Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GeldBlog - Fake recovery in de maak

Economisch herstel wanneer?

Covid lijkt achter ons te liggen en iedereen rekent op een enorme economische groei. Nu zal deze er relatief wel komen, maar in zijn geheel kan het wat gaan tegenvallen. Echter, op de wat langere termijn, zijn er twee ontwikkelingen die voor een verdere economische opleving kunnen zorgen. Jammer genoeg betreft het dan wel een vals herstel, dus de vlag kan niet uit.

Op korte termijn komt (is er deels al) de economische opleving. Logisch natuurlijk na de gevangenschap van het afgelopen jaar. Echter, die uitgestelde etentjes, bezoeken aan de kapper en fitnesscentrum kunnen niet of nauwelijks worden ingehaald. Veel van de geraakte bedrijven zullen een hervatting van de operaties meemaken maar van “inlopen op” is eigenlijk geen sprake.

Verder zal er bij de meerderheid van de lockdown-winnaars teruggekeerd worden naar de trend. Zoals GMO onlangs mededeelde in een beursupdate, kan er van een continuatie geen sprake zijn. Immers, hoe vaak gaan mensen nu nog naar de bouwmarkt en het tuincentrum als ze niet meer vast thuis zitten? Hoeveel kopen ze nog in bij AH en de slager als ze nu weer uit eten gaan?

Er is wel wat hoop, want zo is de spaarquote in de VS en de EU (zie hierboven) omhoog gegaan. Dit is een klassieke reactie op een crisissituatie die wellicht nog verder is “geholpen” door de lockdowns. Mocht het economisch herstel doorzetten, dan kan het zijn dat deze spaartegoeden weer zullen worden aangewend om te consumeren.

Vraag is wel of deze spaarquote geen vertekend beeld laat zien; zijn het alleen de welgestelde burgers die meer zijn gaan sparen of was het een breder gedragen trend? Als het niet een breed gedragen trend is, dan zal het ontsparen minder invloed hebben op consumptie, wat dus een tegenvaller zou kunnen betekenen.

Verder is het de vraag of de economie een sterk herstel zal laten zien. Natuurlijk zal het beter gaan dan tijdens de lockdown, maar door de plotselinge stop en start van de wereldeconomie, zijn aanvoerlijnen nu geheel verstoord. Transportkosten, grondstoffen, voedsel, brandstof en zo verder zijn nu snel en flink duurder geworden. Leveringen kunnen steeds vaker niet plaatsvinden (zie hieronder).

Uiteindelijk zou dit dus best het economisch herstel kunnen afremmen, wat dan ten opzichte van de hoog gespannen verwachtingen als een teleurstelling in de boeken zal gaan. De komende maanden zal dit steeds duidelijker worden, wat een correctie op de beurzen zou betekenen (mits centrale banken weer over de brug komen).

Op de wat langere termijn spelen twee relatief nieuwe trends elkaar in de kaart: de groene transitie (Build Back Better/Green New Deal/Great Reset) en deglobalisatie.  

De afhankelijkheid van bepaalde leveranciers uit enkele landen inzake Covid-vaccins, heeft veel regeringen aan het denken gezet. Uitspraken dat strategisch belangrijke producten wellicht ook op eigen grondgebied gemaakt dienen te worden, zijn steeds vaker en luider te horen in de politiek. En deze gedachte lijkt zich als een olievlek te verspreiden. Immers, door de haperende aanvoerlijnen is ook de levering van niet essentiële producten in gevaar. Dus ook daar is een beweging te zien naar lokaal produceren.

Daarbovenop speelt ook de geopolitiek mee; China en het Westen liggen steeds meer op ramkoers. Biden heeft het stokje op het China-dossier overgenomen van Trump en van verminderde spanning is absoluut geen sprake (zie Taiwan en nu met Covid Wuhan lab theorie). Vanuit deze zienswijze, vinden steeds meer regeringen en bedrijven het verstandig om niet geheel afhankelijk te zijn van de Chinese aanvoer; dus zij hebben nog een argument om lokaal te gaan produceren.

De andere trend, de Groene Transitie, die zorgt dan weer voor kunstmatige hoge vraag naar bepaalde goederen en diensten. Deze geforceerde transitie weg van bestaande infrastructuur (in breedste zin des woords) naar een nieuwe betekent een vervroegde afschrijving van het bestaande en een investering in het nieuwe. Kapitaalsvernietiging in combinatie met een verplicht enorm investeringstraject.  

Tezamen zullen deze trends op middellange termijn flinke investeringen en dus banen betekenen voor het Westen. Overheden helpen ook mee door mensen te laten ontsparen (via belastingen en via regelgeving zoals van het gas los) en zelf ook flink in deze transitie te investeren. De Covid-crisis lijkt daarmee verdomd veel op een handig excuus om zo vrijtjes met belastinggeld om te gaan.

Dit is dan een economisch herstel, maar wel van het valse soort. Door goede infrastructuur en kapitaalsgoederen die niet groen (genoeg) zijn te vernietigen, wordt er veel toekomstige waarde weggegooid. Daarnaast gaan de nieuwe investeringen en deglobalisatie juist tot hogere prijzen leiden. In combinatie met de ontsparing, zal dat op een gegeven moment de consument geheel klem gaan zetten. De economische taart zal niet meer groeien, maar juist krimpen. Pas dan zal de economische impact van deze transitie voor velen pas duidelijk worden.

Landen die niet hebben meegedaan met deze transitie zouden dan wel eens als winnaar uit de bus kunnen komen, terwijl het Westen met de gebakken peren zit (een inefficiënte en dure productie infrastructuur).  Gezien politici nooit fouten kunnen noch willen toegeven, zal symptoombehandeling de klok slaan. Protectionisme zal dus toenemen, maar dat is een verhaal voor een andere keer. Maar dat de economie uiteindelijk hieronder zal gaan lijden, moge duidelijk zijn.    

Reaguursels

Inloggen

Al jaaaaren wordt gezegd dat Deutsche Bank op omvallen staat. Het gebeurt maar niet. Idem met het ineenstorten van de Euro, al vanaf de invoering ervan. Het gebeurt maar niet.

Heurtebise | 14-06-21 | 14:14 | 1

top argument! biljoenen aan extra hulp en dan claimen dat economie en DB prima in orde zijn.

Sassen | 14-06-21 | 18:11

Op de pof leven gaat ons straks nog heel wat kosten. De massa voelt zich nog even rijk in het duur betaalde huis dat volgend jaar toch wel minimaal 10% meer waard is. Het laat echter vooral zien dat de inflatie enorm is; noodzakelijke zaken stijgen met dubbele cijfers per jaar terwijl goedkope rotzooi uit China bedoeld is om jezelf rijk te laten voelen in de Action en Primark.
Op het moment dat Henk en Ingrid, maar iets later ook Roderick en Marie-Louise niet meer op vakantie mogen met het vliegtuig en amper of niet meer vervoer per auto kunnen ophoesten, gaat men (hopelijk) wat anders inkleuren in het stemhokje. Hopelijk kan het schip dan nog gekeerd worden...

benjeallanggek | 14-06-21 | 13:51 | 3

Ik vrees dat het anders inkleuren links wordt.. Het links populisme staat klaar om Henk&Ingrid, Roderick&Marie-Louise wijs te maken dat het verdwijnen van hun welvaart (=kleinburgelijk materialisme) de schuld is van "de superrijken", "de winstjagende ondernemers", "de Multinationals", "de korte termijn investeerders en aandeelhouders", "de marktwerking". Deze middle class materialisten zijn natuurlijk het slachtoffer van de "groeiende ongelijkheid" en niet van hun eigen verwende en decadente mentaliteit van hebben, houden en meer krijgen zonder risico's te willen nemen zoals die ondernemers.. Risicovrij profiteren is de norm en als het misgaat dan is dat de schuld van anderen.. Mark my words, als de beurs zeepbellen ploppen dan zoekt men (wederom) een zondebok in de financiele sector ipv hand in eigen boezem te steken.,.

dr fijnstof | 14-06-21 | 14:17

@dr fijnstof | 14-06-21 | 14:17:
Daar ligt het toch ook mede aan.... of wil jij alle schuld op de asielzoekers gooien?

Stijlloze nick | 14-06-21 | 15:05

@dr fijnstof | 14-06-21 | 14:17: hear hear

Sassen | 14-06-21 | 18:12

Hoezo kun je uitgaven in restaurants, kapper (ik neem hem algemener: uiterlijke verzorging) en fitness (sport/vrijetijd) niet inlopen? Wat een kul. En al weerlegd ook. Afgelopen kerstdagen ging het nl al zo: recordomzetten in juist die 3 zaken, zij het alternatieven erop - dus catering ipv uit eten, dure champagne en wijnen (in mijn lokale slijterij was de Champagne op, niet weinig meer en een paar flessen.. nee.. OP..). Dat geld wat vrij is gekomen van geen vakantie vorig jaar dat gaat worden uitgegeven aan dezelfde soort uitgaven.
En voor de rest.. Als die kapper, fitnesscentra etc. hun prijzen gewoon 15% verhogen, dan is dat ook een vorm van inhalen hoor.. En ze zullen wel moeten.

Epistulae_Morales | 14-06-21 | 13:43 | 1

na eerste slag, gaat iedereen weer om de zoveel weken naar de kaper, net als ervoor. daar haal je geen maanden aan lockdown mee in

Sassen | 14-06-21 | 18:12

Je analyse wil ik wel aannemen, maar je conclusie lijk mij een beetje vast te zitten in 20e eeuw denken.

Het is juist heel erg belangrijk dat het westen de productie weer zelf gaat doen. De "olifant curve" laat zien dat vooral Westerse elite veel beter geworden is van globalisering, de middenklasse heeft enorm ingeleverd, lonen staan al sinds de jaren 70 stil, met alle gevolgen van dien. De goederen die je eigenlijk niet nodig hebt worden goedkoop (op papier tenminste) geproduceerd in China. Dat weegt echter niet op tegen al die dingen die niet meer te betalen zijn voor de middenklasse zoals een huis. Productie in het Westen hoeft niet 'duur' te zijn, zeker niet als automatisering en een circulaire economie een steeds grotere rol gaat spelen. De vraag is even hoeveel de middelklasse alsnog gaat betalen voor de Green New Deal zoals je zegt. Deels vast door belasting en lage rentes. Aan de andere kant worden nu ook eindelijk de belastingen voor multinationals omhoog gegooid. Het kan dus meerdere kanten opgaan wat dat betreft.

Tot slot is het dirigeren van geld wel degelijk belangrijk voor de radicale innovaties die nodig zijn voor de economie van morgen. Het is de grootste neoliberale fabel van de eeuw dat vrije markt de weg naar grote innovaties is, het zijn altijd publieke investeringen die voor de grote veranderingen zorgen. Of de Green New Deal de juist of een goede dekmantel is weet ik wederom niet. Maar die hele Friedman kijk op de economie is toch ook wel passé.

Dr.Kravitz | 14-06-21 | 09:38

Als er toch een economische meltdown komt dan is het een zorgelijke situatie voor de opvang van asielzoekers.

meneer Q | 14-06-21 | 09:33

De hele wereld heeft een schuldenberg van hier to ginder en leeft al jaren op een steeds grotere pof. Deze schuldenberg/bubbel zal een keer moeten barsten. Ik heb een vaag vermoeden dat er wat margin calls komen van bedrijven/banken wat een domino effect zal hebben van epische proporties waar de kredietcrisis van 2008 bij verbleekt...

kyriaap | 14-06-21 | 08:53 | 1

Ja en? U zet alles in op zwart?

van Oeffelen | 14-06-21 | 08:58

Wij krijgen levertijden tot anderhalf jaar!
Echt super bizzar. En veel bedrijven staken al hun activiteiten wegens "niet bij te houden" en "geen toevoer".
Fijn ook al die "Lean" bedrijfsvoeringen... Goedkoop op de korte termijn, komt ze nu duur te staan

boerk | 14-06-21 | 08:22

Als er langdurig een grote inflatie zal zij - dus als je met het geld dat we verdienen en gespaard hebben plotseling veel minder kunt kopen dan voorheen, dan breekt in de EU politiek de hel los. Want de Duitsers, Nederlanders etc. wilden een ECB gemodelleerd naar de Bundesbank.
Toen mensen waarschuwden dat onder Draghi en nu Lagarde de ECB heel snel en zonder democratisch mandaat is verworden tot een Frans politiek project dan wel een Italiaans project om de massale schulden draaglijk te houden, was dat allemaal onwaar....

drs. Levi Samsonov | 14-06-21 | 08:16
-weggejorist-
Mark Smeeks | 14-06-21 | 00:24 | 1

we rekenen ons te snel rijk. Covid ligt nog lang niet achter ons. Het zal me niks verbazen als we in oktober weer in paniek een lockdown in gaan.

elco485 | 13-06-21 | 23:41

Ach heer Sassen van Elsloo, ik kan ervan meepraten... actief in de luchtvaart en de verwachting is dat het nog een jaar of 3 tot 4 duurt voordat we weer op het niveau van 2019 zijn en de investeringen weer aan trekken. Dat is dan wel met de aanname dat het covid gedonder nu snel afgelopen is. Zo niet, gaat het langer duren. Terminal 5 in Singapore is vorig jaar acuut gestopt en iedereen is naar huis gestuurd. Er zijn bij niet-Nederlandse ingenieursbureaus die in de luchtvaart actief zijn (waren) hele afdelingen ontslagen. En dan is het nog maar afwachten (en nee elektrisch vliegen, al of niet met fuel cells gaat niet gebeuren).

Louter Leuter | 13-06-21 | 22:50

@datgingniegoed
Tks!

Wachtmaar! | 14-06-21 | 10:21

Gewoon doorinvesteren.

van Oeffelen | 13-06-21 | 20:47 | 3

TINA!

Joris Beltsin | 13-06-21 | 20:49

Inderdaad, what else? Moderna zou weleens de nieuwe ASML kunnen worden.

Diederik_Ezel | 13-06-21 | 21:41

@Joris Beltsin | 13-06-21 | 20:49: er staat nog veel geld klaar aan de zijlijn. Boost tot 1200 van de AEX zou ook mogelijk kunnen zijn volgens RTLZ.

van Oeffelen | 14-06-21 | 09:02

@Alexander
Ik las deze week op Wynia's week een artikel met de naam:
"Corona en de afgang van de economische doemdenkers" door Roelof Bouwman:
www.wyniasweek.nl/corona-en-de-afgang...
Hij verkneukelde zich dat de economische doemdenkers idioten waren en helemaal mis zaten.
Mkay, maar mijn eerste gedachte was, Bouwman menneke, dat is dezelfde reactie als de anti-brexiteer pro-EU smurfen die meteen bij iedere piepkleine horde gaan blaten.
Voor het grootste gedeelte gaan we pas zien wat de schade is als de steunprogramma's aflopen en men moet terugbetalen. Tot dan hoog van de toren blazen is heel dom.
Tuurlijk hoop ook ik dat het goed zal aflopen maar: "There is no such thing as a free lunch." Bouwman mag mij een idioot noemen maar ik zie mijzelf meer als een realist. ;-)

Basil Fawlty | 13-06-21 | 20:15 | 9

@Joris Beltsin | 13-06-21 | 20:21:
Economie is geen wetenschap. De voorspellende waarde is gelijk nul. Ja, achteraf weten ze het altijd perfect te vertellen wat er mis ging.

Louter Leuter | 13-06-21 | 22:52

@Louter Leuter | 13-06-21 | 22:52:
Klopt en zo moet je het ook niet beschouwen. Toen Adam Smith in 1776 het boek schreef "An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations" was dat een filosofische beschouwing. De leerstoel economie bestond niet eens aan de universiteiten, nergens ter wereld. Het feit dat links later ging blaten dat het de "bijbel" was aangaande kapitalisme is natuurlijk totale onzin, echter leg dat maar eens uit aan een schreeuwende socialist/marxist, geen beginnen aan. Die mensen willen nml niet luisteren naar argumenten.

Basil Fawlty | 13-06-21 | 23:15

@Basil Fawlty | 13-06-21 | 23:15: Ze snappen niet dat jij geen kant en klare ideologie aanhanger bent. Voor hen moet het kapitalisme, weliswaar als tegenhanger, aan dezelfde volgzaamheid van leerstellingen voldoen als socialisten met het socialisme hebben.

Grachus | 14-06-21 | 01:29
▼ 6 antwoorden verborgen

Waarom zouden nieuwe investeringen en deglobalistatie zorgen voor hogere prijzen? Ik vraag dat vanwege mijn kaasboer....

onbekend | 13-06-21 | 20:14 | 5

@Joris Beltsin | 13-06-21 | 20:20:
30 jaar? U heeft geen ambitie! Voor 2030, in 9 jaar, moet de klus al geklaard zijn volgens de klimaattafels. De hele elektrische infrastructuur van centrale tot voordeur waar we 100 jaar over gedaan hebben, en ook nog de vele stand-by gascentrales te bouwen (ivm Dunkelflaute etc).

Louter Leuter | 13-06-21 | 22:56

@Joris Beltsin | 13-06-21 | 20:20: Daarom hebben we toch al die mensen van buiten de EU een huurwoning aangeboden om ze een veilig thuis te bieden en hier te helpen opbouwen

Geenjoris | 14-06-21 | 00:02

@Louter Leuter | 13-06-21 | 22:56: Dunkelflaute. Hoe verzinnen die Duitsers toch steeds weer de mooiste woorden.

Badd Pritt | 14-06-21 | 08:41
▼ 2 antwoorden verborgen

In hoeverre zal inflatie meespelen in de verwachte economische opleving voor de komende periode? Ik zie nu al enorme prijsstijgingen, zowel bij bedrijven (bijv. grondstoffen) als bij consumenten (hout, benzine, boodschappen etc. etc.). Dat moet toch een negatief effect hebben op die groei

Vunzigheid | 13-06-21 | 20:12 | 5

@Frits de Vriez | 13-06-21 | 23:51: Goed gezien

wilderst | 14-06-21 | 01:37

Met de rekenmethodes die ze hebben komt het gegarandeerd uit rond 2%. En dus blijft de rente 0. Maar u betaalt wel 5% meer. Zo rollen ze.

wilderst | 14-06-21 | 01:39

economische groei is het totaal aantal transacties van een land gedeeld door de gemiddelde transactieprijs. ALs het aantal transacties stijgt en/of de gemiddelde transactiepris , dan is er economische groei.

Epistulae_Morales | 14-06-21 | 13:48
▼ 2 antwoorden verborgen

De 'dustbowl' dreigende droogte in het westen van de VS (en Brazillië) gaat ook een factor worden. Waterreservoirs zijn slechts op 50% van de norm, waterkrachtcentrales dreigen stil te vallen, steden als Las Vegas dreigen zonder water of stroom te geraken, boeren verkopen nu al grote aantallen van hun vee en laten delen van hun akkers onbenut.
Dit gaat een grote weerslag krijgen op de wereld-voedselprijzen, gaat weer een hoop conflicten in Afrika en het Midden Oosten opleveren.
www.forbes.com/sites/ericmack/2021/06...

Abject | 13-06-21 | 20:03 | 4

@Analia von Solmsch | 13-06-21 | 20:15:
Yep.
In recente jaren hebben ze daar flink ingezet op het afschieten van wilde katten, omdat die flink aan het moorden waren onder de inheemse soorten.
En nu dus een muizenplaag. Goh.

Dit gegeven staat ook model voor hoe onze overheden met dingen om gaan. Er is een probleem, met gooit veel geld tegen een oplossing aan, .... en vervolgens ontstaat er daardoor een ander probleem.
Etc. Etc.

TeeJee | 13-06-21 | 20:37

@TeeJee | 13-06-21 | 20:37:
Goh gaat environmental engineering wel eens een keer wel goed? Denkend ook aan Mao met zijn Grote Sprong voorwaarts tegen de mussen.

Louter Leuter | 13-06-21 | 22:59

@Analia von Solmsch | 13-06-21 | 20:15: van muizen kun je dierenvoer maken, voor honden en katten, altijd in mogelijkheden denken! en slangen eten muizen, slangenvlees is best te doen, beetje kip achtig

Geenjoris | 14-06-21 | 00:11
▼ 1 antwoord verborgen

Wat is er nou het puntje paaltje?
Is er ooit door het Westen iets geïnvesteerd in China, waardoor daar geproduceerd kon gaan worden voor het Westen, en dat is helemaal totaal compleet uit de hand gelopen en lijkt het dat het resultaat van die investering zich inmiddels tegen ons lijkt te keren?
Of anders?

Leptob | 13-06-21 | 20:01 | 3

China laat geen buitenlandse investeerders toe en heeft als producent voor de wereld het aan consumptie verslaafde Westen volledig bij de ballen.

Joris Beltsin | 13-06-21 | 20:05

Unmasking the EU's coronavirus recovery fund — the fine print
[…] . But this deal is genuinely a matter of historic significance. For the first time ever, the EU has committed to a form of debt union.
First though, the standard part: the EU has agreed its latest seven-year budget (officially known as the multiannual financial framework), which is worth a bulky €1.074 trillion ($1.23 trillion). The historic part is the separate €750 billion post-pandemic recovery fund, €390 billion of which will be delivered to EU countries in the form of grants and €360 billion in loans.
France, Germany and the EU Commission wanted the €390 billion part to be €500 billion, but even if that has been watered down, it is still the first time ever that the EU has provided grant aid on such a scale, which crucially will be borrowed on markets collectively.

Lees de laatste zin: “will be borrowed on markets collectively”

Er wordt €390 miljard geschonken. Dat is één. Maar het ergste is dat de EU het totale bedrag gaat lenen op de kapitaalmarkt.
We krijgen dus EU-obligaties waarvoor de afzonderlijke lidstaten uiteraard garant staan. En u allen weet dat de Grieken en andere knoflooketers niet eens hun éigen staatsschuld kunnen aflossen.
Drie keer raden wie de rekening gaat krijgen…

theo-is-dood | 13-06-21 | 20:00 | 3

@theo Maar goed, diegene in het parlement die ervoor gewaarschuwd heeft, moest kapot.

Wachtmaar! | 14-06-21 | 10:00

HOezo geschonken? Ik snap niet waarom je (en iedereen) denkt dat geld lenen aan een land niet gewoon een verdienmodel is. Een verdienmodel in harde knaken (landen gaan nl in feite nooit failliet) en een verdienmodel in politieke invloed: zo ben ik ervan overtuigd dat dat hele Chinese zijderoute verhaal, gewoon letterlijk ergens een dood spoor wordt in Oost Europa vanwege bepaalde Duitse en Nederlandse en Belgische havenbelangen.

Epistulae_Morales | 14-06-21 | 13:53

Een obligatie koop je niet voor de fun maar om er geld aan te verdienen. Tenminste.. dat is de reden dat ze bestaan. Echt..
Letterlijk in de trent van: We lenen zelf voor 1% en we lenen uit voor 3%.. dat is 2% winst.

Epistulae_Morales | 14-06-21 | 13:55

De toekomst laat zich notoir slecht voorspellen. Wie had bijv. 15 maanden geleden gedacht dat niet alle beurzen gecrashed zouden zijn. En dat de huizenprijs juist is aangejaagd?

We zullen zien.

Knufter | 13-06-21 | 19:56 | 5

Tja de beurzen klapten gigantisch in maart vorig jaar. Toen 2wk later werd aangekondigd dat de geldprinter de crisis ging bezweren kon je de prima de nabije toekomst voorspellen. Inflatie op assets it is. Koop een mooie oldtimer, schilderij, wat cryptocoins of een huis...

zevensprong | 13-06-21 | 20:53

U meet niet de economie maar de hyperinflatie van assetprijzen. Alleen economen zijn zo dom zich blind te staren op het boodschappenmandje van het CBS en te denken dat er niks aan de hand is.

Joris Beltsin | 13-06-21 | 20:55

vraag en aanbod, te weinig huizen, overheden maken het veel te moeilijk om te bouwen en lage rente in combinatie met banken die geld willen uitlenen zorgen voor belachelijke hoge huizenprijzen.

Geenjoris | 14-06-21 | 00:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Het terughalen van productie-activiteiten uit China naar het Westen is een utopie. Het arbeidspotentieel in onze economie bestaat inmiddels vrijwel alleen uit coaches, ambtenaren, consultants, communicatietutjes en andere uitvoerders van bullshit jobs. Het beetje werk waarvoor we de handen moeten laten wapperen, wordt nu al uitgevoerd door Oost-Europese arbeidsmigranten. Het is te laat, China trekt vanaf nu aan de touwtjes.

Joris Beltsin | 13-06-21 | 19:53 | 21

@dr fijnstof | 13-06-21 | 21:04:
Het zogenaamde arbeidstekort in de jaren 60, was geen daadwerkelijk tekort aan mensen.

Arachne | 14-06-21 | 01:20

Klopt, we halen Polen enzo, terwijl er hier 250.000 migranten in de bijstand zitten, die precies dát werk zouden kunnen doen.

wilderst | 14-06-21 | 01:34

@Joris Plus wat vloggertjes, bloggertjes, dj-s en wat gasten uit de entertainmentindustrie. Allemaal baantjes wat NL niets aan heeft.

Wachtmaar! | 14-06-21 | 09:57
▼ 18 antwoorden verborgen

Hele China probleem is na volgende week opgelost. Biden en Poetin gaan komende week om de tafel zitten. Poetin zal terugkeren bij de G7 landen wat vette deals krijgen met VS en China staat er vervolgens alleen voor. Die kijken dan verder wel link uit.
Groene Deal is natuurlijk ook fantastisch levert veel werkgelegenheid op en gezondere steden. Iedereen blij. En Biden heeft het allemaal in korte tijd toch maar even gefixed.

ultraman | 13-06-21 | 19:51 | 7

Zonnepanelen komen uit China. En gaan 20-25 jaar mee (als je geluk hebt). En zitten vol zware metalen en ander chemisch afval. En gaan dus in de toekomst een enorme afvalberg vormen.

DutchLion33 | 13-06-21 | 22:44

@DutchLion33 | 13-06-21 | 22:44: Onzin, zonnepanelen zijn 100% aluminium en zand, zowel het glas als de cellen zelf. de "zware" metalen worden gebruikt om van extreem zuiver silicium een halfgeleider te maken, maar het gaat daarbij om enorm lage concentraties in de orde van 1 op 1 miljoen atomen. Gewoon zand zitten hogere concentraties in.

W_F | 13-06-21 | 23:42

@W_F | 13-06-21 | 23:42: Niet alle zonnepanelen zijn gemaakt van silicium. Sommige zijn gemaakt met Cadmium, Tellurium, lood, koper indium pallium en/of Selenium.

DutchLion33 | 14-06-21 | 00:18
▼ 4 antwoorden verborgen

Laat de deglobalisatie maar komen. Afhankelijk zijn van China voor essentiële goederen. Waanzin. Maar daarvoor afhankelijk zijn van India enz., ook veel te risicovol. En als we die zaken in Nederland en andere Europese landen gaan produceren, dan bouwen we weer een krachtige trotse arbeidersklasse. Ik heb daar graag wat voor over.

Sitting_targets | 13-06-21 | 19:50 | 8

@Dezenaamhier | 13-06-21 | 19:56: Ik snap alleen niet dat de 5% ?bomenknuffelaars het in NL voor 95% voor het zeggen (willen) hebben??

Geenjoris | 14-06-21 | 00:32

Eens. ASML kan het ook. Innovatie over kinderarbeid.

wilderst | 14-06-21 | 01:28
▼ 5 antwoorden verborgen

Je zal maar kinderen hebben....er is absoluut geen hoop meer op een goede toekomst. Je bent echt gek als je nu nog koters op de wereld zet!

Nurkie | 13-06-21 | 19:47 | 6

En dan vind je waarschijnlijk ook nog dat we degenen die het geld moeten gaan verdienen maar uit Afrika en Midden-Oosten gaan halen?

UpdateAvailable | 13-06-21 | 20:47

Eens en daarom geen hier.

wilderst | 14-06-21 | 01:26

@Nurkie Helemaal eens. Medelijden met iedereen die ze wel heeft. Wat een zorg.
Heel wat anders dan net na de WO2. Toen was het leven nog zo eenvoudig. Als straks 5G helemaal geïmplementeerd is, zal vanzelf duidelijk worden waarom de toekomst een hel wordt.

Wachtmaar! | 14-06-21 | 09:51
▼ 3 antwoorden verborgen

Moet ik mijn huis nu verkopen, had het al verkocht moeten zijn of nog even wachten. Het leven blijft een gok.

Sexopolis | 13-06-21 | 19:47 | 2

Daar zou ik me ten aanzien van mijn huis het minste zorgen over maken. Een huis is om in te wonen en leven en geen financieel speculatief object.

UpdateAvailable | 13-06-21 | 20:48

Weg ermee! Het is al een gekkenhuis op de top nu. Aftrek wordt verder ingeperkt. Rente kan licht oplopen, maar niet erg

wilderst | 14-06-21 | 01:24

Zeg eens meneer Sassen van Elsloo, staan wij wellicht aan de vooravond van zogeheten stagflatie?

netniet | 13-06-21 | 19:44 | 1

Wellicht. Ik ben verbaasd dat ECB maar blijft beweren dat de inflatie tijdelijk is, alsof ze dat van tevoren weten. Als inflatie eenmaal op gang komt dan kan die zichzelf gemakkelijk gaan versterken (bijv. loon-prijsspiraal) terwijl onze economie een renteverhoging niet kan verwerken.

Joris Beltsin | 13-06-21 | 19:59

Kort samengevat: groen kost je poen.

MickeyGouda | 13-06-21 | 19:41 | 8

@theo-is-dood | 13-06-21 | 20:08:
Waar ik woon wil de gemeente gaan strooien met energiesubsidies voor 'kwetsbaren' en beweert dat daar ook mensen met een eigen huis bij kunnen zitten....

Joris Beltsin | 13-06-21 | 20:36

@2voor12 | 13-06-21 | 19:47: De kosten zitten vooral in het aanleggen van vloerverwarming in huizen die dat nog niet hebben. maar er zijn ook andere manieren om bestaande radiatoren beter te laten werken met een lagere temperatuur water. Niet isoleren en een grotere warmtepomp kopen is ook een prima oplossing. Kost wat meer stroom maar je bespaart ook veel meer gas als je toch al een ongeïsoleerd huis had. (er zijn grotere warmtepompen de ook in de winter meer warmte kunnen produceren een HR-ketel.)

W_F | 13-06-21 | 23:54

@W_F | 13-06-21 | 23:54:
Dat geloei van die grotere warmtepompen hoef ik niet. De hele wijk gaat dan zoemen - nog erger dan de A2.

Louter Leuter | 14-06-21 | 01:08
▼ 5 antwoorden verborgen

Kortom, het speelt de geopolitiek in de kaart en de gewone mens mag het betalen.

Ray Skak | 13-06-21 | 19:39 | 2

Wie zou het anders moeten betalen? De ongewone mensen? En wie zijn dat?

Red shirt | 13-06-21 | 19:47

@ Red: niet zo flauw doen. Gewone mens is de gewone arbeider met rond of net boven modaal, hypotheek op zijn nek en kinderen die klauwen geld kosten. Dat bedoelt ie en dat weet je best.

Lorejas | 13-06-21 | 19:50

Grimmig perspectief. Maar veel mensen juichen mee met de idealistische groene koortsdromen.
Ach, blijven sparen en investeren (in groene initiatieven, uiteraard ... zo cynisch mag dan ook wel) dan kun je tzt naar betere oorden emigreren. De ijsberg is in zicht, maar de kapitein maakt zich geen zorgen, dit schip is onzinkbaar!

ratelaar | 13-06-21 | 19:35

Het is schrikbarend hoe graag Groene populisten iets snel willen wat op middel-korte termijn totaal onhaalbaar is en weinigen dat maar 'im frage' stellen.

Grachus | 13-06-21 | 19:33 | 8

@Hume | 13-06-21 | 20:00:

Kunt u de cijfers van onderzoeksgelden voor "hernieuwbaar" versus kernenergie concretiseren? Gezien de hype rond niet-werkende energiebronnen en het taboe op goede oplossingen geloof ik eerder dat het andersom is.

Los daarvan is de essentie natuurlijk dat we vooruit moeten. Voorstanders van niet-werkende energiebronnen snappen niet hoe stroom werkt; er moet elke seconde van de dag ongeveer net zoveel stroom geproduceerd als verbruikt worden. Als de productie hoger of lager is dan het verbruik heb je namelijk een stroomstoring. Aangezien het stroomverbruik van miljoenen particulieren niet 24/7 aangestuurd kan worden, zal de productiekant flexibel moeten zijn. Dus direct meer productie als de vraag stijgt; en direct minder productie als de vraag daalt.
Vraag gestuurd, in plaats van aanbod gestuurd.
Dat lukt met alle conventionele energiebronnen.
Maar niet met "hernieuwbaar".

Dat is echt een veel groter probleem dan de milieuvervuiling van zonnepanelen en windmolens; het ruimtegebrek of de onbetaalbaarheid.

Dandruff | 13-06-21 | 20:19

@Dandruff | 13-06-21 | 20:19: Aan opslag van energie is nog heel wat te verbeteren. Wordt wel steeds beter.
En googlet u zelf eens hoeveel geld er om is gegaan en nog gaat, in onderzoek naar kernenergie, en bouw en exploitatie van kerncentrales? Besteed dat, of zelfs maar een fractie, aan een ander energieprobleem en het is opgelost. Hernieuwbare energie, incl. opslag

Hume | 13-06-21 | 20:32

@Hume | 13-06-21 | 20:32:

"Wordt wel steeds beter" zegt u, maar het is er nog niet. We investeren dus duizenden miljarden in een auto terwijl het wiel nog niet is uitgevonden. Het linkse argument "vroeg of laat vinden we het wiel uit" gaat voorbij aan het feit dat tientallen miljoenen auto's tot die tijd staan te verroesten in de opslag. Tienduizenden windmolens leveren nauwelijks energie, en worden na 15 jaar (afloop subsidie) direct gesloopt.

U kwam met die bewering over energiesubsidies, dus ik neem aan dat de bewijslast bij u ligt. En uiteraard heb ik het dan over wat er *nu* aan onderzoek naar kernenergie wordt besteed, en niet aan wat er afgelopen 70 jaar (inclusief koude oorlog) aan is besteed.

Dandruff | 13-06-21 | 20:49
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik zeg gewoon voor de lol het woord Bitcoin, zodat een aantal reaguurders zich druk kunnen maken met dit warme weer.

BrutusBosch | 13-06-21 | 19:33 | 3

*flippen doet*

Dandruff | 13-06-21 | 20:50

Told you so. Nog ff leunen op de rechter schouder en dan verder down. De zwakte spat eraf.

wilderst | 14-06-21 | 01:19

@wilderst | 14-06-21 | 01:19: Toch zal het nog wel een aantal jaren duren, voordat hij zijn werkelijke waarde van nihil heeft bereikt.

Grachus | 14-06-21 | 01:38

Mijn vader (boven modaal, eigen huis) heeft al uit heel wat subsidiepotjes kunnen snoepen: gevelisolatie, Vloerisolatie, zonneboiler, zonnepanelen, hybride gasketel met warmtepomp...
De vraag is wat je kunt op het bestaansminimum, in een huurhut en alle toeslagen ...
Voor een kennis is weer een Tesla de meest voordelige leasebak, met inclusief gratis laden bij de Tesla dealer om de hoek.
Working poor is een begrip in de USA, we zijn in Nederland ongeveer halverwege, schat ik.

Analia von Solmsch | 13-06-21 | 19:30 | 1

Gevelisoleerd.

Sitting_targets | 13-06-21 | 19:57

Grootste ellende die op ons afkomt is de mooie Green Deal. Die gaat werkelijk elke euro uit de burger persen. Dat wordt een gigantische rollercoaster.

Lorejas | 13-06-21 | 19:28 | 2
-weggejorist-
Nurkie | 13-06-21 | 19:48

@Nurk: beleg op je brood ook.

Lorejas | 13-06-21 | 19:51

Er zijn tekenen dat de inflatie gaat stijgen en daarmee de rente. Zie daar het doem scenario voor iedereen. De miljardenschulden zijn nog te overzien als je nul rente hoeft te betalen. Als er rente betaald moet gaan worden over deze miljarden breekt de hel los en wordt uw sigaartje wel heel erg duur.

AkoPower | 13-06-21 | 19:26 | 3

Inderdaad. Dat Sassen Van Elsloo zoiets niet mee bent in zijn analyse over herstel, bedrijp ik niet goed.

Hume | 13-06-21 | 19:37

@Hume | 13-06-21 | 19:37: Die rente gaat nooit meer omhoog, ik hoop toch wel dat u dat begrijpt? Dat kan gewoon niet. Daarom praat de ECB nu over gewenste inflatie laag in de 2 procent. U betaalt dat dus bij 0 procent...

wilderst | 14-06-21 | 01:16

@wilderst | 14-06-21 | 01:16: daadwerkelijke inflatie voor de burger zal ongetwijfeld veel hoger komen te liggen.

Grachus | 14-06-21 | 01:40

Tjonge, Sassen poept er zowaar een leesbaar artikel uit! Al zijn er wat schoonheidsfoutjes...

Analia von Solmsch | 13-06-21 | 19:23

Covid voorbij? Wacht eerst eens het najaar af. Van deze al dan niet fake ellende zijn we voorlopig niet af. Ik zeg een zomer-dipje in de cijfers.

schijtzat | 13-06-21 | 19:22

Logisch, al deze debiele linkse ideeen kosten klauwen met geld en dit is leuk als het niet jou geld is(hallo overheid).

Mensen met een inkomen die deze groene natte droom moeten realiseren van een normaal salaris, worden helemaal leeg getrokken. Daarnaast wordt de schoolgaande jeugd volledig geindoctrineerd door de EU en de linkse subsidie clubjes. Als je het maar vaak genoeg herhaalt gaat de propaganda vanzelf leven in die kinderbreinen.

swagmachine | 13-06-21 | 19:21 | 3

Die groene natte droom gaat de burger veel erger raken dan men denkt.

Lorejas | 13-06-21 | 19:29

@Lorejas | 13-06-21 | 19:29: de voortekenen zijn er al. Steeds meer gaat de (r)overheid belasting heffen op uw bezit. Straks verhuist de eigen woning naar Box3 en blijft die woning eeuwig een melkkoe van de overheid. Net als de auto. Als er straks meer en meer mensen elektrische auto’s rijden, en thuis opladen aan het stopcontact, wordt er een andere heffing bedacht. Bijvoorbeeld tol betalen

theo-is-dood | 13-06-21 | 19:41

@theo: yeps. Elke euro moet de zak uit. Je bent straks beter af met voedselbonnen dan met hard werken.

Lorejas | 13-06-21 | 19:46

Nou nou, de schrijver bekijkt enkele onderdelen van de bijzonder complexe discussie over de toekomstige wereldwijde economie, extrapoleert die enkele onderdelen, even roeren klaar.
Niet nuttig, niet zinnig.
Het gaat er niet eens om of deze analyse correct is, ze is vergaand onvolledig.

Hume | 13-06-21 | 19:19 | 2

Volledig mee eens, waar is het onderdeel waarin de vernietigende invloed van bedrijven als Amazon is verwerkt? Deze bedrijven betalen minimale belasting en dragen daarmee bij aan het leegtrekken van de lokale economie.

Heer Hugo de Waard | 13-06-21 | 19:39

Economie is nog slechter voorspelbaar dan het weer.
Over de laatste 30-40 jaar hebben we te maken gehad met de opkomst van de PC, Windows, internet, de i-Phone, i-tunes, google, facebook, amazon, bitcoin etc.
Allemaal van die onvoorspelbare dingen waar sommige mensen heel veel geld mee hebben verdiend, er hele bedrijfstakken op zijn gebaseerd en die als er ook maar iets een scheet dwars zit volledig in kunnen storten, zie de reacties van bijvoorbeeld de waarde van Bitcoin op berichten van Musk, het overlijden van Steve Jobs en de innovatie van Apple, de schandaaltjes bij facebook, hacking en ransomware bij nutsbedrijven etc. Ook zit er nog eens het monetair beleid van verschillende grote en minder grote landen bij (Bijdrukken in de EU en de VS kunnen ze prima, geld wegsluizen in Griekenland, Italië, oost europa en Spanje kunnen ze ook prima).
Er zijn teveel open variabelen om iets zinnigs te kunnen zeggen over iets meer dan de directe toekomst.

Dezenaamhier | 13-06-21 | 19:50

Europa best belangrijk

thanseeuwen | 13-06-21 | 19:15

De eceononomie voor de gewone burger zal eronder lijden. De economie vaaor de "boven ons gestelde" blijft almaar groeien, ook bij de volgende crisis die zich aandient.

Andersdenkend | 13-06-21 | 19:10 | 2

eceonononmie.... waar economie had volstaan. Tijd voor airco op de zolderkamer.

Andersdenkend | 13-06-21 | 19:11

De CEO-Economie. Voor de boven ons gestelden. Ik vind dat je tegel klopt.

Lorejas | 13-06-21 | 19:31

Niet geheel afhankelijk zijn van de Chinese aanvoer betekent laag betaalde banen in Nederland. En dat is niet wat Rutte wil. Dat levert de staat niets op. Alles en iedereen zo hoog mogelijk opleiden. En daar naar verdienen.

Leptob | 13-06-21 | 19:09 | 7

Ik koop bewust zo weinig mogelijk Chinese meuk. Ik koop aleen kwaliteit. Ongezien de tiefus met China.

pibasso | 13-06-21 | 19:37

@MargauxGrandCru | 13-06-21 | 19:21: Met het verplaatsen van de productie naar landen waar arbeid ongeveer gelijk staat aan slavernij is niets goedkoper geworden. De winsten voor aandeelhouders en CEO's is wel schrikbarend gegroeid. Dat is ook de werkelijke reden voor het verplaatsen van productie.
Neem nou zoiets als zo'n siliconen telefoonhoesje. Zoiets kun je hier prima laten produceren in sociale werkplaatsen. De kosten worden echt niet veel hoger. En je spaart een ritje per vervuilende boot vanuit Azië.

Andersdenkend | 13-06-21 | 20:03

@UpdateAvailable | 13-06-21 | 19:35: niet de innovatieve ontwikkeling. Bedrijven itereren vooral, echte innovaties is vooral publiek geld. Innovatie is juist erg gestagneerd sinds de globalisering. @Andersdenkend zegt het juist.

Dr.Kravitz | 14-06-21 | 09:40
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com