Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nederlandse SS'ers kregen 8 ton, belastingvrij

Don't mention the Belastingdienst

Terwijl de ouders van de kindertoeslagaffaire al jaren wachten op compensatie voor onterecht ingehouden toeslagen en afgepakte gelden, heeft Nederland jarenlang verzuimd om belasting te heffen over pensioen-uitkeringen uit voormalig Reichsmarkië, die zijn uitgekeerd aan Nederlandse Waffen-SS'ers die in Duitse oorlogsdienst hebben gevochten. De kwestie speelt al twee jaar (topic uit februari 2019 hierrr), maar het leek generaal Winkelman FinStas Vijlbrief wel geinig om met de overgave van de details tot 10 mei 2021 te wachten. We citeren uit de antwoorden van Vijlbrief (.docx) op Kamervragen:

In totaal is in de afzonderlijke belastingjaren het volgende uitgekeerd:
2015  € 204.092
2016  € 168.350
2017  € 155 980
2018  € 142.096
2019  € 135.585
De totale uitbetalingen nemen jaarlijks in omvang af vanwege het overlijden van rechthebbenden. 

Dat maakt ruimt 8 ton waar geen belasting over geheven is, in 2015 voor zo'n vijftigtal bejaarde Foute Veteranen, een aantal dat in 2019 tot een krap dertigtal is uitgedund. Kun je zeggen 'Ja nou ja dat scheelt wat, een kwart miljoen of zo?' maar het hele punt is dat slachtoffers van de holocaust die wiedergutmachungsgelden uit Duitsland ontvangen "fiscaal zijn aangemerkt als tot het inkomen behorende periodieke uitkeringen" (en dus belasting moesten afdragen), en die van de daders niet. Gevolg: 80% van de mensen heeft deze in Duitsland onbelaste uitkeringen niet aangegeven bij de NL belasting, waarvan de hoogste vorig jaar nog bijna 17.000 euro kreeg. Gemiddeld werd er in 2019 nog 4.237 euro uitgekeerd en dat schijnt hoger te zijn dan de Duitse uitkeringen aan oorlogsslachtoffers.

De Staat gaat nog proberen de openstaande schulden te innen bij het laatste bataljon van belastingontduikende hoogbejaarden, maar het leed is al weer geleden. De verklaring voor wat er mis kon gaan staat uitgebreid geduid in de Vijlbrief, maar het korte antwoord luidt: De Blauwe Enveloppen Genie Brigade heeft weer eens met losse flodders geschoten!

Reaguursels

Inloggen

Marechausee hoefde ook nooit verantwoorden over wat deze organisatie allemaal uitgevreten heeft in dienst van het nazi regime ,
in ieder geval bizar dat ze gewoon weer voor koningin en vaderland als koninklijke marechausee verder gingen na de oorlog !

sparrow | 11-05-21 | 09:59

Maken zich druk om een paar ton maar intussen miljarden aan onzin projecten.
Gewoon stemmingmakerij.
(Trouwens heb niks met dat nazi's gajes)

Roger-Rabbit | 11-05-21 | 00:30 | 1

Een miljard verdwenen wat naar Roemenië zou gaan, hoe verrassend. Maar de oorlog is nog altijd heilig. Een van de redenen waarom mensen er zo graag naar verwijzen. Maar ook 1 van de irritantste mechanismes.

Contraproductief ook, hoe vaker er racisme wordt geschreeuwd om niks, hoe minder mensen het serieus nemen.
Hoe vaker moord en brand over respectloze vergelijkingen met de oorlog, hoe minder mensen dat serieus nemen.

Het brein erachter | 11-05-21 | 02:09

Walgelijk dit, Rossum !

Pieterman | 11-05-21 | 00:03 | 2

Dit eerste plaatje, dus. Niet doen.

Pieterman | 11-05-21 | 00:05

Vind het wel een leuk plaatje.

rotator | 11-05-21 | 09:18

Dit onderwerp komt iedere paar jaar voorbij. En iedereen is weer lid van het verzet.

Arachne | 10-05-21 | 23:33

Snik.

Gokmaar | 10-05-21 | 23:23

Voor het bestrijden van communisme vind ik dat een fooi.

3Xniks | 10-05-21 | 22:08

Hoe kan iemand met Max 5 jaar dienst 17.000 euro p.j. ontvangen? Voor nog niet het dubbele moet ik 40 jaar werken.

du Roi Soleil | 10-05-21 | 21:37 | 1

Je hebt dan ook niet het niveau van een SS'er, sorry.

beldewouten | 10-05-21 | 21:42

Ze hebben er wel keihard voor gewerkt.

beldewouten | 10-05-21 | 21:14 | 2

Net als jij. Jij bent ook een aanwinst toch? Hier heb je gratis geld.

entredeuxbieres | 10-05-21 | 21:23

Niet geschoten is altijd mis.

Hemke-Valsema | 10-05-21 | 21:23

Jesus fucking christ. Houdt het dan nooit op. Geen zin meer in, ik zou mijn moede hoofd te ruste willen leggen. Hoe laat gaat het cafe open? Misschien kan ik nog 1 drankje doen daaro.

entredeuxbieres | 10-05-21 | 21:10

En wat kregen de Joden? Een aanmaning

thanseeuwen | 10-05-21 | 21:06 | 1

Exact.
www.joodserfgoeddenhaag.nl/joodse-oor...

En sinds die tijd is er in de attitude van de belastingdienst nog maar bar weinig veranderd zoals de toeslagenaffaire aantoont

me163komet | 10-05-21 | 21:27

"Nederlandse SS'ers kregen 8 ton, belastingvrij"

Ja, en wat hebben teruggekeerde ISers uit het Syrische kalifaat ons tot op heden gekost aan sociale huurwoningen, uitkeringen en toeslagen voor hun 'kleintjes'?

Dr_Johnson | 10-05-21 | 20:55 | 1

Sst, geen slapende hinden wakker maken.

me163komet | 10-05-21 | 21:02

Ik begrijp het wel, met de SS moet je geen ruzie krijgen.

Mr_Natural | 10-05-21 | 20:25 | 4

Zeker niet als ze aan het werk waren.

Lorejas | 10-05-21 | 20:46

Sylvana Simons. Al decennia gevaarlijk, blijkt nu.

F. Jacobse | 10-05-21 | 21:01

Haha!

entredeuxbieres | 10-05-21 | 21:11
▼ 1 antwoord verborgen

Er komt geen end aan het falen van Rutte cum suis...... maar wel aanblijven want geen geweten.

Koning BongoBongo | 10-05-21 | 20:25 | 4

Rutte is daar niet verantwoordelijk voor... Helaas pindakaas

niv01 | 10-05-21 | 20:44

@niv01 | 10-05-21 | 20:44: Heeft hij e.e.a. gecorrigeerd terwijl hij het voor het zeggen had ?

Koning BongoBongo | 10-05-21 | 21:21

Sluit rutte op.

rotator | 11-05-21 | 09:20
▼ 1 antwoord verborgen

Valt nog mee toch?.....ik heb wel eens gehoord dat..........

onbekend | 10-05-21 | 20:24

De Belastingdienst ontziet altijd de verkeerde mensen..... toeval?

Koning BongoBongo | 10-05-21 | 20:23

De zogenoemde zwarte soldaten... Brrrr

niv01 | 10-05-21 | 20:23

Wie gaat er trouwens een keer mee op zoek naar die Nazi-trein met goud enzo? Als we die vinden geven we GS ook 10 miljoen. Zijn we voorlopig van het geleur om geld af.

Leptob | 10-05-21 | 20:17 | 3

Oh neee, gratis geld maakt mensen lui.

Sinterbikske | 10-05-21 | 20:20

Ja, en dan op de terugweg ook nog even toch dat goud uit dat meer halen!

Lorejas | 10-05-21 | 20:47

Waarschijnlijk op dezelfde plek als het verdwenen goud (staatseigendom) van Libië.

Arachne | 10-05-21 | 23:32

Als ze in Noord-Afrika hebben gevochten, krijgen ze dan ook tropentoeslag?

Mr_Natural | 10-05-21 | 20:13 | 2

Duitsland heeft nog pensioenen betaalt aan soldaten uit Togo die in de EERSTE Wereldoorlog aan Duitse zijde vochten: de.wikipedia.org/wiki/Togo_im_Ersten_...

PS. Togo ligt in West-Afrika naast Ghana

theo-is-dood | 10-05-21 | 20:19

@theo-is-dood | 10-05-21 | 20:19:
Bijzonder, net zo bijzonder als jongens van 17 uit boerendorpen die naar Indië werden gestuurd.
De aarde is altijd al een gekkenhuis geweest.

Mr_Natural | 10-05-21 | 20:23

Jodenhaat heeft altijd centraal gestaan binnen het Nederlandse staatsapparaat, dus dit mag niet verbazen.

HoogToontje | 10-05-21 | 20:13

"1. Herinnert u zich dat u deze week aan de Kamer heeft meegedeeld dat u voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog de gegevens ontvangen heeft van mensen die een Duits oorlogspensioen ontvangen hebben en wel over de periode 2015-2019?

Ja. Op 14 december 2020 heeft de Belastingdienst de gegevens ontvangen van de Duitse autoriteiten. Het betreft gegevens over de in de jaren 2015 tot en met 2019 uitbetaalde zogenoemde Kriegsbeschädigtenrente aan Nederlandse ingezetenen.
"

Voor het eerst.
Hoe kan dat.

kloopindeslootjijook | 10-05-21 | 20:10 | 3

Uitstel, afstel...

Canis.bonus.es | 10-05-21 | 20:16

"Kriegsbeschädigtenrente" staat er. Leest er nog iemand Duits? Dat is een invaliditeitsuitkering.

theo-is-dood | 10-05-21 | 20:21

Waarom zou de Duitse regering geen informatie hierover geven als de Nederlandse regering daar om vraagt. Of 75 jaar in een la blijven liggen.

kloopindeslootjijook | 10-05-21 | 20:24

Hij gaat zeker lachend vertellen dat hij ontzettend goed werk voor ons doet in Europa.
We krijgen allemaal een QR ausweis hij heeft zelfs bedongen dat we mee mogen doen met de pilot.
Hij doet er zijn stinkende best voor om ons zo snel als het kan te bevrijden.

likdoorn | 10-05-21 | 20:09

Vechten aan het oostfront ging je niet in de koude kleren zitten, mag je best iets voor krijgen.

Tegenwoordig krijg je gratis geld wanneer je jouw paspoort weg gooit en een boottochtje maakt.

Toetsenbordcomplex | 10-05-21 | 20:09

"Bij brief van 29 januari 2021, kenmerk 2021Z01820, heeft u mij de vragen doen toekomen van het lid

Omtzigt (CDA)

over de betaalde belasting over uitkeringen aan mensen die in Nederland wonen en in de Tweede Wereldoorlog in Duitse krijgsdienst getreden zijn (zoals bij de SS)."

kloopindeslootjijook | 10-05-21 | 20:04

Zouden er ook mensen zijn - in de loop van de tijd tot andere inzichten gekomen - die de uitkering geweigerd hebben?

bitterpete | 10-05-21 | 20:04 | 5

Bernhard, in zijn jeugd, was ook lid van de S.S... het zal toch niet hopelijk?

hadtjememaar50626416 | 10-05-21 | 20:35

@hadtjememaar50626416 | 10-05-21 | 20:35:
Die was reeds in 1937 uit dienst getreden door in Nederland te trouwen. Dus nee.
Vandaar dat hij later zijn uiterst schrale Nederlandse zakgeldje wat aanvulde met giften van verscheidene vliegtuigbouwers.

me163komet | 10-05-21 | 21:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Weet u, dit interesseert me eigenlijk geen reedt. Niet omdat ik zo van de nazi's ben, maar omdat er een boevenbende in Den Haag zit die as we speak burgers naaien.

Stijlicoon | 10-05-21 | 20:03

Wat is nou eigenlijk erger? Dat er geen belasting over is afgedragen of dat een aantal mensen niet tot het besef is gekomen, dat het accepteren van die uitkering, wat zoveel betekent als het beloond blijven worden voor slechtheid, stom is?

Leptob | 10-05-21 | 20:02 | 3

"Abject en infaam"
Een ene meneer Moszkowicz.

kloopindeslootjijook | 10-05-21 | 20:12

Engelse militairen ontvangen pensioen
Amerikaanse militairen ontvangen pensioen
Franse militairen ontvangen pensioen
Canadese militairen ontvangen pensioen
Italiaanse militairen ontvangen pensioen
Russische militairen ontvangen pensioen
Nederlandse militairen ontvangen pensioen
Duitse militairen ontvangen pensioen
dus waarom zouden die laatste af moeten zien van hun pensioen?

FW Ta-183 Huckebein | 10-05-21 | 20:42

Valt de functie SS’er onder de categorie ‘zware beroepen’ en mogen ze daarom stoppen op hun 58e?

De Pilsvogel | 10-05-21 | 20:00

Gaat niet alleen over SS, gaat over Duitse krijgsdienst ttv WW2. Groot gedeelte hiervan zijn weduwen. En het heeft nu al meer gekost aan TK vragen en ambtenaren tijd dat het ooit gaat opbrengen. Maar Omtzigt heeft weer wat puntjes gescoord.

Vula | 10-05-21 | 19:59 | 2

Voeg een v toe in je Nick.

likdoorn | 10-05-21 | 20:11

Iets met empathie die je niet in spreadsheetjes kan verwerken?

hadtjememaar50626416 | 10-05-21 | 20:36

Fladimir putin en kim jung un zullen hier zeker wat van vinden.

Bjorn19851111 | 10-05-21 | 19:48

De veteranen die tijdens de Tweede Wereldoorlog in Indonesië in gevangenschap hebben gezeten moesten wachten tot ze bijna allemaal van ouderdom waren gestorven voordat Nederland het achterstallige soldij wilde overmaken.

Osdorpertje | 10-05-21 | 19:45 | 2

De Indonesië-weigeraars zijn wat dat betreft een opmerkelijke groep.

Niet iedereen zag het zitten om vlak na bezetting van eigen land ergens anders de bezetter te gaan spelen.

Ze werden weggezet als deserteur en lafaards, maar er zaten ook verzetsstrijders tussen, dus die vlieger ging niet op.

kloopindeslootjijook | 10-05-21 | 19:59

“Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel” aldus Generaal Winkelman. Lezen jullie even mee n Den Haag?

Guusje Nadorst | 10-05-21 | 19:44

En dan zeggen ze dat de belastingdienst niets kan.

dhrat | 10-05-21 | 19:41

Als je als Nederlander naar Hongarije emigreert, dan krijg je je privépensioen (dus niet je aow) ook netto uitgekeerd in Hongarije. Orban heft geen IB over die pensioenen namelijk.
En On Topic: we flikkeren miljarden ongecontroleerd aan uitkeringen over de aardkloot weg, maar over anderhalve ton aan duits staatspensioen gaan we ons druk maken. Heeft de staatssecretaris niks beters te doen?

theo-is-dood | 10-05-21 | 19:39 | 2

Is dit een Geheimtipp?

HoogToontje | 10-05-21 | 20:17

Hier zou een "opzet / grove schuld" vanuit de belastingdienst wel op zijn plaats zijn. Hier horen wel loonbeslagen, uitsluiten van toeslagencircus en jarenlange terugvorderingen. Waarom rent de fiScuS nu niet?

Feynman | 10-05-21 | 19:35 | 1

Omdat het over een lousy tonnetje gaat en dus om nog veel minder qua belasting
Giller is vooral "loonbeslagen" trouwens bij mensen ver in de 80 of 90
Gooi er nog even kinderbijslag in Feynman lol

Beau_Geste | 10-05-21 | 19:43

Transparant hoor van deze d666-financiën-baas. Twee jaar over een antwoord doen, in de vage hoop dat dan iedereen al overleden is en op 10 mei antwoorden. Typisch geval van nieuw lijderschap (pun intended). Te triest voor woorden.

dathoujetoch | 10-05-21 | 19:34

SS-er worden, ook in 1942 al de betere keuze.
Hoe cynisch wil je het hebben?

Tilbabwaan | 10-05-21 | 19:32

GS, hou op over dit bagatelletje. Dit is al jaaaren bekend. En ja, Duitsland behandelt zijn veteranen beter dan Nederland. Vergelijk dit met de schandalige behandeling van de Molukse KNIL-militairen die op dienstbevel inscheepten naar Nederland en hier de dienst werden uitgeflikkerd.
En voor het onderwerp SS; lees "Ich war Dabei" van Franz Xaver Schönhuber. Die man weet waar ie over praat, want hij zat er werkelijk bij.

theo-is-dood | 10-05-21 | 19:32

Als je 18 bent, ben je nog een kind. Wetenschappers zeggen dat hersenen pas op het 25e levensjaar zijn volgroeid.
Ik begrijp gewoon niet dat er nog steeds gejaagd wordt op mensen die rond hun 18e (ik noem het kinderen), vreselijke dingen (al dan niet gedwongen) hebben gedaan.
Ik praat niks goed. Maar dit is hoe ik er over denk.

Leptob | 10-05-21 | 19:31 | 15

Laten we eens doen alsof:

De Chinezen bezetten NL. Na een inventarisatie, moet iedereen zich melden. Aldaar krijgt een deel van de mannen (even old school) te horen dat zij zijn geselecteerd voor het leger. Ze krijgen een week om hun zaken te regelen en een informatiepakket mee naar huis. Een flinke Jan weigert openlijk. Een half uur later ziet hij zijn kinderen. Die zijn thuis opgehaald. Hij krijgt de keus: of je doet wat je wordt opgedragen of je kinderen worden je blijvend afgenomen. Wat doet flinke Jan? Als flinke Jan toegeeft, wordt hem vervolgens medegedeeld, dat hij zorgvuldig gemonitord zal worden. Hij heeft een kruisje achter zijn naam en bij niet correct en volledig uitvoeren van de orders, kunnen de kinderen weg worden gehaald.

Veertig jaar later krijgt Jan te horen, dat hij had moeten weigeren. Hij had verzet moet plegen. Want vrijheid, dat mag wat kosten.

In het Cambodja van Pol Pot en het Vietnam van Ho Chi Min, werd bij het weigeren om te vechten, een mannelijk familielid direct doodgeschoten. En dan vroegen ze het nog een keer. De strijd bereidheid bleek vrij hoog. Hoe is het mogelijk?

Arachne | 10-05-21 | 23:30

Gedwongen zeker niet SS was een vrijwilligers organisatie.

bijna_raak | 11-05-21 | 06:05
▼ 12 antwoorden verborgen

Rutte geeft vanavond bij Nieuwsuur vast uitleg..

MoonBeebe | 10-05-21 | 19:29 | 2

Voorspellng: De leugen regeert (lijkt me een mooie samenvatting van het interview). Ik kijk nog liever naar reclame.

dathoujetoch | 10-05-21 | 19:58

Over de miljarden voor de comora of die paar cent voor de SSers.

likdoorn | 10-05-21 | 19:59

Het zijn wel onze SSers en van onze SSers blijf je af om maar eens de nationale dooddoener te citeren.

Pedronegro | 10-05-21 | 19:29 | 9

@theo-is-dood | 10-05-21 | 20:07: Een uitleg over de achtergonden, een verklaring, pleiit dit vullis op geen enkele wijze vrij. Slecht een mening van iemand die "wat" boeken heeft gelezen en veel familie mist.

hadtjememaar50626416 | 10-05-21 | 20:50

@hadtjememaar50626416 | 10-05-21 | 20:50: Welke boeken?
Het boek wat hierboven genoemd wordt, is een heel interessant boek.

Het probleem is dat WO2 inmiddels in steen is gehouwen en ieder schrijfsel of informatiebron die daarvan afwijkt als fout of vals wordt aangemerkt.

WO2 kostte 60 miljoen Europeanen het leven. Die werden toen ook allemaal gemist.

Arachne | 10-05-21 | 23:05

@miko | 10-05-21 | 19:51: Nee.

Het communistisch verzet wordt nog immer geprezen, want verzet tegen nazis. Het communistisch verzet was voorbereid op de komst van het Rode Leger. Indien het RL niet gestopt was in Berlijn (de geschiedenis is daar nog vaag over), had het met redelijk gemak heel Duitsland kunnen bezetten. En daarna de USA en Britten terug de zee opgestuurd. Het RL waren geharde vechtjassen, die thuis 20 jaar oorlog, revolutie, verraad en communisme achter de rug hadden, en bittere gevechten aan het Oostfront. Alwaar opgeven of terugtrekken gelijk stond aan zelfmoord (speciale troepen schoten deze soldaten af met een rugschot).

INDIEN het RL doorgetrokken was en Duitsland bezette, dan zou de rest van West Europa communistisch geworden zijn. Het communistisch verzet, in NL, Frankrijk en Italië, was volledig voorbereid op een communistische machtsovername. Dat is de reden dat de Duitse troepen aan het Oostfront, de best getrainde troepen waren en ze tot het bittere einde doorstreden. In die machtsovername plaats had gevonden, was Nederland, bevrijd van het nazisme, de zegeningen van het communisme ten deel gevallen.

Ironie: zonder het RL sprak u nu Duits, zonder de Wehrmacht sprak u nu Russisch.

Arachne | 10-05-21 | 23:16
▼ 6 antwoorden verborgen

Kunnen we niet bekend maken wie het zijn. Er zijn genoeg burgers die de taak van de belastingdienst graag overnemen. Beetje volksgericht hoort wel bij deze tijd.

BobDobalina | 10-05-21 | 19:27

Ahh joh. Zij zijn uiteindelijk ook maar slachtoffers.

Merkwaardeloos | 10-05-21 | 19:27 | 1

En die Engelsen waren ook geen lieverdjes? Ok ik begrijp sarcasme.

TheseDays00 | 10-05-21 | 19:59

Dan ben je al SS-er geweest. Misschien was je jong. Misschien was dat een heel foute keuze.

En dan ga je daarna dit nog doen. Wat een lul ben je dan.

Ik zou best een lijstje met namen willen. Maar dat zal wel niet mogen vanwege privacy.

Knufter | 10-05-21 | 19:26 | 6

@AntiZanicz | 10-05-21 | 19:33:
prima, maar dan er geen belasting over heffen?
iemand moest dat pensioen van Tonnie Rost van Tonningen betalen, dat hadden die SS'ers wel kunnen doen.

miko | 10-05-21 | 19:49

@miko | 10-05-21 | 19:49: de mensen zijn 90+ het gaat om een fooi. waarom zouden ze daar een paar stuivers belasting over moeten betalen? Bigcorp betaalt dankzij de VVD al jaren geen miljarden aan belasting. Prio's eerst.

AntiZanicz | 10-05-21 | 21:18
▼ 3 antwoorden verborgen

En ook hier was Omtzigt de pitbull.

Normpje | 10-05-21 | 19:25 | 1

CDA wil met Rutte regeren en Omzicht binnen de partij houden, want ze hebben hem aan de dolk en willen daar graag zo nu en dan nog even aan draaien.

likdoorn | 10-05-21 | 20:03

Ranzig om Rutte zo af te beelden

en leidt ook alleen maar af van de terechte kritiek

Diederik_Ezel | 10-05-21 | 19:24 | 6

Ik vind het ranzig hoe rutte met ons omgaat of heb je daar geen actieve herinnering aan?

Bjorn19851111 | 10-05-21 | 19:33

@Beau_Geste | 10-05-21 | 19:31: Het ene is een flauwe grap. Een poging tot humor. In de VK was de humor ver te zoeken.

Is dat nou echt zo moeilijk om te snappen?

Knufter | 10-05-21 | 19:37

Waarom niet, de een had een propagandamachine die de ander nog steeds gebruikt.

swapper | 10-05-21 | 19:42
▼ 3 antwoorden verborgen

Tevehl ist tevehl!

Normpje | 10-05-21 | 19:22 | 2

Ik vond 'm wel grappig.

Knufter | 10-05-21 | 19:37

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino