Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Politie geeft toe: misdaad loont

Snoeihard rapport schetst zorgelijk beeld over onze nationale speurders

U zag het misschien al aan Ridouan Taghi die champagne wegtikte in Dubai terwijl u op uw kantoorbaan zat. Of u ziet het aan de 20-jarige jochies die in gloednieuwe Mercedessen door de stad lachgassen. Of u ziet het in de vip-ruimtes van feestjes waar onguur tuig met geld smijt alsof het confetti is. Het bewijs is overal: misdaad loont en de politie weet het ook. Daarbij krijgen de criminelen een helpende hand van de Nationale Politie die een puinhoop heeft gemaakt van de eigen organisatie. Dat blijkt wederom uit een snoeihard rapport over de zelfmoord van een undercoveragent, waarin niet alleen staat dat de afdeling Werken Onder Dekmantel (voor al uw spannende undercoveracties) onvoldoende ingreep bij signalen en faalde bij de begeleiding van de agent, maar wordt ook het bredere beeld geschetst van vriendjespolitiek, leiding met te weinig verstand van het specifieke werk en een keiharde angst- en afrekencultuur. Reden voor de politievakbonden om nogmaals te benadrukken dat de focus te veel ligt bij het blauw op straat en te weinig bij de recherche, de Dienst Specialistische Operaties niet met zijn tijd meeging en een achterstand opliep ten opzichte van criminelen, sommige onderdelen binnen de Nationale Politie zijn verwaarloosd en dat verdacht geld nog onvoldoende wordt afgepakt, waardoor, u raadt het al, misdaad loont. Plots zijn we niet meer verbaasd over de nieuwe Mercedessen die door de straten scheuren en de champagne die rijkelijk spuit op feestjes: met dergelijke politiepuinhopen hebben ze weinig te vrezen. 
UPDATE: En daar is het rapport. Nou ja, de conclusies en aanbevelingen, want de rest is vertrouwelijk. Grapperhaus kondigt maatregelen en meer onderzoek aan. 
UPDATE: Korpschef Henk van Essen erkent dat de politie ernstig tekort is geschoten bij de begeleiding van de medewerker.

Reaguursels

Inloggen

112 – politie, brandweer of ambulance? Politie graag, arabisch sprekende lesbische moslima met een hoofddoek graag, ongeveer 23 jaar dankoewel. Doe maar tweemaal dankoewel.

SaintNick | 16-11-21 | 23:27

"leiding met te weinig verstand"
Dit is kenmerkend voor alle overheidsinstellingen.

frickY | 16-11-21 | 16:52 | 1

Volgens mij, op een enkele uitzondering na, is het kenmerkend voor leiding. Punt.

SaintNick | 16-11-21 | 23:23

Voor de partygangers is hun stapavondje niet compleet zonder snuif of pil. Allemaal medeschuldig aan criminaliteit.

gozoman | 16-11-21 | 15:05

De grootste tegenwerker van de politie is haar eigen top en de politiek.

Nederlanddraaitdoor | 16-11-21 | 14:02

Politietop: Kunnen we het niet hebben over diversiteit, inclusie en hoofddoekjes. Er is voorkeur voor instroom die daar meer verstand van hebben.

ratelaar | 16-11-21 | 13:09

Het rapport schetst een beeld van "vriendjespolitiek, leiding met te weinig verstand van het specifieke werk en een keiharde angst- en afrekencultuur"...

Goh, herkennen we die drie puntjes niet;
- als belangrijke oorzaak van de toeslagenaffaire;
- als reden dat de al een jaar voorspelde val van Kaboel zo "onverwacht" kwam;
- als kenmerkend voor problemen in zorg, onderwijs, etc?

En het is alweer wat langer geleden, maar ook in de 71-delige (!!!) serie over het UWV lopen deze drie puntjes als een rode draad door het verhaal. www.geenstijl.nl/search/?keyword=kron...

Daarnaast heeft ook corona aangetoond dat een gigantisch ministerie van Volksgezondheid en honderden (semi-) overheidsinstellingen, experts en expertgroepen daar omheen *niet* in staat waren om op tijd mondkapjes en testkits te bestellen. En toen dat eindelijk veel te laat lukte betaalden we veel te veel, zowel voor de mondkapjes als voor de testkits.
Verder is er nog 9 miljard euro (miljard ja) gewoon "kwijtgeraakt"... De betrokken ministeries weten niet waar dat geld aan is uitgegeven en of dat wel geleverd is.

Systeemfout, iemand?

Dandruff | 16-11-21 | 12:44 | 2

Overigens hebben we het dan alleen nog maar over de pakkans. Die ligt al extreem laag, maar minstens zo poblematisch is dat de enkeling die wel gepakt wordt een fopstraf krijgt. En dat is vaak een politieke keus; zowel rechters als OM zijn vaak van mening dat immigranten niet bestraft mogen worden. Denk aan die Afghaan die een gehandicapt meisje misbruikte, maar van de rechter een lage straf kreeg om uitzetting te voorkomen. Menig geweldsdelict inclusief groepsverkrachtingen werd om diezelfde reden afgedaan met een "foei-gesprek". Sylvia Veld moest zelf haar verkrachter die haar bijna had vermoord opsporen... En toen dat lukte weigerde de politie nog maandenlang om hem op te pakken. Pas toen hij een verblijfsstatus had werd er werk van gemaakt, en werd zware mishandeling + verkrachting + poging tot moord met een fopstraf afgedaan.

Dat is geen dom falen omdat de overheid te groot is en daardoor niks voor elkaar krijgt. Dat is kwaadaardig falen; falen omdat de deugbubbel dergelijk grof geweld niet wil afstraffen. En daarmee de boodschap uitdraagt dat geweld tegen autochtonen min of meer gedoogd wordt.

Dandruff | 16-11-21 | 12:54

Het heeft allemaal ook weinig zin. Ze krijgen bij een rechter en krijgen een fopstrafje.

HoniSoit | 16-11-21 | 12:39

Mark is de enige die het beste luistert naar de boven hem gestelden;
"Maak er een zo groot mogelijke puinhoop en chaos van...."
En dat lukt hem prima !

A333aan | 16-11-21 | 12:30 | 1

Verdeel en Heers …

Analia von Solmsch | 16-11-21 | 13:27

En natuurlijk niet etnisch - herstel statistisch - mogen profileren, want foei foei!

rman | 16-11-21 | 12:28

De ploitieleiding verliest haar kerntaken uitbhet oog en is te druk met hoofddoekjes, keppeltjes, vrouwenkwotum, wokeīsme, genderdinges, policolour, ellebogenwerk, diversiteit, iftarren en ga zo nog maar even door. Als de kat van huis, dan dansen de muizen.

Bull-Sunnyboy | 16-11-21 | 12:24

Invoering Nationale Politie.
Nog zo'n succesnummer van het Rutte-regime.

Schmalz | 16-11-21 | 11:55

Tuurlijk loont dat kijk maar eens naar de regering.

abeltasman | 16-11-21 | 11:40

En je stress lekker afreageren op geweldloze demonstranten.

ik.zou.haar.doen | 16-11-21 | 11:28 | 1

Jahoor, geweldloos. allemaal lieve weerloze jongens en meisjes.

CoffeeDick | 16-11-21 | 17:12

't Is natuurlijk ook maar net hoe je criminaliteit definieerd. De echt zware criminaliteit zoals het klokkenluiden, het verkeerd invullen van een formulier, het niet hebben van een genderneutraal toilet, een neutrale kijk op de wereld hebben of een huidskleur m.u.v. wit/blank noemen bij een roofoverval wordt nog wel stevig aangepakt dus weer ophef om niets

Mark van Leeuwen | 16-11-21 | 11:11 | 3

Of hoe je definiëren definieert.

van Oeffelen | 16-11-21 | 11:18

@van Oeffelen | 16-11-21 | 11:18: Is de jenever vannacht niet helemaal lekker gevallen?

Mark van Leeuwen | 16-11-21 | 11:27

@Mark van Leeuwen | 16-11-21 | 11:27: de van Oefs kwamen pas laat thuis van een verjaardag bij de buren. Daar was wijn en whisky. En gelukkig een frisse wandeling van een meter of 500 onder de sterrenhemel bij - 2 graden.

van Oeffelen | 16-11-21 | 11:32

Net als bij de Drooglegging in de VS destijds. Dit ga je nooit winnen. Dus geef alles vrij. Opkomst Maffia dankzij Drooglegging, veroorzaakt door een Gristelijke vrouwen, die niet wilden dat hun mannen aan de drank raakten/bleven. Het is maar net aan welke kant je staat. Als je deel uitmaakt van de Farmaboys, is er niets aan de hand, zakken vullen. Ondanks de tig miljarden is er in de laatste 75 jaar geen "vooruitgang" geboekt in de medische wetenschap. Alleen levensverlengende middelen. Immers een zieke genereert geld. Aan gezonde mensen kun je niets verdienen. Boula CEO van Pfizer tikt minimaal25 miljoen per jaar in. Haal de militairen terug uit gebieden waar we niets te zoeken hebben en begin een genadeloze War on Drugs. Opjagen tot in de Hel. Minpunt: waar haalt 020 zijn dagelijkse 4 KG Wit vandaan? (reageerder heeft 42 jaar politie-ervaring)

Freba47 | 16-11-21 | 11:08 | 3

Ja, wat wil je nou?

Mr_Natural | 16-11-21 | 11:26

Laat een ding duidelijk zijn; als je die doos van pandora opent, is er géén weg terug.

me163komet | 16-11-21 | 11:37

Pleit je nou voor of tegen legalisatie? Of beide?

Ik ben een voorstander van legalisatie, te starten met volledige legalisatie van wietteelt. Laten we daar maar eens een schone business van maken. Ik geloof niet zo in wiet als een gateway-drug voor gebruikers (correlatie is geen causatie), maar ik geloof wel dat het een startpunt is voor straattuig en delertjes. Denk niet dat er veel direct in de coke beginnen, het zal opbouwen. Wat denkt jouw 42 jaar ervaring daar van?

Sjors W. | 16-11-21 | 11:52

De vraag is of ze de misdaad wel willen aanpakken?
Het voort laten woekeren geeft immers steeds méér argumenten om het leven van de brave burger en diens privacy te beknotten.
En dat levert de staatskas wellicht veel meer op: geldopname beperken; contant betalen dwarsbomen waar ze kunnen; geld afpakken van wie braaf spaarde voor zijn oude dag onder het valse voorwendsel dat je elk jaar winst maakt waarover je vermogens rendementsheffing moet betalen; etc.

En roepen "veiligheid is een gevoel". Maar ziet u op straat nog wel eens een surveillanceauto rijden zoals vroeger, toen de gemeentepolitie nog bestond die een woonplaats veilig probeerde te houden? Alles moet nu landelijk, en anoniem. Iedereen gaat overal over maar uiteindelijk is niemand ergens op aanspreekbaar en/of verantwoordelijk voor.

Wering | 16-11-21 | 11:04

jas van dochter wordt gejat bij vreetschuur. met videobeelden en bellen wordt de dader achterhaald naam + adres + videobeelden. Politie: ga die jas maar zelf ophalen...
Aangifte? moet dat echt? Nou, we kunnen niet beloven dat we er wat mee doen. Videobeelden, nooit opgehaald. De hele zaak op een presenteerblaadje aangereikt, nog te moeilijk....
lekker bezig daar...

wwweetikveel | 16-11-21 | 11:02 | 2

Gelukkig treedt men wel op als je bij gebrek aan dan maar zelf voor rechter speelt

Mark van Leeuwen | 16-11-21 | 11:14

Btw zelfde geval ooit eens gehad bij aanhoudende geluidsoverlast. Of ik het niet even zelf kon oplossen. Natuurlijk wel, maar ik had niet voor niets gebeld. Een lang verhaal kort, alsnog twee politie auto's er naartoe en nu ook een ambulance. Ik was er zelf ook van geschrokken en mij voorgenomen dit niet meer te doen. Oprecht gelukkig dat het met die man goed is gekomen, je kropt wat op op zo'n avond en dat ontlaadt zich. Politie heeft de zaak maar gauw weggemoffeld

Mark van Leeuwen | 16-11-21 | 11:21

Ik dacht dat die Walrus terug aan het zwemmen was naar de UK?

Pierre Lebon | 16-11-21 | 11:01

De politie heeft kennelijk het de-escaleren iets te ver doorgevoerd door de inzet op het werk te halveren. Dat krijg je als het gros van de agenten op straat gefrustreerd is door de softe aanpak op straat.

Koning BongoBongo | 16-11-21 | 11:01

Aha, heb ik alweer het verkeerde beroep gekozen. De vraag is nu: waar kan ik me laten omscholen?

Patatter | 16-11-21 | 11:01 | 1

Tot wat? Tot crimineel? Dan moet u eerst verhuizen naar Rotterdam, Leiden of Amsterdam.

van Oeffelen | 16-11-21 | 11:19

In wat voorheen een winkelstraat was met bakkers, slagers, groenteboeren, stomerij, ijzerwinkel, drogist e.d. vind ik nu 6 kapperszaken, 8 pizzatenten, etc. op dure vierkante meters.
Hoe dat allemaal gefinancierd en rendabel kan zijn, daar vraagt kennelijk niemand naar, maar je ziet de witwasserij ervan afdruipen. Een exploitatie tekort is kennelijk niet van belang, het pand is witwassend verworven, en met de miljarden omzetten in de drugshandel is zo'n negatief bedrijfsresultaat slechts peanuts. En inderdaad de dure Mercedessen, BMW's Audi's en zelfs Lambo's denderen door de stad. Maar ja dat vermaledijde etnisch profileren, dat is pas echt fout.

Broadsquire | 16-11-21 | 10:55 | 5

@DeterioraSequor | 16-11-21 | 10:59:
Een winkel die alleen maar pindakaas verkoopt, in een dure winkelstraat. Je ziet nooit een klant. Of die Nutella-winkels.

gestoptmetroken | 16-11-21 | 11:10

En het erge is dat regionale opsporingsdiensten dit niet mogen gaan onderzoeken, nadat ze wandelend op straat hetzelfde hebben geconstateerd.

Want AVG..
Want profileren..

Ook dat is een van de uitwassen van de toeslagenaffaire. Fraude onderzoek wordt steeds lastiger

Roos | 16-11-21 | 11:27

Perfecte weergave! Maar geen hond die er iets aan doet. Als ze kapot gaan, is het alleen van het lachen om de domme 9-tot-5 buurman die zich elke dag in de file naar kantoor laat schuiven. Ons is altijd verteld dat hard werken een deugd is. Hoe meer hoe beter. Maar het tegendeel lijkt waar te zijn.

CoffeeDick | 16-11-21 | 17:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Komt bij dat straffen niet werkt. Nederland straft relatief zwaar in vergelijking met andere EU landen. (dit afhankelijk natuurlijk van de overtreding). Het helpt niet. Maar neem de VS waar je tot voor kort voor een zakje wiet voor eigen gebruik jaren zo niet levenslang de cel in kon. Helpt ook niet. De landen waar ze criminaliteit het beste bestrijden hebben ze ook de beste sociaal-economische systemen (preventie) en de focus ligt op rehabilitatie zodat je ook minder recidive hebt. Ons systeem is daar totaal niet op ingesteld. Wij zijn meer van het straffen tot we een ons wegen.

GrandMechantLoup | 16-11-21 | 10:50 | 9

@me163komet | 16-11-21 | 11:52: Of allebei ,maar gegarandeerd dat Amerikaanse straffen hier effect zullen hebben . In Amerika zijn het vooral de zwarte werkelozen die in de zeer uitgebreide drugswereld vervallen of in gangs terecht komen en die toch geen toekomst meer zien . Criminelen hier leven momenteel in een paradijs met fopstraffen en volop kansen .

Koning BongoBongo | 16-11-21 | 11:57

@Koning BongoBongo | 16-11-21 | 11:05:
Waar baseer je dat op? Je gevoel?

Sjors W. | 16-11-21 | 11:58

@Sjors W. | 16-11-21 | 11:58: Volgens mij heb ik al uitgelegd waarom ik dat denk .

Koning BongoBongo | 16-11-21 | 13:50
▼ 6 antwoorden verborgen

10 jaar Rutte. Van Kwaad naar Erger.

El Rico Grande | 16-11-21 | 10:47

Ik zeg nog gooi d'r nog 4 jaar Rutte tegenaan, om pliesie, armee, zorg en weet ik veel wat naar minimale sterkte te brengen toch?

william7055 | 16-11-21 | 10:45

Dat wordt een nieuw rapport op laten stellen waaruit blijkt dat het allemaal zo erg niet is. Dit werkt bepaalde partijen in de kaart en dat moeten we niet willen in dit land.

Pief, paf, poef, ik word later een boef.

Von Bliksum | 16-11-21 | 10:44 | 1

PwC zal er ook wel geld in zien. Flutrapport en cashen maar.

El Rico Grande | 16-11-21 | 10:48

Oh loont het? Ik dacht dat ze het uit liefdadigheid deden.

RandyBiel | 16-11-21 | 10:42

Tijd voor wat meer "Crockett and Tubs" in de polderrr

Tosk | 16-11-21 | 10:41

Te laat, verder is dit geen topic voor het vrouwen-aandeel maar na 5 minuten zoeken tref je tientallen "arbeidsconflicten" aan , niet vreemd dat de boys wegrennen, geforceerd vrouwen aan de politietop heeft alleen maar frustratie opgeleverd de laatste 15 jaar.

hagelkruis | 16-11-21 | 10:41

Misdaad kan lonen, tijdelijk althans. Ik kan me zo eventjes niemand bedenken die zijn miljoenen heeft gemaakt en met de noorderzon vertrokken is en nog lang en gelukkig kon leven. Van kruimeldief tot capo di tutti cappi het eindigt over het algemeen toch ongelukkig. Niet alleen heb je justitie achter broek aan zitten maar ook verbolgen (ex)partners, bloeddorstige rivalen enzovoort. Misschien dat witte boorden criminaliteit het meest loont. Die gasten worden immers zelden gepakt of vermoord enzovoort.

GrandMechantLoup | 16-11-21 | 10:40 | 5

witwassen, vooral via vastgoed, kun je prima mee wegkomen. Om vervolgens verder te gaan in de bovenwereld.

Dr.Utker | 16-11-21 | 10:58

Ik ben het niet vaak met je eens (eigenlijk nooit) maar laat vandaag de dag zijn.
Oh nee wacht 10:50……

D-Fens_1963 | 16-11-21 | 11:06

Ik zou er dan ook niet aan moeten denken om de hele dag tussen dat soort adders te zitten. Geen vrienden, knagend geweten, altijd om je heen loeren, het kan ineens allemaal afgelopen zijn op een willekeurige moment in de parkeergarage...

CoffeeDick | 16-11-21 | 17:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Vind het misschien wel de tofste nick. "Struikrover".
Wilde zelf ook wel een struikrover wezen.
Zo een zgn. goede, Robin Hood achtige.
Maar verder dan wat onschuldig winkeldieverij kwam het nooit bij mij.
Ja, fuqk de Albert Heijn.
Mijn maten moesten ook wat eten.

chicago river | 16-11-21 | 10:38

Wel? Ik dacht van niet. Maar goed, ga ik nu het UWV bellen voor wat omscholing.

Lorejas | 16-11-21 | 10:37

Misdaad. Wat is eigenlijk misdaad? Iets doen waarvan anderen vinden dat dat niet mag? Hoe belangrijk is dat? Wat vindt de kosmos van misdaad? Als ik samen met een andere astronaut op de maan ben en ik steek hem dood, ben ik dan strafbaar volgens de wetten op aarde?

Leptob | 16-11-21 | 10:36 | 2

Ja.

Lorejas | 16-11-21 | 10:38

Het recht van het land van de capsule waarmee u naar de maan bent gekomen wordt aangewend. In het ongustigste geval krijgt u de electrische stoel of laten ze u gewoon achter op de moon.

van Oeffelen | 16-11-21 | 11:21

Men kan dat niet generaliseren, want de gevangenissen zitten vol met lieden die anders beweren.

van Oeffelen | 16-11-21 | 10:36

Het is niet zo zeer dat misdaad loont, het is meer dat de politie faalt om ze op te pakken, en mocht dat toevallig wel gebeuren dan falen de rechters er in om ze een echte straf op te leggen.

Osdorpertje | 16-11-21 | 10:34 | 5

@van Oeffelen | 16-11-21 | 10:37: oor die enkele keer dat het wel goed gaat de criminaliteit wordt steeds harder en daders worden steeds minder gepakt.

Toedels | 16-11-21 | 10:44

@van Oeffelen | 16-11-21 | 10:37: in IJsland meen ik hebben ze bankdirecteuren achter de tralies gekregen, in Nederland komen ze met alles weg. Die 20 jaar + zijn voor geweldsdelicten gegeven en niet voor zelfverrijking.

BL!ZZ | 16-11-21 | 10:58

@BL!ZZ | 16-11-21 | 10:58: hier wordt een vreemde politiek gedreven suggestie gewekt die totaal niet strookt met de praktijk.

van Oeffelen | 16-11-21 | 11:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Die foto past beter bij een artikel over de oververtegenwoordiging van obesogene allochtone corona patiënten op de IC's en hoeveel geld dat allemaal kost.

Dr_Johnson | 16-11-21 | 10:33 | 2

Daar zou de foto wel eens gepikt kunnen zijn.

Zitvlak | 16-11-21 | 10:36

Het benoemen van deze faal is betreurenswaardig, maar wel terecht.
Het oppakken van criminelen gaat zo langzaam dat de nieuwe aanwas daarop vooruit loopt.
Wat opgepakt wordt, frustreerd de dienders, immers ze staan sneller buiten dan dat het procesverbaal geschreven is.
Verder steun ik blauw, de mannen en vrouwen mogen wel wat hardhandiger optreden.
Wegmisbruikers geeft ook een soft beeld van de werkelijkheid.
Het gajes moet niet nog meer ruimte krijgen om hun virus te verspreiden

Zitvlak | 16-11-21 | 10:33

In de verte lacht een premier.

Duwbak_Linda | 16-11-21 | 10:32

Over 5 jaar komt er weer zo'n rapport, en is de criminaliteit drie of vier keer hoger geworden.

Burgerzaken | 16-11-21 | 10:31

Misdaad loont. Dat is een stelling die 100% klopt. Kijk maar naar de regering die komen ook overal mee weg.

de SENSEI | 16-11-21 | 10:28

Als de farmaceutische industrie nou eens wat geld investeert in goedkope party drugs die niet zo slecht voor je zijn, dat legaliseert en de criminelen kunnen inpakken.

littlelebowsky | 16-11-21 | 10:16 | 3

Die stappen dan over naar iets anders dat verboden is. Je ziet het al met het aantal huisberovingen nu banken de boel dichtgetimmerd hebben.
Dan heb ik liever dat ze in de pillen blijven dan bij mij aanbellen om de boel leeg te halen.

2voor12 | 16-11-21 | 10:19

En u verwacht dat drugscriminelen dan een kantoorbaantje gaan zoeken?

Red shirt | 16-11-21 | 10:23

"Daarbij krijgen de criminelen een helpende hand van de Nationale Politie die een puinhoop heeft gemaakt van de eigen organisatie"

Niet helemaal eerlijk. Iedere kabinetsperiode komt er weer een bezuinigingsronde en probeert men een kale kip te plukken. Dan komen de herindelingen, "nieuwe" afdelingen en worden ervaren mensen wegepromoveeerd of hun afdeling wordt opgedoekt.

Als de overheid niet zorgt voor Rust, Ritme en Regelmaat en politiemensen harder bezig zijn te overleven dan hun werk te doen kun je geen wonderen verwachten.

Het zelfde doet - en deed- zich overigens ook voor in het onderwijs.

me163komet | 16-11-21 | 10:15 | 2

KUCHKUCHKUCH en dit is ook in de zorg het geval..

Oxithius | 16-11-21 | 10:27

@Oxithius | 16-11-21 | 10:27: Ook ja.... dus zo lang men blijft veranderen en bezuinigen kun je geen wonderen verwachten.

me163komet | 16-11-21 | 10:30

Tuig moet je gewoon plukken en blijven plukken dan is de lol er snel van af.

Waar-is-niets | 16-11-21 | 10:15 | 6

@me163komet | 16-11-21 | 10:29: Oom is Nederlands op papier, maar woont in Marocco. Komt nooit in NL en is zo ver onder de radar als ze het kunnen maken. Op die oom gooien ze een auto, uitkering, zorgfraude constructie, wat ze maar willen. Klopt wellicht niet 100% maar genoeg om verdenking te omzeilen voor een paar jaar.

GeheidEenGeit | 16-11-21 | 10:45

Juist.

van Oeffelen | 16-11-21 | 11:23
▼ 3 antwoorden verborgen

De meeste criminelen gaan 's ochtends met de lift omhoog. “Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral”, wist Berholt Brecht al.

Red shirt | 16-11-21 | 10:15

De focus ligt nu eenmaal bij het beboeten van de eerzame burger die per ongeluk iets deed wat niet helemaal volgens de wet is.

2voor12 | 16-11-21 | 10:13

Laten we het niet romantiseren. Het is best leuk, totdat je hoofd ergens ver van je lichaam wordt gevonden, of je ergens op straat tussen wat geparkeerde auto's het bloed uit je longen probeert te rochelen.

John McClane | 16-11-21 | 10:13 | 1

Niet zeuren, dat is een beroepsrisico

me163komet | 16-11-21 | 10:17

Witwas zaakjes zijn witwas straten en wijken geworden. If it quacks like a duck, walks like a duck, looks like a duck; the Dutch first want to go into gesprek and write a plan van aanpak.

GeheidEenGeit | 16-11-21 | 10:12

Zet die belastingambtenaren van de opvangfraude aan die criminele zaken. Zul je zien: binnen no time al het geld afgepakt.

antonconstandse | 16-11-21 | 10:10 | 1

Ik denk het niet. De meeste toeslagenouders waren gewone nette werkende mensen die te goeder trouw waren en niet aan zagen komen wat hen boven het hoofd hing, criminelen weten dat ze fout zitten en nemen ver van tevoren
voorzorgsmaatregelen om hun geld en bezit buiten het zicht van de belastingdienst te verbergen.
Overigens worden alleen de domme criminelen gepakt; sukkels die anderen de ogen uit willen steken en een dure nieuwe audi rijden, een rolex van een ton dragen en in een kast van een huis wonen zonder aantoonbare bronnen van inkomsten, de slimme crimineel rijdt in een afgetrapte opel, woont in een normaal rijtjeshuis en blijft zo ver mogelijk onder de radar, vooral die van de balastingdienst.

me163komet | 16-11-21 | 10:23

Bij dit soort berichten denk ik altijd: "Dat wist een normaal denkend mens toch allang?" En meteen daarna: "Ben ik nou zo slim of zijn zij nou zo dom?"

2Little2Late | 16-11-21 | 10:09 | 1

Jij bent slim.

me163komet | 16-11-21 | 10:32

Op het moment dat de politie meer in het nieuws is vanwege iftars, hoofddoekjes inclusie, diversiteit of gayprides weet je dat er ergens verkeerde prioriteiten gesteld worden. Ik moet dan onbewust denken aan de film "Demolition Man". Destijds als even grappig als ongeloofwaardig toekomstscenario gezien, nu lijkt het scenario wel het handboek voor de politieleiding te zijn geworden.

LucaBrasi | 16-11-21 | 10:09

Ik ken iemand die bij de recherche werkt en die vertelt mij dat op het de afdeling al maandenlang in alle meetings vrijwel uitsluitend gaat over eenvoudige herindeling van teams. En daarmee bedoel ik onevenredig veel tijd besteden over wie in welk team zou moeten gaan werken en waarbij het vooral over de persoonlijke motivaties gaat, zoals Jantine wil niet bij Cees, Arnold kan niet zo goed met Klaas. Geen chef die het lef heeft de knoop door te hakken en zo moddert het maar door. Ik geloof toch echt dat de tegenspelers veel kortere en in ieder geval effectievere discussies hebben over hun teamverdeling.

Joris Beltsin | 16-11-21 | 10:09 | 1

Het lijkt op een kabinetsformatie.

gestoptmetroken | 16-11-21 | 10:19

Hoe zit het eigenlijk met de witte boordencriminaliteit? Die mensen vallen niet zo op als ze in een auto rijden waarin ze niet horen te rijden maar die wel passen in het plaatje van iemand die een dure auto zou kúnnen rijden.

Leptob | 16-11-21 | 10:08 | 1

zoals Frank Oranje?

oblix | 16-11-21 | 10:26

Zelfs een ouderwetse Struikrover verslaat de popo

Hemmenaar7 | 16-11-21 | 10:08 | 2

onzin

AntiZanicz | 16-11-21 | 10:33

Om te beginnen moet je etnisch gaan profileren.

laurentius | 16-11-21 | 10:06 | 2

Profileren op dagbesteding, autos, huizen, welke familie, accountant en advocaat. Daarmee heb je 80% al in een hoekje gedreven.

GeheidEenGeit | 16-11-21 | 10:17

statistisch profileren bedoel je. Dat toont (al dan niet causale) verbanden aan.

plamoen | 16-11-21 | 10:25

Misschien tijd om ook eens de familie van veroordeelde criminelen aan te pakken.

JWZ_JMK | 16-11-21 | 10:06 | 2

Goed idee. Roep ik ook al jaren. Familieleden en verwanten profiteren vaak mee, doen in de meeste gevallen niets om ze op het rechte pad te houden, dus verdienen net zo goed straf als de criminelen zelf. Zie er maar eens een meerderheid in het Parlement voor te krijgen. Zachte heelmeesters en zo.

Aisie | 16-11-21 | 10:14

vind ik ook ergeniswekkend, na een liquidatie blijven de erfgenamen ogenschijnlijk met een berg geld achter... zal iedereen wel op azen maar toch....

oblix | 16-11-21 | 10:29

Gelukkig trekken de verantwoordelijke politiechefs, Janine van den Berg en Marjolijn Smit, wel de consequentie uit hun falen.

Benieuwd op welk niveau hun volgende succes gevierd kan worden. Wellicht is de Belastingdienst, het CBR of het UWV nog wel in de markt voor een topvrouw.

Glasgow Argus | 16-11-21 | 10:05 | 2

De belastingdienst heft over witgewast geld uit de misdaad. Realiseer dat je als burger veel meer zou moeten afdragen als dit niet het geval was.

ChatBot | 16-11-21 | 10:12

@ChatBot | 16-11-21 | 10:12: kletsverhaal. de inkomsten komen uit BTW en bedrijfsbelastingen. De IB is maar een klein deel.

AntiZanicz | 16-11-21 | 10:33

Mijn demente oma wist dat ook al

laurentius | 16-11-21 | 10:05

Oké, dus de politievakbond klagen dat er teveel nadruk ligt op blauw op straat. Mijn eerste vraag is dan welk blauw? Het is een unicum als ik er eentje tegen kom.

Zoelense Hobbyboer | 16-11-21 | 10:05 | 5

Hendheeving?

Jan de Vries | 16-11-21 | 10:33

@oblix | 16-11-21 | 10:31
-
De reguliere politieopleiding is terug gebracht van vier naar drie jaar, de instroomeisen zijn behhorlijk naar beneden bijgesteld, de uitstroomis er mede dankzij COVID ook niet beter op geworden. Er komt onvermijdelijk een moment waarop kort gestraften en nauwelijks Nederlands sprekenden op straat worden los gelaten met een uniform aan. Er komt overigens ook een moment aan waarop BOA’s met de politie gaan fuseren, misschien nadat ze een aanvullend stoomcursusje hebben gekregen ( geen taaleis, uiteraard….).

bisbisbis | 16-11-21 | 11:46

Ome Bis woont in een 'buitengebied'. Hier komt nooit, maar dan ook echt he-le-maal nooit, 'zo maar' een politieauto voorbij. Sinds de fusie met een grotere gemeente een paar jaar terug is er sporadisch wel eens een autootje met 'handhaving' er op te zien, gewoon voor de vorm, wat er valt hier niets te handhaven.... In de zeldzame gevallen dat er eens politie nodig is, duurt het -met name in de weekeinden- zeker twintig/vijfentwintig minuten voordat er ergens aan de horizon een blauw zwaailicht verschijnt. Als je de 'wijkagent' wilt spreken (die schijnt zowaar te bestaan) , dan kost dat op z'n best drie weken - ze is op cursus, ze gaat op cursus, ze heeft verlof vanwege het volgen van een cursus .... ze is in elk geval NOOIT op een gepubliceerde tijd op het 'wijkspreekuur' in het volgende dorp. Gewoon: niet. Nooit.

bisbisbis | 16-11-21 | 12:46
▼ 2 antwoorden verborgen

De echt slimme crimineel wordt gewoon lid van de vvd.

* Il Principe * | 16-11-21 | 10:03 | 2

Nou D66/Hans Vijlbrief kan er helaas al vele jaren ook wat van en dan zeg ik het wel heel erg netjes. Die mogen ze van mij ook wel opsluiten.

Waar-is-niets | 16-11-21 | 10:22

Taghi is zat de hele dag binnen in een kaal huurhuis met de gordijnen dicht en kwam nergens. Gespot tijdens het vuilnis buitenzetten. Het ging fantastisch.

AntiZanicz | 16-11-21 | 10:32

KFC-fan op de foto?

pibasso | 16-11-21 | 10:03 | 2

Huel v BB

oblix | 16-11-21 | 10:30

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com