Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

RIVM past stilletjes cijfers aan: niet 50, maar 65% van december-besmettingen was gevaccineerd

En in november was het ook een stuk hoger dan eerst werd gezegd

Social

Pieter "Booster" Omtzigt is weer eens in de tabelletjes uit de bijlagen aan het grasduinen en WAT ZIET ZIJN OOG? Jaap en Zijn Mensen zitten stilletjes de besmettingscijfers aan te passen. In december was 65% van de mensen die Het Griepje kregen, volledig gevaccineerd. Een week geleden zei dezelfde tabel nog dat het maar 50% was. Ook november is bijgesteld: was eerst 46% van de besmettingen gevaccineerd, nu is dat naar 61% omhoog bijgesteld. Wie de draad van Omtzigt tot de laatste tweet leest, ziet dat het zou kunnen zijn "dat kinderen (0-11 jaar) uit de cijfers gehaald zijn: die zijn namelijk (bijna) nooit gevaccineerd." Dan veranderen uiteraard de verhoudingen in de getallen. Maar:
1. dat weet je niet zonder toelichting;
2. Als je dat zou doen, dan zouden wij dat - om bijvoorbeeld complottheorieën en de roep om tribunalen voor te zijn - proactief communiceren;
3. We lopen sowieso enorm achter met boosteren en deze cijfers bewijzen dat omdat;
4. RIVM & Hugo bleven volhouden dat boosteren niet nodig was, ook al waren andere landen al volop begonnen omdat de werking van de vaccins daar meetbaar afnam (en wij onze bestuursculturele clowns net deden alsof dat in Nederland niet zo was) dus:
5. HUGO DE JONGE KAN NIKS.

En daarom zijn we die oppepprutsers overvallen door omikron en is alles voor niks weer dicht en krijgen we binnenkort 2G, en misschien wel een vaccinatieplicht. En dat ligt *NIET* aan de ongevaccineerden.

Update 17u25: RIVM reageert

Ja, zie punt 2 dus. En de rest van ons betoog blijft gelijk: als je die kindjes sowieso nooit meegeteld had, was eerder zichtbaar dat de vaccins hun werking verliezen en de verhoudingen jabbed/unjabbed al vroeg(er) begonnen te kantelen -  zeg maar op het moment dat ándere landen besloten te gaan boosteren en daarom nu veel opener & vrijer zijn alsdan wij. Maar Hugo zal straks de skiërs wel weer de schuld geven, want zo is Hugo.

Vorige week

Vandaag: januari 72% besmettingen = gevaxxed

En moet je zien waar Nederland hangt...

Social

Dit is dus opruiende onzin van die volgevreten vetklep

Social

Alsof Diederik op een "bestaansminimum" leeft. Of überhaupt ooit iets gaf om al die theaterhulpjes

Reaguursels

Inloggen

Je moet gewoon wachten om te zien hoe corona zich ontwikkeld, wat heel vredig lijkt kan over een week complete paniek zijn. Ik hoop van harte dat de huidige variant het einde inluidt van de pandemie. Bedenk wel dat 1 van de 200 van alle besmette mensen sterft op dit moment aan corona(Denmark), dankzij of ondanks vaccinaties. Corona is voor 60 plussers, de groep met de meeste slachtoffers, een hele serieuze kans om dit jaar dood te gaan, direct en ook nog indirect. Het zijn bijzondere tijden.

Schilder58 | 05-01-22 | 13:00
-weggejorist-
Nilfisk | 05-01-22 | 10:24 | 1

RIVM heeft chronisch last van 'automation bias', oftewel het 'meer waarde hechten aan de suggesties die door een geautomatiseerd systeem gedaan worden, dan aan de suggesties van een mens'.

lodovicusje | 05-01-22 | 10:07
-weggejorist-
Balgesjaakt | 05-01-22 | 01:24
-weggejorist-
W_F | 04-01-22 | 22:52 | 1

Wat gezoek op de RIVM site en ook wat rekenwerk levert de volgende info op:
Van de 60+ers die volgens de GGD met corona zijn besmet was (over de afgelopen 3 maanden gezien) 88 % volledig gevaccineerd (hierbij zijn de aantallen waarvan de GGD de vaccinatiestatus niet weet buiten beschouwing gelaten) en 12 % niet gevaccineerd.
Als de RIVM dan ook nog eens meldt dat van de 60+ers (de risicogroep) 90,5 % volledig gevaccineerd is dan zie je de effectiviteit van de vaccinaties.
Hoeveel mensen met volledige vaccinatie met corona op de IC en/of bij Yarden belanden wil het RIVM niet kwijt; privasie zeggen ze.

Eugen Sandow | 04-01-22 | 22:36 | 1

exact. Die 2,5% tussen 88% en 90,5% is waar we het allemaal voor doen. Ik hoop dat er iets niet klopt aan deze cijfers want dit zou niet best zijn.

W_F | 04-01-22 | 22:55

Volgens mij kan je beter de ziekenhuisopnames in de gaten houden. Besmettingen op zich is niet interessant en volgens mij is ook nooit beweerd dat je met een vaccinatie geen corona meer kan krijgen, je wordt alleen minder ziek met een vaccinatie. Daar gaat het denk ik om, toch?

noodweer74 | 04-01-22 | 21:26 | 4

Btw geen wc-eend gelul bedoel ik dan

SilkySteve | 04-01-22 | 21:41

@SilkySteve | 04-01-22 | 21:41: Dat is alleen statistisch te onderbouwen, als het al kan. In een individueel geval is het onzin om te zeggen "zonder vaccinatie was ik zieker geweest"; je kunt er nu eenmaal geen vaccinatieloze parallelle werkelijkheid bijpakken om mee te vergelijken.

Divergente_Integraal | 04-01-22 | 21:43

Dat zeggen ze nu ja. Maar altijd is gezegd dat het ons uit de pandemie zou krijgen. Nou het lijkt er niet echt op.

SailingDuck | 04-01-22 | 22:41
▼ 1 antwoord verborgen

Leugens, grotere leugens en statistiek, wie de tabellen maakt, maakt de ‘waarheid’.
Alles nu voor de booster. Een mooi woord bedacht door marketing mensen, want het is hetzelfde vaccin dat je ingespoten krijgt dat niet doet wat het had moeten doen.

Portemonnee van de A | 04-01-22 | 21:25 | 1

Als het olielampje van auto brandt, gewoon door blijven rijden, niets aan de hand.

Tjemig | 04-01-22 | 21:45

Ziek dit. Maar dat wisten er al veel.

Piet Karbiet | 04-01-22 | 20:51
-weggejorist-
edelfigurant | 04-01-22 | 20:07
-weggejorist-
IJskonijn | 04-01-22 | 19:52

Volgens mij zegt dit cijfer niets. je weet niet of gevaccineerden zich even vaak laten testen als ongevaccineerden. Bovendien is al bekend dat gevaccineerden ook gewoon besmet kunnen zijn. Het vaccin beschermt tegen ernstig verloop van de ziekte, niet tegen besmetting.
bij een niet werkzaam vaccin, verwacht je bij een vaccinatiegraad van 85% dat 85/100 positief getesten gevaccineerd zijn. Het zijn er nu 50/100. dus het vaccin doet kennelijk wel iets? en verder?

zeeman73 | 04-01-22 | 19:08 | 7

@Erectus Giganticus | 04-01-22 | 20:20:
Ze gaat zodra het weer kan na 6 jaar atheneum naar de universiteit. Foto? Grapjas, Geen Stijl is meen ik een serieuze site en niet dat wat u wenst.

toetssteen | 04-01-22 | 20:31

@zeeman73
Net het officiële herstelbewijs van mijn jongste zoon en zijn vrouw gezien. Toch hebben beiden na 2 entingen corona gekregen. Begin van het uitbreken bijna 2 jaar geleden (22 maanden terug), ook al gehad.
Ik verwacht eerlijk gezegd weinig van die prikken.
Neen, zelf ben ik niet geënt. Ja ik heb een vlaagje meegekregen, maar in mijn geval was het niet meer dan een dagje niet ruiken en twee dagen een dikke keel. Neen, ik ben net geënt, en ik ga het ook niet doen.

toetssteen | 04-01-22 | 20:37

72/100 in januari, dat begint er al op te lijken. Geeft het nog een maandje ofzo.

SailingDuck | 04-01-22 | 22:45
▼ 4 antwoorden verborgen

Punt 5

retba | 04-01-22 | 18:28

Besmettingen interesseren me geen reet. Wie komt er op de IC, daar gaat het om. En zolang dat voornamelijk ongevaccineerden zijn zeg ik: Vaccinatieplicht.

TheBigKirth | 04-01-22 | 18:24 | 9

@Eugen Sandow | 04-01-22 | 22:51: Sommige ziekenhuizen maken het wel openbaar, en de mensen die daar werken kunnen ook een aardige inschatting maken.

W_F | 04-01-22 | 22:57

@lekgoot | 04-01-22 | 18:24: Ja, want liposuctie en maagverkleining is echt net zo eenvoudig als een injectie halen.

TheBigKirth | 05-01-22 | 10:22
▼ 6 antwoorden verborgen

Daarnet op het nieuws het bericht dat de maatregelen pas versoepeld worden als 90% geboosterd is.

lekgoot | 04-01-22 | 18:11 | 5

@Influencer | 04-01-22 | 18:13:
Ik denk het ook niet. Voor niet risicogroepers is het nut van de booster die nog op de wuhan-variant is gestoeld niet erg groot. Tegen de tijd dat de omikronbooster gereed is (april, volgens Pfizer) zou omikron inmiddels al kunnen zijn uitgespeeld.

lekgoot | 04-01-22 | 18:21

"Daarnet op het nieuws het bericht dat de maatregelen pas versoepeld worden als 90% geboosterd is." lekgoot | 04-01-22 | 18:11 |

Het moet ook wel een hoog percentage zijn anders willen de de winkeliers geen toegangspas eisen. En als de winkeliers dat niet willen gaat het hen ook niet lukken om 2G in te voeren......

Boeser_Onkel | 04-01-22 | 18:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Rijksinstituut voor Volksverlakkerij en Manipulatie.

VanBukkem | 04-01-22 | 17:54 | 1

Dat is weer de ware rutte doctrine.

Coolcalmcollected | 04-01-22 | 19:06

Vraagje….
29-12 m’n booster gekregen.
Paar dagen later met DigiD “opgehaald”, echter de datum staat nog op 29 Julo, de dag twee weken na m’n tweede vacc.
Weet iemand of dit zichzelf aanpast?
Bijv. twee weken na 29-12?
Op de internationale checkapp staat wél 29-12 als prikdatum.
Gezeik allemaal!

Ruimedenker | 04-01-22 | 17:46 | 8

Of heb je een iPhone?

... daar jaag ik altijd mijn vrouw mee op stang ...

Papa Jones | 04-01-22 | 18:13

Je moet bewust op de + klikken en inloggen .er Digid. De derde staat dan wel een beetje verstopt.

NUik | 04-01-22 | 18:19

Je hebt nu ineens 6 QR-codes. Voor binnen- en buitenland 1 per prik.

Tjemig | 04-01-22 | 21:51
▼ 5 antwoorden verborgen
-weggejorist-
zoalsikhetzeg | 04-01-22 | 17:45

Als ze de brondata nou eens vrij zouden geven … maar nee. Gelukkig komt er ook nieuws uit het buitenland!
Dat kan het rivm niet voorkomen, vandaar dat ze het downplayen: cijfers uit Denemarken zijn niet compleet …
Nou, de Nederlandse cijfers zijn niet eens openbaar!

Analia von Solmsch | 04-01-22 | 17:44 | 8

Bij de Nieuwe wereldd was een tijdje geleden een interview met een Nederlandse wetenschapper die aan een universiteit in de VS werkt. Zij heeft uiteraard nog veel contact met Nederlandse vakgenoten en was van mening dat de beschikbaarheid van data in Nederland zo ongeveer het slechtste ter wereld is.
Zelfde geldt overigens voor de geheimzinnigheid rond de RIVM modellen.

Franker | 04-01-22 | 18:37

@WilburScoville | 04-01-22 | 18:50:
Nee, dat bedoel ik niet obese patiënten hadden zich prima kunnen laten vaccineren.
Of ze nu rood, groen, blauw, dik of dun waren die egoïstische hufterts waren gewoon niet gevaccineerd.

botbot | 04-01-22 | 19:00
▼ 5 antwoorden verborgen

Een week geleden was december nog niet eens afgelopen.

RandyBiel | 04-01-22 | 17:34 | 1

Lees het topic nog even door.
De cijfers zijn met terugwerkende kracht gewijzigd.

Analia von Solmsch | 04-01-22 | 17:36

Omicron blijkt dus wel de meevaller te zijn die qe hoopten. Ik zie vooral het positieve (doel voor 2022) en zie wel of we hiermee minder ic capaciteit nodig hebben dan dat karige beetje welke ze niet bezuinidgd hebben

Baksteenbakker | 04-01-22 | 17:33 | 4

@botbot | 04-01-22 | 17:45: Het meest is er bezuinigd tijdens de periode van Rutte II. Tijdens deze kabinetsperiode is er op de zorg ruim 10 miljard bezuinigd.

Kopieerapparaat | 04-01-22 | 18:00
▼ 1 antwoord verborgen

Wat ook bizar is: in de ziekenhuizen in dit land zijn alle ramen potdicht! Ventileren is verboden! Er is airco, ok.., maar dit zijn vaak verouderde installaties waarbij virussen vrij rondwaaien. En je weet niet of het personeel ingeënt is of erger Als je nog geen Corona hebt, krijg je het wel in het ziekenhuis, met vaak tot 6 hoestende en rochelende patiënten naast je op de
kamer. Het is vreselijk.

ceesreis | 04-01-22 | 17:32 | 3

@Adalgar | 04-01-22 | 18:09: Sinds waneer hebben ziekenhuizen een airco? eerder iets met een luchtbehandelingskast met warmtewiel en bevochtiging van de lucht na het warmtewiel! reken erop dat het klimaat in een ziekenhuis wat anders geregeld is als thuis met onze keteltje en mechanischeventilatie of wtw!

riesepies | 04-01-22 | 18:59

@riesepies | 04-01-22 | 18:59: Tja, 't wordt allemaal netjes uitgelegd op de pagina die ik linkte en waar al meteen in 1e alinea staat: "De meeste ziekenhuizen zijn daarom voorzien van kwalitatief goede klimaatsystemen."

Adalgar | 04-01-22 | 19:58

OK, dus een vaccinatie biedt nauwelijks bescherming tegen besmetting. Maar wat is de bescherming van vaccinatie (al dan niet icm booster) tegen ernstige ziekteverschijnselen? Hoeveel van de mensen die in het ziekenhuis of zelfs op de IC terecht komen, is gevaccineerd? Zijn die cijfers bekend?

malang | 04-01-22 | 17:26 | 4

Doe cijfers zijn wel bekend, zo ongeveer, maar worden al een tijd niet meer gepubliceerd, aldus Maurice de Hond. Alleen verder wat algemeenheden wat het rivm wil prijsgeven, zie dit topic.

Analia von Solmsch | 04-01-22 | 17:34

@Analia von Solmsch | 04-01-22 | 17:34:
Het CWZ heeft enkele cijfers bekent gemaakt.

botbot | 04-01-22 | 17:42

@botbot @amaliavansolmsch dank voor jullie reacties.

malang | 04-01-22 | 19:16
▼ 1 antwoord verborgen

Chapeau geenstijl! Nou nog kritisch over het (experimenteel) vaccineren van alle niet rsicogroepen.

zakkewasser | 04-01-22 | 17:17 | 1

Ook geenstijl past op anders spant de kliek tegen GS, goed werk GS. Was eerst wat sceptischer

Boompjeoud | 04-01-22 | 17:33

Aantallen positieve tests zijn ook gewijzigd? In november zijn er dik 90.000 positieve tests verdwenen.

klaas24 | 04-01-22 | 17:13

Weet je wat ronduit hufterig is van het RIVM?

Moderna heeft t.o.v. Pfizer een licht verhoogde kans op ontsteking van het hartzakje.

En dan geven ze het gewoon aan 45-plussers die hartpatiënt zijn! Waaronder mijn vrouw dus.

En dat moet je dan nog lezen in de Vriendin ook. Het RIVM kan niet anders dan dit beamen:

www.vriendin.nl/nieuwtjes/waarom-45-p...

Wat zullen ze denken bij het RIVM, geen slapende honden wakker maken?

Papa Jones | 04-01-22 | 17:13 | 7
-weggejorist-
TonAlias | 04-01-22 | 19:30

U vertrouwt een overheid die de afgelopen jaren (en inmiddels bewezen) doelbewust en stelselmatig liegt, burgers naait en 't land om zeep helpt en dan nu verontwaardigd lopen doen als u of uw vrouw(beiden burger) doelbewust en stelselmatig belogen, genaaid en mogelijk om zeep geholpen wordt?

Edoch, ik hoop dat uw vrouwlief het goed maakt en er geen nare bijwerkingen aan overhoudt!

ReyNemaattori | 04-01-22 | 22:19

@ReyNemaattori | 04-01-22 | 22:19: Ja, het kwam goed, maar wel een hartslag die omhoog vloog na 24 uur. Rijp voor een spoedcontrole in het ziekenhuis.

Ik ben niet iemand die per definitie álles wantrouwt wat de overheid zegt. Maar hier moeten ze gewoon transparant over zijn, zéker wanneer je specifiek op de site van RIVM naar de bijwerkingen zoekt, en dan uitgesplitst naar Pfizer versus Moderna.

Net als de kwestie waar Van Rossum hier over schrijft: wanneer cijfers worden aangepast, hoort daar gewoon een verklaring bij. Mensen willen zich inlezen en zijn niet dom.

Papa Jones | 04-01-22 | 22:32
▼ 4 antwoorden verborgen

Toch maar even over Gommers: het virus stelt niet zoveel voor (“het milieu, dat is pas een probleem”) Zou hij het klimaat bedoelen. Nah ja van mij mag hij hoor. Als we een chef hebben van de Nederlandse Bank die over het klimaat lult, waarom Gommers dan niet? We hebben tegenwoordig immers ook Klimaatgeneraals.
Maar Gommers dan. Die draait de boel behendig om. Onder invloed van zijn kinderen wil hij nu een speciale set maatregelen voor jongeren. Immers zo redeneert hij: die hebben helegaar geen last van het virus. Dat klopt en dat wisten we dus al in mei 2020 op z’n laatst.
Waar zeurende kinderen al niet goed voor zijn.
Hoe het ook zij: Waar was Gommers toen de Kamer Covid op de A-lijst met dodelijke ziekten liet zetten?

fokkewoelf | 04-01-22 | 17:09

Houd een sop! Omicron is goed nieuws. Het wordt snel dominant en heeft een veel minder erg ziekteverloop. Check maar eens dr John Campbell die legt dat heel goed uit. www.youtube.com/watch?v=1avXjzr1xnc

nerugaer | 04-01-22 | 17:08 | 3

Dat klopt, maar uw vrijheid is wettelijk nog niet voldoende ingeperkt. Dus de paniek zet nog even door.

Influencer | 04-01-22 | 18:13

Volgens de Jonge en van Dissel is Campbell een complotdenker.

TonAlias | 04-01-22 | 19:31

@TonAlias | 04-01-22 | 19:31: Iedereen die niet ja en amen zegt is volgens hen een complotdenker.

Dr. Campbell is gewoon een arts die zich uitspreekt vóór vaccinatie, maar tégen het wanbeleid van de overheden, gebrek aan propere registratie en follow up bij bijwerkingen, en tegelijkertijd het belang van een gezond lichaam en de juiste vitamines benadrukt.

ReyNemaattori | 04-01-22 | 22:30

Kan dat niet gewoon komen door een backlog bij het invoeren van de meest recente gegevens? Als het percentage gevaccineerde besmetten in december steeds hoger werd dan zou dat kunnen verklaren waarom het gemiddelde percentage nu hoger is dan een of twee weken geleden.

lekgoot | 04-01-22 | 17:07 | 3

Dat kan, moet je dat er wel even bijzetten anders krijg je dus dit soort berichten.

klaas24 | 04-01-22 | 17:28

Lees het topic: kinderen zijn niet gevaccineerd en worden nu buiten de cijfers gehouden. En dat gaat niet alleen over de cijfers van de afgelopen weken.

Analia von Solmsch | 04-01-22 | 17:40

@Analia von Solmsch | 04-01-22 | 17:40:
Die update was na mijn bericht. In ieder geval duidelijk waardoor het verschil komt.

lekgoot | 04-01-22 | 17:43

Dat de hele media de feiten over omicron verzwijgen en vooral, collectief, selectief presenteren begint op een complot te lijken. Het gaat niet over het aantal besmettingen, want die stijgen idd heel snel (en dus ook niet over het aantal besmettingen in ziekenhuizen, en of zieke verpleegkundigen die verplicht veel te lang thuis in quarantaine zitten) het gaat over ernst van de ziekteverschijnselen en de duur van de ziekte. Er komen gewoon nauwelijks mensen door omicron op de IC en daarmee is de zorgcrisis voorbij. Omicron zal ook in Nederland (net als elders zorgen voor daling van de IC bezetting (daar liggen immers Delta patiënten). Ik zie met de collectieve selectieve presentatie van feiten door de media parallellen met de toeslag affaire. Waar de overheidsknevelarij niet werd gezien en benoemd.

zokanhetookja | 04-01-22 | 17:05 | 3

Ik denk het zelfde te zien, zokanhetookja | 04-01-22 | 17:05, maar wat ik zo lastig vind is te snappen wat het motief van die journalisten/redacteuren zou kunnen zijn. Idem bij de toeslagenaffaire.

Boeser_Onkel | 04-01-22 | 17:33

@Boeser_Onkel | 04-01-22 | 17:33:
Geld, die 5,7 miljard van Hugo is naar de media gegaan om zich stil te houden en keurig de overheidsinstructies te volgen

Jansen63 | 04-01-22 | 18:46

@Boeser_Onkel | 04-01-22 | 17:33: Wie betaald, bepaald. Alle media in de Benelux is zo'n beetje in handen van 2-3 persgroepen, dus gecentraliseerd. En dan wordt het wel heel makkelijk om een bepaald narratief door te drukken.

Dat collectief en selectief presenteren is al vanaf dag één gaande. Wil je wappies, misinformatie en complottheoristen voor zijn, dan moet je zelf zorg dragen voor correcte, up to date informatie, eerlijk zijn als je het niet weet, en vooral de hand in eigen boezem steken als je fouten maakt.

Dit is niet de eerste keer dat de RIVM weken na dato nog eventjes aan geschiedvervalsing doet, denk aan ventilatie, mondkapjes. Juist omdat dit met stille trom gebeurd in plaats van open kaart te spelen, maakt dat ze onbetrouwbaar zijn als het gaat om data.

ReyNemaattori | 04-01-22 | 22:26

Boosteren met een Mrna vaccin beschermd meestal voor korte duur tegen de omicron variant bij 65 plussers volgens dit IJslands onderzoek, jongeren en volwassenen zijn wel beter en langer beschermd na een boosterprik,
www.medrxiv.org/content/10.1101/2021....

steekmug | 04-01-22 | 17:05 | 7

@Arnold Layne | 04-01-22 | 17:19: U was mij net voor.

Kruijffje | 04-01-22 | 17:20

@Arnold Layne | 04-01-22 | 17:19: Mooi, dat zou in deze betekenen dat we weer terug kunnen naar het oude, zonder exorbitante vrijheidsbeperkingen

ecobubble | 04-01-22 | 17:38

@Kruijffje | 04-01-22 | 17:20: Precies, u kunt ze ook voor de trein gooien, dan is de kans op opname IC nog een stuk groter dan zwemles.

ecobubble | 04-01-22 | 17:40
▼ 4 antwoorden verborgen

Oeps, gewoon vergeten, net als die twee kritische rapporten.

deugallergie | 04-01-22 | 17:03

En straks is faalhaas de Jonge straks minister van Volkshuisvesting. Ja, en je kan er op wachten; hij gaat voor ongevaccineerden parken met houten barakken neerzetten.

Teluitjewinst | 04-01-22 | 17:03 | 1

Alleen toegang tot je/een huis met een coronapas. De meeste besmettingen vinden toch thuis plaats?

klaas24 | 04-01-22 | 17:30

Als de Nederlandse bevolking besluit dat het afgelopen is met de lockdowns dan stopt het. Als iedereen die nu verplicht zijn deuren dicht moet houden de tent open gooit, dan is het klaar.

osolemio | 04-01-22 | 17:03

Wat een farce is dit hele verhaal geworden zeg. Ja, maar.... ZiJ WeTeN hEt oOk NieT en ondertussen nog slechter onderbouwde maatregelen en minder geld voor de zorg.

Als het OMT binnekort mensen adviseert om een plastic zak over hun hoofd te dragen vanwege de nieuwe megatron variant, zie ik het 15% van de mensen nog doen ook..

ecobubble | 04-01-22 | 16:59 | 5

Zou ook een oplossing voor een probleem zijn natuurlijk

Vandeanderekant | 04-01-22 | 17:06

@Het Licht | 04-01-22 | 17:10: Je wou toch niet zeggen dat de Magnetron variant nog gevaarlijker is ? De varianten volgen elkaar nu wel heel snel op.

johnyl | 04-01-22 | 17:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat een getreuzel allemaal, en maar polderen en hakketakken over cijfertjes. Voer nou gewoon even die 2G maatregel, is niks mis mee. Kunnen we weer verder met z'n allen. Wat een gezeik van die paar Nederlanders dieb hier om wat voor redenen dan ook moeite mee hebben. Open gooien die maatschappij met 2G.

johnyl | 04-01-22 | 16:59 | 4

U bent duidelijk niet goed geïnformeerd: omicron breekt door de vaccinatie heen, maar u wordt er niet ernstig ziek van, daarmee is uw voorstel op zijn zachts gezegd nogal ongeïnformeerd.

zokanhetookja | 04-01-22 | 17:12

@ecobubble | 04-01-22 | 17:06: gaan we weer.. zal ik het nog even voor uw aanvullen... dicatatuur, grondrechten, Big Pharma, de Jonge, Rutte, staatsmedia, etc etc.

johnyl | 04-01-22 | 17:38
-weggejorist-
Cammy | 04-01-22 | 20:14
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
dijkbewaker | 04-01-22 | 16:54 | 2

Zelfs oktober is aangepast. 54% tegen 46% voor gevaccineerden en 50% tegen 42% voor ongevaccineerden. Welke variant was in oktober nog dominant, delta toch?

Met_baard | 04-01-22 | 16:54 | 1

Ik had in october ook vrolijk covid.. Volledig gevaccinneerd....

adam76 | 04-01-22 | 17:14

Alles wordt beter met Dokter Kuipers aan het roer.

Wattman | 04-01-22 | 16:53

De beroerde plaats van Nederland op de boosterlijst wordt mede veroorzaakt door het feit dat er, i.t.t. de eerste vaccinatieronde, geen uitnodigingen zijn verstuurd om een afspraak te maken. Veel oudjes die niet zo scherp meer zijn en/of niet naar de staatszenders kijken lopen daardoor nog steeds zonder boosterprik rond.

J.P.Drapeau | 04-01-22 | 16:52 | 2

Krijgen we geen uitnodiging meer dan? Ben geen oudje maar ik mijd alle staatsmedia als de builenpest om mijn rikketik een beetje te ontzien.

Vanilla | 04-01-22 | 16:54

Waarom is de Swieberj-tegel over Gommers' covid-pinda nou verdwenen?

fokkewoelf | 04-01-22 | 16:51

Is 2023 al in zicht, ben klaar met dit jaar..................

Knip | 04-01-22 | 16:50

Ze waren natuurlijk in de war met 50% van de kennis.
De kracht van de herhaling

fokkewoelf | 04-01-22 | 16:48
-weggejorist-
Generatie_1984 | 04-01-22 | 16:46

Je zou het RIVM ook gewoon even kunnen bellen…

Komjehiervaker | 04-01-22 | 16:42 | 4

@zokanhetookja | 04-01-22 | 17:15: Onzin. Ze brullen gewoon niet vanaf de zijlijn elk nieuw onderzoek na dat een indicatie geeft, maar wachten op wat robuustere data.

Komjehiervaker | 04-01-22 | 17:19

Het RIVM heeft al geantwoord:
"Dank voor de opmerkzaamheid. Er zit geen fout in de data. Er is deze week een verandering doorgevoerd om de 0 t/m 11-jarigen niet meer in tabel 8 en figuur 10 (blz 20 & 21) op te nemen omdat deze groep nog niet gevaccineerd is.

Door deze aanpassing zijn ook de cijfers van alle voorafgaande maanden aangepast. De totalen zijn nu lager en het aandeel gevaccineerden hoger. In de titel van tabel 8 had moeten staan: Vaccinatiestatus van aan de GGD’en gemelde personen met een leeftijd vanaf 12 jaar.

Onder de streep verandert er niets, het heeft dus geen invloed op ons onderzoek en de modellen. We hebben de rapportage inmiddels aangepast"

Met_baard | 04-01-22 | 17:26

@Met_baard | 04-01-22 | 17:26: Gelukkig heeft Omtzigt al moord en brand geschreeuwd en alle wappies laten klappen...

Komjehiervaker | 04-01-22 | 18:19
▼ 1 antwoord verborgen

Wat lees ik nu. 68% van de positief getesten op het CCP virus zijn (deels) jabbed. Maar wacht even. Mij werd eerst beloofd dat gevaccineerden niet ziek konden worden. Later werd het verhaal dat je minder snel met de billen omhoog in het IC zou liggen. Tegelijkertijd werd er moord en brand gegild want muh IC muh zorg en lijken op straat.

Eerst werd er gezegd dat dit door te weinig jabs kwam. Later waren het de kwaadaardige ongevaccineerden. Want die zouden volgens cijfers bovengemiddeld met de billen omhoog liggen en de rest van de zorg wegdrukken.

Hoeveel slachtoffers van het CCP virus liggen er nu daadwerkelijk in de ICs? Hoeveel daarvan zijn, zonder te spelen met de cijfertjes, jabbed?

En wat is nu het narratief dat wij belastingvee weer maanden opgehokt gaan zitten? Ten eerste stopt het vaccin blijkbaar de verspreiding niet van het communisten hoestje. Ten tweede hoeveel double, trippel, quadrupel jabbed lui gaan met de billen omhoog in de ICs, en neemt dat aantal toe of af?

Mocht het waar zijn de omicron minder symptomen veroorzaakt en daardoor minder lui in de krankenhauzen terecht komen. Kunnen we niet beter per direct alle maatregelen stopzetten en vol richten op het boosten van oudjes en kwetsbaren? En richten we op herd immunity (waar ze eerst mee kwamen).
Want zo serieus neemt de overheid hun eigen maatregelen niet, als de grenzen wagenwijd openstaan, dat honderden medelanders in den vreemde zich in de bakkes kunnen laten hoesten en niesen, om de pinko pox weer te importeren binnen de landsgrenzen. Dweilen met de kraan open dit.

Graaf_van_Hogendorp | 04-01-22 | 16:42 | 6

@Tjemig | 04-01-22 | 16:45:
Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik mijn boost aan mij voorbij laat gaan.
De griepprik doe ik ook al jaren niet meer aan, nadat ik ondanks de prik mijn heftigste griep gehad heb. De 2 vaccs vind ik wel genoeg.
Wacht de nieuwe ontwikkelingen wel af.

bqbq | 04-01-22 | 16:50

@Quantum Suicide | 04-01-22 | 16:47: dit moet familie van Spartacus zijn.

Komjehiervaker | 04-01-22 | 17:12

@bqbq | 04-01-22 | 16:50: Ik weet wat een vaccin doet en ben al ouder dus ben niet bang voor bijwerkingen. Wat ik wil is dat de tent weer opengaat en daar werk ik zo op mijn manier aan mee.

Tjemig | 04-01-22 | 17:13
▼ 3 antwoorden verborgen

Ja maar het gaat om de ic opnames... Hoor ik nu uit de monden van dezelfde mensen die voorstander zijn van een 2G maatschappij....

Oke dan.

Lood om oud ijzer | 04-01-22 | 16:40

“If facts don’t fit the theory, change the facts.”

IosefTarasov | 04-01-22 | 16:40

Ze moeten spaarzegels bij de prikken doen ... dat zal ze leren.
Bij 10 zegels een handdoek gratis

*Kleine lettertjes mode:
(bij aankoop van een corona zelftest 10 stuks)

Het Licht | 04-01-22 | 16:38 | 3

Een kist bij een volle kaart.

4HoogAantWater | 04-01-22 | 16:39

Beter een zakdoek dan een handdoek.....

swuinm71 | 04-01-22 | 17:13

@ Joris,
Dat slaat echt nergens op!

Messerschmitt | 04-01-22 | 16:38 | 1

Dit ook niet

Mark van Leeuwen | 04-01-22 | 16:41

Snap het probleem met 2G niet zo. Vandaag was ik in 2G - Duitsland en dat werkt prima. Essentiele winkels voor iedereen open zodat je niet dood gaat zonder je biertje en andere basisbehoeften en een restaurantje voor als je je een beetje aanpast naar de omstandigheden. Was best wel even lekker om tussendoor even een tas koffie te drinken, met Kuchen. Even weer normaal.

Dan hier. Omdat een aantal verdwaalden geen prik wil want Bill Gates, 5g en iot is gewoon maar alles dicht. Want keuzes maken is niet zo aan de politiek/ 's lands ding

Mark van Leeuwen | 04-01-22 | 16:36 | 9

Misschien iets meer lezen dan schreeuwen?

swuinm71 | 04-01-22 | 17:14

@Vandeanderekant | 04-01-22 | 17:11: het is niet heftig, nergens. Veel positieve tests, weinig opnamen. Positieven in het ziekenhuis liggen er veelal voor iets anders..

VolleBak | 04-01-22 | 17:19

"Even weer normaal." Het is maar wat je normaal noemt. Ik vind een cafe of restaurant binnen gaan, mezelf met paspoort of rijbewijs identificeren en vervolgens mijn vaccinatiestatus te delen niet normaal.

Ikdoemisschienmee | 04-01-22 | 19:02
▼ 6 antwoorden verborgen

Met 2G valt de virulentie mee. Wat een poppenkast.

impy | 04-01-22 | 16:34

Modellen zijn slechts ter illustratie en exploratie van iets dat al goed begrepen is.

inCol | 04-01-22 | 16:34

De pro vaccinatie lui hier beriepen zich steeds op deze cijfers, gaan die nu ook hun comments bijstellen?

moonshiner3519 | 04-01-22 | 16:34 | 1

Van 50 > 65.

schijtzat | 04-01-22 | 16:46

'Men' begint al weer rustig de 2e booster in te masseren in de media, dus die mogen we dan in mei / juni ophalen.
Anders geen verkansie in Frankrijk / Italië.

Boeloeboe | 04-01-22 | 16:31 | 3

heb booster gehaald afgelopen week. maar ik bl9jf niet bezig. en zo denken er meer over. draagvlak hiervoor zal enorm afnemen

borus | 04-01-22 | 16:45

@borus | 04-01-22 | 16:45:
Mijn draagvlak is al tot zero gereduceerd, na de 2 vacc's. Krijg het idee dat ze er vanaf moeten. Het dreigement dat je QR shit afloopt in februari zal me ook worst wezen.

bqbq | 04-01-22 | 16:54

Niet inmasseren hoor, Hugo heeft dit al aangegeven. Er komen sowieso nog 3 prikken aan. Dit jaar in ieder geval nog 2. Dat moet ook wel want de QR code gaat verlopen vanaf 1 februari.
Het leest als een boek.

klaasjanhenk | 04-01-22 | 16:56

Wie dacht dan ook dat vaccinatie tegen besmetting beschermt?
Het voorkomt in heel veel gevallen ernstig ziekteverloop.

inCol | 04-01-22 | 16:31 | 1

Wie zegt dat 2e dan? Dat is inmiddels een urban legend aan het worden.

Verander 'in heel veel gevallen' maar in ' bij 70 plussers'.

sjef-van-iekel | 04-01-22 | 16:35

Het zal allemaal wel. Ik heb fijn mijn boostertje opgehaald (wel een paar uur koortsig en moe geweest) en werk vanuit huis. Het is toch kutweer. Hopelijk is dit snel voorbij.

de IJsman | 04-01-22 | 16:30

Ik neem aan dat deze dwaling van het RIVM vanavond uitgebreid bij het 8-uur journaal wordt besproken. Onze onafhankelijke nieuwszender zal er toch wel voor zorgen dat het volk juist wordt geinformeerd dunkt me.

nednied | 04-01-22 | 16:29 | 2

Die steken dan opnieuw Gerrit Hiemstra een veer in de kont. En het verband ophitsen tussen Trump en Epstein betreffende Mar a Lago.

steekmug | 04-01-22 | 16:36

Met statistiek kunt U alles bewijzen.

Dit hele stuk zegt niets, wanneer niet bekend is hoeveel gevaccineerden versus ongevaccineerden zich laten testen.
En hoe het aandeel van de ongevaccineerden die zich laten testen steeds verder afneemt.

Dat getallen achteraf worden bijgesteld: voortschrijdend inzicht? Zonder nadere toelichting, zoals Omtzicht het zelf schrijft, zegt dit ook niets.

Frau_Ferkel | 04-01-22 | 16:29 | 3

Zouden ongevaccineerden niet juist wel testen, in het kader van het nakende 2G beleid?

nietoftochwel | 04-01-22 | 16:49

Niet zo handig om cijfers zonder toelichting bij te stellen, omdat je weet dat er een grote groep complotgekkies is die hier botergeil van wordt. Waarschijnlijk is er een logische verklaring voor. Eentje waar Omtzigt gewoon naar kan vragen tijdens de technische briefing in de Kamer. Mensen moeten minder op Twitter…

Komjehiervaker | 04-01-22 | 16:52

@nietoftochwel | 04-01-22 | 16:49: Jep, dit is het geval. Want dat moeten ze in veel meer gevallen aantonen (negatief zijn) dan gevaccineerden. Maar het is grappig dat mensen dit soort argumenten niet gebruiken als de cijfers hun verhaal ondersteunen.

Rechts door zee | 04-01-22 | 18:26

Vaccineren doen we al bijna een jaar niet meer tegen het voorkomen van besmettingen, maar om ernstig ziekteverloop en overbelasting van de zorg te voorkomen. Hadden we maar vaccins tegen de deltavariant ontwikkeld, dan hadden we er misschien heel anders voorgestaan.

Wie geen vaccins ontwikkelt tegen variants of concern (VOCs) of variants under investigation (VUIs), kiest automatisch voor nog meer ellende. Duurt maar drie dagen zo`n nieuw vaccin. tpo.nl/2021/11/30/ontwerpen-nieuw-mrn...

Als je pagina 9 van de UK HSA erbij pakt, zie je al dat incomplete vaccinatie op omicron geen effect heeft tegen ziekenhuisopnames. Het beschermde effect tegen ziekenhuisopname van twee prikken tegen de originele variant halveert bij omicron tov deltavariant. assets.publishing.service.gov.uk/gove...

Het OMT advies van maandagochtend is een stuk minder stellig dan het kabinet. www.nieuwnieuws.nl/5154705/hoe-het-ve... Als je dit leest kunnen de scholen nog net open. Dat is totaal anders dan hoe Slob het bracht.

OMT 136: "In het VK zijn de afgelopen week (net als de daaraan voorafgaande week) 43% meer besmettingen vastgesteld, en ook 50% meer ziekenhuisopnames, dan de week tevoren." www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coro...

Ik zie in de grafieken dingen die we nog nooit gezien hebben. Bijna duizend mensen erbij in een week DANKZIJ corona, niet met, maar DANKZIJ. Van vier naar vijf duizend in een week is gigantisch. www.youtube.com/watch?v=e3DXAd62zhk&a... De groep nul tot vijf jaar oud is ook voor het eerst in twee jaar in de grafiek af te lezen, die waren eerder zo zeldzaam dat je het niet in de grafiek kon aflezen.

Boris Johnson is op TV ook heel duidelijk dat hij het nog niet weet, maar dat de zorg het zwaar heeft. www.youtube.com/watch?v=JeCYyN6pe6o Niet alleen omicron, maar ook ziekteverzuim personeel, reguliere zorg en inhaalzorg. Dat maant mensen toch voorzichtig te doen, dat verschil in gedrag geeft ook een verschil in transmissie.

België heeft twee keer zoveel IC-bedden, en heeft daarom meer ruimte klappen op te vangen. Wij hebben ons met een gebrek aan boosters en gebrek aan zorg vast geparkeerd.

Feynman | 04-01-22 | 16:28 | 2

0-5 jaar zijn vooral toevalsvindingen.. voor iets anders opgenomen en ook positief voor C

VolleBak | 04-01-22 | 17:17

Volgens mij bent u niet goed geïnformeerd. U zal zien dat de Ic bezetting gaat dalen door de omicron variant, waarom zou dat in Nederland anders zijn dan Zuid Afrika, Denemarken en Engeland? Als half Nederland omicron heeft zal als vanzelf ook het aantal mensen met omicron in het ziekenhuis stijgen, maar dit is iets anders dan mensen die door omicron op de IC belanden, die zijn er namelijk nauwelijks.

zokanhetookja | 04-01-22 | 17:24

Wat ook aan het jojo-en is, is de bescherming die 2xPfizer biedt. Eerst zou die miserabel zijn - met als gevolg: booster-promotie -, nu geeft Zuid-Afrikaans onderzoek (bron: dr Campbell) aan, dat 2xPfizer heel netjes 70% bescherming biedt tegen ziekenhuisopname. Ook hier worden cijfers/feiten moedwillig verdraaid om de booster te boosteren. Maar 70% is een zeer respectabele score.

Eeuwig..Op..Vakantie | 04-01-22 | 16:27 | 7

@Eeuwig.. Op.. Vakantie | 04-01-22 | 16:41: Ik ben het geheel met u eens.

maxrelax | 04-01-22 | 16:45

heb 2x pfeizer en booster van moderna. wat worden de bijwerkingen?

borus | 04-01-22 | 16:46
▼ 4 antwoorden verborgen

Hoeveel procent van de op dit moment opgenomen mensen op de IC is ongevaccineerd? Zijn daar cijfers van? Wat is verder de leeftijdsverdeling, geslachtsverhouding en BMI?

McStuiver | 04-01-22 | 16:25 | 4

Is het deels ook niet zo dat juíst de mensen met het allerzwakste immuunsysteem geen vaccinatie hebben gehaald, omdat ze bang waren om dát al niet te overleven ? Dan zou je daar ook nog voor moeten corrigeren...

RichardBandler | 04-01-22 | 16:32

Ik weet het enkel van mijn ziekenhuis.
Op mijn afdeling is geen gevaccineerde patiënt vanwege covid-19 pneumonie naar de IC gegaan. Wel tientallen ongevaccineerde mensen.

De gevaccineerde groep die ernstig ziek wordt, zijn mensen flink op leeftijd en/of met ernstig onderliggend lijden. Deze groep gaat dan vaak ook niet meer naar de ic.

Aart4888 | 04-01-22 | 16:47

@RichardBandler | 04-01-22 | 16:32: als je immuunsysteem zwak is doen vaccins niet zoveel. Je krijgt geen antistoffen ingespoten hé.... die gaat je lijf zelf maken (met je immuunsysteem)

VolleBak | 04-01-22 | 16:51
▼ 1 antwoord verborgen

Dit heeft dus allemaal te maken met het gevoerde beleid, dat gestoeld is op IC-capaciteit en bezettingsgraad icm een uitgaan van de effectiviteit van de vaccins. En waarom? Simpel, hebben ze altijd het excuus dat de vaccins minder beschermden dan we dachten en ja, de zorg ( Gommers ) adviseerde toch echt zelf om de IC-capaciteit niet uit te breiden en ja, geld en duur.
Punt is, de vaccins doen precies wat ze moeten toen tot aan de delta-varian, namelijk zorgen dat zo min mogelijk mensen er aan overlijden, dat als je besmet raakt zo min mogelijk kans loopt om op de IC te komen en als je gezondheid verder goed is een ziekenhuisopname in zijn geheel te voorkomen.
Nou, met Delta was er een booster nodig en bleken de Vectorvaccins daar een stuk minder effectief tegen en nu met O-micron is er een echt probleem qua besmettelijkheid.
En op dat scenario is 0 komma 0 geanticipeerd door de verantwoordelijken en dat neem ik ze bijzonder kwalijk. Heb in een ander draadje er met Het_Kan_Verkeren een boompje over opgezet maar bottom line, met mensen als dit aan het roer kunnen wordt het wel een heel lastig verhaal. Als ze nu ook nog cijfers stilletjes gaan aanpassen namelijk is het einde zoek. Welke ondernemer, welke zorginstelling, welke werknemer, welke ouder kan daar nu nog beleid op maken en/of de agenda voeren. Is godsonmogelijk met deze prutsers in de commandobunker. Prutsers!

Graaisnaaiert | 04-01-22 | 16:25 | 2

Joh, over twee maanden ebt het virus weg en in Mei zijn we er vanaf.
Kan alles weer open en openblijven.

IosefTarasov | 04-01-22 | 16:42

"Ja maar er moet iets gebeuren."
"Men kan niet voorzichtig genoeg zijn."
Kost wat horeca gelegenheden en winkels de kop maar de grote jongens hebben daar geen last van. Maar wel de scholen met ziekteverspreidende kinderen weer open gooien want zeikende ouders wil je niet. En grenzen blijven ook niet dicht. Gatenkaasbeleid.

Deflatiemonster | 04-01-22 | 16:24 | 2

Het zou mij niks verbazen als straks de grote jongens, lekker panden van failliete ondernemers of ondernemers die de handdoek in de ring gooien, voor een zacht prijsje overnemen.
Als ze al die panden al niet in bezit hebben.
Maar o jee, zelf wat denken, ben nu volgens teveel, een complotdenker.

Muissolini | 04-01-22 | 16:38

@Muissolini | 04-01-22 | 16:38: De kracht van framing. Een beetje kritiek omdat je eigen zaak omvallen staat of omdat we alweer jaar drie ingaan en er maar weinig is veranderd ondanks al die maatregelen, en je wordt weggezet als een wappie. Ik snap wel dat sommigen helemaal niet meer mee willen doen. Hopelijk stemmen ze in maart met de voeten.

Deflatiemonster | 04-01-22 | 16:44

5. Daarom krijgt hij ook het dossier waarvan "we" toch niet willen dat het beter gaat: wonen.

Joffri | 04-01-22 | 16:23 | 2

Er zijn al heel wat woningen vrij gekomen door te laat geprikten of mensen die hem niet geloofden.

Shoarmamasutra | 04-01-22 | 16:58

@Shoarmamasutra | 04-01-22 | 16:58: Die drie uitzonderingen zijn uitgebreid aan bod geweest maar dat zet natuurlijk geen zoden aan de dijk. Ja er is sprake van succes; opgesloten ouderen die hebben besloten te stoppen met dit uitzichtloos en eenzaam bestaan. Ouderen die dankzij gestopt te zijn met bewegen een jaartje of wat eerder uitchecken. Ja dat is winst, toch?

Joffri | 04-01-22 | 17:04

Hoera voor Hugo

thanseeuwen | 04-01-22 | 16:22

De Gezondheidsraad zorgt hier te lande ook voor oponthoud en vertraging . Die willen steeds opnieuw het wiel uitvinden. En mag ook wel een keer ververst worden.

laurentius | 04-01-22 | 16:22

Die Jeroen heb ik nooit op iets wetenschappelijks betrapt.

joker3 | 04-01-22 | 16:22

Gelukkig gaat Hugeau zich sterk maken voor een versnelde woningmarktproductie. What could go wrong?

Phantomas | 04-01-22 | 16:22 | 4

@CynicalBastard | 04-01-22 | 16:40: en daarmee wil ik geenszins de kwaliteiten van de pharma-lobby in NL bagatelliseren, maar die bouwjongens hebben al eens een lang zittende minister-president weten te leveren ...

CynicalBastard | 04-01-22 | 16:41

Als Hugo's, nog te bouwen, woningen van dezelfde kwaliteit zijn als zn vaccins, wil je niet in wonen. Dan gaat het dak lekken na 3 maanden, is de fundering verrot na een jaar en heb je een staalconstructie nodig om de voorgevel omhoog te houden.

4HoogAantWater | 04-01-22 | 16:47
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Swieberj | 04-01-22 | 16:19 | 1

Geinig om te zien dat voor de maand December het aantal gevaccineerden naar boven is bijgesteld en het aantal ongevaccineerden naar beneden.

Het lijkt erop dat gevaccineerden zich niet aan de basismaatregelen houden waardoor we nu in een lockdown zitten.

Ing. eslapen | 04-01-22 | 16:19

Vanaf het begin zijn ze aan het aankloten geweest. Geen duidelijke cijfers geven, maar beeldvorming, dat was belangrijk. En nu blijkt wat elke wappie al lange tijd roept, dat het allemaal wel meevalt. En nog steeds zijn er genoeg die ook hier weer een weerwoord op hebben. De gevaccineerd is nl. wel besmettelijk, maar zal minder snel op de IC komen. Het blijft raar hoe we met deze crisis omgaan en welke besluiten er worden genomen. (Carnaval vier je in je eentje, prikken doe je voor jezelf, ofnee toch niet. Mondkapjes zijn goed, nee slecht, nee wel goed en ventileren is niet nodig, nouja, oké, toch wel) Geef gewoon openheid over de dominante variant, de echte aantallen die in het ziekenhuis liggen, inclusief onderliggend lijden, de leeftijd, etc. en laat mensen daarop conclusies trekken. Nu hebben we te maken met de wappie aan de ene zijde en het schaap aan de andere zijde. En beide denken ze de waarheid in pacht te hebben, notabene voor een virus dat ons niet snel gaat verlaten. Is dit de toekomst die wij willen met zijn allen?

GoedGaan | 04-01-22 | 16:19
-weggejorist-
Messerschmitt | 04-01-22 | 16:19 | 3

5 sowieso, maar de besmettingscijfers boeien niet, het gaat om de ziekenhuisopnames en IC opnames. Zijn daar cijfers van? Daar laat je je tenslotte voor vaccineren. Ik heb het ook anderhalf jaar niet gehad maar begin december had ik het ook. Denk dat wel degelijk de vaccinaties mij geholpen hebben want het viel reuze mee.

Behangdelul | 04-01-22 | 16:19

Jaap en z'n mensen, zijn dat niet Mark, Hugo en Ernst?

likdoorn | 04-01-22 | 16:18

Insanity is doing the same thing over and over again and expecting different result. Quote Albert Einstein.

william7055 | 04-01-22 | 16:18

Zijn jullie ook zo blij met nieuwe kabinet, zijn we tenminste van het oude verlost

Karel Kruizenruiker | 04-01-22 | 16:18 | 1

Het is geweldig. Vooral Hugo de Schoenen die de woning crisis gaat aanpakken. Dit kan alleen maar goed gaan.
/s

maxrelax | 04-01-22 | 16:21

Natuurlijk kunnen ze wèl wat: Liegen.

knutsel_ | 04-01-22 | 16:17

Keurig gevaccineerd, zij het rijkelijk laat vanwege gerede twijfel. Nu dan tegelijkertijd inkorten van die QR code, die dan wel weer over mijn lijk, versus de letaliteit van de Omikronvariant en de afnemende levensduur van al die bijbehorende toegangsbewijzen tot de "Normale" samenleving.

Die berichten: terug naar normaal, vergeet het maar! Voor je het weet ontsnapt er een virus uit een laboratorium uit Noord-Korea, Rusland, of godtbetere de VS.

Why take a stand? Shit happens: www.youtube.com/watch?v=P7Tcggo45TQ Gelukkig die vraagbehoefte in Brussel tegenwoordig. Geen idee ik welk Vlaams schotschrift ik die verzuchting las. Selectief geheugenverlies gaat nog eens echt ingeburgerd worden.

Thnx Markie: en dan die laatste scene uit Boogie Nights.

Hetkanverkeren | 04-01-22 | 16:16 | 1

Booster heb je pas nodig voor een QR-code 9 maanden na laatste vaccinatie. Dus je hebt vast nog even. Het mag zelfs pas 3 maanden erna

Shoarmamasutra | 04-01-22 | 17:00

Het enige dat telt zijn overledenen.
Iedereen met 3 vaccinaties heeft ook al minimaal 3 x corona gehad of positief getest of helemaal niks gemerkt.
De rest blijft ruis.

van stampij | 04-01-22 | 16:16

Hier in de VS kunnen sinds september mensen al hun booster halen, gewoon bij de supermarkt zonder afspraak en vaak heb je ook nog de keuze mbt welk merk je wil. Zelfs 5-jarigen kunnen terecht, maar in NL gebeurt alles minstens 3-6 maanden te laat.

Diederik_Ezel | 04-01-22 | 16:16 | 4

"Nu hebben wij, Hollanders, niet de gewoonte om,
geconfronteerd met een probleem, zo'n probleem op te lossen,
dat doen wij niet graag.
Wij stichten liever een commissie,
en die commissie, ook niet lui, formeert terstond een subcommissie,
en daarna gaan allen naar bed met het besef dat er toch iets gebeurd is."

AdvocatusDiaboli | 04-01-22 | 16:21

Ja, en je ziet dat er in de VS ook niks meer aan de hand is. Oh nee, toch wel!

opblaasschaap | 04-01-22 | 16:21

@Gen. Maximus | 04-01-22 | 16:18: Zwaardere maatregelen dan in NL?!?! Gelezen in het sufferdje van Schubbekutteveen?

Diederik_Ezel | 04-01-22 | 16:31
▼ 1 antwoord verborgen

Als 100% van de bevolking is gevaccineerd, dan zijn ook 100% van de patiënten die ernstig ziek worden (aan wat dan ook) gevaccineerd. Ik vertrouw het niet.

Duwbak_Linda | 04-01-22 | 16:16

Die Diederik is misschien wel een mafketel, maar zijn punt is wel exemplarisch voor het aan alle kanten rammelend beleid dat onze overheid voert inzake covid.

sioux_ | 04-01-22 | 16:16 | 2

Meer exemplarisch voor de mega ikke ikke ikke-maatschappij waar we in zitten tegenwoordig.

Behangdelul | 04-01-22 | 16:20

Ik zag de naam Diederik en moest meteen aan Ezel denken...

Ing. eslapen | 04-01-22 | 16:21

Misschien zijn de criteria voor "volledig gevaccineerd" aangepast in de tussentijd? Wel boostert, geen boostert?

John McClane | 04-01-22 | 16:16

Wat veel interessanter is, is welke percentages doorgaan naar het ziekenhuis en naar de IC. uitgesplitst per groep (gevaccineerd/ongevaccineerd, maar ook leeftijd, en liefst een indicatie of er al onderliggende problemen waren). Dat zegt veel meer dan dit soort staatjes.

oh nee he | 04-01-22 | 16:13 | 1

Natuurlijk niet, het moet niet té overzichtelijk worden zodat iedereen kan zien dat het allemaal allang voorbij is.

Friepeltje | 04-01-22 | 16:17

Geinig, waar gevaccineerden de niet-gevaccineerden van beschuldigden, mbt steeds weer met (nep) redenenen komen en/of verzinnen, om het geen prikken te nemen goed te praten, gaan nu (met Nieuws als in dit topic), dgenen met wel prikken hetzelfde doen haha.
En ik geloof ook dat veel mensen dachten dat ze met die prikken weer volledig konden meedraaien, en alles weer redelijk normaal zou worden.
Nee mensen het is allemaal niet zo zwart wit als veel lui maar al te graag willen geloven, en zich daarom overschreeuwen en mensen beledigen/bedreigen/verketteren.
Beschaving is maar een dun laagje, en dat laat dit virus aardig zien.

Muissolini | 04-01-22 | 16:10 | 5

@Duwbak_Linda | 04-01-22 | 16:11: Dus die tellen niet?
En dat percentage dat na een week opeens anders is, ook maar een futiliteit?

Muissolini | 04-01-22 | 16:18

@Muissolini | 04-01-22 | 16:18:
De bewering is niet dat je als gevaccineerde niet positief kunt testen of ziek kunt worden. De kans op een zo ernstig ziekteverloop dat je op de IC terechtkomt is wel een stuk kleiner. Tenminste, op dit moment. Wie weet wat voor mutaties des doods nog gaan komen.

Ik begrijp werkelijk niet waarom ieder nieuwtje steeds weer opnieuw wordt aangegrepen om dit ter discussie te stellen (niet alleen jij).

Duwbak_Linda | 04-01-22 | 16:23

@Duwbak_Linda | 04-01-22 | 16:23: ik denk dat er eens goed gekeken moet worden naar andere correlaties van de IC patienten. Vaccinatiestatus is niet de enige overeenkomst. Daarmee wil ik niet zeggen dat vaccineren niet helpt maar je blind staren op 1 parameter lijkt me niet handig.

VolleBak | 04-01-22 | 16:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Punt 2 is volgens mij zo ongeveer de reden voor 90% van alle gezeik deze crisis. Kutcommunicatie.

DeJemelscheet | 04-01-22 | 16:09

De oversterfte is al 14 weken +1000, niet aan corona maar???
Niemand waagt zich eraan van de multi-media-deskundigen die we al 2 jaar bijna dagelijks horen/zien. Lareb is al 8 maanden superbraaf, Agnes Kant playt alle spuiten geruststellend down...

hagelkruis | 04-01-22 | 16:09 | 3

Omtzigt wilde dat toch uitgezocht hebben. Tot nu toe niets.

ChalinaRosa | 04-01-22 | 16:18

De oversterfte wordt vanzelf minder bij voortschrijdende gemiddelden.

photto | 04-01-22 | 16:37

Hoezo niet aan corona? Onbekend is onbekend. Er zijn er genoeg die niet willen testen.

Shoarmamasutra | 04-01-22 | 17:03

Dikke letters lijkt de telegraaf wel .

dhrat | 04-01-22 | 16:08

Ik.... doe niet meer mee..

miknic | 04-01-22 | 16:08 | 1

Friedepiepol?

Duwbak_Linda | 04-01-22 | 16:10

Ik geloof wel in het vaccin dat het erger voorkomt. Probleem is dat de mensen te veel geloof hadden in het vaccin en dus weer terug gingen naar gewoon. Gewoon als in doen wat we altijd deden met iedereen. Logisch dat er dan toch met besmettingen zijn lijkt mij. Nu weer met beide beentjes op de grond. Gevaccineerd, maar niet meer naar de seksbeurzen, EUH voetbal bedoel ik natuurlijk.

Mokum Kosher | 04-01-22 | 16:06 | 2

slechte voorlichting van de overheid en RIVM.

oh nee he | 04-01-22 | 16:11

zoals met velen gaan skiën in een land met een hoge besmettingsgraad en dan verbaasd zijn thuis te komen met een kwalijke kuch. En natuurlijk 4-5 in een auto voor 20 uur.

AntiZanicz | 04-01-22 | 18:17

Lol, vorige week zouden 151.000 niet gevaccineerden in december besmet zijn geraakt. Dat zijn er nu nog maar 94.000.

Maar het ziet er naar uit dat de categorie 0-11 jaar is weggevallen vanaf deze week: zie pagina 21 van nieuw rapport deze week en pagina 26 rapport vorige week. In het nieuwste overzicht is 0-11 weg.

JohnLocke | 04-01-22 | 16:06 | 4

@Shoarmamasutra | 04-01-22 | 17:04: Alleen heeft Asscher in Rutte II daar geen 12 maar 4 uur van gemaakt. Toen werd het nog beter….. het blijft manipulatie.

Kasteelheer | 04-01-22 | 17:42

@nobodiesunmighty Tegenwoordig tel je al mee als werkend in de werkloosheidscijfers als je 1 uur per week werkt. Definitie is weer aangepast...

MeppieRocks | 04-01-22 | 18:15
▼ 1 antwoord verborgen

Lastig om mensen over te halen of wijs te maken van het vaccin, terwijl er een bende van wordt gemaakt.

Adriel | 04-01-22 | 16:05

kan niet alleen aan weghalen kinderen liggen, aangezien nominaal aantal gevaccineerden in december een stuk hoger is in de herziene cijfers. Kan niet als je een deel van de populatie verwijdert.

Biff Everwood | 04-01-22 | 16:05

Vraag me af hoeveel prikken ik ondertussen al moet hebben voordat ik """""veilig"""""zou zijn volgens de geprikten. Tegen de tijd dat bij iedere prik een paar maanden gewacht is denk ik van 5. Laat dan maar. Kan toch al niet skiën dit jaar. Net zoals veel geprikten overigens ;)

echtepleb | 04-01-22 | 16:05

Dus Hugeau, Rutters, Van Dissel en het RIVM liegen. Mag ik dat zeggen? En het wordt allemaal geaccepteerd, want hahaha hier is mijn nieuwe kabinet hahaha.

dathoujetoch | 04-01-22 | 16:04

Israël zit al aan de vierde vaccinatie. Wij zijn een achterlopend land geworden.

Rest In Privacy | 04-01-22 | 16:03 | 1

Daarom zeg ik; bij de volgende booster gewoon twee prikken tegelijk erin zodat we weer meedoen.

Borrom | 04-01-22 | 16:23

Het kan me allemaal geen ene moer meer schelen. Zo!

Here's Freddy | 04-01-22 | 16:03

Hopelijk komen er tribunalen. Maar waarschijnlijk gaat iedereen gewoon kwartaalijks spuitjes halen, want die mensen in Amsterdam waren toch een stel wappies!

opblaasschaap | 04-01-22 | 16:03 | 1

Ahem. Volgens de NPO wel extreemrechtse wappies (Er liepen wat FVD lieden mee dus dan is het hele geheel extreem rechts)

maxrelax | 04-01-22 | 16:05

*popcorn pakken doet*

Adriel | 04-01-22 | 16:01

Gevaccineerd tegen de Delta variant.
Die nu bijna weg is.
Goed gedaan.
Alleen jammer dat er nu omicron is.

Is dit nog nieuws? | 04-01-22 | 16:01 | 2

Tijd niet gezien. Druk leven?

Adriel | 04-01-22 | 16:01

@Is dit nog nieuws? Ehh... de prikken waren toch alleen ontwikkeld tegen de originele (eerste) variant van Corona en niet "ge-updated" naar de deltavariant ....?

TinusVlugOpDeKut | 04-01-22 | 16:37

Twee keer gespoten en een booster.
En toch begin ik mij nu eea af te vragen.
Gewoon vragen weet je wel.
Veel vragen.
Misschien wel dezelfde vragen als de mensen van Zondag, in Amsterdam.
Mensen die flink klappen kregen.
Vanmorgen tussen 8 en 8.15 uur, onderweg naar m’n werk.
NPO 1 nieuwsradio.
Werd me daar toch even de link gelegd naar extreem-rechts.
Serieus, ik werd er onpasselijk van.
Voor de duidelijkheid, ik schijt op extreem rechts, maar om even de parallel te trekken tussen Yogatypes, boomers, wappies etc. en extreem rechts reltuig is echt absurd.
Walgelijke frame.
Het interview begon over een demo in Duitsland, waar soms extreem rechts meeloopt en waarom mensen daar geen afstand van nemen.
Niets over die Antifa hufters die bij FvD “langskwamen”.
Oh ja….. goochelen met cijfers…. verbaasd mij niet.
Vragen dus… heel veel vragen.

Ruimedenker | 04-01-22 | 16:00 | 2

Beter laat dan nooit, welkom.

tjongerschans | 04-01-22 | 16:04

Ik ken het, voel het, en begrijp het, ruimedenker. Al je vragen - inc vacstatus- deel ik. Het antwoord heb ik ook niet, R halve dat algoritmen en algehele stompzinnigheid een monsterverbond hebben gesloten en juiste vragen daarin het laatst aan de beurt komen.

The-loopy-cowboy | 04-01-22 | 16:05

Geen idee wie Diederik is, maar hij heeft geen vinkje, dus veel kan hij nooit voorstellen.

John McClane | 04-01-22 | 15:59

Heb nu al zin om Kuipers te 'horen'.

Adriel | 04-01-22 | 15:58

Prutsers.

wiers | 04-01-22 | 15:58

Ter bescherming van de gevaccineerden ga ik me niet laten prikken.

Reden | 04-01-22 | 15:57

Triple geprikten Cornald Maas en Erik Mouthaan waren van de week ook positief.

Ben-Bataaf | 04-01-22 | 15:57 | 3

Die zullen dan ook niet op hun buik belanden op de IC naar alle verwachting naast de de ongevaccineerde uit-de-vetpan-vretende-kettingroker.

_pacman_ | 04-01-22 | 15:59

Hmm twee keer een M als achternaam. Dan zou ik me als Bridget Maasland, als Alma Mathijse, als Eva Mendel en als Bert van Marwijk zorgen gaan maken.

Shoarmamasutra | 04-01-22 | 16:03

Zero?

Ruimedenker | 04-01-22 | 16:04

Jeetje zeg... mensen testen positief terwijl ze gevaccineerd waren.. wat een nieuws. Oh wacht nee, dat was ondertussen al 9 maanden bekend. Het gaat om de ziekenhuiscijfers en overlijdens en die liggen (zeker verhouding gevaccineerd/niet gevaccineerd) er prima bij. Het lijkt er op dat Pietertje zich in dit dossier beter niet kan vastbijten.

Drek van Dilderen | 04-01-22 | 15:57 | 1

Het gaat hem om dat verschillend getal. Moet je ook kunnen vragen. Wel jammer als mensen een helpend vaccin gaan wantrouwen door overheidsgeklungel maar dat is ook al even gaande.

Shoarmamasutra | 04-01-22 | 16:05

Omtzigt hou eens op met zeiken. Ja je mag wel zeiken maar kom ook eens met een geweldig plan ofzo. Omtzigt, je blijft alleen maar hangen in je gezeik. Doe ook eens iets positiefs.

Leptob | 04-01-22 | 15:56 | 9

Hij maakt geen beleid, hij toetst het beleid. Volgens mij doet hij precies waar hij voor is aangesteld, al kan dat misleidend zijn omdat de meerderheid van de kamer alleen voor de bühne één-twee’tjes speelt tijdens het vragenuurtje.

deugallergie | 04-01-22 | 16:12

Hij zeikt niet. Hij ziet dat er iets niet klopt.

AdvocatusDiaboli | 04-01-22 | 16:17

Jammer dat je het vermogen tot helder denken steeds meer kwijtraakt, want dat is wat Omtzigt nou net niet doet.

JohanF | 04-01-22 | 16:43
▼ 6 antwoorden verborgen

Dus 35% van de besmetten ongevaccineerd terwijl dat er mssn net 13% zijn, dus ook zonder booster nog drie keer minder kans dan de ongevaccineerden/natuurlijk " immunen".

Shoarmamasutra | 04-01-22 | 15:56

Op 28 december 2021 waren bij 317.402 december-besmettingen de vaccinatiestatus bekend, 159.801 waren volledig gevaccineerd.
Op 4 januari 2022 waren bij 294.205 december-besmettingen de vaccinatiestatus bekend, 192.019 waren volledig gevaccineerd.

Dat is ook raar: 20.000 minder gevallen dat de vaccinatiestatus bekend is, maar wel 33.000 keer vaker volledig gevaccineerd.

JohnLocke | 04-01-22 | 15:55 | 2

De mensen die het niet zeggen zijn grotendeels ongevaccineerden, die hebben geen zin in een "zie je nou wel" gesprek.

Shoarmamasutra | 04-01-22 | 15:58

@Shoarmamasutra | 04-01-22 | 15:58: Ik bedoel meer: hoe kun je nu in één week tijd 20.000 keer minder vaak weten wat de vaccinatiestatus was (terwijl je nog vier dagen in die maand over had). Waarom is dat aantal omlaag gegaan?

JohnLocke | 04-01-22 | 16:01

Vermoeiend. Het interessante cijfer zou zijn hoeveel gevaccineerden in het ziekenhuis belanden, danwel IC terecht komen. We weten immers al enige tijd dat vaccins een besmetting niet voorkomen maar de symptomen van een besmetting verminderen.

_pacman_ | 04-01-22 | 15:54 | 5

@_pacman_ | 04-01-22 | 16:24: alleen begin je je eigen betoog met de stelling dat die cijfers biet betrouwbaar zijn omdat het biet consequent wordt vastgelegd. Jouw 85 om 15 is dus uit de lucht gegrepen...

VolleBak | 04-01-22 | 16:42

@_pacman_ | 04-01-22 | 16:24: De RIVM rapportages laten nochtans andere cijfers zien, dan degene die jij hier noemt. Maar de allerbelangrijkste kanttekening blijft toch wel dat 30% van de bevolking niet gevaccineerd is. Niet 15%.

Lood om oud ijzer | 04-01-22 | 16:42

@Lood om oud ijzer | 04-01-22 | 16:42: Ik zou zeggen lees mijn tegel nog eens en probeer de procenten dan in de juiste context te plaatsen. Zo moeilijk is het m.i. niet wat er staat.

_pacman_ | 04-01-22 | 16:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Rutte tegen Kuipers: als jij de cijfers een beetje “vloeibaar” maakt, mag jij minister worden.

MargauxGrandCru | 04-01-22 | 15:54

Waarom niet gewoon transparant zijn? Waarom goochelen met cijfertjes? Dit helpt toch alleen maar de Facebookonderzoekerts?

Wilde Slechtdoener | 04-01-22 | 15:54 | 2

1. Ja, waarom eigenlijk niet, Wilde? 2. Idem. 3. Ik weet niet wie de 'de Facebookonderzoekerts' zijn maar ik weet wel dat verdoezelen, wegmoffelen en verhullen sceptici niet snel minder sceptisch zullen maken.

Boeser_Onkel | 04-01-22 | 17:17

het staat er onder. Don Quichote is een rolmodel voor velen met een Messias-complex

AntiZanicz | 04-01-22 | 18:15

De definitie van waanzin: steeds hetzelfde herhalen en andere resultaten verwachten.
© Albert Einstein.

keestelpro | 04-01-22 | 15:53 | 4

@Ommezwaai | 04-01-22 | 16:20:
Er is er ook een variant: degenen die de problemen hebben veroorzaakt zijn niet degenen die ze gaan oplossen.

keestelpro | 04-01-22 | 16:23
▼ 1 antwoord verborgen

Sowieso antwoord 5.

Johandebom | 04-01-22 | 15:53

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl