LIVE. Ratelen over een vuurwerkverbod
Blazen we weer een stukje vrijheid op?
Daar gaan we dan. Een debat over een vuurwerkverbod dat de afgelopen twee jaar proefdraaide en waaruit bleek dat het een compleet niet te handhaven maatregel is die nagenoeg niets oplevert. Het knal- en gilspul kwam massaal uit België en Polen ons land binnenstromen en het resultaat was uitermate voorspelbaar: de overlast bleef, het aantal slachtoffers daalde, maar niet naar nul, en aan het feestelijke geknal te horen nadat de klok twaalf sloeg was de handhaving van dit verbod niet-bestaand. En dat terwijl tuincentra, fietsenmakers en andere bedrijven die normaal gesproken de vuurwerkverkoop op zich nemen miljoenen euro's misliepen en dus van uw geld gecompenseerd moesten worden. Het aantal ziekenhuisbezoekjes lag afgelopen jaarwisseling alweer twee keer zo hoog als het jaar daarvoor, want de drang naar vuurwerk blijft, maar de consument werd steeds meer naar de zwaardere, illegale potten gedwongen. In de linkerhoek van de debatring vinden we de bomenvrienden van Klaver en dierenvriendinnen van Ouwehand en in de rechterhoek staan vvd, CDA, PVV, FvD, Groep Van Haga, JA21 en BBB. Daarmee moet dit een kort gevecht worden met een Kamermeerderheid die dit voorstel in de eerste ronde knockout slaat. U kunt alleen nooit uitsluiten dat de vvd zich de afgelopen dagen in een achterkamertje van hun standpunt heeft laten praten in ruil voor Eerste Kamer-steun op een ander onderwerp, dus we wachten nog even met het aansteken van het overwinningslontje tot op een later moment de daadwerkelijke stemmen volgen. Live meekijken alhierrr.
UPDATE: Ook SP steunt het verbod NIET.
UPDATE: D66 weet nog niet of ze voor of tegen zijn. Niet dat hun standpunt nog enig verschil maakt op dit moment.
UPDATE: Dat was hem. Met de SP erbij is nu een ruime meerderheid van de Kamer tegen het voorstel. Op een later te bepalen moment mogen Klaver & Co reageren op de vragen die in dit debat zijn gesteld, maar dat gaat waarschijnlijk niets veranderen. U kunt dus weer vuurwerk afsteken komende jaarwisseling.
Sprekerslijst
Reaguursels
InloggenWe hebben geen vuurwerkvrije zones nodig, maar juist vuurwerkrijke zones. Ergens achteraf een omheind terrein vol sloopauto's, telefooncellen en brievenbussen. Entree vijf euri's, veiligheidsbril verplicht. En daar mogen de liefhebbers zichzelf en elkaar aan gort knallen. De rest van het land blijft dan heel.
Hier in de buurt zit iemand met een gore stinkkachel, Hij kan niet stoken en dat ding rookt en meurt. Dat mag tegenwoordig wel.
Nou zeg: wat een ellende! Begin gerust een buurt- app voor een schonere buurt.
Vuurwerk is voor Tokkies. Hierom: www.frankjacobs.nl/vuurwerk-rot-op/
Gewoon totaal geen verbod op vuurwerk, nooit, geen enkele dag van het jaar en ook niet voor knalvuurwerk of zwaar vuurwerk of hoe alle vrijheid hatende gevaarlijke gekken (ja, als je alles wilt verbieden ben je een gevaarlijke gek) het ook mogen noemen.
Gestoord wordt je hier in Nederland van de regelzucht. Het lijkt wel een communistische hel hole. En maar spreken over hoe we in vrijheid leven. Nederland staat enorm ver weg van alles dat ook maar iets met vrijheid te maken heeft.
En die paar vrijheden die we nog over hebben draaien ze ook allemaal de nek om.
ik ben het met de CU eens, geen vuurwerk en geen drank op ouderjaarsnacht. Ik zou willen voorstellen dat iedereen, maar dan ook iedereen op ouderjaarsnacht van 19.00 tot 03.00 uur naar de kerk gaat en daar bij kaarslicht en gezang weer tot een gelukkig mens wordt.
In de naam van god je eigen beleid uitrollen. Als er een god bestaat kun je er zeker van zijn dat politici die dat doen een enkeltje hel krijgen.
<sarcasm on> Amen! <sarcasm off>
Wiens bloed men drinkt, wiens lied men zingt. Zoiets?
Glas. plas, was.
Enne, is het al afgeschaft?
Of moeten we weer een seizoen van nodeloze gewonden en schade afwachten?
Mevrouw Van der Plas!!!! Wat een interrupties met goede argumenten! Echt deze vrouw snapt er meer van de rest van die amateurs.
Nu zou mijn vraag zijn, zouden de intitatiefnemers ook voor een algeheel alcohol verbod zijn, gezien het aantal (verkeers)doden de aangerichte schade door dronken mensen en de mensen die door alcoholgebruik in het ziekenhuis belanden?
De initiatiefnemers zijn tegen alles behalve drugs en abortus (En omdat ze voor die 2 dingen zijn noemen ze zich liberaal). Echter zien ze alcohol dan weer niet als drugs, daarom waren ze ook voor de belachelijke wet om alcohol naar 18 te zetten.
Ik zeg, alcohol naar 15.
Een algeheel verbod op alcohol komt ook nog wel als we deze linkse haters van vrijheid hun gang laten gaan.
Overigens is rechts net zo fout. Ik hoor (buiten mezelf) nooit de roep om meer vrijheden. Niemand die zegt, laten we vuurwerk het hele jaar legaal maken, niemand die zegt, laten we alcohol vanaf 15 toestaan enz. Ze trappen een beetje op de rem, laten verboden stap voor stap toch toe en zo worden alle vrijheden beetje bij beetje ingeperkt.
Ik ben altijd voor meer vrijheid, laat mensen lekker zelf kiezen, maar eigen verantwoordelijkheid is heeel vies in deze maatschappij waar we leren de schuld af te schuiven.. met Glibberaal Rutte als de exponent er van.
Als dit debat in Januari had plaatsgevonden denk ik dat de uitslag anders was geweest. Volgend jaar een nieuwe poging.
Dit stukkie vrijheid laat ik me niet afpikkuh! Ik bepaal lekker zellef wat ik afsteek. Dalek mag je ook niet meer ... [vul in]
Kortom, afschaffen die hap. De mensen kunnen deze vrijheid duidelijk niet hanteren
En wie ben jij om te bepalen dat een ander niet een bepaalde vrijheid kan hanteren ?
Compromise. Zwarte Piet terug en vuurwerk eruit?
Slechte compromise
Waarom zou je iets opgeven om van het gezeur af te zijn? Gewoon ophouden met zeuren.
Zwarte Piet komt in 12 november weer terug.
Waarom zou ik eigenlijk voor een compromis gaan? Zolang ik leef zie ik alleen maar hoe ze meer en meer verbieden.
Meer legaliseren graag. Normale landen hebben helemaal nooit een vuurwerkverbod. Laten we dat doen.
Alcohol naar 15.
Wattage stofzuigers onbeperkt.
Bellen op de fiets, nog zo iets absurd.
Ga weg met je papieren rietjes. Gewoon plastic.
Geen limiet op de vrijheid van meningsuiting.
Bellen op de fiets? Niets mis mee.
Gloeilampen, als jij dat wilt.
Belasting? Sowieso onder de 50% in totaal, maar laten we eerder op rond de 30% mikken.
Waarom moeten we dat ID ook alweer bij ons hebben? Weg ermee.
100km/h? Laten we 150 doen.
In de VS hebben ze nog een mooi amendement dat we over zouden moeten nemen.
Ga weg met je erfbelasting.
Mijn enige compromis is dat ze WOB-verzoeken mogen afschaffen, echter wil ik dan wel gewoon rechtstreeks mee kunnen kijken in hun communicatie en documentatie.
"Je moet het volk kleine controleerbare middelen geven om hun agressie te kunnen uiten." Et voilà, lang leve oud en nieuw.
Hoewel ik de corona-edities wel erg prettig vond moet ik zeggen.
Ik vond het inderdaad ook wel prettig om te zien dat ondanks het verbod men toch gewoon massaal vuurwerk af stak. Dat geeft de burger moed.
Explosieven voor een bepaalde religie ook maar verbieden dan, en voetbalwedstrijden met publiek.
Ik weet dat het niet kan, maar dai laatste is nog niet zo'n heel slecht idee. In ieder geval bij ons betaalde voetbal.
Ongetwijfeld komt er weer een laffe uitkomst. Niet verbieden, maar de verantwoordelijkheid bij de gemeentes leggen, die vervolgens zelf moeten gaan bepalen of en waar ze vuurwerk gaan toestaan.
"Een stukje vrijheid"? Sjeezus, straks gaan ze heksenverbranden nog verbieden. Je mag ook niks meer in dit land. Het lijkt Noord-Kerea wel. Dictatuur!!!!
Laat me raden, u laat nog steeds trots iedere keer als u een horecazaak bezoekt uw QR code op uw telefoon zien, zelfs al wordt daar niet om gevraagd.
Als ze zo graag vuurwerk shows willen, laat ze die dan ook eerst organiseren. Als dit een succes is zal het privaat gebruik van vuurwerk automatisch afnemen. Maar in die volgorde en niet eerst het private vuurwerk verbieden en dan proberen shows te organiseren.
Bovendien, wie gaat die shows betalen? Je zult zien dat dan de belastingen weer omhoog gaan om deze shows te financieren en dan moet iedereen mee betalen, ook de mensen die er niets mee van doen hebben.
Ik denk dat de schade die het scheelt meer dan voldoende is om dat te financieren.
ho ho. Ik heb geen zin om eerst laat in de nacht een stuk te moeten gaan rijden (alcohol iemand?) voor een show, vervolgens uren lang moeten zoeken naar een parkeerplek, een eind moeten teruglopen om vervolgens op grote afstand tussen tuig en vreemden naar vuurwerk te moeten kijken. En dan weer terug met alle ellende
Mag ik zelf uitmaken of ik mijn zuurverdiende centjes de lucht in schiet of niet? En schaf dat rookverbod ook meteen af, want of je nu gezond doodgaat of ziek doodgaat, je bent en blijft gewoon dood dus hè? Prima dat jij honderd wil worden, maar ik sla die laatste paar decennia in het bejaardenhuis liever even over als jij dat niet erg vindt. Je krijgt 'm toch nooit meer omhoog. Laat mij gewoon mijn leven leven. Liever kort maar krachtig dan veel te lang en vervelend. Nou, waar is mijn lawinepijl?
Afschaffen.
Eens, alle beperkingen die er nu op vuurwerk zitten afschaffen.
Oud en Nieuw is een Kinderfeest ja!
En ondertussen maar bommen en raketten naar Oekraïne sturen.
Ja dat mag hier niet afgestoken worden dus dan moet het daar maar naar toe he? Valt dat onder cat.4 overigens?
Is dit de maidenspeech van Bouchalik? Het dreunt alles maar op, weinig bevlogenheid te bespeuren
DiVeRsItEiT muss sein!
Leuk om te kijken. Zonde van het geld.
Dit geval praat als een robot, doodeng. Met je heldere communicatie om gewenst gedrag te stimuleren, ga lekker naar N-Korea, freak.
Kauthar mist wat niveau, laten we het gewoon netjes daarbij laten. Meisje, dit is niet 4 havo he.
Huishoudschool..
Maar ze is vrouw, heeft een hoofddoekje, is gehandicapt en moslim. Ze is de vleesgeworden excuustruus en die moet je als deugpartij toch zeker wel hebben. Dat er bovenin een echoput aanwezig is merk je meestal in de Tweede Kamer toch niet.
Kleuters horen dan ook helemaal niet in die kamer te zitten.
Ik begrijp dat er serieus ook nog mensen kijken naar het debat??
Nou, het is wel vuurwerk hoor.
Consumentenvuurwerk een stukje vrijheid noemen. Wij zijn Nederland.
Tsja, vroeger waren heksenverbrandingen hét ding, daar zullen er nog veel knap ziek van zijn geweest toen dat niet meer mocht. Maar ja, tijden veranderen he?
We doen het er maar mee, met je kalashnikov in de lucht schieten ter viering van het heugelijk feit is ook al zowat.
@elfenstein | 08-06-22 | 20:30:
Consumentenvuurwerk afsteken. Je zou bijna naar een beschaafd Europees land emigreren.
Stroomnet Brabant en Limburg definitief vol. Misschien daar een beetje energie insteken om op te lossen?
Het gevaar voor klimaat. Lol. Die Bouchadinges lult ook maar gewoon wat.
De enige partij die zich hier hard voor kan maken is de partij van de dieren. Alle andere partijen kunnen hard roepen maar dit is 1 van de dingen die ze als eerste zullen inruilen.
Als de staat geen extra belastinginkomsten genereert op legaal vuurwerk, kun je alle schades van het illegale vuurwerk rechtsreeks betalen uit de schatkist.
Dit kun je verbieden als je een overschot op je begroting hebt, en dat is iets wat we voorlopig niet hebben. Dat is het zakelijke antwoord.
Ik vermoed alleen dat ze het zo verkopen dat ze geen pleziertjes van de burgers willen afpakken om zo stemmen te winnen.
Gewoon Oud en Nieuw vervangen door Keti Koti. Zijn we én van het vuurwerk af én de slavernijdrammers hebben ook hun officiële feestdag.
Win-win.
Ik snap best dat miepje Bouch-nog-wat zichzelf beschermd tegen de loensende blikken in de Tweede Kamer. Het had best een witte vlag mogen zijn.
Het lijkt ook zo'n groot hoofd te zijn geworden.
Kauthar Bouchallikht (GL) verwijst naar een grappig bedoelde video op youtube en ze legt dit voor als een officiële survival guide hoe Nederlands oud en nieuw te overleven. Wat een misselijk leugenachtig mens.
How to survive Dutch Fireworks
youtu.be/rGJseovT8ug
Had je anders verwacht bij GifLinks?
Nee eigenlijk niet.
Met tips voor vrouwen in de grote steden om niet betast te worden door groepen mannen?
Een vuurwerkshow in elke wijk kan je vergeten. Wat een onzin, het is gewoon niet uitvoerbaar.
Openbaar vervoer rijdt niet, allemaal met de auto komen lijkt me ook niet wenselijk en zoveel pyrotechnici hebben we ook niet in Nederland dat we zoveel vuurwerkshows kunnen organiseren.
@Sinterbikske | 08-06-22 | 20:17: niet iedereen wil komen kijken en in elke wijk lijkt me ook wat overdreven.
@Roos | 08-06-22 | 20:19: In iedere stad of dorp is niet eens mogelijk.
@Sinterbikske | 08-06-22 | 20:21:
Precies.
@Sinterbikske | 08-06-22 | 20:21: hoeft ook niet.
In Vlaanderen is het vuurwerkverbod, op enkele steden na, al een feit sinds 2020.
En zoals u reeds kan raden is er een totaalverbod in de steden waar Groen in het bestuur zit (o.a. Gent en Leuven).
Al dat gedoe met doe-het-zelvers die thuis zo nodig moesten knallen zag ik met plezier verdwijnen. Maar het grote vuurwerk dat de steden gewoonlijk organiseerden met nieuwjaar en op 21 juli, dat moesten ze van mij houden. Helaas is dat op vele plaatsen ook gesneuveld.
Mag er aub nog wat overblijven voor het geluk van de kleine en grote kinderen? Moet alles waar een mens plezier aan beleeft door de plee?
Geef ze een vinger...
Met u eens. In Rotterdam hebben we rond het eerste weekend van September altijd de Wereldhavendagen. Los van die titel, op zaterdagavond is er een georganiseerd professioneel vuurwerk waarvoor een groot deel van de stad uitloopt. Het kan dus wel en wordt zeer gewaardeerd.
-
@elfenstein | 08-06-22 | 20:25: in de kont…
Verbied maar lekker. Lekker de criminaliteit faciliteren. Werkt met drugs en hoeren ook zo goed.
Ik rijd volgende week maar eens naar het Oosten want het begint nu écht lucratief te worden om alle tokkies van vuurwerk te voorzien.
Mijn ex werd altijd heel sentimenteel over het leed van honden en katten. Ze wilde dolgraag werken bij de dierenambulance maar was bang dat ze het leed van haar vriendjes teveel aantrok. Daarom uit solidariteit geen vuurwerk bij nieuwjaar.
Empathie, solidarie, all over. Waarom is ze eigenlijk je ex ?
Voor beesten is het ook zielig.
Niet alleen de huisdieren, maar ook de beesten in het wild zoals eenden en vogels. Vogels raken gedesoriënteerd, niet alleen door die achterlijke knallen maar ook door de kruitdampen.
@Roos | 08-06-22 | 20:13:
Wie zijn probleem is dat!? Van de vogelbescherming en de vogels zelf!
@overVecht | 08-06-22 | 20:25: ik weet het, in Overvecht zie je geen leuke vogels, daar leven andere beesten...;-)
Er is een vuurwerk debat en er zal straks geen knal minder zijn met oud & nieuw. Waarom is er eigenlijk een debat? Ga wat nuttigs doen.
Ja, natuurlijk. Oude traditie wegnemen in D66 stijl. Ze moeten vuurweri in hun ****
Ook live nu te zien: de stille tocht voor Gino in Kerkrade.
Mensen die kletsen en grapjes maken, peuk op de lip, blikjes bier mee, ronkende en gillende motoren langs de kant van de weg, rokende fakkels, slecht camerawerk, en nog een paar opvallende dingen.
Eerlijk gezegd had ik me een stille tocht voor een jongen van negen wel iets meer respectvoller voorgesteld.
Tja, Zuid-Limburg, is niet echt een regio met een hele hoge sociaal-economische status.
@Diederik_Ezel | 08-06-22 | 20:05:
Laat staan Kerkrade.
Is op verzoek van de ouders. Er mocht juist herrie worden gemaakt.
@Diederik_Ezel | 08-06-22 | 20:05: Het klinkt inderdaad meer als een Turkse bruiloft.
@soldier-of-fortuyn | 08-06-22 | 20:14: Ah kijk, verheldering.
LOL, daarvan weten we nog niet hoe dat in zijn werk gaat, dat verbod op het knalvuurwerk.
Nou heel eenvoudig: drie weken voor Oud&Nieuw zegt de politie dat ze niet actief gaan handhaven tegen vuurwerk afsteken, en dus gaat iedereen weer los.
17 miljoen mensen vieren (dronken) feest
11 miljoen euro schade
700 gewonden (waarvan het merendeel naar de huisarts gaat)
Dieren die een paar uur per jaar stress hebben (voornamelijk door illegaal vuurwerk)
Ik zie geen redenen om Oud en Nieuw om zeep te helpen.
16 miljoen mensen duiken verveeld hun bed in om 00.01.
Eensch. gaandeweg worden er steeds meer leuke dingen verboden.
@Muxje | 08-06-22 | 20:03:
Volgens mij is het cynisch bedoeld...
De afgelopen paar jaar een keer van een keukentrapje gevallen wat mijn enkelbanden niet zo leuk vonden, twee keer met een slijptol mezelf geraakt, onlangs mijn grote teen gebroken omdat er een gasfles op viel en onderuit gegaan met een ladder wat me een tand, lichte hersenschudding en een paar snijwonden opleverde, en toch zie ik geen reden om niet meer te gaan werken. Wat is er nog aan het leven als niets meer spannend mag zijn, als er geen risico’s meer zijn. Dus Yes! Lekker knallen dat ene uurtje per jaar!
@Roos | 08-06-22 | 20:07:
Haha nee het is niet cynisch bedoeld.
@Muxje | 08-06-22 | 20:03: Geef eens een definitie van leuk.
@Roos | 08-06-22 | 20:07: Nee.
@Sinterbikske | 08-06-22 | 20:11: Geheel waar man, ik ben het helemaal met je eens. Sans ironie ! Het leven bestaat uit meer dan risico's uit de weg gaan. Stel je voor dat we dat allemaal zouden gaan doen.
Voorstel: je nick veranderen in Sinterbikkel. Ciao !
@Sinterbikske | 08-06-22 | 20:11:
Precies, het hoort er een beetje bij, kijk maar naar de gevaarlijke sporten die mensen beoefenen. Maar hoe meer slachtoffers we kunnen voorkomen door bv voorlichting des te beter natuurlijk.
@LD69 | 08-06-22 | 20:13:
(Shit nu lijkt het erop dat ik iemand napraat terwijl ik geheel zelfstandig tot deze conclusie was gekomen).
@Patje | 08-06-22 | 20:19:
Alsof al die bijsluiters ook maar 1 (één) leven hebben verlengd..
@overVecht | 08-06-22 | 20:23:
Hej gedraag je ff, Roos is een dame, én een leuke vrouw.
@overVecht | 08-06-22 | 20:23: de tandjes jij
@Patje | 08-06-22 | 20:19: Absoluut, gewond raken door vuurwerk is niet echt heldhaftig. Afgelopen week was de GP van the Isle of Man weer, minimaal 2 doden, dat is het heftigere werk.
@LD69 | 08-06-22 | 20:24:
Ik weet het niet. Voorlichting kan bv ook door een vader die het voor doet of door een jochie met een halve hand die komt kletsen op school. .
@Roos | 08-06-22 | 20:25:
Kusje!
@overVecht | 08-06-22 | 20:29:
*Strijker uit de mottenballen haalt ;-)*
@Patje | 08-06-22 | 20:27: Okay, dat kan helpen.
Afschaffen die rommel.
@Basil Fawlty vertelde al eerder over de (sier) vuurwerkshows in Zwitserland.
Dat lijkt mij een mooi alternatief.
Dan hoeven de hulpdiensten er niet op uit -om bekogeld te worden door proleten- en kunnen de (oog)chirurgen ook eens een jaar thuis blijven met Oud en Nieuw.
Verbieden die tokkiebende. En alles en iedereen die toch jeuk krijgt om weer leuk met bommen te gaan gooien een enkelbandje en een paar maanden harde arbeid in de fabrieken.
Welke fabrieken!?!
Je zult versteld staan van mijn geheime industrie.
@Drembil | 08-06-22 | 20:01: De vuurwerkfabrieken in China.
Of we zetten ze op de Maasvlakte of Biddinghuizen, hek eromheen en laat ze dan maar lekker cobra's koppen.
Precies Roos, Last man standing mag daarna zijn eigen Cobra koppen.
U klinkt als een bloksnor uit de jaren 40?
FvD geen spreektijd? Wat is dat voor een middelvinger naar hun leden?
Verder ben ik gewoon voor een verbod, met één maar. Laat ze een register starten waarin huisvaders zich kunnen aanmelden om lekker te knallen in de avond. Verplicht eigen risico kruisje zetten en veel plezier. Hopelijk gaan ze er dan wat verantwoordelijker mee om.
Stil maar tiku, dat vinden ze leuk.
Wanneer de VVD voor een vuurwerkverbod gaat wordt dat een eigen doodsteek van de partij vanwege hun achterban ga ik van uit.
Hoewel de hoeveelheid ongelukken schrikbarend is elk jaar weer meer, wat mij betreft komen er professionele vuurwerkshows.
VVD heeft veel keurige en verstandige leden, die weinig met vuurwerk afsteken ophebben.
@Après toi | 08-06-22 | 20:02:
Onzin, het oudejaarsfeest van het dispuut is niet compleet als Job-Joris niet via een vriendje een miljoenmiljardklappermat heeft geregeld.
@Après toi | 08-06-22 | 20:02:
Flauwekul.
"... en waaruit bleek dat het een compleet niet te handhaven maatregel is die nagenoeg niets oplevert."
Mijn mond valt toch wel een beetje open hiervan. Vuurwerkbod levert niks op?! Kennen jullie Dr. Faber niet, oogarts uit het Oogziekenhuis die al vele jaren actie voert tegen consumentenvuurwerk omdat hij vroeger elke jaarwisseling tientallen kapotte ogen moest behandelen. Hij heeft een registratie opgezet en na het verbod daalde het aantal oogletsels spectaculair, zie bv www.pzc.nl/rotterdam/ziekenhuizen-bel...
komt ook door het gedeeltelijk verbod van pijlen. zeker babypijtjes waren dodelijk voor ogen. kon je iets te "makkelijk" gevechten tegen elkaar meedoen. dus die zijn al verboden. knallen volgens mij ook. nu gaat het dus alleen maar om potten
Beter een verbod op keukentrapjes.
Heb je dit gecorrigeerd ten aanzien van de Corona-jaarcijfers ?
Het blijft trouwens sowieso percentielenwerk.
Meteen invoeren.
Uit het buitenland wordt dan wel illegaal geïmporteerd maar dat is over het algemeen siervuurwerk waar flink voor betaald is. Dat willen de mensen graag oudejaarsavond aansteken. Te overzien.
Het vuurwerk verbod zorgt er vooral voor dat de halftamme buurjongen van 15 niet 2 weken lang zijn laffe knallers tegen de schutting gooit.
Ik gooi rond die periode halftamme buurjongens van 15 tegen de schutting.
Werkt
Hoe dan? Dat was altijd al verboden. Twee weken voor oudjaar kon de halftamme buurjongen sowieso niet legaal vuurwerk kopen.
Graag een verbod op een debat over een vuurwerkverbod, voor 5 jaar of zo.
Voordat je een dier aanschaft weet je dat er rond Oud en Nieuw vuurwerk de lucht in gaat. Als je dan toch meent een beest in huis te moeten nemen kun je niet achteraf gaan klagen over vuurwerk omdat het zo zielig is voor het beest. Je had ook geen dier kunnen nemen, dus ben je zelf verantwoordelijk voor het leed van het beest.
Voordat je een auto aanschaft weet je dat er rond Oud en Nieuw vuurwerk de lucht in en auto's de fik in gaan. Als je dan toch meent een bolide voor huis te moeten nemen kun je niet achteraf gaan klagen over vuurwerk omdat het zo zielig is voor je auto. Je had ook geen kar kunnen nemen, dus ben je zelf verantwoordelijk voor de schade.
@BoetoeVoetoe(btvt) | 08-06-22 | 20:00:
Je zet je kar geweaun effe van de straat af, mallerd. Ja, je bent inderdaad zelf verantwoordelijk als je je Jag pontificaal in de straat zet terwijl je weet dat buurman Miroslav de hele buurt voorzien heeft van grof geschut. Da's niet meer dan gezond verstand, anders zelf weten.
@BoetoeVoetoe(btvt) | 08-06-22 | 20:00: lol
@BoetoeVoetoe(btvt) | 08-06-22 | 20:00:
Volledig met je eens. Je kent de omstandigheden tevoren.
Plofkraaklegalisatie nu!
100000 asielzoekers per jaar geven natuurlijk geen druk op de zorg, nee die 700 gewonden met Oud en nieuw zijn echt het probleem.
Ja maar het zijn allemaal chirurgen!
Uit onderzoek van VeiligheidNL in samenwerking met de NVSHA, NVT en InEen blijkt dat er dit jaar ondanks het verbod 102 procent meer vuurwerkslachtoffers zijn dan vorig jaar: in totaal 773 slachtoffers.5 jan. 2022
En was het letsel waarschijnlijk ook ernstiger, toch? Meer grof geschut, meer vingertjes eraf dan met onze suffe astronauten.
@elfenstein | 08-06-22 | 19:50:
Dat zou je wel verwachten maar is niet zo:
Type vuurwerk dat letsel veroorzaakt
Ruim één op de vijf letsels is veroorzaakt door F1 vuurwerk (22%). Vorig jaar was dit 15 procent van het totaal. Het aandeel letsels door zwaar illegaal vuurwerk lag met 24 procent iets lager dan tijdens de vorige jaarwisseling (29%), en ook carbid veroorzaakte relatief iets minder letsels dan vorig jaar (12% versus 15%) Het aandeel van vuurpijlen/knalvuurwerk (14%) en ander consumentenvuurwerk als cakes, fonteinen, compounds (7%) is vergelijkbaar met vorig jaar. Door de flinke stijging van het totaal aantal vuurwerkongevallen ten opzichte van vorig jaar was het absolute aantal letsels voor alle typen vuurwerk uiteraard groter dan vorig jaar. Het aandeel omstanders dat geraakt werd door andermans vuurwerk was dit jaar 48 procent. Dat is iets meer dan vorig jaar (44%).
Oorzaken
Dat er meer vuurwerk is afgestoken heeft er voor een deel mee te maken dat je dit jaar in België wel vuurwerk kon kopen. Daarnaast hebben we het vermoeden dat ook de afname van het draagvlak voor de lockdownmaatregelen een rol heeft gespeeld. Veel oogletsel had voorkomen kunnen worden door het dragen van een vuurwerkbril. En veel kinderen en ouders houden zich niet aan de leeftijdsgebonden vuurwerkverboden. Onder de 12 jaar mag er niets afgestoken worden en onder de 16 jaar alleen categorie F1. Volgens Martijntje Bakker – directeur VeiligheidNL - is een vuurwerkverbod alleen niet voldoende om het aantal slachtoffers te verminderen. ‘Welk type vuurwerk afgestoken mag worden, vanaf welke leeftijd en welke voorzorgsmaatregelen van belang zijn is nog lang niet bij iedereen duidelijk. Aandacht voor voorlichting blijft essentieel.’
www.veiligheid.nl/organisatie/actueel....
Ah. Zeer verhelderend. Dank.
Dan zet ik wel een paar rookmachines aan. Ook leuk.
Dat kan u nog een gepeperde rekening van de brandweer opleveren als ze er voor moeten komen omdat de bezorgde buurman belde. Prijzig geintje. Vraag niet hoe ik dat weet.
@elfenstein | 08-06-22 | 19:51: Zo stond ik hier eens te kijken bij een winkel waar rook de winkel in werd geblazen als/toen het alarm af ging. Om inbrekers te verjagen. Op die rook kwam ook de brandweer af omdat omstanders brand vermoedden. Daar had ik ook zo mijn vraagtekens bij of we dat moeten willen.
@Leptob | 08-06-22 | 20:03:
DIt was voor een modeshoot achtige aangelegenheid in een oud fabriekspand. Wist ik veel dat die rook via de gang heel de straat onderzette.... Zag er wel vrij overtuigend uit, best goed eigenlijk dat iemand daarvoor gebeld heeft. Rook = Vuur = Niet OK. Houden zo.
En die rookshit in winkels is valse veiligheid, wegrennen lukt prima als je globaal onthouden hebt hoe de route bij binnenkomst is. Brandveiligheidstraining 101.
Vuurwerk zorgt voor mist.
Mist houdt zonlicht tegen.
Minder zonlicht is een mindere opwarming van de aarde.
Ik stel voor om een jaar lang iedere dag vuurwerk af te steken.
U kunt zich nog aanmelden voor de zomerschool voor bijles natuurkunde.
Vuurwerk.
Denk altijd gelijk aan frikandellen met open-rug, dik & getatoeëerde kale mannen met een dochter die Whitney heet en een terrier-achtige hond met een halsband met spikes en RTL7.
Je vergeet de scootmobiel en het pakje sjek in de borstzak van een overhemd.
Vergeet zoontje Donnie/ Donny/ Donney niet. Ene kind links in inkt, andere kind rechts in inkt; liefst met spelfout.
Is dit weer zo'n debat waarin ze het verschil tussen illegaal en legaal vuurwerk niet weten?
Dat weten ze wel, maar laten we nu net doen of we het niet weten... dat heet valse naiviteit en daar zijn Nederlandse 'volks'vertegenwoordigers heeeeeel goed in
Harder inzetten op de illegale import. Gepakt met vuurwerk in je auto bij de grens? Auto kwijt. Illegaal vuurwerk in huis? Huis uitzetten.
Ik pleit voor optie 3, verplicht op honden passen met oud en nieuw, met alleen maar sterretjes 1 minuut voor 12.
Grens? Welke grens? Ja vroeger, toen kon je nog gepakt worden met jerrycans benzine, dozen goedkope rum en alarmschußwaffen uit de metalladen. Uiterst lucratief, wel. Ghe. Wat wij hier in postzegeltje Nederland illegaal vinden is in de rest van de wereld kindervermaak. Wen d'r nou eens aan dat globalisering ook kan betekenen dat niet iedereen die debiele regeltjes van ons overnemen maar omgekeerd. Vreemd idee, ik weet het.
@tiku99 | 08-06-22 | 19:47
Legaal vuurwerk maakt me niet uit, het zijn de lawinepijlen en enorme bommen uit Polen die de ellende veroorzaken.
@elfenstein | 08-06-22 | 19:49:
Er word nog volop gecontroleerd en dan worden nog wel illegale partijen gevonden. Alleen is de strafmaat veel te laag.
Hoog tijd om illegaal vuurwerk onder terrorisme te scharen.
@2voor12 | 08-06-22 | 20:07:
Er wordt gecontroleerd vanaf begin december ja....
Terrorisme, voor vuurwerk dat in andere landen van de eu legaal is? Gaat het nog een beetje, kijk eens over de grens van Nederland heen joh. NIet schrikken, maar niet eens heel ver bij ons vandaan hebben mensen gewoon wapens in huis. Van die echte, met kogels enzo. Mag gewoon, terwijl terroristen die ook hebben. Hoe dan?
Carbid is cultuur
Strijkers ook.
Ah, toneelgezelschap De Tweede Kamer treedt weer op.
Die shells uit Peaulen zijn goed bevallen afgelopen oudjaar.
"Vuurwerkverbod helpt niet wat mensen halen het elders". Met hetzelfde argument worden automatische wapens in de USA voor elke sterveling dus niet afgeschaft, want mensen leveren ze toch niet in of halen het elders.
Het zegt allemaal niets. Natuurlijk helpt het vuurwerkverbod niet in jaar 1 of 2. Laten we over 15 jaar nog eens kijken. En dan geldt vooral: zo vroeg mogelijk ermee beginnen. En wie weet wat mogelijk is in Europees verband.
Goeie nickname.
"Met hetzelfde argument worden automatische wapens in de USA voor elke sterveling dus niet afgeschaft," Nieuwe automatische wapens worden zowiezo niet verkocht aan burgers. Daar zit een ban op, De automatische wapens die verkocht waren voor die er zijn, zijn fakking duur. $10.000 is geen uitzondering. verdiep je eens: nationalinterest.org/blog/reboot/yes-...
Vuurwerk en pasvuren verbod graag, ter compensatie maximumsnelheid naar 110km/u.
Grenzen dicht graag, ter compensatie maximumsnelheid naar 180km/u.
Het linkje naar de Tweede Slaapkamer lijkt te ontbreken?
www.tweedekamer.nl/debat_en_vergaderi...
In de kamer wordt dus niet stilgestaan bij de stille tocht voor Gino ?
Waarom zouden ze dat doen? Toen er tot 5000 kinderen geroofd waren, ouders en kinderen tot zelfmoord gedreven waren deden ze ook niets en daar waren ze nota bene direct zelf voor verantwoordelijk.
@Frau Merkel | 08-06-22 | 19:36: Die kinderen zijn bijna allemaal terecht uit huis geplaatst.
@Frau Merkel | 08-06-22 | 19:36: 5000 kinderen "geroofd"? Die ouders waren állemaal lieverdjes... Geen drugsverslavingen, misbruik, kleuters die met volle luiers op het balkon moesten staan terwijl de ouders laveloos binnen lagen... Dream on.
@Après toi | 08-06-22 | 19:57: Als dat zo zou zijn, dan had de Tweede Kamer allang een overzicht gehad met de redenen. Tegen de Archiefwet in zijn de dossiers vernietigd en nu kan niemand meer vertellen waarom de kinderen uit huis gehaald zijn. Dat argument is pertinente onzin.
@Roos | 08-06-22 | 20:06: Waar haal je dat vandaan? De uitspraken komen direct uit de debatten in de Tweede Kamer en is informatie van de overheid zelf. Van 5000 kinderen is niet duidelijk waarom ze uit huis zijn gehaald en kan nog steeds niet bepaald worden of dat terecht was. Er zijn heel wat meer kinderen uit huis gehaald dan de 5000 en dat zijn eerder de situaties die je beschrijft. Er zal zeker een overlap in zitten, maar hoe groot deze is, is onbekend. Als de overheid meent het recht te hebben kinderen bij hun ouders weg te halen dan zouden ze heel zeker van hun zaak moeten zijn en zou dat te allen tijde uitgelegd moeten kunnen worden. Daar kan de overheid slechts van dromen. Het is een puinhoop.
Gewoon verbieden. Het handhaven lukt toch niet.
Meer winst voor de handige jongens met aanvoerlijnen uit polen etc...
Ik zeg doen! Weg met die hendjes, BAM!
Verbieden die hap. Hartstikke gevaarlijk. Hadden veel eerder moeten kappen met dit tokkievermaak.
Vuurwerk afknallen vind ik niet een heel hoogstaande bezigheid. Dus van mij mogen ze dat knallen verbieden.
Alleen al daarom moet het gewoon blijven. Het kan precies niemand wat schelen wat u hoogstaande bezigheden vindt en wat niet. De ene keer heeft u Mozart uit de spiekerts knallen, de andere keer klapt er een partij vuurwerk op oud en nieuw de lucht in, ieder het zijne, leven en laten leven.
@elfenstein | 08-06-22 | 19:46: Niemand heeft er last van als ik Rachmaninov afspeel. Vuurwerk daarentegen zorgt voor veel schade en overlast.
@Après toi | 08-06-22 | 19:59:
Rachmaninov maakt vele naamloze slachtoffers, vergis u niet!
Hoe verbodener vuurwerk is, hoe spannender.
Waar we vroeger ooooh en aaaah riepen bij zien van vuurwerk zaten we afgelopen oudjaar vooral te giechelen als ondeugende schelmen.
Daarom. Ik steek alleen nog maar mortiergranaten af. En als dat mainstream begint te worden ga ik over op tactical nukes.
Waar een klein land groot in kan zijn: zeiken en zeuren omdat 0,000001% er niets aan vindt.
Ben jij jonger dan 16?
@Après toi | 08-06-22 | 19:32: 12 en kan niet tot tien tellen
Hoe komt u aan dat percentage?
Uit uw grote duim?
Geen sterk argument dus.
@Après toi | 08-06-22 | 19:32: nope boven de 50
@Roos | 08-06-22 | 19:44: gaat niet om het percentage maar om het idee dat er meteen een wet/debat moet komen als er weer iemand zich gekwetst of niet gehoord voelt.
@Fedde71 | 08-06-22 | 19:45: In pakweg Harlingen is vuurwerk misschien nog wel leuk, maar in de grote steden.....
Dat zijn dus nog geen 18 mensen in heel Nederland. Doe nog eens een feit
REAGEER OOK