Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Oekraïne wacht op gebeurtenissen 9 mei, Russen nemen strategisch belangrijk Popasna in

Dag 74 van de ongein

Dag 74 van de oorlog en dat is toch vooral de dag vóór dag 75 van de oorlog. Waarom dat zo belangrijk is: morgen, 9 mei, is het de Dag van de Overwinning in Rusland - de dag waarop de Russen de overwinning op de nazi's vieren en herdenken. Een belangrijke dag in het Moederland en in het licht van de 'denazificatie' in Oekraïne ook een bijzondere dag. Want wat gaat president Poetin doen, aankondigen of afkondigen? Een overwinningsmars door Marioepol, hevige luchtaanvallen, een algehele mobilisatie, een oorlogsverklaring? Enfin, dat is morgen, afgelopen nacht loeide in heel Oekraïne weer het luchtalarm, ook in Kiev en omgeving. Op de grond is Popasna, een strategisch belangrijk knooppunt in de Donbas, 'gevallen' - op beelden lopen Russen (Tsjetsjenen: "Assalamu alaikum") trots door de platgeschoten stad. Nog goed nieuws? Nee hoor! We wachten even op morgen. Bij ontwikkelingen of gebeurtenissen melden we ons weer.

Social

Popasna

Social
Social

Drone vs. heli

Social

Kharkiv

Social

Reaguursels

Inloggen

Scholz vind als er maar een paar Oekraïners overleven dat Rusland dan niet gewonnen heeft.

likdoorn | 08-05-22 | 20:04

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar dat paradespul.

Flapuitx2 | 08-05-22 | 19:45

Oekraïne zit diep in mij. Het gaat mij in het hart en ik doe wat ik kan. Maar. Ik vind het wel uitmuntend dat er zoveel mensen meeleven. Dat wilde ik eventjes zeggen.

GrandMechantLoup | 08-05-22 | 19:36

9 mei, in Rusland de Dag van de Overwinning is geëvolueerd van het vieren van de overwinning op nazi Duitsland naar een dag van het Patriotisme.

In deze dagelijkse blog wordt volop gespeculeerd over een statement dat Putin morgen eventueel gaat maken, bijvoorbeeld een oorlogsverklaring uitroepen omdat Rusland daarmee de ruimte krijgt tienduizenden tot honderdduizenden troepen in staat van paraatheid te brengen. Zelf denk ik dat die kans niet groot is.

Morgen, 9 mei, gaat het om 'kracht uitstralen', eenheid, een flinke dosis patriotisme & verbondenheid. Om die reden ben ik niet alleen benieuwd naar al het materieel dat voorbij zal rollen en marcheren, maar vooral naar de verbondenheid die (denk ik) Putin zal willen uitstralen door zich op het bordes niet alleen met gedecoreerde veteranen te omringen, maar ook met vertegenwoordigers uit andere landen om een 'wij staan niet alleen' uit te stralen.

Zou hij het aandurven om bijvoorbeeld Loekasjenko op het bordes te laten plaatsnemen? Of vertegenwoordigers uit Cuba, Bosnië, Servië, India? Het straatarme India steunt de boycotmaatregelen niet; heel begrijpelijk. Ze krijgen Russisch gas daarom tegen 'bodemprijzen'. Een plaatsje op het bordes zou wel eens een goede deal kunnen betekenen voor India.

In het 'Westen' hebben we nog steeds het gevoel dat we 'met zijn allen tegen één' zijn. Maar is dat werkelijk zo? Volgens mij is het Putins belangrijkste doelstelling om morgen te laten zien dat de Oekraïense bondgenoten (lees: voornamelijk NAVO-lidstaten) zich rijk rekenen.

Uw reactie lees ik graag.

PPuk | 08-05-22 | 19:36 | 8

reactie: het gaat gewoon door.
www.rferl.org/a/russia-ukraine-war-se...
waarom: collectief gekweekt zelfreflectief onvermogen en altijd zeiken op de ander, 100 en jaren gecultiveerd na de vele periodes dat de pest heeft rondgewaard in meerdere golven. In Oosteuropa leidde dat tot slavernij achtige taferelen. In Westeuropa leidde dit tot waar we nu zijn. Enigermate anders zou ik denken.

nobodiesunmighty | 08-05-22 | 21:06

@Theodorus.Goldbach | 08-05-22 | 19:49:
Wat China nog niet koopt kunnen ze al wel vast betalen, zoals ze over de hele wereld doen, om anderen afhankelijk te maken middels schuld. Dus dat het netwerk er nog niet ligt maakt Putin's positie des te zwakker, daar hij straks afspraken moet nakomen die al door China betaald zijn (een mogelijkheid).

@OP: Plausibel.

nsfl | 08-05-22 | 21:17

@nsfl
PS, het ISIS virus lijkt weer uit te zaaien. Nu alweer zes vlekjes. TBC.
syria.liveuamap.com/

nsfl | 08-05-22 | 21:19
▼ 5 antwoorden verborgen

Wie schiet er hier nou op wie? Juichen of juist huilen?

Hadena | 08-05-22 | 20:09

Dat afdakje wat ze op de T72 doen tegen St. Javelin hebben ze eigen hier voor nodig. Maar ja, die zeiltjes hebben ze vast achterover gedrukt voor thuis

Alexander des Burgus | 08-05-22 | 20:36
▼ 3 antwoorden verborgen

Net overgevlogen NCHO131 from Mildenhall fr24.com/NCHO131/2bc76ad3 kc10 US Airforce tanker richting noord oosten, vanuit Mildenhall Engeland

Zwizalletju | 08-05-22 | 18:30 | 4

@Theodorus.Goldbach | 08-05-22 | 18:38: of AWACS aan de Pools Ukrainse grens. Ik blijf het wel even volgen. Hij zal op een gegeven moment wel in een holding pattern komen om de klanten te bedienen.

Zwizalletju | 08-05-22 | 19:07

@Theodorus.Goldbach | 08-05-22 | 18:38: is nu nog steeds in het holding pattern ten noord oosten van Warschau. Heeft al heel wat vliegtuigen van brandstof voorzien.

Zwizalletju | 08-05-22 | 21:19
▼ 1 antwoord verborgen

Zo Rusland is vlakbij Kharkiv weer een 'elite soldaat' verloren, nummertje 39, Lt-Col Fezul Bichikaev. Stukje Russische mythevorming:

"The father-of-three is being portrayed as a hero who was killed near Kharkiv 'with a machine gun in his hands covering his subordinates', according to reports in Russia.

A radio signal announced 'the commander is wounded' after a bullet pierced an artery, but he reportedly ordered his men: 'It's a scratch! Keep working! Work!'

'Thanks to the self-sacrifice and heroism of the officer, it was possible to save the lives of servicemen, destroy the enemy's sabotage group, and complete the combat mission,' said military expert Oleg Marzoev on a local news website in Vladikavkaz, North Ossetia."

Het is maar een schrammetje! Het lijkt die ene sketch van Monty Python wel haha

nowomowa | 08-05-22 | 17:52 | 3

"with a machine gun in his hands pointing at his insubordinates'

Acidstain | 08-05-22 | 18:39

Eindelijk een Rus die z'n werk doet. Maar ja, die zijn uitzonderlijk.

Alexander des Burgus | 08-05-22 | 20:38

Suske en Wiske en de Kremlin crimineel

Arnold Layne | 08-05-22 | 17:50

Nog deze maand willen de Russen de haven van Mariopol weer in gebruik nemen. Alsof het gewoon een Russische haven is. Ben benieuwd wat ze gaan exporteren en naar wie.

Hadena | 08-05-22 | 16:36 | 13

@infidel103 | 08-05-22 | 18:25:

Ik vrees dat je gelijk hebt. Ze hebben al iets van 400.000 ton graan gestolen uit Oekraïne.

Theodorus.Goldbach | 08-05-22 | 18:40

@infidel103 | 08-05-22 | 18:25: En hij kan ze er ook mee chanteren. "Exporteer je gas en olie naar de EU? Prima, dan krijg je geen graan meer van mij." Een minder heftige oplossing zou zijn dat hij Saudi-Arabië dwingt de petroroebel in te voeren als vervanger van de petrodollar.

Alexander des Burgus | 08-05-22 | 20:42
▼ 10 antwoorden verborgen

Men heeft het er nu over dat Putin overgaat van plan A, de gehele Ukraine bezetten naar plan B, enkel nog het oostelijk deel bezetten. Naar mijn idee, vanaf de eerste minuut is dat plan B plan A is. Dat Kiev werd aangevallen om daar voet aan de grond te krijgen was enkel om druk uit te oefenen om het oostelijk deel op te geven. (de gehele Ukraine permanent bezetten had gegarandeerd een oorlogsverklaring opgeroepen vanuit de USA en GB zoals toentertijd met de bezetting van Polen. Toen enkel GB) Niet dat het er toe doet wat ik denk of vind van de oorlog.

forecastle | 08-05-22 | 16:35 | 5

En alle havens, ook Odessa.

Wattman | 08-05-22 | 16:44

Er is geen (doordacht) plan meer. Het is improviseren om geen gezichtsverlies voor eigen FSB verder te ontwikkelen. De grap is: juist door door te gaan ontwikkelt het zich juist wel. De bevolking boeit m niet, tot nauwelijks. Hij gaat uitputten, vechtend, zoals hij altijd gedaan heeft. Zelfde plan, zelfde weg. Zijn grootste probleem? zichzelf.

nobodiesunmighty | 08-05-22 | 16:45

Dat hele plannensysteem bestaat niet. Het is een spectrum. Het einddoel van Poetin is nog steeds hetzelfde (vazalstaat of annexatie Oekraïne), maar hij begint eerst met plan B en werkt dan vervolgens naar plan A. Als hij bijvoorbeeld alleen de Donbass wilt, waarom houden ze voormalig Nieuw-Rusland nog steeds bezet en willen ze vanuit Cherson naar Transnistrië?

Alexander des Burgus | 08-05-22 | 20:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Het maakt toch echt helemaal geen drol uit wat poetje morgen zegt. De woorden van dit sujet zijn van geen enkele waarde en zullen dat ook nooit zijn.

Rolling_Ronny | 08-05-22 | 16:10 | 2

Het zal waarschijnlijk/hopelijk meer iets zijn van 'Rusland is onder aanval door joodse nazi's en NAVO, ondanks hun pogingen om onze speciale operatie te doen mislukken zijn wij gestaag aan het winnen, Rusland uber alles!!!'

Zoiets denk ik.

Theodorus.Goldbach | 08-05-22 | 16:35

@Theodorus.Goldbach | 08-05-22 | 16:35: nog deze maand hebben ze een prachtige nieuwe haven! Likje verf en je ziet er niks meer van. Bovendien alleen nog russischgezinde bevolking over daar.

Hadena | 08-05-22 | 16:42

Zou er misschien een aanslag gepleegd worden tijdens parade morgen in Moskou? Zou zo maar kunnen. Welke stream moeten we kijken?

TRUMP | 08-05-22 | 14:15 | 1

Jullie allemaal?

CNN zend het live uit.

Theodorus.Goldbach | 08-05-22 | 15:44

Jongens, geen updates meer?
Bono trad op in Kiev! Nu is het menens

Hai D. | 08-05-22 | 14:00 | 8

@nowomowa | 08-05-22 | 17:43: alsof wij dat niet zouden doen: geld verstandig beleggen om er meer van te maken, of zijn jullie rooms…

Klunhel | 08-05-22 | 17:52

Die zak stront vond dat ie alweer te lang buiten de publiciteit bleef. Nu komt ie weer lekker deugen om te laten zien dat Bonobo nog steeds relevant is. Flikker toch op man, met je hoofd.

TaliSepatu | 08-05-22 | 21:01
▼ 5 antwoorden verborgen

Een raket die inslaat op het rode plein.

wiers | 08-05-22 | 13:57 | 2

Het zou fantastisch zijn, als Mathias Rust, die Duitse jongen, die met zijn sportvliegtuigje op het Rode Plein landde, zijn kunstje nog eens kon herhalen.
Voor de humor, en om de Russen even een beetje te vernederen.

KeesBruin | 08-05-22 | 15:49

Stuur die V&R flowerbomb maar, verplicht moeten ze m ervaren. Lijden zullen ze allen daar, levenslang:
youtu.be/8ONSVFcPCeE

nobodiesunmighty | 08-05-22 | 15:50

Laat maar vallen dan, want het komt er toch wel van...
ach laat ook maar...

Jan Gordelroos | 08-05-22 | 13:52

Mijn inschatting is dat Poetin morgen de overwinning uitroept en een einde aan de - succesvolle - speciale operatie.
Hierna zal hij op de ingeslagen weg doorgaan. Hij verliest dit links- of rechtsom. En hij weet dat. Nu is het overleven.

El Rico Grande | 08-05-22 | 13:46 | 2

Zoiets verwacht ik wel, zo doorgaan verzwakt Rusland per dag. Dat moet hij ook inzien.

Haloef | 08-05-22 | 14:07

Ik hoop op een einde aan de strijd, maar ik vermoed dat ze echt ten minste de gehele Donbass in handen willen hebben. Het oorspronkelijke doel was waarschijnlijk heel Oekraine ten oosten van de Dnjepr, dus de Donbass was al 'terugschakelen'.

drs. Levi Samsonov | 08-05-22 | 16:36

Als Rusland een statement wil maken moet die morgen een aantal satellieten uit de omloop tikken. Dan staat de wereld wel op scherp.

Schilder58 | 08-05-22 | 13:31 | 3

Als ze hun eigen satellieten uit de hemel tikken dan staat de wereld op scherp. Als ze die van ons raken is het een 'act of war' wellicht kan dan artikel 5 ingezet worden. Hoef je geen zorgen meer te maken. Dan weet je dat het zo is.

Theodorus.Goldbach | 08-05-22 | 15:53

@Theodorus.Goldbach | 08-05-22 | 15:53: Ik zit persoonlijk niet zo te wachten op WO3, if you don't mind. Ik dacht altijd dat Nederland van het de-escaleren was. Maar nee in dit geval toch weer niet.

Asteroid-B612 | 08-05-22 | 16:35

@Asteroid-B612 | 08-05-22 | 16:35:

Je denkt dat Nederland eventjes met Zelensky belt en daarna met Poetin om te de-escaleren? Het enige wat Rutte kan doen is drammen bij MinDef om meer wapens te sturen naar Oekraïne en daarna drammen bij de MinFin en MinBu om meer hulp te sturen naar Oekraïne.

Er was destijds in 2004 al geen andere uitkomst. Dat negeerde alle zetbaasjes. Tien jaar later in 2014 was het 100% duidelijk en ook dat negeerde alle zetbaasjes. Nu zitten we met de gebakken peren. Nu moeten we de blaren zitten want we hadden Poetin al ruim voor 2004 moeten zien voor wat hij is. Een dictator. Eentje die NIET moet financieren of respecteren maar die je op alle mogelijke manieren moet tegenwerken.

Theodorus.Goldbach | 08-05-22 | 16:48

Hopen dat er morgen ook een paar schutters, met geladen geweren, in de parade meelopen.

Santtulainen | 08-05-22 | 13:25

Eigenlijk stoort het mij , hoe momenteel de halve wereld haar adem inhoudt, cq. in spanning afwacht, wat Poetin morgen, op die beroemde 9e mei, gaat meedelen. Verklaart hij de oorlog? Gaat hij mobiliseren? Gaat hij met extra grote bommen op Oekraïne gooien, om de feestelijkheden wat op te leuken?
Die hufter krijgt veel te veel aandacht en ontzag. En er is, achteraf bezien, nog veel te lang met hem gepraat en gedelibereerd, over al zijn grieven en rancune. Het is mooi geweest.
Het Westen en Oekraïne moeten gewoon hun eigen plan trekken, Oekraïne volop wapens leveren, Finland en Zweden z.s.m. bij de NAVO, en Poetin en consorten in hun sop gaar laten koken.

KeesBruin | 08-05-22 | 13:10 | 8

Gaat niks bijzonders gebeuren. De wals gaat door.

nobodiesunmighty | 08-05-22 | 15:51

@Graaf_van_Hogendorp | 08-05-22 | 13:18:

Je hebt deels gelijk. Obama heeft geen lijn durven trekken tegenover de Russen. Maar ik ben zo blij dat schoothondje Trump niet meer in het Witte Huis zit. Opa Biden doet dit goed. Hij luistert naar zijn militaire politieke adviseurs. Trump had Poetin gefeliciteerd en een speech gehouden over hoe hij alles beter weet dan zijn generaals en adviseurs.

Theodorus.Goldbach | 08-05-22 | 15:59
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik geloof niet zo in die algehele mobilisatie. Te veel impact op de toch al beschadigde russische economie, een veel te grote logistieke opgave precies op dat punt waar rusland het hardst faalt, moeders en echtgenoten die hun zoon of echtgenoot niet een toch al impopulaire oorlog in willen sturen, geen garantie op militair succes en mss wordt het bloedbad onder de russen juist enorm veel groter. Wellicht dat rusland 1 of 2 lichtingen onder de wapens roept om de verliezen aan het front aan te vullen.

panthoseen | 08-05-22 | 12:53 | 6

Oekraine heeft meer soldaten in de strijd dan Rusland en ze zijn goed ingegraven. Om te overrompelen, heeft Rusland echt meer manschappen nodig, is ook wat Russische generaals lekken naar Russische media. Ik verwacht een gedeeltelijke mobilisatie, of een verplaatsing van troepen vanuit andere delen van Rusland.

drs. Levi Samsonov | 08-05-22 | 16:37

@drs. Levi Samsonov | 08-05-22 | 16:37:

"een verplaatsing van troepen vanuit andere delen van Rusland."

Rusland is groot. Ze hebben al hun "speciale" Batallion Tactical Groups samengesteld uit (ironisch) verrassend veel etnische minderheden (die overigens dachten een paar meer roebels te verdienen) met een baantje om de grens met Mongolië of China te bewaken de lijkenkisten komen daar ook thuis middels Cargo 200 inmiddels en ze hebben daar toch vragen. Van die prangende vragen zoals "waarom moest mijn zoon sterven in Oekraïne terwijl hij de grenzen van Rusland moest beschermen tegen de Chinezen of Mongolen of Japanners?"

Het onbevestigde gerucht gaat, onbevestigd dat zowel contractsoldaten die al de hel van Hostomel hebben meegemaakt en de die nog niet gevochten hebben in Oekraïne toch maar gebruik maken van die clausule dat ze ten alle tijden (oneervol) ontslag mogen nemen. Toegegeven ik heb daar geen groot bewijs van gezien, wel meerdere audio opnames gehoord waar contractsoldaten tegen hun commandant zeggen dat ze liever (oneervol) ontslag nemen. Je weet het niet. Ik zou als Rus niet willen vechten in Oekraïne en daar sterven of gewond raken voor een paar roebels. Als ik een etnische minderheid zou zijn zou ik helemaal per direct ontslag nemen.

Theodorus.Goldbach | 08-05-22 | 16:57
▼ 3 antwoorden verborgen

NS ,geen blaadjes op de rails ,wel bommen.
Toch rijdt alles.En dat alles onder een manager met een staartje,ipv maatpak met niet verdiende bonus.
twitter.com/obk/status/15230122652594...

chausson61 | 08-05-22 | 12:48 | 3

Dat is in heel oost Europa zo. Het kan sneeuwen, hagelen, ijzelen, je kan het zo gek niet bedenken maar die treinen (en bussen en trams) blijven rijden. Echt bizar hoe goed ze dat geregeld hebben. Wij moeten wat mensen daar op cursus sturen.

Theodorus.Goldbach | 08-05-22 | 12:50

U vergist zich. Bij sneeuw is het daar overal puinhoop. Daarbij zijn de treinen sowieso onbetrouwbaar.

Weethetallemaalniet | 08-05-22 | 12:56

U vergist U?

Weethetallemaalniet | 08-05-22 | 12:57

Algehele mobilisatie heeft ook economische gevolgen, bijvoorbeeld op de landbouw als je daar mankracht weg haalt. In die zin zou het wel eens meer effect kunnen hebben dan de westerse sancties omdat mobilisatie de binnenlandse produktie rechtstreeks treft.

RocketMan | 08-05-22 | 12:42 | 1

Algehele mobilisatie is een paardenmiddel. Commandant van Wagner, Russische huurlingen die met de separatisten meevechten, zegt dat 80.000 man extra nodig is. Als Rusland algeheel mobiliseert, praat je over miljoenen manschappen. Overkill.

drs. Levi Samsonov | 08-05-22 | 16:32

De laatste weken nogal wat pogingen tot duiding gelezen over de "Russische ziel" en de "Russische psyche". Westerse analisten, zo hoor & lees ik vaak, hebben geen idee hoe die werken. Hebben ook geen idee van de mores in Russische legerkringen.

Zou kunnen, allemaal, ik weet het niet.
Maar eerlijk gezegd zullen die "Russische ziel" en die "Russische psyche" mij een rot-zorg zijn. Afgezien van nog van het feit dat je met het gegraaf in zielen en psyche's alleen maar bijdraagt aan de mythe-vorming rònd, en de mystificatie vàn zo'n volk.

Wat ik wél weet - en niet begrijp & ook niet wíl begrijpen - is, dat hier sprake is van een leiderschap en een leger dat zich vooral uitslooft om zoveel mogelijk onschuldige, argeloze burgers te terroriseren en de dood in te jagen, complete woonwijken in puinhopen te veranderen, vluchtende burgers onder vuur te nemen, scholen, ziekenhuizen en gezondheidscentra aan gort te schieten, vrouwen te verkrachten, pretparken plat te bombarderen - WTF?? - en een compleet land in een paar weken tijd te veranderen in een realiteit geworden nachtmerrie.

Het enige dat ik dan logischerwijs kan concluderen is, dat die "Russische ziel" en die "Russische psyche" niet alleen dood- en doodziek is, maar bovendien behalve stompzinnig & primitief, ook zwaar geperverteerd.

Daar hoef je je helegaar niet in te verdiepen, in die ziel en die psyche, maar de dragers ervan op wat voor manier dan ook, uitschakelen zodat ze geen gevaar meer vormen voor een beschaving. De bevelvoerders - tot aan die in het Kremlin - voorop.

De meeste dictators eindigen verbrand in een ondiepe kuil, ontdekt in een schuilhol onder de grond, verstopt in een rioolbuis, ondersteboven hangend aan het dak van een benzinestation, of in een cel van het Internationaal Gerechtshof in Den Haag.
Ik hoop én ik verwacht dat dat met opper-baviaan Poetin niet anders zal zijn.

Peter Emile | 08-05-22 | 12:42 | 15

Ja, de vijanden van het Westen zijn altijd onbegrijpelijk gestoord. Of het nu Arabieren zijn, Japanners of Cubanen... het is altijd een volk met een heel aparte ziel. En die lieve Oekraieners, die zijn heel heel anders dan Russen (yeah, right).

drs. Levi Samsonov | 08-05-22 | 16:33

Het is misplaatste superioriteit gekoppeld aan slachofferisme wat de Rus behept. Dat leidt tot een giftige mix van dedain, zelfoverschatting, miskenning, wreedheid en nonchalance. Ik heb de pokkenschurft aan Russen gekregen en wat mij betreft blijft er geen enkele meer over. Zinkt dat hele land in een diep gat hete lava.

Beste_Landgenoten | 08-05-22 | 17:17

@KeesBruin | 08-05-22 | 15:46: Pragmatisch? Het lijkt me nogal hypocriet. Sinds wanneer heeft afstand met rechtvaardigheid te maken? Als China Taiwan binnenvalt zullen we dan ook de andere kant opkijken? Dat denk ik niet. Er zal geen Taiwanees ook maar een seconde wakker liggen van een oorlog in Nederland. Ook weinig Oekraïners denk ik.

Zapata10 | 08-05-22 | 17:31
▼ 12 antwoorden verborgen

Die Putin is zo gestoord ik zie hem toe in staat een kernbom te laten afgaan op een willekeurige Westerse stad als vergelding voor Westerse steun aan Oekraïne met als dreiging dat er meer gaan komen als de Westerse steun niet meteen stopt.

meneer Q | 08-05-22 | 12:39 | 4

Een kernbom op Europa staat garant voor een kernbom op zeker Moskou, zou zelfmoord zijn.

Haloef | 08-05-22 | 13:24

Gaat niet gebeuren. Dat is het mooie van kernwapens: dat je ze eigenlijk alleen kunt gebruiken als afschrikking. Ze daadwerkelijk inzetten is zelfmoord.

KeesBruin | 08-05-22 | 13:31

Gisteren las ik een interview met een ex-Rus (Viktor Jerofejev, schrijver, dissident o.i.d.) die het had over een bom ergens bij de Oostzee en eentje op Kiev.

FrankVeer | 08-05-22 | 13:31
▼ 1 antwoord verborgen

En ook hier laat de "religie van de vrede" zich weer van haar "mooiste" kant zien... beestachtig, zoals altijd. En voor de Oekrainers; mooie filmpjes van talloze zeges en overwinningen... maar ik ben bang dat jullie Poetin daarmee over de streep getrokken hebben om morgen de totalkrieg af te kondigen..

Nederlanddraaitdoor | 08-05-22 | 12:28 | 1

Dan krijgt Poetin wellicht ook ene totalkrieg in eigen land. Namelijk veel meer protesten ongeacht die 15 jaar aan gevangeschap die er voor staat.

SolidRock | 08-05-22 | 14:21

En dan te bedenken dat Rusland waarschijnlijk niet van nazi-Duitsland gewonnen zou hebben zonder de massale geallieerde (vooral Amerikaanse) wapenleveranties. Lekker lezen en leren: www.militairespectator.nl/sites/defau...

squadra | 08-05-22 | 12:25 | 10

@Theodorus.Goldbach | 08-05-22 | 16:13: Wat je zegt is deels waar, en deels onzin. Het Molotov-Ribbentrop pact was inderdaad bedoeld om Polen (een land dat op dat moment nog maar 30 jaar bestond) op te delen tussen de beide totalitaire staten. Volgens sommige historici had Stalin geen flauw idee dat de Duitsers ook van plan waren om de USSR later aan te vallen. Hij vertrouwde ze, wat opmerkelijk is, aangezien die kerel een extreem paranoia mega freak was. Dat de uitkomst van WO2 in het voordeel van de Geallieerden werd beslecht, is zeker danken aan de onvoorstelbare offers die Rusland heeft gebracht. Dat is gewoon een historisch feit. Indien de Duitsers hun handen niet vol hadden gehad aan het Oostfront, en hun hele militaire macht hadden kunnen inzetten in het Westen, was D-day uitgelopen op een totale catastrofe voor de Westelijke geallieerden. De Duitsers hadden 3x zoveel divisies in het Oosten als in het Westen. Dat de Russen als beesten tekeer zijn gegaan tijdens de verovering van oostelijk Duitsland is natuurlijk wel waar. Het verkrachten van vrouwen en meisjes werd de soldaten ook beloofd, bij wijze van wraak voor alles wat de Duitsers hadden aangericht in Rusland.

Asteroid-B612 | 08-05-22 | 16:50

Zo dat is volgens mij heel interessant leesvoer voor historci.
U zegt dus dat Barbarossa een pre-emptive strike van de Duitsers was. omdat ze wisten dat de Russen anders zouden aanvallen?
Als daar harde bewijzen voor zijn dan hoor ik dat graag.
Het is een mogelijkeheid, maar er zijn genoeg aanwijzingen voor het tegendeel. De Sovjets die rekening moesten houden met een aanval door Japan, de bekendheid met de kracht van Duitsland, Stalin die veel meer een opportunist was dan Hitler. Waarom zou hij dit riskeren?
In Mein Kampf had Hitler het al over het veroveren van Lebensraum, etc.

Ik vraag me ook af welk punt je wil maken?
Ja het Sovjet-regime was verschrikkelijk en heeft miljoenen mensen (waaronder ook veel Russen) het leven gekost. Hoe werd omgegaan met de Duitse bevolking is ook terug tezien in de omgang met de eigen Russische soldaten. Dus ja, als het punt is om te laten zien dat communistische (dictoriale) regimes tot vreselijke onmenselijkheden kunnen leiden dan zijn we het eens.

Hebben de Russen Europa bevrijd. Nee.
Hebben de Russen een ongelooflijke inspanning geleverd om de Nazi's te verslaan. Ja.
Was het zonder de Russen gelukt? Dat is speculatie, maar het zou het westen ongelooflijk veel meer mensenlevens gekost hebben.

Antifap | 08-05-22 | 16:54

@Antifap | 08-05-22 | 15:43: Mee eens. De Duitsers zijn niet alleen de USSR binnengevallen, het was ook een uitroeiingssoorlog, in letterlijke zin, omdat Slavische volken volgens de nazis minderwaardig waren. Na de eindoverwinning zouden de overlevenden letterlijk als landarbeiders cq. slaven moeten werken voor hun Duitse overheersers. Dat was het hele punt van Operatie Barbarossa. "Lebensraum". Toen het conflict zo'n beetje ten einde liep, was gaandeweg wel duidelijk dat de Westelijke Geallieerden en de Sovjets niet samen door 1 deur konden wegens de tegenstrijdige ideologieeen. Aan de ene kant het democratische Westen, aan de andere kant de autoritaire en dictatoriale USSR. Generaal Patton heeft later ooit gezegd "We fought the wrong enemies."
Maar tijdens de conferentie van Yalta is afgesproken dat de hoogste prioriteit van de Geallieerden was om nazi Duitsland te verslaan.
Daarom liepen de vertwijfelde (en stiekume) pogingen van Himmler om het op het laatste moment nog op een akkoordje te gooien om samen met de Westelijke geallieerden door te vechten tegen de Russen op niets uit.

Asteroid-B612 | 08-05-22 | 17:11
▼ 7 antwoorden verborgen

Morgen een spannende dag hier aan de Russische grens.
De bijeenkomst bij de bronzen soldaat in de hoofdstad heeft in 2007 zelfs tot plunderingen geleid men is dit jaar goed voorbereid.
Normaal groeten mijn Russische buren mij als ik in het weekend de datsja bezoek maar nu zijn ze ongewoon stil.
Het verleden van deze regio is nog altijd zichtbaar er staat een T 34 tank aan de rivier met rode ster gericht naar het westen.
Als komende week Finland lidmaatschap van de NATO aanvraagd breken er spannende tijden aan.
Bij Viborg waren al raket systemen gesignaleerd.
Maar de zon schijnt en het leven gaat gewoon door straks even lekker naar het strand.

polderaar | 08-05-22 | 12:08 | 1

Dat zou kunnen maar denk niet dat de NAVO op de handen blijft zitten als er ook maar één bommetje over de Finse grens verschijnt. Denk niet dat Poetin ook nog eens NORDEFCO op zijn dak wil. Waar NL en het VK ook en verdrag mee hebben.

SolidRock | 08-05-22 | 14:28

Oekraïne is druk bezig om de noodzaak van een russische marinebasis op de Krim op te lossen.

W_F | 08-05-22 | 12:07

Lol, de NOS is in de Russische propaganda getrapt. De verliezen bij Snake Island waren Oekraïense.

Acidstain | 08-05-22 | 11:59 | 1

De machtige Oekraïnse marine?

Theodorus.Goldbach | 08-05-22 | 12:05

Wat @ratelaar | 08-05-22 | 10:27 zegt is best belangrijk.

Hij ziet dingen goed. Het is ook een groot risico voor Poetin om 600-800 man wapens te geven. Ja, ik weet bijna alle Russen zijn van het "DA" en vooral huismoedertjes (hoe kan het anders) zijn helemaal geïndoctrineerd. Maar er is denk ik een verborgen "NJET" als je die bewapend kan je best problemen krijgen. Denk dat Loekasjenka (van Belarus) er ook zo over denkt. Hij heeft geen zin om zijn troepen in de wapens te zetten om ze richting Kyiv te sturen want hele grote kans dat ze met de tanks naar Minsk gaan.

Theodorus.Goldbach | 08-05-22 | 11:53 | 1

*kuch*

600-800 DUIZEND man uiteraard.

*kuch*

Theodorus.Goldbach | 08-05-22 | 11:54

Denk dat Oekraine morgen in Moskou het luchtalarm gaat testen.

flame_me | 08-05-22 | 11:24 | 6

Zou wel een stunt zijn. Net als de Britten in -dacht ik- augustus 1940 opeens boven Berlijn verschenen.

UpdateAvailable | 08-05-22 | 12:43
▼ 3 antwoorden verborgen

Kijktip: De documentaire 'Navalny' donderdag op tv. Over hoe deze opponent van Poetin zijn gifmengers met hulp van Bellingcat opspoort. Nu al historische tv hoe hij met de daders telefoneert en vragen stelt over de moordpoging.

Piet Karbiet | 08-05-22 | 11:18 | 1

Die is inderdaad een aanrader. Maar heb je er geen linkje van?

Theodorus.Goldbach | 08-05-22 | 11:24

Bayraktar zien de Russen niet op de radar. Luchtafweer is paar dagen geleden dan ook uitgeschakeld door de Bayraktar en het andere stukje luchtafweer licht op de bodem (Moskva). Het lijkt mij nu relatief veilig stukje luchtruim voor de Oekraïense luchtmacht. Enige gevaar is de Russische luchtmacht maar aanname is dat de NAVO elke beweging onmiddellijk doorgeeft aan de Oekraïense luchtmacht.

flame_me | 08-05-22 | 11:57

Volgens de Russen hebben zij juist daar wat straaljagers, helikopters en bootjes aan gort geschoten. Dus weet niet wie er meer verlies heeft geleden daar

Hadena | 08-05-22 | 12:10

@Beste_Landgenoten | 08-05-22 | 11:21:
Van wat ik gelezen heb stond de luchtafweer op snake island gericht op het noorden en westen (Oekraïnse kust), en kwamen de Oekraïnse mig's uit het zuiden.

nowomowa | 08-05-22 | 13:21
▼ 5 antwoorden verborgen

Mijn hart en respect gaan uit naar Serhiy Volynskiy. Voor hem en al die anderen kan ik alleen maar hopen dat er snel een oplossing komt die een eind maakt aan dit stuitende onrecht onrecht. Ik vrees alleen dat alle partijen bereid moeten zijn om hun ambities bij te stellen, Rusland uiteraard voorop, maar ook Oekraïne, de NAVO en de EU. Stoppen met al dat verdeel en heers en al die machtsspelletjes en focussen op stabiliteit.

MickeyGouda | 08-05-22 | 11:15 | 16

@MickeyGouda | 08-05-22 | 13:33: Lieve Mickey, Putin zag geen aanleiding, maar een (laatste) kans. Een dikke inschattingsfout dat het Oekraiense gezag snel kon worden overgenomen en daarmee goedkoop de Oekraine onder Russisch bewind kon worden geplaatst.

Monkey Cabbage | 08-05-22 | 13:55

@Monkey Cabbage | 08-05-22 | 13:55:

Zo is het en niet anders. De hamvraag is altijd: "Waarom willen zoveel mensen niet in de Russische invloedssfeer wonen maar wel in Europa?"

Theodorus.Goldbach | 08-05-22 | 16:20

@Monkey Cabbage | 08-05-22 | 13:55:
Dat van die inschattingsfout staat buiten kijf, Monkey. Hij heeft de weerstand van de Oekraïners duidelijk onderschat (of zijn eigen leger te hoog weggezet).

MickeyGouda | 08-05-22 | 17:33
▼ 13 antwoorden verborgen

Ergens zo surreëel.

De Russen zijn nu aan het oefenen met een zooitje tanks, pantserwagens, raketwerpers en artillerie met een beste paintjob denk ik.

Ben ik gek of is het gewoonweg vreemd dat je niet echt veel gewonnen en een optocht gaat houden met spul wat je soldaten aan het front nodig hebben.

Theodorus.Goldbach | 08-05-22 | 11:12 | 3

Tsja. Dit is wat autocratieën, doen. China. Noord-Korea. "Lend-Lease", wapen leveranties van 'het Westen' tijdens WOII, zullen wel weer buiten beschouwing worden gelaten. Tanks, vliegtuigen, etc. Terwijl die meehielpen, om de Nazi's te verslaan (Zelfs Stalin merkte op "... Zonder Lend-Lase, deze machines ... Waren we verslagen"). Zelfs de Boeing B-29, werd uit elkaar gehaald, gekopieerd en vervolgens nagebouwd in Rusland, daar men dit in Rusland uit zichzelf niet voor elkaar kreeg. Hetzelfde, gold voor De Bom (En bedankt, atoom spionnen..).

Nederlandop1 | 08-05-22 | 11:47

Het hoeft niet te werken he, alleen rijden is genoeg.

SailingDuck | 08-05-22 | 12:20

Rusland staat er weer mooi op. Bom op school gegooid, zaten kennelijk "nazi's" de eerste berichten zeggen 60 doden.

Theodorus.Goldbach | 08-05-22 | 11:06
-weggejorist en opgerot-
serieuzegast | 08-05-22 | 11:03 | 17
▼ 17 antwoorden verborgen

De Groot-Russische gedachte van Poetin is een, nazistisch aandoende, hersenschim die allang achterhaald is, d.w.z. onmogelijk te realiseren. Maar in een dictatuur gaan de bevelen van boven naar beneden zonder dat er eerlijke feedback van beneden naar boven gaat. Ondergeschikten durven de waarheid niet te melden, bang verantwoordelijk gesteld te worden. Poetin schijnt te hebben gedacht dat het Russische leger op orde was en dat de meerderheid van de bevolking van Oekraïne de Russische troepen zou verwelkomen. Een gevaarlijke man die het contact met de realiteit kwijt is.

J.P.Drapeau | 08-05-22 | 11:00 | 5

De denkwijze van Putin komt toch eigenlijk neer op ‘Ein Volk, ein Reich, ein Führer.’
Diep treurig dat de geschiedenis zich zo kan herhalen.

matatwork | 08-05-22 | 11:49

@Homer P. Simpson | 08-05-22 | 11:15: Jep, beeld je maar in, zou Putin er moeite mee hebben om 60.000 Oekraïeners te vermoorden om zijn doel te bereiken? Denk het niet hè, denk dat hij ook niet veel moeite zou hebben met 600.000 of 6.000.000...

Kane | 08-05-22 | 11:56

@matatwork | 08-05-22 | 11:49: Maar is dit niet meestal het geval in de absoluut geregeerde samenlevingen? Laten we zeggen de landen waar de parlementaire democratie decoratief is of geheel afwezig, waar tegenstanders worden gedemoniseerd, waar de persvrijheid beperkt is en andersdenkenden monddood gemaakt worden. Waar één (meestal) man steeds weer de eerste wordt van alle ministers?

squadra | 08-05-22 | 12:37
▼ 2 antwoorden verborgen

Beetje lullig misschien, maar 9 mei is ook de 'Dag van Europa' of de 'Dag van de EU'. EU ambtenaren zijn iig vrij om 'Europadag' te vieren. Nu de rest van de EU nog....

Bataafje | 08-05-22 | 10:46 | 5

9 mei is ook de verjaardag van mijn vader maar ja die is ook al een paar maandjes dood. Denk niet dat ik dat ga vieren of de Dag van Europa. G

Theodorus.Goldbach | 08-05-22 | 11:04

@Piet Karbiet | 08-05-22 | 10:59: Wait a minute...

Adriel | 08-05-22 | 11:08

@Piet Karbiet | 08-05-22 | 10:59: Ghegheghe

Vanilla | 08-05-22 | 11:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Dus als ik het goed begrijp dan zijn alle deuglanden straks ah bikkelen zonder olie en gas ( maar wel superduper liev voor de aarde) en gaan China en India vol op het orgel met meuk tot in de stratosfeer en economische dominantie.

horsteknots | 08-05-22 | 10:44 | 3

Ja, maar wij geven het goede voorbeeld, da's ook heel belangrijk. (Was dat niet Jetten die die onzin uitkraamde?).

FrankVeer | 08-05-22 | 10:55

Nee hoor, want China en India zijn uitstekend in staat IP onbeschaamd te kopiëren maar slecht in staat iets zelf te bedenken. Heeft iets te maken met het categorisch onderdrukken van eigen ideeën denk ik. China, Rusland, en misschien India (ligt er aan welke kant die kiezen) gaan voor tientallen jaren het paria-hoekje in en mogen het lekker zelf proberen zonder ons. Ik kan je nu al vertellen dat dat ze niet gaat lukken, net zoals de Sovjets het tegen een vrij westen totaal niet bij konden houden. Wij leren misschien langzaam van onze fouten, zij leren er helemaal niks van, vandaar Oekraïne en (hopelijk geen) Taiwan.

Homer P. Simpson | 08-05-22 | 11:18

U zegt het goed; het westen probeert tegen astronomische kosten de gemiddelde mondiale temperatuur (die we niet kennen bij gebrek aan meetpunten) met 0,00 .. gr C te beïnvloeden terwijl de natuurlijke invloeden onvoldoende bekend en gekwantificeerd zijn. Maar het geeft wel een goed gevoel, dat wel.
Ondertussen worden honderden kolencentrales gebouwd door landen die weten dat voldoende en betaalbare energie de kern is van welvaart en macht.
Zoals al vaker gaan machtsblokken ten onder aan natuurrampen én langdurige welvaart die het zicht op de hoofdzaken ontneemt; de fase waarin Europa is beland.

Harry.Langezwaal | 08-05-22 | 12:15

Poetin kan maar beter de Russische overwinning op Japan van 1905 herdenken met een parade. Oh, wacht ....

Piet Karbiet | 08-05-22 | 10:40

If you can meet with Triumph and Disaster
And treat those two impostors just the same…

wezen | 08-05-22 | 10:40

Om de ware aanstoker van de oorlog te kennen moet je bekijken wie er de meeste winst uit haalt, en dat is uiteraard China.
Voor de oorlog begon was reeds 10% van alle Oekraïense landbouwgrond in Chinese handen.
En als je de Chinese commentaren op YouTube leest: de Chinezen vinden het allemaal prima wat er gebeurt. Putin is de toffe peer die voor hun het vuile werk opknapt.
Ik vraag me af in hoeverre Putin door heeft hoe erg hij door de Chinezen misbruikt wordt. En eigenlijk ook door de Indiërs, die binnenkort op de gestolen landbouwgrond zonnebloemen gaan oogsten.

Nonkel Frituur | 08-05-22 | 10:35 | 12

Het is tweedelig.

Economisch lacht China zich slap. Hebben straks Poetin aan de lijband.

Anderzijds hebben ze ook zoiets van Taiwan binnenvallen kunnen we vergeten.

Theodorus.Goldbach | 08-05-22 | 11:40

@Nonkel Frituur | 08-05-22 | 11:52:

LOL het is natuurlijk leiband. :)

Theodorus.Goldbach | 08-05-22 | 16:22
▼ 9 antwoorden verborgen

Het is maar goed dat puin nageslacht heeft.
Er zijn ook leiders die dat niet hebben.

likdoorn | 08-05-22 | 10:27 | 4

@Kameraansteker | 08-05-22 | 10:31: Ik denk dat Likdoorn hoopt dat Putin de aarde bewoonbaar achter wil laten na zijn door voor zijn nageslacht. Ik deel die hoop maar besef ook dat je iemand als Putin niet helemaal kan vertrouwen op gezonde compassie voor het nageslacht.

DidgeriDodo | 08-05-22 | 10:34

Tsja. Stel je voor,,,Rutte jr.

squadra | 08-05-22 | 12:42
▼ 1 antwoord verborgen

Putin gaat aankondigen dat hij per direct al zijn troepen terug trekt. Daarna zal hij een enkele reis Den Haag boeken om zijn proces te ondergaan. 10 Mei pleegt Sjoerdsma zelfmoord want hij heeft geen doel meer in het leven. De benzine prijs zakt naar € 1,20. Dit duurt maar 1 dag want dan grijpt Rutte in en gaan we weer € 2 per liter betalen.

Frank1387 | 08-05-22 | 10:27 | 3

Dat belastingparadijs moet door iemand betaald worden.

* Il Principe * | 08-05-22 | 10:32

U zit al vroeg aan het bier. Mooi man. Proost!

TheGreatMachine | 08-05-22 | 10:32

Zolang Nederland nog niet voor de volle 100% door de EU word bestuurd heeft Sjoerdsma nog een doel in zijn leven hoor.

2voor12 | 08-05-22 | 10:36

De algehele mobilisatie afkondigen voor een toch impopulaire oorlog onder de Russen. Je zou het ook kunnen zien als het bewapenen van het volksverzet. Wat er gaat gebeuren ik weet het niet, net zomin als dat ik weet of de oorlog en algehele mobilisatie afkondigen leidt tot revolutie.
Maar een risico is het wel voor het Kremlin, ondanks 80% goedkeuring voor Poetin (van de mensen die wel meedoen met peilingen en niet gelijk zeggen: ik doe niet mee aan peilingen/ politiek heb ik geen interesse in/ mening over).

ratelaar | 08-05-22 | 10:27 | 3

Geen idee hoe populair die oorlog nu echt daar is. Bij een peiling is het niet verstandig om te zeggen dat je tegen bent, het kan je gezondheid nogal schaden. Ik schat in dat 80% het eigenlijk helemaal niet interesseert, die hebben het al druk genoeg zelf de eindjes aan elkaar te knopen.

2voor12 | 08-05-22 | 10:44

@2voor12 | 08-05-22 | 10:44: Dat laatste dus. De Russen zijn volgens mij al honderd jaar geknecht zonder enig uitzicht op een echt vrij land, die zijn compleet murw en afgestompt, die denken niet veel verder dan de volgende maaltijd.

FrankVeer | 08-05-22 | 10:58

Hoe dan ook is het een complete afgang van het zo oppermachtig ingeschatte russische leger. Ik herinner me de kaartjes van tijdens de Koude Oorlog waarop aan de NAVO kant een handvol tanks en troepen stonden ingetekend met daar tegenover een enorme numerieke overmacht aan Warschaupact zijde.
Waren die cijfers toen al overdreven uit propaganda overwegingen of is het daar echt zo enorm ingestort om er daarna nooit meer bovenop te komen?

2voor12 | 08-05-22 | 10:25 | 8

@Z-E-U-S | 08-05-22 | 11:07:
Ah dat was nadat Trump meer dan de helft van de troepen terug trok. Is maar een klein detail. Bovendien zijn het de Russen/USSR die vanaf 1979 tot 1989 zich stuk hebben gebeten op Afghanistan. Tezamen met de wapenwedloop zijn ze daardoor USSR af.

SolidRock | 08-05-22 | 12:16

@W_F | 08-05-22 | 10:39:
Het 'leuke' is ook dat Rusland zichzelf met Oekraïne op meerdere manieren in de eigen voet heeft geschoten. Ze kunnen op dit moment bv ook geen nieuwe schepen van Moskva formaat meer maken omdat de grote dieselmotoren die ze daarvoor nodig hebben, tot nu toe gemaakt werden in... Oekraïne. Haha.

nowomowa | 08-05-22 | 13:07

En een legervoertuig hebben is 1 ding, maar als je spullen bv op Chinese banden rijden, dan is het kunnen gebruiken een ander ding.

Het brein erachter | 08-05-22 | 13:18
▼ 5 antwoorden verborgen

Wordt 9 mei 2022 ook verfilmd door Tarantino?, want hij weet zelfs van pulp kunst te maken.

steekmug | 08-05-22 | 10:22

Gewapende baardmannen in een verwoeste stad, die beelden zullen dat trauma van mevrouw Kauthar vast wel wat verlichten.

Piet Karbiet | 08-05-22 | 10:22 | 2

Hoe lang zal het nog duren voordat haar Broeders hier ook zo rondlopen..?

grapjasz | 08-05-22 | 10:42

@grapjasz | 08-05-22 | 10:42:

Als het aan de EU ligt 40 jaar. Maar d66 en gl willen dat proces versnellen. Zij wijzen op het gevaar van "populisme" als teveel mensen gaan beseffen wat er gaande is.

Dandruff | 08-05-22 | 11:08

Ben geen Kremlinwatcher maar als die verdomde oorlog nog 75 dagen langer duurt, dan gaan er niet alleen generaals vallen: ook het rijtje oude, norse gezichten achter en naast Kk-Putin wordt één voor één opgeschoond door de man met de zeis.

Prze***walski | 08-05-22 | 10:19

The #Ukrainian counteroffensive northeast of #Kharkiv is making significant progress and will likely advance to the #Russian border in the coming days or weeks.

UA stoot hard terug rondom #Kharkiv, waar de Russen tot bijna het moederland! worden teruggedrongen. Bron: ISW twitter

Dat maakt het voor de Russen steeds lastiger om elders een vuist te maken, omdat ze troepen in nodig hebben of anders in het noorden worden weggevaagd.

Kareldetweede | 08-05-22 | 10:19 | 2

Het zou mooi zijn, maar glazen bollen zijn niet onfeilbaar.

Hadena | 08-05-22 | 10:22

Ze moeten de aanvoerroute naar Izium afsnijden, maar dat zie ik nog steeds niet gebeuren!

Alexander des Burgus | 08-05-22 | 11:00

Lijkt me toch een rare ervaring voor de pro-Poetin neonazi's, fascisten en aluhoedjes als er Tsjetsjeense moslimstrijders Popasna binnen wandelen. Wat moeten ze nu doen? Juichen? Negeren. Hoe werkt dat daar in die koppies?

Theodorus.Goldbach | 08-05-22 | 10:17 | 7
-weggejorist-
Lysian | 08-05-22 | 10:37

@Theodorus.Goldbach | 08-05-22 | 10:35:
Het is een wirwar aan landjes en stammen daar. En dat met alle vormen van religies die elkaar naar het leven staan.
Verder zullen er een hoop tussen zitten die het niet uitmaakt voor wie ze vechten zolang het maar geld oplevert.

2voor12 | 08-05-22 | 10:41
▼ 4 antwoorden verborgen

.... .overwinningsmars door Marioepol
Ik zou zorgen dat ik een paar drones stand-by had, zeker als het live TV is.

Der Schnitzeljäger | 08-05-22 | 10:17 | 1

Denk dat daar Oekraïnse dwangarbeiders staan met een Kalashnikov in hun nek met Russische vlaggetjes staan te zwaaien.

Lijkt me niet het beste PR plan om daar een ballistische raket op te werpen.

Theodorus.Goldbach | 08-05-22 | 10:19

Die hyena's ook uit dat filmpje over Popasna met hun assalaam aleikum. Dus zo ziet de bevrijding van het juk van de "joodse nazi's" eruit. Mag ik dan alsjeblieft hopen dat de "joodse nazi's" in de rest van Europa nog heel lang aan de macht blijven, want dit soort beelden hoef ik hier niet te zien.

Graaisnaaiert | 08-05-22 | 10:12 | 2

Kadyrovsky. Hun "God is groot" kreten zijn gewoon show voor Poetin. Ja. Wat de pro-Poetin mensen hier (en elders) niet weten is dat in de doctrine van Doegin (zoek maar op) de Russische moslims (ongeveer 20%) een "vanguard" zijn in de strijd hoe Rusland weer "groot" wordt. Met groot bedoelt hij alles veroveren. Serieus. Look it up.

Theodorus.Goldbach | 08-05-22 | 10:23

Er kan zomaar een burgeroorlog uitbreken in een grote Europese stad en dan hoor je hetzelfde. Maar dat is weer een ander probleem.

Hadena | 08-05-22 | 10:26

Staat Guy Verhofstadt al weer op het podium te bekschuimen in Kiev?

Conan de Rabarber | 08-05-22 | 10:09 | 7

@Theodorus.Goldbach | 08-05-22 | 10:26:
Wellicht in de linkse safe-space. Die kerel is zo gek als een cent en niet meer dan een nuttige idioot. Dat snapt hij nog niet.

Frau Merkel | 08-05-22 | 10:39

@J.P.Drapeau | 08-05-22 | 10:39: De afwezigen hebben ongelijk. Die 60% die het de moeite niet vind te gaan stemmen heeft geen recht van spreken want ze hebben wel de kans gehad.

Kasseibijter | 08-05-22 | 10:47

Verhofstadt heeft op 9 mei vrij, dan is het namelijk ook 'de dag van Europa/EU/Europdag'. Of hoe dat ding ook heet.

Bataafje | 08-05-22 | 10:49
▼ 4 antwoorden verborgen

Sterph! En ga eens deaud…

eerstneukendanpraten | 08-05-22 | 10:06 | 1

Vindt u het erg als ik daar nog een tijdje mee wacht?

Wijze uit het Oosten | 08-05-22 | 10:43

Rusland. Het had zo mooi kunnen zijn. Maar dat is het niet. Bezig met een oorlog die ze uiteindelijk niet kunnen winnen (behalve als de Chinezen met hen mee gaan doen).

Schadenfreude | 08-05-22 | 10:05 | 2

Hulp uit China heeft een hoge prijs, en poetin is niet zo goed in het delen van macht.

W_F | 08-05-22 | 10:50

De Chinezen hebben hun eigen wensen net zoals de Japanners in WOII. Ze snappen daar het concept nog steeds niet dat je eerst Rusland onder de duim moet hebben voordat je überhaupt aan Amerika kan denken. Maar ja, Rusland heeft gewoon geen prestige, Amerika wel.

Alexander des Burgus | 08-05-22 | 11:14

De baas van Rusland lijkt mij een onbetrouwbaar persoon. Lijkt misschien keihard, nou sorry dan.

RickTheDick | 08-05-22 | 10:01 | 4

@Spie | 08-05-22 | 10:08:

De meeste mensen stemmen juist Rutte omdat je weet wat voor vlees er in de kuip zit. Hoe jij dat kan vergelijken met Poetin is mij geheel onduidelijk.

Theodorus.Goldbach | 08-05-22 | 10:31
▼ 1 antwoord verborgen

Geen nieuws over dat schip dus het zal wel niet gezonken zijn. Ook geen nieuws over Mariupol dus dat is gelukkig nog niet gevallen.
Interessant is die opmars ten oosten en noorden van Kharkiv. Als ze kunnen doorstoten tot aan die depots bij Belgorod - dus Rusland zelf in - krijg je een hele andere situatie en als daar een beetje een wegennet ligt kun je Poetin echt pijn gaan doen. Zeker met die nieuwe howitsers die eraan zitten te komen.
Wbt Popasna, kan vervelend zijn als dat een regionaal knooppunt is. Counteroffensoef dus, en als dat niet lukt het maar isoleren door aanvoerwegen en infrastructuur plat te gooien ernaartoe, zodat de Russen er verder ook weinig aan hebben.

Graaisnaaiert | 08-05-22 | 10:00 | 1

Ik heb begrepen van een of andere leunstoel generaal dat om het offensief op Siverodonetsk te stoppen, dat Koepjanks ook heringenomen moet worden. Ik zie de Oekraïeners vanuit Charkiv doorstoten naar de Siverodonetsk en naar de Russische grens, maar ik zie ze nog niet de H26 pakken.

Alexander des Burgus | 08-05-22 | 10:29

Onbegrijpelijk, proberen iets in perspectief te zetten wordt weggehaald, oproepen om Putin te vermoorden/aanslagen plegen is blijkbaar prima.

Normpje | 08-05-22 | 10:00 | 8

@Graaisnaaiert | 08-05-22 | 10:22: ik ben in 2008 in StPeterburg geweest. Niet beroofd, redelijk gericht op toerisme, meeste jongere mensen vriendelijk. Oudere mensen vaak minder vriendelijk. Maar goed, had wel weer in Rusland met vakantie gewild. Echter daarna kwamen steeds meer nare dingen in het nieuws en was de wil om er nog heen te gaan verdwenen. Bij elke oorlog komen de gedachten van hadden we maar...

Hadena | 08-05-22 | 10:33

@Graaisnaaiert | 08-05-22 | 10:03:
Dit loopt al veel langer dan 2004. Wat we nu zien is slechts het deel dat aan de oppervlakte komt. Er vechten een paar machtsblokken en de bevolking is slechts collateral damage. Alle spelers spelen vuil spel. Deze oorlog was ooit te voorkomen. Dat wilde men alleen niet. Nu kunnen we niet anders dan pogen te overleven, ook ten koste van anderen.

Frau Merkel | 08-05-22 | 10:45

"Perspectief" ->> "Alles de schuld van het Westen".

Nederlandop1 | 08-05-22 | 10:55
▼ 5 antwoorden verborgen

Is vandaag niet de dag dat we de 25k omgelegde orcs aantikken?

Behangdelul | 08-05-22 | 10:00 | 1

Als ik op de kanalen kijken zie ik toch juiste verliezen van de Russen oplopen. Ik weet alles wordt versterkt door de propaganda, maar toch opvallend dat er vandaag meer footage verschijnt dan gisteren. Onder andere weer een boot geraakt, niet de grootste , maar toch.

Tapioca pudding | 08-05-22 | 09:58

Interview met CIA baas Burns over Putin belooft weinig goeds. Putin is nog steeds overtuigd dat hij wel gaat winnen. Misschien langzaam en met enorme destructie en leed, maar toch.

Hadena | 08-05-22 | 09:53 | 6

@Theodorus.Goldbach | 08-05-22 | 10:28:
Daarom, dus het zullen wel die zwaardere raketten worden die hij tot nu toe nog niet heeft gebruikt. Of hij zal zijn eigen speeltjes die hij in en om Moskou heeft staan moeten inzetten. Maar dat is dan wel zijn hele machtsbasis...

Graaisnaaiert | 08-05-22 | 10:52

@Hadena | 08-05-22 | 10:38:

Oekraine heeft volgens de statistieken (onbetrouwbaar ik weet) nu meer tanks en materieel dan voor de oorlog, o.a. veel Russisch spul gejat. Daarnaast zijn ze nog niet eens begonnen met de 2de lichting reservisten. (vooral om de frontlinie soldaten "rust" te geven, iets met rotatie). Zware verliezen hebben ze zeker weten wel geleden. Volgens de meesten op de schaal van 1:3 of 1:4 tegenover de Russen. De "meningen" verschillen.

Theodorus.Goldbach | 08-05-22 | 16:30
▼ 3 antwoorden verborgen

Wellicht is het vandaag Koezma's moederdag.

Leptob | 08-05-22 | 09:52

Zou mooi zijn als er live tijdens die parade een forse aanslag wordt gepleegd.

2Benen | 08-05-22 | 09:48 | 5

Daar zit ik de hele week al over te denken. Geen idee of het mogelijk is.

langelat | 08-05-22 | 10:26

Iedere opvolger van Putin zal een statement maken zodat duidelijk is dat je hem beter met rust kan laten. Wees eerlijk lijders elimineren is eenvoudig maar gebeurd om deze reden niet (of van binnen uit). Lees Machiavelli.

Astroturfer | 08-05-22 | 12:17

@Astroturfer | 08-05-22 | 12:17: Lees nou nog eens een keer wat u heeft geschreven. En dit keer met wat men u op de lagere school heeft geleerd over spelling en vervoegingen.

langelat | 08-05-22 | 17:17
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Normpje | 08-05-22 | 09:42 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Het blijft spannend en nieuwswaardig.
Beter dan de film. Of het boek. Spannender dan Corona. 9 mei. En dan ....
Niks.

Is dit nog nieuws? | 08-05-22 | 09:33

Hopen dat Poetin de wereld verrast en morgen zijn pensioen aankondigt

geheelvergeter | 08-05-22 | 09:32 | 7

@salonsocialist | 08-05-22 | 09:50: De situatie in Libië is zo'n beetje het beste wat je kunt krijgen. De kans zit in Rusland er dik in dat je een nog radicalere leider aan de macht krijgt.

Alexander des Burgus | 08-05-22 | 10:53

De k dat hij het pensioen inluid voor de nazis onder de Azovstal fabriek. Hij opent een doosje en drukt op een grote rode quiz-knop. Dan klinkt er een grote boem en is de fabriek weg.

Astroturfer | 08-05-22 | 12:14
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl