Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Jaarlijks vastgevroren ProRail: we zijn niet voorbereid op winterweer

No shit!

Het is al jaren een zekerheidje voor de treinforens: komt er sneeuw uit de lucht, dan staan de gele rupsen stil. Begin februari liep de dienstregeling een complete week volledig in de soep door trein- en wisselslopend winterweer, maar gelukkig hebben de NS en ProRail de afgelopen maanden gebruikt om een grondige analyse van de problemen te maken. Maandenlang is iedere aspect van de winterramp des doods tegen het licht gehouden en vandaag is daar eindelijk de langverwachte conclusie. "Het Nederlandse spoornetwerk is niet opgewassen tegen de uitzonderlijke, winterse omstandigheden van 7 februari en de daarop volgende dagen." Bedankt ProRail en NS, dat had zelfs Stevie Wonder nog kunnen zien. Het winterklaar maken van het spoor gaat blijkbaar miljarden euro's kosten en daar beginnen de partijen niet aan. NS's en ProRailss plan van aanpak bestaat uit kleine maatregelen die het herstel na een verstoorde dienstregeling moeten versnellen, maar de vrijwel jaarlijkse winterpaniek blijft gewoon. Ook in de toekomst is de trein een onbetrouwbare partner in winterweer. De NS: wederom een goede reden om thuis te werken.

Wij dromen nog even weg

Reaguursels

Inloggen

Die foto moet zeker de intense ijs- en sneeuwtoestand uitbeelden. Maar eigenlijk toont hij vooral de eigen incapabiliteit. Als je goed kijkt zie je dar niet alleen de ramen maar ook de lampen vrij zijn. Blijkbaar is dat beetje warmte van de lamp al het verschil. Of werkt dat ruitenvloestofplantensproeiertje snel en efficient.
Of te wel, het is gewoon oplosbaar met vrij eenvoudige middelen.

Shoarmamasutra | 30-06-21 | 21:18

Wat ik nou niet begrijp is waarom je niet kan rijden bij vastgevroren wissels. Lastig als je hem niet kan verzetten, maar hij staat toch altijd al in een stand.
Eind jaren 90 stond ik wel eens aan het perron, niks omroep niks borden alles plat en dan stopt ineens een trein. De conducteur zei dan dat hij ook niet wist. Ze ziwagen wel hoe de wissel stond probeerden zoveel migelijk mensen van de perrons mee te nemen en brachten je dan naar het eerste IC station voorbij de storing. Onder de 40 rijdend zodat ATB niet zou afremmen.
Wij waren dankbaar, Of je nu in Rotterdam of Utrecht uut kwam, je kon daar dan wel een IC pakken

Shoarmamasutra | 30-06-21 | 21:14

Zonder winterweer zijn er ook al problemen. En smoesjes. Ik reis al decennia met de trein. Ik heb in de herfst nog nooit een blaadje bovenop de rails zien plakken. Terwijl het traject van mijn trein dwars door een bos gaat. Nog niet één blaadje. Iemand van jullie wel?

Lentehaas | 30-06-21 | 20:32 | 1

Het gaat niet om de blaadjes zelf maar om die plakblubber die de remweg verlengt. Ik wel eeens in een trein gezeten met slexhte remmen en wielen die onvlak geworden waren door t remmen en dat was niet heel comfortabel.
Of dat niet aan de staat van de remmen lag kan je je ook afvragen.

Shoarmamasutra | 30-06-21 | 21:21

Het bedelen om Sinterklaas kadootjes begint al vroeg dit jaar.

hotmint | 30-06-21 | 19:16 | 1

#formatie

Shoarmamasutra | 30-06-21 | 19:41

Wil hierbij de voltallige NS-directie een enkeltje Zurich aanbieden. Kunnen ze met eigen ogen zien hoe die Zwitsers dat aanpakken. Het kan toch niet zo zijn dat ze bij een klein beetje regen wind of sneeuw mensen aanraden om niet met de trein te gaan. Ziet u dat AH huppelkutje al zeggen "Koop onze producten niet!"

Toverkol | 30-06-21 | 19:03 | 5

De OBB (De Oostenrijkse spoorwegen) doet hetzelfde - Stipt en accuraat met treinen volgens dienstschema rijden - Ook al ligt er letterlijk 1 of 2 meter sneeuw.

En, in de Verenigde Staten en Canada worden vrij grote sneeuwruimers voor 1 of meerdere diesellocomotieven geplaatst, die sneeuwlagen van 1 - 4 meter+ weggeblazen, en als een gevolg hiervan sporen sneeuwvrij maken.

Nederlandop1 | 30-06-21 | 19:49

@Nico_Niqaab | 30-06-21 | 19:19: doe geen moeite. In Nederland kun je -uiteraard- dezelfde middelen gebruiken als landen waar veel sneeuw komt. Dat is echter een stevige investering en men vindt de kaartjes nu al te duur. Voor die paar dagen per jaar, haalt dat niet uit. Maar maak dat de kortzichtige reaguurder maar eens wijs.

Mean Dean | 30-06-21 | 20:22

@Mean Dean | 30-06-21 | 20:22: "Kortzichtig". Ja hoor.. Je kunt eventueel als een organisatie als Prorail zijnde, bijvoorbeeld bedenken tijdens winter perioden een plan in te richten wat zich richt op drukke hoofdlijnen, binnen de randstad bijvoorbeeld, om juist die trajecten sneeuw vrij te houden. "Kost te veel", een te gemakkelijk antwoord met de techniek die vandaag de dag beschikbaar is... Of overheidssteun, als het er op aan komt.

Nederlandop1 | 30-06-21 | 20:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Flauwekul, elk land met bijbehorend klimaat richt z'n infra op basis daarvan in. Het is onzin ons spoor (heel duur) uit te rusten als ware we in Ssiberië wonen. We leven in een gematigd klimaat, daar hoort deze installatie bij. Die enkele koude dag heb je mee te leven. We gaan tenslotte ook niet in elk overheidsgebouw dure airco's ophangen zoals in warme landen gedaan wordt, gaan we daar ook over zeiken

Nico_Niqaab | 30-06-21 | 18:57

Gelukkig heeft de ijstijd waar we nu in zouden moeten zitten ( jaren 70 nieuws) niet doorgezet, en is de opwarming van de aarde ingetreden.

Het leven is zwaar | 30-06-21 | 18:53 | 1

Men dacht een tijd dat de zoetwaterbubbel van het smeltwater de warme golfstroom zou lamleggen die hier met warm water het klimaat mild houdt.

Shoarmamasutra | 30-06-21 | 19:43

Gewoon wat mannen van het Finse Valtion Rautatiet overvliegen en het op laten lossen. De vlucht is maar 2,5 uur, dan zijn ze 'avonds weer thuis

BASinnic | 30-06-21 | 17:46

Niks uitzonderlijk. Gewoon winterweer, waarvan een aantal ééncelligen zich heeft laten wijsmaken dat het niet meer voorkomt vanwege de klimaatverandering. In 2018 lag er ook veel sneeuw en vroor het tot in maart, dat was ook geen uitzondering en het gaat echt nog wel vaker gebeuren.

Jafco | 30-06-21 | 17:42

Wanneer je de grote baas bent van de NS en je core-business ligt op z'n rug door een beetje sneeuw dan dien je je spullen te pakken en op te donderen...

Pierre Lebon | 30-06-21 | 17:27 | 2

Die grote bazen worden binnengehaald wegens politieke vriendjes en hebben geen verstand van treinen.

Leffe Blonde | 30-06-21 | 18:05

Wie kopt de vergelijking met voetbalcoaches in?

Shoarmamasutra | 30-06-21 | 19:45

We moeten thans te rade gaan bij de japanners, en hén consulteren over hoe je een dienstregeling zo onberispelijk uitvoert.

Sans Comique | 30-06-21 | 16:51 | 1

Gaat hier niet werken.
Hollanders kijken niet zo nauw.

Kapitein Sjaak Mus | 30-06-21 | 17:14

Wees blij. Stel je voor dat we nog meer miljarden moesten gaan lappen, alleen maar om studenten drie dagen per jaar extra naar school te kunnen laten gaan.
Wat mij betreft kan er nog wel wat verder bezuinigd worden op OV.

Reaguurdeskundige | 30-06-21 | 16:38 | 1

Probleem is de constructie. De Directie (marktconform betaald hoewel semi-overheid, inclusief Raad van Bestuur) heeft de verkeerde prikkels. Hun bonussen zijn afhankelijk van wat er aan het eind van het jaar in kas zit. Dus die doen geen investeringen van een miljard om een probleem voor tien jaar op te lossen maar knutselen liever in de marge met stoplappen van ettelijke miljoenen. De bedrijfsvoering is gezond op papier maar van de kerntaak komt weinig meer terecht.

Sans Comique | 30-06-21 | 16:57

Komt door de knmi. Iedereen in paniek van een kleurtje. NS haalt maar alvast treinen uit de dienstregeling om aan de kpi's te kunnen voldoen. Want een trein die niet rijdt, kan ook niet te laat zijn.

Wim Venijn | 30-06-21 | 16:36

Dus toch maar weer de gaskraan open.

Pieterman | 30-06-21 | 16:19 | 3

helemaal. mee . eens.

newray | 30-06-21 | 16:29

Die staat al open. Veel wissels hebben ingebouwde gasbranders om de wissels sneeuwvrij te houden.

ZOMG | 30-06-21 | 16:51

@ZOMG | 30-06-21 | 16:51: Daar ligt nou net het probleem. Die hebben ze voor een groot deel wegbezuinigd.

Schrodingerskut | 30-06-21 | 17:53

Eigen stomme schuld.
Ze hadden nooit de stokers moeten ontslaan.
Dát zijn tenminste kerels waar je wat aan hebt als het koud is!

Kapitein Sjaak Mus | 30-06-21 | 16:19 | 3

Lastpakken worden verwijderd. Dat weet je toch?

Pieterman | 30-06-21 | 16:20

@Pieterman | 30-06-21 | 16:20:
Zolang ze zich niet mengen in een goed huwelijk is er toch niets aan de hand?

Kapitein Sjaak Mus | 30-06-21 | 16:25

@Kapitein Sjaak Mus | 30-06-21 | 16:25: Ze kunnen op de werkvloer ook veel stuk maken. Overal eigenlijk. Loki is niet voor niets een bad guy.

Sans Comique | 30-06-21 | 16:59

Als automobilist doe ik mijn best zo veel mogelijk CO2 de atmosfeer in te braken ten einde die knop in het klimaat naar standje hoger te dragen (die knop schijnt te bestaan afgaande op de klimaat wappies). Daarmee draag ik bij aan minder winterse omstandigheden en help het treinvervoer.

Ik durf te stellen dat ik heel “groen” bezig ben.

Nuuk | 30-06-21 | 16:13 | 1

De toendra's ontdooien, het wordt steeds groener. Keep up the good work, zou ik zeggen.

Sans Comique | 30-06-21 | 17:00

Als het om vastgevroren wissels gaat, dan laat je ze toch gewoon elke minuut even een keer wapperen?

Leptob | 30-06-21 | 16:12 | 1

Kunnen ze daar geen wappies voor inhuren?

Kapitein Sjaak Mus | 30-06-21 | 16:26

Maar wat heeft Kaag hier mee te maken?

HerrSaffie | 30-06-21 | 16:12 | 1

ladies and gentlemen ; we've got here. Die troela die het jumbo treintje deed kantelen

vokfeez | 30-06-21 | 16:19

als er drie vlokken sneeuw vallen kan je ook niet meer met goed fatsoen over de weg rijden. Dan staat alles vast. Komt ervan als je een land volgooit met mensen en de infrastructuur niet kan meegroeien.
Dit is niet zozeer Prorail of Rijkswaterstaat, maar een politieke keuze om de sluizen van het land openzetten en niet in binnenlandse infrastructuur willen investeren.

El Rico Grande | 30-06-21 | 16:07

Lijkt me dus gewoon iets dat geregeld moet worden en betaald door Griekenland, Spanje en Italië.
En als ze dat niet doen dan schelden we ze uit.

2voor12 | 30-06-21 | 16:07

Toen de spoorwegen nog met mat64 reed, stond er nooit een trein stil.
Maar diesel was viesbah en alles moest en zal op electriek gaan rijden
en toen bleek dat de electrieke rotzooi niet zo goed tegen hitte maar meer niet tegen de kou konden daarna waren de spoorwegen gereduceerd tot 3e rangs vervoersboer.

Mooi man die serie op Discovery over die dikke dieseltrein dwars door Alaska en de metershoge sneeuw heen, waar hier bij de eerste sneeuwvlokjes de hele rottroep al plat ligt, Onrendabelen Vervoer!!

TijdelijkOptimist | 30-06-21 | 16:07 | 3

Mat'64 is geen diesel, nooit geweest.

ZOMG | 30-06-21 | 16:10

Ik ben geen trainspotter. Help me effe.
Begrijp ik nou goed dat dieseltreinen geen last van vastgevroren wissels hebben?

Kapitein Sjaak Mus | 30-06-21 | 16:14

@Kapitein Sjaak Mus | 30-06-21 | 16:14:
@ZOMG | 30-06-21 | 16:10

Neenee, de wissels, die liepen op diesel.

Sans Comique | 30-06-21 | 17:04

Beetje flauw om NS de schuld te geven voor iets dat ProRail moet fixen.

ZOMG | 30-06-21 | 16:02 | 2

"Als een Japanner faalt, schaamt hij zich letterlijk dood. Wij niet, wij kennen schuld. Dat is handig want daar kun je mee schuiven en zo."

Freek de Jonge.

Sans Comique | 30-06-21 | 17:09

@Sans Comique | 30-06-21 | 17:09: Freek moet niet zeuren. Schaamte is Nederland, o.l.v. o.a. Freek, afgeschaft.

Arachne | 01-07-21 | 00:22

Hoe kan dat nou? De aarde warmt toch op? Zijn al die ijsberen dan voor niks gestorven?

Deflatiemonster | 30-06-21 | 16:02

Geen elfstedentocht meer maar toch niet opgewassen tegen een paar graden vorst en wat sneeuwvlokjes.

Tja dan maar lekker warm met de auto van deur tot deur en muziekje aan.

Roze_bril_drager | 30-06-21 | 16:02

Zoek eens op hoeveel geld de Proreel en NS hebben gekregen de afgelopen , zeg twintig, jaar voor het vervangen van oude wissels, het vorstbestendig maken van spoorlijnen, het verbeteren van hunc eigenste infrastructuur. Waarschijnlijk is alle geld naar de pensioenpotten van de directies gegaan. Fijn he, Van Boxtel, je opvolger met zo'n erfenis achterlaten, maar ja, d66 he. Transparant.

dathoujetoch | 30-06-21 | 16:01

Nou dat kan nog leuk worden in de komende Strenge Winter imgur.com/a/hkmY3eJ

Zwizalletju | 30-06-21 | 16:01 | 2

Ik heb van het weekend nog 2,5 kuub stookhout besteld. Met de huidige gasprijzen en jouw voorspellingen lijkt me dat een verstandige investering.

ole guapa | 30-06-21 | 16:41

@ole guapa | 30-06-21 | 16:41: Niet al te serieus nemen (JFF) maar er zitten bij elke run van dit systeem (CFS , Climate Forecast System) van de NOAA, veel meer koude tot zeer koude periodes tussen dan in de voorgaande jaren ,als ik er ook naar keek rondom deze tijd.

Zwizalletju | 30-06-21 | 16:51

Maar jezelf wel PRO rail noemen!

MargauxGrandCru | 30-06-21 | 16:01 | 1

NPO rail kan ook.

nobodiesunmighty | 30-06-21 | 16:42

Heb me ooit eens in de voormalige DDR, OostDuitsland ver en bewonderend uitgesproken hoe daar het spoorbedrijf omging met winterse omstandigheden.
Let wel, daar heb je échte winters. Maar dat zag ik toch te optimistisch. Mijn gesprekspartner antwoordde:
Der richtige feind des sozialismus ist der winter. Dus ja, ook in andere landen ervaren ze problemen. Kijk, als je ieder halfuur een trein moet laten rijden, kan er veel. Het nederlandse spoornet heeft veel trekjes van een metro, en dat is iets anders. De Berlijnse Stadtbahn heeft ook elk jaar winterproblemen

hotnot | 30-06-21 | 16:00 | 1

Eens per half uur een treintje is geen metro en dan nog als ze "weer" verwachten wordt er al geschrapt in de dienstregeling.

voldemort | 30-06-21 | 17:20

Prutsrail zou natuurlijk in andere landen kunnen vragen hoe ze daar toch die duivelse weersomstandigheden overleven.

BoerKoekoek | 30-06-21 | 15:59

Nou ja ik kan ProRail wel begrijpen natuurlijk. Maandenlang min vijftig graden, daar is niet tegenop te boksen en dan in de herfst nog meters hoge bladeren op de rails. In de zomer dan wekenlang plus veertig graden zodat de rails krom trekt, het verwondert me dat ze überhaupt nog rijden.

jan huppeldepup | 30-06-21 | 15:57

De nutsfunctie van een uitstekend Openbaar Vervoer, versus al die andere lobbietjes. If you can't beat them, join them dacht de marktwerker en infrastructuur 's your uncle. Er wordt her en der een sloot geld aan verdiend, zij het niet zo veel als in bijvoorbeeld de zorg.

Snowpiercer inderdaad: een ijskoud meesterwerk.

Hetkanverkeren | 30-06-21 | 15:57

Die paar dagen dat het dan inderdaad zo koud is dat het ding niet meer kan rijden iedereen thuis laten werken, veel goedkoper dan de bedelactie van dat "zelfstandige" "bedrijf" inwilligen.

elfenstein | 30-06-21 | 15:57

Voor alle klimaatfans. Filmpje duurt even voor die trein in de kou tot leven komt.
youtu.be/AdAiVIs0VZk

Leptob | 30-06-21 | 15:55 | 1

Dat ding is gewoon stuk. Weggooien, nieuwe kopen.

elfenstein | 30-06-21 | 16:03

Ik mocht een keer voor de Finse Spoorwegen werken.

Procedure bij uitval trein door sneeuw - ja bestaat, maar pas vanaf drie meter. Daaronder draaien de Finnen hun handen niet om en rijden door!

hangtiet met knoop | 30-06-21 | 15:53 | 1

Ja maar bij ProRail hebben ze allemaal, task forces commissies, vergaderen ze elke dag en is het op papier allemaal goed geregeld.

MargauxGrandCru | 30-06-21 | 17:05

Tip:
Neemt de auto.

vliegende knorrepot | 30-06-21 | 15:53

Ben ik nou de enige die in de eerste foto een soort van Pokemon ziet?
Is dat niet stiekem de oorzaak?

Nuchternederland | 30-06-21 | 15:52

De NS moet gewoon wat neutronenkorrels strooien. Zo opgelost.

Deksmaat | 30-06-21 | 15:51 | 3

Beter nog,elke week 400 vrijwilligers nemen om de boel sneeuwvrij te houden.
Komen iedere week weer nieuwe het land in gemarcheerd.
Wel met een schep en in Tshirt.

De Profundus | 30-06-21 | 16:17

Helpt ook goed tegen scheurgras.

Piet Karbiet | 30-06-21 | 16:23

@Piet Karbiet | 30-06-21 | 16:23:
Ja klopt, maar dan moet je ook stipuderen met bavianenprigment.

Deksmaat | 30-06-21 | 18:04

Te hoge kosten voor te weinig winter. Simpel. Vergelijkingen met barre oorden gaan mank.

HeerVanStand | 30-06-21 | 15:50

Volgens mij kijken ze bij ProRail en de NS niet naar het weer, maar naar de kleurcodes die de Belangrijke Instituten op bijna dagelijkse basis ongevraagd delen.

Quib | 30-06-21 | 15:49

Ik snap het punt dat er wordt gemaakt, maar de auto is ook geen betrouwbare partner in winterweer. Gladde wegen, besneeuwde wegen, enz. leiden ook tot flinke vertragingen of wegafsluitingen. Nog los van het feit dat met name de wat oudere auto's het weleens opgeven. Elektrische auto's en wintereweer is meen ik ook niet zo'n succes.

Kees Maf | 30-06-21 | 15:48 | 1

Achjawel joh, elektrische auto's gaan het helemaal worden, ook bij minus 15 graden geen probleem. Neem gewoon een paar AA batterijtjes extra mee voor het geval dat.

jan huppeldepup | 30-06-21 | 16:02

Laat Stevie Wonder hierbuiten.

flippyHupsakeetje | 30-06-21 | 15:46 | 1

Zo zie ik dat ook. Ze moeten uitkijken met wie ze beledigen.

Sans Comique | 30-06-21 | 17:13

Ik ga schaatsend naar het werk, zoals het hoort.

Toetsenbordcomplex | 30-06-21 | 15:44

Waarom gaan ze niet even informeren bij hun collega's in Oostenrijk of Noorwegen. Het is toch geen hogere wiskunde?

Hypno2050 | 30-06-21 | 15:43 | 1

Die hebben elke winter met 100% kans te maken met sneeuw en andere winterellende. Bij ons gaat het om hooguit één of twee weken per jaar. De vraag is of dat de miljardeninvestering waard is, of dat we dit voor lief moeten nemen.

Kees Maf | 30-06-21 | 15:49

De trein is een plezier als je niet in de spits hoeft te reizen en als je niet op een stipt moment ergens moet zijn

thanseeuwen | 30-06-21 | 15:42

Gewoon alle rails verwarmen.

Leptob | 30-06-21 | 15:42

Je bent een rund als je met de trein stunt ,het rijmt.

rein9576 | 30-06-21 | 15:41

Een Prorail stage in Canada of Zwitserland bij de spoorwegen daar kan een boel studiekosten schelen. Maar daar zit zo’n consultancy bureau niet op te wachten. Ik wacht met spanning op de eerste blaadjes op de rails horror in september/oktober.

Guusje Nadorst | 30-06-21 | 15:41

leuk artikel uit de Stentor van een paar jaar terug:
Een klap met die hamer was voldoende om een bevroren wissel weer tot leven te krijgen, zegt Ton Bultman van de Veluwsche Stoomtrein Mij. VSM.

"Nu zien mensen van Pro Rail in Zwolle op een computerscherm dat er ergens een wissel niet functioneert. Dan moet er eerst contact worden opgenomen met een aannemer die de betreffende wissel in onderhoud heeft. Vervolgens moet die aannemer een mannetje bellen die moet gaan checken wat er aan de hand is voordat er gerepareerd kan worden. Die treinverbinding ligt er ondertussen natuurlijk uit."

De toeristische spoorwegmaatschappij VSM beschikt dan niet over wisselverwarming maar wel over een man met de hamer. "En voor ons is dat natuurlijk ook een stuk eenvoudiger, want wij hebben op het traject Apeldoorn-Eerbeek maar twaalf wissels. En die zijn ook niet elke dag allemaal in bedrijf."

Als een wissel vast komt te zitten zit het probleem, zo legt Bultman uit, niet zo zeer in het mechaniek van de trekstang die de wissel omzet. "Het probleem is dat de tong, de spoorstaaf die naast de vaste rail ligt, en moet worden omgezet, vastvriest aan de andere spoorrail. Met een simpele klap van de hamer is het probleem uit de wereld. Je moet even het ijs breken."

tek | 30-06-21 | 15:40 | 4

Dat is veel te eenvoudig en effectief dus 'niet meer van deze tijd'
waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan, de lijfspreuk van NS & ProRail

Tobi | 30-06-21 | 15:53

@tek,
de oplossing is gewoon een blik tussenmanagers er op te gooien die e.a dan kunnen coördineren.

De Profundus | 30-06-21 | 16:13

Je moet stijfbevroren ijzer nooit likken...!

Sans Comique | 30-06-21 | 17:15
▼ 1 antwoord verborgen

Gôh, zouden ze gewoon niet eens in Zweden of Canada gaan kijken hoe het wél moet?

Wijze uit het Oosten | 30-06-21 | 15:40 | 2

Wat heeft dat nu voor zin, wij weten alles toch altijd beter
Gidsland Nederland !

Tobi | 30-06-21 | 15:50

De Zweden die ik ken zeggen dat hun spoorwegen altijd onbetrouwbaar zijn. Ik keek er ook van op….

Risingson | 30-06-21 | 20:02

Ach het wordt toch steeds warmer, dus geen probleem voor de NS.
Tenzij de rails kunnen smelten..

ZZP-er | 30-06-21 | 15:40

Ja dag he. Eens in de zoveel jaar komt die uitzonderlijke toestand voor. Geen reden om daar weer even wat miljarden tegen aan te spijkeren die niks oplossen; komt die uitzonderlijke situatie is er wel weer wat anders stuk of blijken de miljarden oplossingen toch niet te werken.

Lorejas | 30-06-21 | 15:38 | 2

Gewoon thuisblijven gedurende die paar dagen. Dat worden anders hele dure dagen als we daar geld tegenaan gaan gooien.
In Duitsland en Oostenrijk is het namelijk ook puinhoop bij zulk weer en dan blijft iedereen ook thuis, in tegenstelling wat altijd wordt beweerd dat t daar allemaal wel werkt.

Bakkeleures | 30-06-21 | 15:47

Precies. Komt een maal in de tien jaar voor. Lijkt me trouwens meer lulverhaal om achterstallig onderhoud weg te werken.

Lorejas | 30-06-21 | 16:40

Een goede reden om helemaal niets tegen "het opwarmen" van de aarde te doen.

forecastle | 30-06-21 | 15:38

Het kost miljarden. Wij zijn ZO rijk, dat we niet kijken op een miljardje meer of minder. Wij schatten per miljard.

John McClane | 30-06-21 | 15:38 | 1

Juist, niet dat het er maar een beetje minder rampzalig door wordt
want dat hoeft natuurlijk niet; kijken of al dat geld smijten sowieso iets oplevert
Op centjes letten is tenslotte voor armzalige landen

Tobi | 30-06-21 | 15:49

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com