Applaus voor de NS
HOERA EEN INTERCITY
Wat komt daar tevoorschijn uit de Puinhopen van Snowrail? Een trein! HET IS EEN WONDER! Voor het eerst sinds zaterdag rijdt er vandaag misschien weer een Intercity. Misschien wel eentje per uur tussen Amsterdam en Eindhoven, maar misschien ook wel helemaal niet, want de ene keer zegt de NS dat ze volgens dienstregeling rijden en de andere keer zit je lekker een paar dagen thuis op de plek van vertrek. 'En nou niet zeggen dat de treinen in Rusland wél rijden want daar is dit weer niet extreem' nee, maar daar betaal je ook geen 50 euro voor een lullig retourtje. Er zit maar één ding op. Vanavond weer met z'n allen het balkon op. Applaudisseren voor de treinen.
Reaguursels
InloggenDe Nederlander wil niet meer belasting betalen en krijgt dus de NS die het verdient. Investeringen in de trein in een treinparadijs als Zwitserland liggen ook veel hoger
Per saldo absoluut niet!
Hier teveel raamambtenaren in Utrecht, en bij ProRail idem.
Enne de tax-druk is in Zwiserland vele malen lager.... hoe zou dat toch komen?
Doe je best.
Vroeger....had je nog nutsvoorzieningen zoals de staats NS, energiebedrijven enzovoort. Daar betaalden we belasting voor. In de winter van 1978-79 reden de treinen van Nederlandse makelij gewoon door zodra de baan weer vrij was.
De VVD en consorten hebben alles geprivatiseerd. Ons geld, want nuts, is ergens gebleven. Niet bij de burger. We betalen nog steeds belasting, misschien wel meer dan ooit, als kleinverdieners.
Hierzo. Filmpje uit een Grote Mensen-land: Zwitserland. Meer specifiek: de Zwitserse Spoorwegen. Kijken (en genieten!) Doe maar Vanaf 1.45.
www.youtube.com/watch?v=XsVJ8PCV-0M
Heel mooi.
Laat zien hoe o.a. 031 in meerdere logistieke opzichten faalt - bigtime.
Voor die vermaledijde "privatisering" & opsplitsing v.d. NS liep het goed. Ik heb in de trein de beruchte sneeuwstorm van '79 meegemaakt..... hier en daar bovenleiding kapot. Maar de in Utrecht Werkspoor gebouwde diesel treinstellen DE1 - DE 2 reden gewoon erdoor heen. Zo ook de Diesellok 2200.
Daarbij, de stations hadden eigen onderhouds personeel om wissels te onderhouden resp. werkend te houden.
Nu moet er van elders een ProRail ploeg worden aangerukt.
@MoslimMolen | 10-02-21 | 17:01: als oudgediende: u ziet het juist. Maar helaas de bestuurders en poliitici weten het beter.
De NS faalt langs alle kanten. In Japan biedt men al zijn verontschuldigingen aan bij meer dan 1 minuut vertraging per jaar. Staatsbedrijven moet je niet privatiseren, beter laat je commerciële bedrijven toe. Dan is er concurrentie. Kun je een trage NS afrekenen, of een te duur commerciëel bedrijf door te vergelijken.
Helpt niet, NS is al een privaat bedrijf ( ok met de staat als aandeelhouder ) maar in bijv de UK is de puinhoop nog veel erger.
Waar je vanaf moet is dat staatsbedrijven en semistaatsbedrijven geleid worden door uitgerangeerde politici zonder verstand van zaken en het idee dat de top in zulke bedrijven altijd maar mag blijven zitten, hoe slecht ze ook functioneren.
@Zorc | 10-02-21 | 14:56:
Dat heb je hier ook. De D66 graaier v. Boxtel is net weg bij NS.... grootste faalhaas ooit.
Zou de NS een staatsbedrijf blijven ? wordt het een soort belastingdienst met al hun grappen en grollen ,moet en we niet willen. Privatisering was een ijdele hoop dat het beter zou gaan, maar die private bedrijven weten dat de overheid niet zit tewachten op een bedrijf terunnen indien verzaken , dus geen controle of op het matje bij verzuim.
Even nog niet klappen, voor die enkele intercity trein die weer rijdt. Ondertussen zijn veel treinen die wel rijden te kort en zitten mede daardoor meer dan vol want iedereen moet voordat de avondklok begint weer op tijd thuis zijn. OV-reizigers organisatie Rover heeft daarover gisteren wat vragen naar de NS gestuurd, maar het antwoord laat nog op zich wachten. Ze hebben bij de NS directie wat last gekregen van alweer een vertraging. Ondertussen vragen sommige intelligente reizigers zich af waarom de kapper, de kroeg, en veel andere kleine ondernemers hun zaak gesloten moeten houden terwijl ze hun reis vervolgen in een propvolle NS trein. nos.nl/artikel/2368076-onvrede-over-d...
En waarom bleven in de vorige eeuw tijdens veel strengere winters dan nu de treinen wel rijden? Dat heeft ook vast iets te maken met het privatiseren van de spoorbedrijven en het zodanig verwateren van verantwoordelijkheden dat niemand zich meer als eerste verantwoordelijk voelt. Want het valt mij op dat de NS zichzelf in de slachtoffer rol plaatst door al snel gemakkelijke naar Prorail te wijzen. Sorry het komt door bevroren wissels, en het komt door hun gammele seinsysteem waardoor er zo vaak storingen en vertragingen zijn. Maar wie is nu eigenlijk eigenaar van zowel Prorail en ook 100% eigenaar van de NS. Hallo minister... bent u daar nog? www.anderetijden.nl/artikel/549/In-de...
De RET daar word je vrolijk van.
NS = niet sporen.
Als monopolie houder kan je de prioriteiten wegschuiven!
Hoe zouden die lui van de shinkansen (japan) dat toch doen, rijden op tijd altijd.
@Banenenrepubliek | 10-02-21 | 12:50 |
Ooit eens een mooie docu gezien over die Shinkansen trein. Wat een geweldig mooie trein om te zien! En schoon! Je kon er van de grond eten.
Op een zeker moment zie je hoe de machiniste bij aankomst op het station van de bok stapt om zich vervolgens diep buigend te verontschuldigen aan de passagiers omdat ze....5 seconden te vroeg(!) waren aangekomen. Ik kon mijn kaak vervolgens van de grond rapen in opperste verbijstering. Kom daar hier maar eens om.
Wel een keurig inclusief applausje zie ik
Mijn vorige opdrachtgever zat op Schiphol. Daar reisde ik (minimaal) driemaal per week naartoe met de trein vanuit Groningen. Over het algemeen ging dit prima, met een reistijd gelijkwaardig aan de auto en tegen veel lagere kosten. Ik betaalde 133 euro per maand voor de eerste klasse, ongeacht het aantal ritten dat ik maakte. Met de auto (die ik wel heb) was ik alleen al een veelvoud kwijt geweest aan parkeerkosten. In de trein kon ik alvast wat werken, at ik mijn ontbijt, keek ik een filmpje/serie of naar buiten. Ik heb altijd zonder problemen een zitplaats kunnen bemachtigen en de trein stopte zo ongeveer onder mijn werkplek. Ik vond het allemaal geen probleem.
De vertragingen die ik meemaakte, zijn op 1 hand te tellen, maar zorgden wel voor onzekerheid. Als ik op een dag zeker niet te laat kon komen, zorgde het plotseling remmen op een rare plek bij mij al voor stress. Na een week lang werken aan het spoor bij Zwolle, wist je op de maandagochtend bijna zeker dat er ter hoogte van de uitgevoerde werkzaamheden een wisselstoring zou ontstaan. En dan sta je anderhalf uur te wachten op een station als Meppel. De boodschap van NS: "zoek het maar uit!". En dan hadden we in de avond nog de springers, die er vooral op de terugweg voor zorgden dat ik soms uren later thuiskwam dan gepland.
133 euro per maand om onbeperkt 1e klas te kunnen reizen tussen Grunn en Schiphol? Dat is een fooi, voor dat bedrag mag je dan ook geen service verwachten. Een maandtrajectkaart Zurich-Lausanne zou hier omgetekend dik EUR 500 kosten.
@van Oeffelen | 10-02-21 | 11:28: Het is een dalvrij-abonnement, waarmee je niet in de spits kunt inchecken, maar bij een incheck voor de spits wel in de spits door mag reizen. Dit abonnement voldeed het beste bij mijn reis-/werktijden. Je zou er bij wijze van spreken ook iedere dag van Groningen naar Maastricht via Den-Helder en Vlissingen mee kunnen reizen.
Het bedrag is of heel lang geleden want 2e klas Hilversum naar bv Duivendrecht kost alleen al 140,- per maand als traject abonnement.
Er zal toch wel een route zijn waarbij wissels niet omgezet hoeven te worden?
Den Helder - Schagen, maarja dan is het alsnog een stoptrein
@Santtulainen | 10-02-21 | 11:10: En enkelspoor :-).
Ze liggen vermoedelijk zo dat er altijd wel een is die de schuld kan krijgen.
Ik stel voor dat de NS gewonnen heeft, rutte gaat morgen een wisselbeker aanbieden.
Wissel- beker. Hoe toepasselijk.
Ook al mocht ik de rest van mijn leven gratis met de trein......dan nam ik nog de auto. De laatste keer met de trein was met koffers richting Schiphol.....ik weet nu waarom sommige conducteurs wel eens een corrigerende tik ontvangen...
Even snel opgezocht Moskou-Tver (ong Adam-Ehoven) is tegen de 20 euro enkeltje. Maar misschien is het een superduper czar express..... Verder is ons land zo incompetent aan het worden manmanman
Dit land is een een verbijsterend tempo bezig om van een modern, hoogontwikkeld land af te glijden naar een tweede-wereld land.
@bisbisnis
Ik denk dat wij het 1e vierde wereldlanden worden.....een dat de voorzieningen ooit had...maar het heeft laten verpauperen en verslonzen...
We hebben zoveel derde wereldland burgers bij ons opgenomen, die moeten zich toch een beetje thuis voelen nietwaar?
Van Oef is vandaag ook onderweg. Reto fährt. Destinazione Lugano.
Old fart.
Ah het dagelijkse bezoekje naar de Lidl en de Action voor een tray Schultenbrau en een pak Javaanse Jongens en een pak aanstekers. Even de parkeerplaats oversteken waar uw woning uitzicht op heeft, 3 hoog achter in Almere.
Catzo..
Business or pleasure?
@Graaf_van_Hogendorp | 10-02-21 | 09:56: Chiavenna nu, het is rustig op de weg, op dit moment richting Menaggio en dan rechtsaf.
@Professor Superhirn | 10-02-21 | 10:02: beide. Isabella van Fiordalisa heeft de whisky flessen al klaarstaan, die pikt van Oef altijd even mee.
@NiCeY | 10-02-21 | 09:59:
Vaffanculo infatti.
Wordt er helemaal niet gestrooid op die wissels dan?
Vroeger wel, maar sinds Zwarte Piet niet meer mag er ook niet meer gestrooid worden.
De railwisselverwarming kost een beetje veel gas, niet rijden is goedkoper en NS wordt er niet op afgerekend dus kan alles probleemloos stilzetten.
@Mr_Natural | 10-02-21 | 09:43 |
Toen de NS nog een staatsbedrijf was waren alle wissels verwarmd. Maar omdat dit geld kost werd dat er als eerste uitgedonderd toen de zaak privaat ging, met de welbekende resultaten. Nu vriest de boel onherroepelijk vast en sturen ze er een mannetje met een varkensbrander op af om de boel weer los te maken. Waarna enkele uren laten de boel prompt opnieuw vast vriest wegens niet verwarmd. Rinse. Repeat.
@Sjefke7807 | 10-02-21 | 11:30:
Onzin, wissels worden nog verwarmd, het probleem is alleen dat er zoveel sneeuw valt dat de wissels alsnog niet kunnen bewegen en indien ze schoongemaakt zijn de wind er weer sneeuw in blaast.
Of er komt een kind van 14 onder de trein, dat houdt het treinverkeer natuurlijk ook op www.nhnieuws.nl/nieuws/280657/kind-ov...
Tienertoer
21:30 was vermoedelijk in paniek voor de avondklok naar huis geracet, dit is dus de eerste avondklok dode.
Da's mooi, kan m'n massage tenminste doorgaan.
Sinds 1839 rijden er treinen en bestaan er wissels dus 180 jaar ervaring.......... Daarnaast hebben een paar prachtige Technische Universiteiten en we kunnen wissels niet laten werken bij een klein beetje sneeuw en vorst? Dit is dus heel simpel op te lossen lijkt mij. En tegen de NS directie moet je zeggen: volgende winter rijdt alles perfect met winterweer, heetst ,regen of hitte of jullie krijgen allemaal de zak.... moet je eens zien hoe snel het wordt opgelost.
heetst is herfst....
Dit is gewoon een vorm van bezuinigen en het veiligstellen van de bonus voor de paarse broeken. Gaat al jaren zo, want treinen die niet rijden kunnen ook niet te laat komen.
Bij Prorail ( die gaan daar over) hopen ze al veertien jaar dat ze een zak geld van Verkeer&Waterstaat krijgen om die wissels te vervangen. Maar die krijgen ze maar niet. Dus zit iedereen maar stiekumpjes te hopen dat het probleem vanzelf ophoudt ... dankzij het onwrikbare Nederlandse geloof in ‘ aardopwarming’ denkt een hele generatie ‘ managers’ dat echte vrieskou nooit meer voor zal komen...
Gewoon overkappen die wissels, hoeft die dure wisselverwarming ook niet aan.
@revolte | 10-02-21 | 11:18: en natuurlijk zonnepanelen op het dak zodat de treinen kunnen gaan rijden op deugstroom.
De trein haalt je op van waar je niet komt, brengt je naar waar je niet heen wilt op een tijdstip dat jou niet schikt...
Jij zegt zeker ook dingen als "beter een ster in je ruit dan een ruit in je ster", of "als ik een mercedes wil bel ik wel een taxi".
Eén van de grootste subsidieslurpers van Nederland presteert weer eens ondermaats. Ach, ze zullen wel denken "Wat maakt het uit dat er minder inkomsten zijn. Den Haag vult het toch wel weer aan via de NOW, meer subsidies of nog hogere tarieven". Afijn, peperduur transport dat overal in Nederland zijn sporen achter zich laat en 90% van Nederland heeft er niets aan.
Als dit de ochtend headline is, weet je gewoon dat er weinig belangrijke dingen in de wereld zijn gebeurd.
Dat wordt weer een vette prestatiebonus voor de miljoen miljard managers bij de NS.
‘T Is hier godgeklaagd. Een week lang zie je dit weer aankomen en dan ligt 3 dagen later nog alles vol sneeuw en rijdt er geen bus en kun je niet op de fiets. Gewokn na maandag gestopt met schuiven en strooien. Kutambtenaren.
Ik vind echt dat de wegen en fietspaden er zeer beroerd bij liggen.
Vanmorgen mijn zoon weggebracht naar school omdat ik het onverantwoord vond dat ie met de fiets ging.
Maar alleen de A wegen zijn zwart. Zelfs op de ringweg van Helmond ligt nog een flinke laag bevroren sneeuw dat zelfs de onderkant van mijn auto raakt.
@keestelpro | 10-02-21 | 09:38: Hebben ze ook A wegen in Brabant?
@keestelpro | 10-02-21 | 09:38: U kunt ook in de geciviliseerde wereld gaan wonen...
In de gemeente Langedijk precies het zelfde ! Voetpaden, fietspaden en héél veel straten nog vol met sneeuw. Ik werk aan huis en heb 1 keer een strooiwagen door de straat zien komen. Zal allemaal wel weer teveel kosten :-(
Enkelereisretour
Ik werk ook thuis maar ik heb geen tijd om de hele dag voor het raam te gaan staan om te kijken of er een strooi wagen voorbij komt.....
Brabant? Helmond ligt toch in Limburg?
Vroeger werd verwacht dat je het stukje stoep voor je huis zelf zelf schoonmaakt. Nu moeten we opgehokt binnen zitten van onze onderheid, zoek het dan ook maar uit met jullie stoep.
Lang niet meer met het openbaar vervoer gereisd. Als ik nu op de trein zou willen stappen moet ik eerst ergens een handleiding 'reizen met de trein' zoeken. Ik heb geen ov-chipkaart. Heb werkelijk géén idee hoe het allemaal werkt. Heb gelezen dat er overal poortjes staan op de stations waar je al moet inchecken voordat je überhaupt het station op komt. Kan ik nog een kaartje kopen aan een loket? Bestaat dat nog?
Dus met die strippenkaart in mijn portemonnee kom ik nergens meer?
Op de meeste plekken niet meer. Er zijn wel automaten waar je een kaartje kunt kopen, en natuurlijk ook online, gewoon thuis, en dan kan je het ticket in de app laden of printen.
Als kettingroker mis ik altijd de trein, ze hebben geen pafpaal in de trein.
Ik ondevond een paar jaar geleden ook die overlast, wilde een keer niet met de auto naar het centrum. Dus met de tram, geen bestuurder aanspreekbaar, en kaartjesautomaat neemt geen papiergeld aan, dan maar niet betalen.
Het schijnt dat je een kaartje kan downloaden op je smartphone.
Er is een 'informatiepunt' op de grotere (alleen daar!) stations waar een onderbetaalde uitzendkracht gastvrouw of gastheer moet spelen. En nee: die verkopen geen kaartjes.
Als je voor alles losse kaartjes koopt ben je duurder uit. De NS aast erop dat je een abonnement neemt van ze omdat treinreizen erg duur is gemaakt. 5 euro voor een altijd korting abonnement buiten de spits, als je vanuit het oosten een dagje Amsterdam reist dan ben je met de volle prijs al gauw 46,- kwijt voor een retourtje per persoon, met een korting abo die na een maand opzegbaar is betaal je 5,- maar krijg je 40% korting: maakt 27.60 voor een retourtje per persoon. 46 - 27.6 - 5 = scheelt je 13,- ongeveer. Nadeel is je moet wel een persoonlijke kaart hebben en je moet dus moeilijk doen om ergens te komen zonder dat het je een rib uit je lijf kost. Dat is wel een groot nadeel van de NS tegenwoordig: voor een dagje uit ben je zowat verplicht uit te zoeken wat voor abonnement je kan nemen om geld te besparen, je bent met van alles bezig behalve je reis plannen en met plezier op weg gaan.
Vroeger had je personeel dat na 25 jaar eindelijk was ingewerkt en daarna de jonkies, leunend op een schep of ander gereedschap, instrueerde hoe het moest. Maar ja die waren dus niet productief en zijn wegbezuinigd.
De NS, maar eigenlijk de hele overheid, is héél hard aan een 100% sanering toe. Breek 't maar gewoon helemaal af en bouw 't dan maar opnieuw op. Probleem in mijn plan, realiseer ik me nu, is echter dat de mensen die het weer op moeten bouwen, dezelfde incapabele losers zijn die nu de overheid runnen. Ok, laat maar, we worden gewoon een derdewereldland.
Een omgekeerde 'Great Reset', ik ben vóór. Je zou eigenlijk een volkspartij moeten hebben die vrijheid en democratie hoog in het vaandel heeft en minder bureaucratie wil.
En ondertussen staan te blauwbekken op een station waar niks open is wat me warm kan houden, zeker? Nope.
De Duitsers hebben nooit problemen, die hebben de Eisenbahn.
Traineren... afgeleid van train. De Nederlandse versie van een trein.
Trainen ook. Dat betekent dat je zelf heel hard rent.
Het is iedere keer weer een ander verhaal. Eerst de wissels en nu de bovenleidingen. Uiteraard begrijpelijk dat er met koud weer issues zijn, maar laten we ophouden met zeggen dat prorail in staat is om het spoor winter klaar te maken, ze kunnen het gewoon niet, punt. En dus ook geen geld meer naar die verwarmde wissels. Of je doet alles, of je doet niks.
Eerst mn handen stukwassen (Rutte) en vervolgens klappen zeker?!
Kijkt u uit dat tijdens het klappen zijn vaasje niet van tafel valt. Ooooh, dat is al stuk,okay.
Maandag geprobeerd naar huis te komen na afgelopen weekend (ja je kan zeggen blijf thuis maar dit waren familie omstandigheden die erg belangrijk waren), na een uur een sprinter naar Zwolle en vanaf daar reden er om het uur wel/niet treinen die enkel 1 of 2 tussenstations reden en dan weer terug moesten want ze konden niet verder. De hele dag roept de omroep: we gaan mondjesmaat weer rijden mensen! Maar het personeel was er redelijk eerlijk in, wat op de borden stond verdween vaak 5 min voor aankomst uit alle apps, lijsten en van de borden. Als je hoop had op een trein dat kreeg deze eerst vertraging van 15min en daarna verdween hij gewoon en kon je 45min hopen op de volgende. Ik ben uiteindelijk gewoon weer naar huis gegaan want je kwam nergens. Vandaar dat ik ook niet begrijp van de NS: als je promoot dat je mondjesmaat gaat rijden en het enkel een sprinter is die vanaf een groot station enkel naar een andere wijk rijdt of een dorp er net naast schaf dan gewoon alles af voor de dag en doe niet alsof dit enigszins impact heeft of je reizigers. De hele dag lopen mensen met branders rondt voor de wissels maar de treinen die er overheen moeten rijden voor belangrijke knooppunten rijden niet. Dinsdag heeft een familielid me weggebracht met de auto, de NS begon alweer met hun positieve manier van negatief nieuws brengen: check tot vlak voor vertrek de app! Er rijden alleen sprinters! Ik ga ervan uit dat zolang het vriest dit gezeik aanhoudt en ben blij (mijn baas tevens) dat ik weer thuis ben.
Blijf thuis.
Dat is al minstens 20 jaar een doorn in het oog dat bij vertragingen treinen die zouden rijden opeens van de borden verdwijnen. De volgende trein wordt dan weer vermeld en verdwijnt ook weer.
Communiceren doen ze bij problemen ook nooit duidelijk. Vaak kun je met omreizen gewoon op de bestemming komen, maar dit eventjes vermelden zodat klanten veel tijd besparen, is ook al decennia blijkbaar onmogelijk voor NS.
Enige "verbetering" die zie doorgevoerd hebben is dat ze nu vermelden dat ze zodra ze meer weten jou op de hoogte gaan houden, wat dan weer gebeurt.
Helaas staan ze bij NS niet open voor feedback, daarom blijft de service daar ook zo slecht. Sowieso doen ze bij NS liever niet aan service, probeer maar eens digitaal snel en makkelijk met ze in contact te komen, zonder jouw privacy op te heffen.
@Boris die Sauertopf | 10-02-21 | 10:05: Een lang verhaal voor "openbaar vervoer is helemaal k*t".
Bij de ns in NL maak je ook minder kans om omsingeld te worden door een groep profi zakkenrollers, doodeng.
Keer meegemaakt in Budapest bij Keleti palyaudvar, zag er slecht uit, maar gered door een Hongaarse loketbeamte die iets onverstaanbaars schreeuwde. En dat hielp, en sindskan kan Hongarije geen kwaad meer doen bij mij.
Interessant artikel, Mosterd. Dank.
Wie zou er winnen trouwens, het (gemuteerde) coronavirus of het vaccin?
Steeds meer mensen zetten in op het coronavirus, dat heeft veel meer tempo dan de vaccinaties. Het is als een brandje ja. Als je er snel bij bent, kun je het blussen, anders brandt de tent af.
Prettige dag allemaal!
-
Met het AstraZeneca vaccin wint het virus altijd aangezien het met zijn 60% amper bescherming bied. Maar weten die geprikten veel, vooral omdat ze geheim houden welk vaccin je krijgt.
@2voor12 | 10-02-21 | 09:25: Weet u zeker dat AstrZeneca maar 60% bescherming biedt? Of is u dat door de msm en de regering ingefluisterd om te verbergen dat voor heel Europa een paar idioten trottel dat vaccin ingekocht hebben.
Het onderhoud aan het spoort is al jaren kudt. Het wordt eens in de vier jaar aanbesteed. Gevolg is dat in jaar vier het onderhoud minimaal is omdat de partij die dan het onderhoud uitvoert, niet weet of hij de bij de volgende aanbesteding weer de tender wint.
Het is niet zo dat elektrisch verwarmde wissels verskrikkelijk veel duurder zijn dan gewone wissels. Er wordt een "verwarmingselement" (lees platte metalen strook) op een bestaande wissel gemonteerd die de wissel/spoorstaaf verwarmt.
Dus oude wissel laten liggen, strookje metaal erop, draadjes aansluiten en klaar.
Het is een politiek spelletje. Dit kan makkelijk gerealiseerd worden binnen de huidige budgetten, maar door af en toe het land stil te laten vallen kun je bij den Haag een grotere zak geld lospeuteren. Om die vervolgens aan leuke management dingetjes kapot te slaan.
Laatste alinea leest als: Het lijkt de zorg wel.
@2voor12 | 10-02-21 | 09:23: niet alleen de zorg, alle nutsinstellingen die zijn 'geprivatiseerd' hebben hetzelfde systeem: socialiseer de verliezen, kapitaliseer de winsten.
Als de NS, de Post, de KPN of energiebedrijven falen of tekort komen, dan dicht de staat het gat want 'die diensten moeten nu eenmaal draaien voor landsbelang'. Maken ze recordwinsten, dan gaat 't allemaal naar de aandeelhouders.
Zo worden we a jaren genaaid, zo kunnen ziekenhuizen failliet gaat terwijl de zorgverzekeraars miljarden winsten boeken, zo krijgt de KLM steun(lees: ons geld) als 't over de kop dreigt te gaan, maar al die jaren dat er winst was, heeft de staat(lees: wij) geen cent gezien.
Klopt, ik ben benieuwd hoe die elektrische bussen het nu doen in het OV bij deze kou?
@2voor12 | 10-02-21 | 09:23: de heilige drieeenheid van OV, Zorg en Onderwijs. Straks uitgebreid als heilige penta met Milieu en Klimaat.
@DeCynischeAmbtenaar | 10-02-21 | 09:33:
Staan nu stil en bibberen
Zo kan het ook:
m.youtube.com/watch?v=Yja2VmZOfdA
Dat CO2 besparingsplan uit 2012 van Prorail om verwarmde wissel om te bouwen van gas naar elektrisch heeft in ieder geval gezorgd dat er geen treinen rijden.
movares.nl/nieuws/wisselverwarming/
Zo gebruiken wij onze innovatieve kracht om duurzame en betrouwbare oplossingen te realiseren.
Vertel, hoe heeft dit precies bijgedragen? Zijn elektrische verwarmingen minder sterk?
Hele spoorwegnet asfalteren.
Doorgaande wegen waren prima begaanbaar vanochtend
Gisteren ook al.
Hier ook, ondanks de lichte sneeuwval.
Hoezo kost een retourtje geen 50€ in Rusland? Een enkeltje was al meer dan 50€.
Maar daar krijg je dan wel een reis van 5000 kilometer voor.
Hier net aan tot het volgende station 10 kilometer verderop.
Eigenlijk toch raar een topic over openbaar vervoer op GeenStijl.
Dat zou hetzelfde zijn als een topic over tweedehands diesel SUV's op de Joop.
Tweedehands diesel Mercs schijnen erg in trek te zijn bij GroenLinks.
@Glasgow Argus | 10-02-21 | 09:13:
Ik vond het al moeilijk om een voorbeeld te geven.
Eigenlijk zit al het geld bij links tegenwoordig.
En helemaal als deze crisis voorbij is. Hoor mij nou...
@Glasgow Argus | 10-02-21 | 09:13: Alles wat tweedehands is, ze noemen dat upcyclen op zoiets fancy chique, maar ze vergeten er wel bij te zeggen dat hun mazoutstoof veel vervuilender is natuurlijk.
Wissels verwarmen, kan dat niet met zonnepanelen of een windmolentje?
Als wissels niet werken bij vrieskou nemen ze maar een andere route.
@keestelpro | 10-02-21 | 09:13:
Je komt altijd wel ergens terecht, met of zonder wissels.
@Mr_Natural | 10-02-21 | 09:18:
*dingggg dongggg* 'Geachte reiziger. De trein naar Gouda komt over enkele ogenblikken aan in Haarlem.'
Bevroren wissels zijn absurd en totaal niet nodig.... heel het land ( op een enkel boemelspoortje in de outskirts na) is voorzien van bovenleding waar een giga spanning op staat. Lijkt me niet erg ingewikkeld om de wissels te voorzien van verwarmingselementen of hetelucht blowers ( veredelde föhns )
Weet je waar het wel goed mee gaat? De nijlpaarden van Pablo Escobar! De enige overgebleven dieren in zijn prive dierentuin blijven zich maar voortplanten namelijk. Je kunt zeggen wat je wil over Pablo, maar hij heeft wel de biodiversiteit in Colombia vergroot.
Oud nieuws. Brengt de NPO schijnbaar als leuk nieuws feitje elk jaar weer een keertje zo maar tussen neus en lippen door.
Maar vervolgens geen woord over de spoedwet verlenging..
Als die broes en zussen het allemaal met elkaar blijven doen krijg je toch mongolennijlpaarden?
@Blote Bertus 2000 | 10-02-21 | 09:20: Haha ja, helemaal wappie of Siamese tweeling nijlpaarden of zoiets.
@Blote Bertus 2000 | 10-02-21 | 09:20: Lelijk zijn die beesten toch al dus daar gaan we nauwelijks verschil in zien.
Is het niet zo dat prorail's amateuristische wissels de oorzaak zijn van dat de NS niet kan rijden?
Amateuristische wissels. Ligt het toch aan Erik ten Hag.
De auto te duur en overal files (als er geen pandemie heerst), de trein te duur en onbetrouwbaar en bomvol op momenten dat een normaal mens wil reizen. Fietsen worden gestolen of verwijderd wegens fout parkeren. Er is nog één laatste oplossing: iedereen wordt ultrarenner.
Thuiswerken, het nieuwe normaal
Herfstblaadjes wonnen het al van 40 ton ijzer, ijs is andere koek.
ik neem aan dat het spoorwegnet is ontworpen, gebouwd en geoptimaliseerd voor onze gemiddelde temperatuurintervallen. Dan kan het dus gebeuren dat er problemen zijn onder de -5 en boven de 35. Je kan dan gaan tweaken om het te verbeteren maar dat heeft vaak weer invloed op de normale situatie of is zeer kostbaar. Dus wen er nou gewoon eens aan en wees blij dat de trein het op 360 andere dagen wel doet.
Zoiets lijkt ook voor Den Haag te gelden.
Snowpiercer!!!
Man wat heb ik een hekel aan dat kind. Zo'n typische entitled little bitch met een Fry voice.
@SinisterNL | 10-02-21 | 09:04: Dan heb ik nog een aanbeveling voor je: Sofia with an F. Luister en geniet!
sofiafranklyn.com/pages/sofia-with-an...
Die heeft niet zo heel veel wissels te bedienen...
De Nederlandse Spoorwegen. Het vervoer is onbetaalbaar, oncomfortabel en onbetrouwbaar.
Als het niet te druk is is het best comfortabel.
En het gaat van een plek waar je niet wilt zijn naar een plaats waar je niet naartoe wilt.
@P-unit | 10-02-21 | 09:04: en best betrouwbaar. Ik weet niet of het duur is maar voor 100 euro per maand kan ik onbeperkt naar de grootste stad in de buurt reizen, vind ik zelf wel meevallen want als ik de trein mis en een taxi moet nemen ben ik 45 euro voor 1 rit kwijt.
Er rijdt maar 1 trein per dag?
@Ach-waarom-niet | 10-02-21 | 09:13: Die moet alle wissels omzeilen vermoed ik en dat kost tijd.
*Mosterd een bezem en gasbrander geeft*
Hup, de baan op jij. Wissels ontdooien.
Die Roger van Boxtel heeft net op tijd aan zijn kuierlatten getrokken voor zijn volgende vlucht voorwaarts...
Zijn er ook nog bussen?
Gewoon een paar goede Flamethrowers voor aan de trein binden en rijden met die krotten.
Precies, ala de laatste Mad Max! (Malle Max).
En in de herfst een paar bladblazers.
Met vijf graden onder nul vriezen je verwarmde wissels al vast. De winter in combinatie met ProRail geeft wel een heel letterlijke betekenis aan het woord 'stoptrein'.
Vergeet de ironische naam 'Sprinter' niet.
Haha, ze willen alleen niet zeggen waar ze gaan rijden! Hebben ze altijd een smoes achter de hand op deze manier...
De grootste kans is daar waar de rails al ligt.
Voor alle fuckwits met een ongefundeerde mening, het “probleem” ligt bij de wissels en dus bij ProRail. Het Nederlandse spoor heeft reletief vrij veel wissels en die zou je dan allemaal moeten verwarmen. Dat kan maar dat kost buitenproportioneel veel geld. Ik zeg dat omdat het hier in vergelijking met landen de Alpen en
Scandinavische landen weinig sneeuwt. De vraag is dus of je dat soort kosten wil betalen als treinreiziger. Ik denk van niet. Met de NS zelf heeft hier niet zoveel te maken. Weet tot slot dat zelfs de genoemde landen waar het volgens iedereen wel altijd goed gaat, ze ook genoeg problemen hebben. Spoorprofessionals weten dat.
Niet.
En herfstbladeren, heb je daar ook zo'n mooie verklaring voor?
@Mr_Natural | 10-02-21 | 09:02: Die muteren naar een soort face huggers en klemmen zich vast aan de vierkante wielen o.i.d.
reletief?????
Ik schreef dit net ook al op een andere post. Onze railinfra verkeert in een prima staat, daar kunnen andere landen een puntje aan zuigen. Beetje roepen dat alles kut is en in andere landen beter gaat is slap gelul van mensen die werkelijk geen flauw idee hebben vanacht hun laptopje aan de keukentafel.
Dit krijg je als al je focus is gericht op de winst, en vele bezuinigingen. Vroeger gingen ze met gasbranders op de wissels, nu moet het allemaal automatisch. Met alle gevolgen van dien. Wat ik zal zei, bezuinigingen.
Nee, MANAGERS
Alles is te verklaren door een jarenlang verwaarloosde vervanging van verouderde wissels en drukte op het spoor. Die ene trein in Rusland kan bij wijze van spreken 8000 km rechtdoor zonder een wissel of trein tegen te komen.
Nederland is qua railinfra een drama maar dat ligt aan de vorm van het land, niet aan Prorail. En daardoor zijn er zo enorm veel wissels dat dit wel fout moet gaan.
Maar maak je geen illusies, in Duitsland en Oostenrijk rijden de treinen met zulk weer ook niet of nauwelijks en regent het ook storingen. Daarbij kun je in Nederland niet het hele wisselpark zodanig gaan verwarmen dat je bij die ene keer sneeuw in de 5 jaar kunt doorrijden.
Beetje populistisch om te roepen dat het komt door verwaarlozing want onze railinfra behoort werkelijk tot de beste van de wereld.
@Bakkeleures | 10-02-21 | 09:07: de mensen met het meeste commentaar op de NS hebben zijn nog nooit in het buitenland afhankelijk geweest van het OV. Het OV in Nederland is gewoon prima.
Wanneer je als NS al jarenlang wegkomt met hetzelfde verhaal, mag je toch wel van een topprestatie spreken.
Treinen rijden op elektriciteit.
Tesla's ook.
Deze winterkoude is het eerste moment dat Tesla rijders ontdekken wat een groot nadeel is van elektrisch rijden. Hihi.
Ik houd het op diesel.
Ik hoor ze niet klagen. Zitten ze niet op Geenstijl?
Ik zie overal Tesla's rijden, dus wel nadeel? Dat ze niet 400 km op 1 lading rijden in de winter?
Het fijne van een Tesla is dat hij geen stroom verbruikt in een file. Je moet wel het licht en de verwarming uitzetten, maar dan heb je ook wat.
Non-Spoor.
Ach ja ProFail die weer eens het niet voor elkaar krijgt om bij milde vorst een trein te laten rijden.
Dan maar een snipperdag als de arbeidersraket niet rijdt.
Arbeiders werken op locaties waar geen trein komt doorgaans. Moeten met de waggie. Treinen zijn voor sgolieren, studenten, ambtenaren en boomers.
@Graaf_van_Hogendorp | 10-02-21 | 08:57: Exact. Alleen handig als je van juist die specifieke A naar die specifieke B moet. En dat komt amper voor. De trein bestaat bij de gratie van fietsen, bussen en taxi's. En die laatste aan beide kanten van het traject.
Het mooie is dat ook hier gewoon niemand voor verantwoordelijk wordt gehouden.
Een trein is ook maar een mening.
Alleen paupers gaan nog met de trein.
De laatste keer dat ik een trein heb gezien was bij de gijzeling bij De Punt. En dat was op tv.
@goedverstaander | 10-02-21 | 08:54:
Het is geel en het zit vol met gaten.
@keestelpro | 10-02-21 | 08:59: Treinenkaas? Nee, een hondenkop. De dierenbeulen.
'Wacht tot het rode licht gedoofd is, er kan nog een trein komen', staat er bij de spoorwegovergangen. Ze hebben wel twee treinen bij de NS.
Eigelijk dus: 'Wacht tot het rode licht gedoofd is, de andere trein kan ook (misschien als het uitkomt) komen...
@Blote Bertus 2000 | 10-02-21 | 08:58: wij weten alleen niet wanneer en waar
Je had er wel even bij mogen zeggen dat deze van Freek afkomstig is. Ere wie ere toekomt.
Wintercity.
Wintercity - Winterstaatie.
Dat is dus een stilstaande intercity?
Zo'n trein is ook maar een gele plek in de sneeuw.
koffie, beeldscherm.
@horsteknots | 10-02-21 | 08:53: Poetsen doet..
Ik vind dat de NS haar naam moet veranderen in Siberië Express.
Dan verandert er natuurlijk nog niks an sich maar het wakkert wellicht een ambitie aan om voor nieuwe doelstellingen te gaan: service aan reizigers bieden op momenten dat treinreizen echt een meerwaarde heeft. Zoals tijdens een barre winter. Hoeven mensen ook niet 50 km te voet door de sneeuwjacht.
www.ad.nl/gouda/man-loopt-s-nachts-va...
In deze tijd dan toch wel "Trans"
@Glasgow Argus | 10-02-21 | 08:51:
En trein van kleur.
"A rose by any other name is still a rose"
Als jochie van 8 met een broertje van 6 dachten wij ook eens zo'n afstand te kunnen gaan lopen naar huis (we waren achter gelaten - vergeten - in een pretpark). Na vier uur lopen begon het donker te worden en raakte ik de weg kwijt. Broertje begon te janken waarop een aardige mijnheer zich over ons ontfermde en de politie belde. Twee uur later waren thuis gebracht door de politie. Het was wel in de zomer - dat dan weer wel.
@aflaatverkoper | 10-02-21 | 09:34:
Triest verhaal. Er rijzen meteen vragen op over hoe ouders 2 kleine jochies zomaar kunnen vergeten maar goed.
@keestelpro | 10-02-21 | 09:44:
We waren vergeten door de juffen die het reisje hadden georganiseerd voor een grote meute kinderen. Die hadden blijkbaar niet geleerd dat je altijd moet tellen met hoeveel kinderen je op stap gaat en dan weer tellen als je op huis aangaat. Indien beiden getallen niet overeen komen, dan ben je dus wat kwijt of je hebt verstekelingen aan boord.
Het was overigens best wel een avontuur en een leerschool aangaande overmoed.
REAGEER OOK