Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GEEN vervolging Belastingboeven toeslagenaffaire

D66-rechters mogen op hun handen blijven zitten

Het Openbaar Ministerie stelt geen strafrechtelijk onderzoek in naar de Belastingdienst en zijn ambtenaren in het kader van de zogeheten kinderopvangtoeslagaffaire. Na een zorgvuldige beoordeling van de feiten en omstandigheden komt het OM niet tot een strafrechtelijke verdenking. HO WACHT STOP. "Zorgvuldige beoordeling van de feiten en omstandigheden"? Wat weet het Openbaar Ministerie dat de Pieters Omtzigt & Klein niet weten? Welke rapporten heeft het OM van MinPres gekregen waar Renske Leijten (volgende week in CNB!) nog op wacht, die nu bovendien via de media de reactie van D66-stas Van Huffelpuf moet vernemen? Zit hier echt helemaal niets in waar ze aanknopingspunten voor vervolging in kunnen vinden? 

"De feiten en de omstandigheden" zijn nog helemaal niet volledig bekend. Er hangen nog meineedzwaarden boven hoge belastingambtenaren én de premier zelve. Er zijn nog mails vol "zwartjes" en dan hebben we het een keer niet over de middelvingerkleurige wobstift van Wopke's ministerie. Er bestaat nog een verdwenen Memo Dat Alles Zag uit 2017, hebben de beftoga's van het bestuur zich daarop kunnen baseren en zo ja waarom Omtzigt en Leijten dan niet? Of mogen we het OM gewoon benoemen voor waar we het al jaren van verdenken: ambtelijk, bestuurlijk en juridisch tot op het bot corrupt?

Artikel 12 dan maar. Alles moet moeizaam in dit dossier...

Social

Reaguursels

Inloggen

Het is een schandaal, zetten we nu dan maar een lachende banaan in ons rood wit blauw.

Ronn | 08-01-21 | 11:48

Bananenrepubliek

MokumsMoppie | 08-01-21 | 11:02

Dit is en was al voorspelt dat dit zo zou gaan gebeuren. Niets nieuws onder de zon.
Alles is en wordt er in de Haagse burelen aan gedaan om deze zogenaamde TOP Ambtenaren uit de wind te houden Ons kent ons,toch?

BroncoII | 08-01-21 | 10:11

Beter lijkt mij een betere bewaking of de geest/intentie van wetten worden gevolgd. Noem het klokkenluiders. Beter dan deze bloody shame.

Pieterman | 08-01-21 | 01:17

Nou, dan mag de rest van Nederland voortaan ook zijn reed wel afvegen met de wet. Corrupte rotzooi!

Gandalph | 07-01-21 | 23:27

En maar janken over Trump bij de Staatsomroep.

Wienerschnitzel mit | 07-01-21 | 21:57

Geen vooringevulde aangifte formulieren in de moskee?

funkyd | 07-01-21 | 21:47

Dus informatie voor de rechter achterhouden, doen alsof informatie niet was binnen gekomen, dossiers niet afgeven, advies eigen jurist negeren is allemaal volgens de wet?

Ronnie02 | 07-01-21 | 21:22 | 2

Als je niet weet waar het hier over gaat, moet je niet reageren.

The_Black_Knight | 07-01-21 | 21:34

En Geert tot de poorten van de hel vervolgen voor minder minder minder. Wow.

DrachiR | 07-01-21 | 21:11

Ben je gek, dat zou gedegen gedocumenteerd onderzoek vereisen, wat de corrupte en verdorven staat van de belastingdienst officieel zou maken. Ze gaan heus de gans met de gouden eieren niet slachten.

Aanbaklaag | 07-01-21 | 19:55

je bent een halve zool als je ooit hebt gedacht dat een van de die gasten vervolgd zou worden. Desnoods doen ze 'n Grapperhausje: als je betrapt bent verander je de regels zodat je geen strafblad krijgt.

langzullenweleven | 07-01-21 | 19:11

Onwaarschijnlijk dat het OM de overheid serieus onder de loep zal gaan nemen. Maar uiteindelijk is het belangrijker dat de politiek verantwoordelijken rekenschap afleggen, en dat de volksvertegenwoordiging doet wat ze moet doen als ze jarenlang misleid blijkt te zijn: de regering naar huis sturen. Anders kunnen we inderdaad maar beter stoppen met verkiezingen houden.

dihydrogenmonoxide | 07-01-21 | 19:07 | 1

Krijgen ze 2 maanden vakantie. Daarna gewoon weer op het pluche. Wat er ook gebeurt, wat ze ook uitvreten, Nederland leert er geen ene donder van.

Kopieerapparaat | 07-01-21 | 19:48

Het is toch wel een dingetje dunkt mij deze Kindertoeslagen affaire. Wellicht zit ik in een tunnel maar ik vraag me toch af:
Is het normaal dat het NOS 18:00 Journaal helemaal geen aandacht heeft besteed aan het niet vervolgen van de (belasting) ambtenaren door het OM maar wel 10 min. en 53 sec!!!! aan een malloot in de USA en aan een andere USA'er die nu de rijkste van de wereld schijnt te zijn?
Ter info: RTL Nieuws 5min. en 51 sec aandacht aan de malloot maar òòk aan de kindertoeslagen affaire!! Bij de NOS ook niets over de uitbraak op een school van het gemuteerde virus.

Roepende in de Woest | 07-01-21 | 18:59 | 2

Ik roep het al jaren, maar zal straks van Gulli een ‘wappie’ krijgen (voorzetje Gulli). Het nieuws op NPO wordt geënsceneerd vanuit Den Haag. Voor die 1 miljard wil je het wel voor het zeggen hebben natuurlijk....

Torwart | 07-01-21 | 19:27

Update: Fuck! Maar liefst 19 min en 21 sec over de Malloot in 20:00 Journaal. Zowaar, wel 20 seconden over de Kindertoeslagen affaire! Ongekend Onrecht in Nederland is niet belangrijk genoeg voor het Journaal. Zelfs bij SBS is er aandacht aan besteed met diverse interviews van de gedupeerden als wel het OM. Wat voor een mechanisme schuilt hier toch achter. Wie zijn die mensen die de items bepalen. De winkeliers hebben het hier zwaar maar de gevangenen ook en in Engeland hebben ze het nog zwaarder vanwege de Coronas. Maar de 20.000 ontwrichte gezinnen van het Ongekende Onrecht.... niets daarover.

Roepende in de Woest | 08-01-21 | 01:59

Dit is toch niet te geloven.
Asscher, Rutte, Wiebes, de complete top van de belastingdienst komen er gewoon mee weg.
En dan heffen wij ons vingertje naar de US of A omdat ze daar de democratie geweld aandoen.
Sprakeloos en een compleet gevoel van onmacht overvalt mij.
Ondertussen laat Arib onderzoeken of de bewaking van de Tweede kamer opgevoerd moet worden. Lijkt mij een heel goed initiatief, want uiteindeljk zullen ook wij de wapenen tegen dergelijke "volksvertegenwoordigers" opnemen.
En nee Joris, dit is geen bedreiging, dit is een constatering.

Alco-de-Holist | 07-01-21 | 18:54 | 4

Die gore hitser Twan Huis nu bij M dat er op Afro's geschoten werd maar met geen woord over de riots en plunderingen die er toen waren.
Onze staats TV.

likdoorn | 07-01-21 | 19:28

Vind je het gek dat iedereen zo opgefokt en agressief is in NL?? komt door de complete machteloosheid, en frustraties.

Wienerschnitzel mit | 07-01-21 | 21:50

@Here's Freddy | 07-01-21 | 19:03: ondanks ?

Nichtsneues | 08-01-21 | 12:55
▼ 1 antwoord verborgen

Wellicht ben ik dom.
Wat is "CNV?
Dank u.

ParaPiet | 07-01-21 | 18:46 | 1

CNB bedoel ik.

ParaPiet | 07-01-21 | 18:48

"me advocaat" tweet deroger3005, "me advocaat".
Ik leid daaruit af dat deze persoon in ieder niet zijn/haar advocaat zelf hoeft te betalen. Ergo, er wordt nog meer gemeenschapsgeld (gesubsidieerde rechtshulp) weggepist.
Ik geloof dat de meesten hier op GS nu tot het standpunt zijn gekomen dat het Toeslagenstelsel moet worden afgeschaft. Maar ik voorspel u dat het volgende kabinet die hete aardappel nog vier jaar voor zich uit schuift. Door nog een studiecommissie, twee of drie discussierondes, adviezen van de Raad van State en WRR enzovoort enzovoort.

theo-is-dood | 07-01-21 | 18:42 | 2

Inderdaad, bij dit soort taalgebruik kan ik me heel goed voorstellen, dat er iets mis is gegaan bij het aanvragen van de kinderopvangtoeslag. Niet dat dat meteen fraude is, maar gewoon gebrek aan opleiding.

The_Black_Knight | 07-01-21 | 19:51

Dit geeft wel aan hoe het gaat lopen: www.medischcontact.nl/opinie/blogs-co...
(De cocreatie van intersectorale kwaliteitskaders: Hardheidsclausules bij advance care planning)
Beginnetje: In het medisch landschap blijkt economisering van het zorgcontinuüm vaak alleen sustainable te zijn wanneer er voldoende kennisvalorisatie bestaat. Het lijkt erop dat we de patiënt steeds meer gaan zien als coproducent zonder dat budgettaire kaders voor handen zijn. Het gevolg: een sterk verminderende cyclische kwaliteitsregressie in het zorgdomein.

Nichtsneues | 08-01-21 | 09:44

Knevelen en discriminatie zou niet zijn bewezen? Waarom hoorde ik dan anders in de 2e kamerdebatten? En heeft de commissie dat wel of niet opgeschreven? Nee, zeker? Ambtenaren voerden gewoon de wet uit? En heeft vrouwe justitia bij het OM een gaatje in de blinddoek geprikt en een oogje gesloten ten opzichte van overheidsinstanties? Vragen, veel vragen.

En nu mogen alle benadeelden naar de rechter met een civiele procedure met weggelakte passages in dossiers om daar bot te vangen tegen een te rijke en machtige overheid die járenlang tegen eigen burgers kunnen procederen totdat die burgers compleet murw, geestelijk en emotioneel kapot zijn gemaakt.

Nou, fijn land hoor, maar niet voor iedereen?

Zie Rutte daar nog staan na deze mensen te hebben ontmoet voor de camera: wat vond hij het allemaal erg zeg. Wat een enorme leugenaar zeg. Geloof geen woord van wat hij toen zei, had hij het gemeend hoefde geen enkel benadeelde een civiele procedure aan te spannen. Totaal ongeloofwaardig, maar straks gewoon weer premier.

Snapt u het nog?

Jan, Leiden | 07-01-21 | 18:31 | 3

Artikel 12 Wetboek van Strafvordering is geen civiele procedure

theo-is-dood | 07-01-21 | 18:43

@Jan, Leiden | 07-01-21 | 23:02: een verloren rechtszaak.

Nichtsneues | 08-01-21 | 09:49

Tja. Het OM onderbouwt het juridisch behoorlijk goed. Maar gelukkig kan je er ook nog een onafhankelijke rechter naar laten kijken. We gaan het zien. Dat kinderachtige d66-rechtergejank maakt een standpunt overigens niet echt sterker, zou ik van wegblijven. Want het is onzin.

beldewouten | 07-01-21 | 18:29 | 1

In dit geval vonden de rechters het prima dat ze bewijs niet kregen. Er lag ook wel eens een stuk bij de landsadvocaat in de kluis, daarom kon de regering niet alle stukken overleggen.
Je denkt dat het dan over een shithole country gaat maar dit gebeurt ook in Nederland.

Nichtsneues | 08-01-21 | 09:51

Het gaat weer goed met de Nederlandse 'rechtsstaat'. Geef ze 30.000 euro (belastinggeld natuurlijk) en er kraait geen haan meer naar. En maar afgeven op Polen en Hongarije.

SlimmeBelg | 07-01-21 | 18:29 | 1

Het enige waar deze regering spijt van heeft is dat ze er niet helemaal mee zijn weg gekomen. Zak geld van de burgers er tegenaan en opgelost.

Nichtsneues | 08-01-21 | 09:53

Waarom was er geen controle vooraf wie er wel of niet recht hadden op dat geld, dit is toch gewoon fraude uitlokken en hoe kan je ineens met een schuld van tig duizenden euro's zitten of is het van wat ik binnen kan krijgen is binnen, morgen zien we wel weer en krijgen daar voor 30 k cadeau.

Jan70 | 07-01-21 | 18:28 | 2

Als je niet weet hoe Toeslagen werkt (en waarvoor flink gewaarschuwd is), hou dan je domme commentaar voor je.

The_Black_Knight | 07-01-21 | 19:49

Kan iemand onderzoeken, eventueel promoveren, welke variabelen/ eigenschappen nodig zijn om een lage kans tot veroordeling te krijgen als boef? Ik zou de variabelen D66, VVD CDA , Religie, Ambtenaar, Spin Dokter, Minister, Staatssecretaris, Wijn, Hypocrisie, Cluster B persoonlijkheidsstoornis, Cluster C OCD persoonlijkhridsstoornis, Adel, Old Boys Network, Davos, Vaccin, Farmacie, Wapens, Bedrijvenmakelaar en Leider specifiek onderzoeken. Mag dat?

nobodiesunmighty | 07-01-21 | 18:27 | 1

Als je er knap uit ziet en vriendelijk krijg je ook lagere straf dan als je lelijk bent en ongeschoren. Zet een bril op, dan lijk je intelligenter. YAVIS dus.

Nichtsneues | 08-01-21 | 09:38

Je kunt beter een moslimterrorist zijn dan een ouder met kinderopvangtoeslag in deze bananenrepubliek.

BakkerHenk | 07-01-21 | 18:27

Wat fijn voor die mensen van de overheid dat zij zo snel en efficiënt van d vervolging verlost zijn!
Bij Gregorius Nekschot heeft dat heel wat langer geduurd, terwijl dat een veel simpeler geval was.

Peter_K | 07-01-21 | 18:17

Geen enkel bewijs te vinden van fraude (Nederland) Geen enkel bewijs te vinden van fraude (USA). Zoals met alles loopt de USA net iets voor. Tijd om de tweede kamer te bezetten? of moeten Omtzigt en Renske alles alleen doen incl het werk van het OM?

dijkbewaker | 07-01-21 | 18:14

Heb ik hier iets gemist?

Zonen-van-Kuifje | 07-01-21 | 17:59 | 4

Nee hoor de staats NPO is volop bezig met Trump leid zo lekker de aandacht af.

likdoorn | 07-01-21 | 18:08

Jij niet. De VVD-top, de ministeriële top en een aanzienlijk deel van het kabinet wel: een paar jaar in de bak.

Frau Merkel | 07-01-21 | 18:15

@Frau Merkel | 07-01-21 | 18:15: kijk uit wat je plempt. Kuifmans is van de combinatie GL/VVD

Torwart | 07-01-21 | 19:30
▼ 1 antwoord verborgen

Wat doen feiten er nu toe. Grapperhaus heeft een ruim mandaat van de kiezer om corruptie onder tafel te vegen, en dat doen hij en zijn OM-trawanten dus met groot plezier.

obominotie | 07-01-21 | 17:54

Feiten *en/of* omstandigheden.
Woordvoeringsmutsen.

postmodernismisdead | 07-01-21 | 17:49

Je zal zien dat als in de komende jaren een wanhopige toeslagouder, of een wanhopige Groninger met een verzakt huis (enz, enz.), een aanslag pleegt in Den Haag, dat ze daar dan allemaal beginnen te janken over 'een aanslag op de democratie', terwijl de onderliggende oorzaak feitelijk ligt bij actoren die verantwoordelijk zijn voor de omstandigheden die kunnen leiden tot dergelijke onwenselijke acties.

Harry.Langezwaal | 07-01-21 | 17:46

Het riekt een beetje naar een poging om tijdwinst pakken. Zou dit het resultaat zijn van die overegjes in het Catshuis ? Uiteraard zijn er geen aantekeningen gemaakt, maar het zal mij niets verbazen dat het OM zo handelt dat alles lekker over de verkiezingen kan worden getild. Na de verkiezingen weer het zoveelste beleid- loze kabinet Prutte en o.a. Asscher hoeft geen verantwoordelijkheid te nemen of consequenties te trekken welke nadelig zouden zijn voor zijn positie.

Ruikbaard | 07-01-21 | 17:38

Zo werkt het systeem in NL. Met dank aan de burgers van NL.

Baron Clappique | 07-01-21 | 17:30

Wel goed dat de Supermarkten een extra speciale Corona Belasting krijgen opgelegd.t

Uw Verzekeringsadvis | 07-01-21 | 17:18 | 1

De consument bedoel je. Waar we normaal iedere week gemiddeld zo’n €60-70 kwijtwaren was dit na een paar weken in coronatijd ineens €80-100 per week! Kan best een keer een extra pakje van dit of dat bijgezeten hebben maar geen hamsteren of van dat soort ongein. En dan lees je daarna dat supermarkten kndanks corona best een goed jaar gedraaid hebben... JE MEENT ET!

Theo? | 07-01-21 | 22:52

D66 rechters. D66 rechters. Tralalalaaaa. D66 rechters.

Deflatiemonster | 07-01-21 | 17:11 | 2

En Pikmeer arrest.

DenkenDanDoen | 07-01-21 | 17:23

OM valt onder MinJus, en dat is al decennialang een bolwerk van de meest corrupte en gewetenloze VVD-ers en CDA-ers.

obominotie | 07-01-21 | 18:05

Ik heb er niet erg veel verstand van.
Maar dit betekent dus dat we binnenkort bij onze belastingaangifte ook zaken mogen wegmoffelen en uitgummen ?

Piet-Kietelaar | 07-01-21 | 17:06 | 3

Dat hangt af van de vraag tot welke kaste je behoort.

Baron Clappique | 07-01-21 | 17:31

Nee u kunt uw digid gegevens wel aan een malafide kinderopvang geven. Zij 'regelen de rest wel'. En dan kijk u 3 jaar lang geen correspondentie en gegevens na van de belastingdienst na op uw mijnoverheid pagina en dan kunt u uuteindelijk 'slachtoffer' gaan uithangen. En 30.000 euro krijgen.

sjef-van-iekel | 07-01-21 | 17:32

@Baron Clappique | 07-01-21 | 17:31:
Ik val in de schijf van 12 centimeter. Er valt dus niet veel af te trekken.

Piet-Kietelaar | 07-01-21 | 17:40

Ongekend onrecht me arse, met de nadruk op me.
Misschien voor een paar.

uisge baugh | 07-01-21 | 17:06

Groot probleem bij vervolging is dat het om honderden ambtenaren gaat die naar de bak moeten. Het is praktisch onmogelijk dus niet uitvoerbaar. Rutte en consorten komt hier weer goed mee weg zoal gewoonlijk. Noord Korea en KGB zijn minder corrupt.

Sintjuttemuts | 07-01-21 | 16:47 | 3

Arib laat onderzoeken hoeveel bomen weggehaald moeten worden rond het Binnenhof zodat straks geen ambtenaren kunnen worden opgeknoopt als de bom barst.

Godderwrake | 07-01-21 | 16:54

Waarom zou het om honderden ambtenaren gaan? Het ging volgens mij alleen om de top. Die gewaarschuwd zou zijn, maar niet heeft ingegrepen.

The_Black_Knight | 07-01-21 | 19:55

De ambtenaren in Nederland werkten samen met de Duitse bezetter in WW-2.
Geen enkele is er later voor vervolgd ondanks grote gevolgen voor veel burgers.
De NS idem dito. Alleen de Moffenhoertjes werden kaalgeschoren.
Als je nu naar de DAX-30 lijst kijkt zie je 30 grote Duitse bedrijven waarvan bijna de helft geld verdiende door voor de Nazi's te werken. Geen enkel bedrijf is later gestraft.
Nederland 2021: Het OM vindt dat ambtenaren slechts beleid uitvoerden dus niet vervolgd mogen worden voor het leed en de zelfmoorden van de burger.
"What else is new"?

Godderwrake | 07-01-21 | 16:45 | 4

'moffenhoertjes'? De meest onschuldigen werden dus het hardst gestraft. Waarom zou je niet verliefd kunnen worden op een Duitser? Je reinste discriminatie.

SlimmeBelg | 07-01-21 | 18:24

Lees "In Plaats van Bijltjesdag" van Prof Belinfante: "Om een bloedig volksgericht (bijltjesdag) te voorkomen besloot de overheid tot massale arrestatie van verdachte personen. Ten minste honderdduizend mensen werden onder vaak erbarmelijke omstandigheden opgesloten in provisorische kampen. De auteur laat zien dat men begon met streng te straffen, als uitvloeisel van de door Wilhelmina vertolkte gedachte."
Er heeft wel degelijk vervolging plaatsgevonden.

theo-is-dood | 07-01-21 | 19:00

@SlimmeBelg | 07-01-21 | 18:24: Het is grof uit gedrukt er waren ook de nodige vrouwen die hun benen uit elkaar deden om hun kinderen te voeden.Maar die familie die zo hard liep dat de rook van hun voetzolen afkwam daar hoor je niets over,Toen der tijd op desertie de doodstraf.

bigb28 | 07-01-21 | 19:52
▼ 1 antwoord verborgen

Heeft er iemand een confederatievlag voor mij?

FordPrefect | 07-01-21 | 16:37

Tja maar weer eens een bewijs temeer dat het hele linkse ambtenarenapparaat beschermd wordt door de door D66 geïnfiltreerde rechterlijke macht.
De echte burgerlijke partijen kunnen slechts tandenknarsend toekijken. Onderwijl staan de vroegere arbeiderspartij en en steeds gekleurder op. Graag met spoed een districtenstelsel en meer macht bij de regio's. Zodat we weer rechtstreeks onze eigen streekgenoten kunnen kiezen.

strawdog | 07-01-21 | 16:34 | 2

Wat zou er gebeuren als er een rechts populisties kabinet zou komen?
Eerlijk gestemd, de stem van het volk.
Al die ambtenaartjes gooien stokje erbij neer en beroepen zich op hun feelgood onderbuik?
Clintoniaanse reakties, rechters die eigen koers gaan.
Ondermijning van de democratie.
Wedden...

Rest In Privacy | 07-01-21 | 17:20

Daarom dus decentraliseren.

strawdog | 07-01-21 | 23:53

We hebben een prachtig belastingstelsel. Rijken worden rijker en armen kunnen duizenden euro´s aan subsidies en toeslagen krijgen zodat de harderwerkende middenmoot en drijvende kracht van de samenleving compleet de tyfus kan krijgen.

Investeer in opleidingsmogelijkheden en het loon van de mensen die zich de pleuris werken voor een minimumloon en zorg dat de belasting voor het midden inkomen wat omlaag gaat zodat het interessanter is om met zijn twee ook fulltime te werken. Nu loont het voor het midden segment om minder te werken of één van de partners zelfs gewoon niet om aan het eind van de maand meer over te houden binnen te krijgen. Ik vind dat, wanneer je capabel genoeg bent, gewoon fulltime moet werken maar ik zie geregeld vanuit mijn werk en omgeving dat mensen dus daar mee rekenen. Twee dagen minder werken betekent minder BSO kosten bijvoorbeeld. Menigeen werkt een paar dagen per maand enkel om de BSO kosten te kunnen betalen.

Ik ga toch maar SP stemmen aangezien ik eigenlijk, evenals de SP, ook geen fuck verstand heb van financiën zoals hierboven te lezen valt... einde van mijn verjaardagsborrelpraat....

overVecht | 07-01-21 | 16:32 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

Strafrechtelijke verdenking? bestaat dat wel? Verdenking zegt iets over een activiteit van het OM. Strafrechtelijke gedachte van een bedenkelijke situatie.

Sarcastica | 07-01-21 | 16:26

Hoop dat al die reaguurders die helemaal leegliepen over Trump nu die lijn doortrekken. Lock them up.

Rest In Privacy | 07-01-21 | 16:20 | 2

Ik dacht precies hetzelfde, maar die zijn bij dit onderwerp zoals zo vaak weer in een hoekje gekropen.

Sinterbikske | 07-01-21 | 16:25

Die noemen we hier trollen.

serieusgenomen | 07-01-21 | 16:41

Etnisch profileren?
Bulgarenfraude?

Is dit nog nieuws? | 07-01-21 | 16:14 | 1

En binnenkort in uw theater de corona-steunmaatregelen!

Louter Leuter | 07-01-21 | 16:19

Weet u, als ik iets stoms heb gedaan dan zeg ik sorry en vergoed de eventuele schade. Zodat u en ik elkaar weer recht in de ogen kunnen kijken.
Wat ik mij af vraag, hoe is dat bij de veroorzakers thuis?
Hun familie leest ook kranten en kijkt nieuws lijk me.
Of hebben ze helemaal geen gevoel?

Gokmaar | 07-01-21 | 16:11 | 3

Die lachen de ballen uit hun broek, omdat ze zojuist een bonus van 30k hebben gekregen

Drek van Dilderen | 07-01-21 | 16:37

Een ambtenaar gevoel? Dank voor uw vraag. Moest er erg om lachen. Door de onschendbaarheid kennen ze geen verschil tussen goed en kwaad.

FordPrefect | 07-01-21 | 16:38

Nee.

serieusgenomen | 07-01-21 | 16:40

Achter gehouden stukken, meineed, collectief geheugenverlies, tot wanhoop gedreven mensen en ga zo maar door en het OM ziet geen reden tot vervolging. Nee beter iemand vervolgen die vraagt of het iets minder kan. Een bananenrepubliek is het onder Rutte geworden en niets minder.

Therapietje | 07-01-21 | 16:10 | 4

Waren we voor Rutte ook al hoor. Of heb je wijlen Pim nooit gehoord of serieus genomen?

overVecht | 07-01-21 | 16:34

@overVecht | 07-01-21 | 16:33: Zelfs Joop heeft af en toe gelijk, net zoals een stilstaande klok 2 maal per dag de juiste tijd aangeeft. Er is niets mis mee om informatie van alle kanten te bekijken, waar het uiteindelijk om gaat is de conclusies die je uit de beschikbare informatie trekt.

hisxxx | 08-01-21 | 12:46
▼ 1 antwoord verborgen

En hier zien we weer eens hoe ons systeem in elkaar zit.
Het OM bepaalt zelf wel wanneer ze iets gaan vervolgen.
In veel andere landen zijn ze dat gewoon verplicht.
Hier wordt dat door ambtenaren beslist. Net zoals je vrij bent de naam van je kind te kiezen. Behalve als de ambtenaar zegt dat jouw gekozen naam niet mag.
Of de vrijheid van mening.
Tot een bepaalde hoogte ben je vrij, maar je mag niks kwetsend zeggen.
Dat is onze vorm van vrijheid en democratie.

pejo | 07-01-21 | 16:09 | 2

In nederstan is dat ook verplicht, alleen tja die officieren he.. eigen willetje.

Gokmaar | 07-01-21 | 16:16

Inderdaad bepaalt het OM of er tot vervolging wordt overgegaan. En dat is gewoon het wettelijke Nederlandse systeem: "Het opportuniteitsbeginsel is het beginsel dat in Nederland een officier van justitie kan beslissen dat een strafbaar feit niet vervolgd wordt op grond van het algemeen belang (art. 167 en 242 Wetboek van Strafvordering). In de wet is bepaald dat het OM van vervolging kan afzien "op gronden aan het algemeen belang ontleend".

Opportuniteit is een van de gronden om een zaak te seponeren, te onderscheiden van onder andere een "technisch" sepot indien het openbaar ministerie oordeelt dat een vervolging waarschijnlijk niet tot een veroordeling zal leiden, omdat het tenlastegelegde feit niet "wettig en overtuigend" bewezen kan worden, of wel bewezen kan worden maar geen wettelijk strafbaar feit vormt, of een strafuitsluitingsgrond van toepassing is zoals noodweer.

Het opportuniteitsbeginsel komt voort uit de gedachte dat het strafrecht in de eerste plaats het openbaar belang dient, in tegenstelling tot het privaatrecht. De beschikbare capaciteit moet optimaal worden ingezet om de doelen van het strafrecht te dienen (vergelding en preventie)."

theo-is-dood | 07-01-21 | 19:04

Die ‘gedupeerden’ moeten eens stoppen met klagen. Het gros heeft gewoon gefraudeerd of is uitermate dubieus bezig geweest, ontvang nog 30K op de koop toe. Ooit is het mooi genoeg geweest.

du Roi Soleil | 07-01-21 | 16:07 | 5

@EEnzame SchizofrEEN | 07-01-21 | 16:16:
Als u de stukken van de heer Veldwijk er naast legt dan heeft u antwoord.

Gokmaar | 07-01-21 | 16:20

Volgens de belastingdienst ZELF is 98% achteraf onschuldig.

2% is dus al 'het gros' ?

Rest In Privacy | 07-01-21 | 16:39

Hoi, ik werk bij de belastingdienst. Het antwoord op jouw reaguursel: nee.

De_tol_van_de_roem | 07-01-21 | 16:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Toch raar dat de bevolking wereldwijd een beetje genoeg krijgt van al die genuanceerde betrokken bestuurders.

Arnold9638 | 07-01-21 | 16:07 | 2

Het gevolg van 50 jaar socialisme.

Gokmaar | 07-01-21 | 16:18

https://d66.nl/nieuws/solidariteit-ook-met-de-rechtsstaat/
Grove schenders van de rechtsstaat, zoals de regeringen van Polen en Hongarije, mogen niet meer zelf de ontvangers zijn van EU-subsidies. Laat het geld niet meer naar autocratische leiders zoals Orban vloeien, die het misbruiken om macht te kopen en te consolideren. Geef het direct aan de mensen die het nodig hebben: burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties.

Media, rechtspraak en ook Europese subsidies worden aangewend om de macht van de regeringspartij te vergroten. Daar moeten consequenties aan worden verbonden.

We kunnen het niet laten gebeuren dat landen in onze Unie op deze wijze afglijden tot autoritaire staten.

Is dit nog nieuws? | 07-01-21 | 16:07 | 1

Zo houden ze de zusterpartijen aan de macht en breiden hun macht uit,elke hobbel word door hun zelf via de EU aangepakt.
Partijkartel op eu niveau.

Roger-Rabbit | 07-01-21 | 16:12

"Daarnaast is de Belastingdienst, als onderdeel van de Staat, immuun voor strafrechtelijke vervolging. Datzelfde geldt voor ambtenaren voor zover die uitvoering geven aan beleid."

Daarmee pleit het OM zichzelf via de achterdeur ook vrij!

Louter Leuter | 07-01-21 | 16:07 | 2

Pikmeer arresten uit 1996 en 1998, hierdoor mogen ambtenaren ongestraft de grootste wandaden aanrichten. Die arresten hadden nooit zo mogen worden uitgesproken, en hadden allang teruggedraaid moeten worden. Je levert je als bevolking op deze manier over aan de nukken van zich onaantastbaar wanende ambtenaren.

Realisties | 07-01-21 | 16:28

@Realisties | 07-01-21 | 16:28: Pikmeer ging over lokale overheid. Maar heeft wel natuurlijk duidelijk gemaakt dat ook de centrale overheid onschendbaar is mocht het tot rechtszaken komen.

FordPrefect | 07-01-21 | 19:26

Terwijl de overheid zich dus steeds dieper in een ondemocratisch moeras begeeft (niemand neemt verantwoordelijkheid voor dit soort misstanden en ontneemt de burger de kans om daar beroep tegen aan te tekenen), neemt Arib alvast tegenmaatregelen voor het geval dat het volk het niet langer meer pikt, en mafkezen als Willem Engel wel de laatste zijn die ze moeten vrezen, omdat dan zelfs Opa's als Han van den Horst met fakkel en riek aan de deur staan.
"Arib wil veiligheidscheck Tweede Kamer na bestorming Capitool
De beveiliging van het Tweede Kamergebouw zal binnenkort opnieuw worden gecontroleerd op ‘zwakke plekken’. Dat zegt Kamervoorzitter Khadija Arib tegen deze website. (...) De nummer twee van de PvdA, die weer in is voor een nieuwe periode als voorzitter van de Tweede Kamer, sloeg al eerder alarm over de dreigende sfeer rond het gebouwencomplex. Ze vond dat demonstraties verboden moesten worden op het Haagse Plein. www.bndestem.nl/politiek/arib-wil-vei...

Als in 2021 de massa-fallisemmenten vallen, gevolgd door massawerkloosheid en enorme belastingverhogingen om dit circus de blijven betalen gaat het nog eens druk worden op dat Haagse Plein.
Dan is deze affaire slechts een van de druppels in de welbekende emmer.

Abject | 07-01-21 | 16:05 | 1

Zoals iemand al eerder schreef. Wat nu in America plaats vind, komt wellicht binnen 10 jaar hier voor.
Dat Arib nu al de zenuwen krijgt geeft wel aan dat ze dus ook beseffen dat er blijkbaar ook mensen zijn, en steeds meer, die zich al langere tijd geschoffeerd voelen door het kabinet.

EEnzame SchizofrEEN | 07-01-21 | 16:35

Meineed van de landsadvocaat maar we gaan niemand vervolgen.

de visser | 07-01-21 | 16:04 | 2

Er moet toch wel een jurist te vinden zijn die die landsadvocaat gaat fileren?

Ommezwaai | 07-01-21 | 16:08

Wanneer is de landsadvocaat onder ede gehoord?

BobDobalina | 07-01-21 | 16:21

Als er niks strafbaars heeft plaatsgevonden mag de belastingdienst dus gewoon doorgaan. Dus, mensen met een allochtone achternaam, ik wens jullie alvast veel sterkte.

Graaisnaaiert | 07-01-21 | 16:02 | 1

Bij werkende mensen met een oer-Hollandse achternaam valt er nog maar weinig te halen... Die zijn immers al uitgewrongen en uitgeperst gelijk een rijpe citroen.

Ommezwaai | 07-01-21 | 16:04

Kijk maar uit, van Rossem. Na het lezen van dit topic trekken mensen hun berenvel aan en bestormen ze het capitool. Zal je lezen dat jij het hebt gedaan.

Rest In Privacy | 07-01-21 | 16:02 | 3

Snap nog steeds niet hoe men dat Capitool binnen kon wandelen. Of zijn de deuren uitnodigend opengezet met een bedoeling? Hier en daar een lessenaar scheef maar dat is het ook. Wat als moslimterroristen binnen hadden willen dringen? Vooropgezet spel?

Mart6037 | 07-01-21 | 16:08

@Mart6037 | 07-01-21 | 16:08: Ik vermoed dat de speciale federale politiedienst van het Capitool zeer terughoudend is opgetreden. Vergeet niet dat de bestuurlijke situatie in Washington DC erg ingewikkeld is. De burgemeester en lokale politie hebben bijv niets te zeggen over het Capitool.

theo-is-dood | 07-01-21 | 19:12

De raad van State zit in de zak van het Ruttekartel, de Mexicanen weten alles van dat soort misdaadsyndicaten.
Het OM zit in de zak van het Ruttekartel, zie het Wildersproces
De rechters van laag naar hoog zitten in de zak van het Ruttekartel, zie het Wildersproces, die art 12 procedure kunnen ze zich besparen, de uitkomst staat al vast.

Voorgedrukte aangifteformulieren iemand? 30.000 handtekeningen moeten toch mogelijk zijn.

bergsbeklimmer | 07-01-21 | 16:02 | 3

Raad van state is een D66 bolwerk. Houdt corrupte ambtenaren de hand boven het hoofd en de burger wordt vol in zijn gezicht uitgelachen. Corrupt zooitje.

Mart6037 | 07-01-21 | 16:10

De Raad van State is verrot en een integraal onderdeel van het kartel. De raad is op papier onafhankelijk maar in de praktijk komen enkel ons soort mensen in de raad met als voorzitter de koning...

Louter Leuter | 07-01-21 | 16:17

@Louter Leuter | 07-01-21 | 16:17: die is er bijna nooit. De vice-voorzitter wel en dat was bv D66er Thom de Graaf(f). De Raad v State adviseert over wetten en is ook rechtbank. Onder druk van Europese rechters komt daar de klad in en is er een aparte afdeling voor gemaakt. Maar het klopt nog steeds niet dat types als de Graaf, Deetman, Donner e.a. na hun carrière nog even bij de RvS binnen gaan zitten.
In 1985 sneuvelde het kroonberoep al omdat het inging tegen de rechten vd mens: de RvS was namelijk geen onafhankelijke rechter.

Bij de toeslagenaffaire werd eerst de belastingdienst in het gelijk gesteld en een paar maanden geleden toen de druk opliep opeens niet meer.
Het is echt een kartel. Jammer dat Thierry niet normaal kan doen. Nu zitten we weer vast aan het principe van boven ons gestelden met eigen regels en wetten. Regentenmentaliteit

Nichtsneues | 08-01-21 | 13:06

Nu weten we waarom Rutte niet getrouwd is, je zal dit als partijkartelpoliticus thuis aan je vrouw moeten uitleggen.

Wie wil er een banaan ?

De Briemusketier | 07-01-21 | 16:01 | 3

"Wat doe je voor de kost Mark?" "Uuuuh, liegen, bedriegen en mensen afpersen en knevelen!"

Ommezwaai | 07-01-21 | 16:03

Hij bovendien genoeg anderen om te naaien, daar heeft hij geen partner voor nodig

Ad1617 | 07-01-21 | 16:04

En degenen die hem genoeg steunen worden bv burgemeester van Leeuwarden.

likdoorn | 07-01-21 | 18:18

Onze overheid bestaat uit hooligans. Ze zijn geen haar beter dan het volk dat in de VS het Capitool bestormde. Hier doet men het alleen wat chiquer.

Stijlicoon | 07-01-21 | 16:00

Hoppakee, het postvak is weer leeggeveegd.
Het moet toch heerlijk zijn om je onschendbaar te kunnen voelen.

Veepert | 07-01-21 | 15:59

Die ambtenaren voeren gewoon aan hun opgedragen beleid uit, die kun je moeilijk persoonlijk verantwoordelijk maken voor de negatieve gevolgen daarvan. Uit dat parlementaire onderzoek kwam ook naar voren dat ze op verschillende ministeries en op verschillende niveaus melding maakte van die gevolgen en dat daar op ingegrepen moest worden, dat dit niet gebeurde kunnen zij ook niet helpen. Als je ambtenaren daar persoonlijk verantwoordelijk en aansprakelijk voor maakt wordt de uitvoering van elk beleid onmogelijk.

Capt. Iglo | 07-01-21 | 15:58 | 13

@Louter Leuter | 07-01-21 | 16:31: ik verdedig hun werk en het beleid wat ze uitvoerde ook niet. Het enige dat ik zeg is dat je ze daar niet persoonlijk strafrechtelijk aansprakelijk voor kunt maken, je zou ze uiteraard kunnen ontslaan of degraderen maar ook dat is juridisch lastig, denk ik, omdat ze deden wat werd opgedragen en hun werk wat dat betreft dus “goed” hebben uitgevoerd. De premier en verantwoordelijke ministers (of het hele kabinet) zouden moeten opstappen en de slachtoffers moeten ruimhartig gecompenseerd worden, dat is hoe in ons bestel verantwoordelijkheid voor falen wordt genomen. En je zou verwachten en hopen dat er als lering hieruit een manier wordt bedacht om er voor te zorgen dat ambtenaren zich makkelijker en duidelijker kunnen uitspreken zodat zoiets niet nog een keer zo lang door kan gaan. Belangrijkste lijkt me dat politici zelf zorgen dat ze beter zicht op de gevolgen van door hun bedacht beleid hebben voordat ze het invoeren.

Capt. Iglo | 07-01-21 | 16:51

@Capt. Iglo | 07-01-21 | 16:51: De vraag is: wie heeft hier precies opdracht toe gegeven en is die dan niet juridisch te vervolgen?

knutsel_ | 07-01-21 | 17:20

@Capt. Iglo | 07-01-21 | 16:51:
"... omdat ze deden wat werd opgedragen en hun werk wat dat betreft dus “goed” hebben uitgevoerd."

Dat zei de beul ook en hakte het hoofd in één keer er af...

Dan stapt een minister symbolisch op en de "topambtenaren" blijven gewoon zitten en krijgen na gedane arbeid een lintje. En een vet pensioen uiteraard....

Louter Leuter | 07-01-21 | 17:52
▼ 10 antwoorden verborgen

De staatssecretarissen van Financiën hebben op 19 mei 2020 bij het OM aangifte gedaan tegen de Belastingdienst wegens een vermoeden van zogeheten knevelarij en beroepsmatige discriminatie.
.
Dus die hebben allemaal ervaren rijksambtenaren en dure juristen als adviseurs die er naast zaten?
Me reet.

Piet Karbiet | 07-01-21 | 15:58 | 1

Ja. Dommetjes van ze he? Oh, nee, ze hebben ambtshalve een andere inschatting gemaakt. Of de letter van de wet niet eenduidig geinterprenteerd.
Los daarvan, kappen met dat idiote rondpompen van geld. Daar worden uiteindelijk alleen maar raamzitters en stempelzetters beter van.

Graaisnaaiert | 07-01-21 | 16:05

Tja, het gaat ook wel eens fout met die bureautjes die de import gaan vertellen hoe ze zoveel mogelijk van de staat kunnen profiteren, het gaat over bedragen die wij amper konden uitspreken toen we nog in de kleine kinderen zaten.

uisge baugh | 07-01-21 | 15:57 | 1

"Wel eens fout", "wel eens fout"?? We worden aan de lopende band belazerd en bestolen door een bepaald volksdeel. Zie bijv deze uitspraak van de Centrale Raad van Beroep: deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=E...
Uit strafrechtelijk onderzoek “Marque” bleek dat een psychiater van hetzelfde 'ras' als zijn client een rapport schreef waarmee deze betrokkene een WAO-uitkering kon verkrijgen. Om daarmee naar zijn geboorteland te vertrekken uiteraard.
Dit dateert van 25 jaar geleden. Sindsdien hebben we de niet aflatende PGB-fraudes, allerlei fraudes met Toeslagen, de zogenaamde 'schijnverlatingen', enz.

theo-is-dood | 07-01-21 | 19:20

OM-raamambtenaren hebben ook een baantjescarrousel nodig.

BrutusBosch | 07-01-21 | 15:57

Marc Maduro is best wel een gave naam voor een dictator. Nicolas Rutte is wel weer wat minder. Geinig eigenlijk als de macht onschendbaar is. Dan ben je als volk pas echt de klos. Dat zijn we nu dus eigenlijk. Toch?

Rest In Privacy | 07-01-21 | 15:57 | 1

Ja

zwenkwieltje | 07-01-21 | 16:53

Verbijsterend, maar ook wel weer de verwachte gang van zaken.

GroetenVanUrk | 07-01-21 | 15:55

Minder minder minder toeslagenaffaire. Gegarandeerd een rechtszaak aan je broek

Waakvlam | 07-01-21 | 15:54

"Wij wisten van niks. Vergeten of niet kunnen herinneren. Het was niet zo erg. Zo ging het toen." -- Die Wiebes zou toch wel moeten weten dat zulke uitspraken erg vervelend waren na de Tweede Wereldoorlog. Dan mag je verwachten twee keer na te denken voordat je weer begint te liegen.

Koekkeloere | 07-01-21 | 15:53 | 1

Wiebes is de grootste brokkenpiloot van Nederland en blijft om vage redenen maar omhoog vallen... ben benieuwd wat die over Marky Mark weet

Ad1617 | 07-01-21 | 16:06

Zal iets met verkiezingen te maken hebben.

Polycynisch | 07-01-21 | 15:53

Van Rossem haalde vanochtend op Twitter het woord dystopie aan. En daarmee is alles gezegd.

Dubbelepunthoofd | 07-01-21 | 15:52

Ik denk dat Rutte en zijn vazallen ook maar eens de Tweede Kamer uitgejaagd moeten worden door een woedende menigte... Ze smeken er bijna om deze dorpsgekken.

Ommezwaai | 07-01-21 | 15:52 | 5

Arib vraagt alvast om maatregelen.

Joffri | 07-01-21 | 15:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Rechtsstaat is een lachertje. Tenzij er sprake is van een hoge mate van zelfverrijkingen, komen ambtenaren overal mee weg.

De verwarde man | 07-01-21 | 15:51 | 2

En het niet meer onder de pet gehouden worden kan.

Zatkniss | 07-01-21 | 15:54

Want in het bedrijfsleven word een falende werknemer ook voor het gerecht gedaagd?? probeer maar eens bij de civiele rechter, gaat niet meevallen

miko | 07-01-21 | 16:02

Zolang hiervoor geen mensen hoofdelijk berecht en bestraft worden zal het met de kloof tussen burger en politiek NIET goedkomen.

JanVergoor | 07-01-21 | 15:51

Mmm het OM besluit niet te vervolgen want er zijn geen strafbare feiten gepleegd. Volgens mij is daar anders heel vaak geroepen: "Willen we meer of minder kinderopvangtoeslag? *Min-der!* *min-der!* *min-der!* .... Nou dan gaan we dat regelen!"
Dat schijnt heel strafbaar te zijn.

peterdh | 07-01-21 | 15:50

Typisch een rekken, strekken en laat ze maar verrekken verhaal uit het zogenaamde democratisch landje genaamd Nederland.

Maar owee als je iets te weinig opgeeft tijdens de jaarlijkse belasting ripoff. Dan ben je het haasje.

Yzord | 07-01-21 | 15:48 | 4

@miko | 07-01-21 | 16:00:
Volgende keer wel even nalezen , maar goed het is wel duidelijk toch?

miko | 07-01-21 | 16:00

@miko | 07-01-21 | 16:00: en je gaat me nu serieus vertellen dat deze ‘gedeputeerden’ (???) geen dikke middelvinger en onverwachts bezoek (van deurwaarders en belastingdienst) hebben gekregen? Serieus??

Hoe dom kan je zijn om de problemen van deze mensen onder de mat te schoffelen. Facepalm x2

Yzord | 07-01-21 | 16:14

Het is erger: als je alles eerlijk opgeeft, stelt men gewoon dat je 'zogenaamd' inkomsten hebt waarover je 30 % belasting moet betalen (VRH).

Maar ja, dat interesseert niemand; dat zijn mensen die zelfredzaam zijn en eigen verantwoordelijkheid nemen en netjes hebben gespaard voor hun pensioen. Wie maalt om het onrecht dat de Oud-Hollandse melkkoe op die manier wordt aangedaan?

Wering | 08-01-21 | 04:07
▼ 1 antwoord verborgen

Toch heb ik het idee dat in principe de belastingdienst het werk naar behoren deed maar ook hier weer de racismekaart snel getrokken is, maar ja in dit land loopt gelukkig alles verder perfect toch.? En deze politieke enquête één grote wassen neus... zie mij eens goeddoen types..

aardv@rk | 07-01-21 | 15:46 | 5

@Drek van Dilderen | 07-01-21 | 15:55:

"Men gaat hier voorbij aan het feit dat er duizenden ouders willens en wetens de boel belazerd hebben,"

Ok stel je even het volgende voor: "Bij jou in de straat zijn 10 buren bezig met coke te dealen, jij en twee andere buren niet. Nu komt de politie en die zegt: 'Ok we pakken *iedereen* op, verklaren *iedereen* schuldig en gooien *iedereen* in de cel. Ze hebben immers allemaal dezelfde postcode. We fabriceren bewijzen en liegen tegen de rechter over die drie gezinnen die er niets mee te maken hadden, en laten hun *vanuit de cel* zelf naar bewijs zoeken dat ze er niets mee te maken hadden. En daarbij werken we ze op alle mogelijke manieren tegen, zodat niet aan het licht komt dat we ze willens en wetens onschuldig in de cel hebben gegooid".

Zou jij dat ok vinden? De overgrote meerderheid in de straat was immers aan het dealen, daar mag je natuurlijk niet aan voorbij gaan.

peterdh | 07-01-21 | 16:02

@peterdh | 07-01-21 | 16:02: nee, maar om nu die 10 drugsdealers allemaal 30k te geven, is ook niet helemaal lekker. U heeft 100% gelijk dat er (grove) fouten zijn gemaakt, maar mijn punt is dat als je iets zegt over die duizenden fraudeurs die nu wegkomen met hun oplichting dat heel Nederland dan op de achterste poten staat.

Eerst moet de belastingdienst gelynched worden doordat ze niets tegen Bulgaren fraude gedaan werd, nu worden ze gelynched omdat ze te aggressief op zoek naar fraude waren. Het is nooit goed blijkbaar.

Drek van Dilderen | 07-01-21 | 16:35

@Drek van Dilderen | 07-01-21 | 16:35:

Dat *iedereen* 30k krijgt, klopt ook niet. Maar dat komt omdat het bij de belastingdienst zo'n ongelovelijk grote puinhoop is, dat ze niet eens weten wie hoeveel moet betalen, wie wat heeft betaald, van wie welke bedragen zijn teruggevorderd, en laat staan of diegenen uerhaupt schuldig waren. Als het geen puinhoop was hadden ze namelijk ook precieze bedragen geweten, dat weten ze niet, ergo: "puinhoop". En dat het zo'n grote puinhoop is, wiens probleem is dat? Dat van die ouders, of dat van de belastingdienst. Die laatste lijkt me. Dus daarom krijgen ze nu allemaal 30k terug. Dat is inderaad heeel wrang voor de belastingbetaler, maarja. He. Wat doe je eraan. Er verschijnt hier bijvoorbeeld wekelijks een artikel over hoe een zelfde puinhoop het is bij het UWV. En daaronder staan wekelijks weer tegels van mensen die zeggen: "boeit me niet", "hou op met deze artikelen", "het zal me een zorg zijn", "nu alweer zo'n verhaal, daar ben ik niet in geinterreseerd". Oftewel mensen geven er niet om dat het zo'n puinhoop is bij de diensten. Nou dat kost je dan 30k per toeslaggeval, hadden we er met zijn allen maar wel om moeten geven, en moeten eisen dat deze problemen werden opgelost. Maar we zijn blijkbaar murwf geslagen. Het zal ons aan onze reet roesten.

peterdh | 07-01-21 | 18:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Dus is niemand schuldig? Wie had dat nou verwacht? Wordt tijd om te kantelen.

Zupschufter | 07-01-21 | 15:44 | 1

Omdenken schijnt populair te zijn in ambtenarenland.

Joffri | 07-01-21 | 15:47

Ter inkleuring een lap tekst. Twee interessante experts, een juriste en een bedrijfskundige, over de achtergronden in deze kwestie. Mijns inziens ontbreekt er iets cruciaals, maar oordeel alstublieft zelf: www.groene.nl/artikel/de-verzorgingss... Van harte aanbevolen.

-edit- En nu is dus ook Ferd Grapperhaus betrokken. Staatsrechtelijk ligt het wat ingewikkelder, maar waar rook is is vuur. Wordt vervolgd.

Rest In Privacy | 07-01-21 | 15:43

Van Huffelen had aangifte moeten doen tegen individuen hoog in de boom ipv tegen "de Belastingdienst". Misschien kunnen advocaten van gedupeerden dit alsnog doen?

Diederik_Ezel | 07-01-21 | 15:43

Wanneer komt eigenlijk dat arrest van de Hoge Raad inzake de Blokkeerfriezen en Jenny? Over bestuurlijke en strafrechtelijke willekeur gesproken.

Piet Karbiet | 07-01-21 | 15:42 | 1

Jammer van de taalfout: "me advocaat". Pffff...

Gräf&Stift | 07-01-21 | 15:41 | 1

Dat geeft ook het niveau aan. Zo iemand kan gratis procederen dankzij ons luxueuze stelsel van gesubsidieerde rechtshulp. Terwijl u en ik gewoon €300 per uur mogen aftikken.

theo-is-dood | 07-01-21 | 19:34

Ik ben hier eerlijk over: ik had in het begin geen idee van de invloed van het nieuwe beleid op deze affaire, en verbaasde me er over dat ze het 100% op het beleid gooiden. Ik heb me wat verder ingelezen, en het beleid is wel degelijk een belangrijke orozaak van deze bende. Wat dat betreft hebben de Raad van State en de 1e Kamer ook behoorlijke steken laten vallen.

Maar goed. Het is dus nog steeds niet 100% de schuld van beleid. Hoe gemakkelijk dat ook zou zijn voor de verantwoordelijken: beleid is namelijk democratisch tot stand gekomen, door ons allen, en dus ook een foutje van ons allen. Politieke schuld, da's iets waar ze wel raad mee weten. Maar we zitten ook met het willens en wetens achterhouden van bewijs en het doorzetten van rechtszaken waar men al weet dat men er naast zit. Er zijn ook zaken waar de getroffen ouders géén fouten hebben gemaakt en er dus niet eens een zaak is. Lijkt me nog steeds meer dan voldoende voor een strafrechtelijk onderzoek naar knevelarij.

En we zijn uiteraard de rest ook niet vergeten: het tegenwerken van het onderzoek, het verkeerd voorlichten van de Kamer, zwartlakken van dossiers, de grenzeloze incompetentie van de minister en de staats in de aanpak van deze kwestie. Laten we vooral niet met z'n allen achterover leunen en de obligate dooddoener prevelen dat dit allemaal door guurrechts beleid komt.

Muxje | 07-01-21 | 15:37

Het moet best lekker zijn om als regering het OM aan te sturen. Ambtenaren schuldig, dan bewindspersonen schuldig.
Ik heb het eerder geschreven, ik vind het tuig dat als tuig vervolgd moet worden.

El Rico Grande | 07-01-21 | 15:36 | 1

Alleen zijn degenen die zouden moeten vervolgen ook tuig. En degenen die bij vervolging zouden moeten veroordelen ook.
In Nederland kun je geen maatschappelijk relevante functie vervullen als je geen tuig bent.

jemagookniksmeer | 07-01-21 | 15:39

Steeds meer het idee dat deze affaire de meest schaamteloze Glas, Plas, Was ooit gaat worden.

Wijze uit het Oosten | 07-01-21 | 15:36 | 5

@Yzord | 07-01-21 | 15:44:
U bedoelt de vrijstelling in box 3? Dat is pas relevant als de gedupeerden dat geld nog zouden hebben op de peildatum. Waarschijnlijk is het geld dan al gebruikt om de schuldeisers te voldoen.

Zatkniss | 07-01-21 | 15:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Ook een nogal snel besluit in een zo complexe materie. Bizar!

Paulus de Bk | 07-01-21 | 15:36 | 1

Het was al besloten voordat dit allemaal naar buiten kwam.

zwenkwieltje | 07-01-21 | 16:41

Op speciaal verzoek: Nederland is een bananenrepubliek en pRutte is een maffiabaas. Zo, dat lucht op.

Frau Merkel | 07-01-21 | 15:36 | 5

U was me net voor. Bananenmonarchie met te veel likkende lakeien.

Piet Karbiet | 07-01-21 | 15:38

Bananenmonarchie...

-edit- Ah, Piet was me voor..

Wijze uit het Oosten | 07-01-21 | 15:40

Ik heb ook nog een verzoek! Iets met vier en delen.

*nodig afkoelen moet*

VBO_B_Niveau | 07-01-21 | 15:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Toch wel vreemd dat zaken als van Urgenda, of de boetegelden aan te lang wachtende asielzoekers in no time in het voordeel van het 'slachtoffer' door het rechtssysteem vliegen

BASinnic | 07-01-21 | 15:35

"me advocaat" ....

Joffri | 07-01-21 | 15:35 | 10

Dat doen Engelsen ook bijna altijd.

uisge baugh | 07-01-21 | 15:46

@Quib | 07-01-21 | 15:45: Quib, de rest van de tekst is heel goed/netjes. Ziet er niet laagopgeleid uit. Daarom is het misschien extra opvallend/ergerlijk.

Normpje | 07-01-21 | 15:52
▼ 7 antwoorden verborgen

Ja maarrrr, de rechtstaat in Polen. Die is pas errrug!

Piet Karbiet | 07-01-21 | 15:33 | 1

En vergeet Poetin ook niet ... groot gevaar dit land..!

aardv@rk | 07-01-21 | 15:41

De slachtoffers gaan via een Artikel-12 procedure het OM alsnog dwingen tot vervolging en dat is ook prima. Op die manier wordt het vooronderzoek opnieuw gedaan en grondig en vindt er alsnog een rechtszaak plaats.
Beetje tendentieus artikel want dit was vooraf al de opzet van het OM.

Bakkeleures | 07-01-21 | 15:33 | 10

Ok, dank voor de nuance. Helaas is dit kabinet dan al weg. Maar ik begrijp dat het OM hiermee niet haar verantwoordelijkheid probeert te ontlopen. Dat is goed.

van heinde en verre | 07-01-21 | 15:55

@van heinde en verre | 07-01-21 | 15:55: De minister gaat niet vervolgd worden, wel de ambtenaren die dit hebben gedaan.
Of het overigens tot een veroordeling komt, betwijfel ik omdat kwade opzet moeilijk te bewijzen gaat zijn, maar alle shit komt wel boven tafel.

Bakkeleures | 07-01-21 | 15:58

@Bakkeleures | 07-01-21 | 15:45: Nee hoor. De rest blijft gewoon staan. Het is nog maar de vraag of dit echt zo is en of de belastingdienst zich hieraan gaat houden. Het zal niet de eerst keer zijn dat ze een achterdeurtje inbouwen.

Frau Merkel | 07-01-21 | 18:22
▼ 7 antwoorden verborgen

Tijdens het verhoren van de hoge ambtenaren en politici bleek al dat niemand verantwoordelijk was en alles maar afschoof, dus je kan je afvragen of de onderste steen ooit boven komt. Het zou sowieso goed zijn als meerdere politieke kopstukken op zouden stappen, maar ik betwijfel of dat gebeurt. Asscher, Rutte etc. denken ook: nog 2 maanden volhouden en er zijn verkiezingen. Zal je zien dat hen dit drama helemaal niet zo sterk wordt nagedragen als zou moeten.

StiekemeBunzing | 07-01-21 | 15:32 | 1

En precies om dat laatste is er voor geen van de mededaders van deze misdaad een incentive om de dingen een volgende keer anders te doen.
Er volgen immers toch geen consequenties.

jemagookniksmeer | 07-01-21 | 15:43

We zitten toch een beetje in een tijdsgeest dat de overheid heel graag het vertrouwen van de bevolking terug wil winnen. Dit helpt niet mee moet je maar denken.

Rest In Privacy | 07-01-21 | 15:30 | 3

Het Binnenhof gaat het nieuwe Capitol Hill worden. Uiteindelijk komen de burgers een keer binnen. Soms kloppen ze eerst nog, soms ook niet. Het gaat nog even duren, maar het gaat gebeuren.

Frau Merkel | 07-01-21 | 15:42

Is dat zo, van die tijdsgeest? Dat is mij helemaal ontgaan. Waar blijkt dat uit?

jemagookniksmeer | 07-01-21 | 15:45

Nou Rutte, laat je menselijke kant eens zien, nu is het ideaal voor een persmoment om je herverkiezing veilig te stellen.
Oh nee, wacht... "Haha, geen actieve herinnering - doei, nukubu stemt toch wel, want wat is het alternatief?"

Dezenaamhier | 07-01-21 | 15:30 | 1

Nou stem eens op de PVV zou ik zeggen, de lantaarnpalen blijven wel branden hoor...

peterdh | 07-01-21 | 15:45

Was er daadwerkelijk iemand die geloofde dat OM iets anders zou besluiten. Ambtenaren houden ambtenaren uit de wind.
"Over verwijtbare handelingen die de Staat zijn toe te rekenen, moet verantwoording worden afgelegd in het politieke domein en niet in het strafrecht." Met deze opmerking is de burger vogelvrij en ambtenaren nergens voor verantwoordelijk.

Vula | 07-01-21 | 15:29 | 3

Pikmeerarrest 2.0. De burger in de bek gespuugd.

Frau Merkel | 07-01-21 | 15:34

Dat is een regelrechte aanval op de burgerij. "De staat is onaantastbaar en is alleen verantwoordingsplichtig aan het Parlement." Niet het Strafrecht, dus.

Even laten inzinken. ... Lijkt me een aantal vrij cruciale kamervragen waardig.

Erratio | 07-01-21 | 17:22

@Frau Merkel | 07-01-21 | 15:34: mooi moment om die fout in de geschiedenis te herstellen.

Astroturfer | 07-01-21 | 19:47

De staat is de grootste dief en duldt geen concurrenten. De Nederlandse belastingen zijn de bij de hoogste van Europa en het innen er van is belangrijker dan wat dan ook. Stelen van de staat (al is het niet zo) wordt zwaar bestraft. De belastingdienst is een broedplaats voor middelmatige lieden en mama's die lekker deeltijd willen werken. Om vier uur gaat de stroom er af en zitten ze lekker thuis met het kindje. De gedupeerde slaapt er niet van.

Zatkniss | 07-01-21 | 15:29 | 1

Ik ben niet zo verbaasd door dit bericht, wel door het advies dat sprake was van strafbare feiten (van Allen & Overy, je weet wel het oude kantoor van de minjus). De comments zullen wel weer vol staan met slogans als bananenrepubliek nederland en rutte is maffia. Helaas zijn dit soort onderwerpen niet geschikt voor schuimbekkende reaguurdertjes, maar is dit hogere school strafrecht.

BobDobalina | 07-01-21 | 15:28 | 19

@knutsel_ | 07-01-21 | 17:37: ik probeer me juist van een inhoudelijk oordeel te onthouden. Het gaat me wat uurtjes kosten voordat ik hier daadwerkelijk wat van durf te vinden.

BobDobalina | 07-01-21 | 18:33

En godzijdank heeft u meer juridische kennis en ervaring dan de gemiddelde tokkie reaguurder.
Lutser.

J-van-de-Bontekoe | 07-01-21 | 19:50

Als je dit soort besluiten loopt te verdedigen, ben je een onderdeel van het probleem en zeker niet de oplossing.

Gandalph | 07-01-21 | 23:37
▼ 16 antwoorden verborgen

Maar als je 3x minder roept ben je alsnog de LuL.

Ruimedenker | 07-01-21 | 15:27 | 1

3x minder opvangtoeslag mag blijkbaar wel.

Joffri | 07-01-21 | 15:40

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl