Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVEBLOG. Amerika hielp Oekraïne met omleggen van Russische generaals, weer veel explosies

Dag 71 +++ Geen Bevrijdingsdag in Oekraïne +++ LIVEBLOG

Weer een nacht voorbij in de ellende, weer een turfje voor de oorlog die op voorhand drie dagen zou gaan duren. Het meest 'opmerkelijke' nieuws van de voorbije nacht: de NY Times bericht dat de Verenigde Staten hebben geholpen ("a classified effort by the Biden administration to provide real-time battlefield intelligence") bij het opsporen en aanwijzen van Russische generaals. Oekraïne hoefde ze alleen nog maar even af te maken, meestal met artillerie. "The United States has focused on providing the location and other details about the Russian military’s mobile headquarters, which relocate frequently. Ukrainian officials have combined that geographic information with their own intelligence — including intercepted communications that alert the Ukrainian military to the presence of senior Russian officers — to conduct artillery strikes and other attacks that have killed Russian officers." Volgens Oekraïne zouden er in totaal al twaalf Russische generaals uit het leven zijn gehaald - een bizar aantal. Wat gebeurde er verder? De Russische opmars in het oosten verloopt nog steeds stroperig. Volgens politiek analisten zelfs: slecht. Natuurlijk wel weer veel explosies in het hele land, onder meer in Dnipro, Kramatorsk en Kirovohrad. Rusland, ook niet te beroerd een wooncomplex of een ziekenhuisje plat te maken, lijkt zich momenteel met name te richten op treinstations en spoorwegen, om zo de infrastructuur (verder) te verwoesten. Voorts vloog er maar weer eens een Russisch toestel, in casu een Mi-17 transporthelikopter, in het verkeerde luchtruim. Is er goed nieuws? Nee hoor! Ook vandaag geen Bevrijdingsdag in Oekraïne. Later meer!
UPDATE 9.55 uur - Hierrrr de nieuwste cijfers van de Oekraïners met betrekking tot Russische doden. Ze hebben er inmiddels 24.700 geteld. Bijna een mooie mijlpaal!
UPDATE 10.47 uur - Zit je gevangen in die Azovstal-hel. Lekker liedjes zingen!
UPDATE 10.49 uur - Geen idee waar dit allemaal over gaat maar het geeft wel een beeld van het maffe opgefokte sfeertje aan het front
UPDATE 11.10 uur - Video van BOEM boven Kiev, gisteren
UPDATE 12.04 uur - LOL om Lukshenko: "Oorlog duurt wel erg lang".
UPDATE 13.50 uur - Bam bam bam. Artillerie van Oekraïners op Russen. Uiteraard weer vergezeld van een kek muziekje
UPDATE 14.40 uur - Voor de kaartjesnerds: over het tegenoffensief van de Oekraïners in het oosten hier
UPDATE 14.45 uur - Onze Amerikaanse vriend loopt door een mijnenveld
UPDATE 16.11 uur - Het zou je achtertuin maar zijn...
UPDATE 19.20 uur - Deze granaatwerpers! Het gaat om AGS-17's op statief. De Sovjet-tegenhanger van de Amerikaanse Mk.19. De AGS (staat voor Avtomatischeskyi Granatmyot Stankovyi) ratelt automatisch granaten van 30x28mm eruit

Geluid aan

Social

Daar rijd je dan

Social

Kramatorsk

Social

T-90M Supertan... wacht

Social

Marioepol (tikkie NSFW)

Social

Reaguursels

Inloggen

De M777 artilleriestuk dat is,
M=13+7+7+7=52=5+2=7
Maar ook,
M=13=1+3=4+7+7+7=25=2+5=7
Dus Oekraïne heeft aardig wat zevenkracht gekregen.

steekmug | 05-05-22 | 18:03

Keurig, meer van dit! Net te kort gefilmd weliswaar.

Behangdelul | 05-05-22 | 16:44

Update 13:50
Oekraïne: kijk onze artillerie die pantservoertuigen vernietigen.
Rusland: de Oekraïnse artillerie bestookt huizen van hun eigen burgers.

Rubberfetisj | 05-05-22 | 15:11 | 2

Ze leken eigenlijk net een beetje mis te schieten.

Hadena | 05-05-22 | 15:17

@Hadena | 05-05-22 | 15:17: Nee, in dat huis zaten de Russen verscholen, ze mikten niet op de pantserwagens.

tis_wat | 05-05-22 | 17:24

Zou Rusland iets aan de vergrijzing willen doen? Al 200.000 kinderen zijn naar Rusland gehaald vanuit de Donbass.

Hadena | 05-05-22 | 14:47
-weggejorist-
WirMachenMusik | 05-05-22 | 14:27 | 1
-weggejorist-
WirMachenMusik | 05-05-22 | 14:18 | 1

@Mosterd & co

Inzake "de nieuwste cijfers van de Oekraïners met betrekking tot Russische doden."
Wanneer geven (gaven?) jullie ook eventjes de eventueel beschikbare cijfers van het aantal Oekraïnse doden?
Ik heb geen enkel idee daarvan en kan deze cijfers van gesneuvelde Russische militairen dus niet in perspectief plaatsen.

Tierelier | 05-05-22 | 14:08 | 6

@Tierelier , zelf nog niet afgevraagd waarom de ruski's niet een beetje te verifiëren data leveren? Waarschijnlijk omdat ze de gehele intel niet eens hebben, ze doen eigenlijk maar wat en zeer slecht ook.

moppersmurf | 05-05-22 | 15:56

@moppersmurf | 05-05-22 | 15:56: Dat is een beeld dat velen krijgen en reproduceren; misschien ook iets waarbij je je af kunt vragen of het niet wellicht juist daarom is dat die info is aangeleverd...
U weet ongetwijfeld dat het eerste dat sneuvelt in een oorlog de waarheid is.
Tweede belangrijke gegeven in geval van oorlog is dat daardoor de leugen het innigst omhelst wordt.
Kortom; van des te meer kanten info des te beter, en dan je eigen verstand laten werken.

Gaat me om informatie over het aantal Oekraïnse verliezen die, als men in Oekraïne zo goed verliezen bij de vijand kan tellen, toch zelfs/ook/juist voor Oekraïne niet moeilijk aan te leveren moet zijn? En dus ook hier getoond kan worden? Wat op zijn beurt dus weer enigszins correctie kan krijgen, zoals Oekraïnse cijfers over Russische verliezen ook steeds correctie krijgen.

Tierelier | 05-05-22 | 16:14

@Tierelier | 05-05-22 | 16:14: Oekraïne telt hun eigen doden wel ongeveer, maar zal die nooit publiceren om het moraal hoog te houden.

Continuum | 05-05-22 | 18:56
▼ 3 antwoorden verborgen

Hoe meer Russische generaals ze plat gooien, des te beter. Ik zal er geen traan om laten, net zo min als ik een traan gelaten zou hebben om de liquidatie van een Duitse generaal in WO2. Wie een agressie-oorlog tegen een land in vrede begint, verdient te sneuvelen.

KeesBruin | 05-05-22 | 13:29 | 1

Er komt geen nucleair conflict. Ze, nucleaire wapens, zijn simpelweg te extreem, of Putin komende maandag nu met zijn doomsday plane paradeert, en een showtje weggeeft of niet.

Dus, nogmaals .. Laat u niet van de wijs brengen, door sen-sa-tie pers, en mainstream media .. Die middels de beproefde paniek en sensatie, via het zogenoemde koppensnellen, trachten er toe te blijven doen en zo al dan niet nieuws voorzien van een woke tint, te kunnen blijven verkopen. En ook, blind in het nepnieuws afkomstig van de Russische drukpers trappen.

Hier komt bij, de nucleaire triade aan onze kant, staat eveneens paraat. Dit betekent de gegarandeerde vernietiging van geheel Rusland, de algehele Russische Federatie, inclusief ondergrondse bunkers. En dat, meerdere malen. Indien iemand als Putlin door mocht draaien. Maar, dat gebeurt niet. Nucleaire wapens, zijn te extreem. Niet voor niets, zijn deze wapens tijdens de Koude Oorlog niet gebruikt - Toen er ook andere oorlogen en conflicten speelden. Denk aan Korea, Vietnam, Irak-Iran, Afghanistan (De inval van de USSR tijdens de jaren 80), etc.

Het blijft een conventionele oorlog, voorzien van veel te veel menselijk leed, natuurlijk. Echter dit alles past binnen een stramien.

Nederlandop1 | 05-05-22 | 14:11

twitter.com/sumlenny/status/152176506...

Best schokkend dit. Indien waar. Zoon belt met moeder om trots te vertellen over martelingen. Ik weet niet waarom maar als het waar is zal het mij niets verbazen.

Theodorus.Goldbach | 05-05-22 | 13:15 | 10
▼ 7 antwoorden verborgen

Denk dat die hulp van de VS bewust is gelekt door de VS veiligheidsdiensten richting NYT.

Die nieuwe westerse wapens moeten het front wel kunnen bereiken.
De Russen werden net iets te succesvol bij het uitschakelen van de toevoerlijnen van de Oekraïners.
Oekraïne schakelt met hulp vervolgens een deel van de Russische legertop uit
En VS zegt vervolgens "Wij kijken mee",
om verwarring en tweedracht bij de Russische legertop te introduceren.

chausson61 | 05-05-22 | 12:30 | 11

@likdoorn | 05-05-22 | 12:57: 'Was het niet zo dat de satan binnen 4 minuten in de V.S is?'. Wow hebben we weer iemand die helemaal opgewonden word van specificaties van Putin's wonder wapens. Zelf ook niet even nadenken of het zou kunnen kloppen. Neem aan dat jij er ook weer 20 maal een 100 megaton bom op wil zetten? Wat zal jij elke avond verlekkerd in bed liggen.

moppersmurf | 05-05-22 | 15:53

Helemaal juist.
De eindafrekening van Rusland laat niet meer lang wachten.

Gizmo579 | 05-05-22 | 17:26
▼ 8 antwoorden verborgen

Iedereen roept niet mee te doen en toch doet iedereen mee.

Zoelense Hobbyboer | 05-05-22 | 12:26 | 11
▼ 8 antwoorden verborgen

Reken maar dat er een smak CIA boys in de Oekraine rondstruinen..(met al hun hypermoderne snufjens erbij natuurlijk).

grapjasz | 05-05-22 | 12:19 | 6

@Theodorus.Goldbach | 05-05-22 | 12:29: Nah, die zitten vooral op de televisie, elke keer uit te leggen wat Putler gaat doen. Een week later er achter komend dat het toch anders is.

De hoeveelheid zogenaamde kenners en experts is stuitend en dan met name in de spruitjes media - Op1, 1Vandaag... AD en meer van dit soort bezigheidstherapie voor bejaarden.

litebyte | 05-05-22 | 12:37

@litebyte | 05-05-22 | 12:37:

Die generaals (buiten dienst) weten echt wel waar ze het over hebben. Ze leggen gewoon uit wat de situatie daar is en wat de Russen zouden moeten bereiken om verder te komen. Wat de Oekraïners moeten bereiken om dit te stoppen. Erg interessant.

Theodorus.Goldbach | 05-05-22 | 12:42
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Chiel79 | 05-05-22 | 11:56 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Evocatus | 05-05-22 | 11:39 | 24
▼ 24 antwoorden verborgen

10:49: Een pak Russische stroopwafels veroverd?

Muxje | 05-05-22 | 11:15

Lekker bezig NY Times. Op naar die knop.

harbi | 05-05-22 | 11:10 | 2

Schuld van de pers dus?

Toede_Le_Dokie | 05-05-22 | 11:27

Ik denk dat de Amerikaanse overheid/legerleiding dat met opzet lekt, zodat de hele wereld, Rusland incluis, kan lezen dat de Amerikanen daar een hele dikke vinger aan de pols houden en niet loslaten. Duidelijk statement naar de Russen toe: ga door en er vallen nog veel meer Russen om, van hoog tot laag.

FrankVeer | 05-05-22 | 12:49

Vanaf het westen van Oekraïne luchtverdediging opzetten. Doel is artillerie en raketten uit de lucht te schieten. Uitrollen om eigen artillerie te beschermen. Nu ingrijpen is essentieel.

El Rico Grande | 05-05-22 | 11:08 | 2

Artillerie uit de lucht schieten?
't heeft Israel jaren gekost om een Iron dome te ontwikkelen en op te zetten, zolang hebben de Oekies niet.

ReyNemaattori | 05-05-22 | 14:28

Russische troepen hebben woensdag in Kaliningrad, de Russische exclave tussen Polen en Litouwen, geoefend met raketten waar een kernkop op kan. Het Russische ministerie van Defensie schrijft in een verklaring dat het lanceringen van de ballistische raketten simuleerde vanaf een Iskander-wapensysteem.

De Russische troepen oefenden onder meer met gesimuleerde aanvallen op vliegvelden en militaire commandoposten van een fictieve vijand, schrijft het leger. Bij de oefening waren meer dan honderd militairen betrokken, die ook getraind werden om snel van positie te veranderen bij een eventuele vergeldingsaanval. Persbureau AFP schrijft dat er in de afgelopen dagen op Russische staatstelevisie meer aandacht is voor het gebruik van kernwapens.
bron: HLN

Cornelis12 | 05-05-22 | 11:06 | 3

Dat Oblast moet ook weer gederuSSificeerd worden.

El Rico Grande | 05-05-22 | 11:13

Net zoals dat binnendringen van het Finse luchtruim, gewoon even hun tanden laten zien. Voegt verder weinig toe op het Risk-speelveld.

Graaisnaaiert | 05-05-22 | 11:32

Voor binnenlands gebruik: Wees niet bang, de Grote Poetin beschermt jullie nog steeds tegen het boosaardige westen.
Voor buitenlands gebruik: Kijk maar uit, wij zijn nog steeds een grote mogendheid en laten niet met ons spotten.
Intussen is het een loos gebaar. Rusland kan zich momenteel geen tweede front veroorloven.

MAD1950 | 05-05-22 | 12:09
-weggejorist en opgerot-
korenslager | 05-05-22 | 11:05 | 2

Kom op gast...

tjongerschans | 05-05-22 | 11:15

Zieke hond.

Normpje | 05-05-22 | 11:16

Dag 71 pooking the bear met Oekraïens bloed en Westerse moed, enfin benne benieuwd wat erop 9 mei a.s. daarop het Rode Plein uit de koker rolt.

william7055 | 05-05-22 | 11:04 | 3

Uit de koker vliegt...

Hadena | 05-05-22 | 11:11

Wat is pooking?

BobDobalina | 05-05-22 | 11:11

Hou toch eens op met dat romantische poking the beargeneuzel. De beer is de tuin van de buurman binnengedrongen op weg naar de honingvoorraad en alles wat hem daarbij tegenhoudt vernietigt hij zonder pardon. En dat is dan ook de reden dat hij verdoofd moet worden, gevangen moet worden gezet, gemuilkorfd, klauwen gekortwiekt en de rest van zijn leven in een dierentuin moet worden gezet. Niet voederen.

Graaisnaaiert | 05-05-22 | 11:30
-weggejorist-
rectormagnificus | 05-05-22 | 11:01 | 10
▼ 10 antwoorden verborgen

of het verstandig van de new york times was dat aan de grote klok te hangen is vers 2. in het kremlin lezen ze ook de new york times

win | 05-05-22 | 11:00 | 6

@nsfl als daadkrachtig over*

nsfl | 05-05-22 | 11:15

@nsfl | 05-05-22 | 11:13:

Ik denk wel dat we het collectief eens zullen moeten zijn dat een Rusland, altijd al een imperialistisch agressief land geweest dat echt alles om zich heen probeert te veroveren al dan niet te knechten, nooit zijn arsenaal op orde mag krijgen en eigenlijk uiteen moet vallen en opgedeeld worden in kleine stukjes voor de oorspronkelijke bewoners. Zo niet dan zitten we met een eeuwig probleem in het oosten.

Theodorus.Goldbach | 05-05-22 | 11:55

The New York Times is een krant en heeft dus de morele plicht relevant nieuws te publiceren. Als de Amerikanen niet willen dat bekend wordt dat ze achter de Oekraiense schermen aan de knoppen zitten, moeten ze dat niet doen.

drs. Levi Samsonov | 05-05-22 | 12:23
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist en opgerot-
Rest In Privacy | 05-05-22 | 10:52 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Een al wat ouder, maar informatief interview met een gevangen Russische VDV soldaat (airborne) die Hostomel airport moest innemen. Wat hij zegt is dat ze pas in de lucht te horen kregen dat ze bij Kiev gingen aanvallen. Daarna, op dat vliegveld was het chaos alom, de Russen werden vervolgens in de pan gehakt door het Oekraïense leger, de Russische leiding was belabberd. En dat zijn dan de elite-eenheden van het Russische leger?
www.youtube.com/watch?v=guJTjFQ9NJk&a...

Beste_Landgenoten | 05-05-22 | 10:44 | 4

@Kane | 05-05-22 | 10:56:
Een beetje het YMCA-gevoel. Hun regimentstune is ook "In the Navy".
'We want you, we want you, we want you as a new recruit', inclusief simultaandansjes.

Graaisnaaiert | 05-05-22 | 11:26
▼ 1 antwoord verborgen

Dat bootje zal ook wel niet puur UA werk zijn.

Hadena | 05-05-22 | 10:43

Wanneer gaan we eindelijk Rusland eens "DePutinfaceren"

bwi | 05-05-22 | 10:43 | 1

Dat laat ik met plezier aan de Russen over. Beetje jammer dat ze geen ballen hebben.
Kun je van de Oekrainers niet zeggen. Hebben zich van 1939 tot 1962 lopen verzetten tegen de USSR. Vervolgens in 2004 toen in 2013/14. Allemaal met veel doden.

Zie ik in Rusland (nu) nog niet gebeuren. Want Poetin is gewelidig of zo.

SolidRock | 05-05-22 | 12:47

Hebben die generaals geen aluhoedjes op?

Hadena | 05-05-22 | 10:39

Duidelijk verhaal. Vanaf het begin waren er al geruchten dat de VS vitale inlichtingen verschaften. Reken er maar op dat ze allerlei satellieten boven het slagveld hebben hangen.

B O Terletter | 05-05-22 | 10:29 | 7

Geostationaire banen zijn op 35.000 km hoogte, lijkt me wat ver voor spionage

Grifverkeerd | 05-05-22 | 10:49

Zal er niet van opkijken als er ook een clubje "advisors" meedraait daar.

SailingDuck | 05-05-22 | 10:59

@Grifverkeerd | 05-05-22 | 10:49: Geen enkel probleem met de huidige cameratechnieken. Bovendien zitten de meeste in een lagere baan. Kleine stuurraketjes zorgen eventueel voor de nodige correcties.

B O Terletter | 05-05-22 | 21:11
▼ 4 antwoorden verborgen

Hoe is het eigenlijk met die Patrick....(?) die lispelende hijgende interessantdoende Ruslandgoedpratende hoernalist?

Behangdelul | 05-05-22 | 10:29 | 4

Die verrader verdient wat verraders verdienen.

Tapioca pudding | 05-05-22 | 11:18

Had net nog gecheckt, Dikke fik in olie depot bij Donetsk, ws door Oekraïne.
Het filmpje doet het goed met geluid gemute en op de achtergrond de tweet van UPDATE 10.47 uur spelend: twitter.com/TpyxaNews/status/15221331...

nsfl | 05-05-22 | 11:41
▼ 1 antwoord verborgen

Het is bijna op de kop af 77 jaar geleden dat de nazi's door de Russen zijn verslagen. En nu dan 71 dagen Russische spiritualiteit. En nog steeds zijn de nazi's niet verslagen.

Duwbak_Linda | 05-05-22 | 10:27 | 7

Door de Sovjet Unie, wat niet hetzelfde is als Rusland maar dat is een veelvoorkomend hiaat in de algemene geachiedkundige kennis.

devil13 | 05-05-22 | 11:07

@Beste_Landgenoten | 05-05-22 | 10:37:
Vandaar die acute kramp in mijn rechterarm en die malle plaatselijke snorgroei recht onder de neus. Ik dacht ook al...

Graaisnaaiert | 05-05-22 | 11:23
▼ 4 antwoorden verborgen

Niets over terreinwinst/verlies vandaag?

Hadena | 05-05-22 | 10:22 | 3

De dag is net begonnen.

matatwork | 05-05-22 | 10:34

@Hadena | 05-05-22 | 11:02:
Het wachten is op de berichten van het Azovstalcomplex, de tegenaanval rond Kharkiiv richting de Russische grens en natuurlijk hun "tangbeweging" in Donbass die vooralsnog vooral ballistische van aard is.
Belangrijk is ook wat er momenteel aan de Belarussische kant gebeurt en in de Transnistrische hoek + het gebied ten westen van Odessa.
Oftewel, vanavond weten we meer.

Graaisnaaiert | 05-05-22 | 11:22

NL alleen heeft ruim honderd generaals / admiraals in actieve dienst, daar bovenop de niet uit de media weg te timmeren oud-generaals die vooral voor cpt Hindsight spelen.

Rusland heeft overigens ongeveer 600 generaals. Nou ja, 588 nog.

_pacman_ | 05-05-22 | 10:22 | 8

Maarschalk?

Raspatat | 05-05-22 | 10:39

@Torquemada | 05-05-22 | 10:31:
Een generaal is feitelijk gewoon een manager, niets meer, niets minder. En daar heb je ook diverse gradaties in en ook voldoende promotiemogelijkheden. Het is hoogst ongebruikelijk dat ze vanaf het front ( de vloer ) zelf leiding geven, dat doen feitelijk alleen maar crisismanagers, en dan nog...

Graaisnaaiert | 05-05-22 | 11:18
▼ 5 antwoorden verborgen

De schade die de Amerikanen aan de Russische commandostructuur toebrengen is blijkbaar nog in de acceptabele zone voor de Russen.

Eventuele represailles spelen altijd een rol bij het ter beschikking stellen van informatie of andere wapens aan oorlogvoerende partijen.

Glasgow Argus | 05-05-22 | 10:21

Ja, NSFW beelden. Weet niet wat we anders verwacht hadden. Oorlog is kut en dit gaat nog wel even door etteren zolang kamp A maar niet wil acceptere dat dit niet te winnen is en kamp B het moet hebben van hulp van buitenaf. Maar zolang het doorgaat kan de oorlog wel mooi gebruik (misbruikt) worden om zaakjes er even lekker doorheen te jagen of mensen een schuldgevoel aan te lullen.

Super Grover | 05-05-22 | 10:21 | 2

Alles voor de great reset and build back better. Had ik al verteld dat zowel die kwal van een zelenski en aarshole putin bij het WEF zitten?

A.I. van Dee | 05-05-22 | 13:45

@A.I. van Dee | 05-05-22 | 13:45: Als dat zo is, is het vooral schokkend dat Putin nog niet gewipt is...

ReyNemaattori | 05-05-22 | 14:30

Het uitdelen van Rode Kruis folders is tegenwoordig al reden om iemand om te leggen?

D-Fens_1963 | 05-05-22 | 10:20

Waarom moeten Wereldoorlogen altijd op ons continent beginnen. Doe er is een in Oceanië of zo.

Plaktong | 05-05-22 | 10:17 | 4

@Hadena | 05-05-22 | 10:25: Een Wereldoorlog is overal. Daarom heet het wereldoorlog. Ik schreef ‘beginnen’.

Plaktong | 05-05-22 | 10:29

@Plaktong | 05-05-22 | 10:29: 1937 wordt door sommigen b schouwd als begin met de invasie van China door Japan. Onmogelijk te zeggen wanneer een regionale oorlog ophoudt en WO begint.

Hadena | 05-05-22 | 10:36
▼ 1 antwoord verborgen

Je voelt je gewoon machteloos. Hoe is het mogelijk dat een gast als Poetin een geheel land en beschaving kapot kan maken? Waarom wordt dit niet gestopt? Een datum als 4 mei leuk voor de bühne maar als puntje bij paaltje komt laten we het gewoon gebeuren. Gisteren ben ik eens niet naar de dodenherdenking gegaan. Gewoon geen zin in dit hypocriete gedoe.

roevka | 05-05-22 | 10:16 | 2

Dat gevoel had ik ook toen de VS onder meer Vietnam, Panama, Grenada, Irak, Afghanistan, nog een keer Irak, Afghanistan, Syrie en Libie aanvielen. En onderweg op grote schaal wapens leverden aan de Rode Khmer, de Contras en Islamitische radicalen in Afghanistan.

drs. Levi Samsonov | 05-05-22 | 12:25

@drs. Levi Samsonov | 05-05-22 | 12:25: Had u dat gevoel ook, toen de Russen in Afghanistan, Tsjetsjeniè (2x), Georgië en Syrië zaten?

KeesBruin | 05-05-22 | 13:21

T-90M; one down approximately 930 to go.

D-Fens_1963 | 05-05-22 | 10:15 | 1

Ik las ergens dat ze er 100 in totaal hebben (militarywatchmagazine.com) en dat er daarvan ongeveer 20 (minus 1) in de Oekraïne ronddartelen.

FrankVeer | 05-05-22 | 10:33

25.000 Dode Russen een mooie mijpaal? Vind ik niet. Vooral niet omdat die Russen een soort van onder valse voorwendselen naar Oekraïne zijn gestuurd. Triest is het.

Leptob | 05-05-22 | 10:14 | 11

Ja, de beelden die we zagen lieten inderdaad jongens zien die tegen hun zin de beest uithingen in Oekraine.
Jezus leppie, je overtreft jezelf bijna dagelijks en je mag zelf verzinnen in welk opzicht.

Graaisnaaiert | 05-05-22 | 11:15

@Graaisnaaiert | 05-05-22 | 11:15: Heb afgelopen dagen ergens iets geplempt i.v.m. verkrachtingen door Russische millitairen. Daarop werd gereageerd met dat dat nou eenmaal de taktiek van een leger kan zijn. Dan denk ik dat gebeurt dus op bevel. En dan vind ik het lastig om de personen die dat gezagsgetrouw uitvoeren dood te wensen.

Leptob | 05-05-22 | 11:29

@Leptob | 05-05-22 | 11:29: ik ben nog nooit een kerel tegengekomen die op bevel een stijve lul kon krijgen.

BenZen | 05-05-22 | 16:05
▼ 8 antwoorden verborgen

Raketten vliegen over en weer

stipjes | 05-05-22 | 10:14 | 2

Dus niet alleen exclusief voorbehouden aan vogels.

D-Fens_1963 | 05-05-22 | 10:18

Militaire organisaties zijn ingericht op opvolging. Ik weet niet of het zo veel uitmaakt met al die generaals. Straks krijg je jongere generaals met frisse ideeën, ben je verder van huis.

SterF... | 05-05-22 | 10:09 | 1

En die worden door Putins kliek in de gevangenis gegooid, want niet loyaal en te gevaarlijk.

Ierse_Setter | 05-05-22 | 10:25

Way to go, Amerca!
Shoigu is dood, Gerasimov is dood, to be continued.
Herojam slawa!

wezen | 05-05-22 | 10:01 | 1

Wel bijna. Maar nu is het eigenlijk wachten op operaties van de FSB tegen Amerikaanse generaals.

Alexander des Burgus | 05-05-22 | 10:13

Dat noemen we nou een koekje van eigen deeg. Russen zijn in eigen gegraven kuil gevallen. Dus geen escalatie van de Amerikaanse kant. Amerikanen doen alleen veel beter.

Google maar naar: Russian intelligence officers offered cash rewards to taliban fighters to kill US, UK troops in Afghanistan, source says.

En ik ben van mening dat NY Times en zijn medewerkers een achterbakse moraal hebben.

Ierse_Setter | 05-05-22 | 09:56

Nederland kreeg niet de satellietbeelden van de VS inzake MH-17.

Oekraïne krijgt de intel wel.

Kaas de Vies | 05-05-22 | 09:56 | 17

@Harry_Witkamp | 05-05-22 | 10:27:

Nee want "wij" zijn maar simpele (en in sommige gevallen zichzelf overschattende) burgers. Maar de Amerikanen hebben de radarbeelden wel onder geheimhoudingsplicht gedeeld met daartoe bevoegde onderzoekers in Nederland.

Ik vind dat eigenlijk vreemd dat drammerige "wij" willen het zien. Er zijn gewoon zaken in de wereld die men niet met Jan en alleman wil delen en zeker niet met de Russen. Want als "wij" te weten krijgen wat de capaciteiten zijn van de Amerikanen dan weet Rusland dat ook. Je hoeft geen meesterstrateeg te zijn om te snappen dat dit niet gewenst is. Gewoon een leunstoel generaal snapt dat zelfs.

Theodorus.Goldbach | 05-05-22 | 10:44

@Kaas de Vies | 05-05-22 | 10:00:
Kaas, de Russen hebben alle gelegenheid gekregen om hun beelden te tonen en/of met bewijs te komen dat het een Oeki-BUK was, een Oeki-straaljager etc. etc. Nul komma niks. Ze hebben zelfs de mogelijkheid gekregen - en nog steeds - om toe te geven dat het een dom ongeluk was, zelfs dat hebben ze niet kunnen opbrengen. Dus ja, op een gegeven moment houdt het dan wel een beetje op. Los daarvan is toch wel redelijk definitief vast komen te staan waar die Buk vandaan is gekomen, welke partij hem heeft afgevuurd en dat het uberhaupt om een Buk ging.

Graaisnaaiert | 05-05-22 | 11:12
▼ 14 antwoorden verborgen

Het Rode Leger krijgt zo toch een andere lading...

PolBot | 05-05-22 | 09:56

Het is net als met vogels die zich dood vliegen tegen windmolens. Door dood evolueren ze.

HogeNood | 05-05-22 | 09:53

Er was hier ook zo’n Rood Overhemd. Daar zijn de knopen af?

Normpje | 05-05-22 | 09:52 | 8

@Graaisnaaiert | 05-05-22 | 11:05: Misschien als er een onverwachte wending komt, dat we zelfs vrienden met Rusland kunnen worden. Het moet.

Normpje | 05-05-22 | 11:14

@Normpje | 05-05-22 | 11:14:
Ik denk dat de Russen, de Polen en de Belarussen daar vooralsnog nog lang niet aan toe zijn. Wij in West-Europa hebben daar natuurlijk minder moeite mee, de markten gaan tzt gewoon weer open, alsof er niets gebeurd is.

Graaisnaaiert | 05-05-22 | 11:39
▼ 5 antwoorden verborgen

Stond al vanaf het begin van deze oorlog vast dat het een informatie oorlog was.

Geilbaard | 05-05-22 | 09:49

Sowieso vliegt elke dag wel een jstars-verkenner van de VS langs de grenzen. Die is in staat om met een slimme grondradar de beweging van individuele tanks en of colonnes te volgen op de grond. Plus wat de VS verder aan slimme tracking tech hebben vliegen in de ruimte.

En dan wacht ik nog op de eerste drone video van een Switchblade die een tank vernietigt. Wanneer zouden die operationeel worden?

Beste_Landgenoten | 05-05-22 | 09:47 | 9

@Wattman | 05-05-22 | 09:57: toen Putje een speciale militaire operatie in Tjetsjenie wilde beginnen liet hij de geheime dienst ook false flag aanslagen plegen in Rusland. Het doel heiligt alle middelen bij hem.

DePsych | 05-05-22 | 10:47

@DePsych | 05-05-22 | 10:47:

Dat is zeer zeker mogelijk aangezien hij helemaal niets om zijn eigen volk geeft. Putin wil best wat Russen offeren zoals we al gezien hebben.

Wattman | 05-05-22 | 11:07

Ik hoop dat die switchblades 9 mei actief worden. Mooi man... Putin die het gore lef heeft om ook een parade in Mariupol te houden, en dat die parade dan geambushed wordt door een stuk of 10 van die dingen...

nowomowa | 05-05-22 | 12:46
▼ 6 antwoorden verborgen

De Telefoons met een Russisch nummer werkten niet meer op het Oekraïne netwerk.
Massaal gebruikten de Russen gestolen telefoons van de Oekraïners om naar Rusland te bellen.
Hierdoor waren deze telefoons massaal af te luisteren, en de generaals makkelijk te vinden.

Hiram | 05-05-22 | 09:42

Hoe gaat het nu in Azovstal?

Kane | 05-05-22 | 09:39 | 15

Vanochtend zou een humanitaire corridor open gaan. De Russen kondigden een wapenstilstand af totdat alle burgers weg zijn. Maar Azov Bataljon weigert burgers te laten gaan, tenzij ze voedsel en medicijnen krijgen, aldus Russische media.

drs. Levi Samsonov | 05-05-22 | 12:27

@drs. Levi Samsonov | 05-05-22 | 12:27:
En u gelooft die Russische media? Die burgers zijn niet vrij om te kiezen waar ze naartoe worden geevacueerd he, en in Russische busjes stappen betekent naar Russisch gebied, al dan niet gecontroleerd door ze. In feite dus ordinaire deportatie.
Geloof de oostbloklanden nou maar, die weten door schade en schande al eeuwen waar je met Russen aan toe bent, veel beter dan wij in West-Europa dat weten.

Graaisnaaiert | 05-05-22 | 13:25
▼ 12 antwoorden verborgen

"to conduct artillery strikes and other attacks that have killed Russian officers"

Maar wat ik ook las, dat de VS geen info wilde doorgeven over de allerhoogste officieren. Waarbij ik me afvroeg: maar waarom dan niet? Zou de VS dan toch bang zijn voor anarchie of chaos aan de Russische top, als alle echte topgeneraals het loodje zouden leggen? Of durven ze de echte targets niet aan, zoals Gerasimov, Lavrov en die knakkers? Omdat anders misschien Petrushev, een echte klootzak met grote K, dan de touwtjes in handen neemt?

Vragen vragen.

Beste_Landgenoten | 05-05-22 | 09:39 | 3

Misschien zitter er een paar tussen die juist de amerikanen info geven? Of behulpzaam kunnen zijn als P is omgelegd?

Risingson | 05-05-22 | 10:05

Dat is of een risico tot kernoorlog of een risico tot Russische vergeldingsacties tegen Amerikaanse topgeneraals.

Alexander des Burgus | 05-05-22 | 10:16

Ik denk dat het deels te maken heeft met het afschrikwekkende signaal wat er vanuit gaat. Daarnaast is het ook zeer frustrerend als je sub-commanders stuk voor stuk weg worden geprikt, gaat je gecoordineerde aanval, gaat je vertrouweling, moet je er weer een ander op zetten - kost tijd - plus natuurlijk het feit dat je niet direct een kop van Jut klaar hebt staan om de toorn van Poetin op af te wentelen; je krijg zelf dan de volle laag.
Maare, Gerasimov, dat leek toch een redelijk directe aanval te zijn een paar dagen terug op Izium ( commandopost ). Jammer genoeg slechts een beenwond en terug naar Rusland.

Graaisnaaiert | 05-05-22 | 10:58

Denkt dat we wel kunnen stellen dat het meehelpen om Russische generaals uit te schakelen de definitieve start van WWIII is.

Toede_Le_Dokie | 05-05-22 | 09:39 | 1

Ik denk dat de aanval op Ukraine dat al was. Voordat de Yanks ook hier weer de schuld van krijgen.

Happy People | 05-05-22 | 10:47

Goh, wie had dat nou verwacht zeg? Ik maar denken dat de Oekraïners zelf die informatie hadden verzameld.

Natuurlijk krijgen ze die intel van de VS. Vijf generaals doden….. hoe krijg je zoiets anders voor elkaar? Ga er maar vanuit dat het Westen 24x7 informatie aan de Oekraïners door speelt en dat we dat al vanaf het begin doen.

Bigi Bana Boy | 05-05-22 | 09:37 | 1

Zo hoeven alleen maar de trekker over te halen.

HogeNood | 05-05-22 | 09:49

"de NY Times bericht dat de Verenigde Staten hebben geholpen"

Dit is een van de heel weinige keren dat ik hoopte dat journalisten eens zichzelf zouden censureren.

omanders | 05-05-22 | 09:36 | 5

De reden erachter is natuurlijk: het stond op het punt om uit zichzelf bekend te worden, en de VS dacht: because fuck you that's why.

konjodebonjo | 05-05-22 | 11:13

Journalisten dienen niet de machthebbers van een land, maar controleren die. Als er een proxy oorlog wordt gevoerd - met dus risico op escalatie tot een totale oorlog - is dat relevante informatie voor Amerikaanse burgers. Het is de morele plicht van een krant dat te plaatsen.

drs. Levi Samsonov | 05-05-22 | 12:28

@drs. Levi Samsonov | 05-05-22 | 12:28: Zouden de kranten in Rusland ook moeten doen.

KeesBruin | 05-05-22 | 13:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Olie op het vuur, dank Amerika! Dat hadden ze ook na de oorlog kunnen melden.

redthehaghue | 05-05-22 | 09:34 | 7

Het schijnt dat de Russische staatsomroep de laatste maanden nogal wat moeite heeft met het vinden van voldoende generaals b.d. om deze speciale operatie te duiden.

Graaisnaaiert | 05-05-22 | 10:51

@Happy People | 05-05-22 | 10:46: Die heeft zichzelf vast de kogels en rituelen voor disfunctionerende generaals bespaard. Het begint er sterk op te lijken dat Putin uit is op het Donets-bekken de bijbehorende russischtalige bevolking en een flink gedeelte van wat nu nog Zuid-Oekraïne heet. Daarmee heeft hij aan grondstoffen en economische mogelijkheden de Russische kosten van de oorlog er wel weer uit. Daarnaast heeft hij een aardige buffer om de gang naar Moskou voor de NAVO te bemoeilijken. En ook Oekraïne wordt er beter van als het haar lopende rekeningen nu nog bij de VS in e vorm van oorlogsmateriaal en later n de vorm van steun bij de EU kan deponeren.

Takki Yah | 05-05-22 | 17:20

Helemaal.
Natuurlijk helpen alle westerse inlichten diensten Oek,
maar dat graag niet trots aan de klok gaan hangen.
Oek heeft zelf een mooie uitdrukking voor geslaagde, gerichte acties:
"karma". Dat graag gebruiken.

hotmint | 05-05-22 | 17:21
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl