Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Klimaatdag! EU onthult allesbepalende Green Deal

En het mag wat kosten

Social

Klimaatgoeroe Frans Timmermans kamt zijn klimaatbaard, doet zijn beste klimaatpak aan en poetst zijn klimaatschoeisel, want vandaag is het klimaatdag in Brussel. De Europese Commissie presenteert de langverwachte wetten die de Green Deal ondersteunen, waarmee Europa de klimaatverandering compleet gaat oplossen terwijl ze in China nog een paar honderd kolencentrales bouwen. Met als hoofddoel in 2030 55 procent minder emissieuitstoot dan in 2005 en in 2050 netto geen CO2-uitstoot meer. Dat betekent een lijst aan grote en extreem dure maatregelen die iedereen raken. Onder meer auto's met brandstofmotoren worden gesloopt en CO2-heffingen treffen werkelijk alles dat iets met uitstoot te maken heeft. Vliegen, rijden, verwarming, elektriciteit: alles wordt duurder. Om te voorkomen dat vooral in de armere landen de inwoners hun elektriciteitsrekening niet meer kunnen betalen komt er een Sociaal Klimaatfonds, waar alle landen jaarlijkse miljarden euro's in storten en waar vervolgens voornamelijk de Oostbloklanden van profiteren. Want een EU-plan is geen EU-plan zonder een geldpomp die de euro's vooral wegzuigt in de westerse hoek van het continent. Nadat Timmerfrans braaf zijn klimaatlach aan iedere camera heeft getoond begint de strijd pas echt, want vanaf vandaag mogen alle lidstaten zich tegen deze voorstellen verzetten. De laatste kans om de klimaatwetten aan te passen of te vetoën voordat we ons er aan verbinden en zeurzeikerds als Urgenda kunnen en zullen afdwingen dat we ons eraan houden. De komende tijd ontdekken we dus welke delen van die groene deal het gaan halen en welke zullen sneuvelen in de allesbrander van Europese onenigheid. 

Reaguursels

Inloggen

à propos klimaatgedoe; is het niet zo dat de meeste Nederlanders stemmen op partijen die ondertekening van het klimaatverdrag van Parijs kritiekloos hebben toegestaan, ja zelfs toejuichden?
Nu was dat nog tot daar aan toe; immers het akkoord van Parijs is weliswaar bindend maar niet afdwingbaar. Voor de ondertekenaars een spotgoedkope handtekening dus.
In Nederland toepten we echter keihard over met het goedkeuren van de klimaatwet. Afdwingbaar en elk Kabinet dient zich er aan te houden. E.e.a. (niet echt CO2-neutraal) gebakken door partijen waar Nederland op heeft gestemd.

fokkewoelf | 14-07-21 | 22:43

Ik kan die volgevreten vetzak, waarvoor ik de helft van mijn verdiende centjes en BTW en BPM en accijns en verkeersboetes moet afdragen om zijn nagenoeg belastingvrije salaris van € 30.000 te financieren, niet meer zien. Laat staan dat ik zijn volgevreten praatjes over mijn (niet: zijn) verdere lasten voor de zgn. redding van het klimaat nog langer kan aanhoren. Die man moet weg.

marchbrown | 14-07-21 | 22:36 | 1

Per maand, € 30,000 per maand.

marchbrown | 14-07-21 | 22:37

Timmerfrans=Greta T met pens en baard

Nederlanddraaitdoor | 14-07-21 | 21:37 | 1

Dictatortje.

Cassandra | 14-07-21 | 21:52

Europeans have already decided.
They don't want this bullshit.

de honden blaffen... | 14-07-21 | 21:15

Timmermans komt uit Limburg, toch? Staat ie met droge ogen te verkondigen dat we allemaal electrisch moeten rijden terwijl z'n eigen provincie onderstroomt. Enne Timmerfransje,... tornado's komen altijd al voor in Tsjechië.... en Duitsland.... en Frankrijk.... en België.... en Nederland...

Nederlanddraaitdoor | 14-07-21 | 20:10

Doet me bijna 1 op 1 denken aan 'De Grote Sprong Voorwaarts', het megalomane project van Mao Tse Tung in China begin jaren 60 waarbij boerderijen werden gecollectiviseerd, traditionele landbouwmethoden overboord werden gegooid (lees: duurzaam boeren) en al het aanwezige metaal incusief steelpannetjes werd omgesmolten ter bevordering van de industrie (lees: grondstoffen tbv zonnepanelen en laadpalen). Resultaat: diepe armoe en miljoenen hongerdoden. Mao gaf de schuld aan de mussen, die al het graan zouden opeten, dus werd er een nieuwe campagne gestart: De Grote Mussencampagne, waarbij alle mussen moesten worden gedood (lees: koeien en varkens). Wordt er nog geschiedenisles gegeven tegenwoordig, of is dat 'het slavernijverleden' en verder niks?

Cassandra | 14-07-21 | 19:15

Dus we gaan meer betalen voor energie en dan ook nog eens geld geven aan landen die niet méér willen betalen. Ok, vanaf nu gooi ik ook geverfd hout in mijn houtkachel ipv dat ik het naar de stort breng waar ik ook nog voor betaal, krijg de tering maar stelletje uitzuigers.

Sinterbikske | 14-07-21 | 19:05

Precies wat je kon verwachten. De EU zoekt een eigen inkomsten bron. Klimaat is het instrument. Eerst iedereen bang maken zoals de politiek al eerder deed met ziektekostenverzekering, hypotheekrenteaftrek, pensioen enz. De burger uitroken en nog meer macht voor de woke elite met klimaatpaus Timmermans voorop.

davesl1210 | 14-07-21 | 18:32

Frans Timmermans is suïcidaal !

poëpjes | 14-07-21 | 18:18

Ursula von der Leyen: "Europeans have already decided. They want to make the EU climate neutral by 2050"
Can't remember that Europeans were ever asked to decide anything as such, Madame von der Leyen.

steenkigerrider | 14-07-21 | 18:07

Kan Mosterd dit plempsel nog eens overdoen? Timmerfrans werd onvoldoende beledigd.

Holein1 | 14-07-21 | 17:06 | 1

Timmermans hoort in een inrichting of is het Europarlement dat?

likdoorn | 14-07-21 | 17:09

Nederland wingewest. Het volk lijkt het zelf te willen, gelet op het stemgedrag.

Cassandra | 14-07-21 | 16:59

Kunnen er plannen worden gemaakt om heel veel bomen te planten op de braakliggende terreinen in Pernis, Europoort, Botlek, Maasvlakte, Beverwijk, Geleen, Moerdijk,Eemshaven, Vlissingen, Terneuzen over 10 jaar. Lekker groen bezig die volgevreten Narcist...

Slinkse Klerk | 14-07-21 | 16:55

Europeans have already decided. They want to make the EU climate neutral by 2050.

Nee.
De EU heeft besloten. De Europese burgers werd niets gevraagd. Dat klapvee is er alleen maar om de rekening te betalen in dit verdienmodel.

Gladiator Fap | 14-07-21 | 16:51

Zodra een politics "fair" of "eerlijk" zegt weet je dat je genaaid gaat worden en dat Odra iemand kritiek uit er met zielige mensen/dieren/etc wordt geschermd zonder ooit inhoudelijk op de kritiek in te gaan.

kipkip | 14-07-21 | 16:37

Een utopie of eerder een waanbeeld dat we een CO2 vrije samenleving gaan creëren.
Kijk nou eens om je heen en vertel me wat niet door/ van koolwaterstoffen is GROOT gemaakt, nou?
Ook de gedachten gang dat wij dmv 0% CO2 uitstoot de aardse temperatuur zouden kunnen manipuleren is helemaal een arrogantie van goddelijke proporties. Maar ja , wie had wat anders verwacht van een partijtje Klimnazies die bio massa als duurzame energie bestempelen.
Wederom wordt de goed gelovige burger om de tuin geleid met een " niet bestaand" probleem CO2. De valse goden van de klimaat kerk zijn maar achter een ding aan , MACHT.
Geld speelt geen rol bij de onverkozen Varkens van Brussel en VN. Dus vandaag wordt besloten dat boeren niet meer mogen boeren en vissers niet mogen vissen en dat bij het volk de duimschroeven verder worden aangezet.
De zogenaamde groene vooruitgang die door deze zonnekoninkjes wordt gepretendeerd is slechts een machtsgreep naar een autoritair communistisch systeem met de Agenda 21 ( 2030) als leidraad.
De Agenda is de papieren werkelijkheid terwijl de realiteit een heel ander plaatje laat zien.
Niemand is tegen het principe duurzaam maar de realiteit is dat de huidige toegepaste techniek nog niet in de buurt komt van betrouwbare en VOLDOENDE energie voorziening. Want dit versta ik vooral ook onder "sustainable".
Dit is alleen maar het verhaaltje energie maar voor de rest is alles stil gehouden , zoals de knoppen op mijn keyboard waarop ik nu loop te drukken (plastic)
De meeste mensen weten niet half met wat voor een idioten ze te doen hebben wanneer je dit soort dingen als waarheid gaat accepteren.
Maar goed , vroeguhr wisten mensen niet beter en dachten dat we afgestamde waren van apen.

Datgingniegoed | 14-07-21 | 16:09

dus 55%mi der CO2 't.o.v 1990, even kijken of ik nog een jaar afrekening heb, kinderen zijn al de deur uit, nieuwere C.V. ketel erin, Denk dat ik er al bijna ben, of ziet ome Frans dat toch anders, want dit levert geen geld op voor hem

goudvis | 14-07-21 | 16:01

Dikke benzine slurpende Amerikaan en dan een in road-trip van jaren door Amerika crossen, het wordt steeds aanlokkelijker.

Roze_bril_drager | 14-07-21 | 15:49

Wat Frenske ons ook door de strot drukt: Het kan het klimaat geen zak schelen. En als Frenzke lacht, dan huilt je knip en je je vrijheid.

Zeddegeizot | 14-07-21 | 15:41

Inderdaad, de Grote Sprong Voorwaarts!

Groenstrook | 14-07-21 | 15:39 | 1

Ein volk braucht ein feind.

Acidstain | 15-07-21 | 08:45

Den Haag gebruikt Urgenda als instrument om ons onwelgevallige klimaatmaatregelen door de strot te duwen.

Berend_Breedreet | 14-07-21 | 14:29 | 1

Te laf om zelf dit door te drukken omdat men vreest voor stemmenverlies bij de VVD. Denk dat je gelijk hebt aangezien het toch één pot nat is.

Roze_bril_drager | 14-07-21 | 15:29

"Europeans have already decided"
Hè? Wie dan? Waar? Wanneer? Ik heb dat hele referendum gemist, wat ontzettend slordig van mezelf.

Magna Carta | 14-07-21 | 13:34 | 3

Als je het letterlijk opvat, dan klopt het wel, want zij, Timmerfrans, en nog een paar anderen hebben dit besloten. En zij zijn zelf Europeanen. Dus “Europeans have decided”, dat klopt helemaal.

JackStick | 14-07-21 | 13:50

Maar dan zouden het de Eurofielen zjijn toch?

Triple2K8 | 14-07-21 | 14:04

Misschien want van die figuren naar het absolute nul punt brengen, ze zijn dan lang houdbaar, alhoewel waarvoor eigenlijk.

Henkie | 14-07-21 | 14:45

De EU probeert relevant te zijn, en wil laten zien dat ze er nog zijn, dat ze ertoe doen. Dat hebben ze wel nodig sinds de Brexit. Maar het klimaat kun je alleen maar mondiaal aanpakken. De EU kan China economisch boycotten, middels internationale verdragen en sancties, en ze dus forceren mee te doen, maar goed, diezelfde EU had ook Noord-Afrikaanse landen kunnen berispen ttv de ongecontroleerde migratiestroom, maar op internationaal niveau kan en doet de EU helemaal niets. Nu dus ook niet. Maar goed, het doel is ook helemaal niet om het klimaat aan te pakken, het doel is om de EU relevant te houden, in leven te houden. En dat doel kunnen ze op deze manier wel degelijk bereiken.

JackStick | 14-07-21 | 13:30 | 1

Als ze te ver doordraven kunnen de mensen ook massaal de hakken in het zand zetten, de EU kan dan niks anders dan imploderen zoals dat ook al eerder gebeurd is bij grootmachten.

revolte | 14-07-21 | 20:11

Ieder tijdperk kent zo zijn eigen doemdenken met bijbehorende symboliek van boetedoening. Voor een denkbeeldige "klimaatverbetering" worden co2-rechten verkocht met hetzelfde effect als aflaten in de middeleeuwen

Leoverig | 14-07-21 | 13:20 | 1

Indeed! Aflaten, goede vergelijking. Kleine kinderen die winkeltje spelen.

inCol | 14-07-21 | 13:24

Iedereen even arm...

Odin | 14-07-21 | 13:16

"Europeans have already decided. They want to make the EU climate neutral by 2050."

WTF, Von der Leyen?
Weer zo'n wijf dat eventjes voor mij - en U - beslist wat ik & U hebben besloten.

Wat een aanmatiging.
Mij is niets gevraagd.
U is niets gevraagd.

En miljoenen andere 'Europeans' is niets gevraagd.

"Europeans have decided", flikker toch op, mislukte kleuterjuffer.
Op mijn kleuterschool werd ook alles door de juffen & nonnen voor mij besloten. Het is, alsof ik daar weer teruggeplaatst ben.

De "Europeans" van Von der Leyen zijn de banenjagers in Brussel, en de in Europa steeds schaarser wordende stemmers op linkse, geldsmijtende luchtfietsers.

Zelfs als niemand, maar dan ook niemand meer 'links' zou stemmen, zou het nog steeds 'links' zijn dat voor U & mij beslist.

Peter Emile | 14-07-21 | 13:14 | 4

Ja, de mensen gingen met zijn allen op Timmerfrans stemmen omdat ie van hiero was. Die Ursula waant zich de koningin van Europa. Kompleet uit de klauwen gelopen dat EU gedoe.

bqbq | 14-07-21 | 13:30

@bqbq | 14-07-21 | 13:30: Heb begrepen dat Ursula door Duitsland is uitgekotst omdat ze zonder toestemming voor Euro 5 MM oid aan consultants had uitgegeven.

viejohuevon | 14-07-21 | 13:34

@bqbq | 14-07-21 | 13:30: Inderdaad, dit krijg je als je op een geboren links fascist stemt.

Berend_Breedreet | 14-07-21 | 14:48
▼ 1 antwoord verborgen

Transformatie van de EU van een economisch samenwerkingsverband naar een regering die zelf belasting kan heffen. Een machtsgreep met de "groene" onzin als excuus.
In 2006 bracht Al Gore een filmpje uit "an inconvenient truth" waarin hele landen door de zee werden verzwolgen als we niet binnen 10 jaar zouden stoppen met CO2 zondigen. In 2010 kocht hij voor 8,9 miljoen USD een luxe villa aan het strand van California. Hij geloofde dus zelf niet eens in de boodschap van zijn doemfilmpje, maar hij heeft er blijkbaar wel veel geld aan overgehouden.
De EU heeft Al Gore's truukje afgekeken.

DutchLion33 | 14-07-21 | 13:03 | 1

Since het alleen maar "erger" is geworden (als je die links-communistische-klimaat-fascisten moet geloven), wordt het dan niet eens tijd dat Al Gore zijn centjes terugbetaalt wegens "liegen"? Met rente?

Gladiator Fap | 14-07-21 | 16:54

In Hollywood hebben dergelijke plannen een naam: "Science fiction"

Dutch_Viscount | 14-07-21 | 12:53 | 1

In de wereld van Timmermans die draait om macht. Hij past veel trucs meedogenloos toe. Wat hij goed doet is de ueseful idiots een sterk verlangen geeft met groene gekte te geloven in het redden van de wereld. Hij geeft ze een zaak om voor te vechten (en te betalen). Hij verschaft ze een nieuw geloof met vage woorden maar wel vol belofte. Met sterkere nadruk op enthousiasme dan op rationaliteit en helder denken. Hij vraagt ze offers te brengen. Ach de kudtburgers zoals uw buurman vullen hun lege leven graag met de groene gekte en angst.

Graaier | 14-07-21 | 13:06

Dat dit allemaal zomaar kan. Zonder enig democratisch proces te volgen. Die Engelsen zijn er mooi net op tijd uitgestapt. Die gaan waarschijnlijk een economische groei doormaken van heb ik jou daar, terwijl wij op het vaste land kapot gaan aan EU klimaatbelastingen.

Old_Spice | 14-07-21 | 12:53 | 3

Ik ben benieuwd. Ik sprak toevallig pas iemand die heel erg pro-EU is en die beweerde precies het tegenovergestelde over Engeland.

sioux_ | 14-07-21 | 13:35

@sioux_ | 14-07-21 | 13:35: Het is een kwestie van common sense:
- Eigen handelsverdragen kunnen sluiten
- Controle over je eigen munt (hadden ze al maar enfin)
- Nog steeds kunnen handelen met de EU interne markt
- Geen afdracht aan de EU hoeven te betalen
- Niet hoeven meedoen aan die achterlijke greendeal (dit scheelt absoluut honderden miljarden)
- Niet hoeven meedoen aan Eurobonds, ook dit scheelt miljarden.
Je kan het ook heel leuk omdraaien, wat zijn nou eigenlijk de voordelen van de EU? Uiteindelijk neemt de EU beslissingen die soms wel soms niet gunstig zijn voor een individuele lidstaat. Kunnen beslissen over je eigen economie, je eigen regels, en dus alles afstemmen om gunstig te zijn voor je eigen economie werkt uiteraard beter.

Old_Spice | 14-07-21 | 13:53

@Old_Spice | 14-07-21 | 13:53: ik ben zelf ook niet echt pro-EU, maar ik kan me ook wel voorstellen dat juist meer samenwerken en zodoende een "grotere speler" zijn en de schaalgrootte bij bijvoorbeeld gezamenlijke inkopen of defensie best voordelen kunnen zijn. Niettemin moet het daarvoor wel goed bestuurd worden en daar heb ik meer mijn vraagtekens bij.
Laat ik het ook zo stellen: niemand zal beweren dat de Verenigde Staten beter maar weer in onafhankelijke staten uit elkaar moeten gaan. Die federale constructie werkt wel beter dan iedereen voor zichzelf. Dat is wel een meer homogene cultuur, maar daar had je ook wel mindere broeders tussen qua economie enzo.

sioux_ | 14-07-21 | 16:38

Ik heb helemaal niets in die zin "decided". ga weg!

malificent | 14-07-21 | 12:51

Megalomane plannen van een monsterlijk gedrocht EU genaamd.

Roze_bril_drager | 14-07-21 | 12:47

We worden dus gekoloniseerd door een supra-nationale bestuurslaag die we niet kunnen wegstemmen maar we moeten ondertussen wel hun wetten ( dictaten en decreten inmiddels ) klakkeloos overnemen. Bekijk het maar. En dan brengt Von der Leyen het ook nog alsof "wij" Europeanen in 2050 klimaatneutraal willen zijn. En dat moet dan ook nog eens via idiote alternatieve energiebronnen terwijl het grootste probleem, te weten bevolkingsaanwas, niet eens im Frage komt.
Wie zijn die mensen eigenlijk, die dat allemaal maar voor ons denken te kunnen bepalen? Wat hebben een Duitser, een Italiaan, een Sloveen en een vadsige Limburger in vreemde (krijgs?)dienst over mij te vertellen. Geen hol,dacht ik zo. Stik er maar in met je stikstoffetishisme.

Graaisnaaiert | 14-07-21 | 12:44 | 5

Welkom in je grootste nachtmerrie, een groene dictatuur.

Roze_bril_drager | 14-07-21 | 12:52

Ergo, het zijn de ingevingen en instructies van onze "eigen" regeringen die Brussel oplepelt als komende uit hun koker. Ist aber nicht so.

viejohuevon | 14-07-21 | 13:30

Daarom is het referendum afgeschaft. Frans "Mao" Timmermans heeft nu de macht en heeft de "wijsheid" in pacht en leidt ons al lemmingen de afgrond in.
Als je geld hebt mag je alles, je koopt CO2 rechten, als aflaat. Zodat een ander niks meer mag. De EU is niks anders meer als een "groene" geloofs dictatuur. Zum kostsen

Doerak | 14-07-21 | 15:46
▼ 2 antwoorden verborgen

"The Europeans have already decided". Kenmerkend. I have decided jack shit.

viejohuevon | 14-07-21 | 12:42 | 2

Ik krijg jeuk van dat soort afspraken. Ik woon tussen allemaal mede-Europeanen en werkelijk niemand heeft dat besloten, mezelf incluis. Zou trouwens voor het eerst zijn dat een bestuurder naar "het volk" luistert, een novum. Jaja...

Graaisnaaiert | 14-07-21 | 12:45

@Graaisnaaiert | 14-07-21 | 12:45: "Als je de leugen vaak genoeg herhaalt wordt het vanzelf een keer waarheid..." wie zei dat ook alweer?

viejohuevon | 14-07-21 | 13:28

Iedere keer dat politici of activistische miljardairs gevraagd worden hoe hun vliegreizen zich verhouden tot hun noodkreten over klimaatverandering, geven ze als antwoord dat ze die uitstoot gecompenseerd hebben. Dat compenseren kost ongeveer 2 euro per vlucht. Dus waarom moet het dan zoveel kosten als het blijkbaar ook bijna voor niks kan?

dihydrogenmonoxide | 14-07-21 | 12:36

Europeans have decided??? Aan welke twee burgers hebben ze dat gevraagd? Ik denk gelijk aan onze Frans, maar wie is die andere die hiervoor heeft gekozen.

HoniSoit | 14-07-21 | 12:32 | 3

't is ook net hoe ze de vraag gesteld hebben en hoe ze het antwoord geinterpreteerd hebben.
"Meer of minder milieuvervuiling?" Dat antwoord lijkt me vrij duidelijk.
En daarmee werd bepaald dat Europa in 2050 klimaatneutraal moet zijn.

naglfar | 14-07-21 | 12:37

@naglfar | 14-07-21 | 12:37:
Naar "meer of minder immigratie", "meer of minder Islam", "meer of minder EU" en "meer of minder geld naar Brussel" hebben ze pook niet geluisterd, dus ik twijfel een beetje aan het narratief.

Graaisnaaiert | 14-07-21 | 12:47

Europa heeft gekozen ....
Nou - dat heb ik dan gemist .... Ik weet niet beter als dat bijna de helft van de Europeanen geen verdusie meer hebben in Brussel.
En zodra ze stoppen met die achterlijke verhuizingen van Strassbourg naar Brussel en terug zullen we eens nadenken over het klimaat ...

unstable | 14-07-21 | 12:21

Fijn hoor laten we een schoon land achter voor vooral de parallelle moslim samenleving en de nog komende massaimmigratie.
Opec landen zullen van mening zijn dat ze naar Europa mogen "vluchten", nadat we ze in de economische malaise hebben gestort. Armoede daar geeft geheid burgeroorlog, dus het recht om hier te komen.

G.M.I.M. Pet | 14-07-21 | 12:19 | 1

Die burger oorlog komt hier ook , let maar eens op . Frans op de kop met z’n ballen in z’n strot

geenhakbar | 14-07-21 | 12:24

Is er al een plan voor voldoende elektriciteit inclusief leveringszekerheid, of gaat het weer alleen om het reduceren van uitstoot van plantenvoedsel?

Harry.Langezwaal | 14-07-21 | 12:05

En terwijl hier de productie van eten en gebruiksgoederen nóg duurder worden gemaakt, stoken ze in China en India nog eens de kolen- en kerncentrales op: de Green Deal is uitstekend voor hun concurrentiepositie! En zo maken we onszelf in Europa armer, geven we meer macht uit handen aan China, en voeren vervuilende landen de productie op waardoor er netto helemaal niets aan het klimaat verandert.

Hommel | 14-07-21 | 11:57 | 3

En als het erop aan mocht komen met de klaimut sjeens wij al ons kruit al verschoten hebben aan zinloze preventie. Mocht de klaimut sjeens niet die desastreuze gevolgen hebben dan hebben we ook niks bereikt. We spelen een spel met alleen maar nieten.

Joris Beltsin | 14-07-21 | 12:01

@Joris Beltsin | 14-07-21 | 12:01: we kunnen ook niet meer terug. Dan komt urgenda ons aanklagen tot we nog armer zijn.

sjef-van-iekel | 14-07-21 | 12:08

Ja maar om tot uw conclusie te komen heb je hersens nodig en ik geloof dat juist dat in Brussel ontbreekt. Sorry, alleen het financieele deel van timmerfrans' hersens werkt. Dat deel waarop hij wordt betaald inculsief alle andere corrupte Brussel EU - ers....

PokeAWoke | 14-07-21 | 12:32

Ik spreek ook wel eens met Nederlandse klimaatmegolen. En dan vraag ik: kunnen jullie één maatregel noemen die daadwerkelijk substantieel bijdraagt aan het gestelde doel namelijk uitstootvermindering.
Dat kunnen ze niet. Maar waarom dan toch zoveel geld uitgeven aan maatregelen die in de praktijk zelfs averechts werken.
Antwoord: omdat wij de klimaatverandering willen stoppen.

fokkewoelf | 14-07-21 | 11:56

'Europeans have already decided'. Oh ja? Wanneer dan? Welk referendum was dat precies?
En jij, Urszula, om met Farrage te spreken: wie heeft jou gekozen?

Hommel | 14-07-21 | 11:54 | 2

Dat was in 2019. Het volgende referendum is in 2024.

Red shirt | 14-07-21 | 11:58

@Red shirt | 14-07-21 | 11:58: Een referendum over klimaatverandering in 2019?! Bij mijn weten heeft alleen het EP daarover gestemd.

Hommel | 14-07-21 | 15:53

Zijn er nog politieke partijen of vakbonden die verzetsacties organiseren?

rectormagnificus | 14-07-21 | 11:52 | 1

Vrijwel iedere organisatie is geïnfiltreerd en met subsidie omgekocht.

revolte | 14-07-21 | 20:25

Dan kan je wel emissierechten gaan verdelen maar dat vermindert niet de CO2.
Kunnen we die CO2 niet weer uit de lucht halen?

Zack Hooi | 14-07-21 | 11:51 | 2

Iets met bomen planten, dacht ik. En veel bubbelwater maken.

Joris Beltsin | 14-07-21 | 11:54

Co2 pompt u in theorie zo uit de lucht. In de praktijk is het wel wat moeilijker. Maar niet ondoenbaar.

sjef-van-iekel | 14-07-21 | 12:10

Die Schwimmerschwanz’ van de doodzieke euSSR gaat ons laatste restje levensplezier afpakken. (Vind ik hoor) Eigenlijk zegt Brussel ‘kunnen jullie allemaal niet eens gauw lekker gauw doodgaan NuKubu’s!

Tiltetapper | 14-07-21 | 11:49 | 1

Ik was te snel. 1 'gauw' teveel .........

Tiltetapper | 14-07-21 | 11:55

Als ik goed ben voorgelicht is dat klimaatprobleem een wereldwijd probleem. Ik sprak onlangs zo’n Duitse klimaatmegool die dat beaamde. Dus vroeg ik: waarom krijg je dan in Duitsland bakken subsidie voor het vervangen van 5 jaar geleden gemonteerde dubbele beglazing door “driedubbele” beglazing? Kan je met dat geld niet beter werken aan het isoleren van “doorluchtige” huizen in landen als Roemenië of Kulgarije. Het “klimaateffect” van je inspanning zal vele malen groter zijn.

Hij vond van niet. Waarom? Daarom niet.

fokkewoelf | 14-07-21 | 11:48 | 3

Duidelijk toch? je hebt wel de pech een hersenloze ontmoet te hebben.

Mr_Pikibelly | 14-07-21 | 11:50

De CO2-emissie van glasproductie is enorm. Bestaande dubbele beglazing, die nog decennia mee zou gaan voortijdig afschrijven t.b.v. van driedubbele beglazing heeft voor de komende eeuw (en wellicht resterende levensduur van het gebouw) een NEGATIEF resultaat voor de CO2-uitstoot.

Joris Beltsin | 14-07-21 | 11:57

Dat hangt ervan af of ze in Roemenie of Bulgarije wel eens de verwarming aan (moeten) zetten. Anders hoef je niet te isoleren.

intrigant | 14-07-21 | 14:27

ik zie het al, minstens euro 6 motoren.

Baksteenbakker | 14-07-21 | 12:24

Ongelooflijk. Duidelijk een andere cultuur.

DenBeert | 14-07-21 | 12:40

Europeans hebben helemaal NIKS already decided!

tantesidonia | 14-07-21 | 11:43

Briljant die Frans.
Terug naar de jaren 50, geen verwarming, geen vakanties, iedereen op de fiets ( niet elektrisch ), 1 x per week koud douchen, allemaal straat arm, om8 uur bibberend naar bed etc.
Kan de generatie na ons NL weer opbouwen nadat zij uit de EU zijn gestapt.

Uw Verzekeringsadvis | 14-07-21 | 11:42 | 4

Behalve natuurlijk TimmerFrans zelf. Die moet - helaas, helaas - met het vliegtuig en de dienstauto naar allemaal heul belangrijke vergaderingen en etentjes. En vanwege zijn representatieve functie mag hijbij hoge uitzondering wat extra CO2 uitstoten ten behoeve van verwarming, warm water en goed eten. 'Some animals..' knorde het fransvarkentje tevreden.

FrankVeer | 14-07-21 | 11:47

@FrankVeer | 14-07-21 | 11:47: En zijn BMW 7 hebben ze voor de zekerheid gepantserd en meneer heeft ook wat beveiligers om zich heen. Nog ff krijgt hij een hartaanval en zit Diedje op zijn plaats, niet gek voor een Greenpeace figuur.

Uw Verzekeringsadvis | 14-07-21 | 11:53

Hetzelfde gold voor Kaag. Moest met het vliegtuig naar Luxemburg omdat ze zo belangrijk was en het zo druk had.

Leffe Blonde | 14-07-21 | 12:19
▼ 1 antwoord verborgen

Zo begint fascisme. In het begin vind iedereen het prima totdat het te laat is om het te keren.

Masturwasbeert | 14-07-21 | 11:41 | 3

Iedere dictatuur start zo. Dictatuur start met een charmant persoon met psychiatrische problematiek (die anders/zij/hij niet heeft, vindt ie zelf); sluip 'm er in.... Lord Owen heeft in 1987 een leuk introductie boekje geschreven in deze materie. De ideologieën/geloven/ideeën zij het gereedschap van deze types. Indien niet voldoende tegengas..'daar gaan we!'. En dat gebeurt met de EC. Ik was groot voorstander van de EC, vele, vele jaren geleden. Ik zie niet meer hoe ze betekenisvol voor mij zijn als individu. Kunnen ze ook niet concreet kenbaar maken, althans ze bereiken me niet. Ligt het aan mij? Zal wel. Lekker makkelijk.

nobodiesunmighty | 14-07-21 | 11:48

Je moet toch ergens beginnen om dat tuig uit de weg te ruimen. Tenslotte zijn zij begonnen

geenhakbar | 14-07-21 | 12:27

Je maximum BMI wordt 25. Met een BMI boven de 25 mag je niet meer vliegen, kun je alleen voedsel halen op voedselbonnen. Scheelt bergen blubber transporteren, minder uitstoot door lagere hoeveelheid voedselproductie. Of gaat iemand zich dan gediscrimineerd voelen?

Gebakschep | 14-07-21 | 11:41 | 1

Ik zou er bijna een voorstander van worden.

Red shirt | 14-07-21 | 12:02

Europeans have already decided?

Mij is niks gevraagd. Heb wél ooit in een referendum laten weten dat de EU moet opzouten, ik was in de meerderheid notabene, maar daar is niks mee gedaan.

Papa Jones | 14-07-21 | 11:40 | 3

Exact dit.

The_Black_Knight | 14-07-21 | 11:41

Vraag mij ook af welke idioot uit onze regering een poot heeft gezet onder dit idiote plan.

Uw Verzekeringsadvis | 14-07-21 | 11:43

@Uw Verzekeringsadvis | 14-07-21 | 11:43: Allemaal, inclusief Parlement....behoudens enkelen...

A333aan | 14-07-21 | 12:18

Leuk dat de Fransen en Duitsers dwars liggen met het verbod op de verkoop van brandstofauto's vanaf 2030, maar je weet nu al dat de D66'ers in Europa dan gewoon een dwang-methode gaan gebruiken: lekker de brandstofprijzen door het plafond heen jagen zodat autorijden op benzine/diesel/lpg onbetaalbaar wordt. "Het is een vrije keuze dat je benzine/diesel rijdt, maarrrr......"

Wat moet dat straks met mijn good old Volvo 740? :( Over m'n S80 2.5 turbo maak ik me niet al te druk, die heeft tot mijn verrassing nog een energielabel D (grote bak, maar in verhouding nog redelijk zuinig ten opzichte van de concurrentie en dus een relatief gunstig energielabel), maar ik vrees dat youngtimers en oldtimers wel eens dik de sjaak kunnen zijn. Ik rij overigens liever in m'n 740 dan in de S80. :)

Ome_BW | 14-07-21 | 11:39 | 1

Kijk, daar kunnen we wat mee.

Uw Verzekeringsadvis | 14-07-21 | 11:44

En dan trots vertellen dat er zoveel meer banen in de energievoorziening worden gecreëerd dan nu. Ooit heb ik geleerd dat dit de 'drogredenering van de oorlogseconomie' is. Als je eerst alles in puin schiet heb je daarna inderdaad heel veel werk om het weer op te bouwen (maar ben je nog niks opgeschoten tov de situatie voordat je het in puin schoot).

Joris Beltsin | 14-07-21 | 11:38 | 3

Overigens: wie gaan die banen uitvoeren. We hebben alleen nog maar ambtenaren, marreketingtroela's en lifestylecoaches en kunnen in dat beetje dat we nu bouwen al niet aan gekwalificeerde installateurs komen. Gaan onze kinderen weer een echt vak leren?

Joris Beltsin | 14-07-21 | 11:40

@Joris Beltsin | 14-07-21 | 11:40: Nee hoor, daar is de EU al volop mee bezig door onrendabelen binnen te halen. Alleen weten ze nog niet hoe ze die ooit aan het werk moeten krijgen. Het zijn tenslotte niet voor niets voor 90 % klaplopers die hier voor een uitkering komen.

Therapietje | 14-07-21 | 11:46

@Joris Beltsin | 14-07-21 | 11:40:
Vergeet onze academici, zoals de filosofen en cultureel antropologen, niet svp.

DenBeert | 14-07-21 | 12:29

Volstrekt onhaalbaar zonder een sterke bevolkingsafname, dalende consumptie en bijkomende economische neergang. Voor niets gaat de zon op.

stiffy | 14-07-21 | 11:31 | 5

@Beste_Landgenoten | 14-07-21 | 11:39:
Sterker: Zuid Afrika zegt nu al 'het kost veels te duur om de olie te raffineren met minder zwaveluitstoot, dus we stoppen er gewoon mee. Doen jullie ons nu de olie even geven want onze reserves laten we zitten? Liefs, Ramaphosa (de zwarte man met een witte binnenkant)"

Joris Beltsin | 14-07-21 | 11:42

Dan hebben we een Europeesch leger nodig, dat goed voorbereid is op een Derde Wereldoorlog. Of was het Derde Wereld-oorlog?

The_Black_Knight | 14-07-21 | 11:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Het probleem zit nml in Europa..... not.
"Just 25 'mega-cities' produce 52 per cent of the world's urban greenhouse gas emissions — and 23 of them are in China"
www.dailymail.co.uk/sciencetech/artic...
Als ze het al niet waren dan zijn ze nu volledig waanzinnig geworden in Brussel.

Basil Fawlty | 14-07-21 | 11:30 | 3

Rotterdam is laatste! Goed dat Berghuis opgerot is.
In their study, Dr Chen and colleagues looked at greenhouse gas emissions from 167 cities across 53 countries.

The worst 75 cities for total emissions were as follows (with figures in megatonnes of CO₂ equivalent):

Handan, China (199.71)
Shanghai, China (187.93)
Suzhou, China (151.79)
Dalian, China (142.51)
Beijing, China (132.58)
Tianjin, China (125.89)
Moscow, Russia (112.53)
Wuhan, China (110.86)
Qingdao, China (93.56)
Chongqing, China (80.58)
Wuxi, China (76.88)
Urumqi, China (75.32)
Guangzhou, China (71.03)
Huizhou, China (68.74)
Shijiazhuang, China (67.80)
Zhengzhou, China (66.16)
Tokyo, Japan (66.08)
Shengyang, China (64.10)
Kaohsiung, China (63.64)
Kunming, China (62.96)
Shenzhen, China (62.91)
Hangzhou, China (61.41)
Hong Kong, China (55.90)
Yinchuan, China (55.49)
Chengdu , China (54.49)
New York City, US (51.31)
Manilla, Philippines (49.47)
Bangkok, Thailand (49.22)
Dubai, UAE (48.26)
Seoul, Korea (48.06)
Nanjing, China (47.94)
Istanbul, Turkey (47.53)
Frankfurt, Germany (45.73)
Jakarta, Indonesia (43.86)
Changchun, China (42.62)
Guiyang, China (42.09)
Saint Petersburg, Russia (42.07)
Singapore, Singapore (40.38)
Jinan, China (38.49)
Perth, Australia (36.33)
San Diego, USA (35.02)
Jiaxing, China (33.94)
London, United Kingdom (33.58)
Houston, USA (33.41)
Stuttgart, Germany (32.82)
Caracas, Venezuela (31.77)
Chicago, USA (31.48)
Harbin, China (30.81)
Mexico City, Mexico (30.69)
Lanzhou, China (29.87)
Lagos, Nigeria (29.33)
Xi'an, China (28.15)
Berlin, Germany (27.48)
Taiyuan, China (26.73)
Los Angeles, USA (26.55)
Tshwane, South Africa (26.14)
Nanchang, China (25.17)
Sao Paulo, Brazil (24.95)
Johannesburg, South Africa (24.72)
Changsha, China (24.64)
Hohhot, China (23.47)
Durban, South Africa (22.68)
Mumbai, India (22.57)
Hanoi, Vietnam (22.42)
Torino, Italy (21.86)
Cape Town, South Africa (21.53)
Yokohama, Japan (20.96)
Nanning, China (20.90)
Santiago, Chile (20.03)
Osaka, Japan (19.76)
Hamburg, Germany (19.45)
Chennai, India (19.32)
Hefei, China (18.81)
Toronto, Canada (18.08)
Rotterdam, Netherlands (17.54)

SteilAchterover | 14-07-21 | 11:39

urban greenhouse gas emissions. Dat is samen 60 procent van alle uitstoot. rest is kennelijk rural greenhouse gas emissions.

zeeman73 | 14-07-21 | 11:43

@SteilAchterover | 14-07-21 | 11:39: *proest*, slag op knieën, lachen, broekplassen... Hoe dom is deze EC, valt dit uit te drukken in aardappel-IQ intelligentieschalen? Weer zo'n heerlijke dysproportioneel sprookje op wereldniveau van de kleingeestigsten onder ons.

nobodiesunmighty | 14-07-21 | 11:55

Timmerfrans is een plofkip die meer uitstoot dan een kolencentrale, gelukkig vliegen we van Brussel naar Straatsburg en vooral Luxemburg , niet te vergeten, het klimaat gaat ons werkelijk de das omdoen met name financieel.

Zitvlak | 14-07-21 | 11:29 | 1

Ze zitten ook regelmatig in Genève en Davos voor instructies van de zelfbenoemde profeet Schwappie.

revolte | 14-07-21 | 20:39

Wie zit daar stiekem in een hoekje te gniffelen?!

Ah, hallo Groot-Brittannië.

Eduardo- | 14-07-21 | 11:28

Uit Bio:Moeder van 7
Dat is tweemaal vervanging van de ouders.
en vijfmaal volslagen overbodige verspilling van grondstoffen.
Verwijt hierboven is nietitg als er vijf kinders adoptief zijn.
Heel Europa houdt niet van spilzieke veelfokkers.

hallevvezool | 14-07-21 | 11:23

Hieronder het geplande aantal nieuwe kolencentrales per land:

China: 700
India: 446
Turkije: 93
Filipijnen: 79
Japan: 45
EU: 27
Zuid Korea: 26
Zuid Afrika: 24

www.energievergelijk.nl/nieuws/china-...

Gewinflipt | 14-07-21 | 11:23

De Britten zullen zich nu wel enorm "down" voelen dat ze geen onderdeel meer zijn van dit fantastische plan.

Grote Smurf | 14-07-21 | 11:20

Spanje kreeg gisteren 9 miljard euros uit Europees fonds voor deze zomer volgens Las Noticias. Rest voor Spanje 20 miljard euros.

Cocorico | 14-07-21 | 11:17 | 3

de grote herverdeling! 1!
CBS heeft rapportje dat wij veel te veel verdienen dus nivelleren is nog niet klaar, de milieu troef kaart is detzelfde als de gristelijk u gaat dood kaart.

Het Nederlandse bbp per hoofd van de bevolking bedroeg in 2020 bijna 46 duizend euro. Daarmee staat Nederland, net als voorgaande jaren, op de vierde plek binnen de Europese Unie en hoger dan de omringende landen.

www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/28/bbp-p...

28 | 14-07-21 | 11:28

@28 | 14-07-21 | 11:28:
In het BBP worden de salarissen van toeslagambtenaren, COA-medewerkers, kinderopvangmoeders en buurtregisseurs ook meegerekend.

Joris Beltsin | 14-07-21 | 11:31

Ik kan me even niet herinneren wanneer het referendum was. Je weet wel toen we als Europeaan onze mening hierover konden geven. Het lijkt wel een beetje of wij niet de Europeans zijn die Ursula bedoeld.

B.agger | 14-07-21 | 11:17 | 2

Ursula is gynaecologe. Zij denkt dat wij nog foetussen zijn. Van het leger dacht ze ook: hee, dat zijn groene foetussen. Snapte ze ook al niet. Nu is ze hoofd van een praatgroep geworden die de wereld ook niet snapt.

nobodiesunmighty | 14-07-21 | 11:58

Stel, 100 mensen zitten opgesloten in een bunker met een beperkte hoeveelheid voedsel. Ze hebben geen idee wanneer ze gered gaan worden. Er gaan stemmen op om de boel op rantsoen te doen. Maar men zegt:

- We hebben geen enkel probleem.
- De anderen hebben een probleem.
- De wetenschap hierover is een leugen.
- Laat eerst de ander maar minderen, dan doe ik misschien mee.
- Als ik minder eet, maakt dat niet echt uit toch op het totaal, dus waarom?
- Ik wil best meedoen, maar niet als het me wat kost.
- Het is allemaal de schuld van Henk.
- Het is onbewezen dat voedsel ons helpt overleven
- We zijn gewoon met teveel, we moeten eerst minder mensen in de bunker.
- We moeten niet denken dat wij deze bunker kunnen redden, we zijn god niet

Beste_Landgenoten | 14-07-21 | 11:15 | 18

U vergeet te vermelden dat er 1 van die 100 zich verheven voelt boven de rest.
-1 maakt ongekozen de regels voor de hele groep (Frans)
-voedsel kost geld, 1 heeft minstens 10x meer dan de rest (Frans)

Damoos | 14-07-21 | 12:06

Mooie vergelijking.
Verderop staat een tegel met de uitlating: "de kleingeestigsten onder ons".
Just saying.

DenBeert | 14-07-21 | 12:25

@BL, je vergelijking mist nog een belangrijk onderdeel. Meerendeel van de mensen in de bunker heeft zich door een persoon van aanzien in de groep laten overtuigen dat zij de hoofdoorzaak zijn voor het minder voedsel en proberen met rituelen zoals vasten ervoor te zorgen dat de goden gunstig worden gestemd en het tij wordt gekeerd. Diegene die het doorzien lachen zich de ballen uit de broek en eten lachend verder en anticiperen op de gegeven situatie door voorraden aan te leggen.

Isditandersgenoeg | 14-07-21 | 12:58
▼ 15 antwoorden verborgen

Ach vandaag heeft Shell in Zuid-Afrika de olieraffinage stilgelegd vanwege de onveilige situatie. Lange rijen bij de pomp en vanavond is alles op, dat zal de looters leren. Wel goed voor het klimaat.

Joris Beltsin | 14-07-21 | 11:13

Een klimaat discussie zonder "minder mensen" hierbij te noemen is fake.
"Ja maar weet je het niet, de chinezen maakten meisjes dood" is dan het tegen argument, en klaar is de EU, onze linkse pers en politiek, om dit punt mee te nemen.
Zoals links zei bij de moord op Fortuyn, van Gogh en Hebdo, je mag wel alles ergens van vinden maar je hoeft toch niet alles te zeggen, zeg ik maar...
"Bij minder mensen hoef je toch geen meisjes dood te maken"
Voorlopig, zeg twee generaties één kind per huishouden, en na twee generaties mag je weer zoveel aardgas en olie verbruiken als je wilt.
De maatregelen die je hiervoor moet treffen, ja, daar is de politiek en media voor, doen ze nog wat, regeren is vooruitzien.

G.M.I.M. Pet | 14-07-21 | 11:13 | 4

@ReyNemaattori | 14-07-21 | 11:25: reden dat Oeigoeren niet weg mogen uit China. Die moeten blijven werken voor het regime, desnoods onder dwang.

DeCynischeAmbtenaar | 14-07-21 | 11:29

@ReyNemaattori | 14-07-21 | 11:25: Ik zie China nog niet starten met massa immigratie uit Afrika en het Midden-Oosten, zoals de EU dat wel doet.

sioux_ | 14-07-21 | 13:45
▼ 1 antwoord verborgen

@Ursula: Nobody asked me anything, you silly woman. By the way: could we please have a referendum about your ridiculous green deal?

Tietmier | 14-07-21 | 11:11 | 3

Ben je gek geworden? Een referendum! Dan komt die deal er nooit.
Alsof de mensen waarover je regeert weten wat goed voor ze is!

ratelaar | 14-07-21 | 11:14

@ratelaar | 14-07-21 | 11:14: Och, het is heel makkelijk de uitslag van een referendum naast je te leggen en verder te negeren. Tegen de tijd dat het er om zou gaan spannen, komt Peter R de Vries wel uit coma of zo en hebben we het daar een paar dagen over. De media helpen wel een handje.

Sans Comique | 14-07-21 | 11:25

@Sans Comique | 14-07-21 | 11:25:
Dan veins je in ieder geval dat de burger mag meebeslissen. Slim!

ratelaar | 14-07-21 | 11:53

Het is ook politiek om landen die fossiele brandstoffen exporteren onder druk te zetten. Het zijn allemaal landen die ons niet zo welgezind zijn, maar zolang ze aan ons kunnen verdienen... Niet lang meer dus als het aan Ursula en Franz ligt. En ja, alle activiteiten waarmee u CO2 uitstoot zullen veel duurder worden.

DeCynischeAmbtenaar | 14-07-21 | 11:10

Ongetwijfeld worden alle ambtenaren als eerste volledig gecompenseerd.

zxcv | 14-07-21 | 11:09

Energietoeslag voor de onrendabelen. Ik gok op invoeringen in 2023.

Joris Beltsin | 14-07-21 | 11:07 | 1

Gaat zeker gebeuren in dit land. Mooie kans om weer eens te nivelleren.

DeCynischeAmbtenaar | 14-07-21 | 11:30

Bij Covid nam men het de regering kwalijk dat ze zo lang hebben gewacht met maatregelen. Met het klimaat zijn ze eigenlijk ook al rijkelijk laat, maar het is kennelijk nog steeds te vroeg voor sommigen. Waar wachten we op? Tot het water over de dijken komt? Tot we in de zomer allemaal malaria op kunnen lopen? Wat dat betreft is het wel goed om te zien hoe de westkust in de VS eens met ogen heeft mogen aanschouwen wat opwarming nu precies betekent. Een eenmalig gebeurtenis stelt misschien weinig voor, maar er is sprake van een erger wordende trend.

BobDobalina | 14-07-21 | 11:05 | 7

Kijk, daar heb je zo'n gehersenspoelde aanhanger van de religie van de groene leugen.

Berend_Breedreet | 14-07-21 | 15:01

Zo is dat, verhogen die dijken voordat al ons geld is weggepist naar Zuid Europa.

revolte | 14-07-21 | 20:48
▼ 4 antwoorden verborgen

@Ursula: Heet dat niet decorum-verlies? Als je als homo sapiens dit soort uitlatingen doet?
@Ursula: Nennt man das nicht Anstandsverlust? Wenn Sie als Homo Sapiens solche Aussagen machen?

DenBeert | 14-07-21 | 11:03

We hadden eerst Diederik die met Jetta met sadistisch plezier de onderklasse dwars zat.En nu gaat de PvdA met Frans Timmermans fanatiek nog een stap verder.

thanseeuwen | 14-07-21 | 11:02 | 2

Domme Timmerfrans is de trekpop van Greenpeace activist Diederik......

vranac | 14-07-21 | 11:10

@vranac | 14-07-21 | 11:10: Eerder andersom. Diederik is geen slimmerik. Dat is een loopjongen. Dat was hij in zijn activistentijd al.

Sans Comique | 14-07-21 | 11:29

Het EU klimaat wordt CO2 neutraal. Er komt rond Europa iets van een tent tot in de stratosfeer?

squadra | 14-07-21 | 11:00 | 2

In China hebben ze speciale CO2, die met zonder broeikaseffect.

Joris Beltsin | 14-07-21 | 11:15

@Joris Beltsin | 14-07-21 | 11:15: Ja maar weet je hoe milieubelastend het is om dat te produceren?

Sans Comique | 14-07-21 | 11:30

De opwarming van de Aarde is al aan de gang sinds de laatste ijstijd.
Toen reikte de ijskap tot ver in Nederland.
De zeespiegel is sindsdien met 60 meter gestegen.
En de EU gaat dat stoppen?

de honden blaffen... | 14-07-21 | 10:56 | 4

Met een vingertje in een "dyke".

DenBeert | 14-07-21 | 11:05

Wat nou als over 10 jaar blijkt dat we alweer afkoelen? Frans krijgt dus altijd gelijk. De schijnheilige. Vandaar die baard...

squadra | 14-07-21 | 11:14

@squadra | 14-07-21 | 11:14: Dat maakt niet meer uit sinds we van 'Global Warming' naar 'Climate Change' zij gegaan. Ik vergeet nooit meer dat beeld van demonstranten op klimaattop met hun 'Stop global warming' bordjes... in een meter sneeuw!

BRAAP | 14-07-21 | 11:37
▼ 1 antwoord verborgen

"die de euro's vooral wegzuigt in de westerse hoek van het continent."

ITYM "westelijke".

Tapu | 14-07-21 | 10:54 | 1

Nee

Sans Comique | 14-07-21 | 11:31

Heb ik hier voor gekozen? Wat weet Ursula wat ik niet weet?

Deflatiemonster | 14-07-21 | 10:53 | 1

We hebben vertrouwen in degene die we gekozen hebben. Die zijn betrouwbaar en komen voor het landsbelang en dat van ons op. Dus vermoei je zelf niet met vragen, we hebben de juiste mensen aan het roer. En mocht je op een ochtend wakker worden van een wekker die jij niet hebt gezet die je voor de rest van de dag vertelt wat je moet doen, vrees dan niet. Het betekent slechts dat het Doel is bereikt. De Ultieme heilstaat.

Alleen nog de taal;
"The revolution is complete when the language is perfect".

Sans Comique | 14-07-21 | 11:45

En als u na allerhande belastingverhogingen en uw investering van 40k in de woning klaar bent, dan mag u de Zuid Europese landen helpen, want die krijgen natuurlijk de begroting niet rond...

memanta82 | 14-07-21 | 10:49 | 1

Vergeet Zuid-Afrika niet.

Acidstain | 14-07-21 | 10:52

Vandaag maar eens mijn staatsloten controleren van de 10 juli trekking. Ik heb er een nogal positief gevoel bij.
*Alvast een rondje geven doet*

aflaatverkoper | 14-07-21 | 10:49

Voorspellend reaguursel. Het deel waarin geld van west naar oost vloeit komt er.

James-de-Dames | 14-07-21 | 10:49

Geen enkele eikel in die EU Commissie of de EU President is gekozen. Vervolgens roepen ze de Europeaan heeft gekozen en deze Green Deal willen ze. Ik weet van niks. De lui met de meeste macht worden voorgedragen. Het EU parlement heeft geen macht en die mag je kiezen. Het is werkelijk waar fantastisch.

EmilioEsteves | 14-07-21 | 10:47 | 1

Kijk, je hebt de Commissie en hoe die tot stand komt weten we nauwelijks. Gelukkig hebben we ook een Parlement die we kunnen kiezen. Dat Parlement tekent ongezien bij de wetsvoorstellen zonder vragen te stellen. Maar, omdat wij hebben gekozen, hebben we meegedaan met het spel. Dan niet achteraf zeuren dat je verloren hebt, je had nooit mee moeten doen met een spel waarin de kaarten gemerkt zijn en waarvan je de uitslag nu hebt gevalideerd door met je onnozelheid mee te spelen.

Sans Comique | 14-07-21 | 11:50

Knettergek!!

sgaapje | 14-07-21 | 10:45

Ja goed idee, laten we triljarden pompen in ons eigen aandeel mbt het klimaat. Laten we verder niet China economisch boycotten oid, om ze op die manier te forceren om mee te doen, want zij hebben gelukkig een andere, eigen atmosfeer die ze niet delen met ons, dus als wij gewoon ons deel doen, dan heeft dat netto wel degelijk effect!

JackStick | 14-07-21 | 10:45

Gisteren steeg de zeespiegel met 5 cm, maar zakte weer toen Frans uit de zee kwam.

Mr_Natural | 14-07-21 | 10:45 | 3

Franzilla.

knutsel_ | 14-07-21 | 10:54

Valt tegen, vet is toch lichter dan water?

Acidstain | 14-07-21 | 10:55

@Acidstain | 14-07-21 | 10:55: 90% bevindt zich nog steeds onder de zeespiegel. Als Franssie de gebakken lucht die hij meetorst nu eens voor CO2 zou inwisselen zijn we al een heel end.

Sans Comique | 14-07-21 | 11:51

Beste EU. Echte jobs worden niet door jullie gecreëerd.

Reaaalist | 14-07-21 | 10:44 | 1

Hear hear.

revolte | 14-07-21 | 20:54

Goed stuk:
opiniez.com/2021/07/13/fit-for-55-eu-...

“Fit for 55”: EU komt met uitwerking Green Deal
Astronomische kosten en twijfelachtige effecten.

De Green Deal van klimaatpaus Timmermans gaat van start. Of het klimaat ermee geholpen wordt staat te bezien. Wat wel voorspeld kan worden is dat zowel producenten als consumenten geconfronteerd zullen worden met aanzienlijke kosten- en prijsstijgingen. De oliecrisis van 1973 zou er wel eens bij kunnen verbleken. Johannes Vervloed geeft zijn visie.

Rest In Privacy | 14-07-21 | 10:43

U zal genoodzaakt worden om zuur verdiende fossiele brandstof automobiel van de hand te doen omdat u zich hier straks niet meer mee mag vertonen op de openbare weg.
Er zal een lucratieve handel ontstaan in tweedehands "new timers" ,die op hun beurt voor een appel en een ei worden doorverkocht aan 3e wereld landen.
Joesoef en Abdulha bedanken u voor de rete goedkope BMW.
oh ja, CO2 afname 0 %

Datgingniegoed | 14-07-21 | 10:42 | 2

Die Fossiel brandstof mobiel heb ik er 8 jaar geleden al uit gedaan... dat ging heel goed zelfs.. rijd nu 95% van alle ritten i3BEV puur electrisch, alleen voor de Europese Grand tours en de wintersport ritten nog op benzine, maar dat gaat ook snel veranderen als ik zo de ontwikkelingen van het Ionity ultracharger netwerk volg. Zet jij je hakken maar flink in het zand dan is voor mij straks een 3 jaar oude iXM60 ook te betalen.

Smoelensmid | 14-07-21 | 11:09

@Smoelensmid | 14-07-21 | 11:09: "Ik had last X. En al van alles geprobeerd tot een vriendin mij 8 jaar geleden Y aanraadde. Ik geloofde er niets van en had er geen enkel vertrouwen in maar al na drie behandelingen rijdt ik nu 95% van alle ritten i3BEV...."

Wacht, hier gaat iets niet goed.

Sans Comique | 14-07-21 | 11:54

Er is niks tegen klimaatbeleid. Er is namelijk een echt probleem met het klimaat. En wij mensen zijn daar debet aan. Begin eerst eens met die constatering als feit neer te zetten. Dat zal hier bij 80% van de lezers nog niet goed vallen. Hoor je tot die 80% dan ben je sowieso niet rijp voor welk klimaatbeleid dan ook, dan ben je overal tegen en is een discussie over de juistheid van sommige maatregelen al niet zinvol.

Beste_Landgenoten | 14-07-21 | 10:40 | 21

@Ikdoemisschienmee | 14-07-21 | 11:26:
"Anyhow, u bent in de stellige overtuiging dat de natuur zo in elkaar steekt dat het CO2 % de thermostaatknop is van de aarde."

Deels zeker, het is in ieder geval dat gedeelte waaraan wij actief iets kunnen doen. De zonneactiviteit, de baan van de aarde of de plaats van de magnetische polen hebben we niet in de hand. En het zijn geen "zinloze pogingen de natuur te veranderen", het punt is : Wij hebben de natuur reeds ingrijpend veranderd, ten nadele van onszelf.

Beste_Landgenoten | 14-07-21 | 11:41

@Beste_Landgenoten | 14-07-21 | 11:00:
"Dat gedeelte kunnen wij geheel terugdraaien, door geen fossiele brandstoffen meer te gaan gebruiken."

Alleen deze zin al... dat laat zien dat je in een idealistische bubbel leeft. Alle andere argumenten zijn dan eigenlijk niet meer relevant.

BRAAP | 14-07-21 | 11:43

@BRAAP | 14-07-21 | 11:43: u heeft gelijk.
En dat is het verschil tussen een realist, en een wappie.
Het klimaat heeft de mens weinig tot geen invloed op. Het milieu leid onder de klimaatwaanzin.

Het leven is zwaar | 14-07-21 | 12:24
▼ 18 antwoorden verborgen

Fantastisch idee, "Europa". Nou de rest van de wereld nog.

Madame Poitiers | 14-07-21 | 10:40

Frans, de Zonnepanelenkoning.

Piet Karbiet | 14-07-21 | 10:39 | 1

Die zonnepanelen zijn the least of our concern. Die wil ik ook nog wel aanschaffen (ooit als ik de rest van mijn huis op orde heb). Maar ik ben vooral bang voor allerlei nodeloze maatregelen die gewone dagelijkse dingen veel duurder maken en (verdere) vrijheidsberoving.

JB86 | 14-07-21 | 10:47

Frans Timmermans, de man in wiens schaduw iedereen kan staan.

Mr_Natural | 14-07-21 | 10:39

#Nexit !

knutsel_ | 14-07-21 | 10:38

Gaan de Chinezen ook klimaatneutraal leven? Of de Indiërs en nog heel veel landen. Iets van een druppel op een gloeiende plaat dat ons miljarden gaat kosten!

P47Thunderbolt | 14-07-21 | 10:38 | 6

@Beste_Landgenoten | 14-07-21 | 10:42:
Oh ja, iedereen gaat iets doen, omdat grote bemoeial en betweter EU iets gaat doen. Tuurlijk. China, India, al die andere landen doen nu ook precies wat we willen op alle andere gebieden. Zucht....

Ikdoemisschienmee | 14-07-21 | 10:51

@Ikdoemisschienmee | 14-07-21 | 10:51: Als je als EU, een enorme afzetmarkt voor producten uit de hele wereld, bepaalde eisen gaat stellen aan producten die hier ingevoerd worden dan kun je zeker een effect hebben op het beleid in landen als China en India. Dat is globalisering. Even heel simpel gemaakt: product X moet op milieuvriendelijke manier geproduceerd worden, anders komt het niet binnen en loop je je winst mis. Wat is daar mis mee?

Daarnaast is het zo'n verschrikkelijke dooddoener om te zeggen: zij doen niks, dus doen wij ook niks. Prima, dan rennen we met z;n allen lekker door tot we allemaal samen de afgrond in donderen. Kun je in ieder geval zeggen dat jij niet minder luxe heb moeten gaan leven terwijl die andere lui gewoon op oude voet door konden. Vermoeiende en zwaar non-constructieve houding.

TancredvanTiberias2 | 14-07-21 | 11:05
▼ 3 antwoorden verborgen

Misschien eens tijd voor een referendum om even te controleren of dit inderdaad is wat het volk wil?

grownoodlyappendages | 14-07-21 | 10:37 | 6

@Red shirt | 14-07-21 | 10:40:
Zo'n rukargument, want dat impliceert dat ze ook incapabel zijn om te stemmen voor het europese parlement. Je bent gewoon tegen democratie als je zo redeneert.

grownoodlyappendages | 14-07-21 | 10:47

@Red shirt | 14-07-21 | 10:40: Het is ietsje erger. 1:7 is zwak begaafd. Vanaf IQ 85 zuidwaarts. Typische nrmaalverdeling.

squadra | 14-07-21 | 10:55

@Red shirt | 14-07-21 | 10:40: Bij een eerdere peiling is weleens naar voren gekomen dat mogelijk een meerderheid in NL kritisch staat ten opzichte van de EU. Dat heeft men hier gezien, en dus is het referendum per se iets goeds: de meerderheid wil immers wat ik ook wil.

Zodra er een referendum gehouden wordt en de uitslag hier niet bevalt gaat men hier hetzelfde roepen als wat u stelt: ja, die lui snappen er niks van! Hier had nooit een referendum over georganiseerd moeten worden! Valse informatie! Etc. Mensen gaan mee met de uitslag als die bevalt, als die niet bevalt is het fake/nonsens.

TancredvanTiberias2 | 14-07-21 | 11:08
▼ 3 antwoorden verborgen

Greta is boos:
mobile.twitter.com/GretaThunberg/stat...

We ask the European Commission
@vonderleyen
and
@TimmermansEU
to #StopFakeRenewables and remove forest biomass from the Renewable Energy Directive.

You can plant trees, but you cannot plant forests. Forests are not renewable.

Rest In Privacy | 14-07-21 | 10:37 | 4

Het eerste zinnige dat ze zegt...

Ikdoemisschienmee | 14-07-21 | 10:52

Huh, we stookten toch alleen maar zieke bomen?

SailingDuck | 14-07-21 | 10:56

@SailingDuck | 14-07-21 | 10:56: Staatboswanbeheer is deels afhankelijk van de opbrengst voor bomenstook. Niet de bomen zijn ziek maar de organisatie.

revolte | 14-07-21 | 21:06
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Is-nogal-wat | 14-07-21 | 10:47

Als je zulke hoge druk durft, doe dan gelijk h2. Heb je perslucht en waterstof in 1.

Dat het weinig energie zou kosten is onzin. Samenpersen kost energie. Merk ik vaak op de wc.

Knufter | 14-07-21 | 11:04

¨Europeans have already decided.¨
Noem ze alle 5 en leg uit waarom deze lieden spreken namens de honderden mensen op het hele continent.

hallevvezool | 14-07-21 | 10:36

Kunnen wij niet alvast €10mrd overmaken?
En beloven dat we 10 jaar eerder zo ver zijn?
En de controle daarvan kunnen we vast wel uit handen geven aan de EU?

Braco.me | 14-07-21 | 10:35 | 1

waarom zouden ze 10 miljard accepteren als ze ook 1000 miljard kunnen afpersen?

Nuchternederland | 14-07-21 | 10:39

"Europeans have already decided"?
Speak for yourself, bitch.
Mij is niets gevraagd.
Zoals gewoonlijk als het op de EU aankomt.
En de keren dat me wat gevraagd werd, werd ik genegeerd.

Tapu | 14-07-21 | 10:35 | 1

Ik snap je gevoel, ben ondertussen ook echt kwaad aan het worden.
Maar je kunt nergens met je kwaadheid over zoveel onrecht toe.

Nuchternederland | 14-07-21 | 10:39

"Europeanen hebben besloten"
Ik kan mij niet herinneren dat ik daar over mijn stem heb uitgebracht.

Osdorpertje | 14-07-21 | 10:33 | 4

Dan had u met uw stemkaart en legitimatie naar het stembureau moeten gaan.

Red shirt | 14-07-21 | 10:42

En de "Crazy train " dendert maar door.

Datgingniegoed | 14-07-21 | 10:50

@Red shirt | 14-07-21 | 10:42:

Zoals die keer dat we tegen de EU Grondwet stemden, er wat kosmetische veranderingen in aangebracht werden en we 'm toch kregen?

Tapu | 14-07-21 | 10:57
▼ 1 antwoord verborgen

Nog 29 jaar, dan ben ik 79, hoop mezelf dan al kapot gerookt en gezopen te hebben, moet lukken.

Twannie | 14-07-21 | 10:33

Weg met het klimaat! Bah, want een nare mensen die Groenen. Aangezien China ook vervuilt (laten we maar even vergeten dat China nummer 1 is op het gebied van renewable energy) hoeven wij niks te doen toch? O ja, en opwarming van het klimaat is een hoax, bedacht door pedofiele hagedissen.

BobDobalina | 14-07-21 | 10:33 | 4

U argumenteert als een domme kleuter. Niet gek dat u daarom op Kaag heeft gestemd.

JJMS | 14-07-21 | 10:36

Weg met het Klimaat!
Ik ben tegen de natuur!
Nuchter denkende mensen wegzetten als idioten is niet aardig, noch is het constructief.
Het laat wel zien hoe links over objectiviteit denkt. (Bah, vies)

Nuchternederland | 14-07-21 | 10:41

Grote mars naar huis.
to describe voluntary Wu mao, i.e. those who defend CCP at all cost.
Emissiehandel is boekhouderij, kinderarbeid in de delfstoffenwinning is inderdaad renewable energy.

hallevvezool | 14-07-21 | 10:47
▼ 1 antwoord verborgen

Vreemd dat ze niet 2033 als eindjaar hebben gekozen dan zou het precies 100 jaar geleden zijn dat…. Enfin het zou een mooi herdenkingsjaar zijn geweest.

Tiscali-2 | 14-07-21 | 10:32

Beetje uitgekauwd onderwewrp met gemakkelijk (dik en vet) doelwit. Next please.

dathoujetoch | 14-07-21 | 10:32 | 1

Nexit please.

Nuchternederland | 14-07-21 | 10:42

Gelukkig zijn de datacenters van Microsoft, Google en Amazon straks wel volledig voorzien van groene stroom…

amateurrr | 14-07-21 | 10:32 | 1

Maar mogen we de beperkte positieve aspecten ervan niet genieten, alleen maar de overlast.
Klinkt als een EU-voorstel.

Nuchternederland | 14-07-21 | 10:43

Wel leuk alemaal maar is ik her en der zo zie,da. Heeft een stekkerauto 30 x meer elektronica aan boord dan een "gewoone" auto.
Dus VW maakt per jaar 1 miljoen auto's.
Worden het stekkerauto's dan verbruik je grondstoffen voor 30 miljoen oude auto's..

Hoe lang kunnen we die waanzin volhouden.

Roger-Rabbit | 14-07-21 | 10:31 | 1

Tot de realiteit in slaat en je zonder geld en niet gehaalde idealen aan de bedelstaf zit.

Ikdoemisschienmee | 14-07-21 | 10:54

Deze generatie Nederlanders moet en zal minder welvaart en welzijn hebben dan de generatie ervoor. We krijgen een steeds kleiner puntje van een niet groeiende taart, waar we steeds meer voor betalen en laner voor werken tot aan de crematie.

Ir_HardGelag | 14-07-21 | 10:30

We gaan allemaal deaud!
Ja, ja, ik weet het; dat is al vaak hier geroepen, maar nu lijkt het echt te gaan gebeuren.
Het wordt wel een langzaam proces. Een jaar of dertig. Tot het zover is kunt u natuurlijk altijd uw heil zoeken in een mooie aflaat. De zomercollectie is vol in de verkoop.

aflaatverkoper | 14-07-21 | 10:30

De EU kennende zullen het weer slecht uitgewerkte plannen zijn die de burger veel geld gaan kosten en uiteindelijk weinig resultaat zullen opleveren. Uiteraard zet het braafste jongetje van de klas Nederland weer netjes een kruisje om de Nederlandse burger de komende decennia weer op te schepen met kansloze wensdromen uit Europa.

Ruikbaard | 14-07-21 | 10:30

Zachtjes aan word alles steeds meer 2050 he.
En punt 1 van de deal is toch wel het verhuiscircus afschaffen he? Toch?

SailingDuck | 14-07-21 | 10:29 | 1

Dat maandelijkse verhuiscircus naar Straatsburg wordt nooit nooit afgeschaft. Omdat elk initiatief door Frankrijk wordt geblokkeerd. Nu ook de Europese Centrale Bank vast in de handen van Frankrijk is, gaan Nederland en Duitsland betalen betalen betalen.

theo-is-dood | 14-07-21 | 10:35

We gaan zien hoe sterk de lobby is en de werkende, niet hulpbehoevende, burger gaat dit lappen door minder (3x) van alles; in alle opzichten.
Verarming van kwaliteit van leven is onze toekomst.

28 | 14-07-21 | 10:29

'Europeans have already decided. They want to make the EU climate neutral by 2050.'

Ik vind dat een beetje aanmatigend, en niet zo'n beetje ook. Los van of ik het er nu mee eens ben of niet, volgens mij is dit mij nergens expliciet gevraagd. En met mij, niemand niet.

konjodebonjo | 14-07-21 | 10:28 | 5

@Red shirt | 14-07-21 | 10:33:

Hoeveel voorkeurstemmen hebben Ursula en Frenske gekregen voor deze functie?

JJMS | 14-07-21 | 10:35

@Red shirt | 14-07-21 | 10:33: Zelfs VVD-stemmers hebben dit niet geakkkordeerd met hun stem. eh D66 stemmers. Ach wat, toch hetzelfde.
Natuurlijk gaat links voorbij aan het feit dat de gevolgen niet-betaalbaar zijn, en de positieve effecten vaak te gering om te meten.
Maar deugen dat we doen, man ik krijg er honger van, aldus Frans.

Nuchternederland | 14-07-21 | 10:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Mooi, dan kunnen we als eerste de asielstroom stil zetten en grenzen sluiten, want hoe meer mensen, hoe meer uitstoot. Anders halen we die doelen natuurlijk nooit.

amateurrr | 14-07-21 | 10:28 | 1

pro--actief uitzetten scheelt ook veel.

Nuchternederland | 14-07-21 | 10:47

In Frankrijk noemen ze hem François le Pens.

Mr_Natural | 14-07-21 | 10:27

Alle nog perfect functionerende automobielen die op fossiele brandstof lopen gaan versneld naar de sloop en in plaats daarvan gaan we als een dolle nieuwe maar ELEKTRISCHE wagens produceren. Want dat, lieve kutburgers, is goed voor het klimaat!

JJMS | 14-07-21 | 10:25

Dat hele 'broeikaseffect' is een bedenksel, dankbaar opgepakt door de politiek om meer bemoeienis en macht te kunnen uitoefenen.
Het CO2 niveau varieert van alle tijden, het is een geweldige meststof voor de natuur en de werkelijke bedreiging van de natuur ligt in het kwijtraken van leefruimte voor allerlei soorten. Maar daar maakt niemand zich druk om.

du Roi Soleil | 14-07-21 | 10:23

Dit lijkt niet alleen op de vijfjarenplannen uit de Sovjetunie, dit is hetzelfde. Het resultaat is ontevredenheid, corruptie en verarming. Communisme heeft nooit en nergens gewerkt. Deze lieden zijn op weg om zich te stoten aan dezelfde steen en wij morgen ervan meegenieten.

Pierrepoint | 14-07-21 | 10:23 | 1

De Sovjet Unie heeft ongeveer 84 jaar geduurd. Uiteindelijk zullen wij onze tijd ook uit moeten zitten tot dat de EU uit elkaar valt. De EU begon in 1992 dus met een beetje geluk stort de EU rond 2174 in elkaar. Helaas zullen wij hier niet van kunnen genieten.

loser | 14-07-21 | 10:32
-weggejorist-
Is-nogal-wat | 14-07-21 | 10:23

Achja een fatsoenlijke zoom meeting kunnen ze niet eens opzetten, zonder dat journalisten hier aan deelnemen. Thuiswerken is voor die charlatans dus ook geen optie.

amateurrr | 14-07-21 | 10:30

Geen, want iets met afkopen, compenseren (door burgers), of neutraal en gender ook, en meer blablabla (of terwijl: geldt niet voor ons soort bovengestelden).

Some pigs are more equal than others!

TheseDays00 | 14-07-21 | 10:32

Het is makkelijk besluiten over elektrische auto's als je ze zelf niet hoeft te betalen.

wapster | 14-07-21 | 10:20

Heeft van Oeffelen nog tips om hier geld aan te verdienen? Is niet echt mijn topic.

Diederik_Ezel | 14-07-21 | 10:19

Ik vind hem leuk..wir schaffen das!

Sexopolis | 14-07-21 | 10:18 | 1

Hup, wir schaffen das, de EU aan het gas, NL ervan af.
Prima idee! In DE wordt trouwens geen gram CO2 bespaart, ondanks alle windmolens ed.. De Green Deal bespaart ook geen CO2, bijvoorbeeld elektrisch rijden is de CO2 uitstoot verplaatsen. Biomassa zorgt voor meer CO2 uitstoot evenals biolandbouw. De Green Deal is een Green Dream.

Doerak | 14-07-21 | 10:28

En nog nooit de oorzaak van elk probleem durven aan te wijzen: meer mensen is meer op een kluitje, minder groen, meer tekort aan voedsel, meer verbruik van grondstoffen en meer vervuiling. De olifant in de kamer blijft onbespreekbaar: bevolkingskrimp op langere termijn op natuurlijke wijze in plaats van te blijven sturen op bevolkingsgroei. Hoe lastig is het?

TheseDays00 | 14-07-21 | 10:18 | 2

Zo is het ieder mens heeft een CO2 voetafdruk. Hoe minder mensen deste minder voetafdrukken.

Jan de Vries | 14-07-21 | 10:33

Ik snap ook oprecht niet waarom dat nog steeds zo'n taboe is.

Timide_Aso | 14-07-21 | 11:01

Frans Timmermans, de Zonnekoning van Europa.

Toetsenbordcomplex | 14-07-21 | 10:17 | 5

Here come the sun king
Here come the sun king
Everybody's laughing
Everybody's happy
Here come the sun king
Cuando para mucho mi amore de felice corazón
Mundo paparazzi mi amore chicka ferdy parasol
Questo obrigado tanta mucho que can eat it carousel

Mr_Natural | 14-07-21 | 10:22

@wapster | 14-07-21 | 10:21: Nu nog zijn kasteel, buitenverblijf en heel veel schilderijen met zijn afbeelding erop en een standbeeld op elk plein in Groot-Europa.

TheseDays00 | 14-07-21 | 10:30

Je bedoelt dat hij de zonnekeizer van Europa zoals in het sprookje "de kleren van de keizer". Iedereen weet wat hij uitkraamt onzin is maar blaten maar met de meute mee.

loser | 14-07-21 | 10:34
▼ 2 antwoorden verborgen

In Rotterdam komt een haven voor de supermegajachten van de supermegarijken en het mooie is dat die supermegajachten allemaal klimaatneutraal zijn.

Mr_Natural | 14-07-21 | 10:17 | 3

ze kunnen die kop van Timmermans alvast als dukdalf gebruiken

small_town_dude | 14-07-21 | 10:34

Wat mij betreft no- deal. Maar ja, wie ben ik? Een van de vele anonieme kut-burgers in de EU.

ratelaar | 14-07-21 | 10:17

Co2 neutraal in2050... alles wordt in werking gesteld om de aarde nog sneller leeg te trekken. Co2 is een waardeloze kpi

zevensprong | 14-07-21 | 10:17 | 4

Alles is tegenwoordig neutraal, genderneutraal klimaatneutraal, stikstof neutraal, ph neutraal etc etc.
Nederland was ook eens neutraal, we weten allemaal hoe dat afliep..

P47Thunderbolt | 14-07-21 | 10:28

@ratelaar | 14-07-21 | 10:22: En deze grondstoffen zijn schaars. Ze worden duur en zijn niet verkrijgbaar. En eigenlijk is dat alleen maar goed.

Doerak | 14-07-21 | 10:34

@Doerak | 14-07-21 | 10:34:
Voor de klimaatdoelen wel, voor uw en mijn levensgenot minder.
Korte vluchtjes verbieden, tenzij je Frans of Sigrid heet. Dan vlieg je natuurlijk even rap op en neer naar Brussel omdat een bespreking belangrijker is dan het klimaat..

ratelaar | 14-07-21 | 11:04
▼ 1 antwoord verborgen

Beetje OT maar ook weer niet: Vandaag bij de NOS (notabene): biologische aardappeloogst verwoest door schimmel Phytophtora. Dezelfde schimmel die 100 jaar geleden Ierland in een hongersnood stortte slaat toe. Omdat wij denken maar vooral hopen dat je grootschalig gewassen kunt telen zonder gewasbescherming toe te passen. Een klein perceeltje kan misschien prima, maar grootschalig gewassen telen, wat nu eenmaal moet om miljarden mensen te voeden, is een ander verhaal. En dan moeten we naar een kwart biologische teelt in de EU, wat waarschijnlijk nog maar het begin is. Arm Europa.

BraboManneke | 14-07-21 | 10:16 | 1

Het is niet zo zwart-wit als je stelt. Ook niet-biologische teelt heeft flink last van Phytophtora en het natte weer - Wat Phytophtora in de hand werkt - gaat ook daar voor een zeer slechte oogst zorgen. En een van de bestrijdingsmiddelen die gebruikt wordt - Kopersulfaat - kan ook in de biologische teelt worden toegepast.

Het punt is denk ik dat biologische teelt over het algemeen probeert voor de grote Phytophtora-golf, dus relatief vroeg, geoogst te hebben en dat daar dus nu al over een mislukte oogst kan worden gesproken.

Dat gezegd hebbende: Landbouw zal bestrijdingsmiddelen blijven gebruiken. Maar er kan heel goed over nagedacht worden hoe we daar zo min mogelijk gebruik van kunnen maken.

omanders | 14-07-21 | 10:24

Ok dat er iets gedaan moet worden dat weten we maar als ik die lees wat heeft het dan nog voor zin . Plannen voor ruim zeshonderd nieuwe kolencentrales in Azië ondermijnen klimaatdoelen . www.ad.nl/.../plannen-voor-ruim-zesho...

dafje50 | 14-07-21 | 10:15 | 2

Dan moeten we dus nog meer bossen opstoken om het te compenseren, kan prima toch?

Verbandmeester | 14-07-21 | 10:23

Kijk. Daar zit het probleem. Maar zoals op heel veel andere vlakken gaat niet gebeuren wat zou moeten gebeuren: Make China Pay.

omanders | 14-07-21 | 10:25

De eerste horde van 2021 is genomen. Nu nog het genderneutralitaire taalgebruik stimuleren

stipjes | 14-07-21 | 10:15

Deal or no deal?
No deal!

WasHetMaarMakkelijk | 14-07-21 | 10:14

als we nu uit de EU stappen en met de britten meegaan. En noemen we de nieuwe combinatie NEUK.

small_town_dude | 14-07-21 | 10:14 | 2

LOL!
F@ck ém' all!

Datgingniegoed | 14-07-21 | 10:21

Strak plan!

Wijze uit het Oosten | 14-07-21 | 10:55

"Europeans have already decided"

Daarin zit precies het hele probleem. NIEMAND heeft gestemd op Ursula. NIEMAND heeft gestemd op die rondbuikige gnoom, wiens partijtje in Nederland amper zes (!) procent van de stemmen haalt.

wapster | 14-07-21 | 10:14 | 2

En anderen de maat nemen als het over Demokratie gaat....

Roger-Rabbit | 14-07-21 | 10:24

Als we de scheten van franske opvangen er ook geen energie probleem meer is.

rein9576 | 14-07-21 | 10:13 | 1

Wel een flink stikstof en CO2 probleem.

peet12 | 14-07-21 | 20:56

Waar zijn de europese zonnecellen?
Waar zijn de europese accu's om de energie te bewaren?
Waar zijn de europese technici, zonder hun geen energie-transitie?

VanderGeelen-Coppens | 14-07-21 | 10:12 | 1

Dat vraag ik mij ook al tijden af. In plaats van te investeren in europese industrie welke die ondingen maken, worden ze allemaal in China bestelt. In Brussel zitten duur betaalde nitwits zonder lange termijnsvisie.

loser | 14-07-21 | 10:37

Wanneer gaat die Nomenklatura in Brussel zelf eens belasting betalen?

Piet Karbiet | 14-07-21 | 10:11

Ik woon in een 75 onder 1 kap woning. Ik zal 'es een balletje opgooien bij de VvE over het installeren van 75 warmtepompen + inductiekookplaten. Laten installeren en dan allemaal tegelijk aanzetten. Zal mij benieuwen in een hoe groot gebied rond onze flat dan het licht uitgaat...

honkslag | 14-07-21 | 10:09 | 2

Een dikke zonneboiler in de kelder is dan weer wel een goed plan.

Verbandmeester | 14-07-21 | 10:36

De kachel hoeft in ieder geval niet meer aan, en sneeuw en ijsvrij maken is ook geen probleem meer

peet12 | 14-07-21 | 20:57

De EU blijft iedere keer van Brussels naar Straatsburg gaan en Kaag met het regeringsvliegtuig naar Luxemburg. Doe zo'n geintje thuis eens of als reaguurder op je werk. Iets met goede voorbeeld om kans van slagen te maken...

TheseDays00 | 14-07-21 | 10:08

Eerst de paniekgriep, daarna de 'green steal'. De volksverlakkers zijn ons in recordtijd een werelddictatuur in aan het trappen en gaan over lijken. De hufters hebben de hele keten in handen, de media, het onderwijs, de rechtelijke macht, de NGO's, de 'goede' doelen. Alles is gekaapt door die gevaarlijke gekken.

revolte | 14-07-21 | 10:08 | 7

@Sans Comique | 14-07-21 | 10:12: Zij hebben ervan gemaakt dat wij daarvoor gekozen zouden hebben. Eerst niks erover melden, vervolgens na de verkiezingen weer vol erop inzetten. Een normaal bedrijf zou zich mogen verantwoorden voor dat soort misleiding, maar och, dit gaat niet om een bedrijf, dus dan is het anders. Het is altijd anders. Gelukkig ook maar. We zouden toch eens krijgen wat we zouden willen, moeten we niet willen.

IndoorexpaT | 14-07-21 | 10:18

@Gulliver | 14-07-21 | 10:15:
Ja. Een samenzwering om gedrag van mensen te sturen om bepaald gedrag te veranderen. Zo oud als de weg naar Rome...

ratelaar | 14-07-21 | 10:57
▼ 4 antwoorden verborgen

Hoeveel CO2 kost die maandelijkse verhuizing naar Straatsburg eigenlijk wel niet? Laten ze daar eens mee beginnen mee op te houden.

Met_baard | 14-07-21 | 10:07 | 1

Al aangepast.

revolte | 14-07-21 | 10:12

Tja van je loon (al je al zo dom bent om überhaupt te werken) gaat nu zo'n 50% aan belastingen direct weg. Dan betaal je ook nog de BTW op eten en benzine. Dat zal dan wel 70% worden in de toekomst. Wonen in een caravan gaat nog is heel groot worden in Nederland, en de Engelsen maar lachen.

jan huppeldepup | 14-07-21 | 10:05 | 1

5% van de huidige energiebehoefte, dat is.
Tel de warmtepomp en stekkerauto erbij…..

Naast een mega upgrade van het netwerk, komen we drie kerncentrales te kort.
Dan heb je Nederland gehad.

Hoe staat het met de energiebalans van de Oost-Europese landen…… ?

In 2035 geen benzine auto’s meer. Yeah, right!

Maytheforcebewithyou | 14-07-21 | 22:28

Als straks iedereen een warmtepomp heeft, is er weer genoeg CO2 ruimte opdat een miljardair voor de lol naar de ruimte kan .

wapster | 14-07-21 | 10:05 | 4

Ik heb Vattenfall met hun ronkende "binnen een generatie fossielvrij" gevraagd waar ze denken de energie vandaan te halen, aangezien nu slechts 5% van zon en wind komt. Het antwoord is dat ze dat nog niet weten....

TheBigKirth | 14-07-21 | 12:42

@TheBigKirth | 14-07-21 | 12:42: u heeft nog antwoord gekregen.
Ik kreeg nul respons.

Unitedconsumers was mijn antwoord.

Maytheforcebewithyou | 14-07-21 | 22:30
▼ 1 antwoord verborgen

Europa heeft besloten om elke dag 700 nieuwe Europeanen in Nederland te implanteren. Hoeveel zijn er dat voor het hele EU-Reich? Wat precies gaat Europa doen tegen dat binnendobberende onheil dat onze Westerse culturen komt vergallen? Of is dat een stomme vraag van mij?

Nivelleermarionet | 14-07-21 | 10:05 | 5

@TheseDays00 | 14-07-21 | 10:06:
Oh sorry, u heeft gelijk. Dat soort stomme fouten maak ik wel vaker als ik boos ben. Dan ga ik met een factor zeven overdrijven.

Nivelleermarionet | 14-07-21 | 10:09

Ben je blank ??
Als,dan moet je je kop houden,werken tot je erbij neervalt,rechten heb je niet... je bent schuld aan alles.

Roger-Rabbit | 14-07-21 | 10:27

In de berekening van de CO2 voetafdruk mag je als land de gelukzoekers buiten beschouwing laten. Probleem opgelost.

Gebakschep | 14-07-21 | 11:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Europese planning pur sang Nederland van gas af, Duitsland België met subsidie er aan. zucht

william7055 | 14-07-21 | 10:02

"Europeans have already decided"

Is u iets gevraagd?

wapster | 14-07-21 | 10:02 | 3

Iets met getrapte verkiezingen.
Een soort fop-democratie

Transgender-Airlines | 14-07-21 | 10:03

Ik heb tegengestemd. Maar gek genoeg stond er nergens een stembus om mijn biljet in te gooien. Wat raar.

Nivelleermarionet | 14-07-21 | 10:06

Ik blijf maar brieven krijgen om te vaccineren, maar in deze heb ik nog nooit een stembiljet gezien.

TonAlias | 14-07-21 | 10:07

Het kan zooo simpel zijn: plant bomen. heul veel bomen. punt.
Duurzaam en een economie die draait op alles maar kopen kopen kopen en weggooien past gewoon niet bij elkaar. En als je wilt dat iedereen in Europa de 'gemeenschappelijke' beslissing draagt, geef als EU parlement dan tenminste het goede voorbeeld en stop als eerste met dat heen en weer gereis tussen Brussel en Strassburg en doe dingen die echt helpen (dus niet 100km op alle wegen en niet dwangmatig op een warmtepomp etc).

PisFinger | 14-07-21 | 10:02 | 2

Al plant je 20.000 bomen per dan in alleen NL, dan nog gat je je doel niet halen. Dat wisten ze in 2020 al. 1 BILJOEN bomen wereldwijd zou het klimaat moeten redden.

robskedebobske | 14-07-21 | 10:13

In 2050 is Timmermans 89 jaar oud. Dat gaat die vetklep nooit niet halen. Over over het graf heen regeren gesproken.

goedverstaander | 14-07-21 | 10:01 | 2

Hij wordt gekloond ?

Carlos_I | 14-07-21 | 10:12

tegen die tijd zitten gasten als Klaver in Europa.

small_town_dude | 14-07-21 | 10:17

Gezien de rubberen ruggengraat van onze politici is de uitkomst wel weer duidelijk: we're screwed.

vroem | 14-07-21 | 10:00

Frans zei dat het moet van de wet. We gaan legaal de afgrond in. Dat is een hele geruststelling.

Rest In Privacy | 14-07-21 | 10:00

"Green Deal" ik vind het eigenlijk altijd heel goedkoop klinken, meer iets om op een zuinige Open Corsa te plakken.

small_town_dude | 14-07-21 | 10:00

Wie zijn die europeans waar ze het over heeft?
Waarschijnlijk niet degene die voor dit plan moeten betalen..

Erg pijnlijk hoe die lui met geld strooien van iemand anders. Alsof ze een chequeboekje hebben

Transgender-Airlines | 14-07-21 | 09:59 | 1

Gewoon de afdracht verhogen. Lees: de afdracht van West-Europa. Ongekozen figuren in Brussel gaan over de herverdeling van de rijkdom in de EU. En een meerderheid van de Nederlandse kiezer vindt dat een bijzonder goede ontwikkeling.

goedverstaander | 14-07-21 | 10:06

Maar wie int de co2 heffing. Eerste directe belasting van EU?

Ir. Wilhelmus | 14-07-21 | 09:57

Aan de reacties te lezen hier heeft men over het algemeen geen probleem met schijten waar je leeft.

FogerRederer | 14-07-21 | 09:57 | 6

Ja maar hullie,...

horsteknots | 14-07-21 | 10:21

@small_town_dude | 14-07-21 | 10:18: Zeker. Ik heb er principieel moeite mee om een WC met hij of zij aan te spreken, vandaar "het" toilet.

Nuchternederland | 14-07-21 | 10:33
▼ 3 antwoorden verborgen

Lijkt mij heerlijk om ergens vanuit een of andere mega villa met niemand in de buurt omgeven door tientallen hectare grond te beslissen over wat het pleps moet gaan doen om jouw shitshow te financieren. Heerlijk.

Behangdelul | 14-07-21 | 09:56 | 3

Ik zag tot mijn afgrijzen Timmerfrans met die plofkop weer oreren wat we allemaal moeten gaan betalen. Het zijn gewoon ordinaire dieven in Brussel.

Therapietje | 14-07-21 | 10:01

@Therapietje | 14-07-21 | 10:01: wel lekker toch als jouw kostje gekocht is en je alles op het droge hebt en kunt bepalen voor het plebs wat ze moeten doen? Jou raakt het toch niet.

Behangdelul | 14-07-21 | 10:03

Hoorde op de Belg jubelverhalen, er wordt namelijk ingezet op isolatie van huizen dus extra kosten voor arme mensen zijn niet erg, want energierekening gaat omlaag. En niemand die dan bedenkt dat huren of kopen nog onbetaalbaarder wordt dan het nu al is?!

Bataafje | 14-07-21 | 09:56 | 3

Milieu maatregelen worden door woningbouwverenigingen (de naam alleen al) schaamteloos misbruikt om de huur de verhogen. Isoleer je op eigen kosten of leg je zelf een paar panelen op je dak dan wordt je woning energie zuiniger, schuift een klasse omhoog en daar mag weer meer huur voor worden gevraagd. Als er door de WBV panelen op je dak gelegd wordt is de huur verhoging vaak hoger dan de opbrengst van de panelen plus dat de huur niet omlaag gaat zodra die panelen afbetaald zijn

Der Schnitzeljäger | 14-07-21 | 10:03

En reken even uit, hoeveel de energierekening omlaag gaat en hoeveel je voor isolatie moet investeren. Stel je bespaart 200 EUR per jaar aan energie. Die 20.000 EUR die je moet investeren heb je dus al na 100 jaar terugverdiend!

En denk maar niet dat je bespaart op de energierekening; die prijzen gaan gewoon omhoog; we willen toch niet dat de energiebedrijven plotseling minder geld gaan 'verdienen'...

PisFinger | 14-07-21 | 10:05

De huidige politiek is gebaseerd op afmatting. De politiek lanceert iets. Het volk sputtert tegen. Dat kost zoveel energie dat het volk te moe is om te na te denken en zich te verzetten.

Sierstrip | 14-07-21 | 09:56 | 1

En als bonus heb je geen woning om in te wonen en word je prak van je bord geroofd. En een wereldtax ingevoerd. Mededinging is goed voor de private sector, maar niet voor de publieke.

Sierstrip | 14-07-21 | 09:59
-weggejorist-
PolitiekIsKut | 14-07-21 | 09:54

"Europeans have already decided'
Inderdaad, deze EU begrijpt blijkbaar niet wat democratie is.

Der Schnitzeljäger | 14-07-21 | 09:54

Hoe dan, Struikrover, hoe dan? Is dit werkelijk alles wat dit topic te bieden heeft? Een mix van ontkenning, klagen dat alles duurder wordt en een paar ad hominems richting een Eurocommissaris? De zoveelste voorspelbare groundhog day in de vorm van een stuk rood vlees in de arena en de al even voorspelbare schuimbekken van de reaguurders?
Geen wonder dat er niet meer naar je geluisterd wordt.

Dat het anders moet, is onomstreden. Het kan op twee manieren. Je kan het zelf aanpakken. Of je leunt achterover en hard-links neemt het over. Dan krijg je er keiharde nivellering, immigratie en wokeness gratis bij.

De echte Stolwijker | 14-07-21 | 09:54 | 3

Dat het anders moet, is onomstreden.

BEEEEP. Wrong!
Dat is juist de kern van het verhaal.

Dat het klimaat verandert door ons toedoen is klinklare onzin. Het is een sprookje dat in het oneindige is herhaald c.q. herhaald wordt dat men het is gaan GELOVEN.

De echte wetenschappenlijke basis echter ontbreekt (en nee, dan heb ik het niet over de 98% van de schetenwappers; wetenschap is geen democratie)

De 'versterkingsfactor' die aan CO2 is toegekend is alleen 'gevalideerd' in klimaatmodellen (wier uitkomst niet strookt met de werkelijkheid) en is in de natuur niet waargenomen.

Darwinian | 14-07-21 | 10:12

'Europeans have decided'
Blijkbaar heb ik een EU-referendum gemist. Ach, waarom ook referenda houden als je in een luchtkasteel droomt dat alle Europeanen je voeten kussen. Uitslagen van referenda kun je ook gewoon negeren om je eigen EU-stoomlocomotief door te laat tuffen.

GroetenVanUrk | 14-07-21 | 09:54 | 1

Nee, het is precies wat Ursula zegt. "Europeans have decided". Ze zegt niet: "All European citizens" of "An overwhelming majority of Europeans".

"Europeans", dat kunnen er tien of twintig, of een paar honderd zijn. Gewoon besluiten omdat het kan en omdat er geld te verdelen is. En omdat ze er toch wel mee wegkomen.

Glasgow Argus | 14-07-21 | 09:56

Misschien een confederatie van landen die uit de EU treden met landen die nooit zijn toegetreden: UK, Polen, Hongarije, Noorwegen, Zwitserland, ...

dr Rechts | 14-07-21 | 09:53 | 2

Dat idee heb ik ook voor een nieuw soort VN. Alleen democratische landen met een werkende rechtsstaat. Bij voorkeur zonder islam. Laat die dictaturen het verder maar uitzoeken.

Piet Karbiet | 14-07-21 | 10:06

De rust alleen al als je de Zwitserse grens passeert.

J.Cash | 14-07-21 | 10:08

Dankzij welke democratische verkiezingen hadden zij ook al weer dit mandaat gekregen?

frickY | 14-07-21 | 09:52

Aangezien onder andere China en nog zo`n 5 miljard mensen dat niet doen, en we wel een planeet delen, wordt het tijd een plannetje te maken voor een metertje dijkverhoging. Dat klinkt niet als een intens project, maar bij gebrek aan materieel, vaklui en dergelijke zou ik toch eens een beetje starten.

Feynman | 14-07-21 | 09:52 | 1

Mee eens want er komt echt wel wat water op ons af de komende jaren.

Karel Kruizenruiker | 14-07-21 | 10:19

Hoeveel kan een burger nog aan ?

ja,diedus! | 14-07-21 | 09:52 | 1

Het vuur staat te hoog, de kikkers springen uit de pan.

revolte | 14-07-21 | 10:26

ha... ha.. ha... ha.. haaah...: "Be careful, not everyone who smiles is your friend", "people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed."
(grappenmaker)

nobodiesunmighty | 14-07-21 | 09:51

Zhe greet reset!

Toetsenbordcomplex | 14-07-21 | 09:51

Dr Judith Curry over de klimaat crisis van heden
Lees het hele stuk op de link onder aan, en ook de comments.

"5 minutes

Posted on July 11, 2021 by curryja | 322 Comments
by Judith Curry

How would you explain the complexity and uncertainty surrounding climate change plus how we should respond (particularly with regards to CO2 emissions) in five minutes?

Last week I served on a panel for a summer school in Canada for engineering students. They are working on the energy transition, and their Professor wanted them to be exposed to the debate surrounding all this, and to think critically. I was the only climate scientist on the panel, the others were involved in renewable energy. Each panelist was given 5 minutes to make their main points. The essay below is what i came up with. 5 minutes is longer than an elevator speech, but it is still pretty short

Let me start with a quick summary of what is referred to as the ‘climate crisis:’

Its warming. The warming is caused by us. Warming is dangerous. We need to urgently transition to renewable energy to stop the warming. Once we do that, sea level rise will stop and the weather won’t be so extreme.

So what’s wrong with this narrative? In a nutshell, we’ve vastly oversimplified both the problem and its solutions. The complexity, uncertainty, and ambiguity of the existing knowledge about climate change is being kept away from the policy and public debate. The solutions that have been proposed are technologically and politically infeasible on a global scale.

Specifically with regards to climate science. The sensitivity of the climate to a doubling of carbon dioxide has a factor of three uncertainty. Climate model predictions of alarming impacts for the 21st century are driven by an emissions scenario, RCP8.5, that is highly implausible. Climate model predictions neglect scenarios of natural climate variability, which dominate regional climate variability on interannual to multidecadal time scales. And finally, emissions reductions will do little to improve the climate of the 21st century; if you believe the climate models, most of the impacts of emissions reductions will be felt in the 22nd century and beyond."

judithcurry.com/2021/07/11/5-minutes/...

Ook opgepikt bij Anttony Watts wattsupwiththat.com/2021/07/13/curry-... idem lees de comments

Zwizalletju | 14-07-21 | 09:50

"Europeans have already decided." - daar wil ik de bonnetjes wel graag van zien.

Do-na-zi | 14-07-21 | 09:49 | 5

Dat is een grove leugen van die Von der leyen.
De Europeanen hebben helemaal niet besloten.
De EU heeft over uw rug besloten, dat is wat anders.
Liegen en bedriegen, ze doen het ondertussen schaamteloos.
Onvoorstelbaar.

Nuchternederland | 14-07-21 | 09:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Drie keer raden bij wie de rekening wordt neergelegd.

meneer Q | 14-07-21 | 09:49 | 3

Bij de burger..

MK27 | 14-07-21 | 09:51

Zwarte mensen, transgenders, moslims, non-binaire mensen! Wie anders

The-loopy-cowboy | 14-07-21 | 09:53

IS-bruidjes en hun kroost?

Usumani | 14-07-21 | 09:55

De naïviteit van deze plannen is werkelijk stuitend. Maar ik zal het moeten uitzitten. Gelukkig heb ik geen kinderen.

horsteknots | 14-07-21 | 09:49 | 2

Ik ben ook, en dat is niet vaak, blij dat ik geen kids heb.
Je zult deze shit over je kids heen gestort zien: de reinste kindermishandeling.

MK27 | 14-07-21 | 09:53

Wees maar blij. Ik heb een dochter en ben alle kanten aan het pushen dit continent te verlaten.

J.Cash | 14-07-21 | 09:57

Europeans have decided? Oh? Heb ik een referendum gemist?

Versleten_Paddestoel | 14-07-21 | 09:48

Eén ding weet ik nu al:
-de burger betaalt de rekening voor het grootste deel.

MK27 | 14-07-21 | 09:48

Het idee om 'groene banen' te scheppen vind ik zo'n typisch voorbeeld van wishful thinking. Die banen komen als de voorwaarden daar zijn. D.w.z. als er een business case voor is. Als groene energie enkel op subsidie draait, dan doen de banen dat ook en is het gewoon ambtenarij.

StiekemeBunzing | 14-07-21 | 09:48 | 2

Wat wordt er in Europa b.v. aan zonnepanelen geproduceerd ? Bijna niets

Der Schnitzeljäger | 14-07-21 | 10:00

Gesubsidieerde banen. Communisme dus.

Sans Comique | 14-07-21 | 10:23

Oh ja en benzine auto's worden verboden. Dus u moet een nieuwe aanschaffen. Begin maar met sparen ...

Is dit nog nieuws? | 14-07-21 | 09:47 | 7

@Der Schnitzeljäger | 14-07-21 | 09:59: deze plannen zijn toch de dolkstoot voor de Duitse industrie? Maar eens even kijken hoe het EP eea af gaat zwakken. Het lijkt me iig niet gunstig voor de concurrentiepositie en China, India, Rusland en Iran hoor je hier keihard lachen, ze hoeven niet eens meer moeite te doen.

Bataafje | 14-07-21 | 10:22

@revolte | 14-07-21 | 10:30:
*Dat alles is alleen voor timmerfrans.
(timmerfrans met kleine letter)

Flightless bird | 14-07-21 | 10:39
▼ 4 antwoorden verborgen

Als dit doorgaat ga ik een exitplan maken om binnen 5-10 jaar hier weg te zijn.

1977 | 14-07-21 | 09:46 | 6

@1977. Kunt u alvast een tipje van de sluier op lichten? Wees eens concreet. Ik neem aan dat uw bestemming niet te heet mag zijn. Vrijejongenslanden als Thailand vallen dus af. De hele VS en Australië ook, tenminste als u een beetje op lange termijn denkt.
Binnen Europa krijgt u te maken met dezelfde maatregelen. Nederland loopt wat dat betreft nog aardig achter, en bovendien vindt u uw bondgenoot terug in de regering in de vorm van het fossiele lobbyvehikel van Rutte.
En het Verenigd Koninkrijk gaat u niet binnenlaten.

De echte Stolwijker | 14-07-21 | 10:09

Deze shit wordt wereldwijd uitgerold, mogelijk zijn er nog plekjes waar het iets langzamer gaat maar ontvluchten, weinig kans.

revolte | 14-07-21 | 10:34
▼ 3 antwoorden verborgen

"Eurpeans have already decided"????
Ik heb inderdaad al iets beslist, maar dat is niet hetgeen mevrouw Unter Den Linden ons voorhoudt.
Bouw meer kerncentrales, en weg is de hele CO2 ellende.
Probleem opgelost door P. Klaassen (geen familie van Sinter... en Davy...)

klaassenp28 | 14-07-21 | 09:46 | 1

U was net eerder maar hetzelfde hier!
Probleem opgelost.

J-van-de-Bontekoe | 14-07-21 | 09:48

Groen is het nieuwe bruin.

Rest In Privacy | 14-07-21 | 09:46

Op radio 1 vanochtend ook: nodig want klimaatverandering zoals te zien bij de bosbranden afgelopen zomer..... Stilte... In Australië... Dus nodig dat deze maatregelen in de EU worden ingevoerd...

Dat is het maar weet!
Oh en Limburg?
Da's al jaren wateroverlast. Waterschap. Prutsen.

Is dit nog nieuws? | 14-07-21 | 09:46 | 6

Bosbranden in Australië kwamen vooral door het nieuwe groene bosbeheer alle droge takken laten liggen zodat er geen brandgangen meer zijn en dan het klimaat de schuld geven.

voldemort | 14-07-21 | 10:15

@pibasso | 14-07-21 | 09:49: Dijken ophogen en gemalen uitbreiden en natuurlijk proactief bemalen. Nu laten de waterschappen je verzuipen en gaan de pompen pas aan wanneer de stroom goedkoop is.

revolte | 14-07-21 | 10:39

@De echte Stolwijker | 14-07-21 | 10:05: Dank voor de duiding, wist ik niet dat juist de boeren dwarsliggen.

pibasso | 14-07-21 | 13:08
▼ 3 antwoorden verborgen

En er gaat nog meer wat kosten. 15% corporate tax voor alle internationaal opererende bedrijven die dit natuurlijk 110% gaan doorberekenen naar hun klanten die dat ook doen.

www.theguardian.com/business/2021/jul...
Ter waarde van 150 miljard per jaar.
En dat komt nog een keer bovenop de Timmermansklimaattoeslag

Dezenaamhier | 14-07-21 | 09:46 | 3

Op zich goed plan toch

Ir. Wilhelmus | 14-07-21 | 10:00

@Ir. Wilhelmus | 14-07-21 | 10:00: ja, na alles voor de burger veel duurder of ontoegankelijk te maken daar bovenop alles nog duurder maken. Prima, goed idee. Waar gaat al dat geld heen en wat wordt er van gedaan?

Dezenaamhier | 14-07-21 | 10:43

Van mij mogen ze er 25 % van maken.

Uw Verzekeringsadvis | 14-07-21 | 11:49

NEXIT.

Nu!

Wijze uit het Oosten | 14-07-21 | 09:46 | 8

@* Il Principe * | 14-07-21 | 10:17: Probeer jij je dan eens te verdiepen in het verschil tussen de EU en Europa.

Sans Comique | 14-07-21 | 10:25

@Sans Comique | 14-07-21 | 10:25:
LOL, de Britten vinden zich niet bij "Europe" of "the continent" horen, dat is hoe zij erin staan. Misschien moet je gewoon niet reaguren als je ergens zo weinig vanaf weet.

* Il Principe * | 14-07-21 | 12:43
▼ 5 antwoorden verborgen

Op deze klimaatdag heb ik met het boze autootje even flink hoog in de toeren vol gas gegeven en 1 op 7 van het dierenpension terug naar huis (25 kilometer) gereden. Ongezien de tyfus voor de groenmaffia en Ursula, ik blijf lekker op benzine rijden. Wel 98, i.p.v. die andere meuk.

pibasso | 14-07-21 | 09:45 | 9
▼ 6 antwoorden verborgen

Mannen zoals Timmermans en Samsom hebben de lange mars door de Brusselse instituties gemaakt.

De zwakte van Merkel in de Duitse verkiezingen heeft de weg vrijgemaakt voor de radikalinski' s in Brussel. Je moet het de linksen wel nageven, ze hebben beter in de gaten gehad wat de potentie was van de EU om op ondemocratische wijze hun wil op te leggen aan een groot deel van het continent.

Glasgow Argus | 14-07-21 | 09:45 | 2

Ach , ze hebben goed gekeken hoe dat 80 jaar geleden allemaal ging, met infiltreren in de overheid.

Nuchternederland | 14-07-21 | 10:00

We hadden het hier goed. Nu zijn we constant in de verdediging, ook al omdat de pers Links is. Links gaat onvermoeibaar verder en rust niet op de lauweren voor we allemaal onderworpen zijn. Sommige ideeën zijn zo giftig...

Sans Comique | 14-07-21 | 10:27

En aan de andere kant van het kanaal kunnen ze lekker doen waar ze zin in hebben.

Posaune | 14-07-21 | 09:45

Hoe houden we ze tegen die waanzinnigen?

1977 | 14-07-21 | 09:45 | 5

@J-van-de-Bontekoe | 14-07-21 | 09:49:
Nederland gaat m.u.v. Hongarije nog het minst ver qua klimaatmaatregelen. Succes dus in het Hongaarse bozeboomerskalifaat. Je zal je centjes er hard nodig hebben om nog een minimale zorg te kunnen krijgen.

De echte Stolwijker | 14-07-21 | 09:58

Geweld.
En aangezien dat niet mag en niet gaat gebeuren, gaan we ze niet tegenhouden.

Nuchternederland | 14-07-21 | 10:01

@Tobi | 14-07-21 | 09:56: Tuurlijk wel. Daar vloeit het geld naartoe. Wij betalen hun energie transitie. Als dat is wat ze met dat geld gaan doen dan natuurlijk.

HGL | 14-07-21 | 10:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Zolang de overbevolking door de EU niet aangepakt wordt is dit alles dweilen met de kraan open en geheel niet serieus te nemen
Plus wat Zeddegeizot & Maya al zeiden

Tobi | 14-07-21 | 09:44 | 3

Ons reproductiegetal zit rond de 1,4 kind per vrouw, terwijl 2,1 een gelijkblijvende bevolking oplevert, dus de overbevolking bestaat volledig uit overimmigratie.
Koppels kiezen ook niet voor kinderen als ze al niet een huis hebben voor hun tweetjes. Je moet blij zijn als je voor je 40e bij je ouders weg bent.

KayakFun | 14-07-21 | 10:02

@KayakFun | 14-07-21 | 10:02: Bij een gelijkblijvende bevolking is de fitness van de oorspronklijke bewoner dus

Sans Comique | 14-07-21 | 10:29

Eens!

Groenstrook | 14-07-21 | 15:40

Europeanen hebben -nog- helemaal niets besloten, raar mens.
Niet de wens gedachte presenteren als een feit.

Ik begrijp die Engelsen met de dag beter.

Maya de Blij | 14-07-21 | 09:43 | 4

@drastic | 14-07-21 | 09:47: Daar heeft een andere Duitser ook last van gehad.
Maar goed, die is na een 13 jaar sturen en führen wel definitief gestopt.

J-van-de-Bontekoe | 14-07-21 | 09:51

Engelsen gaan al veel verder met vergroening dan de EU. Daar is rechts-GB ook al een stuk verder dan de ggz-patiënten van Thierry: www.telegraph.co.uk/news/2021/07/11/d...

De echte Stolwijker | 14-07-21 | 09:56
▼ 1 antwoord verborgen

“Europeans have decided”.
Gelul, we hebben niets te kiezen. De EU is als de dood voor referenda want niemand wil deze deugpsychose valideren.

Zeddegeizot | 14-07-21 | 09:42 | 6

@Bakkeleures | 14-07-21 | 10:01: Een klapmegeaul is het. Een heel eng moddervet mannetje, die zelf iedereen de maat neemt, maar lekker maandelijks 15K netto toucheert. Het schoolvoorbeeld van een PvdA-er.

pibasso | 14-07-21 | 13:06
▼ 3 antwoorden verborgen

Mein gott. Das ende vom alles.

James-de-Dames | 14-07-21 | 09:42

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl