Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

VU gaat schedels medewerkers meten

Gaan we weer

Superhandig. Bij de Vrije (haha, red.) Universiteit in Amsterdam willen ze heel graag weten hoeveel niet-westerse allochtonen ze in dienst hebben. Nu mag je in dit land al een tijdje geen 'niet-westerse allochtoon' meer zeggen, maar je mag het dus wel meten. Tenminste, als die medewerkers geen bezwaar indienen bij het Hoofd Schedelmeten de Functionaris Gegevensbecherming. Allemaal omdat de VU ernaar streeft dat 'onze medewerkers een representatieve afspiegeling vormen van onze studentenpopulatie' en een 'nulmeting' in het kader van de 'Culturele Barometer Diversiteit' nodig heeft. 

Raar toch. Wij dachten dat al die diverse studenten naar de VU kwamen om met behulp van leden van de intellectuele en culturele elite van ons land wetenschappelijke kennis te vergaren, blijkt het de bedoeling te zijn dat er mensen in dienst komen die er precies zo uitzien als de studenten zelf. Wij zouden ons dure collegeld op zak houden en gezellig iedere dag twee keer drie kwartier met de buurvrouw kletsen, maar goed. 

Het zijn trouwens ook altijd de universiteiten waar dit soort geestdodende kleurenturvers opduiken. Je ziet het nooit eens bij dönerverkopers, kauwgomballenfabrieken en/of telefoonkaartwinkels. Hoe dan ook, wij hebben de 'nulmeting' van de 'Culturele Barometer Diversiteit' op de VU al uitgevoerd: er is op dit moment WEL een gescheiden ingang voor mannen en vrouwen van de islamitische gebedsruimte op de VU. Benieuwd hoe dat over vijf jaar is. Complete mail na de breek.

Reaguursels

Inloggen

En hoe bepaal je dan of de correcte 'diversiteit' behaald is? Of mag je desgewenst ook mensen gedwongen ombouwen als er een LHBTQIPIBxFDFB-letter ontbreekt?

Zeurders | 24-03-21 | 08:58

Mevrouw Van Praag is van het oude volk en dat is prima, maar wordt zij nu ook tot het niet-westerse deel gerekend? Japanners daarentegen worden als westers beschouwd en geteld door onze overheid.
We krijgen Amerikaanse toestanden met lagere toelatingseisen voor negroïde medemensen en hogere voor Oost-Aziatische! Anders komt die laatste categorie te veel boven drijven. Oh oh. Wat een toestanden...

Dr. Worstenbroodje | 24-03-21 | 08:19

Beste mensen. Verhuis uit dit land voor het te laat is. Over aan aantal jaar kom je niet meer aan de bak in de land als blanke man/vrouw. We krijgen een vloedgolf aan "nieuw"-racisme waarbij je als blanke overal excuses voor moet maken en knielen voor de profeet.

lachenjoh | 24-03-21 | 07:15

Ik word hier gewoon misselijk van.

Datgingniegoed | 24-03-21 | 06:12

Je zal maar briljant zijn in wat je vakgebied. òf je wordt niet aangenomen omdat je te wit bent òf je krijgt een no-no als assistent omdat het juiste kleurtje heeft. Die Nobelprijzen kunnen we wel vergeten.

Yeohan | 23-03-21 | 21:53 | 2

Is dit al niet eens eerder uitgevogeld door enigszins merkwaardige figuren ?

Henkie | 24-03-21 | 00:17

Ik vraag me af hoe de reactie gaat zijn als het quotum gehaald is, en er vervolgens dus enkel nog blanke mannelijke medewerkers mag worden aangenomen om tot een juiste afspiegeling te komen.

elco485 | 24-03-21 | 02:29

Je zal maar briljant zijn in wat je vakgebied. òf je wordt niet aangenomen omdat je te wit bent òf je krijgt een no-no als assistent omdat het juiste kleurtje heeft. Die Nobelprijzen kunnen we wel vergeten.

Yeohan | 23-03-21 | 21:53

Maar wat doen ze als ze erachter komen dat het medewerkersbestand meer divers is dan het gemiddelde? Stel dat 60% van de medewerkers een niet westerse immigratie achtergrond heeft bijvoorbeeld, brengen ze dit percentage dan terug?

No_Code | 23-03-21 | 21:50 | 2

Dat vraag ik me ook af. We zijn gewoon de apartheid aan het invoeren, maar deugend links is te dom om dat te beseffen.

elco485 | 24-03-21 | 02:31

Nee, ik denk dat de denkwijze gericht is op doorvoering van omvolking, ook op de universiteiten. De blanke mens wordt geacht plaats te maken. Linksliberale joodse mensen zoals Mirjam van Praag (nooit meer Auschwitz!) en wokeverlichten zien hierin een noodzaak die wij kennelijk nog niet zien.

Willibald von Klúúúk | 24-03-21 | 16:29

De VU heeft dan ook niks meer met kwaliteit, kunde of kennis te maken.

Is een hangplek voor Woke sukkeltjes en pruts-diploma's. Wij nemen ze in ieder geval niet aan, deze niks-kunners.

TeeJee | 23-03-21 | 21:07

Dus, als je een sollicitatiebrief naar de VU stuurt moet je om uberhaupt al op gespreksafspraak te kunnen komen een vrouw zijn, een kleurtje hebben en uit het rijtje religieuze, geslachts- , fysieke, mentale of geaarheidshandicaps minimaal 3 uit 5 scoren.
De tandjes, dat gaat niet meevallen. Ik voorzie dat er een hoop Fons de Boertjes als CharLamayne, de eenarmige Trafoqueen met wederdopersovertuiging en een derde bal gaan solliciteren. Of je noemt jezelf gewoon Fatima Eljihadi, laat je snor staan en wikkelt jezelf in een stemmig zwart Furrypak zonder fur.

Graaisnaaiert | 23-03-21 | 20:59

Kan de VU zich niet beter gaan bezighouden met het bewaken van de kwaliteit van het onderwijs?

ArieR68 | 23-03-21 | 20:55

Een goede registratie is essentieel als je snel en efficiënt bevolkingsgroepen willen selecteren binnen een populatie. Daarom zaten de treinen naar het oosten in No time vol.

3Xniks | 23-03-21 | 20:38

Ook discriminatie: mensen kunnen vanaf t vmbo niet direct naar de universiteit terwijl mensen afgestudeerd aan het hbo of mensen met een vwo diploma dat wel kunnen.

Let op sarcasme

timmey | 23-03-21 | 19:58

Is het hele idee van gelijkheid niet dat het niet uitmaakt welke kleur of afkomst, en welk geslacht je hebt?

Hommel | 23-03-21 | 19:48 | 1

Zeker wel, en daarom heeft de Universiteit van Lagos een dergelijk "diversiteitsbeleid" ook niet.

Rhenium | 23-03-21 | 22:38

En ik maar zwoegen op de universiteit met mijn onderzoek met dingen als 'informed consent' en opt-in i.p.v. opt-out. Het was hard nadenken over hoe je attritie (uitval) tegenging op een goede manier.

Blijkbaar hoeft dat helemaal niet meer! Bam! Iedereen doet gewoon mee, tenzij ze deze lijvige mail doorworstelen en hun kop boven het maaiveld uitsteken (en dan kunnen rekenen op een flink gesprek).

Deze manier van werken is niet oke...

Anoniemtje | 23-03-21 | 19:47

Ergens in de jaren '70 wilde de overheid weer eens een volkstelling organiseren. De linksen, die er 25 jaar na de oorlog achter waren gekomen dat er nogal wat Joden uit ons land waren weggevoerd, maakten bezwaar tegen het vastleggen van persoonlijke gegevens.
Vandaag de dag wil links graag al uw raciale kenmerken weer vastleggen. Wie zou daar nu kwaad mee willen, met zulke gegevens?

JvanDeventer | 23-03-21 | 19:27 | 1

Blijft wonderlijk,
die 180 graden draai van links op dit soort onderwerpen.

Verklaart dan wel weer aardig de 180 graden draai van het kiezersvolk wat links betreft.

vander F | 23-03-21 | 19:46

Weggejorist 18:51
Mijn post over taal en spelfouten in de Brief van de VU ?!

Dat slaat echt als een lul op een drumstel gedeeld door appels met peren

getergde kaasboer | 23-03-21 | 19:24

Eén van de verkoop-slogans van de woke-beweging hoor je telkens weer: "Iedereen is gelijk, ongeacht afkomst, huidskleur, sekse, religieuze overtuiging of seksuele voorkeur."
Dat houdt dus in, dat je van al die kenmerken vooral geen punt mag maken.

En dat doen die woke-types dus door van afkomst, huidskleur, sekse, religieuze overtuiging of seksuele voorkeur een ENORM punt te maken.

Het tegendeel van 'gelijkheid' is 'diversiteit'. Dus wat willen ze nou?? dat iedereen gelijk is, of dat iedereen 'divers', dus 'verschillend' is?

"Inclusie" heet deze woke-praktijk. Die zich specialiseert in de 'exclusie' van mensen met onwelgevallige denkbeelden.

Trouwens: stel, stèl hè, dat de studentenpopulatie van de VU over een tijdje bestaat uit een meerderheid van conservatief-islamitische studenten, met sympathieën voor organisaties als IS of Al-Qaida, en voor personen als de islamo-fascist Erdogan.
Dan wil ik wel eens zien hoe die woke-hipsters en woke-wijven hun 'afspiegeling' onder de VU-medewerkers voor elkaar gaan krijgen.

Peter Emile | 23-03-21 | 19:23 | 1

Ik heb verschillende keren geprobeerd te begrijpen waarom deze lieden zich kritiekloos de woke-doctrine blijven volgen. De uiteindelijke samenvattende conclusie is dat ze knettergek moeten zijn.

Here's Freddy | 23-03-21 | 22:16

Ondertussen 18 jaar later en ze zitten nog steeds op dat dubbelzoute dropje te zuigen omdat de wet SAMEN werd afgeschaft.

dugo | 23-03-21 | 19:19

Massaal vóór 7 april bezwaar maken. Zo moeilijk is dat toch niet?

B. Randnetel | 23-03-21 | 19:12

Ik denk steeds maar weer, tegenwoordig zo ongeveer elke dag een aantal maal, dat elke moment Fra-hansje Bau-er! binnen kan komen lopen met de camera.

'Gefopt meneer. U wordt al jarenlang voor de gek gehouden. Zo debiel en racistisch tegen blanken zijn ze inderdaad niet.
Het is Bananasplit, en is dus allemaal 1 grote grap. Al het andere Linkse in deze zieke woke maatschappij ook.

Niemand is zó dom tenslotte, en het niveau van onze universiteiten is inderdaad echt veel hoger.'

Realism Is All | 23-03-21 | 19:11

Ik heb als copywriter ooit één klus teruggegeven. Het was van een divers wervingsbureau. Als copywriter heb je info nodig, en de man kon me maar niet uitgelegd krijgen wat de voordelen waren van divers personeel. Hij bleef steken in holle clichés waar ik niets mee kon.

Madame Poitiers | 23-03-21 | 19:08

Ik heb een lul als een Neger mag dat ook?

Padre Grassi | 23-03-21 | 19:05 | 1

Bluf

De paus | 23-03-21 | 19:14

Als de studenten allemaal blank zouden zijn en wat medewerkers niet-blank, dan wordt het verhaal aangepast om meer "diversiteit" onder te studenten te bevorderen zodat ze een afspiegeling vormen van de medewerkers.

unshift | 23-03-21 | 19:04

Intussen wordt de studie Nederlands aan de VU opgeheven. Wel heeft deze, officieel calvinistische, universiteit een "Islamitische Postacademische Ambtsopleiding" in de aanbieding. Abraham Kuyper draait zich om in zijn graf.

J.P.Drapeau | 23-03-21 | 19:03

Citaatje:

"De VU streeft ernaar dat 'onze medewerkers een representatieve afspiegeling vormen van onze studentenpopulatie'".

Dan zal de VU elke medewerker die ouder is dan pakweg 29 jaar, moeten ontslaan.

Peter Emile | 23-03-21 | 19:02

De "Culturele Barometer Diversiteit".

Ja hoor.

Een mooie woke-term voor een soort omgekeerde Ariër-verklaring.

Peter Emile | 23-03-21 | 18:58 | 2

Als Adolf het taal-truukje kende dan kon hij het over Culturele Barometer Germaniteit hebben en er deugend mee wegkomen.

unshift | 23-03-21 | 19:06

@unshift | 23-03-21 | 19:06: Misschien had men in dat geval de term "meetinstituut" gebruikt in plaats van "concentratiekamp".

Rhenium | 23-03-21 | 23:33

Ik denk echt dat we inmiddels over de piek van de beschaving heen zijn en dat het nu alleen nog maar bergaf gaat. Iedere keer als je denkt dat het niet debieler of geschifter kan dan komt er zoiets.

Vanilla | 23-03-21 | 18:56

Mededeling op het klembord VU "Er word voortaan les gegeven door mohamed Dju. Zijn werk als schoonmaker wordt vanaf maandag door Professor de Wit overgenomen".

jan huppeldepup | 23-03-21 | 18:54
-weggejorist-
getergde kaasboer | 23-03-21 | 18:51 | 1

"We zoeken iemand met een kleurtje zodat ons personeelsbestand lijkt op die van de maatschappij"
Nee, dan neem je mensen met een kleurtje serieus zeg.

kloopindeslootjijook | 23-03-21 | 18:48 | 2

Geeft inderdaad een goed gevoel aan de personen in kwestie.

Keutels | 23-03-21 | 18:55

Da's het eerste dat ik denk bij een Turk of Marokkaan in elke functie van enig niveau: ah, de quotumallochtoon. Best sneu voor diegenen die het bereiken op merites.

Badd Pritt | 23-03-21 | 19:17

Het deugkwijl druipt er vanaf. Bah!

inCol | 23-03-21 | 18:48

Dat hele diversiteitsdenken is niets meer dan een deugfestijn wat nog racistisch is ook.
Er is geen enkel bewijs dat een diverser team (uitsluitend gebaseerd op uiterlijke kenmerken als ras, gender, geaardheid, enz) tot een betere, productievere of inventievere manier van werken leidt. De meest efficiente productie werkwijze is ontstaan in Japan, de meest mono culturele samenleving ter wereld. In het Philips Natlab werkte in haar meest effectieve jaren vrijwel uitsluitend blanke mannen.
Daarnaast is het inherent racistisch te veronderstellen dat je op basis van iemands kleur / gender / geaardheid een andere inbreng verwacht. In een team waar nu 4 blanken werken zou een Aziaat of Afrikaan eigenschap x binnen brengen uitsluitend op basis van zijn huidskleur? Dat noem ik racisme.

Franker | 23-03-21 | 18:46

Kunstmatig de diversiteit aanpassen.
Is per definitie discriminatie voor iemand.

kloopindeslootjijook | 23-03-21 | 18:45

Hebben ze al eens gemeten hoeveel niet-westerse allochtonen er in het nationale elftal zitten? En of dat nog wel een reële afschiegeling betreft van onze samenleving?

jochum1980 | 23-03-21 | 18:40

"kleurenturvers", woord van het jaar is done

goettel | 23-03-21 | 18:27

Ik denk dat door selectief op geloof te fokken (zie honderassen), er in 1400 jaar van doorsneefriezen fanatieke jihadisten komen, zonder dat ze voor-en-na uiterlijk verschillen.

HogeNood | 23-03-21 | 18:22 | 1

Dat heet inteelt neef en nicht vrijen licht

van Dam | 23-03-21 | 18:35

Ik kijk nu opeens heel anders tegen zo'n " schuifmaat " aan.

Bad - Casey | 23-03-21 | 18:20

Ook bij de Universiteit Leiden in de mailbox

Helloween | 23-03-21 | 18:08

Haha, bijna allemaal white privilege...

jochum1980 | 23-03-21 | 18:41

Ik zag een Chinese meneer!

MickeyGouda | 23-03-21 | 19:05

Bijna 30 jaar geleden al eens geprobeerd en mislukt “. 1994 trad de Wet Bevordering Evenredige Arbeidsdeelname Allochtonen (WBEAA) in “

BASinnic | 23-03-21 | 18:05 | 3

Het niveau kan naar beneden, dan lukt het wel.

SterF... | 23-03-21 | 18:49

In 1940 lukte het anders prima....

Bataafje | 23-03-21 | 18:50

Ze schrikken vermoedelijk van het woordje "Arbeidsdeelname".

Binkoo | 23-03-21 | 20:48

Vraagje.
Als over een paar jaar de interesse voor de VU vanuit het buitenland enorm verschuift en er ineens veel oostblokkers studeren, raken bepaalde hoogleraren dan hun baantje kwijt? (Juf Wekker?)

BekiekUtMoar | 23-03-21 | 18:05

De schedelmaat heeft niks met intelligentie te maken, Aziaten hebben veel kleinere schedeltjes dan blanken en zwarten en toch zijn ze slimmer.

Mr_Natural | 23-03-21 | 18:02 | 2

Oost-aziaten hebben een grotere schedelinhoud dan westerlingen.

wijsvinger | 23-03-21 | 18:15

Voor Zikapatienten ook niet?

Canis.bonus.es | 23-03-21 | 18:23

Waarom moet het personeel qua achtergrond een exacte afspiegeling zijn van de leerlingen? Welke meerwaarde? Wie van de leraren is bokkie als een leerling een ledemaat verliest bij een verkeersongeval? Wie van de leraren moet zich toch wat meer 'openstellen' als de homoseksuele leerlingen drastisch toenemen?

Van Urk | 23-03-21 | 18:02

Monguealen , daar bij de VU , racisten. Mag ik dat nog zeggen in ouderwetsche GS terminologie. Ja dat mag. Selecteren op uiterlijke kenmerken is racisme. Punt.

Zwizalletju | 23-03-21 | 18:02

Deugfascisme. Ik blijf dat woord schrijven totdat het niet meer mag.

Mensdier | 23-03-21 | 18:00

Zonder gekheid, we mogen best trots zijn op wat we bereikt hebben. 76 Jaar geleden maten de Duitsers schedels om aan te tonen dat we allemaal anders zijn, nu meten we schedels om aan te tonen dat we allemaal gelijk zijn.

Blauwpetje | 23-03-21 | 18:00

Hier in de wijk is het een grote blanke pleurisbende. Niet één niet westerse allochtoon. Er wordt niet ingebroken. Er wordt niemand omgelegd. Wel heb ik soms last van die nare blanke jochies die belletje trekken doen.

Leptob | 23-03-21 | 17:57 | 2

Dat je bij belletje trekken direct aan een blank jongetje denkt hebben ze mooi aan zichzelf te danken.

letopuwzaak | 23-03-21 | 18:07

Gaaf was dat, belletje trekken. Of zo’n portomonee op het fietspad met een touwtje. Gulden vastlijmen op de stoep. Nondeju was ook wel een mooi woord. Er reed altijd een vrouw met Gilles de la Tourette rond, haar tic was schelden en spugen naar voorbijgangers. Sjaantje Spuug was haar naam. Dit is het type diversiteit dat ik gaarne zie op de VU. Vrees alleen dat het gaat om nog meer linkse mannenhaters naar binnen te werken. Ach, ik ben lief voor degene rondom me. Man, vrouw, blank en zwart. Dat moet genoeg zijn. De rest kan de vinketering krijgen.

The-loopy-cowboy | 23-03-21 | 18:38

Wijzen naar de VU (pun intended) - dat is een doodlopend pad Ronaldo.
Vooruit GeenStijl - wat let je om zelf deel te nemen?
15 jaar geleden dachten velen dat het reaguurderspeloton bestond uit uit puisterige pubers. (Het gemis aan tietentopics komt nog steeds hard aan) www.cbs.nl/barometerculturelediversit...

masahide | 23-03-21 | 17:56

Hoe lang houd je eigenlijk die 'niet-westerse achtergrond'? Bepaal je dat zelf of zijn daar ideeen over?

Weerduivel | 23-03-21 | 17:56 | 2

Zolang als de schotel op TV Ankara is gericht.

EenGoedBegin | 23-03-21 | 18:43

Je zult maar Albanees zijn en door de VU als geprivilegieerd bestempeld worden...

Bataafje | 23-03-21 | 18:51

Is het niet beter als de verzuiling terug komt? Het westen voor westerlingen en de rest van de wereld voor niet westerlingen.

MargauxGrandCru | 23-03-21 | 17:55

Sorry, je contract wordt niet verlengd, want je bent West-Europees.

John McClane | 23-03-21 | 17:55

Opoe hier zat van midden tot eind jaren '70 op de VU. En met 15 jongens van gereformeerde huize in een studentenhuis. Die bloosden allemaal zo snel! En ze zongen 'Heer wijs mij uw weg' als ze dronken waren.
Vanaf 1979 kregen we ineens hele donkere jongens erbij. Uit Suriname. Eentje beweerde dat hij aan de stand van de voeten kon zien of iemand wel/of geen slechte ogen en oren had. De andere heb ik nooit iets anders horen zeggen dan dat hij zijn beurs veel te laag vond. Tegen mensen die er gewoon bij werkten wegens helemaal geen beurs. Wij hoorden dat allemaal heel beleefd aan, toen.
Achteraf vind ik dat geen gepaste reactie.

Poesmobiel | 23-03-21 | 17:55

Zonder racisme is er totaal niets te doen voor dit soort mensen

dhrat | 23-03-21 | 17:55

Lees de mail aan de "geachte collega" eens goed. Dit onderzoek heeft betrekking op medewerkers (en dat zijn vast niet de schoonmakers) met de Nederlandse nationaliteit maar een migratieachtergrond. Ik zou me toch gruwelijk beledigd voelen als daaruit wordt afgeleid dat ik nog steeds dezelfde ideeën en "culturele achtergrond" heb als mijn vroegere landgenoten die ik misschien juist om die achtergrond ontvlucht ben. Ik herinner me een briefkaart van de SD uit 1942 die uitlegde dat iemand met joodse ouders die niet naar de synagoge ging, met een Nederlandse vrouw getrouwd was en hun kinderen Nederlands Hervormd had laten dopen met puur Nederlandse namen, niet meer als jood beschouwd kon worden en dus niet op transport nar Westerbork hoefde. Zal wel strikt formalistisch geweest zijn, maar de gedachtengang was een stuk minder racistisch dan wat de VU hier op tafel legt.

Synecdoche | 23-03-21 | 17:54 | 1

Kijken ze ook naar alleen de studenten met een Nederlandse nationaliteit? Uit de mail lijkt het er op dat dat niet zo is maar dat ze naar alle studenten kijken.

ZOMG | 23-03-21 | 17:56

Iets bijdragen zijn "ze" hier niet voor. Alleen maar halen en eisen.

BekiekUtMoar | 23-03-21 | 18:10

Je vertrouwt een gemeentehuis of universiteit niet als het personeel niet correspondeert met jouw huidskleur, geslacht of cultuur. Een groep mensen niet vertrouwen obv huidskleur of geslacht noemen we in volksmond een racist of seksist

ProFail | 23-03-21 | 17:51

22 procent van de studenten met een niet-westerse migratie achtergrond?

De randstad is verloren, zet de Grebbelinie maar andersom in.

Wijze uit het Oosten | 23-03-21 | 17:49 | 1

Er zijn inderdaad heel veel internationale studenten, want er is actief geworven. Dat is ook een reden dat je nu ook in Utrecht in sommige tenten niet meer in het Nederlands geholpen wordt, maar alleen in het Engels, omdat er alleen maar buitenlandse studenten werken.

ZOMG | 23-03-21 | 17:55

Als je je kinderen naar een universiteit stuurt verdien je een schop

Turbulentie? | 23-03-21 | 17:48 | 2

Je zou inderdaad wel 2x na moeten denken voor je je kind naar bijvoorbeeld UvA stuurt.
Gekke wereld leven we in.

Rohin | 23-03-21 | 17:49

Ook de TU?

kloopindeslootjijook | 23-03-21 | 18:46

En de Uni’s mengen zich ook in de discussie rondom “Vizier op links”.
nos.nl/l/2373775
Onacceptabel, zo vinden zij.
Dat vind ik ook!
Maar er zijn nog veel meer dingen die onacceptabel zijn, waar je de Uni’s(intellectuele bolwerkjes) niet over hoort.
Selectief en hypocriet, bekrompen en niet progressief.
De Uni’s vallen mij zwaar tegen als intellectueel denkende instituten.

Ruimedenker | 23-03-21 | 17:47 | 1

Je hoorde ze niet als de voordeur van Baudet weer eens beklad werd, de hypocrieten.

Zwizalletju | 23-03-21 | 18:04
-weggejorist-
skoftig | 23-03-21 | 17:47

"Verschillende perspectieven, achtergronden en inzichten binnen onze teams kunnen de kwaliteit van ons onderzoek, onderwijs en dienstverlening aan studenten vergroten."
Ja, dat zou kunnen. Maar verschillende perspectieven, zijn dat specifiek verschillende culturele verschillen? Verschillende achtergronden, zijn dat specifiek verschillende culturele achtergronden? En vooral verschillende inzichten, zijn dat specifiek verschillende culturele inzichten? En als ze de kwaliteit van onderwijs, onderzoek en dienstverlening kunnen vergroten, kunnen ze die kwaliteiten wellicht ook verkleinen?
En, als vastgesteld is of je van niet-Westerse afkomst bent, is daarmee dan vastgesteld wat de culturele verschillen zijn tussen jou en een kaaskop? En welke culturele verschillen zijn dan maatgevend? Eetgewoontes? Muziek? Geloofsovertuiging? Wereldbeeld? Mensbeeld? Hoe verhouden die zich dan tot onderwijs, onderzoek en dienstverlening?
Wat wordt er met de resultaten gedaan?
Riekt naar pigmentpolitie, naar de behoefte om "kleurrijk" te zijn, the real thing. Zoals in de roemruchte "Hilltop Ad" van Coca Cola.
www.youtube.com/watch?v=ydiXuOTn4hg
"We are the woke. You will be assimilated. Resistance is futile."

Schoorsteenveger | 23-03-21 | 17:45 | 2

Meer diversiteit kan zeker goed aanpakken, maar zoals Hans Teeuwen al uitroep "maar WAT voor diversiteit dan?". Het kijken naar huidskleur/geslacht/seksuele voorkeur en andere uiterlijke kenmerken is makkelijk te meten. Het diversiteitsbeleid dat gevoerd wordt is "luie diversiteit".

ZOMG | 23-03-21 | 17:53

@ZOMG | 23-03-21 | 17:53:
Exact. Diversiteit in denken, in creativiteit, in originaliteit, in durf, in focus, in temperament, in alles wat een individu een uniek individu maakt, daar draait het om. Deze verschillen die er werkelijk toe doen kunnen in theorie exact samenvallen met de culturele verschikllen die het CBS hanteert om zijn database op te leuken, maar de kans is uitermate klein dat de correlatie maar tendeert naar significantie.
Het zal eerder omkekeerd werken, als de personen-van-kleur die aangetrokken gaan worden om dat gewenste evenwicht te verkrijgen uit de Woke-community worden geplukt. Dan zal exact het tegenovergestelde gebeuren van wat beoogd wordt. Dan is het einde van diversiteit in denken in zicht, dan wordt het eenheidsworst, pigmentrijke, kleurrijke eenheidsworst.

Schoorsteenveger | 23-03-21 | 18:00

Groot voorstander van dit principe van representatieve afspiegeling. Ik hoop ook op ingrijpende maatregelen bij geconstateerde afwijkingen. Indien 5% van de inwoners van NL een chinese achtergrond heeft dus 5% chinese medewerkers bij de VU een baan. Idem voor die 1% roma/sinti. Uiteraard ook molukkers, turken, marokkanen etc.
En ik weet zeker dat dit zelfs door minister Grapperhaus kan worden toegepast. Indien bepaalde groepen zijn oververtegenwoordigd in de misdaadstatistieken zullen ze keihard extra worden aangepakt tot ze weer binnen de representatieve bandbreedte vallen. VU hartelijk dank voor dit prima idee!!!

BoerKoekoek | 23-03-21 | 17:43 | 1

Yup eens dit is de consequentie. Daarnaast 50% laag opgeleide vrouwen van boven de 60. 1.2% Grieken, Urkse vissers en geradicaliseerde Kenyaanse boeren. Oh ja 1 werkloze Somalier, om de arbeidsparticipatie onder die groep omhoog te krikken.

JanFTE | 23-03-21 | 19:34

Zo blij dat mijn kinderen (bijna) afgestudeerd zijn. Die zaten ook op de UVA dat scheelt ook nog wel iets.

Tiscali-2 | 23-03-21 | 17:43

I rest my case., Een voorzitter CvB (Van Praag) wier familie in Tweede Wereldoorlog obv. kleur/ras werd uitgedund gaat op Universiteit (voormalig kerk van de rede) kleuren/rassen tellen, opslaan en rapporteren. N gotspe (dat is Jiddisch idd)

HarmFS | 23-03-21 | 17:43

Ik voel me gekwetst hierdoor.
Krijg ik nu gratis geld van iemand?

Timide_Aso | 23-03-21 | 17:42 | 2

Ja! Mark Rutte heeft nog 1000 Euro voor je!

marcoplarco | 23-03-21 | 17:45

ik las "Wij zouden ons dure collegeld op zak houden en gezellig iedere dag twee keer drie kwartier met de buurvrouw ketsen" maar dat zal mijn mijn zieke geest zijn

pukkiepuk | 23-03-21 | 17:40 | 1

U was daarin niet alleen

Lu_Tze | 23-03-21 | 18:28

Een vriend van me is Nederlands/Surinaams, zijn vrouw is Colombiaans/Egyptisch, zijn dochter is dus Nederlands/Surinaams/Colombiaans/Egyptisch, maar ze hoort eigenlijk nergens bij. Dat vindt ze best wel lastig.

Mr_Natural | 23-03-21 | 17:38 | 7

Mijn niet westerse deel is oa Israëlisch en Irakees. Ik ben altijd in conflict met mezelf.

letopuwzaak | 23-03-21 | 18:11

Zoals loesje ooit al eens zei: net zolang mengen tot iedereen dezelfde kleur heeft.

ReyNemaattori | 23-03-21 | 19:57

Alsof dat een probleem is, mijn moeder is een vrouw en mijn vader is een man.
Probeer dan maar eens je eigen identiteit te vinden.

getzappad | 23-03-21 | 20:42
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik las lulmeting.....

Gulliver | 23-03-21 | 17:38

Den Vrijen Universiteit is ooit opgericht door Abraham den Kuypert om al die wilde boerendochters in Amsterdam een safe space te bieden in dat door goddeloosheid en bordelen doortrokken Oordt. Om van socialisten nog maar te zwijgen. Een aardje naar hun vaartje, al die nazaten van dezen Abraham.

Al die aanzwellende metoo anekdotische bewijsvoering binnen onze academia. Maar goed dat die methode niet geldig is binnen de wetenschap.

Leefde Onzelieveheer nog maar.

Hetkanverkeren | 23-03-21 | 17:38

Deja vu

apek00l | 23-03-21 | 17:37

"kleurrijke universiteit"? Mijn onderbroek is na het eten van bedorven couscous ook kleurrijk, maar dat wil nog niet zeggen dat het goed is. Klaudzakken, woke tuigh.

funkyd | 23-03-21 | 17:36

De agenda is duidelijk: Er wordt eerst gezocht naar verschillen, vervolgens worden die verschillen verklaard aan de hand van "racisme", en tegelijkertijd worden concurrerende verklaringen, hoe plausibel ook, direct verworpen als zijnde "racistisch". Vervolgens wordt er een systeem van onverdiende privileges voor bepaalde groepen opgezet ter compensatie van het "geconstateerde" "racisme".
Dingen die er in dit verhaal niet toe doen: kwaliteit van onderwijs en wetenschap. Ook de B.V. Nederland wordt er niet beter van want dit draait allemaal om herverdeling van de koek, niet om het vergroten van de koek. Of erger: er gaat een hele bureaucratie opgezet worden met duurbetaalde mensen die het vermeende "racisme" permanent in de gaten moeten gaan houden. Hun salarissen gaan ten koste van mensen die wel iets nuttigs doen.

DutchLion33 | 23-03-21 | 17:36

Ik ben benieuwd naar de diversiteit van de vakgroep gendertransitie.

Blauwpetje | 23-03-21 | 17:35

Ik heb het hier al eens eerder verteld, maar dit is op alle universiteiten aan de gang vanuit de gamma-'wetenschap'. Daar zitten D&I-officers letterlijk te hopen op een schandaal. Vooral blanke mannen met enige macht, moeten er op eieren lopen. Het liefst bemoeit de D&I-officer zich met alles omtrent ras. Als drie mensen een groep vormen voor baanbrekend onderzoek, dan komt de D&I-officer daar graag een stokje voor steken zodra ze Jan, Henk en Koos heten. En niet alleen zij krijgen dan de zwarte piet, maar iedere verantwoordelijke (mits blank en man) op de faculteit krijgt dan te horen dat het fout is. En als Jan en Henk toevallig uit Afrika zijn geadopteerd en Koos geboren blijkt als Koosje (met een kutje), dan is het plots toch wel goed. Universiteiten ontpoppen zich als racistische instituten en de mensen die erbij betrokken zijn, vinden het allemaal prachtig. Dat de wetenschap er niet bij gebaat is, is maar een bijzaak.

The_iron_boar | 23-03-21 | 17:35 | 2

Daar is nu een manier op gevonden voor blanke Jan en Henk.
Gewoon zeggen dat ze zich als negert identificeren. Kwestie van woke met woke terugslaan.

2voor12 | 23-03-21 | 17:37

Merkwaardig blijf ik altijd vinden dat in van die bolwerken van deugdzaamheid zoals universiteiten zich graag afficheren, er toch steeds weer van die affaires zijn zoals van die hoogleraar in de rechten die hoog cijferde voor bewezen diensten, of die anderskokende docent franse taal die er ook andere liefhebberijen bij had.

Glasgow Argus | 23-03-21 | 17:39

Kwaliteit werd kwantiteit, kwantiteit wordt nu diversiteit.. onderwijs is al lang kapot stuk.

boerk | 23-03-21 | 17:35

Hoeveel kinderen waarvan de ouders zwakbegaafde kampers zijn bereiken universitair onderwijs? Daar is je blinde vlek.

Diotima | 23-03-21 | 17:35

Ja, je kan wel meer en meer lichtgetintiërs in je tent willen hebben maar uiteindelijk loop je tegen de natuurlijke grens aan dat er gewoon niet genoeg zijn die een VOG kunnen overleggen.

2voor12 | 23-03-21 | 17:33

Het is sociaaleconomisch. Zodra de kansen groeien voor mensen die voor mensen uit een kansarm milieu, ga je meer kinderen zien van arme en laagopgeleide ouders. Kinderen van allochtonen vallen vaak in die groep, maar net zo goed zijn er ook witte kinderen die niet de wind mee hebben van huis uit. Die kinderen zie je ook niet aan de universiteit, alleen valt dat wat minder op, zeker als je liever kleurtjes turft dan of er meer Samantha's of Suzannes zijn.

Diotima | 23-03-21 | 17:33 | 1

Blanke kinderen. Je bent af.

marcoplarco | 23-03-21 | 17:42

Ik heb ergens nog een foto die net als boven zwart wit is.Die staat in een encyclopedie van mijn oom.

flesje | 23-03-21 | 17:31

Hahaha wen er maar aan D66ers!

Turbulentie? | 23-03-21 | 17:30 | 1

Diversiteit in politieke meningen wordt niet gewaardeerd.

TheseDays00 | 23-03-21 | 17:32

Ah, mijn belastinggeld wordt weer nuttig besteed!

JohnLocke | 23-03-21 | 17:27
-weggejorist-
trottle | 23-03-21 | 17:26

Gisteren naar de zwarte kapper gegaan voor een mooie bos kroeshaar, vonden ze niet grappig. Racisten.

Patje | 23-03-21 | 17:26

Krijgt iedereen dan ook een merkteken op de kleding zodat iedereen kan zien met wat voor vlees/tofu in de kuip je te maken hebt? Iets met gekleurde driehoeken die je etniciteit, geaardheid, politieke voorkeur, verstandelijke vermogen weergeeft?

Nuuk | 23-03-21 | 17:26 | 1

Verstandelijk vermogen is dan weer overbodig, dat ligt zo laag, daar hoef je niet voor te meten.

Hersenletsel | 23-03-21 | 17:28

Zou, noem eens iets, een Ethiopiër die grof geld betaald heeft om helemaal hierheen te komen om te studeren, zich niet ontzettend belazerd voelen als hij hier les krijgt van een Ethiopiër?

marcoplarco | 23-03-21 | 17:24 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Er zijn weer een paar leden van de Raad van Bestuur heel boos dat hun interne e-mail op de serverts van het verderfelijke GeenStijl beland zijn... Heerlijk!

ole guapa | 23-03-21 | 17:24

Aan alle medewerkers van de VU die dit lezen: toestemming voor gegevens verwerking dient EXPLICIET te worden verleend door middel van een duidelijke handeling, aldus de AVG. Het is dus niet zo dat men een actieve handeling moet verrichten om géén toestemming te verlenen en niet reageren op een mail lijkt mij geen duidelijke handeling. Dien een klacht in bij uw FG.

Gualtiero | 23-03-21 | 17:23 | 2

Ik zou gaan voor de schadevergoeding/boete als het leed is geschied.

lekgoot | 23-03-21 | 17:36

KLOPT volgens mij helemaal!

Bumper | 23-03-21 | 17:52

Mooie metafoor, barometer, heeft ook met druk te maken.

Mr_Natural | 23-03-21 | 17:22

Gelukkig is er ook een diversiteit aan meningen: een breed spectrum van links tot extreem links. Van alles wat dus!

JackStick | 23-03-21 | 17:22 | 2

Je mist het 'rechtse geluid' binnen de universiteitsmuren? Goh. Wat zou daarvan de oorzaak zijn?

Predateur | 23-03-21 | 17:32

Mooi, die directeursfunctie diversiteit heeft het eerste resultaat opgeleverd. Bonk, bonk en de titel universiteit is aan inflatie onderhevig.

TheseDays00 | 23-03-21 | 17:22

Dit draait allemaal omdat er subsidie voor is/ de subsidiegever het wil. Subsidie voor universiteiten komt tegenwoordig van de EU. Dus als Nldse belastingbetaler hebt je daar ook geen invloed meer op.

ultraman | 23-03-21 | 17:21

Gaan ze nu ook alle buitenlandse onderzoekers ontslaan omdat de studenten grotendeels de nederlandse nationaliteit hebben en het natuurlijk wel gespiegeld moet zijn in het personnel?

Meister Jäger | 23-03-21 | 17:20

Het is racisme

Eddy67 | 23-03-21 | 17:19 | 5

In de oudheid waren vele volkeren etnocentrisch: zij beschouwden andere volkeren - meer op culturele dan op raciale gronden - als barbaren.

Bumper | 23-03-21 | 17:54

Volgens het Internationaal Verdrag inzake de uitbanning van alle vormen van rassendiscriminatie betekent raciale discriminatie: "elke vorm van onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur op grond van ras, huidskleur, afkomst of nationale of etnische afstamming die ten doel heeft de erkenning, het genot of de uitoefening, op voet van gelijkheid, van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal of cultureel gebied, of op andere terreinen van het openbare leven, teniet te doen of aan te tasten, dan wel de tenietdoening of aantasting daarvan ten gevolge heeft."

Bumper | 23-03-21 | 17:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik voorzie een verdere devaluatie van het VU-diploma.

lekgoot | 23-03-21 | 17:19 | 1

Volgens mij was dat VU al jaren geleden ontmaskerd
als een links facilitaire fop-universiteit waar je met eenzijdig links denken beter punten scoorde dan met een gedegen onderbouwd onderzoek.
Het is maar wat je als "universiteit" wilt uitdragen en happen naar de hand die je voed is natuurlijk ook niet handig, en daar is een veel grotere onderliggend probleem.

TijdelijkOptimist | 23-03-21 | 18:01

...'Culturele Barometer Diversiteit'... Brrrrr, doodeng... Kulturkammer, iemand?

Zenzeo | 23-03-21 | 17:19 | 1

precies...zelfde gedragsalgoritme...ze snappen het ook echt niet dat ze hetzelfde doen als alle pre-totalitaire mensen-clusters van gelijk (niet) denkenden.

nobodiesunmighty | 23-03-21 | 17:23

Oh god, Sylvana kom er maar in. Hadden ze voor de verkiezingen moeten bedenken. Dan was BIJ1 misschien wel de tweede partij geworden.

Tishetnetnie | 23-03-21 | 17:19

'onze medewerkers een representatieve afspiegeling vormen van onze studentenpopulatie'
Dus als er volgend jaar aleen nog maar chinezen zich inschrijven bij de vu, ontslaan ze dan al het personeel met een niet aziatische achtergrond om vervolgens de vacatures te vullen met chinezen?

TDB | 23-03-21 | 17:18 | 1

ja en de verdeling van diversiteit bij studenten en professoren uit een andere generatie zijn natuurlijk ook hetzelfde. Wat een domme hersenspinsels weer...

Struikrover3 | 23-03-21 | 17:25

Gelukkig weten we al dat Opsporing Verzocht wel een representatief beeld van de samenleving geeft. Van een parallelle samenleving, dan.

Draak uit Brabant | 23-03-21 | 17:18

Kunnen ze ook niet streven naar een betere afspiegeling van de niet westerse allochtonen in de criminaliteitscijfers?
Mijn hemel, waar gaat dit toch heen.

Ride_On | 23-03-21 | 17:18

Beseffen die mensen wel dat uiteindelijk culturele diversiteit betekent dat iedereen straks hetzelfde is?
Take a pinch of white man
Wrap him up in black skin
Add a touch of blue blood
And a little bitty bit of red Indian boy
Oh like a Curly Latin kinkies
Oh Lordy, Lordy, mixed with yellow Chinkees, yeah
You know you lump it all together
And you got a recipe for a get along scene
Oh what a beautiful dream
If it could only come true, you know, you know
What we need is a great big melting pot
Big enough enough enough to take the world and all its got
And keep it stirring for a hundred years or more
And turn out coffee coloured people by the score

Mr_Natural | 23-03-21 | 17:17 | 4

Maak zelf even een Nederlandse vertaling in plaats van dat kopieer-plakwerk.

Zenzeo | 23-03-21 | 17:21

Iedereen beige. Yeah baby!

Deksmaat | 23-03-21 | 17:36

Coudenhove kalergi zn natte droom. Iedereen afrikaans-midden oosters

Kevinho | 23-03-21 | 17:45
▼ 1 antwoord verborgen

En als je bezwaar aantekent ben je binnenkort je baan kwijt. Wedden?

enternaar | 23-03-21 | 17:17

Dus het CBS heeft op adres en naam/geboortedatum daarbij de culturele achtergrond per inwoner van NL?

sioux_ | 23-03-21 | 17:17

Indoctrineren i.p.v. studeren, de 'vrije' universiteit anno 2021, wat een droefenis.

therealbraindump | 23-03-21 | 17:16

Vriend Robbie zei het al..

Al die mensen in de buurt zien er hetzelfde uit...

neonreclame | 23-03-21 | 17:16

Ladies and gentlemen - we've got him.

De verloren gewaande Diversiteitsbokaal is terug gevonden. Niet geheel toevallig kwam deze bij de VU weer aan het licht.

hangtiet met knoop | 23-03-21 | 17:15

"Vrije Universiteit", terwijl het gewoon een protestante universiteit is. Net zoiets als de Democratische Republiek Congo. Het stikte er al van de hoofddoekjes ruim 20 jaar geleden. Moslima's houden wel van hypocrisie.

BobDobalina | 23-03-21 | 17:15 | 1

Niet zomaar protestants, maar voor protestanten van de "fijne" denominatie

Lu_Tze | 23-03-21 | 19:30

Niet-Westers is een heel breed begrip. Op universiteiten heb je heel veel Aziaten rondlopen en die zijn ook niet-westers.

Ik gok dat ze meer Kauthar's en Samir's in dienst willen hebben. Hoe zieliger de bevolkingsgroep, hoe meer je kan deugen als je zo iemand in dienst hebt.

Greetjee | 23-03-21 | 17:13 | 4

Die Aziaten zetten voet aan de grond, als ik de tele mag geloven....

neonreclame | 23-03-21 | 17:21

@Patje | 23-03-21 | 17:19: Zijn er al schotten opgetrokken om in de vergaderruimte de vrouwen van de mannen te scheiden? Gaat er tijd en ruimte ingeruimd worden voor het verplichte middaggebed? Is het gebouw al nagelen op aanstootgevende kunst? Zijn er al richtlijnen dat er niet overr uweetwel vzmh gesproken mag worden?Zou allemaal wel heel inclusief zijn. Zoiets moet je anno nu als diverse en inclusieve organisatie toch wel op orde hebben. Dat geldt dus ook voor de VU, denk aan gescheiden collegezalen.

5611 | 23-03-21 | 17:26
▼ 1 antwoord verborgen

Dat 'afspiegeling van de samenleving' van heden ten dage vind ik altijd briljant. 50 procent zwart of hoofddoek maar nergens een Chinees, Pool of Thai etc

deNettobetaler | 23-03-21 | 17:12 | 1

Er is op deze aardkloot, geen andere bevolkingsgroep die zich overal zo ongelofelijk ongewenst maakt, als de mohammedaanse medemens!
En tegelijkertijd vind je daar de linksmens die dit bagatelliseert door middel van dure tenenkrommende "onderzoekjes" over het gevolg hiervan, maar er zijn nooit onderzoekjes geweest over de oorzaak, dat past namelijk niet in het linkse tunnelvisie op vreemdelingen&integratie!

TijdelijkOptimist | 23-03-21 | 17:45

Het wordt steeds lastiger grappen maken over het totaaldebielisme van links.

Steeds als je denkt; "zelfs de schaduw van een dode ezel is niet zo onwetend" staan linkse universiteiten gewoon te dringen om iets nòg dommers uit te kramen.

Dandruff | 23-03-21 | 17:11 | 1

Ik weet niet eens meer of totaaldebielisme een links iets is. Ik zal het waarschijnlijk niet vinden in Das Kapital. Links bestaat al lang niet meer. De schapen zijn op zoek naar nieuwe herders, bang voor de wolven, die ze zelf zijn.
Maar goed, dat geldt voor iedere richting lijkt me.
mooie poëtische term "Totaaldebielisme"....is ook een isme.

nobodiesunmighty | 23-03-21 | 17:20

Diversiteit mbt huidskleur en religie dus. Maar no problemo als iedereen links is, dus een diversiteit aan politieke oriëntaties is er dan weer niet bij.

JackStick | 23-03-21 | 17:11 | 1

Als iedereen links is, is rechts uitgestorven.

Mr.Crowley | 23-03-21 | 17:58

Allemaal zo vermoeiend dit.

Lorejas | 23-03-21 | 17:10 | 1

Schijnt een Wandelaar met een hond ook zo te ervaren...

overVecht | 23-03-21 | 17:10

Je wordt er echt moedeloos van ...

Wandelaar-met-hond | 23-03-21 | 17:08 | 1

Waarvan niet?

overVecht | 23-03-21 | 17:10

Etnisch profileren mag toch niet in Amsterdam?

Selassie | 23-03-21 | 17:07 | 1

Wel als het tegen "den witte mensch" gebruikt kan worden,
dan mag het wel.

TijdelijkOptimist | 23-03-21 | 17:38

Ze mogen mij gerust opmeten. Geen enkele werkende hersencel heb ik meer over en daarom ben ik reaguurder geworden.

overVecht | 23-03-21 | 17:07 | 2

Heb je het over mij?

nobodiesunmighty | 23-03-21 | 17:21

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino