Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

China onthult nieuw treintje: kan 600 km/u

Hee NS, kijken we even mee?

In China hebben ze tenminste nog budgetten voor de ontwikkeling van leuk speelgoed en dat resulteert onder meer in het nieuwe paradepaardje van de Chinese transportsector: een eigen maglev-trein. Vergeet de kogeltreinen en TGV's, want deze aerodynamische joekels vliegen pas echt hard tussen de ondergelopen weilanden door. De trein zweeft dankzij een magnetisch veld en ondervindt daardoor geen last van de wrijving van ouderwetse rails. Topsnelheid? Een luttele 600 km/u. De techniek is uiteraard niet nieuw en wordt hier en daar al op korte trajecten gebruikt, maar deze nieuwe unit is ontworpen voor de langere afstanden. De duizend kilometer tussen Beijing en Shanghai wordt hierdoor teruggebracht tot een reis van slechts 2,5 uur, terwijl vliegen momenteel drie uur in beslag neemt. Het enige nadeel: de banen zijn nog niet aangelegd, al bekijken verschillende miljoenensteden wel naar mogelijke routes. Het is slechts een klein probleempje, want China kennende stampen ze de benodigde trajecten in no time uit de grond en vliegen ze daar met 600 km/u van metropool naar metropool als we hier in Nederland nog steeds debatteren over het aantal tussenstops voor de Lelylijn. 

Social

Reaguursels

Inloggen

Is dit se fyra 2.0?

boerk | 22-07-21 | 19:56

Ziet er gelikt uit. Zo wordt Amsterdam - Parijs misschien ooit toch nog aantrekkelijk via het OV.

WaterMoutHop | 22-07-21 | 13:27

Dat is één kolencentrale per kilometer het uur.

revolte | 22-07-21 | 10:39

Ah, detail: Het spoor ligt er nog niet. Laat dat nu heul heul heul erg duur zijn.

Beste_Landgenoten | 22-07-21 | 08:27 | 2

Komt er zeker in China.

redanx | 22-07-21 | 08:48

Scheelt dat ze in China niet zo moeilijk doen over onteigenen.

kobuskuch | 22-07-21 | 16:33

Met die snelheden wil je als snel een kokertje om door heen te rijden. Het is maar een ideetje hoor. En als je die toch aanlegt, zuig de lucht er een beetje uit.

GeenAccount | 22-07-21 | 08:13 | 1

Precies, anders kost het extreem veel energie. De huidige Maglev in Shanghai is al een stroomslurper van jewelste.

Ray Skak | 22-07-21 | 08:15

Zo, waar zullen wij dit eens gaan aanleggen voor enkele honderden kilometers tussen 2 stations in een volgepropt bebouwd land? Oh, wacht...

Jan, Leiden | 22-07-21 | 07:24

Nu maar hopen dat het beton waar de rails op ligt niet weer van Ali Baba kwaliteit is zoals zo vaak in China. Leuk treintje maar vliegen door deplorabel matriaal is ook hier weer dodelijk.

Tishetnetnie | 22-07-21 | 07:10

Ik geloof helemaal niet meer dat technologie ons gaat redden uit de vermeende klimaatproblematiek. Dergelijke treinen lijken spectaculair maar zijn veel te duur en leveren te weinig op. Voor China maakt dat niet uit, toch geld zat en het geeft werkgelegenheid. So far so good. Echter, voortdurende consumptie- en bevolkingsgroei is het probleem, een paar snelle treinen gaan de effecten hiervan niet verminderen. Een druppel op een gloeiende plaat.

stiffy | 22-07-21 | 06:57

Zweeftechniek gejat van Siemens. Maar ja als een bedrijf als Siemens alle info's aan de Chinesen geeft in de hoop op een miljoenen deal, lopen ze nu miljarden mis.

jan huppeldepup | 22-07-21 | 00:24 | 1

Je moet een aap geen fietsen leren, tenzij je de aap een enorme loer wil draaien. Dat is Siemens gelukt door de volkomen nutteloze en veel te dure Maglev techniek aan de Chinezen te lekken.

bdn01 | 22-07-21 | 01:09

Maar kan hij ook onderwater?

elco485 | 21-07-21 | 23:54 | 1

Iets minder hard, alleen voor zolang degene in het toestel die zijn adem het kortst kan inhouden.

NiCeY | 22-07-21 | 09:33

Zinloos macho-geknoei voor heel veel geld. Treinen vertrekken van plaatsen waar je niet bent en gaan naar plaatsen waar je niet heen wilt. Volstrekt achterhaalde 19e eeuwse technologie, ook als het ding met 600 km/u over de rails raast. Het wachten is op de zelfsturende elektrische auto. Over een paar jaar is het zover en dan bestel je zo'n ding via een appje op je mobieltje, het ding komt voorrijden, je stapt in en het brengt je precies waar je wezen wil. Met de komst van betrouwbare zelfsturende auto's wordt de trein voltooid verleden tijd evenals het privébezit van een auto. Daarom, geen cent meer in uitbreiding investeren. Pure kapitaalvernietiging.

bdn01 | 21-07-21 | 23:35 | 7

@euroka | 22-07-21 | 00:45: Dat mag dan wel inefficient zijn, ik zit toch liever alleen in mijn auto, waar mijn spulletjes in liggen, dan dat ik steeds moet stoppen om andere passagiers te laten in en uit stappen. Want daar heb je het dan over lijkt me.

Joost Maghetweten | 22-07-21 | 06:36

@euroka | 22-07-21 | 00:45: Wie heeft het over privebezit, wie heeft het over vier zitplaatsen. Auto's worden zelfrijdende wagonnetjes. Je roept er eentje op. Een tweezits of een vierzits of wat ook en laat je opnemen in de digitale slang van karretjes. Parkeren hoeft niet. Je stapt uit en het karretje rijdt naar de volgende oproep.

Sierstrip | 22-07-21 | 09:01
▼ 4 antwoorden verborgen

ja maar Nederland koos voor Italiaanse Ansaldo Breda om de Fyra te bouwen waar de onderdelen bij een beetje sneeuw er af vloog. Jorritsma, Netelenbos, Karla Peijs, Schultz van Haegen allemaal hun steentje aan bijgedragen, niks van terecht gekomen

HetOorAakel | 21-07-21 | 23:32 | 1

De V250 rijdt gewoon, niets mis mee. Goed personeel is belangrijk.

MaarFeitelijk | 22-07-21 | 08:44

Ha! Elon Musk is iedereen te snel af met zijn Hyper Loop. Denkt Elon Musk. Duizenden kilometers buis, drie meter diameter, vacuüm gezogen met tussenstations voor in- en uitstappen. Elon kán het! En de Chinezen lachen zich een kriek! Lach een Chinees niet uit, maar bewonder hem.

DumboJet | 21-07-21 | 23:11 | 2

Wat zal het lekker warm worden in die capsule, met een super-isolerende vacuüm-mantel eromheen. Hoe je iets moet koelen in een vacuumruimte is me ook volstrekt onduidelijk.

bdn01 | 21-07-21 | 23:27

Heb je de Chinese liften, gebouwen en auto's weleens gezien? For... now... I... am... sceptic...

JBKiller | 22-07-21 | 00:34

hoe snel remt ie als er een boom op de rails ligt?

DirkeBouten | 21-07-21 | 23:07 | 1

Welke rails? En hoezo is dat een probleem? Gewoon doorrijden met 600km/u. Gang is alles. Remmen is angst.

WoordFart | 21-07-21 | 23:31

Uiteindelijk zullen de auto’s ook op antimagnetisch geleide banen gaan rijden, met om zich heen een onzichtbare schil die auto ongelukken voorkomt, waterstof rijden wordt een sof…

Doe mij maar twee ! | 21-07-21 | 23:01 | 2

De zelfrijzende auto rijdt over een paar jaar op doodgewoon asfalt en inderdaad niet op waterstof maar op een lithiumaccu. Het opladen regelt de auto zelf door, als je hem toch even niet nodig hebt. naar het laadstation te rijden. Tot het zover is, gewoon je oude benzinebak even aanhouden.

bdn01 | 22-07-21 | 01:15

600 km per uur in een apparaat met een 'Made in China' stempeltje. Ik wacht wel even.

Zoelense Hobbyboer | 21-07-21 | 22:55 | 2

Waarop?

Wiezewalakristalix | 21-07-21 | 23:58

Het is allemaal mooi en zo, maar wanneer lossen ze een keer het corona probleem dat ze hebben veroorzaakt op?

sqlMaster | 21-07-21 | 22:51

Maar wij hadden de Fyra!

thanseeuwen | 21-07-21 | 22:47 | 1

die is er nog, de V250 is gewoon in dienst in Italië. Die hadden wij nu ook wel 10 jaar in bedrijf kunnen hebben.

MaarFeitelijk | 22-07-21 | 08:43

Heeft die trein ook een stilte-coupé?

Usumani | 21-07-21 | 22:34

We hebben de strijd zo fenomenaal verloren! Goed gedaan, Hoe Lang!

Dickie1908 | 21-07-21 | 22:16 | 4

@Watching the Wheels | 21-07-21 | 22:30: Kan echter prima ingezet worden voor transeuropese reizen. Met die snelheden en enkel een stop in brussel en parijs ben je me 2,5 uur ook in Barcelona of 3 uur in rome... scheelt weer een fuckton co2 op korte vluchten...

ReyNemaattori | 22-07-21 | 00:20

@Watching the Wheels | 21-07-21 | 22:30: Voordat hij de 600 km/u gehaald heeft moet hij alweer in de ijzers om niet, net als die metro, in Rotterdam tussen die walvisstaarten te eindigen.

bdn01 | 22-07-21 | 01:18
▼ 1 antwoord verborgen

Begrijp serieus niet waarom al die miljarden wereldwijd aan elektrische auto's en andere nieuwige vormen van mobiliteit worden uitgegeven. Het probleem is vooral dat mensen kantoorbanen perse bij elkaar willen uitvoeren. Waarom? Omdat thuis Zoomen en Teamsen nog steeds niet veel beter is dan Skypen 10 jaar geleden. Had hetzelfde bedrag geïnvesteerd in het ontwikkelen van betere AR en VR mogelijkheden waardoor remote werken met collega's nagenoeg even prettig (of kut, tis maar hoe je het bekijkt) als fysiek indezelfde ruimte en je hebt in een dienstenland als NL in 1 klap alle klimaatdoelen behaald en nooit meer files voor de mensen die wél ergens heen moeten.

Quantum Suicide | 21-07-21 | 22:16 | 2

Ben het roerend met je eens.

Befketier | 22-07-21 | 06:41

Mensen houden van gezelligheid. Werk komt ook mede tot stand dankzij het informele circuit.

Sierstrip | 22-07-21 | 09:05

De belangrijkste info ontbreekt. Heeft het ding genderneutrale toiletten?

JamesYounger | 21-07-21 | 22:08 | 1

hij gaat zo snel dat je niet de tijd hebt om je gulp open te trekken..laat staan een splinter uit je hol te ..etcetc...nee dus...

grapjasz | 21-07-21 | 22:11

Tsjiajna!

Sinterbikske | 21-07-21 | 22:05

Een paar jaar geleden met de hogesnelheidstrein van Yangzhou naar Beijing gegaan en de terugreis met een slaaptrein op normale snelheid. Die laatste is toch ook wel een aanrader hoor, prima schoon bedje en uitgeslapen aangekomen. De maglev in Shanghai met 430 km/u naar het vliegveld vond ik al spannend maar met 600 km/u zou ik wel een beetje bang worden. Dus dat.

whitechocolateface | 21-07-21 | 22:02 | 3

Heb meerdere hogesnelheidstreinen in China gedaan, super! Boemeltreintje van Xiamen naar Shanghai was toch een behoorlijke zit, maar wel de moeite waard.

Sinterbikske | 21-07-21 | 22:04

Die maglev naar het vliegveld was echt top (vergeleken met de taxis daar).

Bouwvakkert | 22-07-21 | 08:36

en was het bedje lang genoeg voor westerlingen

MaarFeitelijk | 22-07-21 | 08:42

Het zou mij niks verbazen als hij ook nog tegen sneeuw en blaadjes kan.

Harry.Langezwaal | 21-07-21 | 22:02

Maar wij hebben de hyperloop!

Quantum Suicide | 21-07-21 | 21:59

Wel jammer dat er geen kedeng kedeng, kedeng kedeng,... stoephoeeerrr geluiden meer zijn.

miko | 21-07-21 | 21:59 | 1

Misschien in het toilet?

whitechocolateface | 21-07-21 | 22:21

Zo'n 20 jaar geleden werd er hier nog gelobbyd voor een MagLev trein tussen Amsterdam en Groningen...

Jeff Hawke | 21-07-21 | 21:55 | 4

Er ligt ook een plan op tafel om de tramrails weer in de stad aan te leggen die ze er zo’n 100 jaar geleden uitgesloopt hebben.

whitechocolateface | 21-07-21 | 22:04

Een vliegverbinding tussen Schiphol en Eelde is voordeliger.

bdn01 | 22-07-21 | 01:07

met fatele gevolgen, het hele Zuiderzeelijnproject werd afgeblazen en het geld verdeeld onder de lokale overheden. Had men gewoon op de trein ingezet dan hadden we nu al 10 jaar een Zuiderzeelijn naar Heerenveen en verder.

MaarFeitelijk | 22-07-21 | 08:41
▼ 1 antwoord verborgen

lekker in Maastricht wonen en genieten en op de Zuidas werken, het zal er in Nederland wel nooit van komen, hier ging het geld de laatste 100 jaar naar overbodig versierde rotondes en stoepranden langs iedere veldweg...

Smoelensmid | 21-07-21 | 21:52 | 1

En 400 miljard naar migranten, vergeet dat niet, onze volledige aardgasbaten. Niets voor terug gekregen, die gaan ons zelf 20 miljard per jaar kosten oplopend naar tot we blut zijn.

Sinterbikske | 21-07-21 | 22:00
-weggejorist-
Is-nogal-wat | 21-07-21 | 21:46 | 1

Hij heeft geen bumper en geen knipperlicht. Mag dat?

nobodiesunmighty | 21-07-21 | 21:46

Ik vind dit eigenlijk gewoon helemaal niks. Een trein hoort op echte rails te rijden. Als ik mijn hoofd even leeg wil hebben, loop ik een stuk over het spoor. Dat werkt magisch voor mij.

SchimmelSchwanz | 21-07-21 | 21:45 | 3

Heeft u de voorkeur aan houten bielzen of van die betonnen dingen?

Sinterbikske | 21-07-21 | 21:59

Heeft u dan ook een spoorboekje bij u?

horsteknots | 21-07-21 | 22:01

Ik zou zeggen, Sigrid en Diederik, vlieg lekkeruh naar de spleetogen en hun lab in Wuhan.

GroenGeelHart | 21-07-21 | 21:40 | 1

Marion moet ook mee hoorrr..!

grapjasz | 21-07-21 | 21:52

Vergeet ‘never sell Shell’, koop aandelen ‘Winney the Poe’. We hebben al lang verloren, en dan hebben we langs de andere kant ook nog een strijd te leveren met types met rose/paarse haren die onze steden plunderen en wetenschap ter discussie stellen.

Sinterbikske | 21-07-21 | 21:39

Ik neem aan dat het traject vrijwel recht is. En dan heen en weer met hetzelfde treinstel. Of bij twee parallelle banen met twee treinstellen. Hoeveel passagiers gaan er in? (In Giethoorn kunnen ze al meer Chinezen vervoeren in bootjes). Meer dan 40 jaar geleden experimenteerden ze in Duitsland al met magneettreinen. Ging nog een keer goed mis ook. Kortom, misschien wat technische spin-off en in ieder geval een vleugje propaganda.

squadra | 21-07-21 | 21:34 | 1

De techniek is ook van A tot Z gejat van Siemens

theo-is-dood | 21-07-21 | 21:58

Jaja..geweldig allemaal..maarrr hoe zit dat nou met dat virus.............?

grapjasz | 21-07-21 | 21:33 | 2

daar is ie te snel voor.

nobodiesunmighty | 21-07-21 | 21:59

In China is geen corona, anders hadden ze dat wel op internet gezet

GuruOuwehuru | 22-07-21 | 01:16

Dat gaat met dit soort snelheden nog een hele uitdaging qua timen worden voor wie voor de trein wil springen.

Bibop | 21-07-21 | 21:32 | 5

@Bibop | 21-07-21 | 21:35: hahaha...zoiets heet dan "een koude douche"..wel een bijzondere levenservaring..

grapjasz | 21-07-21 | 21:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Duitsland verkocht in 2003 een klein magneet treintje aan China. De Chinezen trokken dat treinje helemaal uit elkaar om de techniek te bestuderen en over te nemen met als resultaat een magneettrein die in 2,5 uur een Covid virus van de markt van Wuhan naar de luchthaven van Beijing brengt....... Das pas vooruitgang..

Pantoffelo | 21-07-21 | 21:31 | 7

@Nascardude | 21-07-21 | 21:52: China heeft Maglev uit Duitsland gekocht om het vliegveld van Shanghai met de stad te verbinden. 30km. Een leuk leer project, vreemd genoeg is de techniek nu afgekeken en kan Siemens fluiten naar verdere verkoop

MaarFeitelijk | 22-07-21 | 08:39

@redanx | 22-07-21 | 08:54: alleen hebben ze wat niet begrepen beveiligingscircuits weg gelaten waardoor na een blikseminslag ook prompt een botsing is ontstaan.

MaarFeitelijk | 22-07-21 | 11:25
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat een tech-porn. Hoop dat ze hem Blaine gaan noemen.

The-loopy-cowboy | 21-07-21 | 21:30 | 1

Blaine is venijn.

Vader Ibrahim | 21-07-21 | 21:58

10 jaar geleden in zo'n snelheidsmonster gezeten in China, slechts 450 km/uur , geweldige ervaring

15121937 | 21-07-21 | 21:30 | 4

@Defman | 21-07-21 | 21:53: voor hem wel maar voor de mensen buiten ?
(Niet meetbaar: 600 km/uur en 300.000 km/seconde ligt niet echt in de zelfde grootte-orde.

Nichtsneues | 21-07-21 | 22:07

@Defman | 21-07-21 | 21:53:
Maar het horloge van de man op het perron (waar we voorbij flitsten) liep wel duidelijk langzamer dan mijn horloge.
Een uiterst curieuze zaak, dit!

zetje01 | 21-07-21 | 22:16
▼ 1 antwoord verborgen

Afijn, zodra het uitontwikkeld is kopiëren we het want daar hebben Chinezen geen moeite mee. Toch ?

Der Schnitzeljäger | 21-07-21 | 21:29

Dat wordt stevig doorwerken voor conducteurs om zwartrijders te pakken.

Bibop | 21-07-21 | 21:27 | 2

"zwartrijders" mag niet meer toch..foei.!

grapjasz | 21-07-21 | 21:35

daar heeft men in China geen last van. De conducteur gaat daar niet in de 1e klas zitten slapen of bij de bestuurder zitten leuteren.

MaarFeitelijk | 22-07-21 | 08:35

Onze eigen HSL heeft na de aanleg 10 jaar braak gelegen omdat men vergeten was treinen te kopen. Die moesten uiteindelijk uit wanhoop geleased worden. Laten we een maglev voorlopig maar niet proberen.

Max Headroom | 21-07-21 | 21:26 | 3

En met zware Traxx goederen locomotieven rijtuigen trekken en duwen over de HSL wat meer slijtage geeft aan het spoor dan een goede hogesnelheidstrein.

PeterJanssen | 21-07-21 | 21:30

onzin, De TGV kon direct rijden maar moest de ERTMS nog afregelen. Dit duurde even. NS heeft de V250 te laat besteld en het afregelen duurde te lang. Men least via Ierland om belasting te vermijden en de gemeenschap te tillen. Of om geen geld vast te zetten in spullen, dit si bij auto's het geval.

MaarFeitelijk | 22-07-21 | 08:33

@PeterJanssen | 21-07-21 | 21:30: indianenverhaal. Het spoor in 10 jaar versleten waar dit elders 30-50 jaar intensief bereden kan worden.

MaarFeitelijk | 22-07-21 | 08:34

Als we dan toch zo nodig 1 Europa moeten worden zou je denken dat de EU daar wel op had ingezet; Magneettreinen Oost en West, Noord en Zuid. Hoofdsteden en Industriegebieden met elkaar verbinden. Forenzen tussen Amsterdam en het Roergebied of tussen Warschau en Boekarest. Spectaculair.
Zou meteen een einde aan de woningnood voor Oostblokkers hier betekenen. Ma-Do tukken ze op een matras in een ruimte boven het werk, vrijdagmiddag hoepelen ze lekker op naar Oostblokkie en maandag vroeg zitten ze weer in het treintje hiernaartoe. Ik zeg, ideaal.

Graaisnaaiert | 21-07-21 | 21:24 | 6

Forenzen tussen Amsterdam en het Ruhrgebied? Als ze uitstappen in Köln zijn ze verdwaald en verloren! De 'wereldburgers' aan het IJ spreken nog geen fatsoenlijk woord over de Zuidas. (Daarbinnen overigens ook niet, maar dat terzijde.)

Tikkie Terug | 21-07-21 | 21:38

Want Oostblokkers gaan 1/2 tot 3/4 van hun salaris spenderen aan forenzen?
Vooralsnog schat ik de Oostblokkers iets slimmer in.

Nascardude | 21-07-21 | 21:54

een raar wereldbeeld en hoe anderen zouden moeten leven om uw kantoorleventje te financieren.

MaarFeitelijk | 22-07-21 | 08:31
▼ 3 antwoorden verborgen

Kwestie van tijd wanneer dit apparaat uit de bocht vliegt of zichzelf lanceert.

Hollandse_blauwe | 21-07-21 | 21:24

Bestaat al jaren, wij doen er geen kont mee.

Kaas de Vies | 21-07-21 | 21:23

Wel op groene stroom?

klaas24 | 21-07-21 | 21:23 | 1

Maak Frenske niet boos. Achterin zitten 95 Kolenschoppertjes.

nobodiesunmighty | 21-07-21 | 21:42

De Chinezen begonnen met kopiëren en zijn nu bezig met innoveren.

Yellow men are coming..

Wijze uit het Oosten | 21-07-21 | 21:22

Zou mooi zijn om elke hoofdstad in europa op deze manier te verbinden. Vliegen is kudt.

SterF... | 21-07-21 | 21:22

Zie het nut niet van zo’n trein in ons land.. ik wil niet eens met 600km/h heen en terug naar Rotterdam.

Hollandse_blauwe | 21-07-21 | 21:22 | 1

Jij bent nog van de trekschuit.

Kaas de Vies | 21-07-21 | 21:25

Eerste trein in Nederland deed er in 1839 ruim een half uur over om van Amsterdam naar Haarlem te tuffen. Die Chinees doet dat dus in 2 minuten.

Bibop | 21-07-21 | 21:21 | 1

De trein doet er nog steeds een half uur over. De maglev kan niet vliegen omdat de afstand te klein is en de baan te duur.

MaarFeitelijk | 22-07-21 | 08:30

Gelukkig hebben wij de islam om ons terug te brengen naar de achterlijkheid, in plaats van technisch vooruitstrevend te zijn. Leven de luddieten!

djs | 21-07-21 | 21:20

Deze kennis hebben de Chinezen niet van de NS gestolen..

Jimmy Mc Clure | 21-07-21 | 21:20 | 1

NS bouwt ook ge treinen. Het komt allemaal uit Duitsland.

MaarFeitelijk | 22-07-21 | 08:29

Maar wij hebben een geweldige klimaatdeal. Hartje Timmermans.

Bataafje | 21-07-21 | 21:19

wat is deze

jeweettochniet | 21-07-21 | 21:17

Nee, nee, nee, nee, nee en nog 600x NeE.
Ik wil niet, niet, niet, niet en nog 600x NieT dat Twente op 20 minuten reizen vanaf de Randstad ligt. Misschien een keer leuk van Oost naar west maar niet andersom. NeE!!

SchimmelSchwanz | 21-07-21 | 21:16 | 5

Gaat echt niet stoppen in Twente als we hier in Europa al zo'n netwerk zouden kunnen fixen.
Zou wel top zijn (om het in Europees perspectief te zien) vanuit Amsterdam in 2 uur in Rome, Madrid of Barcelona. Uurtje extra in Lissabon. Als Timmerfrans zich echt zo verschrikkelijk zorgen over het klimaat maakt dan gaat hij morgen op de fiets naar China om dit concept te kopen van de Chinezen.

klaas24 | 21-07-21 | 21:29

@klaas24 | 21-07-21 | 21:29: En u dacht dat Amsterdam voorkwam in het Europese plaatje? Brussel-Frankfurt-Parijs, en u kunt met het boemeltje naar Brussel.

Mauguio | 21-07-21 | 21:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Doe mij dan maar een dampende, rokende, en fluitende ouderwetse stoomlocomotief.

SNAFU | 21-07-21 | 21:15

In het Westen zijn we veel te druk met woke vraagstukken en geld in nutteloze hedgefunds / banken proppen zodat miljardairs met 60 jaar oude tech de bovenkant van de dampkring kunnen inspecteren. In China hebben ze liever vooruitgang.

Ik denk dat de 21e eeuw niet de onze gaat zijn.

Dr.Kravitz | 21-07-21 | 21:15 | 9

Klopt, zetje 01. Bedoelde eigenlijk Rusland, ben ook geen spoorweg fanaat of zo. Mijn punt was meer dat er geen universele spoorbreedte of bovenleidingspanning is.

Kaal-dik-en-lelijk | 21-07-21 | 22:21

@Kaal-dik-en-lelijk | 21-07-21 | 22:21:
Het was niet geheel onbelangrijk in 1941 dat de Duitsers hun treinen niet in Rusland konden inzetten. En Rusland weet dat nog.

Alquest | 21-07-21 | 22:57
▼ 6 antwoorden verborgen

Hier gaat al het geld op aan het zorgstelsel

shimanski | 21-07-21 | 21:15 | 4

Bij bij1 wel, alleen de grijstinten zijn uitgevallen.

Kaal-dik-en-lelijk | 21-07-21 | 21:29

kletskoek

MaarFeitelijk | 22-07-21 | 08:27
▼ 1 antwoord verborgen

küdt chinezen

Brabeaulander | 21-07-21 | 21:14

Fantastisch. Dan hoef je ook minder lang je Chinavirus-mondkapje op en kan je langer van je €120 kostende negatieve test gebruik maken. Nogmaals veel dank aan de CCP.

Oeleflaffel | 21-07-21 | 21:14

Hoe Lang is een trein in China.

Reebensteeltje | 21-07-21 | 21:13 | 6

Aha, interessant, en hoe heet die andere trein?

nobodiesunmighty | 21-07-21 | 21:44

En hoe heet z'n hond? En wie is z'n vrouw?

Alfred E. Neuman | 21-07-21 | 22:05

@Helloween | 21-07-21 | 21:40: Helemaal niets, want die vinger is van mij.
( Zelfs kleine kinderen trappen daar niet eens meer in.)

SNAFU | 21-07-21 | 22:11
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Klaagpiet | 21-07-21 | 21:12

Ja, kunnen wij ook wel doen, maar dan kunnen we niet Italië en Griekenland onderhouden. Wat heb je nou liever?

John McClane | 21-07-21 | 21:11

Maar zit er een derde klas voor wappies in?

De Pilsvogel | 21-07-21 | 21:10 | 3

Kweetniet, kan mijn pacemaker wel tegen al die magnetiek?

zwenkwieltje | 21-07-21 | 21:14

ja, das met whirlpool zonder happy ending

nobodiesunmighty | 21-07-21 | 21:44

Je plaat blijft hangen, gaap!!!!

De_fluitlokker | 21-07-21 | 21:58

Gaaf. Doen ze goed. Wat vindt Kaag? Liever dobbernegers want we zijn zo lekker ‘woke’

GroenGeelHart | 21-07-21 | 21:09

Als ze de trajecten van Chinees beton maken valt ie zo weer uit elkaar.. net als alles daar.

nietnietniet | 21-07-21 | 21:09 | 1

dat wordt wel zorgvuldig buiten het nieuws gehouden.

MaarFeitelijk | 22-07-21 | 08:26

Hee, NS, eat that!

dathoujetoch | 21-07-21 | 21:07

Maar hoe zit het met "blaadjes" op de track?

Paaldanseres | 21-07-21 | 21:06

Als er maar geen bomen in de buurt van de rails staan.

Guusje Nadorst | 21-07-21 | 21:06

Kan hij ook onderwater?

miko | 21-07-21 | 21:05

Wachten op de eerste sneeuw.

Met_baard | 21-07-21 | 21:03 | 6

Dan zou die trein alleen maar sneller gaan toch? Kou verminderd de elektromagnetische weerstand, dus een maglev zou dan sneller moeten gaan als ik het goed heb. Net zoals supergeleiders hun eigenschappen pas verkrijgen als ze gekoeld worden tot iets boven 0 Kelvin.

Alfred E. Neuman | 21-07-21 | 22:04

@Alfred E. Neuman | 21-07-21 | 22:04: het is meer dat deze trein niet door sneeuwhopen zal weten te komen. dan moet er eerste een groep opruimers naar toe.

MaarFeitelijk | 22-07-21 | 08:25
▼ 3 antwoorden verborgen

Is er iemand in Japan geweest die zo'n type trein heeft gereden?

VoltaireJohn | 21-07-21 | 21:03 | 9

Weleens tussen Tokyo en Nagoya gereden. Prachtig, nog mooier dan de rit Bordeaux - Amsterdam. Maar Japan was/is bezig met een soortgelijk project. Waarbij de L0 Series Maglev al in 2015 boven de 600km uur kwam. Rond 2040 is Osaka vanuit Tokyo (ongeveer 500 km) in 1 uur en 7 minuten bereikbaar (nu nog 2.30 uur).

Phantomas | 21-07-21 | 21:54

@Kees Maf | 21-07-21 | 21:07: ja heb er ook ingezeten, ergens rond 2002.

Phantomas | 21-07-21 | 21:55

@D.Ormin | 21-07-21 | 21:16: Duitsland is zo dom geweest een werkende installatie aan de Chinezen te verkopen. In Duitsland kan men niet verder, door het ongeluk met het onderhoudskarretje en gebrek aan wil en geld. Nu gaan de Chinezen gewoon verder met de Duitse techniek. Wat beveiliging er af en plots kun je veel harder.

MaarFeitelijk | 22-07-21 | 08:23
▼ 6 antwoorden verborgen

Concurrentie met Japan.

VoltaireJohn | 21-07-21 | 21:02 | 1

hoezo? niemand gaat het kopen en zelf kopen ze niets meer uit het buitenland. De sukkels hebben al techniek al weggegeven.

MaarFeitelijk | 22-07-21 | 08:24

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino