achtergrond

Geenstijl

Alexandra van Huffelen betaalt factuur niet, DigiD helpdesk onbereikbaar

Reageert ook niet op aanmaningen

Het is zwarte woensdag 1 maart. Honderduizenden Nederlanders proberen hun aangifte inkomstenbelasting in te dienen via DigiD. Overheid en ICT is nooit een winnende combinatie geweest dus het hele systeem gaat uiteraard plat, de telefonische helpdesks ook nog eens onbereikbaar. Vier maanden later is de oorzaak bekend en die zal u niet onbekend in de oren klinken: 'de storing ontstond door een combinatie van factoren, waaraan menselijke fouten ten grondslag lagen'. Een technische instelling stond verkeerd waardoor de verbindingen met DigiD onbedoeld werden 'gelimiteerd'. Dus iedereen en z'n oude moeder ging naar de DigiD-app waar helaas óók wat schortte aan de configuratie. Logius - de immer falende club van het ministerie van Binnenlandse Zaken verantwoordelijk voor zaken als DigiD - belooft beterschap, schrijft staatssecretaris Digitalisering Alexandra van Huffelen (D66) deze week aan de Tweede Kamer. Maar verderop in die brief staat nog iets anders: Van Huffelen betaalt haar rekeningen niet, wat de onbereikbaarheid van de helpdesks verklaart.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.