Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Kabinet loog over discriminatie Belastingdienst

Hé, een overheidsdienst vol mensen met foute sympathieën

Social

Dat Rutte zegt: "Na constructief gesprek met de vorige week begonnen onderzoekscommissie heeft het bestuur van Nederland vandaag besloten voor de duur van het onderzoek tijdelijk terug te treden om elke schijn van belangenverstrengeling te voorkomen. Wij zien de resultaten met vertrouwen tegemoet en zullen uiteraard alle medewerking verlenen. Ook het bestuur van de vvd is geconsulteerd en kan met deze handelswijze volledig instemmen."

En dat wij dan zeggen: "Niks uitstekend. Niks direct doorpakken. De conclusies liggen er al. Gewoon keihard aanpakken, opdoeken en mensen royeren. Ten minste de daders dan hè. Zeg het er maar even bij voor de zekerheid."

Dat zal wel niet hè?
SPOORBOEKJE POK: We zijn net begonnen met  Frans Weekers (wie?) en dan vanmiddag Wiebes (!) en Asscher (!)

Reaguursels

Inloggen

Goh, Asscher heeft alwéér ergens spijt van... nu weer van zijn eigen wet (!).
Eerder zat hij ook al op een zielig toontje -ik dacht ooit bij Buitenhof- te verklaren dat hij spijt had dat hij 'mee was gegaan' met het zo snel en zo fors verhogen van de pensioenleeftijd...

Zou zo iemand zichzelf nou nooit afvragen "ben ik eigenlijk wel geschikt"?

Wering | 23-11-20 | 18:25
-weggejorist-
blackprivilegematter | 23-11-20 | 18:20

Eerst miljoenen weggegeven aan Bulgaren met terugwerkende kracht, over een periode waar de betrokken Bulgaar niet eens een bsn nummer had. Daarna dat geld niet terug vragen of krijgen. Strafrechtelijk bijna helemaal niet vervolgen.

Zodra de poep de ventilator raakt het kantoor uitrennen, jezelf op het paard tillen en als een ridder razzia’s en represailles gaan houden onder andere toeslagaanvragers. Ik zie nog steed reaguurders die onder een steen geleefd hebben en niet weten dat hier eerlijke ouders tussen zitten die NIETS misdaan hebben, behalve een tweede nationaliteit, verkeerde dossiertje of woonachtig in de verkeerde wijk.

Dit niet vervolgen van criminelen plus afpersen van eerlijke burgers was al vijf jaar bekend, ook bij topambtenaren en ministers. Ik hoop echt dat rechters stoppen met het geloven van ambtenaren. Laat ze iedere fraude maar aantonen bij de strafrechter. Dan gaan de goede vrijuit, en de slechte de cel in. Nu krijgen de goede een faillissement en de slechte een ton cadeau.

Ooit gingen boeren tachtig jaar in opstand vanwege een tiende penning. 10% belasting was te veel. Nu ervaren mensen zo’n belasting op arbeid dat ze subsidies nodig hebben voor zorgverzekering, kinderen, huur en kinderopvang. Vooral die laatste kan bij vijf jaar, 55 uur per week, 47 weken per jaar, 6 euro per uur en een paar kinderen oplopen tot een tonnetje. Besef dat deze mensen een marginale belastingdruk ervaren oplopend tot 88%. Verdienen ze een euro extra gaat 88 cent naar extra inkomenstenbelasting en minder toeslag. Dat is centraal gestoorde extreme belasting van arbeid.

Deze diensten en kabinetten hebben gelogen tegen de wetgever en de rechtbank. Slachtoffers die niets misdaan hebben en geen uitweg meer zagen hebben zelfmoord gepleegd. Mark Rutte en Lodewijk Asscher hebben bloed aan hun handen. Betaal en treed af!

Feynman | 23-11-20 | 16:59 | 1
-weggejorist-
blackprivilegematter | 23-11-20 | 18:22

Er zal toch iemand met de billen bloot moeten , immers het leed is TE groot om dit zomaar weg te duwen in een lade en aangezien Rutte het 11tal leid zal hij zeer zeker flink aan de tand gevoeld moeten worden al hoe wel ik wel hier mijn twijfel over heeft en een die de laagste functie heeft wordt geslachtofferd

witchmaster | 23-11-20 | 12:59 | 1
-weggejorist-
blackprivilegematter | 23-11-20 | 18:23

Zit nu even stukje van verhoor staatssecretaris Weekers te kijken. Hij zegt dat hij van niks wist en ambtenaren zeiden vorige week tegenovergestelde. Kan niet allebei waar zijn en er wordt vermoedelijk dus gelogen onder ede.

Diederik_Ezel | 23-11-20 | 12:47 | 4

I do not recall the situation. Waar kennen we dat ook alweer van.

_pacman_ | 23-11-20 | 13:18

@_pacman_ | 23-11-20 | 13:18: Draaikonten: de van Kooten en de Bie verhoren. Verplichte studie kost bij bestuurskunde.

Peerkeoud | 23-11-20 | 13:49

@van Oeffelen | 23-11-20 | 13:10: Tuurlijkalles wat betreft onze held Rutte kan niet anders dan geweldig zijn en ieder tegenbewijs uiterst mager.

bijna_raak | 23-11-20 | 16:58
▼ 1 antwoord verborgen

Waar je eigenlijk nauwelijks meer iets over hoort is de omvang van de daadwerkelijk gepleegde fraude. Er zijn beduidend meer benadeelden dan degenen die vals beschuldigd zijn.

Schulzie | 23-11-20 | 12:15 | 2

De benadeelden zijn alle brave belastingbetalers op wie de geslaagde fraude wordt verhaald.

_pacman_ | 23-11-20 | 13:19

@_pacman_ | 23-11-20 | 13:19: Exact, maar dat wordt weer bekwaam onder de mat geveegd. De schadevergoedingen aan de gedupeerden komen overigens ook daar vandaan.

Schulzie | 23-11-20 | 13:21

Als je er als groep/soort moreel gezien totaal geen moeite mee hebt om de overheid te flessen.... Sterker: het als uitdaging ziet. Dan krijg je dit soort dingen toch? Gefaciliteerd door bureautjes die zeggen dat je een sukkel bent als je het graties geld laat liggen.

apek00l | 23-11-20 | 11:48 | 3

En uw punt is....?

serieusgenomen | 23-11-20 | 11:50

Dat hij gelijk heeft.

uisge baugh | 23-11-20 | 12:16
-weggejorist-
blackprivilegematter | 23-11-20 | 18:24

Weekers wordt filosofisch als hij weifelt over het antwoord op een vraag: "Soms zijn vragen simpeler te stellen dan het antwoord dat gegeven kan worden." Belhaj: Daar kan ik begrip voor tonen, maar ik wil een antwoord op mijn vraag. Weekers: "Dan moet ik zeggen: dat weet ik niet" hahahahaha lolzzz

witchmaster | 23-11-20 | 11:47 | 1

Wij van WC-eend controleren elkaar voor de bühne, echt he... die gaan elkaar niet afvallen, maak u maar geen illusies...

serieusgenomen | 23-11-20 | 11:49

En alles onder auspiciën van de Neo-Liberale Oppertalibannert Rutte.
Maart 2021 iemand..... ?????

Lenco | 23-11-20 | 11:42 | 3

‘If Voting Made a Difference, They Wouldn’t Let Us Do It’ - Mark Twain.

serieusgenomen | 23-11-20 | 11:45

Ja, smeerlap nr. 1, die overal van af weet glibbert er natuurlijk weer tussendoor. Man, wat hoop ik dat ze die leugenaar er eens uit trappen.

jansma28542681 | 23-11-20 | 11:54

Daarom geen bindend referenda?

Hopper8877 | 23-11-20 | 11:55

Het is meer dan logisch dat mensen met een dubbel paspoort beter worden gecontroleerd op onroerend goed in het buitenland ivm betere contacten / wortels in het buitenland (land van het andere paspoort). Maar als er geen sprake is van ontduiking dan moeten zij als iedere andere Nederlander behandeld worden.

kortebroek | 23-11-20 | 11:40 | 3

Juist ja, ontduiking is bij wet verboten aber, ontwijking niet.... of geldt dit alleen voor multinationals...?

serieusgenomen | 23-11-20 | 11:47

In Amsterdan wil de gemeente de migranten nog beter gaan behandelen.Beter gaan behandelen betekent dat het dan ons 100 miljoen gaat kosten of meer dan 1 miljard?Hoeveel kost de diefstal ons al in Amsterdam?

Hopper8877 | 23-11-20 | 11:53

@Hopper8877 | 23-11-20 | 11:53: U weet uit welke stad Wiebes en Asscher afkomstig zijn ? Die zijn al jaren NL vakkundig aan het slopen....

serieusgenomen | 23-11-20 | 11:57

Maar, waarom zitten daar geen leden van de 2e kamer die ondervraagd worden? Zij hebben immers met wetten, moties en andere ongein deze ellende veroorzaakt. Dat iets onuitvoerbaar wordt, waarom ligt die verantwoordelijkheid niet bij zij die de wetten maken en voor die wetten stemmen in het parlement?

Old_Spice | 23-11-20 | 11:39 | 2

Even door de zure appel heen bijten, dat begint vanmiddag al..... ook al wordt dan ook daar "bezijden de waarheid" (uitspr. van Agt) gesproken. Gevalletje "wij van WC-eend..." zeg maar...

serieusgenomen | 23-11-20 | 11:43

Dat met die dubbele nationaliteit gaat nog eens een dingetje worden

apek00l | 23-11-20 | 11:26 | 2

Het gaat om loyaliteit, begrip en "meedoen" cq integratie. Als we hier constateren dat we te maken hebben met lieden die niks van de NL overheid begrijpen, loyaal zijn aan Ankara en Casablanca en verder in hun eigen clan leven dan is dat gewoon foute boel.

van Oeffelen | 23-11-20 | 11:40

@van Oeffelen | 23-11-20 | 11:40: Nee, dat heet beleid....

serieusgenomen | 23-11-20 | 11:44

Weekes nu gehoord. Wat een faalhaas.

RGV42 | 23-11-20 | 11:23

Alle ambtenaren hebben als voornaamste doel in hun werk vooral niet de minister in verlegenheid brengen. Dus alles wat tot vervelende vragen kan leiden in de 2e kamer wordt zoveel als mogelijk weggemoffeld.

rman | 23-11-20 | 11:21 | 1

Zeg maar gerust ALLES weggemoffeld....

serieusgenomen | 23-11-20 | 11:40
-weggejorist-
Conifeer | 23-11-20 | 10:57 | 2

Mooi zo, aanpakken die gluiperds.
En dan gelijk door met een onderzoek naar de malversaties van Nijpels. De oppergluiperd.

ZZP-er | 23-11-20 | 10:54 | 7

Dream on...

serieusgenomen | 23-11-20 | 11:38

Heeft die Robin van Linschoten nou nog in de bak gezeten?Vanwege die belastingfraude van 100.000 euro?Of heeft de VVD haar macht bij de rechter gebruikt?Taakstrafje?Is dat diezelfde rechter(D66?) die achter Wilders aanjaagt?

Hopper8877 | 23-11-20 | 11:42

@Hopper8877 | 23-11-20 | 11:42: Het antwoord was nee, is nee en blijft nee (om het maar eens op zijn Opsteltens te zeggen). En u bent af...

serieusgenomen | 23-11-20 | 11:54
▼ 4 antwoorden verborgen

"Kabinet loog over discriminatie Belastingdienst"

Tja, goed geinstrueerd door het hoofd van het kabinet en super leugenaar, Mark Rutte!

Drunken_Pumpkins | 23-11-20 | 10:54

Stop met het vergoeden van de kinderopvang als het salaris van de minst verdienende ouder in de buurt ligt van wat het de samenleving aan opvangtoeslag kost.
Want een ouder die 20K verdient en daardoor de samenleving 50K aan toeslagen kost is natuurlijk pure waanzin.

2voor12 | 23-11-20 | 10:53 | 7

@grindbak | 23-11-20 | 10:59:

Ja maar ambtenaren gaan zichzelf niet ontslaan en die zijn toch de baas in Nederland.

Conifeer | 23-11-20 | 11:05

Progressiviteit mag wat kosten mensen! En bovendien groeit ons GDP geweldig van op elkaars kinderen passen. Wat eerst binnen het gezin plaatsvond is nu allemaal GDP, mooi hè? Alleen jammer dat die kinderdagverblijven inmiddels een uitwijk hebben genomen naar belastingparadijzen.
www.taxlive.nl/nl/documenten/nieuws/g...

Joris Beltsin | 23-11-20 | 11:15

@Conifeer | 23-11-20 | 11:05: O nee ? Die hebben voor zichzelf buitengewone goede regelingen verzonnen " Naast de WW-uitkering kunnen ambtenaren ook nog recht hebben op een bovenwettelijke uitkering. De bovenwettelijke uitkering is een soort compensatie voor het verdwijnen van de wachtgeldregeling."

ontslag-krijgen.nl/ontslag/ontslagrec...

serieusgenomen | 23-11-20 | 11:37
▼ 4 antwoorden verborgen

WAT zullen de kamerleden een geheugen stoornis hebben door de verhoren van de hoorzitting en zullen ook een beetje verantwoord liegen.

gerrit5042 | 23-11-20 | 10:48

En: kabinet loog over onderzoek MH17.

Leffe Blonde | 23-11-20 | 10:44 | 8

@Glasgow Argus | 23-11-20 | 10:52: Ach, ik weet wie het zegt.

Rest In Privacy | 23-11-20 | 10:54

@Leffe Blonde | 23-11-20 | 10:52: dat vind ik nog steeds het grootste probleem. We kunnen in toekomst zo weer boven oorlogsgebieden gaan vliegen, niemand die daar voor wordt bestraft.

Gandalph | 23-11-20 | 10:59

@Glasgow Argus | 23-11-20 | 10:53: Vergeet bellingcat niet, dat stelletje amateurs zijn ook "graag belagnrijk".....

serieusgenomen | 23-11-20 | 13:19
▼ 5 antwoorden verborgen

Hoe zat het eigenlijk met die malafide bureautjes die de papierwinkel afhandelde? Daar hoor ik niets meer van. Ik hoor alleen van onschuldigen, maar zaten er ook nog daadwerkelijk schuldigen tussen?

Wachtmaar! | 23-11-20 | 10:44 | 1

Nee joh dat was het systeem ofzo. Slachtoffers is wat we willen zien, elke dag in tranen met tuiten op de treurbuis!

Joris Beltsin | 23-11-20 | 11:41

Binnenkort ook: kabinet loog over feiten onder de coronamaatregelen.

DeAapUitDeMouw | 23-11-20 | 10:43 | 5

@BrutusBosch | 23-11-20 | 10:48: En aangezien ALLE vrouwen zich opmaken of enge dingen verdoezelen en vaak "bezijden de waarheid" (uitspraak van Agt..) spreken.... mooi voorbeeldje Zweedse parlement. Zit vol met vrouwen, een teringzooitje daar.... man man man....

serieusgenomen | 23-11-20 | 10:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Ongelooflijk dit. Typisch Nederlands. Resumerend: politieke activisten als Omtzigt en Renske hebben een beeld neergezet waarbij de NL overheid zich zelfs nog schuldig moet voelen voor lieden die zelf de regels en werking van die overheid niet begrijpen, maar wel donders goed in de gaten hadden dat er geld te halen viel. Enkelen struikelden in de aanvraagprocedure door gebrek aan inzicht, scherpte en begrip, anderen wendden zich tot dubieuze tussenpersonen met als resultaat een enorme flop. En daar is de belastingdienst allemaal verantwoordelijk voor en de overheid moet zich schamen? Te bizar en schandalig voor woorden. Ondenkbaar zoiets in Zwitserland.

van Oeffelen | 23-11-20 | 10:43 | 3

Ze krijgen hier sinds vandaag bijstand van de stichting slachtofferhulp. Misschien kunt u nog bepleiten of het Zwitserse Rode kruis hier noodhulp kan komen verstrekken aan de lang-gelakte-nageltjes dames, die ook Feynman hier als 'zielige en uitgebuite arbeiders' afschildert.

Joris Beltsin | 23-11-20 | 10:46

Daar heb je zeker een punt. Maar ja, iedereen is tegenwoordig slachtoffer en krijgt alle ruimte en tijd om in het openbaar te gaan huilen en klagen.

Rest In Privacy | 23-11-20 | 10:48

@Kuifje-naar-Brussel | 23-11-20 | 10:48: intern binnen het CDA wordt Omtzigt deze kruimel gegund, maar is men wel degelijk op de hoogte van wie werkelijk dader en slachtoffer is. Hier zal geen CDA bewindsman iets overkomen.

van Oeffelen | 23-11-20 | 10:53

Dus de premier, de eerste minister en man van het hele volk, consulteert het bestuur van de vvd om te kunnen zeggen dat alles goed is?????

Leffe Blonde | 23-11-20 | 10:43

Als de toeslagenaffaire iets duidelijk maakt is dat dit systeem failliet is. Uit het relaas van een zielige klaagmevrouw maak ik op dat zij in 5 jaar tijd meer dan 100k toucheert om haar in een baantje van 25-35k bezig te houden. Met een dergelijk inkomen maakt zij vast en zeker nog aanspraak op zorg- en huurtoeslagen van 3-5k en betalen met zijn allen tot wel 25k per jaar voor dit 'slachtoffer'. En dat is allemaal rechtmatig, dus nog zonder fraude gerekend en reken maar dat die grootschalig is. Een huurtoeslag aanvragen kan zonder overlegging van het huurcontract en is online net zo gemakkelijk te regelen als bij Bol iets bestellen. De volgende maand staat het ongezien bijgeschreven op uw rekening. Ik roep in herinnering de Bulgarenfraude of allochtonen die hier van bijstand en toeslagen leven maar in hun land van oorsprong een huis bezitten, zoals de gemeente Eindhoven vaststelde. Echter het onderzoek van de gemeente was discriminatie en de opgeschorte uitkeringen moesten met terugwerkende kracht worden uitbetaald aan de fraude-Turken. Of de talloze Polen die lekker op WW-vakantie gaan in hun eigen land en PGB's ook al zo'n lekker broeinest van criminelen en uitvreters. Als klap op de vuurpijl zegt de Stichting Slachtofferhulp vandaag de slachtoffers van de toeslagenaffaire bij te gaan staan in de traumaverwerking. Hou toch eens op mensen! Wat in deze affaire ten onrechte niet is uitgekeerd is een druppel op de gloeiende plaat van wat elke dag frauduleus en malverserend wel wordt uitgekeerd. Dat is het probleem!

Joris Beltsin | 23-11-20 | 10:42 | 9

@van Oeffelen | 23-11-20 | 10:55: Ze begrijpen de overheid beter dan u en ik omdat misdadigers sluw zijn. Helaas voor hen in dit geval niet sluw genoeg.

Lupuslupus | 23-11-20 | 11:11

@Kuifje-naar-Brussel | 23-11-20 | 10:50: Erg makkelijk om het "Systeem" de schuld te geven, er zijn namelijk ook dingen die wel goed geregeld zijn. Het probleem, mijns inziens, is het NL volk die zelf, of door domheid/omwetentheid, maar steeds weer op dit zooitje schorremorrie blijft stemmen. Aan de andere kant ‘If Voting Made a Difference, They Wouldn’t Let Us Do It’ - Mark Twain. Is ook zo....

serieusgenomen | 23-11-20 | 11:14

En nu willen ze hun familieleden dmv. gezinshereniging ook naar dit land halen.Binnenkort dan 20 miljoen inwoners?Meesten dan met 2 paspoorten en 2 huizen( eentje in het moederland).En nu wil de SGP ook nog 1000 euro bonus geven bij het vierde kind.

Hopper8877 | 23-11-20 | 11:37
▼ 6 antwoorden verborgen

De Kamer lijkt dezer dagen altijd te liegen. Zouden aan het discriminatoire gedeelte wellicht dezelfde onderbuikgevoelens ten grondslag liggen die soms ook onder de bevolking heersen? In dat geval zou het misschien helpen om pijnpunten open en bloot te benoemen, bijvoorbeeld in statistieken, en niet simpelweg de goeien onder de kwaden te scharen.

MickeyGouda | 23-11-20 | 10:39 | 4

Om de hete brei heen blijven draaien vind ik toch net iets anders dan liegen. Die onderbuikkrampen hebben heel veel mensen. Het zal mij niet verbazen dat, ik noem maar iets, 75% van de toeslagenfraudeurs dat in meer of mindere mate ook echt viel aan te rekenen. En dat 25% het slachtoffer is van fouten of wat dan ook. Die 75% heeft onder een hoedje gespeeld met bureaus. Dat zegt mijn onderbuik.

Leptob | 23-11-20 | 10:55

@Hopper8877 | 23-11-20 | 10:48: Asscher wordt gespaard en heeft geheugenverlies op dit onderwerp, let maar op vanavond. M, OP1 en bij Beau geen kwaad woord over Asscher.

Jan70 | 23-11-20 | 12:12
▼ 1 antwoord verborgen

Als je zou weten hoeveel Turken een ouder of grootouder in huis hebben en bij die persoon “in dienst” zijn om vanuit de PGB iedere maand een aardig salaris betaald te krijgen (naast de huursubsidie, kindgebonden budget, kinderopvangtoeslag, WAO, WAJONG, AOW) dan zou je je dood schrikken.

grmblll | 23-11-20 | 10:38 | 7

PGB, Gastouderschap. Schei hiermee uit man. Ridicuul!

van Oeffelen | 23-11-20 | 10:58

Zolang het in de wet niet omschreven staat dat het verboden is om familieleden in dienst -en in huis- te nemen om tegen betaling verzorgende diensten te verlenen ( dat zogenaamde 'participeren' waarmee het kabinet mee liep te pronken) kan dat dus wel degelijk, en handelen mensen binnen de kaders van de wet. Ik ga er ook van uit dat er voor opa of oma een medische indicatie is afgegeven waaruit blijkt dat zij bepaalde zorg nodig hebben. De lancune ligt dus - als je het daarmee niet eens bent- bij de wetgever en de keurende instanties. Overigens ben je dan alsnog stukken goedkoper uit als dat opa en/of oma in het bejaardentehuis verdwijnt, want er wordt onmiddelijk gekort op aow, uitkeringen en andere heffingen als meerdere mensen in een huis gaan wonen.
Dat er misbruik ontstaat komt voort uit de enorme - vaak met elkaar in tegenspraak zijnde- regel en wettenbrij waarbij burgers met onbegrijpelijke wetgeving worden geconfronteerd.

me163komet | 23-11-20 | 11:17

@ Beefbus, ach, jij verwacht dat opa en oma automatisch vijf dagen per week gratis beschikbaar zijn om op de kinderen te passen zodat pa en ma beide kunnen werken voor meer luxe.

me163komet | 23-11-20 | 11:20
▼ 4 antwoorden verborgen

Wedden dat die Wiebes zegt dat iedereen schadeloos word gesteld en net zolang wacht tot iedereen dead is. Wat een enge man is dat toch. Die zou je je potlood nog niet uitlenen.

Tishetnetnie | 23-11-20 | 10:37 | 2

Zoals met de slachtoffers in Groningen. Of de schadevergoeding aan de overlevenden van de kampen, waar de NS ze 75 jaar geleden op eigen kosten naar toereed.

Piet Karbiet | 23-11-20 | 10:56

iknben bang dat je gelijk krijgt. Net zo lang rekken totdat mensen -om van de ellende af te zijn- een afkoopsommetje aannemen at slechts een klein deel van de schade vergoed.

me163komet | 23-11-20 | 11:22

Een tweede nationaliteit brengt risico's met zich mee. Dus logisch dat daar op wordt gecontroleerd. Alleen moet je daar wel eerlijk over zijn.

Rest In Privacy | 23-11-20 | 10:35 | 5

Daar zou je inderdaad eerlijk over moeten zijn, maar dat kan gewoon niet meer in deze tijd. Want alles, maar dan ook alles waar het er zelfs maar op lijkt dat de overheid personen met een tweede nationaliteit extra in de gaten houdt, roept alleen maar gebrul over discriminatie op.
En reken maar dat bepaalde nationaliteiten dit donders goed weten. En er gebruik van maken.

staat het bier koud? | 23-11-20 | 10:52

En daarom.... een enkele nationaliteit, weigert het land van herkomst die op te geven (Turkije, Marokko) om zo hier een vinger in de pap te houden, dan betalen ze er ook maar voor. Het is te gek voor woorden dat een kleinkind van een Turk die hier in 1965 ging wonen verplicht de Turkse nationaliteit krijgt en er over 18 jaar nog in Turkije in militaire dienst moet.

me163komet | 23-11-20 | 11:26
▼ 2 antwoorden verborgen

De overheid is toch niet verantwoordelijk voor de keuzes van burgers met "andere roots" die een bureau inschakelen om geld van die overheid te krijgen?

van Oeffelen | 23-11-20 | 10:33 | 3

Blijkbaar wel.

Rest In Privacy | 23-11-20 | 10:34

Juist van Oeffelen hier hebt u wel een punt!

aardv@rk | 23-11-20 | 10:37

De overheid biedt die gelegenheid/mogelijkheid dus is het antwoord ja. Iedereen had gewoon zelf zijn zooi moeten invullen.

Lupuslupus | 23-11-20 | 10:42

Het probleem zit aan twee kanten, dat de belastingdienst totaal verziekt is en gesaneerd moet worden laat onverlet dat er wel degelijk grootschalige fraude is in het toeslagencircus.
Huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag, hoeveel fraudezaken moeten er nog komen voordat we de conclusie gaan trekken dat het misschien niet zo goed werkt?
Geef belastingkorting of trek de eerste schaal flink omlaag ipv naïef met geld rond strooien.

Harry Turtle | 23-11-20 | 10:30

Mensen schakelen een tussenpersoon in om van de overheid geld te krijgen. De tussenpersoon is slordig, oneerlijk, malafide. Is dat het verhaal?

van Oeffelen | 23-11-20 | 10:29 | 5

@Lupuslupus | 23-11-20 | 10:45: Nederland telt ontzettend veel kappers en nagelstudio's. Een deel daarvan louter om geld wit te wassen.

Rest In Privacy | 23-11-20 | 10:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Asscher met zijn Kersttas. Dat er nog mensen op die ambtenaar stemmen. Ja maar hij is slim. Nou en? Beoordeel die man op zijn vele verkeerd gelopen projecten.

Piet Karbiet | 23-11-20 | 10:27

10 jaar pRutte. Er is in die tijd veel bereikt..
Laat me raden. Er komt een mea culpa en dat was het. Er gaat geen kabinet om vallen, geen bewindspersoon verder meer opstappen. pRutte lacht zijn straatje schoon. De ouders gaan niet schadeloos gesteld worden. Door rekken en valse berichtgeving dooft het interesse uit. Er gaat geen enkele ambtenaar ontslagen worden, laat staan vervolgd. En dan benader ik het nog positief. Sorry, glas, plas, was.

Frau Merkel | 23-11-20 | 10:26

Gastouderbureau???

van Oeffelen | 23-11-20 | 10:23 | 5

Volgens mij was een van de voorwaarden. Zelfs als je door opa en oma liet oppassen en daarvoor een vergoeding wilde krijgen, dat dit via een gastouderbureau geregistreerd moest worden.

Remmersmaak1 | 23-11-20 | 10:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Waarom dacht je dat het kabinet alleen nog maar in achterkamertjes vergadert? En dat nergens notulen van wordt bijgehouden.
Zo dat er helemaal niets vast ligt er wij de schuldigen niets kunnen verwijten.
Overigens heeft premier Rutte nog nooit ergens de waarheid over gesproken. Pathologische leugenaar. Ziekelijke afwijking van die man. Hij kan het liegen niet laten, maar dat komt in de politiek wel goed van pas.

Osdorpertje | 23-11-20 | 10:23 | 2

Plausible deniability is vaak net zo belangrijk als wel precies weten hoe iets zit.

van Oeffelen | 23-11-20 | 10:25

@van Oeffelen | 23-11-20 | 10:25: ignorance is bliss

Slough | 23-11-20 | 10:29

Het aloude "De kamer is niet ingelicht" spookje. Alsof die (ex)ambtenaren in de 2e kamer niet precies weten wat er aan de hand is op een ministerie.

Weet u:
- dat uw volksvertegenwoordigers voor 2/3 uit het ambtenarenbestand afkomstig is?
- dat het daarom al jaren geen reet meer uitmaakt waar je op stemt?
- dat het beleid daarom tot in de eeuwigheid links getint zal zijn.
- dat het aantal ambteneren alleen maar toeneemt?
- dat de werkelijke problemen van dit land nooit gaan worden aangepakt?
- dat ambtenaren zichzelf tot de intellectuele elite rekenen.
- dat ambtenaren neerkijken op gewone werkende mensen in de private sector?

Beefbus | 23-11-20 | 10:23 | 5

Ongeacht wie er minister of staatssecretaris is, er zit altijd een ambtelijke top met een bepaalde politieke agenda. Die kleuren het beleid zo in als ze willen, met hooguit nuances ingegeven door de regeringstypes. En als je er een PVV of FvD minister neer gaat zetten? Dan gaan ze die 100% zeker pootje lichten. Lekken, schandalen, werksfeer, ze hebben zoveel tools. En los dat maar eens op, want ongeacht dat ze haast straffeloos hun gang kunnen gaan, hebben ze een schat aan ervaring die je ook niet 100% missen kan... De intelligente staatsgreep voer je op dat niveau, niet op regeringsniveau.

BBRDWR | 23-11-20 | 10:44

@Beefbus | 23-11-20 | 10:35: Ik mis de optie
-Volksopstand (leve de guillotine)
-militaire junta (leve de kolonels)
-Pol-Pot regime (ben je in ieder geval van al je ambtenaren af)
-dijken doorsteken (leve de tijgerhaai)
-

Abject | 23-11-20 | 10:45

@Abject | 23-11-20 | 10:45:
Stuk voor stuk valide opties. Mao had er ook een:
- verplichte arbeid op het platteland voor de ambtenaar, onderbroken door vernederingssessies en zelfkritiekgelegenheden.

Beefbus | 23-11-20 | 11:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Je kunt als Omtzigt witheet worden over het achterhouden van informatie in dit gitzwarte dossier van knevelarij door de Belastingdienst maar dan nog halen ze allemaal stuk voor stuk de schouders op: och. Dan ben je als land wel politiek feitelijk al failliet.

Jan, Leiden | 23-11-20 | 10:21 | 1

"Renske en ik". Laat ons niet lachen.

van Oeffelen | 23-11-20 | 10:26

De overheid is niet de oplossing maar onderdeel van het probleem.

DooieKapotte | 23-11-20 | 10:16 | 5

@onesizefitsall | 23-11-20 | 10:21: er is helaas geen sprake van een werkelijke democratie. Oplossing: directe democratie (referenda en direct gekozen bestuurders) en niemand in de regering/kamers en overheid blijft langer dan twee periodes van vier jaar in dienst. En het Europa van Freddy Heineken lijkt me ook een goede toevoeging hierop.

Santoku | 23-11-20 | 10:27

@onesizefitsall | 23-11-20 | 10:21:
De overheid is een samenwerkingsverband van voornamelijk linkse mensen dat haar kerntaken over de laatste 50 jaar geleidelijk heeft vervangen met een nieuwe set taken die voornamelijk gericht zijn op zelfinstandhouding en vergroting van de staatssector plus het verwezenlijken van voornamelijk links activistische agenda's.

Beefbus | 23-11-20 | 10:30
▼ 2 antwoorden verborgen

Nederland. Ha. Elk ander land de maat nemen maar ondertussen. Ga je schamen in een hoekje. Het is bij het misdadige af. Heeft Noord-Korea al geinformeerd naar de werkwijzen.

DrachiR | 23-11-20 | 10:15 | 3

Wij gebruiken noord Korea als gidsland. We vragen hen voornamelijk voor inspiratie...

peterdh | 23-11-20 | 10:17

Noord-Korea heeft alle ter zake doende vertrouwelijke stukken allang gedownloaded want zelfs Noord-Korea lacht om de Nederlandse cybersecurity-levels.

onesizefitsall | 23-11-20 | 10:19

Inderdaad, de vingerwijzers. Ik zie nu het vingertje van Yasser Klaver voor me... iets met minstens drie vingers die naar zichzelf toe wijzen.

Santoku | 23-11-20 | 10:29

Saneren! Tot de grond toe afbreken en opnieuw opbouwen! Heel die die VVD, incl. de jongerentak!

Timide_Aso | 23-11-20 | 10:13

Dus binnenkort:

Wiebes (VVD) wordt Burgermeester in ........

Ascher (PvdA) wordt Burgermeester in ........

Daar gaan de VVD en PvdA weer direct doorpakken!

Drunken_Pumpkins | 23-11-20 | 10:13 | 2

Wiebes zal wel ergens in de provincie belanden, maar Asscher, die gaat zonder twijfel naar Amsterdam. Halsema kennende breekt ze weer haar belofte en gaat ze na de verkiezingswinst van GroenLinks weer terug de politiek in.

Abject | 23-11-20 | 10:24

@Abject | 23-11-20 | 10:24:
Dan kan hij afmaken waar hij aan begonnen was.
Amsterdam verder de afgrond in duwen.

JanVergoor | 23-11-20 | 10:46

Opnieuw komt een schadelijk effect van de mogelijkheid tot het hebben van een tweede nationaliteit aan het licht.

JvanDeventer | 23-11-20 | 10:12 | 2

Andere discussie, maar dubbele nationaliteiten zijn sowieso een gruwel.
Wat mij betreft zijn er 2 eind-opties (tijdelijke opties als verblijsstatussen, vluchtelingstatus, etc zijn een verhaal apart):

1: Onbeperkte werk/verblijfs vergunning. Je betaalt alleen inkomstenbelasting. Geen sociale premies. Je hebt geen recht op wat voor uitkering/subsidie dan ook. Je bent geen Nederlander, en hebt dus ook geen passief en/of actief kiesrecht.
2: Nederlandse nationaliteit. Je hebt geen andere nationaliteit, je ben geïntegreerd, je spreekt Nederlands. En wordt op alle fronten als Nederlander behandelt (inclusief uitkeringen enz).

Absoluut niet: 2 nationaliteiten, afhankelijk van hoe het uit komt. En de subsidietiet draait op volle toeren.
Sowieso niet: 2 nationaliteiten waarbij de andere nationaliteit niet meewerkt. Marokko en Turkije werken niet mee met vastgoed onderzoek. prima. Dan val je, sowieso buiten alle subsidie regelingen. (En betaal je volle belasting en sociale premies)

TheEgg | 23-11-20 | 10:53

@TheEgg | 23-11-20 | 10:53|
Ho, ho, nu gebruikt u logica en daar doen ze in die Overheidsregionen niet aan. Het is goed riemen snijden van andermans leer.

Sjefke7807 | 23-11-20 | 11:17

Is er een vergelijkbaar onderzoek naar klanten van bureau' s die zich hebben toegelegd op het aanvragen en beheren van Persoons Gebonden Budgetten?

Erg benieuwd wanneer je daar een extra laag van onderzoek overheen legt, van dubbele nationaliteit (ethniciteit is nogal lastig te verkopen, want rassies) als "objectief criterium".

Zo is er sinds de toeslagen-gekte een hele industrie ontstaan voor het leegmelken van het systeem in dit land. De belastingdienst moet daarom gesloopt worden, want te zeer begaan met de eigen taak.

De toeslagen, meneer, die blijven. Je denkt toch niet dat we een probleem bij de bron gaan aanpakken?

Glasgow Argus | 23-11-20 | 10:12 | 2

Breek me de bek niet open over het PGB. Toen wij een bedrijf hadden, hadden we een werknemer die steeds verder afgleed. Dronken in de bedrijfsauto.
Is nu bijna miljonair in de zorgsector. Je hoeft niks te kunnen schijnbaar.

J.Cash | 23-11-20 | 10:16

Waarom staat elke medewerker van het CAF team niet voor de rechter, net zoals de top van de Belastingdienst?
Dood door schuld b.v.

filosofem | 23-11-20 | 10:11 | 1

" net zo als de top van de belastingdienst"

Oh? Staan die voor de rechter? ik dacht dat die voor een zg parlementaire 'mini enquette' staan. En een goed gebruik is dat hetgene wat voor een parlementaire enquette is behandeld niet meer voor de (straf)rechter gebracht kan worden.

me163komet | 23-11-20 | 10:20

Weer zo`n nutteloos onderzoekje voor de buhne. Koppen zullen er weer niet rollen

jack_gouda | 23-11-20 | 10:10

“ Toeslagenaffaire: Kamer onvolledig geïnformeerd over gebruik tweede nationaliteit”
Wat is nou de tweede nationaliteit?

J.Cash | 23-11-20 | 10:04 | 2

Daar waar je hart ligt, de eerste is waar je je hand ophoud.

Sarcastica | 23-11-20 | 10:16

Jammer dat ik vanmiddag niet thuis ben, had Wiebes en Asscher gaarne zien stamelen, hakkelen en zweten terwijl zijn geheugen hem plots in de steek laat, zoals dat gebeurde bij het verhoor van Leijten door Leijten afgelopen donderdag.

Abject | 23-11-20 | 10:04

Ik verwijt niemand onderbuikgevoelens. Ik zit er zelf ook mee.

Leptob | 23-11-20 | 10:02

"Dat is wat ik bedoelde, denk ik" hoorde ik Weekers zojuist al zeggen.

BrutusBosch | 23-11-20 | 10:00 | 1

Het Overdrachtsdossier.

van Oeffelen | 23-11-20 | 10:21

Idioot systeem dat op de schop moet. Fraude was er wel degelijk. Mensen die 100K+ aan toeslagen krijgen en dat uitgeven. Wat voor persoonlijke mislukte levens zitten daar achter?

van Oeffelen | 23-11-20 | 09:59 | 4

Die hele toeslagen bende moet afgeschaft worden. Verlaag dan de belastingen. Huursubsidie, zorgtoeslag, kinderopvang, kinderbijslag. Van de zotte.

J.Cash | 23-11-20 | 10:06

Nederland heeft al decennia een complete hervorming van het belastingstelsel nodig. Vooral een simpeler systeem. Maar ja, dan zit je weer met 50.000 overtollige ambtenaren dus dat gaat niet gebeuren.

de visser | 23-11-20 | 10:06

@de visser | 23-11-20 | 10:06:
Een ambtenaar is nimmer overtollig. In het slechtste geval is hij "boventallig", wat eigenlijk betekent dat hij bezig gehouden moet worden tot de volgende uitbreiding van de overheids-organisatie, zodat hij daar geplaatst kan worden. Een soort van "de werving en selectie is alvast uitgevoerd, dus we lopen nu eens een keer vóór op de planning". Alleen dan zonder naar competenties en capaciteiten te kijken. Dat dan weer wel natuurlijk.

libertat | 23-11-20 | 10:13
▼ 1 antwoord verborgen

Doorgeslagen profilering en scoringsdrang / misbruik van macht. Maar met weloverwogen profilering van doelgroepen teneinde misbruik op te sporen is en blijft in mijn ogen helemaal niets mis mee.

_pacman_ | 23-11-20 | 09:59 | 2

Dat is inderdaad de red herring hier. Het enige goede in deze onverkwikkelijke zaak wordt nu als groot probleem geafficheerd.

van Oeffelen | 23-11-20 | 10:01

@van Oeffelen | 23-11-20 | 10:01:
Profileren tegen onnodige werkverschaffing was zo te zien idd niet het probleem.

Het probleem was te weinig kwaliteitscheck in uitgevoerde onderzoeken naar individuele fraude en mensen alle liquiditeiten afnemen, terwijl dat nog niet was onderbouwd of immoreel was jegens de kinderen.

Nu wordt er politjek misbriik gemaakt van die gevolgen om werkbesparend profieleren als racistisch weg te zetten.

Ja dat heeft de belastingdienst dus zelf in de hand gewerkt maar maakt racismeroepen nog niet terecht

dr_heckle-mr_right | 23-11-20 | 10:13

Zeldzame foto van de 2e kamer!

keestelpro | 23-11-20 | 09:57 | 2

Want aanwezig?

knutsel_ | 23-11-20 | 10:35

Glas, plas .......
Niemand, maar dan ook niemand zal hier ooit de gevolgen van ondervinden.
Slappe zooi daar in Den Hagistan

Frietje_Oorlog | 23-11-20 | 09:57 | 2

Daarom is zo'n 'onderzoek' helemaal niets waard.

Lupuslupus | 23-11-20 | 09:59

Het echte probleem is dat in Nederland de top ambtenaren praktisch onschendbaar zijn. Dus als het echt gruwelijk mis loopt (zoals nu), en er dan eindelijk een parlementaire enquête is geweest, dan wordt hooguit de minister of staatssecretaris naar huis gestuurd. (Die er soms niet eens bij betrokken waren, want vorig kabinet, dit soort procedures moet vooral niet al te snel gaan).
De echte daders, de topambtenaren, gaan gewoon vrolijk verder. En dat terwijl een paar jaar gevangenis straf veel meer op zijn plaats is.

TheEgg | 23-11-20 | 10:43

Tja. Als statistisch gezien bij een tweede nationaliteit fraude heel veel vaker voorkomt, waarom deze variabele niet gebruiken? We kunnen elk tienjarig meisje in Nederland dat honderdste generatie hier woont gaan onderzoeken op salafisme, maar nuttiger is als je andere groepen onderzoekt.

Doet me denken aan zo’n islamist op de voorpagina van de Volkskrant naar aanleiding van strengere controles op Schiphol dood terrorisme. Was hij heel boos over want stigmatiserend en zo. Ik dacht ‘ja no shit, het zijn niet de omroep Max-leden die zichzelf willen opblazen’.

JohnLocke | 23-11-20 | 09:57 | 4

@de visser | 23-11-20 | 10:02: nee, maar het slachtofferschap neemt groteske vormen aan. Het is niet zo dat elke Nederlander die door de fiscus is achtervolgd op dit soort aandacht mag rekenen. Daarnaast was het allemaal dubieus genoeg. De 5.000 gezinnen krijgen ook nog eens een kerstbonus van de Belastingdienst van 750 euri (daar verdwijnt weer bijna 4 miljoen euri aan belastingpoet). Dat heb ik nooit eerder gezien. Misschien kunnen we 23 november wel uitroeien tot Nationiale Slachtoffers Toeslagendag, met kranslegging en al. Mochten de slachtoffers Nederlanders met een nationaliteit zijn geweest dan waren de tranen wat minder veelvuldig. Of denk je dat de overheid niet standaard haar macht misbruikt?

JohnLocke | 23-11-20 | 10:08

@de visser | 23-11-20 | 10:02:
Toch zien we dit mechanisme _constant_ in de publieke sector: wethouders, ministers, staatssecretarissen, RIVM medewerkers, die meer bezig zijn met het vasthouden/verdedigen van een eerder ingenomen standpunt dan met het corrigeren ervan.

Iets met misplaatste trots, of angst ergens op afgerekend te worden?

libertat | 23-11-20 | 10:10

Probleem is niet dat het gegeven dubbele nationaliteit is gebruikt als voorwaarde voor fraude controle, maar dat het systeem mensen met een dubbele nationaliteit of buitenlandse naam automatisch per abuis als fraudeur heeft aangemerkt en dat iedereen en z'n moeder het systeem geloofde zonder verder bewijs of onderzoek te doen om die vlag te staven.

De vergelijking zou eerder zijn dat je ieder meisje met een islamitische achternaam flagged als salafist zonder verder onderzoek te doen.

ReyNemaattori | 23-11-20 | 10:34
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken