Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Pieter Omtzigt: 'De Rijksoverheid is vastgelopen'

En dan nu 11 pagina's plus 1 uur de tijd voor wat écht telt

Wanneer las je voor het laatst een document van de Rijksoverheid, van een ambtenaar of een politicus, dat zowel volstrekt begrijpelijk als oprecht boeiend bleek? Misschien wel nooit. Nou wij hebben er eentje voor je: het position paper van Pieter Omtzigt, dat hij inleverde "ten behoeve van de parlementaire onderzoekscommissie uitvoeringdiensten", voor wie hij maandag verscheen in een hoorzitting. En dat leverde (binnen de kaders van maatpakken, steriele zaaltjes en immer licht onuitstaanbare politieke hoffelijkheid) luid knetterend vuurwerk op. 

Want onze overheidsmachine is vastgelopen. Compleet op slot. Niks werkt zoals het hoort, niemand neemt verantwoordelijkheid of krijgt de juiste verantwoordelijkheid toegewezen en het toeslagendrama bewijst dat burgers beginnen te bezwijken onder (wan)bestuur en (wan)beleid. Om van de groteske verspillingen van belastinggeld nog maar te zwijgen. Pieter Omtzigt zelf erkent in zijn paper: "Het duurt gewoon een paar jaar om de regering goed te kunnen controleren. Of misschien moet ik gewoon zeggen: het heeft mij een aantal jaren gekost om te begrijpen hoe ik dat een beetje effectiever kon doen." Inmiddels heeft hij de ogen open, de rug gerecht en het hart op de tong en dat levert voornoemd vuurwerk op. He does not hold back en dat is waarom de vvd (al een decennium lang de grootste emmer zand in de machine) hem zo vreest.

Wij zagen onszelf een spiegeltje voorgehouden bij het tussenkopje 'Veel media zijn in Nederland weinig geïnteresseerd in wetgeving maar wel zeer geïnteresseerd in een leuke podcast of een sappige rel' en ondanks dat Omtzigt daarbij niet zozeer doelt op faux-serieuze satireblogs maar "alle media, ook de media die zichzelf betitelen als kwaliteitsmedia", voelen we ons toch een beetje aangesproken, en daarmee licht verplicht om u dit belangrijke onderwerp voor te leggen. Echt waar, dat position paper (pdf) is zeer lezenswaardig, het uur hierboven beter (en sowieso belangrijker) dan S02 van The Mandalorian. In bredere zin vertellen we u: hou die Omtzigt in de gaten. Want de running mate van Hugo de Jonge is aan zijn eigen revolutionaire run bezig. Niet om meer macht te verwerven, maar om als hoofdmonteur de raar ratelende Rijksoverheidmachine weer aan het rollen te krijgen. In dienst van de échte bestuurder: u, de kiezer.

Conclusie: lees dat paper.

Reaguursels

Inloggen

Waarom late gij dat jezelf aandoen?!?!

miereneuker | 11-11-20 | 11:04

Ik had hier 1000+ reacties op verwacht... wat een baas. Omtzigt legt precies de vinger op alle zweren en ontstekingen! Must watch video!

Mr Moore | 11-11-20 | 08:47 | 1

IK heb dat “position papier” van Pieter gelezen. Het is wat haastig geschreven, maar daarom niet minder waar.
Maar, ... eigenlijk is Pieter’s opsomming van de oorzaken een rijtje open deuren. Wat Pieter vertelt dat is wat elke parlementair journalist je vertelt. Dat is wat ambtenaren die ervaring hebben met het wetgevingsproces je kunnen vertellen.
De politici moeten naar zichzelf kijken. Als het gaat om sociale zekerheidswetgeving hebben ze van links tot recht boter op het hoofd. Neem de financiering van de zorgverzekering. Wie kan het verzinnen dat we een nieuwe overheidsdienst optuigen - Belastingdienst Toeslagen- die vervolgens elke maand drie of vier miljoen Individuele toeslagen overmaakt. Een kind kan toch voorspellen dat zo’n systeem frauduleus is. Of dat de ontvangers de toeslag €€ uitgeven aan drank en pillen.
Maar toch stemt de politiek VOOR een dergelijk systeem.

Leestip: “DEMOCRATIE, DE GOD DIE FAALDE” auteur Hans Herman Hoppe / Frank Karsten

theo-is-dood | 11-11-20 | 12:55

Bloemen voor die man!

Omtzigt durft te zeggen wat iedereen met een beetje gezond verstand die weleens een debat in de Tweede Kamer bekijkt al wist.

Dit interview zou verplichte stof moeten zijn voor scholieren. Het geeft een goed inzicht in hoe onze democratie ‘werkt’.

Misschien is het goed als Nederland, ongeacht de eigen politiek voorkeur, volgend jaar een voorkeursstem op Omtzigt uitbrengt. Want als het fundament zo rot is en blijft, dan maakt de partij waar je op stemt ook niet uit.

Omtzigt for president. Eerst puinruimen, en dan verder praten.

Ton-de-Lange | 11-11-20 | 07:05 | 1

Schaf de Eerste en Tweede Kamer gewoon af. Flikker die raamambtenaren het raam uit en zet Pieter op de plaats van die leugenaar. Meer heb je niet nodig in deze bananen republiek annex narco staat. Alles is corrupt.

Dwarsdenker | 11-11-20 | 13:44

Het grote geheim is dat het grote leger rijksambtenaren nauwelijks werkt.
Het grootste geheim is dat de door de vvd geleide kabinetten geheel niet Heeft gewerkt, het was tien jaar gerommel in de marge met hapsnap beleid.
Het grootste mysterie zijn de stemmers die braaf vvd rood kleuren in maart.

Analia von Solmsch | 11-11-20 | 00:31 | 2

Ik zie mn buurman ambtenaar meer buiten lopen dan binnen zijn, grasmaaien, haardhout inslaan, etc. Bizar gewoon..

boerk | 11-11-20 | 08:53

@Amalia: ze werken juist veel te hard ! Om elk jaar weer voor miljarden €€ nieuw ‘beleid’ te verzinnen.
Neem de autobelastingen. Jaar op jaar wordt daaraan gesleuteld. Je kunt als ondernemer geen heldere kostenbegroting maken. Omdat elke keer de bijtelling, accijns of CO2-heffing verandert

theo-is-dood | 11-11-20 | 13:03

Zal best een goed verhaal zijn, maar veel te ingewikkeld voor me.
Een ding lijkt me wel aangetoond, UWV en Sociale zaken zijn uitgifte loketten.
Onwetendheid en een reactie van "Ik wist het Niet ", volstaat, mag je geen fraude noemen van de rechter en ombudsman. Dus lekker naïef allemaal die subsidies.
Ga dan niet zeuren dat het opsporen en terugbetalen zo'n tijdrovende zaak is. Ze zijn geen opsporingsambtenaren.
Bij de politie sta je als overtreder of misdadiger toch ook zo weer buiten. ?

verwonderd | 10-11-20 | 21:38

Het slot van het gesprek maakt een eerder gemaakt punt urgenter. De politieke partijen bepalen nu de samenstelling van de Tweede Kamer en ze leveren de ministers. In de Grondwet staan geen partijen en de innige band tussen de Kamer en het Kabinet via de politieke partijen is niet alleen ongewenst, maar is ook nog eens onwettig. De politieke partijen zijn feitelijk niet meer dan goed geoutilleerde actieclubs die hun politieke invloed bij elkaar gerommeld hebben. Kamerleden horen een lokale band te hebben en horen op hun eigen merites gekozen te worden. Dan zijn ze opeens een stuk gemotiveerder om hun werk te doen.

Frau Merkel | 10-11-20 | 21:31 | 1

precies dat!
coalities afschaffen. een kabinet samenstellen zonder politieke binding en iets van een districtenstelsel verzinnen, waardoor burgers weten wie hun vertegenwoordiger is in het parlement

kantje_boord | 11-11-20 | 13:07

Deze eindbaas is toch wel even andere koek dat dat leeghoofd op gekleurde schoenen. Dat hoor je binnen 5 minuten. Keer op keer op keer .Dat ze bij het CDA deze man niet op het schild hebben gehesen , geeft wel aan dat politiek een viezer spelletje is dan kundigheid .

daytripper | 10-11-20 | 20:37 | 1

Pietertje, is dat niet de man die altijd tegen zijn eigen moties stemt?

jansma28542681 | 11-11-20 | 05:19

Holy shit, wat een zitting. En die laatste 2 punten: dát is de juiste instelling.

TmC | 10-11-20 | 20:20

Een verbaasde allochtone stagiair (vluchteling) die op twee ministeries en een vrij grote gemeente werkervaring mocht op doen vroeg me hoe het komt dat Nederland rijk is terwijl niemand werkt. Daar móet Omzigt ook nog eens naar kijken

Abu Bachouca | 10-11-20 | 19:30 | 2

Tegen de tijd dat Corona voorbij is, alle Mieles zijn afbetaald, en de groene droom nagejaagd, is Nederland niet rijk meer.

Harry.Langezwaal | 10-11-20 | 20:02

Degenen die wel werken moeten heel veel belasting betalen. Daarvan worden de mensen die niet werken dan betaald.

zwarte_weduwe | 10-11-20 | 23:04

Wat ik niet snap aan dit hele gebeuren. Die Omtzigt zin in het CDA dat in de regering zit. Zeggen ze nu niet heel hard foei! tegen zichzelf?
Een beetje als Rutte die met harde taal komt, maar doorgaat met wat hij beweert te gaan stoppen.

C10H12N2O | 10-11-20 | 19:13

Johannes 1-19:28, om maar even in context te blijven.

bisbisbis | 10-11-20 | 18:53

Stel je eens voor dat Omtzigt bij de 2e Kamerverkiezingen volgend jaar méér voorkeursstemmen krijgt dan Hugo de Jonge. Dat zou wel mooi zijn.

nobele wilde | 10-11-20 | 18:28 | 2

Dat lijkt me eerlijk gezegd zeer waarschijnlijk.

Super Vaagstra | 10-11-20 | 18:36

Dank voor uw voorkeursstem op Hugo de Jonge....

Holein1 | 10-11-20 | 18:38

Zo dan.. "In nederland heb je als ambtenaar een probleem opgelost als je uitgelegd hebt dat je zelf niet verantwoordelijk bent voor het probleem....", Mic Drop!

Hx2 | 10-11-20 | 18:15 | 2

Dat is waar decennia PvdA-cultuur toe heeft geleid.

nobele wilde | 10-11-20 | 18:23

Ons parlementair stelsel is stuk. Helaas. Het was leuk, maar we zijn allemaal de sjaak op deze manier; voortaan is het blijkbaar ieder voor zich ..

Harry.Langezwaal | 10-11-20 | 20:20

Laatste echte politicus met ballen.

piet7003 | 10-11-20 | 17:53

Blaffende honden bijten niet.

Baron Clappique | 10-11-20 | 17:51

Staatsgeheimen uitgezonderd zou het de overheid verplicht moeten zijn om ALLE documenten binnen vier weken publiek te maken, zowel op papier als digitaal. En nee, de belastingaangifte van de familie van Oranje-Nassau is dus nadrukkelijk geen staatsgeheim!

Rhenium | 10-11-20 | 17:49 | 1

Of documenten staatsgeheim zijn moet gecontroleerd kunnen worden. We hebben al een commissie stiekem, waar inmiddels alleen de grotere partijen in zitten, om de vleermuizen van de geitendrukker buiten te houden, maar er zijn legio zaken die volledig buitenproportioneel tot staatsgeheim verklaard zijn. Zo zijn er verschillende gerechtelijke dwalingen en ten minste een opzettelijk valse uitspraak tot staatsgeheim verklaard. Defensie heeft ook een paar onkiese zaken onder het tapijt weten te vegen.

Frau Merkel | 10-11-20 | 20:59

ik mag die manier van werken en die man wel. ga zo door. top.

newray | 10-11-20 | 17:48 | 4

@Blonde Nel | 10-11-20 | 18:14:
Deze man komt kilometers verder dan enig ander politicus. Welke Nederlandse politicus is in de laatste 30 jaar ook maar enigszins in de buurt van de laatste meter geraakt? En hij is nog niet klaar om zich door deze emmer met slijm verdunde stroop heen te worstelen. Ik vind dit echt Neerlands laatste politieke hoop. Altijd gekotst op CDA overigens.

Holein1 | 10-11-20 | 18:33

@Holein1 | 10-11-20 | 18:33: Tuurlijk, maar bij de eindsprint staat helemaal bij de finish line gewoon de leiding die achter de schermen aan de touwtjes trekt al klaar. Klaar om het tegen te houden en terug te sturen.

C10H12N2O | 10-11-20 | 19:10
▼ 1 antwoord verborgen

Wat ik een beetje miste in de uitleg waarom er weinig tegen de misstanden gedaan wordt is ook dat je politieke toekomst naar de klote is als je de coalitie, je partij of alleen al een mede collega onderuit haalt. En we weten dat de helft vd kamer graag na hun functie door willen in de EU of als burgermeester oid. Gezien dat allemaal baantjes zijn die op een gunstbasis worden gegeven moet je die gunst niet dwars zitten.

Sinclair | 10-11-20 | 17:31 | 1

Heb je de video helemaal gezien? Ik zou zeggen, luister de laatste 2 minuten nog eens.

Peerkeoud | 10-11-20 | 17:47

Pieter is een soort van Mandalorian...

Kowalski11 | 10-11-20 | 17:13

Het enige écht capabele kamerlid...

Stijl_Loos | 10-11-20 | 16:57 | 2

Nu we hier pluimen in de reet van Pieter steken, die man heeft wel vóór al die onuitvoerbare toeslagen, subsidies, aftrekposten en andere bizarre regelingen gestemd.
Waarom hebben we vier verschillende kindregelingen?
We hebben: de kinderbijslag (via de SVB), kinderopvangtoeslag, inkomensafhankelijke combinatiekorting en het kindgebonden budget.
Waarom vraagt Pieter niet om het afschaffen van bijv die kindregelingen?
Het antwoord weet u allen. Dan kan Pieter zijn herverkiezing vergeten.

GS is nu enthousiast over Pieter. Maar ik geloof er niet in dat verbetering nog voortkomt uit de politieke kaste.

theo-is-dood | 10-11-20 | 19:19

Dat verteld hij toch in zijn betoog? Kijk het nog eens terug met 100% aandacht; 90 is te weinig voor de materie.

TmC | 10-11-20 | 20:22

In de kop staat "FIX".
Fiksen betekent 'klaarspelen, regelen'. Fixen betekent 'drugs inspuiten'.
Eigen taal eerst.

JvanDeventer | 10-11-20 | 16:49 | 1

De redactie heeft onze mooie taal allang in de vuilnisbak gegooid. Het moet en zal hip Engels zijn!

Rhenium | 10-11-20 | 17:20

Is niet waar Tena lady broekers knol heeft 70 punten (is niet haar leeftijd) opgesnort om overlastgevende asielzoekers dwars te zitten, deze waren al bekend maar ze brengt ze even opnieuw onder de aandacht van de gemeente's.
Weet U ook wat Amerika kan verwachten met een demente op de hoogste post.

likdoorn | 10-11-20 | 16:45

In mijn vriendengroep zitten wat rijksambtenaren. Sommigen op posities waar ze echt een enorm loon vangen. Als ik kijk wat ze daarvoor moeten doen en hun houding te opzicht van productiviteit en het nemen van verantwoordelijkheid, dan vind ik dat echt schrikbarend. Het hele ambtenarenbestaan bestaat uit een beetje lamballen, te pas en te onpas vrij nemen, vooral niet overwerken. Persoonlijke ontwikkeling en gevoel staan voorop, productiviteit en zaken afronden komen op de laatste plaats. Als ik wat over mijn werk ver buiten de overheid vertel, kunnen ze niet bevatten dat ik soms ad hoc-beslissingen moet nemen over grote bedragen zonder een hele verantwoordelijkheidsketen te doorlopen. Ze begrijpen absoluut niet dat ik soms beslissingen neem die tot gevolg hebben dat ik zelf harder moet werken en die dus ten koste gaan van mijn vrije tijd. Hun hoge lonen staan in geen verhouding tot de productiviteit. De burger mag verwachten dat er effectief wordt omgegaan met belastinggeld, maar de ambtenaren interesseert dat allemaal geen zak. Waar de belastingbetaler een beperkte hoeveelheid vrije tijd heeft, komt de ambtenaar er in om. Een vriend die aan het begin van 2019 twaalf weken vakantie kon nemen, vertelde me onlangs dat hij alweer 17 weken 'gespaard' had. Een gemiddelde loonslaaf moet 3 jaar alle vakanties skippen om zo'n saldo te bereiken. Toen ik na de eerste coronagolf vertelde dat ik 22 dagen achter elkaar had gewerkt en moe was, vertelde zo'n ambtenaar dat ze het begreep omdat zij ook 15 dagen achter elkaar had gewerkt. Zelf bedoelde ik 22 dagen (doorwerken op zaterdag en zondag) van zeker 10 uur per dag onder constante druk. Zij bedoelde gewoon drie ambtenarenwerkweken rustig aan thuiswerken; maandag niet voor 11:00 aan de slag, woensdag- en vrijdagmiddag vrij.

The_iron_boar | 10-11-20 | 16:30 | 4

Tsja, ambtenaar zijn is een keuze. Kan jij ook maken.

Peerkeoud | 10-11-20 | 17:50

Mbt die salarissen heeft u het mis. De overheid betaalt niet best.
Wat de overige punten betreft, daar geef ik u voor 200% gelijk. Niemand bij de Rijksoverheid neemt beslissingen. Daar moet elke keer weer over worden vergaderd, worden nagedacht of een nota over worden geschreven.

theo-is-dood | 10-11-20 | 19:10
▼ 1 antwoord verborgen

Expertise in het vak waar je minister in bent zou een verplichte competentie & vaardigheid moeten zijn. Zeker als het gaat om de Richtlijnen, Directives enz opgelegd door de EU

Sjeintje | 10-11-20 | 16:24 | 2

Ik ben er van overtuigd dat er best veel mensen tussen zitten die dan per direct zouden kunnen vertrekken. Want als het van prestaties en kennis moet afhangen in plaats van de studentenverenigingen dan wordt het voor sommige mensen wel een beetje moeilijk hoor!

VBO_B_Niveau | 10-11-20 | 16:32

Janine had een Schoeversdiploma, pRutte mag voor de klas staan. Die mensen zijn volledig toegerust voor hun taak. Er zit vrijwel geen ingenieur meer in de kamer en dat is een gemis.

Frau Merkel | 10-11-20 | 21:01

Zegge, die Omtzigt, zou dat nou geen goede partijleider zijn?

Feitenpliesie | 10-11-20 | 16:20 | 1

Een goede start voor het minister presidentschap. Ik zou hem graag zijn woorden waarheid zien maken.

Sjeintje | 10-11-20 | 16:26

Meneer Omtzigt is een uitstekende politicus, zover die vakgroep zo omschreven kan worden.
Evengoed, iedere voorkeurstem voor Pieter Omtzigt is een stem voor meer. Meer. Meer Rutte-naar-Marrakech.

Jan Passant mk2 | 10-11-20 | 16:13

Ik wacht eigenlijk op een " Kroniek van een Faalkabinet". Hierin beschrijft politieker Pieter.O. van binnenuit zijn ervaringen met het Kabinet.

jan huppeldepup | 10-11-20 | 16:07 | 1

Zoiets als de puinhopen van van 10 jaar Rutte?

Peerkeoud | 10-11-20 | 17:53

Ook vanwege Omtzigt geen CDA in het volgende kabinet. Let maar op.

zwaaropdehand | 10-11-20 | 16:04 | 5

@uisge baugh | 10-11-20 | 16:25:
Mark van Bommel.

Graaf_van_Hogendorp | 10-11-20 | 16:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Nu snap ik ineens wat er achter dat vuurwerkverbod zit.

Harry.Langezwaal | 10-11-20 | 15:53

Totdat de overheid weer gerepareerd is, deze is stuk, graag geen nieuwe mensen in ons land toelaten. Als niets werkt, moet je eerst de kraan dichtdoen, voordat je kunt gaan dweilen.

pibasso | 10-11-20 | 15:50

mooi ook, die opmerking over dat kamerleden bij hun interrupties vooral even willen scoren, in plaats van inhoudelijk met het debat bezig willen zijn. zo herkenbaar. de media doen vrolijk mee. politieke plannen worden bij een referentie-groep getest op populariteit, voordat een partij er mee naar buiten komt. visie? da's leuk, maar t moet wel verkopen, anders hebben we nog wel een andere visie die wel populair is. (behalve misschien bij de SGP en gedeeltelijk de PVV - helaas voor mij partijen waar ik de visie niet van deel)
uiteindelijk is het ook het failliet van de samenleving zelf: we willen ons niet bezighouden met moeilijke zaken. alles moet makkelijk. alles moet lekker zwart-wit.
Idiocracy is al realiteit, maar we zijn te stom om het door te hebben :(

Ballenman | 10-11-20 | 15:46

Weer en ophemel-topic voor kartelstutter Omtzigt. Aardige en oprechte kerel, zeer intelligent en met de juiste analyse vind ik ook. Maar hij zit bij de verkeerde partij die in de naoorlogse periode het langst aan de macht is geweest (en dus het meest in de melk te brokkelen had) van alle partijen, die alles waar Omtzigt zo tegen van leer trekt mede in stand houdt. Dat weet Geenstijl / Van Rossem ook best, dus de reden van dit constante ophemelen ontgaat me. Zou het iets zijn van een persoonlijke vete / afkeer van iemand die én de juiste analyse heeft én bij een goede partij zit?

duh! | 10-11-20 | 15:31 | 2

Niks van dat ophemelen aantrekken.
En waarom dat gebeurt weet ook ik niet.
Omtzigt is niet zo bijzonder.

HoerieHarry | 10-11-20 | 15:43

Als er één schaap over de dam is, dan volgen er meer. Zei mijn oma altijd. Pieter is dat schaap. Het maakt mij niet uit wie de boel wakker schudt, of met welke reden, als er maar iemand is die dat doet! Want een goed voorbeeld doet volgen. Zei mijn oma óók altijd. Nou, en ik vind dit wel een goed voorbeeld. Wel van de verkeerde partij inderdaad. Totaal de verkeerde partij zelfs. Maar ja, je kunt niet alles hebben hè?

VBO_B_Niveau | 10-11-20 | 16:22

Ik begrijp dat sommigen politici nu verzuchtend denken * volkert, waar ben je*. Aan de andere kant stemt Omtzigt leuk met zijn partij mee, ook al is hij het er misschien niet mee eens. Ik kan daar wel begrip voor opbrengen want als hij dat niet zou doen krijgt hij met het CDA nog meer problemen.

jan huppeldepup | 10-11-20 | 15:28

“De puinhopen van acht jaar paars....”

Graftak | 10-11-20 | 15:27

Inhoud, feiten... Wat doet die man in de politiek?

Joffri | 10-11-20 | 15:25

Het is niet vastgelopen, maar het komt aan het licht. Vroeger kon je met stom-geld alles rechtzetten. En het volk wist ergens van.

RdeFriesch | 10-11-20 | 15:23

Één gezonde appel in een mand met rotte gaat het niet brengen.

CalamityJane | 10-11-20 | 15:21

Eigenlijk geeft hij hier met terugwerkende kracht Wilders gelijk, het is gewoon een nepparlement

Nebuchednezzar | 10-11-20 | 15:18

Iemand een goed idee om dit op te lossen toevallig?

DeAapUitDeMouw | 10-11-20 | 15:16

Oekaze Omtzicht. Het is ambtenaren nadrukkelijk toegestaan te spreken met volksvertegenwoordigers. Vandaag nog even regelen Pieter. Gad’rvoor.

jdb1979 | 10-11-20 | 15:15

Voor diegene die geen zin of tijd hebben om het te lezen: het is een onwerkbare puinhoop.

DeAapUitDeMouw | 10-11-20 | 15:14 | 1

No shit ;)

Kwetsmeniet | 10-11-20 | 15:23

"Nu hebben wij Hollanders, met Holland bedoel ik, waar wij zitten nietwaar,
niet de gewoonte om,
geconfronteerd met een probleem, zo’n probleem op te lossen.
Dat doen wij niet graag. Wij stichtten liever één commissie…
en die commissie, ook niet lui, formeert terstond een subcommissie.
En dan gaan allen naar bed met het besef dat er toch iets gebeurd is…,’
(G. B.)

kloopindeslootjijook | 10-11-20 | 15:11 | 1

Ook een groots man, die GB.

zwarte_weduwe | 10-11-20 | 23:12

Pieter is een roepende in de woestijn.
En dat soort figuren moet je erbij hebben.
Maar laten we nu niet denken dat Pieter een verschil gaat maken in het landelijk beleid.
Mooi dat hij bepaalde zaken aankaart, maar het is niet meer dan dat.

HoerieHarry | 10-11-20 | 14:55 | 7

@HoerieHarry | 10-11-20 | 15:17: Integriteit en wijsheid wordt opgeofferd aan uitstraling. Zo is het inderdaad. Niet alleen jammer voor hem trouwens.

hoejeheette | 10-11-20 | 15:30

@hoejeheette | 10-11-20 | 15:30: Vandaar dus Rutte, De Jonge en meer van dat soort kwasten. Wiebes heeft overigens noch uitstraling noch kennis. Da's voor iedereen duidelijk.

L.E. Raar | 10-11-20 | 15:49
▼ 4 antwoorden verborgen

Toen Thorbecke begon als minister van BiZa verving hij de ambtelijke top en installeerde jongere gestudeerde types van buiten. Dat hielp.

Nichtsneues | 10-11-20 | 14:51 | 2

Jonge gestuurde types van buiten vinden exact hetzelfde als de huidige ambtelijke top.

Graaf_van_Hogendorp | 10-11-20 | 14:57

Probeer nu eens om een ambtenaar weg te krijgen. Ze hebben voor zichzelf een uitzendbureau geregeld. www.algemenebestuursdienst.nl/

Frau Merkel | 10-11-20 | 21:08

Eigenlijk impliceert het schrijfsel tien jaar Rutte en wat dit het land heeft gebracht. Als nu het klootjesvolk dit ook eens wil gaan lezen i.p.v. vanavond weer het 8 uur journaal kijken.

Dubbelepunthoofd | 10-11-20 | 14:42 | 1

Dat was ook mijn gedachte. Heer Rutte zou zich moeten schamen, maar dat doet hij niet.

Peerkeoud | 10-11-20 | 17:58

@Omtzigt wie zegt dat er iets stuk is? Ik denk dat de huidige politisering van het openbaar bestuur (laatste onafhankelijke hoge ambtenaar trad af begin jaren '70), het ontwijken van verantwoordelijkheid via bureaucratie, de afstand tussen bestuur, politiek en de burger toe laten nemen en de MSM definitief omvormen tot spreekbuis en propagandist van onze beteren... allemaal opzet is.

Graaf_van_Hogendorp | 10-11-20 | 14:36

Dit verhaal van Omzigt ga ik zeker lezen.

Maar waarom heet zo iets een positon paper?
Ik dacht eerst dat de Kamasutra werd bedoeld, maar dat zal wel weer aan mij liggen.

Kapitein Sjaak Mus | 10-11-20 | 14:30 | 3

Jij denkt ook alleen maar aan stromende watervallen en gevulde koeken.

Kuifje-naar-Brussel | 10-11-20 | 14:33

Stromende bergbeken ...

Langedweil | 10-11-20 | 15:17

En ? Is de schoen al uit z’n slof geschoten ?

Carlos_I | 10-11-20 | 14:30 | 1

Waarom? Pieter is geen bedreiging. CDA stemmers boeit het geen zak allemaal dit. Ook de potentiele niet. Dit dient hoogstens als een lokroep voor Tjerry stemmers. Niet meer of minder.

Graaf_van_Hogendorp | 10-11-20 | 14:33

Dit is ook een klassieker inmiddels:
platformoverheid.nl/artikel/vast-in-r...
Twintig jaar vast in regels
Auto gestolen. Aangifte gedaan. Volgens RDW nog gewoon op haar naam. Boetes. Aanmaningen. Want een auto die je niet hebt kan niet naar de APK of kun je afmelden.
Aboutaleb eindelijk ingegrepen.
Achteraf bleek dat de auto redelijk snel was gevonden maar dat was niet doorgegeven.
Fout nummer 1.
Er is ook niemand uit zichzelf op het idee gekomen de eigenaar eens te contacten.
Fout nummer 2.
Een tijdje daarna is de auto waarschijnlijk vernietigd.
Ook dat is niet verwerkt bij de RDW.
Fout nummer 3.

Zou je zeggen: al die jaren van boetes en aanslagen slaan nergens meer op, want die hele auto bestaat al meer dan 17 jaar of zo niet meer.
Maar nee, dat kan dus niet.
Want auto heeft doorbestaan in het systeem, ondanks de vernietiging al na een korte tijd.
Minstens 3 x een fout van het systeem, maar de gevolgen blijven bij deze burger achter. En blijkbaar wil niemand daar een beslissing over nemen.

kloopindeslootjijook | 10-11-20 | 14:29 | 3

Kafka

Carlos_I | 10-11-20 | 14:30

Computer says no......

Moeimaker | 10-11-20 | 14:31

Als de auto was doorverkocht zou dat ook een belletje moeten laten rinkelen ergens. Op basis van chassisnummer en kenteken kun je zien dat de vorige eigenaar nooit een vrijwaring heeft ontvangen. Dat is raar. Ook bij de vernietiging had dat zichtbaar moeten worden. Er is niemand die gedacht heeft 'hee dat is vreemd, laten die eigenaar nog even contacten, want bijna niemand haalt een teruggevonden auto niet op.'
Maar nee.

kloopindeslootjijook | 10-11-20 | 15:01

Trump Nederlander maken.

Papualist | 10-11-20 | 14:29 | 3

En dan hier berechten.

Kuifje-naar-Brussel | 10-11-20 | 14:33
-weggejorist-
pepernoot | 10-11-20 | 14:28 | 1

Het blijft verdomme triest dat Omtzigt (terecht!) op het schild gehesen wordt hiervoor. Dit is zijn werk. Als 1 van de weinige van de 150 volks" vertegenwoordigers" hoort hij het volk van dienst te zijn.

De hele Nederlandse overheid is incompetent, en doet maar wat. Een logge machine veelal bediend door lui die het in het bedrijfsleven nooit vol zouden houden. Hoeveel miljarden belastinggeld worden er niet over de balk gegooid hierdoor? En het overgrote deel van zowel de tweede als de eerste kamer doet daar helemaal niets tegen. Die zitten er om hun riante salarisen en vergoedingen te innen, en that's it.

Triest dat het nodig is om Omtzigt en een handjevol van zijn ambtsgenoten zo in the spotlight te moeten zetten, in plaats dat we "gewoon" het licht zouden moeten kunnen schijnen op een handjevol parlementariers die het helemaal niets interresseeert. Rutte voorop.

ViagraFalls | 10-11-20 | 14:27

Vragenuurtje: Moet ik Esther Ouwehand voor één keer helemaal gelijk geven. De Jonge snapt het virus niet, durft geen besluiten te nemen, neemt het risico dat het virus bij nertsen muteert niet serieus, neuzelt over beleidsregels en afspraken.
Die vent is de belichaming van onze falende overheid.
Niks beleid, niks visie, slechts managen, gelijk de Titanic tegen de ijsberg aan.

Abject | 10-11-20 | 14:27 | 3

Tja, waar visie ontbreekt komen de boekhouders en managers aan de macht.

Here's Freddy | 10-11-20 | 14:57

Als er 1 is vastgelopen is het die 2e hands schoenen verkoper wel

gerrie de perrie | 10-11-20 | 15:14

Precies daarom mag hij blijven van Marc.

Peerkeoud | 10-11-20 | 18:07

Heb het stuk gelezen. Omtzigt is van integere inborst, zoveel is duidelijk.
Zijn stuk is een pijnlijk inkijkje in de poppenkast genaamd politiek.

Edoch, hij is blind voor het échte probleem, de zogeheten olifant in de kamer.
Die olifant heet 'de EU'.

Het beleid van de EU is om alle nationale politiek dusdanig ondergeschikt te maken (lees: corrupt, nodeloos ingewikkeld, overmatig bureaucratisch, moralistisch in plaats van inhoudelijk, enz), en zodoende de 'noodzaak' van een federale Europese overheid te indoctrineren.

Soms twijfel ik om Omtzigt gewoon zo naïef is, of dat hij stiekem wel gelooft in die federale unie. Zolang hij bij CDA zit blijf ik neigen naar het tweede, sorry.

Mensdier | 10-11-20 | 14:27 | 1

Dat is wel zeker. Hij vindt de EU een hele vooruitgang, dat is toch wel bekend van hem.

Peerkeoud | 10-11-20 | 18:08

Ook Omtzigt weet als geen ander dat niet de (politieke) bestuurders, maar die criminele top- en subtopambtenaren het échte probleem vormen. De notoire dwarsliggers die iedere niet gewillige (lees politiek gekleurde) staatssecretaris of minister de poten onder de stoel vandaan zaagt of pootje licht; lekken, achterhouden, bewust fouten maken, etc. Zolang de politiek weigert om tegelijk met het aantreden van een nieuw kabinet ditzelfde kabinet ook de mogelijk krijgt dan wel neemt om de bezem door die top te kunnen halen, blijft dit kankergezwel bestaan. Helaas weten deze ambtenaren teveel (en daar bedoel ik niet alleen het vakinhoudelijke mee) en waagt men zich daar niet aan, want hachje. En daarmee is de cirkel rond. Succes Pieter, maar ook jouw inspanningen zullen slechts voor de bühne blijken.

Dubbelepunthoofd | 10-11-20 | 14:26

Een verschrikkelijk goed stuk! Helaas zal er wel weer weinig mee gedaan worden... De schoenen van Hugo zijn veel interessanter voor de media.

Mousehunter | 10-11-20 | 14:26 | 1

Precies. Ook dat.

Dubbelepunthoofd | 10-11-20 | 14:28

'De Rijksoverheid is vastgelopen', ... Joh...

nuchterland | 10-11-20 | 14:25 | 1

Net als de provinciale overheid en de gemeentelijke overheid.

libertat | 10-11-20 | 18:34

Pieter gaat de wereld niet veranderen.
Voor de rest lijkt ie me wel oprecht.

HoerieHarry | 10-11-20 | 14:23 | 3

We blijven aanmodderen, zoals altijd.

Kuifje-naar-Brussel | 10-11-20 | 14:30

Omtzigt moet een tk opleidingscursus gaan leveren. Ongeacht de politieke voorkeur zijn zijn aanpak en kennis noodzakelijk voor elke lichting groentjes in de tk.

Knufter | 10-11-20 | 14:22 | 1

Goed idee. Daarbovenop ook fractiediscpline met stemmen zwaar sanctioneren (aangezien het toch al niet mag).

Pje911 | 11-11-20 | 08:52

Waarom ze bij het CDA niet voor Omtzigt hebben gekozen is een raadsel.

kloopindeslootjijook | 10-11-20 | 14:20 | 4

Vraag maar aan Joe Biden hoe dat werkt met stemmen.... werven.

Graaf_van_Hogendorp | 10-11-20 | 14:33

Is van de verkeerde bloedgroep.

Eeuwig..Op..Vakantie | 10-11-20 | 15:08
▼ 1 antwoord verborgen

Veel goeie ideeën maar bij CDA gaat het gaat het hem niet worden.
Ook dient de overheid moet zo klein mogelijk gehouden worden, topambtenaren van falende overheidsorganen dienen verantwoordelijk gehouden te worden voor hun prestaties.

Reebensteeltje | 10-11-20 | 14:20 | 2

Klein of groot.. als het maar werkt. Dat heeft meer met de organisatie te maken dan de hoeveelheid medewerkers.

kloopindeslootjijook | 10-11-20 | 14:22

@kloopindeslootjijook | 10-11-20 | 14:22:
Liefst zo klein mogelijk omdat er nog steeds te veel 'integere' ambtenaren gevoelig zijn voor lobbyisten, fraude, en andere vormen van corruptie en machtsmisbruik.

Reebensteeltje | 10-11-20 | 14:25

Het is juist de bedoeling dat het allemaal vastloopt en kapot valt. De EU zal namelijk de scherven voor u oppakken.

Jean Cul | 10-11-20 | 14:20 | 1

U begrijpt het!

Mensdier | 10-11-20 | 14:28

Met Pieter Omtzigt als lijsttrekker bij het CDA, zouden ze het toch veel beter gaan doen met de komende verkiezingen?

Het was voor mij persoonlijk in ieder geval een serieuze optie geweest.

Ik vermoed dat Rutte ergens een deal heeft kunnen maken: De Jonge als lijsttrekker en mee regeren, anders wordt het de oppositie met Omtzigt.

BadPatNL | 10-11-20 | 14:18 | 2

Binnen het CDA denkt men daar anders over.

Kuifje-naar-Brussel | 10-11-20 | 14:31

Maar Bad Patje toch. Lees je eerst wel alle partijprogramma's, voordat je op een persoon gaat stemmen?

Peerkeoud | 10-11-20 | 18:09

Bart is een nog grotere Omtzigt fanboy dan Spartacus een Trump fanboy. En dat wil heel wat zeggen. Topgozer die Omtzigt, maar hou op zijn minst de schijn af en toe nog op dat je echt onafhankelijk bent.

Quantum Suicide | 10-11-20 | 14:17

De mensen met de macht om dingen te veranderen, zijn de zelfde mensen die er het meeste baat bij hebben dat er niets veranderd.

frickY | 10-11-20 | 14:17 | 2

Wauw! Ik schrijf deze op

Roetveegje | 10-11-20 | 14:32

Gossie, krijg er tranen van in mijn ogen!
Een VOLKSvertegenwoordiger die het VOLK is toegewijd!
Stem Geert, om een VOLKSvertegenwoordiger het VOLK te laten dienen!
(Pinocchio laat Pieter in een emmer zand verwelken, Geert zal hem in goede aarde planten opdat hij produceert voor het VOLK.)

Du-u-u-h | 10-11-20 | 14:15

Misschien moeten ministeries ook maar verkiesbaar worden.

Deflatiemonster | 10-11-20 | 14:15

Chips, nootjes, Algemene Bestuursdienst. Van mij heeft u minstens een uur geen last. Laterz!

Hetkanverkeren | 10-11-20 | 14:15

Pietertje kan beter wisselen.

fapkoning40 | 10-11-20 | 14:14

De overheid vastgelopen, is dat gek met 10 jaar de zelfde clown aan het roer

gerrie de perrie | 10-11-20 | 14:13 | 1

Dat is nog maar een topje van de ijsberg. Onderwater trekken de vvd-ers, PvdA, cda, GL en al die vooral linkse partijleden overal wel ergens aan de touwtjes. En dat al decennia lang.

BozePaarseMan | 10-11-20 | 14:15

Hij is een van de weinigen die echt als een parlementariër werkt en alleen al dat verdient respect.
En die overheid gedraagt zich meer en meer als een anonieme entiteit waar verantwoordelijkheid en transparantie holle woorden zijn.
Alleen jammer dat het CDA hem misbruikt wanneer het hun maar uitkomt.
En helemaal cynisch wordt ik als iemand hoopt dat er iets veranderd.

pejoar | 10-11-20 | 14:11 | 1

En hij denkt aan het belang van het volk.
Niet aan het belang aan de mensen van het overheidsorgaan.

Het heeft met de organisatie zelf te maken. Als de computer 'nee' zegt, of 'huh?', loopt het vast. Dan kunnen mensen onderin niet veel anders dan dat melden of eindeloos de hete aardappel doorschuiven. Jaren. De burger gaat er intussen aan onderdoor. En dat blijkbaar niemand schelen. Behalve Omtzigt en Renske Leijten dan.
Rutte had natuurlijk al lang met een schoen op tafel moeten slaan.

kloopindeslootjijook | 10-11-20 | 14:18

Toch een verademing zo'n Omzigt. Hij zou in het GeenStijl Stamcafe zijn eigen coctail moeten hebben. De 'rock the boat' of zo...

Zwezerik | 10-11-20 | 14:11

Als Omtzigt een eigen partij zou starten met Femke of zo, zo dat best wel eens wat zetels bij het CDA kunnen wegtrekken.

kloopindeslootjijook | 10-11-20 | 14:11 | 2

Omtzigt als lijsttrekker van FvD dan. 2 vliegen in 1 klap.

frickY | 10-11-20 | 14:16

Wat zou de reaguurders naam zijn van Omtzigt?
Dan kan ik even mijn diepe respect posten. Deze man is een held en strijder van de bovenste plank.

enfant_terrible | 10-11-20 | 14:10 | 3

Omdat hij -als een van de weinigen in de TK- gewoon zijn werk doet?

Doe even normaal zeg.

Mensdier | 10-11-20 | 14:20

@Mensdier | 10-11-20 | 14:20: U beweert daarmee impliciet dat er 149 uitvreters in de kamer zitten?
U heeft gelijk.

marcoplarco | 10-11-20 | 15:09

Een wolf zonder tanden. Kunnen we niets mee.

Atheist-Priest | 10-11-20 | 14:10

Meer Pieter. Minder CDA/VVD/D66/etc.

Normpje | 10-11-20 | 14:09

Overheid verbeteren klinkt uiteraard goed, maar achter elke hoek op dat pad wacht een lobbyist, een politicus of ander gespuis die hun voordeeltje willen halen. Belastingen versimpelen zal bijv. op onmeetbare weerstand stuiten als miljoenen Nederlanders hun specifieke toelages of subsidies zien verdwijnen in ruil voor lagere belastingen. Elke club wil weer hun eigen voordeeltje want oh wat hebben zij het zwaar en het gaat alsmaar slechter en moeilijker en rondkomen is onmogelijk blablabla. Een overschot aan hulpeloos jankvolk, dat hebben.

Nederland80 | 10-11-20 | 14:07 | 2

Dat is wat het meest stuk is maar dat heet het Kartel en als je dat aan de kaak stelt krijg je nergens gehoor. Het probleem blijft zolang het kartel in stand blijft.

BozePaarseMan | 10-11-20 | 14:12

Precies. Zo gauw er een subsidietje dreigt te worden afgeschaft komt Achter Het Nieuws met een tranentrekkende reportage dat tante Truus niet meer naar haar wekelijkse bingo-avondje kan.
Honderden miljoenen €€ worden verspild aan subsidies waarmee stemmen worden gekocht.
Neem als voorbeeld de Kindregelingen. Waarom bestaat er én Kinderbijslag (via de SVB) én Kinderopvangtoeslag (via Dienst Toeslagen) naast elkaar?
Maar geen enkele politicus durft zo’n kindersubsidie af te schaffen.
Het probleem zit bij het kiezersvolk. We willen dat de overheid ons van de wieg tot het graf verzorgt. We willen voor elk probleem in ons leven een overheidsloket. En we willen vooral de rekening voor onze problemen graag bij het collectief neerleggen.

theo-is-dood | 11-11-20 | 09:27

OMTZIGT naar FvD. Niet meer bij CDA-kruisje tekenen...

Verderkijkert | 10-11-20 | 14:05 | 8

Waar komt dat idee vandaan dat bepaalde politici moeten overstappen naar bepaalde partijen. Het verschil tussen christendemocraten en het FvD is een flinke stap. Er zijn rechtse christendemocraten, maar ook linkse. Om van een degelijke politicus te verwachten dat hij overstapt omdat hij overeenkomsten heeft is dom idee, omdat het dan alleen portefuilleowwrdvoerder worden en geen kijk op een totale partijpolitiek hebben. Ook in het kader van het politiek handwerk is het oliedom omdat je voor het indienen van moties steun van een aantal mensen van meerdere partijen nodig heb. Zelfs als je dezelfde mening heb schiet het niks meer op als je dan in dezelfde partij en komt er helemaal niks van terecht.

Ik zie ook graag politici die verbaal op de juiste momenten wat kunnen brengen zodat de politiek duidelijk wordt. Maar politici zouden veel meer bezig moeten zijn met het controleren van de macht en opstellen/meeschrijven van wetten. FvD heeft nog wel een aantal ideen en vergezichten, maar het dagelijkse handwerk gaat te veel om het scoren van quotes, en juist iemand als Omtzigt past daar voor. En waarom zijn alleen Leijten en Omtzigt met de kindertoeslag bezig? Kan Sjerrie of die knakker in zijn champagnekleurige pak daar niet bij gaan zitten?

Cum infamia | 10-11-20 | 22:15
▼ 5 antwoorden verborgen

Of kijk dat hele gesprek even terug, Omtzigt legt wederom de vinger op heel veel zere plekken. Het is een prachtig gedetailleerde weergave van wat er allemaal mis is. En dat is heel veel.

Shortganger | 10-11-20 | 14:03 | 2

Wat is het toch een held, ik heb nooit eerder een politicus gezien die deze dingen zo helder zag en ook kon verwoorden. Deze video zou verplichte kost moeten zijn voor alle politici en ambtenaren.

Over die wetten die gemaakt worden maar nooit ingaan: zet alle wetten op een server en genereer een overzicht van al die zombie wetten, de oudste bovenaan. En de eerste 10 elke maandagochtend verplicht als eerste behandelen in de tweede kamer.

gekwetst | 10-11-20 | 17:16

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken