Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

HUP SUPER LEAGUE HUP

Laat de FIFA in zijn hempie staan!

De FIFA organiseert het WK in Qatar over de ruggen van 6500 dode arbeiders. De UEFA plant een Europa League finale in het altijd sfeervolle en voetbalgekke oliestaatje Azerbeidzjan. De Spaanse bond verplaatst de Spaanse (!) Supercup finale naar Saoedi-Arabië (dit is echt waar), net als de Italiaanse. En nu willen de succesvolste clubs van Europa (Real Madrid, Barcelona, Liverpool, etc. etc.) los van deze bonden een eigen competitie oprichten en opeens is iedereen en zijn Boris Johnson moreel verontwaardigd. Ja kom nou.

De voetbalcompetities in Europa worden al jaren volgens hetzelfde saaie en volkomen onlogische stramien georganiseerd: FC Emmen speelde net zo vaak tegen Ajax als Feyenoord en PSV en nul keer tegen Cambuur Leeuwarden, in maart wisten we al wie er kampioen ging worden en de komende tijd trainen topfitte professionals zich helemaal suf voor een paar potjes om des Keizers Conference League. VVV-Ajax 0-13 is voor niemand leuk, behalve voor de moeder van Traoré. West Bromwich Albion - Manchester City 0-5 is voor niemand leuk, zelfs niet voor de moeder van Traoré. 

Sport draait erom dat je je meet met vergelijkbare concurrenten. Voor FC Bal op het Dak 4 is het mooier om tegen VV Schubbekutterveen 3 te spelen dan tegen Ajax 1. Ja natuurlijk, FC Emmen haalt wel eens puntje tegen Feyenoord en dat is dan een dagje ontzettend leuk voor fans van FC Emmen. Maar topsport draait niet enkel en alleen om dat soort verrassingen. Topsport draait om topprestaties. Wie de Champions League vanaf de tweede ronde kijkt, weet: je krijgt de beste wedstrijden als de Europese topclubs tegen elkaar spelen. Als we meer van dat soort wedstrijden krijgen, is dat vanuit sportief oogpunt alleen maar toe te juichen. En als je dan zo graag David tegen Goliath ziet spelen: laten we daar dan het bekertoernooi voor gebruiken. 

Bovendien is professioneel voetbal een sport voor het publiek. Het publiek stemt met zijn voeten en met de vingers van zijn afstandsbediening. De fans zijn de baas. Niet Henk Spaan en/of die paar overjarige kleuters met gymschoenen en schoudertassen die het liefst de hele dag stukjes schrijven over vergeten linksbuitens uit Oost-Duitsland (weten wij veel, wij kopen Hard Gras al 25 jaar niet meer) en zichzelf "serieuze sportjournalisten" noemen. Een nieuwe commerciële competitie is alleen levensvatbaar als die het publiek geeft wat het publiek wil: geweldige voetbalwedstrijden.

En daarom dreigen de UEFA-bobo's met een boycot. ""We zullen alle beschikbare middelen inzetten, zowel gerechtelijk als sportief, om een Super League te voorkomen", aldus de Europese voetbalbond. "De betrokken clubs zullen worden uitgesloten van nationale, Europese en mondiale competities. Ook kan het de spelers onmogelijk worden gemaakt voor het nationale team uit te komen."" Gelukkig weten we uit volkssport nummer twee, het darts hoe dit afloopt. Ook daar was er een starre, traditionele bond waar niet de spelers, maar de bobo's de dienst uitmaakten. Ontevreden spelers richtten hun eigen commerciëlere bond op en na een doodsstrijd van een jaar of vijftien werd de BDO opgeheven. De FIFA is nog veel rotter dan de BDO ooit was. Tijd voor een doodschop. 

The Champ is het er niet mee eens

Social

Reaguursels

Inloggen

Mooie ontwikkeling. Ik denk dat de CL er een stuk leuker op wordt als FC Oliesjeik niet meer meedoet.

wapster | 20-04-21 | 00:09

Lekker belangrijk! Ieder z'n ding, maar ik kijk sinds de verloren WK finale 2010 geen voetbal meer. Voorheen was ik nog wel eens enthousiast, maar ik heb geen zin meer in al die getatoeëerde tijdrekkende aanstellers. Ze doen maar.

Buurman | 19-04-21 | 22:20

Hahaha ga dan. Maar niet janken als blijkt dat niemand er voor wil lappen en je met hangende pootjes terug dacht te kunnen komen

Gen. Maximus | 19-04-21 | 19:59

Rot op met je miljadairsfeestje. De Champignons League is al een gedrocht, maar dit is helemaal een circle jerk voor Russische oligarchen en louche zaakwaarnemers.

Ad Hominem | 19-04-21 | 19:10

Ik ben bovenmatig geïnteresseerd in voetbal. Maar ik ben het zicht vooralsnog wel kwijt.

poepaanmijngaatsie | 19-04-21 | 18:47

Goed idee, zo’n supercup. Stuk voor stuk topwedstrijden waar je voor thuis blijft. Welk mens kijkt tegenwoordig nog met plezier naar dieptreurige duels als Willem ll- RKC of FC Groningen-Heerenveen? Waar onkundige prutsers al gauw minimaal zo’n vier ton per jaar schuiven?
Dan maar meteen deze grote stap. Jammer dan voor Ajax, die er net naast piest.

Prinsemarij | 19-04-21 | 18:08 | 1

Het zijn “topwedstrijden”, omdat het de top uit de competitie is. Spelen de toppers alleen maar tegen elkaar, blijft een saaie competitie over. Mij niet gezien.

Magna Carta | 20-04-21 | 00:15

Ik houd meer van de Nederlandse competitie dan de Europese, Ik zie mijn club wel liever spelen tegen Emmen, Utrecht ,Ajax,.Wat mij betreft doen ze het. ajax wil er ook bijhoren? Prima,.. jammer maar succes.. Voetbal is voor mij regionaal NAC-Willem II zie ik liever dan PSG-Barcelona. Ik kan er naar kijken maar voel er geen reet bij.

miko | 19-04-21 | 16:44 | 1

Inderdaad, ik kijk zoveel mogelijk wedstrijden van Ajax, maar ook regelmatig naar de andere NL clubs. AZ en Vitesse spelen vaak leuk maar Emmen vind ik momenteel ook prachtig. Buitenlandse topclubs? Zie ik zelden.

ijstijger | 19-04-21 | 18:00

Alle opmerkingen over de Fifa en de Uefa kloppen als een bus en toch is die Superleague een slecht idee. Pure cash grab van de toch al steenrijke clubs (10 miljard per jaar denken ze er aan te verdienen). Dit gaat de kloof tussen de clubs alleen nog maar groter maken.

Silvion | 19-04-21 | 16:21 | 1

Als je zoals Barcelona bijna een miljard schuld uit hebt staan, ben je dan eigenlijk een steenrijke club?.... daar gelaten dat ze veel stenen in hun gigantische stadions hebben zitten dan.

Kowalski11 | 19-04-21 | 16:50

Ik heb veel meer hele voetbalwedstrijden van mijn 2 kinderen gezien dan ooit op TV naar gekeken.
Voor mij is dat het echte voetbal, je kinderen zien genieten. Of jezelf, of je vrienden, of de kinderen van je vrienden, of de spelers uit het eerste waar je naderhand gewoon gezellig een biertje mee drinkt.
Nu ze beiden gestopt zijn mis ik dat erger dan dat ik bedroefd ben als mijn favoriete Eredivisieclub weer eens verliest.

Bootvisser | 19-04-21 | 16:09

Amerikanen die met poen ons Europees voetbal komen verzieken om nog meer poen te verdienen...
Ik kijk niet, dat zal ze leren...

SterF... | 19-04-21 | 16:04 | 1

Ik zie het al helemaal voor me. Manchester united dat zich tranfereert naar liverpool want daar mogen ze een groter stadion bouwen. net zo alsin de states.

miko | 19-04-21 | 16:46

Iedereen die dit plan écht steunt, snapt niets van het voetbal óf is heel dom óf beide. Meer valt er niet over te zeggen.

Billendoekje | 19-04-21 | 15:58 | 2

en waarom?

van heinde en verre | 19-04-21 | 16:13

Nou ik liever Real Madrid tegen Liverpool

Roorda van Eyssinga | 19-04-21 | 19:42

Als je in eerste instantie accepteert dat voetbal clubs "eigenaars" mogen hebben, dan is dit het resultaat: Amerikaanse Hedge Funds, Russische Oligarchs, Chinese Miljardairs, Arabische Petro-states: een gesloten league met gegarandeerde winst en de sport interresseert ze niets. Clubs moeten geen eigenaars hebben maar in handen blijven van de fans, net zoals in Duitsland die dan dook niet mee doen met dit. Elke club die wel meedoet: uit hun landscompetetitie en internationale tournoeien en spelers gebanned van WK, EK. Met onmiddelijke ingang. Je zult zien dat ze in een paar jaar smeken om terug te mogen op het laagste niveau.

Enrico Palazzo | 19-04-21 | 15:36 | 3

goede toevoeging

van heinde en verre | 19-04-21 | 16:15

Lekker naïef betoog! De uefa is gewoon mafia en het is gewoon je recht daar weg te willen. Je kunt voetballer niet dwingen de nieuwe competitie te boycotten omdat we arbeidsrechten hebben. Volgende jaar kijk je gewoon Real Madrid tegen Liverpool en zolang het voetbal goed is kijkt iedereen er graag na.

Roorda van Eyssinga | 19-04-21 | 19:47

@Roorda van Eyssinga | 19-04-21 | 19:47: Ik denk van niet. FIFA en UEFA kunnen wel degelijk spelers uitsluiten van EK en WK in ieder geval (er is precedent) en ik hoop dat ze de poot stijf houden. Ik kijk in ieder geval niet naar Real Madrid - Liverpool, nee. Ik ben het voetbal sowieso steeds meer zat om meerdere redenen, maar dit is de de spreekwoordelijke druppel.

Enrico Palazzo | 19-04-21 | 21:11

Die clubs hebben baat bij tradities, ze varen er op.
Ajax is niks zonder Feyenoord etc.
Als supporter heb je er ook niks aan als ze ineens 8x per jaar tegen elkaar ballen? Juist dat wachten op die ene zondag maakt het leuk.
Succes in die zelfvernietigende league wil ik ze wensen. Hoop dat het doorgaat, kan de rest weer leuker worden.

geen koning | 19-04-21 | 15:33 | 1

Ach, tradities... Wie is er niet groot mee geworden. Wel zijn de tradities van nu anders dan die van toen. En dat is maar goed ook. We zullen zien of het gaat werken. Met de 3 grootste clubs van de 3 grootste voetbal landen van Europa erbij betrokken heeft dit zeker een kans van slagen. Alleen snap ik niet dat er 6 Engelse clubs mogen meedoen. Alleen maar vanwege coalition of the willing?

Stuffed Human | 19-04-21 | 16:00

Waarom moet voetbal voldoen aan de socialistische ideetjes van linkse partijen.
Nivelleren, arme landen helpen, diversiteit,de zwakkeren steunen zodat ze zwak blijven en ga zo maar door.
We hebben het over vrijetijdsbesteding die leuk is om zelf te doen en die boeiend kan zijn als je de beste spelers kunt zien.
Fifa en Uefa staan voor corruptie en uitholling (voorbeeld ,WK toernooi met 32 landen is belachelijk)
En wat betreft geld.
Hier worden clubs ook met overheidssteun geholpen wat fout is.
En niet veel mensen wille betalen voor sport.
Nou, dat gaat veranderen. Wil je topsport zien, F!, boksen, basketbal dan betaal je al extra

pejoar | 19-04-21 | 15:24 | 2

Daar gaat het niet om. Ze willen een gesloten competitie voor gegarandeerde inkomsten. Dat is absoluut niet hetzelfde als zelfs de huidige CL. Voor fans is het ook kudt uiteindelijk, zelfs voor de fans van de chosen few.

Dit is geen kapitalisme. Het is juist corporatisme, het systeem van authoritarians als nasi's en de huidige commies in Chy-na. Creëren van monopolies in gesloten markten die concurrentie uitsluiten.

Graaf_van_Hogendorp | 19-04-21 | 15:34

Veel supporters van de clubs die mee willen gaan doen denken er echter anders over. Alleen al daarom is het plan waarschijnlijk tot mislukken gedoemd. Dan komt daar nog bij dat de nationale en internationale bonden zich waarschijnlijk ook tegen het plan keren. Nee, ik denk niet dat dit wat gaat worden.

Sytsevandekameleon | 19-04-21 | 18:24

Probleem is dat de spelers hier ook niks te zeggen, en de fans al zeker niet.
Stellen dat dit geen corrupt zooitje is, net als de UEFA en FIFA, is onzin, De 15 founding members mogen altijd mee doen voor astronomische bedragen. Kleine clubs gaan niks meer voorstellen, Feyenoord en PSV komen voor altijd op achterstand van bijv. 020, want ja iedereen wil dikke miljoenen salarisen opstrijken en in de nieuwe superleague spelen. We moeten eerder terug naar de tijd van voor het Bosman arrest, dat scheelt hele vreemdelingen legioenen bij de grote clubs.

Voetbal terug naar de supporters en laat de geldwolven maar de rambam krijgen, zowel die van de Uefa Maffia als die van de Super League

ikworstelengadouchen | 19-04-21 | 15:20

Hoe sneller hoe beter, en dan alle Europese competities weer terug naar de ouderwetse stijl. Champions Leagie for the kampioenen, EC2 voor beker winnaars en EC3 voor de rest. Prijzen geld eerlijk verdelen over alle clubs, en zowaar kan het voetbal weer leuk en spannend worden.

Die Super League kan van mij verder de cholera krijgen, en mocht het omvallen omdat er geen hond naar kijkt behalve de supporters van die 12 clubs dan moeten ze ook niet gaan mauwen als ze de nationale competities op het aller laagste niveau moeten starten. Van de advertentie/marketing inkomsten zullen ze vast wel eventjes kunnen overleven gok ik zomaar.

Borrom | 19-04-21 | 15:18 | 1

Europa Cup I bedoel je, niet de Champions League. Of gaan we beetje selectief terug in de tijd?

Billendoekje | 19-04-21 | 15:56

Top dit, wordt het voor de Nederlandse clubs makkelijker om de Champions League te winnen.

heldheino | 19-04-21 | 15:07

Tja. Moeten die clubs zelf weten toch? Het draait niet om de fans in het stadion, die fungeren enkel als sfeerverhogend klapvee. Het draait om de PEGELS. Ik kijk zowiezo niet. Don't care.

m@rkus | 19-04-21 | 14:54 | 1

Houd je mond dan ook.

Wiezewalakristalix | 19-04-21 | 15:12

Van mij mogen ze dit morgen nog invoeren. Dan heb je het hele jaar door topwedstrijden in plaats van hopen op spannende kwart- en halve finales CL.

Oh ja, en dan de UEFA die het over 'persistent self-interest' heeft, LOL.

OscarWilde | 19-04-21 | 14:37 | 1

En nooit meer een ajax, porto of celtic die kunnen verrassen. Altijd maar weer dezelfde clubs kijken...

SterF... | 19-04-21 | 16:08

Gary had gelijk. sowieso moet het grote geld eens meer verdwijnen uit het voetbal.

ikworstelengadouchen | 19-04-21 | 15:21

Voetbalkenners die voetbal kijken puur om de voetbalkwaliteiten, en daarom de neus ophalen voor een Emmen - Fortuna Sittard zijn de grootste kneuzen. Want waar heb je het over? Twee ploegen met jonge knullen die zeer vaardig zijn in het beheersen van een bal met de voeten. Nou nou, poe poe. Puur als dat de graadmeter voor voetballiefhebberij is kijkt men het liefst wekelijks naar de beste 22 voetballers ter wereld, evenredig naar kwaliteit verdeeld over twee ploegen. Het wordt dan ook zinloos om voor een bepaalde club te zijn. Het team met de best uitgevoerde gymnastiekoefening krijgt verdiend de prijs. Ooit al eens mensen zien weglopen met een Epke Zonderland als met een Cambuur bijvoorbeeld?

Voetbal is in de eerste plaats leuk omdat hier de onderbuik nog volop de ruimte krijgt. Ongefundeerd ben je zomaar supporter van een club. Iets wat op het schoolplein wordt besloten, of wordt bepaald waar je vandaan komt. Verliezen komt doordat de tegenstander antivoetbal speelde, niet beter voetbal. Het ligt aan de scheidsrechter en de grasmat. Ratio even op het twee plan. Dat is voetbal. Voetbal kijken om de kwaliteiten is als een stripboek puur beoordelen op de platen in plaats van om de verhalen.

Van Urk | 19-04-21 | 14:29 | 2

Een klein deel kijkt voetbal voor de mooiheid van de sport. Overgrote deel kijkt vanwege hun affiniteit met een bepaalde club. Daarom is dit plan ook zo onzalig. Het is geen extra competitie. Het is het uitsluiten van de rest om gegarandeerd inkomsten te krijgen uit Azie. Het is een nep competitie zonder binding, een etalage voor gokkers.

Graaf_van_Hogendorp | 19-04-21 | 14:35

Het hele systeem is ziek. Rijke succesvolle clubs worden alleen maar rijker en kopen alle goede spelers weg. Elke semi-topper is na een goed seizoen leeg getrokken door de rijke clubs.

Forwaards | 19-04-21 | 14:29 | 2

Rijke clubs? Ze zitten meestal tot over de oren in de schulden. Zie hier de motivatie voor dit plan.

Raspatat | 19-04-21 | 14:50

Ik jammer daar al jaren over. Hier bij onze club hebben we in generaties niet zo veel talent gehad maar het speelt ondertussen allemaal voor grotere en rijkere clubs.

Allevezoel | 19-04-21 | 16:06

In de UK hebben ze een stuk of 3 bekertoernooien. Gaan ze die 's nachts doen?

Piet Karbiet | 19-04-21 | 14:29

Goed nieuws voor de aandeelhouders in Juve, Manchester en zelfs BVB al doen die niet eens mee.

van Oeffelen | 19-04-21 | 14:29

Het is niet alleen een doodsteek voor de CL, maar ook erg oneerlijk voor de nationale competities. Het te verdelen geld staat al zo goed als vast. Er is haast geen extra bonus voor de winnaar. Als je als buitenstaander al mag meedoen, en weet te winnen... verdien je iets van 30 miljoen meer dan een b.v. Barca die niet eens de groepsfase zou overleven. Als bv. Barca nou een kutjaar heeft, en 10e eindigt in de nationale competitie, heeft dat dus geen enkele consequenties. Het financiële gat met de rest blijft groeien. Het zou dus echt oneerlijk zijn voor de rest van de nationale competitie als dit soort clubs ook meestrijden.

Positivar | 19-04-21 | 14:29

Nee, zes keer per jaar Barca- Real is echt interessant, maar dan niet. Ook voor de spelers niet. Het gaa=t die clubs er om om die 3½ miljard binnen te harken en geen enkel sportief argument daarnaast (uiteraard wel in de communicatie). Zij willen gewoon de miljoenen van de Ajaxen en PSV's van deze wereld binnenharken en niets anders. DRIE-EN-EEN-HALF-MILJARD!!!!

Satertje | 19-04-21 | 14:23

En de supporters???
Beetje afreizen naar een Islamland waar je geen biertje mag drinken.
De feestjes van de supporters zien er toch anders uit dan juichen met thee.
Wat die jurken met voetballen hebben is mij een raadsel, zo ook met darten en F1.
Als Westerling zouden we ook moeten nadenken over hoe we daar gezien worden en wat ze ons toe wensen.

enra | 19-04-21 | 14:21

Ronaldo (what's in a name) geeft er weer eens blijk van geen enkele feeling met het voetbalspel te hebben. Zelfs Boris Johnson voelt dit beter aan.

WalterSobchack | 19-04-21 | 14:21

Ja, die superclubs AC en Inter Milan hebben enorm veel gepresteerd de afgelopen jaren. Proest!

Piet Karbiet | 19-04-21 | 14:18

Nee, gelul. De super League is een gesloten stelsel. Als er niemand in- of uitkan, is het 1) niet soannend en 2) een kartel. Terug naar de tekentafel dus.

NACademicus | 19-04-21 | 14:14 | 2

Denk dat ze hun zin gaan krijgen eerlijk gezegd. UEFA staat niet bepaald bekend als een brandschone organisatie. Enige probleem is Bayern meekrijgen. PSG gaat wel om.

Graaf_van_Hogendorp | 19-04-21 | 14:16

Ere en eerstedivisie zijn dat samen ook in principe.

van Oeffelen | 19-04-21 | 14:31

Ik wil graag de oliedollars competitie. Waarin de spelers van PSG, City, Barcelona, Chelsea en Real Madrid op een veld door brandende hoepels springen om de bal met 1000miljoen te kunnen pakken.

johoost | 19-04-21 | 14:11 | 2

Dat maakt het spelconcept al veel leuker. Of spelen op Silverstone terwijl er tegelijk een F1 wedstrijd wordt gereden.

Lt-Kol Kilgore | 19-04-21 | 14:14

15 minuten. En met 2 x 3 kwartier reclame.

Piet Karbiet | 19-04-21 | 14:31

Verrassend dat Ronaldo het lekker contrair opneemt voor de miljardairclubs. Not.

LJBrinkhorst | 19-04-21 | 14:10

Voetbal een "sport" voor en door debielen.

Lt-Kol Kilgore | 19-04-21 | 14:09 | 5

@Lt-Kol Kilgore | 19-04-21 | 14:13:
Sommigen hebben meer doekoe op hun bankrekeningen, meer waggies in hun garages en meer tanga's in hun zwembaden dan ik.

Graaf_van_Hogendorp | 19-04-21 | 14:14

@Graaf_van_Hogendorp | 19-04-21 | 14:14: Ja maar dat is maar materialistisch en je kan er dan wel veel met tanga's aan hebben in je zwembad, maar daarom liggen ze nog niet bloot in je bed.

Lt-Kol Kilgore | 19-04-21 | 15:12

Goed onderbouwd!

JayJay | 19-04-21 | 20:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Mijn oplossing: Alle voetbal achter de betaalzender (ook samenvattingen) en dan maar kijken wie er voor wil betalen. Ik denk dat het heel snel is afgelopen met die exorbitante bedragen.

Sir_Cumalot | 19-04-21 | 14:05 | 2

Je bent de voorbeschouwingen , nabeschouwingen van de nabeschouwingen vergeten. Jezus, wat een gelul over 90 minuten achter een bal lopen. Het is ook nooit hun eigen schuld, het veld, hun schoenen , hun sokken, de voodoo van ma, het gras, de trainer.

Lt-Kol Kilgore | 19-04-21 | 14:17

Je betaald er nu ook al voor via de NPO. Gaat vanzelf.

Rdock | 19-04-21 | 14:23

Kan The Champ niet de nieuwe bondscoach van Oranje worden?

Gulliver | 19-04-21 | 14:02

Startpremie, 300 miljoen euro!!! Barca en Juve meteen uit de schulden!

rachid82 | 19-04-21 | 14:01 | 2

Lijkt me sterk, hun schuld (of in ieder geval Barca) is groter.

Graaf_van_Hogendorp | 19-04-21 | 14:09

laten wij samen met Denemarken, Luxemburg, Duitsland en Oostenrijk uit de Euro stappen .

small_town_dude | 19-04-21 | 14:00 | 2

Denemarken was zo verstandig er nooit in te stappen. Net als Zweden.

drs. Levi Samsonov | 19-04-21 | 14:08

@drs. Levi Samsonov | 19-04-21 | 14:08: ik bedoelde de EU sorry

small_town_dude | 19-04-21 | 14:17

Prima plan, Emmen-Fortuna Sittard boeit me weinig en is niet om aan te gluren. Dan kun je veel goedkoper een regionale competitie starten waar net zo veel mensen naar kijken en die ook niet om aan te zien is. Verder de tyfus voor de corrupte FIFA. Ik start een nieuwe koepel .NSFW, New Soccer Federation of the World en de steekpenningen komen van EasyToys. Eerste wapenfeit: Alleen nog maar lekkere vrouwelijke scheidsrechters (doei Iran)

deministerpresident | 19-04-21 | 14:00 | 1

De eredivisie is al een regionale competitie in het grote kader. En niemand dwingt je om Emmen-Fortuna Sittard te kijken, mag je gewoon overslaan. Je gaat mij niet vertellen dat je in die nieuwe competitie wel wekelijks alle wedstrijden gaat zitten kijken, ook dan maak je een selectie.

Moresnetunited | 19-04-21 | 15:22
-weggejorist-
PradoPerez | 19-04-21 | 13:59 | 1

Maar we kunnen hier heel lang over discussiëren; het feest gaat toch niet door. De FIFA en de UEFA plus alle landelijke voetbalbonden zijn faliekant tegen, en die hebben het nog steeds voor het zeggen als het puntje bij het paaltje komt. En dan kunnen die zogenaamde Europese topclubs wel eigenwijs wezen en toch hun eigen competitie beginnen, maar dan staan ze wel helemaal alleen. In hun eigen landelijke competitie zijn ze niet meer welkom, en de spelers van die clubs worden uitgesloten van interlandvoetbal, mogen dus niet meer voor het nationale elftal uitkomen. Plus alle andere maatregelen die de FIFA en de UEFA nog kunnen bedenken. Nee, ik denk dat die zogenaamde topclubs uiteindelijk wel eieren voor hun geld zullen kiezen.

VanBukkem | 19-04-21 | 13:59 | 4

@drs. Levi Samsonov | 19-04-21 | 14:03: Hoe je mensen uit national teams kan weren is mij niet duidelijk.
Deze teams uit de competitie treiteren zou alleen al met de speelschema’s mogelijk zijn.

geen koning | 19-04-21 | 15:22

Tuurlijk. Ze zetten hoog in en eindigen halverwege. Dus nog meer privileges en geld.

geen koning | 19-04-21 | 15:24

@drs. Levi Samsonov | 19-04-21 | 14:03: opzetten kan hier ook wel, maar deze clubs willen deelnemen aan de nationale competities onder auspiciën UEFA/nationale bond en tegelijkertijd het grote geld pakken waarmee ze de nationale competities naaien (want kloof alleen maar groter).

SecretBrazilian | 20-04-21 | 06:19
▼ 1 antwoord verborgen

Voetbal -ook- is pas leuk in de K.O. Fase. Dan kan ineens iedereen van Real winnen.
Juist die poules hebben naast het oneerlijke beloning en deelname systeem voetbal gesloopt.
Deze pets op de neus is dan ook zeer logisch.. een verrot systeem raakt steeds rotter.

geen koning | 19-04-21 | 13:58 | 2

Het gaat hun om het genereren van zoveel mogelijk wedstrijd waar op gegokt kan worden.

Graaf_van_Hogendorp | 19-04-21 | 14:09

@Graaf_van_Hogendorp | 19-04-21 | 14:09: Ze kunnen door het toelaten van meer teams ook extra wedstrijden genereren. Desnoods maak je twee paraplu’s van A en B teams.
Evengoed was de champions league de nagel aan de doodskist van het voetbal.

geen koning | 19-04-21 | 15:19

Nog meer van dat saaie professionele 'top club' voetbal. Twee elftallen die in elkaar schuiven en dan 90 minuten tik-tak heen en weer, boeiend.

Der Schnitzeljäger | 19-04-21 | 13:55

de maximaal-3-buitenlanders-regel weer terug invoeren, dat zou het voetbal een stuk leuker maken.

Wim_Kut | 19-04-21 | 13:55 | 1

Misschien invoeren voor heel Nederland?

Festen | 19-04-21 | 13:59

Alleen toegankelijk voor clubs met minimaal een half miljard schuld...

Hoolicool75 | 19-04-21 | 13:53

VVV-Ajax: 0-13, niet leuk????
Wij hebben de wedstrijd gezien en van elk doelpunt genoten.
Het was dat Ajax bij 13 doelpunten stopte, maar van mij hadden er nog wel 7 bij gemogen.
Wat was dat genieten (sorry VVV fans).

klaassenp28 | 19-04-21 | 13:53 | 1

Ga korfbal kijken.

Gulliver | 19-04-21 | 13:56

Paar punten:

- Devaluatie van grote merken. Grote clubs zijn opeens minder grote clubs als ze niet "de nummer 1 van Spanje zijn" maar "de nummer 8 van de Super League". Datzelfse krijg je overigens binnen Beneliga. Wat is PSV als ze geen titelkandidaat maar nummer 4 zijn? Subtoppertje...

- Met 12 clubs laat je een groot aantal sterke merken links liggen. Niet alleen de topclubs uit Frankrijk en Duitsland, maar ook clubs uit de deelnemende landen zoals Sevilla, AS Roma en AS Napoli. Dan zijn er nog sterke merken die nu noodgedwongen in kleine competities spelen, zoals Benfica, Celtic, Ajax, CSKA, Dynamo Kiev, Galatasaray... Doe het dan goed en kom met 48 teams in 4 geografisch verdeelde divisies, of 2 divisies van 20.

- Voetbal is cultuur, en niet louter commercie. Academica Coimbra met 10.000 studenten op de tribune die voor het eerst in 10 jaar FC Porto verslaan, of het Baskische dorpje Eibar dat per ongeluk in La Liga is terecht gekomen, of de stadsderby Everton-Liverpool. Nationale competities worden met dit plan secundair, en daarmee verliezen die vele verhalen hun waarde. Dit plan past bij de VS, niet bij Europa.

Er zijn wel problemen die opgelost dienen te worden:
1. nationale competities zijn te voorspelbaar.
2. In kleinere competities is degradatie een soort financieel doodvonnis. Een 'gesloten' competitie is voor kleinere landen dan misschien ook aangewezen.
3. Grote clubs met veel marketingwaarde en grote steden achter zich zitten 'opgesloten' in fuck-a-duck-competities. Ajax, Benfica, Celtic, Dynamo Kiev...
4. China en de VS investeren door: voetbal mondialiseert, het Europese voetbal verliest relatief aan invloed...

Oplossingen: 1. Verdeel in heel Europa de TV-rechten op dezelfde en meer gelijke manier. 2. Gesloten competitites in kleine landen, beperking aantal degradanten elders, 3 en 4. Stimuleer fusies van competities: NL/BE, ENG/SCO, SPA/POR etc.

drs. Levi Samsonov | 19-04-21 | 13:53 | 5

@drs. Levi Samsonov | 19-04-21 | 14:03:
U onderschat hoeveel geld omgaat in het gokken. Daarom wilden ze ook bijv. CL wedstrijden om 12 uur in de middag op zaterdag spelen zodat Chineesjes en Indiaantjes konden kijken en... gokken.

Graaf_van_Hogendorp | 19-04-21 | 14:10

@Graaf_van_Hogendorp | 19-04-21 | 14:10: Ik hoop dat ze dat nooit doen. Als je van voetbal een inwisselbaar product maakt, in plaats van een zaak van eer, vermaak en cultuur, moet je niet verbaast zijn dat mensen op den duur een ander product kopen (NBA, American Football, whatever).

drs. Levi Samsonov | 19-04-21 | 14:26

@drs. Levi Samsonov | 19-04-21 | 14:26: Al lang geleden overgestapt op A.football.
In het stadion niet echt leuk, maar prima op tv.. ik zie veel pas in de herhalingen.. ben trouwens wel bang dat die sport op termijn gaat verdwijnen door de hersenbeschadigingen, een lot dat het gewone voetbal ook kan gaan treffen. Koppen is superslecht -dat zien we wekelijks terug tijdens de interviews.

geen koning | 19-04-21 | 15:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat is voetbal?

Kdoemaarwat | 19-04-21 | 13:52 | 1

Een sport waar Sigi Kaag niet naar kijkt want dat is beneden haar stand.

Graaf_van_Hogendorp | 19-04-21 | 13:53

Ik klink als een slecht verliezer, maar ik ben niet meer warm te krijgen voor Oranje. Alleen maar pipo's met geile kapseltjes die met een tijger als huisdier op instagram willen poseren. En een grote smoel/racismekaart trekken als er eens iemand een kritische vraag stelt. Ook het clubvoetbal is niet meer wat het is. Vroeger was je fan van spelers die je bij de bakker tegenkwam. En dat kon nl top 5 teams zijn. Een tijdje geleden was de topspits van mijn club in het nieuws omdat hij een eigen gebedsruimte in het stadion wilde.
De tering voor ze, oranje, de knvb, de uefa en de fifa.

mykdelta | 19-04-21 | 13:52 | 3

Tsja, ik was vroeger groot fan van de NBA. Maar hun rijkdom en showbizzleventje hebben gemaakt dat ze de liefde voor de sport zijn kwijtgeraakt. Lebron James bijvoorbeeld is een product, met een persoonlijk marketintteam. De tijden van de "bad boys" van Detroit komt nooit meer terug. Zo is het ook in het voetbal.

drs. Levi Samsonov | 19-04-21 | 14:05

@drs. Levi Samsonov | 19-04-21 | 14:05:

The Harlem Globetrotters waren pas echt goed.

Gulliver | 19-04-21 | 14:07

@Gulliver | 19-04-21 | 14:07: Hehe, maar serieus: er waren altijd geld, faam en vrouwen, maar er is ergens wel wat mis gegaan. Als je oude beelden ziet van de jaren '80 en '90 zie je meer emotie, spelers die zichzelf zijn voor de camera...

drs. Levi Samsonov | 19-04-21 | 14:28

Fortuna Sittard, VVV Venlo, Roda JC en MVV onderzoeken haalbaarheid LIMBURG LEAGUE...

Broodplank | 19-04-21 | 13:52 | 11

@VanBukkem | 19-04-21 | 14:09:

Limburg is bijna net zo'n primitieve bende als Belgie, daar krijg je geen grote sponsers. Hooguit gratis vlaai voor de winnaar.

Gulliver | 19-04-21 | 14:20

roda hoort niet bij Limburg maar bij Noordrein-Westfalen.

Van Kamsteren | 19-04-21 | 14:27

En als we FC Köln en Fortuna Düsseldorf erbij kunnen halen dan wordt het echt leuk! De korte reis afstanden maken het dan mogelijk om veel wedstrijden te bezoeken.

Broodplank | 19-04-21 | 15:17
▼ 8 antwoorden verborgen

Wat een ophef. Sportieve mensen organiseren een extra toernooi. Is nooit een probleem, maar bij voetbal blijkbaar wel.

Zoelense Hobbyboer | 19-04-21 | 13:50 | 4

Een sportieve Amerikaanse geldschieter?.Piers Morgan?
Hahahaha...

strawdog | 19-04-21 | 13:54

Stoppen met nationale competities en interland verplichtingen? Waar komen de benodigde speeldata anders vandaan?

TortuousConvolvulus | 19-04-21 | 13:58

ja, want geld. Er wordt een boel geluld door alle 'kenners' en 'insiders' en dit zijn de verliezers. Zitten niet in de supercompetitie en moeten het mogelijk doen met minder. Laten we wel wezen in sportief opzicht wil je toch graag de besten tegen elkaar zien spelen en niet young boys tegen maccabi haifa. Ik vind de sport overigens mede door de doorgeslagen commercie geen reet aan, maar moet hard lachen om de zgn. kritiek. Het gaat gewoon om de poen jongens... Precies waarom de corrupte hufterige organisaties als Fifa instemmen met een WK in Quatar. Ergens wel lekker dat dit gebeurt.

BobDobalina | 19-04-21 | 14:00
▼ 1 antwoord verborgen

En die Super-League gaat zeker wel heel streng en meedogenloos optreden tegen corruptie?

obominotie | 19-04-21 | 13:48 | 1

Deze hele voorstel is er voor een reden, gokgeld uit India en China (waar je officieel niet mag gokken maar toch doet iedereen dat daar) verzekeren dat het bij de founding members komt om hun corruptie door te kunnen zetten. Ipv steeds maar weer sportief je moeten bewijzen.

Graaf_van_Hogendorp | 19-04-21 | 13:50

Die bobo's van de voetbalbonden zien hun baantjes verdwijnen. Niet meer veel geld krijgen voor niets of door omkoping. Ik zou me ook bedreigd voelen door zo'n superleague...

TortuousConvolvulus | 19-04-21 | 13:48

Manmanman..... wat is dat voetjebal toch belangrijk voor het grauw............

grapjasz | 19-04-21 | 13:47 | 1

Belangrijkste bijzaak van het leven met de snor Derksen als guru

thanseeuwen | 19-04-21 | 13:50

Ik ruik een rat als er een Amerikaanse investeerder tig miljard euro wil steken in een elite voetbalcompetitie waarvan de clubs veelal eigendom zijn rijke oliesjeiks en Russische oligarchen. Mijn gevoel zegt dat deze wedstrijden straks ondergebracht worden in een zenderpakket waar we met z'n allen verplicht aan meebetalen. Want: " programmaraad wil het" .En mocht het experiment mislukken dan wordt de belastingbetaler even aangeslagen.

strawdog | 19-04-21 | 13:47 | 2

United, Liverpool en Arsenal zijn in handen van Amerikaanse miljardairs en allen voorstander van deze rare league. Laat die Amerikanen het lekker bij hun eigen sporten houden.

StiekemeBunzing | 19-04-21 | 13:49

ik mag toch hopen dat de super league alleen op de kabel is te zien. Scheelt een boel ellende.

BobDobalina | 19-04-21 | 14:02

Doet Ajax ook mee of mogen Nederlandse clubs alleen toekijken?

thanseeuwen | 19-04-21 | 13:46 | 3

Ajax wil het UEFA voorstel van het Zwitserse model, van der Sar is daar pleitbezorger voor.

Graaf_van_Hogendorp | 19-04-21 | 13:48

Want denk je zelf ,? Echt niet. Met die paar Nederlanders die via de betaalzender hiervoor beschikbaar zijn.?
Voor de doelgroep in Azië en Zuid-en Noord-Amerika zijn alleen clubs met naam(Brits)en historische latino banden( Spaans/Italiaans interessant.

strawdog | 19-04-21 | 13:51

Gebaseerd op het spelpeil van de KNVB Bekerfinale van gisteren kijken ze ook gewoon mee.

Glasgow Argus | 19-04-21 | 14:05

Nog even over die 6500 doden.
Onlangs meldde de KNVB dat het Nederlands elftal gewoon naar Qatar gaat omdat (laat het op je inwerken)

De voetballers niet de dupe mogen worden van mensenrechtenschendingen.

Dus

De voetballers mogen niet de dupe worden van mensenrechtenschendingen.

Wie zijn hier nu de dupe dan?

Leptob | 19-04-21 | 13:44 | 3

Die doden hebben niet zoveel last meer van de mensenrechtenschendingen.

De KNVB gaat naar Qatar omdat ze niet willen riskeren een straf van de UEFA te krijgen.

Of erger nog: dat de bobo' s niet meer op de party's van de UEFA mogen komen, met een gratis klassehoer uit Oekraine op de hotelkamer.

Glasgow Argus | 19-04-21 | 13:50

Over de doden niets dan goeds.

Gulliver | 19-04-21 | 13:58

@Glasgow Argus | 19-04-21 | 13:50: Ik wil ook een klassehoer uit de Oekraine

Sir_Cumalot | 19-04-21 | 14:04

Voetbal was leuk, totdat mannen in pakken zich ermee gingen bemoeien.
Hetzelfde geldt voor neo-liberalisme, kapitalisme, economie, socialisme, klimaatwetenschappen, incest, Philips, vissen, lesgeven, ondernemen en nog vele, vele andere zaken.

jemagookniksmeer | 19-04-21 | 13:43

Betaald voetbal wilde men ook tegengaan door spelers die een profcontract tekenden uit te sluiten voor het Nederlands Elftal.
Heeft uiteindelijk weinig geholpen.
Gelukkig maar.

Gulliver | 19-04-21 | 13:42

Nee. We gewoon slecht idee. Niet doen.
Een Benelux Liga daarentegen vind ik op zich geen raar idee. Komen we ook een keer in België.

VanBukkem | 19-04-21 | 13:42 | 10

@VanBukkem | 19-04-21 | 13:52:
Die genereren buiten af en toe Feyenoord de meeste kijkcijfers. Niemand kijkt naar VVV - Heracles. Niemand zou overigens kijken naar VVV - Lokeren.

Graaf_van_Hogendorp | 19-04-21 | 13:57

@Graaf_van_Hogendorp | 19-04-21 | 13:57:
Ja maar ja, zowel VVV als Lokeren zullen het niveau van de Benelux Liga niet aankunnen. En PSV tegen Standaard Luik, ik denk dat daar best wel wat mensen voor gaan zitten. VVV tegen, ik noem maar een kutclub, Heerenveen kijkt nu ook al geen hond naar.

VanBukkem | 19-04-21 | 14:02

@VanBukkem | 19-04-21 | 14:02:
True, maar het draait om oogballen en gokgeld uit Azie. 1-2 leuke Belgische clubs erbij zou voor Ajax en PSV niets meer uitmaken mbt extra inkomsten. 10 jaar geleden misschien. Nu niet meer.

En daarom hebben we nu nog steeds geen BeNe liga. Omdat het niet interessant genoeg meer is. Ajax en PSV, en ook AZ en Feyenoord, moeten andere oplossingen zoeken.

Graaf_van_Hogendorp | 19-04-21 | 14:08
▼ 7 antwoorden verborgen

Als de belangrijkste man letterlijk infantiel wordt genoemd moet je later niet verbaasd zijn dat je al die tijd genaaid bent.

FogerRederer | 19-04-21 | 13:41

sinds het bosman arrest is het clubvoetbal dood en dus niet meer interessant.
er zijn genoeg mogelijkheden om voetbal weer interessant te maken:

- maximaal 4 spelers in veld voor elk team die niet de nationaliteit hebben van land club. (clubs kunnen 100 buitenlandse spelers onder contract hebben, dus geen problemen met EU regels ivm vrij werkverkeer).
- salary cap per team (en minimum en maximum salarissen voor spelers in A competitie).

putinisyourfriend | 19-04-21 | 13:41 | 1

De nationaliteitsregel is binnen de context van de EU onmogelijk. Het EU verdrag verbiedt dit soort beperkingen gebaseerd op nationaliteit van EU-ingezetenen.

Alleen niet-EU spelers mogen zo gemaximeerd worden. Gelukkig hebben alle argentijnen ook een italiaans paspoort, of hebben ze een alternatief via Cyprus of Malta.

Glasgow Argus | 19-04-21 | 13:56

Ik was altijd wel blij dat die Josti's zondagmiddag allemaal veilig in hun eigen reservaat zaten. DAT mag van mij wel blijven.

skoftig | 19-04-21 | 13:41

Spurs vs. Arsenal (beide 0 Europese prijzen) leuk man. Die spelen in Engeland al tegen elkaar in FA cup, premier league en andere bekertjes en cupjes. Beide hebben in Engeland in geen jaren een titel behaald.

Het hele argument tegen de super league is heel simpel: het zijn grote, rijke clubs die in hele kleine competitie nog rijker en groter willen worden. Dit gaat ten koste van de rest. Waar de CL al enorm denivellerend werkt, geldt dit voor de super league nog veel meer. Onwenselijk.

StiekemeBunzing | 19-04-21 | 13:41

Fjn dat we dit soort dingen niet hoeven te beluisteren bij echt nette sporten als hockey, roeien, cricket en golf.

dathoujetoch | 19-04-21 | 13:41

Goed idee.
We moeten binnen de Euro ook een super league samenstellen en de zwakkeren hun eigen sop gaar laten koken.

Earl_of_Doncaster | 19-04-21 | 13:40 | 1

Grappis dat je dat schrijft, want dit is precies het netto effect van die zogenaamde transfer unie.. met nadruk op sop en koken..

Epistulae_Morales | 19-04-21 | 13:42

Ik ben absoluut vóór! De KNVB moet per direct uit de FiFa stappen en onze Minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking moet het aan Nederlandse sporters verbieden om te spelen in Qatar, alsmede in mensenrechten schendende landen als Saoedi Arabië, Turkije en Marokko.

Arnold Layne | 19-04-21 | 13:40

Niet beginnen aan die super league. Alleen de over het paard getilde stelletje "voetballers" worden er beter van. Je moet werken voor je geld en als je verliest lig je eruit. Zo moet het zijn. Niet één of ander substituut groepje die elkaar lekker een beetje laten winnen voor de centjes. Als ik toneel wil zien ga ik wel naar het theater.

TheManiac | 19-04-21 | 13:39

Opvallendste gedeelte uit het statement van de Super League vond ik de hervormingen die ze eisten in de nationale competities.
Ik kan mij voorstellen dat de topclubs afwillen van een landelijke competitie met 20 teams.
Een verlaging wordt nu steeds door de kleine clubs tegengehouden.
Ook in Nederland waar een Eredivisie van 16 of misschien zelfs maar 12 clubs veel beter zou zijn dan de huidige 18.
Op wedstrijden van de topclubs tegen Emmen, Zwolle, Fortuna of RKC zit helemaal niemand te wachten.

Gulliver | 19-04-21 | 13:37 | 1

Daar denken mensen in Emmen, Zwolle, Sittard en Waalwijk heel anders over. Tis precies deze arrogantie van de topclubs en enkele supporters daarvan, die de sport uiteindelijk kapot maken.

Quantum Suicide | 19-04-21 | 14:28

Wij kijken nooit voetbal en zetten meestal een voor de 1000 keer herhalende kutdfilm op of een tennenkrommend familie programma met dezelde koppen als
dat familie programma op dat andere net, misschien kijken we wel naar die praatshow waar ze het eindelijk weer over corona of politiek gaan hebben!!
Keuze, keuze, keuzestress. Radio aan.

TijdelijkOptimist | 19-04-21 | 13:36

Hopelijk liggen die dode arbeiders niet onder de grasmat. Zo lastig voetballen, met schedels die uitsteken.

Wim Venijn | 19-04-21 | 13:33 | 1

Maak Wijnaldum niet uit hoor! Als hij maar betaald krijgt en de gutmensch uit kan hangen.

Tronald_dump | 19-04-21 | 13:35

Zoek het uit.

[[[Mad.doC]]] | 19-04-21 | 13:32

Hup Yolanthe!

D-Fens_1963 | 19-04-21 | 13:32 | 1

Skiete Wesley!

skoftig | 19-04-21 | 13:37

Voetbal gaat al lang niet meer om de bal, maar om de knikkers.

Het is geen sport meer, maar een product.

Wijze uit het Oosten | 19-04-21 | 13:31 | 3

Dat klopt als een zwerende vinger.

botbot | 19-04-21 | 13:39

Pssst , kaartje kopen voor Buurse--PSG?

onfray | 19-04-21 | 13:50

Ik dacht meer aan mensenhandel: bijv een 14-jarig talent van Purmerland C1 weghalen en die dan voor 6 miljoen verkopen 4 jaar later.

skoftig | 19-04-21 | 13:54

Tuurlijk is Geenstijl hier onwijs begaan mee gezien al die artikelen over niet-Nederlandse wedstrijden zoals bijv Bayern- PSG onlangs. Dat artikel had zeker 400+ reacties. Oh nee, wacht GS interesseert het ook helemaal niets. En zo hoort het ook.
Ik zit wel degelijk op VVV-Ajax te wachten en die 0-13 al helemaal. Dat vond ik echt genieten. Bayern- PSG des te minder. PSG ordinaire olieclub.

Behangdelul | 19-04-21 | 13:30 | 1

Geld is geld.

VoltaireJohn | 19-04-21 | 13:36

laat maar komen die leaguecup. Ik als voetballiefhebber zit nu al te watertanden.
De knvb finale toont maar weer aan dat hier behoefte aan is. Laten we eerlijk wezen, zo'n finale is toch een totale marteling voor voetballiefhebbers.

yeps | 19-04-21 | 13:28 | 1

eh nee? En het bevreemd mij dat jij wil kijken naar FC oliegeld vs FCvoordeheb

Behangdelul | 19-04-21 | 13:39

@Ronaldo maakt ervan dat je er leukere wedstrijden van gaat krijgen, maar volgens mij is dat juist niet zo.
Nooit een verrassende ploeg want altijd hetzelfde stelletje, meer geld naar de top clubs (want ze doen dit initiatief natuurlijk uiteindelijk om geld), en dus ook nog grotere verschillen in de nationale competities van de landen waarvan er clubs mee doen.
Ik kan me ook niet voorstellen dat ze dit van de FIFA gaan winnen, dus uiteindelijk zal het wel een onderhandelings-proefbal zijn.

TheOtherWhiteMeat | 19-04-21 | 13:25

Ik keek laatst de film Tucker: The Man and His Dream, doet me een beetje hier aan denken.

Blauwe Wafel | 19-04-21 | 13:22

Corrupte Blatter en consorten hebben hier al jaren om gevraagd.
Dat de wk in Z-Afrika en Qutar wordt gehouden is belachelijk
Ook het vergroten van het aantal landen en clubs aan de diverse toernooien heeft voor veel slechte wedstrijden gezorgd.
Een wk met 32 landen en een CL toernooi met voorrondes en 32 clubs is toch veel te veel.zijn net als de EU
Laat het maar rommelen, Die Fifa en Uefa zijn net als de EU .
Logge bureaucratische en zelfs corrupte instellingen.

pejoar | 19-04-21 | 13:22

Who, The. Fuck. Cares. Voetbal op het niveau dat jullie hier beschrijven, is een marketing event voor acteurs die al jaren miljonair zijn. Wie er naar kijkt, is geen 'fan' maar 'het product'.

konjodebonjo | 19-04-21 | 13:22 | 6

Noem eens op!

Messerschmitt | 19-04-21 | 13:39
▼ 3 antwoorden verborgen

Doe het maar. Zet de uitzendingen achter een betaalmuur, ben ik er vanaf.

Koning Willy | 19-04-21 | 13:22 | 2

Precies dit.

normanius | 19-04-21 | 13:29

Als ESPN overweegt dit uit te zenden zeg ik mijn abbo op!

Broodplank | 19-04-21 | 13:43

die keer dat Arnold Scholten op de lat kopte was de laatste wedstrijd die ik gezien heb.

small_town_dude | 19-04-21 | 13:21 | 4

Toen u dat gezien had, dacht u; Mooier wordt het nooit meer ?

Prieelvogel | 19-04-21 | 14:48
▼ 1 antwoord verborgen

En misschien moet iemand tegen de ouders zeggen dat hun kind er gewoon niets van kan en daarom ook niet in het eerst komt en beter kan dammen of zo.Ze moeten het leuk vinden namelijk.

van stampij | 19-04-21 | 13:20

Ik tuf net tussen mijn vingers door dat ik er niet naar ga kijken, naar die elite-bubbel.

Francieux | 19-04-21 | 13:19

Ik begrijp die Engelse teams wel. Eindig je net in het linkerrijtje, moet je voorronde championsleague spelen tegen ploegen die dichter bij Peking dan bij Parijs liggen.

Niet_Van_Hier | 19-04-21 | 13:18

Mooi geprobeerd @ Ronaldo, maar je hebt toch niet serieus het idee dat dit plan gelanceerd wordt voor de fans en voetballiefhebbers?

Nivirto | 19-04-21 | 13:18

Voetbal is een sport voor meisjes.

Stikstofnarcose | 19-04-21 | 13:17 | 2

De Bijlmermeisjes timmeren aardig aan de weg

thanseeuwen | 19-04-21 | 13:55

Precies.
En als ze die voetbal-wijvon nou net zo lekker maken als die hockey-hertjes, ga misschien ook nog wel eens kijken.

vliegende knorrepot | 19-04-21 | 14:02

Laatste stuiptrekkingen van de overbetaalde/commercieel-zieke voetbalsport, en naar het stadion gaan met de kids zoals vroeger is bijna een gezinsdrama met slachtoffers. De globalisering van het voetbal heeft het spelletje losgerukt van de regio's en steden. Gezellig vermaak, na een week hard werken, is ook niet meer nodig want dat doet nog maar 10% en die gaan liever de natuur in.

grindbak | 19-04-21 | 13:17

Voetbal, ik ben er al lang klaar mee. Het draait alleen maar om de knikkers.

pibasso | 19-04-21 | 13:17 | 1

De knikkers van Jelle zijn inderdaad leuker om naar te kijken.

Alexander des Burgus | 19-04-21 | 13:52

Sport is er niet om naar te kijken.
Sport is er om zelf te doen.

Kapitein Sjaak Mus | 19-04-21 | 13:16

Voetbal is al gestorven aan Corona. Het blijkt dat het best zonder publiek kan. Dus het publiek heeft geen reedt te vertellen.

Dubbelepunthoofd | 19-04-21 | 13:15 | 1

Kan niet zonder publiek, het hoeft alleen niet perse in het stadion te zijn.

D-Fens_1963 | 19-04-21 | 13:29

Top idee dit. Laat Ajax alsjeblieft meedoen, dan wordt de eredivisie gelijk weer leuk. Desnoods betalen de andere clubs een beetje mee, het gaat toch alleen maar om geld bij die knakkers van de super league.

C1O2 | 19-04-21 | 13:15

Het verval van voetbal werd ingezet met het Bosman-arrest. Sindsdien vind ik er niet zo heel erg veel meer aan.

ZOMG | 19-04-21 | 13:14 | 1

Helemaal waar!! Lang leve de EU...
Alles moet kapot

Messerschmitt | 19-04-21 | 13:42

Het draait allemaal om geld, en niet zomaar om een paar Eurootjes. Ze leven allemaal boven hun stand, die grote clubs, en om dat vol te kunnen houden creëeren ze een eigen wereldje waarin ze niks meer af hoeven te dragen aan de lager geklasseerde clubs die zich niet tot hun nek in de schulden hebben gewerkt. Eerst ging het om tonnen, toen om miljoenen, even later om tientallen miljoenen en nog wat later om honderden miljoenen. Nu gaat het om miljarden, en allemaal rond hetzelfde potje voetbal. Ze doen maar, ze gaan hun gang maar.

Schoorsteenveger | 19-04-21 | 13:13

Het kan verkeren; via de jaarbeurssteden-beker, Europacup 1, 2 en 3, Uefacup, Europa-league en Champions-league naar Het miljardenbal der allerrijksten.

ploppy | 19-04-21 | 13:13

Opvallend dat de voetbalanalisten dit plan geen kans van slagen geven. Terwijl ik juist denk dat de FIFA/EUFA hier het nakijken gaat krijgen. Uiteindelijk kiest toch iedereen voor het geld.

Wize | 19-04-21 | 13:12

Als er nu gewoon niemand gaat kijken en de media zwijgen dit gedrocht dood zou het wel eens een hele mooie reset kunnen worden.

Nivirto | 19-04-21 | 13:12

Bewaar voetbalgehuil gewoon voor de zaterdag en zondag. Ik smeek het.

Leptob | 19-04-21 | 13:11 | 1

Dat gaat niet meer sinds de wedstrijden worden uitgesmeerd over veel dagen, ipv alles op zondag om 14:30 .

ZOMG | 19-04-21 | 13:15

Wat had Skiete Willy hier van gevonden?

Zonen-van-Kuifje | 19-04-21 | 13:09 | 2

En Johan Cruijff?

Xbitt | 19-04-21 | 13:13

Jij mag wijlen dhr. vd Kuylen geen skiete Willy noemen, dat was alleen voor intimi en echte fans.
Hou jij het nu maar bij journalistiek.

D-Fens_1963 | 19-04-21 | 13:18

Niet de competitieopzet is fout, maar de verdeling van het geld. Om de competities spannend te houden zijn gelijkwaardigere teams nodig, niet nieuwe competities.

Selassie | 19-04-21 | 13:07 | 2

Opzet vind ik ook best fout. 12 clubs die verzekerd zijn van deelname jaarlijks. Clubs als Arsenal, Liverpool, Tottenham, die allerminst recht hebben op een plek in de CL zoals ze nu spelen.

Nappa | 19-04-21 | 13:13

Dat zou het mooiste zijn. Maar betaald voetbal is net socialisme. Iedereen even arm is geen optie.

Van Kamsteren | 19-04-21 | 13:16

Lekker doen.
Achter de betaalmuur.
Doei.

Ruimedenker | 19-04-21 | 13:06 | 2

Eens, misschien wordt clubvoetbal dan weer zoals het bedoeld is. Van en voor de supporters en de liefhebbers. Dan mogen de geldwolven zich wentelen in hun schatkist, maar zonder mij.

L.E. Raar | 19-04-21 | 13:08

Volgens mij hebben ze dat in Frankrijk ooit gedaan met voetbal. De publieke omroep aldaar is vervolgens rugby uit gaan zenden en dat is sindsdien erg populair. Misschien is dit een broodje-aap-verhaal (net even gezocht, kon het niet zo snel vinden).

ZOMG | 19-04-21 | 13:22

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino