Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVEBLOG. Russische aanvallen en bestorming van Azovstal-fabriek, EU werkt aan olieboycot

Dag 70 +++ LIVEBLOG

Toch een kleine mijlpaal voor de Russen, en voor de Oekraïners, een platinum huwelijk. Ze schieten elkaar nu al 70 dagen de hersens in. Gisterenavond en vannacht besloot Rusland de bezorging van de luchtpost maar weer eens wat op te voeren: aanvallen op onder meer LvivOdessa en Dnipro, maar voor het eerst ook op Zakarpattia. "Cruise missiles hit every corner of Ukraïne." In totaal zeker achttien raketinslagen, voornamelijk op treinstations en andersoortige infrastructuur, plus nog wat knakkers uit de lucht gehaald. Voorts is het weer raak bij de Azovstal-fabriek in Marioepol, waar niet alleen soldaten zitten verstopt in het complexe gangenstelsel in en onder de fabriek, maar ook burgers. De Russen zijn vanochtend een nieuw offensief richting de fabriek begonnen, voorafgegaan door hevige aanvallen vanuit de lucht en vanaf zee. Toch gaat men vandaag weer proberen wat burgers te evacueren. Dan nog twee slotvragen. Is er nog goed nieuws? Nee, ook niet voor u: er is een olieboycot in de maak en dat gaat u merken, ook aan de pomp. Is er hoop op een uitkomst? Niet echt: hoewel de Amerikanen denken dat de oorlog 'binnen enkele weken' is afgelopen, staat Volodymyr Zelensky nog steeds met het mes tussen de tanden. Geen consessies, en de Krim weer terug naar Oekraïne. Later meer... LIVEBLOG!
UPDATE 9.12 uur - Volgens Oekraïne nu 24.500 dode Russen
UPDATE 9.35 uur - Wit-Rusland heeft de krijgsmacht in stelling gebracht. Niets aan de hand doorlopen mensen geen bedreiging voor de buurlanden, zeggen ze erbij. Dat levert binnenkort dus gezeik op, want zo deed Rusland het ook voorafgaand aan de invasie van Oekraïne
UPDATE 10.02 uur - Britten: Russen richten zich op inname Izium. 22 BTG's (info hier) in de buurt gestationeerd
UPDATE 12.02 uur - Beelden uit Kharkiv Park. Ook weer geraakt door de Russische 'nazi-jagers'
UPDATE 12.16 uur - ZWARTE MAGIE
UPDATE 12.32 uur - Mooie analyse op Navalnews over de 'vier of vijf' grote verliezen van de Russische marine. "In a land war, against a country with barely any navy." En: "Russia may all the same try to replace the lost Moskva. Currently two more Slava Class cruisers are operating in the Mediterrean. These cannot transit through the Bosporus, the narrow waterway separating them from the Black Sea, because Turkey has closed them to warships. But Russia may try to force this. If it does, it will no doubt lead to further rise in tensions with NATO."
UPDATE 14.15 uur - Russen zouden (volgens onbevestigde berichten) een doorbraak hebben geforceerd in Marioepol bij de Azovstal-fabriek. Mogelijk wil Poetin een 'victory march' door Marioepol houden, op 9 mei, de Dag van de Overwinning. Russen zouden zelfs al bezig zijn om de zooi op te ruimen: "(...) with claims today that Russian forces have begun clearing debris in some areas of the (mostly destroyed) city."
UPDATE 16.20 uur - Oef. Volgens AP zijn er bij de bom op het Drama Theater te Marioepol zeker 600 personen om het leven gekomen. ZESHONDERD
UPDATE 16.33 uur - Superlange alsook gruwelijke draad weer van Kamil Galeev over 9 mei, de Dag van de Overwinning. Oorlogsverklaring? Mobilisatie (joehoe Peskov?)? U leest het hier
UPDATE 16.35 uur - Laatste update van dit blokje: check die video hieronder, van de Azovstal. Wat een gruwelijkheid. Daar wil je niet zitten, met je boterhammetje en je flesje water

Het is geen pretje, om daar te zitten

Social
Social

Wagner Makkers in actie

Social

Ronde 6

Social
Social

Reaguursels

Inloggen

600 burgerdoden in 1 klap. Teringlijers.

Graaisnaaiert | 04-05-22 | 17:28 | 2

Ruim 2x zoveel als bij de MH17 aanslag...

steekmug | 04-05-22 | 18:15

Kindermoordenaars. En ja, bij ons gaat ook wel eens iets mis. Echter, niet structureel. En ook niet, gebruikt als strategie.

Nederlandop1 | 04-05-22 | 19:34

Yess daar is een Putler persiflage van Die Untergang,
youtu.be/yKjGS0r8yGU

steekmug | 04-05-22 | 17:06 | 2

Er is geen contact meer met de azovstal vanuit Oekraïne. Dus die zijn dood of hebben zich uiteindelijk overgegeven. In ieder geval kunnen de Russen daarna zich weer op het landjepik concentreren.

Hadena | 04-05-22 | 16:54 | 1
-weggejorist-
Hadena | 04-05-22 | 16:38 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Peter_K | 04-05-22 | 16:11 | 3

Een overwinningsparade in een finaal aan pulver geschoten stad. En daar dan trots als een pauw voortschrijden?
Je moet ook wel een godverdommese primaat zijn, als je als Poetin zijnde dat wilt doen.
Ik neem aan dat er ook op spiesen gestoken, afgehakte hoofden van Oekraïense soldaten worden meegedragen? Als je je als barbaar wil profileren, moet je het wel goed doen, nietwaar?

KeesBruin | 04-05-22 | 16:09 | 5

@BenZen | 04-05-22 | 16:29: Ik moet bekennen, dat ik niet zoveel sympathie voor Rusland meer over heb. Maar ik haat de Russische bevolking nog niet. Een groot deel van die mensen is al járen gehersenspoeld en met eenzijdig nieuws gebombardeerd. Dat heeft effect.
Ik vermoed dat, als je de Russen de échte beelden kon laten zien van wat er gebeurt in Oekraïne, getuigenissen van verkrachte vrouwen, lichamen van vermoorde mensen, en dito Russische soldaten enz. enz. en ze wist te overtuigen dat dat de realiteit is, en niet de bullshit die ze via de staats-tv krijgen, dat ze dan toch wel vreemd zouden opkijken.
Maar voorlopig is de situatie in Rusland hopeloos, qua geïndoctrineerde bevolking en krankzinnig en door en door slecht leiderschap.

KeesBruin | 04-05-22 | 17:19

@KeesBruin | 04-05-22 | 17:19: Gezien de afgetapte telefoongesprekken met de vriendinnetjes thuis ("verkrachten is OK, als je maar bescherming gebruikt") mag je gerust alle Russen gaan haten hoor.

Monkey Cabbage | 04-05-22 | 17:48
▼ 2 antwoorden verborgen

De bekladding in Nijmegen is typisch Fals Flag. Hoe kweek je een Anti Oekraïne sentiment? Zie de beelden en plaats van de bekladding.

Tapioca pudding | 04-05-22 | 15:54 | 2

Had ook het idee dat er een luchtje aan zat.

KeesBruin | 04-05-22 | 16:10

Zit ik bij m'n ma op de bank, neefje kijkt Nickolodeon, klinkt alleen een beetje raar, blijkt de zender ineens Russisch! Ykpaïha pluto@.
Wat hier nu weer van te denken?

Abject | 04-05-22 | 15:42

Update 14:15 https://youtu.be/d6rZD6njd-s voor een ‘overwinningsmars’ met een zwart randje.

ratelaar | 04-05-22 | 15:20

Wanda Maximoff zag ik net voor de dark side kiezen en nu zwarte magie in Oekraïne. Dit is allemaal wel heel toevallig.

Rubberfetisj | 04-05-22 | 14:10

Mooi werk, dode voor dode, bommetje voor bommetje dichter bij een overwinning.

Kane | 04-05-22 | 14:32

UPDATE 12.32 uur: Navalnews is een taalgrap?

guldenmiddenweg | 04-05-22 | 14:00 | 1

Denk spontaan, maar anders wel briljant.

Kane | 04-05-22 | 14:03

Een olieboycot gaat ons geld kosten. Ten eerste gaat de EU er niet over en ten tweede heb ik geen leed over voor de Oekraïne. Net zo'n fout land als Rusland.

Zoelense Hobbyboer | 04-05-22 | 13:41 | 4

Tot sommige mensen lijkt het maar niet door te willen dringen, maar het is echt essentieel voor niet alleen Oekraïne, maar ook voor óńźé veiligheid dat Rusland verliest. Dat Oekraïne ook niet brandschoon is, is daarbij irrelevant.

MAD1950 | 04-05-22 | 16:39

@MAD1950 | 04-05-22 | 16:39: Bij velen heerst de gedachte 'ja, maar me verkansie wordt zo kk-duur, net als me bezine'.

FrankVeer | 04-05-22 | 16:55

Om even in de 4 mei stijl te blijven: Naast Auschwitz was een dorpje, waar de bewoners zich geregeld erg druk maakten over hun schone was aan de lijn, wanneer de Joden weer eens zoveel rook maakten in de ovens.

Beste_Landgenoten | 04-05-22 | 17:10
▼ 1 antwoord verborgen

Het zal nu snel gedaan zijn, PA474 AVRO Lancaster vloog net over het dorp.

NLgaatnaardeklote | 04-05-22 | 13:22

Lekker die olie boycot we gaan nu naar 20% inflatie. 20 % tot aan t eind van ons pensioen. Gaat lekker zo voor Nederland. Lost t wat op, nee die olie wordt wel in china of india opgestookt. Maakt t een einde aan de oorlog ook niet.

Schilder58 | 04-05-22 | 12:45 | 7

Tante Ursula moet eerst maar eens kwantitief onderbouwen wat deze boycot betekent voor de koopkracht van de burger en de economische schade voor Rusland. Hoe effectief is dit sanctievoorstel eigenlijk.? Wat je niet wilt is dat benzine hier 3 euro de liter kost en Rusland vrij ongeschonden zijn gang kan gaan.

therealbraindump | 04-05-22 | 13:13

Tja, u had al 20 jaar er op kunnen voorbereiden maar nog steeds per dag leven, uw fout en dan ook nog even janken.

moppersmurf | 04-05-22 | 13:33
▼ 4 antwoorden verborgen

Black Magic. Kut, ze hebben ons door.
*Zwarte Magica, Tita Toverkaag en de Zwarte Madam snel naar een veilige grot overbrengen doet*
Oftewel, Poetje = helemaal van het padje.

Graaisnaaiert | 04-05-22 | 12:23 | 1

Hahaha. In het Kremlin zijn ze de weg ook echt volledig kwijt.
Eerst "bio-labs" (Alweer, zie Covid alu-hoedje roeptoeterts), "iedereen Nitzi", en nu dit.

Nederlandop1 | 04-05-22 | 12:30

Als ik de botte beestachtigheid zie waarmee de Russen een land en zijn bewoners volkomen kapot maken, alleen maar om een gemankeerde baviaan in het Kremlin die zo nodig zijn stijve pikkie moet laten zien, tevreden te stellen, dan vraag ik me af waarom mensen dit elkaar aandoen. En vooral ook elkaar maar blíjven aandoen.
En ik sta versteld van het enorme aantal mensen - zowel 'voetvolk' als elite - dat elke keer weer bereid blijkt andere mensen de meest gruwelijke dingen aan te doen.
Mijn vertrouwen in de mensheid wás al tot een minimum gereduceerd door alle gekte & stompzinnigheid die ik dagelijks om me heen zie - en op 'sociale' media - maar daar is zo langzamerhand vrijwel niets meer van over.
En dan zijn er nog mensen die zich afvragen hoe het toch komt dat je in dit mondiale krankzinnigengesticht zo cynisch bent geworden... En je dat nog kwalijk nemen ook.

Peter Emile | 04-05-22 | 12:06 | 3

Propaganda, dag in dag uit, 10 jaar lang. Dit is het effect.

Beste_Landgenoten | 04-05-22 | 12:15

Hear hear

superb_de_lux | 04-05-22 | 12:48

BRUSSELS, May 4 (Reuters) - Hungary and Slovakia will be able to continue buying Russian crude oil until the end of 2023 under existing contracts, an EU source told Reuters on Wednesday, benefitting from exemptions from an oil embargo proposed by the European Commission.

The EU executive on Wednesday proposed a ban on EU imports of Russian crude oil within six months, and on refined oil products by the end of the year.

Cornelis12 | 04-05-22 | 12:04

Laatste berichten uit Russische kanalen: Russische troepen trekken zich terug rond Kharkov. De stad is groot en geen onderdeel van de Donbass, maar het leek niet onlogisch het circa 60.000 man tellende Oekraiense leger in de Donbass vanuit Noord (en Zuid) in te sluiten. Opnieuw een afgedwongen hergroepering?

Ook: Oekraiense parlement wil Territoriale Verdedigingskrachten inschakelen aan het front. Het gaat vooral om burgers die zijn georganiseerd en bewapend om hun eigen regiootje te verdedigen, mocht het nodig zijn. Russische media presenteren dit als een teken dat het Oekraiense leger in de Donbass het nu echt moeilijk heeft.

Ten slotte, AFP-journalisten toerden door Melitopol en Berdjansk, eigenlijk vrij dichtbij Marioepol en stellen vast dat er weinig vernietiging was en veel burgers gelaten dan wel positief zijn over de Russische invasie. Al zeg je met een bezettingsmacht in de buurt misschien niet snel wat anders...

Persoonlijke observatie is wel dat de Krim, de Donbass en zelfs steden als Dnjepropetrovsk, Odessa en Kharkov traditioneel pro-Russisch zijn. Wellicht heeft de Russische inval Oekraine verenigd, of heeft 'Kiev' met haar omvangrijke geheime dienst en verbod op allerlei Russischtalige media de sentimenten effectief onderdrukt.

drs. Levi Samsonov | 04-05-22 | 11:51 | 4

Het zou zomaar kunnen dat veel Oekrainers opeens pro-Russische sentimenten krijgen, de Russen maken immers veel vrienden de laatste tijd. Voedsel uitdelen, oude infrastructuur opruimen, overbevolking aanpakken, meisjes en vrouwen een lesje leren over moraal en zeden. Ik snap dat, net als jij, helemaal!

Beste_Landgenoten | 04-05-22 | 12:09

"Wellicht heeft de Russische inval Oekraine verenigd"

Joh. Einstein.

Beste_Landgenoten | 04-05-22 | 12:16

@Beste_Landgenoten | 04-05-22 | 12:09: Het zou ook zomaar kunnen dat veel Ukrainers gewoon vrede terug willen, gewoon willen leven en hun mannen en zonen niet dood willen.

ChalinaRosa | 04-05-22 | 16:40
▼ 1 antwoord verborgen

Hopelijk zorgen de Oekies voor het afsluitende vuurwerk!

kneuterzak | 04-05-22 | 11:54

Hopelijk betekent dit niet, dat die Wit-Russische dictator opnieuw Kyiv en de regio ten noord van Kyiv aan wil vallen. "Onschuldige trainingen", uitspraken afkomstig van die kant, zijn niets waard.

Nederlandop1 | 04-05-22 | 12:11

Als het voor de zomervakantie maar is opgelost, wil rustig op vakantie kunnen.

Zoelense Hobbyboer | 04-05-22 | 11:34 | 5

@Lafayette | 04-05-22 | 12:50: Nou, gezien z'n andere uitlatingen ... onze hobbyboer ut Zoelen lijkt me een typisch FVD-voortbrengsel.

FrankVeer | 04-05-22 | 13:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Nog even terugkomend over het verhaal van rusland dat Roemenië zou azen op Moldavië: De mogelijkheid voor Moldavië om zich aan te sluiten bij Roemenië wordt al sinds 1991 besproken: westobserver.com/news/europe/sandu-ca...

Ook een snelle manier om bij de NAVO te komen natuurlijk.

Sqbar | 04-05-22 | 11:24 | 1

Wow, ja zou echt slimme zet zijn, maar wel heel brutaal, misschien stuurt Putler dan een Nuke.

Kane | 04-05-22 | 14:00

Lui in hoge kringen (politici, industriëlen, topmilitairen e.d.) zijn opportunisten. Overal in de wereld. Met een stick and carrot methode zou je kunnen bereiken dat ze op een zeker moment van partij wisselen. Zorg dat de grond ze te heet onder de voeten wordt en bied ze op hetzelfde moment een uitweg. Dat is de weg om van potentaten als Putin af te komen. Op dat niveau zijn het allemaal opportunisten. Je hebt geen vrienden in die kringen. Ik zou volop werken aan een staatsgreep als ik Westerse inlichtingendiensten was. Vertel mij niet dat de hele elite in Rusland als één man achter het beleid van Putin staat.

Bigi Bana Boy | 04-05-22 | 11:06 | 1

U en ik hebben geen idee wat er zich nu achter de schermen afspeelt.

BrutusBosch | 04-05-22 | 11:28

Op een of andere manier heb ik toch niet zoveel vertrouwen in Frau Ursula.
Iets met met vorm en dan na veel borrelen de inhoud.

MorgenEenAnder | 04-05-22 | 10:57 | 3

Ursula heeft een wanprestatie geleverd in Duitsland als minister en is letterlijk wegpromoveerd naar de EU alwaar ze door Merkel hoogstpersoonlijk op het paard is gehesen want Duitse vrouw. Ursula is derhalve al vaker gewogen en veel te licht bevonden, een reputatie die ze nu in de EU met verve waarmaakt.

_pacman_ | 04-05-22 | 12:07

@_pacman_ | 04-05-22 | 12:07: inderdaad, de complete Duitse Bundeswehr de vernieling in geholpen en her en der nog wat documenten en bewijzen weggemoffeld.

FrankVeer | 04-05-22 | 14:00

Inmiddels zouden de Russen al één derde van de graanvoorraden in de bezette gebieden weggevoerd hebben, zo'n 400.000 ton graan.
Zouden ze van plan zijn om een Holodomor 2.0 te gaan uitvoeren in Oekraïne? Zou wel passen in de Russische 'culturele' tradities.

KeesBruin | 04-05-22 | 10:54 | 5

Ik denk eerder dat de Russen gaan dreigen met een Holodomor in het Midden-Oosten www.cnbc.com/2022/04/28/russia-ukrain... gezien Oekraïne altijd van voedsel voorzien kan worden via de 4 EU-landen links van hen.

Alexander des Burgus | 04-05-22 | 12:52

Ik hoop dat de Oekraïners kans hebben gezien dat graan met rattegif te kruiden.

BenZen | 04-05-22 | 13:16

@Alexander des Burgus | 04-05-22 | 12:52: Dank voor de link, dit wist ik nog niet. Las al wel, dat er ook de nodige Afrikaanse landen in de problemen komen voor hun voedselvoorziening door deze oorlog.

KeesBruin | 04-05-22 | 13:24
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik las dat er in Rusland een afname is van alcoholisme en huiselijkgeweld.

BrutusBosch | 04-05-22 | 10:40 | 3

Zouden ze het verplaatst hebben naar Oekraïne?

likdoorn | 04-05-22 | 10:49

Elk nadeel hep se foordeel, zei Cruyf al.

KeesBruin | 04-05-22 | 10:51

De mannen raken op.

Ray Skak | 04-05-22 | 11:06

Ik krijg toch een beetje het nare RTL gevoel dat Zelenski rondom de Donbas zijn verlies moet nemen en de focus beter op de regio Kherson kan leggen. De in puinhoop geschoten Donbas zal altijd een rotte appel blijven met de vele pro Russen. En in hoeverre willen de VS gaan met steunen ??? Krim innemen ??

TonyBoy | 04-05-22 | 10:31 | 20

@BenZen | 04-05-22 | 14:02: Er is een andere kant als je een staakt het vuren wilt bewerkstelligen en een eind aan deze oorlog wilt en moet maken.

ChalinaRosa | 04-05-22 | 16:46

@ChalinaRosa | 04-05-22 | 16:46: Nee. Die is er niet. Een eind aan de oorlog d.m.v. luisteren en diplomatie zal altijd ten koste gaan van Oekraïne en die willen onder geen voorwaarde onder de Russische knoet leven. Rusland zou zich eens af moeten vragen waarom zo ongeveer alle landen die onder de Russische knoet vandaan zijn gekomen, voor geen goud terug willen en waarom het in die landen zo veel beter gaat als in de idiocratie die Rusland is.

BenZen | 04-05-22 | 17:06

@ChalinaRosa | 04-05-22 | 16:46: daarnaast: er zijn mensen die giga bezorgd zijn over de steigende prijzen. Ik ook! Maar ik ben nog veel ongeruster over de toekomst van mijn kinderen en kleinkinderen als Rusland niet gestopt wordt.

BenZen | 04-05-22 | 17:52
▼ 17 antwoorden verborgen

Dag 70 pooking the bear vernomen Ruskies willen er nu iets officieels van maken door de oorlog aan Oekraïne te verklaren en tevens te gaan mobiliseren. Even aan de Oosterbuurtjes vragen hoe ook alweer een grootschalig Russisch offensief plaatsvond, just saying zucht.

william7055 | 04-05-22 | 10:22

Ja daar zijn dan verhalen waarvan je hoopt dat ze een beetje waar zijn:
Poetin gaat naar een waarzegger en vraagt wat er in zijn toekomst gaat gebeuren. De waarzegger verteld hem dat hij hem in een grote limousine op een plein ziet rijden. Alle mensen zijn gelukkig, dansen en springen van vreugde en omarmen zich. Poetin vraagt zwaai ik naar ze? Nee zegt de waarzegger, je kist is al dicht.

jan huppeldepup | 04-05-22 | 10:15 | 1

Bij de volgende moppentoppers ga je gegarandeerd winnen voorspel ik, net zoals Oekraïne het Songfestival gaat winnen.

likdoorn | 04-05-22 | 10:36

"aanvallen op onder meer Lviv, Odessa en Dnipro, maar voor het eerst ook op Zakarpattia. "Cruise missiles hit every corner of Ukraïne."

Wat een trieste, doffe ellende. Ik word er onderhand moedeloos van. En nu heeft die mongool van een Lavrov ook de woede opgewekt van Israël met zijn complottertjesgelul dat Adolf Hitler joods bloed zou hebben gehad, en dat de joden zelf de grootste antisemieten zijn. Je snapt de waanzin van die Russische machthebbers niet meer.

Nou staat Hitler uiteraard onbetwist op de eerste plaats qua 'jodenvervolging/ vernietiging' met zijn Holocaust, maar de Russen vormen een goede tweede plaats: daar zijn er ook honderdduizenden vermoord, lang voordat Hitler aan de macht kwam. 'Pogrom' is een Russisch woord, geen Duits.

Dr_Johnson | 04-05-22 | 10:14 | 8

@Capt. Iglo | 04-05-22 | 10:15: En Oekraine zelf als het om de Joden-vernietiging gaat in WOII. Beetje wrang wel, overal blauw-gele vlaggen op 4 mei.

UpdateAvailable | 04-05-22 | 11:21

@UpdateAvailable | 04-05-22 | 11:21: De Trawniki's waren berucht. Maar wellicht goed te onthouden dat veel van de 'Hiwi's' wel hun straf hebben gekregen. In Stalingrad alleen zijn er meen ik 30.000 door het Rode Leger gedood.

drs. Levi Samsonov | 04-05-22 | 12:00
▼ 5 antwoorden verborgen

Zo’n 9 mei parade, daar is Poetin ook bij neem ik aan, is dat niet de uitgelezen mogelijkheid om gewoon een enorme bom op dat rode plein te gooien?

Capt. Iglo | 04-05-22 | 10:12 | 8

Zo zijn er wel aardig wat leiders aan hun einde gekomen. Sadat van Egypte bijvoorbeeld.

UpdateAvailable | 04-05-22 | 11:22

Met de onlangs geleverde HIMARS artillerie ligt het Rode Plein exact binnen het bereik. Dus als ik de Oekies was, ging ik dat feestje even helemaal verstoren. Al was het maar met een luchtalarm op het moment suprême.

Beste_Landgenoten | 04-05-22 | 11:41
▼ 5 antwoorden verborgen

UPDATE 10.02 uur. Nog poging om nog zoveel mogelijk terrein in de Donbas in te pikken en de tang te sluiten naar Kramatorsk en Donetsk.

Eppo | 04-05-22 | 10:12

Hmm dus toch vol inzetten op de omsingeling bij Izyum. Voor de negende mei. 16.000 man extra plus artillerie. Dat wordt een heel kritische toestand voor Oekraïne.

Beste_Landgenoten | 04-05-22 | 10:10 | 2

Zou dit dan zijn all-in worden? Heeft hij nog 4 dagen om iets op tafel te leggen de 9e. Ik verwacht in ieder geval een significante opschaling van het aantal gerichte prikacties door de thuisploeg.

Graaisnaaiert | 04-05-22 | 10:53

@Graaisnaaiert | 04-05-22 | 10:53:
Ik denk dat dit hem wordt. Dat ze massaal gaan inzetten, met die 22 BTG's tegelijk, onder steun van artillerie en helikopters. Ik vrees dat ze een goede kans maken ook nog. En dan is Donbass een omsingeling voor duizenden militairen. De komende dagen zijn cruciaal.

Beste_Landgenoten | 04-05-22 | 11:43

Mijn hoop is volledig gericht op nazaten van de tot slaaf gemaakten die bij de dodenherdenking Poetin op gaan roepen zijn wild geraas in Oekraïne te staken.

goedverstaander | 04-05-22 | 09:55

Ondertussen zet RTL in hun nieuwsberichten alvast rond de Donbas regio een mooi wit 'grenslijntje'.. Dat gebied gaat dus, als het aan de redactie ligt, over naar de Russen? Weten ze daar al meer, hebben ze een kuchende man in regenjas uit Brussel gesproken of zo?

EEnzame SchizofrEEN | 04-05-22 | 09:49 | 3

Of ze trekken gewoon een grenslijn om te laten zien welk gebied de Donbas precies omvat zodat mensen weten waar het precies over gaat.

Capt. Iglo | 04-05-22 | 10:01

@Capt. Iglo | 04-05-22 | 10:01:
Ja, is gewoon grenslijn inderdaad om te laten zien wat de Donbas behelst.

Jan, Leiden | 04-05-22 | 10:14

Ik zet mijn kaarten op Ursula die schopt de Russen zo Oekraïne uit al vraag ik me soms wel eens af hoeveel bewaking ze geniet.

likdoorn | 04-05-22 | 10:42

-'Azovstal-fabriek in Marioepol, waar niet alleen soldaten zitten verstopt in het complexe gangenstelsel in en onder de fabriek, maar ook burgers.'
+Menselijk schild?
Daardoor houden ze stand?
Daar hoor je de kranten en andere media niet over - propaganda?
Je zou toch denken dat de Russen bereidwillig meewerken aan het afvoeren van de burgers, want dan is het binnen een dag afgelopen.

HogeNood | 04-05-22 | 09:40 | 10

@ikdenkwat | 04-05-22 | 10:06:
Oekraïne zegt door blokkades van Rusland, en Rusland beweert andersom. Onder voortdurende aanvallen ga je sowieso niet. Ze waren in ieder geval tot nu toe niet vrij om te vertrekken en blijkbaar is er dus onderhandeling voor nodig geweest met de beide partijen door de VN.

Eppo | 04-05-22 | 10:49

Zonder burgers zou het in een dag bekeken zijn in Azovstal? 1. U suggereert dat de Russen zich zouden laten weerhouden door die burgers. Dat is apert onjuist, of beter, een leugen. 2. De Russen gaan de resterende Oekraïners ook niet in één dag verslaan als de burgers er weg zijn.

KeesBruin | 04-05-22 | 11:06
▼ 7 antwoorden verborgen

Olieboycot wordt helemaal niks want dan zegt Putin gewoon: -niet mijn olie kopen? Dan krijg je ook mijn gas niet-. En zonder Russisch gas kan de eu niet dus dat is vlug klaar.

woestijnvos | 04-05-22 | 09:40 | 7

@Arnold9638 | 04-05-22 | 10:04: nou, als niemand, behalve China die olie meer wil hebben, beplaalt niet Rusland wat China móét betalen, maar China wat China wíl betalen. Je kunt van China zeggen wat je wilt, maar niet dat ze bereid zijn te veel te betalen.

BenZen | 04-05-22 | 10:43

Daar ben ik ook hartstikke bang voor.

ChalinaRosa | 04-05-22 | 13:44
▼ 4 antwoorden verborgen

aangezien de Nederland "en masse" Pro- EU stemt, succes met overleven, Zo'n Ursula, ongekozen en top inkomen heeft makkelijk kletsen.

salonsocialist | 04-05-22 | 09:39 | 2

Die heeft met de Pfizer deal haar schaapjes al op het droge gebracht.

Nebuchednezzar | 04-05-22 | 09:55

Dat overwinningsfeest op 9 mei gaat Putin niet redden. De strak marcherende soldaten en tanks zijn een beetje op. Doe maar een herhaling op tv van de parade van vorig jaar. Of die van Noord Korea. Verschil zie je niet.

Piet Karbiet | 04-05-22 | 09:35 | 8

@TonyBoy | 04-05-22 | 10:00: LOL! Gewoon vanuit een flat in de buurt een luchtalarm laten klinken is al genoeg. Dan krijg je 4 mei-2010-dampaniek-taferelen.

Aristotalloss | 04-05-22 | 10:03

@TonyBoy | 04-05-22 | 10:00:
Zelensky gaat niet als agressor optreden, die rol laat hij mooi over aan Poetin zelf.

Jan, Leiden | 04-05-22 | 10:16

Briljant idee. Had je daar alleen niet wat eerder mee kunnen komen?

Alexander des Burgus | 04-05-22 | 10:28
▼ 5 antwoorden verborgen

De enige manier om oorlog te stoppen is diplomatie.
Echter de EU.... etc etc...

keestelpro | 04-05-22 | 09:34 | 21

@Wattman | 04-05-22 | 09:38:
Na tientallen jaren aan de grens met Rusland kutten snap ik wel een klein beetje dat Poetin de EU niet meer vertrouwd.

zwenkwieltje | 04-05-22 | 11:27

Zou de EU teveel naar de Amerikanen luisteren?
Normaal gesproken zou je denken dat de EU één diplomatische gemeenschap is.

ChalinaRosa | 04-05-22 | 13:46
▼ 18 antwoorden verborgen

Volgens de directeur van die staalfabriek zitten er 5 atoomvrije bunkers onder naast andere bunkers.

Der Schnitzeljäger | 04-05-22 | 09:32 | 2

Nepnieuws.
Die dingen zijn helemaal niet atoomvrij.
In tegendeel, ze zitten er helemaal vol mee!

Kapitein Sjaak Mus | 04-05-22 | 09:36

@Kapitein Sjaak Mus | 04-05-22 | 09:36:
Haha

SterF... | 04-05-22 | 10:30

Hoe kwetsbaar zijn die Houwitsers ed voor die raketaanvallen? Er zijn er maar een paar dus zomaar uitgeschakeld zou je denken.

Hadena | 04-05-22 | 09:31 | 2

Lees je eens in, luiwammes.

HogeNood | 04-05-22 | 09:45

En zeker als je op social laat zien dat ze aangekomen zijn. Odessa?

TonyBoy | 04-05-22 | 10:01

Geen benzine dadelijk meer want geen toevoer via de havens en alle oliedepots opgeblazen. Dadelijk geen aanvoer meer per spoor want ook allemaal stukgeschoten.

Het land moet helemaal kapot blijkbaar. Zou Putin werkelijk onder het mes moeten voor een operatie, hopelijk "vergist" iemand zich dan in de hoeveelheid narcosemiddel.

Wattman | 04-05-22 | 09:30 | 10

Ze hebben zonnebloemolie. Daar kan je biodiesel van maken.

Alexander des Burgus | 04-05-22 | 10:29

@Wattman | 04-05-22 | 10:24: Ik zou er in mijn achterhoofd rekening mee houden dat de aankomende 10 jaar nog wel eens terug kunnen komen in de geschiedenisboeken. Is het geen nucleaire fallout waar je aan kapot gaat dan wel de tekorten aan grondstoffen waardoor een brood straks gewoon 15 euro kost. Of de Islam besluit een slag te slaan en er breekt een halve Jihad uit in het westen, dat kan ook nog. Ik zie wel meer dan één beer op de weg.

keistad | 04-05-22 | 10:38
▼ 7 antwoorden verborgen

Dat bijhouden van het aantal dode Russen heeft iets wrangs. Een groot aantal van die soldaten kan geen kant op (figuurlijk). De grote schurken zitten aan de top.

lekgoot | 04-05-22 | 09:29 | 1

Aangezien Rusland Oekraïne de oorlog niet heeft verklaard bestaat het Russische "vredesleger" uitsluitend uit beroepsmilitairen en huurlingen, die ook nog eens door het thuisfront worden gestimuleerd om te moorden, te verkrachten en te roven. Dus niet uit zielige jongens die wel moeten, want dienstplichtig. Geen betere Russische soldaat als een dooie Russische soldaat

BenZen | 04-05-22 | 10:12

"We know who you are.
And you will be held accountable."
Goh, hoe vaak ik dat niet gedacht heb de afgelopen, pak m beet, 20 jaar.

D-Fens_1963 | 04-05-22 | 09:29

Oostenrijk, Hongarije en Italië zijn inmiddels door de knieën en betalen energie in roebel.
Duitsland, Frankrijk en Hongarije zullen nooit toestaan dat de EU de economie om zeep gaan helpen met sancties die nergens op slaan, Rusland raakt die olie echt wel ergens anders kwijt en van het gas af duurt nog vele jaren.
Scholz heeft al gesproken over het verlichten van sancties indien er een vredesakkoord komt, Boris Johnson zegt dat de eisen van Zelenski onmogelijk zijn, de Amerikanen zien op korte termijn het einde van de oorlog naderen en aan het front in de Donbas is er weinig beweging meer.
Het duurt waarschijnlijk niet lang of Rusland zal de overwinning uitroepen en onderhandelingen willen starten.

Eppo | 04-05-22 | 09:28 | 6

@Bataafje | 04-05-22 | 09:36: Scholz en Duitsland krijgen er anders flink van langs in de Angelsaksische media. Zelfs de Oekraiense ambassadeur probeerde hem onlangs belachelijk te maken. Ze hebben natuurijk makkelijk praten. Feit blijft wel dat Duitsland te afhankelijk is van Rusland, al is dat geografisch gezien logisch.

henkiedeboer | 04-05-22 | 10:01

@henkiedeboer | 04-05-22 | 10:01: En aan wie heeft Duitsland die afhankelijkheid van Rusland te danken? Jawel, aan Merkel, de vrouw die bijna iedereen zo geweldig vond. Merkel was dol op dictators als Poetin en Erdogan. Zij was de grote promotor van Nord Stream.

MAD1950 | 04-05-22 | 11:35
▼ 3 antwoorden verborgen

Is "reaguursels voor een artikel zijn gesloten" binnen 24 uur niet een beetje teveel van het "livebloggen"?

D-Fens_1963 | 04-05-22 | 09:25 | 4

-Dan zijn er 100 Jorissen nodig, en wordt het kroontje veel duurder.

HogeNood | 04-05-22 | 09:49

@Zwizalletju | 04-05-22 | 09:36: Wilde een reactie plaatsen bij het toeslagen topic van gisteravond 21:00 maar dat ging al niet meer.

D-Fens_1963 | 04-05-22 | 09:55
▼ 1 antwoord verborgen

De in de fabriek aanwezige Oekraïense soldaten weten dat ze er niet levend uit gaan komen. En mocht dat wel gebeuren dan worden net als Oekraïense burgers gedeporteerd naar Rusland waar hun ongetwijfeld een vreselijk lot wacht. Vandaag, 4 mei, herdenken we diezelfde gruwelijkheden uit WO 2. Elk jaar werd er tijdens de herdenkingen gezegd zoiets mag nooit meer gebeuren. En het gebeurt gewoon weer.

Cornelis12 | 04-05-22 | 09:25 | 4

Daarom kan dat hele dodenherdenking en al dat geveinsde "medeleven met de slachtoffers van" door de politieke elite en het koningshuis me totaal gestolen worden. Het heeft geen waarde meer, althans voor mij niet in ieder geval.

normanius | 04-05-22 | 09:31

Waarschijnlijk zal er dan in Rusland uitgezocht worden of ze opzettelijk een menselijk schild in stand hebben gehouden, en of dat een overtreding van het oorlogsrecht is.

HogeNood | 04-05-22 | 09:53

@normanius | 04-05-22 | 09:31: Daarom kijk ik ook nooit naar de "herdenking" op de dam. Puur toneel. De herdenking op de Waalsdorper vlakte is veel beter. Gericht, sober, geen toneel.

Gregovic | 04-05-22 | 10:51
▼ 1 antwoord verborgen

Mijn onderbuik zegt dat de Russische offensief in Donbass langzamerdehand is dood aan het bloeden. Russen maakten afgelopen weken amper terein winst. Oekrainse tegenoffensief met Amerikaanse wapens is kwestie van weken verwacht ik. Aldus een groot internetkrijgsheer hier.

Ierse_Setter | 04-05-22 | 09:23 | 3

Tenzij de Russen met die raketten precies die Amerikaanse wapens hebben getarget.

Hadena | 04-05-22 | 09:28

Hopelijk heb je gelijk en geven de Russen snel op!

Aristotalloss | 04-05-22 | 09:48

En áls Poetin straks eindelijk Oekraïne veroverd heeft, en een stuk land erbij heeft dat tot de grond toe afgebrand en compleet ontvolkt is, waar haalt hij dan het geld vandaan om het weer op te bouwen? Kennelijk komt dat niet in zijn demente (?) hersens op.

MAD1950 | 04-05-22 | 09:22 | 4

China?

Hadena | 04-05-22 | 09:24

Dan mag het Westen opdraaien voor die kosten en wint hij daarmee de economische oorlog.

2voor12 | 04-05-22 | 09:33

Putler is niet geïnteresseerd in wat er bovengronds is. Er zitten fossiele brandstoffen in de grond en die zijn makkelijker te winnen als er geen bevolking in de weg zit om te klagen over ecologische impact. Met het huidige politieke klimaat zal het wel lastig worden om het te verkopen, maar vroeg of laat is iedereen de oorlog in Oekraïne toch wel vergeten.

dezakloper | 04-05-22 | 09:34
▼ 1 antwoord verborgen

Als dat zo is zal het zijn paladijn Medvedev wel worden. Die Lakeitelt al een jaar of 20 om hem heen.

Graaisnaaiert | 04-05-22 | 10:10

@omanders | 04-05-22 | 09:40:
“Warfare is a way of deception”. U heeft het toneelspel door, gelooft u de Russische media en dat Poetin werkelijk doodziek is? En natuurlijk zal de gehele westerse media het vertrek van Poetin bejubelen, ze hebben geen flauw idee wat er voor terugkeert. Ik denk dat het waarschijnlijker is dat Poetin een stap terugneemt om niet zelf de verantwoordelijkheid te gaan nemen om nucleaire wapens in te gaan zetten maar dit overlaat aan de architect van deze oorlog, zijn vertrouweling Patroetsjev.

En nu wil de paus afreizen maar naar Moskou en legt de schuld voor de oorlog bij de expansiedrang van de NAVO. Hier is het probleem... Bij Poetin zou een gesprek nog mogelijk zijn ondanks wat gesuggereerd door onze westerse media, maar Patroetsjev gelooft dat het westen uit is op totale vernietiging van Rusland en maakt er geen geheim van dat mogelijk de enige manier voor Rusland om te overleven een 'first nucleair strike' is op het westen.
www.armscontrol.org/act/2009-12/russi...
"It provides the “flexibility to use nuclear weapons depending on the situation and the enemy’s intentions” and does not exclude pre-emptive nuclear strikes in situations critical to Russia’s national security, Patrushev said."

Er gebeurt een hoop achter de schermen, maar het ziet er niet goed uit.

#enpassant | 04-05-22 | 11:04

@#enpassant | 04-05-22 | 11:04:
Patroesjev is een ultragevaarlijke gek. Die man is zo mogelijk nog geschifter dan Poetin en zinspeelt inderdaad al veel langer op een nucleaire ecsalatie.

Beste_Landgenoten | 04-05-22 | 11:47
▼ 6 antwoorden verborgen

Russian Nazis keep murdering children.
De dreiging van sancties is niet voldoende, we moeten ook harde maatregelen implementieren.
Bijv. FC Chelsea van Premier League into The Championship downgraden…

wezen | 04-05-22 | 09:20

israeliers zijn nu ook pislink op de Ruskies.
Misschien een paar Iron Domes opstellen om kruisraketten uit de lucht te pikken?
Maar goed, Oekranie houdt dat getalsmatig ondanks Westerse wapens nooit vol, zeker als Poetin de mobilisatie afkondigt,

Jan Lange3373 | 04-05-22 | 09:19 | 2

Poetin kan de mobilisatie wel afkondigen maar dan moeten die mensen ook weer opnieuw in training en opleiding. Dat kost tijd. Vervolgens zul je ze ook adequaat moeten bewapenen en daar zit zijn grootste probleem, zijn materiele verliezen zijn veel te hoog en het is nog maar de vraag wat hij wel en niet kan vervangen, wat er nog aan bruikbare reserves is ( papieren werkelijkheid versus wat er in het echie staat en in hoeverre dat nog bruikbaar is ) en dan moet hij het ook nog eens naar het front zien te krijgen. Oekraine prikt al op depots en opslagplaatsen in Rusland he. En tenslotte, het moreel van de opgeroepenen zal niet al te hoog zijn. Ik verwacht behoorlijk wat dienstplichtigen en recruten die de wijk naar Georgie of een andere "stan" nemen.

Graaisnaaiert | 04-05-22 | 10:08

@Graaisnaaiert | 04-05-22 | 10:08: Of die dienstplichtigen draaien zich tijdens de eerste de beste gevechtshandeling om en leggen de officier neer. Aanval mislukt, officier dood.

ole guapa | 04-05-22 | 11:22

Zeg Ursula, wie gaat die oorlogscriminelen ophalen? Jij?
Gaat helemaal niet gebeuren, wat een onzinverhaal.

Ichneumonidae | 04-05-22 | 09:18 | 4

In ieder geval niet met de trein, want de Russen hebben die infrastructuur platgegooid. Jammer, want dan hadden ze de MH17-verdachten ook meteen mee kunnen nemen.

goedverstaander | 04-05-22 | 09:23

@Southpark | 04-05-22 | 09:22:
Wij hebben al een onderzoeksteam gestuurd. Dat komt straks terug, er wordt een lijvig rapport geschreven en dat verdwijnt in de onderste la. C'est ça, wij hebben ons aandeel "geleverd".

WasHetMaarMakkelijk | 04-05-22 | 09:27

wie weet hoe de vlag er over vijf jaar bij hangt. De MH-17 moordenaars worden dan ook wel opgehaald.

AntiZanicz | 04-05-22 | 10:08
▼ 1 antwoord verborgen

Azovstal-fabriek, oh ja zou 4 weken weken binnen 1 of 2 dagen vallen. Het hele Russische leger op een stad van 400.000 inwoners. Lukt niet, dan maar oorlog verklaren en dan er dienstplichtigen en reservisten op afsturen. Oorlog van de massa. „De dood van één mens is een tragedie; de dood van miljoenen slechts een statistiek.” oude tijden herleven. nl.wikiquote.org/wiki/Jozef_Stalin

ikdenkwat | 04-05-22 | 09:17 | 1

Russen zijn dus bezig om treinsporen te vernielen zodat wapens niet kunnen worden vervoerd en opblazen van infrastructuur om communicatie te verhinderen en alles wat daarnaast ook stroom nodig heeft voor de verdediging van Oekraïne.

Zo langzamerhand lijkt het dat Rusland ook terrein wint? Hoe zit het dan met volgende levering beloofde wapens aan Oekraïne voor miljarden? En zijn er nog wel manschappen genoeg in Oekraïne voor die wapens?

Denk dat het nu wat penibeler gaat worden voor Oekraïne of lijkt dat maar zo?

Jan, Leiden | 04-05-22 | 09:14 | 5

de analyse door deskundigen toont dat ze helemaal niet opschieten en dat opblazen lukt ook niet erg.

AntiZanicz | 04-05-22 | 10:07

@Graaisnaaiert | 04-05-22 | 09:46:
Hoor Vanderleyen of hoe heet ze vanuit Europees parlement dat ze olie volledig gaan boycotten, dat zal Putin in de financiering van de oorlog gaan voelen. Ook zijn er lijsten van generaals die nooit meer uit Rusland wegkunnen omdat ze oorlogsmisdaden hebben begaan. "We know who you are" zo klonk het.
Hopelijk komen de wapens gewoon aan bij het front.

Jan, Leiden | 04-05-22 | 10:11

@Jan, Leiden | 04-05-22 | 10:11:
Ach, VdL, die moet toch wat zeggen voor de buhne. We weten niet wat voor hiccups en verrassingen 2022 nog verder brengt, het gaat erom dat ze een richting dicteert die wij als EU kennelijk in gaan slaan. Poetin raakt zijn olie en gas heus wel kwijt aan China en India - voor lagere prijzen weliswaar - dus wat dat betreft maak ik me weinig illusies. Poetin gaat het wel merken dat wij hem geen geavanceerde technologie etc meet leveren, ook niet via een omweg en inderdaad, voor de individele Rus wordt het lastig om naar landen met een uitleveringsverdrag met het westen te gaan als ze op een internationale opsporingslijst staan. Dat lijkt me toch geen prettig vooruitzicht voor de meesten; je mist je bewegingsvrijheid pas als je het niet meer hebt.
Die wapens, ach, die komen er linksom of rechtsom wel in, maak ik me niet zo druk om. West-Berlijn hebben we ook - ik geloof - een jaar of 2 via de lucht moeten bevoorraden. Er is een hoop te doen met heli's die onder de radar vliegen en zelfrijdend materieel, ja, dat rijdt uit zichzelf... En spoorlijnen zijn natuurlijk vrij rap te herstellen, net als noodbruggen.
Hangt allemaal af van de mate waarin Poetin gaat opschalen nu, zeker ook als die Belarussen en Transnistriers er niet voor de show blijken te staan.

Graaisnaaiert | 04-05-22 | 10:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Verkoop al dat geschut en wapens maar en keer dat geld uit aan de mensen die moeten tanken.

U-boot | 04-05-22 | 09:12 | 2

Loop je niet een beetje achter met dat tanken , rijd zowaar sinds 2013 alweer voor het 9e jaar zonder benzine..

Smoelensmid | 04-05-22 | 09:56

@Smoelensmid | 04-05-22 | 09:56:
Als ik 'zonder benzine' zou moeten rijden en daarvoor een voor mij betaalbare occasion-EV zou moeten aanschaffen, dan kan ik met dat ding niet eens meer - met de airco & radio aan - in één rit vanuit 020 naar mijn familie in Zuid-Limburg rijden...

Peter Emile | 04-05-22 | 12:25

Olieboycot gvd.
Zit nu al te dubben waar en hoe ik nog een stuk maand vind om te betalen...
Komt weer bij mij op mijn bordje terecht en een bij hele hoop anderen.
Dat ze die kloothommels van de EU uit hun ivoren toren mogen flikkeren..
EU... onze ondergang.

Troyan horse | 04-05-22 | 09:09 | 17

@Hadena | 04-05-22 | 09:54:
Da's eng, dan moet je andere mensen zonder filter aankijken. Brrr.
*zich veilig in rukbunkertje terugtrekken doet*

Graaisnaaiert | 04-05-22 | 09:56

@Hadena | 04-05-22 | 09:53: Kan me vergissen hoor, maar bombardementen op Rotterdam of andere Nederlandse steden zijn tot nu toe uitgebleven.
Berlijn, Parijs en Londen zijn ook nog intact.
De EU is in militair opzicht een tandeloze tijger. Beetje sancties opleggen (waar we zelf de meeste last van hebben). Een 85% van de wereldpopulatie doet daar helemaal niet aan.
Begrijp me goed, ik ben natuurlijk ook niet blij met deze of welke oorlog dan ook, maar net doen of 'wij' in oorlog zijn met Rusland is grote onzin.

Ichneumonidae | 04-05-22 | 10:05

@Ichneumonidae | 04-05-22 | 10:05: hoe lang duurde het nadat engeland de oorlog had verklaard aan Duitsland voordat Londen werd aangevallen? Meer dan 3 maanden.

Hadena | 04-05-22 | 10:18
▼ 14 antwoorden verborgen

Zijn die raketten nooit eens op? Of schieten ze die omdat de tanks en vliegtuigen te veel gevaar lopen en al te veel in onwerkende staat zijn geëindigd?

Shoarmamasutra | 04-05-22 | 09:07 | 3

Ik las ergens dat misschien er een tekort aan andere lange afstandsraketten ontstaan was.

Hadena | 04-05-22 | 09:10

China heeft vast nog wel wat om uit te proberen. Daar worden dit soort oorlogen ook voor gebruikt.

Der Schnitzeljäger | 04-05-22 | 09:38

de raketten zijn ook niet erg betrouwbaar gebleken.

AntiZanicz | 04-05-22 | 10:05

De Oekraïners weten blijkbaar waar de Russische generaals zitten, weten de Russen niet waar zelensky zit?
Of zit hij te diep onder de grond?

likdoorn | 04-05-22 | 09:07 | 9

Het zou natuurlijk wel de ultieme prijs zijn, "Joodse Ubernazi" Zelensky op 9 mei als "prijs" laten zien op zijn parade. Laten we hopen dat hij daar niet alsnog in slaagt; verraad zit in een klein hoekje.

Graaisnaaiert | 04-05-22 | 09:40

De Oekraïners hebben toegang tot Amerikaanse Intelligence. Wat daar kan (en nog niet kan) is strikt geheim. Maar als jij een telefoontje krijgt "gooi eens snel een raket op locatie x/y" dan ga jij als kannonschieter geen vragen stellen, maar stuur jij een raket langs. En soms is dat raak.

ole guapa | 04-05-22 | 11:26

@goedverstaander | 04-05-22 | 09:18: Ik denk dat u als goed verstaander toch ook snel die reaguurders ook wel gelezen heeft. Diegene die helemaal zaten te verkneukelen om wat voor type super wapens Putin wel allemaal kon inzetten, en dat de eerste fase van de speciale operatie allemaal gedaan werd om de Oekraïne te testen. Ik noem dat geen beschouwende tegelaars

moppersmurf | 04-05-22 | 11:46
▼ 6 antwoorden verborgen

Het is altijd wel ergens kut op de wereld. Vandaag en morgen denk ik even aan onszelf.

Leptob | 04-05-22 | 09:06 | 4

En aan de mocro’s die Scheveningen hebben bevrijd.

de Voorzittert | 04-05-22 | 09:53

@de Voorzittert | 04-05-22 | 09:53:

Nou, er zijn de laatste tijd juist veel maatregelen getroffen om de Scheveningse boulevard te bevrijden van de mocro overlast. Ze reden 's zomers steeds assertiever/agressiever met van die opgevoerde zwarte golfjes waaruit keiharde Arabische teringmuziek kwam, over de boulevard, en als ze over de boulevard liepen, vielen ze autochtone Scheveningse vrouwen en meisjes lastig met hun bekende intimiderende gedrag en opmerkingen, hetgeen twee jaar geleden tot een aantal protestdemonstraties leidde van de Scheveningse inwoners.

Nu worden bv alle toegangsstraten tot de boulevard afgesloten voor auto's in het weekend (of permanent, de details zijn me niet bekend). Andere maatregelen weet ik niet, maar ik denk/verwacht dat ook politie surveillance op de boulevard geïntensiveerd is.

Dr_Johnson | 04-05-22 | 10:03

@Dr_Johnson | 04-05-22 | 10:03: Misschien dat een paar Javelins een oplossing zijn voor die problematiek. Je ziet ze veel de laatste tijd.

KeesBruin | 04-05-22 | 10:59
▼ 1 antwoord verborgen

Dat die coup maar een betere prez mag opleveren.

Einde van de Domheid | 04-05-22 | 09:06 | 2

Welke coup?

Shoarmamasutra | 04-05-22 | 09:09

Het blijft spannend wie dit gaat winnen. Rusland lijkt nog steeds te sterk om weggejaagd te worden. Verder, zou het kunnen dat die kruisraketten ook die geleverde houwitsers ed onder schot nemen? Er zijn er niet zoveel van dus lijken mij prima doelen voor de Russen. Ke kunt ze vast ook niet zo makkelijk verstoppen of verplaatsen.

Hadena | 04-05-22 | 09:06 | 4

Als de US Defense Secretary zegt dat het binnen enkele weken bekeken is...
Het lijkt erop dat zij meer weten. Misschien met betrekking tot materieel dat Rusland in de strijd kan brengen? Is de koek op bij de Russen? Misschien met betrekking tot het materieel dat het Westen in de strijd kan brengen? Is dat 'beslissend' materieel?
Vragen, vragen, vragen...

Aristotalloss | 04-05-22 | 09:27

de pantserhouwitser kun je juist heel makkelijk verplaatsen. en ze zijn gepantserd, als een Leopard.

AntiZanicz | 04-05-22 | 10:05
▼ 1 antwoord verborgen

De geit is gemolken... Ik herhaal, de geit is gemolken

Qippie | 04-05-22 | 09:04 | 4

Ja, dat van de slager is een publiek geheim. Niemand, echter, die weet dat hij al sinds 1942 een joodse familie op de zolder laat schuilen. Tegen betaling.

Glasgow Argus | 04-05-22 | 09:09

Ok begrepen Ursula staat droog.

likdoorn | 04-05-22 | 09:09

This is Nighthawk, are you receiving me? It's WASDNESDAY, over!

NLgaatnaardeklote | 04-05-22 | 09:11
▼ 1 antwoord verborgen

Goedemorgen en welkom allemaal op dit liveblog, ook namens de NCTV.
Probeer uw standpunt kort en bondig te formuleren, zonder dubbele boodschap; humor, sarcasme en andere stijlfiguren worden niet op prijs gesteld.
Expliciete content en polariserende meningen die afwijken van het officiële regeringsstandpunt worden tegen het licht gehouden en worden eventueel ‘gejorist’.

guldenmiddenweg | 04-05-22 | 09:01 | 9

@Patraque | 04-05-22 | 09:02:
"Goedemorgen/ -middag/ -avond dames, heren en non-binairen" is zeker te oplossingsgericht en niet talkshowtafelfahig genoeg?

Graaisnaaiert | 04-05-22 | 09:35
▼ 6 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen