Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Diederik "Gommers" "noemt" "corona" "peanuts"

Ja sorry voor de aanhalingstekens maar wat een sneue ophef weer

Dus. Diederik Gommers, die zich had voorgenomen om wat minder in de media te verschijnen om zijn mening te geven over van alles en nog wat en daarom de hele tijd in de media verschijnt om zijn mening te geven over van alles en nog wat, werd geïnterviewd voor een programma van De Balie. Het interview, met Talitha Muusse en een of ander jochie dat er op wonderbaarlijke wijze in slaagt nog dommer over te komen dan Talitha Muusse, gaat over hoe jongeren ontzettend genaaid zijn door corona, een ziekte waar ze zelf nauwelijks door komen te overlijden. Gommers zegt dat hij vindt dat er na moet worden gedacht over manieren om ervoor te zorgen dat jongeren minder last hebben van de lockdownmaatregelen. 

Dit is verder geen groot geheim of wereldschokkende mening of wat dan ook, maar De Balie knipt een uitspraak waarin Gommers corona met milieuproblematiek vergelijkt en 'peanuts' noemt en smijt dat los op twitter (zie hierboven) om ophef te genereren. Dat lukt, want allerlei ophitsers en/of idioten doen vervolgens alsof Gommers heeft gesuggereerd dat corona niet bestaat. Even later plaatst De Balie het "volledige interview" online, maar ook daarin zit voor de uitspraak van Gommers een duidelijke knip (goed te zien na de breek). Hierdoor weten we nog steeds niet in welke precieze context Gommers zijn uitspraak deed. Hoe dan ook, gisteravond plaatste Gommers een bericht op Instagram waarin hij zegt dat hij niet bedoelde te zeggen dat corona niks voorstelt. 

En toen was de ophefcirkel weer rond en waren we alsnog geen meter opgeschoten met het debat over jongeren en corona. Nou ja. We hebben wel geleerd dat Diederik Gommers echt moet kappen met in de media verschijnen en dat we De Balie niet serieus kunnen nemen. Wij zijn alvast reuze benieuwd of een of andere millennial over drie jaar een 'bijtende' 'satirische' 'roman' gaat schrijven over de doodzieke redactiecultuur bij De Balie waardoor ze denken dat dit soort misleiding een waardevolle bijdrage vormt aan het maatschappelijk debat. 
UPDATE: Goh. De Balie noemt fragment nu opeens 'ongelukkig gekozen' bij RTL Nieuws
UPDATE: En... Tweet verwijderd!

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
deugallergie | 30-12-21 | 16:36

In juni had deze man al beloofd minder in talkshows en dergelijke op te treden. Zijn vrouw moest hem helpen nee te zeggen. Blijkbaar luistert hij niet naar haar. Want ik wacht nog steeds op “minder, minder, minder” Gommers.

The_Black_Knight | 30-12-21 | 16:13

Eigenlijk gaat hij een beetje richting herstel punt nl. Ik vind het wel grappig wat-ie doet, en met die 'peanuts' bedoelt hij gewoon dat corona voor jongeren peanuts is. Hij probeert ze een beetje kritisch denken bij te brengen, en dat is wel nodig, die jongen: 'Waar je alleen nog maar gezonder van wordt, dat vaccin, of zie ik dat verkeerd dan?'

grietmetgroenefiets | 30-12-21 | 15:04 | 1

One vaccin a day keeps the doctor away

Thuinman | 30-12-21 | 16:22

Mona Keijzer en Peter van der Voort reageren op Diederik Gommers

youtu.be/j5g0C9_Bhzg

Swieberj | 30-12-21 | 14:01

Corona is een naar virus. Niet zozeer omdat het superdodelijk is of ziekmakend maar omdat het zo ongelooflijk besmettelijk is. Omikron is nog besmettelijker dan haar voorgangers. In theorie kan je vandaag besmet raken. 8-10 dagen niets merken en na ongeveer 6-8 dagen iedereen die je tegenkomt besmetten. Het is dus vreselijk verraderlijk. Je loopt 48 uur lang alles en iedereen aan te steken alvorens je zelf begint te merken dat je besmet bent. Als je daar bovenop nog kwetsbaar bent kan je komen te overlijden of langdurige klachten houden. Geen geintje natuurlijk. In Amerika zijn er al bijna 1 miljoen mensen overleden.

GrandMechantLoup | 30-12-21 | 12:47 | 4
-weggejorist-
trottle | 30-12-21 | 13:38

Heb je die Amerikanen wel eens bestudeerd? 40% heeft obesitas en 1 op de 10 Amerikanen heeft morbide obesitas. Niet zo vreemd dat het sterftepercentage aan covid bijna 2x hoger ligt dan hier in NL.

Thuinman | 30-12-21 | 13:40

Dat is niet waar. De incubatietijd van Omikron is juist korter dan bij de andere varianten. De meeste mensen merken het 2-3 dagen na besmetting. Geen 8-10.

mykdelta | 30-12-21 | 13:58
▼ 1 antwoord verborgen

Inderdaad, corona is peanuts vergeleken met Ebola. Daarom is het ook volstrekt onzinnig om corona op de A lijst te plaatsen en met maatregelen te komen alsof het Ebola is.

klaasjanhenk | 30-12-21 | 12:19

Enfin, ''maar dit is toch een virus van niks, eigenlijk?'' is een quote die, in welke context ik deze ook plaats, toch wel laat doorschemeren hoe Diederik Gommers er écht over denkt. En dat is zijn goedrecht. Ik vind dit virus statistisch gezien óók niet te vergelijken met bijvoorbeeld de introductie van Influenza. Daarmee bagatelliseer of ontken ik Corona niet, maar geef ik aan dat ik vind dat bepaalde mensen wel degelijk bezig zijn geweest met het aanjagen van maatschappelijke onrust door dit virus een status toe te kennen die overduidelijk niet in lijn ligt met de realiteit. Voorzichtigheid is héél goed, maar blinde paniek is ongeveer net zo dom als het achtereind van een koe. Ik hoop dat er voldoende rust wederkeert zodat er weer een beetje ruimte kan ontstaan voor redelijkheid, onderzoek en discussie, want wetenschap is nog steeds een spanningsveld waar uiteenlopende meningen, verschillende conclusies en andere uitkomsten óók bij horen. Ik weet niet veel zeker, maar ik weet wél dat Mark, Hugo en Jaap al bijna twee jaar totale schijt hebben aan elke wetenschapper die iets anders zegt dan het RIVM of het OMT, en dat is onwetenschappelijk. Nou ja, ik denk dat ik mijn geldingsdrang maar even ga praktiseren in de winkel, uiteraard wel met mijn mond-pamper op natuurlijk, want zó ben ik óók wel weer hè? Graag gedaan hoor, Boomers!

VBO_B_Niveau | 30-12-21 | 12:18

Corona is toch ook peanuts? Prima uitspraak van Gompie.

De Blauwe Baviaan | 30-12-21 | 12:02

Moet Gommers zich nu in allerlei bochten gaan wringen om een of andere context duiding te geven om zijn woorden in een ander daglicht te plaatsen terwijl hij feitelijk niks vreemds zegt. In relatie tot milieuproblematiek stelt covid geen drol voor. Iedereen is als de dood om een beetje virus in te ademen terwijl er in NL nog maar een handjevol plekken zijn waar je geen vervuilde lucht inademt, non-stop de hele dag door, alle dagen van het jaar. Luchtvervuiling is doodsoorzaak #3 in NL, daar komt corona in de verste verte niet bij in de buurt. En bovendien voor jongeren stelt het virus niks voor. Voor jongeren geen enkele reden om opgesloten te worden, onderwijs ontzegd te worden en het sociale leven plat te gooien. Als je dat niet kunt aanhoren zonder op de donderpreekstoel te gaan zitten dan heb je een steekje los zitten of ben je een verbitterde oude coronavrezer. Dus nee, Gommers zegt niks geks, het is weer de ophef die genoeg zegt over de kramp in de samenleving.

Thuinman | 30-12-21 | 11:55 | 1

Gommers zegt ook helemaal niets geks in de context waarin hij het zei. Het probleem is dat men dit compleet zonder enige context geknipt plaatst alsof hij in algemeenheid heeft gezegd dat Corona “peanuts” is. Dat heeft hij nooit gezegd en het is heel smerig van de Balie en de wappies om zo met een juist zeer zinvolle en constructieve uitspraak om te gaan om aandacht te krijgen en wellicht nog meer mensen te bekeren naar het wappieisme.

Hasj_en_Wietje | 30-12-21 | 16:03

De zenderbazen zullen zich nu wel gaan afvragen hoe zij ooit de fout hebben kunnen begaan om van Gommers een bekende persoonlijkheid te maken. Het was niet de bedoeling dat hij nuance zou gaan aanbrengen.

lekgoot | 30-12-21 | 11:54 | 1
-weggejorist-
-Sloppie- | 30-12-21 | 13:18

Inmiddels is ieder woord van die carrière-hufter er een te veel.

FirstAnnual | 30-12-21 | 11:51

Gommers is geen viroloog en slist met alle winden mee als hij een beetje onder druk komt. Je kan alle problemen bagatelliseren en kleiner maken. Een inbraak? Niet erg zijn maar spullen. Borstkanker? De meeste vrouwen genezen er van. Erectiestoornis? Slap gelul.

dartfrogger | 30-12-21 | 11:48 | 2

Ik begrijp nog steeds niet goed waar deze man zijn huidige status aan te danken heeft. Hij zal dan wel goed in zijn vak zijn geweest ofzeau...?

2tribes | 30-12-21 | 11:53

@2tribes | 30-12-21 | 11:53: Hij is een uitstekend IC arts. En voorzitter (tot 1 januari) van de landelijke vereniging van IC artsen. En omdat corona leidt tot hoge IC bezetting, komt de voorzitter in het nieuws. Logisch toch?

Elpefo | 30-12-21 | 12:39

Hij zei dat het virus peanuts is maar bedoelde daar niet mee te zeggen dat het virus peanuts is. Jaja. Wat heeft die man toch een talent voor het zeggen van domme dingen. Zo zie je maar weer, niet iedere dokter is echt slim.

Poes Fiep | 30-12-21 | 11:46 | 1

Als je het interview bekijkt zegt hij juist iets slims en nuttigs voor jongeren. Hij heeft inderdaad niet gezegd dat het virus in algemeenheid peanuts is, maar zo wordt het nu wel gepresenteerd. Hij heeft gezegd dat het peanuts is, vooral op lange termijn bekeken, voor jongeren vergeleken met sommige andere problemen en virussen. Dat is een wereld van verschil en het is echt walgelijk dat mensen net doen alsof hij die uitspraak in algemeenheid zou hebben gedaan.

Hasj_en_Wietje | 30-12-21 | 16:07

yes ik ben er weer. jullie hadden me gemist, ik weet het.

note to self. don't mention ze war.

Ir. Wilhelmus | 30-12-21 | 11:41

Jezus, Diederik maak je niet zo druk. Het is je vergeven. Minste wat we als nuchtere sameleving voor je kunnen doen. Je lijkt me een prima kerel.

Puntaanhakkendoet | 30-12-21 | 11:32

Tsja, in welke context betekent het volgende echt wat anders dan dat Diederik het lockdownbeleid "iedereen thuis!!!" een beetje overtrokken vind, en misschien verplichte vaccinatie voor jongeren ook?

"We maken ons druk om covid. Ik vind dat echt peanuts. Ik bedoel: alle jongeren worden er helemaal niet ziek van. Dus, waar hebben we het over? Als we nou een ander virus hadden gehad., dan hadden we misschien... daar hadden we ons zorgen... maar dit is toch een virus van niks eigenlijk? Ik bedoel, we sluiten elkaar op maar... ja... we worden er eigenlijk helemaal niet ziek van."

drs. Levi Samsonov | 30-12-21 | 11:17

Om eerlijk te zijn denken de 26 andere EU-lidstaten er ook zo over, qua noodzaak tot lockdown. En de VS, Japan, Canada, Zwitserland, Noorwegen... enfin.

drs. Levi Samsonov | 30-12-21 | 11:18

Feitelijk zitten we als gehele bevolking in lockdown om een duidelijke risicogroep, die de zorg zou kunnen overspoelen, te beschermen. Het was volgens een klein aantal geselecteerde ethici en rechtsfilosofen niet ethisch om enkel die groep te isoleren en beschermen. Dit leed moesten we “samen” dragen. Diezelfde ethici vinden het wel verstandig om twee miljoen mensen uit te sluiten van normale deelname aan de “samen”leving omdat ze zich, om wat voor redenen dan ook, niet conformeren aan een prikabonnement van Pfizer en consorten. Dit is naar mijn mening naast een zorgcrisis vooral een ethiekcrisis. Het is even wennen, dat nieuwe normaal.

INTP | 30-12-21 | 11:39

Heeft Hugo soms de laatste factuur van Gommers niet voldaan???

Southpark | 30-12-21 | 11:09

De Balie wil ophef veroorzaken. Ophef=aandacht en goed voor de eigen portemonnee, zal men gedacht hebben.
Diederik zou ook beter moeten opletten. Ik denk namelijk dat zijn openheid voortvloeit uit het misplaatste vertrouwen dat hij heeft in een instituut als De Balie.

HoniSoit | 30-12-21 | 10:56 | 1

In welke context betekenen de woorden van Diederik echt wat anders dan dat we misschien een beetje doorschieten qua lockdown en vaccinatieplicht voor iedereen en zijn moeder?

"We maken ons druk om covid. Ik vind dat echt peanuts. Ik bedoel: alle jongeren worden er helemaal niet ziek van. Dus, waar hebben we het over? Als we nou een ander virus hadden gehad., dan hadden we misschien... daar hadden we ons zorgen... maar dit is toch een virus van niks eigenlijk? Ik bedoel, we sluiten elkaar op maar... ja... we worden er eigenlijk helemaal niet ziek van."

drs. Levi Samsonov | 30-12-21 | 11:19

De Balie wil ook gewoon open.

sjef-van-iekel | 30-12-21 | 10:42

De risico mitigerende meerderheid zal nu wel hun ongezouten mening geven over hoe gevaarlijk pinda’s wel niet zijn. Zo’n 0.3% van de bevolking heeft een pinda allergie. Bij 0.1% van de bevolking is die allergie zo extreem dat je er aan dood kunt gaan.
eenvandaag.avrotros.nl/amp/jaarlijks-...
Bij covid is er voor mensen onder de 50 op basis van de eerste heftigste coronagolf minder dan 0,01% kans om te overlijden. (Dhr Fransman was schijnbaar een man van de kleine kans,rip)
www2.deloitte.com/content/dam/Deloitt...
Nu is het zo dat pinda’s niet als aerosolen door de huiskamer zweven en het dus in absolute dodentallen peanuts is vergeleken met Corona, maar het is een angstaanjagend vergelijk voor mensen met een nul-risico levensinstelling. Laat die pinda’s liggen, stap niet meer in de auto, ga vooral niet meer op keukentrapjes staan en haal als de rappe donder een booster.

INTP | 30-12-21 | 10:42

Ik kan in januari een boosterprik halen om mijn Jansen vaccinatie bij te werken. Nou las ik gisteren online dat alleen mensen met essentiële beroepen een Pfizer booster kunnen krijgen en de oudere niet essentiële mensen (het woord essentieel alleen al) krijgen de Moderna vaccinatie. Van de Moderna vaccinatie weten ze nu dat dit een verhoogd risico geeft op de verkramping vd hartspier en we hebben kunnen lezen dat er behoorlijk wat jonge mensen, in de kracht van hun leven, dood zijn neer gevallen agv hartstoornissen. Waarom dan überhaupt nog doorgaan met die Moderna vaccinatie denk ik dan. Ik ben 54 en voel mij nog geenzins oud maar ik zal dus hoogstwaarschijnlijk die fokking Moderna vaccinatie alleen maar kunnen krijgen als booster. Daar ben ik niet lekker mee dus ik weet nog niet of ik nu dat kreng ga nemen. Voor m'n werk zal ik helaas wel geboosterd moeten zijn om te kunnen vliegen (neem ik aan) het is best wel een dillema. "Nee meneer, het vaccin is volstrekt veilig" en een week later lig je tussen 6 plankjes door een hartverknettering.

clockandhammergame | 30-12-21 | 10:40 | 5

@dartfrogger | 30-12-21 | 11:32: Volgens mij rent iedereen keihard bij dit onderwerp vandaan en rust er nogal een taboe op, maar volgens mij is er in Dit Land nog geen enkele autopsie uitgevoerd op iemand die vlak na zijn/haar vaccinatie gestorven is, dus tot die tijd heb ik alleen een lijst met 29 bijwerkingen die zich theoretisch (met nadruk op theoretisch!) zowel op de lange als korte termijn kunnen manifesteren. Wel ken ik iemand waarvan het nichtje op veertigjarige leeftijd is gestorven, kort na haar vaccinatie, en die mankeerde ogenschijnlijk helemaal niets. Ik heb daar begrijpelijkerwijs wel vragen over, maar helaas geen antwoorden. Tot die tijd sla ik even over, en vind ik dat iedereen het recht heeft om zélf die keuze te maken. En ja, ik leef nog steeds!

VBO_B_Niveau | 30-12-21 | 11:53
-weggejorist-
toetssteen | 30-12-21 | 12:38

Je hebt meer kans om te sterven op weg naar het vliegveld, dan dat je die Moderna bijwerking krijgt.

Hasj_en_Wietje | 30-12-21 | 16:10
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
pietahs | 30-12-21 | 10:38

Het enige juiste dat Didi kan doen is gewoon z'n mond houden.

Cor Netto | 30-12-21 | 10:36
-weggejorist en opgerot-
Verheven | 30-12-21 | 10:29 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen

Toch raar dat een uitspraak die feitelijk juist is zoveel ophef veroorzaakt. Wanneer is de tijd rijp voor een open maatschappelijk debat gebaseerd op feiten, data en voortschrijdend wetenschappelijk inzicht? Er zijn hoopvolle ontwikkelingen vwb de omicron-variant, iedere dag wordt het apocalyptische narratief van het RIVM verder ontkracht maar Hugo komt niet verder dan ‘boosteren’ ‘boosteren’. Vanuit de politiek kunnen we, imo, op korte termijn geen oplossing verwachten, het lijkt er zelfs op dat Hugo c.s. ons zo lang mogelijk in ‘gijzeling’ wil houden. Laat 2022 het jaar van bevrijding zijn, dankzij Omicron.

Computer_says_no | 30-12-21 | 10:29

Hij zegt toch duidelijk, ''die hele covid is peanuts''
Ongeacht context mbt tot klimaatgedoe lijkt mij dit toch een vrij op zich zelf staande uitspraak.

Jiet Panssen | 30-12-21 | 10:26 | 4

"We maken ons druk om covid. Ik vind dat echt peanuts. Ik bedoel: alle jongeren worden er helemaal niet ziek van. Dus, waar hebben we het over? Als we nou een ander virus hadden gehad., dan hadden we misschien... daar hadden we ons zorgen... maar dit is toch een virus van niks eigenlijk? Ik bedoel, we sluiten elkaar op maar... ja... we worden er eigenlijk helemaal niet ziek van."

Duidelijke tekst, niet echt "contextueel".

drs. Levi Samsonov | 30-12-21 | 11:20

@drs. Levi Samsonov | 30-12-21 | 11:20: Exact dat dus. Maar sommigen wíllen het ook gewoon blijven geloven. Is niet anders! Voortschrijdend inzicht is een bitch

Jiet Panssen | 30-12-21 | 11:27

@drs. Levi Samsonov | 30-12-21 | 11:20: Ik denk dat het wel 'contextueel' is. Hij zegt het tegen jongeren, in een gesprek over wat corona betekent voor jongeren.
Hieronder staat een link naar een langer fragment dan hierboven. Gommers wil nu een beetje perspectief, vooral voor jongeren.
www.youtube.com/watch?v=oLW11yLFQug&a...

grietmetgroenefiets | 30-12-21 | 16:30
▼ 1 antwoord verborgen

Die lockdown moet zo snel mogelijk worden opgeheven. Totaal onnodig. In Belgie en Duitsland is nu geen lockdown en daar dalen ook de besmettingen. Gewoon snel een persconferentie organiseren en zeggen: ''excuses mkb, we hadden het mis, alles kan weer open.''

McStuiver | 30-12-21 | 10:26 | 2

OMT kan het mogelijk al geadviseerd hebben. Maar je denkt toch niet dat duo teflon dat doet hé en zeker toegeven dat het uiteindelijk paniekvoetbal was en onnodig, ik zie de claims al komen! Nee, ze zullen er na 14 januari zelfs 3 weken aan gaan plakken al is t maar om de boosterbereidheid te verhogen of om nog draconischer toegangsbewijzen in te kunnen voeren.

WibionFire | 30-12-21 | 10:37

IN alle landen waar ze op ons voorlopen (Engeland, Frankrijk, Denemarken ed) hebben ze nu massale stijgingen van het aantal besmettingen en ziekenhuisopnames. Dat krijgen wij dus ook. ER gaan mogelijk minder mensen dood, maar de zorg wordt dan overvraagd en ziekte onder het personeel kan de samenleving best aardig ontwrichten. Zoals bijv. nu al veel vluchten worden afgelast. Volg het coronablog van de Guardian maar; zij volgen de hele wereld.

Poes Fiep | 30-12-21 | 11:51

Gommers is al bijna twee jaar kampioen domme opmerkingen maken, ontijdige verhalen de wereld in smijten, geen mediatraining volgen en continu verbaasd zijn dat-ie dan verkeerd geciteerd wordt. Zou hoog tijd worden dat we die man in 2022 een enkeltje vergetelheid cadeau doen.

bartjeau | 30-12-21 | 10:24 | 1

Ach je weet nu wie je hebt, het is maar afvragen wie hem opvolgt. Zelfde met Hugo, je weet nu dat je die clown hebt, maar straks zit die engnek kuijpers(D66) daar, die wilt z’n contacten met de farmaceutische industrie ook zo lang mogelijk goed houden.

WibionFire | 30-12-21 | 10:41

Je mot er ook niet aan denken dat we met de huidige beleid bepalers een keer te maken krijgen met een echte pandemie.
Die klunze bakken er nu al vanaf dag één helemaal niets van.

zoalsikhetzeg | 30-12-21 | 10:24

de balie
was daar niet laatst n gekende terrorist aanwezig ?

en dan heb ik het over geloofwaardigheid.... kunnen we de balie niet opheffen?

mainman | 30-12-21 | 10:12

Voor veel jongeren is het ook nauwelijks een serieuze ziekte. Verreweg de meesten hebben een soort lichte verkoudheid ervan. Al is mijn nichtje van 26 helaas al een half jaar uit de roulatie wegens Covid. Er zijn dus ook wel uitzonderingen. Ook voor oudere mensen is het meestal mild, naar voor sommigen gaat het mis en is het dodelijk. Maar laat je alle remmen los, dan gaan er in korte tijd veel mensen overlijden. Dat vinden we niet acceptabel.

Beste_Landgenoten | 30-12-21 | 10:05 | 6

@Beste_Landgenoten | 30-12-21 | 10:21:
Mijn advies aan uw nichtje: als het enigszins kan zo snel mogelijk de draad weer oppakken.
Wat veel mensen doen is wachten tot ze weer helemaal 100% of 95% zijn. Maar ja, als je herstellende bent van een longontsteking kan dat wel maaaaaanden duren, is mijn ervaring. Tegenwoordig noemen we dat 'long-covid'. Daarom gewoon zodra het ook maar een beetje weer kan: aan het werk. Of naar sgool. Dat gat van 75% naar 100% wordt het snelste geslecht als je gewoon de draad weer oppakt. Van thuis blijven word je maar heeeeeel langzaam beter.
Beterschap aan uw nichtje.

VanBukkem | 30-12-21 | 10:32

Ik ben blij dat je dit zegt, want een beetje objectiviteit of een nuchtere blik is al tijden best wel ver te zoeken in Dit Land. Het is zelfs zo dat statistisch gezien jongeren méér kans hebben op een bijwerking van vaccinatie dan op letsel van dit virus, en zeker waar dat de Omikron-variant betreft. Laat jonge(re) mensen lekker met rust, denk ik dan? Voor de rest, zoals ook al eens eerder door GeenStijl zelf geopperd, ben ik van mening dat bijna alles open kan, mits er voor verschillende leeftijds- en risicogroepen verschillende openingstijden worden gehanteerd, zodat de meest kwetsbare mensen toch nog enigszins afgezonderd worden van de rest. Aangezien Corona niet goed tegen UV straling kan, lijkt het mij ook wel een goed idee om in bepaalde openbare ruimtes gewoon UV lampen te installeren, en óók vind ik het een buitengewoon goed idee om naar verschillende luchtfilteringstechnieken te kijken, zoals Maurice de Hond al tijden bepleit. Ook vind ik dat er nu echt eens gestopt moet worden met het zaaien van onnodig veel angst, want bijna iedere viroloog is het er inmiddels wel mee eens dat de kans op besmetting buiten nihil is, dus waarom wij in vredesnaam alleen met koppeltjes van twee over straat mogen, om uiteindelijk in een bomvolle supermarkt terecht te komen? Iets dat in de praktijk nét zo idioot lijkt als dat het opgeschreven al klinkt. Zoals Mona Keijzer al zei: Het valt niet meer uit te leggen. Laten we iets anders verzinnen dan 2G?

VBO_B_Niveau | 30-12-21 | 10:35

@VanBukkem | 30-12-21 | 10:32:
Dank voor het advies. Maar dat heeft ze uiterard geprobeerd, ze is weer gaan sporten, fulltime werken, maar na een maand of twee werd duidelijk dat dit niet meer ging, dus is ze ook op last van de bedrijfsarts kalmer aan gaan doen. Werd ook opnieuw weer positief getest en ziek. Nu dus langzaam herstellende.

Beste_Landgenoten | 30-12-21 | 10:35
▼ 3 antwoorden verborgen

80x in talkshows etc. het land angst aanpraten over een IC-systeem dat een simpele griep in 2018 al niet aankon en patienten naar Duitsland moesten. Gommers en Koopmans(mrt.2020 "het virus blijft in dieren") zijn lid van een soort gecreëerde boyband, had meer van de wetenschap verwacht in woord en daad als je daar al 40 jaar deel van uitmaakt.

hagelkruis | 30-12-21 | 10:04

Het is al erg genoeg dat dit land is overgeleverd aan de grillen van Diederik Gommers, Ernst Kuipers en Marion Koopmans. Ik hoop dat er ooit een moment komt dat ik bij die namen ver in mijn geheugen moet graven, in de zin van “wie was dat ook alweer…?”, maar ik betwijfel of dat ooit het geval zal zijn…. Zucht…

Mark zit te Dutten | 30-12-21 | 09:57 | 1

Gommers zal binnenkort wel stukken minder zijn. Koopmans blijft nog even maar kuijpers neemt waarschijnlijk t stokje van Hugo over, dus die gaan we nog in veel persconferenties zien

WibionFire | 30-12-21 | 10:47

Het probleem voor lui als die Muusse is waarschijnlijk Fortuyn op de achtergrond.

Hatröss | 30-12-21 | 09:53

Laat de man toch spreken, het is zijn goed recht, net zoals wij mogen spreken.
Ben je het niet met hem eens, prima. Om hem gelijk maar neer te schrijven... Daar zit het probleem m.i. nou juist. Het monddood maken van mensen die iets anders beweren dan de meute over een "gevoelig" onderwerp. Het zou niet de eerste keer zijn dat men daar met spijt op terugkijkt als het te laat is.

Om iemand in datzelfde interview vragend te horen suggereren dat je "van het vaccin alleen maar gezonder wordt", daar frons ik mijn wenkbrauwen. Ik kan me niet voorstellen dat dit per definitie in alle gevallen opgaat. Denk alleen al aan mensen die last krijgen van bijwerkingen - want ja, dat kan ook gewoon. Hoef je niemand voor te cancelen, dat kan met elk vaccin of medicijn gebeuren.

Maar ja, blijkbaar is het een heilig verklaard wondermiddel waarvoor je nog net niet gedwongen wordt om het te nemen. Daarvoor zit er enkel nog even een lastig rapport dwars, begreep ik recent.

brakke_lau | 30-12-21 | 09:53 | 6

@brakke_lau | 30-12-21 | 10:15:
Nou, gelukkig dan maar. Begon me al zorgen te maken. kritiek hebben op iemand is toch echt heel wat anders dan iemand de mond willen snoeren. En dat hoor je, ook hier op GS, maar al te vaak, dat als je iemand's mening, stelling, waarheid bekritiseert je ervoor zou pleiten om die ander het zwijgen op te leggen. Dat is een grote misvatting. Kritiek hebben betekent reageren op wat een ander heeft gezegd en is dus impliciet de erkenning van het recht van die ander om te zeggen wat-ie wil zeggen. Iemand tot zwijgen willen brengen, iemand "cancelen" is het tegenovergestelde, is unilateraal, is de ander regelrecht verbieden om zijn zegje te doen. De lol van GS is dat geprobeerd wordt om het ingrijpen in wat wel en niet gezegd mag worden tot het uiterste minimum te beperken, en het mooie is dat er een wonderbaarlijke vorm van zelfregulering plaatsvindt, niet te verwarren met zelfcensuur. Hier kan niet alles maar veel gezegd worden, en er is zoiets als een code ontstaan, van beleefdheid, van nette omgangsvormen waardoor een en ander niet ontspoort. Gewoon, omdat het kan.

Schoorsteenveger | 30-12-21 | 10:36

@Schoorsteenveger | 30-12-21 | 10:36: Oh, maar ik blijf bij wat ik schreef in mijn post. Ik meen wel canceling te zien, in de taboesfeer die is gecreëerd rondom Covid-gerelateerde uitspraken. Ik was het enkel eens met je reactie dat het jouw recht is om in een hoekje van het grote internet een mening hebben :-) Natuurlijk!

brakke_lau | 30-12-21 | 13:52
▼ 3 antwoorden verborgen

Diederik Gommers is het stereotype van de zelfverklaarde "homo universalis", de mens die, enkel omdat-ie een bekende Nederlander is geworden over alles naar zijn mening wordt gevraagd en het daarom niet kan laten om ook overal een mening over te hebben en die naar voren te brengen als een wijsheid, een dieper inzicht, een meerwaarde.
"Dus ik probeerde hen te stimuleren om zelf met plannen te komen...."
Diederik, het is jouw taak om je druk te maken over alles en iedereen rond intensive care, daar ligt je specialisme, daar word je voor betaald. Je mag vanuit die positie best wel je mening geven over het covid-beleid, raad geven en kritiek uiten, maar laat het daar dan ook bij. Je bent geen politicus, geen psycholoog, geen psychiater, geen socioloog, geen pedagoog, geen econoom, geen priester, dominee, rabbijn of imam, geen ziener, geen tovenaar, geen God en zelfs geen Zoon van God. Je werpt jezelf nu op als een allesziener, als iemand die als het om covid gaat overal verstand van heeft en een brede, coherente visie heeft ontwikkeld, en laat geen gelegenheid onbenut om je wijsheden te debiteren, maar het houdt allemaal niet over. Jou overkomt wat velen in den lande overkomt, je laat je leiden door je ijdelheid, je vindt het heerlijk als deze of gene journalist, tafelheer of tafeldame je stroop om de mond smeert en je met vleiende woorden verleidt om leeg te lopen. Je voelt je belangrijk, je groeit als je wederom op het schild wordt gehesen met simpele maar smekende vragen als: "Diederik, wat vind jij? Diederik, wat is jouw mening? Diederik, hoe kijk jij hier tegenaan? Diederik, wat is volgens jou de oplossing? Diederik, wat zouden we, als het aan jou ligt, moeten doen? Diederik? Diederik?" Je wist het zelf niet, zo maalt het in je hoofd, maar jouw mening, jouw visie, jouw kijk, jouw inzichten, ze zijn wat de natie nodig heeft, ze brengen wat ontbreekt, ze voegen toe waar de leemtes zijn, ze brengen rust, nemen angsten weg, geven richting aan, brengen licht in de duisternis, zijn leidend en begeleidend. Je hoort een innerlijke stem die je telkenmale vertelt "Ik, Diederik Gommers, ben de Weg, de Waarheid en het Leven", en je bent erin gaan geloven, dat je een roeping hebt, dat er naar je geroepen wordt, dat men je roept om te komen en te verkondigen.
In Diederik Gommers komt alles bij elkaar. Diederik is de vlakke, op ijdelheden draaiende epigoon, degeen die alles bij elkaar weet te harken wat anderen ooit gedacht hebben, die zich aan het eindpunt van een lang proces waant, die meent dat in zijn geest alles de juiste proporties krijgt en condenseert tot een Waarheid die tot dan toe niemand gezien heeft. In Diederik zien we wat religiestichters in ultieme mate hebben, het vermogen om als een parasiet alles om zich heen op te zuigen, te kauwen en te herkauwen en vervolgens uit te braken als een revelatie.
Diederik is een van de talrijken die zich profeet wanen, niet omdat ze werkelijk verwerkt hebben, werkelijk wijs zijn, maar gewoon omdat hun omgeving hen smeekt om te doen alsof en ze te ijdel zijn om die rol te kunnen weigeren.

Schoorsteenveger | 30-12-21 | 09:43 | 11

Je bent verrekkes lang van stof maar je hebt wel gelijk.

bartjeau | 30-12-21 | 10:28

Subliem verwoord imho! Maar ik ben dan ook al ruim 1,5 jaar extreem Gommers-moe.

2tribes | 30-12-21 | 12:09

@2tribes | 30-12-21 | 12:09:
Herkenbaar. Sterker nog: ik ben inmiddels gediagnosticeerd met Long-Gommers.

IosefTarasov | 30-12-21 | 18:25
▼ 8 antwoorden verborgen

De rol van de experts en virologen op televisie is natuurlijk wel zeer bedenkelijk. De media geilheid van deze (vaak OMT leden) zorgde voor veel ophef en onduidelijkheid. Het was beter geweest als de OMT leden na hun OMT advies niet de publiciteit hadden gezocht. Nu leek het alsof een OMT lid zijn gelijk probeerde te halen via een talkshow op televisie ipv in het OMT. Men had beter met z'n allen in het OMT moeten besluiten om niet naar buiten te treden. Er bleven nog genoeg experts over in Nederland (zo'n 13 miljoen ongeveer)

johnyl | 30-12-21 | 09:39 | 1

Helaas is de lokroep van de hedendaagse media heel luid. En vergist u zich niet in hoe de media zich kan keren, het blijft mensenwerk.

EEnzame SchizofrEEN | 30-12-21 | 09:45

Hij bedoelt te zeggen dat het een nootsituatie is.

Mr_Natural | 30-12-21 | 09:37 | 5

Onovertroffen!

Ichneumonidae | 30-12-21 | 10:01

Sterk

clockandhammergame | 30-12-21 | 10:54

Tegel van de maand.

IosefTarasov | 30-12-21 | 18:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Maar ja, ook al heeft ie gelijk die Gommers, en zijn zijn woorden uit zijn verband getrokken, echt slim was het niet om naar die pubers roepen dat corona peanuts is. Want de meeste pubers hadden sowieso al schijt aan corona, en nu helemaal. (Ja ook uw pubers hebben schijt aan corona. Zodra ze de hoek om zijn gaan de mondkapjes af en staan ze weer met twintig jongens/meisjes op een vierkante meter achter het fietsenhok.)

VanBukkem | 30-12-21 | 09:35 | 6

Zeg maar wat wij als door en door gezonde jongens ook deden in onze jonge jaren, hoppa, achter het fietsenhok;).
Mooie tijden.

Ichneumonidae | 30-12-21 | 09:58

@BBRDWR | 30-12-21 | 09:43: Het gerucht gaat dat Gommers gevraagd is voor een plaats in het Klimaat Management Team...

Yrrab | 30-12-21 | 09:59

@BBRDWR | 30-12-21 | 09:43: Ben er wel klaar mee dat jongeren overal als de grote verliezers worden neergezet: in mijn omgeving feesten alle jongeren binnenskamers gewoon lekker door hoor en van mij mogen ze. Voor ongebonden oudere jongeren zonder gezin daarentegen is het echt doorbijten in sociaal en amoureus opzicht, daar hebben gek genoeg maar weinigen het over,

2tribes | 30-12-21 | 12:15
▼ 3 antwoorden verborgen

Corona is Hugonoten.

Mr_Natural | 30-12-21 | 09:32

Denemarken, momenteel wereldwijd het land met de meeste nieuwe Covid-19-gevallen ten opzichte van de bevolking, heeft zijn record verpulverd met 23.228 nieuwe gevallen in 24 uur tijd.

BrulSpin | 30-12-21 | 09:32 | 7

In Portugal, ooit het gouden voorbeeld van vaccinatiegraad, rijzen de besmettingen ook de pan uit. Ik ben benieuwd of de ziekenhuiscijfers ook ontploffen. Hopelijk valt het mee met het gevaar van omicron.

edelfigurant | 30-12-21 | 09:43

@Gervano | 30-12-21 | 09:38:
Ik zag Denemarken toch regelmatig voorbij komen hier als Het Grote Voorbeeld qua vaccinatie graad. Net als Portugal. Er wonen maar 6 miljoen mensen dus het aantal besmettingen is wel fors te noemen.

BrulSpin | 30-12-21 | 09:47

Denemarken. coronavirus.jhu.edu/region/denmark
Aantal doden daar 16, met 23K aan besmettingen. Begin dit jaar was die verhouding 60 doden op 41K besmettingen.
Lijkt mij de goede kant uit te gaan. Ws. veel omicron.

Ichneumonidae | 30-12-21 | 09:56
▼ 4 antwoorden verborgen

In welke editie van de Fabeltjeskrant zullen we deze nieuwsflits eens plaatsen. Naast de eikeltjeskoffie reclame en de marathon poging van Stoffel?
Hatsiekadee, ei met nopjes……..

LoewiekedeVos | 30-12-21 | 09:27 | 2

Wacht... Gaat Stoffel proberen de marathon te lopen?!
Kijk maar uit wat u schrijft, straks vindt Sylvana Simons er nog wat van.

EEnzame SchizofrEEN | 30-12-21 | 09:33

@EEnzame SchizofrEEN | 30-12-21 | 09:33: ja, hij traint in het enge bos voor een tijd van 4 maanden, 3 weken, 14 dagen, 6 uur en 45 sec.

LoewiekedeVos | 30-12-21 | 10:59

Lekker, zo'n gezond verstand bommetje.
Er is hoop :)

Ben Adam | 30-12-21 | 09:25

Ook al praat Gommers richting jongeren dan nog zou je nooit, ook niet in vergelijking met ebola e.d., praten over corona als 'peanuts' als je het zelf in feite al geen peanuts vindt.
Die uitspraak klopt trouwens ook wel met de beschikbare cijfers. Mortaliteit loopt zo goed als in de pas met stevige griepjaren, hierboven al aangegeven, nou ja, hieronder nog maar een keer.
coronadashboard.rijksoverheid.nl/

Ichneumonidae | 30-12-21 | 09:22 | 5

@Kaas de Vies | 30-12-21 | 09:28: Dat is correct, maar het is ook niet gezegd dat lockdowns enorm grote effecten op aantal besmettingen heeft. Als je aanneemt dat het bij wijze van 50% besmettingen voorkomt dan heeft u een punt. Als je aanneemt dat het 5% effect heeft, dan kun je net zo goed zeggen: als we in griepjaren een lockdown hadden gehad, waren er net iets minder doden gevallen, maar nog steeds heel veel.

BBRDWR | 30-12-21 | 09:34

@Kaas de Vies | 30-12-21 | 09:28: Effecten van de NL lockdown zijn in feite niet te meten. Zou je dubbelblind onderzoek moeten doen. Dat zou wel aardig zijn, maar schijnt medisch-ethisch niet verantwoord.
Dat we in griepjaren geen lockdown hadden zegt dus in feite niks.

Ichneumonidae | 30-12-21 | 09:48

@Ichneumonidae | 30-12-21 | 09:48: ik wil me best aanmelden voor de controlegroep die weer terug mag naar het normale normaal hoor. En met mij nog vele anderen. Ik spreek nauwelijks mensen die zich 100% aan de maatregelen houden. Kerst en Oud en Nieuw wordt gewoon volop gevierd met familie en vrienden. Vrijwel iedereen in mijn omgeving begint er schijt aan te krijgen. En dat zie je ook terug in het belabberde vertrouwen wat mensen in de politiek hebben.

Timide_Aso | 30-12-21 | 10:19
▼ 2 antwoorden verborgen

"... een virus van niks ... we worden er eigenlijk helemaal niet ziek van"

Lijkt me duidelijk. Moet nu uit de context blijken dat Gommers bedoelt dat het géén virus van niks is en dat we er wél ziek van worden? Wat een gelul.

J.P.Drapeau | 30-12-21 | 09:21 | 3

Context is dat 1,5% van de mensen die corona krijgen een ZH opname nodig heeft. 0.5% komt op de IC. En 98% procent heeft milde klachten. Waarschijnlijk ligt dit nog wat schever, omdat er mogelijk duizenden gevallen niet eens ondekt worden omdat mensen het niet eens in de gaten hebben. En die percentages voor jongeren (40minners) en voor mensen met een BMI <25 en voor mensen zonder Vit.D. tekort liggen die percentages nog weer anders. Dus in die context is het een virus van helemaal niks... Het probleem is dat 0,5% van pakhembeet 10 miljoen nog steeds heel, heel veel IC opnames zijn.

BBRDWR | 30-12-21 | 09:28

@BBRDWR | 30-12-21 | 09:28: 0,5% van 10 mln is 50.000.
Wonen wij op dezelfde planeet? Hier heet het Aarde.

Ichneumonidae | 30-12-21 | 09:37

@BBRDWR | 30-12-21 | 09:28:
Bijkomend punt is dat de capaciteit op de IC's jaren lang is afgebouwd, evenals de zorg in het algemeen.
Zoals af en toe nog wordt genoemd, een lockdown is mede bedoeld om de druk op de zorg te verspreiden... Ofwel, hadden we de zorg niet jarenlang laten afknijpen dan had de piek in besmettingen en de daaruit volgende toename van ziekenhuispatienten nauwelijks een probleem geweest.
De veroorzakers van dit probleem (zorgverzekeraars? Politici?) vinden het prima dat Nederlanders weer over straat liggen te rollenbollen over een uit zijn verband gehaalde uitspraak van een in de media omhooggevallen arts.

EEnzame SchizofrEEN | 30-12-21 | 09:40

Wat vindt Sylvana Simons hiervan?

thanseeuwen | 30-12-21 | 09:19 | 2

Racisme.

whitechocolateface | 30-12-21 | 09:20

En wat vindt Charlie Brown ervan?

Mr_Natural | 30-12-21 | 09:29

Ondertussen neemt het aantal covid gerelateerde ziekenhuisopnames elke dag nog steeds af. Gister stond de teller op 1450 gewone en en 515 op de IC.

Bibop | 30-12-21 | 09:19 | 11

@johnyl | 30-12-21 | 09:20:
dat is het mooie ervan: daalt het aantal patienten, dan helpen de maatregelen.
Stijgt het aantal patienten dan heeft men de de lockdownregels niet goed nageleefd.

Nuchternederland | 30-12-21 | 09:38

@Nuchternederland | 30-12-21 | 09:38: U doet uw naam eer aan ... hetzelfde effect zie je bij andere voorbeelden ook (aangiftebereidheid is bijvoorbeeld ook zo'n leuke)

johnyl | 30-12-21 | 09:44

@johnyl | 30-12-21 | 09:31: Geeft u eens wat voorbeelden van hoe capabel Rutte en de Jonge zijn geweest bij deze crisis?

2Little2Late | 30-12-21 | 10:15
▼ 8 antwoorden verborgen

Maar wat voor andere interpretatie zou je dan aan de relativerende woorden 'corona is peanuts' kunnen hangen?
Zonder context klopt het toch ook wel dat het bepaald geen Spaanse Griep of de Pest is?

Zeurders | 30-12-21 | 09:18

Ik denk dat ie tijdens de knip zijn broek liet zakken en ging helikopteren

Sinterbikske | 30-12-21 | 09:17 | 2

LOL

Toki | 30-12-21 | 09:34

Maar daarvoor moeten we lid worden van onlyfans waarschijnlijk.

VanBukkem | 30-12-21 | 09:35

Je kunt als media heel goed bepaalde uitspraken uit hun verband roepen maar dat gaat in dit geval niet helemaal op.
Allereerst de knip zit ver voor het uitgelichte stuk. Tussen de vraag en zijn antwoord zit geen knip.
Ten tweede is het niet één of twee zinnen, Diederik loopt 30 secondes lang helemaal leeg over het nuanceren van covid.
Of Diederik het zo bedoeld heeft of niet, dat weet alleen Diederik. Ik gok dat hij wel spijt heeft van zijn uitspraak. Echter om nu te stellen dat dit handig en sluw geknipt is en uit de context getrokken wordt, iedere media deskundige kan beamen dat dit wel meevalt.
Had meneer wellicht een borreltje op? Gezien zijn rode kleur en slecht gekozen woorden?

BrulSpin | 30-12-21 | 09:16

Ik heb de stukjes gezien en ik begrijp werkelijk niet waarom mensen ervoor kiezen om hier boos over te zijn. (Ja, dat is echt een keuze). Van beide zijden overigens. Dus de lockdownfetisjisten vinden hem een artsonwaardig. De antivaxwappies vinden hem eerst een held en daarna een loser. Sorry, maar luister eens naar de man. de man praat overduidelijk in de richting van jongeren. Hij praat in vergelijkingen. Maar tegenwoordig zijn we daar overgevoelig voor. Vergelijkingen zijn heel nuttig, want dan kun je dingen in perspectief zetten. maar niet voor de Twitterextremisten hoor. Ohh! Hij zegt dat het peanuts is! Ohhh! Ja. In vergelijking tot ebola. Of de vergelijking ergens op slaat is een ander verhaal. Maar zijn punt is helder, voor mij dan: we maken enorme paniek over een virus dat in de basis weinig voorstelt, de paniek is onevenredig en past meer bij paniek die je zou moeten hebben bij een virus zoals ebola. Een echte killer. Deze pakt alleen ouwetjes en dikkerdjes. Eerlijk is eerlijk. Dan vergelijkt hij corona nog met klimaatverandering. Wat je daar ook van vindt, is in de context van jongeren zeer, zeer relevant. Bovendien is zijn uitspraak over jongeren en hoe zij in de coronacrisis zitten een hele relevante. Gommers praat daar richting jongeren, over jongeren, gebruikt begrijpelijke taal. Chargeert hier en daar. Maar alle ophefkraaiers moeten wel beseffen dat als deze man altijd en overal megagenuanceerd moet zijn, dan heette hij Stef Blok, Ferd Grapperhaus of noem maar zo'n andere clown van het Rutte III circus.

BBRDWR | 30-12-21 | 09:14 | 10

Hij is lid van het OMT.
Op basis van het advies van het OMT worden bepaalde groepen ondernemers richting de financiële afrond geduwd.
En dan vervolgens zegt hij 'ja, in verhouding stelt het ook niet zoveel voor'.
Het is gewoon niet logisch dat je maatregelen met grote gevolgen neemt, en dan vervolgens zegt ja datgene waar we grote maatregelen voor nemen dat stelt ook geen ruk voor. Daar zou dan in het geval van Gommers in ieder geval een stap voor moeten zitten van dat hij het niet eens is met de adviezen van het OMT.

TheOtherWhiteMeat | 30-12-21 | 09:33

Laat de idioten maar lullen.
Je hebt een plausibel verhaal.

jaja | 30-12-21 | 09:38

@TheOtherWhiteMeat | 30-12-21 | 09:33: Het kan beiden tegelijk waar zijn. In het hypotetische geval dat iedereen tegelijk een virusinfectie oploopt, maar 0,001% op de IC terecht komt, laten we zeggen binnen een dag, voor de grap. De rest van NL merkt er helemaal niks van. Dan hebben we in 1 dag 1700 IC bedden nodig (da's voorbij code zwart). Dan stelt het virus an sich niks voor, maar is het toch wel een logistiek probleempje en gezondheidscrisis denk ik zo. En je kan van Gommers zeggen wat je wilt, maar die man heeft wel degelijk consequent aangekaart dat de capaciteit van de zorg onvoldoende is.

BBRDWR | 30-12-21 | 09:39
▼ 7 antwoorden verborgen

Als deze , door onze overheid als zeer kundig specialist op het gebied van Croma -beslissingen, dit stelt, dan zegt dat wel wat.
Ook al doet hij dat om aan te geven dat de milieuproblematiek nog veeeeeel erger is.
Dan kunnen we dat negeren, belachelijk maken en het hebben over de setting waarin hij de uitspraak deed, en over een of beide presentatoren, dat deze zo dom zijn, maar dat doet helemaal niets af aan het feit DAT hij croma bagatelliseert.
Dat hij er zo naar kijkt , geeft echt aan dat hij in ieder geval vindt dat de overheid nu overdrijft.

Nuchternederland | 30-12-21 | 09:13 | 4

@johnyl | 30-12-21 | 09:23: Ik chargeer natuurlijk een beetje. Er zijn ook mensen die het loodje leggen bij een mild griepje... Ben niet achterlijk. Corona is een klotevirus voor sommigen, maar voor de meesten niet. COVID zelf is misschien wel de katalysator voor de polarisatie. Zet daarboven een geradicaliseerde basisschooldirecteur en een notoire leugenaar en je krijgt wat waar we nu in zitten.

BBRDWR | 30-12-21 | 09:32

@BBRDWR | 30-12-21 | 09:32: Inderdaad, in het kader van never waste a good crisis, wordt corona nu wereldwijd aangegrepen om een heleboel zaken te doen en te testen die we anders nooit hadden toegestaan.
Want hoe kun je anders verklaren dat NL een lockdown heeft, en Duitsland niet? Terwijl NL gebruik mag maken van de Duitse IC capaciteit? Dan gaat het dus niet om code Zwart op de IC. Dan is het Of dom wanbeleid, of moedwillig beleid.
En Gommers vindt daar wat van, zeker in relatie tot andere "problemen" zoals de verstikkende stikstofdeken die over ons neerdaalt, en het ongewenste gas dat CO2 heet.

Nuchternederland | 30-12-21 | 09:42
▼ 1 antwoord verborgen

Vandaag twee traytjes Corona gehaald en een zakje pinda's.

Zapata10 | 30-12-21 | 09:12 | 1

En dat halve varken voor op de grill ligt nog in de schuur?

jaja | 30-12-21 | 09:32
-weggejorist en opgerot-
Remi A. | 30-12-21 | 09:09 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Diederik Gommers vindt populair zijn bij jongeren vele malen belangrijker dan Covid.

K. Westergaard | 30-12-21 | 09:09 | 2

Media aandacht werkt verslavend blijkbaar. Virologen hebben ook moeite om zichzelf onbelangrijk te maken als blijkt dat de volgende variant vergelijkbaar is met een virus dat eens in de zoveel jaar voorbij komt. Op een gegeven moment moet de rest maar voor hen beslissen dat hun 15 minutes of fame voorbij zijn.

Sqbar | 30-12-21 | 09:23

Ja, het kneusje. Wie zijn toch die mensen die nog enige waarde hechten aan de uitspraken van zo'n figuur.

2tribes | 30-12-21 | 12:21

Ik, doe niet meer mee.
Maar ik heb wel respect voor kjerona.

Toetsenbordcomplex | 30-12-21 | 09:07 | 4

@jaja | 30-12-21 | 09:23:
Transgender met een kleurtje! Dan begint je leven goed in deze maatschappij.

Patje | 30-12-21 | 09:27
▼ 1 antwoord verborgen

Frie de pienuts!!

J.Luns | 30-12-21 | 09:06

@johnyl | 30-12-21 | 09:18:
Jij noemt kanker, dan ga ik daar wat verder mee.
Over twee jaar tijd zijn er nog geen 700 personen onder de 60 jaar overleden aan covid-19 (3,2% van 20.852 = 667).
Over dezelfde periode zijn er ruim 10.000 personen onder de 60 jaar overleden aan kanker (2019: 5.753, 2020: 5.507, 2021: ?).

700 dode mensen is veel, 10.000 dode mensen is veel meer.

Nog wat breder: In 2020 overleden 14.393 personen onder de 60 jaar. De kleine 400 die in 2020 overleden aan covid-19 krijgen een buitenproportioneel deel van de aandacht.

Locusta | 30-12-21 | 10:20
▼ 8 antwoorden verborgen

Gewoon een nootkreet, dat moet je ruim zien.
De één vindt het peanuts, de studenten haver.
Coronapeanut is een soort borrelnoot.

Ruimedenker | 30-12-21 | 09:03

Ik heb wel respect voor het klimaat.

Patje | 30-12-21 | 09:03

De Balie is eigenlijk dus de Larie.

BrutusBosch | 30-12-21 | 09:02

Gommers is besmet met Famke.

Patje | 30-12-21 | 09:01

Zijn uitspraken zijn overduidelijk, los van de context. Don't shoot the messenger!

Stijlloze bezoeker | 30-12-21 | 09:00

We zijn onder de bezielende leiding van een gesjeesde basisschoolleerkracht natuurlijk ook wel wat doorgeslagen en zitten in een soort van massa-psychose die door de kale cijfers van corona niet gerechtvaardigd zou moeten zijn. Maar beter kan Gommers zulke dingen niet roepen, al dan niet uit verband gerukt. Het is de eerste maal niet en zal ook niet de laatste zijn. Gommers is iets te naïef. Daarom staat niet hij maar Kuipers op sommige lijstjes als aankomend bewindspersoon.

goedverstaander | 30-12-21 | 08:59

Griepje?

Is dit nog nieuws? | 30-12-21 | 08:59

Dit gaat helemaal nergens over... misselijkmakende journalistiek (even dat stukje er uit knippen wat jou publicitair goed uitkomt) en vervolgens klakkeloos overgenomen door de nieuwszenders van NPO en RTL 4 om de boel nog even lekker op te stoken. Het lijkt wel of niemand tegenwoordig meer behoefte heeft om te weten hoe het werkelijk zit, maar zich laat leiden door "oneliners" en scoreboardjournalistiek.

johnyl | 30-12-21 | 08:58 | 3

Ah u wordt wakker?

Is dit nog nieuws? | 30-12-21 | 09:00

Doen niet alle media dat, oneliners, soundbites, clickbaits bakken?
Hoe zou je anders de ruimte rond de advertenties moeten vullen?

Ichneumonidae | 30-12-21 | 09:01

Dus corona is geen peanuts?
Nou begrijp ik het niet meer..

Transgender-Airlines | 30-12-21 | 09:01

De ene keer zegt Gommers dit ; de andere keer zegt hij iets anders.

Wat is het nu?

Is het virus ernstig of is het een virus "van niks"? (zijn eigen woorden)

Want als dat laatste waar is dan is hij het in essentie eens met Baudet.

Swieberj | 30-12-21 | 08:57 | 2

Shhhtt! Niet het B-woord noemen!

Nuchternederland | 30-12-21 | 09:15

probeer Ebola of Zwarte Pest

AntiZanicz | 30-12-21 | 10:01

Ook dat nog,

Europa kampt met de zwaarste vogelgriepuitbraak ooit, meldt het Duitse Friedrich-Loeffler-Instituut (FLI). Dagelijks komen er nieuwe gevallen bij, zowel bij wilde vogels als bij pluimveebedrijven.

"Er is geen einde in zicht", stellen de onderzoekers. Het virus wordt momenteel in heel Europa aangetroffen, "van Finland tot de Faeröer-eilanden en van Ierland en Rusland tot Portugal".
bron: NOS

Bibop | 30-12-21 | 08:57 | 5

Weten we wel zeker dat het geen vogelcorona is?

Nuchternederland | 30-12-21 | 09:15

Ik zie die vogels ook nooit een mondkapje krijgen. Ja, dan krijg je dit.

EEnzame SchizofrEEN | 30-12-21 | 09:22

@EEnzame SchizofrEEN | 30-12-21 | 09:22: krijgen? Dragen bedoel je zeker?!
*Last van corona-vingers

EEnzame SchizofrEEN | 30-12-21 | 09:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Journalisten knippen selectief in uitspraken voor de clicks. En weer was er een dag voorbij.

konjodebonjo | 30-12-21 | 08:57
-weggejorist-
Phantomas | 30-12-21 | 08:56 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Een ding is wel zeker, covid gaat, of je nu besmet bent geweest, wel of niet bent ingeënt, al dan niet bent geboosterd, in je hersenen zitten. Daar verricht het aanzienlijke schade aan. Hallucinant zie je overal een crisis verschijnen. Gekkies, Wappies, Goofy’s, Millieugestoorden, wegkijkpsychose, Yoganeurotie, we krijgen het allemaal! Tik, tak, tik, tak, wink, wink, ik ben niet gek! Mijn hersenen zijn alleen groter dan mijn schedel.

Hiram | 30-12-21 | 08:56 | 1

Maar u hebt het in ieder geval wel overleefd!

Nuchternederland | 30-12-21 | 09:16

Niet handig voor het draagvlak van de coronamaatregelen.

[... korte stilte...]

Welk draagvlak eigenlijk?

Lerp | 30-12-21 | 08:56

Peanuts voor mensen die pinda allergie hebben?

Mr_Natural | 30-12-21 | 08:56

Gommers: Er was een vervelend filmpje van hem verschenen.... Hij vindt z'n eigen filmpjes nu ook vervelend. :-). Eindelijk!

jdeboer01 | 30-12-21 | 08:55 | 1

hahaha

2tribes | 30-12-21 | 12:44

Tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend.

Ichneumonidae | 30-12-21 | 08:55

Die lui zijn al een hele tijd tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend! Schavotten!

Mr Moore | 30-12-21 | 08:54 | 1

Ha, je was me voor!

Ichneumonidae | 30-12-21 | 08:56

Niks uit verband. De tekst is duidelijk en hij vergelijkt corona wel met andere dingen zoals klimaat, maar als je vindt 'dat er vrijwel niemand ziek wordt, we elkaar opsluiten om niks en het helpt niet, kinderen niet gevaxt hoeven te worden', dan is dat gewoon zn mening. Ouwe wappie is het.

DeAapUitDeMouw | 30-12-21 | 08:52

Hij is nu ook al viroloog.

van Oeffelen | 30-12-21 | 08:52 | 7

ja joh.

dathoujetoch | 30-12-21 | 09:16
▼ 4 antwoorden verborgen

Storm in een glas water. Next.

Lukiluuk | 30-12-21 | 08:52 | 1

Dat komt door klimaatveranderingen.

Toki | 30-12-21 | 09:21

Klimaatverandering ernstiger dan corona. Ik hoor ergens in Zweden een meisje in haar handen klappen.

goedverstaander | 30-12-21 | 08:51 | 1

Nog veel hardere klimaatlockdowns are incoming, dat is wat ik er uit haal.

Joffri | 30-12-21 | 09:01

Das balie, nieuwe halie.

RickTheDick | 30-12-21 | 08:50

Lijkt Argos of Zembla wel. Die plakken en knippen hun van tevoren bedachte conclusie ook aan elkaar.

laurentius | 30-12-21 | 08:46 | 1

Hoeveel seconden zitten er volgens jou tussen de knip en de controversiele quotes?

TheOtherWhiteMeat | 30-12-21 | 08:47

Corona is peanuts.
Uuhhh ik bedoel ebola, klimaat, dood en verderf.

Transgender-Airlines | 30-12-21 | 08:45

Hugo, Gommers lult uit zijn nek hoor, jij weet het veel beter, jij bent onderwijzer.

benbaruch | 30-12-21 | 08:45

Het is weer de media die voor onterechte ophef zorgt, niet zozeer Gommer's uitspraak. Lekker makkelijk knippen en plakken, het is kinderlijk simpel.

Omnisofos | 30-12-21 | 08:42 | 7

@van Oeffelen | 30-12-21 | 09:12: Nederlandsch gestudeerd? (Ja, zo schreef je dat in uw jeugd)

dathoujetoch | 30-12-21 | 09:17

@Jos Tiebent | 30-12-21 | 09:12: he eindelijk, bijna iedereen gebruikt media als singularis vorm - echt zwaar hinderlijk.

2tribes | 30-12-21 | 12:48
▼ 4 antwoorden verborgen

Ze hebben wat aandacht nodig en daarom knippen en plakken ze wat sensatie aan elkaar. Goedkoop hoor.
Hoeveel subsidie kreeg de Balie ook alweer?

laurentius | 30-12-21 | 08:40

Het is ook zo. Dit is een behoorlijk behapstukbare pandemie. God verhoede ons als sommige vogelgriepvarianten overspringen. In, je raadt het al, China..

omanders | 30-12-21 | 08:40 | 2

Of hier in eigen land. Dergelijke zoönosen ontstaan daar waar dieren dicht opeengepakt zitten, zoals intensieve veehouderij. Daar hebben we China dus niet noodzakelijkerwijs voor nodig.

goedverstaander | 30-12-21 | 08:49

Ahhh Mr Crisis begint nu te oreren over een “klimaatcrisis”.

Transgender-Airlines | 30-12-21 | 08:38

Huh, die knip zit 2 minuten voordat Gommers met zijn quotes komt, de context is dus een minutendurende hemeltergende braindump van Gommers (nog altijd vaste expert in het OMT....) waarin dit gewoon langs komt.

TheOtherWhiteMeat | 30-12-21 | 08:38

Kan niemand in de familie Gommers de man een beetje afstoppen? Gewoon omdat het genoeg is. Overkill schaadt. Het is klaar. Het is goed zo. De Balie 29 december 2021 was de laatste keer. Nu gewoon weer dokter. We lezen het wel in de krant. Bedankt en tot nooit.

de Voorzittert | 30-12-21 | 08:37

Maar wie is Gommers om covid met klimaat tr vergelijken? Is hij nu ook al klimaatdeskunsige?
Ernst Kuipers deed laatst ook zoiets, deskundig zijn over klimaat. Laat die lui lekker in hun eigen vakgebied deskundig blijven.

General Dripple | 30-12-21 | 08:35 | 1

Zo gaat dat met lieden die D66 hoog in hun favorieten hebben staan. Straks denken leden van deze partij dat ze ook nog verstand hebben van rechtspraak.

Ommezwaai | 30-12-21 | 08:38

Youri Albrecht, bijgenaamd de Deuger is daar toch baas? Dan klopt mijn gevoel dat het een misselijke oproerkraaier is.

Normpje | 30-12-21 | 08:33

Meneer, gaat aan uw werk.

dathoujetoch | 30-12-21 | 08:32

Gommers vind ik lijken op de vieze man van Koot en Bie.
Maar dat denken vrouwen ook van mij.

jaja | 30-12-21 | 08:29 | 7

@VanBukkem | 30-12-21 | 08:40:
Ik heb net voor de lockdown een fles Farhenheit van Dior gekocht bij Douglas.
Kost 120 euro maar dan ruikt de vieze man wel lekker.

jaja | 30-12-21 | 08:54

Op deze vieze man zou ik het echt niet kunnen hoor.

2tribes | 30-12-21 | 12:50
▼ 4 antwoorden verborgen

Corona = peanuts voor allemaal
Bakje peanuts op tafel waar iedereen uit graait = corona voor allemaal

Leptob | 30-12-21 | 08:28 | 4

Aerosolen plakken niet aan peanuts…

Mr Moore | 30-12-21 | 09:00

Corona is nog betrekkelijjkk mild voor de mensheid in vergelijk tot de zwarte pest, de amerikaans/spaanse griep, ebola. Het kan inderdaad allemaal nog veel erger.

AntiZanicz | 30-12-21 | 09:59
▼ 1 antwoord verborgen

Omicron maakt veel minder ziek, veel minder lang ziek en veel minder ernstig ziek. Zo blijft niets over. Natuurlijk vaccin.

zokanhetookja | 30-12-21 | 08:26 | 9

U heeft de cijfers al?

van Oeffelen | 30-12-21 | 09:14

@van Oeffelen | 30-12-21 | 09:14: U wel?

dathoujetoch | 30-12-21 | 09:17

@van Oeffelen | 30-12-21 | 09:14: Algemeen nieuwsbeeld: Goed nieuws, Omnicron stelt geen fuck voor.

Smeggel | 30-12-21 | 09:42
▼ 6 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl