Heeft u al een blauwe belastingbrief gehad over uw registratie als fraudeur?
De Belastingdienst markeert burgers namelijk nogal makkelijk als boef
Farid Azarkan vroeg er donderdag nog ff naar bij Mevrouw Discodip
We kregen een mailtje van een lezer die - zoals zovelen - ten onrechte en zonder opgaaf van reden als fraudeur was aangemerkt bij de Belastingdienst, in in de zogenaamde Fraude Signalering Voorziening (FSV). Dat is een van de vele falende IT-algoritmes van de overheid en die leidde tot rooie vlaggetjes op plekken waar ze niet horen. En we weten inmiddels dat zulke knevelarij uiteindelijk leidt tot Rutte IV, dus over dat niveau van maatschappij-ontwrichtende georganiseerde misdaad hebben we het hier.
Kwoot Belastingdienst: "Het systeem voldeed niet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Te veel medewerkers hadden toegang tot de FSV en de gegevens werden hierin te lang bewaard. Sommige gegevens zijn onterecht opgenomen en sommige verkeerd gebruikt. Daarom is de FSV op 27 februari 2020 uitgezet en gebruiken we deze niet meer."
Het heeft dus meer dan een jaar geduurd voordat iedereen die ten onrechte een FSVlaggetje achter de naam had, een brief kreeg. De brief is niet alleen te laat verzonden, hij is ook niet heel erg duidelijk. Op zich niet raar dat een standaardbrief (“Hoi, u stond geregistreerd als fraudeur, sorry”) niet de details bevat over waarom je als argeloze belastingbetaler ten onrechte op een fraudelijst van een falende uitvoeringsorganisatie van Onze Overheid stond, maar er zijn wel mogelijkheden om daarachter te komen. Onderaan de brief staat het een beetje weggemoffeld, maar de Autoriteit Persoonsgegevens heeft geëist (pdf) van FinStassen Van Huffelpuf en haar collega Bijveilbrief dat burgers die een FSV-registratie hebben, inzage in hun dossier moeten kunnen krijgen. Op de website van de Bdienst is er een paginaatje voor aangemaakt, waar helemaal onderaan staat wat je daarvoor moet doen.
Je moest uiterlijk in maart al geïnformeerd zijn, maar dat maakten de staatssecretarissen van de Belastingbende natuurlijk pas eind maart bekend. Ook zo'n brief gehad? Vraag die info vooral op en wanneer je antwoord hebt (of als de procedure beroerd verloopt, of als je tegenwerking ervaart), zouden wij ook graag willen horen op redactie@geenstijl.nl. We zijn namelijk best benieuwd waarom de Belastingdienst rooie vlaggetjes achter onschuldige namen heeft gezet. Uiteraard blijven je NAW overal buiten, anonimiteit & bronbescherming zijn gegarandeerd.
Transcript van bovenstaande video
Reaguursels
InloggenNederland begint voor burgers een onveilig land te worden.
Ik ben ICTer en als ik zo'n systeem had gemaakt dan had ik er 100% zeker voor gezorgd dat alle GS reaguurders een roze vlaggetje kregen!
Het is prima als met behulp van een algoritme mogelijke fraude wordt gevonden. Maar altijd dient dat geval door een persoon te worden beoordeeld.
Dat is precies wat er gebeurd is.
U wordt een rad voor de ogen gedraaid, in dit geval met kleuren
Ziet u ook niet dat er op die jurk gedrukt staat:
"wie dit kan lezen is geen fraudeur ?"
Andrea de belastingkabouter was net bij Buitenhof. Als je je wilt irriteren, dan even terugkijken. De private deurwaarders staan morgen weer op de stoep bij die ouders (na een pauze) en ze hebben slechts 11 duizend van de 36 duizend mensen die 30.000 euro kunnen geven. Dat gaat nog jaren duren, want sommigen zijn afgewezen en moeten integraal getest worden. Ik had iedereen maar even die 30.000 euro gegeven, dan kost het 100 miljoen, nu kost het miljarden en de rest van het circus staat stil.
900 miljoen
@Knufter | 02-05-21 | 12:57:
Je hebt gelijk ... 36.000 ouders x 30.000 euro, dat is nog wel de moeite, maar zelfs dat is te overzien in het licht van de tientallen miljarden steun die ze momenteel toch al uit het niets uitkeren, dus ik zou het even oplossen. Je kunt toch niet jaren blijven tobben? Ze willen 10.000 afgewezen dossiers 1 voor 1 gaan beoordelen (kost jaren, ze hebben net al die mensen af laten vloeien bij de belastingdienst met een vertrekregeling en ze krijgen nieuwe taken; dat gaat niet werken).
@Watching the Wheels | 02-05-21 | 13:02: niet van mijn geld zo vrijgevig graag. U lijkt wel even pvda-er
@geenjagergeenneeger | 02-05-21 | 13:17:
Als je sinterklaas mag spelen voor Zuid-Europa dan zeker voor onze eigen inwoners.
Het grootste probleem is dat de Nederlandse overheid (landelijk, regionaal, gemeentelijk) lijdt aan financiële obesitas, evenals in een aantal andere "welvaartsstaten" zoals België. Hierdoor gaat gemiddeld >50% van ons inkomen op aan overheidsuitgaven via belastingen en premies. Hoe het anders kan zouden we bijvoorbeeld in Zwitserland kunnen bekijken. Daar betaal je hooguit 25% belastingen, en is men gemiddeld een stuk welvarender dan in Nederland. Dit vergt echter wel een stuk meer eigenlijk verantwoordelijkheid en een veel stringenter immigratiebeleid. En afschaffen van 95% van het toeslagencircus.
Waarom kan dit eigenlijk niet in NL?
Dat kan natuurlijk wel maar wie gaat die beslissing maken?
De grote partijen die het voor het zeggen hebben hebben daar helemaal geen belang bij.
Er zal eerst iets van een staatsgreep of iets dergelijks voor nodig zijn om serieuze wijzigingen mogelijk te maken.
Het feit dat Rutte er nog steeds zit en blijft zitten na het hete gedoe van de laatste maanden spreekt boekdelen.
Omdat degenen die eten van dit rondpompcircus dit systeem in stand houden, zowel in de vorm van mensen die hiervan afhankelijk zijn als mensen die hierin werkzaam zijn.
Heb je ooit al eens overheid gezien die zichzelf grotendeels afschaft? Nee? Nu weet je waarom.
Vicieuze cirkel, ambtenaren aantal is zo gegroeid dat als al die uitnemers D 66 / GL stemmen lekker hun gang kunnen gaan.
Die gaan echt niet op FvD stemmen met het risico een baan te gaan moeten zoeken.
Of men in Zwitserland gemiddeld meer welvarender is dan in NL valt te bezien. In het algemeen geldt dat in landen met een hogere belastingdruk de mensen meer gelukkig zijn. Het weinig tot geen belasting betalen lijkt voor sommigen ideaal maakt dat is het in de praktijk maar voor weinigen. Bedenk dat vanuit die belastinginkomsten voorzieningen worden gefinancierd. Bij lagere belastinginkomsten zullen de voorzieningen versoberen en zijn middeninkomens het haasje.
Ik betaal, in Rusland, slechts 13% belasting na aftrek. De voorzieningen zijn daar navenant. Slechte infrastructuur, een oudedagsvoorziening van ongeveer 200 euro en een totaal corrupt overheidsapparaat ende gewone man is het bokje. Voor iedereen in NL zou ik willen zeggen: tel je zegeningen. Zolang u geen miljonair bent is er geen enkele reden om uit NL te emigreren.
@BenBinnen | 02-05-21 | 12:26: Reagan en Thatcher deden het!
@BenBinnen | 02-05-21 | 12:26: Reagan en Thatcher deden het!
@Red shirt | 02-05-21 | 12:53: Voorzieningen financieren met belastinggeld en premies: akkoord. Maar het gaat om de mate waarin dit geld nuttig wordt besteed. Pim Fortuin heeft daar de nodige dingen over gezegd. In Nederland wordt relatief (te) veel geld weggesmeten aan overbodige ambtenaren en bureaucratie. Maar ik geef toe: het kan nog erger: in België betaal je nog meer belastingen en premies maar krijg je er veel minder voorzieningen voor terug dan in NL.
@WalterSobchack | 02-05-21 | 13:02: Reagan heeft gepleit voor een kleine overheid, maar dat niet waargemaakt.
www.mercatus.org/publications/governm...
@WalterSobchack | 02-05-21 | 13:06: Betalen ze in Belgie wel wegenbelasting gezien de status van ring van Antwerpen ?
Moet een zeer belabberd systeem zijn anders hadik die brief ook wel gehad.
Kan heel goed zijn dat al die rode vlaggen bij u een database connection time-out veroorzaken natuurlijk.
Dank u voor deze informatie; wij zullen uw gegevens extra aandacht geven.
lol
Komt gewoon door het achterlijke systeem in Nederland, iedereen kapot belasten, maar dan kun je allerlei kortingen, subsidies en toeslagen krijgen. Gewoon alles afschaffen, en iedereen 25% inkomensbelasting
Tja, dan vervalt meteen cliëntelisme maar ook mensen met kosten redelijkerwijs tot aftrek zouden moeten leiden.
Misschien nog simpeler: landelijk BTW 0-75% en geen inkomstenbelasting meer. En dus ook geen subsidie, aftrekposten, toeslagen etc. De vervuiler betaalt en kan niets meer ontwijken. Buitenlanders vinden de winkels hier erg duur op deze manier. Bij export hef je geen BTW dus daar maakt het niet uit.
Die Tesla krijgt 50% btw erbij en de worteltjes 1%.
Henk for President..
Als je alle toeslagen schrapt en een vlaktaks met standaard toelage (bedrag wat je in mindering mag brengen op je belastbaar inkomen), dan kom je, bij een gelijkblijvend uitgavenpatroon, op 50% of meer belasting.
De overheid geeft schandalig veel geld uit en dat wordt nu verbloemd door allerlei regelingen.
Een belastingdienst zou zich bezig moeten houden met het innen van de belasting, zoals de penningmeester van een vereniging de contributie moet innen. Die taak is al lastig genoeg.
Onze regering heeft die dienst ook de taak gegeven om uitkeringen te verstrekken en op andere wijzen sociale rechtvaardigheid te verspreiden. Dat maakt hun werk veel moeilijker. Het is goed mogelijk dat ze tekort zijn geschoten, maar je kunt de indeling ook een stuk simpeler maken.
Laat de Belastingdienst geld binnen harken en laat het ministerie van Sociale Zaken uitkeringen en toeslagen uitdelen.
En wat mij betreft: onderneem zo min mogelijk pogingen om de maatschappij 'eerlijker' te maken, want dat leidt meestal alleen maar tot bureaucratie en fraude.
Maak desnoods de kinderopvang gratis. Of tegen een kleine bijdrage. Ook geen fraude meer, probleem opgelost.
@Papa Jones | 02-05-21 | 11:38: Gratis betekent: betaald door een ander. Bij de uitvoering van "de rekening naar een ander" kun je de fraude gewoon er al bij bedenken.
Dit is altijd een probleem met een systeem met drie partijen:
- de aanbieder
- de ontvanger
- de betalende partij
De aanbieder wil een zo hoog mogelijke prijs ontvangen.
De ontvanger wil zoveel mogelijk diensten/goederen ontvangen.
Als de ontvanger de betalende partij is, dan zal deze kritisch zijn op de verhouding tussen uitgave en geleverde goederen of diensten.
Bij een derde partij die de rekening betaalt heeft deze laatste geen enkel zicht op die verhouding en de andere twee partijen interesseert het niet.
Dus simpel gezegd: zorg in alle gevallen dat partij twee en drie dezelfde zijn.
@Papa Jones | 02-05-21 | 11:38: Alleen voor de eerste twee kinderen. Ook het begin van de oplossing voor een ander probleem.
@grietmetgroenefiets | 02-05-21 | 11:43: Dat is een goeie inderdaad.
@BenBinnen | 02-05-21 | 11:42: Je kunt als overheid toch zeggen: een kinderopvang krijgt een bepaald bedrag per uur, en daar moet dit en dit voor geleverd worden?
@Papa Jones | 02-05-21 | 12:19: Gaat niet werken. Bij vaste prijzen is er geen incentive om de beste prijs-kwaliteit verhouding te leveren. Is de prijs te hoog, dan geef je teveel geld uit. Is de prijs te laag, dan is er geen aanbod meer. Bovendien ontstaat er dan een woud aan vereisten en regels.
Laat de overheid alsjeblieft zover mogelijk wegblijven van het bepalen van prijzen. Overal waarbij dat is gebeurd gaat het mis. Denk alleen maar aan de boterberg en de melkplas.
Maar het meest schokkende van alles is onze Gore StaatsTV, in allerlei NPO programma's worden ministers en staatssecretarissen uitgenodigd om hun blazoen weer op te poetsen.
Nu in Buitenhof stad Huffelpuf.
Tijd voor Ongehoord Nederland het kan niet snel genoeg gaan.
De MSM is overduidelijk deel van het probleem.
@Roze_bril_drager | 02-05-21 | 12:25: De Suddeutsche Zeitung noemde onze media Buddy-Jurnalismus. Eens temeer een voorbeeld dat buitenlandse media interessanter zijn dan onze eigen MSM om te volgen als het over Nederland gaat.
Wat ik niet was en niet wilde, ben ik toch geworden en is het toch gebeurd!
Dat zei Najib Amhali ook al.
Ja, je hoort mensen ook vaak zeggen : " dat kan niet" maar dat is onzin ,natuurlijk want wat niet kan is nog nooit gebeurd.
Belastingdienst en allerlei instanties die moeten controleren of er niet gefraudeerd wordt, worden nu tandeloos gemaakt, nu niet klagen als er nieuwe bezuinigingsrondes komen omdat de schatkist leeg is.
Je zal maar op zo'n lijst staan man. Dat kan echt niet hoor. Maar dan ook ECHT niet als je niks gedaan hebt. Zo beginnen computers beslissingen te nemen op basis van profielen en dat is geen menselijke maat.
@Omebert | 02-05-21 | 11:04: Wel toevallig dat bijna ALLE namen op de fraudelijstjes van mensen zijn die vóór het toeslagencircus nog nooit een belastingaangifte hadden hoeven doen.(geen eigen huis etc.) Het waren mensen waar nooit een blauwe brief binnenviel.
Toen ze toeslagenbrieven lieten liggen of door louche burootjes lieten invullen ging het gruwelijk mis, daar kon de belastingdienst niets aan doen, de domme 2e kamer heeft die wetten voor de "zwakkeren" onwerkbaar gemaakt.
@Omebert | 02-05-21 | 11:04: Het probleem is niet dat die lijsten bestaan; het zijn gewoon lijsten die het risico van een frauduleuze aangifte aangeven; het enige dat ze aangeven is dat er een handmatige controle moet volgen. En bij deze handmatige controle was de menselijke maat verdwenen; de 'verdachten' konden opeens nergens meer terecht en kregen nergens antwoord op.
Dan drukken ze wel weer nieuw piramide geld in een systeem dat sowieso gaat klappen met al dat verzonnen geld.
Check eerst de feiten. FSV is geen zwarte lijst maar een systeem om signalen in op te slaan van zaken die niet lijken te kloppen. Pas als het onderzocht is weet je dat. Maar tegenwoordig mag dat zelfs al niet meer. Straks niet klagen als de schatkist leeg is !
Ach, als Een Haag niet eens de moeite neemt 6 miljard steun te vragen van Brussel zal het allemaal wel meevallen hè...
Het mag niet omdat de uitkomst is dat bepaalde groepen binnen de samenleving vaker komen bovendrijven dan andere. De vooraanname is dat dat niet klopt omdat rotte appels evenredig verdeeld zouden moeten zijn over verschillende bevolkingsgroepen en dientengevolge dat de algoritmes discrimineren. Totale kolder uiteraard. Die systemen leggen bloot wat niet gezegd of gedacht mag worden.
@Dirk III | 02-05-21 | 10:57: Dat niet aanvragen draaide om de hypotheekrente aftrek ?
Daarentegen heeft het CJIB in 2018 ruim 200.000 wanbetalers van de zorgverzekering hun openstaande schulden kwijtgescholden. Was gemiddeld zo'n 1500 euro. Betreft dus 300.000.000 euro. Nooit ophef over gehoord of gelezen.
Misschien omdat het vooral "jongeren" zijn die niet betalen?
"Jongeren" en "ouderen"?
@intrigant | 02-05-21 | 10:51:
"Het bekende signalement"
Met de gebruikelijke achtergrond.
Dat zou voor het eerst zijn dat het CJIB iets kwijtscheldt. Kan ik dat ergens terguglezen?
@PARTYZAN | 02-05-21 | 12:48: google op "Geen eindafrekening regeling wanbetalers - CAK" CJIB inde het , CAK heeft het afgehandeld. Meet over te vinden dmv googlen. Nooit echt in uitgebreid / opvallend in de media geweest
@Omzwicht | 02-05-21 | 13:28:
Ik ga kijken.
thnx.
Bij fraudeonderzoek, bij belastingen, toeslagen, douane, bewaking, politie, of bij rechercheren schietpartij, of doorrijden na aanrijding, of roof, mag je geen algoritmes inbouwen. Ik heb nu ook geleerd dat dat niet mag, hoezo eigenlijk, maar oké.
Maar dat zo'n Wilders zo hard zijn verontwaardiging uitspreekt hierover, dat snap ik dan weer niet. Dat vind ik dan weer nep, jammer, geeft verwarring.
Opsporing van daders is onmogelijk zonder allerlei vormen van profileren. Sherlock Holmes deed niet anders. Er is natuurlijk wel verschil tussen het vals beschuldigen van mensen, en het signaleren dat iemand tot een groep behoort (b.v. de groep van recidivisten) die significant hoger scoort in de misdaadstatistieken.
Als een buurt wordt geteisterd door een golf van inbraken krijgen mannen onder de 40 met een strafblad meer aandacht dan omaatjes van 80. Dat is meten met twee maten op zeer goede gronden.
Zo gingen frauderende ouders en gastouderbureaus te werk
www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/12366...
Maar een toeslag wil eigenlijk zeggen dat de opvang/huur/zorg te duur is of het minimumloon te laag. Anders was de toeslag niet nodig geweest. Dus daar rammelt ook iets.
Blijven over ouders die bijvoorbeeld na een scheiding nog in een deeltijdbaan zitten. Of deels arbeidsongeschikt zijn.
De toeslagen zijn nodig omdat koopkrachtplaatjes etc gebaseerd zijn op modellen. Die modellen zijn geen werkelijkheid omdat ze niet kloppen, en alleen een gewenst beeld laten zien voor verkiezingen, begrotingen etc. Als dan blijkt dat de modellen er weer naast zitten en de werkelijkheid anders is gaan we toeslagen en heffingskortingen optuigen. Omzigt omschrijft dit goed in zijn boek.
@Jarretank | 02-05-21 | 11:10: het is niet meer te doen met al die regels. En dan komt er ook nog een EU belasting bij en Rutte heft energiebelasting die je dan weer niet in rijksbelasting terugvindt maar via een alternatief circuit. De garantstelling voor de ECB die tegenwoordig als kerntaak het opkopen van zuid-Europese overheidsleningen heeft vind je ook niet makkelijk terug.
Voodoo-economics en doofpotten.
Feitelijk staat in die brief dat de signalering in de FSV aanleiding is geweest om de belastingaangifte eens door een medewerker te laten checken. Dat is niet leuk, want dan moet je ook alles kunnen aantonen.
Je kunt nu dus opvragen wat de reden van de signalering is geweest. Maar wat schiet je daar mee op?
Dat is hetzelfde om aan het CIB vragen waarom er een camera langs de weg stond, net op het moment dat jij langsscheurde.
Jij snapt het tenminste! Ik zou willen dat er meer mensen waren die zelf nadachten
Het wordt natuurlijk anders wanneer je een boete voor te snel rijden krijgt terwijl je daar op dat moment helemaal niet was met je auto.
Vervolgens ga je opvragen hoe dat zit, maar dan krijg je geen antwoord, want je bent een overtreder, en daar praten ze niet mee.
En als je de boete niet betaalt, dan slopen ze je leven.
Niet speciaal een iemand, maar soort ongrijpbaar administratief systeem.
Nee, ik voel er meer voor om iedereen met een snelle auto gewoon maandelijks een bekeuring te sturen. Dan haal je veel meer binnen. Ze rijden toch wel te hard.
Auto`s die harder kunnen dan 200 gewoon 250 Euro per maand.
Auto`s tot 200 Km per uur, 200 Euro per maand en zo verder.
@kloopindeslootjijook | 02-05-21 | 10:49:
Dan moeten ze in ieder geval nog een foto hebben.
@kloopindeslootjijook | 02-05-21 | 10:49: U bent kennelijk onbekend met het systeem dat wij in NL hebben. Bezwaar maken is de weg.
Feit is dat de meeste toeslagenfraude, zoals veel soorten van fraude, gepleegd is door nieuwe Nederlanders. Daar horen we niemand over.
Zo te zien heb jij 'Ongekend Onrecht' dus niet gelezen... jammer, anders had je geweten dat de belastingdienst nieuwe nederlanders al bij voorbaat als fraudeur aanmerkte...
@4HoogAantWater | 02-05-21 | 10:42: als je trends wilt ontdekken gebruik je statistiek. De statistieken werken helaas niet in het voordeel van nieuwe Nederlanders. Wiens schuld is dat eigenlijk?
@4HoogAantWater | 02-05-21 | 10:42:
Volgens mij heeft hij het hier over bewuste fraude, niet over mensen die door de overheid "verkeerd" zijn aangemerkt.
@Ploertendodert | 02-05-21 | 11:03:
iedereen die fraude pleegt moet opgespoord worden.
Huisjesmelkers, directeuren van woningcorporaties, VVD wethouders. Dat lijkt mij toch niet moeilijk.
@intrigant | 02-05-21 | 11:02:
Tja en als je dan alleen maar een vinkje fraudeur hoeft aan te klikken achter zijn of haar NAW gegevens, dan hoef je geen geldverslindende opsporingsinstantie er bij te halen, of geldvretende proceskosten.
Ideaal toch?
@4HoogAantWater | 02-05-21 | 10:42: Niet alleen bij de toeslagen, maar ook bij allerlei "rugzakjes" regelingen vindt er gigantische fraude plaats, waarbij met name allochtone bureautjes betrokken zijn. Als er subsidie aan een of andere moslim gerelateerde instelling of particulier initiatief wordt verstrekt is het fraudepercentage gigantisch. Ik kan helaas niets anders dan de belastingdienst volledig gelijk te geven. Vervelend voor de incidentele eerlijke niet-westerse allochtoon, maar er zijn er veel te veel die hier alleen maar om te roven en te plunderen zijn. Daarom ook: stoppen met alle subsidies, toeslagen en ondersteuning vanuit de overheid.
Dát iemand in een dergelijke database heeft gestaan is op zich niet zo interessant. Ook niet waaróm. Op basis van de AVG kan een burger een overheidsorganisatie verplichten een overzicht te leveren van aan wie die informatie geleverd is en waarom. Een slimme advocaat kan hier nog een mooie groepsvordering van maken.
Als je een groot bedrijf bent met juristen dan ben je gauw geholpen. Ben je een burger met een bescheiden salaris, dan maak je geen schijn van kans als het misgaat.
Er zijn genoeg ouders die hebben gevraagd wat er aan de hand was en die zijn eindeloos aan het lijntje gehouden.
Misschien is dat soms de reactie van de administratie, ze gaan dan eindeloos formulieren opsturen en niet reageren op vragen, want er klopt iets niet, maar oplossen lukt blijkbaar ook niet.
Intussen krijgt die burger maar geen echt contact met die administratie, er wordt niets duidelijk. Ook al lever je documenten persoonlijk met getuigen af aan de poort.
Wat alleen vreemd is dat er dan niemand bij de belastingdienst lijkt te zijn die het drama ziet voltrekken en ingrijpt. zo van: He, dit is raar, dit klopt niet, dit gaan we uitzoeken.
Zo lijkt het tenminste. Er moeten echt wel medewerkers geweest zijn die zagen dat het fout ging. Maar ja, als je klokkenluiders gaat ontslaan..
Ok dus ik heb in het verleden een keer per ongeluk iets te veel aftrekposten opgegeven en heb daarom een vlaggetje achter mijn naam dat de belastingdienst mijn aangifte de komende jaren ff iets beter bekijkt. Prima toch? Wat is hier het probleem... oh ja, we waren bezig met het kapot maken van de belastingdienst want dat gaat ons in the end het meest opleveren natuurlijk. Hou toch op. Je ziet het nu al tienduizenden die op goed geluk proberen mee te liften op 30k gratis geld want "de belastingdienst mag nu toch niets meer controleren".... goed bezig hoor
Het probleem is dat je om op die lijst te komen je niet eens een keertje per ongeluk te veel aftrekposten hoeft te hebben opgegeven. Je kwam op die lijst als je aftrekposten niet overeen kwamen met de gemiddelde aangifte.
Kennelijk heeft de belastingdienst óóg die gegevens geleverd aan externe partijen, is de informatie die er in staat discutabel en niet ter zake doende én had jan en alleman er inzage in. Je oversimplificeert de situatie. Daarnaast gaat dit niet om belastingen, maar om toeslagen. Die in veel gevallen zonder reden werden stopgezet en teruggedraaid, met onwettige omgekeerde bewijslast. Als je het debat had gekeken afgelopen week had je uit de uitleg van van Huffelen bovendien begrepen dat de aanmeldingen voor die 30K wel degelijk gecontroleerd zijn, dus ook over dat onderdeel raaskal je maar wat.
Per ongeluk? Dat is helaas niet altijd het geval.
@EG61 | 02-05-21 | 10:39: teveel belasting betalen is voor sukkels, vraag maar aan wimlex
@Mr Dixit | 02-05-21 | 10:36: reageert u op hetzelfde artikel? Prima om de toeslagenaffaire er weer bij te halen, maar dit gaat over registratie in een systeem dat u een vinkje achter uw naam heeft omdat u een keer een foutje heeft gemaakt bij uw belastingaangifte. Een prima systeem lijkt me.
@grietmetgroenefiets | 02-05-21 | 10:36: dat lijkt me ook prima. Geen werk hebben, maar wel een paar miljoen vermogen? Dan komt er een sterretje achter je naam en wordt er eens goed naar je dossier gekeken. Lijkt me een prima manier om fraude op te sporen. En waar gehakt wordt....
@intrigant | 02-05-21 | 11:05: En laat die nou helemaal geen belasting betalen. Das de wet. Slecht voorbeeld.
GS, alstublieft, kijk WNL terug met onze Ank Bijleveld.
Ze krijgt de wind van voren omdat Defensie volledig naar de klote is. Commandanten die aangeven dat defensie haar taken niet langer kan uitvoeren.
En wat is haar antwoord? Nederland is vooral goed in praten...
Overigens ging het bij de intro al lekker, bij het tonen van een foto van de diverse commandanten 'in hun gevechtskloffie' (zoals de presentator het zo leuk bracht'. 'Ja', zei Ank, 'dat is in mijn gangetje'. Nee, mevrouw Bijleveld, het is NIET uw gangetje! Het is een gang in een gebouw dat door de burgers betaald en onderhouden wordt. Waar ook u voortdurend op visite bent, waar u op kosten van de burger ervoor zorg had moeten dragen dat ons kleine landje met een klein leger beschermd wordt!
De overige reacties terugluisterend lijkt me dat Ank nodig eens door een psychiater zou moeten worden doorgelicht; ik bemerk dat Ank het vooral over Ank heeft. Zelfs als haar item over is en een politiechef zit te praten, hoor je Ank telkens 'ja'....'ja' zeggen.
Je moet toch wat als je net boven de tafel uit kan kijken.
Intern in defensie is het ook een grote tyfuszooi.. mijn oom was werkzaam van zijn 16e tot zijn 50e in het leger... veel functies doorlopen ontzettend harde werker.. door zijn geaardheid het touw in “gepest”.. wat een gaaf land.. alles moet op de schop letterlijk alles en weer van de grond af opgebouwd! Van infra tot zorg, onderwijs en voorzieningen... alles moet beter en mogen wij als burger echt eisen!.. maar we doen dat niet hell zelfs el Marko Rutté mag nog doen wat die doet.. het zou zelfs zo geweest zijn als mijn vader nog geleefd had dat die jaaaaren na dato nog verantwoording af had moeten leggen over “de punt”.. waar hij als marinier op moest treden in opdracht van.. echt misselijkmakend allemaal! We zijn al zo lang verketterd tot vee, letterlijk! Ze geven 0,0 fucks om wie dan ook!.
@All_Anonymous | 02-05-21 | 10:34: en dan NuKuBu hoe dat zo lekker ingeburgerd wordt in de koppies van den militair.. lekker denigrerend allemaal..
En je vergeet vm VVD sterretje Babs Visser........
@All_Anonymous | 02-05-21 | 10:34:
Door zijn geaardheid het touw in gepest?
Hij was homo en hing zich op?
@gestoptmetroken | 02-05-21 | 10:45: ja maar wel door toedoen van de cultuur intern bij defensie..
Het leger moet juist niet goed kunnen werken! Immers een goed functionerende defensie geeft geen aanleiding tot een EU-leger doe er móet komen. Hoe slechter de NL defensie is, hoe meer draagvlak voor EU.
Lang gelden joeg de IBGroep genadeloos achter vermeende fraudeurs aan. Je moest een vage brief binnen enkele dagen(!) beantwoorden, anders was je zogenaamd niet uitwonend en zou er teruggevorderd worden. En meer van die grappen.
Het UWV verklaart mensen gezond genoeg - haleluja een wonder - om hen de uitkering te kunnen verlagen of zelfs te kunnen stopzetten.
Gemeenten vallen bijstanders continu aan op hun persoonlijkheid en vermeend gedrag. Jouw foute mindset zorgt voor frauduleus gedrag, al dan niet zo bedoeld, en sancties en forse terugvorderingen moeren de luiaards terug de arbeidsmarkt op zwepen.
De SVB valt bejaarde vrijgezellen aan die samen boodschappen doen ook al wonen ze op zichzelf. Je aow terugbetalen na stiekeme monitoring is het gevolg.
Het is niet alleen de Belastingdienst.
Terugvorderen op gedrag kennen we nu dus wel. Wat velen niet weten is dat er net zo bruut wordt teruggevorderd door deze en andere instanties zónder dat dit op jouw gedrag kan worden geschoven. Ze hebben tientallen beleidsregels om steeds opnieuw de burger te bedreigen met terugvorderingen. "Bij die een dubbeltje er bij? Dan bij ons er duizend euro af, achteraf!!!, en dokken, rotburger met je overbodige weelde." Al gaat het om iets van 10 jaar geleden, je hebt informatieplicht en zodra één instantie jou iets toekent beginnen alle andere instanties ijverig te rekenen en de terugvorderingen vallen als vanzelf op je deurmat.
Hier zou net zo fors aandacht aan besteed moeten worden.
Ik zou verhuizen als ik jou was.
@Denkzelfna | 02-05-21 | 10:47: als u hier zelf even over na zou denken moet de conclusie zijn dat uw plempsel een dooddoener is
UWV-werk opheffen en de uitzendbureaus werk laten zoeken.
De belastingdienst heeft, met hulp van de politie, afgelopen jaren fuiken langs drukke wegen e.d. opgezet om (oude) autotootjes in beslag te nemen van mensen met (kleine) belastingschulden. Die konden vervolgens lopend hun weg vervolgen. De kosten van het wegtakelen en opslag werd vervolgens opgeteld bij de belastingschuld. Deze auto's werden vervolgens geveild. Ben ooit één keer ooit bij zo'n veiling geweest waarbij het opviel dat bijna alle auto's werden opgekocht door bepaald onfris type. Omstanders, die meer op deze veilingen kwamen, vertelden me dat hij van een autobedrijf uit Rotterdam was. Raakte in gesprek met een belastingmedewerker die aanwezig die dat beaamde en er meteen bij vertelde dat desbetreffend bedrijf al eens een boete van een miljoen had gehad voor witwassen. God zal weten hoeveel auto's van toeslagen gedupeerden door de belastingdienst in beslag zijn genomen en verkocht aan foute types. Tis werkelijk kotsverwekkend.
houd je gewoon aan de regels en zorg dat je geen "kleine" belastingschuld krijgt. Dan is er niets aan de hand. U reageert toch ook bij elk politiegeweld filmpje "dan moet je maar luisteren naar de politie"?
@Drek van Dilderen | 02-05-21 | 10:30: Ik heb het over de onschuldige slachtoffers van de toeslagenaffaire.
En wat was ook weer de reden dat beide ouders moesten gaan werken? Dan kan de andere ouder toch wat minder gaan werken? Nee dat kan niet.
De huizenprijzen worden er ook niet lager van trouwens. Dus dan betalen we meer voor hetzelfde in FTE gezien. Dus we doen het dom.
Voor alleenstaande ouders is het eigenlijk niet te doen. Of je hebt geen tijd voor je gezin of geen geld voor je gezin. Tenzij je een achterlijk hoog uurloon hebt.
Kinderen? If you can't feed them don't breed them.
@BoerKoekoek | 02-05-21 | 10:49: het is vaker voorgevallen hier : wij konden nog geen eeuw geleden (vooor massa immigratie!) voldoen met een loon, zelfs een postbode kon een gezin van 7 in zijn eentje onderhouden en kom niet aanzetten met inflatie blabla allemaal kunstmatig!!.. waar we zien dat een (autochtoon)gezin tegenwoordig 2 kids heeft.. staat daar tegenover de (allochtone)gezinnen die er minimaal 4 uitpoepen.. we worden langzaam weggevaagd als Nederlander.. het is wat Maxima ooit zei : de Nederlander bestaat niet.. m.youtube.com/watch?v=zt0pHmZuDz0
Heeft Isabella Diks (GroenLinks) ook al zo'n brief gekregen?
toeslagen geven aan bulgaren, turken en etc., zonder controle vooraf, 'what could possibly go wrong ?'. Het toeslagen systeem is intrinsiek rot. Graties geld, lokt 'domme' aanvragen uit.
Zulke voorzieningen hadden er in feite alleen voor de autochtone bevolking moeten zijn, wat we nu zien is dat de autochtoon onder de allochtoon wordt geplaatst en we moeten ons nog schuldig voelen ook.. het hele landschap moet op de schop maar dat gaat niet zonder revolutie!!, iets in de trend van “niet goedschiks?, dan maar kwaadschiks”.
De belastingdienst is vooral een organisatie die zichzelf graag aan het werk houd.
Toen ik jaren geleden belde dat ik geen zorgtoeslag meer wilde ontvangen omdat ik gek werd van het terugbetalen waren ze daar niet blij mee.
Kreeg aanslagen van 5jaar terug waarbij het er op leek dat er nog net niet genoeg terugbetaald was.
De belasting ambtenaar was beledigd en vertelde dat ik in de toekomst geen aanspraak kon maken op toeslag mocht ik tot de ontdekking komen dat ik er recht op gehad zou hebben.
Dus laat ons maar bepalen wat goed voor je is en hou verder je mond.
Dit soort problemen zullen vaker gaan komen. Tekort schietend IC technologie. Langs elkaar heen werkende overheidsinstanties. Ambtenaren die hoe dan ook ergens geld vandaan willen halen. Een overheid die steeds meer geld uitgeeft.
Maak je borst maar nat.
Vooral omdat Rutte er mee weg is gekomen.
En ze belonen zichzelf erg goed! Elke keer als ik iemand spreek die bij de belastingdienst werkt, is het eerste waar ze over beginnen dat de secundaire arbeidsvoorwaarden zo goed zijn....
Verzoek is genoteerd.
Waarschijnlijk staat de Heer Azarkan ook op deze lijst?
Als je goed leest zul je zien dat het geen zwarte lijst is maar een systeem om fraude te signaleren. Dat mag natuurlijk niet van de mensen die iets fout doen want dan gaat hun handeltje de mist in. Dit verhaal is echt onzin.
U bedoelt dat mensen die onterecht als fraudeurs werden aangemerkt, gewoon hun muil moeten houden, want eigen schuld? Ze hadden vast wel een handeltje?
Uw laatste zin slaat op de voorgaande zinnen.
Buitenlander in Nederland, 19 lentes jong, bijstands uitkering, huurtoeslag en voorzien van gratis Miele, woppa, op de Fraude Signalering. Onbegrijpelijk.
@vanhetvarken | 02-05-21 | 10:31: Dt is volledig afhankelijk wat de achtergrond van die 19-jarige is. Een uitwisselingsstudent of een invasieve exoot uit Afrika of het Midden-Oosten? In het laatste geval een vinkje op de lijst en standaard controleren lijkt mij de meest wijze en gerechtvaardigde aanpak.
Op zich is er geen bezwaar tegen als je mensen op grond van bepaalde kenmerken van een vinkje voorziet. Iemand met twee paspoorten bijvoorbeeld extra controleren op onroerend goed in het buitenland is logisch. Dat mag dan wel slechts leiden tot extra aandacht voor de aangifte en zeker niet bij voorbaat tot een andere rechtspositie van die mensen. Als we niet oppassen gaan we nu weer helemaal doorzwaaien naar de andere kant en hebben we over 8 jaar weer een enorm fraudeschandaal.
Ja, ik ben benieuwd naar zo'n door de burger opgevraagd dossier en wil ook wel eens weten waarom de oppositie nou precies zo verontwaardigd is. Ze weten het zelf ook niet blijkbaar.
Het verzoek tot inzage moet je dan nog op papier indienen waarbij een antwoordnummer er nog niet eens af kan. Kortom, het kost je weer geld om je eigen gegevens te mogen inzien.
Ik blijf me verbazen over de achterlijke bedragen die rondgaan in de kinderopvang. Duizenden euro's per maand per gezin alsof het niks is.
En dat moet dan maar opgehoest worden door de mensen die nergens een aftrekpost of toeslag voor krijgen. Vrouwen die voor het minimumloon een baantje nemen waarbij ze dan een toeslag krijgen die hoger is dan hun salaris. Voed dan lekker zelf je kinderen op.
De meeste mensen maken de berekening niet inderdaad, maar zonder kinderopvangtoeslag is het voor veel vrouwen niet lonend om te werken omdat je inkomen dan onder de streep wel heel minimaal is. Een mooie manier voor de staat om gezinnen op te breken en dus de staatsafhankelijkheid te vergroten.
Het systeem moet op de schop. Maar dat willen de linksen niet.
Welke gek(ken) hebben die bedragen dan zo hoog gemaakt?
@Usumani | 02-05-21 | 10:16: die bedragen kunnen zo hoog, omdat er toeslagen zijn.
Die bedragen zijn enorm inderdaad.
Je zou denken dat de plee bij de opvang wel van goud moet zijn.
Ik begrijp daar ook geen flikker van. De mensen die kinderen nemen weten waarschijnlijk vantevoren al waar de potjes zijn, terwijl je toch twee keer zou moeten nadenken over je kinderwens als je nauwelijks inkomen hebt. Alsof het een grondrecht is om kinderen op kosten van de staat te krijgen. Ik begrijp ook niet dat die opvang zoveel moet kosten. Als overheid zou ik eerder kinderopvang goedkoper maken door belastingkortingen tot een bepaald bedrag voor de opvang en door het ter beschikkingstellen van locaties door gemeentes. Idioot systeem om ouders geld te geven wetende dat er een grote groep fraudeurs en financiele onbenullen tussen zitten.
@Usumani | 02-05-21 | 10:16: Kijk eens naar de eisen die aan kinderopvang gesteld worden. Het is tegenwoordig wat meer dan een zaaltje peuters met een tweetal dames die toezien. Bovenaan het document waarin die eisen staan kan je lezen: "ontwikkeling staat voorop", dus zijn zijn inmiddels halve scholen geworden, met naast allerlei eisen rond de daadwerkelijke kinderopvang ook zaken als het bijhouden van de ontwikkeling van het kind, communicatie met de scholen en veiligheid, zodat je naast de oppas ook een directeur moet hebben, iemand voor de informatievoorziening, enz, enz.
Complexe eisen stellen en het dan aan de markt overlaten, in combinatie met subsidie: dat is een beproefd recept om kosten uit de klauwen te laten lopen.
@BobDobalina | 02-05-21 | 10:21: Goedkoper maken is heel simpel, schaf de toeslagen af, dan wordt het voor mensen niet meer gunstig om er gebruik van te maken en gaan de prijzen omlaag, naar het werkelijke tarief van een onbekende oppas die verder niets met kind heeft.
Wij wisten het niet van te voren maar zijn wel verbaasd over welke potjes er allemaal opengebroken kunnen worden, en welke korting er nog eens bijkomt op je inkomstenbelasting. Bizar.
Nog een uur heb ik na zitten stuiteren van een alleenstaand mokkel met zeven kinderen dat in een nieuwsitem haar beklag deed. Waarom zeven kinderen krijgen als je er niet voor kunt zorgen?!
@MickeyGouda | 02-05-21 | 10:24: nou met 7 kan zo'n mokkel het beter dan met 3, financieel gezien dan. Verder is het nogal konijnengedrag. Geen rem, dus vreet de boel maar kaal tot er niets meer over is.
@haddem | 02-05-21 | 10:18: Het rondpompen van zoveel mogelijk geld. Toeslagen, subsidies, steunpakketten, bijslagen ... Zoveel, dat het niet meer opvalt als er hier en daar en daar en daar een miljoentje verdwijnt.
@Muxje | 02-05-21 | 10:21: het blijven veredelde oppassers. Je kind is er slechter mee af dan gewoon thuis.
@BobDobalina | 02-05-21 | 10:21: Zoals ik altijd zeg: if you can't feed them, don't breed them
@MickeyGouda | 02-05-21 | 10:24: waarschijnlijk ook 7 vaders die wat bijdragen elke maand. Mooi verdienmodel.
@MickeyGouda | 02-05-21 | 10:24: If you can't feed them, don't breed them! Dat zou de rode draad in al dit soort zaken moeten zijn.
@Kopieerapparaat | 02-05-21 | 10:18: het tarief is ongeveer 7 euro per uur. Per 6 kinderen moet er 1 begeleider zijn. Die moet betaald worden, alsmede het pand dat aan allerlei regeltjes moet voldoen. Volgens mij is het geen vetpot. De regeltjes van de overheid bepalen uiteindelijk de kosten.
@MickeyGouda | 02-05-21 | 10:24: kinderbaisjlag
@BobDobalina | 02-05-21 | 10:21: Gelegenheid maakt de dief Bob. Die uitvreters maken gebruik van de beschikbare middelen. Ik ben het met je eens hoor dat je zelf in staat moet zijn om de verantwoordelijkheid te kunnen dragen van een gezin, maar die uitvreters doen eigenlijk niets verkeerd. Het is het systeem dat niet deugt.
we moeten niet vergeten dat de Raad van State ook zijn goedkeuring heeft gegeven aan het collectief beschuldigen van faude.
Nadat de landsadvocaat de Raad had voorgelogen. Dus foutieve input, geeft foutieve output. Ik denk dat de RvS wel anders beslist had als de landsadvocaat niet gelogen had.
@Kopieerapparaat | 02-05-21 | 10:22:
Dan vraag ik me af wat hij precies gezegd heeft.
Al deze mensen zitten in netwerkje die aan elkaar bekend zijn.
Dit moet gewoon door het Openbaar Ministerie uitgezocht worden met gevolgen voor de betrokkenen.
Oh wacht.... Dat is de staat.
Leuker kunnen we het niet maken
Had ik al gezegd dat ik de heer Azarkan een uitstekend kamerlid vind. Ook weer zo'n typisch geval van de juiste man bij de verkeerde partij.
Boeven vang je met boeven, dat ben ik met je eens, maar het blijft een trol in de tweede kamer.
Ik vind Azarkan een uiterst scherpe man, die op de goede plek zit. Hij past nergens anders.
En in tegenstelling tot de bijvoorbeeld hele VVD partijtop heeft ie ook nog eens een echte baan in het echte leven gehad. Dus hij weet waar hij over praat.
Scherp is ie zeker. Sporadisch toont ie nu zelfs aan niet altijd dom te zijn.
Desondanks jammer dat ie niet voor alle Nederlanders opkomt, maar daar alleen maar staat voor volk dat de Religie der Jongeren aanhangt.
@Analia von Solmsch | 02-05-21 | 09:58: Dat valt - in tegenstelling tot Kuzu - dus nogal mee; hij lijkt het over een andere boeg te gooien tegenwoordig. Gewoon het algemeen belang dienen met de nadruk op zaken die bij zijn achterban spelen. Misschien dus wel de juiste man bij de juiste partij, zeker als hij daar een wat redelijker wind kan doen waaien.
Maar zijn echte beproeving is in kwesties die over zijn achterban gaan. En dan bedoel ik niet flauwekulkwesties met hoge zichtbaarheid zoals verbieden / toestaan van de azaan, hoofdfoekjes, of meedoen met de ketelmuziek over BLM. Maar over zaken als bestrijden van discriminatie, immigratie en uitzettingen, de relatie met Turkije en Marokko, enz.
Waar, VanBukkem. Toch bezie ik hem met wat ikzelf een gezonde dosis wantrouwen noem. Want als het erop aankomt, wat is bij hem dan nader: het hemd of de rok? Ofwel: wat Muxje hierboven zegt.
@Realism Is All | 02-05-21 | 10:06:
Ja maar ja, daar hebben op zich bijna alle politieke last van, dat ze alleen maar voor de eigen doelgroep opkomen ipv voor het landsbelang. De meeste politieke partijen zijn eigenlijk gewoon maar lobbyclubjes.
@Muxje en @MickeyG
We gaan het zien. Hij krijgt van mij voorlopig in ieder geval het voordeel van de twijfel.
@VanBukkem | 02-05-21 | 10:19:
Dat pleit voor je! Ik kom uit Gouda, dus ik wil het eerst zien.
Er zijn hele nare dingen gebeurd, maar ik krijg dat verhaal van die mevrouw die ruim 60k aan kinderopvangtoeslag opstreek terwijl haar drie kinderen niet eens naar de kinderopvang gingen maar niet uit mijn hoofd. Er zijn heel veel mensen rijk geworden van pure fraude. Die mevrouw overigens, is niet veroordeeld. Want ze liet haar zaakjes behartigen door een of ander frauduleus bureautje en ze wist uiteraard niet dat ze iets strafbaars deed. Want ze had er recht op, zo werd haar verteld. Dat ze dat bureautje zo'n 20% van de opbrengst moest betalen, was ook niet vreemd. En als je gratis geld van de overheid krijgt, stel je geen vragen, toch? Wordt haar naam nu ook gezuiverd?
Dit geval gaat over mensen die in het buitenland wonen, in Nederland werken, gewerkt hebben, hetzij in loondienst of als zelfstandige.
Zij hebben te maken met Belastingdienst Heerlen, waar deze brief ook van komt.
@VW, alles ist vorbei | 02-05-21 | 09:57: Alle brieven komen uit Heerlen. Dit gaat dan ook over Jan en alleman
Er wordt overal fraude gepleegd. Daarvoor hebben we het OM.
Als er verdenkingen zijn moet dit per geval worden uitgezocht. Dat is heel duur trouwens.
Fraude vind op allerlei niveaus plaats. Er zijn ook ambtenaren heel erg rijk geworden van fraude. Directeuren van woonstichtingen, noem maar op, maar daar zijn opsporingsdiensten voor.
Je krijgt geen bekeuring op voorhand als je een snelle auto hebt, want dan zul je vast een keer te snel rijden.
@luistukvreten | 02-05-21 | 10:09: nee hoor komen uit apeldoorn
Van de aanvragers van de 30.000 compensatie zijn er behoorlijk veel die niet eens kinderen blijken te hebben. Dat zijn natuurlijk geen fraudeurs maar mensen die zich een beetje vergist hebben. Zielig voor ze, als zij zomaar als fraudeur bekend komen te staan. Een schande. Of om met Geert te spreken, een grof schandaal!
Tenzij er natuurlijk een foute koppeling met de SVB was ofzo. Denk ik dan maar even. Als werkelijk mensen die geen kinderen hebben, dit gokje wagen dan vragen ik mij toch af wat de achtergrond van die mensen is.
Talentlozen die een puinhoop van hun leventje hebben gemaakt en nu van de overheid compensatie eisen.
Nee vooral mensen die wegens andere problemen in slecht vaarwater kwamen en nu proberen hier een graantje mee te pikken.
Het is verrassend om te zien hoe snel de opinie kantelt. Moesten we jaren geleden meer werk maken van fraudebestrijding, nu zijn het allemaal slachtoffers en horen we niks meer over de fraudeurs. Ik heb hard moet lachen om de compensatieaanvragers die geen kinderen hadden. Kennelijk loont het nog steeds om dit soort opzichtige fraude te plegen.
@van Oeffelen | 02-05-21 | 10:01: Met talentlozen bedoelt u 'kleine luyden'?
Zodra een (landelijke/lokale) politicus, minister of stas zich schuldig maakt aan fraude, bijvoorbeeld het teveel declareren van reiskosten en vergoedingen (uit de belastingpot), worden die dan net zo hard aangepakt als de toeslagen slachtoffers?
Nee natuurlijk niet.
Hee, we hebben een minister-president die zijn kont afveegt aan de grondwet, en die wordt niet alleen niet bestraft, hij mag het gewoon weer opnieuw proberen. Met dank ook aan de kiezers.
@VanBukkem | 02-05-21 | 10:01: Aan de grondwet? Hoezo?
Na 20 jaar gezeur, gesteggel, aanslagen, boetes en rechtszaken afscheid genomen van de blauwe brieven brigade in NL vorig jaar
Ze waren verrassend inschikkelijk maar de keus was dan ook vertrekken en -tig jaar procederen (met grote kans dat ze nooit een euro zullen zien) of schikken/slikken en genoegen nemen met een kwart van wat ze in gedachten hadden
Een goede fiscalist verdient zichzelf uiteindelijk altijd terug :)
Benieuwd wat er voortvloeit uit deze oproep
En na het bezwaar maken door het invullen van de brief, omdat je niet als fraudeur geregistreerd wil staan, kom je waarschijnlijk terecht in de databases vervelende en lastige burgers. En dan is er altijd wel een ambtenaar te vinden die ook dat weer weet te misbruiken. Aaaaarch....
Is de ambtelijke top eigenlijk al oneervol de laan uitgebonjourd? Of zitten die nog steeds lekker op hun plek? Het beangstigt mij dat in één van de belangrijkste organisaties van ons land incompetentie en criminaliteit gewoon getolereerd wordt...
Ambtelijke onschendbaarheid noemen we dat.
Maar wel raar inderdaad ja. Die zogenaamde topambtenaren die daar de boel bestieren worden volledig ongemoeid gelaten, en zo'n Fransje Weekers, die van toeten noch blazen weet, wordt de laan uitgestuurd en vervangen door zo'n andere pipo die ook van toeten noch blazen weet en eerst weer moet bijgepraat worden door diezelfde topambtenaren die er een potje van hebben gemaakt. In plaats van dat zo'n staatssecretaris bij zijn aantreden nou gewoon meteen die hele top de laan uitstuurt; dat zou ik doen.
Meer blauw op straat; al die belastingenveloppen ongezien het raam uit.
Hahaha gelukkig was ik geen koffie aan het drinken
Chapeau
Het kan en gaat alleen maar erger worden nu politieke partijen - van links tot rechts -
uit de corona- en klimaatcrisis geconcludeerd hebben dat de overheid groter en machtiger moet worden om de in hun ogen grote opgaven van deze tijd op te lossen. Biden is daar een mooi voorbeeld van.
Bij ons is zelfs de VVD helemaal op de tour van grote en machtige overheid.
Meer overheid: we gaan het merken...
Overheid slokt al bijna de helft van het BNP op, en belastingen kunnen nauwelijks hoger. Daarentegen zijn er enorme efficiëntieslagen te maken maar dat zou weleens een overbodige ambtenaar z'n baan kunnen kosten dus daar hoor je nooit iemand over.
Links? Wat is dat? Met krap één zesde van de zetels, staan die buitenspel.
@Diederik_Ezel | 02-05-21 | 09:47:
De belastingen kunnen best hoger. Grote bedrijven betalen vrijwel geen belasting meer hier. Het probleem is dat rechts Nederland de lasten volledig naar burgers heeft verlegd.
@Diederik_Ezel | 02-05-21 | 09:47: je doet je naam eer aan... Multinationals doen er alles aan om geen of weinig belasting te betalen. Dáár zit het grote geld. Niet op het weg automatiseren van een paar duizend ambtenaren.
@* Il Principe * | 02-05-21 | 09:47: links is: sp, gl, PvdA, x66, cda, cu, vvd, denk, bij1. Dat is helaas wel meer dan 1 zesde.
@Ride_On | 02-05-21 | 09:56:
Natuurlijk, verzin je eigen definities maar, fantast.
Minder overheid zou het moeten zijn, maar al die schreeuwers uit de Pvv en Sp hoek willen precies het tegenovergestelde.
@* Il Principe * | 02-05-21 | 09:57: keek je even in de spiegel?
@* Il Principe * | 02-05-21 | 09:47:
Het getalsmatige zegt niet alles. Let maar op de samenstelling en vooral de geest van het komende regeeraccoord. Zeker links!
@Ride_On | 02-05-21 | 09:56:
Hear hear. Ooit was de VVD voor een kleine overheid. Ooit....
@van Oeffelen | 02-05-21 | 10:03:
Ja, ook dat nog.
@van Oeffelen | 02-05-21 | 10:03: Er staat mij niet bij dat de PVV meer overheid zou willen. Het staat mij wel bij dat het CDA ijverig geholpen heeft om de overheid weer groter en bureaucratischer te maken. Over schreeuwen gesproken...
Volgens mij ligt er nog veel meer ellende.
Waarom houdt Rutte zich bijna wanhopig vast aan de macht. Is er nog meer dat binnenskamers moet blijven?
Een volkomen nieuwe regering zou wel eens iets tegen kunnen komen.
De belastingdienst was een perfect werkende heffingsdienst.
Dat hele toeslagencircus is opgetuigd door de 2e kamer met wetten/amendementen(en boter op het hoofd) uit de pre-woke linkse Pvda-hoek voor de "zwakkeren" die niet/NOOIT gewend waren(en in staat....) met de belastingdienst te communiceren. Het verhaal is heel simpel: als men 2 of 3 brieven liet liggen/verkeerde info gaf ging het volledig mis. Dat dit bij specifieke groepen zo ging.... daar is zelfs het eerlijkste/neutraalste algoritme niet tegen bestand.
Tijd voor politiek met hogere IQ's.
Dat toeslagen gebeuren hadden ze inderdaad nooit bij de belastingdienst moeten onder brengen. De dienst werkte prima. Toeslagen is een hele andere tak van sport, die kennis had de dienst niet! De processen en IT bij de dienst waren daar ook helemaal niet op ingericht.
De 2e kamer van toen heeft daar schuld aan.
Later heeft de dienst zijn kennis en data die ze hebben gebruikt voor andere doeleinden.
En we hebben nog wel 400 miliard uitgegeven aan migratie.
Dat was heel belangrijk.
Inderdaad, wel voor de fabriekseigenaren. Die kregen een hoop goedkope arbeiders op kosten van de samenleving. vvd en cda mogen trots zijn.
@* Il Principe * | 02-05-21 | 09:42: Meer mondjes is meer BTW inkomsten. En er wordt meer geleend. Den Haag zag dat het goed was.
@* Il Principe * | 02-05-21 | 09:42:
Die arbeiders kregen natuurlijk ook toeslagen
@* Il Principe * | 02-05-21 | 09:42: de massa immigratie is links beleid, idd mede uitgevoerd door vvd en cda maar het hele kartel is hier schuldig aan met hun linkse politiek. Bovendien vraag ik me af of het bedrijfsleven hier zo blij mee is. Vele immigranten werken helemaal niet en bedrijven moeten blijkbaar gedwongen worden immigranten in dienst te nemen omdat ze die eigenlijk liever niet hebben. Daarnaast kost het ze bakken met geld. De burger betaalt dit grotendeels maar wie betaalt die burger? Juist ja, het bedrijfsleven.
@Ride_On | 02-05-21 | 09:51:
Leugens, duik maar eens in de achtergrond van "wervingsovereenkomsten". Allemaal afgesloten door rechtse kabinetten om voor goedkope arbeid voor ondernemers te zorgen.
Precies het geld wat het gas uit Slochteren ons in het laatje bracht.
@* Il Principe * | 02-05-21 | 09:55: Toen die beëindigd waren, waren hier amper gastarbeiders en die konden vanwege "gast"gemakkelijk teruggestuurd worden. Maar dat mocht niet van Joop & Co. De grote stroom invasieve exoten is vanaf eind jaren '80, vanwege zeer gemakkelijk vestiging hier. Dat laatste is echt door links geëist vanaf Den Uyl (en Rutte die om te kunnen regeren altijd makkelijk toegaf).
@Grachus | 02-05-21 | 13:05: Klopt. Toen rond 1970 duidelijk werd dat er voor die gastarbeiders geen emplooi meer was, hadden ze nog makkelijk teruggestuurd kunnen worden en dat hoorde ook bij de afspraken. Het is links die dit tegengehouden heeft en vervolgens de deuren wijd opengezet heeft. Links had namelijk een nieuw proletariaat annex electoraat nodig, dachten ze.
@ Grachus | 02-05-21 | 13:05
@5611 | 02-05-21 | 14:17:
Echt, hoe kom jullie aan die onzin. Gezinshereniging is een cda-dingetje.
@5611 | 02-05-21 | 14:17: Over welke gastarbeiders heeft u het eigenlijk?
Volgens mij is de beerput nog lang niet leeg. Blijf aub roeren waar het stinkt GS!!
Misschien kan GS de ware omvang van de fraudeurs eens onder de aandacht brengen, 3 tot 4 ton mensen per jaar.
Enige oplossing is een complete reset van het belasting- en toeslagenstelsel. Start compleet opnieuw en houd het simpel en generiek. Bijvoorbeeld een belastingvrije voet tot €20.000, daarboven slechts 2 treden inkomstenbelasting. Schrap alle toeslagen. Schrap alle belastingen op bezit of vermogen, want dat is gewoon diefstal. En combineer dit alles met een grote reset van ons parlementair stelsel. Weg met de Eerste Kamer, in plaats daarvan een constitutioneel hof. Halveer de Tweede Kamer. Maak een stelsel waarbij voorkeursstemmen op een volksvertegenwoordiger worden omgezet in stemkracht van die ene vertegenwoordiger i.p.v. zetels voor de partij waar ie toevallig lid van is. En streef bij elke beslissing naar een kleinere (€) overheid.
Bij elke actie die een ambtenaar uitvoert, moet ie er 100% bewust van zijn dat ie gemeenschapsgeld kost. Eigenlijk zouden ambtenaren geen uurloon mogen krijgen, maar prestatiegericht moeten worden beloond.
Als ze dit met de Great Reset en Build Back Better bedoelen, dan hebben ze mijn zegen! (Maar dat zal wel weer niet...)
... en toen werd je wakker?
Je begon zo goed
Het is natuurlijk de bedoeling dat alleen het gepeupel zich aanpast.
In die laatste schuilt wel gevaar.
Een ambtenaar die zich bewust moet zijn van... Helaas zal dat enkel werken, als je er een heel dwingende stimulans achter hangt. Hoe goudeerlijk alle ambtenaren ook mogen zijn, ook het huidige systeem ging al snel over de schreef omdat het hele debacle voor alle ambtenaren, van de programmeur, via de uitvoerende tot aan de 'wettelijk verantwoordelijke', totaal geen invloed heeft op eigen presteren of functioneren. Schouders ophalen en verder.
Hoe anders zou het zijn als je weet dat je, als je een fout maakt, er een protocol is dat van een berisping tot persoonlijk faillissement kan leiden.
@TmC | 02-05-21 | 09:39: waar ging het fout? Help me. Verbeter het idee. Vul aan en/of verbeter. Ik heb de wijsheid ook niet (volledig) in pacht.
Het interesseert een ambtenaar geen zier wat de uitkomst is van zijn dagelijkse 8 uur worsteling om de dag door te komen. En waarom zou hij. Waar moet hij op afgerekend worden dan en door wie? Zijn Baas Klaas Vaak? Totaal verrot fundament.
@Betterworld | 02-05-21 | 09:48: Dat heet tegenwoordig 'geen skin in the game'.
En dat is hier 100% van toepassing.
@ Timide_Aso
Bizar, als ik geld verdien met hard werken, moet dat worden belast. Als ik geld verdien met het hebben van vermogen waar mijn voorouders voor hebben gewerkt, is dat niet belast? Je hebt je nick goed gekozen.
Geen belasting op bezit/vermogen? Prins Bernard en zijn vriendjes en de quote 500 zullen u heel dankbaar zijn. U houdt de ongelijkheid graag in stand. Wat mij betreft mag erfbelasting naar bijna 100 en de belasting op vermogen flink omhoog. Belasting op arbeid moet omlaag.
@* Il Principe * | 02-05-21 | 09:53: als dat vermogen al eerder belast is, dan is het klaar. Als er verdíent wordt op dat vermogen, bijvoorbeeld rente, dan zijn dát de inkomsten maar niet het reeds belaste vermogen zelf. Anders is het gewoon diefstal.
@Ride_On | 02-05-21 | 10:04: dankjewel Ride_On.
Het gaat mij inderdaad om puur vermogen, dus zeg spaargeld op de bank (wat je opzij hebt kunnen zetten, nadat al je kosten en inkomstenbelastingen er af zijn gehaald.)
Idem met erfbelasting. Hoezo moet de overheid daar tussen zitten met zijn poten? Idem met giften. Hoezo mag ik wat van mij is niet onbeperkt aan anderen geven? Idem met huizen of auto's of anders spul. Eenmaal aangeschaft, dan is het van jou. Eventuele netto inkomsten daaruit zou je kunnen belasten. Bijvoorbeeld als je je huis verhuurt of met overwaarde verkoopt. Dan zou je bijvoorbeeld alleen over die overwaarde wat belasting kunnen heffen (gecorrigeerd met de inflatie).
@Timide_Aso | 02-05-21 | 10:11: ja, maar dat zou logisch en redelijk zijn.
Er is in Nederland een enorme ongelijkheid qua verdeling van vermogen. We doen het redelijk goed qua inkomen. Zelfs als je inkomen progressief belast laat je dit systeem eigenlijk in stand. Door vermogen en ook erfenissen niet te belasten is er een groep mensen die niet tot nauwelijks hoeft te werken en dus ook nauwelijks belasting betaalt terwijl ze een groot deel van Nederland bezitten. Het is erg leuk als u roept, belasting op vermogen is diefstal. Het is de overheid echter niet te doen om uw spaartegoeden van een tonnetje of wat. We moeten de nutteloze huisjesmelkers en extreem rijken belasten. Dan kan niet zonder belasting op vermogen.
@BobDobalina | 02-05-21 | 10:37: Een slechte analyse leidt vrijwel altijd tot slechte maatregelen.
In de eerste plaats mis ik een analyse over vermogen versus leeftijd. Oudere woningbezitters met een afbetaald huis hebben tonnen meer vermogen dan iemand die net een huis heeft gekocht. Maar over dertig jaar zijn die starters zelf de vermogenden.
Als ze tenminste de kans krijgen om een huis te kopen en daar gaat het mis, want in hun oneindige gepruts heeft de overheid de woning-"markt" volledig verkloot en is het kopen van een huis voor alleenverdieners vrijwel onmogelijk en in toenemende mate voor tweeverdieners met een bescheiden salaris eveneens.
In de tweede plaats is belasting op vermogen een dubbele belasting. Net als trouwens BTW over brandstofaccijns dat is. Op enig punt moet je als overheid de tering naar de nering zetten. Anders eindig je met een systeem wat bestaat uit niet meer dan "pluk maar raak".
De effecten voor de rijkste Nederlanders zijn waarschijnlijk minimaal, want die zijn zowel fysiek als economisch mobiel.
Ten derde hebben de extreem rijken bij lange na niet genoeg vermogen om een langdurige substantiële bijdrage te leveren aan de schatkist. Je kunt vermogen één keer afnemen en daarna houdt het op. Zie Eat the rich van Bill Whittle op YouTube.
Ten vierde is het een sentiment wat is geboren uit jaloezie, het zogenaamde whiny little bitch syndrome. Hoe precies doet andermans vermogen jou pijn? Kun je aanwijzen waar je gekwetst bent als iemand anders zijn zaken goed voor elkaar heeft?
Ten vijfde zijn mensen ook calculerende burgers. Belast je vermogen, dan heeft dat gevolgen voor de bedrijvigheid en investeringen. Belasting werkt als een boete. Als bedrijvigheid, investeren en succesvol proberen te worden tekenen zijn van slecht gedrag, dan is een boete de juiste manier om dat tegen te gaan. De vraag is natuurlijk wel wat je overhoudt als je onderaan de streep iedere vorm van rendement wegbelast. Dat weten we trouwens wel: de lamlendigheid en uitzichtloosheid van de socialistische staten.
@BenBinnen | 02-05-21 | 11:24: mooi verwoord. Er is heus van alles aan te merken op kapitalisme maar het is de minst slechte optie. Socialisme en communisme hebben inmiddels echt wel aangetoond dat het niet houdbaar is. Ik heb minder moeite met kinderen van toevallig rijke ouders dan met wie dan ook die op welke manier dan ook de boel besodemieterd en recht denkt te hebben op van alles.
@BobDobalina | 02-05-21 | 10:37: Verdeling van vermogen? Hoezo moet dat verdeeld worden? Geïnspireerd door Cuba? Wat een lulkoek.
Zo'n Supreme Court als in de USA? Volledig gepolitiseerd. En welke rechters komen daar dan te zitten?
Voorkeurstemmen omzetten in stemkracht? Dat gaat volledig fout en uit de klauw lopen.
Maar over die duizenden fraudeurs die zo wel door de mand vallen hoor je dan niks. Alleen maar over anekdotische slachtoffertjes.
Geheel juist. En over een aantal anekdotische slachtoffertjes heb ik ook zo mijn bedenkingen. Ook geen idee waarom iemand kinderen neemt, niet wenst te gaan werken, kinderen vanwege "druk druk druk" lekker op opvang tieft en ik daar aan mee moet gaan lopen betalen. Opvoeding 2.0 ofzo.
25,000 anekdotische slachtoffers waarvan bij streekproeven ~95% onterecht als fraudeur was aangemerkt. Valt me tegen hoe slecht geïnformeerd u bent.
Fraude is van alle tijden Oeff.
Bij alles wat de overheid uitgeeft kun je gerust een percentage fraude aftrekken.
U geeft ook altijd netjes uw belasting op?
@Lorejas | 02-05-21 | 09:36: kinderen, katten en binnenroken.
@Diederik_Ezel | 02-05-21 | 09:36: en 3 ton fraudeurs per jaar waar geen spaan tussen te krijgen valt.
@van Oeffelen | 02-05-21 | 10:05:
Klaarblijkelijk maakt de politiek het wel erg eenvoudig om te frauderen. Er is de laatste tien jaar dan ook geen reedt aan gedaan. Sterker nog, er zijn alleen nog maar meer ondoorzichtige toeslagen bijgekomen. Rutte en zijn "minder overheid verhaal". Het is dat het een nitwit is, anders zou ik hem nog serieus nemen ook. De man loopt op eieren omdat meneer als eens voor het bankje heeft gestaan in verband met discriminatie van Somaliërs. Een vergelijkbaar dossier, echter wat kleinschaliger.
Ik doe alles zwart, nooit problemen met de Belastingdienst.
Zo werkt de BD bij rapportage ook het liefst; alles zwartlakken, nooit problemen..
Hear hear
@EEnzame SchizofrEEN | 02-05-21 | 09:43: Voel me dan ook sterk verbonden met deze prachtorganisatie.
Van de week hoorde ik van iemand dat hij zomaar 30k heeft ontvangen. Die man heeft niet eens kinderen. Het gaat nog steeds lekker daar.
Verbaast me niets. En dan schrijven sommigen hier:'waar gewerkt wordt vallen spaanders'. Dit is ook zo'n spaander. Geld van de burger lekker weggeven, in dit geval per ongeluk aan de verkeerd meneer.
Grote kans dat die meneer over een jaar of 10 plots een naheffing krijgt van 2 ton.
Ik ben netto-netto-netto-belastingbetaler. Ik krijg alleen goedkeurende duimpjes op Facebook van de belastingdienst. Ze liken me.
Vreemd. Ik krijg, als ik bij de BD inlog, altijd een schermpje met de melding LOL.
Je hebt gelijk. Zet net mijn leesbrilletje op. Het waren middelvingertjes in plaats van duimpjes.
Ah man wat lastig om te zeggen, want DENK gedachtengoed. Maar Azarkan toont zich op dit dossier al een tijd lang een prima Kamerlid.
Doet het geheel niet verkeerd, zeker in vergelijking met die twee Turkse minkukels.
Waarschijnlijk veel moslims betrokken bij dit onderwerp.
Dat vind ik nou aardig aan gs en guurders. Rationeel genoeg om soms hun gelijk in te slikken.
Zijn achterban is relatief oververtegenwoordigd in dit dossier. In die zin een goede volks vertegenwoordiger idd
@BASinnic | 02-05-21 | 09:31: Zijn achterban bestaat uit die 5%....
@Koning BongoBongo | 02-05-21 | 09:27: de achterban van Azarkan...
Wanneer wordt de Nederlandse overheid beschouwd als een criminele organisatie?
Er zijn organisaties voor minder overtredingen en/of misdaden beboet / ontbonden.
Er zijn aantoonbaar ambtsmisdrijven gepleegd van regeringsniveau tot de "werkvloer". Ambtenaren van hoog naar laag dekken elkaar nu allemaal in. Het OM en rechters draaien immers ook gewoon mee in dit achterlijke circus.
"Human decisions are removed from Belastingdienst. FSV begins to learn at a geometric rate. It becomes self-aware at 2:14 a.m. Eastern time, August 29th. In a panic, they try to pull the plug on February 27, 2020."
Mooi
Dus daarom die belastingblauwe terminator bij de AH
Als dit niet boven water was gekomen hadden die mensen gewoon moeten betalen. Onze overheid had dat geld gewoon in zijn zak gestoken. Dat was sowieso al een reden om het in de doofpot te stoppen.
De overheid zal nu ergens anders geld vandaan moeten halen..........
U mag eenmaal raden wie voor dit gelag mogen gaan opdraaien..
Rupsje Nooitgenoeg klopt heus wel weer aan voor meer geld.
Misschien nog een marineschip aan de ketting leggen?
@Ommezwaai | 02-05-21 | 09:28:
Ze zitten aan de grens.
@Mr.Crowley | 02-05-21 | 09:28:
Rutte en zijn vazallen rekken die grens heus nog wel even op hoor.
@Ommezwaai | 02-05-21 | 09:32:
Bezuinigen op de politie?
@Ommezwaai | 02-05-21 | 09:32:
De toeslagen affaire heeft bewezen dat er niet meer zoveel valt te rommelen met het inkomen van mensen.
De NPO, gemeentelijke cultuurprojectjes, verhuurdersheffing en anders toch maar weer de accijnzen met 25 cent verhogen.
@Alexander des Burgus | 02-05-21 | 10:05:
Daar trapt niemand meer in.
Geen instantie durft nu ook maar iets te controleren, gevolg, lege schatkist, gevolg extra BTW verhogingen.
De overheid smijt met geld, overal wordt er gegraaid. Belastingmedewerkers die een half miljard meekregen. Ja, ik begrijp best dat er een boel mensen zijn die ook eens iets proberen. De oorzaak van die verziekte moraal, ligt niet bij de burgers zelf.
Gelegenheid maakt de graaier....
Goed voorbeeld doet goed volgen.
Verrek, moet mijn aangifte nog doen.
Hier nog steeds te kutten met die verdeling tussen mevrouw schizo en meneer schizo. Een beetje programmeur had er een simpele knop voor gemaakt:'druk hier om de verdeling zo uit te voeren dat er een maximaal teruggave is.'
Maar nee, je mag zelfs als je wat terug krijgt, zelf uitvogelen hoe je hier het beste resultaat kunt krijgen. De belastingdienst, die ooit pronkte met de tekst 'leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker'.
Bij de belastingdienst of van de belastingdienst?
@EEnzame SchizofrEEN | 02-05-21 | 09:29: of ze rekenen het zelf uit. Het is aan hen te berekenen wat je verschuldigd bent.
@Knufter | 02-05-21 | 09:32:
Dat laat men tegenwoordig geheel aan de aangever over. En als het dan fout loopt, grijpt men gelijk snoeihard in. Het blijft overheid hoor.
@Knufter | 02-05-21 | 09:32: Wat ommezwaai schrijft; de BD, of beter het algoritme van de BD, heeft een bedrag in 'het hoofd', de burger mag proberen dit te raden, daar komt het op neer. Zit u binnen de toleratiegrenzen van de nominale waarde, is er niets aan de hand. Komt u maar een euro buiten één van die grenzen dan hangt u.
Uiteraard is het voor de burger compleet onzichtbaar wat die grenzen zijn. De zogenaamde menselijk maat is er uiteraard volledig uitgesloopt want dat moeten we niet willen. Om vervolgens middels toeslagen etc. enigszins iets menselijks er in te bouwen wat totaal niet werkt, wat ook die werken met algoritmes.
Nare gevolgen hebben gehad, of nog zullen krijgen.
je weet het tegenwoordig niet meer. De verantwoordelijken van de oude situatie zitten er nog steeds.
Aangezien ik denk dat we steeds meer problemen gaan krijgen in ons monetair systeem, zou dat nog wel iets kunnen worden.
Einstein zei het al eens: "We kunnen een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
Het is wachten tot de faal bij de Pia-orgaan-roof-wet, verkeerde invoering, toegang tot onbevoegden, fout bij de uitvoering en data roof, oops sorry.
Kernwoorden "zorgvuldig", "geborgd", "procedure" en "commissie".
Daarna "stinkende best" en "lessen"
En dan een computer de schuld geven... Alsof die zichzelf programmeert.
Zo ken we onze overheidsdienaren weer... Alles en iedereen de schuld geven behalve zichzelf. Benieuwd of er nog gesaneerd wordt na de corona-crisis in het bestand van de ambtenarij. Ik vrees dat de werkende weer mag opdraaien voor het in stand houden van dit veelal nutteloze circus.
@Ommezwaai | 02-05-21 | 09:19: Het vreemde is, dat binnen die ambtenarij het woord saneren eigenlijk betekent dat je de incompetente mensen doorschuift binnen de organisatie en vervolgens nieuwe mensen aanneemt om de ontstane gaten op te vullen. Die gaten ontstaan in het geval van de BD dan doordat ze zeer capabele mensen met een flinke som geld hebben laten weggaan óf die zijn voor zichzelf begonnen omdat ze het systeem in hun vingers hebben en voor meer geld anderen gaan helpen de BD te overwinnen.
Hoe dan ook: saneren betekent in de praktijk een achteruitgang van het totaal.
En dan nog zeggen: "Het moet allemaal anders en menselijker"
De ranzige gedachtes van Mark Rutte zijn zelfs gemeengoed bij de Belastingdienst geworden...
De relatie tussen 'menselijker' en Rutte ontgaat me een beetje.
Als politici het over 'menselijker' en 'menselijke maat' hebben, betekent dit dat de hardwerkende Nederlander weer veel geld moet ophoesten.
Fraudebestrijding juich ik toe, en waar gehakt wordt vallen helaas soms spaanders. De staat der Nederlanden is geen pinapparaat voor luie burgers.
Ik ben benieuwd wat men in den beginne als acceptabele fout marge aanvaardbaar vond. 10% onschuldige gezinnen gesloopt? 25%? Wat dacht men toen dit systeem op de burgers werd losgelaten.
Ben ik helemaal met je eens, het is niet normaal hoeveel mensen in Nederland zich niet 100% aan de wet houden of niet op een of andere manier frauderen.
Helaas kan je concluderen dat niet de buitenlanders maar wij (ik probeer wel een oprecht leven te leiden) als Nederlands volk door en door verrot zijn.
We kijken alleen naar anderen maar zelf zijn we vaak net zo corrupt.
We zijn aan het de-evolureren ons IQ loopt terug en ons EQ is al bijna niet meer bestaand.
Wat een KUT mensen zijn we toch geworden...
Moordbestrijding juich ik toe, en waar gehakt wordt vallen soms spaanders.
Mensen op basis van algoritmes oppakken en opsluiten voor moord lijkt me echter het andere uiterste.
Gehakt is niet halal.
De Staat der Nederlander verzint de regels en faciliteert zelf dat Nederland wordt misbruikt als pinapparaat voor luie burgers. Zoveel ambtenaren en dan nog zo'n systeem in stand houden. Wat een soap begint het toch te worden.
@YG | 02-05-21 | 09:18:
Totale onzin natuurlijk, laat die cijfers maar zien dan.
@Dandruff | 02-05-21 | 09:21:
Blijkbaar doet de heer of mevrouw YG wel aan enige zelfreflectie. Ik herken mij niet in de tegel...
@YG | 02-05-21 | 09:18: tsssss...
Ik ben nog niet corrupt.
Maar gezien het niveau en de instelling van onze overheid/regering kan ik dat maar beter wel worden.
@YG | 02-05-21 | 09:18: U keek nooit naar Opsporing Verzocht?
Er is niets mis met een computer die een verdachte situatie aanmerkt en een belasting ambtenaar gedegen onderzoek doet en als er iets niet in de haak blijkt maatregelen neemt. Maar dat leek te veel op werken, dus neemt de computer nu de maatregelen en worden alle tussenliggende stappen overgeslagen. De overheid moet het belasting en toeslagen stelsel zo ver vereenvoudigen dat het met bepekte mankracht (m/v) en zonder computer te handhaven is.
@Dandruff | 02-05-21 | 09:21: Kijk alleen maar naar Opsporing Verzocht als je kudtvolk zoekt. YG is nog niet helemaal wakker ..
U begrijpt werkelijk niet de ernst van een falende rechtsstaat. En dat is ambtenaar. Verklaart veel.
En de burgers zijn geen pinautomaat voor de luie overheid.
Als de burger dan volgens onze Blunderende Belsatingdienst een fraurdeur is
laat men dat maar aantonen bij de rechter, mét bewijs mag ik hopen
Aangifte doen tegen de dienst, dan moeten de ambtenaartjes met bewijs komen
Als je bedoeld het aantal “hoofdrol-spelers” met een migratie-achtergrond dan snap ik Uw punt, maar dat zijn ook vaak de vaak primitievere strafbare feiten. Ik zit vaak op de weg, maar de veel al dikke bakken die mij inhalen ondangs dat ik zelf op het randje van het toelaatbare rijd, is toch voor 90% wit, we zijn nou eenmaal een volk wat houd van regels-voor-anderen, laat dat duidelijk zijn.
@Tobi | 02-05-21 | 09:44: Helaas komt dat de schunnigheid van de BD om de hoek kijken. Het is als David tegen Goliath. De BD heeft een héél lange adem, tegen de tijd dat uw zaak voor komt, een uitspraak volgt en er een restitutie zou volgen, bent u al lang overleden. Niet van frustratie, simpel ouderdom. De BD rekt uw proces makkelijk met 50 jaar uit als het aan hen ligt.
@YG | 02-05-21 | 09:53: Dan nodig ik u van harte uit eens een paar middagen hier in 010 rond te proberen rijden. Hier zitten in de duurste wagens meestal toch jonge allochtone jongetjes van maximaal een jaar of 20. Hoe dan?
@Velen...
Prima als je eerlijke zelfreflectie hebt, ik maak alleen geen verschil tussen strafbare-feiten en “handig-gebruik” (of misbruik) van regels, die kennelijk niet goed gehanthaafd of compleet zijn, ik blijf er bij dat velen Nederlanders zichzelf onterecht op een deug voetstuk plaatsen terwijl ze zelf vinden dan andere regels er niet voor hen zijn.
Ik woon zelf in 010 en ik werk bij J&V ik denk dat ik zelf wel een reeel beeld heb dank U.
@YG | 02-05-21 | 10:01: Eenieder heeft zijn eigen realiteit ,maar Opsporing Verzocht laat toch echt weinig aan de fantasie over.
@de visser | 02-05-21 | 09:32: Wat beweert U eigenlijk?
REAGEER OOK