Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Zucht. Kabinet onderzoekt vleestaks

Duurde nog lang

Honger!

Het was een kwestie van tijd met een kabinet met linkse partijen als vvd en D66, maar slechts 79 dagen nadat Rutte 4 op het bordes stond is het woord vleestaks al gevallen. Minister Staghouwer van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit gaat "een heffing op vlees" onderzoeken (Kamerbrief), omdat Nederland weigert gezonder te eten. Dat komt dus nog naast de belastingverhoging op niet-alcoholische (fris)dranken en een onderzoek naar een suikertaks, want het leven was blijkbaar nog niet duur genoeg. Daarnaast moeten de duurzame alternatieven meer aandacht krijgen en onderzoekt Staghouwer of het mogelijk is om een minimaal percentage aan duurzaam en/of biologisch voedsel in de schappen te verplichten. Want u moet en zal gezond en duurzaam gaan eten van dit kabinet, al moeten ze het desnoods met vliegtuiggeluidjes zelf in uw mond lepelen. De volgende stappen zijn ongetwijfeld een reclameverbod voor vleesproducten, afbeeldingen van slachthuizen op vleesverpakkingen, verplichte vleesvrije ruimtes in restaurants en uiteindelijk natuurlijk het alleen nog verkopen van vlees vanaf een niet zichtbare plek achter de toonbank, omdat anders kinderen in de supermarkt worden geconfronteerd met dode dieren en dat past niet bij het opvoeden van een ruggengraatloze vleesvrije generatie. Maar daar hoeft u zich verder niet te druk over te maken, want de overheid neemt u aan het handje en bepaalt wat goed voor u is. Zin in een barbecue nu. 
UPDATE: Meerderheid van de Kamer wil gehaktballen zonder taks.

Reaguursels

Inloggen

Dan gaat Hubert B. heul veul belasting betalen.

Cor Netto | 30-03-22 | 18:35

Bewerkt voedsel is het nieuwe asbest, dat moet je zoveel mogelijk vermijden. Vooral vleesvervangers zitten vol met surrogaten waar het lichaam slecht op gedijt. Zorgelijk dat de overheid dit haar burgers de strot door duwt. Terwijl Nederland een voedingsbodem heeft van mooie, natuurlijke producten, koester die alstublieft.

kroel | 30-03-22 | 17:29

Het valt wel op dat Rutte altijd CU bewindspersonen op het vernietigen van plezier en genot zet. De CU'ers zijn een beetje voor Rutte wat de Tsjetjenen zijn voor Poetin. Op roken en drinken en drinken zette hij al een CU'er die fanatiek aan de slag ging met een 'preventieakkoord'. Nu is de aanval op vlees eten ingezet. En als liberaal glibbert hij er lachend tussendoor. Zonder begrippen als 'keuzevrijheid' of 'eigen verantwoordelijkheid' uit te hoeven leggen. Hij vindt altijd wel coalitiemaatjes die er geen probleem van maken via staatsmacht de vrijheid te beperken.

JB86 | 30-03-22 | 17:25

Gezond eten:
Combi van groenten, fruit, vlees, zaden, vis, noten, granen, zo onbewerkt mogelijk.

Slecht eten: veel geraffineerd en bewerkt spul, zoetmakers etc. Toch ligt van de tweede categorie de super en eetgelegenheden helemaal vol, meestal relatief betaalbaar.

Maar eten verkrijgen kost grond en grondstoffen, we zijn heel efficient geworden om het eten op 1 stuk land te krijgen en het uiteindelijk op ons bord te krijgen. We zijn heel efficiemt geworden in het hamsteren van eten (vlees stallen, visnetten name it..)
Super uitvinding, maar dat betekend niet dat dit ongelimiteerd kan en dus dat we met steeds meer mensen op de wereld af kunnen. De grond en de natuur moet ook kunnen bijkomen ipv alleen maar te geven.

Daar ligt de oplossing: het verlagen van de bevolkingshoeveelheid zodat ieder kwaliteit van leven an ervaren zonder voedsel armoede, zonder te veel natuur om zeep helpen, de oplossing is niet het verhogen van vleesprijzen.

timmey | 30-03-22 | 16:07

stond volgens mij wel in regeer akkoord, maar juist het nu willen invoeren met die torenhoge inflatie en komende voedsel tekorten is of omdat ze daar helemaal wereldvreemd zijn. 88% kans, of omdat de iemand het het eigenlijk niet wilt en het juist nu voorstelt om het deze kabinets periode tegen te houden en dus D'66/CU een loer te draaien en het dus te schrappen

Snap_het_ook_niet | 30-03-22 | 16:01

Kabinet onderzoekt alleen hoe ze al jouw verdiende centjes kunnen toe-eigenen en als ze dat voor elkaar krijgen dan dan... dan...

BL!ZZ | 30-03-22 | 15:49 | 1

Kunnen ze nog meer uitdelen aan de clubs die bij hen komen lobbyen én nodigen ze nog meer wereldburgers uit om hier te komen wonen. Gaaf land!

JB86 | 30-03-22 | 17:16

De C staat tegenwoordig voor communistisch.
Wij van De Ambtenarenpartij weten wat goed voor is.

MorgenEenAnder | 30-03-22 | 15:37

Een echt kutland waar je niets meer mag tenzij je bij de eliten van d66 hoort. Voor hen zijn de regels uitgezonderd

davesl1210 | 30-03-22 | 15:09

Vlees is essentieel voor een mens, geraffineerde suiker niet.
Niet alle essentiële eiwitten zijn uit louter plantaardige voeding te halen, maar dankzij het klimaatsprookje wordt hier keihard aan voorbij gegaan.

Veepert | 30-03-22 | 14:38 | 1

Uw eerste zin is mooi en de hele tegel waarheid als een koe.

kroel | 30-03-22 | 17:35

Ik voorzie een grote stijging in criminaliteit:
Plofkipkraken

Co-RNeR | 30-03-22 | 14:16

Minder mensen, das ook goed voor het milieu, maar daar hoor je niemand over :p

Trenjeska | 30-03-22 | 14:09

'prikkels' noemt de minister dat. Nou, dat gaat het CDA mogelijk zetels kosten.

Triest weer hoor. Vlees is gewoon bewezen gezond. Niet het meest duurzaam, maar wel gezond. En lekker.

Hiernaast komt er kweekvlees aan, ikzelf kijk hier erg naar uit. Zodra het betaalbaar en beschikbaar is ga ik over!

Warhead | 30-03-22 | 13:50 | 3

Bewezen gezond? Alleen kippenlevertjes misschien. Van rood vlees en vleeswaren staat al jaren vast dat het de gezondheid schade toebrengt.

Soyboy | 30-03-22 | 14:38

Misschien moet jij maar weer met je slappe noedel gaan spelen Soyboy.

DeaconDrCrane | 30-03-22 | 15:33

@Soyboy | 30-03-22 | 14:38:

Welnee. Onze verre voorouders aten al (rood) vlees lang voor ze als "mens" geclassificeerd werden.
Wat onze gezondheid schade toebrengt is vooral bewerkt voedsel zoals de meeste vleesvervangers. En het belangrijkst; de combinatie veel eten + nauwelijks bewegen.

Dandruff | 30-03-22 | 18:06

Eerst de kantine in de 2de Kamer en alle feestjes en partijen daar omheen s vleesvrij maken?

klaas24 | 30-03-22 | 13:46

Ooit iemand wel eens afgevraagd hoe milieuvriendelijk die vleesvervangers nou zijn? Volgens mij komt 90% van de ingrediënten uit verre landen, en die komen hier echt niet elektrisch of per buizenpost.

Ingpe | 30-03-22 | 13:39 | 4

@Soyboy | 30-03-22 | 14:41: ik stel voor dat jij en je mede grasvreters eens door Europa zouden reizen om te kijken waar aan landbouw kan gedaan worden. Nog niet de helft van de beschikbare oppervlakte is bruikbaar. Daarnaast zie ik koeien, geiten en schapen (soms ook varkens en eenden) die zich te goed doen aan alles wat op of tussen de rotsen groeit. En idd, soya als kippenvoeders maar dan soyaschroot ofte het afval nadat soyboy zijn portie veredelde bonen gehad heeft!

kokenrel | 30-03-22 | 15:41

@Soyboy | 30-03-22 | 14:41: kippenvlees is ongeveer 2,5/1 ofte een kip eet 5kg om tot een gewicht van 2,5kg te komen. Slachtverlies is 40%. Er blijft dus 1,5kg eetbare kip over(min de beenderen). Van die 5kg voeding is nog geen derde soya. Factcheck: uw stelling is onwaar!

kokenrel | 30-03-22 | 15:46
▼ 1 antwoord verborgen

Er is een "probleem" en de standaard oplossing van onze regering is ALTIJD: "meer belasting!"
Nooit is het: "laten we in ons eigen vlees snijden!"

Timide_Aso | 30-03-22 | 13:28

Vooral doen hoor, die vleestaks. Rijden we gewoon massaal naar den Belgique (of Germania) en plempen de achterbak tot aan het dak vol met grote stukken dood beest voor op de braai.

Grijskijkert | 30-03-22 | 13:25 | 1

Zo is het...en ff tanken natuurlijk

Den-Pol | 31-03-22 | 08:51

Maar kom niet aan de islamitische en joodse slachtpartijen zonder verdoving.

Leffe Blonde | 30-03-22 | 13:20 | 1

Hear hear

ik_word_gek_in_NL | 30-03-22 | 13:59

Kom niet aan de homp vlees van de GeenStijl-man. Ignorance is bliss.

WernerT | 30-03-22 | 13:13 | 2

Dus iedereen die vlees eet is onwetend ? Zoiets ? Wat is het volgende ? Van dwarsgebakken gierstburgers wordt je slim ?

Grijskijkert | 30-03-22 | 13:35

@Grijskijkert | 30-03-22 | 13:35: Okay. Als je niet onwetend vleeseter bent, maar bewust vleeseter, wat maakt dat je? Dan zou ik liever als onwetend worden beschouwd.

Soyboy | 30-03-22 | 14:42

1 woord : Kaufland

Pittzz | 30-03-22 | 13:09

Zullen we voortaan alle kabinetten rutte gewoon pestkop- kabinetten noemen?

Vleestaks, huizentekort, immigratie, overbevolking, snelheidsbeperking, hogere boetes, vliegtaks, weg met onze cultuur, hoge energie en brandstof belasting, enorme uitgiftes naar buitenland,
Noem het maar op..

Kunnen ze überhaupt iets doen wat leuk is?

timmey | 30-03-22 | 12:58

Je hoeft maar wat tijdschriften en reclamefolders door te bladeren of kook-websites te bezoeken om te zien met wat voor gedram & indoctrinatie communistische stijl we met z'n allen naar de vegan-meuk worden gedwongen. "Veggies" heet die meuk ook nog, om vooral maar te benadrukken hoe 'leuk' dat linksdraaiende nepvoer is dat rechtstreeks uit de koker komt van de milieu-taliban, de klimaat-maffia en de uitstoot-wijven van Urgenda.

Eén van de zeven hedendaagse plagen van bijbelse proporties heet "duujjjzaamheid".
Ik kan dat woord zo langzamerhand niet meer hóren zonder een woede-aanval te krijgen.

Peter Emile | 30-03-22 | 12:47 | 5

U slaat de spijker op z'n kop, het is een idiote gedachte om te geloven dat we zonder kunnen.

Veepert | 30-03-22 | 14:42

@timmey | 30-03-22 | 13:00: Je bent geen oermens. Je waggelt naar de supermarkt met in elk seizoen een overvloed aan keus.

Paradox: Veehouders voeren hun vee plantaardige producten met een rendement van 10%. Braziliaans regenwoud wordt gekapt om veevoer te verbouwen. Oorspronkelijke bewoners zien hun leefomgeving verdwijnen. Timmey wil vlees eten en ziet 1 documentaire waarin afgelegen stammen vlees eten. Timmey is niet geïnteresseerd in bijvoorbeeld What the health, Cowspiracy of The game changers.

Soyboy | 30-03-22 | 14:54

@Soyboy | 30-03-22 | 14:54:
Ik ben de afstammeling van een oermens, zwlfs nog en relatief jonge versie er van. Met de tanden, maag en darmstelsel van de oermens.

Die is gemaakt voor oa het verteren van vlees.

Dat het vlees niet meer van de jacht komt is een andere discussie. Want dan durf ik wel verder te gaan: te veel bevolking hebben er voor gezorgd dat we industrieel zijn gaan leven. Wil je echt voor duurzaam leven gaan, dan ga je overbevolking aanpakken. Want ook al zou ik morgen stoppen met vlees eten.. dan nog is ander voedsel ook niet duurzaam: transport, verbouwen, verwerking etc.

timmey | 30-03-22 | 15:42
▼ 2 antwoorden verborgen

Kunnen we niet beter een BMI-tax invoeren?
Het gaat er niet om wat je wel of niet eet, het gaat er om dat je gezond ben, laat mensen daar maar voor betalen.
Bruls en Timmermans alleen al zijn aanleiding genoeg.

Abject | 30-03-22 | 12:43 | 2

Hear! Hear!

Schot voor de boeg. Invoeren via ziektekostenvergoeding. Bij medische behandeling van iedere aandoening:

BMI t/m 25 = basisvergoeding.
BMI 25 t/m 30 = 25 % bijbetaling.
BMI 30 t/m 35 = 50 % bijbetaling.
BMI > 35 = 75 % bijbetaling.

Van Kamsteren | 30-03-22 | 13:25

Wauw. Discriminatie door uiterlijk!

upgent | 30-03-22 | 15:13

Vanuit Brussel is het nu mogelijk gemaakt om het btw-tarief op groenten en fruit naar 0% te brengen. Dit gaat echter in Nederland niet door, omdat het computersysteem van de belastingdienst dat niet aankan.
Het systeem heeft blijkbaar uitsluitend problemen met belastingverlaging.

www.levensmiddelenkrant.nl/levensmidd...
tweakers.net/nieuws/192378/verlagen-b...

grietmetgroenefiets | 30-03-22 | 12:35

Als we niet langer geloven dat mensen eigen beslissingen kunnen nemen over simpele dingen als wat ze willen eten, dan kunnen we de westerse consumptiemaatschappij beter afschaffen. Misschien Kim Jong-un even bellen? Misschien dat die er nog iets van kan maken.

Dr. Vigilante | 30-03-22 | 12:32 | 2

"Betutteling!" is wel zo'n slap, uitgekauwd verweer, gaap...

Soyboy | 30-03-22 | 15:01

@Soyboy | 30-03-22 | 15:01: eet wat meer vlees. Dat geeft energie. Dan moet je niet op de bank liggen geeuwen.

kokenrel | 30-03-22 | 15:52

D66 en GroenLinks juichen, de vegetarische utopie komt dichterbij

thanseeuwen | 30-03-22 | 12:31

Vlees eten is recycleren. Het is de natuurlijke kringloop.
Vogels eten insecten, zoogdieren eten vogels, wij eten zoogdieren, onder de grond eten de insecten ons op.
Daardoor is vlees ook een perfecte, compacte voedingsbron. Dieren eten kilo's groenten, en sparen ons daardoor veel werk uit. Wij eten het resultaat op.
Door over te schakelen op vlees is een evolutionair voordeel ontstaan. Onze darmen hoefden zo lang niet meer te zijn, en daardoor verloor de mens zijn dikke buik en kon hij rechtop gaan lopen.

Nonkel Frituur | 30-03-22 | 12:28 | 3

Wacht even, ik behoor dus helemaal geen dikke buik te hebben?

Verbandmeester | 30-03-22 | 12:37

@Verbandmeester | 30-03-22 | 12:37: De natuurlijke evolutie zorgt ervoor dat de vrouwen u overslaan, tenzij u behalve een dikke buik ook een dikke bankrekening heeft.

Nonkel Frituur | 30-03-22 | 12:45

@Verbandmeester | 30-03-22 | 12:37: uw dikke buik is het bewijs van te makkelijk aan kcals consumeren en te weinig verbranden.
Het nadeel van de moderne maatschappij.

timmey | 30-03-22 | 15:45

Kort geleden een doosje "vegetarische kipnuggets" gehaald. Vergeleken met "echte" geen verschil in smaak, maar veel vetter (voedingswaarde staat erop), en letterlijk drie keer zo duur. Waarom zou ik dat nog een keer doen? 't is ook niet alsof ik nou een kip het leven gered heb of zo..

BrainShake | 30-03-22 | 12:23 | 2

Bewerkte troep is het, zoals de meeste vleesvervangers. De industrie lacht zich kapot: gemalen biomassa verkopen voor de prijs van een stuk vlees.

Veepert | 30-03-22 | 14:44

Je hebt een kip een ellendig leven bespaard. Dat is op zich toch al genoeg reden? Verder met je eens dat ook vegetarische nuggets rotzooi zijn. Voor je gezondheid moet je vlees niet vervangen door bewerkte rommel, maar door linzen, bonen, erwten etc...

Maar goed, als je ergens komt waar ze nep- of kipnuggets frituren kom je er sowieso niet voor je gezondheid, Brainshake!

Soyboy | 30-03-22 | 14:58
-weggejorist-
I.P standing up | 30-03-22 | 12:23 | 1

Tja, volgens de gangbare links-rechts indeling heeft Nederland in meerderheid rechts gestemd bij de vorige verkiezingen. Dat maakt dus kennelijk geen zak uit bij dit soort dingen. De VVD laat zich gewoon omlullen met dit soort dingen.

Tashtego | 30-03-22 | 12:18 | 2

Dan ga je uit van de foutieve veronderstelling dat de VVD geen linkse partij is.

EenGoedBegin | 30-03-22 | 12:57

Onder Rutte zijn de liberale kroonjuwelen al heel lang verkocht.

ZoekEenVrijeNick | 30-03-22 | 13:08

Tuurlijk, het kratje bier was al duurder geworden, nu is het vlees aan de beurt. En alles is al 20-30% duurder inclusief brandstof en aardgas. Maar we knijpen het volk net zo hard uit tot het niet meer verder kan. Wat een kut kabinet

Waakvlam | 30-03-22 | 12:13

Een vleestax op mensen als Bruls en Prins Timmerfrans zou ons milieu aanzienlijk kunnen helpen.
Bedenk eens hoeveel kwetsbare grondstoffen er verstookt moeten worden om deze vleesbergen van vergadering naar vergadering te zeulen.

funda | 30-03-22 | 12:10

Een vleestax gaat er hooguit voor zorgen dat het goedkoop produceren van vlees nog gangbaarder wordt.

Selassie | 30-03-22 | 12:04 | 1

En nog een reden om over de grens te gaan winkelen.

BakkerHenk | 30-03-22 | 12:07

Het kabinet maakt gehakt van ons

pete1023 | 30-03-22 | 11:59 | 1

Nepgehakt zelfs!

Veepert | 30-03-22 | 14:46

Doe het dan meteen goed en voer een kindertax in. Niets is zo vervuilend als een steeds verder uitdijende wereldbevolking.

euroka | 30-03-22 | 11:56 | 4

Ik heb er al 2. Nu graag verbieden! Dan worden die van mij meer waard. Beetje zoals met de huizenmarkt.

CamaroHans | 30-03-22 | 12:18

Ik ben inderdaad ook groot voorstander voor in ieder geval het afschaffen van de kindertoeslag (en eigenlijk alle toeslagen / het rondpompen van geld).

Ik ben voor een R-waarde van 1. Dus elk stel mag max. 2 kinderen krijgen om zichzelf te vervangen. Daarna mag er een fikse kinderbelasting worden ingevoerd voor elk kind daarna.

Timide_Aso | 30-03-22 | 13:34

@Timide_Aso | 30-03-22 | 13:34:

Dan zie je stellen vandaag de dag meer dan 2 kinderen nemen in nederland.. dan denk ik dsn heb je t ook niet gesnapt..
Woningtekort, files, drukte.. etc

timmey | 30-03-22 | 15:46
▼ 1 antwoord verborgen

De hogere salarissen zullen er geen biefstuk minder voor gaan eten. De laagstbetaalden zullen moeten inbinden. Zo gaat het het met alle verworvenheden voor de arbeiders waar Den Uyl zich sterk voor heeft gemaakt. Ook vliegtickets voor gezinsvakanties worden driemaal hoger belast. De arbeider terug in zijn hok geschopt. De 'oplossing' wordt dan uiteindelijk een voedseltoeslag en vliegticketstoeslag voor laagst betaalden. Let maar op. Inkomensprijzen dus voor van alles en nog wat. Voor brood, vlees, melk, vervoer, you name it.

Colin.Fart | 30-03-22 | 11:52 | 2
-weggejorist-
Pimhadgelijk | 30-03-22 | 12:08

De "arrebeider" is er allang niet meer. Die heeft tegenwoordig nl. ook in elke kamer een joekel van een breedbeeld aan de muur hangen en laat het voer ook gewoon (en met regelmaat) door een pizzamarrekaan af leveren. Grote muil qua slachtofferrol, gewauwel over "het grootkapitaal" en dat vooral een ander maar hun problem moeten oplossen (eigen verantwoordelijkheid wil nog wel eens dungezaaid zijn) is vaak nog wel "alive & kicking".

Grijskijkert | 30-03-22 | 13:33

Dat maar weer een tax overal overheenkeilen zit ook iets raars aan, omdat het mensen afhankelijk van inkomen raakt. En ergens wordt dat lelijk,

Net zoals bij verkeersboetes.
Als je poen hebt maakt je die boete toch niets uit.
Dus werkt het niet als een boete.
En dus niet als prikkel voor een een gedragsverandering.
En dat is dubbel vreemd, want juist de mensen met geld rijden de dure snelle auto's.

Bij bizar hoge parkeerkosten pak je de mobiliteit van mensen af met weinig geld.
Hoge BPM maakt mensen met genoeg geld toch niets uit.
Bij een vliegtax blijven de zakenvluchten die het merendeel van de vluchten zijn toch wel doorgaan.
En bij een vleestax blijft de elite toch wel doorgaan.

AdvocatusDiaboli | 30-03-22 | 11:46 | 2

Ik zou de stakeholder analyse wel eens willen zien van degene die met dit voorstel is gekomen. Eens kijken hoe de mensen met een laag inkomen, zeg tot 1,5 keer modaal, uit die analyse komen. Ik denk dat die blij mogen zijn met 2 keer per week een chemische vleesvervanger op het bord.

Peerkeoud | 30-03-22 | 11:54

De oplossing hier is cumulatief taxen. 1e vlucht, lage tax. 2e vlucht, verdubbeling. 3e, wederom een verdubbeling en alle vluchten daarna per vlucht een extra toeslag van 100 euro.
Wat betreft verkeersboetes zie ik een verdubbeling per vergelijkbare boete wel zitten. 150 euro snelheidsboete is waarschijnlijk de kick wel waard, als na de volgende 3 snelheidsboetes in dat jaar het bedrag je eerstvolgende ticket 2400 euro wordt kijk je wel link uit. Zeker als je dan ook nog driekwart jaar de weg op moet voordat je weer met een schone lei kunt beginnen.
En wat betreft de vleestax, als eerder gezegd, onzin. Vlees eten is niet het probleem. Overbevolking, obesitas, diabetes en teveel suiker, zout en verzadigde vetten in producten ( voeding wil ik het niet noemen ) is het probleem en dat verdommen ze om aan te pakken "want verdienmodellen".

Graaisnaaiert | 30-03-22 | 13:30

Denken ze al na over een watertax? Of nog beter, de waterleidingbedrijven privatiseren, verkopen aan buitenlandse investeerders (China!) en het overlaten aan de markt. Zoals dat met de zorg-, post - en energiemarkt zo'n daverend succes was. Proest!! Kan er wel weer een zoveelste tandeloze Waakhond of Toezichthouder worden ingesteld, met in de Raad van Toezicht wat overbetaalde kartelleden. En kraanwater onbetaalbaar. Zin an!

Piet Karbiet | 30-03-22 | 11:42 | 2

En dat is geneens een links geluid. Pim Fortuyn kwam er destijds al mee.
Sommige dingen moet je gewoon niet aan de markt overlaten.

AdvocatusDiaboli | 30-03-22 | 11:51

Dingen duurder maken, de eeuwige oplossing voor elk probleem. Althans, dat denken politici steeds. Ik denk dat je daar vooral steeds de gewone man mee benadeelt. Het voelt als symptoombestrijding en zal het probleem op termijn niet doen afnemen.

FogerRederer | 30-03-22 | 11:37

De enige echte oplossing is minder mensen op de wereld.
En dat kan heel snel: 2 generaties gemiddeld minder dan 1 kind.

Als de natuur zich ruim voldoende kan herstellen is er genoeg ruimte voor vlees, vis, houtkachels desnoods e.d.

Straks wonen mensen in kleine witte betonnen dozen en eten ze allen vage witte blokjes en werken ze op kleine witte laptopjes.
O nee, wacht....

AdvocatusDiaboli | 30-03-22 | 11:36 | 1

Juist,laten we voor kwaliteit gaan ipv kwantiteit.

Veepert | 30-03-22 | 14:48

Jachtgeweer lijkt met de dag interessanter, was er geen overschot wilde zwijnen?

puszuiger | 30-03-22 | 11:30 | 5

@priwax | 30-03-22 | 12:11:
Ik ben pro jacht alleen we zijn met teveel mensen om te kunnen jagen, binnen een week zouden de bossen en velden leeg zijn.

timmey | 30-03-22 | 13:03

@priwax | 30-03-22 | 13:19: vlees is normaal, oermensen en stammen eten ook gewoon vlees van de jacht. We zijn met teveel mensen, das t enige probleem: we consumeren en uitstoot gaat sneller dan de recycling.

timmey | 30-03-22 | 15:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Het compromis wordt alleen varkensvlees extra belasten en schapen- en lamsvlees niet.

Colin.Fart | 30-03-22 | 11:29 | 1

Precies, want die laatste twee worden veel humaner geslacht... toch?

puszuiger | 30-03-22 | 11:32

Vleestaks is overigens niet de juiste oplossing. Vlees is goedkoop geworden door de bio-industrie en daardoor zijn we er meer van gaan eten. Belastingen lossen dit niet op, en zal er voor zorgen dat de bio-industrie alleen maar meer gaat doen om de kosten te drukken.

Wat er moet gebeuren is gewoon veel strengere regels voor de industrie, zowel voor binnenlandse productie als voor import. Geen mega-stallen meer, geen dierenmishandeling meer, voldoende leefruimte voor dieren en ook een verplichting voor importeurs om er zorg voor te dragen dat we dan ook geen plofkippen importeren uit andere landen.

Japannert | 30-03-22 | 11:26 | 2

Inderdaad, goed gedrag belonen in plaats van weer een strafje erbij met taks. Zorg dat groenten en fruit goedkoper worden door btw-verlaging. En zorg voor eerlijker vlees van een betere kwaliteit door een betere prijs voor de boeren, waardoor ze ook de mogelijkheid hebben om diervriendelijker te produceren.

Verbandmeester | 30-03-22 | 11:29

De bio-industrie mag van mij worden afgeschaft en dan mag men een “eerlijke” prijs gaan betalen voor vleeseten.

Dr.Platypus | 30-03-22 | 12:43

Er zijn landen waar hoofdzakelijk vlees gegeten worden omdat er namelijk geen groente geteeld kan worden wegens ernstige kou. Boven de poolcirkel weten en eten de mensen niets anders. Daarbij hebben ze ook nog natuurlijke antivries in de aders. Dus hoezo is vlees slecht?

dijkbewaker | 30-03-22 | 11:23 | 6

@Zenzeo | 30-03-22 | 11:26: Dieren kunnen beter planten verteren dan mensen, en mensen verteren beter vlees dan het meeste plantaardige spul. De planeet wordt verwoest door te veel mensen die moeten eten, ook als er alleen nog maar planten worden gegeten.
Vlees moet verhit worden ivm bacteriën waar we niet meer aan gewend zijn. Groenten moeten gekookt worden omdat een mens het anders helemaal niet kan verteren.
Conclusie: veganisten zijn wensdenkers.

Veepert | 30-03-22 | 14:56
▼ 3 antwoorden verborgen


Dit gaat samen met het bericht dat onder allochtonen en armen veel meer Corona slachtoffers zijn door ongezonde leefstijl en voedsel gewoontes.

De dagelijkse voedsel inname van deze groepen bestaat uit suiker, zetmeel en ongezond vet.
Vlees speelt daarin nauwelijks een rol.

Bolhoed | 30-03-22 | 11:23 | 1

Schapen...?

Zenzeo | 30-03-22 | 11:27

lekker met z'n allen aan de Gmo sojaburger met Roundup saus

cobus12 | 30-03-22 | 11:21

De windmolens van Jetten en Kaag moeten ergens betaald van worden

Snap_het_ook_niet | 30-03-22 | 11:21

Voorop gesteld, matig vlees eten is gewoon beter en goed. Maar voor de hersens is vlees nog altijd wel goed, sterker, uw lichaam vraagt om vlees.

Maar vleesvervangers zijn helemaal niet gezond, want gefabriceerd voedsel met veel E-nummers is werkelijk nooit goed. Wat u eet komt het beste dicht van de natuur vandaan zónder enige bewerking. Hiernaast is al het gefabriceerd voedsel ook nog eens schandalig veel te ongezond zout, alleen daarom zou u het beter laten staan. Zoutinname en de medische gevolgen ervan in Nederland is dramatisch.

Dus matig met vlees, eet meer witvlees ook, geregeld vis, niet teveel alcohol, veel grote porties groente en fruit, handje noten en geregeld peulvruchten en zuivel is het beste.

Roken? Stop er vandaag nog mee zou ik zeggen. Met name combinatie alcohol en roken levert veel hartpatiënten op.

Doe er uw voordeel mee met dit advies, het is letterlijk levensverlengend. U moet niets van mij, het is een ongedwongen advies.

Jan, Leiden | 30-03-22 | 11:21 | 4

Maar vis sterft ook al uit. Zeker als we er nog meer van gaan eten.

Kattie | 30-03-22 | 11:44

Bedankt voor het generaliserend advies, ik steek nog een longfiller op. Weet u wat dat is en of het slecht is?

J.Cash | 30-03-22 | 14:37

@Kattie | 30-03-22 | 11:44:
Jep, we vangen sneller vis af dan ze zich kunnen herstellen dmv geboorte. Dus: teveel mensen.

timmey | 30-03-22 | 15:53
▼ 1 antwoord verborgen

Misschien hebben we bij bifi worstjes ooit een verkeerde afslag genomen

geenjagergeenneeger | 30-03-22 | 11:19

Vlees eten is gezond maar nitrietpekelzout weer niet.

steekmug | 30-03-22 | 11:17

Met groentelaagjes gevulde runderrollade moet de slager dan opsplitsen in de btw voor het vleesgedeelte en dat van het groentegedeelte.

Colin.Fart | 30-03-22 | 11:12

Zolang ik me kan herinneren wordt er al gesproken over het eten van insecten als vleesvervanger (hierbij Catherine Keyl in de jaren 80 visualiseren die in een item hierover al griezelend uitroept: "Huh, moet ik dát eten!" tegen de pionier die zijn waren op tv komt aanprijzen). Nog nooit heb ik in enige supermarkt verpakte insecten in de vleesschappen gezien.

Zenzeo | 30-03-22 | 11:10 | 1

Ik kan me anders herinneren dat toen er in de AH nog een echte slagerij zat, daar toch echt iets wits lag te kronkelen tussen de kippenlevertjes. We hebben ze nooit meer hoeven eten (de levertjes ook niet).

Boterhoofd | 30-03-22 | 11:31

Dus, lekker shoppen in de Duitsland of België.
Ongezien de tyfus voor de zakkenvullers in Den Haag.

Rest In Privacy | 30-03-22 | 11:09 | 2

Misschien moet je er gaan wonen?

geenjagergeenneeger | 30-03-22 | 11:20

@geenjagergeenneeger | 30-03-22 | 11:20:
Is ook een optie. Woningen zijn er goedkoper, en je wordt minder betutteld.
Probleem is echter dat het beide EU is, dus als de EU bepaald dat die Vleestax er gaat komen dan zijn beide landen ook de sjaak. Voorlopig kan het echter uit om er te gaan winkelen.

Rest In Privacy | 30-03-22 | 11:23

Bewerkt vlees is niet gezond nee, maar dat geld ook voor die 'vleesvervangers'.
Het is gewoon rotzooi en weer een typisch Unilever, Nestlé, EU lobby dingetje.
Terwijl vlees gewoon onderdeel is van een gezond dieet.

Straks zitten we allemaal aan die soja rommel maar mag bijvoorbeeld Sigrid Kaag wel lekker vlees eten in haar riante woning en achtertuin met haar elitaire vriendjes.

Nee, de vleestax (en vooral de leugenachtige drogredenen erbij) wekt bij mij alleen maar meer woede op. En hoop ik nog meer dat de EU faalt en kapot gaat. Het mag niet zo zijn dat types als Timmermans zich onbeperkt obees mogen eten, Kaag en Jetten onbeperkt mogen vliegen, Ollongren ons nep-nieuws mag verkopen door echt nieuws te bestempelen als populistisch, slavernijtentoonstellingen in het rijksmuseum die aan geschiedkundige vervalsingen doen, woke waanzin warbij je de ene dag man, de andere dag vrouw voelen etc. etc..

Dus voer maar in die vleestax en ga vooral zo door. Maar, als de middenklasse valt, is het einde EU.

hallofreen | 30-03-22 | 11:05 | 2

Ook hier gaat het wederom wat het volk verteld wordt middels (nog) voornamelijk radio en televee. En het gros neemt het klakkeloos aan.
Zeau werkt de media in dienst van Den Haag.

NiCeY | 30-03-22 | 11:11

"omdat Nederland weigert gezonder te eten"
Is vlees ongezond dan?

Als het om ongezond gaat kunnen we nog wel wat anders verzinnen.
Hele schappen vol met mars nuts snickers kitkat smarties, rolo, lion, nuts, after eight, caramac en alle huismerkvarianten, chips, ribbelchips, kroketten, frituurvet, frisdrank, mayo, aardappelsalades , pindakaas met palmvet, hagelslag me palmvet en nog veel meer.

En wie zegt dat vega-burgers per definitie gezonder zijn?

Het klinkt weer als een GL-'oplossing'. Vage indelingen en vage verbanden trekken in plaats van naar de ingrediënten te kijken.
Belast die dan gewoon en maak gezond voedsel inderdaad goedkoper. Ook als het vlees is.
Alleen is te vrezen dat rookworst erg duur gaat worden dan.

AdvocatusDiaboli | 30-03-22 | 11:01 | 1

Alles wat je schrijft klopt. Bewust je bevolking verslaafd maken aan deze producten (mars, Rollo etc =Nestlé) maar dan je richten op vlees.
Lobby-praktijken

hallofreen | 30-03-22 | 11:18

Bij mij slager heeft de ossenhaas de magische grens van 100 euro de kilo overschreden.
Vlees wordt namelijk zonder die vleestaks ook al duurder. Meer eters, china india enz en door al het klimaatgeneuzel duurdere productie.

Hunter S. Thompson | 30-03-22 | 11:00 | 3

In het algemeen is vlees is echt een stuk goedkoper dan 20-40 jaar geleden. Een arbeidersgezin kon zich echt niet dagelijks grote lappen duur vlees veroorloven.

Volgens CBS was een kilo riblappen in 1990 gemiddeld 7 EUR, nu is het 9 EUR. Als de prijs zou zijn meegegroeid met de inflatie zou het 14 EUR moeten zijn.

Dankzij de bio-industrie, plofkippen etc is vlees relatief een stuk goedkoper geworden.

Japannert | 30-03-22 | 11:11

In India is de koe heilig dus die eten geen rundvlees incl. de ossenhaas. Daar ligt het dus niet aan.

dijkbewaker | 30-03-22 | 11:15

@Japannert | 30-03-22 | 11:11: geen idee waar jij je vlees haalt maar mijn riblappen zijn bijna 20e de kilo.

Hunter S. Thompson | 30-03-22 | 12:41

Dus naast tabak en benzine ook fleisch uit Duitsland meenemen. Staat genoteerd.

[[[Mad.doC]]] | 30-03-22 | 10:59

Als je mensen gezonder wilt laten eten dan gooi je een dikke belasting op de hamburgers, patat en frikandellen en zet je de BTW voor de brocolli, bloemkool en asperges op 0%.

Geertje W | 30-03-22 | 10:58 | 1

Hamburgers = McDonald's, KFC, Burgerking etc.
Zijn grote bedrijven en vallen onder de bescherming van de EU.
Want ja, werkgelegenheid, te grote belangen die meespelen, noem het riedeltje maar op.

hallofreen | 30-03-22 | 11:23

Het wordt tijd dat de supermarkt mensenvlees gaat verkopen. Dat is altijd voorradig en hoeft niet veel te kosten.

gestoptmetroken | 30-03-22 | 10:55

Een kapitalist en socialist en communist hebben samen afgesproken in een cafe. De kapitalist en communist zijn op tijd maar de socialist komt twee uur te laat.
De socialist verontschuldigd zich en geeft aan daarvoor twee uur in de wachtrij heeft moeten staan voor een worstje.
De kapitalist vraagt, wat is een wachtrij?
De communist vraagt wat is een worstje?

Reebensteeltje | 30-03-22 | 10:54 | 1

En de kapitalist zegt over een tijdje: Dat zijn van die dingen die alleen de elite kan betalen.

AdvocatusDiaboli | 30-03-22 | 11:03

Onderzoek eerst maar eens óf, hoezeer en wélk vlees zo belastend is. Voorlopig is het de Unilever-PvdD miljoenen lobby die hier wel bij vaart en ongezonde rommel met zout en specerijen als ‘Vleesch’ verkoopt.
Maak onderscheid tussen ‘goed en slecht vlees’ in voedingswaarde, achtergrond, etc.
En laat wild hekemaal met rust.
Wild heeft geen footprint, laat staan een foodprint.

Braco.me | 30-03-22 | 10:53

Het lijkt me nuttiger om een heffing op wiet en coke te onderzoeken.

squadra | 30-03-22 | 10:51

Ik ben voorstander van een belasting op vlees en ongezonde voeding, als compensatie voor de schade die het gedrag veroorzaakt. Geheel volgens het principe: de gebruiker betaalt.

de IJsman | 30-03-22 | 10:50 | 3

En wie bepaalt wat gezond is, de sterkste lobby in Brussel en/of Den Haag? Wilt u echt dat ambtenaren gaan bepalen wat u mag eten? En mogen alleen de rijkeren een biefstukje eten, net zoals vliegen en autorijden? Ik heb het eerlijk gezegd wel gehad met al die social engineering projecten, de overheid moet m.i. weer terug in het hok en zich bemoeien met de belangrijke zaken, de uitholling van de koopkracht door de enorme inflatie bijvoorbeeld.

therealbraindump | 30-03-22 | 11:01

@therealbraindump | 30-03-22 | 11:01:

Weet ik veel hoe dat moet worden bepaald, ik zou zeggen dat er van een voedingsmiddel op basis van een objectieve methode een nutri-score wordt vastgesteld en aan de hand daarvan wordt bepaald welk tarief moet worden gehanteerd. En ja: er bestaat altijd een risico op greenwashing, maar dat is m.i. geen reden om niet te handelen.

de IJsman | 30-03-22 | 11:10

@de IJsman | 30-03-22 | 11:10: dat wordt dan een lobbyparadijs voor het bedrijfsleven en door de overheid gefinancierde Ngo's ten koste van de burger, letterlijk en figuurlijk ;)

therealbraindump | 30-03-22 | 11:20

Er lopen ook programma’s om het zout te beperken. In zo’n vega-schijfje zit meestal ongeveer een gram zout. Dat hakt er goed in.

Nichtsneues | 30-03-22 | 10:50

Minder vlees is niet erg. Maar vleesvervangers….kijk eens achterop de verpakking en bekijk de ingrediënten. Je kan net zo goed een zak chips en een fles cola nemen. Het is gewoon troep.

thekolere | 30-03-22 | 10:48

Vleesvervangers zijn helemaal niet per definitie gezonder. Als je kijkt op de verpakking zie je dat er veel vleesvervangers sterk bewerkte producten zijn die veel zout, suiker en vet bevatten. Gepaneerde vegetarische producten slorpen bij het bakken extra vet op. Groenteburgers en vegetarische burgers op basis van alleen maar granen zijn op zich geen volwaardige vleesvervangers omdat zij te weinig eiwitten en ijzer leveren. Dus of Nederlanders gezonder worden door ze ongewild naar vleesvervangers te dwingen is dus maar zeer de vraag. Noem het beestje gewoon bij de naam, namelijk ordinaire belastingverhoging.

Ruikbaard | 30-03-22 | 10:47 | 2

Jij was mij net voor. Het is troep!

thekolere | 30-03-22 | 10:49

De mensen die nu al een BMI hebben van boven de 30 door het eten van teveel vet, suiker, witte bloem en zout, die gaan echt geen tofuburgers eten.

theo-is-dood | 30-03-22 | 10:53

Bij socialisme denkt ieder weldenkend mens altijd direct aan nepotisme, corruptie, terreur en goelags. Maar bij een echte linkse heilstaat hoort nou eenmaal ook hongersnood.
Zo ver is het nog niet, maar de eerste stappen worden dus gezet.

En ja, onvolwaardige voeding verplicht opleggen is ook een vorm van hongersnood creëren. Onze verste voorouders die nog geen mensen heetten aten al vlees. Je kunt daar niet zomaar ineens mee stoppen. Kunstmatige voedselvervangers en vitaminepilletjes zijn geen alternatief voor gezond eten.

Dandruff | 30-03-22 | 10:43 | 4

@Nichtsneues | 30-03-22 | 10:53:

Iedere dag vleesvervangers hoeft niet, maar dat is wel waar de gesubsidieerde vega-lobby naartoe wil.

En elektrische auto's zijn de pest voor het milieu. En niet alleen vanwege de giftige accu's, maar vooral vanwege het hoge verbruik van fossiele brandstoffen. Want daar komt stroom vandaan namelijk. Zelfs een moderne gascentrale heeft maar een rendement van 60%. Vervolgens gaat er nog stroom verloren bij omzetting en transport; en daarna bij het opladen van de accu. En als het buiten te warm, te koud of te nat is loopt je accu ook leeg als hij geparkeerd staat.

Dat etiket "groen" waar het hele Middeleeuwse milieu-aflatensysteem op is gebaseerd deugt niet.

Dandruff | 30-03-22 | 11:54

Bij die sekten uit de jaren 60/70 werd er ook geen vlees gegeten. Resultaat: lamme goedzakken die te dom waren om te poepen en die begonnen te zweven en te halucineren. De leiders wisten het toen al: geef ze geen vlees en je kan er mee doen wat je wil.

kokenrel | 30-03-22 | 16:07
▼ 1 antwoord verborgen

Het bevat allerlei belangrijke stoffen voor je lichaam die je niet uit plantjes krijgt. Het bevat beter opneembare proteïnes. Het is vrij van de chemische verdediging die planten hebben. Het bevat geen suiker, maar wel gezonde vetten. Wat is het probleem met vlees? Een biefstuk is niet hetzelfde als een kipnugget. Maar nee, we moeten aan de 'vleesvervangers' en alle troep die daar in zit. De overheid moet terug in z'n hok, bemoei je met je eigen zaken.
En ik zou er nog mee kunnen als dat geld bij boeren terecht komt zodat ze de dieren en beter leven gunnen. Want dat is prima. Maar ik garandeer je dat ze er weer een paar hobby's van gaan bekostigen, zoals windmolens. Ongure plannetjes.

Upendo | 30-03-22 | 10:43 | 1

Precies. En het is ook geen toeval dat vleesvervangers vaker op kipnuggets dan op biefstuk lijken. Vleesvervangers zijn vaak gewoon troep. Alleen "ouderwetse" vleesvervangers zoals tempeh en tofu zijn redelijk gezond. Toch worden beide sojaproducten in de landen van herkomst meer als groente gegeten (dus naast vlees) dan als vleesvervanger.

Dandruff | 30-03-22 | 10:48

BTW-verlaging kost ook jaren. Verhoging dan toch ook? Of ben ik naïef?

Quichegerechtigde | 30-03-22 | 10:42

Nederland is één groot sociologisch experiment. Hoe lang kan de elite gewone mensen pesten voor de pleuris uitbreekt. De geleerden kijken met verbazing naar de druk op de ketel. Boven verwachting!

Zemko | 30-03-22 | 10:40 | 1

Ja, een buitenlandse vijand doet wonderen !
Beproefde methodiek sinds eeuwen.

Nichtsneues | 30-03-22 | 10:54

Via de QR code en de AH bonuskaart is makkelijk een calorie limiet in te voeren.
Kijk, dat zet pas zoden aan de dijk.
Mensen die geen vlees eten zijn vaak veel te dik.

Hiram | 30-03-22 | 10:40 | 1

Gewoon 5 anonieme bonuskaarten en nog 1 van mijn moeder in het verpleeghuis. Bovendien eist mijn religie van mij dat ik dagelijks vlees eet. Vind ik ook niet fijn maar ja.

Nichtsneues | 30-03-22 | 10:56

Dit moet wel een 1 aprilgrap zijn, toch, ja toch, of niet?

Toki | 30-03-22 | 10:37

Het wordt hoog tijd voor een fiscaal staakt-het-vuren tussen de ambtenaren en burgers. Elke natte scheet van iedere willekeurige bewindspersoon moet tegenwoordig via het nudging-principe gefiscaliseerd worden. De ongunstige gevolgen zijn inmiddels bekend: marktverstoring, lastenverhoging, meer inkomensoverdrachten via de overheid en torenhoge uitvoeringskosten aan ambtenarensalarissen en ICT-systemen. Of de nudging-doelstelling überhaupt zal worden bereikt dat is dan weer volkomen onzeker. Belangrijk punt in de vredesonderhandelingen: flikker al die overbodige beleidsambtenaren buiten en blijf de komende 10 jaar met je poten van het belastingsstelsel af.

Joris Beltsin | 30-03-22 | 10:32 | 1

Amen

Kladderadatsch | 30-03-22 | 10:40

Vlees eten is alleen voor de elite? Er lijken mij dringender problemen in Nederland te zijn. Die hele belastingdienst is er wel op gericht om belastingen te verhogen en mensen stuk te maken. Dat dan weer wel.

El Rico Grande | 30-03-22 | 10:28

Het enige wat duurzaam is is een bevolkingskrimp. 12 miljoen inwoners is meer dan zat op dit stukje grond. Daarnaast maak ik zelf wel uit of ik dierlijke of plantaardige eiwitten eet, dat hoeft de overheid niet te stimuleren.
Doe eens wat aan de prijzen van gezond voedsel en belast suiker-, zout en verzadigde vetbommen maar de moeder, misschien dat we dan echte stappen wbt volksgezondheid maken.

Graaisnaaiert | 30-03-22 | 10:27

Alles wat leuk en lekker is, is voor de gewone sterveling niet meer weggelegd. Wat een eng land is dit aan het worden. U zult werken, uw bek houden en doen en laten wat wij willen. Vroeger noemden ze dat een dictatuur.

WhiteShark | 30-03-22 | 10:26 | 2

Nu nog steeds hoor, alleen Nederland doet net alsof (voor het oog van de wereld) dit nog steeds zo'n mooie *verlichte democratie " is, Putin en Yi Ping zijn daar tenminste eerlijk over.

Mallepietje1001 | 30-03-22 | 10:49

@Mallepietje1001 | 30-03-22 | 10:49:

Nou, dan zal je binnenkort wel worden weggestopt in een werkkamp als gevolg van het plaatsen van dit opruiende bericht.

de IJsman | 30-03-22 | 10:57

Zijn insecten en wurmen ook vlees? Daar wilden ze ons toch naartoe bewegen dacht ik.

small_town_dude | 30-03-22 | 10:25

Sinds wanneer is het eten van vlees ongezond? Zolang homo sapiens snijtanden heeft, laat ik me niets aanpraten.

Gladiator Fap | 30-03-22 | 10:25

Brr... DeugDictatuur66 begint echt een enge club te worden. De overheid moet ver weg blijven van het voorschrijven hoe mensen moeten denken, eten, hoe vaak ze op vakantie mogen, etc.

Mickdestok | 30-03-22 | 10:21

Onderzoek eens wat de winst qua zorgkosten is bij verlaging btw op gezonde producten. Een vleestaks maakt een gezond alternatief niet op eens goedkoper.

bots! | 30-03-22 | 10:20 | 3

Dat is idd een beter idee, ik eet zelf sinds een aantal jaar veel minder vlees. Vegetarisch hoeft echt niet om gezond te zijn/blijven. De mate van echt te veel en ongezond geeft te veel schadelijke gezondheids effecten.

rifraf | 30-03-22 | 10:28

Dan mag de weldenkende burger er dus weer aan meebetalen om de tokkie ertoe te bewegen alsjeblieft niet iedere avond een bittergarnituur in de frituurpan te flikkeren als avondeten. Nee, dank je.

de IJsman | 30-03-22 | 10:53

@de IJsman | 30-03-22 | 10:53: nee juist niet meebetalen. Geen vleestaks maar juist andersom denken. De lagere opbrengsten van de btw verlaging wegstrepen tegen de verminderde zorgkosten.

bots! | 30-03-22 | 11:06

Beter nog een hypocrieten taks invoeren voor mensen die zeggen dat ze voor het milieu zijn maar wel 6 keer per jaar met het vliegtuig op vakantie gaan

van Dam | 30-03-22 | 10:18 | 1

Jettentaks

puszuiger | 30-03-22 | 11:27

Tanken in Duitsland, drank kopen in Duitsland, auto kopen in Duitsland. En nu ook vlees kopen in Duitsland? Ik ga er maar wonen.

Lochos | 30-03-22 | 10:18 | 1

is een goed idee. Heb ik ook gedaan, sinds het WK in 2006, toen de Duitsers lieten zien wél te kunnen feestvieren. Nooit spijt van gehad.

Gladiator Fap | 30-03-22 | 10:26

Volstrekt tegen de evolutie dit: die snij- en hoektanden hebben we niet voor niets!

Ome_BW | 30-03-22 | 10:17 | 3

Onze grote hersenen zijn zo spectaculair geevolueerd dankzij het feit dat onze hominide voorouders aaseters waren, dus vlees ( dierlijke eiwitten! ) naast fruit naar binnen werkten. Als we toen naar de hedendaagse veggies hadden geluisterd waren wij het nu geweest die in dierentuinen achter tralies zaten of opgejaagd werden in oerwouden door een zich sterk uitbreidende zoogdierensoort. Luxe rubbertegelkindjes dat het ook zijn, en ook zo ontzettend zelfvoldaan.

Graaisnaaiert | 30-03-22 | 10:31

@Graaisnaaiert | 30-03-22 | 10:31: Verklaart het ontbreken van dierlijke eiwitten dan ook evenredig de haperingen in het logisch denken van vegane mensen?

Gladiator Fap | 30-03-22 | 10:35

@Gladiator Fap | 30-03-22 | 10:35:
Dat valt te verklaren door een gebrek aan vitamine B12.
Deze vitamine vindt je alleen in dierlijke producten.
Een tekort kan psychiatrische klachten veroorzaken zoals bi-polaire stoornis, depressie, psychoses en nog veel meer. Vandaar dat vegans vaak een klap van de molen hebben.
Je kunt niet zomaar stoppen met dierlijk producten eten en de rest van je leven op een wortel knagen, dan wordt je knetter gek. Je moet B12 bijslikken. Dat weet de gemiddelde vegan kneus niet.

entredeuxverres | 30-03-22 | 12:08

Hier een gratis tip D66; belasting op masturberen. Dat is ook lekker!

bolletje kaas. | 30-03-22 | 10:12 | 2

Zijn er ook aftrekposten?

Joris Beltsin | 30-03-22 | 10:13

@Joris Beltsin | 30-03-22 | 10:13: Volgens mij bij ongeveer de helft van de bevolking.

puszuiger | 30-03-22 | 11:28

Wij hebben hier thuis een ‘deugpotje’ elke keer dat je een policor opmerking plaatst, policor boodschappen doet (vleesvervangers, quinoa, soja oid), of een policor besluit neemt (vluchteling in huis nemen) moet je er een Euro in gooien.
Zoiets lijkt me landelijk ook wat. Dan noem je het geen ‘deugpotje’ maar ‘deugtaks’. Soms moet je het domme progressieve volk een beetje ‘nudgen’ en dat gaat het best via de portomonnee.

ratelaar | 30-03-22 | 10:10

Vertel het ook even aan de nieuwe Nederlander uit Afrika, het MO die voornamelijk (plof) vlees op het dagelijks menu hebben.
Opvallend dat enerzijds in de meest absurde omstandigheden rekening wordt gehouden met de nieuw Nederlander en anderzijds ze ongezien de tyfus kunnen krijgen.

forecastle | 30-03-22 | 10:09

Waarom is albert heijn altijd de eerste om dit soort dingen in te voeren? Werd een paar maanden geleden hier voor gek verklaard maar zij hebben de beste schappen voor vlees al zo ingericht. En dat is niet omdat consumenten al zo veel vegan/vegetarisch inkopen.

littlelebowsky | 30-03-22 | 10:08 | 1

Weet je wie zijn zakken erg goed gevuld heeft met de verkoop van een nepvlees fabriekje, de ex van Marianne Thieme, eens opper dierenpoes, nu top wachtgelder

vranac | 30-03-22 | 10:58

Misschien kunnen ze eerst even bij Tim Noakes hun licht opsteken. Die heeft in meerdere boeken en artikelen helder beschreven hoe het officiële voedingsadvies dat de Amerikaanse overheid, zwaar beïnvloed door de landbouwlobby, uitbracht, rechtstreeks leidde tot de epidemie van obesitas, diabetes 2 , chronische ontsteking en kanker die er tot vandaag heerst. Gevolg : miljoenen levensjaren verloren, veel meer dan de covid pandemie gekost heeft. Andere leestip : The Big Fat Surprise van Nina Teicholz, over hoe de verdachtmaking van dierlijk, vet voedsel eigenlijk tot stand is gekomen, en wat er de schade van is. Paleontologen hebben het al keer op keer op keer aangetoond : mensen zijn omnivoren. Waarom denk je anders dat het menselijk lichaam zelf geen (essentiële!) Vitamine B12 kan maken ? Juist, omdat ons metabolisme is ingericht op vleesconsumptie. Ook het feit dat wij veel kortere darmen hebben dan herbivoren maakt het een no-brainer. Pas toen onze primaat-voorouders dierlijk vet gingen consumeren, gingen ze het hersenvolume ontwikkelen tot wat het nu is. Vlees eten is een mensenrecht.

CeesCloosd | 30-03-22 | 10:07 | 1

Vlees eten is een mensenrecht. Helemaal eens.
Maar over landbouwlobby gesproken, betekent die opmerking ook dat we nog steeds 17 miljoen vleesvarkens per jaar moeten fokken in dat kleine volle Nederland?

theo-is-dood | 30-03-22 | 11:18

En als ik nu halal geslacht vlees eet, mag dat dan weer wel?

Mark van Leeuwen | 30-03-22 | 10:07

By the way, Staghouwer is geen familie van mij...

Stachauer1971 | 30-03-22 | 10:06

Allochtonen zijn gemiddeld armer. Hebben dus meer last van vleestax. Dus vleestax is racistisch. Dat maar steeds blijven roepen, dan voeren ze het niet in.

TheBigKirth | 30-03-22 | 10:03 | 5

Voor de armen : Vlees op voedselbonnen. Zo ook straks frisdrank, eieren en suiker. De geschiedenisboeken staan er vol van. Alleen onder een slecht hoofstuk.

upgent | 30-03-22 | 10:08

Dan mag menig schapenboer het hek rondom het weiland wel wat verhogen indien de vleestax wordt ingevoerd.

Plaque-doctor | 30-03-22 | 10:12

Liever niet. Dat wordt dan namelijk snel: vleestax voor de rijken, subsidie voor de "armen". Betaalt de hardwerkende boze witte man dus (weer) dubbel.

Gladiator Fap | 30-03-22 | 10:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Soyent green...

hoffrevisited | 30-03-22 | 10:02 | 1

Bijna…

kibbesoeb | 30-03-22 | 10:44

Waaruit bestaat dit onderzoek dan precies ? En op grond van welke criteria gaat de regering besluiten dat deze vleestaks moet worden ingevoerd ? Meestal is het zo dat "proefballonnetjes" die geld opleveren worden ingevoerd.

Asteroid-B612 | 30-03-22 | 10:02 | 1

Onderzoek bestaat uit geld van de vleesvervangersindustrie en activistische vegan onderzoekers. Komt helemaal goed.

sjef-van-iekel | 30-03-22 | 10:08

Totale controle over wat er uit de mond komt en wat erin gaat: kleine stapjes op een pad leidend naar...

VP732 | 30-03-22 | 10:00

"Al je tegen een vleestaks bent dan was je in 1870 voor de slavernij".
Echt, het werd door iemand die belde gewoon geroepen op Staatsradio 1.

2voor12 | 30-03-22 | 09:59 | 12

@2voor12 | 30-03-22 | 10:05:
Ik niet. Hou er niet van, al die doempreken over mijn vermeend racisme voor zeven uur 's ochtends. En het zijn ook bijna altijd van die jonge studentes met Gooische rrrr. Piepkuikens die gans het land wel even vertellen wat ze fout doen. De groeten.

Duwbak_Linda | 30-03-22 | 10:12

@_pacman_ | 30-03-22 | 10:10:
Is niet alleen Lara. Was laatst een mannelijke presentator (m/v) die twee jonge meiden (Gooische r) uitgebreid aan het woord liet over hoe ontzettend racistisch Nederland toch is omdat we Oekraïense vluchtelingen welkom heten in ons land.

Duwbak_Linda | 30-03-22 | 10:28

Krankzinnig, hoe woke denken werkt... alles is "by association" en (veel te) kort door de bocht. Zo kan ik het ook: als je mensen ongevraagd en ongewild jouw ideologie door de strot wil duwen, dan was je in 1933 voor de NSDAP.

Gladiator Fap | 30-03-22 | 10:32
▼ 9 antwoorden verborgen

Laat de overheid gratis condooms en de pil uitreiken aan iedereen; dan houden we vanzelf wel op te bestaan.

antonconstandse | 30-03-22 | 09:57 | 2

De westerse mens is al flink aan het inkrimpen qua aantallen.

2voor12 | 30-03-22 | 10:00

De pil is toch alweer gratis geworden? In het basispakket van de zorgverzekering?

theo-is-dood | 30-03-22 | 11:20

Een koekebakkert als minister?????? die over vlees en gezondheid gaat roepen?? jemig...............

leofromrotjeknar | 30-03-22 | 09:56 | 1

heeft farisegers zo beslist, de verstandige goed opgeleide en ervaren paul blokhuis moest plaatsmaken voor de onbenullige trekpop

vranac | 30-03-22 | 11:02

Dus na de drank en het voltanken van de auto gaan we binnenkort ook even langs de slager van onze oosterburen.

Schemerlamp | 30-03-22 | 09:55

Plastic bekers. Vleestax. Suikertax. Vliegtax. Gedwongen opvang. Qr code. Contant geld. Een digitale identiteit voor alle Europeanen. Ben ik nog wat vergeten?

Fi-Bu-Bla | 30-03-22 | 09:55 | 1

Je alu-hoedje.

small_town_dude | 30-03-22 | 09:59

Meer geld nodig natuurlijk. Die paar koeien boeit ze echt niks. En het begint met 20 cent per kilo, en over 5 jaar is dat 8 euro. Dan is alcohol aan de beurt om nog duurder gemaakt te worden, suiker, tot die Mitbürger zo weinig geld overheeft voor alleen water en brood. En dan wordt brood extra belast

laadpaal | 30-03-22 | 09:55 | 1

En ondertussen in de houding en bek houden.
Van de straat geplukt.
En uitgewist.

Ben Adam | 30-03-22 | 09:59

De klimaatonzin heb ik lang genoeg gevolgd om te beseffen dat het echt allemaal onzin is. Er is voor mij dus geen geldige reden om minder vlees te eten, minder melk te drinken, of plantaardige boter te gebruiken.

Als het te duur wordt, bestel ik eens per half jaar wel een vriezer vol in het buitenland. Duits of Pools vlees is net zo goed.

Zoelense Hobbyboer | 30-03-22 | 09:54 | 2

Of je gaat zelf op jacht in de bossen; terug naar de oertijd!

antonconstandse | 30-03-22 | 09:59

Pools vlees is beter!

DatInternetDingetje | 30-03-22 | 10:15

Niets mis mee om vlees te eten na inkomen.
Als je niet werkt zijn er nog vleesvervangers voor je.

Arendsoogje | 30-03-22 | 09:53 | 1

Ik eet toch ook wel een vlees voor mijn inkomen.

Joris Beltsin | 30-03-22 | 09:58

Het is complete onzin dat een vegetarisch stukje vleesje gezonder is dan een echt stuk vlees.
Als je bijvoorbeeld een vegetarische hamburger neemt dan kun je toch wel begrijpen dat daar ontzettend veel extra smaakstoffen en weet ik veel wat aan toegevoegd moeten worden om tot een zelfde smaaksensatie te komen als een normale hamburger

Bl0feld | 30-03-22 | 09:52 | 6

Ja klopt wat denk je soja dat al genetische gemanipuleerd is. Vlees is nog puur en echt vegetarische is helemaal gefabriceerd, niet puur niet echt.

foxhunter | 30-03-22 | 09:58

Ja. Zelf een jaar gedaan en ik heb mij nog nooit zo ongezond gevoeld. Elke vezel in mijn lichaam protesteerde tegen die rommel.

Tolo | 30-03-22 | 10:00
▼ 3 antwoorden verborgen

Staatsontvoeringen, Groningen, woningtekort, coronaschandaal en armoede zijn de onderwerpen die opgelost dienen te worden. De rest is afleiding.

RWrw | 30-03-22 | 09:52

De ideale modelburger volgens het kabinet:
conformist, fascist, gender brainwashed, linksdraaiend, vegan, lactose- en gluten intolerant.

Reebensteeltje | 30-03-22 | 09:51 | 1

Modelburger op een broodje of met friet?

Leptob | 30-03-22 | 09:55

Moet ik straks behalve tanken in het buitenland ook mijn vlees aldaar kopen. Prima toch.

Dutch_Viscount | 30-03-22 | 09:51 | 1

tip: Gustor Meat Boutique!!

small_town_dude | 30-03-22 | 09:58

Ik ben er klaar mee, ik ga mijn eigen koeien kweken in mn flat.

brawler | 30-03-22 | 09:51 | 1

En daarna vindt u het vast te zielig om deze beesten op te eten. Je gaat hechten aan zo’n koe, weet u.

Kattie | 30-03-22 | 09:54

Sinds wanneer zijn de vvd en d66 linkse partijen? Rechts-conservatief en rechts-liberaal lijkt mij een betere benaming.

Red shirt | 30-03-22 | 09:50 | 5

Het zijn twee extreem-midden partijen

antonconstandse | 30-03-22 | 10:03

Rutte werd niet voor niets de beste GroenLinks-premier ooit genoemd. Als je kijkt naar de thema's waar links en rechts vaak uitgesproken standpunten innemen (economie, immigratie, omvang van de overheid, mobiliteit), dan hebben met name zijn laatste twee kabinetten toch een beleid gevoerd "waar links de vinger bij aflikt". De VVD - lang gezien als enige serieuze kandidaat op rechts - begint nu ook kiezers te verliezen, omdat ze zien dat er bij de laatste coalitieonderhandelingen werkelijk helemaal niets voor hen is uitgesleept. Rutte heeft het niet eens geprobeerd: het ging puur over poppetjes. Op papier is het een rechtse partij, maar in de praktijk komt daar niets van terecht.

Muxje | 30-03-22 | 10:04

Dat was vroeger, in de tachtiger jaren.

Asteroid-B612 | 30-03-22 | 10:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Goed, maar haal dan de tax op groente en fruit eraf. Anders is het gewoon een ordinaire lastenverhoging

du Roi Soleil | 30-03-22 | 09:50 | 3

Kunnen onze ICT-systemen niet aan, aldus hetzelfde kabinet.

Joris Beltsin | 30-03-22 | 09:53

@Joris Beltsin | 30-03-22 | 09:53:
Wel gek dat alle verhogingen de afgelopen jaren geen enkel probleem was.

MarkiesDeBalzaque | 30-03-22 | 10:21

Dus als je iets duurder maakt door er meer belasting op te heffen, wordt het gezonder...?
Oh, dus roken wordt ook steeds gezonder?

TinusVlugOpDeKut | 30-03-22 | 09:50

Dus het verlagen van de BTW op groente en fruit kan niet vanwege de ICT-systemen maar het verhogen van een vleestaks kan dan weer wel. Wie gelooft deze onzin nog?
www.telegraaf.nl/nieuws/790169566/gam...

Joris Beltsin | 30-03-22 | 09:49

Vette volle dampende vleeschborden altijd combineren met appelmoes..!.. geen centje pijn later hoorrr.!

grapjasz | 30-03-22 | 09:49

Dit is waarom D666 zo'n gevaarlijke club is.
Staat mijlenver van het gepeupel, ziet nu een begrotingsgat en wil dat dichten met maatregelen die aansluiten bij de ideeen van doorgesnoven consultancy knotjes.

Dat je daarmee het leven van Jan Modaal steeds moeilijker maakt doet er natuurlijk niet toe; Jan Modaal moet boeten; betalen! Jan Modaal heeft het al goed genoeg gehad in de afgelopen decennia.

Dat Jan Modaal niet naar dat zg gezonde voer wil is niet vreemd; de prijzen van gezond voedsel (en dan hebben we het nog niet eens over vlees) gaan al jaren stelselmatig scherp omhoog.

De pot raakt leeg bij Jan Modaal... laten we nog maar een keer de zweep over Jan Modaal leggen!

DatInternetDingetje | 30-03-22 | 09:49 | 11

@small_town_dude | 30-03-22 | 10:15:
De transitie van gulden naar euro zorgde er binnen de kortste keren voor dat de supermarktprijzen vrijwel 1 op 1 van gulden naar euro omgezet waren. Dat heeft niet langer dan een jaartje of 2-3 geduurd. Bij de salarissen was dat echt niet aan de orde.
Ik reken voor de duidelijkheid, de werkelijkheid, de feiten geregeld nog eens terug naar guldens. Even een simpel rekenvoorbeeldje, prei...
Rond de eeuwwisseling kostte een kilo prei zo ongeveer hfl 1,29 in het seizoen. Nu vragen ze makkelijk €0,55 per stuk. daar heb je er meestal 5 van nodig voor een kilo. Dat is €2,75. Maal 2,20137 is hfl 6,05. Daarmee is de prijs van een kilo prei 4,7x over de kop gegaan, een prijsstijging van 370%. In 20 jaar tijd. Mijn salaris is alvast niet dusdanig toegenomen, dat van u wel?

Dit rekensommetjes kun je loslaten op alle gezonde dingen die u opnoemt, alle prijzen komen op dergelijke exorbitante verhogingen uit. Belastingen. Belastingen om welvaart te herverdelen naar nieuwe consumenten die binnen komen wandelen bij de 1000 per week.

WasHetMaarMakkelijk | 30-03-22 | 10:30

@WasHetMaarMakkelijk | 30-03-22 | 10:30: Ja mijn salaris is wel vervijfvoudigd. Prijsstijgingen zijn over de gehele linie, niet alleen bij die voorbeelden. Een pakje kauwgum is ook 5 keer over de kop. Koop seizoensgroenten en fruit, bak zelf koekjes en snacks, vries zelfgemaakte sauzen etc in. Scheelt 100 euro per maand.

small_town_dude | 30-03-22 | 10:41

@small_town_dude | 30-03-22 | 10:41:
Fijn voor u, maar dat rechtvaardigt deze extreme prijsverhogingen niet.
Verder zit mijn diepvries vol, koop ik grote zakken aardappels in de aanbieding ipv voorgeschild uit de koeling, let ik goed op aanbiedingen etc..... Het gaat hier niet om individueel handelen, het gaat om extreme prijsverhogingen, voor het grootste deel veroorzaakt door belastingen.
En verreweg de meeste mensen hebben hun inkomen niet zien vervijfvoudigen, maar wel de prijzen voor essentiële zaken meerdere keren over de kop zien gaan de afgelopen decennia. Daar zit het punt.

WasHetMaarMakkelijk | 30-03-22 | 11:36
▼ 8 antwoorden verborgen

Af en toe moet je taboes doorbreken. Mensen begrafen en cremeren is maar stom. Kunnen we onze ouders wellicht opeten? Dat is pas circulair.

Leptob | 30-03-22 | 09:48 | 1

Heerlijk. Soylent Green.

Glasgow Argus | 30-03-22 | 09:51

Ach wat zijn we toch weer zielig.Niet de miljoenen dieren die hier voor de mens zijn smaak papillen worden afgeslacht, nee de vleeseter die wat meer moet betalen of een stukje vlees minder moet/kan eten.Sinds de introductie van de bio industrie rond 1920 is door massaproductie en gigantische lobby de vleesproductie en consumptie ervan exorbitant toegenomen.Niet om te overleven, maar puur om het lekkere.Overal is decennialang vlees bepalend geweest en gepromoot.Nu moet men na al die stappen voorwaarts misschien een klein stapje terug zetten en de wereld vergaat.De overheid denkt daarbij aan jouw gezondheid, maar ik denk vooral aan de massamoord op dieren.

Kowalski11 | 30-03-22 | 09:48 | 14

De overheid denkt enkel aan zijn portemonnee.

Als de overheid aan mijn gezondheid dacht, hadden ze tabak, alcohol, vlees en ongezond voedsel met te veel suiker, zout, geharde plantaardige oliën en/of fast food per directe ommegaande verboden, zoals ze dat ook met heroine en cocaine hebben gedaan.

Belastingheffen is veel lucratiever: De staat koopt het schuldgevoel af, houdt er een zak centje aan over en de burger doet gewoon wat ie doet. Want als dat soort accijnzen zouden helpen, zou er inmiddels niemand meer autorijden, roken of drinken.

ReyNemaattori | 30-03-22 | 10:40

@Kowalski11 | 30-03-22 | 10:22: De leeuw kán dat niet, maar als ie het wel zou kunnen, hoe weet jij zo zeker dat ie dat niet zal doen?

Er zijn andere diersoorten die het wel kunnen en ook daadwerkelijk doen. Mieren houden luizen zoals wij vee houden, ze maken een 'weide' waar de luizen hun eten hebben, beschermen hen tegen de natuurlijke vijanden van luizen(oa. lieveheersbeestjes) en in ruil melken ze de luizen voor hun honingdauw:
www.mcgill.ca/oss/article/did-you-kno...
En ja, soms vreten ze de luizen ook op:
www.sciencedaily.com/releases/2007/10...

Mieren stoppen hun voedsel dus ook in een hokje, beschermen het tegen roofdieren en melken het tot de slacht.

Daarnaast haal je verspilling aan als argument, maar is het ook niet zo dat er niet verspild wordt in de groente en fruitteelt, moeten we dat dan ook maar afschaffen omdat er verspild wordt? Welk bewijs heb je dat dit bewust wordt gedaan? Denk je werkelijk dat mensen in de voedsel industrie bewust verkoopbare en eetbare delen wegflikkeren for shits 'n giggles of lul je maar wat om je emotionele argument te ondersteunen met ongefundeerde beweringen?

Gegeven het bestaan van separator vlees, denk ik dat we best efficient gebruik maken van het hele dier. Botten uitgekookt voor lijm of soep, nadat de laatste restjes vlees eraf gespoten zijn. Kalfslever(-worst of -pate), kidney pies, de darmen gebruikt voor worst, 't hart als snack voor huisdieren...

ReyNemaattori | 30-03-22 | 10:59

@ReyNemaattori | 30-03-22 | 10:59:"De leeuw kán dat niet, maar als ie het wel zou kunnen, hoe weet jij zo zeker dat ie dat niet zal doen?"... wat is dat nu voor vreemde hypothetische stelling.Hoe weet jij dat hij het wel zal doen?Dit is echt een non argument.De vraag is: "is het normaal hoe wij dieren behandelen voor ons dagelijks stukje vlees en is dat nodig"?

En leuk dat je een soort van symbiotische samenwerking hebt gevonden van de mier en de luis.Maar dat valt toch niet te vergelijken met wat de mens doet? Ook de mier doet dit instinctief. Wij doen het allemaal bewust en niet omdat het noodzakelijk is om te overleven, maar uit efficiëntie,overconsumptie en winstbejag.

Groente en fruit verspillen we ook ja, maar ik hoop toch echt dat je het verschil ziet tussen een appel en een varken.
En met het bewust zijn doel ik op het feit dat de mens bewust dieren fokt, in hokjes stopt en daarna slacht, terwijl we weten dat dit een hoop leed met zich mee brengt. En met de verspilling doel ik niet op de fabrikant, die zal uiteraard elk stukje benutten van het dier, want winst.Ik doel daarmee op de overconsumptie, de verspilling van levende dieren, omdat we veel meer vlees (snacks) eten dan dat we natuurlijk gezien nodig hebben.

Kowalski11 | 30-03-22 | 12:18
▼ 11 antwoorden verborgen

Als de gehakt veel duurder wordt moeten arme sloebers kiezen voor 'balletjes in vette jus' of 'ravioli met vlees' die in potten zit, houdbaar tot 2099, ingredienten die uit een fabriek van AkzoNobel lijken te komen. En dat zou dan goed zijn voor de volksgezondheid?

small_town_dude | 30-03-22 | 09:48 | 2

Als je bent wat je eet, ben je zelf ook eeuwig vers.

J.Cash | 30-03-22 | 09:57

@J.Cash | 30-03-22 | 09:57: Je bent wat je eet, klopt ja. Dus ik ben een cracker en de meeste Nederlanders zijn oliebollen / pannekoeken.

Asteroid-B612 | 30-03-22 | 10:11

De bullshit in het verhaal is dat men de consument wil dwingen om meer biologisch te eten.
Maar biologisch is juist verre van duurzaam.
decorrespondent.nl/6027/nog-een-reden....
Meer grond nodig, meer ammoniak en andere stoffen die men eigenlijk niet wil in het duurzame/biologische sprookje.
Maar dat kenmerkt links weer: twee tegengestelde dingen willen en eisen, terwijl die elkaar in de weg zitten.
Biologisch vs duurzaam
Asielzoekers vs verzorgingsstaat
Bouwen vs natuur
Biomassa vs CO2 uitstoot,
en ga maar door.
En dat moet NL dan besturen.
Wie zijn toch die mensen die vertrouwen hadden in deze figuren?

Nuchternederland | 30-03-22 | 09:47 | 2

Omdat deze mensen een zeer egocentrisch en beperkt wereldbeeld hebben. Ze denken daadwerkelijk dat als zij biologisch-dynamisch veganistisch eten dat dan de wereldwijde uitdaging omtrent het betaalbaar en houdbaar kunnen voeden van de uitdijende mensheid is opgelost. Egoisme en deugen is ook hier de valse oorzaak voor het opdringerige gedrag.

_pacman_ | 30-03-22 | 09:50

Klopt

Therrie | 30-03-22 | 10:10

Wanneer komt de zuurstof tax?

Hondt | 30-03-22 | 09:46 | 3

"Zuurstof, dat is een stofje dat een zure deken over de natuur heen legt"
Ik zie het hem zo zeggen.

Nuchternederland | 30-03-22 | 09:48

Adem belasting

P-unit | 30-03-22 | 09:49

Een generatie van huurders zonder auto die alleen nog maar staatspap en rijst eten.

VliegTUIG | 30-03-22 | 09:45 | 2

Hahaha, en met een dikke trui naar de staatszender kijken met een spaarlampje aan.

J.Cash | 30-03-22 | 09:58

@J.Cash | 30-03-22 | 09:58: en iedere dag verplicht de schilderijen van onze grote leiders afstoffen

Siegfriet_Klaag | 30-03-22 | 14:38

Een positieve benadering ware beter: een belastingsverlaging voor de BMI-neutralen. Zelfs Pavlov wist dat al.

Anymethyl | 30-03-22 | 09:45 | 3

Hmm, boodschappen afrekenen met je QR-code.

Duwbak_Linda | 30-03-22 | 09:47

@Duwbak_Linda | 30-03-22 | 09:47: Nog niet zo lang geleden kreeg je een tegemoetkoming in je zorgpremie als je dat jaar weinig / geen zorg had verbruikt. In mijn beleving werkte die bonus aanpak uitstekend voor het terugdringen van vooral de druk op de 1e lijnszorg. Uiteraard buitelde de zieligheidsindustrie met sosjalistiese partijen voorop over elkaar van verontwaardiging waarna het werd afgeschaft. Gezond leven kun je best belonen, als je maar wilt.

_pacman_ | 30-03-22 | 09:58

@_pacman_ | 30-03-22 | 09:58:
Vond dat ze goede argumenten hadden om die constructie af te schaffen. Was ook maar de vraag of het echt minder zorgdruk opleverde op termijn.

Duwbak_Linda | 30-03-22 | 10:06

Dode dieren in de supermarkt is geen prettig gezicht maar wat ook niet leuk is is de vegetarische slager die honderden sojabonen kapot vermoord.

hero_of_heaven | 30-03-22 | 09:45 | 2

Die sojabonen hebben ook geen grond nodig waarvoor natuurbossen gekapt worden en dus dieren de dood vinden. Allemaal bonen eten dus.

tectonicos | 30-03-22 | 09:47

Gewoon het migratiebeleid aanpassen, dan zijn zulke als deze belastingverhogingen niet nodig.

de uitbater | 30-03-22 | 09:44

Het is gewoon een maatregel om de burger nog verder uit te knijpen; net als de bv vliegtaks wordt het bedrag natuurlijk zo laag dat bijna iedereen gewoon vlees blijft kopen, m.a.w. per saldo meer meer meer belasting.
Anders krijg je de discussie dat vlees (en bv vliegen) elitair wordt. Lastig voor de vegaclub; u mag geen vlees eten, maar voor anderen aan de onderkant mag het weer niet te duur worden, zodat slechts een symboolmaatregel overblijft.
Maatschappijbreed begint het wel een probleem te worden; de overheid probeert met beprijzing bijna alles te sturen, waardoor steeds meer mensen hun rekeningen niet meer kunnen betalen.

Harry.Langezwaal | 30-03-22 | 09:43

Ons regentenkabinet weet het weer mooi te brengen..
Nederland wordt weer een stuk gezonder, ècht jonge!

rooiesaus | 30-03-22 | 09:42

ik vind die studentes (de meeste zijn nog maagd waarschijnlijk) altijd wel grappig met hun bordjes "don't eat meat, eat pussy". Doe het gewoon allebei.

small_town_dude | 30-03-22 | 09:40 | 2

Ik zou te graag eten. Maar dan doen ze ook weer moeilijk.

redanx | 30-03-22 | 09:52

Maar een kat is toch ook vlees?

Kattie | 30-03-22 | 09:57

Dan begin ik zelf wel een kinderboerderij in mijn tuin.

Sinterbikske | 30-03-22 | 09:40

Let op hoe duur plasticvrije en vegan producten zijn in de supermarkt. Het zou me niet verbazen als alles zo duur gaat worden. Het is de ordinaire herverdeling weer. Als vegetariër hoop ik op 100% leedvrij kunstvlees voor wie het leven geen zin meer heeft zonder bruinrode taaie lap op het bord.
Zou de elite nu stoppen met jagen? Religieuze en andere bruutwrede taferelen tegen dieren, verboden straks? Vlees helemaal weg, ook voor de grootste portemonnees? Ik vrees van niet. Dit lijkt te veel op rantsoenering.

zeurmachine | 30-03-22 | 09:39 | 4

@Sinterbikske | 30-03-22 | 09:41: Ons gebit en spijsverteringsorganen zijn van een omnivoor. Daarom kan de mens extremen overleven en onze hersenen zijn met 2/3 toegenomen toen de mens vlees ging bbq'en, daarom zijn we slim geworden.

Wayan | 30-03-22 | 09:52

Het houden van kippen en konijnen gaat nog groot worden, net als vroegah.

Harry.Langezwaal | 30-03-22 | 11:27
▼ 1 antwoord verborgen

Jaa straffen straffen straffen. En vergeet niet: deze mensen zijn bij ONS in dienst. WIJ hebben ze gevraagd om wat dingen voor ons centraal te regelen, tegen een riante vergoeding.

John McClane | 30-03-22 | 09:39 | 1

Je lijkt wel een Amerikaan.
Maar gelijk heb je.

J.Cash | 30-03-22 | 09:44

Wat zou die gehaktbal van een Bruls hiervan vinden?

de euro middenweg | 30-03-22 | 09:37 | 1

Dat is zeker geen vegetariër.

J.Cash | 30-03-22 | 09:44

Superschadelijk voor de volksgezondheid. Minder bedeelden kunnen dalijk gewoon geen vlees meer kopen, wat vnl schadelijk is voor de kids. Onderzoek heeft aangetoond dat vegetarische kinderen het slechter doen op school en dat zij 35% minder massa op hun bovenarmen hebben. Je beperkt in feite de ontwikkeling van het kind. Minder vlees is nog meer tokkies en van die hangende ongezonden gezichten.

KlikKlak | 30-03-22 | 09:37 | 2

Alleen al B12 is essentieel voor de ontwikkeling. Kun je nog zo gaan schreeuwen dat je het uit supplementen haalt, maar uit dierlijke bronnen (met alle andere supplementaire stoffen erbij) haal je dat het beste.

Tolo | 30-03-22 | 09:45

In andere woorden: kindermishandeling.

KlikKlak | 30-03-22 | 09:55

Dit is nu weer een reden om de tax te verhogen op de rug van de armen die kennen straks alleen maar slacht afval kennen eten.

gerrit5042 | 30-03-22 | 09:37 | 2

Daarom de aanval op het hebben van huisdieren. Dat restvlees moet bestemd worden voor menselijke consumptie. De campagne is echter dat o.a. honden een te grote ecologische "pootafdruk" hebben. Maar dat is een verzinsel.

zeurmachine | 30-03-22 | 09:42

Veel arme mensen eten allang alleen maar slachtafval.

small_town_dude | 30-03-22 | 09:45

Dus vlees eten is slecht, maar als je genoeg geld hebt dan maakt het niet uit.

small_town_dude | 30-03-22 | 09:35 | 4

@J.Cash | 30-03-22 | 09:45: Ik stel voor dat we beginnen met het verbieden van advertenties voor vleesch.

Boterhoofd | 30-03-22 | 09:47

En als je wil offerfeesten is het ook goed. Anders is het discriminatie en racisme.

Asteroid-B612 | 30-03-22 | 10:15
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
loekdeleeuw | 30-03-22 | 09:34

Het hele idee dat vlees slecht is en dat we synthetische vervangers moeten gaan eten is lachwekkend. We hebben het dan letterlijk over in elkaar gezette producten. Nou, daar ligt de supermarkt al vol mee en de meeste kan je beter mijden als de pest.

Men doet alsof vlees de reden is dat men dikker is geworden, maar wordt dat ondersteund door feiten? Er zijn wel meer 'trends' in voeding zichtbaar in de afgelopen decennia en ik betwijfel of meer vlees eten de doorslaggevende factor is m.b.t ongezonder leven.

StiekemeBunzing | 30-03-22 | 09:34 | 6

Haalt niet weg dat mensen gebouwd zijn voor dat dieet en een actieve levenswijze. Paar duizend jaar technologie en we lopen erbij als gehaktbal Bruls.

Tolo | 30-03-22 | 09:48
▼ 3 antwoorden verborgen

Een vleesaccijns. Uitsluitend boven de 18 jaar verkrijgbaar. Speciale winkels. Geen vlees meer bij supermarkten. Afschrikwekkende plaatjes op alle vleesverpakkingen. Campagnes van artsen tegen vlees eten. Een speciaal goed doel en fonds tegen vleeseters.

BoerKoekoek | 30-03-22 | 09:34 | 2

Een plaatje van Timmerfrans in zijn blote bolle buik. Op de vleesverpakking. Oh de gruwel!

Anymethyl | 30-03-22 | 09:43

De slager?

Therrie | 30-03-22 | 10:12

Zometeen wordt het voor mensen in Texel ook interessant om over de grens boodschappen te doen.

HankHill | 30-03-22 | 09:34

Haha! Zo kom je er ook! Extra belasting heffen op consumptie artikelen.
Allemaal betalen voor de dromen van deze (s) linkse pluche partijen.
Bewust plan om mensen armer te maken.

Mispel | 30-03-22 | 09:34

Vleestax is niets anders dan extra geld voor de staat. Overgewicht, CO2, Stikstof, voedselcrisis, klimaat, gezondheid zullen niet significant veranderen door deze futiliteit.

small_town_dude | 30-03-22 | 09:33

Kom kom, Struikrover. Niet zo dramatisch. We hebben het de massa nu eenmaal decennia lang mogelijk gemaakt om goedkope: vleesproducten, 3 jaarlijkse vliegvakanties (zelfs buiten Europa!), Dallas/Dynasty huisinrichtingen, auto's, woningen, kleding, TV's, spelcomputers etc etc te kunnen consumeren dan moet je niet raar opkijken dat de rekening nu gepresenteerd wordt. Langzaam maar zeker moeten we weer terug naar een soort jaren vijftig toen alleen de notaris en de aristocratie deze privileges hadden. Dat zal nu dan de Kaag-elite zijn die wat diverser is.

Tiscali-2 | 30-03-22 | 09:32

In de oorspronkelijke plannen zou de vleestaks hoog in de bedrijfskolom geplaatst worden om duurzame veeteelt te stimuleren. Nu komt deze onderaan, bij de consument, want duurzaam vlees is gezonder dan "gewoon" vlees. Een praktische invalshoek: https://www.accountancyvanmorgen.nl/2021/03/11/ey-maakt-gehakt-van-vleestaks/ (het gaat om de link in het artikel).

De werkelijk onwaarschijnlijke betutteling van deze hopeloze maatregel: de minister als zendeling voor de paupers. Krijgen we zo meteen ook gratis spiegels en kralen bij de vleesvervanger?

Deze o zo christelijke minister van Landbouw kan zich beter richten op de systemische problemen binnen de agrarische bedrijfskolommen. Maar dan moet je wel vakinhoudelijk verstand van zaken hebben: dan blijven ideologisch gemotiveerde schijn"oplossingen" toch de weg van de minste weerstand.

Zo langzamerhand krijg ik nog meer de schurft aan de CU dan aan D66. En dat is knap.

Hetkanverkeren | 30-03-22 | 09:32

En dan straks als al het "vlees" van soya bagger gemaakt is blijft de "vleestax" natuurlijk gewoon staan.

keistad | 30-03-22 | 09:31 | 3

E90 vlees, breng ze niet op ideeën.

_pacman_ | 30-03-22 | 09:32

Waar nu sojabonen groeien, daar groeiden eerst de longen van de wereld met bedreigde diersoorten en bijzondere plantjes. [Dit is het moment om je schuldig te gaan voelen]

Duwbak_Linda | 30-03-22 | 09:34

Soya is misschien wel nog schadelijker voor de natuur dan die koeien en varkens in ons kikkerland omdat je (1) zowel bossen moet kappen, (2) wat er teruggeplant niet dezelfde bomen zijn en ook weer jaren nodig heeft om te groeien. Die ziekelijke honger (no pun intended) naar iets wat op vlees zou moeten lijken is toch gewoon bullshit eerste klas. Als ik vegan eet wil ik helemaal geen stuk rubber wat gekruid is als een kipblokje, anders had ik wel kip gekocht..

keensteyl | 30-03-22 | 09:59

Als de burger zelf zijn les niet lijkt te leren dan moet de overheid wel ingrijpen. Als ik zie wat om me heen gebeurd denk ik niet dat het anders goed kan komen.

Neuth | 30-03-22 | 09:31 | 5

Vertel, vertel... watskeburt?!

WasHetMaarMakkelijk | 30-03-22 | 09:42

Het enige dat ik om me heen zie gebeuren zijn veel te kleine stukjes vlees in de supermarkt. Kijk ik dan net wat verder over de grens om me heen, dan zie ik betere stukken vlees.

Mij pakken ze er niet mee, als ze de belasting hier verhogen haal ik dat ook wel bij de buren. Zelf slachten is natuurlijk ook altijd nog een optie voor klein spul.

Maar die overheid die altijd alles moet controleren, beetje de Putin aanpak zeg maar. Nee dat past niet in een vrij land. Niet dat je Nederland een vrij land kan noemen, maar ik zou het graag wel weer een vrij land maken, niet een nog minder vrij land.

Maar ergens heb je een punt, misschien moet de overheid ingrijpen. belasting op links stemmen zou een idee zijn.

DerUnterMensch | 30-03-22 | 09:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Geen verassing bij sommige supermarkten zijn ze dat al aan het voorbereiden, daarom koop ik al een tijdje mijn vlees niet meer bij de de appie maar bij de slager. Daarmee help ik de slager om te overleven ik krijg vers vlees van uit de omgeving, ik eet lekkerder en gezonder, en laat appie maar zijn nieuwe doelgroep bedienen.

Wayan | 30-03-22 | 09:31 | 1

Supermarkten zijn sowieso de bron van alle ellende met hun woekerwinsten ten koste van de boeren en de consumenten.

Tiscali-2 | 30-03-22 | 09:36

Graaiers

william7055 | 30-03-22 | 09:29

Tja enge gevaarlijke mensen bedenken enge gevaarlijke dingen. Onze knetter linkse kabinetten onder leiding van machtsgeile Rutte doet al jaren niets anders dan betuttelen. En ondertussen blijven mensen maar op de verderfelijke VVD stemmen.

Ook elke jaar weer dat gezeur over dat we in Nederland te veel vlees eten. Kijk eens in de supermarkt naar de grote van een biefstuk of snitzel. Ga de grens over en kijk daar naar de omvang. We eten in Nederland te weinig vlees, gewoon zielig die porties hier.

Al die betutteling in Nederland ben ik meer dan moe. Tijd dat we al die zooi weer terug gaan draaien.

Alcohol vanaf 15, maximum snleheid op 140, vuurwerk (knal en sier) het hele jaar door, bellen op de telefoon is geen enkel probleem, plastic rietjes en bekertjes ook geen probleem, stofzuigers met een hoger vermogen als 1600 watt geen enkel issue, gratis plastic zakjes bij de winkel enz enz.

DerUnterMensch | 30-03-22 | 09:29

Na de brandstof, gas, electra komt het vlees aan de beurt.

De Groen Linkse agenda wordt gewoon uitgevoerd.

Ieder volk krijgt waar het op stemt.

Ervaringsdeskundige | 30-03-22 | 09:28

Nou, dan nemen de mensuh toch gewoon beluga. Ook lekker.

Ichneumonidae | 30-03-22 | 09:28

Kabinet? Rutte nog steeds afhankelijk van D66 betere kop.

dedwarsligger | 30-03-22 | 09:27

Alle aangedragen kulargumenten zijn kulargumenten. Ze hebben in den Haag gewoon domweg meer geld nodig om al die nieuwkomers een mooi veilig leven te kunnen geven. Wij als Nederlanders mogen trots zijn daar een financieel steentje voor bij te kunnen dragen.

Hup, hup, meer tax naar de nieuwkomers. Een soort van migratieniveleringsfeestje zullen we maar zeggen. Hoera.

Peerkeoud | 30-03-22 | 09:27 | 2

Misschien tijd dat Den Haag dan gewoon eerlijk vertelt dat de koek op is en weer wat meer gaat richten op basisvoorzieningen.

Duwbak_Linda | 30-03-22 | 09:30

Steentje? Molensteen!

Ruud Hazes56616330 | 30-03-22 | 10:53

En voor bio wordt dan een uitzondering gemaakt. Nog een fraudemogelijkheid erbij voor de hele keten. Menig restaurant zal dan echt bio gaan. Succes met controleren.

Dr. Worstenbroodje | 30-03-22 | 09:26

Lekker. Bouillon trekken van vega schenkels en vega mergpijpen.

Leptob | 30-03-22 | 09:25 | 3

Wat denkt u van de heerlijke vega kroketten , lihanboutjes en andere tv vega sjit.

Zitvlak | 30-03-22 | 09:29

Alleen "trekken/pijpen" klinkt smakelijk/interessant.

grapjasz | 30-03-22 | 09:47

@Zitvlak | 30-03-22 | 09:29: Vega kroketten, de hele nacht gekotst. Was bij v.d. Valk, bestel kroketten, feestje in Spanje heb je alleen aardappelkroketten, zeg nog wat smaken ze raar, gevolg hele nacht op de wc.

gato | 30-03-22 | 10:41

Een vleesimport stop van, laten we zeggen 100.000 * 80 kilo per jaar, lijkt me een mooi begin om de stifstof uitstoot te gaan beperken.

_pacman_ | 30-03-22 | 09:25 | 2

Extra hondenbelasting (dus minder honden) scheelt ook in stikstofuitstoot.

Dr. Worstenbroodje | 30-03-22 | 09:39

maar dan kan alleen de echte elite zich nog een of meer honden veroorloven, nu mag een aow er in een wmo cabrio zijn honden aan een touwtje het trottoir laten onder schijten.

vranac | 30-03-22 | 11:09

Bekijken vleestaks, Kabinet wil opvangplaatsen asielzoekers en Oekraïners tóch afdwingen, Grootste grondwetswijziging sinds 1983 in de maak...

Deze regentenbaasjes zijn goed bezig, lees goed als dwingend en hou die kop van een vals lachende Rutte in gedachten...

BadPatNL | 30-03-22 | 09:25 | 1

Weer een noodwetje er bij. Ze hebben bloed geroken.

J.Cash | 30-03-22 | 09:29
-weggejorist-
TulaySmulders | 30-03-22 | 09:24 | 3

Wat een sukkels... ' omdat de Nederlander weigert gezonder te eten.' Terwijl bewezen is dat veganisten vaker ziek zijn en vaker thuisblijven van hun werk. Als ze dan zo nodig iets aan de vleesconsumptie willen veranderen, waarom dan geen fastfoodtaks? Een whopper van 15 euro helpt waarschijnlijk beter dan voor mensen die normaal eten hun gezonde voedsel onbetaalbaar te maken.

Dooiemus | 30-03-22 | 09:24 | 6

@J.Cash | 30-03-22 | 09:31: Veganisten net leden van de Protestante Kerk. Vreugdeloos doch opdringerig volk wat u graag wil vertellen wat goed voor u is en wat u allemaal verkeerd doet. En ze hebben de gave om bij elk willekeurig gespreksonderwerp het te herleiden naar hun geloof of veganistische leefwijze. Vervelend volk.

_pacman_ | 30-03-22 | 09:37

@_pacman_ | 30-03-22 | 09:37:
Sommigen doen het subtieler, let maar eens op de thema’s van Radar waar ene vegetarische adventiste het programma presenteert.

J.Cash | 30-03-22 | 10:03

Zoals Farisegers.....

vranac | 30-03-22 | 13:20
▼ 3 antwoorden verborgen

Daar moet je dus in Zuid-Afrika niet mee ankomen. Iedere dag braai.

Boterhoofd | 30-03-22 | 09:24 | 1

Australie en de VS ook niet.

Asteroid-B612 | 30-03-22 | 10:21

Daar zal de belastingdienst blij mee zijn met een nieuwe uitvoeringsplan. Gaat vast helemaal goed komen dit keer.

Pummetje | 30-03-22 | 09:23

Helemaal in lijn met de plannen van de VN. We moeten terug naar een dagelijks rantsoen van 14 gram rood vlees.

Uiteraard moet de productie van vlees worden beperkt in die plannen, maar er is wel een uitzondering voor industrieel gekweekt vlees.

Het is dat de komende jaren, ten gevolge van de schokgolf die de Oekraine-oorlog veroorzaakt, een einde maakt aan modieuze praat over suiker en vlees. Dan gaat het weer gewoon over het bestrijden van honger.

Glasgow Argus | 30-03-22 | 09:21 | 4

@J.Cash | 30-03-22 | 09:32: wel met schijven vette worst erin meegebakken (Turkse knoflookworst.. weetjewel)

grapjasz | 30-03-22 | 09:45
▼ 1 antwoord verborgen

Toch knap dat dit al hervorming nummer zoveel is en de echte problemen zoals de toeslagenaffaire nog steeds in de doofpot blijven zitten. 'Het onderzoek loopt nog.'

keensteyl | 30-03-22 | 09:21

Dan maar geen vlees meer. Ik drink in plaats daarvan wel goedkope benzine. Oh, wacht.

goedverstaander | 30-03-22 | 09:20

Iedereen die gelooft dat wij met achttien miljoen mensen het goede voorbeeld gaan geven aan de rest van de wereld en zodoende de planeet gaan redden, zou 48 uur non-stop gedwongen moeten kijken naar documentaires over de drukbevolkste steden en landen op andere continenten.

MickeyGouda | 30-03-22 | 09:19 | 5

"Ja maar ja, als iedereen zo denkt, verandert er nooit iets!" En bovendien zijn "we" (regering) heel graag het beste jongetje van de klas. En dat mag *heel* veel kosten. Ze hoeven het toch niet zelf te betalen.

2Little2Late | 30-03-22 | 09:29

Precies. Of naar de grafieken van de explosieve bevolkingsgroei in "ontwikkelingslanden". Maar wij kunnen onze deugbips weer met een gerust hart afvegen, want wij deugen straks allemaal.

Peerkeoud | 30-03-22 | 09:30

Precies. Midden in de roos. Hele continenten trekken zich nergens iets van aan. Ik drink lokaal geteelde kruidenthee en zij kappen aan de stadsranden nog wat oerwoud voor hun 10 kinderen.

zeurmachine | 30-03-22 | 09:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Tegen wijfie gezegd..."vanavond Schweinbraten/vette jus/salzkartoffels/krat bier..."en een beetje snel graag gvd.

grapjasz | 30-03-22 | 09:19 | 5

J.Cash. ze zal dat wel aan de kassa betaald hebben.

upgent | 30-03-22 | 09:49

Heb ik ook ooit eens geprobeerd. Vervolgens had ik de luiken 1,5 week dichtzitten.

Plaque-doctor | 30-03-22 | 10:10
▼ 2 antwoorden verborgen

Dus belasting verlaging voor groente en fruit kan niet, want "computer says no", maar belasting op vlees kan wel om hoog. Right.

Kaal-dik-en-lelijk | 30-03-22 | 09:18 | 3

Van 6% naar 9% was zo geregeld inderdaad!

Duurkoop | 30-03-22 | 09:24

Ze hebben meer geld nodig. Er komt steeds meer economische ballast binnen en dat bekostigen daarvan moet ergens vandaan komen.

Peerkeoud | 30-03-22 | 09:31

het gaat om het instellen van een derde tarief. Daar is in het verleden niet op gerekend.

AntiZanicz | 30-03-22 | 09:39

Wel grappig dat een btw-verlaging op verse groente dan weer te ingewikkeld is.

Duwbak_Linda | 30-03-22 | 09:17 | 5

Minder belasting is altijd lastig. Meer belasting is geen enkel probleem. Ziet u het patroon?

2Little2Late | 30-03-22 | 09:28

het gaat niet om het verlagen, het gaat om het instellen van een derde tarief. Daar is in het verleden niet op gerekend.

AntiZanicz | 30-03-22 | 09:38
▼ 2 antwoorden verborgen

In een duitse krant las ik dat de duitse spd minister van ontwikkelingshulp Svenja Schulze van de spd ook minder vleesconsumptie wil om hele nobele reden zoals dat past bij iemand van een eerlijk delen partij, door minder graan als veevoer te gebruiken blijft er meer over voor zielige mensen die door door de oorlog in Ukraine anders geen brood zouden hebben, Zo'n argument had ik van een CU deuger ook verwacht maar devolgevreten warme bakker is een trekpop van het tiranieke uiterst linkse ambtenarentuig met een milieudefensie agenda.

vranac | 30-03-22 | 09:16 | 2

Helder.

Kameraansteker | 30-03-22 | 09:17

menseneten of groeicapaciteit gebruiken om dieren te vet te mesten is ongerijmd.

AntiZanicz | 30-03-22 | 09:37

Nee, de "alternatieven" zijn natuurlijk beter. Ultra-bewerkte vleesvervangers met duizendhonderdmiljard synthetische stoffen zoals methylcelloluse, die zorgt voor diarree, krampen, verstoppingen en winderigheid en maltodextrine, met een glycemische waarde enkele malen hoger dan gewone kristalsuiker.

Kun je net zo goed naar de McDonald. En de dokter, met je geruft. Gezonder eten.. dat ligt echt niet aan het vlees. Kijk maar wat er met Asha gaat gebeuren met zo'n taks. Helemaal niks. Zit grotendeels in het hoofd.

Tolo | 30-03-22 | 09:15

Als ze nu gewoon alle "gezonde" dingen de helft goedkoper maken. Dan worden de zogenaamde ongezonde dingen relatief veel duurder. Dat heeft dan toch hetzelfde effect? Zal wel geen goed idee zijn.......

Eminent | 30-03-22 | 09:15 | 1

Dat zou een goed idee zijn van een regering die er voor de inwoners van het land zit. Helaas is dat al een aantal decennia niet meer het geval.

2Little2Late | 30-03-22 | 09:27

De overheid is slechts geinterresseerd in het land waar die koeien op staan. Als het vlees middels taxatie te duur wordt, komt dat land vanzelf te koop te staan.

ChatBot | 30-03-22 | 09:14

"In de Tweede Kamer maken politici echter gehakt van het plan.".

Wat zullen ze gelachen hebben op de redactie van De Telegraaf om deze woordgrap.

Jos Tiebent | 30-03-22 | 09:13

Als je onderwijs op orde hebt is dit helemaal niet nodig.

Kaas de Vies | 30-03-22 | 09:13 | 4

Men heeft deze tax nodig om het onderwijs te financieren. Dat is ook de reden dat de accijns/btw op de benzine niet naar beneden kon. Het kan haast niet anders of *alle* btw in heel Nederland gaat naar het onderwijs. Als Kaag het zegt, moet het wel zo zijn.

2Little2Late | 30-03-22 | 09:26

@2Little2Late | 30-03-22 | 09:26: Kaag zit net in haar eerste jaar Bachelor economie en is net begonnen aan haar paper over hoog- en laagconjunctuur

keensteyl | 30-03-22 | 09:28

@2Little2Late | 30-03-22 | 09:26: Nee, ze hebben extra geld nodig voor de honderdduizend nieuwkomers ieder jaar. Volgend jaar komt er een nieuwe tax, of verhoging van een bestaande. Net zo lang tot dat de pleuris ook hier uitbreekt.

Peerkeoud | 30-03-22 | 11:46
▼ 1 antwoord verborgen

Hoe lang accepteren Nederlanders nog als debiele kleuters te worden behandeld door Kaag en consorten? De overheid is ooit in het leven geroepen om basale taken te verrichten zoals het verdedigen van landsgrenzen, veiligheid op straat waarborgen en zorgen voor fatsoenlijke infrastructuur. Onze overheid scoort uit dit rijtje 1 uit 3. Wie heeft deze totalitaire geesten het idee gegeven dat ze tot in detail kunnen bepalen hoe wij ons leven leiden? Het begint naar communisme te stinken in Nederland.

MarkiesDeBalzaque | 30-03-22 | 09:13 | 5

Al heel lang niet meer, hoor. Daarom hebben we 20 splinterpartijtjes. De enige redding is Lijst Omtzigt. Niet omdat je het eens moet zijn met zijn standpunten mbt de eu en allerlei andere zaken, maar omdat Omtzigt in de peilingen meer zetels zou krijgen dan de VVD als er nu verkiezingen zouden zijn, omdat hij als enige een plan heeft voor politieke veranderingen. Doofpotjes eruit, democratie terug.

Dooiemus | 30-03-22 | 09:31

kaag is net 3 maanden minister en alles is al haar schuld

AntiZanicz | 30-03-22 | 09:33

@Jos Tiebent | 30-03-22 | 09:18: Ik het meest aan de ideeën van haar en de haar gelijkgestemden, maar daarna haar elitaire toontje. Dat hoofd geeft me een zelfde reactie als het hoofd van al haar partijgenoten, met name Jetten, Sjoerdsma en Paternotte. Gelijk op een andere zender, want er gaat weer onzinnige zooi uit dat hoofd komen.

Peerkeoud | 30-03-22 | 11:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Okay.... We gaan naar Duitsland om te tanken, om bij Trinkgut flink drank in te slaan, bij DM nog minder te betalen voor Nivea dan bij Kruidvat met haar 2 halen 1 betalen aanbiedingen, te vliegen vanaf Niederrhein Flughafen en dus binnenkort ook in de rij voor de winkel van Metzgerei Quartier in Kleve.
Volgens mij gaat de Duitse economie nog meer van mij profiteren!

hxl | 30-03-22 | 09:12 | 7

Goed zo, lekker rondcrossen met je auto, veel voor weinig, tankje weer vol, u is een zeer goed mens, intelligent, inventief en een voorbeeld voor ons allen. Dank voor uw inbreng.

Normpje | 30-03-22 | 10:07
▼ 4 antwoorden verborgen

Het Koewartje van Stag.

BrutusBosch | 30-03-22 | 09:11

De staat heeft niks te maken met mijn gezondheid of hoe ik mijn leven indeel.
En er hoeven al helemaal geen reclames of influencers ingezet te worden die mij willen sturen en opvoeden.

Zorg nu maar eerst eens voor voedsel dat betaalbaar blijft, geen gezeik over te weinig drinkwater in de zomers, betaalbare en genoeg woningen, betaalbare energie, betaalbare zorg en scholing en zorg ervoor dat de vluchtelingencrisis voor altijd wordt opgelost en dat de nepvluchtelingen vertrekken voordat de politiek zich met iets anders bezig houdt

Patje | 30-03-22 | 09:11 | 3

In Groningen valt binnenkort de waterdruk weg (of wordt minder) als u langer dan 10 minuten doucht. Geloof me, dit is slechts het begin...

2Little2Late | 30-03-22 | 09:24

@2Little2Late | 30-03-22 | 09:24:
Verschrikkelijk. En je mag dan zeker niet minder betalen omdat je een contract hebt voor een ander product?
(ja, ik vraag naar de bekende weg, sorry!)

Patje | 30-03-22 | 09:33

Ja maar wacht even... in vlees zit vitamine B12, hoe gaan we dat dan aanvullen ???

Karel Kruizenruiker | 30-03-22 | 09:10 | 4

Dat kan gewoon in de vaccinaties verwerkt worden.
Altijd zo negatief...

obi1 | 30-03-22 | 09:17

Gewoon een eitje of 4 per dag in je mik. En sparen voor een kilo steak.

Tolo | 30-03-22 | 09:25

Vitamine b 12 slikken

Therrie | 30-03-22 | 10:17
▼ 1 antwoord verborgen

Hier in de weilanden worden de eerste schaamschotten reeds geplaatst, teneinde de smakelijk uitziende koeien aan het zicht van de watertandende langsscherende automobilisten te onttrekken.

goedverstaander | 30-03-22 | 09:09

Als je 2 keer modaal verdient maakt het niet uit. Als je veel minder verdient wordt je weer getroffen. Uiteraard gaan we deze maatregel compenseren voor mensen "aan de onderkant van de samenleving". En zo werd weer een gedrocht geschapen dat wel ambtenaren aan het werk houdt, heel veel geld rondpompt, en vooral die mensen treft die daadwerkelijk hard werken voor hun geld. (de stratenmaker, de wegwerker, de onderwijzer. En nee, een consultant valt daar niet onder)

TheEgg | 30-03-22 | 09:09

Kindertax. Waar blijft dat? De mens vormt 1 grote sprinkhanenplaag die alles wegvreet en ach wat zijn we allemaal weer blij met de komst van een lief klein nieuw mensje! Er bestaat geen milieu- of klimaatprobleem er bestaat alleen overbevolking. Maar zolang we intelligent genoeg zijn om ons eigen eten te vergiftigen maar niet intelligent genoeg voor geboortebeperking kunnen ze taxen tot ze een ons wegen. Dwazen.

Koekebakker | 30-03-22 | 09:09 | 6

Precies, mensen met kinderen mogen niet eens meedoen aan deze discussie

Dr. Pown3rt | 30-03-22 | 09:13

@Dr. Pown3rt | 30-03-22 | 09:13:
Tenzij ze produceren voor consumptie!

Kaas de Vies | 30-03-22 | 09:14

Inderdaad, ondertussen gaan we gewoon door naar de 20 miljoen inwoners in plaats van te proberen te zakken naar 15 of minder. Subiet een departement voor repatriëren opzetten en mensen uit veilige landen sofort een enkeltje helpen te kopen. Na afrekenen van belastingschulden.

AntiZanicz | 30-03-22 | 09:30
▼ 3 antwoorden verborgen

Blij dat ik maar 10km van de Duitse grens woon .....

Der Schnitzeljäger | 30-03-22 | 09:07 | 1

Pleepapier, brandstof.... de vaste ritjes over de Maas en door het Reichswald.

horsteknots | 30-03-22 | 09:10

Plan is afgekraakt in de tweede kamer.
Staghouwer was oorspronkelijk bakker.
Hij kan wat mij betreft beter weer koekjes gaan bakken dan politiek bedrijven de prutser.

jufrouw theelepeltje | 30-03-22 | 09:07 | 2

Koekenbakker.

goedverstaander | 30-03-22 | 09:17

Ik heb geen actieve herinnering aan de laatste keer dat de tweede kamer invloed had op Rutte's D66 clan.

marcoplarco | 30-03-22 | 11:00

Als ze al dat geld nou gewoon stoppen in voorlichting. Goedkoper en effectiever lijkt me. Veel mensen die bijvoorbeeld horen dat er per dag alleen al in NL 1.7 miljoen dieren worden gedood voor consumptie plant je een zaadje. Werkt veel beter dan dwang of tax.

YoMoms | 30-03-22 | 09:07 | 6

evangeliseren, heel vervelend zulk soort moralistisch superieure dram-mensen. Ook leuk als je met mensen aan tafel zit en ze beginnen te zeiken over het brood of het vlees.

AntiZanicz | 30-03-22 | 09:28

echt het aantal dieren wat geslacht wordt of filmpjes van slacht wordt ik echt niet warm of koud van... eens een carnivoor, altijd een carnivoor.

normanius | 30-03-22 | 09:46

@normanius | 30-03-22 | 09:46:
Ik kom desnoods zelf wel even helpen met dat beest in stukken hakken. mooi werk hoewel je het niet de hele dag moet doen.

elfenstein | 30-03-22 | 09:48
▼ 3 antwoorden verborgen

Gezondheidsfascisme gaat nog eens groot worden.

Reebensteeltje | 30-03-22 | 09:06

Suikertax, Vliegtax, Vleestax.
Gooi maar omhoog die prijzen.
Genieten is voor de elite!

leo de pejo | 30-03-22 | 09:05

Straks kosten 10 frikandellen 2,50€ ipv 1,99€ bij de Aldi

Diederik_Ezel | 30-03-22 | 09:05 | 4

inderdaad is alles veel te goedkoop.

AntiZanicz | 30-03-22 | 09:25

@AntiZanicz | 30-03-22 | 09:25:
Zegt ie, in zo'n beetje het duurste en meest kapotbelaste land ter wereld. U heeft een hekel aan mensen denk ik.

elfenstein | 30-03-22 | 09:32

@elfenstein | 30-03-22 | 09:32: AntiZanicz is een trol die ik nog nooit op basis van feiten of steekhoudende argumenten iets heb zien posten. Negeren.

goedverstaander | 30-03-22 | 09:37
▼ 1 antwoord verborgen

Suikerfeesttax?

Kaas de Vies | 30-03-22 | 09:04
-weggejorist-
KwakzalverPro | 30-03-22 | 09:04 | 2

Weer een belasting op armoede erbij. Eet gras, arme sloeber. Vlees is alleen voor de geprivilegieerden.

Baguette | 30-03-22 | 09:04

Ik wil een ambtenarentaks.

Elke ambtenaar die ik zie moet mij 567,- euro betalen, ex 7 euro administratiekosten.

Kaas de Vies | 30-03-22 | 09:03 | 1

Uitstekend idee. Ik steun je staatsgreep.

ChatBot | 30-03-22 | 09:15

Och Och Och, ik weet niet beter dat ik al tax betaal over een stuk vlees.... eigenlijk zeggen ze extra verzwaring op primaire levensbehoefte..... een mens heeft vlees nodig, en niet die vervanger tofu zooi.

DeJaVu5225 | 30-03-22 | 09:02

Geen probleem zo groot of het kan niet met belastingheffing worden opgelost...
*thumbs*

Air van Boven Dorens | 30-03-22 | 09:02

Nu eet ik al decennia volledig vegetarisch, maar een vleestaks is te belachelijk voor woorden. Wat een politieke armoede. Bedenksel van D66, zeker?
Maak goedkoper wat je wilt dat mensen wel eten. Breid biologisch vlees uit. Maar ga niet bepalen of mensen wel of geen vlees eten. Bah. 'Houd jij ze dom, houd ik ze arm'.

Bataafje | 30-03-22 | 09:02 | 3

dat doet een vleestaks ook helemaal niet, en wie zou dat goedkoper maken moeten doen en betalen? Voeding is nu al veel te goedkoop, zie al die dikke mensen die arm zijn.

AntiZanicz | 30-03-22 | 09:24

@AntiZanicz | 30-03-22 | 09:24:
Of die arme mensen vreten slechte spullen omdat ze het goeie spul niet kunnen betalen? Voeding is te goedkoop, nee zo lusten we er nog wel een paar, lekker kapottaksen dat pleps tot ze graatmager zijn. Mogen ze nog wel cake of zelfs dat niet?

elfenstein | 30-03-22 | 09:31

@AntiZanicz | 30-03-22 | 09:24: correctie: Suiker is veel te goedkoop. Het is de goedkoopste vorm van smaak geven aan dingen en zit in veel producten waar het niks te zoeken heeft.

Geen_Wens | 30-03-22 | 09:38

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen