Directeur Centraal Planbureau Pieter Hasekamp: 'Nederland moet net als China bitcoin verbieden'
The empire strikes back
Een of ander gewichtig verhaal over de aard van geld, dat concludeert met: "Deze week werd bekend dat China, na een eerder handelsverbod, nu ook bitcoin-accounts op sociale media blokkeert. Nederland blijft daarbij achter: er zijn pogingen gedaan om het toezicht op handelsplatforms aan te scherpen, maar zonder veel succes. (...) De ultieme stap is een totaalverbod op productie, handel en zelfs bezit van cryptovaluta. (...) Voor beleggers én overheden geldt: wie als laatste in beweging komt, is de klos. Nederland moet nu de bitcoin in de ban doen."
Het wordt allemaal neergeschreven alsof het bedoeld is om Nederlanders te beschermen tegen een veronderstelde onvermijdelijkheid van de uiteindelijke crash waarbij alle ingelegde waarde verdampt en iedereen berooid achter blijft. "Het uiteindelijke klappen van de cryptozeepbel is onvermijdelijk." Dat is nogal een aanname, en wat bovendien de enige reden is om een crash te garanderen is door overheden het te laten verbieden, maar goed.
Maar uiteindelijk wil het CPB natuurlijk gewoon geen concurrerende valuta's op de markt die buiten hun controle om de rol van 'echt geld' beginnen te vervullen. Bijna 700.000 gewone Nederlanders bezitten bitcoin, en nog eens 3,5 miljoen overwegen de aanschaf. Wat gebeurt er eigenlijk met hun inleg als Nederland bitcoin verbiedt om diezelfde mensen tegen zichzelf te 'beschermen'? Krijgen ze hun dagwaarde van de dag voordat Nederland het verbod aankondigde en de prijs daarmee deed kelderen, dan vergoed door de overheid of zo? Vast niet.
Ondertussen heeft JPMorgan Chase al een actief beheerd bitcoinfonds, en staan de drie andere grote Amerikaanse banken in de startblokken. Weet je, we gaan wel gewoon lekker naast een vulkaan in El Salvador wonen, daar snappen ze geld tenminste! Want bitcoin is dan misschien een piramidespel (of niet?), het is wel ONS PIRAMIDESPEL.
Nout Wellink ook al op de anti
Vragen
Social
Reaguursels
InloggenMinen van Bitcoin verbruikt meer energie dan heel Nederland. En dan heb je dus helemaal niks. Verbieden die troep.
Bitcoin is gebakken lucht. Sommige mensen worden daar rijk van omdat andere mensen er ook rijk van willen worden.
De mensen die hier vinden dat die man van het CPB zijn mond moet houden, horen bij die eerste groep mensen. Want ze hebben de sukkels uit de tweede groep nodig om hun Bitcoins verder op te blazen.
Zoals Warren Buffet al zei: "Rat poison!"
Het is wat de gek er voor geeft. Erg veel op dit moment. Had ik begrepen. Er komt een moment waarop de collectieve geest door begint te krijgen dat de rek en groei er wel uit begint te raken (correct me if I'm wrong maar het wordt steeds duurder om ze te mijnen). Dan begint het aarzelende dumpen tot er een kritiekpunt wordt bereikt waarop men en masse in paniek begint te dumpen als in Trading Places. En het zal weer verscheidene financiële slachtoffers regenen vanaf de kantoorflats.
Cryptopunk met mondkapje voor 10 miljoen geveild, dit moet toch zo langzamerhand het einde van een decadent tijdperk zijn.
tweakers.net/geek/182964/cryptopunk-t...
crypto is vooral voor criminelen, verbieden die onzin.
Kun je ook van papiergeld zeggen.
Wat een onzin.
heb je iets gelezen ergens en is dat je mening zonder er geen minuut in verdiept te hebben? Wow!
China reguleert alleen, ze verbieden nooit dingen waar ze zelf beter van worden. En bovendien zullen we pas na de formatie zien of China ons grote voorbeeld is geworden.
Omdat je pas na de formatie je ogen open gaat doen?
@klaasjanhenk | 11-06-21 | 14:31: Omdat de kans groot is dat degenen die zonder scrupules bereid zijn met China vieze handen te maken gaan regeren met degenen die De Grote Sprong Voorwaarts nog steeds vieren als een Lichtend Voorbeeld van hoe het óók kan.
Crypto is de toekomst. Of Noutje dat nou wil of niet. Je zou verwachten dat een man met zijn stat van dienst zich een beetje zou verdiepen in de materie voordat hij een standpunt inneemt. Maar Noutje is het type dat mobiele telefoons, internet en smartphones ook allemaal onzin vond. Noutje heeft helemaal niet in de gaten dat blockchaintechnologie en crypto voor honderden miljoenen mensen wereldwijd hun enige kans en hoop is op een identiteit, een bankrekening, een verzekering en eigendomsverwerving. Noutje heeft ook niet in de gaten dat er op dit moment gewerkt wordt aan wereldwijd internet via projecten als StarLink, Noutje denkt dat Zuid-Amerika en Afrika nog steeds achterlijk zijn en wil niet zien dat men Europa daar binnen nu en 30 jaar voorbij zal streven. Als je innovatie van mensen als Noutje laat afhangen, dan staat het volgende autosalon vol postkoetsen. Noutje is ook zo'n mongol die El Salvador afplast en in dezelfde zin stelt dat we een voorbeeld moeten nemen aan China. Nee, met Noutje gaan we de oorlog niet winnen.
Waarom toch altijd die Bitcoin - Het was de eerste cryptocurrency ja, en een innovator in die tijd; maar we rijden toch ook niet meer in een Ford Model T? Er zijn genoeg crypto alternatieven en ze zijn zeker niet allemaal gebaseerd op energieverspilling en waarde uit het niets maken (waar de fiat currencies overigens ook behoorlijk goed in zijn).
Cryptocurrency is innovatie. Het is nu nog een wild westen maar als je kijkt naar de stappen die je moet ondernemen tegenwoordig om wat fiat in crypto om te zetten dan is dat niet heel anders dan het klant worden bij een bank voor een bankrekening. Alle KYC/AML checks zijn er en verdachte geldstromen worden automatisch geblokkeerd en pas losgelaten zodra er bewijs is dat het op een legitieme manier verkregen is. Er zijn genoeg scams, en Bitcoin heeft technisch niet veel spannends meer te bieden wat betreft de nieuwere coins maar het heeft wel iets wat alle grote wereldvaluta niet hebben: Een voorspelbare en volledige transparante supply. Waar de euro's en dollars er in triljoenen vrolijk bijverzonnen worden kun je er zeker van zijn dat de inflatie van bitcoin/ethereum/whatever voorspelbaar is en dat de regels om het te gebruiken niet veranderen (geen negatieve rente verassingen). Dan zijn er ook nog coins met een vaste supply waarbij je er zeker van kan zijn dat er geen nieuwe muntjes meer bij komen (code is law) en zijn er coins die volledig gebacked zijn door een stabiele asset (fiat, metalen, etf's).
De argumenten die aangehaald worden zijn krom. Als ik op een aandeel wil gokken op DeGiro moet ik eerst een berg quizvragen over die aandelen door gaan voor ik ze uberhaupt mag kopen; Waarom zou dat niet mogelijk zijn met crypto fiat gateways? Terrorisme en criminaliteit? Uiteraard, een goed excuus voor alles tegenwoordig; Past mooi in het straatje om ook fysiek geld te verbieden op den duur. Het zijn allemaal excuses om controle te houden over de geldstromen. In de realiteit zie ik de kans groter dat we in een hyperinflatie belanden met de EUR/USD met het onhoudbare monetaire beleid dan dat de crypto markt volledig instort zonder doodsteek van de overheden. Je betaalt nu al 0.5% negatieve rente bij vele banken over alles boven de 100.000 euro, puur om het pyramidespel nog even door te laten gaan. Deze meneer zou moeten waarschuwen voor dat gevaar in plaats van zich bezig houden met innovatieve alternatieven die wel transparant zijn.
Zijn er scams in Crypto? zeker weten, genoeg! Net als dat er oplichters zijn die je bankrekening proberen te plunderen of op straat proberen te beroven. Maar de geheime agenda hier die niet benoemd wordt is dat ze gewoon bang zijn de controle te verliezen op 'hun geld' en daarmee de macht. Als je serieus het beste voor zou hebben met de mensen dan ga je reguleren en er voor zorgen dat het wel veilig en eerlijk kan ook voor de mensen die het allemaal niet snappen en overal maar in trappen.
Eens
+veel. Ik snap ook niet dat iedereen nog naar BTC en ETH kijkt. Traag en duur, waarom een kopje koffie kopen en 3 euro transactiekosten aftikken.
Dit gaat inderdaad puur over het houden van controle.
Nee, het fiat geld dat sneller wordt bijgedrukt dan dat rollen pleepapier worden gemaakt is een briljant plan.
Stel je voor dat de tirranieke bureaucratie een aspect van het leven van de ander niet kan beheersen.
Net als kapitein Schetino, de ‘kapitein’ spelen en als eerste van de boot als die zinkt. Graag minder van dat soort vrijheid-hatende bureaucraten graag!
Als de rente niet kunstmatig laag was gehouden dan waren 95% van de bitcoin eigenaren er nooit aan begonnen. Negatieve rentes op staatsobligaties maar BD blijft lekker met 5% rendement rekenen, dan ben je de burger dus aan het dwingen om meer risico's te zoeken, en deze burger heeft dat braaf gedaan.
De grap is dat iedereen met bitcon de waarde evalueert op basis van de eurokoers. Als je echt denkt dat bitcoin een representatieve waarde heeft dan reken je helemaal niet meer om naar je lokale valuta want dat doet er dan niet toe. Dan kijk je gewoon hoeveel big-macs je er van kan kopen. Oh wacht, dat zijn er 0.
Met een goudstaaf is het ook lastig betalen bij de Mac.
@Ramsesz | 11-06-21 | 12:46:
Daar krijg je wel een hamburger voor hoor. Zeker als ie gecertificeerd is.
Er word nauwelijks in bitcoins gehandeld in Euro's, iedereen kijkt baar de prijs in dollars. Of naar de Labo-index: Hoeveel Lambo's je met 1 bitcoin kan kopen.
@eerlijke joop | 11-06-21 | 13:03: Voor een Bitcoin dus ook wel. Wel meer dan een paar zelfs.
Maar wel al belasting heffen op bitcoin.
Ambtenaar... next.
Als het argument voor verbieden ‘er dreigt een crash’ is, dan meteen ook de Euro opdoeken.
Het zegt eigenlijk wel genoeg dat je 3x per week reclame krijgt voor loterijen, je mag gokken in het staats casino, je vol mag vreten met enorme troep maar dat bitcoin heul erg eng is. Overigens een deel van de winsten al omgezet naar goud/zilver en verschillende andere valuta, moet helaas wel gezien het achterlijke monetaire beleid. Sterkte de komende jaartjes arme stakkers.
Hoe is het trouwens met die geweldige crypto gulden, die zelfs hier op GS met een compleet eigen hoera artikel de hemel in geprezen werd?
Gestaag, het 10tje wat ik er destijds in stopte is op het moment ongeveer 11,50 waard.
@Frysk_Hynder | 11-06-21 | 12:30: Oh? ik kan niet eens m'n wallet terug vinden waar ik 50 euro in geïnvesteerd had??
@zwellevertje | 11-06-21 | 12:32: Dat is vervelend, je kreeg bij het aanmaken een herstelzin. Die heb destijds gelukkig ergens opgeschreven.
@zwellevertje | 11-06-21 | 12:32: Eigenlijk zeg je dus dat je gewoon ontzettend dom bent.
Die is sindsdien ca 300% gestegen.
@Rusrs | 11-06-21 | 12:54: Opgelicht is een beter woord, dat gulden geneuzel was ineens onbereikbaar, op wat voor manier dan ook, zelfs de website uit de lucht, ik zeg niet niet dat ik geen fouten gemaakt heb maar ik heb wel geleerd dat dit soort constructies waardeloos zijn zonder internet, het is idd wat het zegt dat het is, crypto, achter een code verstopte gebakken lucht, niks fysieks, een idee, voor mij een reden om er voortaan afstand van te houden.
Mening van een willekeurige oude witte man, who cares.
ook dat is een privilige
Ja, weg met dat ding. Iedere transactie kost net zoveel stroom als het maandgebruik van een gezin.
Dan redeneren we gewoon zoals Rutte doet.. We schaffen het gezin af.
@Ommezwaai | 11-06-21 | 12:17: dat lijkt me best top, alle gezinnen met meer dan 2 kinderen het land uit, wordt een mooie stoet naar het zuiden
Aldus iemand die reageert op een machine waarvoor een landschap wordt vernietigd en kinderen sterven om de grondstoffen voor uit de grond te halen. Goed punt.
Wat een totale onzin. Dit soort nonsens wordt ook door totale nitwits als Elisabeth Warren gedebiteerd.
Wat stroom kost is eerst en vooral de mining van BTC. Transacties zijn weliswaar in allerlei opzicht duurder dan wanneer je ETH of XRP gebruikt, maar een fractie van dat maandgebruik. Het is compleet gel*l, zelfs.
@Ommezwaai | 11-06-21 | 12:17:
LOL
Nout Wellink is in dienst bij de Chinese overheid, maar wordt door de NPO in deze als voormalige president van de Nederlandse Bank gepresenteerd. Man man man...
Nout Wellink is in 2017 al tegen Covid gevaccineerd en sindsdien een robot.
Over 4 jaar zijn we allemaal Nout Wellink
Deze hetze tegen crypto's dient uitsluitend om het alternatief, digitale euro's en dollars, te pushen, de overheid houdt niet van concurrentie.
En op papier(phun intended) klinkt het allemaal wel ok, die digitale euro, want lekker makkelijk, nooit meer gehannes met contanten etc. Maar dat betekent ook dat we nog meer inflatie krijgen(onbeperkt bijdrukken), negatieve rente op je bankrekening een zekerheid wordt(want je kan het er toch niet vanaf halen) en alle betalingen getraceerd kunnen worden.
En tuurlijk je hebt niks te verbergen zoals iedereen, maar als de overheid vind dat je teveel alcohol drinkt, teveel rookt, teveel vlees eet, te veel vliegt/reist of de verkeerde doelen steunt of juist te weinig woke doelen steunt, niet hard genoeg meewerkt aan de Grean Deal, kunnen ze dus door beperkingen op je betaalkaart paal en perk zetten aan ongezond leven of aan hun gewenste norm afwijkend gedrag, door bijv. te beperken hoeveel brandstof je kan kopen, want ja dan moet je maar een elektrische auto kopen veel beter voor het milieu.
CBDC(central bank digital currencies) zijn niks anders dan een absoluut controle middel dat onder het mom van gemak door je strot wordt geduwd. Ze hebben alle nadelen van crypto's(afhankelijkheid van stroom en internet) en geen van de voordelen (decentalisatie, beperkte oplage dus niet oneindig bijdrukken) en het toegevoegde risico van crappy beveiliging(want overheden en cybersecurity).
En de euro printer goes bŕrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Bitcoin is financiële harddrugs. Je kan er heel high en rijk van worden, maar het laat vele mensen in de ellende achter.
Bitcoin is gebaseerd op een ondeugdelijk (maar heden betrouwbaar geachte) systeem. Dit dankzij de ondoorgrondelijke complexiteit. Maar de FBI en andere intelligence agencies hacken bitcoin binnenkort kapot. Criminelen zullen snel overstappen op alternatieve coins. Het veroorzaakt waardedalingen en dan pas maken we als maatschappij de conclusie: "Tja, bitcoin was het inderdaad niet'. Helaas ik had het verkeerd gezien. Het was een dure maar wijze les".
De overheid moet het minen binnen haar landsgrenzen verbieden. Cocaïneplantages zijn immer ook niet toegestaan.
U bent grappig. Ik heb wel eens een btc systeem opgezet op kantoor hier. Ik ken de code.
U ook? Leg eens uit waarom het ondeugdelijk is?
Wederom een bak onzin, aannames en spoken.
Alsof je in de oude valutahandel niet kunt verliezen.
Als je vroegen voor een miljoen guldens dollars kocht, kon het een dag later ook zomaar 9,5 ton waard zijn.
Crypto’s zijn nu eenmaal de toekomst, misschien niet de BTC, maar nationale en/of centrale banken komen er zelf wel mee.
Tot die tijd is dit valutahandel van digitale munten.
Binance geeft een creditcard uit icm Visa waarmee je bij 60 miljoen ondernemers kunt betalen met welke Crypto dan ook.
Onbekend maakt onbemind….
@Knufter | 11-06-21 | 11:47: mensen begrijpen het niet: not your key's , not your coin. Te ingewikkeld, te onveilig en te lastig om mee te betalen. Maar verder deugt t wel
Gelukkig is het reguliere financiële stelsel geen ondeugdelijk, ondoorgrondelijk systeem van foute leningen die met gezonde leningen als bundel verkocht worden, derivaten op derivaten, fractioneel bankieren, waardepapieren die allemaal naar dezelfde eenheid met echte intrinsieke waarde wijzen(zogenaamd papiergoud en zilver), schuldenbergen die worden gecre-eerd door centrale banken en effectief de munt doen infleren.
Het stelsel is zo ingewikkeld dat zelfs economen en bankiers dat niet kunnen overzien, daarom is er in 2008-2009 ook geen klap gedaan om de boel te verbeteren en dat soort situaties te voorkomen, want niemand weet eigenlijk meer hoe de boel in elkaar steekt. Alles hangt op alles en niemand durft ergens een mikado stokje uit te trekken uit angst dat de hele boel in elkaar dondert.
Dat even los van dat minen an sich niet verboden KAN worden, want dan leg je in principe een verbod op complexe berekeningen en het uploaden van resultaten ervan, en dan moet je eigenlijk alle computers en wetenschap afschaffen.
De mensen die "In ellende zijn achtergelaten" volgens u, zijn niet gedwongen om te investeren in cryptomunten. Investeren/speculeren of beleggen kan gewoon risico's met zich meebrengen. Laten we voorop stellen dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen daden. De meesten zijn de debacles uit de jaren '90 in de aandelenhandel natuurlijk vergeten. (regie: Nina Brinks en Joep van den Nieuwenhuyzen).
@ReyNemaattori | 11-06-21 | 12:04: Exact. En in 2010 hebben we niet verboden of gereguleerd wat we hadden moeten regelen.
ik zie hier weer het woord: vertrouwen. Instituties zijn bezig een nieuwe vorm van vertrouwen in te voeren: wantrouwen. Dat doen ze constant, vol overgave, gedehumaniseerd en koud. Wat vreemd dat mensen daar weg van trekken en alternatieven gaan zoeken. Onvermijdelijk en van alle eeuwen. Zie top institutie: de kerk: is ook aan het mislukken, al eeuwen bergafwaarts aan het gaan. Wordt je te groot, wordt je automatisch klein. Hoef je niets voor te doen, behalve doen wat je opgedragen wordt (vaak door empathisch lege dorre mensen geleid, zie narcisme/antisocialiteit/gevoelsarmen).
Natuurlijk. Agencies hacken bitcoin kapot en hacken daarmee de cryptografie die ze zelf ook gebruiken. Mijn advies (van toepassing op meer dan alleen bitcoin): investeer in je eigen kennis en roep niet als een dom schaap iets als je er weinig/niets van begrijpt.
''het laat vele mensen in de ellende achter.'' Bitcoin heeft letterlijk niemand in ellende achtergelaten die voor 2021 heeft gekocht, hoe dom ben je? Oh wacht, hoog kopen en laag verkopen of een onnodig risico nemen is de verantwoordelijkheid van bitcoin? Het niveau is wel heel erg laag in deze. Succes met de staatsloterij bij de volgende trekking!!!
Bitcoin is niet te kraken, ook niet door de FBI. Je kletst complete onzin.
Heerlijk als er een wereldwijd verbod komt ooit. Wil de verwaande smoeltjes van al die bitcoincowboys weleens zien van zij die dachten door niks te doen stinkend rijk te zijn geworden! Kan niet wachten!!!
Jaloezie is zo’n nare eigenschap.
Té zielig gewoon.
Al die moderniteiten zoals vliegtuigen. Da's toch niet natuurlijk. Die gaan zichzelf nog wel tegenkomen. Nee, ome Hendrik rijdt gewoon te paard.
Weer zo'n zure boomer die de boot in 2008 miste, terwijl de rest van z'n omgeving die er wel in geloofde nu aan het rentenieren is.
Je snapt dat deze hetze tegen crypto's uitsluitend dient om het alternatief, digitale euro's en dollars, te pushen? De overheid houdt niet van concurrentie.
En op papier(phun intended) klinkt het allemaal wel ok, die digitale euro, want lekker makkelijk, nooit meer gehannes met contanten etc. Maar dat betekent ook dat we nog meer inflatie krijgen(onbeperkt bijdrukken), negatieve rente op je bankrekening een zekerheid wordt(want je kan het er toch niet vanaf halen) en alle betalingen getraceerd kunnen worden.
En tuurlijk je hebt niks te verbergen zoals iedereen, maar als de overheid vind dat je teveel alcohol drinkt, teveel rookt, teveel vlees eet of te weinig woke doelen steunt niet hard genoeg meewerkt aan de Graen Deal, kunnen ze dus door beperkingen op je betaalkaart paal en perk zetten aan ongezond leven of aan hun gewenste norm afwijkend gedrag, door bijv. te beperken hoeveel brandstof je kan kopen, want ja dan moet je maar een elektrische auto kopen veel beter voor het milieu.
CBDC(central bank digital currencies) zijn niks anders dan een absoluut controle middel dat onder het mom van gemak door je strot wordt geduwd. Ze hebben alle nadelen van crypto's(afhankelijkheid van stroom en internet) en geen van de voordelen (decentalisatie, beperkte oplage dus niet oneindig bijdrukken) en het toegevoegde risico van crappy beveiliging(want overheden en cybersecurity)
@Knufter | 11-06-21 | 11:48: En verwarming kan ook niet, en van televeeee daar komt alleen maar onzedelijks on huis binnen... klopt allemaal!
Dankzij TV weten te veel mensen op aarde dit deel te vinden en dankzij de NL verwarming weten ze dat ze hier goed danwel top zitten.... Deze stromen hadden we zonder verwarming en TV vast niet gehad.
Kortom al die vooruitgang brengt alleen maar ellende. Terug naar turfsteken, kinderarbeid en werken tot de dood! Wat zal Nederland weer heerlijk worden!
Hoe zielig is je leven dan als je andere financiële rampspoed toewenst? Nee de mensen die eens een gokje wagen afvallen terwijl meneer hier zeker elke dag als een loonslaaf naar het werk gaat en je de dagen tot zijn pensioen kunt voorspellen. Maar zeker welke elke maand 30 euro naar de staatsloterij in de hoop dat u vroeg kunt rentenieren he?
@Cees Dordtenees | 11-06-21 | 11:49: Precies dat. De afgunst spat van het tegeltje af.
Bitcoin/crypto is vrijheid.
Dus overheden en banken zijn als de dood.
Ze raken hun macht kwijt om burgers uit te zuigen.
Kapitaal in € of $ is als een ijsklontje. Lijkt stevig maar smelt gestaag weg.
Inflatie is een geniepige vorm van diefstal.
en corruptie, criminaliteit, energievervuiling, piramide-onzin en een hype. Niks te maken met blockchain, puurspeculatieve shit.
Dood aan de crypto.
@deBoel | 11-06-21 | 13:50:
Stop nou, je zet jezelf voor lul.
-corruptie komt overal voor
-criminaliteit (enig idee hoeveel € en $ opgeslagen liggen bij criminelen?)
-crypto maken met electriciteit uit wind & zon?
-pyramide? Gewoon valutahandel, alsof je een £ pond koopt
-hype? Nee toekomst.
- blockchain? Om het allemaal veiliger te maken.
- speculatie? Klopt, net als aandelen.
Dood aan de muggen! Daar heeft werkelijk niemand iets aan.
Stel je voor dat de bitcoin toebehoorde aan een kleine groep eigenaren die iedereen verplicht wordt te gebruiken en welke te pas en te onpas een miljoen bitcoin digitaal kan toevoegen. Dat is dus ongeveer het systeem dat we nu hebben. Wat de wereld nodig heeft is een ’level playing field’ zodat marktwerking haar werk kan doen. Dat zombie banken en bedrijven failliet gaan als ze niet aan de tucht van de markt voldoen. Ps. ABN en ING hebben beide honderden miljoenen aan boetes moeten betalen vanwege witwassen. Verbieden dan maar?
Sinds wanneer heeft papier geld intrinsieke Waarde?
O nee, mensen worden helemaal onafhankelijk en we kunnen ze niet meer sturen met ons megalomane monetaire beleid, dat zorgt dat de energie die ze in werk steken en gestoken hebben, steeds minder waard wordt, snel! Verbieden!
Ik vergelijk de bitcoin een beetje met een advies van Harry Mens, zodra je erin stapt/trapt voel je je eventjes heel rijk. En als de ratten het schip hebben verlaten met een goed gevulde buik blijf jij met het wrakstuk zitten.
Verdiep je er eens in. Net als internet de eerste jaren moet je de juiste keuzes maken waar je in gaat investeren. Bitcoin en Ethereum zijn redelijk zekere coins. Maar hoe dan ook de kans dat crypto uiteindelijk de komst heeft is heel erg groot. Net zoals Internet uiteindelijk groter bleek dan velen jaren 90 hadden verwacht
@jeweettochniet | 11-06-21 | 11:22: *toekomst
Fijn dat we een goed voorbeeld nemen aan onze grote roerganger, China. Wellicht kunnen we meteen wat meer zaken overnemen als we toch bezig zijn. Hoe je bijvoorbeeld de pers onder controle houdt. Andere landen bezet of bedreigd. Minderheden behandeld (hoi Oeigoeren). Omgaat met vakbonden en ontevreden medewerkers. En wat je doet met corrupte ambtenaren (hoi doodstraf). Prima plan.
Ja, Nederland blijft daarbij nog erg achter, aldus Pieter c.s.
kunnen wij niet gewoon China kopen? symbolisch: voor 1 gulden.
Toch fijn om te lezen dat 80% van de reaguurders het niet nog steeds niet begrijpt. Dat betekent dat we nog een hele lange weg omhoog te gaan hebben met Bitcoin.
Vooruitgang is niet tegen te houden.
Die Bitcoin is maar een griezelig iets. Het is niet vastgekoppeld aan echte valuta in werkelijkheid en volgens mij een uitvlucht voor criminelen om ongemerkt iets van waarde te verkrijgen. Althans dat is het idee dat ik erbij heb.
inderdaad uw idee.... dus u vind dat mijn kinderen en ik zelf criminele motieven hebben...?
Gelukkig is de euro wet grijpbaar... En terwijl ik dit schrijf zijn er weer een paar miljard bijgedrukt
Zoals goud?
Wat is 'echte valuta' nou weer? Dat billenveegpapier dat Dollar en Euro heet?
@Dirk III | 11-06-21 | 11:03:
Ja, ook griezelig die geldpers en extra schulden bij de EU.... maakt ons steeds meer afhankelijk!
@Stijl_Loos | 11-06-21 | 11:04:
Goud is wel gekoppeld aan valuta, maar wat een gek ervoor over heeft. Maar schaarste geeft waarde van edelmetaal?
@Knufter | 11-06-21 | 11:49:
We wonen en leven nog we ervan toch?
@Jan, Leiden | 11-06-21 | 11:55: exact en Bitcoin is schaars
De dollar is bij verre het grootste vehikel voor criminele transacties en dan bedoel ik ook echt met een enorme voorsprong.
Overigens zijn echte valuta ook nergens aan gekoppeld, ze zijn alleen wat minder volatiel omdat centrale banken de boel een beetje de stabiliteit in manipuleren, stabiel naar beneden in waarde, dat dan weer wel.
De Nout heeft helemaal gelijk. Hoewel hij natuurlijk nogal wat Chinese vrienden heeft. En dat vehikel van JPM kan toch alleen maar een goktent zijn op hoger/lager? Zijn er al BC futures? Kan je lenen in BC?. Bestaat er dan ook BC rente? Komt er ooit een betaalmiddel gebaseerd op het aantal ontdekte sterren? Kortom, ik schaam me ook, maar dan omdat ik er geen jota meer van snap.
een van de vrienden van mn dochter wilde z'n nieuw te bouwen huis betalen met die bitcoins, aannemer vond t prima, alleen de projectontwikkelaar vond t niet zo'n goed plan.
Rente heb je niet nodig als er geen inflatie is
@Y&T | 11-06-21 | 10:58: Typisch gevalletje van kijk mij toch eens interessant zijn. Die vriend van je dochter (pics?) heeft btc's gekocht van z'n eurootjes en wil nu met die btc's de aannemer en projectontwikkelaar betalen zodat die de btc's terug kunnen wisselen naar euro's om daar brood voor te kunnen kopen voor hun gezin. Beetje omslachtig.
Het pyramidespel argument kan wel de prullenbak in zolang ons pensioen stelsel niets meer en niets minder is dan een pyramidespel.
Valuta koersen zouden gedekt moeten zijn door de welvaart in een land. Belastingdruk, zorg, veiligheid en verschil tussen arm en rijk. Dat geeft regeringen weer de verantwoordelijkheid om zich voor alle burgers in te zetten.
All your base are belong to us!
Dat China dit doet toont vooral aan hoe slecht het is voor een open, vrije en democratische samenleving is. Geld buiten de handen van overheden en criminele organisaties zoals de ECB helpen de vrije samenleving juist.
Net als het open vrije Internet, nog zoiets dat China als eerste aanpakte, en waarmee de westerse landen nu ook steeds meer het Chinese voorbeeld volgen.
De maffia garandeert je in Sicilë de vrijheid, rijkdom, status en veiligheid, als je maar meebeweegt en niet vraagt hoe en wie je die veiligheid garandeert. Wat is daar met bitcoin anders aan?
@rectormagnificus | 11-06-21 | 11:14: heej... dat klinkt bekend.. je bedoelde niet toevallig de EC?
Ik zie dat het Tulpenmanie verhaal weer eens voorbijkomt.
Interessant is dan wellicht dit artikel:
"There Never Was a Real Tulip Fever"
www.smithsonianmag.com/history/there-...
Anne Goldgar econome aan King's College Londen is in het verhaal gedoken om fictie en feit te onderscheiden en kwam tot nuchtere conclusies. Wie zijn er dan veelal verantwoordelijk voor die rare verhalen?
Uit het artikel:
"So if tulipmania wasn’t actually a calamity, why was it made out to be one? We have tetchy Christian moralists to blame for that. With great wealth comes great social anxiety, or as historian Simon Schama writes in The Embarrassment of Riches: An Interpretation of Dutch Culture in the Golden Age, “The prodigious quality of their success went to their heads, but it also made them a bit queasy.” All the outlandish stories of economic ruin, of an innocent sailor thrown in prison for eating a tulip bulb, of chimney sweeps wading into the market in hopes of striking it rich—those come from propaganda pamphlets published by Dutch Calvinists worried that the tulip-propelled consumerism boom would lead to societal decay. Their insistence that such great wealth was ungodly has even stayed with us to this day."
Ah joh. Wie had dat nou verwacht? Tuurlijk waren het de hypocriete ubermoralistische calvinisten met hun zonde gelul.
In ieder geval, boek van haar is zeer interessant en lezenswaardig. Te verkijgen bij oa bol .com
"Tulipmania
Money, Honor, and Knowledge in the Dutch Golden Age"
Anne Goldgar (2007)
Nog een grachtenpandje krijg jij 2 tulpenbollen.
@Roze_bril_drager | 11-06-21 | 10:53:
's Kijken of ik die in Aalsmeer kan verpatsen. Lol!
Zelfde onderwerp, ander prima boek: www.bol.com/nl/f/tulipomania/30495995...
De bitcoin past ook wel in deze tijd... calvinistische werkhouding past ook niet meer bij de jongere werk generatie, velen zoeken snel geld en het liefst zonder vuile handen of wat zweet. Maar dat hele gedoe over duurzaam en groen is echt onzin. Stal hier uw geld op een groene rekening.. alles draait op emotie en gevoel. De realiteit is dat ze er tropisch regenwoud voor afbranden, Europa meer volk en meer van alles moet gaan consumeren en emissie uitstoten. Duurzaam is expansie van de economie en meer monden die gevoed moeten gaan worden. Ben trouwens wel benieuwd hoe we in dit landje zo rijk gaan blijven, tenslotte verdwijnen de productie locaties en halveren veestapel... wat rest ons dan? Kennis en research? En speculeren met geld van een ander???
inderdaad... daar gaan we, stelletje controle neuroten... angshazen:
hahahahahaha...
(So Long and Thanks for the Fish)
@nobodiesunmighty | 11-06-21 | 10:40: Diamond hands bitches
Lol alsof in dit stadium Nederland ook maar een deuk in de market cap van Bitcoin kan slaan.
Hoeveel is het momenteel? Anderhalf biljoen euro voor de totale cryptomarkt?
@Statler en Waldorf | 11-06-21 | 10:45:
En het was over de 2 biljoen nog maar even geleden.
Het principe of de oorsprong van de bitcoin was er juist op gericht om te voorkomen een overkill aan financialisatie te krijgen door o.a. die block-chain waardoor er een enigszins amorf, natuurlijk en reële beweging (maar dan gedigitaliseerd/gevirtualiseerd) zou komen (als er teveel geld/waarde in omloop zou dreigen te komen, werd de toevoer juist afgeremd vanwege het steeds moeilijker worden van het minen). Een proefballon of versie om te zien hoe de financiële crisis van 2007/2008 voorkomen kan worden (ontstond namelijk door die perverse werking van financialisering wat o.a. leidde tot die subprime hypotheken.
Wat niet in deze 'test' meegenomen werd, was het ontstaan van andere digitale munteenheden, die wél sneller werden gefinancialiseerd. Dus de 'test' is eigenlijk mislukt, dat kun je dan concluderen. Inmiddels is de waarde van de bitcoin en andere cryptovaluta uiteindelijk toch gefinancialiseerd. Vanuit die gedachte is het logisch dat die bureaus en gremia nu beginnen te roepen om een verbod. En tegelijk kun je zeggen dat die test ook geslaagd is omdat er nu toch een fikse geldstroom is (al dan niet digitaal) die langs de banken af gaat (en zo ook langs overheden, landen). Daarom is het wederom logisch dat die gremia weer roepen om een verbod. Hoe ze gaan, gaan ze die cryptomunten; vooralsnog lijken ze de koppeling met de reële economie nog steeds niet te maken (waarde, volatiliteit). Blijf de ontwikkelingen erom heen dan ook met belangstelling volgen.
Hij heeft gelijk dat hij zegt dat bitcoin op zichzelf geen intrinsieke waarde heeft, maar wat je ziet is dat dit aan het veranderen is, omdat landen met een instabiele munt meer economische stabiliteit willen creëren door bitcoin als wettelijk betaalmiddel te gebruiken. En dan is die intrinsieke waarde er wel. Als de rijkere landen geen verbod op de bitcoin leggen, dan gaat de koers van de bitcoin skyhigh en raakt dit de wereldeconomie.
De V.S. heeft hier geen belang bij. Die wil olie in dollars verhandelen en is in het verleden bereid geweest hier mondiale acties op uit te voeren. Ze zijn nu meer zelfvoorzienend dan toen, maar het beleid is met Biden gewoon weer als vanouds.
Wat zal er gebeuren, denk je? Ik denk dat ze de bitcoin gaan tegenwerken. Teveel andere belangen hoog te houden.
Geld is ook niet meer gedekt en volledig gebaseerd op "vertrouwen". De onbeperkte gelduitbreiding zorgt voor inflatie, dus waardevermindering. Het is fiat geld, gedekt door niets. Dat zou verboden moeten worden. Wellicht een iets te simpele voorstelling, maar het verhaal van deze man is, zoal GS terecht stelt, gericht op eigenbelang / belang van de centrale banken die langzaam maar zeker hun macht aan het verliezen zijn. Niet dat ze dat zomaar zullen toestaan, maar toch.
goud? heeft dat intrinsieke waarde? Olie? heeft dat intrinsieke waarde? Mijn linkertestikel, heeft dat intrinsieke waarde? Planeet 76CedPz3, heeft die intrinsieke waarde....
Waarde... tja.. even aan mijn Japanse motorfiets sleutelen....
@nobodiesunmighty | 11-06-21 | 10:42: je maakt geen enkel punt hier zinvol is. De enige logische reactie op zo'n uitval is: ben je een beetje opgelucht?
@GoedGaan | 11-06-21 | 10:40: Ja... wat moet je hier nu op zeggen? Zonder regulering wordt het een zooitje en de wereld is te groot om vanuit één orgaan bestuurd te worden. Dan hebben we het nog niet eens over het verschil in waarden en opvattingen. De ervaring uit de geschiedenis leert dat systemen in één klap afschaffen ellende oplevert en dat het natuurlijk is dat er continu wordt bijgeschaafd en aangepast. Maar daar staan we nu niet, dus het gevaar is reëel. Of je dat nu wilt zien of niet verandert daar niks aan.
Nog even een kleine aanvulling: als jij op je bankrekening kijkt, dan zie je het bedrag in euro's. Als je iets wilt kopen, doe je dat in euro's. Als jij bitcoins liquide wilt maken, wil je euro's.
Een semi intelligent praatje over wat waarde precies is verandert niks aan het feit dat jij behoefte hebt aan euro's om te kunnen consumeren. Tomato tomato.
Ik wil niet dat iemand die in de regel plannen maakt voor een ander en die dan ook nog eens meestal niet uitkomen zich bemoeit met mijn financiën.
Zijn er echt 700 duizend Nederlanders die bitcoin hebben? Wat moet je ermee? Ik heb liever aandelen ASML, Microsoft of Moderna. ASML heeft een wereldwijd monopolie, grote winstmarges en groeit elk jaar met 30-40%. Moderna zou trouwens weleens de nieuwe ASML kunnen worden als het ze lukt hun pipeline verder uit te bouwen, de cash hiervoor hebben ze iig.
Wat moet je met goud. Je kunt het niet eten. Je kunt er niet mee betalen.
@Statler en Waldorf | 11-06-21 | 10:34:
Het wordt gebruikt bij kanker behandeling.
@Roze_bril_drager | 11-06-21 | 10:53:
www.labroots.com/trending/cancer/1493...
Het gedereguleerde van Bitcoin en andere crypto jaagt de zittende monetaire macht angst aan. Ze hebben er geen controle over en ondermijnt het systeem. Men heeft 10 jaar geslapen en gelachen om de ontwikkelingen. Maar nu Paypal, Microstrategy, El Salvador, En talloze andere grote bedrijven het gebruiken, of op hun balans zetten, ziet men plotseling het gevaar.
Bitcoin is trouwens niet erg geschikt om betalingen mee te doen. In dat opzichte is het net goud. Prima als je het hebt, maar je gaat er niet mee naar de supermarkt. Het is de technologie die je er boven op bouwt die de waarde maakt.
Overigens, de CO2 afdruk, het energiegebruik en de milieuschade van goudwinning, is ook gigantisch. Het totale banksysteem kost ook veel energie. Echter dat wil men niet meewegen. Dit hele "conflict" is een machtsstrijd, en een generatiekloof in één.
Ondertussen is men wel aan het onderzoeken of men wel een eigen crypromunt kan maken.
Gereguleerd. Dat is veiliger. Klopt. Voor de overheden.
Dan kunnen ze namelijk precies controleren waar mensen hun geld uitgeven, hoe ze het vergaren, etc. Dit gaat weer om controle over het volk.
Precies, waarom zou Hasekamp zich druk maken over de financiële situatie van het plebs?
Bitcoin en varianten staan in de weg van het totalitaire systeem dat men voor ogen heeft waarmee net als in China een systeem wordt opgetuigd om totale controle op burgers uit te kunnen oefenen. Zolang bitcoin bestaat kan het contante geld niet worden afgeschaft. Mocht het uit de weg worden geruimd is contant geld afschaffen de volgende logische stap.
Het telkens suggereren/dreigen cash geld af te schaffen helpt niet echt crypto geld uit te bannen.
Verbieden. Natuurlijk. Had niet anders verwacht van de directeur van het Communistisch Planbureau.
En het grappige is dat de landen allemaal een crypto eenheid willen.. dat dan weer wel.. hypocriet stuk voor stuk.
Een wereld met een crypto, beheerd door een instelling. You will own nothing but will be happy.
Logisch dat mensen steen en been de bitcoin verdedigen, hun kapitaal zit erin en willen niet dat hun kapitaal verdampt, dus reclame maken en promoten. Maar kom niet aan met je met je mooie projecten en energie winning uit een vulkaan alsof de bitcoin en de mensen die erin handelen ineens idealisten zijn die geven om armoede en mensen zonder bankrekening....
Het is wel vindingrijk!.. beetje als een dorp in Oostenrijk dat al decennia lang hun energie uit een stromende beek haalt..
Altijd leuk om te lezen wanneer iemand die de potentie niet begrijpt weer begint over crimineel geld.
Want wie is er nou niet tegen crimineel geld?
En criminelen gebruiken natuurlijk geen dollars of de euro.
Ach ja, er lopen wel meer mensen achter de feiten aan.
Gelukkig zijn er ook mensen die het wel begrijpen, zoals die er zijn bij ABN, Prosus en Tencent die recent 80 miljoen geïnvesteerd hebben in Nederlands Crypto trots, BUX.
press.getbux.com/198495-bux-versnelt-...
Dit is geen crypto advies, maar je mag mij over een jaar wel bedanken wanneer je ze koopt.
Totaal irrelevant schrijfsel van de CBS meneer.
Ik kan de reactie van de CBS meneer niet vinden.
@D-Fens_1963 | 11-06-21 | 10:21: CBP uiteraard. Maar denk dat Pechthold hier ongetwijfeld ook wel een mening over heeft.
Ik wil de ECB verbieden. Criminele activiteiten zoals ongelegitimeerd geld bijdrukken, mijn pensioen stelen, etc...
En het IMF , dat vandaag een nood afspraakje heeft in El Salvador over de financiële hulp, die door covid hard nodig is. Als ze niet van de bitcoin afzien als legal tender , gast de geldkraan dicht. Maar ze hebben het beste met u voor.
De ECB wil maar al te graag de controle over onze pensioenpot €1500. miljard.
Men heeft het hard nodig om de Euro niet te laten instorten, zeg maar zoals de marginverplichting bij het schrijven van opties.
De Nederlandse bank heeft ogenschijnlijk de controle, dat lijkt heel geruststellend doch vraag eens wat de werkelijke status is van onze pensioenpot.
Je weet dat je met een zeepbel te maken hebt als de voorstanders je emotioneel voor gek verklaren als je rationeel naar het fenomeen kijkt. Dat was vlak voor de dot-com bubble niet anders.
Zoals in 2008 met de huizenmarkt of het oneindige bijdrukken van geld nu? Welke bedoelt u?
Zeker. Heb nooit een zinnig argument waarom je geld in bitcoin zou moeten stoppen. De enige reden waarom mensen bitcoin kopen is omdat ze denken dat een andere gek er morgen nog meer voor wil betalen. Bitcoin produceert niks, en daarom heb ik liever aandelen van bv ASML of MSFT.
En wat produceert de Euro? Of Dollar? Behalve schuld dan.
@ernestofavor | 11-06-21 | 10:15: Welk gedeelte van dot-com bubble is onduidelijk? De evenementen die je noemt zijn een gevolg van krapte. Markt-bubbles zijn dat niet, in tegendeel.
Emotioneel zou ik ook worden als je meehelpt met technologie (want daar gaat het over) wat heel veel goed kan doen in de wereld. Cardano is daar een voorbeeld van, met al hun projecten die lopen in Africa (hebben een deal met Ethiopië). Het zou wat zijn als mensen die straks werken in Koeweit, straks, direct en kosteloos, hun geld, zonder belasting (want daar gaat het om) naar hun familie kan sturen in de Filipijnen. Nu moet dat via banken, en iedere handelingen kost geld. Veel meer dan het gedereguleerde systeem van de cryptocurrencies.
De machthebbers van het heden willen niet dat deze monetaire revolutie gaat plaatvinden, want daarmee verliezen ze geld en controle over mensen. Dat het daarbij de ontwikkeling van de derde wereld tegenhoud interesseert ze niet. Dat deed het de afgelopen honderd jaar ook niet.
Alles waar je jezelf aan kan verrijken of belasting mee kan innen moet je verbieden toch ?
Dat laatste is HET grote probleem.. Het is niet of nauwelijks te belasten en dus een extraatje voor de Nederlander die wat geld te besteden heeft. Dat moeten we niet willen natuurlijk.
Ik dacht dat we een vrij land waren. Als je zelf als particulier of bedrijf het risico wil lopen om alles krijt te raken, waarom zou dat niet mogen? Prima als de overheid er zelf niet in wil handelen, maar waarom moet alles meteen weer verboden worden?
Ik durf te wedden dat deze padjakker zelf in crypto's handelt dan wel een familielid, kennis of vriend. Negatief nieuws over de Bitcoin doet de koers nagenoeg altijd dalen. Dan gaan genoemden, inclusief deze sujet, over tot kopen.
Voor de piramidespelroepers;
Bitcoin is geen piramidespel want er is geen 'onderlaag' of 'bovenlaag'. Iedereen kan te allen tijde instappen of uitstappen en mensen die eerder kochten hebben geen hierarchisch voordeel tov latere instappers. Ook worden er geen beloftes gedaan en is btc niet gebaseerd op de notie 'winst'. Btc is geen investering in een winstgevend bedrijfsmodel. Het is een manier om je waarde op te slaan in een kluis waar iedereen een oogje op houdt.
Koop of verkoop lekker.
Natuurlijk is het wel een piramidespel.
Degenen die vroeg gekocht hebben, kunnen nu verkopen aan de latere instappers.
Er wordt geen waarde gecreéerd, alleen een prijs opgedreven.
De bitcoin van 5 jaar geleden van 100 euro is gelijk aan de bitcoin van nu van 35000 euro. Alleen de prijs is veranderd, omdat iedereen wordt wijsgemaakt dat de bitcoin geweldig is.
Maar afgezien van een consensus over de waarde van het moment, is er geen onderliggende economie waardoor je een voorspelling kunt doen over de ontwikkeling.
Wat met een echte valuta /tum wel kan, kijk maar naar de ontwikkeling van de turkse lira, of de euro.
Volgens jouw definitie was dan ook de tulpenhandel geen piramidespel.
@Nuchternederland | 11-06-21 | 10:16:
Is dat met de handel in aandelen en andere "beurszaken" dan niet zo? De overheden staan hier sceptisch tegenover omdat ze er weinig tot geen geld van terugzien. Winst uit aandelen of uitkering van dividend is belastbaar, daar zit de crux
@Nuchternederland | 11-06-21 | 10:16: Een beetje zoals de huizenmarkt dus bedoel je?
@Nuchternederland | 11-06-21 | 10:16: Nee, tulpenhandel was geen piramidespel. Tulpenhandel was een slechte investering.
Een piramidespel is ook principieel onhoudbaar. Er is geen enkele aanwijzing dat bitcoin fundamenteel zou moeten 'klappen'. Wel kan het gebeuren dat er tijdelijk minder mensen interesse hebben in bitcoin. Dan zakt de prijs. Maar dat is met huizen ook zo.
Ik zal het uitleggen omdat je blijkbaar het idee van piramidespel niet begrijpt. Geeft niks. In een piramidespel wordt winst BELOOFD en die wordt betaald uit de nieuwe inleg van latere instappers, met als praatje dat het van de daadwerkelijk gemaakte winst is. Dat kan natuurlijk niet eeuwig doorgaan. Bitcoin is gewoon iets heel anders. Net als een paard iets anders is dan een fles goeie wijn.
@Knufter | 11-06-21 | 11:19: Excuus voor de late reactie, maar ik snap heus wel wat een piramidespel is.
En bitcoin voldoet voor mij aan de belangrijkste kenmerken, al is het geen zuivere piramide.
De EU wil hun eigen coin he, de rest kunnen ze niet aan de knoppen draaien, dat is niet handig.
De blokchaintechnologie is van niemand en als de politicus moest kiezen tussen crypto valuta, middels de centrale bank of een ongereguleerd initiatief, dan zijn de kaarten heel snel geschud.
De koers van de Bitcoin en de omvang van die markt is totaal irrelevant. Onderaan de streep is het slechts geschuif van geld van A naar B en geldt inderdaad wie het laatst beweegt is de pineut.
De politiek blijft toch een beetje als het zwaard van Damocles boven de crypto's hangen.
Ik moet zeggen dat ik ook eraan denk wat crypto's te kopen. Meeprofiteren van de manie.
Alleen, je moet er wel op tijd mee stoppen en ze verzilveren voor echt geld. Ik snap die man van het CPB wel, die wil niet dat Nederland het lulletje rozenwater wordt wanneer de cryptobubbel knapt.
Lijkt me spannend. Beetje als voor het zingen de kerk uit gaan.
Geef mij toch maar gewoon een paar ouderwetse flappen.
Nou Claus Swaab zal trots op hem zijn. Zo snel mogelijk naar een wereldmunt waarbij je misschien, als je goed je best gedaan hebt, misschien wel iets mag kopen wat je buurman niet mag.
Ben die totalitaristische griezels zo ontzettend beu. Dat FvD-land is misschien zo gek nog niet.
Bitcoins zijn digitale tulpenbollen en vooral populair bij criminelen. Niet echt verrassend dat overheden dit willen verbieden/inperken.
Als je iemand wil laten vermoorden moet je cash betalen. Crypto is veel beter te traceren.
Verder nog slimme opmerkingen?
Probeer uw naam geen eer aan te doen. Eerst lezen en onderzoeken dan schrijven. Succes.
@Knufter | 11-06-21 | 10:11: Iemand vermoorden is voor domme criminelen. Slimme jongens gebruiken ransomware om slecht beveiligde instellingen en bedrijven af te persen voor bitcoins.
Newsflash: Alles van waarde is populair bij criminelen.
Is er één in de categorie "Wij van WC Eend adviseren WC Eend". Fuck off man, met je verbieden.
Vooralsnog is de koers van bitcoin vandaag niet heel erg onder de indruk van deze gewichtige meneer.
CPB en Nout zijn dan ook geen Elon Musk.
@sjef-van-iekel | 11-06-21 | 10:07: Elon Musk mag van mij de naam Tesla niet dragen .. oneerbiedig tegenover Nikola Tesla!.
@All_Anonymous | 11-06-21 | 10:55: warrig, slim. Alleen de ene succesvol qua geld de ander qua nalatenschap. Musk is een weggooi intelectueel. Vervangbaar, doet weinig zelf. Goede manager verder.
'Keurige meneren' die in alle serieusheid China opvoeren als een lichtend voorbeeld (van wat dan ook) en stellen dat Nederland daarbij achterblijft laten veel beter zien wie en wat ze zijn dan ze zelf doorhebben.
Deze 'meneer' heeft zijn achterhoede gevecht gelukkig al verloren, en moet een betere manier verzinnen om verkapt belasting te heffen dan met via de geldpers gecreeerde inflatie.
Maar toch. Fuck deze 'meneer' tot hij dood wil
Nou is El Salvador natuurlijk ook geen lichtend voorbeeld.
Ik wist niet, dat wij meneer Hasekamp (ambtenaar, geen last van enige vorm van Corona-crisis, zegt niets zonder dat afgestemd te hebben met zijn bazen ...) nu ook al betalen om een mening over bitcoins te mogen poneren.
-
Als meneer Hasekamp (en: zijn politieke baas) geen parallelle geldstromen naast de Euro willen zien, dan kunnen ze misschien eens beginnen met ballen tonen en iets ferms roepen over 'hawalla - banking' - een fenomeen dat in Europa zwaar onderschat wordt.
Dat hele cancel gedoe is wel echt super hip he bij de linksdragende? (Ik doel zeker niet op het willen verbieden van Bitcoin, maar juist op het het zwijgen willen opleggen van mensen met een andere mening dan de jouwe)
Alles wat te veel succes krijgt direct verbieden. Waar ken ik dat van? Waren dat landen waar 'het westen' zo op afgeeft? Nee, vast niet.
Is die Tijs vd Brink eigenlijk nog de énige radio-interviewer?? Áltijd hij als er een radio-interview voorbij komt op de GeenStijl...!
Hoe kan je nou iets virtueels verbieden? Internet is er maar bestaat niet.
ow... pesten op het internet bestaat ook niet...
Sinds wanneer heeft het CPB een mening?
'Mensenrechter', kent u die uitdrukking? Ik moest er aan denken toen ik... enfin.
Halbe!
Viel me ook op. Is Pieter Hasekamp ook overal bij?
Uitstekend plan. Kwestie van tijd dat landen als de VS het verbieden en het dan instort. Nu verbieden zorgt ervoor dat Nederlanders de minste schade ondervinden.
helemaal mee eens, die energieslurpende piramide spelletjes van kids die rijk worden van andermans inleg en verder niks. En straks huilen als het mis gaat.
Zijn taak, en die van de Centrale Bank Directeuren is om ons hiervoor te waarschuwen. En dat hebben ze nu veelvuldig gedaan.
Weet je wat ze ook moeten verbieden? Treinen! En straatverlichting. Je kunt toch niet fatsoenlijk slapen, man. En een trein gaat tegennatuurlijk hard, dat is erg slecht voor de gezondheid vooral van het ongeboren kind.
Ha China is een goed voorbeeld dus?
Dan had Pieter Hasekamp net zo goed kunnen zeggen:
"Dit jaar werd bekend dat China, na een eerdere mensenrechtenschendingen, nu ook genocide op moslims pleegt. Nederland blijft daarbij achter (..)"
Maar even serieus, men is volgens mij vooral bang voor een parallelle economie naast hun eigen gelddrukkerij.
Pieter Hasekamp mogen ze wat mij betreft ook verbieden. Is ook niks waard en gaat vast een keer instorten.
Die kneus weet totaal niet waarover hij praat.. Ook zo'n stoffig figuur die niet met de tijd mee wil.
The old boys raken hun controle kwijt. Het is altijd lastig om te accepteren dat men er niet meer zo toe doet.
Nout en Pieter moeten maar met pensioen gaan. Of anders verhuizen naar China is Noord Korea. Kunnen ze lid worden van de partij....
Crypto's zijn even veel waard als een hele oude fles wiskey: in principe waardeloos want de drank is echt niet meer te zuipen, maar omdat het schaars is wordt er toch wat voor betaald. Value - 0, Price is hoog.
Whisky is prima houdbaar en (in tegenstelling tot de oude flessen wijn) bijna altijd nog op smaak na vele jaren, zelfs als de fles al is aangebroken.
Nou behoor ik tot een oudere generatie, die der pensionado's, maar ik heb over het algemeen het gevoel dat ik nog steeds in het volle leven sta, aan van alles meedoe, de actualiteiten tot op de voet volg, en me hier op GS meng in allerlei discussies.
In het geval van 'cryptovaluta', en de bitcoin dus, merk ik dat ik een 'kennisachterstand' heb. Ik ben geen econoom, maar als leek snap ik dat vroegah de hoeveelheid edelmetaal - brons, zilver, goud - gewoon in de fysieke munten verwerkt was, en die munten dus een bepaalde waarde vertegenwoordigden. Met in de invoering van papiergeld veranderde dat. Maar de waarde van papiergeld werd 'gedekt' door de goudvoorraad van een land. Dat is allang niet meer zo, geloof ik, maar dan zal er wel een soort andere dekking zijn.
Hoe zit dat dan bij bitcoins? Wie zorgt ervoor dat bitcoins 'geschapen' worden? Hebben bitcoins een dekking? Ik lees af toe voor mij onbegrijpelijke berichten dat iemand 'bitcoinmiljonair' is, maar niet bij zijn bitcoins kan komen, omdat hij de codes kwijt is. Of dat er - laatst nog in Rusland, dacht ik - hele hangars met computers staan om bitcoins te 'mijnen'. Wat is dat in godsnaam? Ik zou wel eens een heel gedegen en uitgebreid artikel van een expert willen lezen hierover, die eea in Jip-en-Janneke taal voor leken zoals ik uitlegt; Bitcoins voor Dummies, of zo.
Internet staat vol met uitleg....
Huidige geld is allang losgekoppeld van de onderliggende waarde, dus ook niet gedekt. Geld is maar een afspraak en dat geldt ook voor crypto geld.
fiat geld is al sinds 1972 niet meer gedekt door goud. Er kan in principe zoveel bij gedrukt worden als de overheid of centrale bank wil.
Bitcoin kan vertrouwd worden omdat het een algoritme is dat niet kan afwijken. Iedereen kan een machine inzetten die mee doet aan het 'minen' (aanmaken) van bitcoins. Een machine die afwijkt van het protocol verdient niets. Het protocol bevat ook een algortime dat bepaalt dat er over 30 jaar maximaal ca 21 miljoen bitcoins zullen bestaan. Dat is dus bij conventie en die conventie is ingebouwd in het algoritme. BTC heeft dus een voorspelbare stabiele inflatie. Overigens raken soms ook mensen hun wallet kwijt en verdwijnen er bitcoins. Dat zorgt voor enige deflatie, en bitcoin waarvan de sleutel weg is, kan nooit meer gebruikt worden door iemand.
Er zijn ook alternatieve coins die een zekere eeuwige inflatie 'ingebouwd' hebben, maar zoals fiat geld, bijv dogecoin. Die inflatie zit nu op ca 5% maar zal afnemen met de tijd. Ook bepaald door het algoritme.
@Knufter | 11-06-21 | 09:51: Mooiste van het geheel is dat het niet centraal gecontroleerd wordt. Heeft ook wel nadelen, maar ja, dat heeft flat geld ook.
@DeAapUitDeMouw | 11-06-21 | 09:52: Grootste uitdaging is energieverbruik. Dat werkt nu door al die pc's in concurrentie met elkaar te laten minen. Er zijn al alternatieven bedacht die steeds een kleine subset van alle deelnemende computers laat rekenen, als een soort loterij. Dat maakt het energieverbruik 99.99% kleiner. Dat heet 'proof of stake' in plaats van 'proof of work'. De coin die Ada/Cordana heet heeft hiervan al een volledige implementatie. Ethereum zal volgen. Voor ouderwetse bitcoin weet ik eigenlijk niet of het al op de planning staat.
www.bol.com/nl/s/?searchtext=bitcoin%...
Er zijn wel aardige films over gemaakt, met veel info erover.
Het 'schapen' van bitcoins is zoeken naar het volgende priemgetal. Je laat dus een of meerdere computers zoeken(rekenen) naar een nieuw priemgetal. Die codes worden gebruikt als beveiligings codes, wachtwoord ed, dus is geld waard.
Als ik het goed heb, is er ook een maximum aantal bitcoins beschikbaar.
@Bennie Verbaasd | 11-06-21 | 09:56:
Hahaha! Dank. Ga ik bestellen.
Cryptocurrencies zijn gebaseerd op blockchain. Blockchain is een decentrale database die cryptografisch "secure" is. Decentraal betekent: er is niet 1 plek waar de database staat, iedereen kan de database downloaden van iemand anders. In het geval van cryptocurrencies worden er transacties opgeslagen ("A maakt 0.3BTC over naar B"). Cryptografisch secure betekent: elk blok van transacties heeft een watermerk dat gebaseerd is op alle voorgaande transacties. Als 1 transactie wordt aangepast kloppen deze watermerken niet meer.
De truc is: hoe komen deze watermerken tot stand? In het geval van bitcoin wordt er elke 10 minuten een "prijsvraag" bepaald door het netwerk waarbij de computer gevraagd wordt om een getal te berekenen die aan bepaalde stricte eisen moet voldoen (bijv. de uitkomst moet beginnen met "21452") op basis van de voorgaande transacties en een willekeurig getal. De enige manier om deze "prijsvraag" op te lossen is door heel veel willekeurige getallen te proberen totdat je beet hebt. Als je deze prijsvraag opgelost hebt worden de openstaande transacties toegevoegd aan de blockchain tesamen met een automatische transactie gemaakt waarbij degene die de prijsvraag heeft opgelost uit het niets een bepaald aantal bitcoins krijgt. Ook het watermerk van het voorgaande block wordt opgeslagen. Dit noemt men het "minen" van een block. De moeilijkheid van de prijsvraag wordt elke 2 weken aangepast zodat het grofweg 10 minuten duurt voordat iemand ter wereld de prijsvraag heeft opgelost.
Als je een transactie in het verleden wilt aanpassen zal je alle watermerken van de daaropvolgende blocks moeten herberekenen. Dit kost enorm veel computerkracht en is praktisch eigenlijk onmogelijk. Daarom is het aanpassen van de blockchain zo moeilijk.
Bitcoin is zo geprogrammeerd dat de beloning voor het oplossen van de prijsvraag elke 4 jaar halveert. Hierdoor is de totale hoeveelheid bitcoin eindig op ca. 21 miljoen bitcoin. Om deze reden is bitcoin schaars en vindt men dat het geld waard is.
Bitcoins kunnen verkocht worden net als aandelen op markten. Daarom kan iemand bitcoinmiljonair zijn.
Soms zijn mensen de toegang tot hun account kwijt. Als dat bij de ING het geval is kan ING de toegang tot je account herstellen. Omdat blockchain decentraal is, is er geen centrale autoriteit die jouw toegang kan herstellen. Als je je inloggegevens kwijt bent heb je dus dikke vette pech.
Hopelijk helpt dit een beetje. Blijft nog steeds wel ingewikkeld.
Zoek maar even naar "Madelon Vos" en "Plan B"; 2-delig interview op YouTube. Ook nog in 't Nederlands, dat vinden veel pensionado's prettig ;)
@Merkie | 11-06-21 | 10:03: Goed uitgelegd. De term 'praktisch onmogelijk' zou vervangen moeten worden door 'duur'.
Kern is dat het meer computercapaciteit kost om de boel te manipuleren dan dat het oplevert. Het is dus goedkoper om volgens de regels te spelen dan ze te breken.
Als je 200 miljard hebt kun je misschien de regels breken. Dat betekent dat je 51% van het netwerk onder je beheer moet hebben.
Zodra je de boel breekt zijn je bitcoins niks meer waard, want dan is het vertrouwen weg. Niemand dus die daar sowieso een uitdaging in ziet.
@Knufter | 11-06-21 | 10:06: Dank voor deze toevoeging. Het decentrale is inderdaad wat de dynamiek heel anders maakt en ook wat het lastig te begrijpen maakt.
De ECB wil gewoon een eigen (gecontroleerde...) DEURO en daar sorteert die CPB-er toch echt op voor.
Hoop dat Duitsland er niet intrapt, daar denken ze gelukkig nog in cash/betalen etc. , een economie die alleen digitaal op de servers staat is een tikkende bom en dat die 8500 coins die er nu al zijn kunnen crashen is logisch.
Ik hoor voornamelijk conservatieve oude mannen die een ‘vroeger was alles beter’ doen.
Ten dele is het een piramidespel, dat ontken ik niet. Toch vinden er hele interessante technologische ontwikkelingen plaats in de cryptowereld. Als je geïnteresseerd bent in vooruitgang dan is het de moeite waard om je daarin te verdiepen. Oude fossielen zien alleen de negatieve aspecten. Jongeren zijn nieuwsgierig en vooruitstrevender.
Er is een wereld van verschil tussen interesse in de technologie en je vermogen erin stoppen natuurlijk.
@Papa Jones | 11-06-21 | 10:02:
Eens. Maar een klein beetje ervan kan best spannend zijn.
Grappig. De beste man probeert te doen alsof "echt" geld nog wél gedekt wordt door iets of iemand. Dat maakt de rest van z'n verhaal totaal ongeloofwaardig, een beetje kafkaësk zelfs.
Gaan ze dan ook aandelen, opties, derivaten ect ook verbieden. Als er ergens wel gespeculeerd wordt en gehandeld met voorkennis is het wel daarin.
Uiteraard niet... De overheid (en de Belastingdienst) heeft immers aardig grip op de markt van aandelen. Dividendbelasting is een mooie bron van inkomsten...
Hahahaha, wat een klucht.
Verbied meteen casino's, beleggen op de beurs, banken, cash geld en koophuizen. Dat kan allemaal ook crashen
Laten we het CPB gewoon verbieden!
De Bitcoin is een spel waaraan je kan meedoen. Je kan winnen, je kan verliezen. Zo kijk ik er tegenaan. Ieders eigen verantwoordelijkheid.
Ik kreeg tot voor kort elke dag soms wel tien mailtjes waarin stond dat ik een bitcoin-tegoed had van duizenden euro’s. Ik hoefde alleen maar te bevestigen. Ik werd ook gefeliciteerd dat ik zo goed bezig was. De mailtjes verdwenen uiteraard allemaal in de prullenmand. Wat een waanzin. Ze hebben nu kennelijk de moed opgegeven, want ik krijg geen bitcoinmailtjes meer.
@Zonder erg | 11-06-21 | 10:05:
Ik vermoed dat je spamfilter beter afgesteld staat :-)
Gewoon lekker laten gaan dat piramidespel.
Nou niet doen alsof de Euro het enige is waarin je kunt beleggen.
Precies dat Robby. Ongezien de typhus voor onze rekenmeesters die ons wel even vertellen hoe het hoort. Wees slim en laat je geld niet op de bank staan.
Het lijkt mij op een moderne variant van het piramide spel uit de jaren '70.
De formule was toendertijd ,,factor 3".
Spekkopers waren degenen die in de top van de piramide vertoefden.
Hele families raakten verscheurd.
Exact hetzelfde als de aandelenmarkt dus.
@Meneert | 11-06-21 | 10:00: Of de Tulpenmanie, of de kunsthandel, of enz.
Het verschil met cryptomunten is dat iedereen min of meer gelijke kansen heeft. Slim inkopen en nog slimmer verkopen. Het is net zoals de werkelijke economie werkt!
@Ommezwaai | 11-06-21 | 10:17: Gebakken lucht is ook handel.
"Het wordt allemaal neergeschreven alsof het bedoeld is om Nederlanders te beschermen tegen een veronderstelde onvermijdelijkheid van de uiteindelijke crash waarbij alle ingelegde waarde verdampt en iedereen berooid achter blijft."
Heel eenvoudig: Verban Elon Musk van Twitter en al die andere sociale media, en de koers zal sterk blijven. Kom, als Trump verbannen is voor (minstens) twee jaar omdat door zijn mening te verkondigen een paar mensen doodgingen, dan mag Musk wel de toegang tot internet worden ontzegd omdat hij in zijn eentje ervoor heeft gezorgd dat crypto-waarde van 100 miljard dollar+ binnen een paar dagen verdampte. Hoef je de bitcoin (en andere cryptocurrency) niet voor te verbieden.
Musk is een tijdelijke rimpeling in het water. De mark over reageert, maar dat wordt steeds minder met de tijd. Het moet allemaal wat volwassener worden. Zeker de nieuwe mensen stappen op een raar moment in, en weer te snel uit, zodra er een beetje FUD komt. Verkopen ze met verlies. Zo raar.
Nu snel je bitcoin omzetten in een ontraceerbare coin.
cryptoslate.com/cryptos/privacy/
Paniek in de tent, deze lyrics van FINK dekt de lading
Fear is like fire
You can burn your house down with it
You can watch it burn, yeah
FINK
Vernieuwing kan mooi zijn, Tasmaneiland, het soort radicale vernieuwing dat jij voorstaat is dat maar zelden. Vergeet niet dat je zelf ook in dat brandende huis kunt zitten of kunt bezwijken onder de rook.
Bitcoin verbieden maar wel de blockchain technologie omarmen kan ook nog. Er gaat nu eenmaal héél veel zwart geld om in de bitcoin het is de makkelijkste methode om geld weg te sluizen.
1,5 miljard weg zonder bonnetjes ??????????
Bitcoin is een publieke ledger. Iedereen kan iedereens transacties inkijken. Dan lijkt me een berg cash toch een stuk makkelijker om weg te sluizen.
Dat valt wel mee. Je kunt alle BTC transacties trouwens gewoon terugvinden.
@RichardBandler | 11-06-21 | 09:52: Je kunt die munten door een soort muntenmixer gooien en dan wordt het allemaal heel vaag waar de munt nu naartoe is.
Qua bitcoin zijn er twee uitkomsten. Nummer één is een zwaar gereguleerde markt en nummer twee is een compleet verbod. De centrale banken en overheden gaan nooit van zijn leven de geldcreatie en controle uit handen geven. Wat Pieter Hasekamp stelt is een beetje alarmisme maar hij heeft wel een punt. Bitcoin is pure speculatie en een grote ponzi scheme. Het heeft weinig intrinsieke waarde, geen fysieke waarde, transacties zijn duur en traag en hoe je het ook went of keert je betaald nog steeds met FIAT geld. De oude investeerders behalen letterlijk winst door de nieuwe investeerders en is bijna geheel gebaseerd op de hype. Vandaar ook dat een enkele tweet van Elon musk de waarde van bitcoin enorm kan laten dalen of stijgen. Toen bitcoin nog zijn activistisch karakter had zag ik er wel brood in maar nu is het niks anders dan een ordinaire bubbel.
Zou zeggen neem een Philips aandeel en loop daar is binnen en verkondigd dat de 1e de beste bureaustoel uw eigendom is. Wat denkt u dat er gebeurt? Die aandelen zijn ook puur speculatie en beïnvloedbaar.
Niet alleen bitcoin, de hele cryptomarkt is hoogstwaarschijnlijk een ponzi. Mogelijk gemaakt door tether die al 60 miljard aan nepdollars heeft geprint om de prijs op te blazen.
Kwestie van tijd voor het kaartenhuis instort. Leuk artikel in de Financial Times gisteren:
www.ft.com/content/342966af-98dc-4b48...
Een aantal opvallende observaties. Lees vooral de comments daar ook even door.
Verder volgtip: mobile.twitter.com/bitfinexed
Ik heb nog een varken met een gleuf op zijn rug te koop.
Nout Wellink probeert de Nederlander te beschermen voor Bitcoin.
Wie beschermt de Nederlander voor regenten als Nout Wellink ?
Nout en Gerrit Zalm hebben ons lekker de euro in weten te rommelen. Doe dan maar crypto's, dit is vrij transparant te volgen en onafhankelijk van eerder genoemde kneuzen.
Je moet een 185 jarige ook niet vragen naar zijn mening over iets wat hij toch niet begrijpt.
Pieter was zeker te laat met instappen...
Op het moment dat iemand in de problemen komt omdat ze hun geld kwijtraken op de cryptomarkt, staan ze met hun handje op bij het gecentraliseerde systeem. Als je duidelijk maakt aan al die mensen die deze risico's nemen, dat ze hier geen recht op hebben, hoef je het wat mij betreft niet te verbieden. Het is namelijk lekker makkelijk decentraal lullen met een gecentraliseerd vangnet achter je.
Bijstand is geen vetpot. Daar ligt het gecentraliseerde systeem niet wakker van. Neemt dan gewoon wat minder mondkapjes af van Sywert.
@lekgoot | 11-06-21 | 09:37: Nou ja, mensen raken niet in de bijstand bij een crash. Ze zijn alleen hun vermogen kwijt.
Nooit geweten dat je met al die cryptomunten ook gewoon kunt betalen.
De directeur van het CPB geeft aan dat cryptovaluta geen intrinsieke waarde hebben, hun aantrekkingskracht ontlenen aan acceptatie door anderen en dat een crash onvermijdelijk is. Als dat redenen zijn voor een verbod, zou je ook de officiële valuta moeten verbieden want daar geldt hetzelfde voor. Terug dus naar de ruilhandel of in ieder geval gouden en zilveren munten. Terug naar de tering naar de nering zetten. Ik ben helemaal voor.
Exact. De euro is ook alleen maar iets waard omdat wij er in geloven. Niks meer, niks minder. Holle retoriek.
Nee, munten halen hun waarde uit de economie waar ze gebruikt worden. Een verstandige centrale bank drukt ongeveer evenveel geld bij als de onderliggende economie gegroeid is. Druk je teveel bij, dan krijg je inflatie. Als je economie op een bubbel gebaseerd is, is het gevaar dat je een forse inflatie krijgt als de bubbel knapt. Het verschil is dat de echte economie zelfs in een diepe crisis slechts maar een beetje in omvang afneemt. De economie onder BTC is echter vrijwel 100% bubbel, bestaande uit waarde-opslag en speculatie; er wordt vrijwel geen waarde toegevoegd.
In de afgelopen jaren is de euro flink gedevalueerd en de ECB blijft maar bijprinten op een tempo dat zelfs de FED jaloers maakt. Dat is onhoudbaar en wellicht zelfs een reden om bitcoin te willen verbieden. Je wilt niet dat mensen een opt-out op de geldontwaarding kunnen hebben toch.
Komt er dan een Buma/Stemra achtige constructie (inclusief grote flatscreen in de hal) die mensen die crypto blijven gebruiken (via VPN) gaat aanpakken?
Typische reactie van bange oude mannetjes die vast zitten in een verouderd financieel systeem waarbij er alles om draait om de oude banken en hedgefondsen te beschermen. Ik vermoed dan ook dat Pieter Hasekamp een functie als Commissaris bij een grote Nederlandse bank in het vooruitzicht is gesteld om dit nog even de laatste jaren als directeur van het CPB te roeptoeteren.
Het risico dat vermogen wegvloeit uit landen die als laatste stoppen met crypto is natuurlijk heel reeel.
@Papa Jones | 11-06-21 | 09:46:
Stoppen met Crypto is hetzelfde als stoppen met internet of blote tieten plaatjes. Gaat niet lukken, tenzij je een muur om het internet plaatst (China).
Derde Wereld landen gaan gaan cryptos en netwerken als Euthereum/Cardano/Polkadot komende jaren omarmen omdat het een goedkoop en goed alternatief is voor registratie van goed en middelen.
Wij als Westerse landen gaan hierop achter lopen omdat onze overheid geadviseerd wordt door Boomer-Bankslangen als Wellink en Hasekamp.
Deze kneus baalt er gewoon van dat hij en de zijnen de boot afschuwelijk hebben gemist.
hoe wil je dat nou verbieden? Burgers en bedrijven kunnen zelf bepalen hoe ze hun vergoeding willen hebben. We kunnen ook besluiten elkaar te vergoeden in bananen. Gaat de overheid dan de banaan verbieden?
Exact. Het hele idee is nou net de decentraliteit van de munt zodat banken en overheden geen alleenheersers meer zijn. Daar zijn ze doodsbang voor.
Ik wil mijn loon niet in bitcoin hoor.
@Papa Jones | 11-06-21 | 09:47:
Die keuze moet er altijd blijven...
Stap toch 'es af van die Bitcoin jongens. Gaat nergens over. 7 transacties per seconde, waarbij het de energie van Argentinië verbruikt, en t kost 15 euro per transactie, en second layer oplossingen als Lightning Network zijn al helemaal een drama.
Stap gewoon over op Nano.
- Geen transactiekosten (1 Nano blijft altijd 1 Nano)
- Uitermate gemakkelijk, veilig eigen beheer.
- Absoluut vast aantal Nano's, dus geen inflatie.
- Niet te censureren.
- Snelste crypto van ALLE crypto's. (minder dan 1 seconde)
- Onbeperkte schaalbaarheid
- Milieuvriendelijk (complete netwerk draait op 1 windmolentje)
Bitcoin is een leuk proof of concept, maar heeft gefaald en is alleen leuk voor het piramide spel. Als digitaal cash EN Store of Value is het een grote faal. Nano is toekomstbestendig, de beste store of value (want 0% inflatie, geen netwerkkosten) en het beste digitale geld, want het snelst (< 1 seconde) en geen transactiekosten EN schaalbaar.
Ik verwacht dat Geenstijl het eerste medium is wat overstapt op betere cryptotech.
De waarde van de nano is nogal fors aan het instorten de afgelopen tijd dus ik begrijp wel dat u als bezitter nu als een gek staat te promoten. Er zijn weer nieuwe schaapjes nodig die instappen.
Probeer Elon Musk er eens warm voor te maken, zodra die er wat koopt en er over twittert bent u in één keer helemaal rijk.
smart contracts?
@wijnvlek | 11-06-21 | 09:31: Inderdaad dat is nu precies wat een "crypto" enige waarde lijkt te geven: de audit trail.
@2voor12 | 11-06-21 | 09:30:
Elon wordt aan alle kanten belaagd door lieden die hoogstwaarschijnlijk heel veel geld hebben verloren met de handel in cryptomunten. Vorige maand Twitterde hij veel over crypto's en dan met name negatief over Bitcoin en positief over Dogecoin. Mensen die investeren in crypto's nemen het de man kwalijk dat hij hierdoor de markt aan het beïnvloeden is. De cryptohandel is niets anders dan speculeren. Als je het geïnvesteerde geld niet kunst missen, blijf er dan vanaf. De enige regel in de cryptohandel is dat er geen regels bestaan...
@2voor12 | 11-06-21 | 09:30: Nano is een betere SoV gebleken dan Bitcoin. Moet je alleen niet arbitrair de tijdspanne gaan bepalen vanaf all time high. Wel is het zo dat Nano flink meer volatiel is, vanwege de lage marketcap. Maar de waarde van een cryptomunt zou uiteindelijk bepaald moeten worden aan de hand van wat de munt is en wat ie kan. Daarin kan bitcoin bij lange na niet aan Nano tippen.
Omdat we nog in de beginfase zitten van de transformatie naar cryptogeld, is het een behoorlijke infantiele markt, waar weinige munten ook echt daadwerkelijk toekomstperspectief hebben.
Het is niet allen El Salvador, Guatemala, Paraquay, Argentinië en ook Mexico en India zijn geïnteresseerd, indien deze ontwikkeling doorgaat krijgen we een situatie die de US Dollar ondermijnd (hoera) en een de start van een mega welvaart transitie naar deze (arme) landen (nogmaals hoera) gevestigde orde is bang en in paniek ( IMF al op weg naar El Salvador)
ALLEEN
Allemaal 3e wereldlanden. Allemaal onzin. Alsof de gemiddelde Mexicaan Bitcoin kan betalen.
@Is dit nog nieuws? | 11-06-21 | 09:40: sneeuwbal effect en ja dit start bij 3e wereldlanden en Bitcoin staat voor Cryptocurrency, bankaccount blockchain en smart contracts
@Is dit nog nieuws? | 11-06-21 | 09:40:
Iedereen kan bitcoin kopen, voor 1 euro kan jij nu een stukje bitcoin hebben.
El Salvador heeft geen eigen munt, de US dollar wordt er gebruikt. Omdat de centrale banken van USA massaal geld uit 't niets creëren vindt er inflatie op de USD plaats. Omdat het geld in USA gemaakt en uitgegeven wordt heeft de gemiddelde Amerikaan hier minder last van dan iemand uit bijvoorbeeld El Salvador die enkel USD's bezit.
Door bitcoin als betaalmiddel aan te duiden is het vergelijkbaar met een USD voor een El Salvadoriaan. Nu kunnen ze dus 1 USD aan Bitcoin kopen, op hun bitcoin wallet zetten en hebben ze naast de USD dus een andere munt.
Ander voordeel is dat iedereen bitcoin wallets kan aanmaken. In een land waar 70% geen bankrekening heeft kan dit dus echt wel het leven van de normale El Salvadoriaan verbeteren.
Ik geef toe dat Bitcoin geen goed betaalmiddel is voor normale aankopen, wel kan 't prima gebruikt worden als spaarrekening. Er zijn zat andere cryptovalutas die dat probleem al lang opgelost hebben en natuurlijk ook prima in El Salvador te gebruiken zijn
@doemijjezusjemaar | 11-06-21 | 10:15: exact dit is waarom ze zo bang zijn dit zou de status van de $ als global reserve currency kunnen aantasten en tevens een mega wealth redistribution op gang kunnen brengen
@doemijjezusjemaar | 11-06-21 | 10:15: dan koop ik wel goud
Vermoeiend allemaal, blij dat ik hier geen verstand van heb. Maar mogen ze het eigenlijk wel 'verbieden'? Hoe dan.
Gedecentraliseerd dus is niet te verbieden
Hier nog één die het boven de pet gaat, GKJP. Maar als ik @Tasmaneiland hierboven goed begrijp krijgen we op termijn een verschuiving in de wereldorde, waarbij meer financiële macht komt te liggen bij ondemocratische bananenrepublieken en moeten we daar blij mee zijn.
@MickeyGouda | 11-06-21 | 09:32:
Ik heb huizen. Ook een bubbel, maar volgens mij is die knal beter aan te zien komen.
@MickeyGouda | 11-06-21 | 09:32: en dat zegt u met een liegende MP
De Cryptos en de aandelenmarkten laten zien hoeveel de centrale banken momenteel bij printen. Het laat de reeële inflatie zien. Maar nee, volgens het ‘officiële’ verhaal is het natuurlijk de hoeveelheid liter melk dat ja kan kopen van 10 euro. (Wat ook wordt overigens ook gecontroleerd wordt door overheden met behulp van subsidies) Het lijkt bijna op een DDR.
De oudere garde is bang de financiele overmacht aan de nieuwe generaties te verliezen door Bitcoin, dus verbieden ze het maar. Soort van financiele generatiekloof.
Kost veel te veel energie die cryptomunten - m.n. bitcoin (blockchain-principe).
Niet doen dus.
Tot het energieprobleem echt is opgelost en lelijke windmolens weg kunnen.
Inderdaad. Over pak ‘m beet 20 jaar kijken we vol ongeloof terug op deze periode waarin we gigantische hoeveelheden energie verprutsten om een reeks eentjes en nulletjes te genereren.
@Prieelvogel | 11-06-21 | 09:38:
Over 200 jaar kijken we terug vol afschuw op de verbrandingsmotor.. We vervuilden de lucht en trokken de aarde leeg om maar van a naar b te kunnen...
@Ommezwaai | 11-06-21 | 10:12: over 200 jaar is iedereen richting Mekka aan het bidden.
@Is dit nog nieuws? | 11-06-21 | 12:34:
Dat zullen 'ze' fijn vinden om te lezen, maar gaat niet gebeuren.
We lullen nog eerder allemaal Chinees.
Er zijn nog wel meer redenen om Bitcoin (en specifiek Bitcoin) te verbieden. Raadseltje: Wat stoot meer CO2 uit?
- Je stapt in het vliegtuig naar Rome, eet een pizza op een terrasje, rekent af, en vliegt weer terug naar huis, of
- Je laat een pizza aanrukken via Thuisbezorgd... en je rekent hem af met BTC.
Volgens de meest optimistische schatting is het inmiddels lood om oud ijzer qua
uitstoot. Volgens veel schattingen is de tweede optie inmiddels een stuk vuiler. Als spaarpot waar je maar af en toe wat mee doet gaat BTC nog wel, maar het gebruiken als betaalmiddel is volstrekt onverantwoord.
weet je hoeveel stroom alle elektrieken auto’s nodig hebben?… dat is verantwoord..
Tijdens de popularisering van het boek werd daar ook al tegen geprotesteerd.
Zoiets zie je vaak bij een verwachte perradaim sjift (aka paradigm shift).
Crypto is niet tegen te houden want het biedt teveel voordelen, zoals de aan- en verkoop van vastgoed om maar een dwarsstraat te noemen. Maar het huidige decentrale karakter vinden de mensen van de centrale macht natuurlijk helemaal niets. De centrale macht komt daarom met hun eigen muntjes en systemen, echter ze loopt 10 jaar achter en koopt wat tijd op deze manier. Uiteindelijk zal het een flinke strijd worden tussen de centrale macht en decentrale initiatieven verwacht ik, want in de geschiedenis is een (mogelijke) verschuiving van de bancaire macht nooit soepeltjes verlopen.
Niet tegenhouden? Te weinig transacties per minuut mogelijk.
@Is dit nog nieuws? | 11-06-21 | 09:39:
Het gaat er m.i. over dat het een onkraakbaar, zeer decentraal systeem is met een maximaal aantal 'munten'. Er is geen mogelijkheid om te manipuleren of uit het niets een nieuwe munt te maken.
Omdat Bitcoin de eerste en meest decentraal/oncontroleerbaar cryptomunt is en de centrale banken er niet direct invloed op kunnen uitoefenen heb ik vertrouwen in Bitcoin. Omdat naast mij vele anderen vertrouwen hebben in Bitcoin heeft het waarde.
Ja het aantal transacties is laag, ja het is niet anoniem, ja het gebruikt energie... maar de centrale banken en politici kunnen het niet voor hun eigen agenda inzetten. Dat is volgens mij de grootste game changer
@doemijjezusjemaar | 11-06-21 | 10:06: blabla
https://www.reuters.com/business/energy/us-announce-recovery-millions-colonial-pipeline-ransomware-attack-2021-06-07/
Nout Wellink is een fossiel, die heeft nog op de zilvervloot gevaren.
En de helft daarvan in z'n eigen zakken gestoken...
Uhm, nou klinkt El Salvador nou ook niet direct als reclame voor de Bitcoin. Daar zien ze het waarschijnlijk gewoon als een handig betaalmiddel voor andere landen om ontvoerde burgers mee terug te kopen.
Alsof de gemiddelde el Salvadoraanse burger Bitcoin heeft. Die betalen met dollars. Contant. Arm land.
De trekschuitondernemer wil een verbod op de benzinemotor.
Altijd leuk om iemand als Wellink te horen praten over marktmanipulatie. Als centrale banken iets doen dan is het wel marktmanipulatie.
Persoonlijk geen fan van crypto, maar verbieden is natuurlijk onzin. Deze chef verwacht dat het gaat crashen en daarom kan het maar beter worden verboden. Logica van niks.
Laat de mensen lekker zelf bepalen wat een betaalmiddel is. Al gaan we schapen ruilen; wat heeft de overheid daarmee van doen?
Geen drol! Maar ze verpoppen alles wel alsof ze G(od)O(il)D(ollar) zijn.. maar aan alle hoogtes komt ooit de grond.. en voor hun onder de grond als het aan mij ligt.. zoveel levens verscheurd, zoveel mensen omwille van geld zelfdoding.. leven staat synoniem voor geld als je dat toelaat.. en daar ga je al de mist in, we worden niet geboren voor deze bullcrap!, ze hebben het leven vermarkt.
Dat ze er geen zicht op hebben en ze mensen met veel schapen niet een paar schapen kunnen afpakken als ze dat willen.
De angst regeert whoehahaha!!!
Tuurlijk want onze overheden willen absolute controle over alles....... gekozen door het volk en daarna keihard zonder glijmiddel van achteren nemen.
Arme Thierry, dan moet hij maar de Reichsmark invoeren in zijn fabeltjesland.
Alleen al dat Wout Wellink (al het geld aan griekenland krijgen we terug!) weer uit zn nek lult stimuleert mij om nog meer crypto te kopen.
Hmmm, is dit nu een machtsconflict of niet? Als ik dit stuk van Spartacus lees lijkt het alsof hij denkt van wel, zonder dat de praktische bezwaren van de Bitcoin worden meegenomen in de analyse. Een verbod ben ik sowieso tegen, maar de reden dat je met een soort gemak je eten kan kopen met de Euro is vanwege de stabiliteit die dit te bieden heeft.
Euro stabiel hahaha euro is gebaseerd op bergen en bergen met schuld!.
@All_Anonymous | 11-06-21 | 09:21: Haha en de Bitcoin niet zeker? Als er iets is op de wereld dat een opgeblazen ballon is, dan is het de bitcoin.
@Bakkeleures | 11-06-21 | 09:23: ook! Crypto ook!, maar er werd beweerd dat de Euro stabiel is..
@Bakkeleures | 11-06-21 | 09:23: Je kunt heel veel zeggen over Bitcoin, maar het is nou juist niet gebaseerd op schuld. De belangrijkste eigenschap ven crypto currency is nou juist dat het bijna onmogelijk is om bij te drukken. Het kan wel (dat is nou "minen"), maar mondjesmaat, en naarmate je meer gedrukt hebt, wordt het nou juist moeilijker om bij te drukken. Dat is de basis van elke cryptomunt.
@TheEgg | 11-06-21 | 09:33: Het bijdrukken van geld is iets anders dan een schuld. Het bijdrukken verdunt de waarde van de eenheid.
Als je bitcoin koopt voor een lager bedrag dan waar je het voor verkoopt, dan is er elders een schuld ontstaan óf de waarde is gedevalueerd.
Maar als je beweert dat de Euro op bergen schuld is gebaseerd, dan begrijp je niet hoe het monetaire stelsel werkt en praat je anderen maar wat na.
@TheEgg | 11-06-21 | 09:33: Bitcoin en andere crypto, zoals Cardano, hebben een cap. Dus is men uitgemined en dan moet het systeem zichzelf kunnen bedruipen.
@BrutusBosch | 11-06-21 | 10:08:
Er zijn 21 miljoen Bitcoins in omloop.. Meer niet.
@Ommezwaai | 11-06-21 | 10:36:
Er zijn (nog) geen 21m. bitcoins in omloop, er worden nog nieuwe gemined. Een een aanzienlijk deel van wat al wel in omloop is, is voor altijd verloren (paswoorden, computer kapot of weggegooid).
Ze benne bang voor crypto.
.. of pissed dat ze er zelf niets aan verdienen.
I am a Lidl bit(coin) disappointed
Betalen met Bitcoins bij de Lidl?
Turkije, China, Nederland, mooi rijtje toch?
China is bezig met zijn eigen cryptomunt. De ECB wil ook een eigen cryptomunt.
Vrees dat centrale banken vooral bang zijn voor concurrentie en het verlies van het geldmonopolie.
De ECB wil dat wij straks allemaal direct bij de ECB bankieren met hun eigen CBC (Central Bank Digital Currency) zo kan iedere transactie van iedere burger gemonitored worden. En dus ook bepalen waar we (niet) mogen kopen, wat we (niet) mogen kopen, en hoeveel we (niet) mogen kopen. China als voorbeeld
@Snap je!? | 11-06-21 | 10:26: CBDC dus !
Dat was wél de hele bedoeling van de decentralisatie als beschreven in de white paper van 'Satoshi'..
Alhoewel het de schijn heeft van een bubbel, gedraagt het zich niet helemaal zo. De crypto's komen steeds weer sterker terug. De markt is echter superverzadigd met 99,9% shitcoins die nooit gaan doen waar ze oorspronkelijk voor bedoeld waren. Ook Bitcoin gaat dit niet meer lukken. Als zeer gemanipuleerd en daardoor volatiel 'store of value' doet het dat ook nog niet al te best. Als valuta zijn er wél betere coins te vinden die draaien op protocollen die voortdurent verbeterd worden, neem bijv. een ADA van Cardano.
1 land als el Salvador wat besluit bitcoin te accepteren als wettig betaalmiddel, samen met de alsmaar stijgende prijs over de lange termijn doet natuurlijk de banken schrikken, en dreigen met regulering en verbod. En zo krijgt Nederland vandaag vast via het NOS nieuws vast de (af)schrik mee door met de kans op een grote crash te dreigen. Ingefluisterd natuurlijk van bovenaf. Crypto 's gaan niet meer weg, wél gaan ze het bijna allemaal niet redden.
@NiCeY | 11-06-21 | 10:28: pffft. El Salvador. Wat is de munteenheid daar?
@Is dit nog nieuws? | 11-06-21 | 10:59: bitcoin
Nationale banken dienen de stabiliteit en duidelijk dat speculatiemunten van ongecontroleerde organisatoren daar niet bij helpen. Chinezen zijn niet gek en de ECB gelukkig ook niet.
@Is dit nog nieuws? | 11-06-21 | 10:59:
Doet er in dit geval niet toe.
@NiCeY | 11-06-21 | 12:21: Oh nee? Al die internet betalingen daar ..
REAGEER OOK