Pieter Klein: Belastingdienst joeg op 'zwartjes'
Nog meer bagger
Social
Zo. Dat is nog eens een snel en stevig gerucht dat Belastingdienstcontroleur Pieter Klein op microblogsite Twitter.com deelt. Volgens Klein (bekend van: dingen onthullen over de Belastingdienst) werd in mails van de Belastingdienst de term 'zwartjes' gebezigd. Zwartjes. Dat is taal die je verwacht van Tsjechische tennisleraars aan talkshowtafels, niet in e-mails van een overheidsdienst die mensen kan kapotmaken, en dat veelvuldig heeft gedaan. Tijd om die mails op te vragen. Maar ja. Als het kabinet gewoon kan liegen over discriminatie door de Belastingdienst. Dan zullen die mails wel weer worden zwartgelakt.
Social
Reaguursels
InloggenWanneer niet incidenteel, maar structureel in statistieken bepaalde bevolkingsgroepen disproportioneel vaak oververtegenwoordigd zijn in criminaliteit (zoals bijvoorbeeld fraude) ten opzichte van blanke autochtonen, en dit soms al decennialang een feit is, en bovendien deze cijfers gecorrigeerd zijn op sociaal-economische achtergronden, dan moet je als overheidsambtenaar wat met deze informatie.
Gezien de beperkte opsporingsmiddelen - er is geen 100% check mogelijk, louter steekproefsgewijs onderzoek - moet je dus je aandacht richten daar waar je het meest effect ressorteert. Want fraude met gemeenschapsgeld moet toch zo effectief en efficiënt mogelijk worden bestreden?
Dus dan kom je volgens de cijfers uiteindelijk bij bepaalde bevolkingsgroepen uit. In sommige culturen is plegen van fraude nu eenmaal iets waar men minder zwaar aan tilt dan dat men doet in de Nederlandse cultuur. Kijk maar hoe het is in de landen van herkomst. Daarnaast is het een feit dat het gebonden voelen met Nederland (‘pinautomaat Nederland’) bij sommige groepen nu eenmaal minder sterk is dan dat het bij autochtone Nederlanders is.
De discriminatie-roepers accepteren deze feiten niet. Vaak omdat zij er belangen bij hebben alles als discriminatie te framen (belangengroepen/stichtingen die subsidie pakken, (extreem)linkse activisten, lui die in een slachtofferrol zitten en anderen van hun eigen falen de schuld willen geven et cetera).
Maar ja, wil je als ’kosmopoliet’/Deuger per se een multiculturele samenleving, dan krijg je deze culturele verschillen er nu eenmaal op de koop toe bij.
Dus je kunt kiezen.
Of accepteert dat bepaalde risicogroepen steekproefsgewijs vaker worden gecontroleerd, waarbij je de selectie uiteraard steeds beter maakt zodat binnen die risicogroep de fraudeurs en de niet-fraudeurs steeds effectiever van elkaar kunnen worden gescheiden.
Doet de overheid goed werk, dan zullen de fraudeurs snel genoeg door krijgen dat misdaad niet loont. Vanzelf zal de groep fraudeurs dan minder worden, zodat de overheid vervolgens andere risicogroepen prioriteit kan - en zal - geven.
En dat proces zal zich dan een tijdje herhalen, zodat er iedere keer weer een andere risicogroep die er dan uitspringt de aandacht krijgt. En dit gaat dan net zo lang door totdat er geen echte risicogroepen meer zijn. Want uiteindelijk is iedereen aan de beurt geweest en is het duidelijk dat je niet zo maar wegkomt met fraude.
Op die manier creëer je binnen een multiculturele samenleving uiteindelijk een gemeenschappelijke cultuur waar (veel) minder wordt gefraudeerd.
of je kijkt de andere kant op om maar niet de (valse) beschuldiging van discriminatie naar je hoofd geslingerd te krijgen. En laat vele miljoenen aan belastinggeld door je vingers slippen. Met als gevolg dat het draagvlak voor het betalen van belastinggeld (nog) verder verkleind.
Maar goed. De discussie over de vermeende benaming ‘zwartjes’ is natuurlijk veel belangrijker.
Pff, in mijn ogen is dat gewoon statistisch profileren. Je wilt immers vissen in de vijver waar je het meeste vangt. Als je x FTE hebt om fraude tegen te gaan wil je die zo efficiënt mogelijk inzetten, en dat doe je door die FTE in te zetten op het profiel waar je historisch gezien de meeste kans hebt om fraude tegen te gaan.
Racist
Dit dus. Kan het wel begrijpen eerlijk gezegd
Wie zegt dat ze daarmee een huidskleur bedoelen? Misschien bedoelen ze wel mensen die zwart geld binnenharken. Ik zeg bij de bakken ook gewoon een "wit gesneden" en niet een "wit brood gesneden".
Aargh! Papier! Helemaal wit! Echt wit, niks kleur of zwart.
En dan, ja dan je tekst printen. Helemaal zwart! Echt zwart!
Dit kan toch niet meer?
Kunnen we niet snel een beleid invoeren waarbij we een eerlijke verdeling hebben van papier in de kleuren wit en zwart?
Trouwens, als die belastingdienst dat echt deed (laat eerst die emails maar eens zien) zijn het echt wel een behoor stel loosers. Hmm, kan dus best wel.
"Kunnen we niet snel een beleid invoeren waarbij we een eerlijke verdeling hebben van papier in de kleuren wit en zwart?"
Dat was hoe de door Omtzicht opgevraagde documenten eruit zagen, dat was ook weer niet goed.
Vroegah was er hier in Nederland nog wel eens echt iets aan de hand. Neg0rs die afgezien van dansen, sport en ander amusement alleen zwaar lichamelijk werk mochten doen, niet met blanke meisjes mochten omgaan, niet in dansgelegenheden werden toegelaten en automatisch verdacht waren als ze werden aangetroffen in wijken voor welgestelden.
Tegenwoordig moet de rector van een universiteit erop toezien dat de professoraten in alle vakken keurig over de rassen verdeeld zijn. Zeg je "zwart" in het openbaar dan moet je over je schouder kijken of de deugbrigade niet meeluistert. Ik weet niet wat erger is.
Zijn agenten en belastingmedewerkers van huis uit racisten of zo cynisch geworden uit praktijkervaring + bijbehorende frustratie ? That's the big question. Ondertussen hebben ophitsers als een Sylvana ondertussen weer een stok om de Hollandse hond te slaan.
Waar rook is, is vuur. En waar vuur is ook rook. Het vermoedde moet ergens vandaan komen.
Steek jij dan maar een sigaar aan met een verse paardenvijg.
@Franciscus Borchwerf | 02-01-21 | 16:03:
Onder het motto: waar damp is, is vuur?
Is het dan niet een idee om die kinderopvangtoeslag in natura te doen? Vader en moeder hebben beiden een BSN, er wordt inkomstenbelasting betaald, jaarlijks bij de aangifte een vinkje plaatsen en de ouders kunnen weer een jaar lang de kinderen droppen bij de opvang en de overheid betaald de rekening en de ouders een kleine bijdrage?
Of is dat te makkelijk?
Men zou kennelijk de term 'zwartjes' hebben gebruikt. Foei! Wel gelijk hierbij opmerken dat fraude vaker bij etnische minderheden plaatsvond/vindt. Ook nog even zeggen dat ik het belachelijk vind dat bij uitbetaling van 30.000 euro aan de gedupeerden niet meer gekeken wordt naar een brandschoon verleden en dus ook de fraudeurs dit bedrag mogelijk op gaan strijken.
96% ten onrechte vervolgen omdat 4% fraudeert is wat veel van het goede
Wat een aperte onzin. Neger, kleurling, jongeren, en allochtoon zijn prima Nederlandse woorden en ook DE sleutelbegrippen die de huidige problemen in onze maatschappij nodig hebben om te duiden, te klassificeren en te verbeteren. Oplossen begint bij benoemen. Doe dat gedaan dan ook es een keer.
Natuurlijk niet. Want oplossen, daar moeten ze nou net niet aan denken. De uitkomst staat vast: allochtonen zijn onschuldig en autochtonen zijn racistisch. Met het benoemen en erkennen van het probleem komt de gewenste uitkomst in het geding.
Je verbiedt het woord neger en dan wordt je boos als men een ander woord zoekt om de bevolkingsgroep aan te duiden? Dat is hypocriet.
Ach opa en oma gebruikten dat woord ook nog wel eens, en stonden ook een beetje argwanend te kijken als ik met een Antilliaans vriendje op de boerderij kwam spelen, maar lieten me later wel weten dat ze het wel een goeie jongen vonden. Wat de boer niet kent...
Maar er hangt wel een beetje een spruitjeslucht aan je als je zo'n jaren 50 woord anno 2021 nog steeds gebruikt.
Zoals er ook spruitjeslucht hangt aan de arbeidsdeelname van de huidige populatie niet-westerse vrouwen die niet zoveel zal afwijken van die van de Nederlandse vrouwen in de jaren '50?
@Wering | 02-01-21 | 16:20: Nederlandse vrouwen werkten in de jaren 50. Getrouwde vrouwen en moeders werkten thuis. Dit omdat er in de jaren 50 weinig apparaten met de stekker waren; alles ging nog met de hand.
Menige getrouwde vrouw werkte ook buiten de deur:
vrouwen getrouwd met een kleine zelfstandige, (nog) geen kinderen, avondwerk op fabrieken, schoonmaakwerk (avond kantoren, scholen), zorg/wijkwerk, schoonmaak (particulier).
Daarnaast deden veel vrouwen aan wat nu mantelzorg heet, bezochten zieken, verrichten hand- en spandiensten voor vereniging-club-kerk en familie.
Maar blanke hetero mannen hebben het ook heeeeel zwaaaar hoor. Laten we dat niet vergeten.
Want blanke jongens kunnen het niet kut hebben in Nederland?
Die blanke hetero man heeft het zeker zwaar. Hij moet niet alleen geld verdienen voor zijn gezin maar ook voor vele rugzakken die binnengelaten worden door vele kabinetten.
En niet alleen voor hen, maar ook voor generaties die na jaren verblijf in Nederland nog steeds niet snappen dat je moet werken voor je geld.
Maar ja, hangen aan de UWV-geldboom is natuurlijk veel chiller...
Ik wil witjes letters op zwartjes papier.
Pieter Klein wil gewoon wat olie op het vuur gooien. Binnen overheidsinstanties wordt er echt niet zulke woorden gebruikt in e-mails. Laat hem eerst maar eens met bewijzen komen.
Jij denkt dat er alleen maar nette mensen bij al die keurige overheidsinstanties werken? Lijkt toch wel genoeg bewijs voor dat dit niet zo is, en dat de cultuur bij sommige instanties door en door verrot is.
@Zeurders | 02-01-21 | 14:50: het is vooral de cultuur van bepaalde bevolkingsgroepen die behoorlijk verrot is. Zo erg zelfs dat deze groepen extra gecontroleerd moeten worden vanwege hoog risico op fraude.
Ja bewijs maar eens als alles wordt zwartgelakt
De vader van een klasgenootje van van Oef in de jaren 70 in Brabant gebruikte thuis ook te pas en te onpas het woord "zwartjes". Van Oef vond het een rare man, hij was officier van justitie en had van die donkere bruinlederen stoelen en meubels in de woonkamer. Aan de wand hingen gekochte hertengeweien. Hij had een dikke vrouw en twee dikke kinderen, de klasgenoot van van Oef was geadopteerd en sportief. Van Oef stelde toen voor om Peter een keer mee te nemen, Peter was de klasseneger, maar hij hoorde er gewoon bij en niemand deed naar tegen Peter. Sterker nog wie dat wel deed kreeg de rest over zich heen. Zo kwam het op het eindexamenfeest ten huize van de officier tot een late escalatie. Een snel opgetrommelde vader van een andere klasgenoot heeft toen om half 5 des ochtends in het Ignatius het hoofd van de OvJ weer rechtgezet.
Dat telt niet. Ben je blank? Dan MOET je een racist zijn.
[\BLM Blanken haat modus: off]
[\GL white guilt modus: off]
En aan de wand op zo'n schildje gemonteerd, tussen de geweien?
Zeker die gast die ook van alles bleek te hebben uitgehaald in Indonesië in de jaren veertig. Kom niet op zn naam.
@bisbisbis | 02-01-21 | 14:06: yes
@van Oeffelen | 02-01-21 | 14:24:
Rolph Consalves...
@RGV42 | 02-01-21 | 15:05: bijnaam: gun salvo
Ik vermoed dat als de slachtoffers van die toeslagenfraude-affaire voornamelijk autochtonen zouden zijn geweest, er niet zoveel mediale ophef over zou zijn ontstaan als nu het geval was.
En ik denk dat je ook wel mag aannemen dat ze bij de belastingdienst meer weten over de waarschijnlijkheid van toeslagenfraude dan mensen met andere beroepservaringen.
Spijker. Kop.
Toen ik dat hier eerder in deze panelen suggereerde, werd mijn bijdrage weggejorist.
@discriminazie | 02-01-21 | 15:23: u heeft uw nick dan ook niet mee.
@jemagookniksmeer | 02-01-21 | 15:31: Ik maak er dan ook geen geheim van :-)
Er was enkel mediale ophef bij Trouw en RTL totdat eindelijk naar jaren de deksel van de beerput / doofpot vloog
Zwartjes Lives Matter!
Eh.. All lives matter!! is toch beter.
Tja, als je olie op het vuur gooit moet je ook met bewijs komen, en niet slap lullen dat je bron het gehoord heeft van iemand die een collega heeft die daar in januari misschien wel niet het woord ‘zwartjes’ heeft horen vallen. Dat noemt zich dan journalist.
Precies, en misschien ook even zorgvuldiger de tweets formuleren, dat het ook resulteert in leesbare en begrijpelijke taal. Is iedereen bij gebaat.
Slap lullen daar zijn Rutte en consorten te lang mee weggekomen totdat de volledig zwartgelakte paginas duidelijk maakten hoeveel het tuig te verbergen had
Leuk gebbetje van Pieter Klein, dat "zwartjes" in het hondenhok gooien.
De onvoorzichtigheid van de overheid is heel erg, als zzp'er baart me dat wel eens zorgen.
Het feit dat ze racistische termen bezigen in hun mails duidt op zn minst op labbekakkerigheid, heel ernstig bij een machtig orgaan als de belastingdienst, dat met omgekeerde bewijslast werkt.
De hele boel moet worden gesaneerd. Koppen moeten rollen, Rutte moet aftreden.
Het blijft lastig. Vooroordelen zijn de norm. Ook bij de buitenbos-ambtenaren. Om maar in Fabeltjeskrant termen te spreken.
Volgens de zwartjes-ambtenaren bij de sociale dienst zijn alle blank NLse uitkeringstrekkers of werkweigeraars zijn, of verslaafd of geestelijk ziek. Hoezo? Vooroordelen.
Maar de blanke ambtenaren hebben die vooroordelen ook hoor. Bijvoorbeeld: Turkse mannen en vrouwen doen allemaal alsof ze ziek zijn, maar zijn het noet echt. Terwijl er echt wel tussen zitten die echt wel ziek zijn.
Hoe kan je nou de discriminatie van zwarte mensen afkeuren en tegelijkertijd discriminatie van blanke mensen goedkeuren (Tsjechische tennisleraar??).
Moraal:
Met alleen maar de focus leggen op de discriminatie van zwartjes wordt het probleem niet opgelost. Er wordt gediscrimineerd. Door blank. En door zwart.
Dus: i.p.v. mensen bestrijden o.b.v. hun huidskleur, ga eens beginnen met de discriminatie bestrijden.
Dat lijkt hetzelfde maar is het niet. Denk na.
Racisme is inderdaad gewoon een vorm van discriminatie.
Toen ik als klein jongetje als zoon van Noord-Hollandse ouders in Helmond (ja echte waar) opgroeide werd ik ook continue gediscrimineerd vanwege mijn harde "G". Zelfs door docenten, waarbij het in groep 3 hardhandig is afgeleerd. Ik moest apart zitten en net zolang woorden herhalen tot ik met een zachte "g" sprak.
En zo worden er natuurlijk ook mensen gediscrimineerd vanwege hun lengte, haarkleur, postuur en noem maar op.
Ja, blank privilege.
@Zeebonkus | 02-01-21 | 13:43: Een dergelijke ervaring - dus straf van de meester voor gebruik van een "hebreeuwse harde "G" - lijkt mij nogal onwaarschijnlijk. Dit alleen al omdat dat al in de vijftiger en zestiger jaren in mijn Zuidlimburgse katholieke jongensscholen - met toch steeds twee á drie harde "G's" in de klas - al ondenkbaar was. Zelfs dat de jongens onder mekaar daar mee jenden kwam aanzienlijk minder vaak voor dan dat het geval was met bijvoorbeeld een snotneus of overgewicht.
@Zeebonkus | 02-01-21 | 13:43:
Ik denk dat ik snap wat je bedoelt. Bijna alle moslims in mijn stad bijvoorbeeld, gaan omdat ik blank NLs ben, er bij de eerste ontmoeting automatisch vanuit dat ik een 'christen' ben waarna ze dan een belerende preek willen houden over de verschillen en overeenkomsten tussen 'hun islam' en 'mijn' zogenaamde rooms-katholieke gebruiken en rituelen (ik ben niet eens rooms-katholiek!!), en Sinterklaas is een verzonnen sprookjesfiguur (terwijl dat dus weer een r-k heilige is), en alle NLers zijn viespeuken, en 'hun' lamsvlees is diervriendelijker dan 'onze' stamppot, besneden piemels zijn beter dan onbesneden en of ik dat al eens heb geprobeerd, en al 'hun' perzische poezen zijn huwbare maagden en alle NLse meisjes worden 'losbandig opgevoed door slechte bierdrinkende ouders, enz.
En als ik daar wat van zeg ben ik natuurlijk weer de Islamofoob en een racist. Dat dus.
@WirMachenMusik | 02-01-21 | 14:15:
Dus omdat JIJ dat niet hebt meegemaakt, moet hij dus wel liegen!?!????
@gaffelbaard | 02-01-21 | 14:37: De zinsnede "lijkt mij nogal onwaarschijnlijk" hoeft niet per se geduid te worden als "is onmogelijk".
@WirMachenMusik | 02-01-21 | 16:48: Nee geloof me het is echt waar. Juffrouw Lucy was haar naam, bij mij bekend als Lucifer.
@Zeebonkus | 02-01-21 | 17:00: Oké, ik geloof je. Maar die juf was dan toch een tamelijk uitzonderlijk psychopatisch geval.
IK begin er een beetje loof van te worden,dat gezeik over de belasting die alleen de zgn zwartjes te pakken nemen Heel veel witte nederlanders zijn ook vaak aan de beurt bij de belasting.
Blanke*
Ja, maar die hebben het verdiend. Omdat ze blank zijn.
[/BLM & KOZP plaasmoorde modus: off]
Laatst nog een volledig onterechte boete van 450 Euro gehad, terwijl ik in Engeland woon. Die blauwe enveloppen volgen je overal en alle Polen en Roemenen hier horen nooit iets van hun eigen land.
Veel zwarte mensen noemen zichzelf graag zwart. Wat is er dan mis met het verkleinwoord 'zwartje(s')? Wellicht dat het verkleinwoord denigrerend overkomt maar dat is dan het enige bedenkelijke.
Het wordt wat ingewikkelder als met zwartjes, alle mensen van niet-Nederlandse komaf werd bedoeld. Dat is generaliseren en daar zou de overheid verre van moeten blijven.
U vindt dit professioneel taalgebruik?
Ik sprak een keer een jong blank meisje die zei dat ze op "donkere" jongens viel. Ik vroeg wat ze daar precies mee bedoelde, met donker. "Ja gewoon, donker" antwoordde ze. Waarop ik zei dat donker in mijn ogen vanalles kan betekenen. Bedoel je dan een blanke met donker haar en donkere ogen? Bedoel je iemand uit India? Colombianen zijn ook vrij donker over het algemeen. Kortom donker is alles wat niet licht is voor mij.
Zij bedoelde toch uitsluitend negers maar was inmiddels zo geindoctrineerd om woorden te vermijden dat ze niet eens meer wist hoe een neger te omschrijven. Ik word er doodsbang van.
@Continuum | 02-01-21 | 13:35:
Niet professioneel als het om officiële stukken gaat. Heeft u gelezen wat ik over 'generaliseren' schrijf?
@Continuum | 02-01-21 | 13:35: Nee. Dat is geen professioneel taalgebruik. Maar wat kun je dan nog zeggen? "Allochtoon" is als woord ook al van overheidswege afgeschaft.
Misschien "intens-gepigmenteerde minderjarige met een niet-westerse migratieachtergrond"?
@Amsterdamsko | 02-01-21 | 14:03: ja, dat maakt het niet beter. Het is nooit nodig om het over een ras te hebben als het om belastingen gaat. Dubbel paspoort kun je evt nog doen, that's it.
@Giraf01 | 02-01-21 | 14:05: u hoeft het nooit te hebben over ras bij de belastingdienst. Nooit.
Het is niet echt lang geleden dat je als blanke op Curacao keihard in je bek gespuugd werd wanneer je bijv. bij het postkantoor aan de beurt was en het loket dichtgeschoven werd. Of bij de benzinepomp gewoon níet geholpen werd. Niet dat ik er mee zat, maar het gebeurde wel.
En nog steeds worden daar de echte zwarte Afrikaanse negers gediscrimineerd door de minder zwarte Antillianen en de mulatten.
Als je daar als blanke toerist het waagde een frietje te bestellen bij het lokale strandtentje kon je gerust 45 minuten wachten terwijl de neven na jou het gewoon binnen 10 minuten geserveerd kregen. Als je er wat van durfde te zeggen ging je zonder friet maar met stempel van racist weg. Kuteiland. Nooit meer.
@_pacman_ | 02-01-21 | 13:11:
Dan was je op het verkeerde strand...
Ho ho ho, discriminasie en racisme worden uitsluitend gepleegd door de blanke man uit de vorige eeuw.
Goh. Nou, hier hoef je echt niet voor naar Curacao hoor. Dit maak in in 010 ook mee.
En eigenlijk vallen de Antillianen nog mee! Surinamers en hindoestanen discrimineren meer en erger dan Antillianen. En degenen die het meest racistisch zijn in mijn stad zijn de moslims; waarbij de Turken en Koerden weer racistischer zijn dan bijvoorbeeld Marokkanen of Algerijnen.
Discriminatie van blanken. Daarvoor hoef ik niet op vakantie. Dat is hier NL ook en wat frustreert is dat ambtenaren, beleidsmakers, politici en BNers/'influencers' met een niet-NLse achtergrond ontkennen dat het probleem bestaat. Ze weigeren er iets aan te doen waardoor ze discriminatie van blanken dus goedkeuren. Ze denken dat ze discriminatie bestrijden, maar ze doen het tegenovergestelde: ze discrimineren o.b.v. huidskleur.
Zolang op basis van huidskleur !! de discriminatie van de ene groep wel wordt bestreden, en die van een andere groep niet, wordt er geen discriminatie bestreden maar wordt discriminatie aangemoedigd.
Rutte speelt 5D chess. Geliefd bij links. Maar ondertussen beveelt hij op de niet-borealen te jagen. Scheer ze allemaal over 1 kam. Drijf ze weer de plantages op. Een soort heimelijke Baudet/Wilders.
Wie weet.
Dat zou Rutte wel heel briljant maken.
En dat allemaal onder de noemer "mildheid en genade."
En daar zijn we weer aanbeland bij 'de toon'. De woordkeus is mogelijk onwelgevallig, de profilering was gerechtvaardigd. Behaalde rendementen zijn in dit geval namelijk een uitstekende voorspeller voor de toekomst.
Ik wil ook weleens de cijfers zien inderdaad, dat de fraude bij mensen met dubbele nationaliteit niet hoger ligt.
@Het brein erachter | 02-01-21 | 13:35:
Gewoon afgaan op je eigen ervaringen en waarnemingen.
De overheid zal de echte cijfers nooit laten zien; dat druist in tegen het beleid om ons de komende jaren nog met een paar miljoen mensen méér op te zadelen.
Dus 'zoekt' men naar foute woordjes. Zeer selectief uiteraard, want het foute woordje moet wel door een Nederlander zijn gezegd of geschreven. Anders telt het niet.
De Nederlander moet natuurlijk wel goed begrijpen dat wij ons aan iedereen moeten aanpassen die men binnenhaalt.
Alleen de arbeidsdeelname niet, die moet onveranderd torenhoog blijven. In dat opzicht zou het funest zijn als wij ons ook in dat opzicht zouden aanpassen aan de gemiddelde nieuwkomer.
Zwartjes? Ze hebben het toch over negerts?
U bedoelt Martin Simek? Die familie uit Praag zijn linkse mensen.
Van het kaliber links lullen rechts vullen, welteverstaan.
Ja, die Martin Simek is me toch een racist !
Getrouwd met een zwarte vrouw en wonend in Vlaanderen, waar ze verkleinwoorden gebruiken om aan te geven dat ze het liefhebben. Zwartjes was volkomen onschuldig maar werd hier in Nederland door SS en de msm helemaal fout geïnterpreteerd. Al dan niet opzettelijk.
@Jackson | 02-01-21 | 14:08:
Ik ben het helemaal met uw uitleg eens.
Iemand met een 'bruine jas', bezigden wij vroeger omzigtig. Totdat bruine jassen in de mode kwamen. Toen ging die vlieger niet meer op...
Pieter Klein, alleen zijn naam is klein, zijn daden waren groot. Oh wacht.
Dat is een racistisch discriminatie-lied, want zeeheld.
Ik moest direct aan een clip van Hans Teeuwen denken.
"Blanken en Negers - Dat Dan Weer Wel"
Even snel terugkijken op YouTube :
"Log in om je leeftijd te bevestigen
Deze video is mogelijk ongeschikt voor sommige gebruikers."
"Je leeftijd verifiëren
Voer een korte controle uit om aan te tonen dat u oud genoeg bent om deze video te bekijken. Meer informatie"
"Een creditcard gebruiken voor onmiddellijke verificatie
Er worden geen kosten in rekening gebracht. Eventuele transactiekosten worden volledig terugbetaald.
Je identiteitsbewijs gebruiken
Dien een afbeelding in van een geldig identiteitsbewijs, zoals je rijbewijs of paspoort. Het kan drie dagen duren om je identiteitsbewijs te verifiëren."
De tering.
Laat maar.
Ik vind het een beetje op ontmoedigingsbeleid lijken. Alles wat ook maar een beetje kwetsend of lastig kan zijn verstoppen achter een muur van zachte censuur. (Hé, dat rijmt lekker!) Lekker vrij allemaal.
@VBO_B_Niveau | 02-01-21 | 13:00: Onderwijl kan een deel der zwarte medemensen in muziek en films e.d. elkaar uitmaken voor wel erger dan "zwartje".
En dat heet cultuur, is divers en hip.
Hopla.
Zolang we geen computers het onderzoek mogen laten doen blijft het mensenwerk en krijg je dit soort wangedrag onder de ambtenaren.
Treurig deze jacht op die ene keer dat iemand, ooit, ergens mogelijk een foute term heeft gebruikt. Wat is het doel?
Ons voorbereiden op de "migratiesamenleving"?
www.wrr.nl/publicaties/rapporten/2020...
322 pagina's, en nergens lijkt het een vraag of de huidige inwoners dit willen. Er gaan nog véél meer (in en in veel grotere aantallen dan de huidige immigratiegroepen) op ons af komen. Want groei, groei, groei.
En degenen die het merendeel van de kosten hiervan bij elkaar zullen moeten werken (en zelf ook steeds armer zullen worden), moeten natuurlijk wel in de tang gehouden worden.
Dus: héél veel ophef over elk woordje dat verkeerd zou kunnen vallen, wordt nu breed uitgemeten. De opbrengst per Oud-Hollandse melkkoe zal omhoog moeten, want dat is straks nog maar de helft van de veestapel in dit land....
(in 2070 bestaat de beroepsbevolking 25-65 nog maar voor 51,8 % uit inwoners met NL achtergrond, dus wens uw (klein)kinderen maar alvast sterkte).
De belastingdienst leuker kunnen we het niet maken, daar hebben ze gelijk in het wordt echt steeds erger.
Nou ik denk binnen een maand het einde van dit kabinet, niet dat het veel helpt!!
Dus we kunnen er uit gepikt worden op kleur, postcode, achternaam, omdat je gewoon een toeslag krijgt, of 1foutje in aangifte, geplaatste advertentie, of via kliklijn of banktransacies. En er zal nog wel wat bij komen denk ik zo.
"Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker wel." Werkelijk de slechtste slogan die ik ooit gehoord heb. Klinkt helemaal niet positief.
Ik zeg het wel vaker ,de grootse racisten zitten bij de overheid.
Ik vind het eerlijk gezegd vreemd dat we verbaasd zijn over profileren op ras/ afkomst en dat we dat dan rascisme noemen. Als blijkt dat Audi-rijders over het algemeen vaker fraude plegen dan ga je die dus in de gaten houden. Als turken/antilianen/ enz vaker frauderen (en niemand behalve misschien "Beste landgenoten" en "Kuifje" zal dat ontkennen) dan ga je die groepen dus beter in de gaten houden. Heeft niets met rascisme te maken maar is puur gezond verstand.
Als je dan als belastingdienstmedewerker keer op keer ontdekt dat mensen met dat profiel inderdaad frauderen dan kan ik me ergens wel voorstellen dat je die mensen langzaamaan gaat minachten en woorden als zwartjes/ kutmarokanen ed gaat gebruiken.
Ik heb er ook wel begrip voor, maar toch kan dat echt niet. Dat mag je privé zeggen, niet zakelijk en zeker niet bij een overheid.
@frickY | 02-01-21 | 12:39: En bij BLM.
Dit klopt niet.
Institutionele racisme bestaat volgens Geenstijl en RECHTS Nederland.
Wat klopt er precies niet dan? Racisten bestaan inderdaad, en in elk land op de wereld wonen er wel een onbekend aantal. Maar institutioneel racisme impliceert dat een hele samenleving racistisch is ingericht, en daar ga ik dus niet in mee hè? Wij hebben namelijk een grondwet. Iets met artikel 1. En dit artikel is ruimschoots overtreden door een onbekend aantal ambtenaren bij de belastingdienst en politici die de belastingdienst geïnstrueerd hebben. Racistisch? Wetsovertreding? Jazeker. Institutioneel? Ik denk het niet.
@mocroGS | 02-01-21 | 12:34 |
Noemt u mij dan eens een wet o.i.d. die niet-blanken onomwonden verbiedt een school binnen te gaan, in de bus te gaan zitten waar ze maar willen etc.. Hint; die zult u hier niet vinden. Het is hier Alabama ten tijde van de Jim Crow wetten niet.
Zoals @VMBO_B_Niveau al zegt; we hebben hier Artikel 1 dat hierin voorziet. Zijn er racistische individuen? Ja zeker, zoals je die in elke maatschappij en in elk land vindt. Maar dit land functioneert niet zoals Zuid-Afrika ten tijde van de Apartheid. Beantwoordt u mij anders eens de vraag waarom zo'n beetje half Afrika en het M.O. staan te trappelen om hier zo snel mogelijk heen te komen? Je gaat toch niet vrijwillig in een diep racistisch land wonen?
InstitutionEEL racisme, Mocro. Die meisje moet beter opletten op het sgool.
@Grasnaaiert. Triest idd. Hier geboren en nog de taal niet goed kunnen spreken en schrijven. Maar wel mee willen doen. Nog triester.
Iemand is dus op een fraude mechanisme uitgekomen of er door politiek op gewezen Waarop ze zijn beginnen zoeken en hier en daar wat ijverig te werk zijn gegaan. Toen is m’n gaan klagen. Nu wordt de zaak in een sausje van racisme verdronken.
Tegenwoordig noemen ze dit NYC.
Dan mag het wél.
Is het weer afpakjesdag?
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er in mails openlijk het woord "zwartjes" is gebruikt door ambtenaren bij de Belastingdienst. Bij de overheid zijn ze namelijk zo politiek correct als de neten, dus als je daar zoiets doet kan je je carrière wel vergeten.
Heb je ooit gehoord van de belastingambtenaar die was ontslagen? Ik ook niet...
Ook mijn ervaring. Als dit waar blijkt te zijn komen er (nog meer) vacatures bij de belastingdienst... ben benieuwd. Al zou ik er voor geen goud willen... eeehm... zoek ff het juiste woord voor 'werken' in geval van belastingdienst... help!1!!
Verrassend! Discriminatie heb ik wel gezien op de werkvloer, maar dit soort terminologie mailen lijkt me professionele zelfmoord, waar dan ook.
@GWB | 02-01-21 | 12:28: Betaald koffiedrinken?
De columns van Pieter Klein mis ik al een tijdje, maar de beste man heeft het dus blijkbaar te druk op Twitter. Vandaar. Wat ik me van de week trouwens afvroeg: hoe kan het dat de huidige minister van Financiën, CDA Golden Boy Wopke Hoekstra, in dit dossier ogenschijnlijk nog steeds schone handen lijkt te hebben? Alleen al uit oogpunt van ministeriële verantwoordelijkheid is dat godsonmogelijk.
Het blijft een raar spelletje, politiek.
Wie wat bewaart die heeft wat. Over een maandje of 2 zet Mark via via de aanval in op Wopke.
@Super Vaagstra | 02-01-21 | 12:18: Dat denk ik ook. Mijn geld staat nog steeds op Ferd "Mea Maxima Culpa" Grapperhaus als de facto lijsttrekker zo meteen. Prutbeleid niet eens kunnen/willen handhaven en dan "Wie van ons zonder zonden is" durven roepen.
Leer mij die grefo's kennen. Jammer dat Hubert Bruls niet als lijstaanduwer beschikbaar is.
En turkse uitkeringsfrauders met een huis in Turkije?
Mag ook niet meer benoemd worden of zo?
Hup go go Belastingdienst!
Kijk dat we man en paard benoemen lijkt me niet meer dan duidelijk, maar het kan wel in normale bewoording, dat lijkt me wel het minste wat we kunnen verwachten van ons personeel bij de overheid. (Wij betalen immers nog steeds het salaris als belastingvee zijnde.)
Wat dan weer wel nog steeds goed uitgezocht en aangewezen moet blijven worden zijn de verdachte zaken.
Ik ken dan wel weer een voorbeeld van mensen die slachtoffer zijn geworden door de toeslagenaffaire waarvan één werkt, de andere al jaren voor he huishouden schijnt te zorgen en die ook gewoon een toeslag voor kinderopvang kregen. En dan is het raar dat die toeslagen op een bepaald moment worden terug gevorderd en nu komen ze alsnog in aanmerking voor een schadeloosstelling?
Of zoals u al aangeeft, complete families in een sociale huurwoning, allen voorzien van een uitkering, Pa ooit in de WAO en nu via gemeente een sociale dienstuitkering zonder verplichtingen vanwege een bestuurlijke bezuiniging, moeder een WGA uitkering en onderweg naar een IVA, 3 kinderen met een WAJONG... Huurtoeslag, zorgtoeslag, netto inkomen voor vaders is zo'n 3500 euro per maand want de jongens wonen allemaal nog thuis en die WAJONG is voor vader. De kinderen klussen dan wel weer bij op straat, iets met plantjes en scooters...
Je kunt het wel benoemen maar niet controleren want die landen weigeren hun kadasters en dossiers open te gooien.
En we zijn te slap om iets aan die dubbele paspoorten te doen, dus alleen meedoen met het subsidiecircus als je afscheid neemt van je niet-Nederlandse nationaliteit. Probleem daarnaast zijn die grote families ook, het is heel makkelijk om een neef of nicht op papier eigenaar te laten zijn van het familiehuis en daar ga je dan.
@BadPatNL | 02-01-21 | 12:30: Het stapelen van uitkeringen is in die kringen een soort van carriere. Ze weten precies hoe ze aan een WAO uitkering moesten komen, hoe je een Wajong binnenhengelt en hoe je ze in stand houdt. Als je ook oma en opa nog in huis neemt en een huurwoning onderverhuurt is het gratis geld nog meer dan 3500. Met de nevenverdiensten pak je als gezin al snel een duizendje of vijf per maand. Maar meer via de scooter en groene vingers is uiteraard mogelijk. Tja, dan is onroerend goed in het thuisland snel binnen handbereik. Lang leve Nederland met het eens zo mooie sociale stelsel.
@Graaisnaaiert | 02-01-21 | 12:30: Het zou al een flink deel schelen wanneer een uitkering niet meer mee naar het land van herkomst genomen zou kunnen worden.
Kinderbijslag voor kinderen die in Marokko of Turkije wonen? Een WW uitkering voor personen in Polen en Bulgarije? In Nederland een IVA opstrijken en het bruto/netto meekrijgen naar een ander land?
Vanzelfsprekend wonend in een mooi huisje/appartement van "neef/nicht"
Wie zijn er nu gek, die mensen die het geld gratis meekrijgen of wij de gekken die ons laten knechten en maar blijven betalen?
@Graaier | 02-01-21 | 12:39: Hier in onze stad heb je een bepaalde buurt, was vroeger al zo'n beetje een achterstandswijk of volksbuurt, maar je raadt het al nu heeft het een stempel: Prachtwijk.
Daar staan 4 flats van 14 verdiepingen met 14 woningen, niemand met een beetje inkomen wil er wonen. Er woont nu nog een redelijk deel met ouderen die er vanaf de oplevering wonen, meestal 70-80 plus.
Op het eerste gezicht, en waarschijnlijk zijn het er meer, kan je zomaar 25% van de bewoners daar indelen in de besproken groep uitkeringstrekkers van hierboven.
Het aparte van deze hoek van de wijk is dat de enige buslijn die het in al die jaren nog overleefd had sinds een jaartje is wegbezuinigd omdat er geen gebruik van gemaakt werd? Een gemiddelde pauperwijk met een vloot aan auto's voor de flat waar je eigenlijk niet aan zou denken bij de naam Prachtwijk.
Die ouderen zijn nu afhankelijk van een zogenaamde belbus, een soort van bestelwagentje die ze kunnen bellen wanneer ze boodschappen willen doen of zelfs naar het naastgelegen ziekenhuis.
Ik woonde zelf ook in deze buurt wel weer in een andere hoek, nu ook bekend van Danny op straat.
Toen ik nog jong was en veel meer gebruik maakte van het OV, pakte ik wel eens een bus vanaf de bewuste flats richting station, school, werk, je kan je niet voorstellen met hoeveel werkvolk je daar in de ochtend bij de halte stond te wachten...
On topic: 14 x 14 = 196 x 4 = 784 / 4 = minimaal een 196 gezinnen die 100% gepamperd worden vanuit de Nederlandse belastingruif...
@BadPatNL | 02-01-21 | 12:42:
Eens. Snap trouwens ook niet waarom wij buitenlandse werknemers moeten financieren en subsidieren. Als je hier wilt komen werken onderhandel je maar een fatsoenlijk salaris en als je je dat niet kunt veroorloven, fijn, ga je maar elders de handen uit de mouwen steken.
Totaal doorgeslagen, ons systeem hier.
Van Rutte, als politiek eindverantwoordelijke voor alles wat er in en onder zijn kabinet gebeurd, hoort eindelijk wat fatsoen te tonen door op te stappen. Maar hij wil het liefst er nog een kabinetsperiode onder hem aan vast plakken. De vele neoliberale stemmers (die nog steeds in de meerderheid zijn) zullen daar komende maart graag aan meewerken. Want eerst komt hun vreten en dan pas de moraal.
Ja, dat kan dus niet. Je hebt het over burgers. En zelfs al zou er verhoudingsgewijs veel fraude / onkunde in de zwarte gemeenschap voorkomen, dan nog heb je ze gewoon als meneer/mevrouw aan te duiden. Ik wil niet in een land leven waar mensen met Afrikaanse roots door een overheidsdienst als zwartjes worden aangeduid ( en autochtonen ook niet als witte mensen op de NPO btw maar goed, dat staat hier los van ).
Dit is echt beneden alle peil.
@Graaisnaaiert | 02-01-21 | 12:08 |
Ik heb het al meer gezegd, maar zeg het nu opnieuw. Als deze regering ook nog maar één laatste splinter fatsoen in de donder heeft dient ze vandaag nog haar ontslag in bij de Koning en gaat als demissionair kabinet verder. Deze vuiligheid kan en mág niet onbestraft blijven, op meerdere fronten. Het feit dat dit nog steeds niet gebeurd is geeft wel aan hoe diep de rot intussen zit.
@Sjefke7807 | 02-01-21 | 12:14:
Eens. Dit kan echt niet. Een overheid die zo over haar burgers praat en denkt.... onvoorstelbaar.
Inderdaad totaal bezopen om in zulke termen over mensen te praten. Of ze nou frauderen of niet.
Ik heb 60 jaar geleden heel wat melkdoppen voor die arme 'zwartjes' (aldus meneer pastoor) ingezameld maar nooit iets van dankbaarheid gemerkt.
Dankbaarheid is trouwens bij de personen in kwestie nog steeds ver te zoeken.
Toen was aluminium nog een edelmetaal.
Dankbaar??? Je hebt er gewoon recht op, klaar.
Ik heb een idee. Als we nu gewoon eens dit systeem van toeslagen af zouden schaffen en ervoor zouden zorgen dat mensen daadwerkelijk van het wettelijk bepaald minimum konden rondkomen, hoeveel ambtenaars zouden er dan overbodig blijken, en hoeveel miljoen euro zou dit de Nederlandse staat opleveren? Zonder zo'n toeslagen systeem hoef je namelijk al een stuk minder te controleren, en heb je ook niet zoveel ambtenaren meer nodig die waarschijnlijk ergens tussen de 40K en 50K per stuk kosten. Eigenlijk is elke sociale rechercheur dus gewoon minimaal 40.000 bijstandsgerechtigden waard aan belastinggeld. Foutje, bedankt!
Dus 10 sociale rechercheurs kosten dan net zoveel als 400.000 werklozen. Auw.
Maar je kunt ook rondkomen van het wettelijk bepaald minumum.
In een sociale huurwoning althans.
Meer sociale huurwoningen bijbouwen dus.
En dus een boel werklozen erbij?
Een ambtenaar kost inclusief sociale lasten, pensioenopbouw, computer en huisvestingskosten zeker €100.000 per jaar.
Ik zeg, Toeslagen afschaffen, erfbelasting afschaffen, vrijstelling in Box3 naar één miljoen €€, en alle vrijkomende FTE's bij de B'dienst inzetten op fraude. Laat ze maar eens alle woonwagenkampen onder de loep nemen.
@Jos Tiebent | 02-01-21 | 12:10: Hooggekwalificeerd personeel kan overal aan de slag volgens dezelfde mensen die dan werkeloos dreigen te worden. Of zou dat alleen maar een praatje zijn om het gepeupel een wortel voor te kunnen houden en verder te snoeien aan het sociaal vangnet, ontslagrecht, van het gepeupel? O... Wacht...
@Papa Jones | 02-01-21 | 12:09: Dus omdat iedereen rond kan komen van het wettelijk bepaald minimum heeft Nederland een heel scala aan toeslagen ingevoerd? Ik heb het over een wettelijk bepaald minimum zonder toeslagen. Dat zou genoeg moeten zijn om van rond te kunnen komen. Dan kunnen heel veel mensen stoppen met hun bullshit job, en misschien iets nuttigs gaan doen. I.p.v. controleren of mevrouw X nu wel of geen paprika's van haar moeder heeft gekregen. Ik ben er wel klaar mee.
@VBO_B_Niveau | 02-01-21 | 12:23: Ohwww, verkeerd begrepen inderdaad.
Nee, dat woud aan toeslagen moet gewoon geschrapt worden inderdaad, werkt alleen maar fraude in de hand en ontmoedigt om wél te gaan werken voor hetzelfde geld.
@Jos Tiebent | 02-01-21 | 12:10: dat is goedkoper dan een leger ambtenaren die alleen maar kosten. Flat tax is de oplossing voor een boel problemen en veel rechtvaardiger. De vrijgekomen ambtenaren gebruik je voor sociale fraude etc op te sporen, pure win win
@theo-is-dood | 02-01-21 | 12:10: Ik heb mijn rekensommetje ietwat verkeerd gemaakt. Maar ja, niveau hè? En het is nog vroeg! (Hehe!) Sorry. Zal het even overnieuw doen: Elke ambtenaar is dan 100 bijstandgerechtigden waard aan belastinggeld op jaarbasis. Zo klopt het iets beter. Klinkt ook wel iets minder dramatisch, toch? Maar evengoed, mijn vraag blijft: Kost het toeslagensysteem meer dan het oplevert? Waarschijnlijk wel.
@Papa Jones | 02-01-21 | 12:28: Ik denk dat wij elkaar beginnen te begrijpen!
Hey jaar amper begonnen en het gaat alweer over fop racisme.
volgens mij refereert hij naar lieden die zwart werken
Je vraagt je af waar halen ze het vandaan? En hoe komt de belastingdienst erop? Gelijk overal de racismekaart getrokken! Waarom hoor je dit nauwelijks over Chinezen? Vooral zo doorgaan NL!
De overheid is een soort van maffia met regels die niet voor hunzelf gelden. En als je je recht zoekt krijg je te horen dat je "je bek moet houden" en "dat de overheid mag doen wat ze willen" en/of worden verdedigende advocaten of heel vergeetachtig met bezwarende stukken aanleveren of zeggen op voorhand al zaken als "lastig lastig... zoek maar een andere advocaat". Maar de Nederlandse bevolking slaapt lekker verder in een bad van schijndemocratie. Mensen die het onrecht aanpakken worden gezien als lastpakken en zo behandeld. Met zo'n gevoel voor rechtvaardigheid zakken we met zijn allen verder in de strond. Wat ik merkwaardig vind is de Pvv houding van als de zwartjes worden aangepakt dat ze dat wel ok vinden, terwijl via het onrecht dat op vreemdelingen wordt aangedaan zij steeds minder te vertellen hebben in Nederland. Maar ja zie eens pvv ers te overtuigen met logica.
Logica en politiek/religie gaat niet samen.
Er is altijd weer z'n linkse koekwous te vinden die de PVV kaart trekt.
Of is het probleem dat volgens de belastingdienst alle zwartjes fraudeur zijn?
Ze bedoelen mensen die zwart werken.
@abeltasman | 02-01-21 | 11:59:
Verdomd, dat zijn inderdaad allemaal fraudeurs.
Laat me gokken, morgen weer 5 zetels winst voor de VVD in de peilingen?
Volgens goed ingewijden bronnen staat de VVD straks eind februari / begin maart op een ongekende hoogte in de peilingen. Dezelfde bronnen melden wel 177.543 zetels die ze binnen kunnen gaan halen op 17 maart!
Het zal er wel op uitdraaien dat het tot 'persoonlijke beleidsopvattingen' van ambtenaren wordt verklaard en dus niet vrijgegeven gaan worden. Of weggelakt. En ondertussen houden Rutte, Hoekstra en Asscher zich stil tot de bui overwaait, tot na de verkiezingen.
En weer een argument erbij om dat artikel te schrappen uit de wetgeving van de wob.
Belastingdienst, politiek en eerlijk zijn. Ha ha ha. Moet jij eens proberen met je inkomsten. De helft zwartlakken, achterhouden en kijken wat er gebeurd als men er achter komt. (hoi taartenbakker). Hetgeen men van de bevolking (terecht) verwacht en niet goedkeurt is juist hetgeen ze zelf doen. Gek he, dat mensen geen respect meer voor de overheid hebben?? Wie o wie, gaat/ kan de belastingdienst/ regering aanpakken terecht wijzen??
Dus als iemand iets roept en hij kan het bewijzen (alleen geen harde bewijzen) dan is het waar?
Kijk eens naar de droge CBS cijfers over criminaliteit.
Met name de cijfers over allochtonen.
Hoe liggen de percentages?
Als Klein echt hard kan maken wat hij roept, verdienen de ambtenaren jaren gevangenisstraf .
Wanneer die Klein echt waar kan maken wat hij zegt, met harde bewijzen... Waarom is dan dan niet al gepubliceerd?! O... Wacht...
Decennia lang werd de grootschalige fraude door allochtonen vergoeilijkt of weggelachen. Nu zou de overheid massaal en willekeurig mensen met andere komaf dan puur nederlands onterecht hebben benadeeld en zelfs geruïneerd.
Beetje als met de bijstand en wao. Eerst iedereen toelaten en chagrijnig worden wanneer iemand opperde dat er werkweigeraars en beroepsfraudeurs tussen zaten. Later de Balkenende-doctrine: Iedereen Kan Iets. Brave werkzoekenden en echte arbeidsongeschikten zijn inmiddels 100% de klos. Wanneer wordt die schande eens een schandaal?
Juist zeurmachine..!
Amen.
"iedereen kan iets?"
Djiezuskeijst2 kreeg vijf jaar geleden een telefoontje van het uwv.
"meneer Djiezuskeijst2, u bent bij deze 80/100% arbeidsongeschikt verklaard, er is geen baan die we nu op dit moment aan u kunnen koppelen met uw kwaliteiten."
En op mijn uitkeringsspecificaties en jaaropgaven na is dat het enige wat ik nog van het uwv heb gehoord...
@djiezuskrijst2 | 02-01-21 | 15:17: het moet natuurlijk Djiezuskrijst2 zijn, dom dom dom
Het maakt geen bal uit wat de risicoselectie is. Of risicoselectie moet per definitie worden verboden. Er bestaan een boel interviews met en foto's van toeslagen'slachtoffers.' Weet U wat mij opvalt? Voor 80% zijn het vrouwen.
Oeps jij discriminatie op vrouwen gooien pas maar op jij rekel!
En niet zomaar vrouwen. Vrouwen met kind(eren), zonder man!
Grappig hoe weinig verontwaardiging over diefstal van belastinggeld de pers haalt, maar O wee als een ambtenaar ongepast taalgebruik bezigt. Als iemand de boel besodemieterd mag zo iemand alles genoemd worden.
Zo ook in de VS als een politieagent bij een "zwartje" over de schreef gaat. Maar de tientallen moorden door diezelfde bevolkingsgroep PER DAG worden net als gebruikelijke files niet meer genoemd.
Ambtenaren die zich in schrifte in pejoratieve termen uiten, zelfs in interne emails zijn niet geschikt voor de functie die ze geacht worden te bekleden.
Veel erger is het, dat de politiek en ambtelijke top hun uitvoerend ambtenaren een systeem hebben bedacht dat aan alle kanten open staat voor fraude.
De kinderopvang was wel een hele makkelijke. In het begin helemaal, toen kin je zonder enig bewijs van geschiktheid familie inhuren voor de opvang van je kinderen. Opa en oma die dat toch al deden die vervolgens bakken geld kregen en dat weer doorgaven aan hun eigen kinderen.
Ook andere regelingen. Studiefinanciering voor uitwonende kinderen. Gewoon van adres “ruilen”. Of de Persoonsgebonden Budgetten in de zorg.
Overal duiken subsidiekantoortjes op. “Zorgkantoren”. Met als directie ene Yilmaz, Ozturk, Korkmaz, Usman of wat voor veel voorkomende naam dan ook.
In een Risk Based Approach ga je toch eerst de grootste lekken dichten, in plaats van achter te weinig gefrankeerde brieven aan te gaan om de postzegel vergoed te krijgen.
En dan blijkt dat er inderdaad een groot aantal Bulgaren is die met meer dan een paspoort zich hier te lande inschrijven, een sofinummer krijgen en de toeslagen uit de belasting via hun ING rekening wegpinnen aan de zwarte zee. En veel Polen die WW-toerisme plegen. Zo hebben veel minderheden hun specialiteiten.
Maar waar ligt de verantwoordelijkheid? Simpelweg is dat de hele generatie politici die nu nog de blauwe bankjes aan het besmeuren is. Plus de verrotte laag aan topambtenaren, die dit allemaal mogelijk maken.
Het instrumenteel inzetten van belastinggeld - zeg maar het sponsoren van persoonlijke hobbies - is tot doel verworden. Iedereen hangt aan de tiet van de staat en is zo gevangene geworden van het systeem. Dat loopt van huizenbezitters, huurders, enzovoorts. Maar de ergste gevangenen zijn de laagstverdienenden die met alle belastingsubsidies zijn veroordeeld om niks meer van hun leven te maken dan wat het nu is. En als calculerende burgers zullen ze ook het maximale eruit proberen te halen.
Helemaal eens! Als je iets aan die PGB-fraude wil doen, dan is dat mogelijk via het handelsregister. Je maakt een selectie op "zorgkantoor" als bedrijfsomschrijving. Daarna maak een selectie op geboortedatum van de "directeur" of eigenaar. Is die directeur/eigenaar jonger dan 30, dan val je wat mij betreft in de categorie die extra controle gaat krijgen.
En natuurlijk zou je ook kunnen selecteren met de 100 meest voorkomende Turkse en Marokkaanse achternamen, maar dat zou discriminatie zijn.
Er verdwijnt voor tientallen miljoenen aan belastinggeld van Jan Modaal, maar controleren (op fraude) is een vies woord.
De 2e kamer heeft zelf allerlei wetgeving goedgekeurd waarvan iedere boerenlul al op grote afstand kon zien dat dat de deur zou openzetten voor makkelijke fraude. En zoals gebruikelijk worden dan de makkelijk te pakken al of niet overtreders extreem hard aangepakt en in het geval van de toeslagenaffaire zelfs op een misdadige manier.
Wil je hier iets aan doen, moet je beginnen in het nepparlement!
@theo-is-dood | 02-01-21 | 11:52: Het domste was achteraf kijken of het wel klopt, bij zoiets hoort de controle vooraf te zijn dan maar een wachtrij was de PGB niet iets van de nieuwe burgemeester van Utrecht toen staatsecretaris.
"Leuker kunnen we het niet maken"
Zo zie je maar weer: niets menselijks is de fantastische, verbindende, bestuurders van hoop, doortastende, empathische, fatsoenlijke bestuurders van dit land vreemd...
Wat een eenzame man.
"He was born on a summer day, 1951 ..."
www.youtube.com/watch?v=0kbgjmmr5vw
Aanpakken die fraude.
haha gekkenhuis.
@Watching the Wheels | 02-01-21 | 11:34: weggejorist. Kon kennelijk niet door de beugel. Wanneer de toeslag ontvangende kant uitgelicht wordt gaan uw oren ook klapperen. Blijf maar geloven in de grote boze bepastingdienst meneer wiels.
Je hebt het over mannen of mannetjes, of over vrouwen of vrouwtjes. Het verkleinwoord voegt een bepaalde gevoelswaarde toe. een overheid onwaardig trouwens. Vrouwen vinden het onde bepaalde omstandigheden ook niet nodig om het over vrouwtjes te hebben. Gelukkig kunnen die vrouwtjes wel zwart zijn. Dat dan weer wel.
Vaak hebben vrouwen zelf het over bv," een buurvrouwtje".
@streknek | 02-01-21 | 11:34:
Of collegaatje, daarom is het ook lastig, want als je als man over het "vrouwtje" hebt, vinden ze dat soms leuk en soms kunnen ze je hersens in slaan.
@streknek | 02-01-21 | 11:34: of 'vriendje'
Of zoals een vriend vriend van mij zegt “ mijn meisje “,ze is gvd 66 en als ze naakt naast je het bed in zou stappen, ben je geneigd te zeggen,”ik weet niet wat voor pyjama je nu aan hebt, maar je mag hem wel eens strijken”,hemeltergend.
Poep faeces noemen maakt ook niet dat het minder stinkt.
Ik blijf het wel vreemd vinden hoe de anti-racisme kliek hier niet op duikt.
Het is kerstvakantie/reces... De meeste van die linkse schreeuwlelijkerds zijn in dienst van de overheid en hebben nu vakantie aan hun hoofd. Nog even geduld.
De anti-racisme kliek leeft van het geld dat door de belastingdienst bijeen geschraapt wordt.
Dat mooie huis van Akwasie betaalt hij echt niet van de verkoop van kaartjes aan de anderhalve man en een paardekop die zijn optredens bezoeken.
Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt.
De Queen en Prins Charles spelen een raadspelletje:
Queen: "Does it fit in a shoebox?"
Charles: "Yes, mam"
Queen: "Is it a big black cock?"
Nogmaals - hele systeem van toeslagen, subsidies en aftrekposten gewoon afschaffen. Pampercultuur werkt niet - er moet gewoon worden gewerkt aan een belastingsysteem wat simpel te gebruiken en begrijpen is - ben het persoonlijk zat om op te draaien voor kosten kinderopvang omdat ouders zelf niet voor hun kroost willen zorgen de eerste jaren. Ouders moeten eerste 4 jaar gewoon zelf opdraaien voor opvang kinderen - ofwel zelf, ofwel gewoon betalen zoals voor iedere andere dienst.
Of ze geven een voucher, waarmee je korting kunt krijgen bij een kinderopvang. Als het opvangbedrijf voor elke factuur in de boekhouding bijvoorbeeld eenzelfde bedrag aan belastingaftrek krijgt (kortom geen belasting hoeft te betalen) dan hoeven ze alleen nog maar te controleren of die opvang bestaat en zich daadwerkelijk met kindropvang bezig houdt.
Werkt Martin Šimek tegenwoordig bij de belastingdienst?
Moorkop mag niet meer maar zwartje dus wel.
Dan kan moorkopje ook weer.
Gelukkig kan tatta, sma’tje of kech andersom nog wel...
Of alle normale woorden met kanker ervoor geplakt kan ook geweaun.
't Wordt de hoogste tijd dat men daar verklein woorden van maakt
Het is wel grappig om te zien dat de burger en de overheid een totaal verschillende horizon hebben.
Dat, terwijl die overheid er dik voor wordt betaald om een goed beleid te voeren.
U vergeet erbij te vermelden dat de overheid door ons wordt betaald.. En wie betaald, bepaalt. Dat gezegde is al eeuwen oud, al hebben de meeste ambtenaren hier totaal niets van begrepen.
Moet ik hieruit nu concluderen dat het gebruiken van het woord 'zwartjes' erger is dan het gebruik van 'Turk' of 'nest Antillianen'?
En natuurlijk discrimineert de belastingdienst, het begon immers met het aanpakken van fraude door Bulgaren, dus ja... Het probleem is dat er na de beschuldigingen nooit meer thuis is gegeven door de belastingdienst.
Ik denk niet dat het een overheid toegestaan is, om het zo over zijn burgers te hebben.
De overheid heeft het ook niet over bijvoorbeeld Tokkies.
@Mr.Crowley | 02-01-21 | 11:22: Natuurlijk niet. Maar er zijn kennelijk gradaties in ergheid.
@Mr.Crowley | 02-01-21 | 11:24: rutte anders wel hoor. Had zelfs nog aan de familie tokkie zijn excuses aangeboden.
Dit gaat denk ik over die dikke zwarte markstiften.
Slim gevonden Piet.
* aas en 9 kun je terugspelen op boer = beginstift
(event. de boer terugnemen op de vrouw)
* 8 (zwart) bij de 9 (rood) vervolgens 10 terugnemen = dubbelstift
* 9, vrouw, boer, samen met aas terug nemen met 7, 10 erbij halen (eventueel een 3tje erbij..)
* dan kun je hem terugnemen, en de inzet verdubbelen.
* 4, 5 & 7: deze kun je terugnemen.
* met 2 kun je naar onderen halen.
* en met boer, vrouw & aas kun je ondersteken.
* meegaan kan alleen op 2, op 5 is verdubelen!
* +6 (zwart) geeft pot in het midden (dan is zwart de kleur die leidt).
* boer dan op 4 (zwart) leggen, met vrouw geeft "Jack-in-the-box"!
* Je kunt ook een aas vragen, met combo 1-2, 2-7 kun je dan afstiften!
Vergeet niet:
- blindstiften mag ook, maar je moet wel gelijk de pot verdubbelen.
- alleen boer spelen bij 1e of 2e stift (2 en 4 heeft dan geen zin!)
- een 3 is een 2!
Dit kan natuurlijk ook een mailtje zijn geweest aan de beheerder van de droppot waarin gevraagd werd om wat meer zwart-witjes, samengevat en afgekort tot zwartjes.
Zou zo maar kunnen he. Niet te snel oordelen mensen.
Zwartjes Lives Matter of zoiets?
Benoem je waar het vaakst gefraudeerd wordt , benoem je er een groep mee , dan ben je fout dus .
Het blijft lastig. Neem nou vissers. Die frauderen ook vaak met hun quota. Dus wordt er extra goed naar vissers gekeken waarmee je zou kunnen zeggen dat vissers gediscrimineerd worden. Toch doen we dat en maakt niemand er een probleem van (behalve vissers, maar die maken overal een probleem van)
Nou gaat het over afkomst en hangt iedereen in de gordijnen, dom eigenlijk wat hierna kan er helemaal niemand meer gericht onderzoek doen naar frauderende allo's. Bovendien mis ik een enorm stuk context, er stond "zwartjes" in een mail maar was dat serieus bedoeld of een lolletje onderling? Volgens mij hangen er bij de BD geen hakenkruizen boven de bureau's dus ik gok even het laatste. Een medewerker die een "fout" grapje maakt en waar nu gretig opgedoken wordt om het "institutioneel racisme" te bestendigen. In ieder geval bewijst het eens te meer dat je voor enige intelligentie niet bij de ambtenaartjes van de Belastingdienst hoeft te zijn.
Dit verklaart ook het ploselinge afkoopbedrag van de 30 zilverlingen.
Het is toch wel heel ernstig eigenlijk.
Het belastingsysteem is dus zo ongewikkeld dat het fraude gevoelig is, dat opsporingsmethodes niet meer zijn dan een kanon met een schot hagel, en dat het te moeilijk is voor het personeel, dat zich incompetent en incapabel toont.
En als klapper het belastingsysteem is ontoereikend, want bij iedere hobbel moet er worden fijngesteld aan de knoppen die toeslagen heten. En wanneer je toeslagen nodig hebt om je teveel geïnde belasting opnieuw te verdelen alsware een soort zakgeld, dan is de overhead te hoog en het systeem dus stuk.
Ga het maken, zo moeilijk kan het niet zijn want in de Baltische staten kan het namelijk wel. En omdat het niet zo moeilijk is, moet je wel concluderen dat het falende systeem in Nederland moedwillig beleid is van de overheid.
Pieter wil bewijzen dat racisme in Nederland dus toch institutioneel is ?
Racisme is al institutioneel sinds de VOC op een boot is gestapt naar de Orient.
Men moet in Nederland blij zijn dat de Indie gangers, Molukkers en Surinamers nog zo toegeeflijk zijn, en strafhoven door en door corrupt.
@NomadBrewer | 02-01-21 | 11:19: Proest.
@NomadBrewer | 02-01-21 | 11:19:
Als u wil mag u vast beginnen met de herstelbetalingen voor alle gruwelijke wandaden van uw voorvaderen. Dat moeten wel enorme klootzakken geweest zijn als u, en de talloze slachtoffers van die schoften er nog steeds last van hebben.
Gelukkig heeft mijn familie daar niks mee te maken, dat waren fatsoenlijke lui die niets met slavernij van doen hadden.
Pffffoe, kom ik even goed weg met m'n blanke huidje.
@elfenstein | 02-01-21 | 11:33: je bedoelt dat jij en je familie gehoorzame slaven zijn en waren van de Nederlandse staat?
En nee, ik heb het niet eens over herstel betalingen vanwege slavernij, ik heb het over het niet betalen van salarissen, het onterecht belasten van Nederlanders die terugkwamen uit colonies, het opsluiten van Nederlanders in voormalige concentratiekampen.
Maar ja, ver van je bedshow, want jij en je familie zijn gehoorzame slaven.
Het is heel simpel, iemand van een andere afkomst kan in zijn thuisland nog heel veel bezitten. Misschien heel fout om daar een selectie in te maken om extra te controleren maar zo fout vind ik dat niet. De kans is immers veel groter dat je onder die groep verborgen rijkdommen vindt.
Ben benieuwd hoeveel van die glas-plas-was verhalen we weer krijgen in 2021 in deze bananen monarchie.
Okay, okay Sylvana. Ik ben om. Jouw veronderstelde geïnstitutionaliseerde racisme is een feit. Jij bent welkom in GS CNB. Nodig haar uit!
Het hele toeslagensysteem werkt niet, maar het is onderhand ook wel duidelijk dat de Belastingdienst een onfatsoenlijke organisatie is.
De Belastingdienst had de uitvoering van die toeslagen nooit moeten gaan doen. Dan wek je bij de burger de indruk dat de inningssystemen communiceren met de uitkerende systemen.
Maar dat is helemaal niet zo. Het zijn twee winkeltjes die organisatorisch niet veel met elkaar te maken hebben.
@zwaaropdehand | 02-01-21 | 11:20: organisatorisch heeft het alles met elkaar te maken, want het is niets meer dan ordinair geld rond pompen.
Oftewel bezigheidstherapie voor ambtenaren, en zogenaamde "controle" voor de overheid.
De enige die er beter van worden zijn de ambtenaren, die uit hun neus zitten te vreten.
@zwaaropdehand | 02-01-21 | 11:20: Inderdaad is de opvatting bij de 'blauwe' Belastingdienst dat de Dienst Toeslagen helemaal niks met Belastingen te maken heeft.
Als je naar links kijkt zie je niet wat er rechts gebeurt.
Je kunt geen beleid voeren als je wegkijkt van problemen. Integendeel, er ontstaan nog meer problemen. die je dus niet kunt zien omdat je de andere kant uitkijkt.
Is dat geen spiraal?
Wat is dat toch met al die Pieters?
De Belastingdienst: Tot op het bot toe verrot.
Nee maar die van FVD dat zijn pas echt racisten hoor!
Wellicht bedoelden ze daar zwart geld verdachte gevallen mee? Niet meteen de racisme kaart trekken, eerst onderzoek doen.
De mensen zijn gekwetst door het verkleinwoord. Chineesjes, zwartjes, Marokkaantjes, dametjes, homootjes. Gek, hoor. Negertje had toch ook iets liefs.
Alleen kleine blanken, daar is dan weer een uitzondering op, want niemand heeft het ooit over blankjes of witjes.
Als een groep marrokanen het zou hebben over witjes, zou u daar geen aanstoot aan nemen?
Noest! reageerde bij verkeerde 'guursel.. Zie hier boven/onder op 11:15.
@BobDobalina | 02-01-21 | 11:15:
Nee, ik niet. Maar er zal bij De Volkskrant of Trouw vast wel een gekleurde redacteur zijn die namens mij tegen zulk neerbuigend taalgebruik zal protesteren.
@JvanDenter Lulletje rozenwater kan dan wel weer...?
@JvanDeventer | 02-01-21 | 11:20: ik zou er niet wakker van liggen, maar ik denk niet dat men dan positief over blanken spreekt.
@BobDobalina | 02-01-21 | 11:15: Ik niet waarom ben blank maar door een ziekte heeft mijn huid de kleur van een indo en ben daarop nog nooit gediscrimineerd.
ik koop mijn schoenen altijd bij zwartjes. wat is het probleem?
Ik laat de mijne daar poetsen...
Mag dat dadelijk nog wel zwarte schoenen of is dat ook discriminatie, vragen, vragen.
"Zwartjes" een term die waarschijnlijk door 80% van de bevolking gebruikt wordt zonder discriminerend bedoeld te zijn, nou moeten die hufters van de belastingdienst flink gebashed worden voor de bende die ze van die toeslagen affaire gemaakt hebben maar makkelijk scoren met dit woord is iid te makkelijk.
Snel, nu het nog kan: nl.wikipedia.org/wiki/Tien_kleine_neg...)
Binnenkort mag ook dit niet meer publiekelijk worden getoond.
#Geschiedvervalsing Door Middel Van Censuur
@EEnzame SchizofrEEN | 02-01-21 | 11:15: Ook zoiets ja, een wonder dat ook dit soort "verschrikkelijke" dingen nog op YT te vinden zijn:
www.youtube.com/watch?v=_tuu5YtkPIo&a...
Feit wordt nu dat goedwillende ambtenaren die een gezonde dosis wantrouwen hebben bang zijn voor fout te worden bestempeld, zich ‘overgeven’ zodat fraude weer toeneemt.
Ben ik ook bang voor. Fraude die zich via nationaliteit organiseert mag niet als zodanig benoemt worden, terwijl dat juist zo vaak gebeurt.
Hele politieke bende houdt zich op de achtergrond, verkiezingen naderen, liever geen woord erover in de media. Blijf roeren, GS. Desnoods met wat vaseline.
Vaseline? Ben je gek? Straks gaan de heren politici het nog lekker vinden... Maar inderdaad, goed blijven roeren.
Gewoon het spiegelen van de term "Tatta's" dat je om de oren krijgt
Ik noem mijn lul altijd BBC...
Verloren onschuld
Is hij afgestorven?
Cultural appropriation!
1 of 2 of 3 of news ?
Ach, zolang Rutte en de VVD en D66 gewoon iedereen in het kabinet zover krijgen om te zwijgen, kunnen ze alles onder de pret houden.
Gelukkig is Rutte de meest eerlijke en integere minister president ooit, en zal hij nooit onwaarheden spreken of liegen. Dus het komt wel goed.
En we hebben gelukkig ook onze VVD influencer(s) hier onder onze reaguurders. Wordt dat ene account bedient door meerdere personen?
Welk bedoelt u? Beste Landgenoten of Kuifje (of nu weer zonen van K.)?
@EEnzame SchizofrEEN | 02-01-21 | 11:13: Kuifjes stijl is heel herkenbaar. Het lijkt me sterk dat je dat met meerdere mensen zo consistent kunt doen.
Hij denkt en typt gewoon snel.
@zwaaropdehand | 02-01-21 | 11:35: Eerder dwangmatig.
@zwaaropdehand | 02-01-21 | 11:35: ik herken duidelijk verschillende stijlen.
De belastingdienst durft de zaken tenminste te benoemen.
De blauwtjes tegen de zwartjes....
'Zwartjes', poeh, toe maar. Ik durf dit niet te zeggen.
De klokkenluiders kunnen enkel nog via omwegen dit soort interessante info bekend maken.
En de pijlen enkel op dit kabinet richten is, hoe begrijpelijk ook, niet de hele oplossing. Op die ministeries zitten in de hogere regionen, als ik het zo goed begrijp, zat mensen die daar eigenlijk niet hadden moeten zitten en die er fijn blijven zitten, omdat ze zich veilig achter de ministers en stassen kunnen verschuilen.
Wanneer gaan er nou eens koppen rollen ? Ze verdienen toch zoveel want "eindverantwoordelijk " ? Dan mogen ze nu wegens bestuurlijk falen direct opstappen, en zonder recht op uitkering !
Uiteraard zijn de 'eindverantwoordelijken' de sjaak... Maar die krijgen hun informatie vanuit de ministeries, waar ook de échte veroorzakers zitten.. En de kans dat een minister / stas voldoende kracht heeft om een DG van een ministerie aan te pakken, is nul komma niks.
Erik de Zwartjes?
Sjaak.
Weet je wat ook veel zou helpen? Als al die ‘zwartjes’ niet zo massaal de sociale dienst zouden flessen. Dan werden ze ook niet vanzelf verdacht.
Een vriend van mij onderzoekt de -grotere- fraudegevallen bij een bekende zorgverzekeraar. Hij zegt dat zo goed als alle van deze fraudegevallen door allochtonen gepleegd worden. Turken blinken uit. Dan is het ook niet raar dat mensen die jaar-in, jaar-uit hiermee geconfronteerd worden op zeker moment een patroon gaan zien.
Vooroordelen worden uiteindelijk feiten als er niet over gesproken mag worden.
@piet7003 | 02-01-21 | 11:05:
Vooroordelen die elke keer worden bevestigd, zijn geen vooroordelen
Ik kan dat beamen vanuit mijn eigen werkachtergrond. Waarschijnlijk zat de belastingsdienst zeer wel op het juiste spoor door zo te denken. Maar je mag in een democratische rechtststaat als belastingdienst niet zomaar handelen op dat denken. En daar gingen ze de fout in en daar moet terecht koppen voor rollen.
Dan hoef je nog steeds geen 'zwartjes' te zeggen. Maar u hebt ook wel weer een punt. Als ik moet kiezen tussen patroonontkenning en af en toe een fout woordje gebruiken, dan wist ik het wel.
Maar liever geen van beide.
Daar wordt niets over gepubliceerd.
Het verhaal gaat ook dat het merendeel van de coronna besmettingen in de randstad van allochtone herkomst is.
Als je niet benoemt dan weet je het niet. Je krijgt dan snel een willekeur van beleid.
Je kunt er op rekenen dat zaken fout gaan.
Ik had een keer een project in Istanboel bij Turkcell (mobiele provider). Ik vroeg tijdens een grote meeting in al mijn onschuld "Waarom hebben jullie hier geen abonnementen met gratis telefoon?". Het werd even stil en toen brak massaal gelach uit. Later legde iemand uit dat Turkcell ze dan net zo goed gratis kan uitdelen zonder abonnement.
Heel goed om op basis van precedenten gericht te blijven zoeken!
Alleen loop je het risico beroepsblind te worden en op basis van aannames te gaan werken. En dan loop je risico's.
Ofwel, in mijn ogen prima dat turken 'automatisch' scherp tegen het licht worden gehouden, maar altijd uit blijven gaan van onschuldig tot tegendeel bewezen. En pas dan keihard aanpakken. Eerder niet.
Dan ga je dat zorgvuldig onderzoeken en geef je mensen een eerlijke kans hun onschuld te bewijzen. Geen reden voor discriminerende taal en knevelarij.
Maar goed, daar heeft de BD-Toeslagen natuurlijk helemaal geen mankracht/budget voor gekregen.
Precies. Ik wacht nog op de eerste Turk, Marokaan en zigeuner die de "vooroordelen" die,wij hebben weten te ontzenuwen
Waar we nooit iets van vernemen, is het feit hoeveel van deze groep daadwerkelijk de boel hebben geflest. Die staan nu waarschijnlijk te popelen om nog eens 30K als "beloning" te mogen toucheren...
Dat zijn overigens gewoon de aanstichters van deze ellende.. Het heeft ooit flink gerookt en daar zijn de verantwoordelijke instanties vol op gedoken. Terecht of -achteraf bezien- soms onterecht, er was wel degelijk wat aan de hand.
@ du Roi Soleil: ik hoor exact hetzelfde van een kennis bij een grote reisverzekeraar.....
@theo-is-dood | 02-01-21 | 11:56: ik ook van iemand die werkt bij auto verzekeringen.
Deze toeslagenaffaire blijft maar stinken.
Tijd om die beerput een helemaal te legen.
Dat kan feitelijk alleen als alle verantwoordelijken een schop krijgen.
En de vraag is wie die schop gaat geven want dit dossier zit tot aan Rutte toe verweven....
Zolang de kiezers toestaan dat Rutte het weglacht, gebeurt er niets.
Die stukken zullen wel niet openbaar worden vanwege 'petsoonlijke opvattingen'.
De term Zwartjes zwart lakken.
WOBception.
De linkse kerk houdt dit natuurlijk op als institutioneel racisme. En weet je wat, ze hebben gelijk dit keer. Uitroeien deze kutzooi. Waarom deze individuen niet strafrechtelijk worden vervolgd is me een raadsel.
Zwartjes is niet racistisch, negertjes wel.
Nooit begrepen, maar waar want Quinsy en consorten zeggen het.
Negertjes is ook niet racistisch volgens de definitie van "neger":
"Neger is een aanduiding voor een lid van een groep donkerhuidige mensen die oorspronkelijk afkomstig zijn uit Afrika ten zuiden van de Sahara."
Nou breekt mijn klomp, zou het dan toch aandachttrekkerij zijn van Quinsy en consorten?
Ik denk dat het met racisme net zo is als bij belediging: het gaat om de context. Het woord pannenkoek is ook objectief gezien niet beledigend maar wordt in mijn omgeving bijna uitsluitend als belediging gebruikt. Ik vrees, gelet op mijn ervaringen met ambtenaren van de belastingdienst dat ‘zwartjes’ hier niet op een positieve wijze wordt gebezigd. Zeker het verkleinwoord doet vermoeden dat we met bijzonder dom volk hebben te maken.
Dat is iets van de laatste 10 jaar. In mijn jeugd was 'zwarte' racistisch en 'neger' juist weer niet. Kortom, het is afhankelijk van de huilstruiken van dienst wanneer welk woord wel en wanneer niet racistisch is.
REAGEER OOK