Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LOL. Van heel Europa NL'ers minst bereid leven aan te passen wegens 'klimaatverandering'

Trots op Nee-D(66)R-Land!

Eerst even wat overige cijfers voordat we de klapper citeren. Een groot onderzoek in tien landen rapporteert dat maar liefst 62% van de bevolking 'klimaatverandering' als grootste "environmental challenge" ziet. Slechts 38% ziet de échte problemen - vervuiling en afval - als het grootste probleem. Maar terwijl bijna iedereen de heersende orthodoxie en Ernst Kuipers braaf napraat over hoe erg alles is en hoezeer dit allemaal door man made opwarming komt, heeft eigenlijk niemand écht zin individueel iets te veranderen, op een beetje afval scheiden en herbruikbare verpakkingen gebruiken na.

En van al die onwil hebben Nederlanders er nog het allerminste trek in. "Only 51% said they would definitely take individual climate action, with 14% saying they would definitely not and 35% torn. People in Poland and Singapore (56%) were the most willing to act, and in Germany (44%) and the Netherlands (37%) the least." WIJ. ZIJN. NEDERLAND. WIJ ZIJN NEDERLAND.

Instant Update: NL gaat Trudeau alweer achterna en gaat stoppen met buitenlandse investeringen in kolen, olie en gas.

Reaguursels

Inloggen

Nu komt de groene aap uit de mouw!

inCol | 08-11-21 | 19:58

Niet meer inversteren in kolen, olie en gas is enorm dom als je er nog niet onafhankelijk van bent en dat gaat nog wel even duren voordat zover is.. Ik voorspel veel koude en dure winters de komende jaren.

elco485 | 08-11-21 | 19:24

Een beetje afval scheiden en herbruikbare verpakkingen gebruiken heb ik ook geen zin in. Wanneer gaan we kerncentrales bouwen om helemaal onafhankelijk van Poetin en de Arabieren te worden en al die geitenwollensokken types flink te plagen? Daar heb ik zin in.

Vuurspuger | 08-11-21 | 19:02

Dan is er nog maar één oplossing: maatregelen. Als mensen zich daar niet aan houden… meer maatregelen. We hebben inmiddels iets van ervaring opgedaan met dit soort problemen.

deugallergie | 08-11-21 | 17:55

Paniek!
We lopen onder als de temp 3 graden stijgt. Heeft u wel eens ijs zien smelten bij -13 en -49 graden.
Ik kom al sinds mijn jeugd op het strand in Den Haag en de golfbrekers liggen er nog hetzelde bij. Die hadden allang onder water moeten staan bij eb. Maar weet u, dat doen ze niet.

"De Noordpool ligt in het midden van de oceaan op drijfijs terwijl de Zuidpool op een landmassa en veel hoger boven het zeeniveau ligt. De gemiddelde maximumtemperatuur ligt op −16°C terwijl dit voor de Zuidpool op −52°C ligt."
Bron Wiki.

K1100 | 08-11-21 | 17:54 | 4

Tot nu toe stijgt de zeespiegel nog stabiel door. Of eigenlijk, zakken wij als continent waardoor het water hoger komt te staan. Er is nog geen sprake van een versnelling.

elco485 | 08-11-21 | 19:26

@GekkeLorrie | 08-11-21 | 18:20: die laatste vergelijking is nog het meest aannemelijk, de rest is lariekoek, gravy train, intelligente comment overigens.

Rest In Privacy | 08-11-21 | 20:34

@dickdehaan | 08-11-21 | 20:34: tja sorry, maar de hoeveelheid onzin of halve waarheden die hier verspreid wordt is niet te harden. Dus de comment voor mij insinueert dat de Noordpool niet smelt omdat het gemiddeld -16 is. Is zo dom als zeggen dat het in Nederland nooit sneeuwt omdat het gemiddeld 14c is. En dat 3 graden verschil niet uitmaakt: nou bij ~4.5 graden kouder als nu stond er 1.5 km ijs op New York. Mag je zelf bedenken wat +3C doet…het punt is dat wij de +1C binnen ~100 jaar voor elkaar gekregen hebben. En omdat er geen storm brekers in Den Haag niet onder water staan is er niks aan de hand….Goede nieuws is dat we het kunnen omkeren: dit hebben we met het gat in de ozonlaag ook gedaan (cfks verbannen) en met zure regen (zwaveldioxide eruit). Hoe we dat doen: dat zou de vraag moeten zijn: kernenergie? Zonnepanelen? Sowieso minder geboortes (vrouwen educatie schijnt goed te helpen)?

GekkeLorrie | 09-11-21 | 09:51
▼ 1 antwoord verborgen

Push poll, negeren!

Rest In Privacy | 08-11-21 | 16:45

Al die voorspellingen over zeespiegel stijging over 80 jaar worden vaak gedaan door meteorologen (KNMI). Jammer dat ze er vaak naast zitten met de weersvoorspelling over 5 dagen.

Viper52 | 08-11-21 | 16:43

Geen buitelandse investeringen meer doen in fossiele brandstoffen, maar wel ABN als huisbank en Pels Rijcken als landsadvocaat aanhouden. Principes, de overheid heeft ze op orde.

amateurrr | 08-11-21 | 16:43 | 1

2 regels, maar niet minder waar! Topreaguursel !

Jan, Leiden | 08-11-21 | 16:51

Lees net dat NL toch bij de kopgroep wil horen om energie uit buitenland te stoppen. Hiermee is energiearmoede in Nederland straks een feit en kan niemand met modaal inkomen en lager nog de energierekening betalen. Rutte stuurt een "briefje" naar de kamer.

Jan, Leiden | 08-11-21 | 16:32

Eigenwijs kudtvolk zijn we. De hele wereld(top) is er van doordrongen dat er echt wel wat aan de hand is, maar wij weten het weer beter. Want zelf onderzoek gedaan.

Bigi Bana Boy | 08-11-21 | 16:28 | 1

Er is wel een verschil. Zij ontvangen en wij betalen. Twee aparte werelden.

bigstone | 08-11-21 | 23:52

Als de overheid er niet is voor de mensen, moet men niet gek kijken dat de mensen er niet zijn voor de overheid.

L.E. Raar | 08-11-21 | 16:01

Was vrijdag weer eens in Naturalis. Niemand die zich bekreunde om het lot van de dino's. Ze hebben 150 miljoen jaar hun ding kunnen doen en daarna was het onze beurt. Hora ruit.

Wat ik altijd mis in de hele discussie is het antwoord op de vraag wat het probleem is. Planeet onbewoonbaar? Voor mensen misschien maar zie tweede en derde zin.

Vegatistische zeloten wijzen ook altijd erop dat mensen die vegatistisch gaan eten, afvallen. Hadden die mensen "dus" eerst een gewichtsprobleem?

Ik zie niet in waarom ik mij heel druk zou moeten maken over de mogelijkheid dat de planeet over een aantal generaties mogelijk onbewoonbaar wordt voor mensen. Al helemaal niet omdat het tempo waarin diezelfde planeet onleefbaar wordt veel hoger ligt. Als zelfs Geert Mak Amsterdam al ten grave heeft gedragen...

Inverdan | 08-11-21 | 15:47 | 1

Ja het feit is ook dat al die 'vegan' kneusjes enorm slap/zwak worden wegens gebrek aan vitamine B. Gewoon lekker vlees eten, is goed voor je! En na mij de zondvloed, die mensen wilde zelf kinderen dan gaan ze ook maar voor een leefbare wereld zorgen voor hun koters.

Als kinderloze draag ik immers genoeg bij lijkt me. Dus ik pak nog eens zonder enige schaamte of schuldgevoel het vliegtuig. F*uck you Timmermans.

TrickMeister90 | 08-11-21 | 16:18

Dagelijks wordt bewezen, dat mensen met het meeste geld met hun levensstijl de grootste ecologische voetafdruk nalaten, maar ook dat ze w.b. levensstijl anderen het meest de les lezen....

Rationa | 08-11-21 | 15:32

Zelfs spellen gaat dit p*rn*blondje niet goed af.

Mister-Right | 08-11-21 | 15:30

Het gaat wel lekker met de energietransitie. Daarnet hoorde ik dat de gasprijs verder is gestegen omdat Rusland vooralsnog weigert om - zoals afgesproken - extra gas te leveren.
Ik vind het wel mooi dat ook Poetin luistert naar Greta en de gaskraan niet verder opendraait. Want: kappen met fossiel!
Kunnen wij geconfronteerd worden met de consequenties van onze klimaatkeuzes, zoals het verminderen van onze gasproductie.

Amsterdamsko | 08-11-21 | 15:17 | 3

De dubbele gas verbinding tussen Rusland en Duitsland is klaar.
Maar de Nord Stream leiding mag niet in gebruik genomen worden volgens de anti-Russen propaganda.
De Russen staan klaar om binnen 1 dag veel gas te leveren via de nieuwe verbinding.
Rutte is een anti.

bigstone | 08-11-21 | 15:43

Putin zou het liefste voor elk land een apart gaspijpje aanleggen zodat hij zijn buitenlandse politiek precies kan doseren nagelang een land ze in de weg zit. Dat en niets anders is de reden van de “moeilijkheden” rond de gasleveringen vanuit Rusland. Ze willen Nordstream 2 activeren. Precies om de bovengenoemde reden.

Bigi Bana Boy | 08-11-21 | 16:31

Het is Poetin, en je hebt geen idee hoe het gas netwerk eruit ziet. Maar ja ook Poetin wil minder afhankelijk zijn. Hij weet dat er nu ook gas gestolen wordt onderweg.

bigstone | 09-11-21 | 00:15

Wij hebben serieuzere problemen dan klimaatverandering. Zwarte Piet bijvoorbeeld. Genderneutrale plee’s. Voornaamwoorden. Bladblazers. Die wijf van die Lange kletst poep.

Zeddegeizot | 08-11-21 | 15:11

100 landen hebben getekend op de klimaattop.
NIET, Rusland,China,India,Australië
WEL, de 23 ontvangende EU-landen zoals Polen, Griekenland, Slovenië, Spanje.

Al deze landen willen wel meewerken maar wij moeten dan wel alles betalen.
Ik kan u zeggen, u en ik kunnen dat niet betalen.
Wij, minst bereid????

bigstone | 08-11-21 | 14:59

Gaat Mabel een paar honderd miljoen van haar vermogen (via Adyen) spenderen aan het bestrijden van de klimaatverandering? Als een soort vrouwelijke Soros. Alvast bedankt voor je inzet Mabel

batvoca2 | 08-11-21 | 14:56 | 1

Jullie levensstijl, niet de onze..

Phreack | 08-11-21 | 15:09

Klinkt heel mooi, maar waarom stemmen ze dan zo absurd slecht? De avondklok-coalitie (Een goede indicatie van partijen die slecht beleid steunen) heeft ook bij de laatste verkiezingen een ruime meerderheid gekregen.

Stem dan net zo als hoe je polls invult.

DerUnterMensch | 08-11-21 | 14:51 | 1

Goed stemmen is een skill, dat kunnen de schaapjes niet. Daarvoor moet je kritisch zijn op de NPO, dat is lastig als je diezelfde NPO beschouwt als bron van absolute waarheid;)

TrickMeister90 | 08-11-21 | 16:20

Net nu de rekeningen met de nieuwe energietarieven op de mat beginnen te ploffen. Toeval?

Schulzie | 08-11-21 | 14:38

Je moet niet kijken wat het nieuws is, maar waarom het er in staat, wat de belangen zijn. Let op dit nieuws heeft als doel( draagvlak te zoeken) nog meer macht naar de overheid en ondemocratische instanties te loodsen. Was vanmorgen al op BNR radio. Wat kan je zelf doen:
-tegen stemmen
-zo veel mogelijk contant betalen= is geen data
-geen digitale euro

Lumia735 | 08-11-21 | 14:22 | 2

Crypto kopen .

alexanderpechtold | 08-11-21 | 14:25

Klopt, zo zijn er genoeg (enge) clubjes die van Covid and Climate (C2) rijk worden. Vaak is belang gelijk aan macht/geld. Follow the money en je weet een stuk beter wat het 'werkelijke' verhaal is.

TrickMeister90 | 08-11-21 | 16:22

Woke weet niks ,nog niet uitbehandeld ,kan niks en bepaald,
rest werkt zich uit de naad en betaald .

2CVOcean | 08-11-21 | 14:12 | 5

@* Il Principe * | 08-11-21 | 16:04:

Waar bepaalt GS het beleid? Wie zijn er dankzij GS ontslagen of bedreigd?

Dandruff | 08-11-21 | 20:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik wil geen warmtepomp.

Lorejas | 08-11-21 | 14:07

Mabel. Deze deugelite kent geen schaamte en durft vooral te stellen dat U niet wilt veranderen. Hypocriet mens.

Lafayette | 08-11-21 | 14:02 | 1

Ach ja met Klaas Bruinsma in de koffer gedoken, dan heb je een hele mooie, hoogstaande moraal. Bovendien stinkend rijk vanwege wijlen manlief.

bijna_raak | 08-11-21 | 14:36

Straks heel Nederland aan de stekkerauto en dan blijkt er opeens een stroomtekort. Dat hebben ze dan niet voorzien en reageert men weer geschokt en onthutst.

pete1023 | 08-11-21 | 13:53

Rantsoenering en kostenverhoging zijn er alleen voor om de komende miljarden nieuwgeborenen ook voluit consument te laten zijn. Geen blaadje aan de boom wordt er mee gespaard. Ik probeer overal vanalles te verbeteren omdat ik niet wil meedoen aan het vernietigen van de natuur, hoewel ik weet dat iedere koffieboon die ik niet hoef zal worden besprongen door investeerders die het dubbel zo duur aan een ander verkopen. Dat maakt het een moedeloze hopeloze bezigheid dat milieufreaken, maar aan mij zal het niet liggen.

zeurmachine | 08-11-21 | 13:49

D'r is maar 1 oplossing. Minder mensen. Maar ja dat is makkelijker gezegd als gedaan.
Voorbehoedsmiddelen? Straks rubbervervuiling erbij. Pilgebruik ? zorgt ook al weer voor fout lozingswater. Blijft over dat we onze manier van seksen op de kop moeten zetten. Eensch dames?

strawdog | 08-11-21 | 13:47 | 4

Maakt mij niet uit : er mag geslurpt worden als maar geen subsidie is of toeslagen,( daarbij denk ik dan aan een weer andere variant op het gebied van lustbeleving.)

strawdog | 08-11-21 | 13:57

Minder mensen en kernenergie. Helemaal eens!

Dr.Platypus | 08-11-21 | 14:12

Doet me denken aan mop:
vrouw komt thuis van gynaecoloog Piet Uyttenbroeck en zegt tegen haar man: ik mag twee maanden geen sex meer.
Oeioeioei....àha, ok...... ... enne, wat zei de tandarts?

faraday | 08-11-21 | 14:16
▼ 1 antwoord verborgen

Als het klopt dat aan het eind van deze eeuw de gemiddelde zeespiegel 1.2-2 m hoger komt te staan aan de Nederlandse kust, dan zit er niets anders op dan alle investeringen in de energietransitie te stoppen, en alle beschikbare middelen in te zetten om Nederland beter te beschermen tegen overstromingen en verzilting. Dan mogen de andere landen intussen hun CO2 uitstoot reduceren, waarvoor dank.

Klopt het niet, dan moeten we alle crisispraat stoppen en rustig, beheerst en met verstand gaan werken aan een duurzame verandering van onze energiehuishouding. En stoppen met het massaal investeren in niet-duurzame, kostbare, schadelijke, laagwaardige en verspillende energiebronnen zoals houtverbranding en (niet-recyclebare) windturbines.

dihydrogenmonoxide | 08-11-21 | 13:47 | 1

Het klopt niet van die 2 meter voorspelling.
De meeste mensen zal het o.a. aan hun reet roesten, dat miljieu.
Want de Overheid heeft nu via alle mediakanalen de aanval geopend op anti-vaxxers. En ook dat zal weer voorbij gaan.
Daarom zingen wij in koor op de tonen van dat onvergetelijke lied van Bing Crosby:
"Sylvana is dreaming of a White Christmas, just like de ones she used to know....."

Godderwrake | 08-11-21 | 14:32

Dijken en airco’s in plaats van waaipalen en Tesla’s. Of gewoon helemaal niets, want die 0,009 graden extra per jaar is niet echt “crisis”.

Zeddegeizot | 08-11-21 | 13:44

Toppunt van klimaatverandering in negatieve zin: nypost.com/2021/11/07/camilla-parker-... President Joe Biden liet een langdurige wind (instinker) tijdens een gesprek met Camilla Parker Bowles, de bijzit van prins Charles.

Eeuwig..Op..Vakantie | 08-11-21 | 13:40 | 3

Bij Trump had een reactie zich vast aan de voorkant van het lichaam gemanifesteerd.

Raspatat | 08-11-21 | 13:47

Joe's sluitspier is gewoon niet meer wat ie geweest is.

Slough | 08-11-21 | 13:52

Hij is er keurig netjes mee getrouwd, Charles heeft een goede kijk op hedendaagse architectuur maar daar houdt het mee op.

bijna_raak | 08-11-21 | 14:50

Logisch, door alle godsdienstwaanzin in bloembollenland maakt dat ook geen zak uit.
Ze leven immers in de eindtijd met de Messias als klimaatreiniger.

faraday | 08-11-21 | 13:36

Logisch wij zijn het enige land in de wereld waar we ons al helemaal scheel betalen aan milieu. Onze buren in Duitsland en België kopen bijvoorbeeld massaal een Ford Mustang V8 omdat die daar geen drol kost, wij betalen 90.000 euro extra aan CO2 heffing.
Gelukkig is Nederland heel groot en komt de troep van Duitsland en België hier niet de grens over.

MargauxGrandCru | 08-11-21 | 13:30

Volgens een kennis (die volgens sommigen hier als wappie zou worden gezien) lagen de verregaande klimaatmaatregelen al klaar, echter wel in de veronderstelling dat corona probleem zou zijn opgelost. Problemen en angst zijn namelijk de motiverende factoren. Nu de corona toch niet helemaal zo makkelijk is verdwenen lijkt de timing van de maatregelen een beetje ongelukkig. De gros van mensen zijn nog met corona bezig. De verregaande klimaatmaatregelen zijn volgens haar uiteindelijk bedoelt om sociaal crediet systeem in het Westen in te voeren. Het hele QR gebeuren is slechts een vingeroefening.

ultraman | 08-11-21 | 13:30 | 2

Ja joh.
Het is allemaal onderdeel van het Grote Plan.
Was je vroeger ook lid van de club van de Zwarte Hand?

Beste_Landgenoten | 08-11-21 | 13:32

@ Beste_Landgenoten | 08-11-21 | 13:32
Jij niet dan? Of ben je een algoritme?

dihydrogenmonoxide | 08-11-21 | 13:55

Nederland geeft in percentages BNP per Capita het meest uit aan de energietransitie. Iedereen

heldheino | 08-11-21 | 13:20 | 2

De vvd heeft vast weer iets moois verzonnen om subsidies aan bedrijven te verpakken als "energietransitie"...

* Il Principe * | 08-11-21 | 13:26

En groenlinks flikkert bomen uit oerbossen in de oven.

donkieshot | 08-11-21 | 14:03

Gewoon Nederland klimaatproof maken dmv ophogen van dijken en duinen etc.
De rivieren de ruimete geven, en andere technische maatregelen implementeren en vervogens het klimaat haar gang laten gaan. Dat is haalbaar en kost waarschijnlijk minder als al dat gewouwel in klimaatconferenties waar iedereen met het vliegtuig naartoe gaat en niets gaat opleveren.

Dutch_Viscount | 08-11-21 | 13:20

Mabel kocht een prachtige vrijstaande villa in Hammersmith, in het westen van Londen, voor een bedrag van 1.660.000,-- euro. Uiteraard heeft ze dit met eigen geld gekocht. De villa heeft een woonoppervlakte van 245 vierkante meter en telt in totaal zeven kamers, waaronder vier slaapkamers en twee badkamers.

Het paleisje is gelegen aan het water. Zij hebben enorm veel ruimte voor Londense begrippen. Vier etages en de grootste tuin van de stad, op die van Buckingham Palace na natuurlijk. Plan is wel om deze villa te slopen en een nieuw droompaleis te gaan bouwen.
bron: bekendeburen

Bibop | 08-11-21 | 13:15 | 4

Nog iets over het energie label of geldt dat niet voor haar soort ?

LucaBrasi | 08-11-21 | 13:20

Energie mabel?

Raspatat | 08-11-21 | 13:25

Dus 1 Villa in Breukelenveen, en 1 in Londen, en bijde voor de zelfde prijs, eh.. ok toevallig.... MK27 op 13:08.

Jee-Dee | 08-11-21 | 14:40
▼ 1 antwoord verborgen

Een religie zonder Goddelijk opperwezen en zonder verlossing. Met de windmolen, de electromobiel en het zonnepaneel als moderne aflaat.

Glasgow Argus | 08-11-21 | 13:14 | 1

Maar wel met de heilige Greta en Timmermans.

bijna_raak | 08-11-21 | 16:32

Waarschijnlijk komt dat door het feit dat wij de maatregelen niet alleen voor NL moeten betalen maar voor de hele zuidelijke en oostelijke heft van de EU. Vandaar dat de Polen zo voor zijn. Daarnaast stoken wij al sinds de 50 er jaren op aardgas terwijl andere landen daar nu pas op overstappen.

lagelander | 08-11-21 | 13:14

Dit illustreert een fenomeen dat mij al tijden stoort, namelijk dat jan en alleman op Twitter, LinkedIn, Facebook enz voortdurend duurzaamheid propageert, maar het dan alleen willen hebben over wat ANDEREN moeten doen. "Sluit de kolencentrales!" (maar mijn energieconsumptie blijft hetzelfde), "Meer windmolens!" (maar niet in mijn buurt), "Minder plastic!" (maar niet voor producten die ik zelf nodig heb), "Geen ABP-belang in Shell!" (maar mijn pensioen mag niet verlaagd), "niet meer vliegen!" (maar mijn weekendje Barcelona had ik echt even nodig) en ga zo maar door. Het is bijna lachwekkend hoe ontzettend weinig je hoort over opofferingen die mensen met de grootse bekken zelf bereid zijn te doen. Gaan die minder douchen? Doen die hun auto weg? Zetten die hun verwarming uit? Absoluut niet. Hoogstens hebben ze 'groene stroom' en zonnepanelen. Juist ja, die groene stroom kost niets extra en die zonnepanelen verdien je terug. Echt inleveren ten behoeve van het klimaat is er nooit bij. Ik neem klimaatdeugers daarom absoluut niet serieus. De daadwerkelijke gevolgen voor mensen, zowel financieel als qua invloed op het dagelijks leven, is de 'elephant in the room' die angstvallig wordt genegeerd.

Frits de Vriez | 08-11-21 | 13:13 | 2

Die mensen deugen al, (vinden ze zelf) want ze vliegen naar alle klimaat demonstraties ter wereld om de hardwerkende mens wakker te schudden om ook te gaan deugen en niet meer te vliegen.

tsjajaja | 08-11-21 | 13:23
-weggejorist-
Als_je_me_nou | 08-11-21 | 13:50

ik zoek nog een leuk huis aan zee (Italie, Spanje, Portugal). Zijn er nog mensen die willen verkopen? Over 10 jaar zo goed als waardeloos (water tot de 1ste etage). Ik betaal de marktprijs uit 2010, min 25% klimaatbonus.

derksje | 08-11-21 | 13:09

Mabel heeft nogal 'wat aan het bekkie hangen'.
Voor een bedrag van € 1.660.000 kocht Mabel in 2018 een huis aan het water in Breukelenveen. Het voldeed niet aan de energie-eisen die nu aan een woning worden gesteld, aldus Mabel.
Vandaar dat Mabel het huis laat slopen en er iets nieuws laat bouwen.
Het nieuwe moet haar Nederlandse pied-à-terre worden (ze woont immers in London), het ligt zo'n beetje net tussen de woonplaatsen van haar moeder en schoonmoeder in en op krap een half uur rijden van Schiphol.
Euh;
Mabel vliegt dus heen en weer (=milieu vervuilend Mabel!!) én onttrekt een reguliere woning (ja een dure) van de Nederlandse woningmarkt (schandalig Mabel gezien de woningnood).
Kortom: Mabel is een beetje boel hypocriet.

MK27 | 08-11-21 | 13:08 | 3

zoals alle "Oranjes"

Dutch_Viscount | 08-11-21 | 13:10

Mabel - van God - Los.

Glasgow Argus | 08-11-21 | 13:11

Mabel heeft zeer zwaar gecashed door de erfenis met voorkennis in Adyen te beleggen. Is niet verkeerd uitgepakt.

_pacman_ | 08-11-21 | 13:14

Ik ben heel wel bereid om iets voor het klimaat te doen hoor.
En daar ben ik al een paar jaar geleden mee begonnen.
Zonnepanelen, warmtepompen en isolatie.
Gaat me uiteraard alleen om het geld, en dat heeft zich allang terugbetaald.
Verder is het allemaal onzin wat mij betreft, maar he, ik ben goed bezig toch?
Dat is meer dan ik van al die -linkse- deugers kan zeggen.

helaas-nederlander01 | 08-11-21 | 13:06

Laatst las ik dat de elite het meeste uitstoten. Pak dat eerst maar eens aan. Maar nee... Dat durven ze niet, want dan raken ze hun eigen stemvee. Die maatregelen geldt voor het klootjesvolk. Niet voor von der Leyens die voor een paar kilometer het vliegtuig pakken.

Het is een religie. Niks meer, niks minder. En aangezien ik atheïst ben, ga ik ook hier niet in mee.

Donderwolkje | 08-11-21 | 13:02 | 1

Voor de halve wereldbevolking ben jij ook gewoon al elite

RandyBiel | 08-11-21 | 13:11

Aangezien ik me er al helemaal scheel aan betaal ga ik ook helemaal niets veranderen dat ik niet perse hoef te veranderen.
Dus prijzen hebben maar in beperkte mate effect. Het grootste effect is in ieder geval het grondig om zeep helpen van je cultuur, horeca en dienstensector.
Voor velen worden dat soort zaken gewoon te duur dus de economie gaat zonder twijfel op zijn gat als ze zo doorgaan met de prijzen.

WatZalIkErvanZeggen | 08-11-21 | 13:01

Ach, je kan het wel niet willen, mensen, maar u gaat het gewoon betalen. Linksom of rechtsom. De Nederlandse middenklasse laat zich nog wel wat verder uitpersen komende jaren, gezien het stemgedrag.

De Blauwe Baviaan | 08-11-21 | 12:57 | 1

Ben al begonnen. €1200 per jaar meer stookkosten.

zoalsikhetzeg | 08-11-21 | 12:59

Duizenden miljarden uitgeven aan iets wat totaal geen invloed heeft op de klimaatverandering.
Die verandering houden wij echt niet tegen.

zoalsikhetzeg | 08-11-21 | 12:55

Had Mabel vroeger ook dez ideeen.
Mij lijkt dat ze toen in een ander millieu verkeerde.
Verder woke volk

Zitvlak | 08-11-21 | 12:54

Nederlanders zijn gewoon het eerlijkst. Bovendien is de kwaliteit van leven de laatste 10 jaren al behoorlijk gekelderd ,dus om nog meer in te leveren......

Koning BongoBongo | 08-11-21 | 12:47

En van alle Nederlanders zijn de Oranjes (incl. Mabel Ongewisse Smit) het minst bereid hun leven aan te passen.

hatsikidee | 08-11-21 | 12:46

Dat is ook niet raar natuurlijk.

De initiatiefnemers geven zelf volmondig toe dat wat NL ook doet, het op mondiaal niveau werkelijk niets zal uitmaken. De bedoeling is alleen dat anderen misschien dan volgen. Dán zou er -puur theoretisch- iets kunnen veranderen. Moeten bijv. China en India dus een voorbeeld gaan nemen aan NL. Die kans is nihil, vanzelfsprekend.

Dus de bereidheid om iets te doen is daarmee ook verdwenen, wat je ook doet, wat wé ook doen, het gaat immers -op voorhand bewezen- nutteloos zijn. Een mens gaat over het algemeen niet vrijwillig dingen doen die je leven een stuk minder leuk en veel duurder maken, als je vooraf al weet dat dat geen enkel nut zal gaan hebben om het beoogde doel te bereiken.

Vandaar de roep om staatsdwang, de eindeloze subsidies, de beprijzingen en de emotionele chantage pogingen.

Dutchbeaurouge | 08-11-21 | 12:46

Toch wel gaaf, het enige land wat zoveel meter onder de zeespiegel ligt. Nederlanders zijn dus eigenlijk thrill seekers.

Tishetnetnie | 08-11-21 | 12:45 | 1

Kijk eens naar Bangladesh of diverse eilandgroepjes als Seychellen, Malediven of die eilandjes voor de kust van Aus waarvan ik even de naam kwijt ben. Die zijn al de l*l als de zeespiegel 2 centimeter stijgt. Wij kunnen wel een tikkie hebben hoor.

_pacman_ | 08-11-21 | 12:48

Misschien komt het omdat de Nederlanders al de hoogste belastingdruk heeft van heel Europa. Als ze doorgaan dan moet je dadelijk bijbetalen als je werkt. Het is geen hogere wiskunde dat mensen nu liever een keer sparen voor een vakantie dan voor een verplichte warmtepomp. Idioten.

stijlloospeilloos | 08-11-21 | 12:44 | 1

Dit is een beetje een grijsgedraaide plaat. We hebben al jaren niet meer de hoogste belastingdruk van Europa (en die hebben we ook nooit echt gehad, Scandinavië zat altijd een treetje hoger). Het is een beetje appels met peren vergelijken maar als je alles naast elkaar legt, dan hebben de Scandinavische landen en België een hogere gemiddelde belastingdruk voor de burger dan Nederland.

rederijker | 08-11-21 | 13:28

het is een grote fout om te stoppen met fossiele brandstof als er nog geen haalbaar alternatief op de korte termijn beschikbaar is. Ze gooien hun oude schoenen weg en kopen niet passende, duurdere slippers terug die geen warmte geven in de winter.

bimbam | 08-11-21 | 12:41

In tegenstelling tot wat enkele mensen aan de randen van het spectrum denken is klimaatverandering geen mening (meer). Het is er en het zet door. Hoe en in welke mate is nauwelijks te berekenen, in tegenstelling tot wat IPCC etc wil doen geloven. Wat wel beinvloedbaar is welke maatregelen je als land, unie en wereld bereid bent te nemen. Zie hier de grand canyon tussen wat de overheid en unie denkt wat goed voor u is, en wat u er zelf van vindt. Voor de enkeling die mijn mening zou willen weten: het klimaatfundamentalisme van media en belangengroepen kan allemaal wel een tandje minder in NL maar niets doen is ook geen optie.

_pacman_ | 08-11-21 | 12:38 | 9

Neem geen kinderen, als de wereld bevolking terug is bij i miljard dan is de aardkloot gered. Al zal de klimaat verandering gewoon doorgaan.

enra | 08-11-21 | 13:12

Klimaatverandering is er altijd al geweest. Voordat de mens er was, was er al klimaatverandering. Waarschijnlijk hebben wij de leefbaarheid er aan te danken. De vraag is, kan de mens klimaatverandering stoppen. En wat als de mens dat kan. En is dat dan een zegen of niet? Weg met de atoombom, leve de klimaatbom.

Sierstrip | 08-11-21 | 13:59

@_pacman_ | 08-11-21 | 12:55: U doet de aanname dat ik aanneem wat u vindt. Maar mijn opmerking sloeg op wat “in algemene zin” onder “iets doen” wordt verstaan.

Magna Carta | 08-11-21 | 14:02
▼ 6 antwoorden verborgen

In Nederland zitten dus nuchtere mensen die begrijpen dat het smelten van landijs juist zeeniveau daling geeft. Bodemverzakking en beweging van tektonische platen zijn icm de zwaartekracht grote invloeden waar we geen rekening mee houden. Om nog niet te spreken van zonnecycli en de technologische transitie van de komende jaren die voor een verandering gaan zorgen in ons energieverbruik. Nucleaire energie is het antwoord.

nerugaer | 08-11-21 | 12:38

Het is natuurlijk wel het Engelse NRC die met zo'n artikel komt, maar toch:
14% die helemaal niets wil doen aan het klimaat in NL. Tevens zijn er 14,3% Niet-Westerse allochtonen in NL. Zou er wellicht een significante correlatie kunnen bestaan tussen die 2 groepen?

ChatBot | 08-11-21 | 12:35 | 5

Nee. Mensen zoeken vaak wel verbanden. Daar komen die complot theorien ook vandaan. Mensen die overal verband tussen zien.

sjef-van-iekel | 08-11-21 | 12:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Tsss, de bevolking vragen naar hun mening. Het lef alleen al. Als land staan we vooraan om te klimaatdeugen. Spock zei al, "The needs of the few outweigh the needs of the many".

Acidstain | 08-11-21 | 12:33 | 3

Nou nou. Zo'n lieverdjes zijn die Vulcans niet hoor. Ze hebben stiekem een luisterpost neergehangen bij de grens tussen Cardassia en de Neutrale zone. De gluipers.

Nivelleermarionet | 08-11-21 | 12:42

Tsja, als iets geld kost slaan Nederlanders liever even over. Volgens mij geven wij ook relatief het minst uit aan eten en kleding. We zijn een stel gierigaards die weinig van het leven maken.

BobDobalina | 08-11-21 | 12:32 | 8

Tuurlijk, als je de helft van je besteedbaar inkomen aan Eneco, vattenfall etc mag overmaken.

Crankhead | 08-11-21 | 12:51
▼ 5 antwoorden verborgen

De Guardian. Dit is wel de top van deugend MSM. Niet serieus te nemen. En nee natuurlijk willen maar weinig mensen "de wereld redden". Zij zijn zich goed bewust van het gegeven dat zij geen Goden zijn en dus kunnen zij dat niet: De wereld redden. Het zal ze, mij wat...

forecastle | 08-11-21 | 12:32

Ik kom op voor de Nederlander. Begrijp me dus niet verkeerd. Ik ben zelf een Pool en woon sinds 2018 in Polen. Ik vraag mij alleen af waarom Nederlanders zich moeten aapassen? Zij verdienen beter. Immers, Nederlanders hebben een klein huis, minimaal verwarmd dus ze verbruiken niet veel energie, Nederlanders zijn zuinig en eten weinig en niet spannend, hebben kleine, zuinige auto's (hier in het dorp in Lubuskie 80% van het wagenpark is een zware SUV met 2,5l dieselmotor en meer), de meeste Nederlandser hebben niet eens airco in huis of een eigen zemwabad of sauna, kopen geen Louis Vuittons en ga zo maar door. Jullie hebben het niet breed en jullie zijn zuinig. Dus waarom wil die Timmerfrans dus juist de Nederlander pakken? Groetjes uit Lubuskie

UitNederlandVertrokk | 08-11-21 | 12:31 | 5

kijk zo kan een reactie ook zijn! Hulde

pete1023 | 08-11-21 | 12:47

twee maal per jaar met het vliegtuig naar Thailand, zwembaden stoken, Rotterdam het grootste vrieshuis van de wereld (ok is geen lifestyle). Het is heel eenvoudig, welvaart = energie. De hele welvaart is gebaseerd op en afhankelijk van energie. Kolen en olie zijn de brandstof geweest die van onze beschaving heeft voortgebracht. Dus Nederland met een van de hoogste inkomens per capita van de wereld verbruikt veel energie, als het niet hier is dan wel elders.

AlexanderVissers | 08-11-21 | 16:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Als één generatie zijn snikkel afbindt is het probleem ook binnen één generatie opgelost. Meest eenvoudige oplossing is de wereldbevolking drastisch terug te brengen, maar daar hoor je de VN nooit over want neo kolonialisme.

Der Schnitzeljäger | 08-11-21 | 12:30 | 4

Fokverbod voor landen met een BNP beneden een bepaald niveau.

van Oeffelen | 08-11-21 | 12:35

@van Oeffelen | 08-11-21 | 12:35: Ja maar die doen de hele dag niks en luiheid is des duivels oorkussen dus moet de dag worden gevuld met andere hoedanigheden als u begrijpt welke richting ik uitgs....

Slough | 08-11-21 | 14:02
▼ 1 antwoord verborgen

De ongekozen en onbereikbare politieke Gang gaat rustig door met hun plannetjes. Zo loopt ontwarmen cyngroon met verarmen

Boompjeoud | 08-11-21 | 12:30

Mabel heeft het goed gedaan met haar belang in Adyen. Hoe ze daar precies zo in en aangekomen is is van Oef niet geheel duidelijk.

van Oeffelen | 08-11-21 | 12:28 | 3

Friso is daar voor zijn dood ingestapt. Intussen heeft zij meer vermogen dan al die andere telgen bij elkaar.

BobDobalina | 08-11-21 | 12:30

U kunt zelf ook een Adyen beginnen.

sjef-van-iekel | 08-11-21 | 12:31

Dat heeft ze geërfd van haar prins (Friso).

MK27 | 08-11-21 | 12:33

Normaal kan ik de thermostaat van mijn gasketel in stappen van 0,5 graden C instellen. Maar ik heb hem zo geconfigureerd dat ik de temperatuur nu in stappen van 0,1 graden kan instellen. Alleen omdat ik Greta zo leuk vind heb ik mijn kamertemperatuur 0,1 graad lager gezet. Bekijk het maar met die milieuzooi. Ze draaien de thermostaten van de EU-paleizen in Brussel en de patabalie in Den Haag maar wat lager.

Nivelleermarionet | 08-11-21 | 12:28 | 2

Het ging toch om 0,00013 graden?

sjef-van-iekel | 08-11-21 | 12:32

Ayaan zegt het goed, adaptatie doen wij al heel lang. Verder erg opmerkelijk dat wij het minst willen veranderen, ik hoor namelijk het merendeel om mij heen angstig bewerend dat het niet goed gaat aflopen.

Welja proost, en ik hoop jullie te zien in 2050 bij de klopjacht op alle klimaat-Sywertjes welke hun zakken gevuld hebben voor de goede zaak.

Baksteenbakker | 08-11-21 | 12:28

Argh, en dat vinden andere landen gek?
Nederland kent de hoogste belastingdruk (om geld weg te geven aan de rest van de wereld)
De Nederlanders hebbeb gewoon geen cent meer om ook nog eens hier aan mee te doen.
O ja, de Nederlanders hebben een grote bek (en over het algemeen een t*fushekel aan hypocriet gelul) en zeggen dus: Ik doe niet mee aan deze klimaatwaanzin.

MK27 | 08-11-21 | 12:27 | 4

Precies. Belasting is zo'n 40%. En dan koopt men iets dan zit er nov eens 21% belasting op. En wat verborgen milieutoeslagen van de supply chain.

Ik schat even snel dat de BVD (belasting voor dood) zo'n 70% is.

Kunnen de bonden blij zijn met 2.1% per jaar erbij, de komende 2 jaar. Maar onder de streep is het nauwelijjs 1% meer besteedbaar inkomen.

sjef-van-iekel | 08-11-21 | 12:36

@sjef-van-iekel | 08-11-21 | 12:36:
Ik kan u garanderen dat de komende tijd de prijzen van zo'n beetje alles meer gaan stijgen dan 2.1%. Of dacht u dat corona gratis was? Let op dat ene toverwoordje in de media: Tekorten. We hebben ze, bij zo'n beetje alles, personeel en spullen. En als iets schaars is, dan wordt het duurder. WIl je dat dan betalen met fiatgeld dat ook geeen ene donder meer waard is, dan weet je ook wat de 2.1% voorstelt, namelijk helemaal niets. Voor ons ligt een groot zwart gat en we gaan er kop vooruit op af.

elfenstein | 08-11-21 | 12:41

@elfenstein | 08-11-21 | 12:41: Ik heb nog nooit een vliegtuig met vreten deze planeet zien bevoorraden en nog nooit een vliegtuig met strond zien vertrekken ...
Er bestaat geen schaarste .

alexanderpechtold | 08-11-21 | 13:08
▼ 1 antwoord verborgen

Nederlanders hebben zo ondertussen een heel goed beeld wat hen te wachten staat aan afgedwongen onzin maatregelen zoals van het gas af, warmtepompen en biomassa centrales.

Der Schnitzeljäger | 08-11-21 | 12:27 | 3

Jup. Meer betalen. Milieu = duur en dat moet betaald worden. U hoeft niet meer te raden wie het bokje is.

elfenstein | 08-11-21 | 12:29

Ik heb:
Triple glass
Muur, dak en vloerisolatie
Geen gas
Stadsverwarming (met stinkend biomassacentrale)
Energiezuinige huishoudelijke apparatuur

En nog is het niet genoeg.

Ik ben er wel klaar mee (en mijn spaarpot is behoorlijk leeg door alle voormelde, genomen maatregelen).
#ikdoeeffenietmeeaandeklimahysterie

MK27 | 08-11-21 | 12:31

@MK27 | 08-11-21 | 12:31:
Ik stook mijn huisvuil op, daardoor hoef ik geen bomen te laten kappen voor mijn kachel.

zwenkwieltje | 08-11-21 | 12:54

Het maakt ook geen reet uit wat wij hier doen. Zeker niet zolang China en India e.d. vrolijk doorstoken. En dat doen ze. Vooral China, hoewel de staatpropaganda ons natuurlijk iets anders zal laten zien. China ziet een kans nog meer industrie en dus economische macht naar zich toe te trekken.

Natuurlijk moeten wij ook nog gaan dokken voor landen die hun financiën - meestal na decennia van ontwikkelingshulp - nog steeds niet op orde hebben. www.knack.be/nieuws/wetenschap/klimaa...

Maar die klimaatmaatregelen draaien hier natuurlijk ook uit op een economische ramp. De energie wordt te duur, de koopkracht daalt en de uitgaven nemen dus af en enz enz.

Hommel | 08-11-21 | 12:27

De Nederlandse kustverdediging kan op dit moment 2 meter zeespiegel stijging aan. Dat was een paar jaar geleden al zo.
Maar dat mag niet meer genoemd worden, ander ziet u de "urgentie" niet meer van allerlei nog te bedenken heffingen.
De rest van de wereld moet inderdaad ook gewoon eens dijken gaan bouwen.

JanVergoor | 08-11-21 | 12:26

Gelukkig heeft het verschuiven van de magnetische Noordpool geen enkele invloed op het klimaat. Is ook niks aan te doen dus je kunt er geen aflaten voor verkopen.

entredeuxbieres | 08-11-21 | 12:26 | 1

Krankzinnige spin waardoor ook dat uw schuld is in 3, 2, 1...

elfenstein | 08-11-21 | 12:31

Fantastisch hoor! Gefeliciteerd met deze ereplaats beste landgenoten. Echt iets om trots op te zijn.

Beste_Landgenoten | 08-11-21 | 12:26 | 3

Hebben ze jou wat gevraagd? Nou dan.

Sitting_targets | 08-11-21 | 12:28

Je bent altijd vrij om al je eigen geld in klimaatmaatregelen te stoppen, alle kleine beetjes helpen!

amateurrr | 08-11-21 | 12:29

@amateurrr | 08-11-21 | 12:29:
Zodat jij nog wat extra gas kan geven in je zescilinder? Nee dank je. Dan allemaal tegelijk graag.

Beste_Landgenoten | 08-11-21 | 12:51

Ali heeft wel een punt. Zeespiegelstijging is mooi verdienmodel voor de BV Holland. Roll in the Dutch!

*geeft zijn verwarming nog een slinger*

Sitting_targets | 08-11-21 | 12:26

Alsof wij iets te willen hebben. Het land zit inmiddels vast aan allerlei afspraken met de EU. Betalen zul je.

omwenteling | 08-11-21 | 12:25

Mensen die zeggen "red de planeet" hebben het sowieso niet begrepen. De planeet redt zich wel. Met of zonder ons.

Mokum Kosher | 08-11-21 | 12:25 | 3

Red mijn reet, niet de planeet!

Sitting_targets | 08-11-21 | 12:27

ik had ergens gelezen dat de zon nog zo'n vier miljard jaar voldoende warmte afgeeft voor leven op deze aarde. Dus mocht het absoluut verkeerd gaan, dan heeft de aarde nog zo'n vier miljard jaar minus wellicht wat eeuwen om een betere, schonere reset uit te voeren. Een soort van Build Back Better. En waarom niet, kut voor degenen die na ons komen, maar je kunt nu eenmaal niet alles hebben.

FrankVeer | 08-11-21 | 12:33

@FrankVeer | 08-11-21 | 12:33: Als je het zo bekijkt is de planeet sowieso gedoemd:
1. De zon eindigt;
2. De maan raakt uit de baan met de aarde waardoor onze getijden allemaal wijzigen;
3. Een asteroide vernietigt het leven op aarde grotendeels;
4. De mens vernietigt zich zelf;
5. Covid 28 vernietigt alsnog de mensheid;
6. Natuurrampen;
7. En als we dat allemaal overlelven, dan komen er buitenaardse wezens die ons nuttigen als kipnuggets;
8. God.. god is er klaar mee.

Mokum Kosher | 08-11-21 | 14:32

Iedereen zou zijn lifestyle aanpassen om de planeet te redden maar dan moet het voortbestaan van die planeet wel eerst bedreigd worden. Dit beweren niet eens de hardste hardcore model bouwers, alleen misschien de religieuze apocalyps aanhangers. Er is nooit sprake geweest van het voortbestaan van de planeet die zal over 1 miljard jaar ook nog zijn rondjes de zon draaien. Evenmin is er sprake van bedreiging van het voortbestaan van de mensheid. In de ergste scenario's wordt het leven in sommige delen van de wereld moeilijker en moeten mensen zich aanpassen. Nog maar drie jaar geleden publiceerde de overigens door propagandisten gevulde website van het KNMI nog het bericht dat de zeespiegelstijging in Nederland in overeenstemming was met de eeuwen daarvoor. Laat je niet gek maken door propaganda. Het is waarschijnlijk verstandig de CO2 uitstoot de beperken, in ieder geval daar een oplossing voor te zoeken want te hoge concentraties zijn om meerdere redenen waarschijnlijk niet wenselijk en verbranding van fossiele brandstoffen zorgt voor luchtverontreinigingen die schadelijk en hinderlijk is voor mensen. Dat is heel wat anders dan het voortbestaan van de planeet.

AlexanderVissers | 08-11-21 | 12:25 | 2

Meer Co2 in de lucht betekent weelderiger vegetatie, meer soortendiversiteit en een warmer klimaat. Nee, dat wil gretha niet, die wil alles schraal, dor en bevroren laten. Want dat is de toestand van de aarde die zij en haar volgers kennen en dus ook normaal vinden, zo conservatief als wat eigenlijk. Dat verandering ook iets goeds kan opleveren komt bij die lui helemaal niet op, er veranderd iets, oh my gawd we moeten iets doen. De arrogantie ook om te denken dat wij mensen er veel aan kunnen doen, lachwekkend bijna.

elfenstein | 08-11-21 | 12:37

@elfenstein | 08-11-21 | 12:37: De huidige ca 420 ppm is geen probleem maar bij 1000 ppm gaan sportprestaties al achteruit. Planten groeien wel harder maar voor mensen is het slechter. De rookgassen bij verbranding van fossiele brandstoffen (en hout) zijn daarnaast ook een serieus probleem dat weet je wel als je astma lijders in de familie hebt.

AlexanderVissers | 08-11-21 | 16:49

Ja, Mabel van Oranje is écht de aangewezen persoon om ook een duit in het klimaatzakje te doen!
Steenrijk, vliegt de hele wereld over, en intussen lekker zwaaien met dat vingertje naar de minvermogende Nederlanders, die beter moeten luisteren naar de klimaatalarmisten. Hou toch op!

KeesBruin | 08-11-21 | 12:25 | 2

Steenrijk is niet iets verwijtbaars. Zo klinkt het namelijk vaak wel vanuit de afgunstige rufthoek.

van Oeffelen | 08-11-21 | 12:30

@van Oeffelen | 08-11-21 | 12:30: Nee, Oef, ik verwijt haar niet dat ze steenrijk is, maar dóórdat ze steenrijk is, houdt ze er wel een levenstijl en reisgedrag op na waarmee ze niet in de positie is om Jan met de Pet de les te gaan lezen.

KeesBruin | 08-11-21 | 13:03

Ook handig dat alle nucleaire kennis zo ongeveer is weggetreiterd de afgelopen decennia. Dat zorgt er onder meer voor dat kernenergie nu 'duur' is.

skoftig | 08-11-21 | 12:25

Wacht maar tot we die individuele bereidheid koppelen aan de QR code voor toegang tot zo'n beetje alles. Dan komt 't wel weer goed.

Hans Kwalzan | 08-11-21 | 12:24

Misschien komt dat klimaatmaatregelen gepaard gaan met (zware) verhoging lastendruk, en die is in Nederland gelukkig al torenhoog. Waar links de afgelopen decennia altijd goed mee scoorde was hun zgn zorg voor de beurs van de gewone man. Met dat klimaatgedoe gaan ze nu op alle fronten aan die zelfde beurs komen, en die krijgen ze als een Boomerang terug in het gezicht. De Nederlandse Jan Modaal pikt een hoop geneuzel, maar kom uiteindelijk niet aan z'n centen.....

Nederlanddraaitdoor | 08-11-21 | 12:23 | 1

Diezelfde Jan Modaal tolereert al best wel wat jaren achtereen dat men aan zijn centen zit. Van Jan Modaal tot Piet Moraal, als ze zondag maar aan het voordelige ontbijt bij die blauwe woonwinkel kunnen zitten. 3 keer de koffie gratis bijvullen en het was een goed weekend...

PieterC | 08-11-21 | 12:30

Daarentegen hebben we in dit land van dominees en koopmannen waarschijnlijk wel relatief de meeste klimaatactivisten die anderen lekker de maat kunnen nemen

BASinnic | 08-11-21 | 12:23

Nederlanders zijn een van de weinige die al aantal jaren worden geconfronteerd met de debiele kosten en aanpassingen die opgedwongen gaan worden voor een minimale uitkomst. Gemeentes gaan binnenkort plannetjes doorduwen waardoor de eerste onder ons gaan zien dat je dus inderdaad 30k moet gaan betalen/lenen om je huis te verduurzamen. Ik zit in mijn gemeente bij een soort van testgroep waar ze voorhouden wat ze van plan zijn. Twee jaar geleden was bijna iedereen enthausiast. Lekker deugen iedereen. Nu de plannen steeds concreter zijn en er dus wijken worden aangewezen krabbelen steeds meer terug. Vooral die deugneuzen die als eerst aan de beurt zijn over een jaartje. Geweldig om te zien.

CzMichiel | 08-11-21 | 12:21 | 1

Zoals de gemiddelde Nederlander dus, een NIMBY.

PieterC | 08-11-21 | 12:31

Maar als je nu hebt meegelopen in een klimaatmars, dan heb je toch al genoeg gedaan?

skoftig | 08-11-21 | 12:18

Deels schijn. Heel Europa schakelt over op het relatief schone aardgas, wij moeten er juist van af, naar een duur en oncomfortabel alternatief. Geen wonder dat men niet wil. En mijn bereidheid is inmiddels ook wel flink afgenomen na die klucht rond de klimaattafels. Om maar eens wat te noemen: Greenpeace en Natuur en Milieu zaten wel aan de Energietafel, maar niemand uit de hoek van de kernenergie. Dan ben je wel af, wat mij betreft. Ze hadden trouwens die milieuclubs helemaal weg moeten laten, en alleen wetenschappers en doeners moeten toelaten. Lui die het probleem niet alleen kunnen benoemen, maar ook aan een oplossing kunnen werken. Heb je een oplossing, dan laat je de milieubaarden hun plasje er maar over doen, net als alle andere lobbyclubs.

Muxje | 08-11-21 | 12:16 | 5

Juist. Grootschalige verbetering van het miileu kan alleen door industrie op industriele schaal worden uitgevoerd.

ChatBot | 08-11-21 | 12:26

Je zou eens moeten nagaan via Yahoo Finance wie de grootste sponsers zijn van de clubs als GreenPeace. Spoiler: Het zijn dezelfde groepen met investeerders die de grootste pakketten aandelen bezitten in bijna alle beursgenoteerde bedrijven.

PieterC | 08-11-21 | 12:34

@jemagookniksmeer | 08-11-21 | 12:23: Geen klimaatwetenschappers erbij. Wat kunnen die aan een oplossing bijdragen? Hoogstens achteraf mee laten kijken ter toetsing.

Muxje | 08-11-21 | 12:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Zaaaai waaaas die waif van die laaange

LJBrinkhorst | 08-11-21 | 12:14 | 2

Zeer klimaatbewust met zijn zeilboot, en werkte ook actief mee aan bevolkingsafname

skoftig | 08-11-21 | 12:19

Juist, dat ze nog boven komt drijven met een tweet...

KlaagGraag | 08-11-21 | 12:27

Nederlanders passen zich prima aan. Hoe vaker het warm is, hoe vaker ze een korte broek aan trekken. Steeds meer mensen laten thuis een airco installeren en iedereen heeft z'n schaatsen in de inzamelzakken voor Afrika gedaan. Nederlanders zijn keigoed in het aanpassen wegens klimaat.

Leptob | 08-11-21 | 12:11

We worden geprepped voor onbetaalbaar gas en dure electriciteit. Maakt niet uit of je een ICE of EV rijdt straks, betalen zul je, gen ontkomen aan. Belasting op accijns op belasting, maakt allemaal niks uit, alles is voor Basssie, eeeh, de Nederlandse staat. Wanner gaan we eindelijk beseffen dat WIJ de kokende kikker zijn, en langzaam het totalitaire communisme worden ingetrokken door Lulletje Rozewater en z'n gangstervriendjes in Den Haag? (Rutte dus)

Homer P. Simpson | 08-11-21 | 12:10

51% van de Nederlanders vullen zandzakken.
De overige 49% woont hoog en droog.

steekmug | 08-11-21 | 12:09

We hebben toch al een ballen klimaat in NL, dus kan alleen maar beter worden. Ik ga de V8 maar weer eens opstarten, dan wordt het misschien eens wat droger in NL.

DeAapUitDeMouw | 08-11-21 | 12:07 | 1

Save the planet ! Jongens gaan we weer , er word weer een waarheid bepaald en wie zich daar niet in vind is wappie .

alexanderpechtold | 08-11-21 | 12:17

Ik heb geen auto, gebruik fiets of openbaar vervoer. Ik ga niet op vakantie naar het buitenland, ik koop zoveel mogelijk mijn voedse lokaal dus ook geen plastic verpakkingen, ik koop geen zooi via AliExpress of Amazon, ik koop niet elk jaar een nieuwe mobiel. Ik koop geen nieuwe kleding omdat dit jaar een andere kleur in de mode is. Ik eet weinig vlees en al helemaal geen Oekraïense plofkippen.

Niet 0mdat ik activistisch ben maar omdat het gewoon allemaal onzin is. Daarnaast ben ik geen linkse deuger dus geen "lalala geld" baantje wat niets daadwerkelijks toevoegd. Wat moet ik nog aanpassen dan?

Leviticus_ | 08-11-21 | 12:07 | 4

Je zou zelfmoord kunnen plegen. Het echte probleem is namelijk niet wat we uitstoten, maar met hoeveel mensen we dat doen. Wat je nu hoort op het nieuws is onderdeel met de "weg met ons" campagne die gevoerd wordt, waarin ons geleerd wordt dat we slecht zijn en een hekel aan onszelf moeten hebben.
En dat, terwijl de oplossingen die er zijn (nucleair / gas) uitgesloten worden bij het formuleren van een oplossing. Voor mij is het eenvoudig: ik weiger de fout bij mijzelf te zoeken wegens geen opties, en zal alleen meewerken aan een toekomst waar genoemde nucleaire en gas oplossingen een (groot) onderdeel van uitmaken.
Tot die tijd gooi ik gewoon nog een extra blok hout op het vuur, jaag ik de CV op en rij ik lekker door. Ze kunnen me wat in Den Haag.

Homer P. Simpson | 08-11-21 | 12:17

Je zou eens wat beter kunnen isoleren, paneeltjes plakken en een warmtepompje of zeaux kunnen installeren?

ReyNemaattori | 08-11-21 | 12:18

Zou ook helpen met de omvolking. Kunnen ze lekker 4 migranten in m'n woning proppen.

Leviticus_ | 08-11-21 | 12:18
▼ 1 antwoord verborgen

https://www.youtube.com/watch?v=-TUQ7yhOKCs

‘Cancel movement’ comes for ‘Let’s go Brandon’ slogan

Dit zul je op de Nederlandse televisie nooit meemaken. Niet dat alles beter is in Australië, want qua corona-gekte zijn ze daar écht compleet van hun padje af, maar dit vind ik dan weer wel leuk, want niemand ooit zal dit soort items op de Nederlandse televisie brengen.

VBO_B_Niveau | 08-11-21 | 12:06 | 1

Trumps connecties met Rusland( mi6 Christopher Steele tip) ook ontkracht, hoor je ook niks over bij nu/nos, youtu.be/TXIbHqCyWWM

steekmug | 08-11-21 | 12:15

Meubel van " oranje " gaat even aan werkend en betalend Nederland uitleggen dat we het slechtste scoren, vergeleken met de rest van Europa. De gotspe, hypocrisie en de brutaliteit. Die moet wel een Europese boterberg op haar lege kop hebben, om zo iets met droge ogen te kunnen verklaren.

Dzjengis-Somebody | 08-11-21 | 12:05 | 3

Als je echt denkt dat je de planeet kan redden ( en dus ook denkt dat dat nodig is ) ben je compleet getikt .

Is mijn idee overigens .

Ff geen joris vandaag.

alexanderpechtold | 08-11-21 | 12:22

Ook met droge benen durft zij het te verkondigen. Bruinsma zit al een tijde vast

vokfeez | 08-11-21 | 12:22

Ja, ik wil haar jaarlijkse energieverbruik wel eens zien (gas, elektriciteit, kerosine, benzine, diesel). Iets zegt me dat het erg veel is.... Kom op, Mabbel, openbaar je eindafrekening!

Rhenium | 08-11-21 | 12:27

Wat wil je. Het is ook absurd. Heel de wereld gaat aan het gas want goed voor het klimaat, maar voorloper Nederland moet van het gas af. Omdat Nederland zo’n voorloper was en een klein kutland is met door de massa immigratie drie miljoen meer inwoners dan ijkjaar 1990 zijn al die afspraken zo goed als niet te halen. Maar Rutte en Kaag willen deugen dus ze tekenen alles. Zie ook 40 miljard aan Italië geven voor hoge snelheids treinen. terwijl de eigen zorg door Rutte afgebroken word. En ja ze kunnen 6 miljard krijgen als de hypotheek rente aftrek afgeschaft wordt. Van die 40 miljard had je ook aardig wat warmtepompen kunnen kopen.

Snap_het_ook_niet | 08-11-21 | 12:05 | 5

@BBRDWR | 08-11-21 | 12:09:
-
Hetzelfde geldt voor HVO (hydrotreated vegetable oil), gerecycelde plantaardige olie uit (bijvoorbeeld) afgewerkt frituurvet (Finse uitvinding, binnenkort gaat er een grote productieplant open op de Maasvlakte) Het spul is goedkoper dan diesel, iedere dieselmotor kan er zonder meer -beter zelfs, want hoger cetaangetal- op rijden. Het spul reduceert de uitstoot van diesels drastisch en wij kunnen er MORGEN het hele diesel-uitstoot 'probleem' in dit land grotendeels mee oplossen.
Je mag toch aannemen, dat overheid en groene clubs deze nieuwe brandstof met open armen zouden verwelkomen... niets is minder waar: Diesels zijn emotie. Diesels zijn de vijand. Diesels moeten wég.
-
Dus gaat straks heel Europa aan het waterstof en aan de HVO uit Nederland... en Nederland ... blijft tragisch en alleen de mythe van stekkerauto's omhelzen. Voor de muziek uit willen lopen - en achter de feiten aan hollen, dát is Nederland.
-
Zolang als wij maar deugen.
-
www.neste.nl/neste-my-renewable-diese...

bisbisbis | 08-11-21 | 12:34

@BBRDWR | 08-11-21 | 12:09:
Economische groei zorgt niet automatisch voor een afname in de bevolkingsgroei zolang die laatste cultuur/religie gedreven is.

normanius | 08-11-21 | 12:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Dit betekent niet dat Nederlanders minder willen doen, maar dat Nederlanders de vragen het eerlijkst hebben beantwoord.

bintang | 08-11-21 | 12:03

Alleen klimaatverandering als het all inclusive is.

Naall | 08-11-21 | 12:01 | 1

Liefst wel bacon bij het ontbijt.

klaassenp28 | 08-11-21 | 12:05

Nederland heeft te maken met de wet van de remmende voorsprong. In 1990 hadden we al een hoogmodern productie-apparaat. Het is daarom moeilijker van 200 naar 250 te gaan dan van 0 naar 150.

Phantomas | 08-11-21 | 12:00

De aarde gaat zolang ze bestaat al door cyclussen heen.
Je bent behoorlijk dom als je werkelijk denkt daar iets aan te kunnen doen.
Of gehersenspoeld.
Doet er niet toe, al je geld en bezittingen zullen worden afgepakt.

Transgender-Airlines | 08-11-21 | 12:00 | 4

@Capt. Iglo | 08-11-21 | 12:08: Mee eens, maar dan omdat ik dat zelf zie en wil. Niet als het door mijn strot geduwd wordt vanwege allerlei andere belangen.

DeAapUitDeMouw | 08-11-21 | 12:10

@Capt. Iglo | 08-11-21 | 12:08: Dat gebeurde vroeger wel. En toen was het allemaal nog goed.

ultraman | 08-11-21 | 12:13

@Capt. Iglo | 08-11-21 | 12:08:
Nee, maar je wordt wel door de regering constant in je bek gescheten.

gestoptmetroken | 08-11-21 | 12:16
▼ 1 antwoord verborgen

Ik moet een nieuwe smartphone kopen. De oude is helemaal prima op de batterij na die niet vervangen kan worden. Is daar ook op gemaakt want er moet geld aan verdient worden. Het milieu is bijna zo belangrijk als de winst voor grote bedrijven.

maxrelax | 08-11-21 | 11:59 | 2

Zo goed als zeker kan een handige belwinkelbewoner daar wel een nieuwe accu instoppen. Even vragen en u weet het. Die jongens zijn verdomde handig met heteluchtpistolen, tooltjes waarmee je het scherm kan liften en rare stickertjes trekken waar de accu mee vastzit. Veel erger is trouwens de enorme berg e-waste die veroorzaakt wordt door het niet meer ondersteunen van de software. Microsof is as we speak bezig met de uitrol van Win11 die voor het afschrijven van meer dan 50% van alle computers ter wereld gaat zorgen in de komende paar jaar. Mooi detail: het nieuwe achtergrondje van win11 heeft een regenboogje! Zoooo schattig! Allemaal leuk dat milieu, maar d'r mot natuurlijk wel geld verdiend worden he? Dan maakt het ineens niet meer uit dat je al die waardevolle grondstoffen in de kliko moet donderen omdat de software niet meer werkt.

elfenstein | 08-11-21 | 12:13

U moet niks, lieve maxrelax.

zwenkwieltje | 08-11-21 | 12:49

Woont Mabel niet in Londen, en vliegt ze een paar keer per maand op en neer naar Nederland. Je kan ook de trein nemen, maar bah, zitten tussen het gewone volk.

klaassenp28 | 08-11-21 | 11:58 | 4

Haar dode partner maakt haar co2 neutraal.

Naall | 08-11-21 | 12:03

Geef eerst maar toe met je met die lange was Mabel

jack_gouda | 08-11-21 | 12:18
▼ 1 antwoord verborgen

We zijn alle regels gewoon zat. Er is geen land met zoveel regels als in Nederland. We betalen belasting over belasting. We zijn er klaar mee.

Een wijs man zei ooit: Dit land is het zat. C'est Ca!

Ernstige Zaken | 08-11-21 | 11:58 | 1

La vie n'est pas une boele de raisin: (vertaling: het leven is geen krentenbol).

klaassenp28 | 08-11-21 | 12:00

De vraag of het aanpassen van de levensstijl de planeet überhaupt kan redden stelt die muts van Oranje natuurlijk niet.

Spring Bruissteen | 08-11-21 | 11:57

Nederland is al heel lang één van de allerschoonste landen op deze aardkloot - en wij laten ons gedwee allerlei 'crises', milieuzones, vier kleuren kliko's en windmolens opdringen (zodat Google hier een beetje leuk datacentres aan de praat kan houden van uw en mijn belastinggeld)
-
Van het gas af! (zodat u straks lekker aan de prijsontwikkelings-leiband van het houtgestookte centrale warmtenet kunt lopen)
-
TE. VEEL. MENSEN.

bisbisbis | 08-11-21 | 11:57 | 1

Meer het klinkt lekker om te praten over klimaat. Mensen die je gaan volgen en vervolgens geld geven. Dan lach je hen uit.

VoltaireJohn | 08-11-21 | 11:59

Ja ja Ayaan, symptoombestrijding in plaats van het werkelijke probleem permanent oplossen is het antwoord.

Neuth | 08-11-21 | 11:57 | 4

@TeeJee | 08-11-21 | 14:11: Het onder het mom van liberalisme haar slechte gewoonten niet wilt op geven?

Neuth | 08-11-21 | 16:04
▼ 1 antwoord verborgen

Wat ook niet onbelangrijk is, is een betrouwbare overheid. Niet eentje die niet verder regeert dan de komende verkiezingen en drukker is met beeldvorming dan met gedegen langjarige plannen. Het continu aanpassen van de regels tijdens het spel kost alleen maar miljarden die veel nuttiger gebruikt kunnen worden.

En ook de ongelijkheid van de plannen binnen. Europa zijn gekmakend. In Duitsland willen ze iedereen aan een gasaansluiting hebben, en hier willen we iedereen er vanaf hebben. Dat werkt toch niet.

-PR- | 08-11-21 | 11:56

Niet alleen in Nederland, in Spanje nam men maar een prik pfizer.

gato | 08-11-21 | 11:56 | 1

Heerlijk, hoop dat ik snel m'n derde mag halen.

Wiezewalakristalix | 08-11-21 | 12:34

Ik denk dat de gemiddelde NL'er wel door heeft dat onze regering weer eens het braafste jongetje van de klas wil zijn en dat bijvoorbeeld China gewoon doet waar het zin in heeft. Dus waarom moeten wij NL met een marginale bijdrage in de klimaat ellende nog meer in knel komen. Terwijl de grootste vervuilers er geen fuck aan doen.

Libertarianism | 08-11-21 | 11:56 | 1

Gidsland.
Kost wat, maar het is toch maar uw geld.

jemagookniksmeer | 08-11-21 | 12:31

Nederlanders doen al jarenlang hun best voor het klimaat. Ik betwijfel of er in andere landen al huizen verplicht van het gas af moeten en of er daar ook zoveel zonnepanelen op het dak liggen. Andere Europese landen staan pas aan het begin van de energietransitie dus die kunnen relatief veel meer (zoals bv kolenmijnen sluiten) verbetering laten zien voordat het de inwoners persoonlijk gaat raken. Overigens moet Mabel gewoon haar hypocriete muil houden. Ze heeft miljoenen op haar bankrekening staan en maakt deel uit van de 1% superrijken die verantwoordelijk zijn voor de grootste CO 2 uitstoot. Of is er hier iemand die denkt dat ze met de trein vanuit Engeland bij schoonmama in NL op bezoek gaat?

Toos Bevergeil | 08-11-21 | 11:56 | 3

Verplicht van het gas af? We hebben hier niet eens stadsgas en stoken elektra. Handig als je kerncentrales hebt. En de meeste mensen stoken nog op hout (Frankrijk bestaat 40% uit bos).

klaassenp28 | 08-11-21 | 12:03

Landen als Duitsland en Spanje gaan juist aan het gas.

gato | 08-11-21 | 12:04

Zo is het. Je denkt toch niet dat zij de thermostaat op 16 graden zet en met een extra trui aan op de bank gaat zitten?

Lomo | 08-11-21 | 12:08

Nou maak uw borst maar nat voor nog meer deugberichten van BN-ers en andere oninteressante deugfiguren bij de talkshows over het klimaat. Als je dacht dat het niet erger kon....

sander3488 | 08-11-21 | 11:55 | 1

Mart Smeets gaat een extra trui aantrekken, live bij Jinek.

gestoptmetroken | 08-11-21 | 12:20

Ik ben een heel simpel mens. Ik verander zodra het mij voordeel oplevert. Ik ga mijn leven niet veranderen omdat ik daarmee “het klimaat red”. Iets met druppel en gloeiende plaat.

bulk | 08-11-21 | 11:55

Misschien omdat de belastingen hier al torenhoog zijn? Zie bv de BPM of prijzen aan de pomp. En als het geld nou nog zinnig besteed werd, maar er wordt massaal geld weggepist, bv de ruim 10 miljard aan biomassa subsidies of uitkeringen voor kansloze migranten die gemiddeld genomen niet de eigen broek kunnen ophouden.

Diederik_Ezel | 08-11-21 | 11:53 | 3

Wij ondervinden in NL in extreme mate hoe klimaatbeleid tégen de burgers kan werken. Door de 'stikstofcrisis' bijvoorbeeld, die nergens anders bestaat, maar hier dus vele (bouw)projecten stillegt. En dat in combinatie met een even unieke woningnood...

Ik denk dat heel wat mensen Urgenda wel kunnen schieten.

Papa Jones | 08-11-21 | 11:57

@Papa Jones | 08-11-21 | 11:57:
Urgenda heeft afgedwongen dat het kabinet zich aan hun eigen regels moet gaan houden. Daar moet je Urgenda niet op aankijken maar Rutte en die kliek.

* Il Principe * | 08-11-21 | 12:01

'Verzorgingsstaat'.

van Oeffelen | 08-11-21 | 12:17

Leptob | 08-11-21 | 11:50
Ûhhh... volgens mij bevindt het zwaar getroffen Limburg zich verre van Het Westen. Groetjes uit Zuid-Holland

brullend spuitijzer | 08-11-21 | 11:53 | 1

Zwaar getroffen? Die paar ondergelopen bordelen in Valkenburg bedoel je?

Bakkeleures | 08-11-21 | 12:34

We zouden moeten inzetten op innovatie. Het dogma "minder, minder, minder" valt niet zo lekker als het over welvaart gaat. Vliegen op waterstof, thorium reactoren, tot die tijd gewoon de reguliere reactoren, milieuvriendelijke batterijen van koolstof, enz. enz. We moeten perspectief tonen. Ja, aan onszelf. "Mogelijk is het 10 jaar iets lastiger, maar we zijn hard bezig om daarna als koningen te kunnen leven", dat moet de boodschap zijn. Maar daar heb je techneuten voor nodig ipv alpha-geschoolden aan de top. Het begint bij educatie, dat is waarom China voorop loopt. Zij zetten in op innovatie. Wij zitten decadent te leuteren over genders.

Upendo | 08-11-21 | 11:51 | 2

Niets meer aan toe te voegen.

Isditandersgenoeg | 08-11-21 | 12:09

Precies.

gato | 08-11-21 | 12:14

De zeespiegel kan mij niet snel genoeg stijgen. Laat de stakkers uit het westen maar hierheen komen en een vermogen neerleggen voor mijn huis. Dan koop ik wel een woonboot. U kunt beginnen met bieden.

Leptob | 08-11-21 | 11:50 | 1

Hartverwarmend....

JP1973 | 08-11-21 | 11:53

Natuurlijk willen ze in Polen wel, die ruiken (Europees) geld. En in Singapore lopen ze al aardig aan de leiband, ook niet echt een probleem. Hier wordt daar nu hard aan gewerkt. Er zijn 2 manieren om mensen een kant op aan te duwen: geld, zoals Polen of angst, zoals Singapore. In Nederland is de angstlobby ingezet. Eerst met covid en nu langzaam doorslaand naar het klimaat. De katholieke kerk ziet groen van afgunst, dit kregen zij niet voor elkaar.

Vandeanderekant | 08-11-21 | 11:49 | 3

Wat een raar verhaal.

van Oeffelen | 08-11-21 | 11:51

De kerk kreeg het ook wel voor elkaar maar niet voor eeuwig, dit waait ook over. Wat Polen betreft de politiek misschien ja.... de mensen? Ik heb daar twijfels over.

BL!ZZ | 08-11-21 | 11:55

Ook al zou Nederland het beste jongetje van de klas zijn zullen ze nog beweren dat Nederland onder aan de lijst staat. Klimaat verandert daar moeten we mee dealen omdat het een natuurlijke verandering is.

jitro | 08-11-21 | 13:16

Alle schoolklassen verplicht Waterworld kijken. Elke maandagochtend. Rest van de week leren we toekomstige generaties dijken bouwen. Op alle fronten voorbereid. Wij. Zijn. Nederland.

de Voorzittert | 08-11-21 | 11:48

Misschien dat men in Nederland anders reageert op dit soort typische EU plannen dan in landen waar de EU plannen door Nederland betaald worden.

Clay Regazzoni | 08-11-21 | 11:48 | 1

Dit inderdaad.
Ik vraag mij namelijk ook af waarom men niet van plan is maatregelen te nemen.
Als Nederlanders al behoorlijk wat doen en de volgende stap teveel geld, tijd en moeite kost, maar inwoners van andere landen pas een eerste stap hebben gezet en bereid zijn een volgende te zetten dan is dat verschil in houding best te verklaren.

Johanvb | 08-11-21 | 12:02

Waarom zet niemand zich in voor een beter klimaat op de ons omringende planeten? Daar is het pas bar en boos, op de meeste planeetjes kun je bijna niet lekker in een T-shirt en korte broek lopen...en op sommige planeten is er zelfs giftig gas enzo! Geen plantje dat daar gedijt, laat staan een omhulsel van vel.
Hoe lang blijven we dit nog ontkennen dan? Nou Mabel? Ken je me nog een beetje trouwens? Toen ik je uitplooide in de optimist op het IJsselmeer... nou?

Kalorkie | 08-11-21 | 11:47 | 1

Dikke plus, Kalorkie.

zwenkwieltje | 08-11-21 | 12:44

Zolang er steeds meer mensen in NL een airco en dergelijke laten installeren dan is dit dus een uiterst representatief onderzoek.

Op de simpele vraag of iemand bereid is per dag een uurtje minder lang te internetten / appen komt meestal al een golf van verontwaardiging terwijl die simpele kleine beetjes van iedereen rustig optellen.

Maar ik denk ook dat veel denken dat ze al heel veel doen en dat de ander het dus mag doen. Die ander kan ook gewoon het buitenland zijn.

oh no | 08-11-21 | 11:47

Zou het iets te maken hebben met de "groenlinks achtige" agressie waarop men probeert het door de strot te proppen, de enorme bedragen die ermee gepaard gaan en de prioriteit t.o.v. bijvoorbeeld betaalbare woningbouw, asfalt versus urgenda, stikstof, CO2 en de hele mikmak? De bevolking wordt moe gebeukt.
Nederland is een druppel op de gloeiende plaat. Als we nou eens geen rotzooi meer importeren uit China, India en andere vervuilende shithole landen schieten we misschien harder op.

gemeentereiniging | 08-11-21 | 11:46 | 1

moet je kijken wat ze in die apenlanden in de rivieren flikkeren. Lijken zijn dan nog het best afbreekbaar.

Dr.Utker | 08-11-21 | 11:55

9000 mensen bevragen op een totale Europese bevolking van 350 miljoen, en dat dan presenteren als representatief.

Knettertje gestoord.

TeeJee | 08-11-21 | 11:45

Oftewel "Nederland het minst gevoelig voor extreme indoctrinatie en bangmakerij omtrent klimaat". De PR-machine zal wel in een hogere versnelling geschakeld worden verwacht ik zo.

Do-na-zi | 08-11-21 | 11:45

Leuke tweet van Ayaan. En *plop* ook.
Maar doe maar lekker niet. Die summits.

grapo | 08-11-21 | 11:45 | 2

Inderdaad. Al die privévliegtuigen van die betrokken klimaatpipos zorgen ervoor dat onze uitstoot tot 2030 boven de norm blijft zitten. En daar moet de gewone bevolking dan weer onder lijden met extreme maatregelen.

-PR- | 08-11-21 | 12:02

In Tsjechië zijn ze bezig om een regeringscoalitie te formeren. Een van de voorstellen die daarbij op tafel liggen: het verhogen van de maximumsnelheid op bepaalde snelwegtrajecten van 130 naar 150 km. Het leidende argument daarbij is de verbetering van de verkeersdoorstroming... Maar over klimaat en CO2 hoor je niemand.

Eeuwig..Op..Vakantie | 08-11-21 | 11:43

Leer onderwater ademen.

jvc | 08-11-21 | 11:41

"Instant Update: NL gaat Trudeau alweer achterna"
Dan weet je ook meteen wat die Canadese deugkleuter hier kwam doen!

Mastermattie | 08-11-21 | 11:41

Dat kan niet, want wij hebben net zonnepannele.

NiCeY | 08-11-21 | 11:40

Trouwens die ex van Bruinsma heeft een dikke 150 miljard op de bank staan. Hoeveel Neeltje Jacoba's kun je daar voor kopen?

Conan de Rabarber | 08-11-21 | 11:40 | 14

@Watching the Wheels | 08-11-21 | 12:10: Nja, ze ondertunnelen zo'n bedrijf in ieder geval net zo lang tot ze hun klimaatneurose kunnen bevredigen.

Conan de Rabarber | 08-11-21 | 12:29
▼ 11 antwoorden verborgen

Nederland betaalt miljarden om kolencentrales te sluiten. www.volkskrant.nl/economie/een-van-de... en dvhn.nl/economie/Megaclaim-RWE-om-kol... Daarvoor betaalden deze semi-staatsbedrijven vergelijkbare bedragen om deze te bouwen in 2015. Alsof toen deze klimaataffaire nog onbekend was.

Hier is dus eerst geld betaalt om de centrale te bouwen, daarna is veel geld besteed aan de inkoop van emissierechten en nu mag als toetje veel gemeenschapsgeld naar vroegtijdige -TOTAAL- voorzienbare sluitingen.

Voor dat geld had je ook een kerncentrale kunnen hebben die veiliger, goedkoper, milieuvriendelijker en betrouwbaarder was dan wind en zonne-energie. Kijk maar naar Deaths per TWh, Life cost of kWh, CO2 equivalent per kWh of electricity en als laatste de duck-curve.

Het enige wat NOG dommer is, is het gebrek aan vloer-, muur- en dakisolatie.

Feynman | 08-11-21 | 11:39 | 12

@* Il Principe * | 08-11-21 | 11:47: However, new plants in China, South Korea and the United States provide some
basis for comparison with LCOEs ranging from €67/MWh in China to €82/MWh in the US in 2018. trinomics.eu/wp-content/uploads/2020/1... Kijk je vervolgens in de grafiek op pagina 2 dan zit je in de top3 van voorspelbare energie.

De kosten van energieopslag of snelle bijschakelen van bijvoorbeeld gasturbines ontbreken in dit overzicht, waardoor wind- en zonne-energie veel te goedkoop in dit overzicht staan.

Feynman | 08-11-21 | 12:34

@Feynman | 08-11-21 | 12:34:
De kosten om klimaatveranderingen het hoofd te bieden of bijvoorbeeld de kosten door de islamisering vanuit het M.O., ontbreken dan weer bij opwekking met fossiele energie.

* Il Principe * | 08-11-21 | 12:45
▼ 9 antwoorden verborgen

Was de raket van Andre Kuipers klimaatneutraal en woont Mabel in een ecologisch tiny house ? vragen, zoveel vragen.

Bibop | 08-11-21 | 11:39 | 2

tiny house is in die kringen zoiets als een plafond op 3 meter in plaats van 5. Of het ontbreken van personeelsverblijven.

Dr.Utker | 08-11-21 | 11:42

In een Tiny house bij Soros. Echt. Geld staat op de Maagdeneilanden.

gato | 08-11-21 | 12:23

Zolang Mark Rutte & Co. maar blijven zeiken dat De Krim teruggegeven moet worden aan Oekraïne - terwijl niemand dat ter plekke wil gezien de veel hogere levensstandaard onder Poetin - is ook een kerncentrale geen optie. Want uranium komt voornamelijk uit..... afijn laat maar

brullend spuitijzer | 08-11-21 | 11:38 | 1

Op de Krim hebben ze onder de jubelende leiding van Poetin vooral last van droogte. Dit keer niet veroorzaakt door klimaatverandering, maar door Oekraïners die de waterkraan hebben dichtgezet. Door hogere prijzen valt het trouwens met die 'hogere levensstandaard' erg mee.

Festen | 08-11-21 | 11:45

Wacht maar tot je "Personal Carbon Allowance" een feit is.
Dan piept men wel anders. 'De kachel aanzetten, of warm eten vanavond. En heb ik nog wel genoeg budget om nog effe snel te reaguren en zo?'.
Complot? Welnee!
"Rantsoenering van CO2 is de enige manier om de klimaatdoelen te halen. Het is eerlijk en het kan technisch, betoogt Quintijn Hoogenboom van werkgroep voetafdruk Nederland."
https://www.trouw.nl/opinie/rantsoenering-van-co2-is-de-enige-manier-om-de-klimaatdoelen-te-halen~baf2c5c1/
En het zal zo'n vaart niet lopen zeg je?
Dit is geen grap, hier wordt hard aan gewerkt.
https://twitter.com/AdriaanBeenen/status/1454769160047693825
https://www.mastercard.com/news/europe/nl-nl/nieuwsredactie/persberichten/nl-nl/2021/maart/mastercard-lanceert-co2-calculator-voor-banken-nu-consument-milieubewuster-wordt/

En dit rollen ze wereldwijd uit.
https://www.theguardian.com/commentisfree/2021/nov/02/radical-policies-net-zero-personal-carbon-allowances

Veel plezier met uw ecologische dwangbuis.

Abject | 08-11-21 | 11:36 | 2

Dit dus. En weet je ook waarom er zo hard op de QR maatschappij word ingezet.

2voor12 | 08-11-21 | 11:39

Interessant onderwerp. Mag wel eens meer aandacht aan besteed worden.

ultraman | 08-11-21 | 12:25

wat de neuk? Mebel die het plebs de les gaat lezen?

Lekker makkelijk scoren voor een over het paard getilde criminelenscharrel. Geld zat en de achtcilinder met chauffeur staat klaar voor vervoer naar de privéjet. Om daar te oreren hoe slecht het plebs zich gedraagt.

Die fransen waren zo gek niet met hun revolutie. Jezus wat een arrogante hypocrisie

Dr.Utker | 08-11-21 | 11:35

Als er gestopt wordt met het gebruik van aardolie, wat gaan die veganisten dan voor schoenen dragen? Hoe gaan we banden voor al die elektrische auto’s produceren? nl.m.wikipedia.org/wiki/Synthetisch_r...

Sinterbikske | 08-11-21 | 11:35

Altijd fijn om te zien dat Ayaan het goed maakt. We hebben onze beste immigrant ooit het land uit gejaagd.

J.P.Drapeau | 08-11-21 | 11:35 | 1

Tja, ze was nogal kritisch over de horror van islam, die zij letterlijk aan den lijve heeft ondervonden. En dat mag natuurlijk niet van de deugertjes.

James Lastig | 08-11-21 | 11:39

Ayaan die Nederland als voorbeeld noemt, terwijl de bevolking haar als een baksteen heeft laten vallen….. bijzonder vrouw hoor.

Normpje | 08-11-21 | 11:34 | 4

Niet de bevolking, maar de politiek. Je weet wel.. de politiek correcte meute, de nieuw rechtschapen mensch.

swapper | 08-11-21 | 11:38

@swapper | 08-11-21 | 11:38: Rita Verdonk is ook een van de hoofdschuldigen en die had daarna nog het lef om met TON op de proppen te komen.

Conan de Rabarber | 08-11-21 | 11:49

@Conan de Rabarber | 08-11-21 | 11:49:
Ayaan had gelogen bij haar asielaanvraag, dus Verdonk kon niet anders dan er een streep doorheen zetten. Anders zou ze dat van andere asielzoekers namelijk ook moeten goedkeuren.

MFvGeel | 08-11-21 | 12:29
▼ 1 antwoord verborgen

Gistermiddag de thermostaat één graad hoger gezet. Wat was het godverdomme koud! En nee, ik doe binnen geen extra trui aan. En voor de rest kan het me geen reedt meer schelen, als Ajax maar wint. Oh, kudt.

Von Knarrenstein | 08-11-21 | 11:34

Nederlanders willen wel. Maar het helpt niet als we hier door alle bijkomende kosten de armoede worden ingedrukt, en China en India gezellig nog wat kolen op de BBQ gooien. De echte verandering moet eerst komen van de grootste vervuilers.

Oh en kernenergie...

-PR- | 08-11-21 | 11:33 | 4

Geen verrassing dat Nederland en Duitsland laag scoren. Wij zijn namelijk al decenia hiermee bezig en de Nederlander heeft al heel veel gedaan en moeten doen/laten. De rek is er een beetje uit, het is vooral nu aan anderen om ook eens iets te gaan doen.

HA BIER!1! | 08-11-21 | 11:51

@HA BIER!1! | 08-11-21 | 11:51:
Dat is het probleem met relatief de uitstoot te moeten verminderen tegenover in absolute hoeveelheden. De gemiddelde nederlander stootte al veel minder uit met hun gasverwarming in vergelijking met de bruinkoolstokers in Oost-Europa. Dus is het voor ons veel moeilijker en dus duurder nog verder te verminderen.

2voor12 | 08-11-21 | 11:58

@Watching the Wheels | 08-11-21 | 11:40:
Daar kan geen laboratoriumlek tegen op.

Ernst Oosters8389 | 08-11-21 | 12:56
▼ 1 antwoord verborgen

Als Rob Jetten stopt met het prive rondvliegen van de wereld, dan neem ik de klimaatverandering pas serieus. Nou vooruit, als Dolf Jansen stopt met vliegen, dan neem ik het ook serieus.

yeps | 08-11-21 | 11:33 | 4

Hoeveel privévliegtuigen stuurde Jeff Bezos naar de klimaattop? 400?

Mastermattie | 08-11-21 | 11:38

Heeft iemand al een foto van Dolf onderweg naar zijn tweede huisje?

swapper | 08-11-21 | 11:41

Bedoelt u nou te zeggen dat u Dolf Jansen serieus neemt?

elfenstein | 08-11-21 | 12:05
▼ 1 antwoord verborgen

Misschien dat mensen dan een keer wakker worden als dat circus ook aan hun QR code gekoppeld gaat worden, bijvoorbeeld via een CO2 budget.

Mastermattie | 08-11-21 | 11:33

Zal maar niet vragen of ze met de familie nog gaat skiën, dat is een beetje erg hard. Waarom zijn al die mensen altijd bezig om andere mensen te veranderen? Nederland stoot 0,5% van de CO2 uit. Als we allemaal alles halveren (lees niet meer op wintersport, niet meer twee of drie keer per jaar naar Griekenland op vakantie met je oranje speedboot, de helft van je Shell-aandelen verkopen, dan scheelt dat 0,25% (als we niet elke week 1000 asielzoekers toelaten en als bedrijven ook mee gaan doen, wat ze niet of onvoldoende gaan doen).

Watching the Wheels | 08-11-21 | 11:33

Als je mensen al helemaal dol gedraaid hebt met 10 verschillende klikobakken, milieutaks op alles, 100 rijden overdag anders gaan de ijsberen dood en godweet wat nog meer aan bedrog en geldklopperij dan is het niet heel raar dat ze op een gegeven moment een dikke vinger opsteken naar eenieder die ook nog even komt drammen over het milieu en daarna je geld wil.

elfenstein | 08-11-21 | 11:33 | 8

@elfenstein | 08-11-21 | 12:03: dat burgertje pesten is een doel op zich geworden, kijk maar naar hoe het timmermansmanifest is afgefakkeld als netto nul verbetering voor het klimaat, maar wel alles duurder voor de consument.

Dezenaamhier | 08-11-21 | 13:49
▼ 5 antwoorden verborgen

Onderzoek, groot onderzoek. Werd door CBS benaderd met een 'onderzoek' naar vakantie vieren. Na enkele vragen uit de enquete gestopt vanwege impertinente vragen die niets met vakantie vieren te maken hebben. Zo zijn Nederlanders misschien meer dan onze buren vergiftigd en door scha en schande behoedzaam geworden met het invullen van enquetes. De enquete van de Guardian toont een groot percentage militanten aan, die precies tegen de stroom ingaan. Dat is een protestantse trek. Het zegt iets over hoe Nederlanders reageren op enquetes. Maar het zegt weinig tot niets over de inhoud.

Eeuwig..Op..Vakantie | 08-11-21 | 11:33

Ach ja, Après nous le déluge.

wilmeister00 | 08-11-21 | 11:32

Gelukkig zijn Nederlanders dus niet zo goedgelovig en vatbaar voor al die klimaatsprookjes.

Conan de Rabarber | 08-11-21 | 11:32 | 1

De dominee met het vingertje denk ik eerder.

BrutusBosch | 08-11-21 | 12:35

Komt omdat we al de hoogste belastingdruk hebben om geld weg te geven aan de rest van de wereld en de mensen gewoon geen cent meer hebben om ook nog eens hier aan mee te doen.

2voor12 | 08-11-21 | 11:32 | 3

Precies dit! Wij snappen dat de bon weer onze kant op gaat komen. In Oost-Europa echter zien ze de subsidies alweer tegemoet. Wel een verschilletje.

R.F.Pickering | 08-11-21 | 11:36

hear hear! Precies mijn gedachten

sqlMaster | 08-11-21 | 11:56

Nou ja, zolang zij nog een eengezinswoning kunnen kopen van 4,5 ton en een hypotheek aflossing van pakweg 1400 euro per maand hebben, valt het in NL wel mee, toch?

Keyboardspeler | 08-11-21 | 13:31

Er is maar één verklaring/oorzaak dat half Nederland inmiddels de hakken in het zand zet. Eén woord.

Urgenda.

Papa Jones | 08-11-21 | 11:31

Laat Mabel van Sinaasappel eerst maar eens fatsoenlijk in het Nederlands twieten voordat ze het heeft over 'de Nederlander'.

zwenkwieltje | 08-11-21 | 11:30

Ik verander helemaal niks. En Nederlanders die in het engels twitteren over Nederland(ers), die mag ik niet.

Leptob | 08-11-21 | 11:30 | 3

Oh, u was mij net voor.

zwenkwieltje | 08-11-21 | 11:31

Nou ja groot.. 9000 deelnemers verdeeld over 10 landen. Dat is gemiddeld 900 per land. Voor een heel land niet zo heel groot.

koeberg | 08-11-21 | 11:30

Als ik 'groene' bakfietsmoeders zie rijden met meerdere kiddo's vraag ik me altijd af wat de ecologische voetafdruk is van zo'n familie? Je ziel afkopen met 50 euro naar het WNF of een vegaburger bunkeren van 20 euro. Je moet het maar kunnen.

First Contact | 08-11-21 | 11:29 | 5

@2voor12 | 08-11-21 | 11:34: Ja leuk is dat. Heel zorgelijk kijk ik dan wanneer ze meer dan drie kinderen hebben, "oei"...

First Contact | 08-11-21 | 11:38

@2voor12 | 08-11-21 | 11:34: Eigenlijk moeten die klimaatdrammers iedereen met 1 of meer kinderen boos aankijken, wil je de wereld echt redden.

Keyboardspeler | 08-11-21 | 13:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Er wordt voortdurend gesproken over smeltende polen, dus ik vind het niet gek dat de bevolking daar zich het meest zorgen maakt.

C1O2 | 08-11-21 | 11:28 | 2

smeltende Polen ?

jvc | 08-11-21 | 11:45

Probeer jij tegenwoordig nog maar eens een muurtje te laten stucken..

marcoplarco | 08-11-21 | 12:04

Als er IEMAND geen recht van spreken heeft is het Mabel zelf wel.

James Lastig | 08-11-21 | 11:28 | 3

Klimaatverandering had haar man kunnen redden!

JWZ_JMK | 08-11-21 | 11:36

Dat mens is gruwelijk fout. Maar dat mag je niet zeggen.

Phantomas | 08-11-21 | 16:30

En hoe is de lifestyle van Mabel van Oranje? Maakt ze een grap dat ze anderen de maat neemt?

Nappa | 08-11-21 | 11:27 | 1

Die ligt op 'n een of ander luxe energieverspillend plezierjacht in het vooronder te krikken met 'n een of andere louche gast.

gemeentereiniging | 08-11-21 | 11:34

Stoppen met fossiele energie heeft een vrij groot nadeel: produceren kunstmest.
Gevolg bij een tekort aan kunstmest, tekort aan voedsel.

Maar verder geen punt.

Toetsenbordcomplex | 08-11-21 | 11:26 | 4

We hebben in Nederland een mestoverschot dus dat met die kunstmest zal zo'n probleem niet zijn, in tegendeel!

Bakkeleures | 08-11-21 | 11:34

Ach, een groot deel van de voedselproductie wordt gebruikt om vee te voeren. Als we vegetarisch worden is dat dus ook opgelost.

* Il Principe * | 08-11-21 | 11:35

@* Il Principe * | 08-11-21 | 11:35: Wilt u dat vee dan laten verhongeren?
Als je geen vlees meer eet en de koeien/varkens niet slacht om op te eten, wilt u ze dan om niet vermoorden?

Hendrikaatje | 08-11-21 | 12:55
▼ 1 antwoord verborgen

In Nederland is het vertrouwen in de overheid terecht zo laag dat we collectief roepen "bekijk het maar".

Koning Willy | 08-11-21 | 11:26 | 1

Nee, als een sponsje is uitgeknepen komt er geen water meer uit. Zuidelijke landen zijn nog volle sponsjes.

Smeggel | 08-11-21 | 11:42

Na de Watersnoodramp van 1953 is Nederland heer en meester van de wateren.

VoltaireJohn | 08-11-21 | 11:26 | 4

@Bakkeleures | 08-11-21 | 11:35: 120 cm per eeuw ... pfff. Ik heb het zelf laatst eens nagemeten. Ik kwam aan anderhalve meter in zes uur! (vrij naar Herman Finkers).

James Lastig | 08-11-21 | 11:36

@Bakkeleures | 08-11-21 | 11:35: De trend is 1.86mm per jaar, al 120 jaar lang en constant. Da's wel bijna 19cm over een eeuw. Dus die paniek is helemaal terecht! [/Joop mode]

marcoplarco | 08-11-21 | 12:02

@marcoplarco | 08-11-21 | 12:02: Vreemd, ik stond als kind eind jaren 50 op het Zandvoortse strand en bij vloed kwam het zeewater, naar ik schat, op 20 meter afstand van de strandhuisjes en bijna 60 jaar later is dat nog precies hetzelfde.

Dus vandaar dat ik rustig slaap.

Keyboardspeler | 08-11-21 | 13:23
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com