KAART. Het Nederlandse Vuurwerkverbod
Gefeliciteerd. We staan er gekleurd op
De skylines van Nederlandse steden en durpjes schitterden vannacht regenboog door het uiterst succesvolle vuurwerkverbod. De mense waren aan het partyen like it was 1999, en we kunnen alleen maar gissen voor hoeveel pleuro er dit jaar de lucht in is geschoten. (Doorgaans een miljoentje of 75.) En dat zien we terug op de kaart van Europa, met een extra shout-out naar de Randstad en Het Oost'n des lands. De luchtkwaliteit van Amsterdam ging na 00:00 uur diep in het paarsrood. Check kaartje hier. Of vul uw eigen stadje in daar. Onze man in Zuid-Oost meldde het zwaarste vuurwerk sinds jaren, en in Den Haag zijn ze nu al bezig met het zoeken naar een 21ste bewindspersoon (v). De Minister van Fijnstof en Harde Knallen, die dan naast een eigen stas ook nog eens 10.000 BOA's krijgt voor de hahaha handhaving. (via)
Goed. 020 kan weer ademhalen
1 uur lang vuurwerkverbod in Delft
020 Dam
Uitzondering op bezoekregels tijdens de feestdagen
Er geldt een uitzondering op het maximaal aantal personen waarmee u mag samenkomen op kerstavond, 1e Kerstdag, 2e Kerstdag en tijdens de jaarwisseling: Op 24, 25, 26 en, 31 december, en op 1 januari tot 05:00 uur mag u maximaal 4 personen ontvangen. Dit is exclusief kinderen tot en met 12 jaar.
Reaguursels
InloggenDie bezoekregeling bepaal ik natuurlijk zelf wel. Er zal vast wel ergens een achtergehouden rapport liggen waarin staat dat de bezoekregeling weinig tot niets bijdraagt.
Man, man, man, wat een aanstellerij weer hier. Leg je er maar bij neer, dat vuurwerk blijft gewoon, verbod of niet.
Zo, als nieuwjaarskado een booster in mijn arm gehad. Zit in een grote zaal hier en valt me op, alhoewel van allerlei leeftijden - 30 tot 90 - heb ik precies een gekleurd persoon gezien. De rest hier allemaal blanken.
Nou ja. Ik ga nou gekloond worden he?
Heb anderhalve week terug, mijn booster gehaald in de Rai. Onder de vele tientallen mensen, zegge 1 (één) gekleurde mevrouw van kleur gespot, vermoedelijk van Aziatische oorsprong. Verder was het een lelieblank onderonsje. Afgezien van een paar Surinaamse dames achter de balie en een Turkse patjepeeër van de beveiliging.
verstandig van de gekleurde personen,je kan boosteren wat je wilt maar gaat geen klap helpen.
@Spychopaat | 01-01-22 | 17:26: waarom gaat het niet helpen, beste spychopaat? Toch niet omdat [insert random bullshit]?
Velen hebben weer aan de jaarlijkse traditionele dierenmishandeling gedaan.
Dat ja. Of men heeft geen idee wat voor totale ellende ze aanrichten of het interesseert ze simpelweg niet. Een van de twee. Tokkie traditie.
Je kunt je afvragen of dieren in de stad horen.
@Botte Hork | 01-01-22 | 17:05: ben in mijm jeugd door een hond gebeten, weet hoelang het duurt voordat je honden weer gaat vertrouwen. Moeten we vanwege een paar misdragingen van honden, los van de hondenpoep honden dan maar verbieden?
Mijn hond 'Stroppie' die ik als scholier had, een 'vuilnisbakkie' met Fox-Terriër-achtige kenmerken, kroop elk jaar aan het begin van oudejaarsavond, als de eerste knallen te horen waren, bibberend onder de grootste kast in onze huiskamer. Hij kwam er pas laat in de volgende ochtend onderuit, nog steeds bibberend & hijgend. Elke poging tot troosten, afleiden of het aanbieden van lekkers, was vergeefs.
Erg zielig.
@straatsurfer | 01-01-22 | 17:12: Goede jaaropening voor domste reaguursel van het jaar.
@straatsurfer | 01-01-22 | 17:12:
Ik ben gék op honden. Ben er mee opgegroeid: met een bastaard-Fox en later een Boxer. Maar vanaf dat ik vanuit mijn dorrup in Zuid-Limbabwe vertrok naar Amsterdam, heb ik nooit meer een hond genomen; ik vind het niet kies om zo'n beest erop na te houden op drie hoog in de stad. Pas als ik de Staatsloterij win en een huis-met-grote-tuin kan kopen in een dorrup tussen de heuvels & koeien, zal ik er waarschijnlijk weer een aanschaffen.
Waarschijnlijk een zwarte Labrador. Of een Weimaraner. Een Pomsky lijkt me ook wel leuk; da's een kruising tussen een Pomeraner en een Husky.
www.pomskyoffthehill.com/wp-content/u...
@Botte Hork | 01-01-22 | 17:05: het is dat 2e. Helaas.
Ik erger me het hele jaar door aan honden die overal schijten of agressief lopen te keffen, die ene dag in het haar mogen zij zich gerust aan mij ergeren.
@Peter Emile | 01-01-22 | 17:14: Textbook; tijdig schuilen onder een stevige constructie.
Dierenmishandeling? Ohja joh? Stel je niet zo aan, joh. Ook dit valt onder de noemer ‘gecreëerd probleem’. Want het is namelijk geen probleem, alleen wilt men zich graag ergens druk om maken.
@VerganeGlorie | 01-01-22 | 18:10: Ja, dan is het uw beurt om overal te schijten en agressief te lopen keffen.
Die huisdieren worden toch gauw verboden, wegens CO2, vervuiling en vlees eten.
Huisdierenhouders doen elke dag aan dierenmishandeling. Dieren horen niet in huis.
Volgens mij moet je kijken naar hoe je iets kan organiseren zonder direct met een totalitaire hamer tekeer te gaan. Polderen noemden ze dat toch?
Men had bijv. gewoon kunnen zeggen, dit jaar geen knalvuurwerk maar siervuurwerk is relatief veilig dus dat is ok. Dan kom je als overheid nog een beetje geloofwaardig over.
Hahaha, die laatste zin, geweldig!
Afgelopen nacht, even over twaalven, oostzijde van de 'Swift'- voetbalvelden in 020-Zuid: Meest spectaculaire vuurwerk-show & de meeste herrie in de 28 jaar dat ik in deze buurt woon.
Verder de hele avond zowat elke 5 minuten in de straten rondom hier, explosies van een decibel-gehalte dat thuishoort in een burgeroorlog in het Midden-Oosten.
Alleen het onlosmakelijk aan explosies verbonden "Allahu akbar!" heb ik niet kunnen horen. Maar dat zal liggen aan het effect dat het 40 jaar lang bijwonen van grote popconcerten en uit mijn dak gaan in disco's, op mijn gehoor heeft gehad.
Ik vraag me écht af onder welke warme buik van een witte eenhoorn die 'inclusieve' mutsen in de Stopera leven; een vuurwerkverbod uitvaardigen terwijl elk normaal denkend mens weet dat het niet te handhaven is, wegens grootschalig verspreide hufterigheid, maar vooral wegens het kapot-bezuinigen van politie, justitie, brandweer, leger en verder zo'n beetje alles dat met bescherming, veiligheid, verdediging en handhaving te maken heeft.
De overheid is al lang haar gezag en respect verloren; zo'n beetje sinds eind jaren '60 en '70, toen de "anti-autoritaire" opvoeding in zwang kwam, toen je je leraar die zijn pak inruilde voor een slobbertrui, bij zijn voornaam mocht noemen en toen de politie ineens "je vriend" werd.
Er is in de afgelopen 50 jaar veel kapot gegaan. Soms terecht, maar veel ook onterecht.
Intussen lijkt het me passend om de Nederlandse wapenspreuk "Je Maintiendrai" ('Ik Zal Handhaven') te vervangen door "Je Vais Tolérer" (Ik Zal Gedogen').
Duidelijker uitgelegd kan niet... helaas
Ja, er is veel bezuinigd, maar hee niets is gratis dus waar moet het geld dan vandaan komen? En los van te weinig handhaving, ligt in uw andere opmerking m.i. meer de oorzaak: de vergaande hufterigheid van veel Nederlanders die vooral doen waar ze zelf zin in hebben en wanneer ze daar zin hebben. Zonder enig oog voor anderen, voor gezamenlijk afgesproken regels of wat ook maar niet in hun straatje past. En dat goed praten door vooral naar anderen te wijzen, want "zij doen het ook", of "maar zij doen dat en dat mag ook niet, dus dan mag ik dit ook doen" of "maar politici zijn ook niet te vertrouwen dus mag ik alles zelf weten". Voor me gevoel wordt dat kinderachtige, asociale gedrag steeds erger en wijdverspreider. Dus die wapenspreuk kan beter veranderen in Je Suis Hufter.
Dat anti-autoritaire rotgedrag wordt in de toekomst alleen maar erger. Alle wetten en regels die we democratisch afspreken gaan overboord wanneer ze niet in het straatje van okkie en tokkie passen. Een toenemend aantal hersenloze brulapen beroept zich op "mijn vrijheid" ook al is die puur egoïstisch. Alleen strenge handhaving en keihard afstraffen brengt de kikkers terug in de emmer. De huidige situatie in Nederland lijkt op het Interbellum. Wat daar uiteindelijk de gevolgen van waren weten de mensen met historisch besef maar al te goed.
Parool: "Meer Amsterdammers door drank en drugs naar ziekenhuis dan door vuurwerk"
Had de brievenbussen afgeplakt heerlijk zag ze pielen whoeha
Iets met tijdzones. Dat Engeland nog wit is, en Oostduitsland is daaruit te verklaren. Maar België en Frankrijk snap ik niet.
Selectief meten? Ik vertrouw zulke kaartjes niet meer zo.
Dat krijg je met een bevolking die geen actieve herinnering heeft aan een vuurwerkverbod. Als er dan van tevoren wordt aangegeven niet te handhaven, wees dan niet verbaasd.
Uiteindelijk werkt het niet anders dan een verkeersboete of een tik op je vingers van moeder..
Je bent gewaarschuwd.... Met moeder kom je er in de regel wel uit... Dit is, wederom, een opmaat naar meer regels en 'handhaving'
En waarom zou alleen Rutte met die uitspraak weg komen.
Zo zo. 208μg. Da's ongeveer gelijk aan het passief meeroken van 2 stevige joints in een slecht geventileerde vinex bunker; ter illustratie.
Afgelopen nacht was gewoon een landelijke demonstratie tegen de overheidsmaatregelen. De overheid staat gewoon compleet voor gek met hun regelwaanzin. Het verbod heeft er juist voor gezorgd dat de overlast maandenlang heeft geduurd in plaats van concentratie in de week na kerst. Man, man wat een stress voor de honden.
En de hendheving en pliesie staan gewoon voor Jan met de korte achternaam.
Nederlandse bestuurders zijn nog steeds naïf en staan ver weg van de realiteit. Ze denken dat de bevolking net zo observeert en nadenkt als hun omgeving. 99% van de bevolking is te stom om te kakken, en daar zouden alle regels in het land dus op gebaseerd moeten zijn. Met de welvaart in het land en de stompzinnige bevolking krijg je dus recalcitrantie, met als gevolg het omgekeerde van wat wordt beoogd. Zie het vuurwerk de afgelopen nacht. Als je de regels niet kan, of wilt, handhaven, stel ze dan ook niet in. Ik woon in een land waar er ook een vuurwerkverbod is, alsmede een nachtklok en verdere beperkingen. Als je je daar niet aan houdt zit je zo in de gevangenis, en niet voor een paar uurtjes. Ik hoorde om 12 uur vannacht in de verte iemand roepen 'happy new year', en daarmee was het gedaan. Wel zo rustig. En vandaag weer aan het werk.
Je zou er bijna van gaan verlangen naar de DDR als ik het zo lees. Werken op zondag, avondklok, gevangenis, goelag. Plus 99% van de mensen blind weg zetten als 'te stom om te kakken'. Is het U mevrouw Kaag?
Lijkt me lekker leven daar..
Liever recalcitrant dan maar mee bewegen met de ,zoals je net boven schrijft, naïeve 'Heersers' van het land..
* Woef *
Lijkt mij een naargeestig (Engelstalig?) land om in te leven. Tijdens de jaarwisseling een enkeling die buiten even "happy new year!" roept en acht uur later later met z'n allen weer 'gewoon' naar het werk gaan.
Bij ons ging het met het handhaven van het vuurwerkverbod ook helemaal goed, lol. Op allerlei plekken leek het alsof er welhaast professionele vuurwerkshows werden afgestoken die met het jaar mooier worden. Daar stond ik dan ook met verbazing naar te kijken. Nergens, ook later in de krant niet, bij ons meldingen dat er agressie richting de hulpdiensten is geweest, daaraan doen we bij ons niet mee. Dus was er alweer een gezellig traditioneel (in de goede zin) oud en nieuw. Waar ze al dat bijna professioneel lijkende siervuurwerk vandaan halen mag Joost weten. Opmerkelijk krantenbericht uit Brabant, als je in Baarle Nassau geen vuurwerk kan kopen dan doen ze het gewoon bij de buren 100 meter verderop in Baarle Hertog! Het laat m.i. zien dat je de EU binnengrenzen alleen op papier kan herinvoeren, dat zou denk ik in de praktijk net zo zinvol worden als in Nederland een vuurwerkverbod afkondigen of weer middeleeuwse poortwachters neerzetten bij onze overgebleven stadspoorten. www.gelderlander.nl/binnenland/verbaz...
Buitengebied Noord-Brabant, het klonk om enkele minuten over 12 alsof er een op hol geslagen kudde met een paar duizend buffels aan kwam. Een bijkans apocalyptisch gedonder wat van alle kanten over de polder aanrolde, begeleid door een horizon van schitterende kleuren en in de lucht exploderende fonteinen van goud en zilver zover ik kon zien.
Tot een uur of 3 knalde het alsof er, soms ver weg, soms beangstigend dichtbij, een artillerie duel werd uitgevochten.
Dan ben ik een vrij net, middle of the road burgermannetje van 50, met een keurige historie van netjes in de pas lopen en 'sociaal' zijn. Een Nederlander dus. En betrap mezelf erop dat ik inmiddels gnuivend van plezier lees dat Nederland schijt heeft aan wat men in Den Haag weer als nieuwste pesterijtje in de vorm van het zoveelste verbod over de maatschappij denkt uit te storten. Top down uiteraard want 'polderen' doen ze alleen met lobby- en belangengroepen. Die NuKuBu moet zn smoel houden en luisteren naar wat 'de coalitie' nu weer verzonnen heeft om zichzelf uit de wind te houden, om maar, in godsnaam, géén verantwoordelijkheid te hoeven nemen. Dan is verbieden altijd de oplossing, vind men. Helaas. Ik had het bij mezelf niet zo snel gezocht maar geniet van de burgerlijke ongehoorzaamheid en van de fuck you houding naar die kút coalitie met de inmiddels vol-ko-men ongeloofwaardige MinPres. Een bealchelijke vertoning dat dit spul, met hem notabene als hoofd, opnieuw op het bordes komt te staan. Schandelijk werkelijk dat deze man weigert om zijn verantwoordelijkheid te nemen en daarmee steeds meer mensen meesleurt in zijn zucht naar, ja naar wát eigenlijk? Het enige wat Rutte nog kan doen, mocht zijn absurde LPF-achtige kabinetje het 4 jaar uithouden, is de reeds aangerichte schade nog verder vergroten.
In vergelijking; die 'schade' van vuurwerk en wat kwajongens streken is verwaarloosbaar bij wat deze coalitie al heeft aangericht, en wat de 'nieuwe' (=dezelfde, maar goed, ongeloofwaardiger dan dit word het echt niet) coalitie wil gaan aanrichten met hun vrij bespottelijke regeringsakkoord.
Ik ben blij om te zien dat NL niet zo volgzaam (meer) is als dat men in Den Haag denkt. Misschien gaan ooit de oogjes eens open dat de rek er simpelweg uit is.
Eens. En voor wat betreft het laatste: lees het plempsel van Poes Fiep hieronder en concludeer dat we er nog lang niet zijn met alle bang gemaakte makke schapen.
ja .. volkomen mee eens.... die paar euro aan vuurwerkschade, brandende auto's, hulpverleners bekogelen, vuurwerkletsel bij kinderen en nog niet zo lang geleden in Rotterdam de halve stad afgebroken zijn gewoon kwajongensstreken en verwaarloosbaar bij wat deze coalitie hebben aangericht. Ik ben ook blij dat we nu niet meer zo volgzaam zijn en alles in elkaar kunnen trappen, opblazen en in de fik steken. PS: waar staat uw auto geparkeerd ?
@johnyl | 01-01-22 | 15:16: Ik snap je verontwaardiging wel, maar echt, het is klein, klein bier wat je opnoemt. Neem de helicopter view ter hand, je ziet veel meer dan.
@Dutchbeaurouge | 01-01-22 | 15:31:
Het is altijd makkelijk om Rotterdam erbij te halen, of 'rellen; in 020...
Zoals je zegt, het is uiteindelijk klein bier en de "maatschappij, dat ben jij", lost het vanzelf op..
Wat dan ook weer verontrustend is...
Ik heb me kapot geërgerd. Hoezo zijn regels niet voor jullie, dom vuurwerktuig. Extra verontrustend dat zelfs mijn zogenaamd keurige buren in Dieren Zuid scheit hadden aan het verbod, en aan mij, en dat ik die teringherrie tot diep in de nacht heb moeten aanhoren. Denk even aan de vogels. Op naar totaal en defintief verbod.
De politie moet een verbod handhaven. Dus dan bel je die toch om de overlast van je buren te melden. Ik zie het probleem niet. Hoef je je niet tot diep in de nacht dood te ergeren.
Het verbod was wel zo'n beetje totaal alleen nobody cared.
Modderfiguur geslagen door de overheid. Het gezag zijn ze kwijt. Anarchie komt heel dichtbij nu. Dat krijg je er van als je verbod op verbod op lockdown op vaccinatiedwang op klimaatgelul uitvaardigt. Op een gegeven moment luistert er niemand meer naar je.
Zo'n toffe naam, en dan zo'n gezeik.
@soldier-of-fortuyn | 01-01-22 | 15:10: Exact. Dit. Goed verwoord. Verbod op verbod, het is alsmaar eisen stellen aan de maatschappij en wat laat men zien als tegenprestatie? Niets dan leugens en een totale uitwas als de toeslagenaffaire als klap op de vuurpijl (pun intended) Dan moet je niet verbaasd zijn als mensen niet meer luisteren idd.
Dieren Zuid, gemeente Rheden, in die gemeente ben ik opgegroeid. In Rheje zelf, 400 meter bij de bosrand van de Holtbank vandaan. Daar kon je vroeger, toen er nog weleens sneeuw viel heerlijk met de slee naar beneden suizen, helemaal tot aan de Arnhemsestraatweg. Als het bijna etenstijd was stond vader of moeder met een gele jas of de sneeuwschuiver in de achtertuin te zwaaien om te seinen dat we naar huis moesten komen. Mooie tijd was dat, die komt nooit meer terug. Afgelopen nacht was er vanuit de gemeente met toch meer dan 43 duizend inwoners weinig nieuws. In de dorpen rondom Arnhem is het aldus de krant heel rustig gebleven in de nacht van oud op nieuw. In de gemeente Rheden is de brandweer vijf keer op pad geweest voor wat 5 lullige brandjes/vreugdevuren, waarvan er 4 in Dieren Noord en eentje in Ellecom. De burgemeester blikt heel tevreden terug op de jaarwisseling, ,,Van agressie jegens hulpverleners, zoals onder meer in Friesland en Drenthe, is bij ons helemaal geen sprake geweest. Daar ben ik erg gelukkig mee.” meldt de Gelderlander. Kortom hoe voorbeeldig ze op de oostelijke Veluwezoom oud en nieuw vieren is ook een krantenartikel waard. En dat rijke plebs, in zo'n Zuid Dierense villa, zoiets komt blijkbaar in de beste families voor. www.gelderlander.nl/renkum/in-de-dorp...
Vetklep Asha heeft ook weer wat te kakelen over oud en nieuw. Beetje jaloers misschien op de vette oliebollen.
De echte liefhebbers hadden prachtig vuurwerk net als altijd. De hobbyisten hadden niets. Relatief weinig ongelukken en relatief rustig op straat, dan heeft de overheid haar doel toch bereikt
In bepaalde straten / delen rondom mijn Haags onderkomen was het een oudejaar als altijd.
Van de vroege ochtend tot diep, diep in de nacht.
Het leek niet zelden of het bulderende afweergeschut op denkbeeldige bommenwerpers schoot en of bommenwerpers af en toe goed doel troffen.
Wat nou verbod?
Wat nou politie optreden / handhaving?
Kolere, wat een circus.
Het was weer prachtig. Weinig amateurvuurwerk gezien.
Wilders roept al jaren om de grenzen dicht te gooien, wat dat betreft had hij een vooruitziende blik, hadden we nooit die vuurwerktroep uit Belgïe hier gehad.
Het was toch een intelligent vuurwerkverbod?
Nog altijd de beste manier om van je geld af te raken..... flits.... weg...!
Typisch gevalletje van een Nederlandse oplossing: Politiek: vuurwerkverbod, politie: we gaan niet handhaven. Dan weet je dat het goed komt.
Nu wachten op Grapjeshaus, die aangeeft dat we dit niet tolereren.
toch zie je wel dat we goed zijn in diversiteit. De kaart in de kleuren van de regenboog. Dat doen we dan wel weer goed. We kunnen weer trots zijn
Dat geweld naar hulpverleners toe. En politie. Onacceptabel roepen hun commandanten maar waar komt het vandaan. De opperbaas zei onlangs op die vraag dat de drempel om geweld te gebruiken lager is geworden. Daar werd niet verder doorgevraagd door de npo1 radio interviewster omdat dit antwoord genoeg verklaarde. Maar ze had moeten doorvragen natuurlijk. En waardoor komt dat dan? Hier stopt het echter met de journalistiek in NL. Omdat we dan moeten gaan wroeten in bepaalde volkswijken, in de achtergrond van bepaalde groepen jongeren, in andere culturen etc. Dat is gevaarlijk terrein. Daarom doe ik een oproep aan de wetenschap om hier eens een objectief onafhankelijk onbevooroordeeld onderzoek naar te doen. Alleen dan kunnen we dit stoppen of een begin maken het te doen stoppen. Nu wordt het steeds erger. Meer ME heeft geen zin. Wetenschappelijk onderzoek waar dit gedrag vandaan komt. En dan niet aankomen met discriminatie achterstand kwetsbaar etc.
Ik zal je het onderzoek besparen; de oorzaak ligt bij VVD/D66/CDA/CU stemmers.
De politie agent moet weer wat meer gezag krijgen. Tegenwoordig zijn agenten het toppunt van hoffelijkheid en fatsoen. En dat is op zich heel fijn voor de mensen die ook hoffelijk zijn en fatsoen hebben. Maar agenten moeten ook even een tik kunnen uitdelen als er eikels zijn die minder plezierig meewerken. En die moeten in hun hoofd hebben 'oeps, oom agent komt eraan. Laat ik mij maar even rustig houden.' Er is veelsteveel skorem dat precies weet hoe ver ze met de politie kan gaan. Zuigen.
Inteelt is een belangrijke oorzaak binnen de groepen die niet benoemd mogen worden. Een nichtje trouwen kost factoren minder aan bruidsschat dan iemand uit een andere familie. En dat doen ze dus al generaties lang. Ies koeltoer. En wij zitten er mee.
@Leptob | 01-01-22 | 14:22: Tja, zo lang de focus ligt op de criminaliteit waar een kentekenplaat mee gemoeid is, is het ook lastig respect op te brengen voor deze ambulante belastingambtenaren.
Ik hoop altijd van ganser harte dat de eikels die met dat overdadig zware vuurwerk aan het kloten zijn en naar hulpverleners gooien één of zelfs beide handen handen kwijtraken. Geen greintje medelijden mee.
@Sjakie | 01-01-22 | 14:53: handen weg... werkeloze erbij tot aan z'n dood in de bijstand, aangepaste woning met urgentie, aangepaste auto van de bijstand, crowdfunding door de hele buurt.. zielig... nee dan liever gewoon z'n hoofd er af, in de kist ermee en klaar.
@johnyl | 01-01-22 | 15:21: Ik ken je nog niet zo goed, maar mag je nu al.
Nooit zoveel vuurwerk afgestoken in het buiten gebied en nog nooit ze weinig handhavers gezien. Groot succes dat vuurwerk verbod. Zelf voor een carbietbus in het centrum tot vijf uur in de morgen kwamen de ratten hun holen niet uit
Je had ook moeten bellen om te zeggen dat de buurman zijn vuilnisbak te vroeg had buiten gezet. Dan komen ze wel.
Wie bedoel je dan met "de ratten"?
De agenten die eerste hulp verlenen als jij je hand opblaast met een illegale klapper? Die de brandweermensen beschermen als die jouw spullen komen blussen, maar worden aangevallen door "feestvierders"?
De haat van sommigen tegen politie en hulpverleners snap ik echt niet.
@Dandruff | 01-01-22 | 14:14:
Agenten die voor schaaltje 8 hun leven soms in de waagschaal stellen voor mafklappers en dan krijgen ze ook nog eens hoon over zich uitgestort
@Dandruff | 01-01-22 | 14:14: Helaas zijn we in dit land niet van uitsluiten van hulpverlening. Maar van mij mogen ze deze personen oppakken en registreren. En levenslang uitsluiten van welke hulpverlening dan ook.
Volgens mij werd er ook inbeslaggenomen vuurwerk verhandeld dat in munitiebunkers van defensie lag opgeslagen ter vernietiging op een later moment.
Heb de sterke indruk dat het vuurwerk dit jaar veel zwaarder was. Misschien iets minder maar wel veel hardere knallen. Tot zover was dat verbod dus een enorm succes.
Dat eerste was ook zo. Ik begrijp steeds minder waarom ik Syrië heb verlaten.
Veel wind of weinig wind , maakt ook wat uit.
Hier ging het er ook flink harder aan toe. Het vervelende is dat ik dat zelf weer mooi vind. Maar ik koop het niet. Bier en rookwaren over de grens smokkelen vind ik al ongehoorzaam genoeg.
@Ichneumonidae | 01-01-22 | 13:59: Mooi land, en je kunt er heerlijk eten.
We willen niet handhaven.
We kunnen niet handhaven.
We proberen ook niet te handhaven.
Tijd om onze nationale motto aan te passen: je maintaindre pas.
Bijna goed…..
Ik heb me voorgenomen om dit jaar niet meer te reageren.
Nergens op.
Volgend jaar beter.
Zoiets heeft een naam: onverschillig.
@Met_baard | 01-01-22 | 13:58: Boeie.....
@Mr Pikibelly. Who cares!
Dat is een typisch nieuwjaarsvoornemen. De meesten sneuvelen binnen 24 uur.
Dus je gaat nergens meer niet op reageren?
We gedogen drugs en bijbehorende criminaliteit maar pesten de rokers.
We gedogen kickboks-gala's in kansenwijken, maar beboeten 4 samenwonende studenten omdat ze binnen 1,5 meter op hun balkon staan.
We gedogen tuig met illegaal "vuurwerk" waarmee ze in Polen oude bunkers opblazen, maar verbieden siervuurwerk voor huisvaders.
Allemaal symboolpolitiek dus. Dat is niet alleen onrechtvaardig naar degenen die geen of heel weinig overlast veroorzaken, maar het werkt ook averechts. Door de politie met steeds meer non-issues op te zadelen blijft het echte politiewerk liggen.
Om die reden was ik ook tegen het burqaverbod. De religieuze betekenis van die lijkwaden ("verkracht maar iemand zonder"). minacht ik. Maar een burqaverbod dat niet gehandhaafd kan worden ondermijnt ook alle andere verboden. En ondermijnt zo dus de gehele samenleving.
Teveel wetgeving leidt tot een soort wet-inflatie, zoals teveel godwinnen tot woord-inflatie leidt. Net zoals teveel overheidsbeleid tot financiële inflatie leidt. Hoe minder de overheid reguleert, des te beter functioneert de samenleving.
Pak de echte problemen aan, pak het echte tuig aan, dan komt de rest ook goed.
Zoals gebruikelijk van u weer zeer verstandige woorden.
Mooi gezegd Dandruff
Roos en Dandruff.... die het met elkaar eens zijn. Hebben we een reaguurder head-and-shoulders voor een tegengeluid?
Wat Roos zegt, Danruff..
Verwarrend.. Danruff, Roos.
Mooi gezegd, dat is zeker.
Nu begrijp ik waarom geen handhaver te zien was. Ze waren het echte politie werk aan het doen en hadden verder geen tijd. Ik vermoed echter dat niemand zich van dit kabinet dan ook maar iets aantrekt en zijn eigen plan volgt.
@Kaal-dik-en-lelijk | 01-01-22 | 14:09: Oei )
En precies hierom heb ik je als "favoriet" aangevinkt.
Dank!
*Beleefd buiginkje maakt*
@Timide_Aso | 01-01-22 | 14:15:
Ik ook, maar ik moet toegeven dat mijn lijst steeds groener wordt...
I never kill my darlings ;-)
@Kaal-dik-en-lelijk | 01-01-22 | 14:09:
En @Ruime,
En dan ben ik het ook nog eens meestal eens met Dandruff ... lol
Welke kickboksgala’s worden er ‘gedoogd’?
Veel mensen hoefden voor dat vuurwerk ook helemaal niet naar Dld of België. Via Telegram kon je kopen wat je wilde en afhalen op een meestal wat obscure plaats. Nou ja, meestal op grote parkeerterreinen in woonbuurten.
Weer de loterij niet gewonnen. Jammer voor mijn 20 favoriete reaguurders.
Mijn beste vuurwerkherinneringen heb ik aan de keren dat we met de feestdagen bij een oom en tante logeerden en ik met mijn neefjes de deksels van carbidbussen wegschoot. Flink spugen op het carbid. In de omliggende dorpen deden de boeren het met van die zware melkbussen.
wij hadden grote bussen, en daar pisten we het carbid nat.
@DePsych | 01-01-22 | 14:11: Daarom moet je der ook flink bier bij drinken.
Jup gisteren gezellig oud en nieuw gevierd met champagne en vuurwerk. Daarna met de halve buurt op straat gehangen met muziek. Was net zo leuk en goedkoper dan de kroeg. Het vuurwerkverbod was niet bestaand.
En dan de uitstoot van stikstof en fijnstof die veroorzaakt worden door al die illegale transporten. Daar had men zeker 1.000 aiseleisers extra van binnen kunnen halen.
Of minstens 10 huizen van kunnen bouwen, die meteen naar die asieleisers waren gegaan.
@Met_baard | 01-01-22 | 13:57: Of de asieleisers kunnen weigeren en 20 huizen bouwen plus een vuurwek.
Vond het wel gaaf, hiero in 020. Weinig verschil met eerdere jaren, nou ja, hardere knallen. Ook dat vind ik wel leuk.
Dat gemiep over de luchtkwaliteit en het gemiauw over huisdieren is van alle tijden. Soms lijkt het hier wel een bejaardensoos, waar iedereen is vergeten wattie zelf deed toennie een jaar of 15 was.
Vergrijzing zonder vertrutting schijnt helaas niet te kunnen. Weird.
" In mijn tijd was het toch echt anders.."..
@neonreclame | 01-01-22 | 13:47: Jaar of vijf geleden hoorde je er vrijwel niks over, was gewoon fun. Bovendien, als je er wel last van hebt is het mss een idee om te bedenken dat we het hebben over maximaal 6 fukking uurtjes per jaar.
Jatochnietdan?
Over bejaarden gesproken, als je goede oren hebt zijn die harde knallen niet te doen. De kat en hond hebben nog betere oren.
Je conclusie dat het om leeftijd of vertrutting zou gaan is flauw. Vroeger hadden wij strijkers, maar die halen het niet bij de nitraatbommen van nu.
@Roos | 01-01-22 | 13:54: Misschien je ramen dichtdoen? Met een goeie dubbele beglazing is het lawaai goed te doen.
Enfin, ik ben geen 80 en heb goddank geen huisdieren. Wel een plastic plant, maar die klaagt nooit.
@Ichneumonidae | 01-01-22 | 13:51:
Volledig mee eens..
Kijk, ik schrik me ook wel eens de pleuris als er een grote bom afgaat, en het verhaal van afgeknalde vingers en dat tragische verhaal van dat 12 jarige jongetje begrijp ik gerust..
Uiteindelijk heb je er minder tijd hinder van dan i.p.v het je de godganse jaar in de weg zit..
( Scooter staat er trouwens nog.. )
@Roos | 01-01-22 | 13:54:
Eens. Het effect is ook veel zwaarder, een strijker in je hand kostte geen hand. En ook die waren al illegaal.
Probleem is wel dat een verbod op gewoon vuurwerk de handel in illegaal vuurwerk stimuleert. Zolang de politie niet in staat is de nitraatbommen van de straat af te halen werkt een verbod op ander vuurwerk averechts.
@Ichneumonidae | 01-01-22 | 13:56: waarom denk je in godsnaam dat ik mijn ramen open heb staan of geen dubbele beglazing heb?
Serieus, ik denk dat jouw oren wellicht niet meer optimaal functioneren of dat er bij jou geen nitraatbommen zijn gegooid.
Die knallen van gisteren hebben niets met vuurwerk van doen. Kun je net zo goed met oud en nieuw in de Gazastrook op vakantie.
En niet alleen huisdieren maar ook andere dieren hebben stress van die bommen.
En plastic planten zijn altijd -1
De beste wensen overigens
@Dandruff | 01-01-22 | 14:01: Als je zo'n zwarte strijker van vroeger vasthield was je zeker een aantal vingers of je hele poot kwijt.
@Roos | 01-01-22 | 14:02: Was maar een gedachte, dat eerste. Wat let je trouwens om tijdens O/N een nachtje elders te verblijven waar geen of weinig vuurwerk is. Ik ga bv. met Koningsdag altijd de stad uit, geen zin in al die provinciale trottoirpissers met hun dronken gebral.
Da's dan een dagje per jaar, nou, hebben die mensen hun eigen lol. Gun ik ze graag.
Jij ook alle liefs voor 2022, bedoel dat niet ironisch.
Klein dingetje nog; niet zo laatdunkend doen over m'n plastic plant. Zij is hartstikke lievv.
In Amsterdam merk je ook weinig verschil qua luchtkwaliteit binnen de ring *kuch*, vandaar dat Amsterdammers toch al ca. 2 jaar korter leven dan het gemiddelde.
@Ichneumonidae | 01-01-22 | 14:16: vooruit, vanavond in het café voor jou Radiohead - Fake Plastic Trees
@funda | 01-01-22 | 14:16:
Ja lekker is dat..
* Slurp*
@Roos | 01-01-22 | 14:18:
Wel een fanatisch nummer..
Wat me in een keer laat denken aan het volgende..
Ik heb Radiohead gezien in het Westerpark, jaren geleden... Toen vond ik dat tof.. Mooie locatie.. (Anouk en godbetert Borsato waren de dagen daarvoor al geweest)..
Daarna betrapte ik mezelf erop dat ik ging klagen over de festivals die in het park werden gehouden,want opeens vond ik dat het park van de 'mensen' moest zijn....
@Vanilla | 01-01-22 | 14:14:
Kan, ik heb zelf nooit zwarte strijkers gehad.
Maar ik hoor de hardheid van de knallen toch echt wel toenemen, al zeker 20 jaar. Ondanks mijn eigen disco-oren.
@Roos | 01-01-22 | 14:18: Ik kan op de gekste dingen verliefd worden, kun je zo hebben.
As we speak beluister ik nu dat nummer. Rustig nummer. Wel goed voor m'n innerlijke kind, zo een beetje voor het slapen gaan.
Tnx.
En, stelletje kleauthommels in Den Haag, is de zorg nu ontlast? Hele branche naar de sodemieter helpen en een shitload aan illegaal vuurwerk laten afsteken. Illegaal dus wellicht gevaarlijker dan gereguleerde aanschaf. Gevaarlijker en dus meer kans op ongelukken. De zorg ontlast? Misschien wel, maar alle illegale transporten en opslag van tonnen ongecontroleerde megabommen had zomaar een aantal mini Enschedetjes kunnen opleveren. Eens kijken hoe je dan de zorg ontlast. Dit jaar wellicht geluk gehad, maar dit gaat een keertje serieus fout. Goed beleid jongens, goed over nagedacht.
U hebt toch wel het raam van uw zolderkamer goed dichtgedaan?
Voor een jurist kun verdomd slecht begrijpend lezen. Neem eens een biefstuk, dan komt het misschien nog goed.
@osta | 01-01-22 | 13:53: Ben noch jurist noch vegetarisch en lees alleen maar aannames: “misschien”, “had zomaar”, “wellicht”, “een keertje”.
Aannames? U moet echt leren lezen. Op een ramp na is alles gebeurd. En,beleid maak je overwegend op aannames. Niemand kan namelijk in de toekomst kijken. Veel dingen laten zich echter wel voorspellen. Zoals massale illegale import en bijbehorende burgerlijke ongehoorzaamheid. Voor de volledigheid, ik heb ook staan genieten gisteren dat er zoveel moois de lucht in ging.
De branche krijgt gratis van eenieders belastinggeld 6% van de gederfde omzet. Ach, daar hoef je geen medelijden mee te hebben.
We zijn op weg naar een totaal vuurwerkverbod. Ik moet even denken aan deze Sire campagne sire.nl/campagnes/laat-jij-jouw-jonge...
Mag u mij eens vertellen hoe dat gaat gebeuren.. In veel landen in Europa is vuurwerk zo te koop.
@Ommezwaai | 01-01-22 | 13:43: Ja dat is dus een punt. Want dan overtreedt een jongen meteen de wet. Door even jongen te zijn.
@Ommezwaai | 01-01-22 | 13:43: EU says no?
Wat niet is, kan nog komen ;-).
Rutte en co zijn goed bezig!
Alle vuurwerk in België gekocht, dank voor uw bijdrage namens Vlaanderen.
Ook de horeca in Antwerpen dankt u hartelijk voor het in stand houden van onze ondernemers.
Ook de kledingwinkels sturen u de hartelijke groeten en dank voor de besteding van de afgelopen twee weken.
Cash betaald?
In mijn optiek merk je zeker wel wat van het vuurwerkverbod. Ja als je in een stad woont zie je overal om je heen vuurwerk maar normaalgesproken is dat zo massaal en je merkt het verschil niet zo als het wat minder is er is nog steeds genoeg te zien.
Met name het knallen was minder en dat vonden onze huisdiertjes helemaal prima. Vind het wel ook wel prima zo vuurwerk mag van mij best blijven maar het werd ieder jaar meer, meer, meer en nog meer op den duur is het wel verzadigd dan moet je je gaan afvragen waar we mee bezig zijn.
Wisten jullie dat de kaart hierboven wordt gegenereerd op basis van sensoren bij mensen thuis? Je kan hier zelf ook aan meedoen als je wat handig bent met elektronica. Voor ongeveer 50 euro bouw je een wifi meetkastje. Google op sensor community. Mooi project. Heb zelf ook 1 hangen in de tuin.
Zolang we over de grens met gemak vuurwerk kunnen blijven kopen is het dweilen met de kraan open. Dit moet in Europees verband worden aangekaart. Iets voor Frans?
Te moeilijk veur Frenske.
Bent u het mevrouw Kaag? Of is het deze keer mevrouw Timmermans die de EU als oplossing voor alles aanbiedt?
Ah, dus u wilt een van de pijlers van de EU onderuit halen?
Frans heeft geen tijd, hij moet zijn eredoctoraat ophalen.
Waarom mogen alleen bedrijven genieten van de open grenzenbeleid van de EU ?
Zal wel tegenvallen als volgend jaar “legaal” vuurwerk afgestoken mag worden.
Iedere vuurwerk liefhebber is nu Duits en Belgisch siervuurwerk gewend. En motten die baby potjes niet meer
Voor de kinderen is het best leuk, maar vanaf 12 gelden er opeens andere natuurwetten. Tja.
Hoewel je een beslissing moet nemen gebaseerd op de ziekenhuis capaciteit en dus op dat moment de verkoop van vuurwerk in Nederland verbied, is het wel heel zuur voor de Nederlandse vuurwerk handelaren om te zien hoeveel er nu is geïmporteerd.
Dat moet knagen.
Nee joh.
We doen het voor de zorg.
Die handelaren vinden het super, dat ze bij hebben mogen dragen aan een stukje veiligheid
Jammer dat Fapperwaus niet met opgeheven vinger komt foeteren op "de aso's".
Ik zal de beste man missen, al bedoelde hij het nooit grappig.
Tja, als er marktwerking moet zijn in de zorg, onderwijs, dan moet er toch ook marktwerking zijn in het ondernemerschap.
"15 Miljoen mensen
Op dat hele kleine stukje aarde
Die schrijf je niet de wetten voor
Die laat je in hun waarde"
Wel leuk dat de protagonisten van deze tolerantie van enkele decennia geleden tegenwoordig vloekend met gordijnen dicht op de Jeaup zitten te reaguren dat het tokkie-volk moet worden opgeruimd.
Bijna 18 miljoen and counting. Bouwen bouwen bouwen.
@funda | 01-01-22 | 13:27:
-
Emigreren emigreren emigreren.
@bisbisbis | 01-01-22 | 14:45: Dat heb ik de politici nog niet horen zeggen. U?
Met verbazing zie ik het filmpje uit Delf, steken een pak vuurwerk aan 2 meter van de doos vol met de rest vuurwerk. Een vonkje en de doos onploft. Hopelijk alles goed gegaan bij die idioten.
Zoals ze die ontsteker ook op de lont richtten, recht de explosieven in.
Darwin zat net aan een oliebol waarschijnlijk.
@funda | 01-01-22 | 13:29: Zo schiet het een beetje op.
Ironisch genoeg wat het met het vuurwerk verbod dit jaar,
ongeveer hoe het zou moeten zijn als het *wel* toegestaan was:
Weinig knallen voor oudjaarsnacht en dan een korte barrage.
Aanhouden dat verbod dus maar...
.
Mede omdat sommigen blijven denken dat het wel geinig is om
vuurwerk naar hulpverleners te gooien.
Eens. Vond het prima zo het deze jaarwisseling ging.
"Mede omdat sommigen blijven denken dat het wel geinig is om
vuurwerk naar hulpverleners te gooien."
Come on, please..!!
Nu doorpakken en ook het illegale vuurwerk verbieden.
Maar dan ook echt! En vergeet niet het illegale illegale vuurwerk.
Hoho, they are here.
Dus de schatkist is weer wat geld misgelopen, aangezien iedereen het over de grens heeft gehaald. Top. Tel dit op bij de misgelopen BTW van alle goederen die Nederlanders tijdens de kerstdagen in België hebben geshopt. De misgelopen accijnzen van elke Nederlandse autobezitter die op 50 km van de grens woont (of nog verder af, want met deze prijzen loont het denk ik vanaf Amsterdam naar België of Duitsland te rijden). Terwijl ze daar zijn gaan ze daar ook naar de kapper, het café of restaurant, nemen ook wat boodschappen mee........ Nee, lekker bezig.
Ja maar we zijn toch al lang 1 EU, zonder paspoorten, met 1 munteenheid, gezamenlijke schulden en peperdure hoofdkantoren enz?
Belastingdienst mag nu weleens met een militaire colonne het belgenland intrekken om 'onze' belastingcenten terug te halen !
Daarom ook het bedankje op | 01-01-22 | 13:15 | 3 | reageer
Precies Funda. Dat gezeik over die geweldige eu. Geen grenzen meer, vrij verkeer van personen en goederen..... My ass. Laat mij gas en electra van een Bulgaarse energieboer afnemen, mij via een pakket wat sigaretten uit Luxemburg laten opsturen, in Duitsland een auto kopen...... nee meneer Kaal-dik-en-lelijk, zo moet u dat niet zien. Het voordeel zit hem vooral in het feit dat Brussel kan verordoneren dat kromme komkommers niet meer verkocht mogen worden, er geen gloeilamp meer gemaakt wordt, en dat de haakjes van de kapstok in de kleuterschool op een minimale afstand hangen!
@Kaal-dik-en-lelijk | 01-01-22 | 13:31:
Iedere keer als ik thuis de stofzuiger pak, dank ik de EU voor het gebrek aan zuigkracht.
@duwbak Linda. Ja die ook nog ja. Teveel wattage voor een stofzuiger..... zucht.
@Duwbak_Linda | 01-01-22 | 13:33:
Haha..!!
<
Daar waren ze ook nog mee bezig ja...
T´is dat er nog nevel in mijn kop zit, maar het is om te janken..!!
De schatkist loopt niks mis hoor... jij betaald straks ook een deel van de rekening, zeker weten
@Kaal-dik-en-lelijk | 01-01-22 | 13:31: "zo moet u dat niet zien"
Inderdaad, dat zijn onze politici tegenwoordig.
De voormalige dienaren en vertegenwoordigers van het volk, nu krachtig verenigd tegen het populus en demos.
@funda | 01-01-22 | 13:40:
Over demo's gesproken...
Is het vandaag Zondag...??
@neonreclame | 01-01-22 | 13:45: Ik heb al moeite mijn muis te vinden in al dat gedraai, ga jij me om de weekdag vragen?
Uiteraard. Tegenwoordig kun je beter even de auto pakken en de landsgrenzen overschrijden. Nagenoeg alles daar is goedkoper dan hier en ja, ook ik maak me schuldig hieraan.
Maar dat is toch wat Brussel wilt: 1 open EU zonder grenzen. Dus je bent een dief van je eigen portomonee als je niet gebruik maakt van de legale mogelijkheden.
Dit is niet alleen van vuurwerk, maar ook van de slecht brandende vuurkorfjes, haarden e.d. de hele straat hing vol met die rook.
Verbieden!
Och gut toch.
Ja dat ook verbieden en ook kook geuren, men mag nog maar een keer on de week een prakkie bakken, verder eet je maar brood gvd!
@Kalorkie | 01-01-22 | 13:41:
"Wij van de Partij tegen Enge Buren zijn tegen Enge Buurten, buren met enge kookluchtjes en buren die er gewoon eng uitzien."
@funda. Hahaha... een klassieker. "Ik ben niet eng!... nou ja, in mijn zwembroek ben ik eng.."
Utrecht is nog geel, 51/100…net acceptabele luchtkwaliteit.
Kan natuurlijk komen omdat Patje in de stad logeert.
Kreeg net een berichtje voor GS
Ik wil u namens de Belgische en Poolse vuurwerkverkopers hartelijk danken. Nog nooit hebben we zoveel vuurwerk verkocht en zijn hierdoor na een jaar armoede weer boven Jan. Ook dit jaar ziet het weer goed uit want de Nederlandse verkopers leggen bij bosjes het loodje en zijn failliet. Tof van rutte ons zo te helpen.
Precies, de overheid zou zich echt kapot moeten schamen dat ze dit niet zagen aankomen. Wat een groep complete incompetenten is dat...
Het wordt vast in mindering gebracht op de EU-steun die ze krijgen.
'Onze' politici zijn echt niet gek, hoor.
Koekoek.
Afgelopen nacht het mooiste vuurwerk ooit gezien. Heb er echt van genoten en ook gelachen om de uitwerking van het vuurwerkverbod. Het blijven faalhazen die gasten in Den Haag.
Geen probleem hoor we waren toch van plan jullie in 2022 te annexeren.
@GoedGaan | 01-01-22 | 13:26: Sinds Richard de Mos daar machtig is worden alleen de betere buurten nog beveiligd. Dikke bult en die voor jullie, groengeil schorem. #jesuishagenees
@GoedGaan | 01-01-22 | 13:26: Elk stukje vuurwerk was een dikke middelvinger naar Den Haag.
Eindelijk werd oud en nieuw niet verknald door legaal vuurwerk.
Met die dozen die de lucht ingeschoten worden ga je ook niet liggen kloten. Daar zijn ze te duur voor. Het zijn de kindertjes die kloten met nitraten, cobras e.d. die de boel letterlijk verknallen.
Het waren de 'We are here' rotjes. Ik zeg: legaliseren.
Wat een prachtig spektakel weer. Wei ig gemerkt van een vuurwerkverbod.
Nederland .. het tokkie afvoerputje van Europa, inwoners die het allemaal beter weten, hun eigen wijk terroriseren, hulpverleners belagen. En nog erger gesteund door oudere tokkies die zeggen "ach het moet toch kunnen... waarom zou je je aan de regels houden of mafkezen die roepen 'dat bepaal ik zelf wel'
Neem nog een oliebol.
Jij hebt zeker nog nooit in Oost of Zuid Europa gewoond? Daar hebben ze echte problemen en liggen ze niet wakker van een vuurpijl meer of minder.
@amateurrr | 01-01-22 | 13:16: Dat bepaal ik zelf wel.
Ach, dit is toch eigenlijk het officieuze volkslied van Nederland. Iedereen heeft dit lied toch omarmt.
https ://www.youtube.com/ watch ?v=S6wQBFeP4X0
(Vanwege commentquarantaine van de redactie moet je maar even de spaties weghalen)
Hé Johnnie, je valt in herhaling, of vergis ik me.
@Art Vasch | 01-01-22 | 13:27: Herhaling is de kracht van de boodschap... dank voor uw opmerkzaamheid en een gelukkig en gezond 2022 !
Nederland is het beste land binnen de EU.
En elk land, elke (middelgrote) stad in Europa heeft zo hun eigen problematiek met hun inwoners.
Hoewel Brabant wel héél, erg is hoor.
Cheer up, SjonnieL!
@xlanoxe | 01-01-22 | 13:18: Ik woon in Zuid Europa Portugal en in al die jaren geen vuurwerk gehoord of gezien. Jagers wel. Die waren er vroeg bij vanmorgen.
In den Haag geven ze het goede voorbeeld. Daar zien ze de grondwet als een richtlijn.
U hóeft niet in Europa te wonen.
@goedverstaander | 01-01-22 | 13:54: Omsk schijnt erg mooi te zijn in deze tijd van het jaar.
Is er ook een abbatoir?
@jitro | 01-01-22 | 13:30: nou hier bij Albufeira dan toch wel maar goed daar wonen/zijn niet alleen Portugezen maar na een kwartiertje was het ook wel weer gebeurd wel mooi vuurwerk weinig knalwerk
Wie vind vuurwerk leuk?
Jongentjes tussen 12 en22.
Toen ik en velen met mij 15, 16, 17, 18 was wat deden wij toen?
We gingen eerst naar de kroeg en later naar de disco om vieze jongetjes of meisje te pakken.
Een jaar toen duurde langer voor je gevoel dan nu.
Als je nu die leeftijd heb mis je dat en dan wordt vuurwerk ook nog van je afgepakt.
Ik vind het schandalig.
Ik ben 45 en ik vind het nog steeds leuk. Wel alleen siervuurwerk, die knallen geef ik helemaal niks om. Gewoon om 12u een stuk of 3-4 grote potten afsteken en genieten. Maar ja, ook te braaf om naar het buitenland te gaan om het daar te halen, dus dit jaar gewoon lekker genoten van het illegale spul wat de rest van de buurt afstak.
Gisteren een lang gesprek met onze zoon (18).
Over de jaren 90, waarin niks te gek was en we zo vrij als een vogel waren.
En de sfeer over het algemeen vrij relaxed was.
Tegenwoordig wordt iedere scheet gecontroleerd.
De maakbare maatschappij die we eigenlijk niet wilde.
Maar goed dat zoonlief de 90’s niet heeft meegemaakt, dus hij weet niet wat ie mist.
M’n vrouw en ik hebben het meegemaakt en ontzettend veel lol gehad, nu zijn we 50 en hoeft dat natuurlijk niet meer zo nodig.
Opstandig en soms ondeugend zijn we nog altijd.
@Ruimedenker | 01-01-22 | 13:23: Ik herken volledig wat u schrijft, we schelen ons dan wel 10 jaar maar in de nineties ben ik opgegroeid en heb ik bewust meegemaakt.
Ik heb eigenlijk alleen maar alles af zien glijden mijn hele leven lang in Nederland. Ik vraag me vaker af of iedere generatie dat meemaakt of ik dat ik net geluk heb.
@Ruimedenker | 01-01-22 | 13:23: In de jaren 60 toen toen ik tiener werd was de bevolking 12 miljoen. Toen kon je nog de vleugels uitslaan als een vrije vogel. Vandaag de dag met 17 miljoen and counting heb je snel dat wanneer je de vleugels uitslaat je iemand raakt. En dan heb je mot.
Ah, the nineties.... De tijd dat ik en mijn meisje liepen te stuiteren in de IT en Roxy.... Niemand die het toen had over diversiteit. Dat was toen gewoon vanzelfsprekend. Je kon toen nog veilig in je uitdagende uitgaanskloffie over straat.... Nou geeft mijn zoon van 16 aan dat die liever 25 jaar eerder geboren was....
Mooi was die reactie van die politie baas.
We hadden alles onder controle.
We hadden veel mensen standby en we deden niks.
Dit beleid hanteren ze toch al jaren?
Behalve "de ME" dan, die eerst hier, dan daar, dan zus, dan zo in actie kwam. Dat leest altijd voor mij alsof we één busje ME hebben die we eerst een kwartiertje in Groningen laten meppen, voor ze naar Den Haag rijden om daar te meppen, alvorens naar Den Bosch te rijden en daar er nog op los gaan.
@Met_baard | 01-01-22 | 13:53: Ook de ME houdt van wat diversiteit en geef ze eens ongelijk.
Die zaten lekker thuis standby te wezen?
@funda | 01-01-22 | 13:58: ik heb met ze te doen, dat ze geen collega's hebben in de buurt die even wat kunnen meppen. Wel een snelle bus trouwens want ze bestrijken heel het land binnen een uur.
@Met_baard | 01-01-22 | 14:10: Tuuttuut dat is snel. Het lijkt Overtoom wel.
Ben eigenlijk half buiten het dorp opgegroeid, dus vroeger altijd al weinig last gehad van jet vuurwerk. Sinds een aantal jaren in het dorp wonen heb ik geluk dat ik in een ouderenbuurt woon, dus het valt nog mee. Maar de lol van knallen en vuurwerk is er bij mij toch wel vanaf. Als kind is het nog grappig, maar eigenlijk is het dikke ellende voor alle dieren. Daarnaast is er de vrijheid dat iedereen mag doen wat hij wil, maar vuurwerk behoort wat mij betreft tot de categorie overlast tegenwoordig. Houd een centrale show ergens aan de rand van een woonplaats en verder niet meer in de woonwijk toestaan.
Dus eerst had je het leuk en nu het niet meer in je straatje past moet het maar over zijn..??
Houtkachels zijn ook veroorzakers van overlast.
En duiven.
En kinderen.
En buitenlanders.
En tokkies.
Alles maar verbieden?
Gedoogbeleid voor illegaal vuurwerk zal er wel komen
Sterker, het krijgt een bed-bad-brood-regeling in afwachting van een generaal pardon.
Daar zie je maar weer dat de Vlamingen eigenlijk bij ons horen en niet bij "België".
Haha, ja, zeker in dit opzicht!
Wat een complete joke was het weer. Nog nooit zoveel en zolang vuurwerk gezien. Mijn honden moest ik bijblijven tot 4 uur s’nachts. Handhaving was super alert dat wel, constant aan het fietsen met van die helmpjes op. Ook een boete gekregen voor op de hoek parkeren van 105 euro.
Ja, dat vuurwerk verbod heeft voor veel hardere klappers gezorgd.
De (legale) vaderlandse vuurwerkhandelaren zijn de l*l en de mensen gaan het gewoon in Duitsland en Belgie halen. Konden ze gelijk ff goedkoper tanken.
De wereldvreemdheid van Rutte & co is hierin weer overduidelijk.
Het paniekerige gedrag van de baasjes op de knallen is meestal de reden waarom een hond diezelfde paniek over neemt.
Onze katten geven geen krimp als er iets knalt. Wellicht getraind omdat ik altijd die luchtzakjes (uit een pakketje) kapot knijp binnen voordat ze de plastic bak in gaan. Die krengen knallen iig harder dan de astronauten van vroegah.
Niet gehinderd door enige vorm van inzicht onze regenten. Gelukkig hebben de boa’s nog een beetje de schatkist kunnen vullen.
@bqbq | 01-01-22 | 13:18:
Duitsland had ook een vuurwerkverbod...
@Ommezwaai | 01-01-22 | 13:35: En ook daar werd er net zoals hier vuurwerk afgestoken. En nu?
Tja, iedereen weet toch dat je niet binnen een straal van 5 meter mag parkeren. Daarnaast mag je volgens artikel 5 geen gevaar of hinder veroorzaken naar andere weggebruikers. Dus niets mis mee met die boete.
@loser | 01-01-22 | 14:32:
Klopt, echter het gaat mij om het gebrek aan handhaven bij andere zaken.
Sluit rutte op.
Ik was blij verrast dat hier in de buurt plenty de lucht in ging. Velen maten beter spul ook dan andere jaren. Mooi, die burgerlijke ongehoorzaamheid.
In mijn stad leek het vannacht wel oorlog. Straatfeesten met vuurtonnen midden op de weg, een zanger die staat te beren en illegaal vuurwerk afsteken waardoor de ramen eruit knalden. Dit werd gedoogd door politie en handhaving oftewel te laf om op te treden. Morgen krijg je ondertussen wel een boete omdat je fiets schuin op de stoep staat. Klaar met die slappe figuren.
Die zanger die stond te beren..... toch niet masturberen?
Een potje beren doe ik meestal op het toilet
Ik heb genoten van het vuurwerk. Mijn kinderen ook. Stoeltjes voor het raam, heerlijk! Dank voor iedereen die de moeite gedaan heeft er iets moois van te maken. Fijn ook dat de hele wijk vanochtend alweer aangeveegd was en de tasjes rommel bij de vuilcontainers klaarstonden. Oud en nieuw zonder vuurwerk zou ik toch wel heel jammer vinden. Ik hoop dat we in deze discussie ergens in het midden uitkomen: 'grond'-siervuurwerk (potten bijv.) toestaan en een verbod op pijlen en knalvuurwerk bijvoorbeeld.
Oh en voor iedereen die loopt te mopperen over zijn zielige huisdieren: aan jullie heb ik totaal geen boodschap sinds ieder grasveld in mijn stad zo ontzettend volgescheten is door die immer blaffende schijthonden dat ik werkelijk nergens meer een balletje kan trappen. Die honden, overigens, die ongevraagd tegen je op springen. Oh en die katten ben ik ook zat sinds ze in mijn tuin schijten, de vogels opvreten en me 's nachts wakker houden met vechtpartijen.
Mooi 2022 allemaal!
Waarom wringen ze die honden niet uit boven de plee voordat ze ermee gaan rondlopen.
Alles komt neer op handhaving. En het blijkt al twee jaar dat dat "vuurwerkverbod" totaal niet te handhaven valt. Eerder waren zware knallers al verboden. En wat gebeurt er dan? Dan gaan mensen het vuurwerk wat niet meer mag gewoon ergens anders halen.
Zolang de politie niet voldoende kan handhaven (en dat gaat gewoon niet want te weinig blauw maar ook het zich continu verplaatsen van de illegale afstekers), heeft het geen zin om wat dan ook te verbieden en dan naïef te denken dat daarmee het probleem ook is opgelost.
@AdvocatusDiaboli | 01-01-22 | 13:08: Ik ben opgegroeid op het platteland met honden. Prima kameraden, in de polder. Toen kwam ik op een flat terecht. Mijn buurman had drie honden in zijn appartement (!). Teringherrie, overal stront, ongekend.
Maak hieruit op dat u niet veel met dieren heeft? Er zijn denkelijk toch ook mensen die er wel wat mee hebben. Geven en nemen in dit leven.
@Jan, Leiden | 01-01-22 | 13:13:
Geven en nemen werkt twee kanten op.
@2Little2Late | 01-01-22 | 13:09: Nou, mijn bezwaar is ook dat als je hier het 'veilige' spul niet meer verkoopt, mensen die ongecontroleerde zooi uit het buitenland hierheen halen. Een beetje wat je met een drankverbod hebt: lege schappen, waardoor mensen zelf gaan stoken en importeren met doden en blinden tot gevolg.
Ondertussen lig ik met mijn teckel op mijn schoot naar het nieuwjaarsconcert te kijken. Prosit!
@Lerp | 01-01-22 | 13:14: Klopt 100%, dat schreef ik hierboven ook. Het vuurwerkverbod werkt eigenlijk averechts. De komende jaren zal het "illegale" vuurwerk uit het buitenland weer gewoon toenemen als het vuurwerkverbod in stand wordt gehouden.
@Jan, Leiden | 01-01-22 | 13:13: Ik heb zeker wat met dieren (zie andere reactie) Opgegroeid met honden, katten, kippen, vogels, konijnen, cavia's etc. Op een plek waar dat kon, waar we de ruimte hadden en waar we niemand tot last waren. Nu woon ik in de stad en dit vind ik geen omgeving voor dieren, en dan met name honden en loslopende katten. Dus als dat soort mensen lopen te klagen over overlast, (terwijl ik tussen de drollen loop te laveren en de kinderen nergens meer kunnen spelen) trek ik dat heel slecht. Ik heb hier 24/7, 365 dagen per jaar last van die blaffende honden die niet in de stad horen.
@2Little2Late | 01-01-22 | 13:18:
Sowieso, je riskeert toch niet nog een jaar zonder? Kan je beter betrouwbaar bij de illegale wat bestellen. Overheid is compleet onvoorspelbaar.
Er was geen verbod. Je mocht toch sterretjes grondbloemen etc afsteken. Maw. Vuurwerkverbod is zinloos.
Ik heb vandaag nog geen enkele knal gehoord. Terwijl het geknal al weken geleden langzaam begonnen is, en gisteren was het de hele dag en avond aan de gang.
Meestal hoor je op op 1 januari ook veel geknal om dat het vuurwerk op moet. Maar vandaag nog niets gehoord. Heerlijk!
Moet toch echt ff deze delen, iets met Schimmelpenninck en Asha mobile.twitter.com/SanderSchimmelp/st...
Lol
Wat staat daar? Ik geloof dat ik geblockt ben...
@Lerp | 01-01-22 | 13:07:
Sander heeft een hekel aan oliebollen en een wandelende oliebol heeft een hekel aan oud&nieuw...
Ze zijn het eens, Asha haat O&N óók, maar ze zegt niets over gefrituurd deeg.
Snap je!?
@Lerp | 01-01-22 | 13:07: Er staat helemaal niet, behalve wat zuur gereutel van zuurstof misbruikers...
@Opblaas_boot | 01-01-22 | 13:13: +s
Asha háát oliebollen. Te veel concurrentie.
#clickbait #zelfpijperij
Die klimaatwappies steken evengoed dik knalvuurwerk af.
Heb nog nooit een jaarwisseling meegemaakt met het geluid van zoveel bommen.
Relevant:
@baspaternotte: "Wel geestig, groots vuurwerk boven de Zuidelijke Binnenstad maar niet vanaf straat. Komt uit de achtertuinen, in bezit van GroenLinks-types die kraakten en vervolgens kapitaliseerden op diefstal."
twitter.com/baspaternotte/status/1477...
Vuurwerkverkopers in Belgie danken U!
En wij danken de vuurwerkverkopers in België.
Ik dank hierbij de bereiders van fritten met stoofvlees.
Het vuurwerkverbod heeft volgens mij tot doel om de ellende te verminderen. Het geheel uitbannen vindt niemand realistisch, ook de beleidsmakers niet. Dus waarom doen we alsof dat wel het doel is?
Wat snapt u niet aan het woord "verbod"?
als er geen verkoop is in NL of EU landen is het snel voorbij. Makkelijk te regelen. En China import zit al in de ban.
@2Little2Late | 01-01-22 | 13:07: Want alles dat verboden is, komt nooit meer voor...
@Komjehiervaker | 01-01-22 | 14:56: De regering lijkt dit inderdaad te geloven ja.
Groot succes dat vuurwerkverbod. Normaal koop ik legaal vuurwerk bij de plaatselijke fietsenzaak. Dit jaar niet gedaan (want braaf). Om middernacht werd er voor mij gevoel net zoveel afgestoken als in 2019 en verder terug. Alleen was het allemaal "illegaal" vuurwerk.
Oftewel: het vuurwerkverbod heeft ervoor gezorgd dat er alleen nog maar illegaal vuurwerk werd afgestoken, waarvan geen cent naar de lokale ondernemers is gegaan, noch naar de Nederlande schatkist via belastingen. Top gedaan, Den Haag!
Niks illegaals aan. Heeft gewoon een CE keurmerk.
Ik had voor € 150 aan sierpotten uit België. Van extreem goede kwaliteit en veel goedkoper dan in NL.
@Mark zit te Dutten | 01-01-22 | 13:09: Daarom zette ik het ook tussen aanhalingstekens. Was wel illegaal in Nederland, want vuurwerkverbod.
@Mark zit te Dutten | 01-01-22 | 13:09: 5" shells hebben ook een CE keurmerk.
Ja, maar Klasse 1.3 . Dus niet bedoeld voor consumenten.
Van siervuurwerk kan ik genieten. Maar dat domme knallen, ik haat volwassen kerels die dat leuk vinden.
Ik ook. Vanuit mijn tenen. Vuurwerk polariseert.
Mwah, ieder zijn ding Normpje, ook al houd ik zelf ook meer van siervuurwerk!
Vooral de noodzaak om zwaar knalvuurwerk af te steken rond 03:30 of 05:30, ter compensatie van het kleine piemeltje in combinatie met het verdrinken van de laatste 2 werkende hersencellen! Een beter argument voor een totaal vuurwerk verbod is er niet te vinden.
Ik ook. Als puber was ik natuurlijk wel van de knallen, maar ook wel bescheiden. Meer in de dagen tussen kerst en oudejaar rotjes afsteken. Voor oud en nieuw zelf altijd het siervuurwerk.
Nu echt alleen die sier doosjes: duren best lang en hoef de knallen niet meer. Vuurpijlen is even een (wel mooie) grote explosie van kleur. Blijft ook wat gevaarlijker want wel eens meegemaakt dat er een op grond al explodeerde.
Knalvuurwerk werd door de Chinezen al gebruikt om kwade geesten te verjagen, en iedereen die daar kritiek op heeft is een xenofoob en een racist.
Legaal knalvuurwerk zoals Chinese rollen, duizendklappers, matjes en vuurpijlen zijn sinds 1-1-2020 verboden om te verkopen. Echter door 2 opeenvolgende jaren van het verkoopverbod, hebben we nog geen legaal nieuw O&N kunnen meemaken. Probleem zijn die Cobra’s etc., die gewoon in Polen, Tsjechie etc te koop zijn.
Stop met die labels links of rechts. Het is te kinderachtig voor woorden
Tuurlijk joh, alle rechtse mensen zitten het liefste de hele dag in de smog en laten hun kinderen de rotzooi van de Tatasteels inademen.
Gaat erom dat dit een laag argument is voor een verbod. Want dat is waar dit op aanstuurt.
Gezonde lucht wordt door iedereen ingeademd.. heeft niks met links of rechts te maken.... belachelijke opmerking.
@johnyl | 01-01-22 | 13:17: Onzin. Mensen van socialistische signatuur stinken doorgaans een uur in de wind.
@goedverstaander | 01-01-22 | 13:50: Rechtse bruinhemden naar rook
@johnyl | 01-01-22 | 14:00: SP'ers naar azijn, vooral de oudere.
Hier heel veel minder vuurwerk dan vorig jaar. En ook vorig jaar was het al minder dan het jaar ervoor. Het sterft echt wel uit.
Hier was het meer dan vorig jaar, kwam al dicht in de buurt bij 2019 toen het nog "mocht".
Alleen de bommen blijven over
Waar eigenlijk de overlast mee begon…
Nu kunnen we dus het hele jaar niet bouwen omdat mensen een vuurwerkje moesten afsteken.
Bedankt!
inderdaad, ook daar is het budget flink gereduceerd door dit voor de lol knallen.
We kunnen ook weer veiligelandiers gaan exporteren, kan het vuurwerk volgend jaar weer wat groter.
Scheelt weer een minister.
Ps: Dat regeltje "mag u". Daar krijg ik oprispingen van.
Inderdaad: dat bepaalt deze ‘u’ godverdomme ZELF wel!
Voor de volgende jaarwisseling: politie mag met scherp op je schieten, als je vuurwerk afsteekt. Werktitel: een knal voor een knal.
Daar hebben ze niet genoeg mankracht/kogels voor. Of zou er een wetsvoorstel komen om BOA's ook uit te rusten met een vuurwapen?
Bij de laatste overval op goud transport is er werkelijk van alles geraakt, behalve de daders. En dat lag niet aan de richtkunsten van de daders want die beken achteraf helemaal niet geschoten te hebben.
Ik denk dat het niet verder komt dan 'knal!' En 'boem!' roepen.
Ja dat was een mooi verhaal. Werkelijk overal kogelgaten, behalve in de verdachten die niet schoten. Trigger happy wouten die niet eens kunnen schieten.
Ja dat zal een succes worden. Werkelijk waar, wat een kneuzen daar bij de kit...
Half uurtje later hing die lucht in België dus probleem in kikkerlandje opgelost.
vuurwerk kwam sowieso daar vandaan, dus prima opgelost
Ik wil een vuurwerkplicht.
Iedereen een lawinepijl in de bilnaad.
Omdat ik zo transparant en goed ben voor de mensheid ga ik als laatste.
Op zich een goed voorstel. Als het verplicht wordt dan wil men het opeens niet meer.
Zuid Oost hier. Mooi vuurwerk gezien sinds jaren. Weinig knallen.
Hek er omheen, maar wat hebben we genoten. !!
Zeker (voor de mensen waarbij wel werd afgestoken)
@VoltaireJohn | 01-01-22 | 12:57:
Ik was blij verrast dat er voldoende de lucht in ging...
Je hoeft je echt niet overal aan te houden...
@neonreclame | 01-01-22 | 13:00: Zolang je maar niet blij verast wordt.
een maandje fijnstof van het autorijden in een avond er door heen gejaagd. Sofort stoppen en al het vuurwerk in de EU lekker terugsturen naar China
@AntiZanicz | 01-01-22 | 13:36: Bleib zu Hause in uw zolderkamer. Alles is dan beter af, inclusief het milieu. Vergeet niet om plenty azijn te blijven drinken.
Een beter milieu begint bij jezelf! Tipje lang genoeg je adem inhouden.
REAGEER OOK