Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten – Reageren is slavernij

Acht jaar geleden stonden Van Baalen en Verhofstadt op het Maidanplein de revolutie te vieren.

Een cameraploeg van Sky News reed in een Russische hinderlaag. Een arts die in Kiev doorwerkte, zag een raketinslag in een flat. Gelukkig maar, anders zat deze Russische raket in een vol ziekenhuis. Oekraïense appartementen zijn sowieso geen goede investering. De details maken niet uit, oorlog is per definitie mensonterend, en binnen bewoond gebied altijd bomvol oorlogsmisdaden.

Het Russische leger heeft volgens Bellingcat onderzoeker Christo Grozev voorraden tot zondag, de Russen dachten deze “speciale militaire vredesmissie” volgens gelekte documenten morgen al af te hebben. De logistiek blijft ontbreken. Een westers leger zou dan stilvallen, een Russisch leger drijft de voorste rij jonge militairen richting de vijand, door op de achterste te schieten.

Op zoek naar een geitenpaadje naar een complete wapenstilstand mag je eerst zwelgen in dergelijke Slavische stervensbereidheid en de psyche van Poetin. Een man die openlijk ging dreigen met kernwapens na wat voorzienbare economische sancties. Anonymous start een cyberoorlog en verzoekt de Russische bevolking hun leider te verwijderen. Helaas bleef Poetin niet bij dreigementen.

Beschietingen op een kerncentrale werden tot oorlogsmisdaad bestempeld, maar zelfs die woorden werden teruggefloten. Deze poging tot de grootste vuile bom uit de geschiedenis is een zorgvuldige zet. Eentje die dit weekend herhaald wordt. Poetin verkent de mogelijkheden en wordt gedoogd. Dit stopt pas bij militair ingrijpen. Dat kan in Kiev, Boedapest, Warschau, Praag of Berlijn. Jullie keuze.

Als we blijven reageren op Poetin, lopen we steeds achter de feiten aan, zullen we bespeeld blijven, het meest waarschijnlijk op manieren die wij niet zullen voorzien. Voor een gunstige afloop zullen we moeten acteren en daarin doorschieten. Letterlijk & figuurlijk. Tegen een machtspoliticus die niets meer te verliezen heeft, moet je niet dreigen of praten. Alleen doen of laten. De rest is ruis.

Ons parlementair debat was zulke aanfluiting. Eeuwenlange Europese expansie kan je ook zien als een doldwaze puber die een slapende Russische beer blijft porren. Met het inlijven van de DDR ging het ijzeren gordijn honderden kilometers naar het oosten, samen met Polen kon je dat afronden naar duizend. Dankzij Oekraïne nog eens ruim duizend kilometer, zelfs ten zuiden van Moskou...

Natuurlijk kunnen we politiek correct en wijzen op de vreselijkheden die deze beer vervolgens doet, maar zoals Thierry Baudet afvragen WAAROM de Russische beer 31 jaar na de val van de Sovjet-Unie een gigantisch land wil innemen, lijkt mij geen overbodige luxe. Er zijn meer landen met een leger & dictator, soms was op eieren lopen de betere optie. Ontsnap aan tunnelvisie!

Er is langzamerhand een situatie ontstaan, die zich lastig laat ontmantelen. Neem als compleet ongenuanceerd voorbeeld Noord-Korea. 25 miljoen hongerende, gehersenspoelde inwoners die kleinzoon Kim Jong-un tot de hongerdood zullen volgen. Hoe gaan haar inwoners ooit integreren in de rest van de wereld? Het is nu 's nachts letterlijk een zwart gat als je kijkt vanuit de ruimte.

Precies die kant bewegen Rusland en Belarus op. Dictators die al decennia zitten, die een enorme gedachtepolitie hebben opgebouwd en hun bevolking afsluiten voor buitenlands nieuws, internet en sociale media. Mensen worden geïsoleerd, langdurig van elkaar afgesloten, waardoor ze steeds verder uit elkaar groeien. Hun ontwikkeling staat deels stil, ze leven in een parallel universum.

Stel Kim Jong-un, Poetin en Loekasjenko sterven, hoe gaan we hun bijna tweehonderdmiljoen inwoners straks inburgeren in de rest van de wereld?! Het lijken oud-gedetineerden die nooit auto hebben gereden of een mobiele telefoon hebben vastgehad. Of kinderen die opgegroeid zijn in een religieuze enclave zonder televisie. Dat gaat straks generaties kosten, ik hoop op een vredige manier.

Politici die zo hard mogelijk roepen hoeveel en welke wapens te leveren, maken een strategische, een tactische en een diplomatieke blunder. Als EC-president fantaseren over EU-lidmaatschap van een land in oorlog (die startte om een EU-associatieverdrag van hetzelfde land) is puur olie op het vuur gooien. Dan ontneem je Oekraïne de kans zelf bij te sturen in deze shitshow.

Acht jaar geleden stonden Van Baalen en Verhofstadt op het Maidanplein de revolutie te vieren. Die hadden blijkbaar niet aan de uitslag van presidentsverkiezingen, gesproken talen of etniciteit gezien dat het land op het punt stond om te verscheuren. Helaas stond voor deze eurocraten hun droom centraal, niet de huidige situatie. Ze keken niet naar het heden, zuiver naar hun Utopia.

Frans Timmermans leeft op dezelfde manier in zijn eigen wereld. Zijn laatste interview mist nog een paar dingetjes. Laat ik het nog een keertje proberen: We willen van Russisch gas af om direct maximaal een kwart van de Russische economie te slopen. Poetin sluit wellicht het Russisch gas af, als represaille op Westerse sancties; laten we overstappen voordat we gedwongen worden.

(Gas dat wonderbaarlijk nog geleverd wordt, is handig als strategische voorraad.) We willen van Russisch gas af om koolstofdioxide-uitstoot te verlagen. Dat wilt u voor het klimaat, dat wil ik omdat we zoveel koolstofdioxide in de lucht hebben gepompt dat we aantoonbaar dommer worden. Al gelang waarmee u het mee eens bent, zijn er genoeg redenen om direct en volledig over te stappen.

Dan kun je niet met jarenoude stokpaardjes zoals zonne- en windenergie komen. Dat duurt te lang, geeft te weinig energie, en geeft gezien over de dag of het complete jaar een aanbod van energie op een ander moment dan de vraag naar energie. Frans, dat heet al tien jaar de Duck-curve. We zijn compleet verslaafd aan instant-gratificatie. (Schakelaartje om, lampje aan) Zo werkt zon & wind niet.

We hebben dus ook investeringen nodig in opslag van energie en investeringen in meer infrastructuur om energie te verplaatsen. Dat gaat langer duren dan de vechtscheiding uit de Sovjet-Unie, vooral door gebrek aan ervaren technisch personeel. We hebben vandaag andere energie nodig, niet morgen. Bijvoorbeeld uit net gesloten, maar functionele (bruin)kool- en kerncentrales.

Knip onze navelstreng met Rusland door, draai hun gaskraan vanavond nog dicht.

Reaguursels

Inloggen

Er zou maar 1 antwoord op het energievraagstuk zijn en dat is kernenergie in allerlei omvang. Helaas blijkt kernenergie ook een strategisch doelwit te kunnen zijn om systematisch Europa plat te leggen als defensief doelwit. Geen idee wat nu het antwoord is op zonnepanelen na, maar dat dekt de lading ook niet.

Jan, Leiden | 06-03-22 | 17:20

Geen paniek !!

Guy Verhofstadt is inmiddels als vrijwillger aan front geisgnaleerd.

Ervaringsdeskundige | 06-03-22 | 17:11

Ik doe niet mee. Geen behoefte om straks €10 voor een brood te betalen of €15 voor een kub gas, of €12,50 voor een ltr benzine. Allemaal omdat een stelletje
rijke elitaire lieden zo nodig willen laten zien hoe moreel superieur ze wel niet zijn.
Zelf kunnen ze die narigheid goed betalen...

Goedzo | 06-03-22 | 13:38

"omdat we zoveel koolstofdioxide in de lucht hebben gepompt dat we aantoonbaar dommer worden"

Dat gaat over de binnenlucht.

Tapu | 06-03-22 | 13:16

Proactief handelen. Dat is wat de VS al decennia doet in de rest van de wereld en dat levert altijd alleen maar ellende op. Robuste defensie ok. Maar ga nou niet dat lopen doen wat je de ander verwijt want je rechtvaardigt de daden van die ander met terugwerkende kracht.

Sans Comique | 06-03-22 | 12:51

Warrige tirade dit. En waarom linkt een gaskraan dicht naar een olie-importstop? Je snapt toch heus wel dat stoppen met Russische olie veel makkelijker is dan stoppen met gas?

waarisdelol | 06-03-22 | 10:25 | 1

Stel dat we in oorlog zijn met die Rus, gaan we dan nog door met gas kopen? Denk t niet. Dus het kan. In vele steden in Ukraine heeft men ook geen gas Gewoon trui aan doen en zorgen dat je een oplossing komt... Of in Ukraine, de volgende dag haalt

geenjagergeenneeger | 06-03-22 | 12:50

"... dat wil ik omdat we zoveel koolstofdioxide in de lucht hebben gepompt dat we aantoonbaar dommer worden."

Dit is echt ernstige apekool. Het artikel waar je naar verwijst heeft het over binnenruimtes waar de concentratie CO2 naar 3000 ppm kan oplopen. Dat is je eigen CO2, van je eigen ademhaling. En je wordt er niet dommer van, je verliest je concentratie.

Dit is claimen dat we moeten stoppen met water drinken, want het is giftig (bij 10 liter in één keer).

marcoplarco | 06-03-22 | 08:34 | 2

Zoals zoveel stukken van Feynman: haastig bij elkaar gegoogelde feitjes, waardoor het lijkt alsof hij een enorm brede kennis heeft, maar bij nadere beschouwing blijkt hij de finesses toch niet echt te begrijpen.

Tapu | 06-03-22 | 13:20

In pakweg 100 jaar een volledig op goedkope en relatief schone energie (dan hout, walvis vet, slechte kool en turf), wereld opbouwen en denken dat je snel een 100% rechtsomkeert kunt maken zonder dat die wereld en de bewoners in elk facet van hun leven 100 jaar terug in de tijd gegooid worden, want Putin. Terwijl je dat niet eerder deed vanwege Venezuela/Iran of één van de 10 grootste olie exporterende (2022) vanwege hun wreedheid, anti democratische invloed, moord, doodslag, terreur, religieuze imperialisme, infiltratie, misdaad. Take your pick
8. Nigeria – 3,5% van de totale wereldwijde export van olie
5. Irak – 6,34% van de totale wereldwijde export van olie
4. Koeweit – 7,55% van de totale wereldwijde export van olie
3. Rusland – 10,53% van de totale wereldwijde export van olie
2. Saoedi-Arabië – 11,54% van de totale wereldwijde export van olie
1. Verenigde Arabische Emiraten – 16,13% van de totale wereldwijde export van olie
Dan ben je wellicht een koning Virtue Signal en twitter blue check, maar in real life breng je de wereld tot stilstand

nonfortiscedtenax | 06-03-22 | 08:26

Sinds gisteren hebben een oekranische vluchteling in huis. Ze komt uit Dontesk en was naar mauropol gevlucht. En nu naar Zwitserland. Als je de verhalen hoort dan wordt je ziek. Alleen een steen kan dan onverschillig blijven.

Zatkniss | 06-03-22 | 08:09 | 2
-weggejorist-
SinisterNL | 06-03-22 | 10:41

Exclusief interview voor GS?

theo-is-dood | 06-03-22 | 18:19

We kunnen ook gewoon even Apeldoorn bellen.

Flapoor | 06-03-22 | 08:06

Hoe dan ook...Putin kan voor de rest van zijn leven niet meer alleen buiten lopen. Iets van pief-paf-poef.

Verderkijker | 06-03-22 | 07:32
-weggejorist-
sailor 1 | 06-03-22 | 06:01 | 2

Ik begrijp niet goed waarom de auteur van dit stukje elke keer weer een podium krijgt hier:
aan elkaar geplakte niet goed doordachte zinnen zonder echte samenhang, consistentie en vrijwel onleesbaar. Waarom niet gewoon een van ons, een reaguurder, dat is mooi genoeg. Gewoon je zegje doen in een paar zinnen, reageren op anderen, dat dus. Niets meer, niets minder.

Euriool | 06-03-22 | 05:58 | 3

"Waarom niet gewoon een van ons, een reaguurder, dat is mooi genoeg".
Je bedoelt zo iemand als Feynman dus?

bergsbeklimmer | 06-03-22 | 06:02

Een enkel keer heeft hij wel een goed verhaal.
Meestal echter zijn het warrige van de hak op de tak verhalen zonder kop of staart, vol taalfouten, zonder duidelijke pointe. Hij pretendeert van heel veel dingen verstand te hebben, maar het zijn bijeen gegoogelde feitjes waar geen fundamenteel begrip onder ligt. Ik sla het steeds vaker over.

Tapu | 06-03-22 | 14:04

Misschien al gepost maar als 100 oligarchen allemaal een miljoentje bij elkaar lappen, zijn we zo van die Poetin verlost.

Snertjong | 06-03-22 | 03:50

Mijn innerlijke boerenlul vindt het volkomen idioot om van "het Westen" te spreken en daaronder dan mede Polen en Oekraïne te verstaan.

fokkewoelf | 06-03-22 | 02:04 | 1

Wel, Polen daar kan ik in meegaan, maar de Oekraïne? Merkwaardige gang van zaken.

donkieshot | 06-03-22 | 05:48

Ik snap dit stukje niet. In de vierde alinea wordt de stelling geponeerd dat militair ingrijpen noodzakelijk is. Of althans dat de huidige ellende niet stopt zonder militair ingrijpen (waar is kennelijk onze keuze), maar de daaropvolgende alinea's wordt geroepen om een gasboycot. Welke van de twee opties is het nou?

EenGoedBegin | 06-03-22 | 01:20

'Mensen worden geïsoleerd, langdurig van elkaar afgesloten, waardoor ze steeds verder uit elkaar groeien. Hun ontwikkeling staat deels stil, ze leven in een parallel universum.'

Ook hier was dat aan de orde ten tijde van corona. Mensen raakten van elkaar vervreemd en kwamen niet op een goede manier met elkaar in contact. Bijeenkomsten waren niet mogelijk, kroegen waren gesloten er kon kortom niet vrijuit met elkaar gesproken worden over wat ons overkwam. We zaten kortom in de tang. Waar is dan nog die vrijheid en democratie? Die was en is wat mij betreft zo langzamerhand ver te zoeken. 2 zeer vervelende jaren hebben we achter de rug en was dat wel zo nodig al die maatregelen? Ik betwijfel het ten zeerste. De bezem door het kabinet, uit de EU en weg met veel van de corrupte en extremistische wereldleiders. Trudeau als dictator voorop.

Cirkelred | 06-03-22 | 00:44

De enige uitweg met beperkte ellende is terug naar machtsevenwicht. Helaas gaan vooral de Oekraïners daarvoor de prijs betalen. Misschien hadden ze de Svoboda-extremisten van Maiden gewoon wat minder gretig moeten opnemen in leger en regering. Shit happens. Verder natuurlijk vreselijk wat er gebeurt en Poetin moet hangen enzo. Gaat alleen niet gebeuren.

borderlijntje | 06-03-22 | 00:36 | 4

@Palingvisser | 06-03-22 | 03:53: Rusland gaat ook niet stoppen bij Oekraïne. Dus dan kun je je alvast gaan afvragen wie de volgende wordt. Transnistrie, Kazakhstan, Georgie, waarom niet Finland?

fail | 06-03-22 | 07:20

@fail | 06-03-22 | 07:20: en je wil misschien zeggen Poetin zou nooit... Maar dat kan niet meer.

fail | 06-03-22 | 07:21

Het is wel vreemd dat het Westen Oekraine massale militaire en politieke steun gaf in een tijd dat diverse "vrijwilligersbataljons" van neo-Nazi's (Aidar, Azov, S14, etc.) werden opgenomen in het leger. Ook met de democratie, rechten van de Russischsprekenden en vrijheid van meningsuiting werd nogal creatief omgesprongen.
Dat het Westen hier nooit iets kritisch over heeft gezegd, laat ook goed zien hoe cynisch vanuit onze kant Oekraine wordt bezien. Het moest en zou in onze militaire, economische en politieke invloedsfeer komen en daarmee basta.

drs. Levi Samsonov | 06-03-22 | 10:24
▼ 1 antwoord verborgen

Ik herinner me uit een documentaire een Israelische militair die von Clausewitz aanhaalde inzake overwinningen. Een overwinning is dan een overwinning als het de politieke realiteit verandert.
Het Westen zou dus winnen als Rusland een andere koers zou gaan varen inzake de invloedsfeer in het Westen. De kans dat we dat bereiken lijkt mij klein, Poetin zal ook onder dwang geen verder oprukkende NATO tolereren en de kans dat we bij eliminatie van Poetin een Russisch regime krijgen dat de NATO wel een warm hart toedraagt is uiterst ongewis. De kans op een westerse overwinning lijkt me klein.
Poetin heeft meer kans op een overwinning, lidmaatschap van de EU of NATO is voor Ukraine nu verder weg dan ooit en als hij de oorlog wint en er een marionetten regiem installeert, duurt het weer heel lang voor die situatie verandert.
Poetin heeft de betere kaarten en al wat we kunnen doen is proberen de prijs van de overwinning zo hoog te maken dat het voor Poetin niet meer de moeite waard is.
Een volledige militaire confrontatie met Rusland zou voor geen van de partijen tot een overwinning kunnen leiden, tenzij we Rusland volledig verslaan en overnemen, zonder dat Poetin op het rode knopje drukt.

Blauwpetje | 06-03-22 | 00:15

Tjonge wat zie ik veel parallellen met het uitbreken van de corona crisis komende week precies 2 jaar geleden. het begint al met het eindeloze zonnige weer. Maar ook de eensgezindheid in de talkshows en de 2e Kamer. De miljarden die naar de IC's moesten moeten nu onmiddellijk naar defensie.
Wappies wilde de meest extreme lock down met militaire handhaving en streden op het einde nog tegen de QR code toen die al was afgeschaft. Nu willen ze onmiddellijk keihard ingrijpen van de NAVO.

Als je parallel door trekt weet je al wat gaat komen. De verdeeldheid gaat toe nemen. Er komen verhalen van oorlogsmisdaden van Oekraïne wat een haakje zal zijn tot een complot theorie dat eigenlijk Oekraïne de agressor is en onderdeel van de Great Reset. De scenario's worden op dit moment in concept door Willem Engel al geschreven. En bij OP1 mogen ook Russische generaals aanschuiven om hun kant van het verhaal te vertellen.

JanP999 | 06-03-22 | 00:05

Ongelooflijk dit stuk. Je reinste warmongering.
Machtspolitiek zus en zo. Wat is het toch fijn dat we weten wie de dader is. Lekker overzichtelijk. De VS blijven totaal buiten schot. Aldaar wordt gewoon openlijk gesnoefd over het feit dat ze hebben wat ze wilden: Grote stront in midden Europa zonder dat er ook maar één Amerikaan een lijkzak in verdwijnt.
En Europa? Vroeger ging er zo’n flauwe bakvissenmopje rond: Olifant en muis lopen over een brug. Zegt de muis: wat stampen we hè!
Wegens onverkwikkelijke akkevietjes in het verleden was Duitsland lang terughoudend als het om wapengekletter ging. Onlangs stond de Bondsdag bijna op de banken bij het vooruitzicht van miljarden: Wollt Ihr Butter oder Kanonen! De Amerikanen geven gekken als Von der Leyen en b.v. Timmermans het gevoel een partijtje mee te blazen op het wereldtoneel. Het gevoel want meer is het niet.
En de koers van Lockheed Martin vloog omhoog. Biden heeft zijn schuld ingelost.
Het is te droevig voor woorden allemaal.

fokkewoelf | 06-03-22 | 00:02 | 3

volledig eens. had feyman hoger staan. velen blijven ook maar doorsudderen. vandaag gaat het niet om geopolitiek geneuzel maar alleen om hele grote macht en dito geld, en op de lange termijn....

oblix | 06-03-22 | 05:06
-weggejorist-
patrick023 | 06-03-22 | 07:50

En wij willen respect met een dronken ex-eu leider?Europa, geleid door gekken..

Ben5570 | 06-03-22 | 10:45

De Russen direct aanvallen is riskant en kan het westen met iemand als Poetin aan het stuur een groot conflict inzuigen, dat eigenlijk niet het onze is. Wat ik wel als optie zie is een vredesmacht naar Oekraïne sturen om de veiligheid in de gebieden die nog in Oekraïense handen zijn te bewaken. Die zou dan dus moeten optrekken tot de nabijheid van het front, maar niet verder en dus niet de strijd aangaan op locaties waar zich nu al Russische grondtroepen bevinden. Als de Russen er dan voor kiezen om verder op te trekken, dan zijn het de Russen die westerse troepen aanvallen en niet andersom.

Dr. Vigilante | 05-03-22 | 23:30 | 3

Ik las dat de VS hebben aangeboden aan Zelenski dat hij naar Lviv gaat en als het daar te gevaarlijk wordt, hij naar Polen kan en van daar uit een guerrilla oorlog kan leiden. (In De Morgen, die hadden het uit Washington Post).
Zelenski schijnt dat nog niet te willen, maar zou blij zijn met de mogelijkheid.
En aub geen NAVO ingrijpen. Oorlog met Rusland is het laatste wat je wilt. Het is de vraag wat de NAVO militair klaarspeelt, begreep ik. En dan krijg je ook landen als Iran en China etc die er wat van vinden. Dat gaat zo destructief worden. Daar schiet Oekraïne natuurlijk ook niks mee op. En wij ook niet.

Bataafje | 05-03-22 | 23:37

ahhh, een vredesmacht, maar die zit daar toch al?

Ben5570 | 06-03-22 | 10:46

Goed, zonder verder commentaar of kant kiezen, wil ik de volgende link delen ter informatie van eenieder die geïnteresseerd is. Tis een stukje geschiedenis dat relevant is in het huidige conflict.

Dank u.
twitter.com/MrsT106/status/1499724607...

Ir. Wilhelmus | 05-03-22 | 23:17 | 3

Stukje geschiedenis noem je dat zonder commentaar of kant te kiezen. Haha wat Ben je toch neutraal. En de vader van Job Cohen heet Adolf. Stukje geschiedenis. Geloof jij dat dan meteen?

Tapioca pudding | 05-03-22 | 23:45

Acht jaar geleden? Acht!? Als er drie jaar had gestaan had ik het ook geloofd. Acht jaar, tssssss.

Von Knarrenstein | 05-03-22 | 23:09
-weggejorist-
fokkewoelf | 05-03-22 | 23:07

Wanneer dit hele zooitje over is en al die dictators een enkeltje Hel hebben gekregen, Oekraïne, Belarus, Rusland én Noord-Korea deel maken van de EU. Maar daar zal China wel wat op tegen hebben.

Met_baard | 05-03-22 | 22:53
-weggejorist-
Ir. Wilhelmus | 05-03-22 | 22:41 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Naast olie en gas heeft Poetin een nog veel groter wapen achter de hand. Honger. Met 24% is Rusland op afstand de grootste graanexporteur ter wereld. Op nummer 5 staat Oekraïne met 9% (bijna zoveel als de VS). Voelt u hem al aankomen als de beer geen kant meer op kan?

Gezonde_Roker | 05-03-22 | 22:30 | 10

@Tapioca pudding | 05-03-22 | 23:40: Zelfvoorzienend? Bron?

theo-is-dood | 06-03-22 | 03:59

geheel volgens plan wef schaarste van alles creeren zodat iedereen aan de overheids tiet MOET

kale tornado | 06-03-22 | 04:29

Tegen de tijd dt het echt pijn gaat doen, hebben de oligarchen zich al geroerd en vindt er een machtsimplosie plaats.

Swoop | 06-03-22 | 07:16
▼ 7 antwoorden verborgen

Feynman ziet, net als heel veel anderen, een puzzelstukje over het hoofd. China valt (vliegt) al meer dan een jaar dagelijks het luchtruim van Taiwan binnen en daagt daar uit, en dreigt constant. In oktober zei Xi Ping nog dat hereniging nu snel moet plaatsvinden. Zodra de NAVO in een oorlog met Rusland verstrikt raakt, en daar op moet concentreren, is de kans groot dat China Taiwan binnenvalt. Dat zou betekenen dat Amerika op 3 fronten (Irak/Syrië, Oekraïne en Taiwan) financieel kan leeglopen met militaire uitgaven. En ze hun materiaal over de hele wereld moeten uitsmeren ipv ergens een vuist te kunnen maken.
China heeft jarenlang zijn militaire macht opgebouwd, en lijkt zelfverzekerd genoeg om samen met Rusland de NAVO aan te kunnen.

Snufsen | 05-03-22 | 22:30 | 13

Is dat handig? Alle afnemers van je producten een oorlog verklaren?? En aan wie moet China dan zijn spulletjes verkopen?
De grootste economie van deze wereld is Europa. Niet China of de VS of Rusland.
Dan hebben we ook nog Japan die China's expansie met argusogen in de gaten houdt. Alleen zijn alle economische belangen met elkaar verweven wat de doorslag geeft. Het is namelijk in niemands belang dit groter maken dan het is.
Gewoon een Poetin exercitie die hem zelf de kop zal kosten.

dijkbewaker | 06-03-22 | 01:36

@Ir. Wilhelmus | 05-03-22 | 23:30: hahaha, dat laatste: eens. en maar short gaan, de lui die niet hun schuld kunnen inlossen moeten daar om lachen, zij hebben andere problemen...

oblix | 06-03-22 | 05:11

Dat is vooralsnog retoriek om nationalisme op te zwepen om de aandacht van interne problemen af te leiden. Als Rusland al moeite heeft met Ukraine, weet China dat het nog geen schijn van kans heeft in Taiwan, wat eigenlijk een gigantisch fort in de zee is met, hoe klein het ook is, veel beter wapenmateriaal dan China. China heeft niet de miltaire capaciteiten om Taiwan in te nemen.

Japannert | 06-03-22 | 08:13
▼ 10 antwoorden verborgen

Ik lees het artikel van Feynman, het komt overeen wat Kasparov alsmaar twittert. De meesten hier beschouwen de oorlog in Oekraíne nog als een buitenlandse oorlog hier nog redelijk ver vandaan. Ik vrees dat zij dat fout zien

Een bijzondere verantwoordelijkheid hebben de Amerikanen en Britten, want zij zijn medepartners van Budapest Memorandum on Security Assurances waarin zij ook garant staan voor de souvereiniteit van Oekraïne en de onschendbaarheid van haar territorium volgens de grenzen van 1994. Door Poetin letterlijk over die grenzen te laten gaan in 2014 toen Rusland de Krim innam. Nu zie je de gevolgen in het zuiden van Oekraïne. De Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk verschuilen zich nu achter de NATO waarmee ze hun speciale verplichtingen verloochenen.

Als Oekraïne valt is het uit de hand lopen van de m.i. inmiddels begonnen Derde Wereldoorlog vrijwel onvermijdelijk, want ik vermoed door die blunder met die kaart bij Loekasjenko heel sterk dat Poetin ook de Baltische landen, vroeger Sovjet republieken maar nu NATO en EG landen, gaat aanvallen. Kijk maar naar de gele labels op die kleinere Europese kaart die rechts op de grote kaart is te zien. Dat niemand dat opvalt is voor mij onbegrijpelijk.

Nu laten de Russen, met name vandaag in Marioepol zien, wat hun seperatisten proxi leger in oost Oekraïne altijd heeft gedaan. Steeds weer verdragen en wapenstilstanden schenden en dan de schuld bij Oerkraïne en het westen leggen. Poetin is m.i. nog gevaarlijker en onbetrouwbaarder dan Hitler, geloof in Poetin hebben is levensgevaarlijk. Otto von Bismarck zei: "Ik zal de Russen nooit vertrouwen want ze vertrouwen zelfs zichzelf niet"

Het westen zal drie wijze uitspraken van Churchill (die de Russen ook nooit heeft vertrouwd) ter harte moeten nemen: 1. "If you're going through hell, keep going". 2. "One ouch never to turn one's back on a threatened danger and try to run away from it. If you do that you double the danger. But if you meet it promply and without flinching you will reduce the danger by half". 3. "This is no time for ease and comfort. It is a time to dare and endure".

Om terug te komen op het filmpje met de kaart van Loekasjenko, let op de kleine kaart rechts op de grote kaart. Redelijk goed te zien bij 0:35 zie ik niet alleen gele labeltjes bij Oekraïne en Moldavië maar ook in het noorden bij de Baltische NATO en EG landen. www.youtube.com/watch?v=FX-h4Q9UXcQ

Poetin lijkt mij gek genoeg ook de Baltische landen aan te vallen in de hoop dat NATO (die hij denk ik voor bang en zwak houdt) weg zal lopen voor een zware nucleaïre dreiging. Ik voorspel dat de NATO een verschrikkelijke beproeving te wachten staat als Oekraíne valt.

Er is nog iets dat ik bij Loekasjenko op de kleinere afbeelding met de blauwe achtergrond boven het Europese kaartje met de gele labels zie. Er staan foto's op en links onder een geel wapenschildje met die diagonale zwarte streep en rechts bovenin dat schildje nog iets, een paardenkop. Dat het embleem van de 1e Amerikaanse cavalerie divisie. Waarom staat dat embleem op dat blauwe kaartje? Verwachten de (Wit) Russen dat ze daarmee in gevecht komen?

Vuurspuger | 05-03-22 | 22:21 | 7

@SterF... | 05-03-22 | 23:30: Wat dom dat je geen CNN kijkt! Misschien zou je toch eens CNN, of anders FOX News, moeten gaan volgen om serieus mee te kunnen praten en dat gaat je vast wel lukken met Ziggo of anders KPN...

De enige die zich dood aan het lopen is die president van Oekraïne Zelensky want Biden/VS gaat hem niet helpen met op deze manier en de NAVO heeft al zijn standpunt hierover laten doorschemeren door absoluut geen No Fly Zone in te stellen boven Oekraïne.

Elke dag langer dat die komiek Zelensky de burgers van Oekraïne blijft opstoken kost het meer slachtoffers, ik vermoed dat het nog een week of 2 tot 3 duurt totdat Biden hier zelf over gaat beginnen: Het zinloos opofferen van burgers in een oorlog die je nimmer kan winnen ten koste van de complete westerse beschaving. En die tactiek der verschroeide is zo WW2, Biden gaat hier persoonlijk de stekker eruit trekken wanneer Zelensky niet pas op de plaats maakt...

BadPatNL | 06-03-22 | 00:06

@BadPatNL | 06-03-22 | 00:06:
Zelensky probeert zijn land te verdedigen. Ik heb daar meer respect voor dan het door u verspreide defaitisme. Dat je de burgerdoden op het conto van de verdedigers plaatst in plaats van de agressors is een bizarre redenatie.
Leg mij eens uit waar Biden precies de stekker uit moet trekken? Volgens dezelfde tegel hierboven van u heeft Biden de stekker er niet eens ingestoken.
Beetje warrig verhaal kortom... en die wijsheid moet van CNN komen?

SterF... | 06-03-22 | 01:04
▼ 4 antwoorden verborgen

"Dit stopt pas bij militair ingrijpen. Dat kan in Kiev, Boedapest, Warschau, Praag of Berlijn. Jullie keuze."

Deze zin is niet erg helder voor mij. Hij past ook niet in het pleidooi tactisch op te treden. Slaat het op de alinea erboven dat bij een eventuele aanval op een kerncentrale dit gezien wordt als een daad van agressie richting navo landen? Ik denk het niet. Net als MH 17 zal er naar elkaar worden gewezen en kunnen we nog steeds niet optreden zonder verantwoordelijk te worden gehouden voor een totaal oorlog. Bedoel je een aanval op Rusland? Hij heeft niet direct een navo land aangevallen.

LinkeLotje | 05-03-22 | 22:04

Deze inval zou een wake-up call moeten zijn. Voor D'66 niet. Die zien geen noodzaak tot onmiddelijk handelen. 25 van de 30 NAVO lidstaten hebben een krijgsmacht die niet eens in staat is tot verdedigen van het eigen grondgebied. Nederland is daar één van. Schandalig, echt schandalig, dat nakoming van het Verdrag van Parijs zwaarder weegt dan de territoriale integriteit van een land. Het onze!

Putin stopt echt niet bij Ukraïne. Dit is het zoveelste land dat hij militair aanpakt. En begin nu niet van "ja maar de VS, met hun regimechange...", door welke macht wordt liever overvleugeld? Door de VS, of een KGB-dictatuur?

Te oordelen aan "het gesprek van de dag" leeft de dreiging van escalatie nu, minder dan Corona de afgelopen twee jaar. En dat is een zeer grote reden tot zorg. Komt de dag dat wij als Nederland ons te weer moeten stellen tegen een invasie, dan zie ik somber in. Bang als men is dat lijf gekrenkt en goed beschadigd raakt.

Heurtebise | 05-03-22 | 22:04 | 3

Zoveelste land? Je bedoelt die keer dat Georgie probeerde het separatistische Zuid-Ossetie in te nemen waarna Rusland kort ingreep om dat te voorkomen?

drs. Levi Samsonov | 05-03-22 | 22:08

Ik heb liever geen enkele machtsovervleugeling. De minst onprettige is die van de USA. Daar mag je bijna alles zeggen...

nobodiesunmighty | 05-03-22 | 22:12

@nobodiesunmighty | 05-03-22 | 22:12: Ja, maar het punt is dat de VS zich richt op het Oosten en het Midden-Oosten. Europa was altijd het zwaartepunt (pivot) van ook hun globale hegemonie. Dat is over. Obama heeft dat keerpunt voor de VS duidelijk gemarkeerd met zijn East Asia Strategy. Voor de VS wordt China bij verre de grootste bedreiging in de toekomst en daar is hun focus op. Het Midden-Oosten blijft onverminderd belangrijk, nu na Oost-Azie prioriteit en Europa is voor hun machtspolitieke doeleinden veel minder belangrijk geworden en dat zal in de toekomst nog verder afnemen. Europa heeft daar nog steeds geen antwoord op, niemand wil daar eigenlijk ook echt een antwoord op.

Mazzelstof | 05-03-22 | 22:44

Een onontwarbare brij van tegenstrijdige standpunten Feynman.

Wobbelplatte | 05-03-22 | 22:04 | 3

Eensch. Zijn nick onwaardig.

Kameraansteker | 05-03-22 | 22:05

Zoals zo vaak. Het zou de kwaliteit van de bijdragen zeer ten goede komen als hij of zij redactionele ondersteuning zou krijgen. Half zo lang, maar coherent.

laatste_waarschuwing | 05-03-22 | 22:18

Misschien te moeilijk voor je?

Baizuo | 05-03-22 | 23:42

Rusland bracht voor de invasie minder militairen naar de grens dan het Oekraiense leger telt. Dat suggereert dat men eerder Oekraine wil opdelen of de Donbass wilde innemen en daarna on the fly besloot verder te gaan. In elk geval is het te weinig voor de bewering dat hij heel Europa wil veroveren. Sowieso zou dat na ruim 20 jaar als president een nogal dramatische wijziging van denken en handelen betekenen.
En over die kerncentrale: was toch geen bombardement, lijkt eerder op een dom ongeluk omdat men te dichtbij van beide kanten niet wilde opgeven.

drs. Levi Samsonov | 05-03-22 | 22:01 | 3

Ja, zo denk ik ook.

Lesc | 05-03-22 | 22:13

Wierd zei dat het eerder de typische roekeloosheid van het Russische leger leek.

Schwanzeleber | 05-03-22 | 22:22

@Schwanzeleber | 05-03-22 | 22:22: en het Oekraiense, wellicht. Die schoten eens per ongeluk een Russisch verkeersvliegtuig neer. Siberian Airlines.

drs. Levi Samsonov | 05-03-22 | 23:16

Las zojuist een stuk op de NOS-site, interview met de Nederlander Derk Sauer, uitgever van The Moscow Times, over hoe de Russen met kijk op de zaak het ervaren.
Die zien dit als een staatsgreep van Poetin, middels een oorlog de noodtoestand afkondigen en de algehele macht grijpen. Daar lijkt het inderdaad veel op. Rusland is nu weer een totalitaire staat, met een volledig staatsgecontroleerde 'pers' geworden. En Poetin is de tsaar.

KeesBruin | 05-03-22 | 22:00 | 8

@drs. Levi Samsonov | 05-03-22 | 23:17:
Ah, het leek mij altijd een markante man. Interessant figuur. Mooi dat je hem ontmoet hebt. Hopelijk wilde hij niet in je broekje kijken.

SterF... | 05-03-22 | 23:22

@SterF... | 05-03-22 | 23:22: Hij werd gebeld en zei letterlijk: "nee, er is iemand hier, een jonge kerel, een student. Nee, helaas zo straight als wat."

drs. Levi Samsonov | 06-03-22 | 09:15
▼ 5 antwoorden verborgen

Eens met de laatste zin, maar om nou te doen alsof Rusland Noord-Korea is… Rusland is een relatief open land, waar je - als je wil - prima nieuws van buiten tot je kan nemen. En roepen dat je Poetin met geweld moet stoppen, doet mij vermoeden dat je niet echt hebt nagedacht over de vraag wat een gek met kernwapens doet als hij wordt aangevallen.

Komjehiervaker | 05-03-22 | 21:57 | 11

@Lesc | 05-03-22 | 22:16: bij mij doet het internet het nog en met een vpn woon je overal..

nietnietniet | 05-03-22 | 22:23

@drs. Levi Samsonov | 05-03-22 | 22:21:
Grote buitenlandse media, zoals de BBC en de ZDF stoppen al met berichtgeving, omdat de beperkingen te groot zijn.

SterF... | 05-03-22 | 22:35
▼ 8 antwoorden verborgen

Hoge prijzen voor gas, olie en granen zijn slecht nieuws voor EU, goed nieuws voor de VS. De afweging moet voor de EU ook anders zijn.

drs. Levi Samsonov | 05-03-22 | 22:20

@drs. Levi Samsonov | 05-03-22 | 22:20: Hoge prijzen voor gas, olie en granen zijn ook goed nieuws voor Rutte en de EU, dan kunnen ze nog wat meer vermogen laten verdampen bij de onderdanen van het regime....

BadPatNL | 05-03-22 | 23:45

Feynman, noem alsjeblieft niet die dikke volgevreten pad in één adem met deze oorlog. Dat zijn beide niet waard.
Daarnaast weiger ik pertinent te geloven dat militair ingrijpen de enig overgebleven optie is. Dit is vragen om WOIII.
Neen. Pertinent neen.
Kom op zeg. Keihard gezegd: dit is dag 10 of zo. Niet het tweede of derde jaar. Ook Noord-Korea er met de haren bij halen gaat niet op. In Rusland wordt openlijk geprotesteerd, iets wat in Noord-Korea ondenkbaar was en is. Maar dat zal wel een reaguurtriggertje zijn van je, I don't know.
Economische sancties blijven volhouden, vluchtelingen blijven opvangen, en vooral het hoofd koel houden, is wat we moeten blijven doen. Wat dat betreft ben ik blij dat Stoltenberg SG van de NAVO is, en niet jij.

Kameraansteker | 05-03-22 | 21:55 | 4

In Rusland zal openlijk protesteren binnenkort ook ondenkbaar zijn. Op dit moment worden ook kinderen die demonstreren al opgepakt, en de ouders wordt ontzetting uit de ouderlijke macht boven het hoofd gehangen. Voor de eerste keer protesteren geldt een boete, voor de 2e keer ervoor opgepakt worden 15 dagen cel. En er is een nieuwe wet in de maak, waarmee iedereen die voor protesteren wordt opgepakt de militaire dienst in kan worden geronseld. Veel Russen vluchten nu het land uit, ook omdat men vreest dat Putin binnenkort de staat van beleg afroept en alle jonge mannen tussen de 18 en 27 oproept voor dienstplicht.

nowomowa | 05-03-22 | 22:34

@nowomowa | 05-03-22 | 22:34:
Heb je hier een link (of meerdere) naar? Veel goeie info, vandaar de vraag.

Kameraansteker | 05-03-22 | 22:46
▼ 1 antwoord verborgen

Wat Timmerfrans betreft, was het maar zijn laatste interview...

4HoogAantWater | 05-03-22 | 21:55 | 2

Van Baalen liep tijdens de gratis lunch in Brussel (betaald door ons) 3 x langs het buffet. We weten allemaal waar dat is geëindigd. Gezien de corpulente staat van Frans hoeven we niet te raden hoe dat gaat aflopen.

Stonecity | 05-03-22 | 22:18

@Stonecity | 05-03-22 | 22:18: Sinds dat van Baalen band in de hel is de temperatuur hier op aarde één graad gestegen, ik hou mijn hart vast voor die tijd dat Schrans TimmerZwans de lift naar de kelder neemt!

BadPatNL | 06-03-22 | 00:16

Wat een onsamenhangend betoog gelukkig zijn jullie wakker in Nederland geschrokken.
Hier bij de grens met Rusland zijn we niet anders gewend tot drie maanden geleden heeft de regering hier geprobeerd om met Moskou in gesprek te blijven.
De CSU in Duitsland geeft vandaag weer gezegd dat ze gewoon nog gas en olie blijven afnemen.
Dat klopt want de treinen die olie vervoeren uit Rusland zag ik vandaag wéér volop rijden.
In de stad worden al schuilkelders aangewezen we zijn ons aan het voorbereiden in zover dat gaat.
Veel stress onder de mensen hier, ook bij mezelf.

polderaar | 05-03-22 | 21:55 | 1

Veel sterkte. Waar woon je?

Bataafje | 05-03-22 | 22:09

Feynman doet alsof Rusland nog 50 jaar geleden leeft, zo is het niet.
Verder had Trump een goede band met ome Vlad, en Biden denkt weer in de tijdsgeest van 50 jaar geleden en moet je kijken wat ervan komt, niks dan ellende.
We hadden gewoon vrienden moeten blijven met Vlad en tussentijds alternatieve energiebronnen moeten ontwikkelen.
Echte visie ontbreekt, wel de gaskraan in Groningen dichtdraaien, allerlei centrales sluiten maar geen alternatieven achter de hand hebben.
Iets met vel en beer, of schoenen weggooien voor je nieuwe hebt.

yokiamy | 05-03-22 | 21:54

Verhofstadt, van Balen en John McCain stonden olie op de golven van een georganiseerde revolutie te gooien. Verhofstadt is een manipulator van het ergste en laagste soort.

Bellingcat wordt gefinancierd door de EU en inlichtingendiensten in de VS en VK. Wiens brood men eet, .......

Tot op heden heeft niemand het over het akkoord van Minsk, dat Zelensky niet wil uitvoeren. Niemand praat over de beschietingen, sinds 2014, door het Oekraïnse leger op de oostelijke regio's.

Het gaat niet om de Oekraïne, niet om de mensen en Zelensky is een comediant, die zijn rol speelt.

Het gaat om de energievoorziening (prijsopdrijving), voedselvoorziening (prijsopdrijving), het corrupte economisch systeem (staat al enige tijd op instorten) waar middels oorlog(sdreiging) een nieuw systeem kan worden geïmplementeerd, de dwang om olie af te rekenen in US dollars en de dollar is waardeloos (grote angst van de VS en een dreigend faillissement), het plaatsen van US wapens en kernwapens in de Oekraïne en daarmee is Moskou binnen bereik, het opdringen van de Amerikaanse "liberal values"; kortom, de arrogantie en hoogmoed en dwang van de VS en het door de strot duwen van hun moraal.

Arachne | 05-03-22 | 21:48 | 1

Tot de vijfde alinea klopt het wel, daarna begon de alcohol het over te nemen vrees ik.

drs. Levi Samsonov | 05-03-22 | 22:04

Zeg Feynman, wie heeft de vredige status quo doorbroken, wij of Poetin? De EU ging van 12 naar 27 lidstaten, de Nato van 18 naar 30. De laatste 12 van de NATO, sinds 1999, allemaal Oostblokkers. Militair en economisch zijn wij naar het Oosten gegaan, de Russen niet naar het Westen. Het heeft de Russen zenuwachtig gemaakt, het heeft ons geen veiligheid gebracht en ook onze welvaart gaat nog een dikke knauw krijgen. De Oekraïners hebben de pech tussen twee hongerige machtsblokken te zitten, die zijn de pineut. Maar van wie?
Nu mengen we ons in een oorlog die niet de onze is door wapens te sturen en Russen te isoleren. Gaat dit de vrede dichterbij brengen?
En een kleine voetnoot over een voetnoot: Dat klimaatverandering ons dommer maakt is de grootste onzin. Lees je eigen referenties eens. En zet gewoon een raam open. Misschien is je volgende column dan weer ouderwets scherp.

Zeddegeizot | 05-03-22 | 21:46 | 12

@SterF... | 05-03-22 | 22:45: Euromaidan telde idealisten, maar ook neo-Nazi’s, ultranationalisten (Svoboda, Rechtse Sector) en heel veel mensen die bij de EU willen zodat ze naar West-Europa kunnen verhuizen.

drs. Levi Samsonov | 05-03-22 | 23:19

@Zeddegeizot | 05-03-22 | 22:28: Ik heb wel eens meegekregen dat bij de Bosporus Azië begint..

Trek je een lijn recht naar het Noorden dan ligt Oekraïne voor minimaal 80% en voor maximaal 75% in Azië, geen historisch hoofdstuk wat anders uitwijst dat het ooit bij de Tsaren van Rusland heeft gehoord.

BadPatNL | 06-03-22 | 00:25

Tja dit is exact mijn idee. Maar het lijkt erop dat de warmongers aan de winnende hand zijn.

Granity | 06-03-22 | 10:52
▼ 9 antwoorden verborgen

Oorlogszuchtige nationalistische kutlanden. Turken, Oekraïners, Russen, Serven, Bosniërs, Koerden, Iraniërs, Irakezen, Tsjetsjenen. Allemaal gehersenspoeld door hun eigen opruiende oorlogshitsers. Al lallend lopen ze de dood tegemoet om te sterven voor hun folklore. Simpel volk.

RdeFriesch | 05-03-22 | 21:38 | 1

Niet uw groente, aardappelen en vlees helemaal door elkaar husselen zodat het één drabbige brij wordt.

J.P.Drapeau | 05-03-22 | 21:48

Zelfs geen Shell tanken in Nederland.Wat een schijnheilige bende.

tegenalles | 05-03-22 | 21:36

ik heb toch het gevoel dat het westen een paar weken geleden Poetin een geitenpaadje had moeten bieden. Poetin stond met het leger aan de grens en het westen gaf geen millimeter toe. Terugtrekken kon hij niet want dan zou hij gezichtsverlies lijden ten opzichte van de hele wereld. Dus was aanvallen nog de enige optie.

yeps | 05-03-22 | 21:28 | 8

@LD69 | 05-03-22 | 22:00: Nee het is de basis van diplomatie dat beide partijen zich als winnaar kunnen presenteren. Pijnlijk, maar zo werkt het.

drs. Levi Samsonov | 05-03-22 | 22:25

@drs. Levi Samsonov | 05-03-22 | 22:25:
Normaal is dat het spel, maar niet als één van de partijen zwaar onredelijk is. De voormalige Oostbloklanden, nu onafhankelijke staten, kozen zelf voor aansluiting bij de NAVO. Deal with it.
Echter, het deze herfst werd duidelijk dat Putin zijn plan om aan te vallen door zou zetten. Een oefening met legers is al zo oud als de mensheid maar de schaal waarop geeft aan of het een oefening is of een serieuze voorbereiding op meer. Is het dan verstandig om consessies te doen ?
En Putin leed voorlopig geen gezichtsverlies, bijvoorbeeld door voortdurend te beweren dat het om een oefening ging en zelfs aankondigen dat de soldaten terug naar de kazernes gingen. Had hij dat pad gevolgd dan had hij precies gedaan wat hij zei en was hij hooguit betrouwbaar gebleken.

LD69 | 05-03-22 | 23:14

@LD69 | 05-03-22 | 23:14: deels eens. Ik dacht dat hij de troepenmacht gebruikte om de Donbassrepubliekjes te pakken. Velen waren opgelucht toen het zo leek… op de grond veranderde niks en met de Russen erbij zou er misschien echt staakt het vuren afgedwongen worden… minimale sancties. En dan strategische ambiguïteit uitbuiten voor concessies over wat overblijft van Oekraine.

drs. Levi Samsonov | 05-03-22 | 23:23
▼ 5 antwoorden verborgen

"Poetin verkent de mogelijkheden en wordt gedoogd. Dit stopt pas bij militair ingrijpen. Dat kan in Kiev, Boedapest, Warschau, Praag of Berlijn. Jullie keuze.''

Is dit nou een pleidooi voor militair ingrijpen van de NAVO? Ik zou daar toch erg voorzichtig mee zijn. ''Dat kan in Kiev'', ja, maar dat gaan we niet doen. Boedapest, Warschau, etc, tsja, dan is er geen sprake meer van een 'keus'. Dan bevinden we automatisch in WO3. En dan zullen we snel op de rand van de totale zelfvernietiging staan.

Dr_Johnson | 05-03-22 | 21:27 | 6

@Bataafje | 05-03-22 | 22:11:

Een ontketende NAVO maakt gehakt van die Russen met hun tanks en Migs. Maar wat ik zeg, het risico van escalatie tot een kernoorlog is dan levensgroot.

Dr_Johnson | 05-03-22 | 22:19

@Harris Pilton | 05-03-22 | 21:51:
Lees Artikel 5 van het Noord-Atlantisch Verdrag nog eens. Het is niet heel lang en wel heel duidelijk.

LD69 | 05-03-22 | 23:18

@Bataafje | 05-03-22 | 22:11: Als we zien hoeveel moeite de Russen hebben om Oekraine onder de duim te krijgen, is er geen sprake van dat ze van de Navo kunnen winnen. Hun economie is er simpelweg niet groot genoeg voor.

ReyNemaattori | 06-03-22 | 00:30
▼ 3 antwoorden verborgen

Pilletje te veel maar hopelijk was het wel fijn man!

Co2810 | 05-03-22 | 21:23 | 1

Verontschuldig je nu voor een tweede viagra en verwar je GS met Whatsapp?

SterF... | 05-03-22 | 22:19

Sinds wanneer is Oekraïne eigenlijk een fantastisch land? Tot voor kort een Oostblokland waar corruptie hoogtij viert. En nu storten we ons met spierballenemoji's en tranentrekkende inzamelingsacties bijna in een Derde Wereldoorlog om Oekraïne te redden.
Natuurlijk is Rusland hier de agressor en staan daar consequenties tegenover. Maar kan de regering wat minder vanuit emotie reageren en wat meer vanuit strategisch belang? Daar zijn die lui toch voor aangesteld? Laat de diplomatie haar werk doen en bescherm je bevolking.

Juffrouw op de fiets | 05-03-22 | 21:19 | 8

Precies. Corrupt tot in de vezels, een armenhuis waar men om 1 reden bij EU wil: om te kunnen verhuizen naar W-Europa. Vrijwilligersbataljons die strijden onder swastika’s. En ja, 2014 was een gewelddadige coup waar de CIA ongetwijfeld volop aan mee sleutelde. Tel erbij op dat Oekraine zich al jaren niks aantrekt van de Minsk akkoorden en je vraagt je af: zullen we even rustig aan doen en ons leger voorbereiden maar vooral een diplomatieke oplossing zoeken?

drs. Levi Samsonov | 05-03-22 | 22:15

@drs. Levi Samsonov | 05-03-22 | 22:15: Dat dus. Dat geschreeuw van allerlei politici is om doodziek van te worden.

Lesc | 05-03-22 | 22:25

Hear hear. Dit is niet onze oorlog.

LD69 | 05-03-22 | 23:22
▼ 5 antwoorden verborgen

Er gebeurt nog iets, in de buurt van de grens met Finland.

NRC - Een enkele reis naar Helsinki wordt voor Russen steeds aantrekkelijker
Telegraaf - Russen vluchten naar Finland

Veel Finnen en Russen reizen (terug) naar Finland. De treinen zitten vol.

De Russen willen hun land uit, uit de omgeving van Sint-Petersburg, omdat ze denken dat Rusland onder de staat van beleg komt te staan en dat de grens dicht gaat. De staat van beleg (krijgswet) geeft bijzondere justitiële bevoegdheden aan het militair gezag.

Poetin heeft volgens Russische staatsmedia zaterdag gezegd dat dat er niet van komt, maar blijkbaar vertrouwen ook Russen daar niet op.

En bizar : met een vaccin van Spoetnik komen ze Finland niet binnen. Zou je zeggen, ram er meteen een ander vaccin in op het station.

AdvocatusDiaboli | 05-03-22 | 21:16 | 5

DIe staat van beleg komt er heel snel als er een brain drain dreigt. Als artsen, geleerden, hoogleraren, economen, bekende artiesten.
/ kunstenaars en mensen die waardevol zijn voor de Russische maatschappij in grote getalen Rusland gaan verlaten.

me163komet | 05-03-22 | 22:08

@W_F | 05-03-22 | 21:43: dat hoor ik voor t eerst. Laatse wat ik er over hoorde is dat men niks meer afnam omdat de inhoud telkens anders was en niet meer geljjk aan hoe het is goedgekeurd na de massatesten.

Shoarmamasutra | 05-03-22 | 22:47

Twee vaccins. Met een tussenpoos van 5 weken. Lekker bivakkeren op perron 1, t/m 12, tussen je laffe landgenoten.

LD69 | 05-03-22 | 23:24
▼ 2 antwoorden verborgen

Pilletje te veel maar het was wel fijn man!

Co2810 | 05-03-22 | 21:16

De NAVO gaat niks doen omdat degene die echt dingen kan starten helemaal niks voorstelt: Biden.

Een hoop gezwets en een klein deel van de banktransacties tegenhouden is alles wat ze doen. Poetin mag gewoon Oekraïne innemen. Met gruwelijk geweld en oorlogsmisdaden. Niks wordt ertegen gedaan. Daarna neemt hij Moldavië in, gewoon omdat het kan, geen NAVO lid.

Daarna mag China op dezelfde manier Taiwan innemen. Ook geen NAVO lid. Dus gaat we ook niks doen.

En dan heeft China alle chipproductie in de hand. Moet je eens kijken wat hier met de industrie gaat gebeuren. Als je dacht dat er nu een tekort is aan chips, moet je dan eens kijken. Alles gaat hier dicht en wij worden puur nog consument en geen producent van goederen meer. En dan heeft China de economische wereldoverheersing, waarvan ze duidelijk aangegeven hebben dat het hun doel is.

Poetin krijgt Groot-Rusland en China de economische wereldoverheersing.

En dan moeten we blij zijn als er in dat hele proces door hen geen atoombom wordt gegooid.

Patatter | 05-03-22 | 21:14 | 6

Uw bedenkingen zijn juist maar uw conclusies nogal overtrokken. Iets te veel emotie misschien.

LD69 | 05-03-22 | 23:27
▼ 3 antwoorden verborgen

Dat verband tussen de gebeurtenissen in de Oekraïne en fossiele energiebronnen: creatief geredeneerd Feynman! Maar probeer in het vervolg alsjeblieft een wat meer bezonken visie neer te pennen.

DenBeert | 05-03-22 | 21:13

Feynman kan beter terug naar het toetsenbord, en een andere versie van dit verhaal timmeren. Dit vind ik zó onsamenhangend. We moeten de Russische beer op zijn donder geven, maar we mogen hem niet wakker porren. Wat een tegenstrijdigheden in dit epistel.

KeesBruin | 05-03-22 | 21:13

Heb ik iets gemist? Staat USA er niet in? Die zijn aan het slagen. Die hebben het voor mekaar gekregen. De droom van Eurazïe, de droom van Putin en Xi, is aan het vervliegen. USA heeft Europa en Duitland weer bij de ballen. Wat een naïef Europa, EC. Alsof die wat te zeggen hebben. Trump was duidelijk: jullie niet voldoen aan het verdrag, dan wij weg. Biden: zegt niks, maar ondertussen al jaren zaken voorbereiden om Oekraïne te gebruiken om Putin uit te lokken. Gelukt, en hoppa: Duitsland los van Rusland en nog eens 100 miljard erbij, en hoppa iedereen in Europa in paniekstand en weer in reflex omkijken naar de good ol' USA. Macron, de onhandige messenger van Putin denkt ook nog wat te mogen zeggen, maar helaas, de show is rolling. 100 jaar later zit de Oekraïne weer in een oorlog. En die Europese oudjes die daar "freedom en liberty" riepen, waar zijn die? allemaal in standje verontwaardiging en krenking en oh god wat erg spreukjes? De status van de EC is netto naar buiten toe vrij waardeloos. Naar binnen, waarvoor ze eigenlijk bedoeld is vind ik eveneens van twijfelachtige kwaliteit (voor de Europese burger, wat dat dan ook mag betekenen). Dat deze same shit maar es gauw stopt en iedereen weer terug zijn hok in kruipt. Tijd voor een biertje.

nobodiesunmighty | 05-03-22 | 21:12 | 3

Misschien is dat inderdaad nog wel een van de belangrijkste gevolgen op lange termijn: Duitsland dat herbewapent. De sterkste economie van Europa (en 4 of 5 wereldwijd geloof ik).

Tashtego | 05-03-22 | 21:34

@Lesc | 05-03-22 | 22:28: Ik weet ook niet of het op termijn een goede ontwikkeling is. Maar het is een trendbreuk.

Tashtego | 05-03-22 | 22:41

Misschien wordt het tijd om een operatie Warp Speed op het gebied van "schone" atoomenergie op te starten. En dan in kleine prefab omgevingen plaatsen en gebruiken. Laten we gewoon eens 2 jaar stoppen met al die onzin- en genderneutrale studies en die vakantiestudies in het buitenland te sponsoren. Laten de Europese tech-Universiteiten eens iets nieuws naar boven knallen. En luister eens 5 jaar niet naar die Groene Tsaar en die gynaecologe uit Brussel.

Phantomas | 05-03-22 | 21:12

Kan Verhofstadt nog een keer opgepakt worden voor opruiing?
Volgens artikel 131 is dat strafbaar.

TonAlias | 05-03-22 | 21:06 | 4

Verhofstad, Timmerfrans, tante Ursula en nog wat van die pipo's, wat hebben we toch een stel volidioten op te belangrijke functies zitten.

tsjajaja | 05-03-22 | 21:40

Wat doet Nederlands recht er toe als een vage belg staat te demonstreren in het verre Oekraïne. Of ben je er weer zo een dat niet Poetin degene is die Operatoe Barbarossa gaat?

Shoarmamasutra | 05-03-22 | 22:49

@Shoarmamasutra | 05-03-22 | 22:49: van Balen was een rasechte Nederlander. Er is dus (ook nog) sprake geweest van samenzwering/politieke collaboratie tot ondermijning en/of inmenging op internationaal niveau. Mogelijk heeft de EU opdracht hiervoor gegeven. Moet duidelijk worden.

Phantomas | 05-03-22 | 23:16
▼ 1 antwoord verborgen

Leuk dat ditbetoog bij de punt stopt. Zoiets van , zoek t verder zelf maar uit.

Swoop | 05-03-22 | 21:02 | 3

Elke betoog stopt met een punt. Of een uitroep- of vraagteken. Dat hebben we met elkaar zo afgesproken. U had een panklare oplossing verwacht?

goedverstaander | 05-03-22 | 21:07

Eensch met Feynman dat realiteitszin gewenst is. Persoonlijk heb ik het wel een beetje gehad met al die geëmotioneerde reacties van politici en de MSM, rationaliteit is gewenst. Het lijkt wel of bij de zojuist genoemde groepen nog niet het besef is ingedaald van de mogelijke inzet van kernwapens, onbegrijpelijk... In dit kader op het youtube kanaal de nieuwe wereld, kiezen voor de minst slechte optie www.youtube.com/watch?v=zi-dKOfOwpY en Konstatin Kisin die in question time in zeer heldere taal uitlegt hoe de vlag erbij hangt in de Oekraïne, www.youtube.com/watch?v=8DXwlqoSF70

therealbraindump | 05-03-22 | 21:02

Als ik niet reageer, ben ik dan geen slaaf/tot slaaf gemaakte?

guldenmiddenweg | 05-03-22 | 21:01 | 2

Niet reageren is ook reageren. U bent.

nobodiesunmighty | 05-03-22 | 21:14

Mensen, geen zorgen, over een paar weken komen de eerste scheuren in het verenigd front van de EU, als de zuidelijke EU landen de kosten van de boycot van Rusland niet meer kunnen dragen. Uiteraard trekken Rutte en Kaag dan de portemonnee om het belastinggeld van de Nederlandse burger over te boeken naar het zuiden, maar het zal niet helpen. Als Poetin een dan een kleine toezegging doet valt het hele eensgezinde EU front uit elkaar en is het weer zaken doen als nooit tevoren.

me163komet | 05-03-22 | 21:01 | 3

Elk nadeel hep se voordeel.

goedverstaander | 05-03-22 | 21:06

@goedverstaander | 05-03-22 | 21:06:
In dit geval beschamend genoeg wel ja. Poetin heeft exact door hoe hij de EU staten tegen elkaar kan uitspelen.
En wees niet verbaasd als hij Servie -waar nu pro Poetin demonstraties plaatsvinden- ineens S400 raketten levert zodat de zaak vanuit het binnenste van Europa gesaboteerd en gedestabiliseerd wordt.

me163komet | 05-03-22 | 21:14

Ik geloof er geen reet van. Niemand heefr gevraagd om deze EU-eensgezindheid en niemand heeft er ook maar een fuck moeite voor hoeven doen. De gelederen sloten vanzelf. De mensen vielen de schellen van de ogen toen ze zagen hoe bruut en barbaars de " beleefde mannen" uit Rusland een land vertrapten dat niks meer wilde dan gewoon eigen keuzes maken. Normaal is Rusland ook helemaal van de soevereine autonomie der landen.

Shoarmamasutra | 05-03-22 | 22:54

Wir setzen uns in Tränen nieder.....

Die ouwe Johan Sebas had het toen al gezien.

Vlad wil gewoon op de knop drukken en dat gaat hij ook doen.

Fark Mutte | 05-03-22 | 21:01

De NAVO noch EU-landen zullen een vinger voor Oekraïne uitsteken. De regeringsleiders hopen dat de expansiedrift van dat menneke in Moskou na Oekraïne is uitgewoed. Ze bidden tot elk bestaand en niet-bestaand opperwezen dat hij het niet in zijn hoofd haalt om een NAVO-land binnen te vallen want dan treedt artikel 5 in werking.

goedverstaander | 05-03-22 | 21:00 | 8

@Fark Mutte | 05-03-22 | 21:12: Daar heeft ie niet genoeg geld voor.

nobodiesunmighty | 05-03-22 | 21:15

@Fark Mutte | 05-03-22 | 21:37:
Maar dan moet wel de hele taiga omver gehakt worden om aan genoeg papier te komen.

SterF... | 05-03-22 | 21:40
▼ 5 antwoorden verborgen

Zonnepanelen kan prima, je moet er genoeg neerleggen voor verbruik/opbrengst in de winter periode, en dat kan, zelfs in het volle Nederland. Wie het niet gelooft: kijk eens naar Duitsland op google earth; de meeste dagen liggen daar nog lang niet vol terwijl het jarenlang de koploper in Europa was. Voor een paar dagen aan stroom opslaan kan prima met accu's maar je moet niet proberen stroom in de zomer op te slaan voor de winter. Het is veel goedkoper om meer zonnepanelen te installeren zodat je in de winter periode voldoende opbrengst hebt. Een eventueel overschot in de zomer is niet erg omdat de zon gratis is.

W_F | 05-03-22 | 20:59 | 9

De zon is gratis maar zonnepanelen niet.

DutchLion33 | 05-03-22 | 21:15

@DutchLion33 | 05-03-22 | 21:15: Voldoende zonnepanelen voor de winter periode is niet gratis, maar het overschot aan panelen in de zomer wel. De kosten zijn nog flink te drukken door schaalvergroting, productie in Europa en zonnepanelen(glas) in plaats van (geglazuurde) dakpannen. Het is eigenlijk van de zotten dat we op nieuwe huizen nog steeds dure dakpannen leggen.

W_F | 05-03-22 | 21:38

@W_F | 05-03-22 | 21:38: maak het sommetje wel even kan je je al de woorden en goede bedoelingen besparen: iedere nederlnader heeft 1000watt nodig das dus 3 panelen. Dat klinkt niet slecht, maar dan wel 24/7. In de winter maar 8 uur licht, en 1/5 van vermogen dus dan al 3x3x5 = 45 panelen. Helaas is electrische energie maar 1/10 van totale behoefde (verwarming + elektriciteit + auto) als je alles elektrisch wilt dus 500 panelen per nederlander. Dat is 800m2 !!! Zoveel ruimte heeft de gemddelde nl'er niet. Kostenplaatje voor 500 panelen 100K komen de omvormers nog bij en dan iedere 20 jaar vervangen.

Nescio73 | 05-03-22 | 21:47
▼ 6 antwoorden verborgen

@Feynman: de onderstaande woorden sprak premier Winston Churchill:
“ "I would say to the House, as I said to those who have joined this government: 'I have nothing to offer but blood, toil, tears and sweat'."
House of Commons - 13 May 1940”

Dat is anno nu totaal onmogelijk. Er breekt in Nederland al blinde paniek uit als de benzine duurder wordt dan twee euro/liter.

theo-is-dood | 05-03-22 | 20:59 | 4

Nee, het verschil is dat er toen nog geen atoomwapens waren waarmee je met een druk op de knop de hele menselijke beschaving in een oogwenk kon wegvagen. Dat maakte het een stuk makkelijker om met blood, toil, tears and sweat een overwinning op de vijand af te dwingen

me163komet | 05-03-22 | 21:08

@me163komet | 05-03-22 | 21:08: Dat is inderdaad het belangrijkste verschil. Blood sweat etc. betekende hard werk, overuren, tekorten, magere maaltijden en de kans dat je huis gebombardeerd werd, of natuurlijk een kogel voor wie in het leger diende. Het betekende niet dat het VK in een ogenblik tot een maanlandschap gereduceerd zou worden.

Dat gezegd hebbende, de mensen in het westen zijn anno nu wel weker dan ze toen waren, en ook weker dan de Russen nu. Als het op een economische uitputtingsoorlog aankomt is dat natuurlijk wel relevant.

Tashtego | 05-03-22 | 21:24

Dat kon hij makkelijk aanbieden. Het was niet zijn bloed, zwoegen, zweet en tranen.

Arachne | 05-03-22 | 21:31
▼ 1 antwoord verborgen

Gas genoeg in Groningen, en gaan boren in Waddenzee. Klaar.

TheBigKirth | 05-03-22 | 20:55 | 10

@Duwbak_Linda | 05-03-22 | 21:15: Mensen die denken dat zeehondjes lief zijn moeten er eens eentje aaien. Alle kans dat je arm er ter hoogte van de schouder af wordt gebeten.

goedverstaander | 05-03-22 | 21:17

@Duwbak_Linda | 05-03-22 | 21:15: Terug naar eigen land? Volgens mij zwommen ze hier al rond voordat de mens aan kwam kakken met zijn eisenpakket.

Kowalski11 | 05-03-22 | 21:47
▼ 7 antwoorden verborgen

Natuurlijk heeft Rusland de middelen om het oprukproces te versnellen. Maar dan staat iedereen en z'n moeder hier te foeien.

Phantomas | 05-03-22 | 20:54 | 3

Natuurlijk! De conventionele vuurkracht is zo immens dat een miljoenenstad in een dag kan worden weggevaagd. Denk Dresden en Hamburg, tachtig jaar geleden.

theo-is-dood | 05-03-22 | 21:02

@theo-is-dood | 05-03-22 | 21:02: Alleen als je iets wil nemen en daar nog iets aan wil hebben is het handig om het niet helemaal compleet te slopen. Bovendien was Kyiv lang de Russische hoofdstad, toen Moskov nog een soort van Apeldoorn was. Wie weet zit er toch nog een beetje respect voor dat erfgoed.

hooibergje | 05-03-22 | 21:42

@hooibergje | 05-03-22 | 21:42: je kent t erfgoed niet. Kyiv was de hoofdstad van een land dat vooral in Wit Rusland en de Oekraïne lag. Een land dat later bij Litouwen en Polen kwam. Er is juist lange tijd amper tot geen band geweest met Moskou.

Shoarmamasutra | 05-03-22 | 23:00

In Nederland worden Russische kinderen in elkaar geslagen. De in Nederland wonende Russen worden gehaat. Alles vanwege Oekraine. Er is sprake van RuSSoFoBiE. Dat zegt de Telegraaf.

Leptob | 05-03-22 | 20:53 | 5

Het lijkt me ook uiterst naar voor Russen hier. Die worden toch op die Napoleon aangekeken.

Shoarmamasutra | 05-03-22 | 23:00
▼ 2 antwoorden verborgen

De Russische mensen worden de nieuwe joden, worden straks overal geweigerd, gebanned,ontslage, veracht en gediscrimineerd.

aliealaaf | 05-03-22 | 20:53 | 1

Walgelijke aktie van mensen en bedrijven die daar aan meewerken. En ik ken niet een 1 Rus.
Uitsluiten puur op afkomst ?? Nogmaals Walgelijk

Het leven is zwaar | 05-03-22 | 21:17

Je ratelt als een iemand die weet dat hij de strijd al verloren heeft.
Neem een paar dagen rust. Geen internet. En ga iets leuks doen.

pjotr nicknaamtov | 05-03-22 | 20:51
-weggejorist-
enterprize | 05-03-22 | 20:50 | 14
▼ 14 antwoorden verborgen

"Jullie keuze."
Ich habe nein gesagt!

Duwbak_Linda | 05-03-22 | 20:49

Die aanval op de kerncentrale die je als vuile bom betiteld is al gedebunked. Het was een naastgelegen trainings facility. Wederom een oppervlakkig epistel. Niks over de donbass die al jaren onder vuur ligt door Oekraïne. Zoals zo vaak dus een eenzijdig kutstukje.

Asylum | 05-03-22 | 20:48 | 11

@SterF... | 05-03-22 | 21:09: blijf maar in lala land dan. Doe vooral geen moeite verder te kijken dan wat u voorgeschoteld wordt.

sjef-van-iekel | 05-03-22 | 22:17

@sjef-van-iekel | 05-03-22 | 22:17:
Heb je nog iets anders? Sorry, kan hier niets mee. Dit soort opmerkingen maken lieden die het eigenlijk allemaal niet weten.
Succes met je onderzoek op facebook.

SterF... | 05-03-22 | 22:50

Klopt wel. Gratuit.

drs. Levi Samsonov | 05-03-22 | 23:28
▼ 8 antwoorden verborgen

Mensen die zijn opgegroeid in een religieuze enclave proberen te laten integreren. Daar hebben we jarenlange ervaring mee dus dat gaat heus van een leien dakje.

goedverstaander | 05-03-22 | 20:47

Een uitputtingsoorlog verliest Rusland. Helaas gaat dat ten koste van heel veel doden.
Als vladmans kernwapens in gaat zetten, verliest hij ook. Helaas gaat dit ten koste van nog veel meer doden.
Dit gaat nog lang duren beste menschen. Over een tijdje beschouwen onze nazaten de geschiedenis in decennia. De jaren 20 geven dan een verontrustend beeld op.

SterF... | 05-03-22 | 20:47 | 4

Wie zegt dat Rusland daar blijft en alles alleen oplost? Er zijn 13.000.000 Oekrainers die pro Russisch zijn.

sjef-van-iekel | 05-03-22 | 21:04

@sjef-van-iekel | 05-03-22 | 21:04:
Volgens mij verwart u het aantal sprekers van het Russisch met Oekraïners die daadwerkelijk weer onder de dictatuur van Poetin willen vallen.

SterF... | 05-03-22 | 21:14
▼ 1 antwoord verborgen

‘Voor een gunstige afloop zullen we moeten acteren en daarin doorschieten. Letterlijk & figuurlijk.‘
Meen je nou werkelijk dat we volgens jou aan een oorlog die niet de onze is moeten deelnemen? Met alle gevolgen vandien. Of interpreteer ik je verkeerd?

Juffrouw op de fiets | 05-03-22 | 20:46 | 5

@BadPatNL | 05-03-22 | 20:51:
Dus als je voor vaccineren pleit, dan wil je het einde van de mensheid?? Juist,... duidelijk.

miko | 05-03-22 | 20:55

@miko | 05-03-22 | 20:55: Het is niet het wel of niet vaccineren op zich, het gaat om de dwangmatigheid van het schrijven.

Maar ja, dat is net even te makkelijk om daar over heen te lezen...

Feynman promoot het idee om 150-250 miljoen Europeanen en 50-75 miljoen Russen op te willen offeren voor een 35 miljoen Oekraïners die de andere 13 miljoen niet willen laten gaan om zelf een republiek te vormen.

Zelensky doet er nu rap goed aan om serieus te gaan onderhandelen met Putin over het gebied ten oosten van de Dnjepr. (Maar die grondstoffen, hey, die wil hij en de EU niet kwijt.)

Opgeven en stoppen met oproepen tot verzet gaat nu op kort termijn het minste aan slachtoffers onder de burger bevolking kosten, door blijven gaan kan een WW3 betekenen.

Biden heeft al zo'n beetje toegezegd Selensky te steunen wanneer hij dit pad kiest en daarna is het afwachten tot Putin plaats maakt voor de volgende die wellicht wel te paaien is.

Oproepen tot vergelding in een oorlog die niet de onze is zal ik altijd blijven bestrijden met de woorden: Ga zelf naar het front, laat je kapot schieten, laat mij, de mensen die ik lief heb, en Nederland hier buiten.

De weg is diplomatie, en niet die preventieve aanval wat het einde betekend van bijna iedereen hier in West Europa.

BadPatNL | 05-03-22 | 21:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Lees het nou eerst eens na voordat je post. Hier is door alle fouten en ontbrekende woorden geen touw meer aan vast te knopen.

Lefty-Messup | 05-03-22 | 20:44 | 2

Een bak losse notities en impressies. Nooit eens een uitgewerkte gedachte.

J.P.Drapeau | 05-03-22 | 21:35

Tja als je na je studie Duits op de afdeling Europa wordt geplaatst in het beinvloedingskantoor in Sint peterburg... en met Google de de rest most doen

Shoarmamasutra | 05-03-22 | 23:05

Ik denk dat ze Poetin de Sovjetunie manier willen laten vallen, d.m.v. attrittie. "omdat we zoveel koolstofdioxide in de lucht hebben gepompt dat we aantoonbaar dommer" Een raampje open zetten is gezond, goed voor de knip, en zet oligarchen een hak want; met meer gemak, hou je het in je zak.

Neuth | 05-03-22 | 20:44

Er is geen oplossing en er komt geen oplossing.
Oekraïne is verloren.
Punt.

laurentius | 05-03-22 | 20:44 | 1

de tsaar kan sneuvelen maar of men dan zal opgeven. er is altijd een nieuwe tsaar

AntiZanicz | 05-03-22 | 21:44

Wat een grote woorden Feynman. In Nederland gaat het meer over de automatische prijscompensatie voor AOW-ers. Of of je nu €2,- of €3,- Belastingvrije thuiswerkvergoeding mag ontvangen. Zoiets

theo-is-dood | 05-03-22 | 20:44
-weggejorist-
Zegdewaarheid | 05-03-22 | 20:42 | 1

We hebben verstand nodig en dat is er zat.

Bootvisser | 05-03-22 | 20:42 | 1

Heeft u twitter?

sjef-van-iekel | 05-03-22 | 21:09

Stoere taal, hoor. Mist elke grond.

Baardvansinterklaas | 05-03-22 | 20:41 | 3

Waarom een komma in de zin? Hoezo mist elke grond? Als er iets niet mist is het grond om de boel nu rigoreus af te knijpen en door te schakelen. Bloeden zullen we sowieso dus dan maar gelijk.

Ashtrey | 05-03-22 | 20:46

@Ashtrey | 05-03-22 | 20:46: Hop en naar front! Zelf ook dan maar gelijk bloeden en laten we Nederland, en zo, er even buiten houden?! Wel even je paspoort achterlaten en daarna ook niet meer terug komen, doeg!

BadPatNL | 05-03-22 | 21:22

ach, als je de EU de schuld maar kan geven

AntiZanicz | 05-03-22 | 21:42

Oké Feynman..

Maar wat is de oplossing, Poetin kaltstellen?

En die energie transitie? Wind, werkelijk?

Zon? Nope.

Wijze uit het Oosten | 05-03-22 | 20:40 | 1

Feynman heeft gelijk. Maar behalve Frankrijk heeft geen enkel EU-land geprobeerd om ook maar in de verste verte zelfvoorzienend te worden op gebied van de energievoorziening

theo-is-dood | 05-03-22 | 20:46

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen