10:35

@Ommezwaai | 11-06-22 | 10:35: Ik twijfel nog immer of hij me nu meer aan Tony Blair doet denken of aan Jeremy Corbyn.

Lu_Tze | 11-06-22 | 12:47

Ik ken iemand die op de PvdA stemt en daar voor uit durft te komen.

Joris Beltsin | 11-06-22 | 10:31 | 6

@uisge baugh | 11-06-22 | 10:48: kun je daar in je omgeving zonder reacties voor uit komen?

Roos | 11-06-22 | 11:15

Nee, maar maling aan.

uisge baugh | 11-06-22 | 11:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Links is al jaren een crash in slow motion.

FogerRederer | 11-06-22 | 10:31

Grachtengordelmastodonten die geen enkele binding met het (arbeiders)volk meer hebben en andersom. De meisjes met natte broekjes van Yasser zijn inmiddels verkast naar X66 en Volt. Onbeduidende manoeuvres in de beduimelde kantlijn van de vaderlandse polletiek derhalve.

goedverstaander | 11-06-22 | 10:30

Ze hadden maar kans gehad als ze gingen fuseren met de SP. Maar ja…principes hè.. altijd lastig voor de PvdA….of niet Wim( over de doden niks dan goeds…oh wacht )

thekolere | 11-06-22 | 10:23 | 5

Het was Wim Kok die vond dat de 'ideologische veren' van de PvdA moesten worden afgeschudt. En daarna is het bergafwaarts gegaan met de partij: de PvdA was zijn verhaal kwijt geraakt. Het was vlees noch vis. Op links kon de SP daar van profiteren, maar niet lang. Populisten als Fortuijn en later Verdonk en Wilders speelde handiger in en trokken de lagere sociale klasse naar zich toe. Wilders bleek uiteindelijk er met de erfenis van Fortuijn vandoor te kunnen gaan.

Red shirt | 11-06-22 | 11:02

@Roos | 11-06-22 | 10:32: PvdAers haten de SP. Ze hebben er nog meer een hekel aan dan aan de PVV. Ze wijten de teloorgang van hun partij aan de SP. Een concurrent op links. De PvdA kan veel beter opschieten met de VVD en D66 dan met de SP. Dit heeft te maken met het EU standpunt van de SP.

Zapata10 | 11-06-22 | 11:16

@Zapata10 | 11-06-22 | 11:16: heeft eerder te maken met het (baantjes)carousel waar de elite van PvdA, VVD en D66 in zit. Men kent elkaar. Daarin is de SP elite een vreemde. Die richten zich meer op de middenkaders van de vakbond.

Paradijs | 11-06-22 | 12:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Jesse Klaver werd gezien als De Grote Groene Verlosser die GL naar grote hoogtes stuwde met de zetelwinst.
Om vervolgens een aantal jaar later zijn verschrompelde partijtje laat oplossen met een voormalig arbeidersclubje.
Dat is de troosteloze erfenis van Klaver.

leo de pejo | 11-06-22 | 10:22 | 1

Hij slaapt niet voor niets in een eikeltjespyjama. Dat was ook de enige keer dat hij een vorm van zelfreflectie tentoonspreidde.

wijsvinger | 11-06-22 | 10:29

Uit de twee partijen PvdA en GL zullen drie partijen ontstaan. Een fusiepartij en daarnaast van beide partijen afsplitsingen die het niet met de fusie eens zijn. PvdGL, de EchtePvdA en de EchteGL.
De versnippering op links kan me niet groot genoeg zijn.

2voor12 | 11-06-22 | 10:21

Ik ben opgegroeid in een gebied van oud-communisten. 85% van de ouders van mijn klasgenoten stemden PvdA, de andere ouders waren middenstanders uit het durp en stemden VVD. De wereld was overzichtelijk.

Roos | 11-06-22 | 10:21 | 3

Nostalgie. Ik heb nog CPN-ers gekend. Die hadden op zeker moment een behoorlijk hoge verzamelaarswaarde. Die konden nog authentiek woedend worden - dat had wel iets komisch.

Ichneumonidae | 11-06-22 | 10:27

@Ichneumonidae | 11-06-22 | 10:27: een oudere kennis vertelde mij dat hij als jongere zich aangetrokken voelde door de PSP. Hij woonde een lokale vergadering bij. Het ging er verhit aan toe. Ruzie, er werd met vuisten op de tafel geslagen en ze vlogen elkaar nog net niet aan.

Dit was de dag dat de opkomende politieke interesse van die pacifistische kennis in de kiem werd gesmoord.

Roos | 11-06-22 | 10:38

@Roos | 11-06-22 | 10:38: Begrijpelijk ja, herkenbaar ook. Die prinzipienreiterei binnen dat soort partijtjes (cpn, psp, ppr, gpv etc.) gaat je ongelooflijk snel tegenstaan..
Ik kan ook best een klootzak zijn, maar geloof dat het uiteindelijk meer gaat om het zoeken naar gemene delers.
Zo lang duurt het leven nou ook weer niet - ik dwaal wat af.

Ichneumonidae | 11-06-22 | 10:46

Hoe komt het toch dat een PvdA-er in het algemeen te lelijk is om aan te kijken? Begrijp die lege zaaltjes wel.

Ichneumonidae | 11-06-22 | 10:20 | 4

@uisge baugh | 11-06-22 | 10:24: Ik kan dat bij mannen vaak slecht beoordelen. De extremen natuurlijk wel.
De PvdA is voor mij altijd de club van lelijke wijven geweest. Lelijke wijven zijn slecht.

Ichneumonidae | 11-06-22 | 10:33

U zegt het, "extremen"

uisge baugh | 11-06-22 | 10:39

@uisge baugh | 11-06-22 | 10:39:
Zal de tijdgeest zijn. Rustig 'normaal' zijn kan helemaal niet meer. Dan word je 'extreem normaal' genoemd.
Waar moet dat naartoe, meneer?

Ichneumonidae | 11-06-22 | 10:50
▼ 1 antwoord verborgen

Als de PvdA haar ogen eens open doet dan zal zij zien dat er veel potentiële stemmers zullen zijn. Maar ja de PvdA is liever bezig met deugen en in haar eigen safe - space zitten. Nou doeiii Pvda…

thekolere | 11-06-22 | 10:19

'De rechtse macht moet worden gebroken'

Als je ook komende jaren hetzelfde bandje blijft afdraaien dan ga je ook als fusiepartij geen deuk in een pakje veganistische boter slaan.

Keutels | 11-06-22 | 10:18 | 8

@Muxje | 11-06-22 | 10:30:
"..."de beste premier die GL ooit gehad heeft".
Die hou ik er in, dank.

Ichneumonidae | 11-06-22 | 10:48

Waarom klapte de PvdA bij de verkiezingen van 2017 ineens in elkaar van 38 naar 9 zetels? Omdat de PvdA in het kabinet Rutte-II nauwelijks te onderscheiden was geweest van de VVD. De traditionele achterban van arbeiders was al eerder weggelopen, nu liep ook de resterende achterban van ambtenaren weg. De PvdA stond voor een sterke overheid met heel veel ambtenaren, de VVD nu ook. De VVD stond voor lage lonen, de PvdA nu ook. De PvdA had niets eigens meer, dus er was geen enkele reden om daar nog op te stemmen. We kunnen constateren dat de PvdA sinds die tijd met geen enkel nieuw, aansprekend idee is komen aanzetten. Het is alleen nog maar een baantjesmachine. Zo ongeveer de helft van de burgemeestersposten gaat naar een PvdA'er. Waarom zou je daar in vredesnaam op stemmen? Je hebt als kiezer toch geen enkel belang bij een PvdA-burgemeester? Ik zie ook niet gebeuren dat mensen ineens op de PvdA gaan stemmen omdat GroenLinks de ideeën gaat inbrengen die de PvdA mist. Iedereen die achter die ideeën staat, stemt al op GroenLinks. Kortom, de PvdA is compleet overbodig. Wie daarop stemt, gooit zijn stem weg.

MAD1950 | 11-06-22 | 10:51

@Bataafje | 11-06-22 | 10:39: Gaat om een paar bedrijven en die waren toch wel weggegaan. En Rutte heeft het nog wel geprobeerd, door stiekem de dividendbelasting proberen af te schaffen. Gedoemd te mislukken. En de grote kartels hier worden nog steeds geen strobreed in de weg gelegd, integendeel: die gaan een flink graantje meepikken van de op hande zijnde energietransitie.

Muxje | 11-06-22 | 11:10
▼ 5 antwoorden verborgen

PvdA quote Willem Sonnevelt overigs net zo antiek, prijzen prijzen moet je ze regelrecht de vergetelheid in!!

william7055 | 11-06-22 | 10:17

Geen arbeiderswoningen
Geen Partij van de Arbeid

Feynman | 11-06-22 | 10:17
-weggejorist-
Eduardo- | 11-06-22 | 10:16

'Onkruid wieden met een gasbrander'. Denkt Pritt Stift soms dat hier miljonairs rondlopen?

FrankVeer | 11-06-22 | 10:16 | 2

Naast mij woont een beroepswerkloze (geen cent te makken, zegt ze) en zij haalt onkruid weg met een gasbrander.

Keutels | 11-06-22 | 10:19

Dacht jij van niet dan?

uisge baugh | 11-06-22 | 10:52

Laten we even de ogen sluiten. Daar staat de PvdA ook voor tegenwoordig. De ogen sluiten voor Arbeiders. Die kunnen de tyfus krijgen. Partij van de Klimaat.

Leptob | 11-06-22 | 10:15

De tijd van de grote partijen is voorbij. Vind ik ergens wel jammer. Aan drie partijen hebben we meer dan genoeg.
Hebben dan allemaal vleugeltjes, prima.

Ichneumonidae | 11-06-22 | 10:14 | 3

Dat zijn er 3 te veel. We moeten 150 gekozen Kamerleden hebben.

Frau Merkel | 11-06-22 | 10:32

@Frau Merkel | 11-06-22 | 10:32: Vind een particratie ook niet echt een succes, maar wat stel je je voor bij 150 gekozen Kamerleden, met mogelijk allemaal zo hun eigen programmaatje?
Ik zou daar al helemaal geen wijs uit worden.

Ichneumonidae | 11-06-22 | 10:38

@Ichneumonidae | 11-06-22 | 10:38: Ze hoeven helemaal geen programma te hebben. Daar is de regering voor. Het is hun taak de regering te controleren en daarmee de belangen van de kiezers te behartigen.

Frau Merkel | 11-06-22 | 13:55

Vlucht naar voren, altijd een goed plan. Het CDA is in 1980 ook ontstaan na een fusie van drie partijen. En moet je nu eens kijken wat een succes.

Duwbak_Linda | 11-06-22 | 10:14

Aan de verdeeldheid in de diverse polls ga ik bij de fusie uit van 1+1=1.

BrutusBosch | 11-06-22 | 10:13

Lekker inclusief. 2 vrouwen met lang blond haar op het podium.

Leptob | 11-06-22 | 10:11 | 2

Jesse is toch niet blond?

wijsvinger | 11-06-22 | 10:14

@wijsvinger | 11-06-22 | 10:14:
Daarom moeten we voor de duidelijkheid spreken van vrouwen-met-baarmoeder en vrouwen-zonder-baarmoeder.

2voor12 | 11-06-22 | 10:18

'Je applaudiseert voor jezelf', dat is het precies, wat een armoede.

smdyasc | 11-06-22 | 10:11 | 1

Als niemand voor je applaudisseert, moet je het toch zelf doen!

echtpaul | 11-06-22 | 13:10

Juist door al die nutteloze arbeid door teveel geld in de economie vervuilen we veel meer en is het circeltje weer rond

Woodywoodhacker | 11-06-22 | 10:10

In een blikje is eigenlijk veel verder bier te leveren dan in een flesje. Maar dat geheel terzijde.

Dr.Hermannes | 11-06-22 | 10:10 | 2

Nee, is belangrijk en de treetjes stapelen ook veel fijner in mijn garage, kan ook meer kwijt.

uisge baugh | 11-06-22 | 10:29

Kut….. verder=verser lol

Dr.Hermannes | 11-06-22 | 12:55

Nah, ik ga terug naar dat Oekraïne topic.

NLgaatnaardeklote | 11-06-22 | 10:10

Gaat het niet goed met de PvdA dan?

Har har har!

Lorejas | 11-06-22 | 10:08

Beter!

Gezamenlijk op naar de nul zetels.

Wijze uit het Oosten | 11-06-22 | 10:06 | 1

United we vanish!

Lorejas | 11-06-22 | 10:08

Arbeid Links, voor alle deugende hipsters die niets van arbeid weten. Ik zeg: doen.

John McClane | 11-06-22 | 10:05

Oud rood tegen groen jong.
Socialisten tegen Maoisten.
One big happy Family.
Wat gaat het worden?
We maken de wereld beter, schoner en groener, pakken de rijken hun geld af en gaan herverdelen, totdat niemand meer iets heeft.
Alle leuke dingen moeten verboden worden.
Halfzware shag tegen havermelk
Sandalen vs rode New Balance sneakers.
Voorspelbaar allemaal.
De vraag blijft, mocht de fusie lukken, wie gaat de kar trekken?
Jesse is te dom en wordt snel oud, het jonge frisse binkie is ie allang niet meer.
Vuurwerk!

Ruimedenker | 11-06-22 | 10:05 | 4

@Zapata10 | 11-06-22 | 10:06: misschien is die bolle tegen die tijd wel verdwenen door een of andere welvaartsziekte

Titje | 11-06-22 | 10:10

@zapata10: lijkt mij niet, dan zou die bolle zijn taxfree inkomen bij de EU kwijt zijn. Bovendien zou hij de varkenspest -die nu de kop opsteekt- moeten overleven.

Opajoop | 11-06-22 | 10:13

@Opajoop | 11-06-22 | 10:13: VreetschuurFrans komt alleen terug als-ie denkt kans te maken op het premierschap. Alleen dat zou z'n ijdelheid nog strelen. Voor minder doet-ie 't niet.

FrankVeer | 11-06-22 | 10:18
▼ 1 antwoord verborgen

Maar ze houden wel hetzelfde uniform?

Kaas de Vies | 11-06-22 | 10:05

De PvdA kan het beste maar fuseren met de VVD. Veel verschil is er immers niet.

Ichneumonidae | 11-06-22 | 10:05 | 1

Juist!

Zapata10 | 11-06-22 | 10:07

Hebben ze wel een zaaltje gehuurd waar rollators en rolstoelen in kunnen? Met een lift?

Zapata10 | 11-06-22 | 10:03 | 2

Er is ringleiding zodat de mensen met een auditatieve uitdaging geen gesnurk hoeven te missen

NaughtiusMaximus | 11-06-22 | 11:31

Ik had niet verwacht dat nog zoveel mensen zijn komen opdagen. Knap hoor.

langelat | 11-06-22 | 11:32

Blinde flikkers tegen atomen.

Montgomery Burns | 11-06-22 | 10:02

'Chips, nootjes en bier (uit een flesje)' en natuurlijk een Attje voor de sfeer.

Leptob | 11-06-22 | 10:01

Geen zin om mijn heg te snoeien, maar ik steek nog liever mijn ogen uit dan dat ik naar een paar linkse deugers ga kijken.

Kaal-dik-en-lelijk | 11-06-22 | 10:01 | 3

Belangrijk om dit van jou te weten zwitsal. Volgende keer hoor ik graag of je ook augurken lust.

Ridde Rogter | 11-06-22 | 10:04

@Ridde Rogter | 11-06-22 | 10:04:
Lussen hingen in de tram.

Kaas de Vies | 11-06-22 | 10:05

@Kaas de Vies | 11-06-22 | 10:05: Lang geleden staken daar de spiritusdrinkers hun kop in.

wijsvinger | 11-06-22 | 10:11

Het kan niet beter worden, alleen slechter.

NaughtiusMaximus | 11-06-22 | 10:00

Ik kan niet wachten tot ze gefuseerd zijn en alsnog in de single digits scoren. Op naar de nul zetels!

Stijlicoon | 11-06-22 | 09:59

Nu ja, als ik die naam PvdA niet meer hoef te lezen is al wat. Hoe gaan we ze noemen na de fusie? Bolle.com?

Zapata10 | 11-06-22 | 09:59 | 1

Groene aandeelhouders en salonsocialisten al denk ik dat Regressief Links de overgebleven lading ook aardig dekt.

Takki Yah | 11-06-22 | 16:37

Flesje? Fust!

Jos Tiebent | 11-06-22 | 09:58

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl