Gevonden: baby in ondergrondse vuilcontainer Amsterdam
Het verdriet.
Geen vrolijk lentenieuws deze maandagmorgen. Het kindje werd gisteravond rond 23:00 gevonden in een ondergrondse vuilcontainer in Meerhof (maps). "Rond 22.45 uur werd de brandweer opgeroepen om de politie te assisteren. Zo'n tien minuten later werden er een traumateam en een ambulance opgeroepen." Details lijken vooralsnog schaars. "Het is niet duidelijk waar precies in de container de baby werd aangetroffen en hoe lang het kindje er al lag. Ook is niet duidelijk hoe agenten de baby op het spoor kwamen." Op de bovenstaande foto is te zien dat de zijkant van de container is geopend tijdens de redding, waarna de politie de straat afzette voor sporenonderzoek. Het kindje leeft nog, al is er niets bekend over de gezondheidstoestand. Enfin, een ondoenlijke tragedie waarbij we het kindje én de ouders het allerbeste wensen.
Update: de ouders, allebei 17 jaar oud, zijn gevonden. "Vanmiddag zijn de twee minderjarige verdachten voorgeleid aan de kinderrechter-commissaris van de Amsterdamse rechtbank. Ze zitten niet meer vast. Beiden worden verdacht van poging kindermoord."
Reaguursels
InloggenLaten we blij zijn dat de vrouw die haar vuilniszak wegbracht geen benul van de avondklok had. Was dit kindje een paar dagen eerder of later geboren had het heel anders af kunnen lopen. Die ondergrondse vuilcontainers zijn best diep.
Toen het nieuws gebracht werd, wilde het niet echt doordringen. Afgestompt? Niet willen bevatten? Ik weet het niet. Het had een paar minuten nodig. Tot ik het begon te visualiseren. Fysiek ziek werd ik er van. Tranen, pijn in de buik. Hoe onmenselijk ben je om een levende baby in een vuilcontainer te dumpen? Is het krankzinnigheid? Wanhoop? Paniek? Welke opties zijn door je hoofd gegaan om dit als laatste en enige mogelijkheid te zien. Dit is f*cking Nederland. Hulp en compassie ligt bij wijze van spreken op straat. Wie of wat drijft je tot deze daad?
Waardeloze actie. Het enige wat ik kan bedenken waarom iemand dit gedaan heeft, is dat een totaal ongewenst kind uit incest is.
Ook niet goed te praten, kan nooit, maar wel anders dan "luie motieven".
Bedenk dat als dit kindje ook echt gisteren geboren is, dat het dan rond 20 mei vorig jaar verwekt is. Helemaal lockdownvrij zijn we niet echt geweest.
Je wil waarschijnlijk niet weten wat er achter menig huisdeur gebeurt.
Stel dat dit scenario het geval is, dan zou die moeder nog steeds niet veilig zijn.
Bedoel ik maar te zeggen.
En verder, Kliko vind ik best een leuke naam.
Gevonden door een mevrouw die met haar dochter wat zakken vuil ging afstorten en gehuil hoorde.
Zoals de overheid er nu voor staat, kunnen die twee een boete van € 95 pp tegemoet zien......
Poging tot moord, en dan nog wel van de lafste soort: van iemand die zich absoluut niet kan verdedigen. In een geciviliseerd land worden dat soort mensen ter dood veroordeeld, of ten minste levenslang opgesloten.
Iets zegt me dat de dame in kwestie vooral zielig zal worden gevonden en met een buurtmedewerker en een cursus condooms haar ongetwijfeld productieve leventje in de Bijlmer weer zal oppakken.
pff kunnen jullie beginnen met de mededeling dat het kind nog leeft?
De tering, als vader zijnde was dat het enige wat ik wou weten.
Stil, geen woorden, verdrietig.
Een mevrouw uit de buurt zegt 'niet oordelen, want je moet er wel erg aan toe zijn om dit te doen.'
Oh dus, we mogen wéér niet oordelen?
je mag er absoluut over oordelen. Als je maar wel bedenkt dat iemand die dit doet extreem radeloos is. het is vaak iemand met een heel laag intellect en zodoende ook slecht beoordelingsvermogen.
@azubneritan | 22-02-21 | 12:37: Het kan ook de pooier geweest zijn die het welbewust gedaan heeft.
Tegenwoordig wordt "er erg aan toe zijn" een beetje te makkelijk als verzachtende omstandigheid gezien. Zo makkelijk zelf, dat er hele advocatenlegers op gespecialiseerd zijn dit zo overtuigend mogelijk te simuleren, terwijl er gewoon een gore klootzak naast ze in de rechtbank zit. Bij sommige dingen, kavaliersdelicten denk ik "ach ja, let it be". Bij dit soort dingen denk ik: nee. de strafmaat is er niet alleen om de dader te bestraffen, maar ook als genoegdoening van de slachtoffers. Bovendien, zelfs als je ten einde raad bent en je weet echt niet meer waarheen, leg je kind voor mijn part dan te vondeling of zo. Maar je weet als je dit doet, dat je gewoon een moord begaat. Je weet het verdomme en tóch doe je het, terwijl er tientallen andere manieren zijn om op dat moment -jezus hoe verschrikkelijk- van "je kind af te komen", waarbij het kind niet sterft. Daarna praten we dan wel over "hoe erg je het hebt gehad", okay? Sorry, voor mij is dit gewoon poging tot moord zónder verzachtende omstandigheden.
In NeDDRland heb je voor alles en nog wat een vergunning, bewijs van bekwaamheid, diploma, oorkonde, BVG, etc. nodig. Maar als het gaat om kinderen kan elke randdebiel eraan beginnen. Dit is een van de schaduwzijden....
Alleen al de term "aan kinderen beginnen" geeft al aan hoe er over gedacht wordt. 'Kinderen nemen' , ook zoiets. Kots!
@grapo | 22-02-21 | 12:38: mevr ambtenaarinfunctie hebben geen kinderen. Dat is net zo bewust als ze wél nemen, dus doe niet zo moeilijk. In dit land heb je gewoon een keuze, tenzij je medisch beperkt bent.
@AmbtenaarInFunctie | 22-02-21 | 12:48: *en ik
@AmbtenaarInFunctie | 22-02-21 | 12:48: Ik doe niet moeilijk. Ik zeg hoe ik er over denk. Dat jij dat moeilijk vindt is meer aan jou kant dan de mijne. Kan je kut vinden maar verandert niks aan wat ik van de twee genoemde termen vind.
Vorige week was er al eerst de man in rolstoel met het briefje wij kunnen niet meer voor hem zorgen. Werd de straat opgerold.
Nu dit.
Brenda's got a baby
Zo'n sterke tekst nog steeds.
Sprakeloos! Evocatus
En dat overkomt u toch niet heel geregeld...
Ik snap niet dat je een vuilcontainer kiest als de eerste hulppost van het AMC 250 meter verder is..
Wellicht: Radeloosheid > spijt > politie anoniem getipt
Op Google maps zie je nog iemand weg lopen.
hopelijk was de container heel vol en het kindje geen harde rotklap naar de bodem maakte. Arm klein mensje wat een vreselijke start van je leven.
Doet me denken aan een van de mooiste romans ooit geschreven: Het Parfum.
Diep triest verhaal! Ik kan mij gewoon niet voorstellen wat voor gevoel dit kindje later over zichzelf heeft als zij beseft dat ze door haar moeder om wat voor reden dan ook en zonder enige kans als " oud vuil" weggegooid is in een container.
Door de moeder? Hoe weet je dat?
@laatste_waarschuwing | 22-02-21 | 11:00: Daar heb je een punt. Dat was een domme aanname van mij. Feit blijft wel dat het gevoel er zal zijn. Weggegooid, door wie dan ook.
Vraag me af hoeveel baby's dus niet op deze wijze levend worden gevonden. Leg je kind dan gewoon te vondeling als je zo wanhopig bent.
In Antwerpen hebben ze daarvoor de vondelingenschuif opnieuw ingevoerd. Je kan daar anoniem je kind veilig deponeren. Achteraf starten er uiteraard onderzoeken. Maar kinderen worden dan niet meer op straat gedumpt
Tot welke leeftijd mag dat?
@Zegmaaru | 22-02-21 | 11:44: Onderwerp is vreselijk en zeker niet om te lachen, maar deze opmerking is erg leuk. Arm meisje trouwens. Triest om zo je leventje te beginnen
Ik moest ook even lachen. Maar idd er moet wel een hoop mis zijn om zo om te gaan met een baby.
@Zegmaaru | 22-02-21 | 11:44: Tot 18, daarna ben je volwassen en zorg je maar voor je kind.
Goed geschreven Spartacus.
Fijn dat ik al ben gejorist. Dat had ik natuurlijk niet zo moeten zeggen, al is het wel wat er door mijn hoofd spookt.
Sterkte voor alle betrokkenen. Zo wil je je week niet beginnen.
Wat een diepe, doffe ellende ademt dit bericht. Hoe kan iemand dit nou doen. Hoe slecht of wanhopig (en dom!!!) ben je dan?!!!
Ik bied me spontaan aan als adoptieouder. Wat ontzettend dit, geen woorden voor, hoop dat het allemaal goed met de baby komt en mooi dat hij/zij nog ontdekt is.
Verwarde mannen, vrouwen, meer zelfdoding en babies alleen op straat (of eronder). Allemaal het gevolg van de jarenlange afbraak van de GGZ. Met dank aan D66, VVD, PvdA en CDA
Jij weet de achtergrond al?
Voor ieder wissewasje moet een hulpverlener klaarstaan? Dan kan de staat wel bezig blijven. Liever een license to breed voor aanstaande moeders.
@van Oeffelen | 22-02-21 | 11:16: Of een license to breed aan alle verkrachters e.d.? Deze vrouw is niet in haar eentje zwanger geraakt, he?!
@Bataafje | 22-02-21 | 10:55: Weet jij een andere potentiële reden om een baby in de kliko te werpen. Dat kan alleen door noodweer gebeuren wat normaliter met GGZ opgevangen zou kunnen worden.
@Eleanor | 22-02-21 | 11:36: dat weet je niet.
@van Oeffelen | 22-02-21 | 11:16: baby in de kliko is geen wissewasje. Gokman T is geen wissewasje (wederom falende GGZ), niet dat Gokman T. nooit tot zijn daden was gekomen met goedwerkende GGZ maar wellicht wel veel eerder opgenomen geweest in een gesloten kliniek....
@van Oeffelen | 22-02-21 | 11:41: Dat klopt, my bet. Wellicht dat betreffende vrouw een heel IVF traject oid heeft doorlopen. Of uitgleed over een zojuist volgespoten condoom, zó de voorbips in. Misschien heeft ze wel munchausen by proxy en wilde ze haar kind ziekmaken om zelf in de schijnwerpers te komen. Je moet niets uitsluiten, eensch. Maar over het algemeen heb je ook een aanstaande vader nodig, trol.
Zolang mannen geen inspraak hebben en vrouwen het recht hebben om te beslissen (en dat is natuurlijk goed) heeft van oef een punt.
@R.E.Aguurder | 22-02-21 | 12:12: Zolang mannen neuken zonder condoom is dit geen valide argument. En in bovenstaand verhaal lijkt het me zéér onwaarschijnlijk dat de mevrouw in kwestie een grote kinderwens had en stiekem zwanger werd.
Dat zijn nogal wat aannames, gekleurde aannames. In mijn geval gaf mijn toenmalige vriendin aan de pil te gebruiken en 3 maanden later was ze zwanger, na vele gesprekken (Rutgers stichting) kwam het hoge woord er uit: ze had gelogen en wilde gewoon een kind, een kind dat het product is van een leugen. Dit is ruim 20 jaar geleden en ik zit nog in een hel. Dus verschillende mensen hebben verschillende achtergronden en perspectieven maar dat houdt niet in dat je maar wild om je heen kunt slaan en iedereen een trol noemen.
@R.E.Aguurder | 22-02-21 | 12:20: Ik noemde alleen van oeffelen een trol, niet iedereen. Oprecht vervelend dat je bent voorgelogen, maar jouw toenmalige partner had vast niet de wens om een kind te krijgen en dat vervolgens in een container te gooien, neem ik aan. Appels en peren vergelijken, doe je nu. Mannelijke inspraak bij wel of geen kinderen hangt samen met wel of geen condoom gebruiken. Van onbeschermde seks kun je kinderen (en andere ziektes, grapje) krijgen, punt. Dat is een risico dat je dan, bewust, neemt. Hoe denk jij dat bovenstaande is gegaan? Een man en vrouw, gelijkwaardig aan elkaar, communicatief even sterk, besluiten samen onbeschermde seks te hebben, vrouw wordt zwanger, man wenst inspraak (weghalen), vrouw besluit anders (houden), baby eindigt in de kliko.. What happend, volgens jou?
Maar dat is het punt niet, noch ik noch van oef hebben zoiets gesteld. Mijn, en zijn, reactie gaan over dat in de meeste gevallen, en wettelijk, de vrouw de uiteindelijke beslissing maakt. Daarnaast, andere van uw reacties lezend, zie ik een nogal gekleurde opsommingen van "man is klootzak". Zoals gezegd heeft iedereen z'n eigen achtergrond maar uw aannames zijn minstens zo ongegrond als algemene aanname.
@R.E.Aguurder | 22-02-21 | 12:54: Laatste reactie van mijn kant :-) Ik zei tegen Van Oef dat *deze* vrouw niet in haar eentje zwanger raakte, en dat wist ik zogenaamd niet zeker. Dat klopt, en ik zei daarop dat het mij zéér onwaarschijnlijk lijkt dat betreffende vrouw een grote, bewuste kinderwens had, gezien de afloop. Voor de rest doe je een hoop aannames en leg je woorden in m'n mond die ik niet heb uitgesproken, en waar ik ook niet achtersta. Van onbeschermde seks kun je kinderen krijgen, daar valt weinig op af te dingen. Dat hoef ik jou niet uit te leggen. Hóe die onbeschermde seks tot stand komt, heb ik mij niet over uitgelaten. In mijn andere reacties kun je juist lezen dat noch ik, noch iemand hier kan weten wat er echt gebeurt is. Het is drama, niet alleen om de afloop, maar ook om de totstandkoming. Zoals ik al -letterlijk- zei: dit verhaal kent alleen maar slachtoffers. Ook de vader, ja.
MeerNhof idd. Veel Herinneringen aan...
Goed wonen daar hoor...
Dat is wel duidelijk
Postnatale abortus, wat vindt de CU daarvan? Het is wel bizar dat dit al de zoveelste keer is dat er zoiets gebeurt. In Utrecht toch ook een keer?
Arnhem www.gelderlander.nl/arnhem/kind-belan...
Zevenbergen www.omroepbrabant.nl/nieuws/2849000/k...
Ik zeg niks www.youtube.com/watch?v=DXk4bcDIKhI
Die moeder spoort ook niet "je moet er niet zo maar in kunnen vallen".
Dit was die andere in Amsterdam www.parool.nl/nieuws/vindster-van-bab...
Deze heeft het er wel beter van afgebracht dan al die abortussen die dood in de vuilcontainers van de ziekenhuizen liggen. Dat vindt de CU daarvan.
Lieve medereaguurders, 'We' weten niet wat er gebeurt is. Verkrachting? Incest? Gedwongen prostitutie? Eerwraak? Psychose? *? Het zal geen gewenste, geplande liefdesbaby zijn, gok ik zomaar. En hoewel ik hou van 'ons' tendentieuze, ongefundeerde en nodeloos kwetsende plekje in de maatschappij, word ik toch wel misselijk van sommige reacties hier. Grapje moet kunnen, zeker, ook bij dit soort trieste berichten, maar bedenk dan asjeblieft intelligente grapjes. In dit verhaal is iedereen slachtoffer. Ook de vader, ja. Niemand die toerekeningsvatbaar is, komt tot een daad als deze. Hier moet veel ellende aan vooraf gegaan zijn; blijkbaar was er ook geen familie, steunend netwerk of oplettende buur om de zwangere vrouw heen. Negen maanden lang, he? Vraag je eens af: wanneer heb jij voor het laatst 'aan een vreemde' gevraagd of het wel goed ging en of je kon helpen? Nou dan. Mijn hart huilt, mijn ogen ook.
Het is in en in triest dat een kind letterlijk bij het vuil wordt gezet terwijl zijn/haar leven nog moet beginnen.
De gevolgen van de abraak van de GGZ
Inderdaad, dat soort bespiegelingen. De vermelding Bijlmer doet niet ook ter zake, alsof zoiets niet in Tilburg kan gebeuren. BIJ1 heeft er ook niets mee te maken. Er zijn zoveel redenen te bedenken waarom dit soort ellende gebeurt. Het kind leeft en dat is het belangrijkste. Er valt dus nog een hoop te winnen.
@Broadsquire | 22-02-21 | 10:31: Heel eerlijk gezegd weet ik niet of het 'goed' is (is niet aan mij, natuurlijk) dat het kind het overleeft heeft. Ik kan me uit eigen ervaring goed voorstellen dat je dan dus de rest van je leven doormoet met de gedachte 'niemand zit op mij te wachten'. Dat is een goed startpunt voor 'nieuwe' psychische problematiek - of accurater: transgenerationeel trauma.
@Eleanor | 22-02-21 | 10:36:
Met veel 'echte' aandacht en liefde kan er vast een hoop goed komen.
@letopuwzaak | 22-02-21 | 10:42: Dat klopt en ik hoop op het beste. Maar: dit leventje ligt nu in handen van jeugdzorg. 'Echte' aandacht en liefde moet vanaf nu verantwoord worden in een dossier, met een behandelcode voor de zorgverzekeraar. En mijn zorgen zitten 'm vooral in dat stukje wat er overblijft nadat 'er een hoop is goedgekomen'.
@Eleanor | 22-02-21 | 10:51:
Dat onderschrijf ik helemaal. Maar het echte werk moeten de nieuwe liefdevolle ouders gaan doen. Die moeten een onvoorwaardelijke liefde en aandacht aan het kind geven, waarin de ontwikkeling en eigengevoel van het kind centraal staat.
Geen ouders die non stop op hun sociale media kijken, maar ouders die écht kunnen investeren. Dat in zich hebben. Mijn zorg zit ook in dat laatste stukje, nadat alles gedaan is. Alles wat je kan doen is het kind zoveel mogelijk basis proberen mee te geven om in het volwassen leven zich zo goed mogelijk over zichzelf te voelen.
@letopuwzaak | 22-02-21 | 11:02: Dank voor je uitgebreide reactie en ik heb het gevoel dat we er wel hetzelfde instaan. Die liefdevolle ouders worden vaak alleen niet zo 1.2.3 gevonden, eerst komen de onderzoeken, procedures en vaak meerdere plaatsingen. Dat alles gebeurt in de tijd dat een kind eigenlijk bezig hoort te zijn met veilig hechten. Dit kind is geboren mét een trauma, het veilig hechten zal moeizamer lopen dan gezond is en (uiterlijk) als het 18 jaar krijgt het zijn/haar dossier in handen. Laten we doen wat we wel kunnen: er het beste van hopen.
Moet bijna janken van dit bericht. Diep triest dit
Allemaal niet best. Verder kan ik er niets over zeggen...
'Die is van de vuilnisman' heeft nu een nare bijsmaak.
Die is vóór de vuilisman.
Black lives matter in de bijlmer, maar deze even niet.
Die zit nu een zak afval borstvoeding te geven.
Drugs is niet goed voor je.
Femke had haar kinderen naar een andere school gestuurd las ik gisteren op GS.
Dit is te triest voor woorden.
Veel sterkte en een goede gezondheid voor de baby.
Diep triest.
Maak er dan 'haar' van.
Wat zal die arme, lieve baby bang zijn geweest. Die verdient een leven lang extra liefdevolle armen om hem/haar heen.
Die baby zal er niet veel benul van hebben gehad.
Om dit soort dingen krijg ik mijn gedachten niet heen, Louz. Zo'n klein, hulpeloos wezentje in die donkere, koude container. Hartverscheurend. Ik hoop vurig dat dit kindje een liefdevol thuis krijgt en dat het met deze slechte start meteen het ergste al heeft gehad voor de rest van zijn of haar leven.
En veel warmte, een klimaatneutraal leven en natuurlijk ook veel subsidie toegewenst.
@rokendemoor | 22-02-21 | 10:05:
Deze mag dat. Al die anderen niet. Redeloos en arbitrair, ik weet het.
@Glasgow Argus | 22-02-21 | 10:00:
Ik hoop dat hij het vergeet, maar extreme honger, kou of aandachtstekort (angst en onbehagen) hebben wel invloed. De baby kan wel uren gekrijst hebben en is ook nog gevallen in het donker.. en heeft moederliefde nodig gehad. Hopelijk komt het allemaal goed met het kindje!
@Mickey. Begrijpen doe ik alleen dat de dader flink gestoord is. Zover is duidelijk..
Sommige mensen krijgen een postnatale depressie met soms verstrekkende gevolgen. Daar kun je in principe niets aan doen. Maar je moet altijd het kind beschermen van een gestoorde ouder. Belang van het kind moet altijd voorop staan.
Je moet toch wel flink in de war en/of wanhopig zijn om zoiets te doen. Hopelijk loopt het goed af met de baby
Ik denk eerder dat de moeder vreesde voor haar leven.
Baby's in Black Bijlmer zijn nooit zo problematisch - er lopen daar ontelbare tienermoeders rond, als tieners een paar kinderen van verschillende vaders hebben wordt daar nooit zo moeilijk over gedaan. Oma en ma voeden ze op, tieners kunnen weer naar school.
@Madame Poitiers | 22-02-21 | 10:05: Tienermoeders en Noorderzonvaders. Misschien heeft de moeder wel gedreigd met een dna test.
@Madame Poitiers | 22-02-21 | 10:05: Zou kunnen idd dat er iets als eerwraak oid speelde... maar blijft speculeren
Even wachten nog voordat ik iemand ga haten. Kan ook zomaar de 'vader' of de pooier zijn die dit gedaan heeft.
1 pooier heeft 5 hoeren ...
Wat moet je vreselijk met jezelf en de situatie in de knoop zitten, om dit als oplossing te zien.
Hopelijk vinden ze de moeder snel en wordt zij afdoende geholpen.
Doe maar liever straf. Dit is onacceptabel.
Wat een ontroerende reacties. Denk daar aan, de volgende keer dat in de VS de vrouwen agressief staan te schreeuwen over "a womens constitional right to abortion", ze het hebben over abortus tot op het moment van de geboorte en over postpartem abortus: het klomp cellen (definitie volgens de pro abortus beweging) is er uit, maar de barende persoon weet nog niet zeker over ze het wil in leven wil houden EN of ZIJ het wil houden. Gedurende deze laatste procedure, krijgt de klomp cellen geen medische zorg of verzorging. Versterving behoort tot de mogelijkheden, want de barende persoon's (vh moeder genoemd) wil is wet.
"ze het hebben over abortus tot op het moment van de geboorte"
Wat een bullshit, een goede discussie over abortus kan je best hebben maar deze frame toont vooral aan dat je die discussie niet eens wilt voeren.
Post partem abortus is gewoon moord. Niks meer, niks minder.
De VS is toch dat derde wereld land dat doet alsof het een modern westers land is? Daar wil ik helemaal niet naar kijken.
Alle nuanceringen over moeilijke jeugd van de moeder / vader ten spijt... als je van je kind af wilt (hoe onvoorstelbaar dat ook klinkt) zijn er in NL betere opties dan je kind in een vuilcontainer flikkeren.
Ook met een moeilijke jeugd kunnen veel mensen zich gelukkig herpakken om de rekening niet door te geven. Als je dat niet kan zoek je hulp en neem vooral geen kindjes. De één wacht jaren op een kind en de ander raakt maar gewoon zwanger. Hoe incapabel ook.
Wanneer je in staat bent zoiets te doen, dan heb je wel héél weinig moraal in je flikker. En als het de moeder zelf is geweest (wat ik betwijfel), dan heeft ze nu en in de toekomst serieuze hulp nodig. Zodra het licht weer doorbreekt in dat gestoorde brein en het tot haar doordringt dat ze haar eigen kind bij het vuilnis heeft gegooid, zal ze acuut weer van het padje af raken.
aha, een arts in ons midden.
.. gevonden in een ondergrondse vuilcontainer in Meerhof (maps).
Moet je voor de lol eens kijken hoeveel kerken, moskeeën en andere hulporganisaties daar in de buurt zitten, en dan toch voor deze oplossing kiezen als moeder. Het AMC zit op loopafstand. Onbegrijpelijk
Wie zegt dat de moeder de baby in die container gegooid heeft?
Er lopen in dit land (met dank aan vvd, cda, pvda) nogal wat vaders en mannen rond die voor zo'n vrouw bepalen wat er moet gebeuren.
Maar dan komt het kind dus terug als er goed onderzoek wordt gedaan, het is gewoon een poging tot moord/kwijtmaken kind.
Kan net zo goed de plaatselijke kelderbox pooier geweest zijn.
Los van de walging over zo'n daad: hoe kom je erachter dat er een baby tussen het vuil ligt? Ik kan nooit zien wat mijn voorgangers erin hebben gegooid. Zou de baby heel hard aan het krijsen zijn geweest?
Ja die dingen janken. Vaak en hard en om van alles.
Gelukkig heeft er iemand de avondklok genegeerd en is hij/zij ontdekt. Of zou degene die de kleine in die bak gedumpt heeft wroeging gehad hebben en de politie anoniem gebeld hebben?
Vreselijk. De moeder moet in opperste geestelijk nood zijn geweest en duidelijk op dit moment in een bodemloze crisis. Ik hoop dat de moeder kan worden opgespoord zodat naast de baby ook zij hulp kan krijgen.
precies, want die onderdrukte vrouwen die als slavinnen gehouden worden door hun geïmporteerde man mogen alleen naar buiten toe om het afval weg te brengen .
@nickstert | 22-02-21 | 09:53:
Precies, wij gaan zo hard om met mensen die geestelijke hulp nodig hebben. We oordelen dat het hun probleem maar is en delen straf uit voor het labiele gedrag dat voortkomt uit een gebrek aan hulp. Zo hardvochtig.
U bent dus van mening dat de verkrachting en moord gepleegd door Panhuis komt doordat deze geesteszieke meneer te weinig hulp heeft gehad van de maatschappij. Het hardvochtige hier is de familie Faber hun dochter / nichtje kwijt zijn doordat de maatschappij deze veelpleger niet veel eerder heeft geeuthaniseeerd. En zo zijn er veel, heel veel voorbeelden te benoemen.
@_pacman_ | 22-02-21 | 09:59:
Nee. Hier ontbrak het de rechter aan de mogelijkheid tbs op te leggen.
Treurig verhaal. Iedereen met een burgerlijk luizenleventje staat weer klaar met zijn oordelen. Volgens mij worden de panelen hier bevolkt door keurige mensen uit de middenklasse die zijn opgegroeid met de liefde en aandacht van verstandige ouders. Je moest eens weten hoeveel kinderen dat niet hebben en welke gevolgen dat heeft bij het opgroeien. Je zou er bijna sociaaldemocraat van worden.
Vrouw in de straat heeft 2 kindjes van 3, een uit haar eigen vorige relatie en een uit vorige relatie van haar man. Dat laatste kind heeft in zijn korte leven veel meegemaakt doordat de D66 rechter de kinderen aan de al bewezen geesteszieke moeder toewees “want bij moeder is het altijd beter” pas toen moeder werd opgenomen in een psychiatrische inrichting mocht het kind bij hem komen wonen. Maar was toen al 2,5 jaar. Maar het verschil in ontwikkeling, gedrag en overall gezondheid tussen die peuters is echt shocking.
Zelfde zie ik nu bij een collega, zelfs kinderopvang merkt grote verschillen als het kind bij papa of mama is geweest. Bij mama huilerig, agressief en onhandelbaar, bij papa (bij d66gratie 2 dagen per week van 8-17) gewoon een ondeugende peuter. Al tig rapporten door kinderpsychologen en jeugdzorg dat het bij mama giftig is voor de kinderen. Maar ho maar dat een rechter luistert.
@WibionFire | 22-02-21 | 10:19: Fathers4Justice komt niet uit de lucht vallen. Hier is gelijkheid tussen de sekses echter volstrekt irrelevant bevonden door de wetgevende en rechterlijke macht.
En ook die kunnen nauwelijks een vuist maken. Zijn ook geïnfiltreerd door zakkenvul advocaten. Tijd dat de samenleving zich over deze vorm van discriminatie druk gaat maken die onschuldige onwetende kinderen tot slachtoffer maakt van narcistische en bezitterige moeders ipv dat gender gezeur.
Dichtbij het AMC. Ik zou daar ook eens gaan vragen of er gisteren een verslaafde mevrouw bevallen is o.i.d. Stel of vader/dochter met ruzie uit andere cultuur kan ook. Wat een land.
Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is de factor 'andere cultuur' in het spel. Ik vermoed zó maar, dat deze gebeurtenis een hoge verrijkingsfactor in zich draagt.
Vroeger had je gebouwen met een aparte ruimte waar mensen die hun baby te vondeling wilden leggen het in konden leggen. Met een luikje was die ruimte van buiten te openen. Bestaat zoiets niet meer?
Jawel, maar dat weet niet iedereen te vinden, en misschien is het wel 20 kilometer rijden.
Soort febo?
Vondelingenluik? In Antwerpen is er een.
@NiCeY | 22-02-21 | 09:48:
Omgekeerde Febo. www.zorgethiek.nu/zorgen-over-babylui...
"Uit Hongaars onderzoek blijkt echter dat in vijftien van de zestien onderzochte gevallen de baby door een man in het babyluik werd geplaatst"
Klopt, het babyluik. Is er nog steeds volgens mij.
Is er nog steeds, die heten vondelingenkamers.
fiom.nl/kenniscollectie/vondelingen/v...
Bij het Aalmoezeniershuis vroeger aan de Prinsengracht zag Ik gister op tv. Kinderen werden daar te vondeling op de stoep gelegd. Waar onder de betovergrootmoeder van Danny de Munck. Tot 2 keer toe.
Ja en degene die in zo’n angst of paniek of verwardheid was gaat eerst rustig eens googelen waar dat luikje is. Dan het ov of een taxi nemen om er heen te rijden om kind daar dan achter te laten.
Bijlmer be Bijlmer.
Te vondeling leggen, zoals bijvoorbeeld bij Romulus en Remus, is dit natuurlijk niet. Dit is een criminele daad waarvoor de advocaat van de dader zal pleiten voor verzachtende omstandigheden "de weg kwijt".
Daar hoef je geen advocaat bij te halen die de rechter uitlegt dat de ouder(s) de weg kwijt is/zijn.
@jitro | 22-02-21 | 09:53:
Waarom gaat iedereen er maar vanuit dat het de ouder(s) zijn geweest. Hoe vaak bemoeit in bepaalde culturen een vader zich niet met een zwangerschap? Misschien is het kind wel door een vader van een meisje bij haar verwekt. Het is een rare wereld, het kan van alles zijn. Met DNA komen ze er waarschijnlijk ooit een keer achter. Voor dat kind het ergste als hij of zij later hoort hoe zijn of haar start was. Zal wel een meisje zijn trouwens. Daar hechten ze in bepaalde culturen minder waarde aan.
Dit kindje heeft heel veel geluk gehad dat het is gevonden. Hoe vaak gebeurt dit, en die niet worden gevonden. Hoop dat het een mooie en liefdevolle toekomst krijgt bij adoptieouders die wel van hem houden.
Voor het naar het werk gaan compleet in gedachten verzonken het vuilnis weggebracht.
Bij mijn auto aangekomen merkte ik dat mijn werktas weg was...
Dit gaat toch wel een flinke stap verder alhoewel er ook mensen zijn die hun kind in de auto vergeten.
Schijnt dat gemeentelijke afvaldiensten op dagelijkse basis huissleutels uit containers moeten komen vissen.
We zijn met teveel imbecielen.
@frickY | 22-02-21 | 10:37: Mijn dochter ook een keer haar autosleutels.Toen klom ze de container in, maar kwam er niet meer uit, met een buik van 8 maanden zwanger, Gelukkig kwam er iemand om haar te helpen eruit te komen.
Justhenk wordt oud, krijgt rillingen, vooral nu zijn eerste spruit op komst is. Hoop dat de baby het goedmaakt. Bedankt alle mensen in blauw of rood.
Eerste kind en zich nu al oud voelen? Veel succes joh!
@horsteknots | 22-02-21 | 09:41: Wat zou ik zeggen? Dat ik doe alsof ik me oud voel, of dat mijn vriendin 20 is en ik 60? Beide is stom :(
Bizar! Maar voordat we allemaal conclusies trekken en oordelen vellen, ik wacht even het hele verhaal af.
Per ongeluk het kind met de luier weggegooid is ook een optie?
Gaat dat ooit komen?
Ik vermoed dat wij het gehele verhaal nooit te horen zullen krijgen, qua instanties, de Mantel der Liefde, de privacy, de kwetsbaarheid en Amsterdam.
Daar zal wel iemand last minute wroeging hebben gekregen. Is gewoon een moordpoging.
Dat gevoel heb ik ook. Degene die de baby heeft achtergelaten heeft de politie (anoniem) gebeld.
Sorry @Spartacus, mijn eerdere reactie was smakeloos. Goed dat Joris optreed.
#zelfreflectie
Denk dan ook eerst even wat langer na!
@eerstneukendanpraten | 22-02-21 | 09:35: Je hebt gewoon gelijk.
In een hoekje gaat zitten schamen.
Altijd goed uitkijken met wat je verstuurd, ik zat ooit in een app groep van een politieke partij en ik maakt wat grapjes over joden en WOII.. Tja..
@Patje | 22-02-21 | 09:41: Dat had toch geen gevolgen?
@goedverstaander | 22-02-21 | 09:45:
Haha amper. Lichte reuring.
@Patje | 22-02-21 | 09:41:
LOL. Wist niet dat Freek uit Brabant kwam.
Kan iedereen gebeuren rick, we zijn allemaal maar mensen, met allemaal onze tekortkomingen, en het getuigd van moed om excuses aan te bieden, waardoor je bij mij althans in achting stijgt.
Dat siert je Rick.
Wat voor straf staat er eigenlijk op poging tot moord op je eigen kind? Is er een situatie denkbaar dat er sprake is van verzachtende omstandigheden waardoor een rechter weer een flauwekul straf oplegt? Laten we hopen dat het dit keer wel goed gaat want je kind proberen om te brengen door het in een vuilcontainer te proppen, dat vraagt om de maximale straf.
Zeker, poging tot doodslag
En niet te vergeten de boete voor het schenden van de avondklok!
Basale reactie. Als je dit doet heb je maar 1 ding nodig beide: HULP! Dat het nooit weer gebeurt.
@ILF2 vroeger voorzag het Strafrecht verzachtende omstandigheden indien een moeder haar pasgeboren kind ombracht. Men ging uit van paniek of onmacht zodat die daad de moeder niet volledig toegerekend kon worden. In de huidige jurisprudentie gaat men ervan uit dat door de pil, abortus, adoptie etc. er genoeg mogelijkheden zijn voor de moeder om tijdens de zwangerschap of daarna te voorkomen dat ze in een dergelijke gemoedstoestand terecht zal komen.
Kinderen die zijn geadopteerd uit een ver land vragen zich wel eens af waarom hun ouders juist afstand van hún hebben gedaan. Waren ze niet genoeg genoeg? Dat komt je zelfvertrouwen niet echt ten goede en daarmee hebben mensen problemen.
Je zal maar moeten leven met de wetenschap dat je ouders je levend in de afvalcontainer hebben gegooid... Kom je daar ooit overheen? Had het babytje maar beter kunnen sterven?
Nee, mits het goed terecht komt zal dit kind een goed leven kunnen krijgen. Glas halfvol mentaliteit. Het kind heeft geluk gehad en het lot heeft bepaald dat het wel een toekomst heeft.
Kinderen die zo hun leven beginnen schijnen toch een grotere kans op hechtingsproblematiek te hebben. Het vraagt extra liefdevolle en kundige ouders om het kind op te voeden. Om het lege gevoel wat ze onherroepelijk bijna allemaal gaan ervaren zoveel mogelijk op te vangen.
Tuurlijk niet. Kind opvangen en nu een goede basis en veilige opvoeding bieden. Daarmee kan je een heleboel aan in het leven. Sterven na een tegenslag is nogal drastisch.
@Dirk III | 22-02-21 | 09:33:
Hechting is ingewikkeld. Natuurlijk zijn kinderen blij met een goede toekomst, mits liefdevolle ouders.
Tegenwoordig is adoptie lastiger. Tenzij je geld hebt.
If you can't feed it, don't breed it zeggen ze in de USA. Vergunning voor een tuinhuisje. Kinderen? Geen vergunning nodig.
If you can't feed your baby (yeah, yeah)
Then don't have a baby (yeah, yeah)
And don't think maybe (yeah, yeah)
If you can't feed your baby (yeah, yeah)
Gelukkig niet. Wanneer je een enge samenleving wilt, moet je vooral een fokvergunning invoeren.
@Glasgow Argus | 22-02-21 | 09:32:
Fokvergunning is ook weer zo wat.
Maar waarom geen voortplantingsbrevet?
@Kapitein Sjaak Mus | 22-02-21 | 09:46:
Ja waarom niet. Om een lullige brommer te besturen heb je tegenwoordig een rijbewijs nodig maar iedereen mag onbeperkt kinderen de wereld op schoppen ook al zijn ze totaal ongeschikt.
Godverdomme zeg, dat gaat me wel aan m'n hart.
Als je zoiets doet. Als je zoiets kán doen... Dan ben je toch per definitie ontoerekeningsvatbaar (geweest)?
Je moet voor alles een vergunning hebben in dit land. Behalve voor kinderen krijgen. De grootste ontoerekeningsvatbaren mogen zomaar kinderen nemen. Mikey Panhuis heeft zijn dna via een medegevangene ook verspreid in het cachot.
Eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe dit ontdekt is. Door een wandelaar die een baby hoort huilen, waarna de politie na 2 uur in actie kwam?
Iemand die zijn hond uitliet natuurlijk.
Iemand die de avondklok negeerde.
Boete dus.
Iemand die wroeging kreeg.
@BrutusBosch | 22-02-21 | 09:37: pssst, er zijn uitzonderingen op de avondklok.
Wegwerp maatschappij.
De vraag is: hoeveel babies worden nooit gevonden?
Dat bedacht ik mij ook net. En nu smaakt me de koffie niet meer.
Is wel zo. Triest.
Veel kinderen zijn met het badwater weggegooid, daar kom je nooit meer achter.
@Mr_Natural | 22-02-21 | 09:38:
Genocide in het washandje/ de sok/ de rol keukenpapier, vergeet dat niet.
die worden dan wel bij de stort gevonden. hopelijk is daar een levende dingen sensor actief.
Ik wens de ouders toch net iets minder.
Probeer je de wanhoop en paniek van de ouders eens voor te stellen. Anders doe je zoiets niet. Echt niet!
@Dickie1908 | 22-02-21 | 09:17:
Dat is een beste aanname. Misschien hadden de ouders/1 van de ouders helemaal geen zin in het kind.
@Derechtselutser | 22-02-21 | 09:20: Er zijn anderen, minder drastische maatregelen dan weggooien hoor. Je kunt je kind ook afstaan, er zijn genoeg kinderloze stellen die zelf geen kinderen kunnen krijgen die graag adopteren van eigen bodem.
Geheel eens. Moeten ze maar aan denken als ze “het” doen
@Dickie1908 | 22-02-21 | 09:17: Dan leg je het kindje ergens waar je zeker weet dat het binnen een minuut door iemand wordt aangetroffen.
Dan smoor je het niet in een ondergrondse afvalberg.
@AmbtenaarInFunctie | 22-02-21 | 09:22:
Vertel jij het de ouders even?
Bijna te gruwelijk om te kunnen bevatten en dan ook nog eens als afval gedumpt in een ondergrondse vuilcontainer. Terwijl er toch plenty mogelijkheden zijn om je kindje ergens onder te brengen. Of het betreft wel een heel wanhopig iemand in geestelijke nood of iemand die denkt hoppa weg er mee. Hoop niet op het laatste.
Simpele mensen doen simpele dingen. Ik bedoel, de Bijlmer he...
Wie doet dit? WTF, je kind proberen te vermoorden. geef het dan af ter adoptie of iets....
Condoom, abortus eerste weken... volgens mij zijn er betere opties om een ongewenst kind te voorkomen.
@Graaf: dat is niet in alle sociale lagen (religies) een optie.
@Graaf_van_Hogendorp | 22-02-21 | 09:15: sommige ruimgebouwde vrouwen vragen zich pas na 2 maanden af waarom de libresse altijd schoon blijft.
@Graaf_van_Hogendorp | 22-02-21 | 09:15: anticonceptie is nooiot 100% waterdicht. En misschien is de moeder wel verkracht en wil ze daarom niets van het kind weten... We weten het gewoon niet.
Ik werd vroeger als vondeling met mijn bedje op een rivier gezet en verder stroomafwaarts werd ik opgepikt door mensen. Mensen van adel natuurlijk.
Later ook nog eens een zee weten te splijten zeker.
Ik heb gehoord dat die adoptie ouders een hoop ellende met je hebben gehad .
Toen werd je een prins en kreeg je de opdracht om je volk te bevrijden.
@VoltaireJohn | 22-02-21 | 09:17: Helaas loop je nu voor een jaar of veertig in de woestijn. En #spoileralert: je doel zal je niet bereiken.
@Castor12 | 22-02-21 | 09:17:
Die zongen altijd voor mij 'alleen je naam is mooi'
@VoltaireJohn | 22-02-21 | 09:17:
Thierry?
Tarzan?
Met de secularisering en ontkerkelijking zul je zien dat veel mensen dit grapje gewoon niet meer begrijpen.
Jaja, en dan toch een genocide over het land dat je liefdevol in haar armen gesloten heeft afroepen. U, mijnheer, kon wel een Erdomaan zijn.
*wink*
@Barend Braakbal | 22-02-21 | 09:49:
Had u een sterk karakter gehad, dan was u stroomopwaarts opgepikt......
Geen stijl, hoezo?: "waarbij we het kindje én de ouders het allerbeste wensen."
Dit doe je niet zomaar, ze had de baby overal anders achter kunnen laten ter vondeling. Er is bewust een keus gemaakt voor de vuilcontainer en dat is smerig en niet minder dan de opzet het te vernietigen. Moord. Veel medelijden heb ik niet met de moeder.
Ze??? Wie zegt dat het de moeder is geweest? Ik kan heel veel andere scenario’s bedenken.
Er zijn niet alleen verwarde mannen, ook vrouwen. Maar met jouw geweldige leventje zul je dat nooit begrijpen.
Dat kindje lag er dus al minstens twee uur. Aangezien de avondklok om 21.00 uur ingaat en heel Nederland zich daar braaf aan houdt.
Heftig
Rutte is hoofdverantwoordelijke. Zonder avondklok was het kind eerder gevonden of zelfs niet in een container gezet.
@VoltaireJohn | 22-02-21 | 09:15: wat een onzin
@VoltaireJohn | 22-02-21 | 09:15: Ik sluit zelfs niet uit dat het kind nieste en de ouders daarop besloten het te isoleren. Maar in huis was daar geen plaats voor.
@C1O2 | 22-02-21 | 09:21: we zullen het niet weten, tenzij de ouders met een verklaring komen. Maar weetje, het verbaast me niet dat dit in Amsterdam gebeurt. Zelden hoor ik iets over het oosten van Nederland.
De staat van Nederland anno 2021, zo jong en dan al op zoek naar eten tussen het vuilnis. Bedankt Mark!
Laten we het verhaal nog maar even afwachten voordat we iemand sterkte gaan wensen. Behalve de baby, die is mogelijk nu al fucked for life. Je hoort wel eens "ik voelde me niet gewenst", maar dan is "ik ben ik ben in een afvalcontainer geflikkerd" echt wel next level.
*zwaait*
Tot ziens.
Maar waarom staan er nu nog/alweer zoveel zakken omheen?
Dat is naar goed Amsterdams gebruik.
Omdat die krengen altijd vol zitten, zeker als je er maar 1-2 plaatst. Ze worden ook nog eens onregelmatig geleegd tegenwoordig.
Wat ik bedoel; tijdens politieactie niet weggehaald? Daarna er weer bijgezet en niet ergens anders gedumpt, want container is besmet/afgezet/kapot?
@Normpje | 22-02-21 | 09:17: nu wordt het gokken, maar in geval 1: een politieman is geen vuilnisman, en in geval 2: mensen blijven hoe dan ook vuil bijzetten. Container stuk/vol of niet.
Zo ontzettend sneu om zo je leven te beginnen. Wat denk je als moeder dan? Neem dan geen kind als je het niet aan kan.
Maar goed helaas geen onbekend fenomeen. www.youtube.com/watch?v=xgQ8BJdkN5U
De Bijlmer he. Mislukt sociaal maatschappelijk experiment. Niet geheel onlogisch dat dat de thuisbasis van BIJ1 is.
Een keigroot voorbeeld van de wegwerp maatschappij.
Hoe verward en bang moet je zijn als moeder om dit je kind aan te doen. Mocht het iemand anders zijn geweest wegens ongewenst kind en eerschuld ofzo, dan mag de maximum straf worden toegepast.
Hierboven dacht ik aan de moeder maar het kan natuurlijk ook de vader/dader zijn geweest die zich geen raad wist, de familie van de moeder die het niet accepteerde. In ieder geval, lekker kansloos weer allemaal.
@Graaisnaaiert | 22-02-21 | 09:10:
Gezien de buurt en alle clichés die erbij horen acht ik de kans groter dat het de moeder was.
@Graaf_van_Hogendorp | 22-02-21 | 09:13:
Was ook mijn eerste gedachte maar we moeten niets uitsluiten. Hopen dat dat kindje het overleeft en geen levenslang trauma heeft opgelopen.
Hoe dan??
Nou, welkom op de wereld kleine. Mijn hemel, wat een start :-(
ach, gered door medemensen en nu goed verzorgd. Het waren wel allemaal blanken. Het kan slechter.
Die containers werken met een toegangspas dus lijkt het me niet al te moeilijk die mensen allemaal te controleren.
Deze niet...
Er hangt wel een camera in de buurt...
Nee hoor, we betalen in Amsterdam gewoon afvalheffing via de gemeentebelasting. De vuil containers kunnen gewoon open gemaakt worden door iedere bewoner.
Toegangspassen staan niet op naam, althans niet bij ons. Hier krijgen we de containers zelfs open met ID-kaart/anonieme ov pas/bankpas etc. Die dingen reageren op alles met een chip en niets word geregistreerd.
Ziet eruit als een standaard ondergrondse container. Iedereen kan van alles erin pleuren.
Ah ok, hier moet het wel met een pas. Maar ik woon dan ook in de gemeente met de hoogste belastingen ...
@2voor12: Dat was ook zo in mijn gemeente, maar dat werd te duur dus nu kan iedereen zijn rotzooi er gewoon in weggooien en is het niet te achterhalen wie het was
@Hangtietsmurfin | 22-02-21 | 09:10: hmm, jullie betalen dan ook een vast bedrag per jaar aan afvalstoffenheffing?
Hier staat de pas wel op naam, en met iedere "klik" loopt de meter verder op.
Of ik die ouders ook sterkte wens, dat valt nog te bezien. Er zijn diverse mogelijkheden om (zelfs anoniem) een kindje als vondeling aan te bieden.
Ouders? Het is de Bijlmer he. Pa onbekend, BIJ1's tienermoedertje dat niet weet wat ze moet en er ook niet mee naar buiten of bij de familie mee durft te komen.
Arm kind. Hoop dat ze hem nooit vertellen dat hij door z'n biologische moeder in de vuilcontainer is gedumpt.
@Graaisnaaiert | 22-02-21 | 09:09: u weet meer? Het was dus een jongen?
@Graaisnaaiert | 22-02-21 | 09:09: hem (=hij)
@Graaisnaaiert | 22-02-21 | 09:09: moet zijn zij/haar
Dus vorige week werd een jongen/man buiten in de kou gelaten, en nu is er een baby gevonden in een container. Was het uit nood dat dit gebeurde?
REAGEER OOK