Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE. Hoorcollege Pieter Omtzigt, de held die we niet verdienen, maar wel nodig hebben

Pieter Omtzigt introduceert politieke plannen voor nieuw sociaal contract

U mocht vandaag vroeg bier (t)anken, maar metzonder academisch kwartiertje moet u toch weer eventjes terug naar uw stoelen. Yoeri Albrecht stond tussen het stiekem zuipen met Femke Halsema door bovenop het dak van debatcentrum De Balie, met een schijnwerper met een grote 'O' tegen de wolken aan te ketsen, en plots was daar de Omtzigtman. De held die we in de Nederlandse politiek absoluut niet verdienen, maar wel de held die we nodig hebben.

"Pieter Omtzigt gaat in De Balie terug naar de uitgangspunten van regeringsbeleid, naar de verhouding tussen overheid en burger, die verstoord is geraakt. Die verhouding moet weer in balans gebracht worden door terug te keren naar de basis: het belang van goed bestuur en de noodzaak van een nieuw sociaal contract. Het is geen alomvattend verhaal over alle vraagstukken die er vandaag de dag spelen. Wel gaat Omtzigt in op een aantal kernthema’s waar hij de komende tijd concreet mee aan de slag wil gaan waaronder de bestaanszekerheid en het sociaal minimum, de volkshuisvesting en de rechtsstaat." 

Ook aanwezig in De Balie: hoogleraar staatsrecht Wim Voermans, Nibud-directeur Arjan '18.250' Vliegenthart en politicoloog Fatihya Abdi voor een gesprek over 'de staat van de Nederlandse rechtstaat, het inkomen van de Nederlandse burger en het verstoorde vertrouwen tussen die burger en de overheid'. 

LIVESTREAM NA DE KLIK.

TEKST ONDER DEZE LINK

.

Reaguursels

Inloggen

Zijn tekst net gelezen. Ijzersterk, mijn stem heeft hij.

Hij schrijft dat de regering ongrondwettelijk handelt, maar niemand in kan grijpen. Feitelijk beschrijft hij in detail in welke dictatuur we zijn beland. Genuanceerd en onderbouwd, inclusief simpele en haalbare aanbevelingen om daar wat aan te doen.

Dit is beter dan de gebruikelijke kritiek van Wilders en Baudet.

van heinde en verre | 18-09-21 | 10:55

Ik begrijp die fascinatie met Omtzigt niet zo goed. Na een lange periode van afwezigheid zijn zijn eerste wapenfeiten in de tweede kamer:

- Voor het discrimineren van kinderen op basis van hun medische status stemmen
- Tegen het afschaffen van coronamaatregelen stemmen
- Voor het opleggen van vaccinatieplicht door werkgevers stemmen

Bij mij ben je dan voor altijd af.

Max Headroom | 18-09-21 | 09:23 | 1

Daar sluit ik mij volledig bij aan. Deze meneer is onderdeel van het probleem, niet de oplossing.

Kaposi_Sarcoom | 18-09-21 | 09:55

Lees het omtzigt verhaal, vanaf nu is het echt een # k.tland.

Banenenrepubliek | 18-09-21 | 08:43

Omtzigt, maak je eens druk/kwaad om het enorme Onrecht Wat veel Nederlanders wordt aangedaan. Door de enorme asielinstroom is het voor Nederlanders onmogelijk geworden een huur- of koophuis te krijgen of te betalen.

meneer Q | 18-09-21 | 00:29 | 4

@anneb | 18-09-21 | 02:39:
Lol. Stommere redenatie is er niet. Er is geen sprake van een bevolkingsgroep. Migratie, asielzoekers komen uit vele windstreken.
Heb mijn huis verkocht aan een expat uit India, die het hier prima doet. Werkt zich suf, verdient goed en past zich prima aan, zonder zijn eigenheid te verliezen. Zoals een Hollander in Amerika zou doen.
Dat staat haaks op het gedrag van de andere groep. Die neemt plaats in, en kost alleen maar.

ristretto | 18-09-21 | 07:36

Op zich met je eens, er zijn meerdere componenten die bijdragen aan het probleem. Maar zoals het fout is om alles op asielzoekers te richten is het tegelijkertijd onjuist om het dus maar niet te benoemen. Persoonlijk zie ik in deze categorie meer een probleem met de instroom van economische migranten (geen asielzoekers) die niet over kwalificaties beschikken waarmee ze kans maken op de arbeidsmarkt. Criteria verbinden aan verblijf zoals bijvoorbeeld Australië doet zou wenselijk zijn. Dan worden woningen benut door mensen die inderdaad bijdragen aan de economie en niet alleen maar eruit nemen. Zoals “we are here”, walgelijke vertoning. Inbrekers die claimen bij je te wonen accepteer je toch ook niet. Waarom deze mensen wel. Het woord illegaal zegt toch al genoeg.
Dus niet alle immigranten zijn goed of slecht. Niet in 1 grote groep benoemen maar beoordelen in sub-categoriën en beleid voeren per categorie.

EG61 | 18-09-21 | 07:44

Wat ik het gehele gesprek gemist heb is de olifant in de kamer zijnde de EU. In Brussel en Straatsburg worden wetten gemaakt door een ongekozen macht zogenaamd gecontroleerd door een zielloos en onmachtig parlement. De wetten waar Nederland zich aan heeft te houden en dat ook doet zolang het de machtspoliticus Rutte uitkomt. Men had het in het gesprek over de afstand tussen de overheid en de burger, het gebrek aan het sociale contract. Deze beide zaken zijn nog groter t.o.v. de macht in Brussel die voor 80% onze wetten bepaald. En volledig onoverbrugbaar omdat de Brusselse macht dat ten alle tijden zal tegenhouden omdat een democratisch bestuurde EU het bestaansrecht heeft enkel door het mandaat van de kiezer. Zich verantwoorden naar de burger is blijkbaar niet meer van deze tijd. Zie ook de Rutte regeringen.

forecastle | 18-09-21 | 08:55
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb het vrij laat kunnen bekijken.
Wat mij direct opviel was, dat die Yuri Albrecht vrij snel door de mand viel, dat hij het boek van Omtzigt helemaal niet gelezen had, en duidelijk moeite had met het stellen van zinnige vragen.
Waarom die Somalische erbij zat is mij totaal niet duidelijk geworden.

Roadblock | 18-09-21 | 00:07

Pieter is geen held. Pieter is een misbaksel. Altijd, zelf nu nog, meestemmen met het CDA. En altijd tegen de belangen van het nederlandse volk.

Bread_Pitt | 17-09-21 | 21:47 | 2

U klinkt behoorlijk dom.

Roadblock | 18-09-21 | 00:08

Ik heb geluisterd naar zijn betoog en kon niet ontdekken waar hij tegen de belangen van het nederlandse volk sprak. Misschien kunt u dat eens toelichten? Misschien kunt u eens uitleggen waarom Omtzigt niet meer in het CDA zit?

anneb | 18-09-21 | 02:49

Niet storen. Ik ben samen met Omtzigt aan het bidden. God is goed. Lang leve de religie...

abonnee2019## | 17-09-21 | 21:38

Hij heeft de volharding van een profeet. Niet bang boor zijn eigen hachje. Doet alles om de leiders en het volk weer op het rechte pad te brengen.
Verder mag ik hopen dat hij een hoop discipelen maakt.

hoejeheette | 17-09-21 | 21:12

Pieter tekend opnieuw doelwit op rug voor collega politici om dolken in te steken op nieuwe taak die Pieter op zijn schouders neemt.

Ik ben blij dat hij het doet en de energie er voor blijft houden.

niemand specifiek | 17-09-21 | 20:37

Het probleem voor Omtzigt is het vinden van 25+ mensen die betrouwbaar, competent en niet voor hel geld, macht en zichzelf gaan in zijn nieuwe fractie straks. Heel moeilijke opgave..

ceesreis | 17-09-21 | 20:28 | 4

Voeg daar bij dat die 25 anderen ook nog eens zijn inzichten zouden moeten delen..

starbuck280 | 17-09-21 | 20:49

Er zijn er die met slechts 12 heel ver zijn gekomen.

hoejeheette | 17-09-21 | 21:13
▼ 1 antwoord verborgen

Gedegen verhaal en mooie basis tot inhoudelijke discussie. Ik hoop dat er nog vele Omtzigtmannen en -vrouwen gaan opstaan, ongeacht politieke kleur. Heb er zelf het niveau niet voor, dus beperk ik me wel tot het online gooien met roze poep.

Duwbak_Linda | 17-09-21 | 20:18 | 2

Blader ik wat door de topics, zie ik steeds de duwbak. Alert, terzake. Je bent toch niet naar complimenten aan het vissen op je bak?

GregorVanPallandt | 17-09-21 | 20:43

De gang van zaken in ons land richt zich vooral op modieuze randverschijnselen, trendy niemendalletjes, in plaats van de voort etterende problemen te benoemen laat staan ze aan te pakken. Men stemt niet op Kaag omdat zij nu echt het nieuwe leiderschap in zich draagt, het tegenovergestelde is juist waar, maar omdat het een modieuze trend is om op haar te stemmen. Want hoewel we zat zelfverzekerde vrouwen hebben (die de publiciteit niet nodig hebben), moeten we ze vooral blijven zien als achtergestelden. En als de bodem onder Kaag wegvalt, ach dan verzinnen we een nieuwe trend. Corrupte media werken wel mee en de politiek buigt ook mee.
Het leven in Nederland is nooit perfect geweest, maar het was wel aangenaam. Sinds Rutte c.s. is het een onbezonnen zooitje. Sinds de PvdA het sociale uit het socialisme heeft gesloopt en er een verdienmodel voor zichzelf van hebben gemaakt is de oplossing van armoe en ellende al jarenlang gestagneerd. Het CDA is een 70+ partij met een hele grote bek en weinig wol. En dat gaat mee regeren.
Men wil niet vooruit.

Broadsquire | 17-09-21 | 20:06 | 2

Duidelijk.

ZZP-er | 17-09-21 | 21:08

Ja, de Melkertbaan was in meerdere opzichten profetisch.

Wiebenick | 17-09-21 | 21:43

Ik wil de pret niet bederven hoor… Maar Lise Witteman (Follow The Money) heeft net een leuk boek uitgebracht “Sluiproute Brussel”. Conclusie: 90% van de besluitvorming ligt in Brussel, 10% in Nederland. 90% van de media-aandacht gaat naar NL (Den-Haag), 10% naar Brussel. Wakker worden, jullie kijken de verkeerde kant op. Verder is Omtzigt gewoon een held, daar ligt het niet aan.

Mr Moore | 17-09-21 | 19:58 | 3

En hoe komt de besluitvorming in Brussel tot stand? Juist.

Duwbak_Linda | 17-09-21 | 20:21

200.000 lobbyisten rondom Brussel zijn 24/7 paraat met ongekende 'diepe zakken' om de 'Europeanen' om te vormen naar hun eigen wensen, lees ons aankoop gedrag van essentiele althans door de Unilever's van nu aangeprezen baby producten. De ongekende lobby tegen de invoering van het 'stoplicht' op de verpakking.
Bewust de ingrediënten in het kleinste lettertype mogelijk, zodat het haast onleesbaar is zonder vergrootglas, op de verpakking te plaatsen zegt al genoeg. De rechter zal anders oordelen waarschijnlijk maar U en ik weten wel beter

Bong-Grijp | 18-09-21 | 02:25

Een hele geruststelling om de Omtzigtman weer strijdbaar bezig te zien. Hij heeft er zo te zien zin an, gaat gewoon onverdroten door waar hij gebleven was. Heerlijk om te zien en te horen en waarlijk een verademing.

Schoorsteenveger | 17-09-21 | 19:55 | 1

Dat zal allemaal wel, maar Omzigt’s partij is rechtstreeks medeverantwoordelijk voor het invoeren van een desastreus bureaucratisch Toeslagensysteem. Een gedrocht waar door eenieder die het kon wete voor is gewaarschuwd.
De voorlopers van het CDA, KVP, CHU en ARP stonden de gezinsherenigingen toe in de jaren zeventig en tachtig.
Waardoor er nu drie miljoen nieuwe “Nederlanders” zijn.

Kortom, nu vinden we Pieter een held, maar hij maakt gewoon deel uit van het probleem

theo-is-dood | 17-09-21 | 21:16

Dit, waarde reaguurders, juich ik van harte toe. De vrijmibo in De Balie zowaar met livestream. Tafelgasten uit vier windrichtingen die allen (een aantal rabiaten hier vinden van niet, maar dat zijn sowieso nihilisten) ter zake kundig een inbreng hebben zonder gehinderd te worden door geld, een baasje, de lobby, het kiezersmandaat of partij-instructies. Prima moderator en dito publiek. En een politicus met een dna dat zeer dicht in de buurt komt van wat ik als een hedendaagse modelpoliticus zie; bescheiden, dienstbaar, pragmatisch en zich realiserend dat de politiek en ambtenarij niets meer en minder is dan de olie en onderhoudsmonteur van volk en vaderland. Ik hoop van harte dat hij niet bezwijkt, volhardend is, trouwe gelijkgestemden om zich heen verzameld (wel snel, want de kans op nieuwe verkiezingen groeit met de dag - alhoewel Teflon Rutte in staat is tot zowat alles om PM te blijven) en het komende decennium de rot er zo veel mogelijk uit weet te snijden. Al zal het een guerilla van de lange adem worden waarin carriere-ambtenaren met gouden armbanden, het oud geld van de VVD, de onmetelijke macht van de corporate lobby, het fiscale denken van de Tesla-rijders uit de Vinex c.q. de Audi-rijders uit het Gooi c.q. Range Rover-rijders uit Bloemendaal, de kaalkopjes en bruinhemden, de onveilige en beangstigende verbetenheid van de hardcore D66-stemmers en Kaag-adepten en natuurlijk het woke-leger er alles aan zullen doen om politici kaliber Omtzigt kalt zu stellen.

RuigVanDeTichel | 17-09-21 | 19:28 | 5

@Wiebenick | 17-09-21 | 19:51: Het is meer dat ik - tegen beter weten in - nog een sprankje hoop heb op "verandering". Naiëf en ja, ik begin beter bij mezelf. Maar hoop doet leven en we ploeteren verder. Tot dan doe ik het maar met types Omtzigt.

RuigVanDeTichel | 17-09-21 | 21:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Goed verhaal weer van Omtzigt.

Dandruff | 17-09-21 | 19:26

Voor wie hem heeft gemist en zich niet wil registeren om hem nog eens terug te kijken:
www.youtube.com/watch?v=Jcg6t-jL3Bw
Begint na 30 minuten...

Graaisnaaiert | 17-09-21 | 19:16 | 3

Dankeschön!

Duwbak_Linda | 17-09-21 | 19:18

Mijn dank.

Roadblock | 17-09-21 | 19:23

Geen dank, graag gedaan. Kan ook niet altijd alles live kijken maar op youtube is meestal dit soort uitzendingen wel integraal te vinden, net zoals debatten.

Graaisnaaiert | 17-09-21 | 19:43

Rozen verwelken,
Schepen vergaan,
Kaag de laan uit,Bijleveld erachteraan,
Maar Rutte?
Rutte zal altijd doorgaan.

Godderwrake | 17-09-21 | 19:15 | 1

Rutte heeft uiteindelijk ook zijn tijd gehad. Misschien duurt het nog even, maar het zou zomaar kunnen dat zijn stijl van lakens uitdelen plots niet meer werkt, gewoon omdat de sfeer in de Kamer omslaat.

Schoorsteenveger | 17-09-21 | 19:58

Heerlijke discussie, ik zeg, Revolutie.

Rest In Privacy | 17-09-21 | 19:14

Heerlijk zo'n echt democratisch debat in de samenleving over de samenleving.

Ik het Pieter gemist. Blij dat hij er weer is.

swuinm71 | 17-09-21 | 19:13 | 1

Ja, he. Ik ook.

Bataafje | 17-09-21 | 19:21

Had ooit ook een vriend die Arjan heette, was ook een koekwaus....... zou het aan de naam liggen?

Knip | 17-09-21 | 19:05

Is dat steile haar bij deze Somalische dame geen culturele toe-eigening?

Merkwaardeloos | 17-09-21 | 19:01 | 1

Culturele toe-eigening is bolsymmetrische bullshit.

Mazzelstof | 17-09-21 | 19:14

Sommige mensen denken dat Omtzigt "rechts" is; een soort alternatief voor Wilders , Baudet, enzo.

Maar Omtzigt omschrijft zich als "sociaal links" en zal dus ook niet de massa immigratie beperken of de macht van de EU willen verminderen. Wat dit soort onderwerpen betreft stemt Omtzigt in lijn met de Haagse elite.

Bij Omtzigt draait het om "bestuurlijke vernieuwing" ; dat is het thema van Omtzigt. En niet beperken macht EU; een halt toeroepen aan de illegale massa immigratie, enzovoorts.

Swieberj | 17-09-21 | 18:50 | 3

Zo is het idd. De wens voor bestuurlijke vernieuwing is groot, daarom ook Baudet, JA21 en BBB. Het zijn zo’n 25/35 zetels die daar te behalen vallen. Maar Pieter gaat nooit 25 zetels halen, het blijft toch een vorm van CDA.

Sinterbikske | 17-09-21 | 18:57

@Swieberj | 17-09-21 | 18:50
Dat zijn allemaal keuzes over linksaf, rechtsaf, harder of zachter rijden.
Punt dat Omtzigt maakt is dat het motorblok nodig aan revisie toe is. Zonder kom je helemaal nergens.

Duwbak_Linda | 17-09-21 | 19:09

Sterk!

Baardvansinterklaas | 17-09-21 | 18:46

Totaal malloot Vliegenthart, ik ben weg.

Uw Verzekeringsadvis | 17-09-21 | 18:42 | 1

Hij lijkt op een van die cabaretiers. Denk altijd dat die het is.

Merkwaardeloos | 17-09-21 | 19:03

Kunnen we eens een keer stoppen met het heilig verklaren van Omtzigt. Prima volksvertegenwoordiger en we moeten er meer van hebben. Maar Pieter is niet de heilige graal voor alle problemen en oplossingen. Goed door kunnen vragen en je ergens in vast kunnen bijten wil niet zeggen dat je ook een goed bestuurder zult zijn.

Nietdanjatoch | 17-09-21 | 18:33 | 10

@Lood om oud ijzer | 17-09-21 | 18:49: Zo? Een eenmanskartel?

dihydrogenmonoxide | 17-09-21 | 20:08

Precies. Je kunt wel terecht boos worden over de uitwassen van het Toeslagensysteem en de terugvorderingen. Maar dat waren toch allemaal thema’s waar over is gediscussieerd in de Kamer. En waarmee Pieter’s partij heeft ingestemd

theo-is-dood | 17-09-21 | 21:20
▼ 7 antwoorden verborgen

Ook Omtzigt stemde onder meer vóór het halen van duizenden Afghanen, net als de meeste andere partijen.

Dus ook Omtzigt zal wat de (illegale) massa immigratie geen verandering brengen.

Swieberj | 17-09-21 | 18:30 | 5

@Frau Merkel | 17-09-21 | 19:00:
Ja maar 20.000 tolken? Wat was dat daar dan voor kippenhok.

Merkwaardeloos | 17-09-21 | 19:10

@Merkwaardeloos | 17-09-21 | 19:10:

Die 20.000 zijn dan ook geen tolken.
Zoals vrijwel elk probleem in NL begon dit weer met een falende overheid. Omdat een relatief kleine groep Afghaanse medewerkers door dit kabinet in de steek werd gelaten gaan we nu tienduizenden Afghanen binnen laten. Dat deden we trouwens afgelopen jaren ook al.

Dandruff | 17-09-21 | 19:25

@Dandruff | 17-09-21 | 19:25: Zo ging het ook bij de kindertoeslagenaffaire. Omdat een relatief kleine groep ouders niet (aantoonbaar) had gefraudeerd worden tienduizenden ruimhartig "gecompenseerd". De echte fraudeurs liggen schaterlachend hun geld te tellen. Onder een palmboom.

Wiebenick | 17-09-21 | 19:42
▼ 2 antwoorden verborgen

De zoveelste - niet eens uitgestelde - teleurstelling voor weldenkend rechts.
Glimmerveen - begon ermee.
Janmaat - nam het stokje over; onhandig maar wat een visionair!
Fortuyn - was zó'n bedreiging voor het kartel dat hij werd omgelegd.
Wilders - dappere man, verdient respect maar als hij blijft weigeren 'sorry' te zeggen blijft het bij verontwaardigd roepen in de oppositie
Baudet - Goud in handen maar het werd stront
JA21 - blijft afwachten, maar heeft mijn stem gekregen
Omtzigt - te gevoelige man voor het politieke slagerswerk. Bovendien
te veel christelijke empathie. Daar gaan we het niet mee redden.

gestoptmetroken | 17-09-21 | 18:27 | 4

JA21 is best goed bezig inderdaad. Ik ben er ook van overtuigd dat de eerste linkse partij die openlijk immigratie beperking bepleit, makkelijk de grootste partij wordt. SP of PVDA. Dat is ook wat 95% van de arbeiders, de oorspronkelijke achterban, graag zou zien.

Nietdanjatoch | 17-09-21 | 18:40

BBB heeft realiteitszin en een verdedigbaar standpunt.

Frau Merkel | 17-09-21 | 19:01

Wilders is links, Baudet en JA21 (de kopie) zijn liberaal. En dus niet rechts.

Arachne | 17-09-21 | 23:23
▼ 1 antwoord verborgen

Vandaag in de Azijnbode: Polen, Griekenland, het VK, Denemarken etc sluiten de grenzen, voeren push-backs uit en NL ¨vergeet¨ duizenden Afghanen die ooit een half uur voor NL hebben ¨getolkt¨ en nu een Miele willen. En een graties huis.
Ben benieuwd of Pietertje doorheeft dat dit een thema is waar eigenlijk elk weldenkend mens wel over nadenkt. De burger ondertussen wordt genaaid. Mijn kinderen 15 jaar op de wachtlijst en een statushouder 14 weken. Het is wel genoeg zo.

Jan Lange3373 | 17-09-21 | 18:23 | 1

Dat laatste is wel het meest onverteerbare en ook pure discriminatie van de Nederlander.

Wattman | 17-09-21 | 18:38

Denk dat Omtzigt de 'omvolking' van Nederland ook niet zal tegengaan. Maar het is wel een genot om gewoonweg een intelligent persoon te horen spreken. Zou normaal moeten zijn, maar niet heden ten dage. Mede econometrist ook nog, leuk.

feiten_en _cijfers | 17-09-21 | 18:15

Deze gast stemt gewoon mee met de corona apartheidsregels van het kabinet. Met migratie/asielzoekers zal hij hetzelfde doen. Deze heiligverklaring van de man slaat nergens op. ja het is ongetwijfeld een integer mens, maar dat zal Silvana Simons van zichzelf ook vinden.

Het gaat uiteindelijk om iemand zijn politieke opvattingen.

parlinone | 17-09-21 | 18:12 | 4

Waarom denk je dat hij het CDA achter zich heeft gelaten. Heb je überhaupt zijn boek gelezen. Weet je wel waar dit over gaat ipv Twitter posts te herhalen van anderen.

YoMoms | 17-09-21 | 18:18

Integer zijn en jezelf integer vinden is iets heel anders. Integere politieke opvattingen is al heel wat.

Neuth | 17-09-21 | 18:45
▼ 1 antwoord verborgen

Kom te laat voor de lezing vanwege mijn contractuele verplichtingen (al dan niet sociaal). Hopend op mogelijkheid tot terugkijken later vanavond.

Duwbak_Linda | 17-09-21 | 18:11 | 1

Zeer heldere analyses van gepromoveerd econometrist Dhr Omtzigt. M.n. zijn voorstel voor kiesdistricten is een enorm goed idee waardoor meer macht bij kamerleden (en dus de burger!!) komt te liggen. Nu hebben feitelijk maar een paar fractievoorzitters, die zowel in het demissionaire kabinet als in de controlerende kamer zitten, de macht. Bovendien komt hij ook juist op voor mensen die wsl PVV of SP stemmen met concrete heldere voorstellen voor een beter belastingstelsel (m.n. lagere marginale druk voor lage en middeninkomens) en meer betaalbare woningen.

Diederik_Ezel | 17-09-21 | 18:05 | 6

@nobodiesunmighty | 17-09-21 | 18:47: het Westminster systeem. Bijna alle ex vk kolonienen (Canada, Australië, vs) etc hebben het. Ik ben meer voor een Duits/nieuw Zeelands systeem. 50/50. 2 stemmen 1 voor de partij (al dan niet met kiesdrempel) 1 voor de persoon van je district. Kan je en kleur bekennen voor politiek stroming, maar ook voor een Omtzigt, Renske leyten stemmen voor je district.

Snap_het_ook_niet | 17-09-21 | 21:19
▼ 3 antwoorden verborgen

Oké dan wil uk meer horen dat het stevig inperken van massa-immigratie niet haalbaar is.

Merkwaardeloos | 17-09-21 | 18:05 | 1

. wil ik nooit meer horen...

Merkwaardeloos | 17-09-21 | 18:06

Fatihya Abdi is onderdeel van de Dutch Squad.
'De missie van hun politieke initiatief is helder: de kloof dichten tussen het witte politieke bastion en de gemeenschappen waar ze zelf vandaan komen.'

Nee, dank u feestelijk.

Keutels | 17-09-21 | 18:04

Beter dan het gros van het stemvee dat nu op het pluche kleeft.

Wattman | 17-09-21 | 18:04

Super. Eindelijk een rationele, beschaafde polticus die voor de inhoud gaat.

Maar voor ik op Pieter zou stemmen zou ik willen weten wat zijn standpunten zijn t.a.v. de EU en migratie.

Professor Superhirn | 17-09-21 | 18:03 | 1

Eens. Enig rationeel denken t.a.v. onze fysieke ruimte i.c.m. invliegen nieuwe inwoners is hoognodig. Rationeel standpunt t.a.v. EU is eenvoudig, daar kunnen wij zonder.

swuinm71 | 17-09-21 | 18:07

De lezing van Omtzigt is een verademing! Geef ons een regering en parlement uit dit hout gesneden!

Rhenium | 17-09-21 | 18:02 | 3

Ik heb iets geleerd van iemand die iets op een deur timmerde ergens een paar honderd jaar geleden.

Volgens mij is dit van hetzelfde niveau.

Ik denk overigens niet dat de huidige media dit op gaat pakken. Want die media zit aan de tiet van Rutte en consorten. We zijn met zijn allen op het niveau van burgerbestuur anno 1220

swuinm71 | 17-09-21 | 18:04

Laten we met zijn allen niet de grond en modder aan de muur te hangen in de 2e kamer nu de grondwet daar laten hangen.

Das een Baas! Pieter bedankt!

swuinm71 | 17-09-21 | 18:01

Lol @ grond en modder aan de muur in TK. Het is wel zo.

Vula | 17-09-21 | 18:01

Beetje een SP verhaal. Misschien kan hij zich daar bij aansluiten.

Vula | 17-09-21 | 18:00 | 1

Ik geloof niet dat u de SP goed kent. Wat Pieter wil staat haaks op de SP.

FordPrefect | 17-09-21 | 18:13

pietertje = kijkend naar zijn stem gedrag is het gewoon controlled opposition
succes er mee.

Captain_Dipshit | 17-09-21 | 17:58

Zit Wim Voermans daar linksonder in beeld of moet ik bril. Of moet ik een bril omdat ik hem niet herken?

JJMS | 17-09-21 | 17:57 | 3

Hij is één van de sprekers meen ik.

DeJemelscheet | 17-09-21 | 18:01

JE valt door de mand, V. is aan gekondigd bij de start v/d samenkomst.

Uw Verzekeringsadvis | 17-09-21 | 18:05

@Uw Verzekeringsadvis | 17-09-21 | 18:05:

Ik was nog keihard aan het werk toen dit allemaal begon!!

JJMS | 17-09-21 | 18:10

Beter dan Wopke.

Rest In Privacy | 17-09-21 | 17:57

Immigratie, integratie, islam, internationale verdragen. De 4 "i"' s waar Pieter Omtzigt over zwijgt, maar die samen de olifant in de kamer zijn.

Glasgow Argus | 17-09-21 | 17:57 | 3

En een kudde olifanten die de overbevolking - bron van alle problematiek - is.

FordPrefect | 17-09-21 | 18:01

Dank u, in een eerdere tegel vraag ik naar zijn inhoud.
Had het naïeve idee dat iedereen heel makkelijk en antwoord kunnen oplepelen want iedereen is fan van Omtzigt.

Ik kom er echter achter dat veel mensen elkaar napraten.
Uw antwoord zegt mij wél heel veel. Dank!

Roos | 17-09-21 | 18:03

@Roos | 17-09-21 | 18:03: Napraten is even menselijk als appelgebak. Net zoals een kudde olifanten de bron van alle overbevolking is.

Mazzelstof | 17-09-21 | 19:50

75 zetels schat ik zo!

Einde van de Domheid | 17-09-21 | 17:56

Moet zo even op pauze drukken want over 5 minuten begint mijn dagelijkse show met de absolute waarheid.

Brabeaulander | 17-09-21 | 17:55

Sorry, ik als fervent en trouw PVV stemmer heb niets met Omtzigt.
Hmmm, waarom zeg ik daar eigenlijk sorry voor.

Bibop | 17-09-21 | 17:55 | 2

Omdat u uw stembiljet net zo goed in brand kunt steken in dat geval?

JJMS | 17-09-21 | 17:58

Op verreweg de 2 belangrijkste zaken, Nexit en het stoppen van Moslim en Afrikanen import, is Omtzigt ook niet mijn man, maar hij is zo belangrijk in het bevechten van de anti-democratisch kartel-politici en de hufterige overheid, dat hij de steun verdient. En dat hoeft echt niet met een stem.

Grachus | 18-09-21 | 09:48

Het lichtpuntje in een duistere tunnel voor velen en ondoordacht, net als die x66 stemmers, waar moet ik anders op stemmen.,.. zit wat in. Gaat hij dan in zijn geloofsovertuiging de immigratie stoppen, laat me niet lachen.

LoewiekedeVos | 17-09-21 | 17:54

Zo te horen is hij nog niet gesensibiliseerd.

Merkwaardeloos | 17-09-21 | 17:53

Ik gun Pieter wel een kansje om een fatsoenlijke nieuwe Christelijke partij te vormen. Nieuwe Christen Democraten o.i.d. hoewel hij vatbaar blijkt voor complottheorieën heeft hij wel een drive en is hij integer.

Helaas voor de paranoïde wappies onder ons zal Pieter een man van het centrum blijven die niets moet hebben van de Geertjes en Baudetjes onder ons.

Voor je rancuneuze geradicaliseerde boze proteststem moet je niet bij Pieter zijn. De man is fatsoenlijk en realistisch.

GrandMechantLoup | 17-09-21 | 17:53 | 1

En daar is er weer 1.
Een etiketjes plakker.
Iedereen die op Baudet / Wilders gestemd heeft, is dus een paranoide wappie, rancuneus, geradicaliseerd en boos.
Dit zegt mij weer heel veel over uw denktrant.

Roadblock | 17-09-21 | 19:00

Hey, weer een SP kloon op rechts!

Maar wat is dit? Een verhaal, een plan, geen gefoeter? Nu al 996maal beter dan wat de PVV ooit was en zal zijn.

PaardenliefhebberVet | 17-09-21 | 17:52 | 4

@GrandMechantLoup | 17-09-21 | 17:56:
Daar loopt het vaak op stuk:
"Links": geeft geld aan armen
"Rechts": zegt dat je moet gaan werken
Polder realiteit: je verliest geld als je gaat werken

Het is redelijk bezopen dat je daar (tot nu toe) bij de SP moet aankloppen. Maarja, dan hoor je de dorpsproblemen aan in de kroeg en kom je aanzetten met de SP.. je raad het al, dat doe je 1 keer.
Ik kijk uit naar het (hopelijk) succes van Pieter, lekker de handen uit de mouwen.

PaardenliefhebberVet | 17-09-21 | 18:09

@GrandMechantLoup | 17-09-21 | 17:56: Alsof alleen "socialisten" om de minder bedeelde mens kunnen geven. Dat is al sinds de jaren '60 de grote leugen. Christelijk is genoeg om barmhartig te kunnen zijn. Het ware kwaad is juist het socialisme, dus laten we hopen dat Pieter jouw voorstel nooit overneemt.

Grachus | 18-09-21 | 09:54

@Grachus | 18-09-21 | 09:54:
Welke partij naast de SP geeft om "de minder bedeelde mens" met meer dan woorden dan?

PaardenliefhebberVet | 18-09-21 | 15:41
▼ 1 antwoord verborgen

Wat vindt Pieter eigenlijk van de ongebreidelde migratie van kanslozen en uitvreters die al vele jaren aan de gang is? Die allemaal hun familie mogen laten overkomen die allemaal met voorrang een woning krijgen, terwijl er woningnood heerst? Is dat geen ongekend onrecht? Kijk, dan kom je ergens.

Wiebenick | 17-09-21 | 17:50 | 3

Prima vermoed ik. Want gristen.

Merkwaardeloos | 17-09-21 | 18:00

@Merkwaardeloos | 17-09-21 | 18:00: CDA had in vorig programma staan dat er max 12.000 vluchtelingen per jaar zou worden opgenomen. Argument: integratie is ontzettend belangrijk en dat is enkel haalbaar bij een beperkt aantal op jaarbasis. Was onder Buma. Klonk doordacht. Werd verguisd in de media.
Wat onder Wopke de leidraad is, weet ik niet.

Bataafje | 17-09-21 | 19:39

Steeds maar dat hopen op een nieuwe verlosser, een nieuwe Messias, in dit kikkerlandje. Om moedeloos van te worden. In het gunstigste geval komt er uit zijn club een CDA 2.0.

Pieter Breydel | 17-09-21 | 17:49

De jankert, beter Bassie in t zonnetje.

dhrat | 17-09-21 | 17:49
-weggejorist-
poepdoos | 17-09-21 | 17:49 | 1

Gaten in de zekerheid van het sociale zekerheidsstelsel dienen gedicht te worden.

Pieter, je bent een BAAS

swuinm71 | 17-09-21 | 17:46 | 3

Maar de oorzaak, hoe pakken we die aan?

Het verdienmodel en voornamelijk uitgavemodel overheid is volledig pervers kapotgemaakt.

Kaas de Vies | 17-09-21 | 17:49

@Kaas de Vies | 17-09-21 | 17:49: sociale zekerheid zijn werknemersverzekeringen.
Sociale voorzieningen gaat de staat over.

Bataafje | 17-09-21 | 19:41

@Bataafje | 17-09-21 | 19:41: Nou, ook over die werknemersverzekeringen gaan ze. Of weet jij een manier waarop werknemer en werkgever zich daaraan kunnen onttrekken?

Grachus | 18-09-21 | 09:56

The Real Deal

Piet Karbiet | 17-09-21 | 17:46

Eerste uur gekeken.
Dit is een lief, integer, klassiek links geluid. Individuen leggen het af tegen de overheid en moeten dus rechten hebben die door diezelfde overheid geborgd worden in een 'contract'. Beetje naief misschien, maar nu de rest van links alleen nog maar op hoge toon kan drammen over klimaat- en indentiteits dingetjes is daar waarschijnlijk best behoefte aan.

beetje.jammer.dit | 17-09-21 | 17:44 | 1

Scherp, die laatse zin/conclusie.

Merkwaardeloos | 17-09-21 | 17:49

Goed verhaal. Lekker kort.

Rest In Privacy | 17-09-21 | 17:42 | 3

Hoorcolleges zijn niet aan u besteedt.

amateurrr | 17-09-21 | 17:43

@amateurrr | 17-09-21 | 17:43: ik ben wel fan van Pieter. Oprechte man. Staat er niet alleen voor zichzelf. Thuis op de bank liggend kan ik dit wel aanhoren maar zou hier niet in het publiek hoeven zitten.

Rest In Privacy | 17-09-21 | 17:47

d

Piet Karbiet | 17-09-21 | 17:49

Voor Nederland is maar één ding belangrijk en van levensbelang: stoppen met het toelaten van kansloze gelukzoekers. Kosten tot nog toen: half biljoen (= 500 miljard) euro.

Norbert Tijhuis4442 | 17-09-21 | 17:41 | 5

@Merkwaardeloos | 17-09-21 | 17:46: ah u denkt nog dat de meeste multinationals nog belasting betalen. Lief. Misschien even in verdiepen?

Rest In Privacy | 17-09-21 | 17:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Het bespreken van de allegorie van goed en slecht bestuur was een erg mooie opening. Erg treffend en getuigend van goede smaak.

amateurrr | 17-09-21 | 17:38

Hij staat er toch maar na onder de bus te zijn gegooid door het CDA met alle gevolgen van dien.

Opblaas_boot | 17-09-21 | 17:37

Eerlijk gezegd, ik hoor mensen al ongeveer een jaar enthousiast zijn over Pieter OmTzigT.

Als er nu wordt gestemd, zou hij zelfs een zetel of 25 krijgen.

Dat hij zich diep heeft ingegraven in de toeslagenaffaire, dat weet ik wel.

Maar zonder blind achter de meute aan te rennen en na te papegaaien dat hij geweldig is: wat heeft hij verder precies gedaan? Waar staat hij verder voor? Wat zijn zijn standpunten? Ik zie de lijst met opsommingen graag tegemoet!

Roos | 17-09-21 | 17:36 | 15

@Roos | 17-09-21 | 18:16: En je zegt zijn boek te hebben gelezen, maar je vragen tonen al aan dat dat niet het geval is. Meerderheid van jouw punten worden er in besproken.

ItsOutThere | 17-09-21 | 18:19

Lees zijn boek.

Roadblock | 17-09-21 | 19:03
▼ 12 antwoorden verborgen

Volgens mij zit hij mijn reaguursels voor te lezen.

Kaas de Vies | 17-09-21 | 17:36 | 1

Zijn die nog niet uitgegeven?

JJMS | 17-09-21 | 17:56

Armoede en uitsluiting in de kansenwijken, snel, nog meer geld daar naartoe! Het hielp enorm. Maar nog niet genoeg. En stageplekken natuurlijk.

Wiebenick | 17-09-21 | 17:36
-weggejorist-
swuinm71 | 17-09-21 | 17:34

Manman, zijn verhalen zijn prima om te lezen, maar naar hem luisteren is vrijwel onmogelijk.

Stijl_Loos | 17-09-21 | 17:34 | 1

Vorm boven inhoud. Stijlloos.

JJMS | 17-09-21 | 17:35

"Er moet op landbouwgrond gebouwd worden."
Doei Pieter!

Merkwaardeloos | 17-09-21 | 17:30 | 5

@funda | 17-09-21 | 17:35:
Ja daarom is er niet zo veel meer over en zouden we zuinig moeten zijn op wat er nog is. Ps ik ben geen boer maar stadsbewoners die nu nog kan genieten van mooie stukjes NL buiten de randstad.

Merkwaardeloos | 17-09-21 | 17:43

@Merkwaardeloos | 17-09-21 | 17:43: Ja er zal toch linksom of rechtsom moeten worden gebouwd en huizen staan nog steeds meestal op de grond. Op een gegeven moment ben je dan oppervlak nodig. Een andere oplossing zou kunnen zijn bijvoorbeeld een cap op leeftijd waarbij iedereen van zeg boven de 50 wordt geëuthanaseerd. Kun je met minder woningen toe en blijft er meer oppervlak over.

Mazzelstof | 17-09-21 | 19:43

@Merkwaardeloos | 17-09-21 | 17:43:
Ik ben dol op het platteland maar meteen doei roepen als iemand op een ex-akker zegt te willen bouwen vind ik idioot.
Hectares en hectares aan verrotte 'industrie'gebiedjes zouden wat mij betreft weer tot akker mogen terugkeren.

funda | 17-09-21 | 19:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Pieter is een baas. Mijn stem krijgt hij. En als ik niet op hem kan stemmen op iets dat het dichtste bij zit. Ik schat in PvdD of CU.

swuinm71 | 17-09-21 | 17:28 | 1

Probeer cdahahaha

Opblaas_boot | 17-09-21 | 17:39

Ik heb op deze man gestemd.
Maar dat heb ik gedaan omdat hij zo goed de overheid en regering kan controleren, wat is wat 2e kamerleden moeten doen.
Ik heb nu 5 minuten naar dit geleuter zitten luisteren, en dan vraag ik me af wie er meer in zijn eigen mythe gelooft, Pieter of Thierry.

TheOtherWhiteMeat | 17-09-21 | 17:26 | 2

Mensen met een visie. Eng he!

JJMS | 17-09-21 | 17:31

Was het allemaal te moeilijk voor je?

amateurrr | 17-09-21 | 17:39

Het contract tussen overheid en burger is niet verstoord. Het wás verstoord.

Het contract is gelijk aan dat tussen de leeuw en de zebra. Zoals het hoort. Het probleem is juist dat ervan uitgegaan wordt dat er een contract is. Dát is de aberratie. Er is geen contract. Er is geen loyaliteit. Er is alleen macht.

Omtzigt is de kinderlijke onschuld. We willen allemaal dat die wint. Maar die wint nooit. Soms een slag, misschien. Maar uiteindelijk wint alleen macht het.

In je eigen belang moet je nooit op de kinderlijke onschuld stemmen. Je moet op de grootste hufter stemmen die in je straatje te pas komt. Net als bij een advocaat: je wil geen halfzachte aardige advocaat. Je wil de grootste hufter voor je zaak.

Knufter | 17-09-21 | 17:25 | 11

@Knufter | 17-09-21 | 17:39: "Deze belastingmoraal is omgeslagen en dat is zorgwekkend maar geen ziekte op zich. Het is het symptoom van iets." Helemaal mee eens.

funda | 17-09-21 | 17:42

@funda | 17-09-21 | 17:41: Ik bedoel niet dat hij naïef is maar dat hij al die dingen symboliseert die je in oude Disney films ziet: eerlijkheid, oprechtheid, trouw enz. Allemaal overbodigheden. Op dat niveau zijn er alleen maar belangen. Belangen en macht.

Knufter | 17-09-21 | 17:59

@Knufter | 17-09-21 | 17:59: Dan zit dus het werkelijke probleem bij de Disney-beeldvorming, niet bij Pieter. Dat bedoel ik. Als trouw, eerlijkheid en oprechtheid bij voorbaat verdacht zijn zie ik de weg naar welke betere wereld dan ook niet meer.
Hoe macht werkt is bekend, dat zien we iedere dag al in al zijn treurnis.

funda | 17-09-21 | 19:50
▼ 8 antwoorden verborgen

Pieter stemde in het verleden altijd keurig mee met zijn fractie (of zijn fractie stemde mee met hem) dus je kunt concluderen dat hij hondstrouw is.

Maar is hij ook zo hondstrouw aan zijn eigen principes? Zou er in al die tijd die hij voor het CDA in de Kamer zat nooit iets zijn geweest waar hij pertinent op tegen was? Bestaan die voorbeelden?

Fulminator | 17-09-21 | 17:22 | 1

Het feit dat hij zo weinig echte vrienden in die partij had, doet vermoeden dat hij ook in de fractie een luis in de pels was.

JJMS | 17-09-21 | 17:26

Houd toch op met die Omtzigt aanbidding. Hij kan niet samenwerken, hij heeft zich maanden niet laten zien en zit nu als eenpitter in de kamer waardoor hij niets zal bereiken. Bovendien heeft hij het 20 jaar bij het CDA volgehouden, dat zegt genoeg over hem. Ook nog nooit enige verantwoordelijkheid ergens voor gedragen.

Vula | 17-09-21 | 17:21 | 4

Hij heeft in heel wat commissies samengewerkt. En als u een hoog moraal heeft valt samenwerken in de huidige bestuurscultuur niet mee. De meesten met een hoog moraal zijn vroegtijdig weggegaan. Hij is ziek geweest en was daardoor afwezig. Nogal logisch met een dossier als de toeslagenaffaire. Ziekmakend. Hij heeft het 20 jaar volgehouden. Koester de ervaring. En hij heeft wel degelijk verantwoordelijkheid gedragen. Zijn verantwoordelijkheid is de regering te controleren. Net als die andere 149 kamerleden. Misschien hebben zij geen verantwoordelijkheid afgedragen.

zevensprong | 17-09-21 | 17:30

“Hij kan niet samenwerken” en “hij heeft het twintig jaar bij het CDA etc,”……
Wat klopt er niet in uw redenatie?

J-van-de-Bontekoe | 17-09-21 | 17:31

Verdiept u zich eens in het palmares van de heer Omtzigt en probeert u het dan nog eens. U zult ontdekken dat Pieter een broertje dood heeft aan ongeïnformeerde roepers.

goedverstaander | 17-09-21 | 17:50
▼ 1 antwoord verborgen

Omtzigt is een prima luitenant, maar geen generaal. Nul leiderschap.

Stemrandt | 17-09-21 | 17:20 | 9

U heeft met allebei te maken gehad?
Als u zegt dat een luitenant nul leiderschap heeft denk ik van niet.
Verder vind ik het altijd grappig als er iets over Omtzigt gezegd wordt hier, dat uit alle hoeken en gaten Zwitsals opduiken die tegen hem adviseren.
Ik zou bijna in de richting van een CDA mediagroep denken.

Roadblock | 17-09-21 | 19:06

@Roadblock | 17-09-21 | 19:06: Uitgesloten. Een CDA'er gebruikt nog een telefoonboek en een schriftje. Af en toe verstuurt hij eens een brief per post.

Grachus | 18-09-21 | 10:02
▼ 6 antwoorden verborgen

Pieter wil een harmonieuze samenleving. Heeft dat ooit bestaan in het écht? Een harmonieuze samenleving vind je in een klooster. Of hopelijk in de hemel.

Leptob | 17-09-21 | 17:17 | 6

Harmonie was er in de prehistorie. Cultuur heeft vele prooi-roofdier cycli vernacheld.

Neuth | 17-09-21 | 17:37
▼ 3 antwoorden verborgen

Ondanks alles heb ik nog geen seconde spijt gehad van mijn stem op de Omtzigtman. En tot nu toe ben ik nog keer op keer teleurgesteld na mijn rode kruisje (ik kijk voornamelijk naar u Thierry).

JJMS | 17-09-21 | 17:17 | 1

''Dank voor uw stem op Hugo de Jonge".

OekbertDrazington | 17-09-21 | 17:24

Tussen twee haakjes: gisteren in nieuwsuur een interview van Tweebeeke met Omtzigt, waarbij over de rand van het betamelijke herhaaldelijk werd teruggegrepen op zijn burnout, totdat uiteraard de tranen kwamen. Walgelijke emotie-tv. Op het eind van het uitgezonden interview nog even de melding dat het gehele interview terug te lezen was op de site. Dan denk je: je hebt dus voldoende beeldmateriaal om er iets fatsoenlijks van te maken...

Graaf_Slis | 17-09-21 | 17:13 | 3

Emo-framing is nu eenmaal de modus operandi van de Staatsomroep.

funda | 17-09-21 | 17:16

Inderdaad, ze probeerde hem in de schoenen te schuiven dat de hele vertraging in de formatie door hem kwam.
En daarna tot 4 maal toe suggereren, dat hij als 1 manspartij niets kon uithalen.

Roadblock | 17-09-21 | 19:11

Wat heeft die kerel een tegenwerking gekregen en wat vreselijk dat het ook vanuit de eigen partij kwam. Maar, nu Hexit een feit is, mag hij wel Minister van Hoop worden.

Zoelense Hobbyboer | 17-09-21 | 17:11

Jammer, ik zou wel wat meer van en over Pieter willen weten, maar ik mot tennissen.
Najaarscompetitie.
Mag ik het verslag strakjes verwachten ende lezen?
TY.

Ruimedenker | 17-09-21 | 17:10 | 1

Normaal zijn de Balie streams wel terug te kijken.

Rest In Privacy | 17-09-21 | 17:14

Geinig. Mijn dochter zit er. Wist niet dat ze erheen ging. Goeie rechtse meid die studeert tussen extreem linksche types en enge polariserende docenten.

Graaier | 17-09-21 | 17:09 | 8

Ah, Amsterdam! UVA?

PolderTaliban | 17-09-21 | 17:29

Cool!

ik.zou.haar.doen | 17-09-21 | 21:01
▼ 5 antwoorden verborgen

Hup Pieterpartij! *ontrolt spandoek*

funda | 17-09-21 | 17:09

Vertrouwen in de overheid kan alleen worden bereikt, als het grootste deel van het hogere ambtenaren bestand wordt ontslagen.
Nieuwe frisse verkiezingen, want inmiddels hopen we dat de kiezer getuigd van voortschrijdend inzicht.

bqbq | 17-09-21 | 17:06 | 1

onder andere, Er is een vastgeroest impliciet parallel sociaal systeem ontstaan gecreerd door gelijkgestemden (cluster B) welke goed functioneert naast het formele systeem. In wezen heeft het impliciete systeem het openbare formele systeem al lang vervangen. Het is goed en stevig verankerd. De prijs van het aanvaarden van toxic leaders, de prijs van de toxic leaders die mensen kunnen inpakken en kunnen (laten) corrumperen in begrippen als integriteit en vertrouwen. Deze mensen zijn niet meer veranderbaar, althans, de meesten niet en zullen de begrippen integriteit en vertrouwen ook helemaal niet begrijpen, althans, alleen begrijpen binnen hun eigen bekrompen en egocentrisch kader. Enigen zullen trainbaar zijn. De meesten niet. Ze zijn destructief. Zat er al in, van kleins of aan. Jammer. Complexe ellende.

nobodiesunmighty | 17-09-21 | 17:22
-weggejorist-
thanseeuwen | 17-09-21 | 17:04 | 1

Nou nou de man is nie heilig hoor

thanseeuwen | 17-09-21 | 17:02 | 6

Jawel, Sint Pieter!

amateurrr | 17-09-21 | 17:33

Jawel, wij geloven in Hem

Tobi | 17-09-21 | 18:25

Hee, onze vaste anti-Omtzigt reaguurder.
U bent er weer. En nog zwitsal zie ik.
Te weinig Omtzigt onderwerpen?

Roadblock | 17-09-21 | 19:18
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl